I -> *r LAATSTE BERICHTEN. BRIEVEN UIT PARIJS. ONZE UITVOER VAN LAND BOUW-, TUINBOUW- EN ZUIVELPRODUCTEN. ADVERTEÜTO M. PETERSE. S. J. KLEINEPIER M'burg. Feestavond M. V. en A. V. „Middelburg" PINDAMANNETJES 1/2 pond 14 cent CHOCOLADE ARTIS KABOUTERSTAD 1 Vz ons 15 cent SPECULAAS p pd 25 c. aastaasafiréa «a SfiSS vs«s' Parijs, 10 October. De autosalon-achteruitgang der Franscae autoiiidusine Het wagentje voor iedereen. (Van onze.nc o(r respondent) De Parijsche salon heeft zijn poorten geopend. De autosalon, die, der traditie getrouw, ieder jaar in October in het Grand Palais wordt gehouden, hen tra ditie, welke al veertig jaar oud is, ouder dus dan het paleis, dat immers in 1900 gereed kwam. Men moet dat woord met te letterlijk nemen, het paleis is nooit meer geweest dan een tentoonstellings gebouw. Maar een gebouw, dat er mag wezen, met alleen ai een middenzaal van bijna tweehonderd meter in de leng te en veertig meter in de breedte. Thans heeft men er weliswaar den salon inge richt, doch de af deeling uitvindingen van de wereldtentoonstell ng is er even eens rustig gevestigd gebleven. En men merkt het niet eens. Er werd een ver lichting aangebracht 12000 volts hoog- frequentie waarvoor vijf kilometer neonbuis noodig was. Het is de één-en-dertigste maal, dat de salon, die voor 't eerst 's avonds niet open is, wegens de concurrentie der wereldtentoonstelling, wordt gehouden. Wel vond de eerste expositie, toevalli gerwijs op ongeveer dezelfde plek, reeds in 1895 plaats, maar vóór en ge durende den wereldoorlog heeft men nogal eens een jaar moeten overslaan. Wat in den beginne de hoofdzaak was, de fiets, is nu volkomen op den achter grond geraakt. De rijwielen zijn door de auto verdrongen en bevinden zich thans in een annex op de Esplanade des Invalides, waar zij de aera van den tan dem inluiden. De automobielindustrie is een der grootste industrieën van Frankrijk. Di rect en indirect verschaft ze aan meer dan een millioen menschen werk. En wat vcor de auto aan belasting moet worden betaald, grenst aan het ongeloofelijke. Daar weet men in Nederland trouwens ook van mee te praten. Het gaat de Fransche autoindustrie echter niet naar den vleeze. Wat eener- zijds een gevolg is van de wereldcrisis, anderzijds van de scherpe concurrentie van het buitenland, de sociale en econo mische lasten, welke zwaar op het Fransche bedrijf drukken, en de fiscale en financieele politiek des lands. Eens stond Frankrijk met zijn automobielin dustrie bovenaan in Europa en, de Ver- eenigde Staten, als nummer twee in de wereld. Thans moet men genoegen ne men met de vierde plaats, en wel onder Engeland en zelfs beneden Duitschland, dat vijf jaar geleden nog niet het vierde van de Fransche productie leverde. De Vereenigde Staten produceerden het vo rige jaar meer dan vier millioen wagens; Engeland kwam met 461352 automobie len ter markt. Duitschland leverde 271937 en Frankrijk kon het niet ver der brengen dan tot 210.000. Ook deze salon, hoe grootsch van opzet, toont dien achteruitgang aan. Vorige jaren waren er geregeld meer dan zestig Fransche exposanten. Thans zijn er niet meer dan een dertig, terwijl de overige plaatsen zijn ingenomen door tien Ame rikanen, zeven Engelschen, vier Duit- schers, drie Italianen, wier aantal vroe ger veel kleiner was. Aan den eenen kant heeft de Fran sche automobielindustrie te worstelen met de onontkoombare stijging der pro ductiekosten. Eén der fabrikanten, Louis Renault, heeft ons voorgerekend, dat de arbeidskosten (verhooging der arbeids- loonen en verkorting van den werktijd) de laatste jaren zijn gestegen met ruim zeventig procent. De prijzen der grond stoffen gingen omhoog met zestig pro cent. Bij een gemiddelde stijging der kosten van 65 procent zijn niettemin de verkoopsprijzen van het eindproduct' met niet meer dan 35 a 40 procent ver hoogd; voor vrachtwagens met nog iets minder. Aan den anderen kant heeft men te rekenen met een clientèle, wier levens standaard ook al tengevolge der prijs- verhoogingen was gedaald. Die minder dan vroeger kunnen besteden. Dit is de impasse, waarin de Fransche autoin dustrie zich momenteel bevindt. Ook ons is wel bekend, dat de Fransche ex port de laatste maanden geweldig is toegenomen reeds de eerste negen maanden van dit jaar werden bijna twin tigduizend wagens uitgevoerd, dit is tachtig per dag, tegen veertienduizend over het geheele jaar 1936 doch dit is een gevolg van den lagen franken- koers. Men heeft voor het binnenland een oplossing trachten te vinden in de fabri catie van den goedkoopen, den zuinigen wagen. De salon suggereert alvast den triomf van de economische, nuttige ge- bruiksauto. Dies heeft men gezocht naar licht materieel. Niet omdat de zware metalen duurder zijn, doch wijl een lichtere wagen nu eenmaal minder kracht vereischt om te worden voortbe wogen en derhalve minder benzine pleegt te verbruiken. Het vierpersoons- wagentje, dat voor honderd kilometer niet meer dan zeven tot acht liter ben zine vraagt, komt, naar men zegt, in de mode. Zal dit de wagen van de toekomst zijn? Wij weten het niet. We weten al- leenj dat men hier tq Parijs over het al gemeen een aan minstens vier personen plaats biedenden, zuinigen en goedkoo pen wagen wenscht. Zuinig mede omdat de wegenbelasting in Frankrijk in den benzineprijs is verdisconteerd, En de vorm moet stroomlijn zijn. In hoeverre Renault, Peugeot, Simca, l^lotchkiss, Citroen met hun Juvaquatre, Simchuit, Amilcar, Supercinq, Matford cn hoe zij meer mogen heeten, er in zijn geslaagd aan dat verlangen te voldoen, wagen wij niet te beoordeelen. Onze indruk is echter wel, dat de viercylin- der bezig is verloren terrein te herwin- j nen. Ieder zijn outo is de leus van dezen salon. Onmogelijk? Reeds thans loopen j er in Frankrijk vier millioen Fransche automobielen. Dat is een auto op zeven tien inwoners. Twee jaar geleden w s dit cijfer nog twintig; in 1914 375. En de prijzen? Een eenvoudige maar mo- aerne vier-persoons heeft men al voor 16.500 francs, een tweepersoons sport- wagentje zelfs reeds voor fr. 13.000. In Parijs fietst men practisch gesproken niet, men wandelt er niet dan voor z n plezier en is dus aangewezen op metro, bus of taxi. Die zijn alle drie duur in het gebruik. Waarom dan geen eigen auto? Aldus redeneerden, wel wat simplistisch, want men hield geen rekening met de aanschaffingskosten, het onderhoud en de stalling, de fabrikanten en het burgermanswagentje was geboren. Het mag dan waar zijn, dat door de zen gang van zaken de experimenten zijn uitgebleven. Dat de salon uit dat oogpunt bekeken weinig opzienbarends biedt. De stroomlijn, een paar jaren ge leden hèt uit Amerika overgewaaide nieuwtje, is gehandhaafd; de ingebouw de koplampen zijn gebleven. En nieuwe vindingen en verbeteringen bepalen zich tot de onderdeelen. Maar toch, het is altijd weer machtig interessant de auto, de koningin van den weg, in al haar ver schijningsvormen, van den eleganten luxewagen met radio tot het eenvoudige gebruikstuffertje van allen dag te aan schouwen. En men kijkt, na den salon, die 18 October sluit, en natuurlijk ook de automarkt, die in 1926 voor de eerste maal gehouden, zich daar bij de Porte de Versailles in een stijgende be langstelling verheugt, te hebben be zocht, genietende van de rust op een caféterras, met andere oogen naar de wagens, welke hier langs de Champs Elysées ruischen. Af en aan, zonder on derbreking, honderden, duizenden. T. O. Wederom aanzienlijke stijgin gen over de maand Septem ber. Geen enkel product uitgezonderd. Aan de maandstatistiek van den in-, uit- en doorvoer, bewerkt door het Cen traal bureau voor de statistiek, zijn de volgende cijfers ontleend: Zuivelproducten. Onze uitvoer van boter heeft in de vorige maand 4630 ton netto ter waarde van 4.125.000 bedragen, tegen 1036 ton en een waarde van 3.376.000 in dezelf de maand van het vorig jaar. Aan het eind van het derde kwartaal was de waarde van onzen uitvoer van boter gestegen tot 33.455.000, tegen 28.146.000 op eind September 1936. De uitvoer van kaas heeft in de vo rige maand bedragen 5683 ton ter waar de van 2.901.000. Vorig jaar werd voor 2.125.000 uitgevoerd. De uitvoer van versche eieren heeft in de vorige maand 5126 ton ter waarde van 2.676.000 bedragen, tegen 4571 ton ter waarde van 1.771.000 in September 1936. Aardappelen, Ook in September zijn weer groote hoeveelheden aardappelen uit ons land naar Zuid-Amerika gegaan. Wij hebben in die maand uitgevoerd: Kleiaardappelen41.981 ton ter waar de van 1.819.000, tegen 41.091 ton ter waarde van /i 1.464.000 in September van het vorige jaar. Pootaardappelen: 7034 ton ter waarde van 423.000 tegen 5858 ton ter waar de van 355.000. Aan het einde van het derde kwartaal waren de cijfers: voor kleiaardappelen 204.051 ton ter waarde van 8.654,000, tegen 143.142 ton ter waarde van 4.922.000, en voor pootaardappelen 31,055 ton ter waarde van 1.715.000, tegen 21,952 ton ter waarde van 1.349.000, Vruchten en groenten. Ons land heeft in September uitge voerd: Appelen: 1243 ton tegen 242 ton ter waarde van 22.000 in September 1936. Peren: 2740 ton ter waarde van 210.000, tegen 271 ton ter waarde van 32.000. Druiven: 2241 ton ter waarde van 614.000 tegen 2084 ton ter waarde van 614.000, tegen 2084 ton ter waarde van 460,000. Aardbeienpulp: 1303 ton, ter waarde van 208.000 tegen 390 ton ter waarde van 62.000. Frambozenpulp: 470 ton ter waarde van 90,000, tegen 159 ton ter waarde van 25.000. Zwarte bessenpulp: 105 ton ter waar de van 31,000, tegen 90 ton ter waarde van 29.000. Witte kool: 638 ton, ter waarde van 11,000 tegen 301 ton ter waarde van 5000. Roode kool: 6% ton ter waarde van 16,000, tegen 269 ton ter waarde van 6000. Bloemkool.' 810 ton ter waarde van 63,000, tegen 1078 ton ter waarde van 31,000. Sla: 599 ton, ter waarde van 36,000, tegen 161 ton ter waarde van 3000. Tomaten: 3605 ton, ter waarde van 261,000, tegen 2688 ton ter waarde van 144.000. j Uien en sjalotten: 13,641 ton, ter waar- de van 520,000, tegen 12,156 ton ter waarde van 290.000. Peen: 886 ton, ter waarde van 24,000 tegen 62 ton ter waarde van /i 1000. i Komkommers: 665 ton ter waarde van j 38,000, tegen 562 ton ter waarde van 21,000. Augurken: 1308 ton ter waarde van 90,000, tegen 1150 ton ter waarde van 35,000. Ingemaakte komkommers en augur ken: 578 ton ter waarde van 42.000 tegen 579 ton ter waarde van 38.000. Snij- en princesseboonen: 2752 ton ter waarde van f. 193,000, tegen 773 ton ter waarde van 35,000 in September van het vorige jaar. TOON DUPUIS OVERLEDEN. Hedennacht is de beeldhouwer Toon Dupuis, te zijnen huize in Den Haag on verwachts overleden. Hij was een man van internationele bekendheid het aan tal werken, dat hij tijdens zijn lange loopbaan als beeldhouwer heeft ge wrocht is buitengewoon groot. Hij be reikte den leeftijd van 60 jaar. VOORHANDEN HEBBEN VAN VUURWAPENEN EN MUNITIE, Voor leden van den bijzonderen vrijwilligen landestorm geldt het zelfde als voor particulerep. Naar aanledng van een tot hem ge richte vraag of ten aanzien van het dra gen en voorhanden hebben van vuur wapenen door personen behoorende tot den vrijwilligen landstorm nog van toe passing is de tot de commissarissen der Koning n gerichte aanschrijving van 9 Januari 1920, merkt de minister van justitie in een rondschrijven op, dat, nu bij circulaire v,an 5 Augustus 1936 een regeling 's getroffen inzake het dra gen en voorhanden hebben van wape nen door leden van de gewapende macht, en daartoe ook de vrijwillige landstorm behoort, deze circulaire ge acht moet worden mede van toepassing te zijn op de leden van dat korps, waar mede bovengenoemde aanschrijving van 1920 is komen te very allen. Ten aanzien v.an den b ij z o n d e- r e n vrijwill'gen landstorm wijst de minister er op, dat dit korps slechts in het geval, bedoeld in het Kon. be sluit van 10 Juli 1933, deel uitmaakt van den vrijwilligen landstorm en dat derhalve ten aanzien v.an het personeel van den bijzonderen vrijwilligen land storm, zoolang het niet in werkelijken dienst is, hetzelfde geldt als. voor lede ren particulier. „VOETBALPOOLS," In strijd met de Loterijwet, zegt de minister. De minister van justitie heeft aan de procureurs-generaal bij de gerechtsho ven een schrijven gezonden, waarin er de .aandacht op wordt gevestigd, dat sedert eenigen tijd hier te lande onder nemingen werkzaam zijn, die b'ljetten verkrijgbaar stellen, waarop de uitsla gen van voetbalwedstrijden hunnen worden voorspeld, terwijl prijzen wor den uitgeloofd voor hen wier voor spellingen geheel, of bijna geheel, met de resultaten der wedstrijden overeen komen (zgn. „voetbalpools"). Naast deze algemeene kenmerken zijn, wat betreft de voorwaarden, waar onder aan deze „voorspellingen" kan worden deelgenomen, alsmede den op zet van de gebruikte systemen, veler lei variaties mogelijk. Niet te ontken nen valt evenwel, dat de werkwijze dezer „pools" als regel in strijd komt met de bepalingen der loterijwet 1905. Daargelaten in hoeverre zelfs deskun digen op het gebied van de voetbal sport bij het raden van wedstrijduitsla- geen geen rekening kunnen houden met alle het spel beheevschennde fac toren, moet immers worden aangeno men, nu de deelnem'ng is opengesteld voor een ieder, die in het bezit is van een der desbetreffende formulieren (welke in ruime mate beschikbaar wor den gesteld), dat in het algemeen van een overwegenden 'nvloed op de kans bepaling geen sprake zal kunnen zijn. Uiteraard geldt dit in nog meerdere mate voor in het buitenland door vreemde clubs te spelen wedstrijden, dan voor de in ons land door de natio nale vereenigingen te behalen resulta ten, In het laatste geval zou de sterkte der deelnemende partijen o.m. u't vo rige wedstrijden mogelijk nog eemgszins kunnen worden afgeleid; maar zelfs hier zullen tal van variabele en oncon troleerbare factoren (men bedenke bv. aan ziekte der spelers en invallers) ,als regel aanwezig zijn, zoodat van een ovenvegende kansbepaling zelden ol noo t gesproken kan worden. Boven dien zal in de praktijk deze kansbep,a- ling t.a.v. alle te raden uitslagen wel bijna nimmer mogelijk zijn. De minister verzoekt tegen deze in strijd mat de loten/wet werkende on dernemingen die misbruik maken van de populariteit van de voetbalsport in ons land, krachtig op te treden, nu te verwachten is, dat bij het begin van het voetbalseizoen de werkzaamheden der „pools" zullen worden hervat. Zoo noodig ware bij de verkoopers der for mulieren en bij de adm nistr.atiekanto- ren der betrokken ondernemingen tot inbeslagneming over te gaan. Ten overvloede wijst de minister er nog op, dat het bovenstaande even eens zal gelden voor soortgelijke on dernemingen t.a.v. andere takken van sport. EEN VEELBELOVENDE KNAAP. Surveilleerende agenten vonden dezen nacht in de donkere, verlaten straten der residentie een 12-jarigen jongen. Natuur lijk hielden de agenten het knaapje aan om hem te vragen wat hij zoo in het holst van den stormachtigen nacht op straat moest doen. Hij deed erg vreemd en was voor de overigens zeer vrien delijk optredende agenten angstig. Deze namen den jongen mee naar het bureau, waar hij zijn begeleiders een omstandig en aanvankelijk zeer verward verhaal deed, waarbij de tranen hem dikwijls over de wangen biggelden. En dat was niet zoo heel erg te verwonderen. Uit het volgende moge dat voldoende blijken. Het ventje, dat in Leiden woont, was gistermiddag uit het huis van zijn va der en moeder weggeloopen, nadat hij kort te voren een inwoonster van Rijns burg van een portemonnaie, inhoudende 167 had bestolen. Naar huis durfde hij niet meer terug en dus besloot de knaap de wijde wereld in te trekken. Maar ook dat durfde hij niet goed. Vijf maal kocht hij een treinkaartje LeidenDen Haag. Viermaal had hij het kaartje weggegooid, omdat hij er tegen op zag op zijn eentje in den trein te stappen. Eindelijk trok hij de stoute schoenen aan en reisde op het vijfde kaartje naar Den Haag. 's Middags en 's avonds dwaalde de jongen door de Haagsche straten. Met een bioscoopje, lekkere broodjes, siga retten en champagne-pils wilde het ge stolen geld wel op. Huilende van angst en van berouw over zijn slecht gedrag, dwaalde hij 's avonds laat en 's nachts door de Haagsche straten, totdat hij de agenten tegenkwam en op het bureau de geheele geschiedenis kon vertellen Zes gulden had hij nog overgehouden, 10 gulden waren in den loop van den dag opgemaakt. Hedenochtend werd de jon gen naar Leiden teruggebracht. Bloemkool 1.50—13, Knolselderij 22.30 Andijvie 0.60—1.50, Kropsla 0.601.60, Komkomm rs 1.502, per 100 st. Ram menas 12, Kroten 24, Wortelen 3 5, Rapen 3—5, per 100 bos. Diversen: Varens 0,12-10.29, per pot, Eenden 0,250,28, Talingen 0 09, per st. MARKTBERICHTEN. Middelburg, 14 Oct. Aange voerd door Walchersche boerinnen (of ficieele prijsnoteering). Boter f 0.83J4; Eieren f 5.25; Poelje 3.50; Eendeieren 5. Aangevoerd door handelaren: Boter 0.80; Eieren 5.25; Poelje 3.25, Eendeieren 4. Particuliere prijs van den Marktzet- ter van de Z.L.M.: Boter 0.91; Eieren 6.25; Poelje 4.50; Eendeieren 6. Particuliere prijs van de Middelburg- sche handel: Boter 0.87 Eieren 5.80; Poelje 4.35; Eendeieren 4.35; Ganseieren 7; Kalkoeneieren 6. Middelburg, 14 Oct. Op de eierveiling waren heden aangevoerd: 10.500 stuks. Witte kippeneieren: 4446 kg f 3.23; 46—48 kg 3.46—3.53; 48—50 kg 3.64; 50—52 kg f 3.92; 58—60 kg 4.97—5.10; 60—62 kg 4.69—5.15; 62—64 kg 4.93—5.01. Bruine: 5658 kg 4.50; 6062 kg 4.78; 62—64 kg 4.91. Eendeneieren 3.55; Kalkoeneieren 6.00. Middelburg, 14 Oct. Op de graanmarkt was de aanvoer ruim Schok kers 16.2517.50; Kleine groene erwten 9.5010.25; Gele witte boo- nen f 19f 20; ongelezen witte boonen 1518; gelezen ronde bruine boo nen 1314; ongelezen ronde bruine boonen f 1112; lange bruine boonen 11—12.50.' Middelburg, 13 Oct. Groenten- veiling. Snijboonen 424 c„ Roem van Holland 1215 c., Spinazie 310 o, Postelein 511 c„ Suikerboonen 618 c., Rentegevers 1324 c., Waspeën 1,5 3,5 c„ Spruiten 617 c. Dubb. Prin- cessen 1317 c., Savoye kool 24 c„ Roode kool 1,53 c„ alles per kg, Peën 2,53,5 c. Rapen 13 c„ Kroten 13 c. Selderie 12 c., Rammenas 1,5 c,al les per bos. Bloemkool 212 c. Andijvie 0,61 c., Kropsla 0.61,5 c,, Komkom mers 2,5 c. alles per stuk. Goes, 13 Oct. Veilingsvereeniging „Zuid-Beveland", Black Alicante 14 21, Frankenthaler 15, per 100 kg, Meloe nen 412 per 100 stuks. Groenten: Stokprincesseboonen 10 17, Dubb. Princessen 814, Rentegevers 11, Groene boonen 6, Wagenaarsboonen 4, Stoksnijboonen 419, Pronkboonen 6, Spruiten 1415, Tomaten 5, Spinazie 13, Breekpeen 23, Uien 1-3, Prei 4 5, Roode kool 23, Groene Savoye kool 35, Gele idem 23, Witte kool 12, Aardappels 1.603.30, per 100 kg, Getrouwd: W. P. VAN PAGé en S. HOOLT. Soest, 14 October 1937. Op 12 Oct. j.l. overleed onze geachte collega M. GILDE. De prettige samenwerking zal zijn nagedachtenis bij ons in dankbare herinnering doen voortleven. J. H. DE JONGH, Adm. E. DE PRIESTER. A. G. WAGENSVELD. Middelburg, 14 Oct. 1937. Heden overleed zacht en kalm onze geliefde Vrouw, Moeder, Behuwd- en Groot moeder, CATHARINA MEIJBOOM— MARIJS, in den leeftijd van 69 jaren. Uit aller naam, J. C. MEIJBOOM. Middelburg, 14 Oct. 1937. Geen bezoek. VRUCHTEN-BORSTPLAAT met zuivere vrucht. ROOMBORSTPLAAT. Patissier, Middelburg, Nieuwe zeuding Parijsche Wafelen van Verkade, thans 20 ct. p., ons. Gemberstaaijes 15 cent per ons. Sprits- en Koffie- en Theerondjes per blikje. Engelsche Zoute- en Kaasbiscuitjes van Carr Co„ bijzonder fijn en voordeelig. Zie etalage bij Denk aan het inzenden van strook voor aanvraag plaatsen vóór 18 dezer. CHOCOLADE -Ov-riü I >•- -f ■V.U. v* I V 't I 1 Is t.v 7htkanallééa

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1937 | | pagina 3