I
-> *r
LAATSTE BERICHTEN.
BRIEVEN UIT PARIJS.
ONZE UITVOER VAN LAND
BOUW-, TUINBOUW- EN
ZUIVELPRODUCTEN.
ADVERTEÜTO
M. PETERSE.
S. J. KLEINEPIER M'burg.
Feestavond M. V. en A. V.
„Middelburg"
PINDAMANNETJES
1/2 pond 14 cent
CHOCOLADE ARTIS
KABOUTERSTAD
1 Vz ons 15 cent
SPECULAAS p pd 25 c.
aastaasafiréa
«a
SfiSS
vs«s'
Parijs, 10 October.
De autosalon-achteruitgang der
Franscae autoiiidusine Het
wagentje voor iedereen.
(Van onze.nc o(r respondent)
De Parijsche salon heeft zijn poorten
geopend. De autosalon, die, der traditie
getrouw, ieder jaar in October in het
Grand Palais wordt gehouden, hen tra
ditie, welke al veertig jaar oud is, ouder
dus dan het paleis, dat immers in 1900
gereed kwam. Men moet dat woord met
te letterlijk nemen, het paleis is nooit
meer geweest dan een tentoonstellings
gebouw. Maar een gebouw, dat er mag
wezen, met alleen ai een middenzaal
van bijna tweehonderd meter in de leng
te en veertig meter in de breedte. Thans
heeft men er weliswaar den salon inge
richt, doch de af deeling uitvindingen
van de wereldtentoonstell ng is er even
eens rustig gevestigd gebleven. En men
merkt het niet eens. Er werd een ver
lichting aangebracht 12000 volts hoog-
frequentie waarvoor vijf kilometer
neonbuis noodig was.
Het is de één-en-dertigste maal, dat
de salon, die voor 't eerst 's avonds niet
open is, wegens de concurrentie der
wereldtentoonstelling, wordt gehouden.
Wel vond de eerste expositie, toevalli
gerwijs op ongeveer dezelfde plek,
reeds in 1895 plaats, maar vóór en ge
durende den wereldoorlog heeft men
nogal eens een jaar moeten overslaan.
Wat in den beginne de hoofdzaak was,
de fiets, is nu volkomen op den achter
grond geraakt. De rijwielen zijn door
de auto verdrongen en bevinden zich
thans in een annex op de Esplanade des
Invalides, waar zij de aera van den tan
dem inluiden.
De automobielindustrie is een der
grootste industrieën van Frankrijk. Di
rect en indirect verschaft ze aan meer
dan een millioen menschen werk. En wat
vcor de auto aan belasting moet worden
betaald, grenst aan het ongeloofelijke.
Daar weet men in Nederland trouwens
ook van mee te praten.
Het gaat de Fransche autoindustrie
echter niet naar den vleeze. Wat eener-
zijds een gevolg is van de wereldcrisis,
anderzijds van de scherpe concurrentie
van het buitenland, de sociale en econo
mische lasten, welke zwaar op het
Fransche bedrijf drukken, en de fiscale
en financieele politiek des lands. Eens
stond Frankrijk met zijn automobielin
dustrie bovenaan in Europa en, de Ver-
eenigde Staten, als nummer twee in de
wereld. Thans moet men genoegen ne
men met de vierde plaats, en wel onder
Engeland en zelfs beneden Duitschland,
dat vijf jaar geleden nog niet het vierde
van de Fransche productie leverde. De
Vereenigde Staten produceerden het vo
rige jaar meer dan vier millioen wagens;
Engeland kwam met 461352 automobie
len ter markt. Duitschland leverde
271937 en Frankrijk kon het niet ver
der brengen dan tot 210.000. Ook deze
salon, hoe grootsch van opzet, toont
dien achteruitgang aan. Vorige jaren
waren er geregeld meer dan zestig
Fransche exposanten. Thans zijn er niet
meer dan een dertig, terwijl de overige
plaatsen zijn ingenomen door tien Ame
rikanen, zeven Engelschen, vier Duit-
schers, drie Italianen, wier aantal vroe
ger veel kleiner was.
Aan den eenen kant heeft de Fran
sche automobielindustrie te worstelen
met de onontkoombare stijging der pro
ductiekosten. Eén der fabrikanten, Louis
Renault, heeft ons voorgerekend, dat de
arbeidskosten (verhooging der arbeids-
loonen en verkorting van den werktijd)
de laatste jaren zijn gestegen met ruim
zeventig procent. De prijzen der grond
stoffen gingen omhoog met zestig pro
cent. Bij een gemiddelde stijging der
kosten van 65 procent zijn niettemin de
verkoopsprijzen van het eindproduct'
met niet meer dan 35 a 40 procent ver
hoogd; voor vrachtwagens met nog iets
minder.
Aan den anderen kant heeft men te
rekenen met een clientèle, wier levens
standaard ook al tengevolge der prijs-
verhoogingen was gedaald. Die minder
dan vroeger kunnen besteden. Dit is de
impasse, waarin de Fransche autoin
dustrie zich momenteel bevindt. Ook
ons is wel bekend, dat de Fransche ex
port de laatste maanden geweldig is
toegenomen reeds de eerste negen
maanden van dit jaar werden bijna twin
tigduizend wagens uitgevoerd, dit is
tachtig per dag, tegen veertienduizend
over het geheele jaar 1936 doch dit
is een gevolg van den lagen franken-
koers.
Men heeft voor het binnenland een
oplossing trachten te vinden in de fabri
catie van den goedkoopen, den zuinigen
wagen. De salon suggereert alvast den
triomf van de economische, nuttige ge-
bruiksauto. Dies heeft men gezocht
naar licht materieel. Niet omdat de
zware metalen duurder zijn, doch wijl
een lichtere wagen nu eenmaal minder
kracht vereischt om te worden voortbe
wogen en derhalve minder benzine
pleegt te verbruiken. Het vierpersoons-
wagentje, dat voor honderd kilometer
niet meer dan zeven tot acht liter ben
zine vraagt, komt, naar men zegt, in de
mode. Zal dit de wagen van de toekomst
zijn? Wij weten het niet. We weten al-
leenj dat men hier tq Parijs over het al
gemeen een aan minstens vier personen
plaats biedenden, zuinigen en goedkoo
pen wagen wenscht. Zuinig mede omdat
de wegenbelasting in Frankrijk in den
benzineprijs is verdisconteerd, En de
vorm moet stroomlijn zijn.
In hoeverre Renault, Peugeot, Simca,
l^lotchkiss, Citroen met hun Juvaquatre,
Simchuit, Amilcar, Supercinq, Matford
cn hoe zij meer mogen heeten, er in zijn
geslaagd aan dat verlangen te voldoen,
wagen wij niet te beoordeelen. Onze
indruk is echter wel, dat de viercylin-
der bezig is verloren terrein te herwin- j
nen. Ieder zijn outo is de leus van dezen
salon. Onmogelijk? Reeds thans loopen j
er in Frankrijk vier millioen Fransche
automobielen. Dat is een auto op zeven
tien inwoners. Twee jaar geleden w s
dit cijfer nog twintig; in 1914 375. En
de prijzen? Een eenvoudige maar mo-
aerne vier-persoons heeft men al voor
16.500 francs, een tweepersoons sport-
wagentje zelfs reeds voor fr. 13.000. In
Parijs fietst men practisch gesproken
niet, men wandelt er niet dan voor z n
plezier en is dus aangewezen op metro,
bus of taxi. Die zijn alle drie duur in het
gebruik. Waarom dan geen eigen auto?
Aldus redeneerden, wel wat simplistisch,
want men hield geen rekening met de
aanschaffingskosten, het onderhoud en
de stalling, de fabrikanten en het
burgermanswagentje was geboren.
Het mag dan waar zijn, dat door de
zen gang van zaken de experimenten
zijn uitgebleven. Dat de salon uit dat
oogpunt bekeken weinig opzienbarends
biedt. De stroomlijn, een paar jaren ge
leden hèt uit Amerika overgewaaide
nieuwtje, is gehandhaafd; de ingebouw
de koplampen zijn gebleven. En nieuwe
vindingen en verbeteringen bepalen zich
tot de onderdeelen. Maar toch, het is
altijd weer machtig interessant de auto,
de koningin van den weg, in al haar ver
schijningsvormen, van den eleganten
luxewagen met radio tot het eenvoudige
gebruikstuffertje van allen dag te aan
schouwen. En men kijkt, na den salon,
die 18 October sluit, en natuurlijk
ook de automarkt, die in 1926 voor de
eerste maal gehouden, zich daar bij de
Porte de Versailles in een stijgende be
langstelling verheugt, te hebben be
zocht, genietende van de rust op een
caféterras, met andere oogen naar de
wagens, welke hier langs de Champs
Elysées ruischen. Af en aan, zonder on
derbreking, honderden, duizenden.
T. O.
Wederom aanzienlijke stijgin
gen over de maand Septem
ber. Geen enkel product
uitgezonderd.
Aan de maandstatistiek van den in-,
uit- en doorvoer, bewerkt door het Cen
traal bureau voor de statistiek, zijn de
volgende cijfers ontleend:
Zuivelproducten.
Onze uitvoer van boter heeft in de
vorige maand 4630 ton netto ter waarde
van 4.125.000 bedragen, tegen 1036 ton
en een waarde van 3.376.000 in dezelf
de maand van het vorig jaar.
Aan het eind van het derde kwartaal
was de waarde van onzen uitvoer van
boter gestegen tot 33.455.000, tegen
28.146.000 op eind September 1936.
De uitvoer van kaas heeft in de vo
rige maand bedragen 5683 ton ter waar
de van 2.901.000. Vorig jaar werd voor
2.125.000 uitgevoerd.
De uitvoer van versche eieren heeft
in de vorige maand 5126 ton ter waarde
van 2.676.000 bedragen, tegen 4571 ton
ter waarde van 1.771.000 in September
1936.
Aardappelen,
Ook in September zijn weer groote
hoeveelheden aardappelen uit ons land
naar Zuid-Amerika gegaan. Wij hebben
in die maand uitgevoerd:
Kleiaardappelen41.981 ton ter waar
de van 1.819.000, tegen 41.091 ton ter
waarde van /i 1.464.000 in September
van het vorige jaar.
Pootaardappelen: 7034 ton ter waarde
van 423.000 tegen 5858 ton ter waar
de van 355.000.
Aan het einde van het derde kwartaal
waren de cijfers: voor kleiaardappelen
204.051 ton ter waarde van 8.654,000,
tegen 143.142 ton ter waarde van
4.922.000, en voor pootaardappelen
31,055 ton ter waarde van 1.715.000,
tegen 21,952 ton ter waarde van
1.349.000,
Vruchten en groenten.
Ons land heeft in September uitge
voerd:
Appelen: 1243 ton tegen 242 ton ter
waarde van 22.000 in September 1936.
Peren: 2740 ton ter waarde van
210.000, tegen 271 ton ter waarde van
32.000.
Druiven: 2241 ton ter waarde van
614.000 tegen 2084 ton ter waarde van
614.000, tegen 2084 ton ter waarde van
460,000.
Aardbeienpulp: 1303 ton, ter waarde
van 208.000 tegen 390 ton ter waarde
van 62.000.
Frambozenpulp: 470 ton ter waarde
van 90,000, tegen 159 ton ter waarde
van 25.000.
Zwarte bessenpulp: 105 ton ter waar
de van 31,000, tegen 90 ton ter waarde
van 29.000.
Witte kool: 638 ton, ter waarde van
11,000 tegen 301 ton ter waarde van
5000.
Roode kool: 6% ton ter waarde van
16,000, tegen 269 ton ter waarde van
6000.
Bloemkool.' 810 ton ter waarde van
63,000, tegen 1078 ton ter waarde van
31,000.
Sla: 599 ton, ter waarde van 36,000,
tegen 161 ton ter waarde van 3000.
Tomaten: 3605 ton, ter waarde van
261,000, tegen 2688 ton ter waarde van
144.000. j
Uien en sjalotten: 13,641 ton, ter waar-
de van 520,000, tegen 12,156 ton ter
waarde van 290.000.
Peen: 886 ton, ter waarde van 24,000
tegen 62 ton ter waarde van /i 1000. i
Komkommers: 665 ton ter waarde van j
38,000, tegen 562 ton ter waarde van
21,000.
Augurken: 1308 ton ter waarde van
90,000, tegen 1150 ton ter waarde van
35,000.
Ingemaakte komkommers en augur
ken: 578 ton ter waarde van 42.000
tegen 579 ton ter waarde van 38.000.
Snij- en princesseboonen: 2752 ton ter
waarde van f. 193,000, tegen 773 ton ter
waarde van 35,000 in September van
het vorige jaar.
TOON DUPUIS OVERLEDEN.
Hedennacht is de beeldhouwer Toon
Dupuis, te zijnen huize in Den Haag on
verwachts overleden. Hij was een man
van internationele bekendheid het aan
tal werken, dat hij tijdens zijn lange
loopbaan als beeldhouwer heeft ge
wrocht is buitengewoon groot. Hij be
reikte den leeftijd van 60 jaar.
VOORHANDEN HEBBEN VAN
VUURWAPENEN EN MUNITIE,
Voor leden van den bijzonderen
vrijwilligen landestorm geldt het
zelfde als voor particulerep.
Naar aanledng van een tot hem ge
richte vraag of ten aanzien van het dra
gen en voorhanden hebben van vuur
wapenen door personen behoorende tot
den vrijwilligen landstorm nog van toe
passing is de tot de commissarissen
der Koning n gerichte aanschrijving van
9 Januari 1920, merkt de minister van
justitie in een rondschrijven op, dat,
nu bij circulaire v,an 5 Augustus 1936
een regeling 's getroffen inzake het dra
gen en voorhanden hebben van wape
nen door leden van de gewapende
macht, en daartoe ook de vrijwillige
landstorm behoort, deze circulaire ge
acht moet worden mede van toepassing
te zijn op de leden van dat korps, waar
mede bovengenoemde aanschrijving van
1920 is komen te very allen.
Ten aanzien v.an den b ij z o n d e-
r e n vrijwill'gen landstorm wijst de
minister er op, dat dit korps slechts
in het geval, bedoeld in het Kon. be
sluit van 10 Juli 1933, deel uitmaakt
van den vrijwilligen landstorm en dat
derhalve ten aanzien v.an het personeel
van den bijzonderen vrijwilligen land
storm, zoolang het niet in werkelijken
dienst is, hetzelfde geldt als. voor lede
ren particulier.
„VOETBALPOOLS,"
In strijd met de Loterijwet,
zegt de minister.
De minister van justitie heeft aan de
procureurs-generaal bij de gerechtsho
ven een schrijven gezonden, waarin er
de .aandacht op wordt gevestigd, dat
sedert eenigen tijd hier te lande onder
nemingen werkzaam zijn, die b'ljetten
verkrijgbaar stellen, waarop de uitsla
gen van voetbalwedstrijden hunnen
worden voorspeld, terwijl prijzen wor
den uitgeloofd voor hen wier voor
spellingen geheel, of bijna geheel, met
de resultaten der wedstrijden overeen
komen (zgn. „voetbalpools").
Naast deze algemeene kenmerken
zijn, wat betreft de voorwaarden, waar
onder aan deze „voorspellingen" kan
worden deelgenomen, alsmede den op
zet van de gebruikte systemen, veler
lei variaties mogelijk. Niet te ontken
nen valt evenwel, dat de werkwijze
dezer „pools" als regel in strijd komt
met de bepalingen der loterijwet 1905.
Daargelaten in hoeverre zelfs deskun
digen op het gebied van de voetbal
sport bij het raden van wedstrijduitsla-
geen geen rekening kunnen houden
met alle het spel beheevschennde fac
toren, moet immers worden aangeno
men, nu de deelnem'ng is opengesteld
voor een ieder, die in het bezit is van
een der desbetreffende formulieren
(welke in ruime mate beschikbaar wor
den gesteld), dat in het algemeen van
een overwegenden 'nvloed op de kans
bepaling geen sprake zal kunnen zijn.
Uiteraard geldt dit in nog meerdere
mate voor in het buitenland door
vreemde clubs te spelen wedstrijden,
dan voor de in ons land door de natio
nale vereenigingen te behalen resulta
ten,
In het laatste geval zou de sterkte
der deelnemende partijen o.m. u't vo
rige wedstrijden mogelijk nog eemgszins
kunnen worden afgeleid; maar zelfs
hier zullen tal van variabele en oncon
troleerbare factoren (men bedenke bv.
aan ziekte der spelers en invallers) ,als
regel aanwezig zijn, zoodat van een
ovenvegende kansbepaling zelden ol
noo t gesproken kan worden. Boven
dien zal in de praktijk deze kansbep,a-
ling t.a.v. alle te raden uitslagen wel
bijna nimmer mogelijk zijn.
De minister verzoekt tegen deze in
strijd mat de loten/wet werkende on
dernemingen die misbruik maken van
de populariteit van de voetbalsport in
ons land, krachtig op te treden, nu te
verwachten is, dat bij het begin van
het voetbalseizoen de werkzaamheden
der „pools" zullen worden hervat. Zoo
noodig ware bij de verkoopers der for
mulieren en bij de adm nistr.atiekanto-
ren der betrokken ondernemingen tot
inbeslagneming over te gaan.
Ten overvloede wijst de minister
er nog op, dat het bovenstaande even
eens zal gelden voor soortgelijke on
dernemingen t.a.v. andere takken van
sport.
EEN VEELBELOVENDE KNAAP.
Surveilleerende agenten vonden dezen
nacht in de donkere, verlaten straten der
residentie een 12-jarigen jongen. Natuur
lijk hielden de agenten het knaapje aan
om hem te vragen wat hij zoo in het
holst van den stormachtigen nacht op
straat moest doen. Hij deed erg vreemd
en was voor de overigens zeer vrien
delijk optredende agenten angstig. Deze
namen den jongen mee naar het bureau,
waar hij zijn begeleiders een omstandig
en aanvankelijk zeer verward verhaal
deed, waarbij de tranen hem dikwijls
over de wangen biggelden. En dat was
niet zoo heel erg te verwonderen. Uit
het volgende moge dat voldoende blijken.
Het ventje, dat in Leiden woont, was
gistermiddag uit het huis van zijn va
der en moeder weggeloopen, nadat hij
kort te voren een inwoonster van Rijns
burg van een portemonnaie, inhoudende
167 had bestolen. Naar huis durfde hij
niet meer terug en dus besloot de knaap
de wijde wereld in te trekken. Maar ook
dat durfde hij niet goed. Vijf maal kocht
hij een treinkaartje LeidenDen Haag.
Viermaal had hij het kaartje weggegooid,
omdat hij er tegen op zag op zijn eentje
in den trein te stappen. Eindelijk trok
hij de stoute schoenen aan en reisde op
het vijfde kaartje naar Den Haag.
's Middags en 's avonds dwaalde de
jongen door de Haagsche straten. Met
een bioscoopje, lekkere broodjes, siga
retten en champagne-pils wilde het ge
stolen geld wel op. Huilende van angst
en van berouw over zijn slecht gedrag,
dwaalde hij 's avonds laat en 's nachts
door de Haagsche straten, totdat hij de
agenten tegenkwam en op het bureau
de geheele geschiedenis kon vertellen
Zes gulden had hij nog overgehouden,
10 gulden waren in den loop van den dag
opgemaakt. Hedenochtend werd de jon
gen naar Leiden teruggebracht.
Bloemkool 1.50—13, Knolselderij 22.30
Andijvie 0.60—1.50, Kropsla 0.601.60,
Komkomm rs 1.502, per 100 st. Ram
menas 12, Kroten 24, Wortelen 3
5, Rapen 3—5, per 100 bos.
Diversen: Varens 0,12-10.29, per pot,
Eenden 0,250,28, Talingen 0 09, per st.
MARKTBERICHTEN.
Middelburg, 14 Oct. Aange
voerd door Walchersche boerinnen (of
ficieele prijsnoteering).
Boter f 0.83J4; Eieren f 5.25; Poelje
3.50; Eendeieren 5.
Aangevoerd door handelaren: Boter
0.80; Eieren 5.25; Poelje 3.25,
Eendeieren 4.
Particuliere prijs van den Marktzet-
ter van de Z.L.M.:
Boter 0.91; Eieren 6.25; Poelje
4.50; Eendeieren 6.
Particuliere prijs van de Middelburg-
sche handel:
Boter 0.87 Eieren 5.80; Poelje
4.35; Eendeieren 4.35; Ganseieren
7; Kalkoeneieren 6.
Middelburg, 14 Oct. Op de
eierveiling waren heden aangevoerd:
10.500 stuks.
Witte kippeneieren: 4446 kg f 3.23;
46—48 kg 3.46—3.53; 48—50 kg 3.64;
50—52 kg f 3.92; 58—60 kg 4.97—5.10;
60—62 kg 4.69—5.15; 62—64 kg
4.93—5.01.
Bruine: 5658 kg 4.50; 6062 kg
4.78; 62—64 kg 4.91.
Eendeneieren 3.55; Kalkoeneieren
6.00.
Middelburg, 14 Oct. Op de
graanmarkt was de aanvoer ruim Schok
kers 16.2517.50; Kleine groene
erwten 9.5010.25; Gele witte boo-
nen f 19f 20; ongelezen witte boonen
1518; gelezen ronde bruine boo
nen 1314; ongelezen ronde bruine
boonen f 1112; lange bruine boonen
11—12.50.'
Middelburg, 13 Oct. Groenten-
veiling. Snijboonen 424 c„ Roem van
Holland 1215 c., Spinazie 310 o,
Postelein 511 c„ Suikerboonen 618
c., Rentegevers 1324 c., Waspeën 1,5
3,5 c„ Spruiten 617 c. Dubb. Prin-
cessen 1317 c., Savoye kool 24 c„
Roode kool 1,53 c„ alles per kg, Peën
2,53,5 c. Rapen 13 c„ Kroten 13
c. Selderie 12 c., Rammenas 1,5 c,al
les per bos. Bloemkool 212 c. Andijvie
0,61 c., Kropsla 0.61,5 c,, Komkom
mers 2,5 c. alles per stuk.
Goes, 13 Oct. Veilingsvereeniging
„Zuid-Beveland", Black Alicante 14
21, Frankenthaler 15, per 100 kg, Meloe
nen 412 per 100 stuks.
Groenten: Stokprincesseboonen 10
17, Dubb. Princessen 814, Rentegevers
11, Groene boonen 6, Wagenaarsboonen
4, Stoksnijboonen 419, Pronkboonen
6, Spruiten 1415, Tomaten 5, Spinazie
13, Breekpeen 23, Uien 1-3, Prei 4
5, Roode kool 23, Groene Savoye
kool 35, Gele idem 23, Witte kool
12, Aardappels 1.603.30, per 100 kg,
Getrouwd:
W. P. VAN PAGé
en
S. HOOLT.
Soest, 14 October 1937.
Op 12 Oct. j.l. overleed
onze geachte collega
M. GILDE.
De prettige samenwerking
zal zijn nagedachtenis bij ons
in dankbare herinnering doen
voortleven.
J. H. DE JONGH, Adm.
E. DE PRIESTER.
A. G. WAGENSVELD.
Middelburg, 14 Oct. 1937.
Heden overleed zacht en
kalm onze geliefde Vrouw,
Moeder, Behuwd- en Groot
moeder,
CATHARINA MEIJBOOM—
MARIJS,
in den leeftijd van 69 jaren.
Uit aller naam,
J. C. MEIJBOOM.
Middelburg, 14 Oct. 1937.
Geen bezoek.
VRUCHTEN-BORSTPLAAT
met zuivere vrucht.
ROOMBORSTPLAAT.
Patissier, Middelburg,
Nieuwe zeuding Parijsche Wafelen
van Verkade, thans 20 ct. p., ons.
Gemberstaaijes 15 cent per ons.
Sprits- en Koffie- en Theerondjes
per blikje.
Engelsche Zoute- en Kaasbiscuitjes
van Carr Co„ bijzonder fijn en
voordeelig. Zie etalage bij
Denk aan het inzenden van strook
voor aanvraag plaatsen vóór 18
dezer.
CHOCOLADE
-Ov-riü
I
>•- -f
■V.U. v*
I V 't
I 1 Is t.v
7htkanallééa