«AsiïWjr'—
PERSKRONIEK.
Gemeenteraad van Middelburg.
een ambtenaar te laag is, zij met een
voorstel tot verhooging zullen komen.
Aan P. Kasse werd, ingaande 1 Jan.
1938 per jaar 20 meer toegekend voor
het ophalen van huisvuil in de buurt
Lammerenburg. al'
Een lange discussie ontspon zich over
het bedrag dat per leerling aan de be
sturen van de bijzondere scholen, naar
de maatstaf van de openbare school
moet worden uitgekeerd. Het bedrag
wordt steeds grooter. Daarom wilde de
hr. MOENS, dat de Raad B. en W. mach
tigt den minister te verzoeken van de
gewone regeling van vergoeding per
leerling aan de bijzondere school onthef
fing te verleenen teneinde tot een vaste
maatstaf te komen. In overleg hierover
treden met de schoolbesturen, zooals
naar voren gebracht werd, zag spr. geen
nut meer. Tenslotte werd een en ander
tot een volgende vergadering aangehou
den.
De kostende prijs per leerling voor
1938 werd vastgesteld op 12.67.
Subsidie muziekver.
B. en W. stelden voor het subsidie
bedrag toegekend aan de muziekver,
„Voorwaarts", ingaande 1 Jan. a.s., on
der bepaalde voorwaarden, vast te stel
len op 50 per jaar.
De hr. KAMMERAAD achtte het be
ter, dat alles maar bij het oude bleef.
Het verwonderde spr. dat B. en *W. ge
komen waren met verhoogde subsidie
en daaraan de voorwaarden hebben toe
gevoegd, dat muzikale wandelingen en
uitvoeringen gehouden dienen te wor
den op 't Zand en te Lammerenburg.
De hr. SANDERSE kon zich met het
voorstel wel vereenigen.
De hr. MOENS wilde heelemaal geen
subsidie verleenen; het bedrag behoort
uit de bevolking te komen. Wanneer de
burgerij het geld dat aan straatmuzikan
ten wordt uitgegeven, voor de muziek-
vereeniging beschikbaar zou stellen, dan
behoefte geen subsidie verleend te wor
den.
De VOORZ. betoogde dat om het
rechtsgevoel in de verschillende ge
deelten der gemeente te bevredigen tot
dit voorstel is besloten.
Het voorstel van B. en W. werd aan
genomen met 7 tegen 3 stemmen (Kara-
meraad, Moens, De Rijke.)
Opcenten gemeentefondsbelas-
ting.
Tenslotte werd de verordening op de
heffing van 60 opcenten op de hoofdsom
der gemeentefondsbelasting opnieuw
vastgesteld, waarna de begrooting z.h.
s. werd goedgekeurd.
RAAD VAN NW. EN ST. JOOSLAND.
.TW7 Belastingverlaging op komst.
NW. EN Sf] JOOSLAND. Maandag
vergaderde de Raad, onder voorzitter
schap van burgemeester G A. Harff Af
wezig de heer De Kater.
He gemeente-rekening 1936 werd
voorloopig vastgesteld met de volgende
cijfers: Ontvangsten gewonen dienst
Tf n mt£aven f 39531, batig slot
- ontvangsten karitaaldienst
f 699, uitgaven f 600, batig slot f 99.
Een verordening, regelende hef be
roep voor autoverhuurders en een ver
ordening op de vrijwillige brandweer
werden vastgesteld. De instructie voor
den gemeente-geneesheer werd gewij
zigd.
Ingekomen waren verzoeken van Sam.
Janse en J. Houterman om vergoeding
ingevolge art. 13 der L.O, wet voor hun
schoolgaande kinderen in Middelburg.
B. en W. stelden voor afwijzend te be
schikken, De heer DeGoffau was van
dat zij recht op deze vergoeding
hebben, waarop de v o o r z. antwoord-
^a^ ar^' 13 der L.O. wet pas gewij
zigd is, zoodat nu nu de financieele po
sitie der ouders in aanmerking genomen
mag worden. Op dien grond stelden B.
en W. voor afwijzend te beschikken De
heer De Go ff au zeide, dat Houter
man voor hooge lasten zit, waarop hij
echter niet verder wilde gaan. Boven
dien meende spr. dat een kind van 6
a/pjjV ^CS w*n^ers n'lQt op de fiets naar
Middelburg kan door weer en wind.
Spr. vroeg stemming. De heer Van
S t r i e n was van meening dat de kos
ten niet zoo hoog zijn, in ieder geval
niet zooveel hooger dan het bezoeken
der school in deze gemeente. De voor-
zitt er merkte op, dat betrokkenen in
eroep kunnen gaan. Het voorstel van
VLrzoeT vT
mindering van schoolgeld wegens ont-
hettmg Inkomstenbelasting werd afwij
zend beschikt, omdax de gemengde
hoofdsom na deze ontheffing in dezelfde
klasse van aanslag voor het schoolgeld
blijft. Ingekomen was een verzoek van
de K.N.A.C. om vermindering van per-
soneele belasting voor auto's. Voorstel
B. en W. was afwijzend De heer Ver-
1 a r e was van meening dat dit verzoek
billijk is, autobezitters betalen zeer veel
belasting. De heer Van Eenennaam
zeide dat de belasting op auto's zeker
hoog is maar hij wees op de schade die
toegebracht wordt aan de wegen. Het
voorstel van B. en W. werd z.h.st. aan-
g'enomen.
Op verzoek van de prèpagandacom-
missie voor Esperanto-onderwijs om een
lokaliteit beschikbaar te stellen werd
afwijzend beschikt.
De v o o r z. bood daarna de begroo
ting 1938 aan, Hij zeide, dat de toe
stand iets gunstiger is geworden. Er kon
een reserve gevormd worden; voorge
steld zal worden de havengelden te ver
lagen en bovendien kunnen de opcenten
op de Vermogensbelasting en de Perso-
neele belasting iets verlaagd worden. De
hr. V e r 1 a r e bracht dank aan het be
leid van B. en W. Deze belastingverla
gingen deden Eem veel genoegen. De
heer V an Eenennaam vroeg of ook
de schippersgelden verlaagd zullen wor
den. In verband daarmede sprak hij er
zijn leedwezen over uit dat enkele land
bouwers hun suikerbieten naar Middel
burg vervoeren, hetgeen schade voor de
gemeente beteekent. De v o o r z. was
het hiermede eens.
Van den autobusondernemer Van Fraas-
sen was bericht ingekomen, dat de tarie
ven Nieuwland-Middelburg niet verlaagd
kunnen worden, doch er werd gewezen
op de mogelijkheid van tienritten-boek-
jes. De heer V e r 1 a r e zeide dat niet
iedereen maar een tienrittenboekje kan
koopen. Hij vond het tarief van f 0.20 op
dit korte traject nog te duur en stelde
voor te verzoeken dit tarief op f 0.15 te
rug te brengen, hetgeen aangenomen
werd.
B en W. stelden voor deel te nemen
aan de spaarregeling voor den B steun
die door den minister ontworpen is. Als
een werklooze f 0.25 per week spaart,
krijgt hij van de overheid f 0.25 bijbe
taald. De heer Van Eenennaam
zeide niet veel verwachting te hebben
van deze regeling. De zwaarst-getroffe-
nen, nl. de gezinnen met veel kleine kin
deren, zullen aan deze regeling niet kun
nen meedoen, omdat ze geen kwartje
per week kunnen missen van hun laag
loon in de werkverschaffing of van hun
steun, aldus spr. De heer V e r 1 a r e
merkte op dat het voordeel voor de
werkloozen toch 100 pet. is, hij juichte
deze regeling toe. De heer Eiken
hout had er ook weinig verwachting
van. hij zou liever meer geven aan B-
steun. De heer Van Strien merkte
op dat deze regeling niet verplicht is
voor de werkloozen.
Voorloopig zal een proef genomen
worden.
De v o o r z. deelde mede, dat een
oproep is geplaatst voor lantaarnopste
ker op het Oudedorp tegen een vaste be
looning van f 20 doch dat niemand zich
heeft aangemeld. Nu is er een monde
linge aanbieding ontvangen van M. Delle-
heke, die het wil doen voor f 30. B. en
W stelden voor hierop in te gaan, het
geen besloten werd. De heer Eiken
hout vroeg of B. en W. gedacht heb
ben aan de komende werkverschaffings
periode waarop de voorz'. antwoord
de, dat de goedgekeurde plannen klaar
liggen
De heer De Goffau wees op het
lange gras op de begraafplaats. Dit zal
gemaaid worden.
RADIO-PROGRAMMA.
DONDERDAG 14 OCTOBER 1937.
HILVERSUM I, 1875 M.
8.00—9.15 KRO. 10.00 NCRV. 11.00
KRO. 2.00—12.00 NCRV.
8.009.15 en 10.00 Gram. 10.15 Mor
gendienst. 10.45 Gram. 11.30 Godsdienstig
halfuur. 12.00 Berichten. 12.15 KRO-Orkest
en Gram. 2.00 Handwerkcursus. 3.00 Gram.
4.00 Ber. Bijbellez. 5.00 Cursus handenar
beid v. d. jeugd. 5.30 Christelijk Friesch uur
tje. 6.30 Gram. 6.45 CNV-kwartiertje. 7.00
Berichten. 7.15 Causerie. 7.30 Reportage.
8.00 Berichten ANP. 8.15 Evangelisatie-sa
menkomst. 10.15 Berichten ANP. 10.20
Gram. 10.45 Gymnastiekles. 11.00'-12.00
Gram. Hierna: Schriftlezing.
HILVERSUM II, 301 M.
AVRO-Uitzending.
8.00 Gram. 10.00 Morgenwijding. 10.15
Gew. muziek (gr. pl.). 10.30 Omroeporkest
en soliste (In de pauze: Declamatie). 12.30
Solistenconcert. 1.30 Gram. 2.00 Kniples.
2.20 Sylvestre-Trio. 3.00 Knipcursus. 3.45
4.00 Gram. 4.05 Voor zieken en thuiszitten
den. 4.35 Gram. 4.50 Voor de kinderen.
5.30 Aeolian-orkest. 6.30 Sportpraatje. 7.00
Voor de kinderen. 7.05 Dansorkest. 7.30 En-
gelsche les. 8.00 Berichten ANP. Gram. 8.15
Concertgebouw-orkest en solist. (In de pau
ze: Zangdeclamatie). 10.30 Reportage
schaakmatch. 10.40 Gram. 11.00 Berichten
ANP. Hierna: Dansorkest. 11.4012.00
Orgelspel.
DROITWICH. 1500 m. 11.05 Causerie.
11.25—11.45 en 12.05 Gram. 12.50 Troca-
dero Cinema-Orkest. 1.352.20 Gram. 3.10
3.30 Causerie. 3.35 Sted. orkest Bourne
mouth en soliste. 5.05 Sportdialoog. 5.20
Jack Hart en zijn Band. 6.20 Berichten. 6.40
Boekbespr. 7.00 Jack Payne's Band en so
listen. 7.30 Orkest. 8.00 Gevar. progr. 9.00
Causerie. 9.20 Berichten. 9.40 Orgelconc.
10.20 Kerkdienst. 10.40 Causerie. 10.55
Varjété-orkest en solisten. 11.35 Maurice
Winnick en zijn Band. 11.5012.20 Dans
muziek (gram.).
RADIO PARIS. 1648 m. 7.10, 8.20 en
11.20 Gram. 12.50 Gevar. conc. en zang.
2.20 Gram. 4.05 Zang. 4.50 Piano. 5.05
Radiotooneel. 7.23 Zang. 7.35 Piano. 7.50
a"g. 8.10 Gram. 8.50 Benedetti-kwartet en
S° IrrVri Operette. 10.50 Gram.
KEULEN 456 m. 5.50 Militair conc. 7.50
i 6\V Oram. 9.20 Volksliederenconc.
11.20 Verzoekconcert. 1.35 Gevar. conc.
L2U Amusementsorkest. 6.30 Gram 730
Brisca-kwartet en solisten. 8.20 Radiotooneel
9.50-11.20 Th. Hollinger's orkest en vo
caal ensemble.
BRUSSEL. 322 en 484 m. 322 m: 12.20
Gram. 12.50 Piano. 1.00 Kleinorkest. 1.50
Piano. 2.002.20 Gram. 5.20 Dansorkest.
6.50 Gram. 8.20 Kleinorkest. 9.35 Radio
tooneel. 10.3011.20 Dansorkest.
484 m: 12.20 Gram. 12.50 Orkest. 1.30
2.20 en 5.20 Gram. 6.35 Piano. 6.50 So-
listenconc. 7.35 Gram. 8.20 Orkest en solist.
9.30 Orkest en solisten. 10.30I 1.20 Gram.
DEUTSCHLANDSENDER. 1571 m. 7.20
Radiotooneel met muziek. 8.20 Berichten.
8.35 Pop. programma. 9.20 Berichten. 9.50
Cembalosoli. 10.05 5Veerbericht.
11.20 E. Bauschke's orkest.
10.20—
DE K. L. M.-POLITIEK.
Hoewel wij het niet in alle opzichten
onderschrijven, en wij met name van
oordeel zijn dat het steunen van de tot-
elken-prijs-doorzetten-politiek der K. L.
M. gevaarlijk is, willen wij van onder
staand critisch artikel uit „Het Vader
land" onze lezers niet onkundig laten.
Er staat veel in, dat onze meening ter
zake dekt.
Onder den titel „De K, L. M. en haar
machines terug naar het toestel „op
klompen" schrijft „Het Vad." dan, dat
het van 1930 af gewaarschuwd heeft en
nu mag zeggen; wij kunnen nu den koers
niet wijzigen. Regeering en K. L. M.
moeten doorgaan.
Met de „Uiver" is ze begonnen, de
reactie van het publiek op het kunst
matig aangeblazen enthousiasme, dat
zijn „plafond" bereikte bij de „Peli-
kaan"-vlucht en Melbourne-race. De
Douglas DC 2 „Uiver", die 20 Decem
ber 1934 bij Rutbah Wells verging,
blijkt een keerpunt te zijn geweest.
Op een zeer gelukkige periode van
1921 tot 1934 6 ongelukken met doo-
delijken afloop in 13 jaar zijn in drie
jaar tijds 7 ongelukken gevolgd, waarbij
slachtoffers vielen, waarvan 5 met het
nieuwe Amerikaansche materieel.
De reactie van het publiek kan be
denkelijk zijn.
Hierin schuilt een ernstig gevaar, juist
nu. De groote strijd om een gelijkwaar
dige plaats in het wereldluchtverkeer
heeft reeds een vrij breed front gekre
gen, dat echter spoedig nog verder uit
gebreid moet worden. Daarvoor is nog
m%er geld noodig en nog meer vertrou
wen uit eigen land, dan waarop de K. L.
M. tot heden staat kon maken.
Tot aan den weekdienst, October
1931, ging alles redelijk goed. Toen ging
men er toe over de invoering van den
weekdienst te bespoedigen. De post
bleek een weekdienst noodig te hebben.
Daarna zijn de wegen uiteengegaan.
Een analyse van de postale behoeften
bracht ons tot het inzicht, dat post
en passagiers gescheiden moesten
worden. Post heeft in de eerste plaats
snelheid noodig, passagiers vragen
veiligheid en gerief.
De K. L. M. zag het anders. Zij geloof
de in het gecombineerde vervoer en
meende, dat daarin ook de gewenschte
snelheid zou zijn te bereiken. Haar con-
currentie-politiek evenwel met de Brit-
sche luchtvaart dwong haar vrij plotse
ling de secure ontwikkeling van een
eigen type bij de Nederlandsche indu
strie af te breken. Zij ging opeens naar
Amerika en kocht daar een zeer geavan
ceerd, weinig beproefd type, klaar van
de plank.
Amerika heeft op technisch gebied an
dere opvattingen dan het oude Europa.
Herinnert men zich onze vraag, hoe de
Douglas „Uiver" aan zijn luchtwaardig-
heidsbewijs kwam? Weet men nog, dat
onze Rijksstudiedienst bezwaren had?
Men kan het zoo formuleeren: De oer
degelijke Hollandsche vlieger was een
toestel van Fokker gewend, „op klom
pen", zooals onlangs een technicus het
kenmerkend zei. Daarna kreeg hij een
toestel, dat feitelijk niet bij zijn aard
paste en dat kan onder moeilijke om
standigheden gevaarlijk worden. Geluk
kig bleken onze vliegers in het algemeen
over een snel aanpassingsvermogen te
beschikken. Zij leerden het toestel door
en door kennen en gingen bij slecht weer
wat meer aan den grond, hoezeer dat
ook streed tegen hun gevoel, dat ook al
een beetje onder den invloed stond van
de opgetogenheid in eigen land. Een
Nederlandsch vlieger zag er tegen op
om „in de pomp" te gaan, zooals dat in
hun wereld vaak wordt genoemd.
Toen kwam de verdubbeling van den
weekdienst, wederom onder Engelsche
pressie. Dat eischte meer gezagvoerders
op de Indische lijn. Nu willen wij zeker
weer niet beweren, dat er vliegers als
gezagvoerders bij de K.L.M. dienen, die
niet berekend zouden zijn voor hun taak.
Nogmaals, zulke scherpe grenzen zijn
ook hier niet te trekken. Maar het zal
toch duidelijk zijn, dat 't aantal „cracks"
van 't kaliber Geysendorffer, Smirnoff,
Van Dijk en verscheidene anderen, in
een klein land als het onze, beperkt is.
Deze oude garde heeft in de werkelijk
heid een ervaring opgedaan zonder
instrumenten die de volgende lichting
verkeersvliegers niet meer krijgen kan.
Deze moeilijkheid ondervindt men over
al. Daaraan hadden de toestellen aan
gepast moeten worden.
Zij hadden gemakkelijker te vliegen
moeten zijn gemaakt onder alle om
standigheden. Daarnaar heeft Ameri
ka echter niet in eerste instantie ge
streefd. Men vliegt daar anders dan
in Europa.
De Engelsche concurrentie forceer
de verder den overgang op een groo
ter toestel, maar toch nog met twee
motoren, die echter zwaarder waren.
Zoo staat het met de drie hoofdfac
toren in de Nederlandsche burgerlucht
vaart: het toestel, de motor en de vlie
ger, alles tengevolge van de geforceerde
politiek op de Indische lijn.
Als de ongelukken waren uitgebleven,
zou de K.L.M. immers de ondernemend-
ste onderneming van Nederland zijn ge
weest en bovendien: de ongelukken, die
op rekening van de geforceerde politiek
te schrijven zijn, vormen slechts één fa
cet van het meerzijdige risico, dat men
er mee loopt. Zij toonen onvolkomenhe
den aan, die zeker verbeterd zullen wor
den en die ten deelde reeds verbeterd
zijn. Menschelijkerwijs gesproken is het
ergste al achter den rug.
Het komt er dus op aan, voor het
Nederlandsche volk en de regeering,
niet bang te worden, maar moedig
voort te gaan op den ingeslagen weg,
hoe hard het ook blijkt te zijn.
Wie tot heden heeft geloofd in het
groote plan der K.L.M., het zich doen
gelden op den internationalen wereld-
weg naar Azië, moet offers weten te
brengen. Het is laf mee te juichen, zoo
lang alles goed gaat, maar het vertrou
wen op te zeggen, wanneer de moeilijk
heden komen, die men te voren had kun
nen zien.
Het systeem is al te ver ontwikkeld
om nu nog veranderd te worden. Het
eenige, dat geprobeerd kan worden, is
één factor weer in eigen hand te krijgen:
het toestel. Eenvoudig is dat niet, want
in langen tijd heeft de Nederlandsche in
dustrie geen opdracht van de K.L.M. ge
kregen en dus geen practische ervaring
opgedaan met het bouwen van een mo
dern verkeerstoestel „op klompen", oer
degelijk, zooals dat past bij onzen aard.
Onder leiding van den nieuwen ad
junct-directeur der N.V. Nederlandsche
Vliegtuigenfabriek, den heer J. E. van
Tijen, evenwel heeft de wetenschappe
lijke en technische staf niet stil gezeten,
getuige o.a. de militaire producten. On
danks de negatie door K.L.M. en re
geering van het Nederlandsche industri-
eele belang, kan toch met vertrouwen
geprobeerd worden naar onze eigen in
dustrie terug te keeren. De voort te zet
ten verkeerspolitiek op de Indische lijn
stelt echter niet alleen hooge eischen
aan het product, maar ook aan de pro
ductiesnelheid.
Wil een poging slagen, dan zullen dus
K.L.M. en de regeering vroegtijdig en
ten volle moeten medewerken.
Hier ligt een moeilijke, maar mooie
taak voor den nieuwen minister van wa
terstaat. Zijn voorganger had al eenige
voorbereidingen getroffen. Dat hij diens
werk voltooie!
Spoedeischende vergadering.
Dinsdagavond kwam de Gemeenteraad
van Middelburg in spoedeischende open
bare vergadering bijeen onder voorzit
terschap van den burgemeester.
Afwezig waren de beeren Helder en
Lambermont.
De heer Munnik herdacht.
Terwijl de raadsleden en verdere aan
wezigen zich van hun zitplaatsen verhie
ven, sprak de BURGEMEESTER als
volgt:
Van de familie gewerd ons de tijding,
dat op den llden October nog onver
wacht ontsliep de heer Andries Hendrik
Munnik, die na van 1 Februari 1914 af,
als controleur van de plaatselijke belas
tingen in dienst der gemeente te zijn ge
weest, door den Raad op 26 April 1922,
met ingang van 26 Juli 1922, werd be
noemd tot Gemeente-ontvanger.
Ruim 23 Vi jaar heeft de overledene
onze gemeente gediend.
Als ontvanger heeft hij dat gedaan met
toewijding en met accuratesse, ondanks
de belemmeringen, hem in den weg ge
legd, door zijn gezondheidstoestand, die
de laatste jaren herhaaldelijk te wen-
schen overliet.
Tegen den ondermijnenden invloed
daarvan heeft hij zich lang verzet met
de volharding en de wilskracht die hem
ook overigens hebben gekenmerkt.
Den 25sten Mei van dit jaar moest den
heer Munnik ziekteverlof worden ver
leend en het heeft hem een tijdlang bij
zondere moeite en strijd gekost, het werk
uit handen te geven en de bekomme
ring over dat werk van zich te zetten.
De rust heeft helaas niet mogen baten.
God riep hem uit dit leven weg. Op
den leeftijd van 59 jaar ontviel hij aan
de zijnen en aan zijn arbeid.
Met deelneming gaan onze gedachten
naar zijne weduwe en zoons, die een
trouw echtgenoot en vader in hem ver
liezen. De gemeente verliest in hem een
trouw en betrouwbaar ambtenaar. Wij
bewaren dankbare herinneringen aan
den arbeid door hem in haar belang ver
richt en wij zoowel als de ambtenaren
zullen zijne nagedachtenis in eere hou
den.
Burgemeester en Wethouders zullen
aan de weduwe en de nabestaanden
schriftelijk 's Raads deelneming en die
vfin hun college overbrengen.
Zekerheid waarnemend ge
meente-ontvanger.
De VOORZITTER wees er op, dat het
overlijden van den heer Munnik de aan
leiding werd tot het beleggen van deze
spoedeischende openbare vergadering.
Gedurende de ziekte heeft de heer Mun
nik zijn taak overgedragen aan den heer
C. J. Crucq, doch de verantwoording
bleef voor den ontvanger, Thans moest
een waarnemend ontvanger worden be
noemd en stelden B. en W. voor diens
zekerheidstelling te bepalen op 20.000,
waarmede de Raad z. h. s. accoord ging.
De VOORZITTER deelde daarop me
de, dat ingevolge de wet gisteren kas
opname heeft plaats gehad en het pro
ces-verbaal daarvan ter inzage voor de
raadsleden zal worden gelegd en in af
schrift aan Ged. Staten zal worden me
degedeeld.
Benoeming waarnemend ont
vanger.
De VOORZITTER stelde daarop voor
over te gaan tot de benoeming van een
waarnemend gemeente-ontvanger en
deelde mede, dat B. en W. aanbevalen
den heer C. J. Crucq, die ook voor den
overledene waarnam.
De Raad benoemde den heer Crucq
met 13 stemmen, tegen 1 blanco, terwijl
wethouder Onderdijk zich wegens fami
liebanden van stemming onthield.
Zonder stemming werd de heer Crucq
tot waarnemend controleur der belas
tingen benoemd. Daarna werd hij door
den secretaris binnengeleid en legde hij
in handen van den voorzitter de voorge
schreven eeden af.
De openbare vergadering werd daarop
gesloten.
SCHAKEN..
DE STRIJD OM HET
WERELDKAMPIOENSCHAP.
De vierde partij remise.
Te Amsterdam werd gisteravond de
vierde partij gespeeld van de mach
EuweAljechin om net wereldkam
pioenschap schaken.
Wit: Aljechin; zwart: Euwe.
1 d2d4 d7d5 2 c2c4 c7c6
De verkenningen worden dus voort
gezet, doch ieder doet dat op zijn eigen
manier: Aljechin schijnt bij zijn waarde
bepaling van deze opening uit te gaan
van de resultaten der voorafgaande par
tijen, Euwle daarentegen schijnt een
onuitputtelijke voorraad nieuw materi
aal in zijn mars te hebben.
3 Pgl—f3 Pg8—f6 4 Pblc3 d5Xc4
5 a2a4 Lc8f5 6 Pf3e5 e7e6
7 f2—f3 Lf8b4
e2e4 faalt nu op Le4:!, Fe4:, Pe4:
en wit is vrijwel machteloos tegen
zwart's dreigingen, zooals daar zijn Dh4f
en Pc3:, bijv. Df3, Dd4:, Df7:f, Kd8, enz.
8 Lelg5 c6c5
Langzamerhand begint zwart's diepe
en bijzonder fijne bedoeling door te
schemeren. Door zijn actie in het cen
trum moet het in de lucht hangende
e2e4 achterwege blijven en ten slot
te wordt aan dezen zet, dank zij een
technische finesse de voornaamste
kracht ontnomen.
9 d4Xc5
vrijwel gedwongen.
9 Dd8d5!
de clou. Pe5 wordt aangevallen en
kan moeilijk weg, terwijl dekken door
Lf4 het bezwaar heeft, dat daarna
e2e4 nog steeds faalt, ditmaal op Le4:,
Fe4:, De4:f en Df4:. Wit moet dus op d5
slaan en daarna komt een zwarte pion
op d5 het veld e4 controleeren.
10 DdlXd5 e6Xd5 11 e2— e4
er dreigde d4 en op 11. Tdl zou Pc6
onverkwikkelijk zijn geweest.
11 d5Xe4 12 Pe5Xc4 0—0
13 Lg5Xf6 g7Xf6 14 0—0—0
14. Pd6, Lg6, Pe4:, Le4, Fe4:, Lc3:f,
Bc3: laat wit met een troostelooze pion-
nenformatie over en 14. Pd6, Lg6, Pb7:
is al evenmin een gelukkige gedachte in
verband met Ef3:, waarna wit wegens
de dreiging Lc3: en Le4 (aanval op b7
en g2) geen gelegenheid heeft zijn ko
ning door bijv. de rochade in veiligheid
te brengen.
14 e4><f3
zv/art mag niet op c3 slaan, daar hij
zich de mogelijkheid moet voorbehou
den, den c5pion te nemen.
15 Pc3d5
wit had natuurlijk ook gerust op f3
kunnen nemen.
15 Pb8c6 16 g2Xf3 Lb4Xc5
eindelijk. Door den mist van alle ver
wikkelingen heen beginnen thans scher
per omlijnde vormen van den strijd te
schemeren.
17 Pd5Xf6f Kg8h8 18 Tdl—d5
In de zaal hield men zich druk bezig
met het plausibele Pd7, doch daarop
volgt schitterend Le7! en dan zou Pf8:
falen op Lg5f, Pd2, Pb4, (dreigt mat), b3
(of Lc4, Pa2fü La2:, Tc8f, Lc4, Pd3f,
gevolgd door Pf2 schaak enz.
18 Pc6—d4! 19 Pf6e4
daarop heeft zwart geen keus.
19 Lf5Xe4 20 f3Xe4 Ta8—d8
21 Pc4e5
Op complicaties spelen is altijd Al-
jechin's bijzondere voorliefde geweest.
Anders had men hier wel het gezonde
Ld3 verwacht.
21 Td8Xd5 22 e4Xd5 Tf8—e8
plausibel (in verband met de dreiging
Pd7, terwijl Td8 faalt op Pf7:f) maar
ook sterk.
23 Pe5Xf7f Kh8g7 24 Pf7—g5 h7—h6
25 Pg5e6f Pd4Xe6 26 d5Xe6 Te8Xe(>
en nu dan eindelijk de handtas
telijkheden tot het verleden behooren,
zijn ook ineens alle mogelijkheden der
stelling uitgeput. Een schitterend ge
vecht. Remise.
Slotbeschouwing.
Het was dus weer de door deze mat
ches beroemd geworden Slavische ver
dediging welke de inleiding werd tot de
onoverzienbare complicaties, waardoor
reeds spoedig, blijkens het steeds ster
ker wordende gemurmel in de zaal, de
gemoederen der toeschouwers in op
stand kwamen.
Dank zij zijn voortreffelijke voorbe
reiding van dezelfde variant der Slavi
sche verdediging, die ook in de tweede
partij werd toegepast, en waarin Alje
chin ditmaal de door Euwe in zijn the-
oriewerk aanbevolen zet 7. f3 aanwend
de, mocht de wereldkampioen zich gedu
rende het grootste deel der partij in het
initiatief verheugen. Van een overwicht
kan men, gezien het buitengewoon dy
namische karakter der geheele partij,
nauwelijks spreken.
Het eindspel, met loopers van onge
lijke kleur, bood geen der beide spelers
vooruitzichten.
Een resumé der vier partijen toont o.i.
ondanks den gelijken stand van de