SPORT.
«GEZONDEN STUKKEN.
OOSTBURG.
AGEHDA.
Jiad gemaakt. Een foto van hem werd
gemaakt en de Antwerpsche drukker
herkende van deze foto den man, die
de spaarzegels had besteld. Hierin vond
de politie aanleiding tot zijn arrestatie
over te gaan. Dinsdagavond is de man,
een inwoner van Amsterdam-West, te
Heerlen, waarheen hij met zijn gezin per
auto was vertrokken, aangehouden. Hij
is 41 jaar oud, heeft twaalf ambachten
en dertien ongelukken gehad, doch was
tot nu toe geen bekend© van de politie.
Bovendien zijn drie werkloozen gear
resteerd, waarvan echter één op vrije
voeten is gesteld, en twee, resp. 32 en
45 jaar oud, met den hoofdverdachte zul
len worden voorgeleid. De spaarzegels
heeft de politie niet gevonden. De drie
verdachten ontkennen.
KERK EN SCHOOL,
Kerkvoogden en Notabelen der
Ned. Hervormde gemeente te Oostburg
hebben besloten de rverhoudingsfactor
voor den hoofdelijken omslag te bren
gen van 0,3 op 0,35 hetgeen eene ver
hooging van het geheele kohier tenge
volge heeft van circa f 225 tot f 300, wat
voor de lagere en midden klassen over
eenkomt met eene verhooging van eeni-
ge centen, voor de hoogere klassen met
hoogstens f 3 a f 4; de verhooging Was
noodzakelijk.
Te 's Gravenhage slaagde voor het
examen boekhouden M.O. (K XII) F. J.
A. Pantus te Koudekenke
Abonnementen en Advertentiën voor
-dit blad worden aangenomen door de
Agente
Firma A. J, BRONSWIJK
WANDELSPORT
DE VIERDAAGSCHE,
Ieder jaar weer zien de loopers tegen
den tweeden dag op, voornamelijk de
genen die het 55 km parcours bewande
len. Degenen, die geen blaren van den
vorigen dag hebben overgehouden be
ginnen vol goeden moed. Zoo'n groot
mogelijk aantal kilometers afleggen
voor de warmte begint. We hebben ech
ter niet veel over de warmte te kla
gen. Gelukkig niet. Opmerkelijk is dat
er dezen dag vlugger wordt gerust dan
de eerste dag. 5 Kilometer buiten Nij
megen zien we al de eerste militaire de
tachementen langs den weg liggen. Het
kan reglementair zijn, doch waarschijn
lijker is het, dat de vermoeidheid van
den eersten dag zich nog doet gelden.
De groote trek ging gisteren over
Wijchen, het gedurende de vierdaagsche
zoo gezellige plaatsje. Hier concerteert
de Marine kapel in de muziektent op de
Markt. Diverse autoriteiten plegen hier
hun tenten op te slaan om het vierdaag-
scheleger te zien voorbijtrekken. Gis
teren was het er echter drukker, veel
drukker dan anders.
In de café s op de markt was 's mor
gens om tien uur geen stoel meer onbe
zet. Men zit in spanning. Elke auto, die
het Marktplein oprijdt, vraagt belang
stelling. Prins Bernhard zal te tien uur
te Wijchen arriveeren om de loopers te
zien voorbijtrekken. Precies 10 uur
komt er beweging in de wachtende mas
sa.
Vierdaagsche officials loopen hard
naar een punt op de Markt. Enkele
auto's verschijnen. In een ervan zit Z.
K. H. In een sport colbert, een roode
das en dito pochet kijkt de Prins la
chend de menigte aan. Een luid hoera
weerklinkt. Nauwelijks is Z. K. H. op de
plaats aangekomen of enkele militaire
detachementen komen aangestapt. Een
kort commando: „Hoofd rechts". Met
een ruk worden de hoofden in de rich-
aller tijden, Sir Henry Campbell Ban-
nerman, o.m. in zijn rede te Leeds in
Maart 1903 aldus:
„Er is feitelijk slechts één groot be
letsel voor het stoffelijk en zedelijk
volkswelzijn. Dat is het belang en de
overmatige zorg voor het belang van
den grondeigenaar, en de politieke en
maatschappelijke invloed, welken hij en
zijn klasse kunnen uitoefenen.
Waarom zou de eene mensch mogen
oogsten, wat de andere zaaide? Hier
hebt ge, mogelijk, het duidelijkst voor
beeld in de huidige staatkunde van het
fundamenteel, constant en noodwendig
verschil tusschen de Liberale Partij en
haar tegenstanders. Hier ligt de diepe
klove, dwars door elke publieke pro
bleem-stelling, tusschen hen en ons".
En zoo Lloyd George en Asquith in
Engeland, Pierson, Van Houten en
Treub in Nederland. Doch de Conser
vatieven m Engeland wisten eerst Ge
orge's Landwaardebelasting te doen
mislukken, zooals zij thans Snowden's
wet hebben weggewerkt. En in Neder
land heeft men Pierson, die in zijn leer
boek der Staathuishoudkunde zoo hel
der en scherp in het licht stelde, dat
en waarom alle volksinspanning en be-
kwaamheidsverhooging voor de massa
der werkers nutteloos zou blijven, zoo
lang deze slechts kunnen strekken om
„het leeuwendeel" daarin van de, niets
doende en slechts kalm wachtende,
grondeigenaars te doen toenemen, en
ting gedraaid. Het défilé is gebeurd. De
Marine kapel zet de Lippe Detmold
marsch in. Na afloop hiervan zetten en
kele menschen het Wilhelmus in, wat
spontaan door honderden wordt mede
gezongen.
Prins Bernhard rijdt het par
cours langs.
Moeizaam loopen de detachementen
langs den kalen grintweg welke over
Hatert leidt naar Nijmegen. Slecht is de
weg hier. Elk steentje wordt door pijn
lijk vermoeide voeten vermeden. Een
gedrukte stemming. Een geclaxoneer
van auto's klinkt achter me. „Rechts
aan" klinkt het commando. Een motor
met zijspan waarop en waarin twee
marechaussees. „De Prins is in aan
tocht" wordt medegedeeld. Daarna de
grijze twoseater waarin de leider der
marschen, de kapitein J. N. Breunesse,
„Daar komt de Prins; roep nu maar
flink hoera, jongens". Verder geen
uiterlijk vertoon wordt gevlraagd. De
mutsen behoeven niet te worden opge
zet, de cigaretten en pijpen behoeven
niet te worden opgeborgen. Dan de open
auto van Prins Bernhard. De soldaten
die eenige oogenblikken geleden er
down bijliepen op dit zware gedeelte
van het parcours leven op. En wanneer
de auto voorbijrijdt, Z. K. H. half staan
de, half zittend achterin, terwijl hij rus
tig een pijp rookt, klinkt een krachtig
hoera op. En lachend neemt hij deze
hulde in ontvangst. Ik ben er bijna van
overtuigd, dat die Zeeuwsche soldaten
van het veertiende zijn hart gestolen
hebben met deze spontane hulde. Do
zijn de jongens en een heimelijke
wensch wordt geuit, dat zij den prins
dien dag nog eens van zoo nabij zullen
kunnen zien en dien parelenden lach
zullen kunnen opvangen. Weinig ver
moedden zij toen, dat hun wensch ver
vuld zou worden.
Wanneer de kazerne wordt binnenge
marcheerd wordt al vlug bekend ge
maakt, dat Prins Bernhard heeft plaats
genomen bij een der startbureaux. Er
wordt gedefileerd, de armen worden
krachtig doorgezwaaid en de voeten
stevig neergezet. Alleen een vierdaag
sche looper weet wat het beteekent op
het eind van den tweeden dag, de voe
ten stevig te moeten neerzetten. Men
mag dan al geen blaren hebben, pijn
doen ze zeker. De voetzolen zijn eenigs-
zins gezwollen van vermoeidheid.
De burger deelnemers kijken verscho
len eenigszins dien kant uit. Een groepje
van vier dames hebben schijnbaar meer
„moed". Bij den Prins aangekomen hef
fen zij gevieren een luid hoera aan
En.... Hij lachten stopt een nieuwe
pijp...; rw
Zoo is dan de tweede dag weer ten
einde. Heden krijgen we weer die „heer
lijke" betonweg naar Arnhem. Men
fluistert, dat ook daar de Prins aanwe
zig zal zijn. Maarmen zegt zooveel.
Te hopen ware het echter, alwas het al
leen maar voor het moreel van de wan
delaars.
Waren er op den eersten dag 16 uit
vallers, gistermorgen zijn 21 deelnemers
niet vertrokken. Op den tweeden dag
telde men 25 uitvallers, in totaal waren
dus gisteravond 62 uitvallers.
Currans.
SCHAKEN.
Euwe wint de vierkamp in Duitschland,
De afgebroken partijen uit de zesde
ronde v.an den vierkamp te Garmisch
Partenkirchen tusschen Bogoljubov en
Saemisch en tusschen Aljechin en Euwe
werden gisteravond voortgezet en be
ëindigd.
Bogoljubov won van Saemisch, ter
wijl de partij AlljechinEuwe 'remise
werd. Met een totaal van 4 punten heeft
Euwe den vierkamp gewonnen. De eind
stand werd: 1 dr. M. Euwe 4 punten;
2 en 3 dr. A. Aljechin en Bogoljubov
ieder 3)4 punt; 4 Saemisch 1 punt.
waarom een landwaardebelasting in elk
opzicht de meest gerechtvaardigde en
heilzaamste is, als minister vrijwel „ge
temd' de „niet buigende, wel breken
de' Van Houten, wiens initiatief-ont
werp inzake grondonteigening tegen re
delijke inpl. v. woekervoorwaarden, en
Treub, wiens grondwaardebelasting naar
de verkoopwaarde, zoo pijnlijk de „ge
vestigde belangen" kwetsten, voor goed
uitgestooten.
Na een periode van veel tweedracht
en verslapping heeft The Liberal Party
op haar Alg. Verg. te Londen, 18 en 19
Juni 1936, een grondige reorganisatie
der partij voltooid en neergelegd in een
„Constitution", welker „preamble" een
kernachtige formuleering omvat van
wezen en doel en de, reeds door Ban-
nerman zoo genoemde, fundamenteele
voorwaarde van het Liberalisme, d.i. de
vrijmaking van den .grond door een
landwaardebelasting en binnenlandsche
kolonisatie. Hoezeer de 1800 afgevaar
digden uit alle deelen van Brittannië
deze eischen als albepalend erkenden,
bleek wel uit het algemeen geestdriftig
applaus bij uitspraken als deze van den
voorzitter Sir Arthur Sinclair: „We
s*a,Bd for Landvalue-taxation!"
Terzelfder tijd werd in Nederland af
schaffing ook van het laatste schijntje
„grondbelasting" (de eenige, die thans
lager is dan voor de 20 jaar, waarin el
ke andere belasting tot onmogelijke, bij
na „astronomische bedragen werd op
gevoerd, ook de zgn. „grondbelasting",
MIDDELBURGS VERKEER.
Ik richt me tot U naar aanleiding
van het artikel in Uw blad, betreffen
de het verkeer in Middelburg, een ar
tikel dat :n ruime mate verspreid werd
en dat in min of pieer verstevigde re
productie-vorm ook de wand van me
nigerlei wachtkamer en winkel siert,
Die zaak draait nu een drietal maan
den ongeveer, zoodat ik meen niet te
haastig te zijn in m'n oordeel. Ik heb
het oordeel gevraagd van verschillen
de „medeburgers" en ook dat oordeel
staafde de meening, dat er toch nog
wel het een en ander aan ontbreekt.
'k Had nog wel langer willen zwij
gen, maar vanavond werd het mij toch
te gortig.
Het organiseeren van optochten is
een ding, dat aangevraagd moet wor
den en toch zeker ook van politiewege
bekeken wordt, alvorens toestemming
verleend wordt aan die optocht uitvoe
ring te geven. Waarom moet nu een
padvindersgroep, hoewel er meer we
gen rchtjuig Molenwater leiden, juist
door de eenige weg gaan die nog
open is voor een auto om van de Dam
n,aar de Markt te komen. Ik moest
snel naar Veere. iemand oppikken bij
een winkel in de Lange Delft, reed
zonder eenige waarschuwing, dat er
wel eens opstopping kon zijn de Kor
te Delft in en werd toen door een ge
parkeerde auto, een gehandschoende
agenten hand en een tot eer gezegd
keurig marcheerende groep padvin
ders tot stoppen gedwongen. Als nu
absoluut het verkeer geleid moet wor
den: waarom dan niet een waarschu
wing bij bv. Nieuwstraat of Korte
Delft, of anders, waarom niet gemar
cheerd over de Lange Burg?
Dat bracht me er toe m'n hart te
luchten over de verkeersregeling. Als
men dagelijks door de stad heen en
weer trekt, dan ondervindt men aan
den lijve de voor- en nadeelen. Voor
al helaas de overwegende n,adeelen.
Het „aanvoelen" van de verkeersre
geling door vreemdelingen is toch wel
zeer overschat. Onze logee's uit Ban
doeng, Amsterdam, Den Haag, Den
Dolder en nog andere plaatsen kerm
den om z'n hardst over ialle pijlen en
borden en draaien. Zijn de vreemdelin
gen die uit Domburg komen minder
aangenaam dan de Vlissingers, d e toe-
valllig de Lange Viele vinden? Zelfs
een Middelburger-automobilist vergist
zich, moet th,ans ernstig nadenken, om
vlug van Noordpoort naar het station
te komen.
Maar als nu de arme geestelijk
overschatte vreemdeling met rust
wordt gelaten en eveneens de voor 't
verkeer pathologische se'zoen Donder
dagen, en dan Middelburg bekeken en
vergeleken met steden die eveneens
een „spinnekop structuur" hebben en
eveneens verkeersproblemen hebben,
zij het in veel grooter formaat, dan kan
toch wel afgevraagd worden: Is deze
regeling nu inderdaad noodig of slechts
een schoon achter een bureau uitge-
knobeld veilig-verkeers-plan? Middel
burg, als een klein W'alchersch P,arijs,
tobt met verkeers-puzzle's!
Het is nu een zeer twijfelacht'g ge
noegen een auto te bezitten. Nog el
lendiger als dit door de publieke opi
nie geëischt sieraad niet ten volle ge
bruikt kan worden. Maar het is ondoen
lijk 's morgens door de stad te rijden
als er eenigzins tempo moet worden
vastgehouden. De voetgangers loopen
bij voorkeur m:dden over straat. Trier
en Goslar zijn door verhoogde trottoirs
niet ontsierd; zou Middelburg wél ach
teruitgaan als de stoepsteenen althans
op gelijk niveau werden gebracht?
Wielrijders.... coupeeren geen gebrek,
zw,are lasten op 't stuur nopen tot
acrobatische toeren, maar wat nog er
ger is: de niet fietsende wielrijder is
een „voetganger" en wel een eigenaar-
d.w.z. een boete op het bouwen van
huizen gevraagd vanwegeVrij
heidsbond! en.... N.S.B., en vermeed
de groote pers ook maar met een woord
melding te maken van de groote we
reldbijeenkomst over deze zaak in Lon
den en van bovengenoemde Alg. Verg.
der Liberal Party. Dat een „tijdig" ge
kocht stuk grond van 35000 na enkele
jaren door Amsterdam moet worden be
taald met 200.000, drukkende via hu
ren en prijzen van levensonderhoud op
alle werkersinkomens, hetzij onder par
ticulier of gemeentelijk grondmonopolie,
dat van 292 netto-opbrengst de pro
ducenten 164 „pacht" moeten afstaan,
en dus nimmer eigen product in ge
lijke of ruilgoederen kunnen terugkoo-
pen, zoo min als de nog meer gedruk
te „eigen", dwz. meestal hypotheek-
boeren, is volgens de bestaande wetten
nog steeds evenzeer wet- en rechtma
tig, als het „tijdig" opkoopen bv. van
wedstrijdkaarten, of het meer dan 5
pet. rente vragen door Jordaan-'een-
ders, strafbaar en verfoeilijk heet.
Ook in ander opzicht kan de Engel-
sche Liberal Party ten voorbeeld strek
ken. Wat hier „democratie" wordt ge
noemd, is politiek sectarisme, d.wiz.
kudden-afzondering, 'africhting:, disci
pline en terreur, met volkomen uitslui
ting en voorkoming van elk vrij hoor
en wederhoor en objectieve volksvoor
lichting, En heeft overigetis de betee-
kenis gekregen v,an het meer of minder
ver meedoen aan Staatsbemoeiing en
dg soort voetganger daar hij veel
slechter manoevreert, meer ruimte in
beslag neemt en veel langzamer op
schiet.. Met al die loopende wielrijders
zijn er per tijdseenheid meer menschen
bv, in de Lange Delft dan zonder in-
rijverbod het geval zou zijn.
Het grootste kruis is met de hand
kar misère. Onlangs op een Zaterdag
ochtend w,as de Korte Delft geblok
keerd door twee groenteboertjes, die
ieder een klant hielpen onder de
meest aangename kout. Dat een pa
tiënt in benauwdheid de minuten af
telt, die de dokter wegblijft, laat ze
koud. Een stoffeerderswagen-tegen
stroom-in, maakt passeeren daar on
mogelijk. Niet de snel zich verplaat
sende auto, niet die paar bodewagens,
maar die eindelooze groep groentekar
ren, bestelwagens, handkarren brengen
de rommel in 't verkeer. W,at is 't ge
volg van deze regeling: op drukke
punten, nèt als vroeger, twee agenten
op de Markt, Opschieten evenmin mo
gelijk als vroeger. Het verkeer heeft
zich verlegd naar de kleine straatjes.
De hoeken ,v. d. Takstra,atLange
Burg bezorgden mij reeds twee maal
een narrow escape. Hoeveel drukker
.werd niet het beruchte hoekje op de
Balans.
Om de Korte Noordstraat te vermij
den kruipt men door de Koningstraat
Hoe gevaarlijk is niet de hoek St. Jo
risLange Noordstraat. Stelt U, Redac
tie, eens een enquête in om uit te ma
ken wie van de burgers van Middel
burg nu werkelijk tevreden is met dit
plan! Het is nooit te laat om van een
dwaling terug te keeren.
En nu zult U mij vermoedelijk we
een heel groote mopperpot vinden
maar 't is niet alléén om te pruttelen
Dat er naar een oplossing van inder
.daad bestaande moeilijkheden gezocht
wordt is prachtig en dan zal een ieder
waardeeren, ik dus evenzeer, daar niet
van.
Dacht U dat het democratisch-den-
kende deel van de Middelburgsche be
volking het heel erg zou vinden als op
fascistische wijze indien niet goed
schiks, dan op last, van de stoepen
kwestie tenzij uit historisch of tech
nisch oogpunt (Prov. Bibliotheek, Hon-
d.ius, e.d.) een eind werd gemaakt
en aan het logste en grootste deel der
weggebruikers een veilige wijkplaats
werd gegeven?
Van onder af en dus niet met de
snelste, de auto's en motorfietsen.
En als daarna de wielrijders wa
toe ik zelf ook behoor f streng on
der controle werden gebracht, met een
verplichting tot doorrijden in de hoofd
straten, richting aangeven en rechts
houden.
Als inderdaad het voorbeeld, van
een groote stad was gevolgd, liet men
handkarren in de hoofdstraten toch
niet kr:skas door elkaar hobbelen,
bond die apparaten minstens aan een
eenrichtingsverkeer en dan nog liefst
aan bepaalde uren. Dan zou er heel
wat minder, geredeneerd worden langs
de straat.
Voor auto's een parkeerverbod
met uitzondering van ziekenauto's e.d.
voor Lange Delft, Korte Delft, Lan
ge Burg, Lange Noordstraat, geheel,
Vlasmarkt, Gortstraat,! Dam, Kaaien.
Markt, Pottenmarkt, Heerengracht stil
lezijde, Hofplein, Balans, bieden ru:m
te in overvloed en zijn in een paar
stappen te bereiken, bijvoorbeeld een
parkeerverbod voor langer dan een half
uur. De po.litie kent nu toch ook wel
de wagens die heele dagen achtereen
in de voornaamste verkeersstraten
staan.
Doorgaand verkeer, geheel buiten om.
Waarom bv. wordt doorgaand verkeer
fangs de Heerengracht geleid, komende
van St. Laurens, Noordplein. Langs 2
scholen"en een rusthuis en een zieken
huis! Een spiegel en een richtingaanwij
zer bij de brug en alles loopt buiten
ons om. (Een vluchtheuvel bij de melk-
-bedeeling. Wat trouwens vanzelf
spreekt, nu het AntiliberaUsme, waar
onder de VB thans zelf, aloverheer-
schend is, dat essentieel met ware de
mocratie onvereenigb,aar is. Een zgn.
„Eenheid door.... Democratie" is dan
ook niet anders dan een uiterste be
spotting der ware democratie, alleen
vereenigbaar met consequent Liberalis
me. Hoewel the Liberal Party volgens
haar pre-amble vrijwel geen ander doel
kent. dan betere bezitsverdeeling en
verwijdering van alle volksarmoede,
allereerst door verwijdering van het
grondmonopolie, en the Lab our party
zelfs met haar voor een landwaarde
belasting is, en overigens veel minder
sectarisch dan hier het SDAP-NVV-is-
me, heeft zij elke stelselmatige samen
werking met the Labourparty .afgewe
zen.
Of het Engelsch réveil zal slagen,
ook onder de huidige noodtoestanden
en verwarring der geesten, is ook, in
dien de sterke karakters haar niet
ontbreken, moeilijk te voorspellen.
Doch zonder dit juist begin, stellig
nooit en nergens.
Santpoort St.
A. Feberwee.
[Opname v,an bovenstaand Welge
schreven artikel beduidt nog niet, dat
al hetgeen de inzender stelt, door ons
oüder;schrèven zou worden. Zijn ver
oordeeling van Eenheid door Democra
tie bv. heeft onze instemming zeker
n i e t. Ook wij hebben in de voor-
fabriek o.a. Poelendalesingel zal Kou
dekerke wel nooit maken, helaas; d,aar
rijden véél vreemdelingen verkeerd).
Aan het éénrichtingsverkeer voor
auto's zal misschien niet veel meer te
doen zijn. Als er flink doorgereden kan
worden, is dat niej zoo verbazend erg.
M,aar op deze laatste voorwaarde moet
dan 4e klemtoon vallen. Alleen dat
rondrijden op de Markt is een gruwel,
Komend uit de Noordstraat heeft men
thans geen zicht op verkeer dat uit de
Lange Delft komt als de Burg moet
worden ingereden; bovendien moeten
dan vier straten gekruist worden,
w,aarvan 2; auto's en handkarren en 2;
alleen handkarren leveren kunnen. En
de verkeersagent staat er toch al of
niet ;'n actie.
.Over toekomstmuziek als, verdwij
nende tram en palen op de Markt enz.
enz., z,al ik 't niet hebben. Maar met
deze droge feiten-opsomming zou ik niet
graag eindigen willen, 't Zou jammer
wezen, dat het bevolkingscijfer van
Middelburg nog meer terug zou loopen,
o.a. door opheffing van de huwelijks
markt: de Lange Delft. Van overhe'ds-
wege kon misschien het circuleeren op
de Markt, als op Anneliesjesd.ag. wor
den gepropageerd. De .aanschaffing van
nog één enkel duur bord: „Vermeerder
hiér Uw snelheid; Uw kansen liggen op
de Markt", wit, driehoekig, punt naar
boven, rand van roode ooievaartjes
zou hoogstens één middag den Raad
bijeen kunnen houden, zij 't dan ook om
te delibereeren over het genus ooie
vaar, dan wel over de kostprijs van de
paal waaraan dit bord bevestigd moet
worden. Eilacie, de huizen zitten vol
en meer dan drie boven, elkaar is in
een opslag niet te lezen. Voor dit edele
doel verleent de minister van financiën
dispensatie en mogen de opcenten stij
gen van 200 tot 201de vluchtkelder
onder het ziekenhuis kreeg Middelburg
immers ook cadeau! Arts.
[Een studeerkamerbedenksel is deze
regeling 'n elk' geval niet: de ver-
keerscommissie was waarfijk alzijdig-
deskundig samengesteld!
En dip trottoirs: alstublieft. Hoe eer
hoe liever; onze hoofdstraten schreeu
wen er eenvoudig om! Red.]
MARKTBERICHTEN.
Middelburg, 28 Juli. Groen-
tenveiling. Dubbele Princessen 8ill,
Snijboonen 520, Roem van Holland
1014, Perfect 1215, Spinazie 311.
Postelein 27, Rentegevers 214, Au
gurken 214, Suikerboonen 48, Dop
pers 1116, Tuinboonen 67, Roode
kool 35, Zilveruien 710, Savoye
kool 45 ct.. alles per kg; Peen 7
10, Rapen 13)4Kroten 24, Uien 3
5, Selderie 24, Rabarber 1,53,5,
Rammenas 2 ct., alles per bos; Bloem
kool 215, Andijv e 0,63)4, Kropsla
12)4. Komkommers 1)43 ct., alles
per stuk.
Bloemen: Gladiool 29 ct. per 10
stuks; Geranium 5 ct, per pot; Lathy
rus 1 ct. per bos; Wilde eenden 37 ct.
per stuk.
MIDDELBURG.
DO 29 Jul
VR 30 Jul,
GOES.
DO 29 Jul
VR 30 Jul. Cone. „Euphonia"; Tuin
Schuttersh, 20.30 h.
BIOSCOPEN.
CITY, Midd. VA 30 Jul.—ZA 7 Aug.;
-■ „San Francisco", 20.00 h; ZO 15
h. matinéé.
ELECTRO, Midd. VR 30 Juk—ZA 7 Aug.
„De Roem van 't Regiment" en
Zonen van de Zuidzee", 20.00 h.
ZO 15.00 h, matinée.
verkiezingsdagen er wel op gewezen,
dat in den naam eenheid- door -de
mocratie een zekere contradictio in
terminis ligt; men deed o.i. daarom be
ter van Eenheid der Democratie te
spreken! Maar overigens hebben wij
deze beweging een heel gezonde, echt-
Nederfandsche, ja in den breeden zin
dezes woords liberale reactie tegen
on-Nederlandsch drijven van uiterst
rechts en uiterst links gezien, waarbij
principieel bepaald verschillende poli
tieke richtingen tot het behoud van dit
eene door allen gewaardeerde hooge
goed: de vrijheid des geestes, konden
samenwerken.
En zoo ware eveneens de vraag te
stellen of de geachte inzender, hoezeer
zijn opmerkingen omtrent de overma
tige zorg die er voor de belangen van
den grondeigenaar in ons huidige maat
schappelijke systeem gedragen wordt,
de overweging waard mogen wezen,
ook daarin toch niet al te zeer het. heil
van één kant verwacht. Als de een
zegt: grondwaardebelasting of we ko
men nooit tot betere toestanden, een
tweede: indexloonen en indexrenten 's
de panacee, een derde roept weg-met-
de-coöper.aties, een vierde leve-de-
coöperaties, een vijfde vrijhandel en
een zesde: ordening.... dan komen we
immers nooit werkelijk verder!
Dit neemt niet weg dat in het be
toog van den heer Feberwee menige
heldere en voortreffelijke gedachte te
vinden is, weshalve wij het h'er gaarne
plaats verïeénen. Hoofdred. M.C.]