GOISCHE COURANT W.9de PI8I3 BINNENLAND. ZEELAND. Mogelijke en Onmogelijke Eenheid. NUMMER 184. DRIE BLADEN. ZATERDAG 7 AUGUSTUS 1937. EERSTE BLAD. 180e JAARGANG. De coloradokever te Bergen-op-Zoom. ST00MWASSCHERH „ZEELAND" Langevielesingel D 197 - Tel. 637 Tarief per kilo en per stuk. MIDDELBURG. GOES. WEEK8EM0HT. WALCHEREN. Komt er licht in den afschuwe lijken dubbelen roofmoord te Vlissingen? MIDDELBURGSCHE COURANT Dagblad Voor Middelburg, Goes en agent- jchap Vlissingen 2.30, elders 2.50 per kwartaal Week-abonn. in Middelburg en Goes 18 ct. p. w. Advertentiën 30 ct. per regel, ingez. mededeelingen 60 et. p. r. üSij contr. voor beide veel lager; tar. op aanvr. Uitgeefster: Naamlooze Vennootschap ..De Middelburgsche Courant"; Bureaux: Lange Sint Pieterstraat te Middelburg. Telefoon: Redactie 269, Administratie 139 Postrekeni ng no. 43255 Kantoor te GOES: Turfkade, telefoon 17. Aangesloten bij het Bureau voor Publiciteitswaarde der Vereeniging de Nederlandsche Dagbladpers. Familieberichten en dankbetuigingen regels f 2.10, elke r. m. 30 ct. Rubriek „Kleine Advertentiën", ten hoogste 6 regels, a 75 ct. bij vooruitbetaling Adv. me? „Brieven" of „Bevragen bureau dezer ecus rant" 10 ct. extra Bewijsnommers 5 csnï. In de nu achter ons liggende verkie zingsdagen hebben wij getracht, naar de mate onzer krachten, het onze bij te dragen in den strijd voor 't behoud der nationale vrijheid, tegen de, zoo al niet dreigende, dan toch opmarcheerende, dictaturen van Moskou en van Mussert. Onze aanvankelijk met voorzichtigheid gemengde goede gezindheid ten opzich te van de Nederlandsche Beweging voor Eenheid door Democratie hebben wij daarbij later openlijk tot richtsnoer ge nomen, toen ons ter dege gebleken was, dat E.D.D. geen aanloopje tot een volks front met de communisten w a s, en wij de nadrukkelijke verzekering van stich ters en leiders dezer beweging hadden verkregen, dat E.D.D. dit ook nimmer worden zou. Tegen het communisme al evenzeer als tegen het fascisme richt deze beweging zich immers. Dit anti- dictatoriale, positief-democratische en dus, zooal niet bij uitsluiting, in elk geval toch ook goed in het liberale kader pas sende, beginsel leek en lijkt ons bindmiddel genoeg om alle oprechte aanhangers ervan tot veiligstelling van dat beginsel te vereenigen. Niet om ze te doen versmelten, o neen Niet, om op alle mogelijke andere punten van wereldbeschouwing de eenwording voor te bereiden ganschelijk niet Maar enkel om, gij voor de democratie, hij voor de democratie, zij voor de demo' cratie, dan wij allen gezamenlijk voor dit doel en op dit punt één, ten strijde getrokken, op het programma of de doelstelling van E.D.D., luidende: „De leden van de Nederlandsche be weging voor Eenheid door Democratie vereenigen zich, met uitsluiting van elk streven naar politieke macht, op de vol gende doelstelling: 1. Handhaving van den in de Grond wet verankerden, democratischen re- geeringsvorm. 2. Handhaving der bij de Grondwet verzekerde burgerlijke vrijheden. 3. Handhaving van den Nederland- schen Rechtsstaat. 4. Bevordering van een daadwerke lijke solidariteit der verschillende volks groepen. 5. Versterking van den zin voor vrij heid en recht onder het Nederlandsche volk. 6. Versterking van een op de vader- ïandsche traditie voortbouwend zedie- lijk volksbewustzijn boven partij-poli tieke groepeering en met eerbiediging van elke godsdienstige overtuiging. 7. Bevordering van een internationale rechtsorde. Voor het welslagen v,an een massabe weging die niet zelf de politieke partij arena wil betreden, is het noodzakelijk dat zij een aantal der bestaande groepen omvatte. Dat was ook de opzet van E.D.D. En dat leek aanvankelijk ook te zul len lukken. Op groote vergaderingen traden naast elkaar op een sociaal-de mocraat, een christelijk-historisch man, een vrijzinnig-democraat, een roomsche pater en een liberaal; elders was de sa menstelling van het sprekerstableau weer anders van nuance, en wij meenen zelfs zeker te weten, dat aanvankelijk ook anti-revolutionairen meegedaan hebben, al vier daar later niets meer van te bekennen. En tegen het e nde was 't leelijk mis. De roomsch-katholieken, schoon gelukkig wel lid en bestuurslid der be weging (gebleven, leverden niettemin geen sprekers meer voor vergaderingen, en ook de christelijk-historischen waren niet zoo gul meer al zijn een groot aantal hunner de beweging tot vandaag aan den dag trouw gebleven en al heb ben naast soc.-democraten, vrijzinnig democraten en liberalen gelukkig tot den laatsten dag christelijk-historische mede-Nederlanders naast die andere verdedigers der 'democratie in E.D.D. gezamenlijk op de bres gestaan. In die verkiezingsdagen hebben wij in ons blad ook een overigens weder zijds welwillende discussie gevoerd met den voorzitter der A.R. kiesvereeni- ging te Middelburg, dr. K. Huizenga, over het door ons betreurde verschijnsel at met name de A.R. in Nederland zich, om huns beginsels wille, zoo dik ker meenen té moeten afscheiden; over SP")! onsi maar wij doen zeggen66 °m eens hirisclijk te \Y/" 9 zijn het daarover uiteraard niet eens geworden. En na sluiting der dis cussie was er voorloopig geen aanleiding voor ons op de zaak zelve terug te komen. Die aanleiding is er nu toeval lig wel. Niet, omdat de zaak vandaag juist bijzonder actueel zou zijn, maar om een uiteenzetting van dit afgeschei denheidstandpunt, welke ons dezer da gen eens onder de oogen kwam, en die ons dermate typeerend voor deze anti- gemeenschappelijke geesteshouding voorkwam te zijn, dat wij haar (onder Perskroniek) elders in dit nummer van ons blad geheel over namen. Alvorens ons artikel verder te lezen, neme men dus eerst kennis van hetgeen onder 't opschrift „Inzake E.D.D." in het tweede blad door ons uit het orgaan van 't Nedrlandsch Werkliedenverbond „Patrimonium" overgenomen were (Voor Waarheid en Recht, Nr. 16.) Hoe wel Patrimonium formeel geen A.R. or ganisatie is zoomin als het N.V.V formeel aan de S.D.A.P. gelijk te stel len is mag men toch wel aannemen naar ons van bevriende A.R. zijde te kennen werd gegeven, dat Patrimonium en de A.R. Partij hoofdzakelijk eens geestes zijn. In dat artikel hetwelk „Eenheid door Beginsel" tot opschrift heeft, wordt voor den rechtzinnigen Nederlandschen christen kort en goed gesteld, dat hij zich van E.D.D. verre te houden heeft wijl „geen eenheid door democratie „maar slechts een eenheid, die haar „grond vindt in de gemeenschappelijke „belijdenis van hetzelfde beginsel, mo „gelijk is." Het artikel dat wij overnamen dunkt ons typeeren in den goeden en in den kwaden zin. Wat dat laatste betreft: :men leze den slotzin ervan, en vrage zich af, wie zijt gij, menschen, die het waagt maar even met uw menschelijke beperkte verstandje in een zaak als deze, ja in alle menschelijke zaken, de scheidslijn te trekken tusschen datgene wat uit God is en datgene wat niet uit Hem is"? Hoe durft gij, slechts op grond van u w kennis van zaken en u w persoonlijke opvatting omtrent de dingen van deze aarde en van 't hierna maals oordeelende, te verklaren dat datgene en dat vele, wat die menige op- recht-geloovige christenen al geloo- ven ze misschien niet precies het zelfde wat Gijlieden gelooft in een beweging als van Eenheid door De mocratie met hun beste krachten gege ven hebben, on-christelijk, ja niet uit God en dus uit Satan zoude zijn Hoe durft gij, hoe durft gij, die met den mond zoo dikwerf de nederig heid des gemoeds predikt, U niettemin op dezen hoogen troon te zetten en met uw menschenverstandje te verdoemen, wat, zoo 't al te verdoemen ware, niet door U maar door Die ook boven Ulieden staat, wel verdoemd en vernietigd kan en z,al worden, naar Zijn, niet naar Uw believen? Waaraan ontleent gij het recht in Uwe kleinmenschelijke waanwijsheid te verklaren, dat „de beginselen van Gods woord.... in een beweging als „Een heid door Democratie" niet tot gelding kunnen komen"? Kunt ook gij gelijk de paus ex ca thedra zijn banvloeken en onfeilbare uitspraken heet te kunnen geven als ware ook Gij met onfeilbaar geloofsge- zag bekleed, met een pennestreek bepa len: daaruit kan nimmer iets goeds voortkomen Bepaalt Gij, wat ....„de ware demo cratie" is, en is dus door Uw uitspraak andere democratie, ja alle democratie die niet met Uwe woorden spreekt en niet naar den geest en naar de letter precies uwe formuleering der dingen aanvaardt, geen ware en dus heelegaar geen democratie Op grond van deze en dergelijke aan gevallen zinsneden uit het artikel ware de strekking van dit geheele betoog misschien nog wel feller aan te tasten Maar dat is toch onze hoofdbedoeling nu eens niet. Hebben wij in het voor gaande een der twee zijden van een mogelijke reactie eens liberalen Neder landers op de o.i. volkomen ten onrech-, te in dat betoog van Patrimonium ge trokken scheidslijn geschetst, wij zou den den anderen kant van het betoog den goeden kant niet willen ver- waarloozen. Dat is deze: dat inderdaad vrijheid en democratie op zichzelf geen diepste levensbeginselen zijn. Dat is juist. Het zijn wel h o o g e 1 e - De ware godsdienst is het dage lijksch leven het dagelijksch leven dat zich bewust is, dat we God binnen in ons hebben. zij venswaarden, het zijn geen gods dienstige of wijsgeerige leven- grondbeginselen. Maar hier zijn wij dan, dunkt ons meteen ook aan de bron van het sectari sche of schismatieke kwaad ,aangelanc ook. Wij vermoeden namelijk, dat de menwerking die links nu hier en dan daar wel eens heeft voorgeslagen ei waar rechts als regel zoo angstvallig althans hard „neen" op zeide, door rechts misschien voor meer en dus voor gevaarlijker wordt aangezien dan werkelijk is of beoogt te zijn. Wij hopen, dat het zoo is. Want dan is 't nog mogelijk, dat .we elkaar op den duur toch nog eens beter leeren be grijpen. Wij zien het nl. zoo: indien de meest-rechtschen ortho dox-protestanten en gereformeerden in 't kerkelijke, anti-revolptionairen en staatkundig-ger.eformjeerden en zoo in 't politieke in allerhande als a 1 g e meen, d.i. alomvattend, bedoelde be wtegingen, genootschappen, vereenigin gen enz. enz., op principieele gronden niet mee willen doen dan zijn er slechts twee mogelijke redenen hiervoor te on derstellen: de voorzichtige, behoed-za me of de alleen-wetende. De laatste zegt: ik weet het, ik weet het alleen, en een ieder die het anders zegt of denkt dan ik, die is een ketter, weet er niets van en moest feitelijk te vuur en te zwaarc verdelgd worden. Wij meenen én wij hopen dat dit slechts de caricatuur van de orthodoxie is, zooals de onwel willende linksche die ziet, niet haar wa re aangezicht. De eerste reden zegt echter, dunkt ons laten wij orthodoxen ons verre houden van die samenwerking, dat s a m e r lid van één beweging, één vereeniging één gemeenschap zijn, omdat d i c anderen onze beginselen zullen trachten aan te tasten, ze op z n minst genomen niet zullen eerbiedi gen.... en dan zal het toch op schade voor ons zieleheil moeten uitdraaien Is deze zienswijze juist, dan zouden wij verder zeggen: dat er met de diep ste levensbeginselen niet te scharrelen, te passen en te meten valt wie zou het niet toejuichen Maar: waarom daarnaast niet het breed-liberale het algemeene alomvat tende of overkoepelende standpunt me de ingenomen? Wij z ij n toch alle maal, behalve politieke partijgangers, ook en bovenal Nederlanders, zonen van één volk, en wij gunnen elkaar toch over en weer het licht in de oogen best en wij, van links, hebben toch waarlijk wel den oprecht verschuldigden eer bied voor wat dien anderen, van rechts werkelijk diepste levensbeginsel is zoolang zij ook óns het licht, ons licht, in onze oogen gunnen. Waarom dan niet op die plaatsen waar samenwerking zonder aantasting dier beginselen mogelijk is, zooveel mo gelijk broederlijk samengewerkt, tot versterking van de algemeene volks kracht en het breede nationale bewust zijn 7 Laat ons toch met de werkelijkheid rekening houden Het is toch immers al te simpel om te zeggen: eenheid is mogelijk, mits ge slechts m ij n zienswijze aanvaardt. Dat kan iedere Nederlander wel tegen de 7.999.999 andere Nederlanders zeg gen, maar dat is op z'n minst een flauw grapje; het is geen realiteitsbesef too- nen. De werkelijkheid i s anders. Die is v e e 1 z1 ij d i g Daar zijn verschillen die er eeuwig zullen blijven, dunkt ons. Die ook niet weggedoezeld behoeven te worden. Die wij ook niet onder valschen eenheids s c h ij n zouden willen van gen. Maar boven die verschillende en te handhaven grondbeginselen uit moe ten we elkaar toch de hand reiken om gezamelijk tot goede Nederlanders elk naar zijnen aard, te worden An ders gaat het in Nederland verkeerd Men eische niet gespeend van wer kelijkheidsbesef, een onmogelijke een- ïeid, doch men aanvaarde, met onge schonden behoud van elks eigen grond- ginselen, de mogelijke eenheid. Op een aardappelveld te Bergen op Zoom is een kever aangetroffen, welke hoogstwaarschijnlijk een coloradokever is. Aan alle pachters en eigenaren van aardappelvelden is een waarschuwing gericht om nauwlettend toe te zien, ten einde gevaar voor plantenverwoesting te voorkomen. Vondsten van andere kevers moeten aan de politie worden gemeld. DE SPELLINGKWESTIE. Minister Slotemaker de Bruïne confereert met zijn Belgischen collega. Minister Slotemaker de Bruïne heeft een onderhoud gehad met den Belgi schen minister van onderwijs, Hoste, over het vraagstuk van de spelling der Ne- derladsche taal. Over dit vraagstuk zal nog nader van gedachten worden gewisseld, Nederland neemt deel aan de Wereldtentoonstelling 1939 te New-York De regeeringspersdienst deelt met be trekking tot de wereldtentoonstelling welke in 1939 te New-York zal worden gehouden mede, dat de Nederlandsche regeering, mede namens de overzeesche gewesten, de uitnoodiging tot deelne ming, welke van de regeering der Ver- eenigde Staten is ontvangen, zal aan vaarden. Nadere berichten omtrent de organi satie van deze deelneming zullen t.z.t worden gepubliceerd. Een Duitscherfotografeerde verdedigingswerken. Het trok gistermiddag de aandacht van de Kamper politie, dat er van een jacht op den IJssel foto's werden geno men in de richting van de op de De La Sablonierekade gelegen kazemat. Daar het verboden is verdedigigswerken te fotografeeren, werd de militaire politie van het geval op de hoogte gesteld, die het jacht, ter hoogte van den val van de brug, sommeerde aan te leggen. Fo totoestel en film werden in beslag ge nomen en de betrokken fotograaf aan gehouden. Het bleek een verslaggever van een Duitsch blad te zijn. Middelburg (Ingez. Med.) Een fietsend paar gezocht. Een wielrijder en wielrijdster, vermoe delijk vacantiegangers, die op Maandag 2 Augustus te ongeveer half negen des avonds' op den Seissingel ter hoogte van de „MK" garage een auto zijn tegen ge komen, wordt verzocht zich bij den com- missarie van politie alhier bekend te maken. Orgelbespeling. Het programma voor de openbare or gelbespeling op Dinsdag 10 Aug. a.s., des namiddags van 23 uur in de Groote- of Maria Magdalenakerk, door den heer rans Hasselaar organist der Wersterkerk te Amsterdam, luidt als volgt: 1. Orgel-koraal: „Wachet auf, ruft uns die Stimme", J. S. Bach 2, Toccata en Fuga, d kl. t. J. S. Bach; 3. Sonate I, F. Mendelssohn, Allegro Moderato e serioso, Adagio, Andante-Recitativo, Al legro assai Vivace; 4. „Pièce Heroïque", César Franck; 5. Koraal-Improvisaties: a. Ev. Gez. 17, b. Ev. Gez. 251, c. Ev. Gez. 264, F. Hasselaar. Met ingang van 16 Aug. 1937 is belast met de waarneming van de in spectie der Directe Belastingen te Goes de heer J. H. van der Borght, ontvan ger, toegevoegd aan de inspectie Haar lem D. B. In eere hersteld. Aan de pui van de bakkerij Eck- ïardt in de Korte Kerkstraat ontdekten we een nieuw uithangbord, waarop in Grootmoeder kende ons ZEEUWSCH PROFETENBROOD reeds als het eenige echte sinds 1859. M. P ETERS E, Patissier, Hofleverancier, Middelhurg. (Ingez. Med.) Verwachting tot morgenavond: DE BILDT; Meest zwakke wind uit uiteenloopende richtingen, nevelig tot licht bewolkt, droog warm weer, behou dens geringe kans op onweer. UKKEL: Schoon warm weer, met lich te kans op onweer in het Westen van België. Morgen verwacht men schoon weer met plaatselijk onweer en daling der temperatuur. Za, 7 Aug. Zon op: 5 h 31; onder: 20 h 40. Licht op: 21 h 10. Maan op: 6 h 50; onder: 20 h 34, Zo. 8 Aug. Zon op: 5 h 32; onder: 20 h 38. Licht op: 21 h 8. Maan op: 8 h 08; onder: 20 h 53. E.K. 14 Aug. m Hoog- en Laagwater te Vlissingen: Augustus, Hoogwater. Laagwater. Za. 7 S 2.27 14.41 8.59 21.30 Zo. 8 3.14 15.27 9.39 22.14 Ma. 9 3.57 16.08 10.17 22.53 Hoog- en Laagwater te Wemeldinge: Augustus. Hoogwater. Laagwater. Za. 7 S 4.26 16.49 10.05 22.27 Zo. 8 5.14 17.33 10.44 23.09 Ma. 9 5.55 18.11 11.25 23.50 Westkapelle is 28 min. en Domburg 23 min, vroeger; Veere 38 min. later (S springtij). oud-Hollandsche letters de volgende rijm voorkwam: „Had ick Salomo's weysheit, en Croesus' ghewin, toch kan ick niet backen naer ieder man's zin". Naar de heer Eckhardt ons vertelde sierde deze spreuk reeds meer dan een eeuw de bakkerij van zijn voorvaderen en hij had het een aardig idee'gevonden, deze traditie weer in eere te herstellen. J. S. te Arnemuiden kreeg een pro- ces-verbaal wegens het venten zonder vergunning. De collecte voor het Fonds voor Bijzondere Nooden bracht "deze week 48.65 op. Hoewel er nu reeds 5 maanden zijn verstreken, ligt de afschuwelijke dub bele roofmoord, gepleegd in den nacht van 3 op 4 !M:aart .1. op het bejaarde echtpaar Lauwereins in het café Keer sluis te Vlissingen, nog versch in ieders geheugen. Tot gisteren was het de politie nog niet gelukt eenige klaarheid in deze lu gubere geschiedenis te brengen; en luis terde men naar de stemmen van het pu bliek, dan zou deze zaak wel nimmer meer woeden opgelost en bleven de da ders vrij rond loopen. Tot men nu opeens moet ervaren dat de politie niet stil zit, doch integendeel blijft speuren en niet eerder deze zaak zai laten rusten, voordat de daders hun verdiende straf hebben gekregen. Hoe ver er wordt gespeurd is thans gebleken, want tot zelfs in Amerika reikten de voelhorens, met het gevolg dat er thans kans bestaat dat er klaarheid komt. 'Er zijn n.l. twee arrestaties verricht, de twee mannen zitten momenteel in het bureau van politie opgesloten. De eerste arrestatie geschiedde aan boord van het Nederlandsche stoomschip „De" 'stad Haarlem", toen dit schip, komende van Rio de Janeiro, Donderdagav. de Water weg binnenvoer en te Hoek van Holland de politie van Maassluis aan boord kwam om op verzoek van den commissaris van politie te Vlissingen, één der opvarenden te arresteeren. Deze opvarende heeft waarschijnlijk aan boord zijn mond voor bijgepraat, hij heeft n.l. aan zijn kamera den aan boord verteld dat hij bij aan komst naar Vlissingen zou worden over-

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1937 | | pagina 1