SPORT. «GEZONDEN STUKKEN. OOSTBURG. AGEHDA. Jiad gemaakt. Een foto van hem werd gemaakt en de Antwerpsche drukker herkende van deze foto den man, die de spaarzegels had besteld. Hierin vond de politie aanleiding tot zijn arrestatie over te gaan. Dinsdagavond is de man, een inwoner van Amsterdam-West, te Heerlen, waarheen hij met zijn gezin per auto was vertrokken, aangehouden. Hij is 41 jaar oud, heeft twaalf ambachten en dertien ongelukken gehad, doch was tot nu toe geen bekend© van de politie. Bovendien zijn drie werkloozen gear resteerd, waarvan echter één op vrije voeten is gesteld, en twee, resp. 32 en 45 jaar oud, met den hoofdverdachte zul len worden voorgeleid. De spaarzegels heeft de politie niet gevonden. De drie verdachten ontkennen. KERK EN SCHOOL, Kerkvoogden en Notabelen der Ned. Hervormde gemeente te Oostburg hebben besloten de rverhoudingsfactor voor den hoofdelijken omslag te bren gen van 0,3 op 0,35 hetgeen eene ver hooging van het geheele kohier tenge volge heeft van circa f 225 tot f 300, wat voor de lagere en midden klassen over eenkomt met eene verhooging van eeni- ge centen, voor de hoogere klassen met hoogstens f 3 a f 4; de verhooging Was noodzakelijk. Te 's Gravenhage slaagde voor het examen boekhouden M.O. (K XII) F. J. A. Pantus te Koudekenke Abonnementen en Advertentiën voor -dit blad worden aangenomen door de Agente Firma A. J, BRONSWIJK WANDELSPORT DE VIERDAAGSCHE, Ieder jaar weer zien de loopers tegen den tweeden dag op, voornamelijk de genen die het 55 km parcours bewande len. Degenen, die geen blaren van den vorigen dag hebben overgehouden be ginnen vol goeden moed. Zoo'n groot mogelijk aantal kilometers afleggen voor de warmte begint. We hebben ech ter niet veel over de warmte te kla gen. Gelukkig niet. Opmerkelijk is dat er dezen dag vlugger wordt gerust dan de eerste dag. 5 Kilometer buiten Nij megen zien we al de eerste militaire de tachementen langs den weg liggen. Het kan reglementair zijn, doch waarschijn lijker is het, dat de vermoeidheid van den eersten dag zich nog doet gelden. De groote trek ging gisteren over Wijchen, het gedurende de vierdaagsche zoo gezellige plaatsje. Hier concerteert de Marine kapel in de muziektent op de Markt. Diverse autoriteiten plegen hier hun tenten op te slaan om het vierdaag- scheleger te zien voorbijtrekken. Gis teren was het er echter drukker, veel drukker dan anders. In de café s op de markt was 's mor gens om tien uur geen stoel meer onbe zet. Men zit in spanning. Elke auto, die het Marktplein oprijdt, vraagt belang stelling. Prins Bernhard zal te tien uur te Wijchen arriveeren om de loopers te zien voorbijtrekken. Precies 10 uur komt er beweging in de wachtende mas sa. Vierdaagsche officials loopen hard naar een punt op de Markt. Enkele auto's verschijnen. In een ervan zit Z. K. H. In een sport colbert, een roode das en dito pochet kijkt de Prins la chend de menigte aan. Een luid hoera weerklinkt. Nauwelijks is Z. K. H. op de plaats aangekomen of enkele militaire detachementen komen aangestapt. Een kort commando: „Hoofd rechts". Met een ruk worden de hoofden in de rich- aller tijden, Sir Henry Campbell Ban- nerman, o.m. in zijn rede te Leeds in Maart 1903 aldus: „Er is feitelijk slechts één groot be letsel voor het stoffelijk en zedelijk volkswelzijn. Dat is het belang en de overmatige zorg voor het belang van den grondeigenaar, en de politieke en maatschappelijke invloed, welken hij en zijn klasse kunnen uitoefenen. Waarom zou de eene mensch mogen oogsten, wat de andere zaaide? Hier hebt ge, mogelijk, het duidelijkst voor beeld in de huidige staatkunde van het fundamenteel, constant en noodwendig verschil tusschen de Liberale Partij en haar tegenstanders. Hier ligt de diepe klove, dwars door elke publieke pro bleem-stelling, tusschen hen en ons". En zoo Lloyd George en Asquith in Engeland, Pierson, Van Houten en Treub in Nederland. Doch de Conser vatieven m Engeland wisten eerst Ge orge's Landwaardebelasting te doen mislukken, zooals zij thans Snowden's wet hebben weggewerkt. En in Neder land heeft men Pierson, die in zijn leer boek der Staathuishoudkunde zoo hel der en scherp in het licht stelde, dat en waarom alle volksinspanning en be- kwaamheidsverhooging voor de massa der werkers nutteloos zou blijven, zoo lang deze slechts kunnen strekken om „het leeuwendeel" daarin van de, niets doende en slechts kalm wachtende, grondeigenaars te doen toenemen, en ting gedraaid. Het défilé is gebeurd. De Marine kapel zet de Lippe Detmold marsch in. Na afloop hiervan zetten en kele menschen het Wilhelmus in, wat spontaan door honderden wordt mede gezongen. Prins Bernhard rijdt het par cours langs. Moeizaam loopen de detachementen langs den kalen grintweg welke over Hatert leidt naar Nijmegen. Slecht is de weg hier. Elk steentje wordt door pijn lijk vermoeide voeten vermeden. Een gedrukte stemming. Een geclaxoneer van auto's klinkt achter me. „Rechts aan" klinkt het commando. Een motor met zijspan waarop en waarin twee marechaussees. „De Prins is in aan tocht" wordt medegedeeld. Daarna de grijze twoseater waarin de leider der marschen, de kapitein J. N. Breunesse, „Daar komt de Prins; roep nu maar flink hoera, jongens". Verder geen uiterlijk vertoon wordt gevlraagd. De mutsen behoeven niet te worden opge zet, de cigaretten en pijpen behoeven niet te worden opgeborgen. Dan de open auto van Prins Bernhard. De soldaten die eenige oogenblikken geleden er down bijliepen op dit zware gedeelte van het parcours leven op. En wanneer de auto voorbijrijdt, Z. K. H. half staan de, half zittend achterin, terwijl hij rus tig een pijp rookt, klinkt een krachtig hoera op. En lachend neemt hij deze hulde in ontvangst. Ik ben er bijna van overtuigd, dat die Zeeuwsche soldaten van het veertiende zijn hart gestolen hebben met deze spontane hulde. Do zijn de jongens en een heimelijke wensch wordt geuit, dat zij den prins dien dag nog eens van zoo nabij zullen kunnen zien en dien parelenden lach zullen kunnen opvangen. Weinig ver moedden zij toen, dat hun wensch ver vuld zou worden. Wanneer de kazerne wordt binnenge marcheerd wordt al vlug bekend ge maakt, dat Prins Bernhard heeft plaats genomen bij een der startbureaux. Er wordt gedefileerd, de armen worden krachtig doorgezwaaid en de voeten stevig neergezet. Alleen een vierdaag sche looper weet wat het beteekent op het eind van den tweeden dag, de voe ten stevig te moeten neerzetten. Men mag dan al geen blaren hebben, pijn doen ze zeker. De voetzolen zijn eenigs- zins gezwollen van vermoeidheid. De burger deelnemers kijken verscho len eenigszins dien kant uit. Een groepje van vier dames hebben schijnbaar meer „moed". Bij den Prins aangekomen hef fen zij gevieren een luid hoera aan En.... Hij lachten stopt een nieuwe pijp...; rw Zoo is dan de tweede dag weer ten einde. Heden krijgen we weer die „heer lijke" betonweg naar Arnhem. Men fluistert, dat ook daar de Prins aanwe zig zal zijn. Maarmen zegt zooveel. Te hopen ware het echter, alwas het al leen maar voor het moreel van de wan delaars. Waren er op den eersten dag 16 uit vallers, gistermorgen zijn 21 deelnemers niet vertrokken. Op den tweeden dag telde men 25 uitvallers, in totaal waren dus gisteravond 62 uitvallers. Currans. SCHAKEN. Euwe wint de vierkamp in Duitschland, De afgebroken partijen uit de zesde ronde v.an den vierkamp te Garmisch Partenkirchen tusschen Bogoljubov en Saemisch en tusschen Aljechin en Euwe werden gisteravond voortgezet en be ëindigd. Bogoljubov won van Saemisch, ter wijl de partij AlljechinEuwe 'remise werd. Met een totaal van 4 punten heeft Euwe den vierkamp gewonnen. De eind stand werd: 1 dr. M. Euwe 4 punten; 2 en 3 dr. A. Aljechin en Bogoljubov ieder 3)4 punt; 4 Saemisch 1 punt. waarom een landwaardebelasting in elk opzicht de meest gerechtvaardigde en heilzaamste is, als minister vrijwel „ge temd' de „niet buigende, wel breken de' Van Houten, wiens initiatief-ont werp inzake grondonteigening tegen re delijke inpl. v. woekervoorwaarden, en Treub, wiens grondwaardebelasting naar de verkoopwaarde, zoo pijnlijk de „ge vestigde belangen" kwetsten, voor goed uitgestooten. Na een periode van veel tweedracht en verslapping heeft The Liberal Party op haar Alg. Verg. te Londen, 18 en 19 Juni 1936, een grondige reorganisatie der partij voltooid en neergelegd in een „Constitution", welker „preamble" een kernachtige formuleering omvat van wezen en doel en de, reeds door Ban- nerman zoo genoemde, fundamenteele voorwaarde van het Liberalisme, d.i. de vrijmaking van den .grond door een landwaardebelasting en binnenlandsche kolonisatie. Hoezeer de 1800 afgevaar digden uit alle deelen van Brittannië deze eischen als albepalend erkenden, bleek wel uit het algemeen geestdriftig applaus bij uitspraken als deze van den voorzitter Sir Arthur Sinclair: „We s*a,Bd for Landvalue-taxation!" Terzelfder tijd werd in Nederland af schaffing ook van het laatste schijntje „grondbelasting" (de eenige, die thans lager is dan voor de 20 jaar, waarin el ke andere belasting tot onmogelijke, bij na „astronomische bedragen werd op gevoerd, ook de zgn. „grondbelasting", MIDDELBURGS VERKEER. Ik richt me tot U naar aanleiding van het artikel in Uw blad, betreffen de het verkeer in Middelburg, een ar tikel dat :n ruime mate verspreid werd en dat in min of pieer verstevigde re productie-vorm ook de wand van me nigerlei wachtkamer en winkel siert, Die zaak draait nu een drietal maan den ongeveer, zoodat ik meen niet te haastig te zijn in m'n oordeel. Ik heb het oordeel gevraagd van verschillen de „medeburgers" en ook dat oordeel staafde de meening, dat er toch nog wel het een en ander aan ontbreekt. 'k Had nog wel langer willen zwij gen, maar vanavond werd het mij toch te gortig. Het organiseeren van optochten is een ding, dat aangevraagd moet wor den en toch zeker ook van politiewege bekeken wordt, alvorens toestemming verleend wordt aan die optocht uitvoe ring te geven. Waarom moet nu een padvindersgroep, hoewel er meer we gen rchtjuig Molenwater leiden, juist door de eenige weg gaan die nog open is voor een auto om van de Dam n,aar de Markt te komen. Ik moest snel naar Veere. iemand oppikken bij een winkel in de Lange Delft, reed zonder eenige waarschuwing, dat er wel eens opstopping kon zijn de Kor te Delft in en werd toen door een ge parkeerde auto, een gehandschoende agenten hand en een tot eer gezegd keurig marcheerende groep padvin ders tot stoppen gedwongen. Als nu absoluut het verkeer geleid moet wor den: waarom dan niet een waarschu wing bij bv. Nieuwstraat of Korte Delft, of anders, waarom niet gemar cheerd over de Lange Burg? Dat bracht me er toe m'n hart te luchten over de verkeersregeling. Als men dagelijks door de stad heen en weer trekt, dan ondervindt men aan den lijve de voor- en nadeelen. Voor al helaas de overwegende n,adeelen. Het „aanvoelen" van de verkeersre geling door vreemdelingen is toch wel zeer overschat. Onze logee's uit Ban doeng, Amsterdam, Den Haag, Den Dolder en nog andere plaatsen kerm den om z'n hardst over ialle pijlen en borden en draaien. Zijn de vreemdelin gen die uit Domburg komen minder aangenaam dan de Vlissingers, d e toe- valllig de Lange Viele vinden? Zelfs een Middelburger-automobilist vergist zich, moet th,ans ernstig nadenken, om vlug van Noordpoort naar het station te komen. Maar als nu de arme geestelijk overschatte vreemdeling met rust wordt gelaten en eveneens de voor 't verkeer pathologische se'zoen Donder dagen, en dan Middelburg bekeken en vergeleken met steden die eveneens een „spinnekop structuur" hebben en eveneens verkeersproblemen hebben, zij het in veel grooter formaat, dan kan toch wel afgevraagd worden: Is deze regeling nu inderdaad noodig of slechts een schoon achter een bureau uitge- knobeld veilig-verkeers-plan? Middel burg, als een klein W'alchersch P,arijs, tobt met verkeers-puzzle's! Het is nu een zeer twijfelacht'g ge noegen een auto te bezitten. Nog el lendiger als dit door de publieke opi nie geëischt sieraad niet ten volle ge bruikt kan worden. Maar het is ondoen lijk 's morgens door de stad te rijden als er eenigzins tempo moet worden vastgehouden. De voetgangers loopen bij voorkeur m:dden over straat. Trier en Goslar zijn door verhoogde trottoirs niet ontsierd; zou Middelburg wél ach teruitgaan als de stoepsteenen althans op gelijk niveau werden gebracht? Wielrijders.... coupeeren geen gebrek, zw,are lasten op 't stuur nopen tot acrobatische toeren, maar wat nog er ger is: de niet fietsende wielrijder is een „voetganger" en wel een eigenaar- d.w.z. een boete op het bouwen van huizen gevraagd vanwegeVrij heidsbond! en.... N.S.B., en vermeed de groote pers ook maar met een woord melding te maken van de groote we reldbijeenkomst over deze zaak in Lon den en van bovengenoemde Alg. Verg. der Liberal Party. Dat een „tijdig" ge kocht stuk grond van 35000 na enkele jaren door Amsterdam moet worden be taald met 200.000, drukkende via hu ren en prijzen van levensonderhoud op alle werkersinkomens, hetzij onder par ticulier of gemeentelijk grondmonopolie, dat van 292 netto-opbrengst de pro ducenten 164 „pacht" moeten afstaan, en dus nimmer eigen product in ge lijke of ruilgoederen kunnen terugkoo- pen, zoo min als de nog meer gedruk te „eigen", dwz. meestal hypotheek- boeren, is volgens de bestaande wetten nog steeds evenzeer wet- en rechtma tig, als het „tijdig" opkoopen bv. van wedstrijdkaarten, of het meer dan 5 pet. rente vragen door Jordaan-'een- ders, strafbaar en verfoeilijk heet. Ook in ander opzicht kan de Engel- sche Liberal Party ten voorbeeld strek ken. Wat hier „democratie" wordt ge noemd, is politiek sectarisme, d.wiz. kudden-afzondering, 'africhting:, disci pline en terreur, met volkomen uitslui ting en voorkoming van elk vrij hoor en wederhoor en objectieve volksvoor lichting, En heeft overigetis de betee- kenis gekregen v,an het meer of minder ver meedoen aan Staatsbemoeiing en dg soort voetganger daar hij veel slechter manoevreert, meer ruimte in beslag neemt en veel langzamer op schiet.. Met al die loopende wielrijders zijn er per tijdseenheid meer menschen bv, in de Lange Delft dan zonder in- rijverbod het geval zou zijn. Het grootste kruis is met de hand kar misère. Onlangs op een Zaterdag ochtend w,as de Korte Delft geblok keerd door twee groenteboertjes, die ieder een klant hielpen onder de meest aangename kout. Dat een pa tiënt in benauwdheid de minuten af telt, die de dokter wegblijft, laat ze koud. Een stoffeerderswagen-tegen stroom-in, maakt passeeren daar on mogelijk. Niet de snel zich verplaat sende auto, niet die paar bodewagens, maar die eindelooze groep groentekar ren, bestelwagens, handkarren brengen de rommel in 't verkeer. W,at is 't ge volg van deze regeling: op drukke punten, nèt als vroeger, twee agenten op de Markt, Opschieten evenmin mo gelijk als vroeger. Het verkeer heeft zich verlegd naar de kleine straatjes. De hoeken ,v. d. Takstra,atLange Burg bezorgden mij reeds twee maal een narrow escape. Hoeveel drukker .werd niet het beruchte hoekje op de Balans. Om de Korte Noordstraat te vermij den kruipt men door de Koningstraat Hoe gevaarlijk is niet de hoek St. Jo risLange Noordstraat. Stelt U, Redac tie, eens een enquête in om uit te ma ken wie van de burgers van Middel burg nu werkelijk tevreden is met dit plan! Het is nooit te laat om van een dwaling terug te keeren. En nu zult U mij vermoedelijk we een heel groote mopperpot vinden maar 't is niet alléén om te pruttelen Dat er naar een oplossing van inder .daad bestaande moeilijkheden gezocht wordt is prachtig en dan zal een ieder waardeeren, ik dus evenzeer, daar niet van. Dacht U dat het democratisch-den- kende deel van de Middelburgsche be volking het heel erg zou vinden als op fascistische wijze indien niet goed schiks, dan op last, van de stoepen kwestie tenzij uit historisch of tech nisch oogpunt (Prov. Bibliotheek, Hon- d.ius, e.d.) een eind werd gemaakt en aan het logste en grootste deel der weggebruikers een veilige wijkplaats werd gegeven? Van onder af en dus niet met de snelste, de auto's en motorfietsen. En als daarna de wielrijders wa toe ik zelf ook behoor f streng on der controle werden gebracht, met een verplichting tot doorrijden in de hoofd straten, richting aangeven en rechts houden. Als inderdaad het voorbeeld, van een groote stad was gevolgd, liet men handkarren in de hoofdstraten toch niet kr:skas door elkaar hobbelen, bond die apparaten minstens aan een eenrichtingsverkeer en dan nog liefst aan bepaalde uren. Dan zou er heel wat minder, geredeneerd worden langs de straat. Voor auto's een parkeerverbod met uitzondering van ziekenauto's e.d. voor Lange Delft, Korte Delft, Lan ge Burg, Lange Noordstraat, geheel, Vlasmarkt, Gortstraat,! Dam, Kaaien. Markt, Pottenmarkt, Heerengracht stil lezijde, Hofplein, Balans, bieden ru:m te in overvloed en zijn in een paar stappen te bereiken, bijvoorbeeld een parkeerverbod voor langer dan een half uur. De po.litie kent nu toch ook wel de wagens die heele dagen achtereen in de voornaamste verkeersstraten staan. Doorgaand verkeer, geheel buiten om. Waarom bv. wordt doorgaand verkeer fangs de Heerengracht geleid, komende van St. Laurens, Noordplein. Langs 2 scholen"en een rusthuis en een zieken huis! Een spiegel en een richtingaanwij zer bij de brug en alles loopt buiten ons om. (Een vluchtheuvel bij de melk- -bedeeling. Wat trouwens vanzelf spreekt, nu het AntiliberaUsme, waar onder de VB thans zelf, aloverheer- schend is, dat essentieel met ware de mocratie onvereenigb,aar is. Een zgn. „Eenheid door.... Democratie" is dan ook niet anders dan een uiterste be spotting der ware democratie, alleen vereenigbaar met consequent Liberalis me. Hoewel the Liberal Party volgens haar pre-amble vrijwel geen ander doel kent. dan betere bezitsverdeeling en verwijdering van alle volksarmoede, allereerst door verwijdering van het grondmonopolie, en the Lab our party zelfs met haar voor een landwaarde belasting is, en overigens veel minder sectarisch dan hier het SDAP-NVV-is- me, heeft zij elke stelselmatige samen werking met the Labourparty .afgewe zen. Of het Engelsch réveil zal slagen, ook onder de huidige noodtoestanden en verwarring der geesten, is ook, in dien de sterke karakters haar niet ontbreken, moeilijk te voorspellen. Doch zonder dit juist begin, stellig nooit en nergens. Santpoort St. A. Feberwee. [Opname v,an bovenstaand Welge schreven artikel beduidt nog niet, dat al hetgeen de inzender stelt, door ons oüder;schrèven zou worden. Zijn ver oordeeling van Eenheid door Democra tie bv. heeft onze instemming zeker n i e t. Ook wij hebben in de voor- fabriek o.a. Poelendalesingel zal Kou dekerke wel nooit maken, helaas; d,aar rijden véél vreemdelingen verkeerd). Aan het éénrichtingsverkeer voor auto's zal misschien niet veel meer te doen zijn. Als er flink doorgereden kan worden, is dat niej zoo verbazend erg. M,aar op deze laatste voorwaarde moet dan 4e klemtoon vallen. Alleen dat rondrijden op de Markt is een gruwel, Komend uit de Noordstraat heeft men thans geen zicht op verkeer dat uit de Lange Delft komt als de Burg moet worden ingereden; bovendien moeten dan vier straten gekruist worden, w,aarvan 2; auto's en handkarren en 2; alleen handkarren leveren kunnen. En de verkeersagent staat er toch al of niet ;'n actie. .Over toekomstmuziek als, verdwij nende tram en palen op de Markt enz. enz., z,al ik 't niet hebben. Maar met deze droge feiten-opsomming zou ik niet graag eindigen willen, 't Zou jammer wezen, dat het bevolkingscijfer van Middelburg nog meer terug zou loopen, o.a. door opheffing van de huwelijks markt: de Lange Delft. Van overhe'ds- wege kon misschien het circuleeren op de Markt, als op Anneliesjesd.ag. wor den gepropageerd. De .aanschaffing van nog één enkel duur bord: „Vermeerder hiér Uw snelheid; Uw kansen liggen op de Markt", wit, driehoekig, punt naar boven, rand van roode ooievaartjes zou hoogstens één middag den Raad bijeen kunnen houden, zij 't dan ook om te delibereeren over het genus ooie vaar, dan wel over de kostprijs van de paal waaraan dit bord bevestigd moet worden. Eilacie, de huizen zitten vol en meer dan drie boven, elkaar is in een opslag niet te lezen. Voor dit edele doel verleent de minister van financiën dispensatie en mogen de opcenten stij gen van 200 tot 201de vluchtkelder onder het ziekenhuis kreeg Middelburg immers ook cadeau! Arts. [Een studeerkamerbedenksel is deze regeling 'n elk' geval niet: de ver- keerscommissie was waarfijk alzijdig- deskundig samengesteld! En dip trottoirs: alstublieft. Hoe eer hoe liever; onze hoofdstraten schreeu wen er eenvoudig om! Red.] MARKTBERICHTEN. Middelburg, 28 Juli. Groen- tenveiling. Dubbele Princessen 8ill, Snijboonen 520, Roem van Holland 1014, Perfect 1215, Spinazie 311. Postelein 27, Rentegevers 214, Au gurken 214, Suikerboonen 48, Dop pers 1116, Tuinboonen 67, Roode kool 35, Zilveruien 710, Savoye kool 45 ct.. alles per kg; Peen 7 10, Rapen 13)4Kroten 24, Uien 3 5, Selderie 24, Rabarber 1,53,5, Rammenas 2 ct., alles per bos; Bloem kool 215, Andijv e 0,63)4, Kropsla 12)4. Komkommers 1)43 ct., alles per stuk. Bloemen: Gladiool 29 ct. per 10 stuks; Geranium 5 ct, per pot; Lathy rus 1 ct. per bos; Wilde eenden 37 ct. per stuk. MIDDELBURG. DO 29 Jul VR 30 Jul, GOES. DO 29 Jul VR 30 Jul. Cone. „Euphonia"; Tuin Schuttersh, 20.30 h. BIOSCOPEN. CITY, Midd. VA 30 Jul.—ZA 7 Aug.; -■ „San Francisco", 20.00 h; ZO 15 h. matinéé. ELECTRO, Midd. VR 30 Juk—ZA 7 Aug. „De Roem van 't Regiment" en Zonen van de Zuidzee", 20.00 h. ZO 15.00 h, matinée. verkiezingsdagen er wel op gewezen, dat in den naam eenheid- door -de mocratie een zekere contradictio in terminis ligt; men deed o.i. daarom be ter van Eenheid der Democratie te spreken! Maar overigens hebben wij deze beweging een heel gezonde, echt- Nederfandsche, ja in den breeden zin dezes woords liberale reactie tegen on-Nederlandsch drijven van uiterst rechts en uiterst links gezien, waarbij principieel bepaald verschillende poli tieke richtingen tot het behoud van dit eene door allen gewaardeerde hooge goed: de vrijheid des geestes, konden samenwerken. En zoo ware eveneens de vraag te stellen of de geachte inzender, hoezeer zijn opmerkingen omtrent de overma tige zorg die er voor de belangen van den grondeigenaar in ons huidige maat schappelijke systeem gedragen wordt, de overweging waard mogen wezen, ook daarin toch niet al te zeer het. heil van één kant verwacht. Als de een zegt: grondwaardebelasting of we ko men nooit tot betere toestanden, een tweede: indexloonen en indexrenten 's de panacee, een derde roept weg-met- de-coöper.aties, een vierde leve-de- coöperaties, een vijfde vrijhandel en een zesde: ordening.... dan komen we immers nooit werkelijk verder! Dit neemt niet weg dat in het be toog van den heer Feberwee menige heldere en voortreffelijke gedachte te vinden is, weshalve wij het h'er gaarne plaats verïeénen. Hoofdred. M.C.]

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1937 | | pagina 7