M* GOESCHE COUDANT^I^
ZEELAND.
BUITENLAND.
WEERBERICHT.
De nieuwste luchtkruiser voor onze luchtmacht.
DRIE BLADEN.
DINSDAG
28 SEPTEMBER 1937.
EERSTE BLAD.
180e JAARGANG.
MKHJUB.
De aardbeving op Java.
WALCHEREN.
ZUID-BEVELAND.
NOORD-BEVELAND.
ZEEUWSCH-VLAANDEREN W.D.
N
ieuwe
Kwartaalabonnees
De eerste Fokker T 5 gereed. Serie luchtkrui-
sers voor opbouw van onze luchtverdediging.
BELGIË
ENGELAND.
NUMMER 228.
tovfiuciult'
MlDDELBUDGSCHE COURANT
Dagblad Voor Middelburg, Goes en agent
schap Vlissingen 2.30, elders 2.50 per
'kwartaal Week-abonn. in Middelburg en
Goes 18 ct. p. w. Advertentiën 30 ct. per
regel, Ingez. mededeelingen 60 ct. p. r.
Bij contr. voor beide veel lager; tar. op aanvr.
Uitgeefster: Naamlooze Vennootschap „De Middelburgsche Courant"; Bureaux: Lange Sint Pieterstraat te Middelburg.
Telefoon: Redactie 269, Administratie 139 Postrekeni ng no. 43255 Kantoor te GOES: Turfkade, telefoon 1 7.
Aangesloten bij het Bureau voor Publiciteitswaarde der Vereeniging de Nederlandsche Dagbladpers.
Familieberichten en dankbetuigingen I7
regels f 2.10, elke r. m. 30 ct. Rubriek
„Kleine Advertentiën", ten hoogste 6 regels,
a 75 ct. bij vooruitbetaling Adv. met
„Brieven" of „Bevragen bureau dezer cou
rant" 10 ct. extra Bewijsnommers 5 cent.
PRINS BERNHARD OP DE PARIJSCHE
WERELDTENTOONSTELLING.
Prins Bernhard, die Zaterdag voor een
bezoek aan de wereldtentoonstelling
naar Parijs is vertrokken, heeft Maan
dagmorgen, naar de N.R.C. meldt, het
Nederlandsche paviljoen bezichtigd. Gis
termiddag werd de Prins door de Ne
derlandsche kolonie in het paviljoen ont
vangen.
De Prins, die door het op het orgel ge
speelde Wilhelmus verwelkomd werd,
"liet de aanwezigen aan zich voorstellen
>en onderhield zich met velen opge
wekt.
Hij was voornemens vanochtend weer
uit Parijs te vertrekken. Het bezoek
droeg een geheel officieus karakter.
Gedurende de uren dat Z.K.H. er was,
was het paviljoen voor het gewone be
zoek gesloten; al dien tijd verdrong zich
een dichte menigte eromheen, die meen
de, dat de Prins door de Prinses verge
zeld was.
Twee dooden en drie gewonden.
Omtrent de aardbeving, welke giste
ren op Java is voorgekomen, wordt na
der gemeld, dat te Klaten twee personen
werden gedood, een Zwaar gewond en
twee lichtgewond door het instorten van
huizen,
Voorts seinde Aneta nog de volgende
bijzonderheden over de mat.erieele
schade.
Te Magelang is een huis ingestort. In
Djocja zijn bijna alle huizen gescheurd.
Te Tjilatjap zijn vele muren van kanto
ren en woonhuizen gescheurd, terwijl
daken verschoven zijn. Te Demakidjoe
is een fabrieksschoorsteen omgevallen.
In Pekalongan is de schoorsteen van
de suikerfabriek Medarie zwaar ge
scheurd. De treinenloop ondervond door
de aardschokken geen hinder.
De aardbevingen werden gevoeld in
Batavia, Bandoeng, Solo, Djocja, Randja-
Ekok, M'agelang, Kediri, Tjilatjap, Wo-
nosobo, Madioen en Cheribon. De seis-
mografen van Babadan en Papandajan
zijn ontzet.
DRIE MAAL PER WEEK DOOR DE
LUCHT NAAR INDIë.
In een dezer dagen op Schiphol ge
houden persconferentie heeft de direc
teur der K.L.M., de heer A. Plesman,
nog eenige bijzonderheden medegedeeld
over de luchtverbinding Nederland-In-
dië, nu met ingang van 2 Oct. a.s. drie
maal per week vliegtuigen in beide rich
tingen zullen vertrekken. Tot deze uit
breiding is besloten omdat met het toe
nemen der vervoerscapaciteit, door het
in dienst stellen der grootere DC 3-ma-
chines, ook de vraag zoodanig steeg, dat
men er niet aan kon voldoen.
Men moet van den driemaal wekelijk-
schen dienst nu echter niet terstond een
financieel gunstig resultaat verwachten,
verklaarde de heer Plesman. Financieel
is het zelfs min of meer een waagstuk,
maar een vervoermaatschappij, die voor
uitziet, moet dergelijke waagstukken
uithalen. Men kan nu eenmaal niet
wachten tot de vraag naar meer ver
veer er is. Men moet meer kunnen aan
bieden dan er op een bepaald oogenblik
wordt gevraagd, opdat men bij is wan
neer de vrag stijgt.
Al is het uitbreiden van den dienst
dan ook een waagstuk, toch gelooft de
heer Plesman onwrikbaar in het slagen
ervan, en daarvoor beroept hij zich op
het verleden.
Voor het eerst zullen ook op alle In-
dië-vliegtuigen stewards meevliegen,
waardoor het comfort aanzienlijk wordt
vergroot. Bovendien zullen deze ste
wards een groot deel van de boord-ad-
ministratie overnemen van den tweeden
bestuurder, die zich dan geheel aan het
vliegen en de navigatie kan wijden. In
de toekomst zal men er voorts toe over
gaan, de mecaniciens niet meer te laten
meevliegen, maar te stationeeren op de
tusschenstations: Maar dat zal nog wel
geruimen tijd duren.
MOND- EN KLAUWZEER.
Sterke uitbreiding.
Het mond- en klauwzeer is in ver
schillende plaatsen des lands de laatste
weken sterk uitgebreid.
Aanvankelijk was de mond- en klauw-
zeerepidemie onder het vee in Noord
•Oost-Brabant slechts tot een tiental ge
vallen beperkt gebleven; in de laatste
week is dit aantal te Oss en omliggende
plaatsen gestegen tot zestig.
Te Weesp, dat eerst geheel vrij bleef,
niettegenstaande de aangrenzende ge
meenten als Muiden en Karspel sterk
aangetast waren, zijn thans alle boerde
rijen tot besmet terrein verklaard. Te
Muiden is het aantal aangiften gestegen
tot 48 met een aantal zieke runderen
van ongeveer 1000. Te Weesperkarspel
zijn thans niet minder dan 173 boerde
rijen aangetast.
Ook Nederhorst den Berg, dat aan
vankelijk niet van de ziekte te lijden
had, is aangetast en verschillende geval
len werden reeds aangegeven.
Ter gemeentesecretarie te Diemen
zijn reeds 38 stapels aangegeven, en de
ziekte breidt zich nog dagelijks uit.
Het aantal gevallen van mond- en
klauwzeer te Nieuwer Amstel is tot
ruim 90 gestegen en nog steeds blijft de
ziekte zich uitbreiden. Te Ouderkerk
heeft zich reeds sterfte onder het vee
voorgedaan.
Te Stompwijk zijn van de 198 veesta
pels er reeds 70 aangetast, terwijl te
Veur van de 32 veestapels er 19 zijn
aangetast. (N. R. C.)
DE BEROERING IN DE N. S. B.
Het r.k. propagandablad „De Opmarsch"
meldt, dat ,aan de Amsterdamsche le
den van de N. S. B. de volgende circu
laire :s toegezonden:
Kameraden, Functionarissen!
Als gevolg van de zeer versoberde
organisatie zullen vele functionarissen
als zood/mig verdwijnen óf wegens
overcompleet óf wegens opheffing van
hun functie.
Ter vereenvoudig'ng worden alle
functionarissen ontslagen en wordt de
organisatie geheel nieuw opgebouwd.
Alle kring- en groepsleiders, dis
tricts- en gewestelijke fuhctionar's-
sen hebben al ontslag gekregen. Nieur
we functionarissen zijn benoemd.
Zoo zullen te zijner tijd ook alle
kring- en groepsfunctionarissen ont
slag ontvangen en te hunner tijd de
administratieve krachten en de blok-
leiders.
Deze laatste groepen functionaris
sen zullen dan geheel of gedeeltelijk
overgaan naar het administratieve
.apparaat dat in de toekomst naast
onze strijdorganisatie zal loopen.
Zulks zal Waarschijnlijk geschieden
op 1 October a.s.
Kameraden!
Velen uwer overcomplete Kringlei-
Sommige menschen eischen van hun
medemenschen slechts volstrekte be
scheidenheid, om in het gevoel hunner
grootere voortreffelijkheid niet ge
stoord te worden.
ders en Gewestelijke funct onarissen
hebben zich reeds gemeld voor lage
re functies; volgt dit goede, voorbeeld!
Werkt tot het laatst op uw post en
stelt u, als 't ontslag daar is, be
schikbaar voor ander werk. Wij heb
ben u allen noodig!
Hou Zee!'
Districtsleider.
Het Amsterdamsche hoofdkwartier
aan de Oranje Nassaulaan, zoo meldt
„De Opmarsch" verder gaat verdwijnen,
terwijl niet m nder dan drie kringhui
zen, (Helmerstraat, Hoofdweg en Am-
steldijk) per 1 October zullen worden
opgeheven.
DE PROVINCIALE
STOOMBOOTDIENSTEN.
De winterdienst van den Provincialen
Stoombootdienst op de Oosterschelde
brengt geen verandering in de afvaarten.
Op de lijnen van den Westerschelde-
dienst zijn enkele wijzigingen.
Op de lijn VlisingenBreskens veran
dert de laatste boot op Zondag. Zij ver
trekt van Vlissingen in plaats van te
9 uur, om 5 minuten voor half acht en
van Breskens inplaats van te half tien
om 5 minuten voor half negen.
Op de lijn VlissingenNeuzen ver
trekt op weekdagen de middagboot van
Vlissingen te 12.50 inplaats van 12.30
uur en de avondboot van Neuzen te 16.40
inplaats van 17.30.
Op Zondag vertrekt de ochtendboot
van Vlissingen te 9 uur inplaats van half
acht.
Op de lijn NeuzenHoedekenskerke
wordt op werkdagen de boot van Neu
zen, die nu 19.45 vertrekt, 19.50.
SOUBURG. Ter verbetering van het
verslag van Maandag diene, dat het
bouquet aan mevrouw Van Doorn aan
geboden, gezonden was door het Kin
derkoor te Souburg.
OOST- EN WEST SOUBURG. De
Raad dezer gemeente komt morgen
middag te 2 uur in openbare vergade
ring bijeen. Als eenig punt komt op de
agenda: afscheid van den burgemeester,
jhr. H. A. van Doorn.
Des namiddags te 4 uur zal door den
burgemeester ten gemeentehuize gele
genheid worden gegeven, persoonlijk af
scheid te nemen,
's-HEER ARENDSKERKE. Benoemd
tot consul van den A.N.W.B. de heer J.
Boudeling, dierenarts alhier.
MOND- EN KLAUWZEER.
KAMPERLAND. Alhier is mond- en
klauwzeer onder het rundvee geconsta
teerd bij den landbouwer P. Verhulst.
WISSENKERKE. Bij den landbouwer
Th. Verburg alhier is een geval van
mond- en klauwzeer onder het rundvee
geconstateerd.
DOODELIJK ONGELUK.
De 57-jarige heer S. Weijnen, afkom
stig van Hoofdplaat, is in de
Everaertstraat te Antwerpen van de
trap gevallen, waarbij hij een zware
schedelbreuk bekwam en onmiddellijk
overleed. Het slachtoffer was ongehuwd.
Zij, die zich met ingang van 11 Oct.
a.s. op ons blad abonneeren, ont
vangen de tot dien datum ver
schijnende nummers
GRATIS
De Spaansche burgeroorlog.
SUCCESSEN DER OPSTANDELINGEN
De opmarsch der rechtsche troepen
in Asturië vordert geleidelijk. De afdee-
lingen der Franco troepen, welke Oos
telijk van Santander in de richting Gyon
oprukken, hebben volgens berichten uit
Salamanc.a, 1hans de staa Belmonte be
zet. De Zuid-Oostelijk van Santander
oprukkende troepen zouden gisteren on
geveer S km gevorderd zijn. Het plaatsje
Riba de Sel!a en nog eenige andere dor
pen werden bezet. De regeeringstroepen
boden b;er hardnekkigen tegenstand.
Volgens de opstandelingen verloor de
vijand meer dan 500 dooden.
De regeering te Valencia bevestigt de
Een aantal der hoogste militaire auto
riteiten heeft Maandagmiddag een be
zoek gebracht aan de Fokkerloods op
Schiphol, ter bezichtiging van den eer
sten luchtkruiser Fokker T 5, onderdeel
van een serie van zestien, die in op
dracht van de luchtvaartafdeeling te
Soesterberg door de Nederlandsche
vliegtuigenfabriek Fokker gebouwd wor
den.
De eerste T 5 is aan het einde der vo
rige week van de Fokkerfabriek naar
Schiphol overgebracht, en uit het feit,
dat de militaire autoriteiten en commis
sies van deskundigen terstond nadat de
nieuwe machine gemonteerd was, hun
eerste inspectiebezoek hebben gebracht,
blijkt wel hoe groote waarde men in
deze kringen aan den nieuwen lucht
kruiser hecht.
Inderdaad beschouwt men, nu de
noodlottige internationale verhoudingen
en de bewapeningswedloop tusschen de
groote mogendheden ook ons land dwin
gen tot aanzienlijke uitbreiding van zijn
bewapening, de serie T 5-vliegtuigen als
den grondslag voor den wederopbouw
van de zooveel ten achter geraakte Ne
derlandsche militaire luchtvloot.
Toen men besloten had, dat als basis
voor de reorganisatie van onze lucht
vloot een serie zware, doch snelle lucht-
kruisers zou moeten dienen, werd na
zorgvuldige voorbereidingen en langdu
rige besprekingen met de daartoe aan
gewezen .commissie van deskundigen van
de luchtvaartafdeeling, einde 1936 om
trent het ontwerp overeenstemming ver
kregen. De opdracht tot den bouw werd
op 7 December door den toenmaligen
minister van defensie a.i. dr. H. Colijn
verstrekt, doch met den eigenlijken
bouw kon doordat tevoren nog be
sprekingen met de motorenleveranciers
moesten worden gevoerd eerst op 19
Februari 1.1. daadwerkelijk worden aan
gevangen.
Met man en macht is sindsdien door
de Fokker-fabriek aan den bouw van
dit vliegtuig gewerkt, en reeds na goed
7 maanden kon het eerste vliegtuig op
het contractueel vastgestelde tijdstip
naar Schiphol worden overgebracht, een
opmerkelijke prestatie, aangezien deze
bouwtijd voor een dergelijke groote 2-
motorige machine, waarin vele nieuwig
heden zijn toegepast en waarbij vele
nieuwe problemen moesten worden op
gelost, bijzonder kort is.
Eenige bijzonderheden van
de T 5.
De nieuwe machine maakt een mach
tigen, dreigenden indruk en doet wat de
afmetingen betreft, eerder denken aan
een groot verkeersvliegtuig dan aan een
militaire machine, waarvan men in Ne
derland bijna uitsluitend de lichte jager-
en verkennerstypen kent.
De vrijdragende, in de romp gebouwde
vleugels, waarin de beide luchtgekoelde
Bristol Pegasus-stermotoren zijn ge
bouwd, meten van tip tot tip 21 meter.
De beide motoren kunnen op 3050 me
ter hoogte een vermogen ontwikkelen
van 925 pk elk en drijven driebladi-
ge, automatische verstelbare metalen
schroeven aan.
In den neus van den bijna 16 meter
langen romp bevindt zich een koepel van
plexisglas, helder doorzichtig materiaal,
dat in iederen vorm gebogen kan worden
en dat ook kan worden gezaagd, terwijl
het niet versplintert, niet verkleurt en
helderder is dan echt glas. In dezen koe
pel, waarin een man rechtop kan staan,
is een licht kanon gemonteerd, terwijl
zich achter aan den staart, evenals bij
de G 1, een draaibare punt van plexis
glas bevindt, waardoor men een vrij uit
zicht in alle richtingen heeft en waarin
een mitrailleur is opgesteld, waarmede
men in elke richting kan schieten.
De bommen worden horizontaal in den
romp onder den vleugel geborgen in een
met kleppen afgesloten ruimte. Deze
kleppen openen zich hydraulisch als een
bom wordt afgeworpen.
Het landingsgestel van de T 5 is na
tuurlijk intrekbaar.
Wat bij een kijkje in den romp het
eerst opvalt, is de enorme ruimte, waar
over de bemanning beschikt. Nergens
zijn dwarsspanten en men kan van den
neus tot aan het puntje van den staart
gaan. Er is slechts één bestuurderspost,
doch de mitrailleurschutter wiens plaats
achter de stuurhut is, boven in den
romp, beschikt over een reserve stuur
inrichting en kan in noodgevallen de
machine behouden naar huis brengen.
Ook de marconist, die in den romp ach
ter den vleugel zit, beschikt over een mi
trailleur, waarmede hij zoowel door een
opening in den vloer naar beneden kan
schieten als door openingen in de wan
den op zij. Er is wel gezorgd voor een
goede verdediging en de opstelling der
bewapening is zoo gekozen, dat er prac-
tisch nergens een doode hoek voorkomt.
Men verwacht met deze bewapening
zich aanvallende jachtvliegtuigen van het
lijf te kunnen houden.
De maximum snelheid bedraagt 390
km per uur kruissnelheid op 2/3 van het
totale vermogen 328 km, stijgsnelheid
tot 1000 meter 2,4 minuut, tot 3000 me
ter 7 minuten, tot 5000 meter 12,6 minu
ten en tot 6000 meter 16,8 minuten.
De machine kan practisch tot 8050 me
ter stijgen, terwijl de actieradius bere
kend is op 1450 km.
Het leeg gewicht der machine be
draagt 4500 kg, terwijl een nuttige last
kan worden meegenomen van 2600 kg,
waarvan o.a. een kleine 2000 kg aan
bommen.
De proefvluchten zullen moeten aan-
toonen of deze berekeningen juist zijn,
hoewel de ervaring der Fokkeringeni
eurs daarvoor wel instaat, doch men
houdt er rekening mee, dat, gezien de
verbeteringen, die tijdens den bouw nog
zijn aangebracht, deze prestaties in wer
kelijkheid nog beter zullen zijn.
Verwachting tot morgenavond;
DE BILT: Matige, later alnemende
wind uit Westelijke richtingen, gedeel
telijk bewolkt, weinig of geen regen,
aanvankelijk koeler.
UKKEL: Matige wind uit W. tot N.W.,
opklaringen, zwaar bewolkte hemel met
regenbuien, daling der temperatuur, mist
gedurende den nacht.
Di. 28 Sept. Zon op: 6 h 57; onder:
18 h 44. Licht op: 19 h 14. Maan op:
24 h 59; onder: 15 h 15. N.M. 4 Oct.
Hoog- en Laagwater te Vlissingen:
September.
Hoogwater. Laagwater.
Di. 28 7.59 20.50 1.58 14.37
Wo. 29 9.36 22.26 3.22 16.16
Do. 30 11.07 23.48 5.04 17.46
Hoog- en Laagwater te Wemeldinge:
September.
Hoogwater. Laagwater.
Di. 28 9.42 22.24 3.01 15.38
Wo. 29 11.11 23.54 4.25 17.14
Do. 30 12.41 6.05 18.44
Westkapelle is 28 min. en Domburg
23 min. vroeger; Veere 38 min. later
(S springtij).
successen der opstandelingen. Het com
muniqué van het ministerie van lands
verdediging deelt nl, mede, dat aan het
Zuidelijke front in Asturie de vijand een
hevigen aanval heeft ontketend. Zijn
luchtmacht en artillerie hebben onze
linies gebombardeerd en onze troepen
moesten hun stellingen te Ventanella op
geven. De opstandelingen gebruikten
sterke troepenafdeelingen en vielen de
bergpassen van Arcenerio Ventanella en
van Tarna aan. Zij bezetten den pas van
Abedul.
Van het front voor Toledo,
Voorts wordt uit Madrid gemeld, dat
tijdens den aanval, die de rechtsche
troepen gisteren op de stellingen der rè-
geeringstroepen voor Toledo hebben on
dernomen, zij er in geslaagd zijn, zich
van het op ongeveer vier kilometer ten
Zuiden der stad gelegen Casa de la Le-
gua meester te maken. De hevigheid en
het verrassende karakter van den aan
val der troepen van Franco noodzaakte
de regeeringstroepen, hun linies in dezen
sector eenigszins te „rectificeeren".
Spaansch regeeringsyrachtschip
in Italiaansche haven gelost»
Het Spaansche vrachtschip „Gabi Sa-
cratif" dat met een lading graan op weg
was van de Russische haven Baikal, aan
de Zwarte Zee, naar Valencia liep gis
teren onverwacht Napels binnen, waar
de lading graan gelost werd. Volgens
Havas vreesde de bemanning onderweg
een eventueelen aanval van de oorlogs
bodems van Franco en verzocht z'ij te
worden ontslagen en niet meer naar
Spanje behoeven terug te keeren. De
officieren van het schip sympathiseerden
in het geheim met Franco en gingen on
middellijk op dit verzoek in. Zij stuur
den het schip naar Malta, de bemanning
werd hier aan land gezet en vervangen
door Italiaansche zeelieden. Onmiddel
lijk werd de Italiaansche vlag geheschen
en het schip stoomde naar Syracuse Be
geleid door een oorlogsschip begaf de
„Gabi Sacratif" zich vervolgens naar
Napels. waar het schip thans ligt en
waar de lading is gelost.
BELGIë KRIJGT EEN RAADSZETEL,
België is tot lid van den Volkenbonds
raad gekozen en wel met 47 van de 52
uitgebrachte stemmen.
IN WA UUR OVER DEN OCEAAN.
Het Britsche watervliegtuig „Cam
bria" is uit Botwood (New Found),and)
vanmorgen 'n Foynes (Ierland) aange
komen. Het heeft een nieuw record
gevestigd voor den overtocht over den
Atlantischen Oceaan, t.w. een tijd van
tien uur en 33 minuten.