GOESCHE COUBANI^ De.ondergang van de „Flamingo" ïïïnAM— NUMMER 176. TWEE BLADEN. DONDERDAG 29 JUU 1937. EERSTE BLAD. 180e JAARGANG. Omtrent de oorzaak van de ramp tast men volko men in het duister. Hartverscheurend schouwspel. Aan den vooravond van de jamboree. WEEBBERI6HT. :ken be- nu Lem taal te de icht be- die den )ei- ien- }eun loe- >en. Jers dat tot om tcht ten och Men >en ien bol len te'' len gd Iet iet is eft rift len nt- fens wij Je^ de iet he- jen ;eg Ini- sr- 35, i-d- ÏS- fce- ei- ;en Vd- en de lis- MIDDELBURGSCHE COURANT l'egi»lad -Voor Middelburg, Goes ea agent schap VKssingen 2.30, elders 2.50 per kwartaal Week-sbcaa. ia Middelburg eo Goes 18 ot. p. w. Advertentiën 30 ct. per -regel, Ingez. ntededeelingen 60 ct. p. r. •8ij contr. voor beide veel lager; tar. op aanvr. Uitgeefster: Naamlooze Vennootschap ..De Middolhurgsche Courant Bureaux: Lange Sint Pieterstraat te Middelburg. Telefoon: Redactie 269, Administratie 139 Postrekening no. 43255 Kantoor te GOES: Turfkade, telefoon 17. Aangesloten bij het Bureau voor Publiciteitswaarde der Vereeniging da Nederlandsche Dagbladpers. Familieberichten en dankbetuigingen I— 7 regels 2.10, elke ns. 30 ct. Rubric:. ..Kleine Advertentiën", ten hoogste 6 regels, a 75 ct. bij vooruitbetaling Adv. mot „Brieven" of „Bevragen bureau dezer coa- rant" 10 ct. extra Bewijsnommers 5 cent. Het onderzoek naar de ramp van het K. L. M.-vliegtuig, de Douglas DC 2 j,,Flam ngo", welke gistermorgen nabij Halle ten Zuiden van Brussel neerstort te, wordt nog voortgezet. Uit de over eenstemmende verklaringen van ver schillende ooggetuigen is wel gebleken, dat men, toen het vliegtuig nog in de wolken vloog, h,ad gehoord, dat de mo toren onregelmatig liepen. Op een ge geven oogenblik kwam de machine op een hoogte van ongeveer 300 meter in glijvlucht u't de wolken. De linkermotor was toen geheel in rook gehuld en on geveer 3 km voor de plaats, waar het toestel met den grond in aanraking kwam, sloegen er groote vlammen uit. Desondanks zette het vliegtuig zijn glijvlucht voort, zoodat men. den. indruk kreeg, dat de bestuurder bezig was een noodlanding te gaan maken. Of deze indruk juist was zal bij het nadere on derzoek kunnen blijken indien valt na te giian, of de wielen al of niet waren uitgepompt. Even voordat de machine" tegen den grond sloeg, maakte de neus een bewe ging1 naar boven, doch onmiddellijk daarna is het vliegtuig onder een hoek van 60 graden recht tegen den grond geslagen. Na de botsing met den grond schijnt een nieuwe ontploffing te heb ben plaats gehad, waardoor het wrak verder werd vernield en volkomen uit een werd gerukt. Tot op grooten af stand vond men later nog weggeslinger de brokstukken, terwijl over het ge- heele aardappelveld, waar het toestel neergekomen is, papieren, bagagedeelen en u trustingstukken verspreid lagen. Het onderzoek zal met groote moei lijkheden gepaard gaan, aangezien van de „Flamingo" slechts een verwarde massa wrakstukken is overgebleven, terwijl de motoren diep in den bodem zijn gedrongen. Van de beide vleugels is de bekleeding verdwenen en steekt 't naakte skelet omhoog. De geheel ver wrongen staart rust op de rest van den romp. De barograaf van het toestel wees aan, dat de grootste hoogte, welke het toestel sedert het vertrek uit Brussel heeft bereikt 800 tot 1000 meter was. Waarschijnlijk heeft de piloot gepro beerd door de wolken heen te dr'ngen om zoodoende boven de heerschende regenbuien te geraken. Blikseminslag de oorzaak? De heer A, Plesman, directeur van de K, L. M., heeft gisteravond eenige na dere bijzonderheden medegedeeld om trent het verloop van de ramp. Volgens de weerberichten, waarover men op het Brusselsche vliegveld Haa- a:en beschikte, heerschte er toen de „Flamingo" na een kort oponthoud v.an Brussel vertrok, in de nabijheid van de Belgische hoofdstad een „depression orageuse", een weersgesteldhe:d, die de mogelijkheid van onweer1 inhield. De Belgische experts meenen uit oog- getuigenverklaringen te moeten aflei den, dat het ongelu'k door blikseminslag veroorzaakt is, aldus de 'hr. Plesman, al bieden de geheel metalen Douglas-ma- chines in het algemeen weinig mogelijk heden voor het inslaan van den blik- séfri, omdat de electrische lading zich onmiddellijk over het metalen opper vlak gelijkmatig verspreidt, en al is het in brand vliegen van een motor door blikseminslag ook iets, dat uiterst zel den voorkomt. De chef van de werkplaatsen der K, L. M., de heer Behage, deelde gister avond mede, dat de Nederlandsche des kundigen over de oorzaak van de ramp zich nog geen opinie konden vormen, De Nederlandsche deskundigen hellen niet over naar de theorie, die de Bel- „isc e technici, zij het ook na een op- 5^57 a onderzoek, hebben verkon- "<7 a khkseminslag de oorzaak zou tn indruk te hebben gekregen, dat de brand of ontploffing is Hopenlijk zal een onderzoek van de motoren, dik heden worden vrijgege ven, daarover opheldering brengen. Ook de onderdirecteur van' de K. L M., de heer P, Guilonard,, zeide scep tisch te staan tegenover de veronder stelling, dat blikseminslag de ramp heeft veroorzaakt. De omgekomen leden der be manning. De gezagvoerder v„n de verongelukte „Flamingo", C, Th. R. Steensma, is op 27 September 1913 te Hellevoetsluis geboren. Op 11 Februari 1936 kwam hij als vliegtuigbestuurder in dienst van de K. L, M. Evenals alle overige leden der bemanning was hij ongehuwd. De tweede bestuurder, G, Geering, die in opleiding was voor bestuurder mecanicien, is 9 September 1912 te Rotterdam geboren. Op 9 Mei 1936 kwam hij in dienst van de K. L. M. De radio-telegrafist B. van Lude- kuize, werd op 16 November 1912 ge boren te Durgerdram en trad op 11 No vember 1935 bij de K. L, M, in dienst. De om' het leven gekomen stewardesse, mej. M. J, van der Laan, is op 1 Fe bruari 1912 te Helpman geboren. Zij kwam op 1 Maart jl. bii de K. L, M. in dienst. De werktuigkundige Wapperon. die verbonden was aan de technische werk plaatsen der K. L. M. te Amsterdam en voor een dienstaangelegenheid naar Parijs moest, is 31 jaar oud. Hij kwam 8 Januari 1934 in dienst van de K. L. M. Hij woonde te Rijk is de Haarlemmer meer. Wapperon was gehuwd en vader van één kind. De passagiers. Uit Amsterdam waren slechts 2 pas sagiers met de „Flamingo" naar Parijs vertrokken. Het waren de heer Nathans, de eenige Nederlander aan boord, en de Mexicaan Trillo. De overige 8 passa giers stapten te Brussel in. Tot deze laatsten behoorden de Duitscher Felix Wetzlar en drie Belgen, nl, het echt paar Tondreau en de heer Blum. De heeren Goldbloom, Canton en Bernhard F. Mun waren Amerikanen, terwijl de passagier Whitehouse van Britsche- nationaliteit was. De Neder lander, de heer N, Nathans, tweede sec retaris van de Internationale Transport arbeidersfederatie was op reis naar Pa rijs in zijn kwaliteit van lid eener com missie, ingesteld door de S. D. A. P, en het N. V. V., welke tot taak had het overbrengen van Spaansche kinderen naar Nederland te bespreken. De drie andere Nederlandsche leden dezer com missie waren Dinsdagavond per trein vooruit gereisd, doch de heer Nathans, die lid van den Hilversumschen ge meenteraad is, had nog de avondverga dering van Dinsdag van dezen Raad willen bijwonen en was deswege gister morgen per vliegtuig vertrokken. De heer Nathans is op 7 December 1883 te Arnhem geboren. De post verloren. De met de „Flamingo" meegegeven post is vermoedelijk geheel verloren ge gaan. Deze post, waarvan, het totaal ge wicht slechts 5 kg bedroeg, bevat uit sluitend stukken bestemd voor Frank rijk. Deelneming van H, M. de Koningin. De directie van de K. L. M. ontving in den loop van gisteravond van den ad judant van dienst van H. M. de Konin gin. jhr. De Jonge van Ellemeet, een telegram van den volgenden inhoud: „Hare Majesteit de Koningin diep be gaan met den rouw der nabestaanden van de slachtoffers der „Flamingo"- ramp draagt mij op ook der K. L. M.- directie hoogst derzelver gevoelens van deelneming over te brengen". In den loop van den middag ontving men bij het hoofdkantoor der K. L. M. te 's-Gravenhage een brief van den mi- nis.ter van waterstaat,, ir, mr. dr. J. A. M. van Buuren, waarin deze zijn deel neming betuigde met den slag, dien de K. L. M. getroffen had. Een soortgelijk schrijven werd ont vangen van den secretaris-generaal van het departement van defensie, namens den minister van defensie, die niet te 's-Gravenhage vertoeft. Voorts werden nog telegrammen van rouwbeklag ontvangen van verschillen de buitenlandsche luchtvaartmaatschap pijen en) o.a. van den Belgischen min s- ter van vervoerswezen, Marcel Henri Jaspar. Onderhoud met den eigenaar van den akker, waarop het toestel zijn tragisch einde vond. >,Nog nooit zoo'n verschrikking beleefd", (Van onzen «redacteur). LEMBEEK. (België), 28 Juli. Ver spreid over een opengereten aardappel veld en tusschen wuivende goudgele korenaren liggen de rookende overblijf selen van wat een§ de „Flamingo" was. En aan den rand van het kronkelende landpaadje door het Vlaamsche land staan zeven kistenAf en aan loopen De mensch gevoelt zich opgelucht en voldaan, wanneer hij zijn ziel in zijn werk heeft gelegd en zijn best heeft gedaan. Daarentegen zal alles, wat hij vluchtig heeft gezegd of ver richt, hem onbevredigd laten. of rijden de menschen in de avondlijke uren, terwijl de zen onder een vlekke loos blauwen hemel ondergaat. Dood stil scharen zij zich langs het door gen darmes afgezette terrein en wachten Op den akker zelf is het onderzoek in vollen gang. Bemoeilijkt wordt het daardoor dat ruim 8 uur na het neerstorten van de „Flamingo" de overblijfselen nog roo- ken. Naast politie-autoriteiten zijn aan wezig deskundigen van de K.LM, Hedenmiddag zijn de ingenieurs Von Baumhauer en Van der Heide van den luchtvaartdienst van het Departement van Waterstaat op het veld aangeko men. Zij konden uit den aard der zaak thans nog geen definitieve mededeeling doen, en zelfs zal, zooals ir. Von Baum hauer vertelde, het de vraag blijven of ooit de juiste oorzaak zal worden op gespoord. Uit de ooggetuigevenklaringen, die over het algemeen vrijwel gelijkluidend zijn, kan als vaststaand worden aange nomen, hetgeen reeds gemeld is, dat het toestel in de lucht reeds in brand gevlogen is. De eigenaar van het iand, waar de „Flamingo" is neergevallen, heeft de ramp vrijwel van het begin tot 't einde meegemaakt. Hij verleide ons in zijn Vlaamsche taal, dat het toestel uit de wolken was gevlogen en dat naar zijn meening het toen reeds <n moeilijkheden verkeerde. De motoren liepen onregelmatig, en het was duidelijk te zien, dat de machine aan de onderzijde reeds brandde. „Ik zag het toestel naar beneden ko men, maar vlak vóórdat het den grond zou raken, wist de bestuurder het toe stel weer op te trekken. Hij zette zijn vlucht voort. Ik rende er achteraan zoo hard ik kon, maar het lukte mij natuur lijk niet het geheel te volgen. Even later hooide ik een donderenden slag, en zag ik, hoe de zware machine op de aarde stortte. De aanblik was vreeselijk, Overal la gen onderdeelen verspreid,, fel brandend Het toestel heeft zich met den neus in den grond geboord en is toen verder over den kop geslagen. Ik geloof niet, dat er één passagier is, die niet onmid dellijk na den val is overleden. Er zijn menschen geweest, die passa giers uit het toestel hebben meenen te zien springen. Dat lijkt mij niet denk baar". Inderdaad maakte het schouwspel dat het terrein bood, een aangrijpenden in druk. Uren is men reeds bezig met de identificatie van de slachtoffers, 'het-5 geen op zich zelf reeds enorme moeite kost. Niet alleen wijl het noodig is, dat stukken vliegtuig uit den bodem wor den uitgegraven teneinde bij de lijken te kunnen komen, maar ook omdat ver schillende lichaamsdeelen ver over de aarde verspreid zijn, In den loop van den middag heeft men reeds twaalf der slachtoffers, ondanks de afschuwelijke verminking weten te herkennen. Roode Kruis-z'usters en broeders loo pen af en aan en wikkelen de gevonden lichamen in lakens, om ze daarna in de kisten te leggen, die inmiddels van el ders zijn aangevoerd en die met het kruisbeeld op de bovenzijde reeds op zichzelf een triesten indruk maken. Zooals men reeds weet, vervoerde het vliegtuig vijftien personen. Ook de heer Wapperon, mecaniciën van de K.L.Mi behoorde tot hen. Ingestapt te Amster dam. om in Parijs een bepaalden op dracht te gaan volvoeren, is ook deze jonge werker ten offer gevallen aan zijn plicht. In Lembeek wordt een chapells arden- te ingericht, waar de rouwikisten voor- loopig zullen worden opgesteld. De Bel gische justitie heeft op het wrak en haar inhoud officieel beslag gelegd, zoodat men haar beslissing heeft af te wachten vooraleer de stoffelijke resten zullen worden vrijgegeven. Wij spraken een broer van den heer Wetzlar, die na de verschrikkelijke tij ding naar de plaats des onheils was ge sneld. Hij vertelde ons, dat hij vier jaar in den oorlog had meegevochten en der halve veel had meegemaakt maar nog nooit zoo iets gruwbaar ontstellends had aanschouwd. Ook de familieleden van 't Belgische slachtoffer, mevrouw Ton dreau, kwamen op het terrein, waar zich zooals te begrijpen was, hartverscheu rende tooneelen afspeelden. Bij het eerste onderzoek was ook dr. Slotboom van de K.L.M aanwezig, zoo mede de heer Behage van den Techni- schen Dienst. Ook zij verleenden hulp bij de identificatie van de slachtoffers. Wij zagen voorts verschillende piloten van de Sabena, die zich eveneens van de situatie op de hoogte stelden ten ein de eventueel hun conclusies te kunnen trekken. Het heeft ons moeite gekost, hetgeen wij dezen middag aanschouwd en beleefd hebben, voor den lezer onder woorden te brengen. Wie eenig menschelijk ge voel heeft, kan begrijpen hoe diep de in druk is die z'ich van ons meester maak te, toen wij tol deze ontzettende hel wa ren doorgedrongen. En het was een harde plicht, :n Brus sel teruggekeerd, bij het telefoongesprek met Nederland deze verschrikkingen weer voor ons oog in détails te moeten oproepen. De aankomst van den chief scout, lord Baden Powell te Hoek v. Holland. Met de Harwich-boot is hedenochtend vroeg te Hoek van Holland gearriveerd lord Baden Powell, de chief scout en wereldleider der padvindersbeweging, teneinde de wereldjamboree te Voge lenzang te komen bijwonen. Te ruim half zes meerde de „Vienma" aan de kade. Aan boord bevonden zich ook twintig Engelsche voortrekkers uit Plymouth, die als voorkampers het sub kamp voor een deel van het Britsche contingent in orde komen maken en voorts een hondertal Amerikaansche padvinders uit Washington. Ter begroeting van den chief scout waren verschillende padvinjdersautori- teiten aanwezig. Tegen 7 uur stapte de chief scout aan den wal. In zijn gezelschap bevonden zich zijn echtgenoote, lady Baden Po well, zijn dochter, Heather Baden Po well, de secretaris van het internati onaal bureau, Lund en de directeur van dit bureau, Martin. Toen de chief scout het groepje pad vinders zag, dat keurig den padvinders- groet bracht, begaf hij zich, ondanks het officieuse karakter dat hun aanwezig heid droeg, naar hen toe, om hen te in- specteeren. „Gaan jullie ook naar de jamboree?" vroeg hij, „fijn, dat jullie daar komt. Ze zien er net zoo uit als onze Engelsche meisjes en jongens' Lady Baden Powell, als chief girl guide, gaf alle meisjesgezellen een hand en onderhield zich met eenigen harer. Toen stapte het gezelschap in de met een Nederlandsche vlag en de Union Jack getooide Lincoln Zephyr, die de Ford-fabrieken gedurende het verblijf van den chief scout in ons land tot zijn beschikking hebben gesteld en achter de auto met de rood-wit-blauwe jambo ree-vlag van den hoofdverkenner aan, ging het door het Westland naar Den Haag, waar lord en lady Baden Powell als eerste officieele daad in ons land de Haagsche kabouters en welpen zouden gaan inspecteeren. Morgengroet van circa 200 welpen en meisjes-padvinders in de residentie- Groepjes Welpen en jeugdige leden van het padvindstergilde marcheerden in den ontwalcenden, nieuwen dag door de straten der residentie. Het doel van deze vroeg wandeling was het Nassau- plein.'waar de chief scout de eerste ont moeting zou hebben met zijn Nederland sche discipelen, van wie de allerjongste de eer te beurt was gevallen, hun hoog- sten chef te verwelkomen. Zeven zware slagen galmden de klokken over een nog slapende stad, toen zich aan weers zijden van het Nassauplein honderden jeugdige padvinders en padvindsters schaarden, allen blij glimlachend en kennelijk in spannende afwachting van hetgeen straks zou gaan gebeuren. Een fleurig en kleurig schouwspel, die groote schaire jeugdige en opgewekte jongens en meisjes daar te zien staan, netjes op een rij, totempalen en vlaggen en wimpels bij zich en gekleed in een uniform, dat er voor deze gebeurtenis uiteraard nog keuriger uitzag dan an ders. Tusschen die opgewekte schare stonden ook opgesteld een aantal invali de padvindsters met haar wagentjes. Verwachting tot morgenavonds DE BILDT: Meest zwakke, in het Noorden N.W. tot N-, in het Zuiden N. toi O- wind, betrokken tot zwaar of half bewolkt, weinig of geen regen, weinig verandering in temperatuur. UKKELs Lichte veranderlijke wind, helder tot bewolkte hemel, enkele re genbuien of onweer mogelijk. Do, 29 Juli, Zon op; 5 h 16; onder: 20 h 55. Licht op; 21 h 25. Maan op; 10 h 50; onder: 12 h 34. L.K. 30 Juli. u,. Hoog- en Laagwater te Vlissingent Juli. Hoogwater. Laagwater. Do. 29 5.55 17.08 12.15 24.54 Vr. 30 6.43 19.01 13.03 Za. 31 7.34 19.53 1.44 13.56 Hoog- en Laagwater te Wemeldinges Juli. Hoogwater. Laagwater. Do. 29 7.39 19.55 1.10 13.23 Vr. 30 8.23 20.40 1.51 14.10 Za. 31 9.10 21.29 2.41 15.04 Westkapelle is 28 min. en Domburg 23 min. vroeger; Veore 38 min. later (S springtij). Dat was een treffend gezicht. Dat ont roerde allen die het zagen. Lord en Lady Baden Powell arriveer den te ruim half acht op het Nassau plein. Was de chief-scout aanvankelijk van plan geweest om het défilé uit de auto gade te slaan, omdat de zeereis hem meer had vermoeid dan hij had ge dacht, bij het aanschouwen van de groo te schare kinderen, stapte hij toch uit de auto om, in gezelschap van den hop man P. P. C. van Rijen, de Haagsche welpen te gaan inspecteuren. Een der jongste welpen, Henk Jerphanion, over handigde den krassen chief-scout een ruiker gele lelies, waaraan een lint, met daarop geschilderd: „De Haagsche wel pen". Aan de andere zijde van het plein stonden de Haagsche leden van het pad vindstergilde opgesteld. Deze werden geïnspecteerd door Lady Baden Powell, die zich bij elke groep met een leidster onderhield. De chief gire-guide ontving een ruiker zalmkleurige anjers van een der jongste kabouters. Bij haar inspectie was zij vergezeld van de assistent- districtscommissaresse mevr. v. d. Hort, tevens leidster van het défilé. Zichtbaar verrast door deze hartelijke ontvangst wandelden Lord en Lady Ba den Powell langs de vroolijke en jui chende kinderen. De geheele inspectie duurde een kwartier. Even voor acht uur vertrok Lord Ba den Powell, de voortrekker der voor trekkers, 't symbool eener onverganke lijke en idealistische jeugd, hartelijk na gewuifd door zijn jonge Haagsche volge lingen, naar Bloemendaal, waar hij in hotel Duin en Daal zijn intrek neemt. De Nederlandsche padvinders gisteren gearriveerd. De A.N.P.-verslaggever op het jam boree-terrein meldt: De groote jamboree-kampeerterrei nen, welke de laatste weken reeds zoo zeer de belangstelling v(an duizenden hadden getrokken voor de bezichtiging van de voorbereidende werkzaamheden, waren gister het middelpunt van de be langstelling van de bewoners zelf, die tijdelijk hier hun tenten komen opslaan. Van heinde en ver meldden zich de verschillende groepjes Ne'deirlandsche padvinders, bepakt en bezakt, aan de poorten van het kamp aan. Zeer veel hadden de reis per fiets on dernomen, doch ook op de speciale per rons was het een drukte van belang van arriveerende verkenners, die heden als gastheeren voor hun buitenlandsche ka maraden zouden moeten optreden. Voor de kampleiding en de kamppoli tie was het een zware dag, om de ver schillende troepen en groepen naar de voor hen aangewezen sub-kampen te dirigeeren, waar de aankomende tel kens met luide vreugdekreten werden verwelkomd. Zoo zijn in den loop van den dag eenige duizenden Nederland sche jongens het kamp binnengetrok ken, en, zooals wel vanzelf spreekt, trok deze invasie van de zijde van het publiek zeer groote belangstelling. Ook wij hebben in de diverse kampen eens een kijkje genomen en de bedrij vigheid, die overal heerschte, gadege-

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1937 | | pagina 1