VOOR JEUGD. ZEEUWSCHE KRONIEK. UIT 'N OUD KOOKBOEK. DAMMEN EN SCHAKEN. HET SPOOK. AUGURKEN UIT HET SPREEWALD. DE BIJEN. Tine zei: ,,a je noe tien naedjes eit, dan mö' je eest je voeten mè gae wasse, wan' mergenochend me nog zö-vee' te doen". Toen a Merie d'r naedjes klaer en d'r breisel op gieng rolle, lei Tine een ouwe schorte neer op de vloer, z 'aelden een êemmer olf vol wae- ter, de zêepescheutel en de voe tewasdoek. Dat zetten ze di' op, ja op die schorte, Ze lei een stoel omvarre nest dien êemmer, en ze zei: „noe, gae dan noe mè' begun ne, dan za' ik trek de naegels van je voeten knippe. Ik gae dan sint is eventjes ni' Sare om melk, dan drienke me zö trek tegaere nog is een baksje thee". Dat was ok a' iês dat a aars nooit plekke o. Merie zat op de stoel,... ai-eop de sporten, je op de leunege gae zitte, kap je orn Ze dee' inêens mè' deur, mè' hu', 't waeter was koud, 'oor. Eêst zet ten ze d'r knieën in de wêek, mie groene zêepe, di' zitte oltied zukke kosten an Ze vreef d'r 'ielen en d'r têe-en, en ze docht: ,,'t is toch wè' is góed, da je is op reize gael; dan bin je voeten temissen awee' is lekker schöone". Wat waere dat toch liêve, witte voetjes, toen a ze klaer Ze pak ten 't êene voetje beet, mie olie- bei d'r 'andjes en douwden toen d'r neuze en d'r gróote têe-e op mekaere. Ze was toch mer allêene, ze zei: ,,'k ouwe toch vee' van m'n voetjes Ze bleef d'r mè ni' kieke en zachtjes over strieke en mie' d'r têetjes spele. Toen a Tine wee' thuus kwam, sprong ze overènde, ze 'ieuw d'r kpusje strek, d'r voetjes nest mekare en riep: „Moe Tine, wi' m' is monstere? En Tine lachten. Ze zei: „hè-hè- hè, dat durf ik nèt wè', 'k ze van achemirreg a' 'ewasse, weet je". Ze zö-veé' een goeie musse op, Tine; Merie ze nog nooit zö vriendelik ezie. Ze zatte lekker thee te drienken, en Tine zei: „noe mag je vannacht bie mien slaepe, op 't pluumbêdde, en Bello mó' nie' in de schure, die mag vannacht in 'uus, in je nom Kees z'n stoel en 't pietermannetje mag brande". Dat was een lampje, weet je, een kabouter, mie een groot 'öod en mie een pupe in z'n mond. In z'n 'öod zat petèntolie en deur de pu pe een ketoentje. Dat mocht al- lêeneg brande a 't onwêer of a ter êen nie' goed waer. Merie die was zö blie-e, omdö' Tine zö góed was, da' ze 'êel der babbelaer an Bello gaf, aars beet z' er oltied een klein stiksje voe z'n of, mè' Tine zag dat, die zag oalles oltied, en ze zei: „dat mö' je nie doe-e, merie, ie slikt het toch mer 'êel in". Noe most Tine zelverst gae' slu- te, aars dee' Kees dat oltied, en Merie most de spie-e noe op den bout steke. Ze was a uut-'ekleed; a ze 'n d'r öp 'edaen riep ze: ,,joe-oe", toen wupten z' er gauw in. Wat was dat pluumbêdde toch lekker zochte. 't Laeken en 't kos- sen rook nog ni' nom Kees. Di was ze eigeluk een bitje vies van. Ze draaiden op d'r rik en lei d'r ermen op de dekens, noe rook ze 't agauw glad nie'. De gerdiene was toe, mè'-ze kon 'öore, wat a moe Tine dee'. Ze dee' de grien- gels op de butendeure, ollebei, toen draaiden ze de sloten om, die stak ze in d'r zak. „gauw Bello, 'ier". De stoel die kraekten, a den 'ond der insprong. Tine schonk nog een baksje thee, een stuitje naedien 'oorden Merie ze mie cen ten rammele, en toen,.rocht ze de wind kwiet, z' 'oorden ze nie- mi' ni' bédde komme. DE ANTI-TOGASTRIJD.. I. In het begin der Hervorming waren de predikanten broeders onder de broeders en onderscheid den zij zich in gewoonten, zeden of kleeding niet van andere perso nen. Dit duurde niet vele jaren. Door hun meerdere ontwikkeling staken zij boven anderen uit en begonnen zij zich ook met stads en staatszaken te bemoeien. Dat dit niet altijd naar den zin was der heeren regenten, is te be grijpen, vooral als wij weten, dat dezen feitelijk de personen waren, die den meesten invloed hadden bij het beroepen van 'n predikant. In 1679 bepaalde de stedelijke regeering van Middelburg, dat de kerkeraad, welke college geheel onder den invloed der predikan ten stond, niet langer aan haar zou schrijven U.E.A. toegenegen vrienden, maar U.E.A. dienstwil lige vrienden. Deze verandering van woorden teekent wel eenigs- zins de verhouding tusschen beide colleges. Later, n.l. in 1713 werden de Middelburgsche predikanten van uit het stadhuis gelast zich op den stoel niet met politiek te bemoei en of oneerbiedig over de regen ten te spreken. Toch bleven zij door de laatsten gevreesd; want de predikanten stonden bij de ge meente hoog in aanzien en was hun invloed dus groot. De predikanten waren over 't algemeen tegenstanders van nieu we denkbeelden, op welk terrein des levens ook. Vooral ageerden zij tegen de grillige mode, die de menschen zoo gemakkelijk ijdel maakt. Vaak werd de gemeente vermaand tot behoorlijke modes- tie" (bescheidenheid) in haar kleeding, zoowel van mannen als van vrouwen. De slepende rouw mantels ider mannen vonden zij onbetamelijk en menige bruid kreeg een ernstige vermaning, omdat zij zich had versierd met „de achter- aanslependt staart van haar deed". De mode had op hen hee- 'emaal geen vat. Zij kleeddn zich nog, zooals een eeuw terug zich iedereen kleedde, 't Is dus niet te zeggen, hoeveel modes zij ten ach ter waren. Mantel, bef, korte broek en steek waren in de 18de eeuw en de eerste helft der 19de eeuw de deedingstukken, waaraan de pre dikanten te kennen waren. Dat was langzamerhand hun ambtge waad geworden. Aan de lengte van de bef en aan de zoomen kon gezien worden welke kerkelijke richting de drager was toegedaan. Van onder de korte broek kwamen de florettenkousen. De lage schoe nen, met of zonder gesp, waren ook anders van model dan die van den gewonen burgerman. Het is nog niet zooveel jaren geleden, dat elke predikant zich steeds in stemmig zwart kleedde en een hooge hoed zijn hoofd dek te. Later is daarin wel eenige ver andering gekomen, zoodat de meeste predikanten door hun klee ding niet meer van zijn medemen- schen te onderscheiden zijn. De „hooge" werd vervangen door een lager model of door een „dop"; de ze weer door een hoed, zooals de mode aangeeft. Een predikant vroeg mij eens, wat zijn gemeente er van zou den ken, zoo hij zijn garibaldi ging ver wisselen met een fantasiehoed. Natuurlijk antwoordde ik, dat hij zich niet moest storen aan 't geen de menschen soms van zijn klee ding mochten denken. Ik geloof wel, dat de tijd voor bij is, dat een candidaat, hoe .goed zijn proefpreek ook was, niet be geerd werd, omdat hij te werelds gekleed was en zoo op den preek stoel stond. Toch zijn er nog wel kerkgroepjes, dje nauwlettend toezien op de kleeding hunner voorgangers. Laten wij tot het oude vijfdeelig gewaad van de predikanten terug- keeren. Velen, vooral de jongeren, wenschten het oude ambtgewaad af te leggen om zich te kleeden zooals ieder ander burger zich kleedde. Alleen des Zondags, als zij op den kansel stonden, zouden zij een kleedingstuk willen dragen, dat reeds bij collega's van andere kerkgenootschappen in gebruik was, n.l. de toga. Feitelijk was de toga de ambtsdracht van de vroe gere overheidspersonen. De Luthersche en de Remon- strantsche predikanten hadden respectievelijk in 1840 en 1844 de toga als ambtgewaad aangetrok ken. De Synode der Ned. Herv. Kerk, vreezende voor moeilijkheden in vele gemeenten, waar men van die nieuwigheid niet zou willen weten, nam in 't eerst geen besluit van aanneming of verbod. De predi kanten werden vrij gelaten. Nie mand durfde beginnen. Om de zaak te bespoedigen, maar nog meer om eenheid te krij gen raadde de synode bij open brief van 28 Augustus 1854 aan, dat de predikanten mantel en bef zouden afleggen om die voor toga te verwisselen. Nu hadden de groo- te voorstanders een ruggesteun. De eerste maal, dat in ons land de toga als ambtgewaad bij de openbare godsdienstoefening der Huismiddel voor pyn in de lendenen. Gebruikt drie maal daags een vinger-hoed vol sellery zaad met zuivere en van de beste genever. des avonds na bed gaande, des morgens op staande, en des mid dags voor het eten. Kruis bessen saus. Breekt de kruis bessen, mengt daar bij een glas wijn, wringt dit door een doek, fruit het in een pan met zuiker, kaneel en gember. No. 118. J. C. LE BLEU. 1 2 3 4 5 46 47 48 49 50 Wit speelt en wint. Probleem No. 117. W. LENTE. Zwart sch.: op 1, 3, 7/10, 15/18, 23 29. Wit sch.: op 25, 27, 31, 32, 34, 37/39, 41, 43, 44, 46, 50. Wit wint door: 2722, 18X47 meersl.); 3227, (29X49 meersl.); 27—22! (47X44), 22X4, (49X41); 50X39; (15X24); 4X36 en wint. Een meerslagprobleem, waarbij vooral de zwarte dammen zeer mooi worden opgevangen. 46 47 48 49 50 Hierboven een partijstand waar van Wit's korten vleugel zoodanig verzwakt is terwijl Wit nu als lok- zet speelde 1. 35—30 Zwart dacht schijnbaar van de zen zwakken zet voordeel te be halen en liet nu volgen: 117—21 2. 26X19 13X35 En Wit liet nu verrassend vol gen 3. 27—21! 16X27 4. 31X2 Een eenvoudigen partijstand, met een voor Wit mooien lokzet, waardoor Zwart in de val loopt en de partij verloor. Hieronder nog een zeer aardig eindspel uit een vriendschappe lijke partij. Zwart sch.: op 5, 10, 15 en dam op 49. Wit sch.: op 19, 20, 24, 29 en dam op 4. Zwart speelde 4940 om daar door schijf 34 te winnen. Wit voer de nu twee maal een mooie meer- slag uit en won door: 1914, (10X30), 4—27!! (15X33); 27X19 en Zwart is verloren. En ten slotte nog voor de oplos sers van de problemen een mooi dwang miniatuurtje van den heer W. Talman. Zwart sch.: op 3, 7, 9, 15, 16, 19, 21. Wit sch.: op 28/31, 37, 37, 38 47. Wit speelt en wint. Ned. Herv. Kerk gedragen werd, was op Zondag 15 October 1854 te Oirschot. Daar het aanschaffen van een toga groote uitgave was, had de kerk het kleedingstuk be taald, maar het bleef ook haar eigendom. Nu er één schaap over den dam was, volgden er meer. Daar wij ons alleen tot Zeeland willen bepalen, deelen wij mede, dat in onze provincie ds. Dooren- bos te O u d e 1 a n d e op Zon dag 8 Juli 1855 de eerste Nederl Hervormde predikant was, die de toga aantrok. De kerk betaalde voor hem de kosten van aanschaf fing. Vele predikanten hadden gaarne zijn voorbeeld gevolgd, als de toga maar niet zoo duur was. Hun sa laris was, vooral op het platteland, verre van schitterend. Ook waren er verscheidenen, die wisten, dat door VIOLETTE CARR, Een ding moet er eerst gezegd worden, voordat wij ons avontuur gaan vertellen: bang of laf zijn wij heus niet. Henk is bijna twaalf jaar en ik ook en nogmaals, al hebben wij tijdens ons avontuur ook kippenvel gekregen: bang wa ren wij heus niet. Wij waren naar oom Anton ge reden. Oom Anton is de broer van mijn vader en woont buiten op een boerderij. Ieder jaar met de grote vacantie ga ik bij oom An ton logeren. Wij sliepen op het zolderkamertje dat aan de achter kant van het huis ligt. Wij had den een vermoeiende dag achter ons, want er was zoveel te zien ge weest en wij hadden allerlei bele vingen gehad. Want iedereen kan begrijpen, dat het voor een jon gen uit een grote stad heerlijk is om zijn vacantie op het land te kunnen doorbrengen. Waarschijn lijk kwam het omdat wij zo moe waren, dat wij niet dadelijk in slaap vielen. Buiten was het won derlijk stil en daarbij volkomen donker en bij het schijnsel van de petroleumlamp praatten wij nog een oogenblik met elkaar. O ja, dat vergat ik nog te vertellen. Henk is een neefje van mij, de zoon van oom Dirk, ook een broer van mijn vader. Henk en ik kon den het uitstekend samen vinden en daarom had oom Anton er geen bezwaar tegen gehad, dat wij te gelijk bij hem kwamen logeren. Eindelijk blies ik de lamp uit en wij probeerden te gaan slapen. Nauwelijks was het licht enkele minuten uit of er klopte iemand hard tegen de ruit. Wij bleven er stil naar liggen luisteren. Van tijd tot tijd hoorden wij een gekras, alsof iemand van buiten probeer de het raam verder open te schui ven. Eindelijk sprong Henk uit bed en sloop zachtjes naar het raam toe. Met een uitroep van schrik kwam hij bij me terug, ik sprong natuurlijk ook mijn bed uit, en sloop nu eveens naar het raam toe. Ook ik schrok hevig, want ik keek in een paar groene lichtende ogen. hun kerkelijke gemeenteleden er bezwaar tegen hadden. Wel kon den dezen het hem niet beietten, de synode had de toga zelfs aanbe volen, doch onrust brengen, waar vrede was en dat om een klee dingstuk wilden zij niet. Zij zou den hun tijd afwachten. De predikanten van Middelburg wilden echter niet hun tijd afwach ten. Gaarne hadden zij dadelijk na de synodale aanschrijving zich in een toga gehuld, al wisten zij, dat velen er over ontsticht zouden zijn. Aan de Nieuwe Kerk was ech ter des tijds geen consistoriekamer of ander geschikte plaats om te dienen tot het aandoen of afleg gen van den toga. (Slot volgt.) R. J. B. d. M. (Nadruk verboden.) De zaak was nogal griezelig, maar ik ben niet naar oom Anton beneden gegaan, omdat ik bang was, neen, ik vond, dat hij, als eigenaar van de boerderij weten moest, dat er een inbreker bezig was binnen te komen. Ik klopte dus aan de deur van zijn slaapka mer en zei, dat er een inbreker voor mijn raam stond Oom Anton had hierover zijn eigen mening, die ik hier niet zal navertellen. Maar hij stond op en g ng met mij naar boven. Op de trap troffen wij Henk aan, die keek waar ik geble ven was, volgens zijn zeggen. „En waar is jullie inbreker nu vroeg oom Anton. Hij ging naar het raam en zag de groene ogen ook. Eerst keek hij verwonderd, daarna barstte hij in een daveien- de lach uit. „Hazenharten" noemde hij ons. Toen opende hij het raam, greep naar iets, doch greep in het niets, terwijl de groene ogen verdwenen waren; ergens in de nabijheid hoorde men de vleugelslag van een grote vogel. „De arme kerel is op jull'e licht of komen vliegen zei oom An ton. „Hij zal wel weer terugkomen als het straks donker is", voegde oom er nog aan toe. Wij waren onze schrik weer te boven gekomen en vroegen wat voor een vogel het geweest was. „Een uil", zei oom, en terwijl hij de kamer uitging, zei hij: „denk er om, dat je me nu verder vannacht laat slapen, want er gebeurt hier buiten niets bijzonders". „Maar oom", zei ik moetvat- tend, „als U in de stad zoudt ko men logeren, dan zoudt U mis schien ook dingen zien en mee maken, die U niet thuis zoudt kun nen brengen. Want bij ons vliegen er 's nachts geen uilen naar de ra men". De manier waarop oom Anton mij van onder zijn wenkbrauwen aankeek, bezorgt mij nu nog een kleur, als ik er aan denk. Maar van het spook met de groene ogen hebben wij geen last meer gehad. Wanneer men Berlijn per trein verlaat in de richting van Görlitz, dan krijgt de wereld, zodra men voorbij Lübben is, plotseling een ander uiterlijk. Af en toe ziet men weliswaar een korenveld, een aardappelveld of een sappige, groene weide, maar spoedig be merkt men toch, dat hier de bo dem ook op andere wijze dan el ders wordt bewerkt. Rechts en links van de spoorlijn strekken zich lange, zonderlinge hoge per ken uit. Zij zijn van elkander ge scheiden door zeer smalle paden, waarop men de ene voet voorzich tig voor de andere moet plaatsen. Terwijl men er nog over nadenkt, welk kostbaar product hier met zoveel zorg zou worden gekweekt, loopt de trein het station van Lübbenau binnen. Sneller, dan men het kon hebben vermoed, krijgt men antwoord op de vraag, welke men zichzelf zoeven heeft gesteld. Meisjes met emmers lo pen langs de trein en halen, zodra zij kopers menen te hebben ont dekt, een groen-geel glanzend iets te voorschijn en spoedig ziet men de helft van alle reizigers gezellig kauwen. Hier in Lübbenau wordt een der eigenaardigste stationsgebruiken hoog in ere gehouden. Hier wor den zodra een trein stopt, om het even op welk uur van de dag, augurken verorberd, zure augur ken, zoals men ze nergens in Duitsland beter kan krijgen. Men eet ze hier als het ware aan de bron, in het centrum van het ver maarde augurkengebied van het Spreewald. Lübbenau bezit verre weg de grootste bedrijven voor het inmaken van augurken, welke on geveer 30 millioen stuks per jaar naar alle richtingen verzenden. Het voornaamste afzetgebied is trouwens Berlijn. Maar de beroem de „Lübbenauer" worden ook in Amerika gegeten. Want men weet in de ganse wereld, dat de schil van deze augurken fijner is dan die van andere soorten en dat haar smaak kruiïger is. De opkopers, die op hun gebied even deskundig zijn als de wijnproevers, zullen het gaarne bevestigen. In de loodsen en op de bedrijven van de boeren van Lübbenau staan hoge stapels van augurken- vaten. Wie een bezoek aan het Spreewald brengt, schenkt hieraan gewoonlijk niet de nodige aan dacht. Hier zoekt men zo snel mo gelijk een boot, om door de bos rijke streek te trekken. De perken der augurken begin nen vlak achter de huizen. Zij zijn zo uitgestrekt, dat het ganse iand- schap vrijwel een enkel groot augurken-bed is. Wanneer men hier wandelt, ziet men ook, beter dan in de trein, hoe hoog de bed den zijn. Zo kan het water uit de vochtige en vrij zware bodem weg vloeien. Dit is klaarblijkelijk beter, dan wanneer men de augurken, zoals het in de omliggende dorpen nog vaak geschiedt, op de velden kweekt. Het winnen van augurken vergt veel zorg maar het is ook de moeite waard. Het is een kunst goede augur ken te kweken. Er bestaan sedert enkele tijd zelfs bepaalde voor schriften voor haar lengte, welke 25 centimeter niet mag overschrij den, daar zij anders voor het inma ken niet meer mogen worden ge bruikt. De Lübbenauers hebben het in de kunst van het kweken van augurken ver gebracht. Dit merkt men reeds aan de zorg, wel ke zij aan hun perken besteden, nog vooraleer in Mei met het planten wordt begonnen. Dan ziet men alom knielende mannen en vrouwen, die in moeizame arbeid het kostbare zaadgoed aan de goed voorbereide aarde toever trouwen. De Herfst brengt het loon voor die arbeid. Hij brengt de rijke oogst, welke dan op de markt te Lübbenau wordt ge bracht. Al deze vruchten der aarde brengen de rijkdom in het land om Lübbenau. Deze rijkdom is onuit puttelijk zolang de mensen uit het Spreewald er hun krachten aan wijden. ZWEMMENDE STENEN. Aan de kust van Hawai heeft men talrijke plaatsèn, waar door storm of aardbevingen van tijd tot tijd vulcanische stenen af brokkelen en weggevoerd worden. Dit gesteente is echter zo licht, dat het op het water drijft. ginnen de bijen met de grote schoonmaak van hun korf. Wespen en andere honingdie ven worden door de wachters weggejaagd.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1937 | | pagina 10