M* GOESCHE COUDANT^I^ ZEELAND. BUITENLAND. WEERBERICHT. De nieuwste luchtkruiser voor onze luchtmacht. DRIE BLADEN. DINSDAG 28 SEPTEMBER 1937. EERSTE BLAD. 180e JAARGANG. MKHJUB. De aardbeving op Java. WALCHEREN. ZUID-BEVELAND. NOORD-BEVELAND. ZEEUWSCH-VLAANDEREN W.D. N ieuwe Kwartaalabonnees De eerste Fokker T 5 gereed. Serie luchtkrui- sers voor opbouw van onze luchtverdediging. BELGIË ENGELAND. NUMMER 228. tovfiuciult' MlDDELBUDGSCHE COURANT Dagblad Voor Middelburg, Goes en agent schap Vlissingen 2.30, elders 2.50 per 'kwartaal Week-abonn. in Middelburg en Goes 18 ct. p. w. Advertentiën 30 ct. per regel, Ingez. mededeelingen 60 ct. p. r. Bij contr. voor beide veel lager; tar. op aanvr. Uitgeefster: Naamlooze Vennootschap „De Middelburgsche Courant"; Bureaux: Lange Sint Pieterstraat te Middelburg. Telefoon: Redactie 269, Administratie 139 Postrekeni ng no. 43255 Kantoor te GOES: Turfkade, telefoon 1 7. Aangesloten bij het Bureau voor Publiciteitswaarde der Vereeniging de Nederlandsche Dagbladpers. Familieberichten en dankbetuigingen I7 regels f 2.10, elke r. m. 30 ct. Rubriek „Kleine Advertentiën", ten hoogste 6 regels, a 75 ct. bij vooruitbetaling Adv. met „Brieven" of „Bevragen bureau dezer cou rant" 10 ct. extra Bewijsnommers 5 cent. PRINS BERNHARD OP DE PARIJSCHE WERELDTENTOONSTELLING. Prins Bernhard, die Zaterdag voor een bezoek aan de wereldtentoonstelling naar Parijs is vertrokken, heeft Maan dagmorgen, naar de N.R.C. meldt, het Nederlandsche paviljoen bezichtigd. Gis termiddag werd de Prins door de Ne derlandsche kolonie in het paviljoen ont vangen. De Prins, die door het op het orgel ge speelde Wilhelmus verwelkomd werd, "liet de aanwezigen aan zich voorstellen >en onderhield zich met velen opge wekt. Hij was voornemens vanochtend weer uit Parijs te vertrekken. Het bezoek droeg een geheel officieus karakter. Gedurende de uren dat Z.K.H. er was, was het paviljoen voor het gewone be zoek gesloten; al dien tijd verdrong zich een dichte menigte eromheen, die meen de, dat de Prins door de Prinses verge zeld was. Twee dooden en drie gewonden. Omtrent de aardbeving, welke giste ren op Java is voorgekomen, wordt na der gemeld, dat te Klaten twee personen werden gedood, een Zwaar gewond en twee lichtgewond door het instorten van huizen, Voorts seinde Aneta nog de volgende bijzonderheden over de mat.erieele schade. Te Magelang is een huis ingestort. In Djocja zijn bijna alle huizen gescheurd. Te Tjilatjap zijn vele muren van kanto ren en woonhuizen gescheurd, terwijl daken verschoven zijn. Te Demakidjoe is een fabrieksschoorsteen omgevallen. In Pekalongan is de schoorsteen van de suikerfabriek Medarie zwaar ge scheurd. De treinenloop ondervond door de aardschokken geen hinder. De aardbevingen werden gevoeld in Batavia, Bandoeng, Solo, Djocja, Randja- Ekok, M'agelang, Kediri, Tjilatjap, Wo- nosobo, Madioen en Cheribon. De seis- mografen van Babadan en Papandajan zijn ontzet. DRIE MAAL PER WEEK DOOR DE LUCHT NAAR INDIë. In een dezer dagen op Schiphol ge houden persconferentie heeft de direc teur der K.L.M., de heer A. Plesman, nog eenige bijzonderheden medegedeeld over de luchtverbinding Nederland-In- dië, nu met ingang van 2 Oct. a.s. drie maal per week vliegtuigen in beide rich tingen zullen vertrekken. Tot deze uit breiding is besloten omdat met het toe nemen der vervoerscapaciteit, door het in dienst stellen der grootere DC 3-ma- chines, ook de vraag zoodanig steeg, dat men er niet aan kon voldoen. Men moet van den driemaal wekelijk- schen dienst nu echter niet terstond een financieel gunstig resultaat verwachten, verklaarde de heer Plesman. Financieel is het zelfs min of meer een waagstuk, maar een vervoermaatschappij, die voor uitziet, moet dergelijke waagstukken uithalen. Men kan nu eenmaal niet wachten tot de vraag naar meer ver veer er is. Men moet meer kunnen aan bieden dan er op een bepaald oogenblik wordt gevraagd, opdat men bij is wan neer de vrag stijgt. Al is het uitbreiden van den dienst dan ook een waagstuk, toch gelooft de heer Plesman onwrikbaar in het slagen ervan, en daarvoor beroept hij zich op het verleden. Voor het eerst zullen ook op alle In- dië-vliegtuigen stewards meevliegen, waardoor het comfort aanzienlijk wordt vergroot. Bovendien zullen deze ste wards een groot deel van de boord-ad- ministratie overnemen van den tweeden bestuurder, die zich dan geheel aan het vliegen en de navigatie kan wijden. In de toekomst zal men er voorts toe over gaan, de mecaniciens niet meer te laten meevliegen, maar te stationeeren op de tusschenstations: Maar dat zal nog wel geruimen tijd duren. MOND- EN KLAUWZEER. Sterke uitbreiding. Het mond- en klauwzeer is in ver schillende plaatsen des lands de laatste weken sterk uitgebreid. Aanvankelijk was de mond- en klauw- zeerepidemie onder het vee in Noord •Oost-Brabant slechts tot een tiental ge vallen beperkt gebleven; in de laatste week is dit aantal te Oss en omliggende plaatsen gestegen tot zestig. Te Weesp, dat eerst geheel vrij bleef, niettegenstaande de aangrenzende ge meenten als Muiden en Karspel sterk aangetast waren, zijn thans alle boerde rijen tot besmet terrein verklaard. Te Muiden is het aantal aangiften gestegen tot 48 met een aantal zieke runderen van ongeveer 1000. Te Weesperkarspel zijn thans niet minder dan 173 boerde rijen aangetast. Ook Nederhorst den Berg, dat aan vankelijk niet van de ziekte te lijden had, is aangetast en verschillende geval len werden reeds aangegeven. Ter gemeentesecretarie te Diemen zijn reeds 38 stapels aangegeven, en de ziekte breidt zich nog dagelijks uit. Het aantal gevallen van mond- en klauwzeer te Nieuwer Amstel is tot ruim 90 gestegen en nog steeds blijft de ziekte zich uitbreiden. Te Ouderkerk heeft zich reeds sterfte onder het vee voorgedaan. Te Stompwijk zijn van de 198 veesta pels er reeds 70 aangetast, terwijl te Veur van de 32 veestapels er 19 zijn aangetast. (N. R. C.) DE BEROERING IN DE N. S. B. Het r.k. propagandablad „De Opmarsch" meldt, dat ,aan de Amsterdamsche le den van de N. S. B. de volgende circu laire :s toegezonden: Kameraden, Functionarissen! Als gevolg van de zeer versoberde organisatie zullen vele functionarissen als zood/mig verdwijnen óf wegens overcompleet óf wegens opheffing van hun functie. Ter vereenvoudig'ng worden alle functionarissen ontslagen en wordt de organisatie geheel nieuw opgebouwd. Alle kring- en groepsleiders, dis tricts- en gewestelijke fuhctionar's- sen hebben al ontslag gekregen. Nieur we functionarissen zijn benoemd. Zoo zullen te zijner tijd ook alle kring- en groepsfunctionarissen ont slag ontvangen en te hunner tijd de administratieve krachten en de blok- leiders. Deze laatste groepen functionaris sen zullen dan geheel of gedeeltelijk overgaan naar het administratieve .apparaat dat in de toekomst naast onze strijdorganisatie zal loopen. Zulks zal Waarschijnlijk geschieden op 1 October a.s. Kameraden! Velen uwer overcomplete Kringlei- Sommige menschen eischen van hun medemenschen slechts volstrekte be scheidenheid, om in het gevoel hunner grootere voortreffelijkheid niet ge stoord te worden. ders en Gewestelijke funct onarissen hebben zich reeds gemeld voor lage re functies; volgt dit goede, voorbeeld! Werkt tot het laatst op uw post en stelt u, als 't ontslag daar is, be schikbaar voor ander werk. Wij heb ben u allen noodig! Hou Zee!' Districtsleider. Het Amsterdamsche hoofdkwartier aan de Oranje Nassaulaan, zoo meldt „De Opmarsch" verder gaat verdwijnen, terwijl niet m nder dan drie kringhui zen, (Helmerstraat, Hoofdweg en Am- steldijk) per 1 October zullen worden opgeheven. DE PROVINCIALE STOOMBOOTDIENSTEN. De winterdienst van den Provincialen Stoombootdienst op de Oosterschelde brengt geen verandering in de afvaarten. Op de lijnen van den Westerschelde- dienst zijn enkele wijzigingen. Op de lijn VlisingenBreskens veran dert de laatste boot op Zondag. Zij ver trekt van Vlissingen in plaats van te 9 uur, om 5 minuten voor half acht en van Breskens inplaats van te half tien om 5 minuten voor half negen. Op de lijn VlissingenNeuzen ver trekt op weekdagen de middagboot van Vlissingen te 12.50 inplaats van 12.30 uur en de avondboot van Neuzen te 16.40 inplaats van 17.30. Op Zondag vertrekt de ochtendboot van Vlissingen te 9 uur inplaats van half acht. Op de lijn NeuzenHoedekenskerke wordt op werkdagen de boot van Neu zen, die nu 19.45 vertrekt, 19.50. SOUBURG. Ter verbetering van het verslag van Maandag diene, dat het bouquet aan mevrouw Van Doorn aan geboden, gezonden was door het Kin derkoor te Souburg. OOST- EN WEST SOUBURG. De Raad dezer gemeente komt morgen middag te 2 uur in openbare vergade ring bijeen. Als eenig punt komt op de agenda: afscheid van den burgemeester, jhr. H. A. van Doorn. Des namiddags te 4 uur zal door den burgemeester ten gemeentehuize gele genheid worden gegeven, persoonlijk af scheid te nemen, 's-HEER ARENDSKERKE. Benoemd tot consul van den A.N.W.B. de heer J. Boudeling, dierenarts alhier. MOND- EN KLAUWZEER. KAMPERLAND. Alhier is mond- en klauwzeer onder het rundvee geconsta teerd bij den landbouwer P. Verhulst. WISSENKERKE. Bij den landbouwer Th. Verburg alhier is een geval van mond- en klauwzeer onder het rundvee geconstateerd. DOODELIJK ONGELUK. De 57-jarige heer S. Weijnen, afkom stig van Hoofdplaat, is in de Everaertstraat te Antwerpen van de trap gevallen, waarbij hij een zware schedelbreuk bekwam en onmiddellijk overleed. Het slachtoffer was ongehuwd. Zij, die zich met ingang van 11 Oct. a.s. op ons blad abonneeren, ont vangen de tot dien datum ver schijnende nummers GRATIS De Spaansche burgeroorlog. SUCCESSEN DER OPSTANDELINGEN De opmarsch der rechtsche troepen in Asturië vordert geleidelijk. De afdee- lingen der Franco troepen, welke Oos telijk van Santander in de richting Gyon oprukken, hebben volgens berichten uit Salamanc.a, 1hans de staa Belmonte be zet. De Zuid-Oostelijk van Santander oprukkende troepen zouden gisteren on geveer S km gevorderd zijn. Het plaatsje Riba de Sel!a en nog eenige andere dor pen werden bezet. De regeeringstroepen boden b;er hardnekkigen tegenstand. Volgens de opstandelingen verloor de vijand meer dan 500 dooden. De regeering te Valencia bevestigt de Een aantal der hoogste militaire auto riteiten heeft Maandagmiddag een be zoek gebracht aan de Fokkerloods op Schiphol, ter bezichtiging van den eer sten luchtkruiser Fokker T 5, onderdeel van een serie van zestien, die in op dracht van de luchtvaartafdeeling te Soesterberg door de Nederlandsche vliegtuigenfabriek Fokker gebouwd wor den. De eerste T 5 is aan het einde der vo rige week van de Fokkerfabriek naar Schiphol overgebracht, en uit het feit, dat de militaire autoriteiten en commis sies van deskundigen terstond nadat de nieuwe machine gemonteerd was, hun eerste inspectiebezoek hebben gebracht, blijkt wel hoe groote waarde men in deze kringen aan den nieuwen lucht kruiser hecht. Inderdaad beschouwt men, nu de noodlottige internationale verhoudingen en de bewapeningswedloop tusschen de groote mogendheden ook ons land dwin gen tot aanzienlijke uitbreiding van zijn bewapening, de serie T 5-vliegtuigen als den grondslag voor den wederopbouw van de zooveel ten achter geraakte Ne derlandsche militaire luchtvloot. Toen men besloten had, dat als basis voor de reorganisatie van onze lucht vloot een serie zware, doch snelle lucht- kruisers zou moeten dienen, werd na zorgvuldige voorbereidingen en langdu rige besprekingen met de daartoe aan gewezen .commissie van deskundigen van de luchtvaartafdeeling, einde 1936 om trent het ontwerp overeenstemming ver kregen. De opdracht tot den bouw werd op 7 December door den toenmaligen minister van defensie a.i. dr. H. Colijn verstrekt, doch met den eigenlijken bouw kon doordat tevoren nog be sprekingen met de motorenleveranciers moesten worden gevoerd eerst op 19 Februari 1.1. daadwerkelijk worden aan gevangen. Met man en macht is sindsdien door de Fokker-fabriek aan den bouw van dit vliegtuig gewerkt, en reeds na goed 7 maanden kon het eerste vliegtuig op het contractueel vastgestelde tijdstip naar Schiphol worden overgebracht, een opmerkelijke prestatie, aangezien deze bouwtijd voor een dergelijke groote 2- motorige machine, waarin vele nieuwig heden zijn toegepast en waarbij vele nieuwe problemen moesten worden op gelost, bijzonder kort is. Eenige bijzonderheden van de T 5. De nieuwe machine maakt een mach tigen, dreigenden indruk en doet wat de afmetingen betreft, eerder denken aan een groot verkeersvliegtuig dan aan een militaire machine, waarvan men in Ne derland bijna uitsluitend de lichte jager- en verkennerstypen kent. De vrijdragende, in de romp gebouwde vleugels, waarin de beide luchtgekoelde Bristol Pegasus-stermotoren zijn ge bouwd, meten van tip tot tip 21 meter. De beide motoren kunnen op 3050 me ter hoogte een vermogen ontwikkelen van 925 pk elk en drijven driebladi- ge, automatische verstelbare metalen schroeven aan. In den neus van den bijna 16 meter langen romp bevindt zich een koepel van plexisglas, helder doorzichtig materiaal, dat in iederen vorm gebogen kan worden en dat ook kan worden gezaagd, terwijl het niet versplintert, niet verkleurt en helderder is dan echt glas. In dezen koe pel, waarin een man rechtop kan staan, is een licht kanon gemonteerd, terwijl zich achter aan den staart, evenals bij de G 1, een draaibare punt van plexis glas bevindt, waardoor men een vrij uit zicht in alle richtingen heeft en waarin een mitrailleur is opgesteld, waarmede men in elke richting kan schieten. De bommen worden horizontaal in den romp onder den vleugel geborgen in een met kleppen afgesloten ruimte. Deze kleppen openen zich hydraulisch als een bom wordt afgeworpen. Het landingsgestel van de T 5 is na tuurlijk intrekbaar. Wat bij een kijkje in den romp het eerst opvalt, is de enorme ruimte, waar over de bemanning beschikt. Nergens zijn dwarsspanten en men kan van den neus tot aan het puntje van den staart gaan. Er is slechts één bestuurderspost, doch de mitrailleurschutter wiens plaats achter de stuurhut is, boven in den romp, beschikt over een reserve stuur inrichting en kan in noodgevallen de machine behouden naar huis brengen. Ook de marconist, die in den romp ach ter den vleugel zit, beschikt over een mi trailleur, waarmede hij zoowel door een opening in den vloer naar beneden kan schieten als door openingen in de wan den op zij. Er is wel gezorgd voor een goede verdediging en de opstelling der bewapening is zoo gekozen, dat er prac- tisch nergens een doode hoek voorkomt. Men verwacht met deze bewapening zich aanvallende jachtvliegtuigen van het lijf te kunnen houden. De maximum snelheid bedraagt 390 km per uur kruissnelheid op 2/3 van het totale vermogen 328 km, stijgsnelheid tot 1000 meter 2,4 minuut, tot 3000 me ter 7 minuten, tot 5000 meter 12,6 minu ten en tot 6000 meter 16,8 minuten. De machine kan practisch tot 8050 me ter stijgen, terwijl de actieradius bere kend is op 1450 km. Het leeg gewicht der machine be draagt 4500 kg, terwijl een nuttige last kan worden meegenomen van 2600 kg, waarvan o.a. een kleine 2000 kg aan bommen. De proefvluchten zullen moeten aan- toonen of deze berekeningen juist zijn, hoewel de ervaring der Fokkeringeni eurs daarvoor wel instaat, doch men houdt er rekening mee, dat, gezien de verbeteringen, die tijdens den bouw nog zijn aangebracht, deze prestaties in wer kelijkheid nog beter zullen zijn. Verwachting tot morgenavond; DE BILT: Matige, later alnemende wind uit Westelijke richtingen, gedeel telijk bewolkt, weinig of geen regen, aanvankelijk koeler. UKKEL: Matige wind uit W. tot N.W., opklaringen, zwaar bewolkte hemel met regenbuien, daling der temperatuur, mist gedurende den nacht. Di. 28 Sept. Zon op: 6 h 57; onder: 18 h 44. Licht op: 19 h 14. Maan op: 24 h 59; onder: 15 h 15. N.M. 4 Oct. Hoog- en Laagwater te Vlissingen: September. Hoogwater. Laagwater. Di. 28 7.59 20.50 1.58 14.37 Wo. 29 9.36 22.26 3.22 16.16 Do. 30 11.07 23.48 5.04 17.46 Hoog- en Laagwater te Wemeldinge: September. Hoogwater. Laagwater. Di. 28 9.42 22.24 3.01 15.38 Wo. 29 11.11 23.54 4.25 17.14 Do. 30 12.41 6.05 18.44 Westkapelle is 28 min. en Domburg 23 min. vroeger; Veere 38 min. later (S springtij). successen der opstandelingen. Het com muniqué van het ministerie van lands verdediging deelt nl, mede, dat aan het Zuidelijke front in Asturie de vijand een hevigen aanval heeft ontketend. Zijn luchtmacht en artillerie hebben onze linies gebombardeerd en onze troepen moesten hun stellingen te Ventanella op geven. De opstandelingen gebruikten sterke troepenafdeelingen en vielen de bergpassen van Arcenerio Ventanella en van Tarna aan. Zij bezetten den pas van Abedul. Van het front voor Toledo, Voorts wordt uit Madrid gemeld, dat tijdens den aanval, die de rechtsche troepen gisteren op de stellingen der rè- geeringstroepen voor Toledo hebben on dernomen, zij er in geslaagd zijn, zich van het op ongeveer vier kilometer ten Zuiden der stad gelegen Casa de la Le- gua meester te maken. De hevigheid en het verrassende karakter van den aan val der troepen van Franco noodzaakte de regeeringstroepen, hun linies in dezen sector eenigszins te „rectificeeren". Spaansch regeeringsyrachtschip in Italiaansche haven gelost» Het Spaansche vrachtschip „Gabi Sa- cratif" dat met een lading graan op weg was van de Russische haven Baikal, aan de Zwarte Zee, naar Valencia liep gis teren onverwacht Napels binnen, waar de lading graan gelost werd. Volgens Havas vreesde de bemanning onderweg een eventueelen aanval van de oorlogs bodems van Franco en verzocht z'ij te worden ontslagen en niet meer naar Spanje behoeven terug te keeren. De officieren van het schip sympathiseerden in het geheim met Franco en gingen on middellijk op dit verzoek in. Zij stuur den het schip naar Malta, de bemanning werd hier aan land gezet en vervangen door Italiaansche zeelieden. Onmiddel lijk werd de Italiaansche vlag geheschen en het schip stoomde naar Syracuse Be geleid door een oorlogsschip begaf de „Gabi Sacratif" zich vervolgens naar Napels. waar het schip thans ligt en waar de lading is gelost. BELGIë KRIJGT EEN RAADSZETEL, België is tot lid van den Volkenbonds raad gekozen en wel met 47 van de 52 uitgebrachte stemmen. IN WA UUR OVER DEN OCEAAN. Het Britsche watervliegtuig „Cam bria" is uit Botwood (New Found),and) vanmorgen 'n Foynes (Ierland) aange komen. Het heeft een nieuw record gevestigd voor den overtocht over den Atlantischen Oceaan, t.w. een tijd van tien uur en 33 minuten.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1937 | | pagina 1