BUITENLAND. SPORT. Britsch plan tot neutralisatie van Sjanghai. SPANJE. De strijd in Sjanghai. DUÏTSCHIAND, PORTUGAL ITALïë VER. STATEN. WQPNSDAG. Amerika PERSKRONIEK. js^gfSRi*a5r;>:: J-:'; ijg '-3Ü bi-jh Het conflict in het Verre Oosten. Japan en China gevoelen er niet veel voor. troepen van de 30e divisie dep,ct%aië 'thafélië ËetrgkÉnèeri té Wegbreken. "3 BEURS VAN AMSTERDAM**? rp«5<>f>rind' irati Panfir»rtf/-»« al i i regeering' van Paotingfoe oprukken in de richting van Peiping, De evacuatie der buitenlanders. De evacuatie door de Japanneezen wordt onverminderd voortgezet. Uit Kanton zijn alle Japansche ingezetenen reeds vertrokken, terwijl uit Foetsjau de Japansche bewoners naar het va- De Britsche ambassadeurs te Tokio en derland zijn teruggekeerd. Nanking hebben van hun regeering in- Woensdag heeft 'n Italiaansch stoom- structie gekreg'en, stappen te doen bij schip Sjanghai verlaten met 460 Itali- de Japansche en Chineesche regeering aansche, Duitsche, Belgische, Fransche om te komen tot een neutralisatie van en Engelsche vluchtelingen aan boord, het gebied van Sjanghai, Het Britsche Dienizelfden dag zijn zes honderd Ameri- plan stelt voor, dat Japan en China hun kaansche vrouwen en kinderen in vei- land- en vlootstrijdkrachten uit dit ge- ligheid gebracht aan boord van het s.s. bied zullen terugtrekken. In ruil daar-JM'ac Kinley". De beide laatste dagen voor zal Groot-Brittanje zich belasten hebben niet minder dan vijfduizend Ja- met de verantwoordelijkheid voor de be- pansche vrouwen en kinderen Sjanghai scherming der Japansche ingezetenen, aan boord van Japansche schepen ver- op voorwaarde, dat de andere mogend heden, d.w.z. Frankrijk en de Vereenig- de Staten, daarbij behulpzaam zijn. De afbakening van de te neutraliseeren streek zou het voorwerp vormen van een plaatselijke bespreking. laten, HET OFFENSIEF DER OPSTANDELINGEN IN HET NOORDEN. Het offensief, dat de rechtsche troe- van slagen heeft, aangezien er een ver drag tusschen Japan en China op den zelfden voet bestaat en omdat in het voorstel aan China gevraagd wordt zijn troepen terug te trekken uit een gebied dat deel uitmaakt van zijn territorium. Men acht het ook onwaarschijnlijk, dat de Japanneezen er in zouden toestem men zich uit Hon Kioe terug te trekken, dat zij versterkt hebben als militaire basis. Ofschoon men verwacht, dat de beide regeeringen het voorstel behoor lijk zullen bestudeeren, is het uiterst onwaarschijnlijk, dat het eenigerle iprac- tisch gevolg heeft. Te Tokio heeft men reeds te kennen gegeven, dat de ervaring geleerd heeft, dat de beloften van de Chineesche au toriteiten onbetrouwbaar z'ijn; Een even- tueele belofte om de neutraliteit in acht te nemen kan, volgens de Japansche meening, dan ook niet ernstig geno men worden. Ook te Sjanghai voelt men niets voor het Engelsche voorstel. Men vraagt zich af wat de Amerikaansch-Britsche auto riteiten zouden doen, wanneer de be palingen van de neutraliteit niet door de Japanners in acht werden genomen. Intusschen wordt de strijd in Sjang hai in alle hevigheid voortgezet. De Chi neesche artillerie opende het vuur op Poetoeng. Hier werden juist ongeveer 4000 Japansche vluchtelingen inge scheept aan boord van de „Sjanghai Maru" en de „Nagasaki Maru". Er moet een groot aantal Japansche vluchte lingen gedood zijn. De Japansche oorlogsschepen beant woordden het vuur. Zij bombardeerden de Chineesche wijk ten zuiden van de Fransche concessie. De Chineesche luchtmacht ver toonde zich gisteren niet. Geen enkel Chineesch vliegtuig is gis teren boven Sjanghai verschenen, de eerste maal sedert 14 Augustus. Een desbetreffend telegram uit Sjanghai, dat het communiqué aanhaalt van het hoofdkwartier der Japansche landings troepen, meldt verder, dat de lucht strijdkrachten der Japansche marine op 17 en :18 Augustus voortgegaan zijn met het bombardeeren van de Chineesche vliegvelden in en rondom Sjanghai. Gis termiddag werd de luchthaven Loengt- sjau met bommen bestookt. Voorts wordt uit Sjanghai gemeld, dat Japansche bombardements-vliegtuigen de brug in den spoorweg van Sjanghai naar Hangtsjau gelegen nabij Soengki- ang op ongeveer 40 k.m. ten Zuid-Wes ten van Sjanghai hebben vernield. De Japansche luchtmacht gaat door met het bombardeeren van verscheidene punten ten Zuiden van Sjanghai. Japansche versterkingen. Eiken dag komen japansche troepen versterkingen te Sjanghai en in Noord- China aan. Vernomen wordt, dat in de Jangste, ter hoogte van Ljoeho, zestien transporten Japansche infanterie met tanks zijn aangekomen, tezamen met 't Japansche vliegtuigmoederschip „Kga" dat 80 vliegtuigen aan boord heeft. Drie Japansche divisies zouden op weg zijn naar den mond va nde Jangste, Japan en de Chineesche vloot De Japansche marine hecht veel be lang aan den torpedo, die klaarblijkelijk door een Chineesche torpedoboot in den avond van 16 Augustus is afgevuurd op een Japanschen kruiser. De torpedo mis te zijn doel echter. Met het oog op de omstandigheid, dat de Chineesche ma. rine zich afzijdig heeft gehouden tijdens het incident te Sjanghai in 1932, dacht de Japansceh marine, dat een gelijke voorzichtige houding ;gehandhaa'fd zou voorden door de Chineesche marine tij dens het tegenwoordige incident te Sjanghai. De Japansche marine zegt thans vastbesloten te zijn de Chinee sche vloot te verpletteren, wanneer die een vijandige actie onderneemt. De Chi neesche vloot omvat in het geheel 111 schepen met een algeheele tonnage van 70.000. Chineesche successen in het Noorden, Uit Sjanghai wordt gemeld, dat de Chineezen in Noord-Tsiahar in Ooste lijke richting blijven oprukken. Zij zou den daar Sanghai op 5 km ten Oosten van Sjangtse hebben bezet. Verder heb ben de Chineesche troepen de belang rijke stad Tsjangpe bezet. Uit Tientsin wordt vernomen, dat de zijn, met als doel Santander, schijnt voor Franco tot nu toe gunstig te verloopen. De aanval wordt niet van het Oosten uit, doch uit Zuidelijke richting onder nomen. Dit geeft voor de opstandelingen het voordeel, dat zij het zware en moei lijke bergterrein ten Oosten van Santan der kunnen vermijden. Volgens m'ededeelingen van het rechtsche hoofdkwartier te Salamanca geschiedt de opmarsch langs den straat weg van Burgos naar Santander zonder grooten tegenstand van den vijand, Rei- nosa is ingenomen en Corconte is in handen der opstandelingen gevallen. Gis teren werd zelfs medegedeeld, dat de rechtsche troepen Barena, een plaatsje, dat op 18 km ten Noorden van Reinosa en op 4 km van Santander ligt bezet hebben. Van de zijde der regeeringstroepen kwam gitser echter 't bericht, dat de linksche troepen nabij de grens der pro vincies Santander en Palencia den op standelingen een nederlaag hebben toe gebracht en twee dorpen veroverden. Dat de toestand te Santander niette min ernstig is blijkt wel hieruit, dat de Fransche consulaire agent met de leden der Fransche en Belgische kolonie benevens leden van het internationale Roode Kruis, aan boord van den treiler „Louisette" scheep is gegaan naar Bay- onne. De Jorpedeering van de „Condo dea Basolo". De kapitein van de „Condo dea Baso lo", het Spaansche tankschip, dat met een lading olie op weg naar Barcelona, eenige dagen geleden in den grond is geboord, heeft aan het ministerie van nationale verdediging te Valencia een rapport gezonden. Daarin zegt de ka pitein, dat in den loop van den 12en Aug, twee Italiaansche watervliegtui gen van het Savoia-type over het schip vlogen. Den volgenden dag bevonden zich zes Italiaansche oot'liogsscjhepen ter hoogte van Kaap Bon in dezelfde wateren als het Spaansche vaartuig. Kort daarna naderden twee, eveneens Italiaansche, sleepbooten de „Condo dea Bassolo" ter verkenning. Bij het vallen van de duisternis be gaf zich een oorlogschip naar het Spaan sche schip en schoot er een torpedo op af. De „Condo dea Basolo" zonk. De Italiaansche aanvaller was een torpe doboot van zeer nieuw type met twee schoorsteenen en twee dekken. De Times-correspondent moet het land veriaten. Het Duitsche Nieuwsbureau verneemt dat aan den hoofdcorrespondent van de „Times", Norman Ebbutt, heden is medegedeeld, dat hij vóór den aange- kondigden termijn, dus vóór Zondag 22 Augustus, 24 uur, het Duitsche rijksge bied moet ver],aten. PORTUGAL VERBREEKT DIPLOMATIEKE BETREKKINGEN MET TSJECHO-SLOWAKIJE. Ontstemming over weigering van wapenlevering. Het ministèr e van buitenlandsche za ken te Lissabon heeft Woensdagavond laat een nota gepubliceerd, waarin wordt medegedeeld, dat de Portugee- sche regeering iedere diplomatieke be trekking met Tsjecho-Slowakije staakt. De Portugeesche gezant te Praag is g steravond n,aar Weenen vertrokken De gezant van Tsjecho-Slowakije te Lis sabon werd er van in kennis gesteld, dat hem nog gedurende den tijd, welke noo- dig is voor de voorbereiding van zijn vertrek, diplomatieke onschendbaarheid z,al worden toegestaan om te voldoen aan de internat onale regelen van hof felijkheid. De Portugeesche regeering deelt in een communiqué mede, dat het afbre ken der d plomatieke betrekkingen zijn grond vindt in de weigering der wapen fabrieken Cesko Slovenska Zebrokjov ka, de groote bestelling machinegewe ren uit te voeren, nad,at de regeering van Tsjecho Slowakije zich in de zaak gemengd had Na de w sseling van verscheiden no ta's, waarbij Tsjecho Slowakije een on gerechtvaardigde houding aannam, al dus het communiqué, heeft Portugal, be grijpende, dat de ware bedoeling van de houding van Tsjecho Slowakije voort spruit uit de inmenging en de pressie van een derde partij, besloten de diplo- Het gez,antschapspersóneel te Praag heeft opdracht ontvangen de stad te verlaten. De Italiaansche gezant zal de Portugeesche belangen behartigen, Mussolini verklaart dat Madrid nog niet ernstig werd aangevallen. Bij het knekelhuis te Calatafimi (prov. Trapani) heeft Mussol ni de generaals, 1 hoofdofficieren en een delegatie van subalterne en onderofficieren veree- nigd, die hebben deelgenomen aan de groote manoeuvres van het Italiaansche leger. De duce maakte eerst opmerkingen van technischen aard en verklaarde ver volgens, dat de manoeuvres bewezen, dat een inval op Sicilië onmogelijk is. Mussolini gelooft niet aan het statio naire karakter van den oorlog en ver klaarde in dit verband b.v., dat indien" Madrid nog- niet bezet is, dat komt om dat deze stad nog niet ernstig werd aan gevallen. Gayda over Mussolini's bezoek aan Sicilië. In een art'kel in de „Giorn,ale d'Ita- lia", dat wellicht beschouwd kan wor den als het uitgangspunt voor de rede, die Mussolini Vrijdag a.s. zal houden, acht Gayda het een verheugend tee- ken, dat de aandacht, die men in het buitenland aan de reis van Mussolin' naar Sicilië heeft gewijd, niet „vervormd werd door den waanzin van ongewettig de bezorgheid". Dit, aldus Gayda, :s juist de atmosfeer, die voor de Itali aansche strijdkrachten past: aandacht en eerbied, doch geen onzinnige be zorgdheid. De Italiaansche strijdmacht moet vooral beschouwd worden in ver band met de d'ensten, die zij kan be wijzen aan de zaak van den vrede en het evenwicht in Europa en de geheele wereld, en in verband met de diensten, die zij ,aan haar groote en kleine vrien den kan bewijzen. Italië, meer dan ooit zeker van zijn kracht, wenscht den Italiaanschen vrede, een vrede die n'et gemaskeerd wordt door utopieën en gemaakte phrazen, en evenmin gebukt gaat onder den druk van overwichts-aspiraties. 292 millfoen dollar tekort na zes weken. Het departement van financiën maakt bekend, dat het op 1 Juli be gonnen begroot'ngsj,aar op 15 Augustus een deficit heeft opgeleverd van 292 millioen dollar tegenover een deficit van 221 mill oen op 15 Augustus 1936. Ontploffing aan boord van een torpedojager. Bij een ontploffing van de stoompijp op den Amerikaanschen torpedojager „Cas- sin" zijn zeven matrozen om het le ven gekomen. Zeven anderen werden levensgevaarlijk gewond. Het oorlogs schip, dat eerst in October van het vo rig jaar in dienst werd gesteld, meet 1500 ton. Het schip lag voor reparatie in het dok te Philadelphia. Twee dooden bij vliegongeluk. Te Goochland in Virginia is een mili tair vliegtuig, dat zich op weg bevond naar Atlanta in Georgia, brandende neergestort. De beide inzittenden, kolo nel M. C. C. Hord en sergeant O'Con- nell kwamen om het leven. DE NEDERLANDSCHE RONDVLUCHT 1937. Circa 75 vliegtuigen nemen er aan deeL De Nederlandsche rondvlucht 1937, [niet te verwarren met de uitgestelde Scheldevlucht, die overmorgen plaats vindt. Red.] welke is vastgesteld op Zaterdag 28 Augustus a.s., belooft een voor de Nederlandsche luchtvaart bij zondere en interessante gebeurtenis te worden. De commissie voor luchttoe- risme van de Kon. Ned, Ver. voor lucht vaart, die deze aviatische onderneming elk jaar organiseert en dit thans voor de vijfde maal doet het vorige jaar ging de vlucht wegens bijzondere om standigheden niet door ontving uit het buitenland circa 30 inschrijvingen. Voeg hierbij een 20-tal Nederlandsche sporttoestellen, 5 machines van de na tionale luchtvaartschool, 14 militaire toestellen en tenslotte nog 4 groote K. L. M.-vogels, dan komen we tot het res pectabele aantal v,an circa 75 vliegtui gen, welke machines Zaterdag 28 Au gustus langs een bepaalde route over een gedeelte van ons land zullen vlie- gen. Voor deze luchtvloot is de volgende route vastgesteld: Schiphol, Ypenburg, Rotterdam, Dordrecht, Moerdijk, Til burg, Eindhoven, Den Bosch, Nijmegen, Teuge, Apeldoorn, Amersfoort, Loenen Gouda, Ypenburg, Schiphol. Landingen worden gemaakt op Ypen burg, op het vliegterrein Welschap bij Eindhoven en na Teuge weer een lan ding op Ypenburg en Schiphol. Evenals in 1935 is aan de rondvlucht een kruisenwedstrijd verbonden. Zooals men weet bestaat deze hierin, dat op bepaalde plaatsen langs de geheele rou te van wit doek vervaardigde kruisen zijn uitgelegd, welke de deelnemers moeten trachten waar te nemen en dan zoo nauwkeurig mogelijk moeten intee- kenen op de kaart, die zij bij zich heb ben. Ten aanzien van de buitenlandsche deelneming kan nog worden medege deeld, dat inschrijvingen zijn ontvangen Eerste noteering is vórige köers(en); daarachter officieeie noteering van he den; beteekent geen noteering ontvangen. Denemarken Oblig. 1926-5 104%—104% Amsterdam 1934-4 100% Zeeuws. Hyp, B-4 100 Cities Service Cy P. 1958 5 52%,52% A Amsterd. Bank 158157 A Pref. Jurgens A 135%—135% A Ned. Gist- en Spiritusfabr. 510 A De Schelde N.B. 53%—52% C Am. Smelt Ref. 70%69% A Born, Sum, H.M. 211% A Houth, Alberts 113% C Union Pac. Rr. 93%—(91,% C Int. Nickel Cy 47%47% Ned. 1000-4 100%—100% O. Inde 34 1000-4 100%—100% Engeland 1960-90 4 82%—82% A Koloniale Bnk 168171 A N.I, Hbk 1000 170%-h170. C Ned. H. M. 1000 194—19-2 A v. Berkels Pat. 63%63% C Galvé-Delft 92%—93 A Philips Gem. B. afg. 379381-78 C Unilever 165%464% -65% C Am. Car en Foundry 37%37%-% C Anaconda Cop,, 44%43%-% C Bethelehem St. 72%—72%-% C Kennec Copper 45%45%-% C U. States St. C. 86%—86%-86 C North Am. Cy. 2019% A Kon. Petr. M'pij. 426%—428% <C Contin, Oil Cy. 34—33%-34 C Philips Petr, Comp. 44%43% C Shell Union O.Q, 19%19%-% C Tide Water Ass. il 1615%-% A Ned. Scheepvaart U. 154%156-60 A H.V. Amsterdam 553%—555-53 A Java Cult. Mij. 246240. A N.I. Suier U. 177%—175% IA Deli Batavia 266%261-65 C Deli Mij. 1000 341%—341%-37 A Senembah 337337-36 i bibbllov' - Koninkl. - -ObLMark t - - Untlevei - Rabbet Tabak Wettig'. firn sS iesV -tebloe .a:Y, Schepen Philips Markt Gedeponesf"- C Baltimoer en Ohio 2119% C Southern Pac, Cy„ 35%—34% A Southern Rlw. 22%21% A Amst. Rubb. C. 296295-94 A Deli-Bat. Rubb. 250%—249% A Hessa Rubber 252%256 A Serbadjadi S.R. 177%—179% WISSELKOERSEN. Heden. Gister. Londen 9.04% 9.04% Berlijn 72.92% 72.95 Parijs 6.80% 6.80% Brussel 30.55 30.55 New-York 1.81% 1.81% Dagelijksch indexcijfer, medegedeeld door het centraal bureau voor de sta tistiek, 18 Augustus. Aandeelenkoers 116,6; goederen groothandelsprijzen 98,1. van 12 Belgen, zeven Engelschen, zes Duitschers, een Zweed, een Zwitser, een Franschman en een Pool, tezamen dus een buitenlandsch cont'ngent van 29 toe stellen vormende, een aantal dat bij geen der vorige rondvluchten werd be reikt. Onder deze buitenlandsche sport vliegers zijn zeer bekende namen. Duitschland en Oostenrijk' De hoofdredacteur van de (lib.) „Zut- phensche Courant" is met vacantie ge weest, naar Duitschland en naar Oosten rijk. Hij schrijft hierover als volgt in zijn blad: „Natuurlijk Zullen wij niet pro- beeren, na een vacantiereis van een paar weken door Duitschland en Oostenrijk, over den aard der beide volken ons een deskundig oordeel aan te matigen dat op nauwgezette studie van historie en ja renlange waarneming zou moeten berus ten. Maar toch willen wij pogen, een indruk te geven van hetgeen ons trof, bij verschillende ontmoetingen en bij oog'enschijnlijk onbeduidende voorval len. Want telkens weer werd onze mee ning bewaarheid, dat Duitschers en Oos tenrijkers mijlen ver van elkaar af staan, al lijkt hun taal ook gemeenschappelijk en al hebben ze ook trouw samenge werkt in den grooten oorlog. Trouwens, de historie der vele oorlogen, welke zij in den loop der eeuwen met elkaar heb ben gevoerd, wijst al op een duidelijke scheidingslijn, welke hen ver van elkaar- verwijderd houdt. Dat is geen wonder. Hun aard is zoo gansch anders. Zoo stram en streng als de Duitscher, zoo vriendelijk en gemoe delijk is de Oostenrijker. Klinkt het niet veel tegemoetkomender en hartelijker om verwelkomd te worden door 't zan gerige „grüss Gott!" dat de eenvoudige dorpeling u toeroept, dan telkens te hooren het „Heil Hitier!" Dat laatste klinkt als een strijdkreet, een voortdu rende herinnering aan het bestaan van een „Führer" die door strijd aan de macht is gekomen, wiens naam een zin nebeeld is, wien te verheerlijken aller Duitschers plicht is. Het lamme-handjes gebaar, dat dezen Duitschen groet ver gezelt, is ook al een gewoonte geworden die iedereen zich heeft eigen gemaakt. En die Hitlergroet heeft blijkbaar ook de beteekenis van een introductie aan hem, die ahh's begroet wordt, eer tee- fcen dat men wel degelijk „zuiver op de graat" is. Daarmee houdt een Oostenrijker zich niet op. Hij hoopt dat God u behoeden zal. Kan men iemand iets beters toe- wenschen? En spreekt er niet een voel bare vriendelijke gezindheid uit, welke ons aanstonds voor dit volk inneemt? Trouwens niet overal hoort men den Hitlergroet in Duitschand zoo algemeen als weleer het geval was. Al wat maar een onderdeel van de overheid is, van de douane-beambte en den veldwachter tot den hooggeplaatsten ambtenaar en militair bezigt die twee woorden her haaldelijk, te pas en te onpas. „Danke bestens, wiedersehn, Heil Hitier" krijgt den klant vaak van den winkelier te hooren. Of dat nu altijd van harte ge meend was, laten we in 't midden. Want een enkele maal hoorden wij 'n heel stel knapen van een jaar of tien, die zich ver heugden in hun vacantie-genot, achter elkaar maar luid schreeuwen: „Heil Hit- Ier!" Oostenrijkers en Duitschers mogen elkaar niet lijden. Althans dien indruk kregen wij uit enkele teekenende ge vallen. Aan alle groote verkeerswegen in Oostenrijk wordt nu hard gewerkt voor onderhoud, verbetering en verbreeding. En zoo is menige weg halverwege ver sperd. Dan moet het opgaande verkeer wachten tot de weg vrij is. In elk geval heeft een post-auto den voorrang. En zoo waren wij er bij, dat een Oosten- rijksche post-auto voor Zoo'n versper ring een paar minuten stoppen moest. Van de tegenovergestelde richting na dert een reeks auto's. De voorste, door een dame bestuurd, rijdt echter telkens weer een paar meter op: de chauffeu- se meende zeker dat zij voorrang had iM'aar zij moest terug. Tergend langzaam deed zij dat, telkens +er lengte van een meter. Eindelijk 'kon de post-auto ver der; een der inzittende Oostenrijksche dames keek naar letter en nummer van de auto van de weerbarstige chauffeu- se en toen zei ze: „Eine Teutsche. Dach- te wohl!" Opvallend waren niet zoozeer de woorden, als wel de toon van minach ting welke sprak uit haar opmerking, minachting voor menschen die altijd ha.antje-de-voorste willen wezen Want daar zijn Duitschers bijzonder op gesteld. „Snijden" doen zij graag met hun „Kraftwagen"! En nijdig, steeds nijdiger en veelvuldiger hoort men ach ter izich het getoeter van den Duitscher, die met alle geweld passeeren wil, al is de weg ook nog zoo smal en het ver keer nog' zoo druk. Een andermaal waren wij ingedeeld bij een groot gezelschap vreemdelingen ter bezichtiging van het fraaie slot te Innsbruck herinnerend aan Maria The- resia, een Oostenrijksche keizerin die door het grondvesten van den Oosten- rijkschen eenheidsstaat haar stempel op de historie heeft gedrukt. Onze gids, 'n vriendelijk en keurig man, vroeg eerst wie Duitsch, wie Engelsch en wie alleen Fransch kende. De laatste twee catego- riën waren slechts matig vertegenwoor digd. Zoo gaf de gids eerst zijn uitleg ging in het Duitsch, dan kort in de twee andere talen. IM'aar in de derde der rij van prachtige zalen, vol schitterende schilderstukken en gobelins, maakte een Duitscher de opmerking: „Endlich Deutsch! Habe noch kein Wort Deutsch gehort!" Dat was niet alleen onvriende lijk, maar ook onjuist. En nu was het merkwaardig om de verbeten woede te hooren van den gids, die niettemin vol komen hoffelijk bleef toen hij dit ver wijt afwees, zeggende dat hij steeds eerst Duitsch en dan pas Engelsch en Fransch had gesproken. Wij zijn Oostenrijkers, zei hij nog, en wij zijn er trotsch op dat wij niet alleen Duitsch maar ook die twee andere talen spreken kunnen. En alweer: het was de opvallende toon van ergernis, de uiting van minachting'we ke spraken uit deze volkomen gerechtvaar digde zelfverdediging tegen een onver diende aantijging. Maar de Duitscher be grijpt dat niet: hij meent altijd en over al recht te hebben om beschouwd te worden als de eerstaanwezende. „Denn uns gehort die Welt!" Dat is ook alweer zoo'n strijdlied, dat men telkens zingen hoort. Niet alleen door de jongelui van de Hitler-jugena van soldaten op marsch, van mannnen van den werkdienst met de schop over den schouder en ransels op den rug, maar ook reeds van nog heel jeugdige knapen. Wij zag'en zoo'n vijftig jongens een groot plein van een Duitsch stadie opmarcheeren, in hun bruinzwarte uni formen. naar de touringcar waarmee ze vertrekken zouden. Een der knapen

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1937 | | pagina 2