W.9dc l°I6I3 18 2 9 BINNENLAND. ZEELAND. WEERBERICHT. NUMMER 186. TWEE BLADEN. DINSDAG 10 AUGUSTUS 1937. EERSTE BLAD. 180c JAARGANG. motorwegverkeer. VLISSINGEN. WALCHEREN. twIttcUsf* ELBURGSCHE COURANT 'Jagblad Voor Middelburg, Goes en agent- ichap Viissingen 2.30, elders 2.50 per kwartaal Week-abonn. in Middelburg en Goes 18 ct. p. w. Advertentiën 30 ct. per regel, ingez. mededeelingen 60 ct. p. r. Bij contr. voor beide veel lager; tar. op aanvT. GOESCHE COUBAMT s Uitgeefster: Naamlooze Vennootschap ,.De Middalburgsche Courant"; Bureaux: Lange Sint Pieterstraat te Middelburg. Telefoon: Redactie 269, Administratie 139 Postrekening no. 43255 Kantoor te GOES: Turfkade, telefoon 17. Aangesloten bij het Bureau voor Publiciteitswaarde der Vereeniging de Nederlandsche Dagbladpers. Familieberichten en dankbetuigingen 1— f Tegels 2.10, elke r. m. 30 ct. Rubriek „Kleine Advertentiën", ten hoogste 6 regelt, a 75 ct. bij vooruitbetaling Adv. me? „Brieven" of „Bevragen bureau dezer cou rant" 10 ct. extra Bewijsnommers 5 cent. DE ZWARE LASTEN OP HET De K.N.A.C. adresseert ander maal. De K.N.A.C, heeft zich andermaal in een adres tot den raad van ministers ge wend met het verzoek op zeer korten termijn verlaging te willen bewerkstel ligen van de overdreven hooge finan- eieele lasten, die op het motorwegffer- keer drukken. Zij wijst in dit adres op de onbillijk heid, dat een kleine categorie inwoners des rijks, grootendeels gevormd door Personen, die motorrijtuigen voor hun beroep of bedrijf moeten benutten, blijk baar omdat ten onrechte de auto nog als luxe-object wordt beschouwd, eenzijdig tot voorbij de uiterste grens wordt be- last, hoofdzakelijk ten gunste van de al- gemeene middelen en overigens via de algemeene middelen ten behoeve van de overige verkeersmiddelen. Tengevolge van de diverse lasten wel ke onafhankelijk van invoerrechten enz. op gemiddeld minstens f 450 per auto mobiel per jaar komen, wordt de ge- zonde ontwikkeling van het motorweg- verkeer ten nadeele van de algemeene volkshuishouding en de geboden gele genheid tegengehouden, terwijl mede dientengevolge een voortdurende ver oudering van het Nederlandsche wagen park plaats vindt met alle schadelijke gevolgen van dien voor de verkeers veiligheid. De Nederlandsche Zionisten en de verdeeling van Palestina. Tijdens de zitting van het Zionisten congres te Zurich, welke in den nacht van Zondag op Maandag werd gehou den, heeft de vertegenwoordiger der Ne derlandsche Zionisten, de heer F. Bern stein, zich tegen het verdeelingsplan van Palestina verklaard. De executieve heeft net congres voor een voldongen feit ge plaatst, aangezien zij zonder over een mandaat te beschikken, verplichtingen tegenover de Britsche regeering heeft aangegaan. s Nieuwe Douglas-vliegtuigen voor de K. L. M. Wij vernemen, dat de N.V. Nederland sche v iegtuigenfabriek Fokker, die zooals bekend is tevens als vertegen- W Mr VOOr de Douglasfabrieken te a tonica optreedt, bij deze fabriek een order heeft geplaatst voor de leve- DC ?Van VleI h,arer vlie£tuigen, type p».l. J, m opdracht van de K. L. M. ^Ze+DJachines zi'n van hetzelfde type KLM e/lV°(eMeverde' waarvande zullen'mpt Uk? bezit' De bestellen uilen met zwaardere motoren van het inb^tfrin"^6 !7Pe worden voorzien. Met inbegrip van deze order zal de K.L.M. ken. vliegtuigen beschik- Oneervol ontslag aan res.-luitenant Aalders De reserve-eerste-luitenant-vlieger G. van de TTueefttVM den commandant luUeSn^hS t Vdewng Soesterberg, lind eI, Yan Heyst, mededee- ministerVan n t °P Verzoek van den derzoek "T Dejens.le een raad van on- zal hebk worden ingesteld. Deze Raad zedelijk °a \e ^aan' 'n hoeverre „het ders IankM-ge van den heer Aal" vol ontslag j tot niet-eer- De heer Aalrl mi 'ta?ren dienst. Volksblad vern ï®®ft hler°P' naar het de resultaten dat hi> langstelling ^h\ °nder?oek. T* wenscht te verbind, L niet van schriftelijke 0 j geheimhouding lingen, die hem meSn^® Tdedee" kwestie bereiken. Voort Y'"! l* heer Van Heyst verzoJLhlJ ,de° worden alvorens de Raad \e zijn werkzaamheden beginf" °n, rz0e hem ingebrachte beschuldig^ te, tcgen gen vernemen. Op dit laffi* m°r ls nog niet geantwoord. verzoek Uit de omstandigheid, dat de j onder20ek die toIge'ns kS Van van d r,e^e'en door den bevelhebh zal word fende m,i|itaire afdeeling deelen 2aTSengeSteld:~fniet te °or"- voor de h hebbe"over. de feiten, waar- vestgehnMd AaIders »,n Duitschland is afgeleid di ?n vervolgd. kan worden here aan'd.1 ,ler, Ultsluitend particu- derzocht eden zu^en worden Naar men ri-1 "t ia üfts'iéeQs een licrc r mneren, is re- i a.uèrs destijds in Gestapo. Na^eVan^en genomen door de geweest en ®aai]den opgesloten te zijn hebben moeten"^/ mishandelingen tel ondergaan, is res.-luite- f nant Aalders eenige maanden geleden in vrijheid gesteld en over de grens ge leid. Vestiging nieuwe garnizoenen. Naar men aan het „Maandagochtend blad" meldt, zou thans vrijwel vaststaan, dat Apeldoorn, Zwolle, Zutphen, Does burg en ook Eindhoven in aanmerking komen voor de stichting van nieuwe garnizoenen de Koninklijke landmacht, terwijl het regiment cavalerie te Deven ter door een regiment infanterie vervan gen zal worden en vermoedelijk naar Amersfoort zal verhuizen. Te Amersfoort zullen wielrijders ge legerd worden en waarschijnlijk ook motor-mitrailleurs en een escadron pantserwagens. Voor den bouw van ka zernes zou het oog op terreinen tusschen Apeldoorn en Beekbergen zijn gevallen. Te Doesburg zal het bestaande kazerne gebouw in gebruik genomen worden, te Zwolle evenzoo, Het 15de regiment infanterie te Nij megen zal vermoedelijk naar Eindhoven worden overgeplaatst, waar fabrieksge bouwen der N.V. Philips als geschikt voor kazernes bevonden zouden zijn. Binnen een jaar zal eventueel aan de plannen voor nieuwe garnizoenen uit voering worden gegeven. on- FOUTEN BIJ ONS VREEMDELINGEN verkeer? Exploitatie van folklore en brutaal optreden tegenover vreemdelingen. Men schrijft ons De Tsjechische schrijver Karei Capek heeft een reeks artikelen over ons land geschreven gebundeld uitgegeven door van Holkema en Warendorf s U. M. te Amsterdam onder den titel „Over Holland", vertaling van Eva Raedt-de Canter i waarin gewezen wordt op het bestaan van het echte Holland naast het zoogenaamde oude Hol land. Nu is in dit geval het echte mees tal oud, doch het oude dikwijls niet echt. Capek vertelt van Volendam en Marken en meer. Heti s overbekend, aldus dat M i d- d e 1 b u r g gedurende de zomermaan den op den wekelijkschen marktdag (Donderdag) wordt bezocht door dui zenden vreemdelingen, die, komende van de Belgische kust, Brugge en an dere Belg'sche plaatsen, komen zien het vele moois, dat de Zeeuwsche hoofd stad aan gebouwen. kleederdrachten biedt. .Middelburg is deze belangstel ling meer d,an waard. Daar ziet men het echte, oude Holland [lees: Nederland. Red.] d.w.z. de boeren en boerinnen, de ouden en de jongen, van het Wal chersche land, alleen of in groepjes voortgaande over of stilstaande op de straten en pleinen, zelf onbewust van de unieke schoonheid, welke zij mee brengen van het land naar de mooie, oude stad. En er 'is niets tegen dat al die vreemden d,at komen zien, vooral wanneer zulks gaat met een zuiver aan voelen over en weer van datgene, waar om het in dezen gaat. Maar zoo ongekunsteld gaat het niet altijd toe. Ook te Middelburg is jam mer genoeg sprake van exploitatie van Oud-Holland. In groepjes trekken veelal uit Arnemuiden afkomstige vrouwen, en kinderen door de straten en over demarkt, met woord en g'ebaar de aandacht der vreemdelingen tot zich trekkenden met het doel dezen te brengen tot het maken van foto's te gen betaling. Geen vreemdeling kan er gens staan of zitten of enkele van die vrouwen en kinderen voegen zich bij hem. Zulk doen is vernederend voor hen, die zich hieraan schuldig maken en het kan wel niet anders of landge noot en vreemdeling zien met tegenzin dat dit lastig vallen van vreemdelingen niet alleen voorkomt maar van jaar tot jaar grooter ofmetingen aanneemt. Be halve tegenzin wekt een en ander ook de lachlust op. Want vele landgenoo- ten weten, dat wat op deze wijze ge boden wordt nu niet bepaald allemaal echt is. Vooral de kleeding der kinde ren zoowel van jongens als van meis jes wijkt nog al wat af van de waar heid. Op een onmogelijke wijze zijn d"e iongens en meisjes soms aangetoeterd, behangen als zij zijn met allerlei spul len om toch m,aar voor interessant te kunnen doorgaan. Het is meermalen om medelijden mee te hebben als men die opgedirkte dreumessen met elkaar ziet kijven en spelen. Het kwaad komt hier echter niet van één kant. Want de vreemdelingen moes ten op dergelijke aanbiedingen niet in De zuiverheid is de beminnelijkste van alle deugden, zij verruimt met haar glimlach het binnenste der ziel, versterkt het lichaam, maakt den slaap der jeugd gelukkig en doet haar droo- men over het spel der engelen. gaan en nog minder deze uitlokken. Ze ker, er is voor beide partijen nog wel iets verontschuldigends aan te voeren de vreemdelingen stellen een dergelij ke foto wel op prijs en de vrouwen ver dienen op deze' wijze wat geld, dat in hun gezin zeer van pas komt Maar daar mede is deze zaak niet goed gemaakt [Ons dunkt, dat Capek op z'n minst genomen, overdrijft. En de vreemdel'n- gen willen voor een groot deel nu eenmaal zulke kiekjes maken. Is het dan niet veel beter dat Arnemuidsche vrouwen zich hiervoor beschikbaar stel len voor een fooitje, dan dat brutale vreemdelingen (die zijn er ook!) onze bona fide costuumdr,aagsters lastig vallen en zoodoende weer een reden te meer vormen om ,.in burger" te gaan? Als het „beschikbaar stellen" niet in aanbieden, nog minder in o p- dringen ontaardt, dan hebben wij vollen vrede met dezen toestand! Red.] WATERLEIDING OP ZUID-BEVELAND E^n schadepost. In verband met de verbreeding van 't^ kanaal Wemeldinge-Hansweert moet er ten behoeve van de waterleiding op Zuid-Beveland een nieuwe zinker komen door genoemd kanaal voor de verbin ding tusschen het -oostelijk en het wes telijk deel van Zuid-Beveland. Met de voorbereidende werkzaamheden hier voor is men aan beide zijden reeds be gonnen en men hoopt nog voor Septem ber a.s. met een en ander klaar te zijn De nieuwe zinker komt ongeveer hal verwege Hansweert en de bestaande Schorebrug. Zoodra de nieuwe zinker in werking zal zijn, wordt de oude zinker bij de Schorebrug opgeruimd. In de kos ten van deze werkzaamheden draagt 't Rijk niet bij, zoodat dit een niet onbe langrijke schadepost beteekent voor de waterleiding. Nieuwe telefoonkabel van Roosendaal naar Goes, Binnenkort zal eeft nieuwe interdis- stricts hoogfrequent telefoonkabel wor den gelegd van Roosendaal naar Goes: Van Rilland-Bath tot Goes wordt deze kabel zooveel mogelijk gelegd door den nieuwen Rijksweg en langs de kommen der gemeenten Rilland, Krabbendijke, Kruiningen, Schore, Kapelle-Biezelinge en Kloetinge. TERUG VAN DE RALLYE VAN PARIJS. De „Scheldemusch" behouden in het nest teruggekeerd. Een der „Scheldemusschen", het klei ne pittige dingske, product van den vliegtuigbouwer Th. E. Slot, leider der afdeeling vliegtuigenbouw van de Kon Maatsch. „De Schelde"' alhier, is Maan dag weer in het nest teruggekeerd, na een uitstapje gemaakt te hebben, waar mede deze doodgewone musch een groot succes heeft gehad. Zooals bekend hebben twee van deze Scheldemusschen deelgenomen aan de „Rallyè Aériën International de l'Expo- sition 1937" te Parijs, waarheen de bei de musschen Zaterdag 31 Juli zijn ver trokken en Zondag daarop op het vlieg veld Orly aankwamen. Het eerste toestel werd gevlogen door den heer Slot zelf, het tweede door dr A. M. Noordenbos uit Enschedé. Toen de heer Slot heden weer op het vliegveld Viissingen arriveerde, hebben wij hem gevraagd naar zijn wedervaren op zijn tochten en tusschen het uitgele zen gezelschap van vliegtuigdeskundi gen. Hij vertelde ons dat één en ander ecu groot succes is geweest. De vlucht naar Parijs verliep geheel naar wensch en de ontvangst op het vliegveld Orly was overweldigend. Toen de musschen op het vliegveld daalden was het pu bliek uitgelaten van bewondering. Zoo iets had men nog nooit gezien en men was stomverbaasd dat deze nietige toe stellen uit Holland kwamen gevlogen, Nauwelijks in den hangar verdrongen de deskundigen zich om de toestellen en de lofuitingen, w^ren algemeen. Geen uur nadien was er reeds een toestel ver kocht aan een der Parijsche aéroclubs en de belangstellende vragen van alle deskundigen openen zekere zeer gunsti ge perspectieven voor dit „Schelde"-1 product. ■Het moet voor den heer Slot wet een bijzondere voldoening zijn geweest toen hem door talrijke autoriteiten ver zocht werd een demonstratie te geven. Dat was eerst niet mogelijk, daar er een algemeen startverbod was uitgevaar digd, doch de oud-minister Eynac, thans gedelegeerde bij de afdeeling luchtvaart der tentoonstelling, stond er op dat er voor den heeir Slot een uitzondering werd gemaakt. Dat Slot toen een de monstratie gegeven heeft die klonk als een klok, spreekt natuurlijk vanzelf. Een ieder was enthousiast over deze won dervogels en al spoedig waren die „Moi- neaux de l'Escaut" de groote attractie van de Rallye. Algemeen was men stomverbaasd dat men met deze „Schelde"-musschen van Holland naar Parijs was gevlogen en nog verbaasder werd men toen men hoorde dat de musschen ook weer door de lucht naar Holland zouden terugkee- ren. De machines hebben het echter prima gedaan, er is ook op de terugreis geen enkele storing geweest,. Natuurlijk kwameln de Scheldemus schen vanwege de rallye niet voor een prijs in aanmerking, doch dat was voor uit bekend. Maar de heer Slot heeft zijn machines kunnen demonstreeren voor de bekendste vliegtuigdeskundigen en de resultaten van deze demonstraties zul len zeker meer waard zijn dan de hoog ste prijs van deze rallye! Zoeklichtoefeningen. Op 10 en 11 Augustus a.s. houdt het detachement kustartillerie „Walcheren" in samenwerking met de marine en de genietroepen te Viissingen en Kaapdui nen een zoeklichtoefening. Deze oefeningen zullen omstreeks 10 uur des avonds beginnen. De accordeon vereeniging „Cres cendo", directeur de heer M. P. Vente- vogel, zal Woensdagavond een concert geven in de tent op den Boulevard Evertsen, Op drift. Gisteravond om elf uur rapporteerde eenBelgische loods, dat in de Wielingen een bootje rond dreef zonder lichten Zoowel de afhaalkotter van het Neder landsche als die van het Belgische loods wezen voeren ten spoedigste uit naar de Wielingen, waar het bootje ter hoogte van Cadzand bij boei no 6 was waarge nomen. De bemanning van de Harwich- boot had het bootje ook opgemerkt, toen de kotter van het Nederlandsch loodswezen ter plaatse kwam. De laat ste heeft de opvarenden, de heer B. uit Viissingen met twee nichtjes, aan boord genomen. De dames waren verkleumd van de koude, maar een warme jas van de bemanning deed de koude spoedig verdwijnen en na behouden aankomst te Viissingen om kwart over een, deed een warme kop koffie de rest, De heer B. was des middag's met zijn nichtjes met het bootje „De Rosa" ge- heeten naar Terneuzen gevaren, waar de stuurman achter bleef. Bij de terugkomst is de heer B. verdwaald en zou zeker in de Noordzee terecht zijn gekomen, als de loods het bootje niet had opgemerkt. Het vacant etochtje zal de dames, die dankbaar waren voor de redding, zeker nog langen tijd heugen. RIJTOER DER OUDJES. De wereld verandert! (Van onzen correspondent.) DOMBURG. Zoodra het vertreksein gegeven is, zetten de voertuigen zich in beweging. Janpleziers met paarden eri trams met locomotieven zijn door de oud jes overleefd. In moderne vehikels met motorbeweegkracht zijn ze gestapt. Een filosoof onder hen zegt: „Toen ik nog koetsier was, zaten Mijnheer en Me vrouw en 't jonkertje en 't freuletje in de koets en ik op den bok aan 't stuur. En nu zit warempel Meneer aan 't stuur en ik leun tegen de kussens. Ik zit hier nog lekkerder dan in mijn bed. Wat is de wereld veranderd!" Geruischloos, [zonder schokken glij den de wagens over asfalt- en klinker wegen, vlak als dansvloeren met tegel paden voor fietsers en voetgangers aan weerszij. Wandelaars gaan in licht en luchtig schoeisel over die parketvloe ren. Zij, de oudjes, hebben eenmaal met hun jonge voeten in harde, zware schoe nen of klompen de bolle keien getreden in de stad, naar de stad, uit de stad uren ver soms. Een vrouwtje weet nog dat ze dagelijks in den zomer het mulle OND." BRANDWAARBORGMIJ. VÖÖR DE 1> RO VINCIE' ZEELAN D MIDDELBURG --- (Ingez. Med.) Verwachting tot morgenavond: DE BELDT: Meest zwakke wind uit W. richtingen, half tot zwaar bewolkt of betrokken, weinig of geen regen, wei nig verandering in temperatuur. UKKEL: Lichte wind uit W. tot Z.W. richtingen, bewolkte hemel met opkla ringen, nachtelijk temperatuursminimum ongeveer 12 graden. Di. 10 Aug. Zon op: 5 h 33; onder: 20 h 34. Licht op: 21 h 04. Maan op: 10 h 35; onder: 21 h 31. E.K. 14 Aug. Hoog- en Laagwater te Vlissingent Augustus. Hoogwater. Laagwater. Di. 10 4.36 16.49 10.53 23.32 Wo. 11 5.14 17.26 11.31 24.07 Do. 12 5.50 18.03 12.07 24.43 Hoog- en Laagwater te Wemeldingei Augustus. Hoogwater. Laagwater. Di. 10 6.30 18.47 12.04 24.30 Wo. 11 7.07 19.21 12.41 Do. 12 7.40 19.53 1.07 13.17 Westkapelle is 28 min. en Domburg 23 min. vroeger; Veere 38 min. later (S springtij). zand van den weg doorploegde om ter schole te gaan. Haar kleinkinderen gaan op de fiets daarheen. Ja, de wereld is veranderd. Na een half uur zijn ze al te H En daar dee je vroeger drie uren over, want er was voor een arm mensch geen andere gelegenheid dan te voet. De mannen krijgen sigaren en wat voor! In den lekkeren geur mijmert glimlachend een grootvadertje: Je rook te ze 50 jaar geleden „van de acht". Doch je kocht er vier, want je had er voor den Zondag genoeg aan. In de week dorst je je niet met een sigaar te ver- toonen. Voor ons soort menschen waren ze alleen op zon- en feestdagen een ge notmiddel, die Abessijnkleurige, mos- terdscherpe, opiumzware sigaren. Voor- deelig in 't gebruik, een schrik voor be ginners. Op de pleisterplaatsen worden lek kernijen verstrekt: chocola, roomijs, pralines, wat kiest u? Bij de thee een gebakje. En dan wellen een oude opoe de tranen in de oogen. Want (het is haar dikwijls verteld) bij de mevrouw van haar moeder kwamen die versna peringen alleen in huis, als er voorna me gasten verwacht werden. Moeder mocht dan meeproeven; Mevrouw was goed, maar Moeder kreeg er zoo'n he vige tandpijn van. En als zij nu leefde en jong was hoefde ze geen kiespijn te hebben, dat hoeft immers geen mensch meer? Want de wereld is zoo veranderd! Wie twee kopjes koffie of thee wil len, krijgen er tweemaal suiker in. „Bij ons kreeg je alleen des Zondags één kommetje koffie met suiker, want Va der verdiende maar een goeie vijf gul den in de week, dus hadden we geen overvloed." De heeren aan 't stuur, goeddeels de eigenaars der auto's, praten en lachen met hun passagiers als met hun dagelijk- sche vrinden en je moogt er fatsoenlijk alles tegen zeggen. Maar tegen Mijnheer uit het statige heerenhuis durfde je haast niet te spreken. Hij was zoo def tig en zoo hoog boven je. Maar de we reld is veranderd! In de stad gaan ze de jongste ge beurtenissen en uitvindingen zoo maar zien, die ze vroeger moeizaam uit de krant spelden. Ja, wel is de wereld ver anderd! Onbewust associeeren de genieten de oudjes den tegenwoordigen met den verleden tijd, ze beleven de evoluties der maatschappij, bewonderen en waar- deeren het nieuwe, betere, maar keeren met hun gedachten telkens weer terug naar het oude. Warit hun gedachtenwe- reld is eigenlijk niet veranderd.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1937 | | pagina 1