W.9d€
PI6I3
BINNENLAND.
WEEBBERICHT.
ZEELAND.
NUMMER 196.
TWEE BLADEN.
ZATERDAG
21 AUGUSTUS 1937.
EERSTE BLAD.
180c JAARGANG.
Moeilijke vraag.
Van 300 M. hoogte uit vliegtuig
geworpen op vliegveld Twente!
N. TH. DE JONG.
MIDDELBURG.
GOES.
ytwtncittfe
MIDDELdUQGSCHE courant
öagblad Voor Middelburg, Goes en agent-
Ichap Vlissingen 2.30, elders 2.50 per
kwartaal Week-abonn. in Middelburg en
Goes 18 ct. p. w. Advertentiën 30 ct. per
regel, Ingez. mededeelingen 60 ct. p. r.
8ij contr. voor beide veel lager; tar. op aanvr.
GOESCHICOUEAUT-
Uitgeefster: Naamlooze Vennootschap „De Middelburgsche Courant"; Bureaux: Lange Sint Pieterstraat te Middelburg.
Telefoon: Redactie 269, Administratie 139 Postrekening no. 43255 Kantoor te GOES: Turfkade, telefoon 17.
Aangesloten bij bet Bureau voor Publiciteitswaarde der Vereeniging de Nederlandsche Dagbladpers.
Familieberichten en dankbetuigingen 1— F.
regels 2.10, elke r. m. 30 ct. Rubriek
„Kleine Advertentiën", ten hoogste 6 regels,
75 ct. bij vooruitbetaling Adv. met
„Brieven" of „Bevragen bureau dezer couj
rant" 10 ct. extra Bewijsnommere 5 cent.
Lang, heel lang blijft de post van ge
zant van den Koning der Belgen bij het
hoi van de Koningin der Nederlanden
open.
Eerst werden er enkele namen ge
noemd.
Toen zrweeg de pers.
Toen kwam het bericht, uit Brussel en
uit Luxemburg, dat de beslissing geval
len zoude wezen, en dat de gezant in
laatstgenoemde plaats, baron Herry, den
strijd gewonnen had, tot Belgisch ge
zant in Den Haag', als opvolger van den
heer Maskens, benoemd zoude worden.
De Luxemburgsche pers van elke poli
tieke richting schreef reeds afscheids-
commentaar vol lof, waarin zij de figuur
van baron Herry roemde als een bemin
nelijk en verstandig diplomaat, die Ier
oplossing van onderscheidene nog han
gende ingewikkelde en ook overigens
heel moeilijke geschillen tusschen de
twee deelhebbers in de Belgisch-Luxem-
burgsche tol-unie aanzienlijk had bijge
dragen.
Het had er dus allen schijn van, dat
we zeer binnenkort met de benoeming
van den heer Herry in Den Haag reke
ning hadden te houden.
En, zoo die af kwam, dan zouden we
naar luid dezer berichten van elders,
een bekwaam man dien voor Nederland
zoowel als voor België uiterst belang
rijken post zien bezetten.
Een man, waarvan we, op grond van
het feit dat in de oer-Vlaamsche stad
Gent zijn wieg stond, mochten aanne
men, dat hij de gemeenschappelijke taal
der twee koninkrijken, waartusschen hij
een der twee officieele traits-d'-union
zou zijn, uitstekend zou beheerschen en
natuurlijk ook zou gebruiken
-
Het is natuurlijk een taak van uiterste
voorzichtigheid voor de pers van een
bepaald land, te trachten tevoren in
vloed uit te oefenen op de benoeming
van een zeker iemand tot gezant in zijn
land. Hoewel dat een aangelegenheid is,
die zeker ook eigen land aangaat
vandaar het „agrément" toch zou een
al te duidelijke bemoeienis met deze
dingen bedenkelijk gaan gelijken op in
menging in een toch hoofdzakelijk bin-
nenlandsche aangelegenheid van dien
anderen bevrienden staat.
Maar iets anders wordt het, wanneer
de eigen in dit geval de Belgische
pers het doet. Nog anders, wanneer zij
het doet op een wijze, die aan duidelijk
heid niets te wenschen over laat, Of,
zooals wij dat dan benoorden de grens
plegen te zeggen: met geen woord
Fransch er bij.
Dat nu geschiedt thans in België.
Ziehier wat het Brusselsche blad ,,De
Standaard" over de te verwachten be
noeming van baron Herry schrijft;
„Gaan onze Vlaamsche ministers, en
de Vlaamsche parlementsgroepen deze
benoeming dan werkelijk laten gebeu
ren? De weg is nog vrij. Baron Herry is
nog niet teruggeroepen uit Luxemburg.
De Nederlandsche regeering heeft nog
niet het „agrément" gegeven, dat haar
van Belgische zijde voor de benoeming
van baron Herry werd gevraagd. En zelfs
als dit „hgrément" gegeven was, zou
Brussel nog vrij zijn,
Baron Herry kan wat „kasteelvloms"
op zijn Gentsch spreken met meiden of
knechten, maar onmogelijk Nederlandsch
schrijven in het diplomatiek verkeer en
weet weinig over de Nederlandsch-Bel-
gische geschilpunten van economischen,
politiek en en cultureelen aard
Indien baron Herry Belgisch gezant
wordt m Den Haag zal de ellendige toe
stand worden voortgezet, die daar reeds
honderd jaar duurt, maar die in de hui
dige atmosfeer van Vlaamsch machtsbe
wustzijn 'n waarachtig schandaal wordt.
Het zou met baron Herry gaan, zooals
met gezant Maskens: het Belgisch ge
zantschap in Nederland in het Fransch
corresponeerend met de consulaten in
het Fransch correspondeerend met de
Nederlandsche regeering, Fransche ge
sprekken voerend met de Nederland
sche regeering, het Fransch dus de di
plomatieke taal voor de betrekkingen
tusschen België een land met Neder-
landsch-sprekende meerderheid en
Nederland.
Een gezantschap dat in Den Haag
ij zou s*eunen °P een arm groepje
aldaar verdwaalde franskiljonsche Bel
gen, die er blijven Fransch spreken en
die niet het geringste contact onderhou
den met het Nederlandsche volk."
Zoo schrijft de Brusselsche „Stand-
aar vooral niet te verwarren met
het Nederlandsche blad van dien naam
over deze zaak.
Wij kunnen natuurlijk niet beoordee-
len, of het juist is, wat dit Belgische
blad schrijft, en, konden wij het, 't zou
ons niet voegen ons in zulke sprekende
bewoordingen omtrent deze zaak te
uiten.
Wel is 't opvallend, dat de benoe
ming die voor zoo zeker gold, nog steeds
op zich laat wachten.
Men zeide, dat het besluit gereed was,
en den Koning ter teekening was voor
gelegd. Het mag geen onderwerp van
openlijk gerucht wezen, of Z. M. hier
persoonlijk geweigerd heeft het ontwor
pen besluit met zijn handteekening te
bekrachtigen, al zou zoo iets van dezen
vorst, die reeds herhaaldelijk een kern
achtige persoonlijkheid met eigen
en voortreffelijk inzicht is gebleken
te zijn, niet ondenkbaar wezen.
Het was en is echter in Brusselsche
kringen van algemeene bekendheid, en
wij meenen er in beider staten belang
wel ruchtbaarheid aan te mogen geven,
dat de strijd tusschen baron Herry en
gouverneur Daels ging, en dat dit niet
zoozeer een strijd tusschen of om per
sonen is, of wel tusschen het Fransch en
het Nederlandsch, zooals men allicht
zoude denken, maar: tusschen de „car
rière" zooals men het daar noemt, en
den „buitenstaander".
Kort gezeid was het aldus: diplomaat
is een baantje, een betrekking als elke
andere: zee-officier, hoogleeraar of wat
men wil.
Ook in de diplomatie wil de diplo
maat wel vooruit, promotie, carrière
maken. Een zeer menschelijk en zeer
eerbaar verlangen,
En nu was het bezwaar dit: de ons
land zeer wei-gezinde echt-vlaamsche
Vlaming' Baels is niet diplomaat-van-
zijn-vak. maar gouverneur van de pro
vincie West-Vlaanderen. En de carrière,
de 'beroeps-diplomatie, kon het denk
beeld nu maar kwalijk verkroppen, dat
een beroeps-diplomaat, die vanwege de
promotie een zeker moreel recht op den
Haagschen post kon doen gelden en
die qua diplomaat overigens een man
van uitstekenden naam was nu het
veld Zou moeten ruimen voor een bui
tenstaander.
Daar zit hem de kneep.
[Als gezegd: het is niet aan ons, verder
over dit dilemma uit te weiden. Dat
moeten de verantwoordelijke personen
in Brussel, ten leste de Koning zelf, we
ten.
Maar zij zullen daarbij zonder twijfel
allen mede deze vraag zichzelven ter
beantwoording stellen: of bij de ook ons
Nederlanders zoo uitermate verheugen
de verbetering der betrekkingen tus
schen België en Nederland, persoonlijke
hoe op zichzelven ook gerechtvaar
digde belangen der carrière voldoen
de zwaar zullen kunnen en mogen we
gen, om een overigens beminnelijk en
bekwaam diplomaat, die, blijkens inlich
tingen der Belgische pers, de ons allen
na aan het hart liggende gemeenschap
pelijke taal niet beheerscht, den voor
rang te verleenen boven iemand anders,
die ook wat de taal betreft, in
Nederland Vlaming met de Nederlan
ders zal wezen?
Moeilijke vraag. Wij benijden het on
zen Zuiderburen niet, haar te moeten
beantwoorden
Gelukkig: integendeel!
In ons hoofdartikel wan 7 Aug, over
„mogelijke en Onmogelijke Eenhe:d".
schreven wij o.a. over de afbrokkeling
naar rechts van de beweging „Eenheid
door Democratie". Naar aanleiding daar
van treffen wij in het laatstverschenen
nummer van het weekblad dezer bewe
ging deze zinsnede aan: „Slechts zij op
gemerkt, dat van vermindering van de
medewerk ng uit c.h.-kringen geen spra
ke is. Integendee 1!"
Indien van vermindering geen sprake
is, doch wel v,an het tegendeel, dan be-
teekent dit dus toenemende
medewerking uit c.h.-kring. Het spreekt
vanzelf, dat wij ons daarover slechts
verheugen!
WISSELKOERSEN.
^I8'I Ml 8'! 5JJOA-M3N
^£S0e pssmg
Knn'" 'K08'9 slung
Zb'ZL
K>'6 nepnoq
uapag
Vi 08'9
Vité'ZL
%t0'6
Die nooit heeft getivijfeld, heeft
nooit gedacht.
DE KEURING VAN KOPLANTAARNS
EN GLOEILAMPEN VOOR
MOTORRIJTUIGEN.
Invoering uitgesteld tot 1 Ja
nuari 1939.
De minister van waterstaat heeft be
paald, dat de keuringseischen voor
gloeilampen van koplantaarns van mo
torrijtuigen deze eischen zijn onlangs
gepubliceerd inplaats van op 1 Ja
nuari 1938 ingevoerd zullen worden op
1 Januari 1939.
DE OVERDRACHT VAN DE
„PIET HEIN".'
Voor de vlootrevue hebben
zich reeds ongeveer vijfhon
derd zeil- en motorjachten
aangemeld De regeling
van het verkeer' te water.
Naar wij vernemen, hebben zich tot
dusver voor de door de Koninklijke ver
bonden Nederlandsche watersportvereci
nigingen, ter gelegenheid van de over
dracht v.an de „Piet Hein" op Zaterdag
28 Augustus a.s. georganiseerde vloot
revue op het Buiten-IJ te Amsterdam,
ongeveer vijfhonderd ze i-
en motor ja c h ten aangemeld.
In samenwerking met de bevoegde
autoriteiten zijn voor het samenstellen
van de revue t.al van maatregelen ge
troffen.
Alle deelnemende zeil- en motorjach
ten komen ten anker voor een boeg
anker. Deze schepen liggen dus met den
kop op den wind. Ook de vaartuigen
met toeschouwers moeten ten anker
gaan. Gaande-hóuden is verboden.
De havenmeester van het Noordzee-
kanaal, onder wien het Buiten-IJ res
sorteert en de havenmeester van Am
sterdam hebben een aantal maatrege
len van orde vastgesteld. De regeling
van het verkeer te water, zoowel op het
Bu ten-IJ, ,als op het IJselmeer, berust
bij de rijkspolitie.
Ordecommissarissen der K. V. N. W,
V. zullen de politie bijstaan.
Het mede-opvaren van jachten of an
dere vaartuigen met de „Piet Hein" is
verboden.
Het blijkt, dat er op het gebied van
pavoiseeren der jachten gedurende de
revur misverstand bestaat en dat jach
ten, die niet zijn voorzien van de inter
nationale seinvlaggen, zouden zijn uit
gesloten. Dit is geenszins het geval. Er
wordt ,aan geen jacht een belemmerng
in den weg gelegd in het brengen Van
hulde aan het prinselijk paar. Vaartui
gen, die niet over die vlaggen beschik
ken, kunnen volstaan met het hijschen
van de nationale vlag in top v.an den
mast.
Voorts diene het volgende tot hand
leiding. gebruik in de scheepvaart is.
dat het pavoiseeren geschiedt met de
vlaggen en wimpels van het internatio
naal" vastgestelde vlaggenstelsel. In top
van den grooten mast moet de clubvlag
der vereeniging, waartoe men behoort,
worden geheschen. Daarboven waait
,aan een stok de nationale vlag. Het ver
dient aanbeveling boven de nat'onale
vlag een oranje wimpel te bevestigen,
die zoo lang is, dat hij in hangenden toe
stand het water bereikt. Bovendien
wordt op den .achtersteven een natio
nale vlag gevoerd, waarmede wordt ge
salueerd, wanneer het prinselijk paar
aan boord der ,,P et Hein zal voorbij
varen.
Hoewel het recht om het verkeer te
stremmen aanwezig is, z,al de vaargeul
voor de normale vaar zoo lang' moge
lijk worden opengehouden.
De havenmeester van het Noordzee
kanaal (te IJmuiden) verzoekt aan ree-
derijen om opgave v.an namen van de
booten, welke de revue zullen bezoeken,
alsmede vermelding van lengte en diep
gang,
EEN BETOOGING VOOR SPANJE.
Te 's-Gravenhage hebben de plaatse
lijke raad uit S.D.A.P. en bestuurders-
bond gisteravond in het Volksgebouw
een druk-bezochte demonstratieve
Spanje-vergadering georganiseerd, be
doeld om uiting te geven aan de gevoe
lens van sympathie voor hen, die aan
de zijde der Valencia-regeering in den
burgeroorlog strijden.
Sprekers waren de heeren J. v, d.
Kieft en Chr. van Dugteren,
De heer Van Dugteren, merkte in den
aanvang van zijn rede op, dat de Haag-
sche arbeidersbeweging dezen avond ge
tuigenis wilde afleggen van den eisch,
dat de democratie en de vrijheid in
En het uurwerk van het Pontiac-Her-
metique horloge had van dezen ontzag
gelijken val NIETS GELEDEN en bleef
regelmatig doorloopen. Geëtaleerd bij":
Graveur Juwelier Horloger.
ST. PIETERSTR. 13, MIDDELBURG.
(Ingez. Med.)
Spanje beschermd en verdedigd moeten
worden door alle landen
van Europa, die dezelfde demo
cratie en dezelfde vrijheid lief hebben
en hoog houden.
In het vervolg van zijn rede schetste
spr, den politieken en economischen toe
stand in Spanje voor den burgeroorlog,
toen het land geregeerd werd door een
handjevol groot-grondbezitters en de
kerk, om daarna een uiteenzetting te
geven van de verschillende periodes van
den oorlog, daarbij herinnerende aan de
hulp der fascistische landen aan Fran
co en het belang, dat Duitschland en
Italië daarbij hadden.
Spr. betoogde, dat het Spaansche
volk niet alleen voor zijn eigen vrijheid
vecht, maar tevens voor de democratie
en de vrijheid van geheel Euro-
p a. Daarom riep spr. uit verdient
het Spaansche volk onze dubbele waar
deering. De internationale arbeidersbe
weging eischt in plaats van de ontstel
lende niet-inmenging, dat aan de wettig
gekozen Spaansche regeering, de moge
lijkheid wordt gegeven zich zelf de mid
delen te verschaffen om de Spaansche
generaals en hun moordzieke benden
tot de orde te roepen.
De tweede spreker, de heer J. v. a
Kieft, begon zijn rede met te wijzen op
het gevaar, dat we in de knusse beha-
gelijkheid van ons kleine land dreigen
te verstikken.
Spr. schetste uitvoerig de rol, die
Duitschland naar zijn meening in dit
Spaansche drama speelt. De oorlog, ont
daan van alle franje, aldus zei hij. is de
opbouw van de ocirlogsindustrie in
Duitschland en Italië, en is tevens een
georganiseerde en betaalde rooftocht
van ijzer, koper, lood, zink en tin en
geen strijd ter verdediging van kerk,
godsdienst en priesters.
Hij ging daar nader op in om aan het
slot eveneens een beroep te doen op
de aanwezigen de steunverleening ten
behoeve van de Spaansche kinderen
daadwerkelijk te helpen opbouwen en
mogelijk te maken.
Beide redevoeringen oogstten luiden
bijval.
VERHEUGDE
R. K. MIDDENSTANDSVROUWEN.
Onmiddellijk na het bekend worden
der beschikkingen, waarbij een spertijd
voor het slagersbedrijf werd ingesteld en
de crisisheffing op rundvleesch werd ge
halveerd, heeft het comité van r. k. mid
denstandsvrouwen, onderstaand tele
gram verzonden aan den minister van
economische zaken: x
„Brengen U dank voor daadwerkelij
ken steun aan slagerij, dat niet in verre
toekomst overige 5 zal vervallen,
stemt tot vreugde, hebben weer moed en
vertrouwen."
Die vrouwen toch hé?
DOODENDAGBOEK VAN
HET VERKEER.
Eindhoven: 1 doode.
Omstreeks half twee reed gistermid
dag een vrachtauto van den expediteur
Spoorenberg uit Bergeijk over den Aal-
sterweg te Eindhoven in de richting
Aalst en wilde links den weg naar den
Philips-woningbouw inslaan. Tengevol
ge van het losklapperen van het zeil
van den wagen kon de chauffeur van
een taxi, uit Eindhoven, die achter de
vrachtauto reed, niet zien, dat de chauf
feur van de vrachtauto naar links wilde
gaan, toen dit plotseling gebeurde
trachtte de taxi-chauffeur een aanrijding
te voorkomen door eveneens naar links
te gaan rijden, waarbij hij echter op het
fietspad terecht kwam en een wielrijd-
ster aanreed. Deze werd met een smak
van haar rijwiel geslingerd, waardoor zij
met haar op de bagagedrager gezeten
achtjarig dochtertje in een droge sloot
terecht kwam. Het meisje was er met
eenige bloedende wonden aan het ge
laat afgekomen. De moeder evenwel, de
vrouw van den caféhouder Smets uit
Valkenswaard, die het bewustzijn ver
loor, kreeg ernstige verwondingen. Een
kwartier na het ongeval overleed het
slachtoffer.
Verwachting tot morgenavond;
DE BILT: Matige tot krachtige, later
afnemende N. tot O. wind, afnemende
bewolking, weinig of geen regen in het
Noorden, in het Zuiden aanvankelijk nog
regenbuien, iets warmer.
UKKEL: Matige tot vrij sterke wind
uit Z.W. richtingen, betrokken hemel, nu
en dan regen, matige temperatuur.
Za. 2i Aug. Zon op: 5 h 53; onder:
20 h 12. Licht op: 20 h 42. Maan op:
19 h 32; onder: 5 h 14.
Zo, 22 Aug. Zon op: 5 h 54; onder:
20 h 10. Licht op: 20 h 40. Maan op:
19 h 53; onder: 6 h 28. V.M. 22 Aug.
Hoog-
Za.
Zo.
Ma.
Hoog-
21
22
23
en
Za.
Zo.
Ma.
21
22
23
Laagwater te
Augustus.
Hoogwater.
1.45 14.00
2.20 14.34
2.59 15.07
Laagwater te
Augustus.
Hoogwater.
3.29 15.51
4.09 16.31
4.51 17.08
Vlissingen:
Laagwater.
8.16 20.42
8.51 21.21
9.27 21.56
Wemeldingei
Laagwater.
9.23 21.42
9.56 22.17
10.31 22.50
Westkapelle is 28 min. en Domburg
23 min. vroeger; Veare 38 min. later
(S springtij).
Grootmoeder kende ons
ZEEUWSCH PROFETENBROOD
reeds als het eenige echte
sinds 1859.
M. PE TERSE,
Patissier, Hofleverancier, Middelburg.
Een gevaarlijke hoek.
Het éénrichtingsverkeer, dat nu en
kele maanden i\erkt, wordt door de
meeste der geregelde weggebruikers
toegejuicht, al blijven er ook op dit ge
bied steeds „Nurksen". Wij scharen ons
gaarne aan de zijde van hen, die de re
geling in haar geheel toejuichen. Toch
willen v/ij niet langer wachten met te
wijzen op toestand, die door de nieuwe
regeling is verergerd.
Men heeft verleden jaar het aantal
paaltjes in de Gistpoort van 2 op 3
gebracht. Handkarren kunnen er niet
meer door, doch fietsen, wel en nu in
de Langedelft het éénrichtingsverkeer
geldt, is het riiden door genoemde poort
toegenomen. Dit brengt twee bezwaren
met zich mede: voor fietsers en voor
voetgangers. Voor fietsers, omdat dé
doorgang tusschen de paaltjes feitelijk
te nauw is. En toch dient hier o.i. de
mogelijkheid van fietsen gehandhaafd te
blijven, immers: de fietser van Station
en Loskade komende kan nu door Se-
geersfraat en Oude Kerkstraat, dan wel
door Nieuwstraat en Reigerstraatje,
zonder afstappen de Giststraat-Dam of
de St. Pieterstraat bereiken (want blij
kens onze informatie is de inrit Nieuw-
straat-Reigerstraat schuin door de
Lange Delft niet als verboden te
beschouwen]. Voor de fietsers zouden
wij dus willen vragen: verzet de buiten
ste paaltjes in de Gistpoort wat n.aar
den muur, dan komen er in het midden
twee betere openT.gen voor de fietsers
vrij.
En dan, ten behoeve van de voetgan
gers: een duidelijk bord dat de fietsers
door de Gistpoort langzaam en voorzich
tig de St. Pieterstraat moeten inrijden:
denkt om het verkeer .aldaar!
Nu wij het toch over de Korte Gist-
straat hebben, willen wij er ook op wij
zen, dat het aanbrengen van een bord
aan de zijde van het Koorkerkhof, waar
uit blijkt, dat er geen doorgang is voor
bestuurders van .auto's e.d.. d e ter
plaatse niet bekend zijn, zeker zou zijn
aan te bevelen. Nu rijden er herhaalde
lijk auto's is, die dan weer achteruit
moeten.
De kermis.
De Vrijdag was, als steeds, zeer rus
tig. Werkt het weder echter mede, dan
zal het hedenavond wel weer druk in de
stad zijn. Niet alleen de kermisverma
kelijkheden zijn een attractie maar ook
de cafés hebben hun zaken aantrekke
lijker gemaakt door een strijkje, of door
gelegenheid tot dansen te geven. In
„Grand Theater" draait een speciaal