W.9dc
l°I6I3
18 2 9
BINNENLAND.
ZEELAND.
WEERBERICHT.
NUMMER 186.
TWEE BLADEN.
DINSDAG
10 AUGUSTUS 1937.
EERSTE BLAD.
180c JAARGANG.
motorwegverkeer.
VLISSINGEN.
WALCHEREN.
twIttcUsf*
ELBURGSCHE COURANT
'Jagblad Voor Middelburg, Goes en agent-
ichap Viissingen 2.30, elders 2.50 per
kwartaal Week-abonn. in Middelburg en
Goes 18 ct. p. w. Advertentiën 30 ct. per
regel, ingez. mededeelingen 60 ct. p. r.
Bij contr. voor beide veel lager; tar. op aanvT.
GOESCHE COUBAMT s
Uitgeefster: Naamlooze Vennootschap ,.De Middalburgsche Courant"; Bureaux: Lange Sint Pieterstraat te Middelburg.
Telefoon: Redactie 269, Administratie 139 Postrekening no. 43255 Kantoor te GOES: Turfkade, telefoon 17.
Aangesloten bij het Bureau voor Publiciteitswaarde der Vereeniging de Nederlandsche Dagbladpers.
Familieberichten en dankbetuigingen 1— f
Tegels 2.10, elke r. m. 30 ct. Rubriek
„Kleine Advertentiën", ten hoogste 6 regelt,
a 75 ct. bij vooruitbetaling Adv. me?
„Brieven" of „Bevragen bureau dezer cou
rant" 10 ct. extra Bewijsnommers 5 cent.
DE ZWARE LASTEN OP HET
De K.N.A.C. adresseert ander
maal.
De K.N.A.C, heeft zich andermaal in
een adres tot den raad van ministers ge
wend met het verzoek op zeer korten
termijn verlaging te willen bewerkstel
ligen van de overdreven hooge finan-
eieele lasten, die op het motorwegffer-
keer drukken.
Zij wijst in dit adres op de onbillijk
heid, dat een kleine categorie inwoners
des rijks, grootendeels gevormd door
Personen, die motorrijtuigen voor hun
beroep of bedrijf moeten benutten, blijk
baar omdat ten onrechte de auto nog als
luxe-object wordt beschouwd, eenzijdig
tot voorbij de uiterste grens wordt be-
last, hoofdzakelijk ten gunste van de al-
gemeene middelen en overigens via de
algemeene middelen ten behoeve van de
overige verkeersmiddelen.
Tengevolge van de diverse lasten wel
ke onafhankelijk van invoerrechten enz.
op gemiddeld minstens f 450 per auto
mobiel per jaar komen, wordt de ge-
zonde ontwikkeling van het motorweg-
verkeer ten nadeele van de algemeene
volkshuishouding en de geboden gele
genheid tegengehouden, terwijl mede
dientengevolge een voortdurende ver
oudering van het Nederlandsche wagen
park plaats vindt met alle schadelijke
gevolgen van dien voor de verkeers
veiligheid.
De Nederlandsche Zionisten en de
verdeeling van Palestina.
Tijdens de zitting van het Zionisten
congres te Zurich, welke in den nacht
van Zondag op Maandag werd gehou
den, heeft de vertegenwoordiger der Ne
derlandsche Zionisten, de heer F. Bern
stein, zich tegen het verdeelingsplan van
Palestina verklaard. De executieve heeft
net congres voor een voldongen feit ge
plaatst, aangezien zij zonder over een
mandaat te beschikken, verplichtingen
tegenover de Britsche regeering heeft
aangegaan. s
Nieuwe Douglas-vliegtuigen voor
de K. L. M.
Wij vernemen, dat de N.V. Nederland
sche v iegtuigenfabriek Fokker, die
zooals bekend is tevens als vertegen-
W Mr VOOr de Douglasfabrieken te
a tonica optreedt, bij deze fabriek
een order heeft geplaatst voor de leve-
DC ?Van VleI h,arer vlie£tuigen, type
p».l. J, m opdracht van de K. L. M.
^Ze+DJachines zi'n van hetzelfde type
KLM e/lV°(eMeverde' waarvande
zullen'mpt Uk? bezit' De bestellen
uilen met zwaardere motoren van het
inb^tfrin"^6 !7Pe worden voorzien. Met
inbegrip van deze order zal de K.L.M.
ken. vliegtuigen beschik-
Oneervol ontslag aan
res.-luitenant Aalders
De reserve-eerste-luitenant-vlieger G.
van de TTueefttVM den commandant
luUeSn^hS t Vdewng Soesterberg,
lind eI, Yan Heyst, mededee-
ministerVan n t °P Verzoek van den
derzoek "T Dejens.le een raad van on-
zal hebk worden ingesteld. Deze Raad
zedelijk °a \e ^aan' 'n hoeverre „het
ders IankM-ge van den heer Aal"
vol ontslag j tot niet-eer-
De heer Aalrl mi 'ta?ren dienst.
Volksblad vern ï®®ft hler°P' naar het
de resultaten dat hi>
langstelling ^h\ °nder?oek. T*
wenscht te verbind, L niet
van schriftelijke 0 j geheimhouding
lingen, die hem meSn^® Tdedee"
kwestie bereiken. Voort Y'"! l*
heer Van Heyst verzoJLhlJ ,de°
worden alvorens de Raad \e
zijn werkzaamheden beginf" °n, rz0e
hem ingebrachte beschuldig^ te, tcgen
gen vernemen. Op dit laffi* m°r
ls nog niet geantwoord. verzoek
Uit de omstandigheid, dat de j
onder20ek die toIge'ns kS Van
van d r,e^e'en door den bevelhebh
zal word fende m,i|itaire afdeeling
deelen 2aTSengeSteld:~fniet te °or"-
voor de h hebbe"over. de feiten, waar-
vestgehnMd AaIders »,n Duitschland is
afgeleid di ?n vervolgd. kan worden
here aan'd.1 ,ler, Ultsluitend particu-
derzocht eden zu^en worden
Naar men ri-1 "t ia
üfts'iéeQs een licrc r mneren, is re-
i a.uèrs destijds in
Gestapo. Na^eVan^en genomen door de
geweest en ®aai]den opgesloten te zijn
hebben moeten"^/ mishandelingen tel
ondergaan, is res.-luite- f
nant Aalders eenige maanden geleden
in vrijheid gesteld en over de grens ge
leid.
Vestiging nieuwe garnizoenen.
Naar men aan het „Maandagochtend
blad" meldt, zou thans vrijwel vaststaan,
dat Apeldoorn, Zwolle, Zutphen, Does
burg en ook Eindhoven in aanmerking
komen voor de stichting van nieuwe
garnizoenen de Koninklijke landmacht,
terwijl het regiment cavalerie te Deven
ter door een regiment infanterie vervan
gen zal worden en vermoedelijk naar
Amersfoort zal verhuizen.
Te Amersfoort zullen wielrijders ge
legerd worden en waarschijnlijk ook
motor-mitrailleurs en een escadron
pantserwagens. Voor den bouw van ka
zernes zou het oog op terreinen tusschen
Apeldoorn en Beekbergen zijn gevallen.
Te Doesburg zal het bestaande kazerne
gebouw in gebruik genomen worden, te
Zwolle evenzoo,
Het 15de regiment infanterie te Nij
megen zal vermoedelijk naar Eindhoven
worden overgeplaatst, waar fabrieksge
bouwen der N.V. Philips als geschikt
voor kazernes bevonden zouden zijn.
Binnen een jaar zal eventueel aan de
plannen voor nieuwe garnizoenen uit
voering worden gegeven.
on-
FOUTEN BIJ ONS VREEMDELINGEN
verkeer?
Exploitatie van folklore en
brutaal optreden tegenover
vreemdelingen.
Men schrijft ons
De Tsjechische schrijver Karei Capek
heeft een reeks artikelen over ons land
geschreven gebundeld uitgegeven door
van Holkema en Warendorf s U. M.
te Amsterdam onder den titel „Over
Holland", vertaling van Eva Raedt-de
Canter i waarin gewezen wordt op
het bestaan van het echte Holland
naast het zoogenaamde oude Hol
land. Nu is in dit geval het echte mees
tal oud, doch het oude dikwijls niet
echt. Capek vertelt van Volendam en
Marken en meer.
Heti s overbekend, aldus dat M i d-
d e 1 b u r g gedurende de zomermaan
den op den wekelijkschen marktdag
(Donderdag) wordt bezocht door dui
zenden vreemdelingen, die, komende
van de Belgische kust, Brugge en an
dere Belg'sche plaatsen, komen zien
het vele moois, dat de Zeeuwsche hoofd
stad aan gebouwen. kleederdrachten
biedt. .Middelburg is deze belangstel
ling meer d,an waard. Daar ziet men het
echte, oude Holland [lees: Nederland.
Red.] d.w.z. de boeren en boerinnen,
de ouden en de jongen, van het Wal
chersche land, alleen of in groepjes
voortgaande over of stilstaande op de
straten en pleinen, zelf onbewust van
de unieke schoonheid, welke zij mee
brengen van het land naar de mooie,
oude stad. En er 'is niets tegen dat al
die vreemden d,at komen zien, vooral
wanneer zulks gaat met een zuiver aan
voelen over en weer van datgene, waar
om het in dezen gaat.
Maar zoo ongekunsteld gaat het niet
altijd toe. Ook te Middelburg is jam
mer genoeg sprake van exploitatie van
Oud-Holland. In groepjes trekken
veelal uit Arnemuiden afkomstige
vrouwen, en kinderen door de straten
en over demarkt, met woord en g'ebaar
de aandacht der vreemdelingen tot
zich trekkenden met het doel dezen te
brengen tot het maken van foto's te
gen betaling. Geen vreemdeling kan er
gens staan of zitten of enkele van die
vrouwen en kinderen voegen zich bij
hem. Zulk doen is vernederend voor
hen, die zich hieraan schuldig maken
en het kan wel niet anders of landge
noot en vreemdeling zien met tegenzin
dat dit lastig vallen van vreemdelingen
niet alleen voorkomt maar van jaar tot
jaar grooter ofmetingen aanneemt. Be
halve tegenzin wekt een en ander ook
de lachlust op. Want vele landgenoo-
ten weten, dat wat op deze wijze ge
boden wordt nu niet bepaald allemaal
echt is. Vooral de kleeding der kinde
ren zoowel van jongens als van meis
jes wijkt nog al wat af van de waar
heid. Op een onmogelijke wijze zijn d"e
iongens en meisjes soms aangetoeterd,
behangen als zij zijn met allerlei spul
len om toch m,aar voor interessant te
kunnen doorgaan. Het is meermalen om
medelijden mee te hebben als men die
opgedirkte dreumessen met elkaar ziet
kijven en spelen.
Het kwaad komt hier echter niet van
één kant. Want de vreemdelingen moes
ten op dergelijke aanbiedingen niet in
De zuiverheid is de beminnelijkste
van alle deugden, zij verruimt met
haar glimlach het binnenste der ziel,
versterkt het lichaam, maakt den slaap
der jeugd gelukkig en doet haar droo-
men over het spel der engelen.
gaan en nog minder deze uitlokken. Ze
ker, er is voor beide partijen nog wel
iets verontschuldigends aan te voeren
de vreemdelingen stellen een dergelij
ke foto wel op prijs en de vrouwen ver
dienen op deze' wijze wat geld, dat in
hun gezin zeer van pas komt Maar daar
mede is deze zaak niet goed gemaakt
[Ons dunkt, dat Capek op z'n minst
genomen, overdrijft. En de vreemdel'n-
gen willen voor een groot deel
nu eenmaal zulke kiekjes maken. Is het
dan niet veel beter dat Arnemuidsche
vrouwen zich hiervoor beschikbaar stel
len voor een fooitje, dan dat brutale
vreemdelingen (die zijn er ook!) onze
bona fide costuumdr,aagsters lastig
vallen en zoodoende weer een reden te
meer vormen om ,.in burger" te gaan?
Als het „beschikbaar stellen" niet in
aanbieden, nog minder in o p-
dringen ontaardt, dan hebben wij
vollen vrede met dezen toestand!
Red.]
WATERLEIDING OP ZUID-BEVELAND
E^n schadepost.
In verband met de verbreeding van 't^
kanaal Wemeldinge-Hansweert moet er
ten behoeve van de waterleiding op
Zuid-Beveland een nieuwe zinker komen
door genoemd kanaal voor de verbin
ding tusschen het -oostelijk en het wes
telijk deel van Zuid-Beveland. Met de
voorbereidende werkzaamheden hier
voor is men aan beide zijden reeds be
gonnen en men hoopt nog voor Septem
ber a.s. met een en ander klaar te zijn
De nieuwe zinker komt ongeveer hal
verwege Hansweert en de bestaande
Schorebrug. Zoodra de nieuwe zinker in
werking zal zijn, wordt de oude zinker
bij de Schorebrug opgeruimd. In de kos
ten van deze werkzaamheden draagt 't
Rijk niet bij, zoodat dit een niet onbe
langrijke schadepost beteekent voor de
waterleiding.
Nieuwe telefoonkabel van Roosendaal
naar Goes,
Binnenkort zal eeft nieuwe interdis-
stricts hoogfrequent telefoonkabel wor
den gelegd van Roosendaal naar Goes:
Van Rilland-Bath tot Goes wordt deze
kabel zooveel mogelijk gelegd door den
nieuwen Rijksweg en langs de kommen
der gemeenten Rilland, Krabbendijke,
Kruiningen, Schore, Kapelle-Biezelinge
en Kloetinge.
TERUG VAN DE RALLYE VAN
PARIJS.
De „Scheldemusch" behouden
in het nest teruggekeerd.
Een der „Scheldemusschen", het klei
ne pittige dingske, product van den
vliegtuigbouwer Th. E. Slot, leider der
afdeeling vliegtuigenbouw van de Kon
Maatsch. „De Schelde"' alhier, is Maan
dag weer in het nest teruggekeerd, na
een uitstapje gemaakt te hebben, waar
mede deze doodgewone musch een groot
succes heeft gehad.
Zooals bekend hebben twee van deze
Scheldemusschen deelgenomen aan de
„Rallyè Aériën International de l'Expo-
sition 1937" te Parijs, waarheen de bei
de musschen Zaterdag 31 Juli zijn ver
trokken en Zondag daarop op het vlieg
veld Orly aankwamen.
Het eerste toestel werd gevlogen door
den heer Slot zelf, het tweede door dr
A. M. Noordenbos uit Enschedé.
Toen de heer Slot heden weer op het
vliegveld Viissingen arriveerde, hebben
wij hem gevraagd naar zijn wedervaren
op zijn tochten en tusschen het uitgele
zen gezelschap van vliegtuigdeskundi
gen. Hij vertelde ons dat één en ander
ecu groot succes is geweest. De vlucht
naar Parijs verliep geheel naar wensch
en de ontvangst op het vliegveld Orly
was overweldigend. Toen de musschen
op het vliegveld daalden was het pu
bliek uitgelaten van bewondering. Zoo
iets had men nog nooit gezien en men
was stomverbaasd dat deze nietige toe
stellen uit Holland kwamen gevlogen,
Nauwelijks in den hangar verdrongen de
deskundigen zich om de toestellen en
de lofuitingen, w^ren algemeen. Geen
uur nadien was er reeds een toestel ver
kocht aan een der Parijsche aéroclubs
en de belangstellende vragen van alle
deskundigen openen zekere zeer gunsti
ge perspectieven voor dit „Schelde"-1
product.
■Het moet voor den heer Slot wet
een bijzondere voldoening zijn geweest
toen hem door talrijke autoriteiten ver
zocht werd een demonstratie te geven.
Dat was eerst niet mogelijk, daar er een
algemeen startverbod was uitgevaar
digd, doch de oud-minister Eynac, thans
gedelegeerde bij de afdeeling luchtvaart
der tentoonstelling, stond er op dat er
voor den heeir Slot een uitzondering
werd gemaakt. Dat Slot toen een de
monstratie gegeven heeft die klonk als
een klok, spreekt natuurlijk vanzelf.
Een ieder was enthousiast over deze won
dervogels en al spoedig waren die „Moi-
neaux de l'Escaut" de groote attractie
van de Rallye.
Algemeen was men stomverbaasd dat
men met deze „Schelde"-musschen van
Holland naar Parijs was gevlogen en
nog verbaasder werd men toen men
hoorde dat de musschen ook weer door
de lucht naar Holland zouden terugkee-
ren.
De machines hebben het echter prima
gedaan, er is ook op de terugreis geen
enkele storing geweest,.
Natuurlijk kwameln de Scheldemus
schen vanwege de rallye niet voor een
prijs in aanmerking, doch dat was voor
uit bekend. Maar de heer Slot heeft zijn
machines kunnen demonstreeren voor de
bekendste vliegtuigdeskundigen en de
resultaten van deze demonstraties zul
len zeker meer waard zijn dan de hoog
ste prijs van deze rallye!
Zoeklichtoefeningen.
Op 10 en 11 Augustus a.s. houdt het
detachement kustartillerie „Walcheren"
in samenwerking met de marine en de
genietroepen te Viissingen en Kaapdui
nen een zoeklichtoefening.
Deze oefeningen zullen omstreeks
10 uur des avonds beginnen.
De accordeon vereeniging „Cres
cendo", directeur de heer M. P. Vente-
vogel, zal Woensdagavond een concert
geven in de tent op den Boulevard
Evertsen,
Op drift.
Gisteravond om elf uur rapporteerde
eenBelgische loods, dat in de Wielingen
een bootje rond dreef zonder lichten
Zoowel de afhaalkotter van het Neder
landsche als die van het Belgische loods
wezen voeren ten spoedigste uit naar de
Wielingen, waar het bootje ter hoogte
van Cadzand bij boei no 6 was waarge
nomen. De bemanning van de Harwich-
boot had het bootje ook opgemerkt,
toen de kotter van het Nederlandsch
loodswezen ter plaatse kwam. De laat
ste heeft de opvarenden, de heer B. uit
Viissingen met twee nichtjes, aan boord
genomen. De dames waren verkleumd
van de koude, maar een warme jas van
de bemanning deed de koude spoedig
verdwijnen en na behouden aankomst te
Viissingen om kwart over een, deed
een warme kop koffie de rest,
De heer B. was des middag's met zijn
nichtjes met het bootje „De Rosa" ge-
heeten naar Terneuzen gevaren, waar de
stuurman achter bleef. Bij de terugkomst
is de heer B. verdwaald en zou zeker in
de Noordzee terecht zijn gekomen, als
de loods het bootje niet had opgemerkt.
Het vacant etochtje zal de dames, die
dankbaar waren voor de redding, zeker
nog langen tijd heugen.
RIJTOER DER OUDJES.
De wereld verandert!
(Van onzen correspondent.)
DOMBURG. Zoodra het vertreksein
gegeven is, zetten de voertuigen zich in
beweging. Janpleziers met paarden eri
trams met locomotieven zijn door de oud
jes overleefd. In moderne vehikels met
motorbeweegkracht zijn ze gestapt. Een
filosoof onder hen zegt: „Toen ik nog
koetsier was, zaten Mijnheer en Me
vrouw en 't jonkertje en 't freuletje in
de koets en ik op den bok aan 't stuur.
En nu zit warempel Meneer aan 't stuur
en ik leun tegen de kussens. Ik zit hier
nog lekkerder dan in mijn bed. Wat is
de wereld veranderd!"
Geruischloos, [zonder schokken glij
den de wagens over asfalt- en klinker
wegen, vlak als dansvloeren met tegel
paden voor fietsers en voetgangers aan
weerszij. Wandelaars gaan in licht en
luchtig schoeisel over die parketvloe
ren. Zij, de oudjes, hebben eenmaal met
hun jonge voeten in harde, zware schoe
nen of klompen de bolle keien getreden
in de stad, naar de stad, uit de stad
uren ver soms. Een vrouwtje weet nog
dat ze dagelijks in den zomer het mulle
OND." BRANDWAARBORGMIJ.
VÖÖR DE 1> RO VINCIE' ZEELAN D
MIDDELBURG
---
(Ingez. Med.)
Verwachting tot morgenavond:
DE BELDT: Meest zwakke wind uit
W. richtingen, half tot zwaar bewolkt
of betrokken, weinig of geen regen, wei
nig verandering in temperatuur.
UKKEL: Lichte wind uit W. tot Z.W.
richtingen, bewolkte hemel met opkla
ringen, nachtelijk temperatuursminimum
ongeveer 12 graden.
Di. 10 Aug. Zon op: 5 h 33; onder:
20 h 34. Licht op: 21 h 04. Maan op:
10 h 35; onder: 21 h 31. E.K. 14 Aug.
Hoog- en Laagwater te Vlissingent
Augustus.
Hoogwater. Laagwater.
Di. 10 4.36 16.49 10.53 23.32
Wo. 11 5.14 17.26 11.31 24.07
Do. 12 5.50 18.03 12.07 24.43
Hoog- en Laagwater te Wemeldingei
Augustus.
Hoogwater. Laagwater.
Di. 10 6.30 18.47 12.04 24.30
Wo. 11 7.07 19.21 12.41
Do. 12 7.40 19.53 1.07 13.17
Westkapelle is 28 min. en Domburg
23 min. vroeger; Veere 38 min. later
(S springtij).
zand van den weg doorploegde om ter
schole te gaan. Haar kleinkinderen gaan
op de fiets daarheen. Ja, de wereld is
veranderd.
Na een half uur zijn ze al te H
En daar dee je vroeger drie uren over,
want er was voor een arm mensch geen
andere gelegenheid dan te voet.
De mannen krijgen sigaren en wat
voor! In den lekkeren geur mijmert
glimlachend een grootvadertje: Je rook
te ze 50 jaar geleden „van de acht".
Doch je kocht er vier, want je had er
voor den Zondag genoeg aan. In de week
dorst je je niet met een sigaar te ver-
toonen. Voor ons soort menschen waren
ze alleen op zon- en feestdagen een ge
notmiddel, die Abessijnkleurige, mos-
terdscherpe, opiumzware sigaren. Voor-
deelig in 't gebruik, een schrik voor be
ginners.
Op de pleisterplaatsen worden lek
kernijen verstrekt: chocola, roomijs,
pralines, wat kiest u? Bij de thee een
gebakje. En dan wellen een oude opoe
de tranen in de oogen. Want (het is
haar dikwijls verteld) bij de mevrouw
van haar moeder kwamen die versna
peringen alleen in huis, als er voorna
me gasten verwacht werden. Moeder
mocht dan meeproeven; Mevrouw was
goed, maar Moeder kreeg er zoo'n he
vige tandpijn van. En als zij nu leefde
en jong was hoefde ze geen kiespijn te
hebben, dat hoeft immers geen mensch
meer? Want de wereld is zoo veranderd!
Wie twee kopjes koffie of thee wil
len, krijgen er tweemaal suiker in. „Bij
ons kreeg je alleen des Zondags één
kommetje koffie met suiker, want Va
der verdiende maar een goeie vijf gul
den in de week, dus hadden we geen
overvloed."
De heeren aan 't stuur, goeddeels de
eigenaars der auto's, praten en lachen
met hun passagiers als met hun dagelijk-
sche vrinden en je moogt er fatsoenlijk
alles tegen zeggen. Maar tegen Mijnheer
uit het statige heerenhuis durfde je
haast niet te spreken. Hij was zoo def
tig en zoo hoog boven je. Maar de we
reld is veranderd!
In de stad gaan ze de jongste ge
beurtenissen en uitvindingen zoo maar
zien, die ze vroeger moeizaam uit de
krant spelden. Ja, wel is de wereld ver
anderd!
Onbewust associeeren de genieten
de oudjes den tegenwoordigen met den
verleden tijd, ze beleven de evoluties
der maatschappij, bewonderen en waar-
deeren het nieuwe, betere, maar keeren
met hun gedachten telkens weer terug
naar het oude. Warit hun gedachtenwe-
reld is eigenlijk niet veranderd.