GOESCHI COURANT - O***/ W.9dc l°I8I3 NEDERLANDS VIERDE GROOTE LUCHTVAART-TENTOONSTELLING. Mf^iltïJiS BINNENLAND. WEERBERICHT» IC. L. lie 2, kin- llean- joek- N.I Ik 76, 363, |ingel 51; rater ;weg liana- ijk A ^om, :.weg |ster, Eonin- lt 48 iljuw, 21, laauw echt- iststr. Seg- |mer- Den leren, jtwer- ileijn, irens, ma- NUMMER 183, TWEE BLADEN. VRIJDAG 6 AUGUSTUS 1937. EERSTE BLAD. 180e JAARGANG. De jamboree. ichip- Re- |6 de W. lten- loem 12 c„ fo c., c„ 215 10- sn 8- ïën 5 h5 c,, iam- ^.kool opsla alles bos. aan- 1.63, chut- Re- wat ^on's, pit 15 h. lug.: tan" DO h. lug.; [r en :0 20 fsse". )I 10 liatste aak", was een wat srke- sa- ELdUQGSCHE courant Oagblad -Voor Middelburg, Goes en agent schap Vlissingen 2.30, elders 2.50 per kwartaal Week-abonn. in Middelburg en Uoes 18 ct. p. w. Advertentiën 30 ct. per tegel, ïngez. mededeelingen 60 ct. p. r. - Bij contr. voor beide veel lager; tar. op aanvr. Uitgeefster: Naamlooze Vennootschap „De Middolhurgsche Courant"; Bureaux: Lange Sint Pieterstraat te Middelburg. Telefoon: Redactie 269, Administratie 139 Postrekeni ng no. 43255 Kantoor te GOES: Turfkade, telefoon 17. Aangesloten bij het Bureau voor Publiciteitswaarde der Vereeniging de Nederlandsche Dagbladpers. Familieberichten en dankbetuigingen i-1 rogal* f 2.10, elke t. m. 30 ct. -Rubriek „Kleine Advertentiën", ten hoogste 6 regels, a 75 ct. bij vooruitbetaling Adv. me? „Brieven" of „Bevragen bureau dezer ceu< rant" 10 ct. extra Bewijsnommers 5 een?. De Avia in 's>Gravenhage Een iuchtyaartschouw waar enkele belangrijke zaken niet, doch de meeste Nederlandsche belangrijke dingen ook weer wèl te zien zijn. Geen in de luchtvaart belangstellende spij- bele ervan! Luchtvaarttentoonstelling en luchtvaarttentoonstelling is er twee. En omdat we er van de tweede soort al zoovele gehad hebben in het jongst ver leden, in de nabije toekomst waarschijn lijk er nog vele zullen hebben ook, zijn we ons van de juiste beteekenis der Avia waarschijnlijk niet recht bewust. Het is betrekkelijk eenvoudig om een luchtvaarttentoonstellinkje van de tweede soort in elkaar te timmeren. Er is ook heelemaal niets op tegen, dat er met een nieuw en een oud toestelletje wat propaganda gemaakt wordt, dat men eens wat statistiekjes en grafiekjes laat zien, om de eerste ontbolstering van den nog geheel groenen noot voor te bereiden. Maar eigenlijk is dat toch niet je-dat. Wie ook maar een schijntje kennis van luchtvaartzaken heeft, die zal van zoo'n elementair tentoonstel- linkje voor eigen luchtvaartkennis niets nieuws opdoen, en zijn opgetogenheid zal dan ook navenant zijn. Privé-dan. Maar; van dit kaliber is de Avia gansch niet. Dit is een heusche luchtvaarttentoon stelling, van de echte, goede soort. Een tentoonstelling waar werkelijk wat, ja veel, zeer belangwekkends te zien valt. Het is de 4e tentoonstelling, die ge houden wordt onder de auspiciën van de Kon. Ned. Ver. voor Luchtvaart. De eerste was de E.L.T.A. in 1919, de tweede de I.C.A.R. in 1922, de derde de L.U.T.O. in 1934 en thans dan in 1937 de „Avia". >>Men kan zich afvragen zoo schrijft de heer Walaardt Sacré in het voorwoord tot de tentoonstellingscata logus of een tusschenruimte van 3 jaren niet wat kort is. Het antwoord daarop moet ontkennend luiden, want het tempo waarin de luchtvaart zich in deze tijden ontwikkelt is zóó onstuimig, dat het Duttig en noodig is van tijd tot tijd eens de inventaris op te maken om te zien hoever men gevorderd is". "■•■W: Een dagbladartikel, hetwelk naar een slechts oppervlakkige volledigheid in een slechts vluchtige beschrijving van slechts de belangrijkste stands 'dezer Avia zou streven, zou al een feuilleton van ongeveer ten week ioopduur dienen te zijn. Dat gaat dus niet. Wij pikken er derhalve hier en daar een en ander uit. Eerst, als goed beginpunt, de enorme kaart van het wereldluchtverkeer, die de gemeente 's-Gravenhage bijdroeg Hii is 12 meter lang en 6 meter hoog. Het aardige jSf de kaart niet enkel laat zien hoeveel en waar er thans luchtlij nen zijn, maar ook, door middel van het aangloeien van lichtjes, van de ontwik keling van dit wereldluchtlijnennet sinds 1920. Het gaat inderdaad met reu zenschreden. 0f reuzenwiekslagen zou men eigenlijk moeten zeggen. Voorop stellen wij thans de twee groo te Nederlandsche vliegtuigfabrieken, Lokker en Koolhoven. Omdat de G-l, de opzienbarende Fokker met den on heilspeilenden naam van ,,De Maaier", hier ontbreekt, draagt Koolhoven zon der twijfel den prijs der belangwekkend heid weg. Zijn FK55 jager is een uiterst interessant toestel. Om te beginnen, Wijl hetgeen landingsgestel heeft'. 1S e* eenvoudig niet, en slechts het speurend oog ontdekt in den vleugelon- er ant lijnen die er op duiden, dat daar waarschijnlijk een wiel is weggewerkt, maar: dit is niet meer een ingetrokken- doch-aanwezig landingsgestel: het is, na t intrekken, eén met den vleugel geworden. Het is dan vleugefSogezëld! tweede bijzonderheid: de motor zit ach ter den vleugel. Derde: er zitten twee schroeven vlak achter mekaar, de een draait rechtsom en de ander linksom. Dan zit er een kanon dat dwars door u® schroefassen der twee schroeven eu®n schiet. Het is de snélste bestaande jager, zegt Koolhoven. Fokker heeft zijn D21, het toestel dat momenteel voor de Indische luchtmacht in. aanbouw is. En dat ook wel formida bel zal wezen, schoon als tentoonstel lingssnufje niet zoo intéressant als de FK55. De Gl had dan ook eenvoudig niet mogen ontbreken op de Avia. Ietwat pijnlijk doet de tirade aan bij het keurige klinkwerk van de metalen Fokker-drijvers dat Anthony H. G. reeds zoo omstreeks de middeleeuwen der vliegerij „een open oog had voor de metaalconstructie". Jaja, men kent nog altijd het spreekwoord „Qui s'ex.cuse, s'accuse"Uiterst leerzaam is de serie modellen, die Fokker inzond, van de Spin af het griezelige draadjes-en- zeildoek-ding waarop de jonge Fokker destijds zichzelf leerde vliegen via alle beroemde modellen tot de Gl, en de T5, de in serie voor de Nederland sche luchtgrensverdediging in aanbouw zijnde luchtkruisers, toe. Een lange en respectabele rij! En die T5 hij staat er een beetje onopvallend bij, aan het ein de van de rij verdient toch werkelijk wel onze belangstelling. Nu wij in Ne derland eindelijk ons luchtmachtmate- rieel eens op peil gaan brengen, gaan we het ook goed doen. U weet natuurlijk dat B'ata in Tsje- choslowakije zoo'n soort Tsjech sche Fordfiguur is. Ford heeft ook vliegtui gen gebouwd. Een Amerikaansch type zakenman, die zichz'elven respecteert, bouwt vliegtuigen. B'ata dus ook De Zlin XII staat hier: een goed en goed koop tweepersoonssportvliegtuig f 3000 (De „Scheldemusch" kost minder d,an de helft!) Er zijn velé motoren te z en. Een heel veel belangstelling trekkende doorsnee van een mode rne vliegtuig-stermotor, in werking. Maar de ruwoliemotor, die het passagiersvliegen veiliger moet ma ken, hebben we niet gezien op de om vangrijke Duitsche Inzending Trouwens: daar zal wel even veel van wat er te zien zoude zijn, niet te zien wezen, als er van dat wat de moeite van het zien waard is, inderdaad ook veel te zien is Een instructief toestel, in soorten aan wezig, is dat om den leek het gedrag van Tucht- en waterstroomen rondom voorwerpen v,an versch'llende doorsne de duidelijk te maken In de Duitsche afdeeling staat een rooktunnel, en er is een Nederlandsch apparaat dat het met water en zaagsel doet, maar beide laten nu eens erg duidelijk zien, wat we allemaal in de theorie wel weten, hoe verschillend al en niet gestroomlijnde dingen zich in den stroom ge-, resp misdragen. Er hangt ergens in de zaal een zweef vliegtuig, in Arnhem gebouwd.... nou, als jongens van de W Z, C. d,at zien, dan mogen de suppoosten wel uitkij ken of ze smokkelen het onder d'rlux truitje mee naar 't Vlissinger veld. Een snoesje, zou Nel misschien wel zeggen. Wat zijn die ranke en on-grimmige zweefkistjes toch mooi. En zooveel lief lijker bijgedachten wekkende dan die dingen die kanonnen en bommen aan boord hebben Voor wie met deze dingen niet be kend is zij een bezoek aan de jeugd- luchtv.aartclubs ook wel zeer aanbevo len. Men ziet daar. een modernen vorm van.... huisvlijt, waarbij het kinder lijke gepruts van ónze jongensjaren toen we houtsnijwerk en figuurzaagrommel maakten, oerleelijke vogelenkooitjes en onbruikbare sigarenkisten en zoo, wel erg, en gunstig afsteekt. Het is werk om je petje voor af te nemen, die modellen welke de jongens daar met geduld ma ken. En leerzaam, inleidend tot het wer kelijke leven. Goed zoo, jongens Je be wijst er mee, d.at niet al dat gekanker van die ouderen op „de jeugd van te- genwoordi g" op feitelijken grond be rust. Er ware van de tentoonstelling zelve nog drie maal zooveel te schrijven En van wat er om henen opgesteld is nog weer evenveel: luchtvaartpers, Roode Kruis, Luchtverdedigingsfonds, Weten schappelijke afdeelingen, Parachutes, Meteorologie, Luchtfotografie niet te vergeten, Burgerluchtbescherming: een volledig ingerichte gaskelder, ja zelfs, o, ironie, een „echt gezellig" ingerich te bomkelder welke de exposeerende firma beleefd aanbeveelt in elk stads tuintje te komen aanleggen Laat ons echter met een nabetrach- tinkje eindigen Deze tentoonstelling bewijst weer Wie in hei verleden niet leest, wordt in de toekomst gestraft. eens té meer, dat de luchtvaart, al lang de kinderschoenen ontwassen, een in tens levend onderdeel onzer hedendaag- sche maatschappij vormt Zij is er, zij m,ag en zal niet tegengehouden worden. Wel is er een andere vraag te stellen: gaat het in de goede richting met onze luchtvaart? Dan rijst bij ons twijfel ten aanzien van de burgerluchtvaart. Twij fel, of de n o o d z a k e 1 ij/ k e oor- fogs-geestesgesteldheid van: „neerge schoten? Afschrijven, niet-over-pra- ten, Reserve inzetten!" n et ook teveel de burgerluchtvaart in het verleden heeft beheerscht en in de toekomst zal blij ven beheerschen? Want een ieder die niet tot het door „hoera" begoochelde publiek behoort, weet nu in Nederland toch wel, dat het safety-first slogannetje waarmee hier zoo gaarne geopereerd wordt, niet is overeenkomstig de truth- in-advertising regel, welke ook uit Ame rika stamt, maar dat, gunstige uitzon deringsgevallen daargelaten, het time table-first in de werkelijkheid belang rijker is dan het safety-first. Dit nu dunkt ons niet de juiste gees tesgesteldheid voor de blijvend gunstige ontwikkeling onzer Nederlandsche bur gerluchtvaart, Men herinnere zich, dat de Holland-Amerika Lijn zich destijds zoo'n uitstekenden naam in Amerika heeft weten te vestigen, juist door haar harde veiligheid. Geen r'sico's nemen: dan maar een dag te laat. Veiligheid éérst. Zou het dien kant in de Nederlandsche burgerluchtvaart ook nog niet eens uit moeten, dat elke piloot, die op schema- tijd met genomen risico b nnenkomt een scbrobbeering krijgt, een bestuur der die over tijd maar zonder risico landt, een pluimpje' Quien sabe 1 Het was gisteren zoo mogelijk nog warmer op het jamboree-terrein dan den vorigen dag. De verzengende zonne stralen deelden reeds den geheelen och tend hun meer dan normale warmte aan het kamp mede en in de tenten was het bijna niet uit te houden. Vele jongens trachtten dan ook eenige verkoeling te krijgen onder de vele douches welke hier voor hen zijn opgericht. Maar ook zijn duizenden gisteren weer naar zee getrokken en onder hen waren tallooze Zweden en Engelschen op wie de groote haringvijver een bijzondere aantrek kingskracht uitoefent. Overigens had het kamp zijn gewone aanzien. In gloeiende zonhitte zijn des mid dags in de arena weder voor tiendui zenden toeschouwers demonstraties ge houden en wel door Australië, Frankrijk» Amerika en Tsjecho-Slowakije. Deze demonstratie werden bijge woond door de gezanten van Fran krijk, Amerika en Tsjecho Slo wakije, Ook de chief scout was aan wezig, De leider van de Tsjechen bracht voor de microfoon dank aan Nederland voor de vriendelijke ontvangst. Het wa ren opnieuw interessante nummers, wel ke ten beste werden gegeven en bij de Amerikanen was het een aardig moment, toen tusschen een aantal scouts een wedloop op klompen werd georgani seerd. De Hollandsche klompen schijnen voor de Amerikanen wel een zeer bij zondere bekoring te hebben, want nog dagelijks komen ladingen van deze „wooden shoes" naar het marktterrein en even grif gaan ze telkens van de hand, z'oodat nauwelijks aan alle aan vragen kan worden voldaan. Ook stelten komen thans in trek en gisteren zagen we verschillende buiten landsche jongens op deze houten onder- beenen door de kampen en over het marktterrein stappen, waar zij in het drukke gewoel nauwelijks vooruit kon den komen. Zeeverkenners naar zee Honderd zeeverkenners van de jam boree, grootendeels Nederlanders en En gelschen, voorts enkele Hongaren, Oos tenrijkers en Polen, maakten Donderdag een trip naar IJmuiden. De Sea Scouts hebben een praentigen dag gehad Fen deel ging aan boord van de loodsboot, een ander deel aan boord van den stoomtreiler „Caroline IJm. 26" voor bet maken van een zeeieisje. Tegen het middaguur voeren beide vaartuigen ge ëscorteerd door <ie 'Jmuider reddings boot „Neeltje Jacoba", de haven uit. Het was prachtig weer en de zee was spiegelglad, zoodat bij geen van de zee verkenners de vreugde van het uitstapje werd vergald. Zij, die met den stoom treiler waren uitgegaan, hebben de sensatie van een trek met het trawlnet kunnen beleven. Na afloop der vroolijke vischvangst wendden loodsboot en treiler den ste ven. Om ongeveer drie uur was iedereen zeer voldaan ©ver het prachtige uit stapje. weer veilig aan wal. De welpen. Het was gisteren de laatste dag voor de welpen op de jamboree. De 3000 jon ge wolven van de tweede groep hebben de drukte op het terrein nog vergroot, en aan hun gesnater en vroolijk gesnap was duidelijk te zien, dat het bezoek aan hun groote broers hun uitstekend was bevallen, Welgemoed en zingend verlieten zij tegen den avond de tentenstad, om vol van prettige herinneringen huiswaarts te keeren. De drukte. Ook gisteren was het op Eet terrein een drukte van belang. De stroom van toeschouwers langs de tenten bleef on ophoudelijk voortduren en de padvin ders beginnen zoo langzamerhand het gevoel te krijgen, dat zij hier als het wa re medewerkers zijn bij een groote de monstratie op huis- (hier dan kamp-) in richting en. kookgebied, want vooral de verkenners die belast zijn met het be reiden van het potje, hebben 't vaak kwaad te verduren van de dames onder het publiek, die crilisch op hun verrich tingen toezien en het niet kunnen nala ten allerlei aanwijzingen te geven. Hoe goed bedoeld deze adviezen wel licht ook mogen zijn, voor de padvin ders zijn ze niet prettig, want boven dien tasten ze hun gevoel van eigen waarde aan. Het is dan ook volkomen begrijpelijk, dat de jongens wel eens de verzuchting slaken: ,we lijken wei apen in een dierentuin", of dat de kok van de patrouille eenigszins kregelig opmerkt: „mevrouw, We hebben een boekje, waar. in staat hoe het moet er. zoo bevali het ons best". Waarop dan de vriendelijke raadgeef ster met minder vriendelijke blikken af druipt. Woensdag toen de Koningin en Prins Bernhard de jamboree bezochten, heb ben de ontvangsten aan de verschillende loketten van de jamboree ongeveer f 80.000 bedragen. Dè vele door de spoorwegen verkochte kaarten zijn daar onder niet begrepen. Het bezoek over treft ver alle verwachtingen van de jamboreeleiding. Niet alleen op het jamboree-terrein zelf was de belangstelling overgroot, ook vanuit de lucht werd dit wereldgebeuren door zeer velen gadegeslagen. Want on ophoudelijk ronkten de zware K. L. M.- machines over het kamp en vanuit de lucht hadden de passagiers een schitte rend uitzicht over de uitgestrekte witte tentenwereld met haar duizenden Wap perende kleurige vlaggen. Bij den dokter. Hoe maken de zieken het dokter? Slecht gaat het met de zieken, mijn heer, slecht, ze zijn er eenvoudig niet, ik zit me te vervelen, en ik heb het warm, en als er geen zieken zijn, waar om zit je dan als dokter zoo'n heelen dag te wachten op zieken, die niet ziek willen worden en die zoo gezond zijn als een visch en blijven ende dokter moppert en verliest alle logica uit het oog. Maar de bui trekt voorbij en dan is de logica er ook weer. Luister maar: „we zijn met ongeveer twintig dokters in het kamp, de medische dienst func- tionneert prachtig en de gezondheids toestand van de boys is boven verwach ting goed. Zoo 's morgens op het spreekuur krijg ik weliswaar gemiddeld ongeveer zeven tig jongens bij me, maar dat beteekent eigenlijk niets. Wat snijwonden, die we verbinden, een paar insectenbeten en ook nogal wat kleinere maagstoornissen. Door het andere eten en het andere wa ter vermoedelijk. We hebben ook nog een paar blindedarm-operaties gehad, maar dat was te verwachten en we wa ren er op voorbereid. De patiënten gaan alweer goed vooruit". DE VERLAAGDE POSTTARIEVEN Nieuwe prijzen der postzegel boekjes. Inwisseling fran keerzegels en briefkaarten. In verband met de invoering van het stuiversport worden te zijner tijd nieu- i we postzegelboekjes, bevattende 24 Ge kunt niet overal alles krijgen. Neemt U daarom zelf een doosje "AKKERTJES" mee, om bij de hand hebben bij hoofdpijn, „wagen ziekte", kiespijn, en andere pijnen, maar ook bij n kou, 'n griep, enz. AKKER-C ACH ETS Koker met 12 stuks 62 ct. Zakdoosje, 6 stuks 20 ct. (Ingez. Med.) Verwachting tot morgenavond: DE BILDT: Meest zwakke O. tot Z. wind, nevelig tot licht bewolkt, droog warm weer, behoudens geringe kans op onweer. UKKEL: Lichte veranderlijke wind, schoon, warm weer, de temperatuur komt boven de 30 graden Celsius. Lichte kans op onweer in Oost-België. Vr. 6 Aug. Zon op: 5 h 29; onder: 20 h 42. Licht op: 21 h 12. Maan op: 5 h 30; onder: 20 h 11. N.M. 6 Aug. Hoog- en Laagwater te Vlissingen i Augustus. Hoogwater. Laagwater. Vr. 6 1.41 13.58 8.13 20.46 Za. 7 S 2.27 14.41 8.59 21.30 Zo. 8 3.14 15.27 9.39 22.14 Hoog- en Laagwater te Wemeldfnge: Augustus. Hoogwater. Laagwater. Vr. 6 3.38 16.03 9.19 21.43 Za. 7 S 4.26 16.49 10.05 22.27 Zo. 8 5.14 17.33 10.44 23.09 Westkapelle is 28 min. en Domburg 23 min. vroeger; Veare 38 min. later (S springtij). frankeerzegels van 4 cent tegen 96 cent en gemengde boekjes met 6 fran keerzegels van elk der frankeerwaarden 1, 1J4, 254, 4 en 5 cent tegen 84 cent verkrijgbaar gesteld. Tevens zullen ar beidslijsten met aangehechte briefkaart van 4 cent worden aangemaakt. De ver koopprijs dezer lijsten zal 9 cent bedra gen. Bij het publiek voorhanden arbeids lijsten met aangehechte briefkaart van 5 cent worden tot en met 31 Augustus a.s. tegen vergoeding van 10 cent per lijst teruggenomen. De op de kantoren nog voorradige ar beidslijsten met aangehechte briefkaart van 5 cent zullen van 1 September af eveneens tegen den nieuwen prijs van 9 cent worden verkocht: de aan die lijsten gehechte briefkaarten worden bij eventueele inwisseling tegen 4 cent te ruggenomen. Nog bij het publiek voorhanden post zegels van 6 en 21 cent, briefomslagen en postbladen met een zegelafdruk van 6 cent en briefkaarten (enkele en dub- 'belea met een regelafdruk van 5 cent kuunen, mits gaaf en on geschonden, ook op de poststations en postagentschappen alsmede bij de met zegelverkoop belaste bestellers tot en met 31 October a.s. worden ingeruild te gen hetzij hetzelfde aantal zegels enz. van het nieuwe tarief, waarbij dan per stuk 1 cent wordt terugbetaald, hetzij tegen een met het waardeverschil over eenkomend grooter aantal zegels. NEDERLAND EN VLAANDEREN. De heer Rost van Tonningen heeft aan den minister van buitenlandsche zaken de volgende vragen gesteld: 1. Is de minister bereid mede te dee- len of het juist is, dat de deelname van den dirgent Jos. Vrancken jr. aan het Vlaamsch-nationale zangfeest van 25 Juli j.l. te Brussel, waar deze dirigent ue uitvoering van het „Wilhelmuszou lei den, door tusschenkomst van H. M. s gezant mr. J. A. N. Patijn, direct of in direct werd verhinderd? 2. Is de minister niet van meening, dat een zoodanige medewerking, als zijnde van groote beteekenis voor de Neder landsche cultuur, juist door de Neder landsche regeering, evenals alle uitingen van het Nederlandsche kunst- en gees tesleven in het Vlaamsche deel van Bel-

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1937 | | pagina 1