«AsiïWjr'— PERSKRONIEK. Gemeenteraad van Middelburg. een ambtenaar te laag is, zij met een voorstel tot verhooging zullen komen. Aan P. Kasse werd, ingaande 1 Jan. 1938 per jaar 20 meer toegekend voor het ophalen van huisvuil in de buurt Lammerenburg. al' Een lange discussie ontspon zich over het bedrag dat per leerling aan de be sturen van de bijzondere scholen, naar de maatstaf van de openbare school moet worden uitgekeerd. Het bedrag wordt steeds grooter. Daarom wilde de hr. MOENS, dat de Raad B. en W. mach tigt den minister te verzoeken van de gewone regeling van vergoeding per leerling aan de bijzondere school onthef fing te verleenen teneinde tot een vaste maatstaf te komen. In overleg hierover treden met de schoolbesturen, zooals naar voren gebracht werd, zag spr. geen nut meer. Tenslotte werd een en ander tot een volgende vergadering aangehou den. De kostende prijs per leerling voor 1938 werd vastgesteld op 12.67. Subsidie muziekver. B. en W. stelden voor het subsidie bedrag toegekend aan de muziekver, „Voorwaarts", ingaande 1 Jan. a.s., on der bepaalde voorwaarden, vast te stel len op 50 per jaar. De hr. KAMMERAAD achtte het be ter, dat alles maar bij het oude bleef. Het verwonderde spr. dat B. en *W. ge komen waren met verhoogde subsidie en daaraan de voorwaarden hebben toe gevoegd, dat muzikale wandelingen en uitvoeringen gehouden dienen te wor den op 't Zand en te Lammerenburg. De hr. SANDERSE kon zich met het voorstel wel vereenigen. De hr. MOENS wilde heelemaal geen subsidie verleenen; het bedrag behoort uit de bevolking te komen. Wanneer de burgerij het geld dat aan straatmuzikan ten wordt uitgegeven, voor de muziek- vereeniging beschikbaar zou stellen, dan behoefte geen subsidie verleend te wor den. De VOORZ. betoogde dat om het rechtsgevoel in de verschillende ge deelten der gemeente te bevredigen tot dit voorstel is besloten. Het voorstel van B. en W. werd aan genomen met 7 tegen 3 stemmen (Kara- meraad, Moens, De Rijke.) Opcenten gemeentefondsbelas- ting. Tenslotte werd de verordening op de heffing van 60 opcenten op de hoofdsom der gemeentefondsbelasting opnieuw vastgesteld, waarna de begrooting z.h. s. werd goedgekeurd. RAAD VAN NW. EN ST. JOOSLAND. .TW7 Belastingverlaging op komst. NW. EN Sf] JOOSLAND. Maandag vergaderde de Raad, onder voorzitter schap van burgemeester G A. Harff Af wezig de heer De Kater. He gemeente-rekening 1936 werd voorloopig vastgesteld met de volgende cijfers: Ontvangsten gewonen dienst Tf n mt£aven f 39531, batig slot - ontvangsten karitaaldienst f 699, uitgaven f 600, batig slot f 99. Een verordening, regelende hef be roep voor autoverhuurders en een ver ordening op de vrijwillige brandweer werden vastgesteld. De instructie voor den gemeente-geneesheer werd gewij zigd. Ingekomen waren verzoeken van Sam. Janse en J. Houterman om vergoeding ingevolge art. 13 der L.O, wet voor hun schoolgaande kinderen in Middelburg. B. en W. stelden voor afwijzend te be schikken, De heer DeGoffau was van dat zij recht op deze vergoeding hebben, waarop de v o o r z. antwoord- ^a^ ar^' 13 der L.O. wet pas gewij zigd is, zoodat nu nu de financieele po sitie der ouders in aanmerking genomen mag worden. Op dien grond stelden B. en W. voor afwijzend te beschikken De heer De Go ff au zeide, dat Houter man voor hooge lasten zit, waarop hij echter niet verder wilde gaan. Boven dien meende spr. dat een kind van 6 a/pjjV ^CS w*n^ers n'lQt op de fiets naar Middelburg kan door weer en wind. Spr. vroeg stemming. De heer Van S t r i e n was van meening dat de kos ten niet zoo hoog zijn, in ieder geval niet zooveel hooger dan het bezoeken der school in deze gemeente. De voor- zitt er merkte op, dat betrokkenen in eroep kunnen gaan. Het voorstel van VLrzoeT vT mindering van schoolgeld wegens ont- hettmg Inkomstenbelasting werd afwij zend beschikt, omdax de gemengde hoofdsom na deze ontheffing in dezelfde klasse van aanslag voor het schoolgeld blijft. Ingekomen was een verzoek van de K.N.A.C. om vermindering van per- soneele belasting voor auto's. Voorstel B. en W. was afwijzend De heer Ver- 1 a r e was van meening dat dit verzoek billijk is, autobezitters betalen zeer veel belasting. De heer Van Eenennaam zeide dat de belasting op auto's zeker hoog is maar hij wees op de schade die toegebracht wordt aan de wegen. Het voorstel van B. en W. werd z.h.st. aan- g'enomen. Op verzoek van de prèpagandacom- missie voor Esperanto-onderwijs om een lokaliteit beschikbaar te stellen werd afwijzend beschikt. De v o o r z. bood daarna de begroo ting 1938 aan, Hij zeide, dat de toe stand iets gunstiger is geworden. Er kon een reserve gevormd worden; voorge steld zal worden de havengelden te ver lagen en bovendien kunnen de opcenten op de Vermogensbelasting en de Perso- neele belasting iets verlaagd worden. De hr. V e r 1 a r e bracht dank aan het be leid van B. en W. Deze belastingverla gingen deden Eem veel genoegen. De heer V an Eenennaam vroeg of ook de schippersgelden verlaagd zullen wor den. In verband daarmede sprak hij er zijn leedwezen over uit dat enkele land bouwers hun suikerbieten naar Middel burg vervoeren, hetgeen schade voor de gemeente beteekent. De v o o r z. was het hiermede eens. Van den autobusondernemer Van Fraas- sen was bericht ingekomen, dat de tarie ven Nieuwland-Middelburg niet verlaagd kunnen worden, doch er werd gewezen op de mogelijkheid van tienritten-boek- jes. De heer V e r 1 a r e zeide dat niet iedereen maar een tienrittenboekje kan koopen. Hij vond het tarief van f 0.20 op dit korte traject nog te duur en stelde voor te verzoeken dit tarief op f 0.15 te rug te brengen, hetgeen aangenomen werd. B en W. stelden voor deel te nemen aan de spaarregeling voor den B steun die door den minister ontworpen is. Als een werklooze f 0.25 per week spaart, krijgt hij van de overheid f 0.25 bijbe taald. De heer Van Eenennaam zeide niet veel verwachting te hebben van deze regeling. De zwaarst-getroffe- nen, nl. de gezinnen met veel kleine kin deren, zullen aan deze regeling niet kun nen meedoen, omdat ze geen kwartje per week kunnen missen van hun laag loon in de werkverschaffing of van hun steun, aldus spr. De heer V e r 1 a r e merkte op dat het voordeel voor de werkloozen toch 100 pet. is, hij juichte deze regeling toe. De heer Eiken hout had er ook weinig verwachting van. hij zou liever meer geven aan B- steun. De heer Van Strien merkte op dat deze regeling niet verplicht is voor de werkloozen. Voorloopig zal een proef genomen worden. De v o o r z. deelde mede, dat een oproep is geplaatst voor lantaarnopste ker op het Oudedorp tegen een vaste be looning van f 20 doch dat niemand zich heeft aangemeld. Nu is er een monde linge aanbieding ontvangen van M. Delle- heke, die het wil doen voor f 30. B. en W stelden voor hierop in te gaan, het geen besloten werd. De heer Eiken hout vroeg of B. en W. gedacht heb ben aan de komende werkverschaffings periode waarop de voorz'. antwoord de, dat de goedgekeurde plannen klaar liggen De heer De Goffau wees op het lange gras op de begraafplaats. Dit zal gemaaid worden. RADIO-PROGRAMMA. DONDERDAG 14 OCTOBER 1937. HILVERSUM I, 1875 M. 8.00—9.15 KRO. 10.00 NCRV. 11.00 KRO. 2.00—12.00 NCRV. 8.009.15 en 10.00 Gram. 10.15 Mor gendienst. 10.45 Gram. 11.30 Godsdienstig halfuur. 12.00 Berichten. 12.15 KRO-Orkest en Gram. 2.00 Handwerkcursus. 3.00 Gram. 4.00 Ber. Bijbellez. 5.00 Cursus handenar beid v. d. jeugd. 5.30 Christelijk Friesch uur tje. 6.30 Gram. 6.45 CNV-kwartiertje. 7.00 Berichten. 7.15 Causerie. 7.30 Reportage. 8.00 Berichten ANP. 8.15 Evangelisatie-sa menkomst. 10.15 Berichten ANP. 10.20 Gram. 10.45 Gymnastiekles. 11.00'-12.00 Gram. Hierna: Schriftlezing. HILVERSUM II, 301 M. AVRO-Uitzending. 8.00 Gram. 10.00 Morgenwijding. 10.15 Gew. muziek (gr. pl.). 10.30 Omroeporkest en soliste (In de pauze: Declamatie). 12.30 Solistenconcert. 1.30 Gram. 2.00 Kniples. 2.20 Sylvestre-Trio. 3.00 Knipcursus. 3.45 4.00 Gram. 4.05 Voor zieken en thuiszitten den. 4.35 Gram. 4.50 Voor de kinderen. 5.30 Aeolian-orkest. 6.30 Sportpraatje. 7.00 Voor de kinderen. 7.05 Dansorkest. 7.30 En- gelsche les. 8.00 Berichten ANP. Gram. 8.15 Concertgebouw-orkest en solist. (In de pau ze: Zangdeclamatie). 10.30 Reportage schaakmatch. 10.40 Gram. 11.00 Berichten ANP. Hierna: Dansorkest. 11.4012.00 Orgelspel. DROITWICH. 1500 m. 11.05 Causerie. 11.25—11.45 en 12.05 Gram. 12.50 Troca- dero Cinema-Orkest. 1.352.20 Gram. 3.10 3.30 Causerie. 3.35 Sted. orkest Bourne mouth en soliste. 5.05 Sportdialoog. 5.20 Jack Hart en zijn Band. 6.20 Berichten. 6.40 Boekbespr. 7.00 Jack Payne's Band en so listen. 7.30 Orkest. 8.00 Gevar. progr. 9.00 Causerie. 9.20 Berichten. 9.40 Orgelconc. 10.20 Kerkdienst. 10.40 Causerie. 10.55 Varjété-orkest en solisten. 11.35 Maurice Winnick en zijn Band. 11.5012.20 Dans muziek (gram.). RADIO PARIS. 1648 m. 7.10, 8.20 en 11.20 Gram. 12.50 Gevar. conc. en zang. 2.20 Gram. 4.05 Zang. 4.50 Piano. 5.05 Radiotooneel. 7.23 Zang. 7.35 Piano. 7.50 a"g. 8.10 Gram. 8.50 Benedetti-kwartet en S° IrrVri Operette. 10.50 Gram. KEULEN 456 m. 5.50 Militair conc. 7.50 i 6\V Oram. 9.20 Volksliederenconc. 11.20 Verzoekconcert. 1.35 Gevar. conc. L2U Amusementsorkest. 6.30 Gram 730 Brisca-kwartet en solisten. 8.20 Radiotooneel 9.50-11.20 Th. Hollinger's orkest en vo caal ensemble. BRUSSEL. 322 en 484 m. 322 m: 12.20 Gram. 12.50 Piano. 1.00 Kleinorkest. 1.50 Piano. 2.002.20 Gram. 5.20 Dansorkest. 6.50 Gram. 8.20 Kleinorkest. 9.35 Radio tooneel. 10.3011.20 Dansorkest. 484 m: 12.20 Gram. 12.50 Orkest. 1.30 2.20 en 5.20 Gram. 6.35 Piano. 6.50 So- listenconc. 7.35 Gram. 8.20 Orkest en solist. 9.30 Orkest en solisten. 10.30I 1.20 Gram. DEUTSCHLANDSENDER. 1571 m. 7.20 Radiotooneel met muziek. 8.20 Berichten. 8.35 Pop. programma. 9.20 Berichten. 9.50 Cembalosoli. 10.05 5Veerbericht. 11.20 E. Bauschke's orkest. 10.20— DE K. L. M.-POLITIEK. Hoewel wij het niet in alle opzichten onderschrijven, en wij met name van oordeel zijn dat het steunen van de tot- elken-prijs-doorzetten-politiek der K. L. M. gevaarlijk is, willen wij van onder staand critisch artikel uit „Het Vader land" onze lezers niet onkundig laten. Er staat veel in, dat onze meening ter zake dekt. Onder den titel „De K, L. M. en haar machines terug naar het toestel „op klompen" schrijft „Het Vad." dan, dat het van 1930 af gewaarschuwd heeft en nu mag zeggen; wij kunnen nu den koers niet wijzigen. Regeering en K. L. M. moeten doorgaan. Met de „Uiver" is ze begonnen, de reactie van het publiek op het kunst matig aangeblazen enthousiasme, dat zijn „plafond" bereikte bij de „Peli- kaan"-vlucht en Melbourne-race. De Douglas DC 2 „Uiver", die 20 Decem ber 1934 bij Rutbah Wells verging, blijkt een keerpunt te zijn geweest. Op een zeer gelukkige periode van 1921 tot 1934 6 ongelukken met doo- delijken afloop in 13 jaar zijn in drie jaar tijds 7 ongelukken gevolgd, waarbij slachtoffers vielen, waarvan 5 met het nieuwe Amerikaansche materieel. De reactie van het publiek kan be denkelijk zijn. Hierin schuilt een ernstig gevaar, juist nu. De groote strijd om een gelijkwaar dige plaats in het wereldluchtverkeer heeft reeds een vrij breed front gekre gen, dat echter spoedig nog verder uit gebreid moet worden. Daarvoor is nog m%er geld noodig en nog meer vertrou wen uit eigen land, dan waarop de K. L. M. tot heden staat kon maken. Tot aan den weekdienst, October 1931, ging alles redelijk goed. Toen ging men er toe over de invoering van den weekdienst te bespoedigen. De post bleek een weekdienst noodig te hebben. Daarna zijn de wegen uiteengegaan. Een analyse van de postale behoeften bracht ons tot het inzicht, dat post en passagiers gescheiden moesten worden. Post heeft in de eerste plaats snelheid noodig, passagiers vragen veiligheid en gerief. De K. L. M. zag het anders. Zij geloof de in het gecombineerde vervoer en meende, dat daarin ook de gewenschte snelheid zou zijn te bereiken. Haar con- currentie-politiek evenwel met de Brit- sche luchtvaart dwong haar vrij plotse ling de secure ontwikkeling van een eigen type bij de Nederlandsche indu strie af te breken. Zij ging opeens naar Amerika en kocht daar een zeer geavan ceerd, weinig beproefd type, klaar van de plank. Amerika heeft op technisch gebied an dere opvattingen dan het oude Europa. Herinnert men zich onze vraag, hoe de Douglas „Uiver" aan zijn luchtwaardig- heidsbewijs kwam? Weet men nog, dat onze Rijksstudiedienst bezwaren had? Men kan het zoo formuleeren: De oer degelijke Hollandsche vlieger was een toestel van Fokker gewend, „op klom pen", zooals onlangs een technicus het kenmerkend zei. Daarna kreeg hij een toestel, dat feitelijk niet bij zijn aard paste en dat kan onder moeilijke om standigheden gevaarlijk worden. Geluk kig bleken onze vliegers in het algemeen over een snel aanpassingsvermogen te beschikken. Zij leerden het toestel door en door kennen en gingen bij slecht weer wat meer aan den grond, hoezeer dat ook streed tegen hun gevoel, dat ook al een beetje onder den invloed stond van de opgetogenheid in eigen land. Een Nederlandsch vlieger zag er tegen op om „in de pomp" te gaan, zooals dat in hun wereld vaak wordt genoemd. Toen kwam de verdubbeling van den weekdienst, wederom onder Engelsche pressie. Dat eischte meer gezagvoerders op de Indische lijn. Nu willen wij zeker weer niet beweren, dat er vliegers als gezagvoerders bij de K.L.M. dienen, die niet berekend zouden zijn voor hun taak. Nogmaals, zulke scherpe grenzen zijn ook hier niet te trekken. Maar het zal toch duidelijk zijn, dat 't aantal „cracks" van 't kaliber Geysendorffer, Smirnoff, Van Dijk en verscheidene anderen, in een klein land als het onze, beperkt is. Deze oude garde heeft in de werkelijk heid een ervaring opgedaan zonder instrumenten die de volgende lichting verkeersvliegers niet meer krijgen kan. Deze moeilijkheid ondervindt men over al. Daaraan hadden de toestellen aan gepast moeten worden. Zij hadden gemakkelijker te vliegen moeten zijn gemaakt onder alle om standigheden. Daarnaar heeft Ameri ka echter niet in eerste instantie ge streefd. Men vliegt daar anders dan in Europa. De Engelsche concurrentie forceer de verder den overgang op een groo ter toestel, maar toch nog met twee motoren, die echter zwaarder waren. Zoo staat het met de drie hoofdfac toren in de Nederlandsche burgerlucht vaart: het toestel, de motor en de vlie ger, alles tengevolge van de geforceerde politiek op de Indische lijn. Als de ongelukken waren uitgebleven, zou de K.L.M. immers de ondernemend- ste onderneming van Nederland zijn ge weest en bovendien: de ongelukken, die op rekening van de geforceerde politiek te schrijven zijn, vormen slechts één fa cet van het meerzijdige risico, dat men er mee loopt. Zij toonen onvolkomenhe den aan, die zeker verbeterd zullen wor den en die ten deelde reeds verbeterd zijn. Menschelijkerwijs gesproken is het ergste al achter den rug. Het komt er dus op aan, voor het Nederlandsche volk en de regeering, niet bang te worden, maar moedig voort te gaan op den ingeslagen weg, hoe hard het ook blijkt te zijn. Wie tot heden heeft geloofd in het groote plan der K.L.M., het zich doen gelden op den internationalen wereld- weg naar Azië, moet offers weten te brengen. Het is laf mee te juichen, zoo lang alles goed gaat, maar het vertrou wen op te zeggen, wanneer de moeilijk heden komen, die men te voren had kun nen zien. Het systeem is al te ver ontwikkeld om nu nog veranderd te worden. Het eenige, dat geprobeerd kan worden, is één factor weer in eigen hand te krijgen: het toestel. Eenvoudig is dat niet, want in langen tijd heeft de Nederlandsche in dustrie geen opdracht van de K.L.M. ge kregen en dus geen practische ervaring opgedaan met het bouwen van een mo dern verkeerstoestel „op klompen", oer degelijk, zooals dat past bij onzen aard. Onder leiding van den nieuwen ad junct-directeur der N.V. Nederlandsche Vliegtuigenfabriek, den heer J. E. van Tijen, evenwel heeft de wetenschappe lijke en technische staf niet stil gezeten, getuige o.a. de militaire producten. On danks de negatie door K.L.M. en re geering van het Nederlandsche industri- eele belang, kan toch met vertrouwen geprobeerd worden naar onze eigen in dustrie terug te keeren. De voort te zet ten verkeerspolitiek op de Indische lijn stelt echter niet alleen hooge eischen aan het product, maar ook aan de pro ductiesnelheid. Wil een poging slagen, dan zullen dus K.L.M. en de regeering vroegtijdig en ten volle moeten medewerken. Hier ligt een moeilijke, maar mooie taak voor den nieuwen minister van wa terstaat. Zijn voorganger had al eenige voorbereidingen getroffen. Dat hij diens werk voltooie! Spoedeischende vergadering. Dinsdagavond kwam de Gemeenteraad van Middelburg in spoedeischende open bare vergadering bijeen onder voorzit terschap van den burgemeester. Afwezig waren de beeren Helder en Lambermont. De heer Munnik herdacht. Terwijl de raadsleden en verdere aan wezigen zich van hun zitplaatsen verhie ven, sprak de BURGEMEESTER als volgt: Van de familie gewerd ons de tijding, dat op den llden October nog onver wacht ontsliep de heer Andries Hendrik Munnik, die na van 1 Februari 1914 af, als controleur van de plaatselijke belas tingen in dienst der gemeente te zijn ge weest, door den Raad op 26 April 1922, met ingang van 26 Juli 1922, werd be noemd tot Gemeente-ontvanger. Ruim 23 Vi jaar heeft de overledene onze gemeente gediend. Als ontvanger heeft hij dat gedaan met toewijding en met accuratesse, ondanks de belemmeringen, hem in den weg ge legd, door zijn gezondheidstoestand, die de laatste jaren herhaaldelijk te wen- schen overliet. Tegen den ondermijnenden invloed daarvan heeft hij zich lang verzet met de volharding en de wilskracht die hem ook overigens hebben gekenmerkt. Den 25sten Mei van dit jaar moest den heer Munnik ziekteverlof worden ver leend en het heeft hem een tijdlang bij zondere moeite en strijd gekost, het werk uit handen te geven en de bekomme ring over dat werk van zich te zetten. De rust heeft helaas niet mogen baten. God riep hem uit dit leven weg. Op den leeftijd van 59 jaar ontviel hij aan de zijnen en aan zijn arbeid. Met deelneming gaan onze gedachten naar zijne weduwe en zoons, die een trouw echtgenoot en vader in hem ver liezen. De gemeente verliest in hem een trouw en betrouwbaar ambtenaar. Wij bewaren dankbare herinneringen aan den arbeid door hem in haar belang ver richt en wij zoowel als de ambtenaren zullen zijne nagedachtenis in eere hou den. Burgemeester en Wethouders zullen aan de weduwe en de nabestaanden schriftelijk 's Raads deelneming en die vfin hun college overbrengen. Zekerheid waarnemend ge meente-ontvanger. De VOORZITTER wees er op, dat het overlijden van den heer Munnik de aan leiding werd tot het beleggen van deze spoedeischende openbare vergadering. Gedurende de ziekte heeft de heer Mun nik zijn taak overgedragen aan den heer C. J. Crucq, doch de verantwoording bleef voor den ontvanger, Thans moest een waarnemend ontvanger worden be noemd en stelden B. en W. voor diens zekerheidstelling te bepalen op 20.000, waarmede de Raad z. h. s. accoord ging. De VOORZITTER deelde daarop me de, dat ingevolge de wet gisteren kas opname heeft plaats gehad en het pro ces-verbaal daarvan ter inzage voor de raadsleden zal worden gelegd en in af schrift aan Ged. Staten zal worden me degedeeld. Benoeming waarnemend ont vanger. De VOORZITTER stelde daarop voor over te gaan tot de benoeming van een waarnemend gemeente-ontvanger en deelde mede, dat B. en W. aanbevalen den heer C. J. Crucq, die ook voor den overledene waarnam. De Raad benoemde den heer Crucq met 13 stemmen, tegen 1 blanco, terwijl wethouder Onderdijk zich wegens fami liebanden van stemming onthield. Zonder stemming werd de heer Crucq tot waarnemend controleur der belas tingen benoemd. Daarna werd hij door den secretaris binnengeleid en legde hij in handen van den voorzitter de voorge schreven eeden af. De openbare vergadering werd daarop gesloten. SCHAKEN.. DE STRIJD OM HET WERELDKAMPIOENSCHAP. De vierde partij remise. Te Amsterdam werd gisteravond de vierde partij gespeeld van de mach EuweAljechin om net wereldkam pioenschap schaken. Wit: Aljechin; zwart: Euwe. 1 d2d4 d7d5 2 c2c4 c7c6 De verkenningen worden dus voort gezet, doch ieder doet dat op zijn eigen manier: Aljechin schijnt bij zijn waarde bepaling van deze opening uit te gaan van de resultaten der voorafgaande par tijen, Euwle daarentegen schijnt een onuitputtelijke voorraad nieuw materi aal in zijn mars te hebben. 3 Pgl—f3 Pg8—f6 4 Pblc3 d5Xc4 5 a2a4 Lc8f5 6 Pf3e5 e7e6 7 f2—f3 Lf8b4 e2e4 faalt nu op Le4:!, Fe4:, Pe4: en wit is vrijwel machteloos tegen zwart's dreigingen, zooals daar zijn Dh4f en Pc3:, bijv. Df3, Dd4:, Df7:f, Kd8, enz. 8 Lelg5 c6c5 Langzamerhand begint zwart's diepe en bijzonder fijne bedoeling door te schemeren. Door zijn actie in het cen trum moet het in de lucht hangende e2e4 achterwege blijven en ten slot te wordt aan dezen zet, dank zij een technische finesse de voornaamste kracht ontnomen. 9 d4Xc5 vrijwel gedwongen. 9 Dd8d5! de clou. Pe5 wordt aangevallen en kan moeilijk weg, terwijl dekken door Lf4 het bezwaar heeft, dat daarna e2e4 nog steeds faalt, ditmaal op Le4:, Fe4:, De4:f en Df4:. Wit moet dus op d5 slaan en daarna komt een zwarte pion op d5 het veld e4 controleeren. 10 DdlXd5 e6Xd5 11 e2— e4 er dreigde d4 en op 11. Tdl zou Pc6 onverkwikkelijk zijn geweest. 11 d5Xe4 12 Pe5Xc4 0—0 13 Lg5Xf6 g7Xf6 14 0—0—0 14. Pd6, Lg6, Pe4:, Le4, Fe4:, Lc3:f, Bc3: laat wit met een troostelooze pion- nenformatie over en 14. Pd6, Lg6, Pb7: is al evenmin een gelukkige gedachte in verband met Ef3:, waarna wit wegens de dreiging Lc3: en Le4 (aanval op b7 en g2) geen gelegenheid heeft zijn ko ning door bijv. de rochade in veiligheid te brengen. 14 e4><f3 zv/art mag niet op c3 slaan, daar hij zich de mogelijkheid moet voorbehou den, den c5pion te nemen. 15 Pc3d5 wit had natuurlijk ook gerust op f3 kunnen nemen. 15 Pb8c6 16 g2Xf3 Lb4Xc5 eindelijk. Door den mist van alle ver wikkelingen heen beginnen thans scher per omlijnde vormen van den strijd te schemeren. 17 Pd5Xf6f Kg8h8 18 Tdl—d5 In de zaal hield men zich druk bezig met het plausibele Pd7, doch daarop volgt schitterend Le7! en dan zou Pf8: falen op Lg5f, Pd2, Pb4, (dreigt mat), b3 (of Lc4, Pa2fü La2:, Tc8f, Lc4, Pd3f, gevolgd door Pf2 schaak enz. 18 Pc6—d4! 19 Pf6e4 daarop heeft zwart geen keus. 19 Lf5Xe4 20 f3Xe4 Ta8—d8 21 Pc4e5 Op complicaties spelen is altijd Al- jechin's bijzondere voorliefde geweest. Anders had men hier wel het gezonde Ld3 verwacht. 21 Td8Xd5 22 e4Xd5 Tf8—e8 plausibel (in verband met de dreiging Pd7, terwijl Td8 faalt op Pf7:f) maar ook sterk. 23 Pe5Xf7f Kh8g7 24 Pf7—g5 h7—h6 25 Pg5e6f Pd4Xe6 26 d5Xe6 Te8Xe(> en nu dan eindelijk de handtas telijkheden tot het verleden behooren, zijn ook ineens alle mogelijkheden der stelling uitgeput. Een schitterend ge vecht. Remise. Slotbeschouwing. Het was dus weer de door deze mat ches beroemd geworden Slavische ver dediging welke de inleiding werd tot de onoverzienbare complicaties, waardoor reeds spoedig, blijkens het steeds ster ker wordende gemurmel in de zaal, de gemoederen der toeschouwers in op stand kwamen. Dank zij zijn voortreffelijke voorbe reiding van dezelfde variant der Slavi sche verdediging, die ook in de tweede partij werd toegepast, en waarin Alje chin ditmaal de door Euwe in zijn the- oriewerk aanbevolen zet 7. f3 aanwend de, mocht de wereldkampioen zich gedu rende het grootste deel der partij in het initiatief verheugen. Van een overwicht kan men, gezien het buitengewoon dy namische karakter der geheele partij, nauwelijks spreken. Het eindspel, met loopers van onge lijke kleur, bood geen der beide spelers vooruitzichten. Een resumé der vier partijen toont o.i. ondanks den gelijken stand van de

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1937 | | pagina 7