VOOR DE JEUGD. ZEEUWSCHE KRONIEK. MONUMENTEN TE MIDDELBURG. Met het onthullen van het monument voor wijlen Koningin Emma op Maandag j.l. is dit het eerste standbeeld in de hoofdstad der provincie. Ziende op de groote belangstelling uit alle deelen van Zeeland en ook op de wijze, waar op het monument tot stand is ge komen, is het plaatsen van het standbeeld een vertolking van de liefde van heel het Zeeuwsche volk voor Koningin Emma. Tevens is het een zichtbare uiting van de groote liefde, welke de Zeeuwen voor het Oranjehuis koesteren. Van ouds is de Oranjeliefde in Zeeland groot geweest. Hiertoe zal ook wel een weinig meegewerkt hebben, dat de prinsen van Oranje Heer waren van Veere en Vlissin- gen. Als de omstandigheden het niet verhinderd hadden, dan zou reeds ruim twee eeuwen op het oude Abdijplein te Middelburg een standbeeld gestaan hebben voor een onzer grootste Oranjevorsten, n.l. voor Prins Willem III. Nadat in 1651 door vijf van de zeven Nederlandsche gewesten, waaronder ook Holland en Zee land, besloten werd geen stadhou der meer aan te stellen, (het klei ne prinsje, de zoon van den pas overleden Willem II, lag nog in de wieg) schijnt Zeeland al spoedig berouw te hebben gehad van haar medegaan met Holland, welk gewest de grootste stoot had ge geven voor een stadhouderloos be wind. In 1653 reeds deed Zeeland po gingen om den Prins van Oranje tot kapitein-generaal en admiraal van de Unie te benoemen. De te genwerking van Holland was ech ter zoo groot, dat er werd van af gezien. Toch was de Oranjeliefde niet gedoofd. De Staten van Zeeland drongen in 1660 bij Holland aan om den prins, die op 14 November van dat jaar 18 jaar zou worden, te benoe men tot stadhouder. Natuurlijk wilde de raadpensionaris Jan de Wit en zijn anti-stadhouderlijke partij, die in Holland de baas was, daarvan niets weten. In 1667 herhaalde Zeeland zijn wensch om den Prins tot stadhou der te verheffen, althans zeker tot lid van den Raad van State te be noemen. Weer te vergeefs. Toen de Prins in 1668 in de om- gving van Breda op de jacht was, werd hem verzocht naar Zeeland te komen. Met groot gejuich en veel eerbetoon werd hij te Middel burg binnengehaald. Wat Holland niet kon verhinderen deden de Zeeuwen nu. De Prins werd te Veere en te Vlissingen als Heer dier steden gehuldigd en de Staten herstelden de rechten van den Eerste Edele, den Prins toekomen de. Ons land werd in 1672 door 4 landen (Frankrijk, Engeland, Mun ster en Keulen), de oorlog ver klaard. De burgerij van Veere riep den Prins uit als stadhouder. Reeds vroeger had in deze stad een opschudding plaats gehad. An dere Zeeuwsche steden en ook de Staten volgden, weldra ook de overige gewesten. Als Eerste Edele werd de Prins in Zeeland vertegenwoordigd door Willem van Nassau, Heer van Odijk, een bastaard, kleinzoon van Prins Maurits. Terecht had de stad Zierikzee bezwaar gemaakt, daar van ouds de vertegenwoordiger van den E. E. een Zeeuw van ge boorte was gewejest. De liefde voor 't Oranjehuis deed bij de an dere stemhebbende steden over dit bezwaar heenstappen. Over de meerdere of mindere bekwaamheid van den Heer Van Odijk zullen wij niet schrijven, doch toen hij in 1699 op een ver gadering van de Staten van Zee land het voorstel deed om op het Hof (Abdijplein) voor Willem III een metalen standbeeld op te rich ten, bleken de Staten hiertoe wel genegen te zijn. Na den dood van Prins Willem [II den 19den Maart 17Q2 zonder nakomelingen wejrd de waardig- ïeid van Eerste Edele vervallen verklaard en zeer begrijpelijk twam er van een standbeeld voor ïem te Middelburg niets. Een "bekend monument is de groote gedenknaald op den hoek van de Dwarskade en de Rouaan- sche kade ter herinnering aan de opening van den nieuwen haven van Middelburg naar het Veersche Gat. Doordat het gebouwtje van de Bateau-Port verleden jaar is afgebroken is de gedenknaald be ter zichtbaar geworden. De haven stond in open verbin ding met de zee. Door het stads bestuur werd daarom jaarlijks schouwing gehouden van de vloed planken voor de huizen aan Minder bekend is de hardstee- nen gedenkzuil, welke staat bij de stadsschuur achter het kantoor van de gemeentewerken. Omdat er materiaal er om heen is gelegd, valt zij niet zoo in 't oog. Zij werd daar in 1761 geplaatst als herdenking van den aanleg van het nieuwe sas of sluis, waar door de haven in de stad door schuring van 't getijwater op diep te zou blijven. De zuil is door den steenhouwer Guillaume Larrier tevens als lan taarn gemaakt. Op een der zijden staat: Den 28 Aug. 1761 de eerste steen gelegd van dit werk door Jonkheer Johan Hieronimus Huis- sen en 't zelve voltrokken en tot gebruik gebracht 9 Maart 1763, on der opzicht van Jacob Poleyn en Jacob Poit Junior. Op de andere zijden staan de namen der toenmalige burgemees ters en het wapen der stad. Er zijn nog wel andere monu menten in Middelburg, zelfs een heel prachtig, zooals het grafmo nument van de gebr. Evertsen in de Nieuwe Kerk, doch met het opschrift boven dit artikel bedoel den wij monumenten op een pu blieke plaats. (De heer M, D. Lammerts alhier deelt ons mede, dat het eerste bezoek van Napoleon aan Zeeland niet op 8 Juli 1803 viel (gelijk in de vorige Kroniek vermeld) doch op 12 Juli van dat jaar.) R. B. J. d. M. (Nadruk verboden). DE OPSCHEPPER. -^BBUia? jxoou jnoj azap peq paiqa^jooj ;aq uba xzuuaq jjhjaqaaM uag -suxn^uid jaM jbbui 'uixz ua-taaqstx uaap ua s^unqsg uaaji aazspj aqfxjapxn^ ap xix [fiAmaï 'uaxuoqjooA suxnpuxd uaa? -xeexu 'uajaaqsfx ua s oxuibjsg jaM uaj{ -axjsjooj aqhjapjoojq ap ui jeep 'uamobfJOOA ^uxuaqaaj uaa do uaxir -~ezz\ jxoou' uauxxnq suxnpuxd' ua uaiaaqstx 's^im^sg :|Juissojdo DAMMEN EN SCHAKEN. Onderstaande partij werd ge speeld in de groote Bondswedstrij den welke dit jaar te Hilversum werden gehouden. Wit: J. SCHELTENS, Middelburg. Zwart: A. GROENINCK, Bussem. Colleopening. 1. d2d4 Pg8—f6 2. Pgl—f3 e7e6 3. e2—e3 d7—d5 4. c2c3 c7c5 5. Lf 1—d3 Pb8c6 6. Pbld2 Lf 8e7 7. 0—0 0—0 8. Tf 1—el De beste voortzetting is 8. d4X c5 waarop dan Zwart het beste voortzet met 8Le7Xc5, 9. e3e4!„ d5Xe4; 10. Pd2Xe4, Pf6Xe4; 11. Ld3Xe4 enz. Ruilt Zwart daarna de dames af dan is het Witte spel zeker te verkiezen boven het Zwarte. 8b7b6 9. Ddle2 Lc8—b7 10. Ld3c2 Dd8c7 11. d4X°5 b6Xc5 12. c3c4 In dit geval moest e3e4 ge speeld worden. Na de tekstzet krijgt Zwart eenigzins de over hand. 12Le7d6 13. h2—h3 Ta8—b8 14. b2b3 Lb7a6 15. Lelb2 e4—e5! 16. Tel—cl d5d4? Deze voortzetting is geheel ver keerd. Het maakt niet alleen dat de looper op a6 werkloos wordt, doch ook de velden d3 en e4 zijn in de macht van Wit gekomen. Na 16e5e4 heeft Wit niet beter dan 17. Pf 3el waarop volgt Pc6a5 met goed spel voor Zwart. 17. Pd2e4! Pf6Xe4 18. Lc2Xe4 f 7—f 5 19. Le4d5f Kg8—h8 20. Pf3—g5! Pc6d8 Na 20h7h6 gaat di rect de kwaliteit verloren wegens 21. Pg5e6. 21. Pg5Xh7 g7g6 Natuurlijk niet 21KX h7 wegens mat Dh5 22. Ph7Xf8 LdóXf 8 23. Telel Pd8c6 24. e3Xd4 e5Xd4 25. De2h6 Iftl IJL» a b c d e f g h 25Pc6e7 26. De6f6f Kh8h7 27. Df 6f 7f Kh7h6 28. Lb2elf Zwart geeft op DE MOTORKETTING. 0P DE OLIFANTENJACHT. In Afrika gaan de negers dik wijls op de olifantenjacht. Dat is zeer gevaarlijk, maar de olifants tanden zijn veel geld waard er daarom worden zij steeds weer vervolgd. Knip de stukjes netjes uit en leg ze dan op de juiste manier in elkaar, je zult dan een olifanten- jacht zien. nen, pakte de ketting en deze werd nu doorgegeven, zodat Ferry hem al spoedig in zijn bezit had. Deze rende nu naar zijn motor te rug en repareerde deze. Intussen was de wedstrijd natuurlijk ge woon doorgegaan, en er waren al verschillende uitvallers geconsta teerd. Maar hoewel hij, nadat de motor geheel in orde was, geheel achteraan kwam, zette hij zijn tan den op elkaar, gaf gas en begon opnieuw. Meter voor meter haal de hij in, vermeerderde zijn snel heid, het was, alsof hij één was met zijn motor, wij hadden alle maal schik in den flinken jongen, die zich niet had laten ontmoedi- gen. Aan het eind van de wedstrijd was Ferry niet nummer één, hij was zelfs nummer vijf, maar zon der deze pech, was hij zeker de eerste geweest. De directie van onze fabriek fe liciteerde hem hartelijk en hij kreeg een eervolle vermelding en tevens een aanstelling aan onze HET VOGELNESTJE. Achter in onze tuin had vader een grote hoop zand laten gooien en daarin konden mijn vriendjes en ik naar hartelust spelen. Alleen als wij al te veel herrie maakten, kwam de buurman van ons achter eens over de heining kijken en uren was Tine d'r a uut. Ze miek 't eten gereed en riep toen Kees „Kom je d'r uut; 't is tied, 'dor!!" Merie wier d'r van wakker. Ze vroog: „mag ik er ok a' uut kom- me?" „Nêe-e", zei Tine, „ik za' wè' zegge, oeneer a jie d'r uut mag komme". Een tochtje naedien zei ze: „noe, komt er dan noe mè' uut om goeiendag te zeggen, en dan mó' je wee' vrom. Noe mö' je is luustere wat a je zegge mot', öor; je mö' zegge: „dag nom Kees, je goeie reize, 'öor, en een goeie thuuskomste, a' me 't léve en dan mö' je 'n een kos geve". Wan' noe mö' je begriepe, Tine in d'r 'öod 'ezet, da' ze Merie bur- gerse menieren most lêere. Wan' ons soort ménsen, dat weet je wè', die kosse nie'. En kiek, dat kind dir een gruwel an. 't Is zonde. Wan' Kees een gröoten baerd en snorre, z'n 'aer 'ieng meesttieds op z'n jas en z'n wins- breeuwen kon 'n agauw slintere' Onder z'n öogen was een pleksje, nou,.... nie grotter as een gullen dienk ik, di' a gin 'aer stoeng, en di' most Merie dan weze'. Soms wou ze nie', mè' dan speelden die Tine di' daegen over öp. Noe docht ze: ,,'k za' 't mé' doe, dir is gelok- keg noe gin méns, die a 't kan zie''. Mè', 'oe verzichteg a ze ok te wer- ke gieng, toch kriebelden d'r nog 'aer tegen d'r gezicht. Sjoeg, 't oendervlêes kwam d'r van op d'r aaeken. Toen most ze vrom ni' bédde. Kees stapten d'r vandeur mie z'n stok en z'n korenzak. Ti ne, die dee' de griengel op de deu- re en gieng d'r ok wee' in. Ze zei: „sie-zö; noe gae ons nog een bitje slaepe en a' me 'r dan medêement uut bin, dan za' 'k j' is vertelle, wat a ik zö-a' van plan bin". de kaden. Met veel plechtig heid werd op 24 Aug. 1819 de eer ste steen gelegd van de naald. Twee jaar te voren was de haven door koning Willem I feestelijk geopend. Op een bij deze gelegen heid geslagen penning stond o.a. dat onder de schaduw van koning Willem I de welvaart van Middel burg zou herleven. Helaas, was dit een ijdele hoop. Het aantal inwoners liep nog steeds terug, zoodat het in 1824 reeds gedaald was tot 13000. Een schilder verteld in een groot gezelschap over zijn Pool reis en over de talrijke schetsen, die hij daar ondanks koude en moeilijkheden maakte en waarin hij zijn indrukken vastlegde van verschillende schilderachtige dee len van dit land. Zoo heeft hij o.a. een prachtige teekening bij zich van een zeldzaam avontuur. Hij was daarvan, zoo vertelt hij, oog getuige geweest. Het stelt een grimmigen strijd voor, waarin een eskimo een beer met zijn speer aanvalt, terwijl op den rand van de ijsschots een pinguintroepje de wijk neemt in het water. De schil der verzekert, dit alles natuurge trouw vlastgelegd t'e hebben Toch moet de schilder beslist een opschepper van het grootste for maat zijn, want uit zijn woorden blijkt, dat hij nooit in de Poolstre ken geweest kan zijn. Waarom niet y»uM^iqrWgnrTOmvEn&'u.y.rrvniraiii-.: VST Èj door CARLY VOS. Bij de grote autorennen jubelen thans honderdduizenden als Fer ry in zijn renwagen voorbijsuist. Meer dan eens hebben de verslag gevers aan Ferry gevraagd, hoe hij er toe gekomen is om auto renner te worden. Hij strijkt dan eens zachtjes langs zijn motorkap en zegt: „Ach, mijn vader heeft een automobielenfabriek, ik ben dus als Jiet ware tussen de mo toren opgegroeid. En dan is ook zo, er is geen greintje grootspraak bij. Hoe hij echter bij de grote automobielfa briek gekomen is als speciale ren ner, daar konden wij niet achter komen. En toen er nu laatst weer eens een autorage was, en de mon teurs alle wagens nog eens terdege hadden nagezien, stond ik toeval lig naast een van hen en zei hem: „Kent U Ferry al lang ,,Ja„ van zijn eerste debuut af", ant woordde de man. Zo begon dan het gesprek, waar op de monteur zei: „Als de ver slaggevers ons eens om inlichtin- gen vroegen, zouden zij nog heel wat meer te weten kunnen ko men". Mijn nieuwsgierigheid was geprikkeld en ik vroeg: „Wat weet U van Ferry De monteur kuchte eens en be gon: „Hij is nu ongeveer vijf jaar beroepsrenner. De eerste keer dat hij uitkwam, was het op een motor van de fabriek van zijn vader. Be halve vijf motoren van onze fa briek namen er nog twee van een andere fabriek, een van de fabriek van Ferry s vader en drie particu lieren aan de race deel. Het was een mooie start. De baan, die ge reden moest worden, ja, niet één, maar honderd en twintig maal, had de vorm van een driehoek. Daar binnen waren tribunes opgesteld, zodat men de baan bij grote ge deelten kon overzien. De race be gon, Onze motoren lagen dadelijk aan de kop, en pas op de 5e ronde begon er een beetje tekening in de renners te komen. Ferry bleek een uitstekend rijder te zijn, die voor al bij de bochten tijd trachtte te winnen, door het nemen van scher pe hoeken. Na de veertigste ronde was hij al nummer drie, terwijl de eerste twee rijders van onze fa briek waren. Nu begon het te spannen. Zou het mogelijk zijn, dat deze onbekende jongen als eerste zou aankomen, nog voor onze be kwame renners Ongeveer tegen de helft van de strijd kwam Ferry weer aanrijden, liet bijna vlak voor mij zijn motor aan de kant uitlopen, sprong er af cn riep: „Heb je een ketting voor me, mijn ketting is gebroken." Wij hadden natuurlijk alleen maar materiaal voor onze eigen motoren en konden hem dus niet helpen. „Geef de strijd maar op", nep een van mijn collega's, doch inplaats daarvan sprong hij over de balustrade en brulde, terwijl hij voortrende: „Mijn ketting, ziet iemand ergens mijn ketting Toen het publiek eindelijk begreep waar het om ging, waren zij zo sportief om de boodschap door te geven en onmiddellijk werd de ketting bij een bocht gevonden. Iemand uit het publiek* die de ketting wilde oprapen, liet hem onmiddellijk weer vallen, want hij had aan de gloeiende ketting zijn hand lelijk verbrand. Een ander nam een van zijn leren handschoe fabriek, want dergelijke mensen hebben wij nodig. Nu rijdt hij allang geen motor meer, doch rent met onze snelste renwagen." Ik dankte den monteur hartelijk voor zijn mededelingen en volgde met belangstelling de race, waarbij Ferry ditmaal schitterend als eer ste aankwam.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1937 | | pagina 10