GOESCHI COURANT -
O***/
W.9dc
l°I8I3
NEDERLANDS VIERDE GROOTE
LUCHTVAART-TENTOONSTELLING.
Mf^iltïJiS
BINNENLAND.
WEERBERICHT»
IC. L.
lie 2,
kin-
llean-
joek-
N.I
Ik 76,
363,
|ingel
51;
rater
;weg
liana-
ijk A
^om,
:.weg
|ster,
Eonin-
lt 48
iljuw,
21,
laauw
echt-
iststr.
Seg-
|mer-
Den
leren,
jtwer-
ileijn,
irens,
ma-
NUMMER 183,
TWEE BLADEN.
VRIJDAG
6 AUGUSTUS 1937.
EERSTE BLAD.
180e JAARGANG.
De jamboree.
ichip-
Re-
|6 de
W.
lten-
loem
12 c„
fo c.,
c„
215
10-
sn 8-
ïën 5
h5 c,,
iam-
^.kool
opsla
alles
bos.
aan-
1.63,
chut-
Re-
wat
^on's,
pit
15 h.
lug.:
tan"
DO h.
lug.;
[r en
:0 20
fsse".
)I 10
liatste
aak",
was
een
wat
srke-
sa-
ELdUQGSCHE courant
Oagblad -Voor Middelburg, Goes en agent
schap Vlissingen 2.30, elders 2.50 per
kwartaal Week-abonn. in Middelburg en
Uoes 18 ct. p. w. Advertentiën 30 ct. per
tegel, ïngez. mededeelingen 60 ct. p. r. -
Bij contr. voor beide veel lager; tar. op aanvr.
Uitgeefster: Naamlooze Vennootschap „De Middolhurgsche Courant"; Bureaux: Lange Sint Pieterstraat te Middelburg.
Telefoon: Redactie 269, Administratie 139 Postrekeni ng no. 43255 Kantoor te GOES: Turfkade, telefoon 17.
Aangesloten bij het Bureau voor Publiciteitswaarde der Vereeniging de Nederlandsche Dagbladpers.
Familieberichten en dankbetuigingen i-1
rogal* f 2.10, elke t. m. 30 ct. -Rubriek
„Kleine Advertentiën", ten hoogste 6 regels,
a 75 ct. bij vooruitbetaling Adv. me?
„Brieven" of „Bevragen bureau dezer ceu<
rant" 10 ct. extra Bewijsnommers 5 een?.
De Avia in 's>Gravenhage
Een iuchtyaartschouw waar
enkele belangrijke zaken niet,
doch de meeste Nederlandsche
belangrijke dingen ook weer
wèl te zien zijn. Geen in de
luchtvaart belangstellende spij-
bele ervan!
Luchtvaarttentoonstelling en
luchtvaarttentoonstelling is er twee. En
omdat we er van de tweede soort al
zoovele gehad hebben in het jongst ver
leden, in de nabije toekomst waarschijn
lijk er nog vele zullen hebben ook, zijn
we ons van de juiste beteekenis der Avia
waarschijnlijk niet recht bewust.
Het is betrekkelijk eenvoudig om een
luchtvaarttentoonstellinkje van de
tweede soort in elkaar te timmeren. Er
is ook heelemaal niets op tegen, dat er
met een nieuw en een oud toestelletje
wat propaganda gemaakt wordt, dat
men eens wat statistiekjes en grafiekjes
laat zien, om de eerste ontbolstering
van den nog geheel groenen noot voor
te bereiden. Maar eigenlijk is dat toch
niet je-dat. Wie ook maar een schijntje
kennis van luchtvaartzaken heeft, die
zal van zoo'n elementair tentoonstel-
linkje voor eigen luchtvaartkennis niets
nieuws opdoen, en zijn opgetogenheid
zal dan ook navenant zijn. Privé-dan.
Maar; van dit kaliber is de Avia
gansch niet.
Dit is een heusche luchtvaarttentoon
stelling, van de echte, goede soort.
Een tentoonstelling waar werkelijk
wat, ja veel, zeer belangwekkends te
zien valt.
Het is de 4e tentoonstelling, die ge
houden wordt onder de auspiciën van
de Kon. Ned. Ver. voor Luchtvaart.
De eerste was de E.L.T.A. in 1919, de
tweede de I.C.A.R. in 1922, de derde de
L.U.T.O. in 1934 en thans dan in 1937
de „Avia".
>>Men kan zich afvragen zoo
schrijft de heer Walaardt Sacré in het
voorwoord tot de tentoonstellingscata
logus of een tusschenruimte van 3
jaren niet wat kort is. Het antwoord
daarop moet ontkennend luiden, want
het tempo waarin de luchtvaart zich in
deze tijden ontwikkelt is zóó onstuimig,
dat het Duttig en noodig is van tijd tot
tijd eens de inventaris op te maken om
te zien hoever men gevorderd is".
"■•■W:
Een dagbladartikel, hetwelk naar een
slechts oppervlakkige volledigheid in
een slechts vluchtige beschrijving van
slechts de belangrijkste stands 'dezer
Avia zou streven, zou al een feuilleton
van ongeveer ten week ioopduur dienen
te zijn. Dat gaat dus niet.
Wij pikken er derhalve hier en daar
een en ander uit.
Eerst, als goed beginpunt, de enorme
kaart van het wereldluchtverkeer, die
de gemeente 's-Gravenhage bijdroeg Hii
is 12 meter lang en 6 meter hoog. Het
aardige jSf de kaart niet enkel laat
zien hoeveel en waar er thans luchtlij
nen zijn, maar ook, door middel van het
aangloeien van lichtjes, van de ontwik
keling van dit wereldluchtlijnennet
sinds 1920. Het gaat inderdaad met reu
zenschreden. 0f reuzenwiekslagen
zou men eigenlijk moeten zeggen.
Voorop stellen wij thans de twee groo
te Nederlandsche vliegtuigfabrieken,
Lokker en Koolhoven. Omdat de G-l,
de opzienbarende Fokker met den on
heilspeilenden naam van ,,De Maaier",
hier ontbreekt, draagt Koolhoven zon
der twijfel den prijs der belangwekkend
heid weg. Zijn FK55 jager is een uiterst
interessant toestel. Om te beginnen,
Wijl hetgeen landingsgestel heeft'.
1S e* eenvoudig niet, en slechts het
speurend oog ontdekt in den vleugelon-
er ant lijnen die er op duiden, dat daar
waarschijnlijk een wiel is weggewerkt,
maar: dit is niet meer een ingetrokken-
doch-aanwezig landingsgestel: het is,
na t intrekken, eén met den vleugel
geworden. Het is dan vleugefSogezëld!
tweede bijzonderheid: de motor zit ach
ter den vleugel. Derde: er zitten twee
schroeven vlak achter mekaar, de een
draait rechtsom en de ander linksom.
Dan zit er een kanon dat dwars door
u® schroefassen der twee schroeven
eu®n schiet. Het is de snélste bestaande
jager, zegt Koolhoven.
Fokker heeft zijn D21, het toestel dat
momenteel voor de Indische luchtmacht
in. aanbouw is. En dat ook wel formida
bel zal wezen, schoon als tentoonstel
lingssnufje niet zoo intéressant als de
FK55. De Gl had dan ook eenvoudig
niet mogen ontbreken op de Avia.
Ietwat pijnlijk doet de tirade aan bij
het keurige klinkwerk van de metalen
Fokker-drijvers dat Anthony H. G.
reeds zoo omstreeks de middeleeuwen
der vliegerij „een open oog had voor de
metaalconstructie". Jaja, men kent nog
altijd het spreekwoord „Qui s'ex.cuse,
s'accuse"Uiterst leerzaam is de
serie modellen, die Fokker inzond, van
de Spin af het griezelige draadjes-en-
zeildoek-ding waarop de jonge Fokker
destijds zichzelf leerde vliegen via
alle beroemde modellen tot de Gl, en
de T5, de in serie voor de Nederland
sche luchtgrensverdediging in aanbouw
zijnde luchtkruisers, toe. Een lange en
respectabele rij! En die T5 hij staat er
een beetje onopvallend bij, aan het ein
de van de rij verdient toch werkelijk
wel onze belangstelling. Nu wij in Ne
derland eindelijk ons luchtmachtmate-
rieel eens op peil gaan brengen, gaan
we het ook goed doen.
U weet natuurlijk dat B'ata in Tsje-
choslowakije zoo'n soort Tsjech sche
Fordfiguur is. Ford heeft ook vliegtui
gen gebouwd. Een Amerikaansch type
zakenman, die zichz'elven respecteert,
bouwt vliegtuigen. B'ata dus ook De
Zlin XII staat hier: een goed en goed
koop tweepersoonssportvliegtuig f 3000
(De „Scheldemusch" kost minder d,an
de helft!)
Er zijn velé motoren te z en. Een heel
veel belangstelling trekkende doorsnee
van een mode rne vliegtuig-stermotor,
in werking. Maar de ruwoliemotor, die
het passagiersvliegen veiliger moet ma
ken, hebben we niet gezien op de om
vangrijke Duitsche Inzending Trouwens:
daar zal wel even veel van wat er te
zien zoude zijn, niet te zien wezen, als
er van dat wat de moeite van het zien
waard is, inderdaad ook veel te zien
is
Een instructief toestel, in soorten aan
wezig, is dat om den leek het gedrag
van Tucht- en waterstroomen rondom
voorwerpen v,an versch'llende doorsne
de duidelijk te maken In de Duitsche
afdeeling staat een rooktunnel, en er
is een Nederlandsch apparaat dat het
met water en zaagsel doet, maar beide
laten nu eens erg duidelijk zien, wat we
allemaal in de theorie wel weten, hoe
verschillend al en niet gestroomlijnde
dingen zich in den stroom ge-, resp
misdragen.
Er hangt ergens in de zaal een zweef
vliegtuig, in Arnhem gebouwd.... nou,
als jongens van de W Z, C. d,at zien,
dan mogen de suppoosten wel uitkij
ken of ze smokkelen het onder d'rlux
truitje mee naar 't Vlissinger veld. Een
snoesje, zou Nel misschien wel zeggen.
Wat zijn die ranke en on-grimmige
zweefkistjes toch mooi. En zooveel lief
lijker bijgedachten wekkende dan die
dingen die kanonnen en bommen aan
boord hebben
Voor wie met deze dingen niet be
kend is zij een bezoek aan de jeugd-
luchtv.aartclubs ook wel zeer aanbevo
len. Men ziet daar. een modernen vorm
van.... huisvlijt, waarbij het kinder
lijke gepruts van ónze jongensjaren toen
we houtsnijwerk en figuurzaagrommel
maakten, oerleelijke vogelenkooitjes en
onbruikbare sigarenkisten en zoo, wel
erg, en gunstig afsteekt. Het is werk om
je petje voor af te nemen, die modellen
welke de jongens daar met geduld ma
ken. En leerzaam, inleidend tot het wer
kelijke leven. Goed zoo, jongens Je be
wijst er mee, d.at niet al dat gekanker
van die ouderen op „de jeugd van te-
genwoordi g" op feitelijken grond be
rust.
Er ware van de tentoonstelling zelve
nog drie maal zooveel te schrijven En
van wat er om henen opgesteld is nog
weer evenveel: luchtvaartpers, Roode
Kruis, Luchtverdedigingsfonds, Weten
schappelijke afdeelingen, Parachutes,
Meteorologie, Luchtfotografie niet te
vergeten, Burgerluchtbescherming: een
volledig ingerichte gaskelder, ja zelfs,
o, ironie, een „echt gezellig" ingerich
te bomkelder welke de exposeerende
firma beleefd aanbeveelt in elk stads
tuintje te komen aanleggen
Laat ons echter met een nabetrach-
tinkje eindigen
Deze tentoonstelling bewijst weer
Wie in hei verleden niet leest, wordt
in de toekomst gestraft.
eens té meer, dat de luchtvaart, al lang
de kinderschoenen ontwassen, een in
tens levend onderdeel onzer hedendaag-
sche maatschappij vormt Zij is er, zij
m,ag en zal niet tegengehouden worden.
Wel is er een andere vraag te stellen:
gaat het in de goede richting met onze
luchtvaart? Dan rijst bij ons twijfel ten
aanzien van de burgerluchtvaart. Twij
fel, of de n o o d z a k e 1 ij/ k e oor-
fogs-geestesgesteldheid van: „neerge
schoten? Afschrijven, niet-over-pra-
ten, Reserve inzetten!" n et ook teveel
de burgerluchtvaart in het verleden heeft
beheerscht en in de toekomst zal blij
ven beheerschen? Want een ieder die
niet tot het door „hoera" begoochelde
publiek behoort, weet nu in Nederland
toch wel, dat het safety-first slogannetje
waarmee hier zoo gaarne geopereerd
wordt, niet is overeenkomstig de truth-
in-advertising regel, welke ook uit Ame
rika stamt, maar dat, gunstige uitzon
deringsgevallen daargelaten, het time
table-first in de werkelijkheid belang
rijker is dan het safety-first.
Dit nu dunkt ons niet de juiste gees
tesgesteldheid voor de blijvend gunstige
ontwikkeling onzer Nederlandsche bur
gerluchtvaart, Men herinnere zich, dat
de Holland-Amerika Lijn zich destijds
zoo'n uitstekenden naam in Amerika
heeft weten te vestigen, juist door haar
harde veiligheid. Geen r'sico's nemen:
dan maar een dag te laat. Veiligheid
éérst.
Zou het dien kant in de Nederlandsche
burgerluchtvaart ook nog niet eens uit
moeten, dat elke piloot, die op schema-
tijd met genomen risico b nnenkomt
een scbrobbeering krijgt, een bestuur
der die over tijd maar zonder
risico landt, een pluimpje'
Quien sabe 1
Het was gisteren zoo mogelijk nog
warmer op het jamboree-terrein dan
den vorigen dag. De verzengende zonne
stralen deelden reeds den geheelen och
tend hun meer dan normale warmte aan
het kamp mede en in de tenten was het
bijna niet uit te houden. Vele jongens
trachtten dan ook eenige verkoeling te
krijgen onder de vele douches welke
hier voor hen zijn opgericht. Maar ook
zijn duizenden gisteren weer naar zee
getrokken en onder hen waren tallooze
Zweden en Engelschen op wie de groote
haringvijver een bijzondere aantrek
kingskracht uitoefent.
Overigens had het kamp zijn gewone
aanzien.
In gloeiende zonhitte zijn des mid
dags in de arena weder voor tiendui
zenden toeschouwers demonstraties ge
houden en wel door Australië, Frankrijk»
Amerika en Tsjecho-Slowakije.
Deze demonstratie werden bijge
woond door de gezanten van Fran
krijk, Amerika en Tsjecho Slo
wakije, Ook de chief scout was aan
wezig, De leider van de Tsjechen bracht
voor de microfoon dank aan Nederland
voor de vriendelijke ontvangst. Het wa
ren opnieuw interessante nummers, wel
ke ten beste werden gegeven en bij de
Amerikanen was het een aardig moment,
toen tusschen een aantal scouts een
wedloop op klompen werd georgani
seerd.
De Hollandsche klompen schijnen
voor de Amerikanen wel een zeer bij
zondere bekoring te hebben, want nog
dagelijks komen ladingen van deze
„wooden shoes" naar het marktterrein
en even grif gaan ze telkens van de
hand, z'oodat nauwelijks aan alle aan
vragen kan worden voldaan.
Ook stelten komen thans in trek en
gisteren zagen we verschillende buiten
landsche jongens op deze houten onder-
beenen door de kampen en over het
marktterrein stappen, waar zij in het
drukke gewoel nauwelijks vooruit kon
den komen.
Zeeverkenners naar zee
Honderd zeeverkenners van de jam
boree, grootendeels Nederlanders en En
gelschen, voorts enkele Hongaren, Oos
tenrijkers en Polen, maakten Donderdag
een trip naar IJmuiden. De Sea Scouts
hebben een praentigen dag gehad Fen
deel ging aan boord van de loodsboot,
een ander deel aan boord van den
stoomtreiler „Caroline IJm. 26" voor
bet maken van een zeeieisje. Tegen het
middaguur voeren beide vaartuigen ge
ëscorteerd door <ie 'Jmuider reddings
boot „Neeltje Jacoba", de haven uit.
Het was prachtig weer en de zee was
spiegelglad, zoodat bij geen van de zee
verkenners de vreugde van het uitstapje
werd vergald. Zij, die met den stoom
treiler waren uitgegaan, hebben de
sensatie van een trek met het trawlnet
kunnen beleven.
Na afloop der vroolijke vischvangst
wendden loodsboot en treiler den ste
ven. Om ongeveer drie uur was iedereen
zeer voldaan ©ver het prachtige uit
stapje. weer veilig aan wal.
De welpen.
Het was gisteren de laatste dag voor
de welpen op de jamboree. De 3000 jon
ge wolven van de tweede groep hebben
de drukte op het terrein nog vergroot,
en aan hun gesnater en vroolijk gesnap
was duidelijk te zien, dat het bezoek
aan hun groote broers hun uitstekend
was bevallen,
Welgemoed en zingend verlieten zij
tegen den avond de tentenstad, om vol
van prettige herinneringen huiswaarts te
keeren.
De drukte.
Ook gisteren was het op Eet terrein
een drukte van belang. De stroom van
toeschouwers langs de tenten bleef on
ophoudelijk voortduren en de padvin
ders beginnen zoo langzamerhand het
gevoel te krijgen, dat zij hier als het wa
re medewerkers zijn bij een groote de
monstratie op huis- (hier dan kamp-) in
richting en. kookgebied, want vooral de
verkenners die belast zijn met het be
reiden van het potje, hebben 't vaak
kwaad te verduren van de dames onder
het publiek, die crilisch op hun verrich
tingen toezien en het niet kunnen nala
ten allerlei aanwijzingen te geven.
Hoe goed bedoeld deze adviezen wel
licht ook mogen zijn, voor de padvin
ders zijn ze niet prettig, want boven
dien tasten ze hun gevoel van eigen
waarde aan. Het is dan ook volkomen
begrijpelijk, dat de jongens wel eens de
verzuchting slaken: ,we lijken wei apen
in een dierentuin", of dat de kok van de
patrouille eenigszins kregelig opmerkt:
„mevrouw, We hebben een boekje, waar.
in staat hoe het moet er. zoo bevali het
ons best".
Waarop dan de vriendelijke raadgeef
ster met minder vriendelijke blikken af
druipt.
Woensdag toen de Koningin en Prins
Bernhard de jamboree bezochten, heb
ben de ontvangsten aan de verschillende
loketten van de jamboree ongeveer
f 80.000 bedragen. Dè vele door de
spoorwegen verkochte kaarten zijn daar
onder niet begrepen. Het bezoek over
treft ver alle verwachtingen van de
jamboreeleiding.
Niet alleen op het jamboree-terrein
zelf was de belangstelling overgroot, ook
vanuit de lucht werd dit wereldgebeuren
door zeer velen gadegeslagen. Want on
ophoudelijk ronkten de zware K. L. M.-
machines over het kamp en vanuit de
lucht hadden de passagiers een schitte
rend uitzicht over de uitgestrekte witte
tentenwereld met haar duizenden Wap
perende kleurige vlaggen.
Bij den dokter.
Hoe maken de zieken het dokter?
Slecht gaat het met de zieken, mijn
heer, slecht, ze zijn er eenvoudig niet,
ik zit me te vervelen, en ik heb het
warm, en als er geen zieken zijn, waar
om zit je dan als dokter zoo'n heelen
dag te wachten op zieken, die niet ziek
willen worden en die zoo gezond zijn als
een visch en blijven ende dokter
moppert en verliest alle logica uit het
oog. Maar de bui trekt voorbij en dan is
de logica er ook weer. Luister maar:
„we zijn met ongeveer twintig dokters
in het kamp, de medische dienst func-
tionneert prachtig en de gezondheids
toestand van de boys is boven verwach
ting goed.
Zoo 's morgens op het spreekuur krijg
ik weliswaar gemiddeld ongeveer zeven
tig jongens bij me, maar dat beteekent
eigenlijk niets. Wat snijwonden, die we
verbinden, een paar insectenbeten en
ook nogal wat kleinere maagstoornissen.
Door het andere eten en het andere wa
ter vermoedelijk. We hebben ook nog
een paar blindedarm-operaties gehad,
maar dat was te verwachten en we wa
ren er op voorbereid. De patiënten
gaan alweer goed vooruit".
DE VERLAAGDE POSTTARIEVEN
Nieuwe prijzen der postzegel
boekjes. Inwisseling fran
keerzegels en briefkaarten.
In verband met de invoering van het
stuiversport worden te zijner tijd nieu-
i we postzegelboekjes, bevattende 24
Ge kunt niet overal alles krijgen.
Neemt U daarom zelf een doosje
"AKKERTJES" mee, om bij de hand
hebben bij hoofdpijn, „wagen
ziekte", kiespijn, en andere pijnen,
maar ook bij n kou, 'n griep, enz.
AKKER-C ACH ETS
Koker met 12 stuks 62 ct. Zakdoosje, 6 stuks 20 ct.
(Ingez. Med.)
Verwachting tot morgenavond:
DE BILDT: Meest zwakke O. tot Z.
wind, nevelig tot licht bewolkt, droog
warm weer, behoudens geringe kans op
onweer.
UKKEL: Lichte veranderlijke wind,
schoon, warm weer, de temperatuur
komt boven de 30 graden Celsius. Lichte
kans op onweer in Oost-België.
Vr. 6 Aug. Zon op: 5 h 29; onder: 20 h
42. Licht op: 21 h 12. Maan op: 5 h 30;
onder: 20 h 11. N.M. 6 Aug.
Hoog- en Laagwater te Vlissingen i
Augustus.
Hoogwater. Laagwater.
Vr. 6 1.41 13.58 8.13 20.46
Za. 7 S 2.27 14.41 8.59 21.30
Zo. 8 3.14 15.27 9.39 22.14
Hoog- en Laagwater te Wemeldfnge:
Augustus.
Hoogwater. Laagwater.
Vr. 6 3.38 16.03 9.19 21.43
Za. 7 S 4.26 16.49 10.05 22.27
Zo. 8 5.14 17.33 10.44 23.09
Westkapelle is 28 min. en Domburg
23 min. vroeger; Veare 38 min. later
(S springtij).
frankeerzegels van 4 cent tegen 96
cent en gemengde boekjes met 6 fran
keerzegels van elk der frankeerwaarden
1, 1J4, 254, 4 en 5 cent tegen 84 cent
verkrijgbaar gesteld. Tevens zullen ar
beidslijsten met aangehechte briefkaart
van 4 cent worden aangemaakt. De ver
koopprijs dezer lijsten zal 9 cent bedra
gen.
Bij het publiek voorhanden arbeids
lijsten met aangehechte briefkaart van
5 cent worden tot en met 31 Augustus
a.s. tegen vergoeding van 10 cent per
lijst teruggenomen.
De op de kantoren nog voorradige ar
beidslijsten met aangehechte briefkaart
van 5 cent zullen van 1 September af
eveneens tegen den nieuwen prijs van
9 cent worden verkocht: de aan die
lijsten gehechte briefkaarten worden bij
eventueele inwisseling tegen 4 cent te
ruggenomen.
Nog bij het publiek voorhanden post
zegels van 6 en 21 cent, briefomslagen
en postbladen met een zegelafdruk van
6 cent en briefkaarten (enkele en dub-
'belea met een regelafdruk van 5
cent kuunen, mits gaaf en on
geschonden, ook op de poststations en
postagentschappen alsmede bij de met
zegelverkoop belaste bestellers tot en
met 31 October a.s. worden ingeruild te
gen hetzij hetzelfde aantal zegels enz.
van het nieuwe tarief, waarbij dan per
stuk 1 cent wordt terugbetaald, hetzij
tegen een met het waardeverschil over
eenkomend grooter aantal zegels.
NEDERLAND EN VLAANDEREN.
De heer Rost van Tonningen heeft
aan den minister van buitenlandsche
zaken de volgende vragen gesteld:
1. Is de minister bereid mede te dee-
len of het juist is, dat de deelname van
den dirgent Jos. Vrancken jr. aan het
Vlaamsch-nationale zangfeest van 25 Juli
j.l. te Brussel, waar deze dirigent ue
uitvoering van het „Wilhelmuszou lei
den, door tusschenkomst van H. M. s
gezant mr. J. A. N. Patijn, direct of in
direct werd verhinderd?
2. Is de minister niet van meening, dat
een zoodanige medewerking, als zijnde
van groote beteekenis voor de Neder
landsche cultuur, juist door de Neder
landsche regeering, evenals alle uitingen
van het Nederlandsche kunst- en gees
tesleven in het Vlaamsche deel van Bel-