Per autowoonwagen door de
Sahara.
KRONIEK van den DAG.
ZEELAND.
fWEEDE BLAD VAN DE PROVINCIALE ZEEUWSCHE MIDDELBURGSCHE COURANT (W.O. DE GOESCHE CRT.) VAN DONDERDAG 17 JUNI 1937. No. 140.
GOES.
GfALCHEREN.
liHD-BEViLAND.
GEMEENTE- EN
WATERSCHAPSARCHIEVEN
IN ZEELAND IN 1936.
Bij zomerkleedling
GEMEENTERAAD VAN GOES.
5atHSBBBBBSESSSS^^^^=
Blum zonder parlement
De Fransche regeering heeft zijn toe
vlucht genomen tot een nood-maatregel:
zij vroeg en verkreeg van de Kamer
de volmacht om gedurende eenigen tijd
(tot 31 Juli a.s.) „dictatoriaal" te regee-
ren. Om de lieden (voor 't grootste deel
geboren en getogen Franschen), die er
geen been inzien van de moeilijkheden
der Fransche schatkist ten eigen bate
te profiteeren door middel van specula
ties op de waardedaling van den frank,
draconisch van repliek te kunnen die
nen, meen en Blum c.s. voor 'n oogenblik
buiten alle parlementaire rompslomp om
verordeningen te moeten kunnen uit
vaardigen. Een novum is dit voor Frank
rijk niet. Men zal zich herinneren, dat
het kabinet-Laval indertijd ook een poos
de vrije hand heeft géhad, en er toen in
slaagde den financieelen toestand wer
kelijk aanzienlijk op te knappen. Nader
hand hebben andere regeeringen en het
parlement de meeste der door Laval ge
nomen maatregelen jammer genoeg te
ruggenomen, zoodat er geen^ duurzame
verbetering door ingetreden is.
De volmacht, welke Blum c.s, thans
verkregen hebben, gaat minder ver dan
die van Laval. Haar duur is althans be
perkter en de regeering beloofde er een
minder rigoureus gebruik van te zullen
maken. Voor de Fransche republiek
ware het te wenschen, dat Blum deze
belofte maar eenigszins ruim opvatte en
als hij de vrij hand heeft een aan'
tal maatregelen ging nemen, waarover
Kamer en Senaat anders tot Sint Jutte-
mis zouden hebben gedelibereerd. Ach
teraf, d.w.z. nadat ze reeds voorloopig
in praktijk zijn gebracht binnen drie
maanden moeten de decreten in elk ge
val aan het oordeel der heeren volks
vertegenwoordigers worden onderwor
pen plegen dergelijke bittere pillen
gemakkelijker geslikt te worden dan
vooraf. Want dit staat vast: de Fransche
regeering zal er in geen geval aan ont
komen, drastische en tamelijk onpopu
laire middelen toe te passen, wil ze een
nieuwe en pijnlijke monetaire aderlating
voorkomen. De koers van den frank is
al v. eer verscheidene weken uiterst be
weeglijk met een duidelijke neiging naar
beneden. Blum .c.s. beweren nu wel, dat
dit louter een gevolg zou zijn van de
machinaties van een zeker slag „onva
derlandslievende schobbers", tegen wie
zij dan nu met kracht zullen optreden.
Maar zij zullen drommels goed beseffen,
dat het aan L.m bewind te wijten is. dai
deze lieden de kans kregen met succes
te oper-eeren, Indien de regeering van
het moment dat ze optrad af, niet zoo
lichtzinnig met het geld van den staat
had omgesprongen, zou geen volmacht,
om hen mores te 'eeren, noodig zijn ge
weest. Van kwaadaardige speculaties
heeft een regeering, die het staatscrediet
ongerept houdt, niets te vreezen.
Het is overigens wel heel merkwaar
dig, dat een Volksfront-kabinet zijn toe
vlucht moet zoeken bij een zoo naar het
uiterlijk althans on-democratisch schij
nende maatregel als het regeeren bij
volmacht. Vcor het prestige van het par
lement lijkt zooiets nu niet bepaald be
vorderlijk. Maar daar komt men in dit
geval wel heel gemakkelijk overheen:
aan het prestige van de Fransche volks
vertegenwoordiging valt niet zoo heel
veel meer te bederven.
Het lijdt voor ons geen twijfel, dat
Blum en zijn collega's langzamerhand
gaan inzien, dat de Volksfront-theorieën
voor een toepassing in de practische po
litiek allerminst bijster geschikt zijn. De
wijze, waarop zij de laatste maanden
hebben getracht het schip van staat uit
Althans van de Kamer. De Senaat
moet er nog over oordeelen, doch men
verwacht, dat dez'e geen moeilijkheden
in den weg zal leggen.
door
J. F. O. HUESE.
2.
DE REIS DOOR EUROPA.
Op 23 Maart 's ochtends 6.50 terwijl de
km teller 477 aanwees snorden we in
tempo (inrijden!!) de Belgische grens te
gemoet. De zeer vlotte, jeugdige douane
beambte hielp ons in een kwartiertje
erdoor (geweren geen bezwaar) en om
half elf bereikten we Brussel, waar we
n°g ..tropen" inkoopen moesten doen.
Onder 't viaduct, dat 2.65 is werd onze
kar automatisch gemeten, we bleken
2.66 te zijn, wat eenige diepe groeven
in de planken, die bovenop lagen, aan
toonden. Ondervinding is maar alles.
's Middag één uur vertrokken we en
landden tegen donker bij de douane te
Givet. Een allergenoeglijkst oud heertje
maakte 't ons niet moeilijk, 'n loodje op
de wapenkist en de hartelijke waarschu
wing 't intact te laten, waren alles. Den
nacht brachten we door in een bosch
paadje, waar we vanwege vor$,t de auto
moesten afdekken. We verlangden naar
zon en warmte.
Tot Marseille hadden we koud en guur
weer, doch ondervonden niets merk-
de met ondergang dreigende branding te
houden, legt daar getuigenis van af. Het
eerste élan is allang gebroken. De regee
ring probeert telkens remmend op te
treden, als de communisten en het vak
verbond van Jouhaux er maar weer dol
driest op los willen varen, De ministers,
die gedwongen worden, de staat van za
ken naar alle kanten van binnen te be
kijken, moeten hebben ontwaard, dat
de wenschen der extremisten slechts te
verwezenlijken zouden zijn, als men de
moed zou hebben, de boel in het honderd
te jagen: gelijk in Rusland geschiedde
en in Spanje aan het geschieden is. Deze
moed bezitten Blum c.s. niet. Zij schrik
ken terug voor de eenig mogelijke toe
passing, welke er voor Volksfront-theo
rieën bestaat. Men moet voor Frankrijk
hopen, dat de omstandigheden hen er
niet toe zullen noodzaken, huns ondanks,
heldhaftig te worden.
De manier, waarop ze voor 't oogen
blik uit de ergste moeilijkheden probee-
ren te geraken, past volkomen in hun
hybridisch beleid. Wij nemen direct aan,
dat er inderdaad dringende reden be
staan, om tegen het speculanten-dom te
ageeren. Maar zeer waarschijnlijk wordt
die dringende reden goeddeels ook als
een voorwendsel gebezigd: om enkele
maatregelen te kunnen nemen, welke
den communistischen vleugel van het
Volksfront niet bevallen en uit dien
hoofde in de Kamer gemakkelijk schip
breuk zouden kunnen lijden. Als gezegd:
voor Frankrijk ware het intusschen te
wenschen, dat de regeering maar heel
veel decreten in dezen geest ging' uit
vaardigen en dan probeeren, ze er achter
af in het parlement door te halen. Met
alleen wat hokus pokus tegen de onva
derlandslievende schobbers, zal men den
zieken staat heusch niet cureeren.
V reemdelingenverkeer.
De Prov. Zeeuwsche Vereeniging voor
Vreemdelingenverkeer heeft een nieuwe
folder doen verschijnen, waarin een zes-
daagsche tocht door onze provincie is
uitgestippeld Viertalig wijst dit, van vele
illustraties en een kaartje voorziene fol
dertje de schoonheid en aantrekkelijk
heid van Zeeland.
Faillissementen,
Het faillissement van A, Abrahamse,
caféhouder en tuinder te O o s t-
k a p e 1 1 e, curator mr. A. H. Kui
pers, advocaat en procureur te Mid
delburg, is geëindigd met een eenige
u'tdeelingslijsi/, zonder eenige uitkee-
ring aan de concurrente schuldeischers.
Het faillissement van Eduard Dani-
ëlse, koopman in hooi, stroo en hout
te Middelburg, curator mr.
F. B. Evers, advocaat en procureur te
Middelburg, :'s geëindigd na gedaan
verzet tegen de uitdeelingslijst, met
een uitke'ering van 10,08 pet. aan de
concurrente schuldeischers.
Het faillissement van W, M. Gunst,
koopman te Goes, curator mr.
H. C, J. Zaaier te Goes, is opgeheven
wegens gebrek aan baten.
Idem het faillissement van C. A.
Schijve, koopman te S c h o o n d ij-
k e, curator mr, A. H. Kuipers, ad
vocaat en procureur te Middelburg.
Cursus voor gas en waterfitlers in de
Ambachtsschool te Goes.
Men verzoekt om opname van het
volgende:
(n.s.) Reeds enkele jaren bestaat in de
Ambachtsschool te Goes een Zaterdag
middag cursus ter opleiding voor het
examen van gas en waterfitter. Het
examen voor gasfitter wordt als regel
ieder jaar gehouden en gaat uit van de
Vereniging van Gasfabrikanten in Ne
derland en dat van waterfitter wat in
waardigs. De snelheid, kon, na oliever-
verschen, worden opgevoerd tot 50 km.
Zaterdagsmiddags arriveerden we daar
en hadden, op verzoek, de Cy. Générale
Transatl. een week tevoren geschreven
dat we kwamen, dit met het oog op de
afmetingen van ons vehikel. Op het kan
toor hadden we onze eersten tegenslag,
en onze hernieuwde kennismaking met
bureaucratische Franschen. Men kon
ons Zondag 28 Febr. niet meenemen.
Een droge oude heer beweerde, dat de
boot te klein was. Ondanks u'tgezoch-
te hatelijkheden („of het 's Zondags een
roeidienst was"; ,,of ze nu een échte boot
voor onze auto lieten bouwen?") en „of
ze wei eens meer auto's hadden ver
scheept"? ging het niet. en de mummie
beweerde maar steeds: „Dinsdag"! Ze
wilden de zaak ook niet aan dek plaat
sen: „was te gevaarlijk.." Enfin we trok
ken af, kampeerden dien nacht in een
zijstraat en zagen daar plotseling Afrika
voor ons. Een lange gestalte in 't wit,
tulband en sandalen, kwam drinken aan
de kraan, waar wij onze watertanks vul
den. Den volgenden dag zijn we clen weg
naar Toulon opgreden, kampeerden in de
bergen, doch konden den zeekant niet
bereiken, Winderig en nog niet warm.
Maandag 2 Maart keeren we 's och
tends naar Marseille terug, zetten onze
tuf op de Cannebière, en dwalen wat
door de stad. 's Middags met nieuwen
moed naar het kantoor en na weging
(thans geladen 3850 kg) wordt onze
voorbereiding is en zeer vermoedelijk
voor het eerst in 1938 zal worden ge
houden, berust bij de Vereniging voor
Waterleidingsbelangen in Nederland.
Deze cursus voorziet ongetwijfeld in
een grote behoefte, wat wel blijkt uit
het aantal cursisten dat steeds aan de
lessen deelneemt, zowel uit Middelburg
en omstreken als uit Goes en omgeving.
Genoemde cursus behandelt alleen
het theoretische gedeelte en bij de toe
lating van cursisten worden dus de no
dige eisen voor de praktijk gesteld, dit
natuurlijk om teleurstelling bij het exa
men te beperken.
Het examen voor gasfitter omvat drie
gedeelten, n.l. A. Algemene ontwikke
ling (schriftelijk gedeelte). B. Vakken
nis (mondeling gedeelte) en C. prakti
sche bekwaamheid.
Het examen voor waterfitter zal
waarschijnlijk van gelijke indeling zijn.
Bovengenoemde cursus omvat dus de
delen onder A en B genoemd.
In Mei 1937 hebben voor het eerst
een 9 tal cursisten van de Goese cur
sus aan het examen voor gasfitter deel
genomen en met groot succes, daar n.l.
alle 9 candidaten voor het eerste ge
deelte slaagden en van deze tevens 7
voor het tweede gedeelte, terwijl 2 cur
sisten ook voor het derde gedeelte
slaagden en de overige 5 in aanmerking
komen voor het afleggen van een prak
tische proef.
In verband met het vermoedelijk in
1938 voor het eerst te houden examen
voor waterfitter zullen de lessen begin
Juli e.k. worden hervat.
DOMBURG. Op verzoek van de
Domburgsche Oranjevereeniging zal
het plaatselijk fanfarengezelschap
„Apollo" op 29 dezer medewerken om
den verjaardag van Prins Bernhard
eenigszins feestelijk te vieren. Bij gun
stig weder wordt des avonds een con
cert op de Markt gegeven en een muzi
kale wandeling gemaakt,
RAAD VAN WOLPHAARTSDIJK.
WOLPHAARTSDIJK. In de voltalli
ge raadsvergadering van Woensdag
werd overeenkomstig het voorstel van
B. en W. besloten in hunne handen te
stellen een verzoek van de midden
standsver. „Ons belang" om plaatsing
van een of meer urinoirs in de gemeente,
alsmede een verzoek van het water
schap Oud-Wolphaartsdijk om een bij
drage in de kosten van het teren van
den Noorddijk, teneinde deze zoo noo
dig na overleg met het polderbestuur
en na gehouden onderzoek bij de be
grooting voor 1938 aan de orde te stel
len.
Besloten werd om eenige kleine stroo-
ken grond, in de Lepelstraat, noodig
voor het leggen van een trottoir, aan te
koopen voor een gullden per perceel, en
tevens om het op die perceeltjes rusten
de erfpacht af te koopen.
1 evens is besloten tot vernieuwing
van de Dorpstraat, waardoor de rijbaan
over de geheele lengte een 'breedte
krijgt van 5 meter, en waarbij voor de
voetgangers en neringdoenden in die
straat gezorgd wordt voor een trottoir,
dat ten opzichte van de straat thans een
gelijke hoogte verkrijgen zal. Het werk
is ondershands aanbesteed aan de firma
Duynhouwer te Goes, terwijl voor dek
king der kosten met het fonds „Aanpak
ken" te Utrecht een leening wordt aan
gegaan van 5000 af te lossen in 20 jaar
tegen een rente van 4 per jaar.
De begrooting voor 1937 is naar aan
leiding van eenige opmerkingen en in
verband met de hiervoren genoemde
beslissing omtrent de Dorpstraat gewij
zigd, terwijl die voor 1936 nog eenige
noodige wijzigingen behoefde, welke
mede werden aangebracht,
3HII—I—I I II HI—HMggMIBffl—VW9 II mil .11 II ÉBKat
zilveren hagedis (den dag tevoren zoo
gedoopt) in een loods achter slot gezet.
We mogen er (natuurlijk!!) niet in slapen
en raken dus toch in een hotel. Eerst
(natuurlijk!!) nog groote vellen papier in.
vullen o.a. of je een' klok in je auto hebt
en dan trekken we de stad in.
Dinsdag' 3 Maart om half negen pre
sent, zooals verzocht, doch, zooals te
verwachten gebeurt er het eerste uur
niets. Zoo tegen het vertrekuur willen
ze de auto nar het schip gaan duwen,
want onze benzinetank is leeg gemaakt.
Tot grote verwondering (ze hebben de
tweede tank niet ontdekt, waarin nog
eenige liters) start ik en rijd erheen. Nu
komt de aap uit de mouw. Deze Maat
schappij heeft maar één kraan die méér
dan 3000 KG. kan tillen(!) en de Zon
dagboot lag aan een andere kade, zoo
dat het eenvoudiger was ons maar twee
dagen te laten wachten. Veel herrie om
alle kabels te bevestigen, en toen ont
dekte de douane, dat ik slechts tot Za
terdag verblijfsbelasting voor de tuf had
betaald. Dat kon natuurlijk niet. We
werden op 't nippertje gedwongen eerst
naar een kantoor in de stad te wande
len, met een razend meneertje, die alle
douanen voor „cochons" schold. De for
mulieren konden ze aanvankelijk niet v'n-
den, tot we allemaal tezamen de kasien
maar overhoop hebben gehaald en ze
eindelijk ontdekten, De boot lag onder-
tusschen maar te fluiten en de Interna
tional was al hoog' door de lucht... op het
De rondvraag bracht enkele wen
schen der leden naar voren, die zoo
mogelijk zullen worden overwogen, of
volgens B. en W. niet voor inwilliging
vatbaar waren.
(Slot.)
Wat de Waterschappen betreft ver
melden y/ij:
1. Waterschap Groot-eni-Klein-Baar-
zande; Jong-Baarz,andepolder; 3!,
Waterschap Oud-en- J ong-Breskens
4. Waterschap Tien-Honderd-en-Zwar-
te. Bij de beheerders is aangedrongen
op het maken van beschjrijvingen of
althans van lijisten, gelijk altijd ge
schiedt, als dergelijke overzichten ont
breken. Vervolgens, dat de vier ar
chieven zonder twijfel groot belang
hadden voor de kennis der geschiede
nis van de Vlaamsche Noordelijke
kuststreken en dat het daarom zeer
toe te juichen zóu zijn, indien zij wer
den overgebracht naar de gemeente
lijke bewaarplaats te Sluis, met de be
doeling, dat zij daar niet slechts be
waard, maar ook beschreven zouden
worden. Nadat de heer Commissaris
had aangedrongen op het overbrengen
van de archieven naar Sluis, deelde
het bestuur v,an no. 3 mede, dat de
ingelanden reeds n 1933 om financi-
eele redenen hadden besloten, geene
plaatsruimte te Sluis te huren. Men
verzocht voorts te vernemen, of ber
ging in het Rijksarchief te Middelburg
kosteloos kon geschieden. Toen dit
schrijven om bericht en raad ontvangen,
was is geantwoord, dat het Koninklijk
besluit van 19 April 1929, Staatsblad
no. 170, bepaalt, dat het Rijk, ingeval
het z'ch heeft bereid verklaard, een
gemeente- of polderarchief in eene
der Rijksarchiefbewaarplaatsen op te
nemen, eene vergoeding van f 6 per
meter en per jaar zal heffen; geschiedt
de plaatsing bij wijze van straf wegens
verwaarloozin/», dan wordt het bedrag
van f 6 verdubbeld.
Het bestuur van no. 1 vroeg, welke
kosten verbonden waren aan het ber
gen van het archief in het streekar
chief te Sluis of in het rijksarchief te
Middelburg. Geantwoord is, dat het
Rijksarchief in Zeeland wegens ge
brek aan ruimte slechts in geval van
noodzaak archieven in bewaring neemt
en dat de gemeente Sluis f 6 per jaar
en per strekkende meter rekent.
Het bestuur van no, 4 besloot, aan
de ingelanden voor te stellen voor het
archief eene brandvrije kast aan te
koopen.
Ordening en beschrijving van
wege de Provincie,
Ondanks de in den loop van 1935
aangebrachte verbeteringen en voort
gezette toepassing der reeds in dat jaar
aangewende middelen bleef de vochtig
heidstoestand der archiefbewaarplaats
in het stadhuis té Veere onbevredi
gend. Een staat over de maanden Maart
December 1936, aangelegd en bijge
houden door mr. De Brakke, toont aan,
dat de hygrometer voortdurend te
hoog stond.
Als bijkomstig resultaat der werk
zaamheden, in 1935 in het Godshuis
te Veere verricht, werd het archief der
Buiten-armen en der moderne voortzet
ting daarvan, nl, 't Burgerlijk Armbe
stuur, aan de gemeente overgedragen
en in de bewaarplaats geborgen, in
afwachting, dat het huidige Armbe
stuur nu ook het daarbij aansluitende
gedeelte v,an zijn oud-archief zou wil
len bijvoegen. Negen verwaarloosde
deelen notulen van het bestuur der ge
noemde instelling zijn door den bin
der van het Rijksarchief te Middel
burg hersteld en van nieuwe banden
voordek geladen!!!! Blijkbaar was dit nu
niet gevaarlijk. Enfin de boot vertrok
een half uur te laat want de 30 frs.
konden beslist nergens anders betaald
worden. Na eenig gedraai stoomden we
de haven uit. De auto werd ingepakt in
zeilen, en een werkelijk schitterend pa
norama ontrolde zich. We passeerden
Chateau d' If, mijmerden eenige minu
ten op gepaste manier over den Graaf
de Monte Christo en waren spoedig met
prachtig weer in volle zee. De hutten
bleken ondraaglijk warm, want de cen
trale verwarming was niet af te sluiten.
Tegen den middag betrok de lucht en
kwam er een felle Zuid-Westelijke bries
opzetten, die overging in een behoorlijke
storm. Gelukkig gingen we er recht te
gen in, zoodat rollen ons bespaard bleef.
Met dat al wilde de lunch onze maag
slecht verlaten, maar met mannenmoed
gingen we toch dineeren, waar we ver
blijd werden met de mededeeling, dat 't,
als we achter de Balearen uit zouden ko
men, nog wel erger zou worden. Dat ge
beurde zoo tegen tien uur, maar toen
waren we al zeevast. Onze goede hage
dis was echter zijn zeilbedekking kwijt,
en werd aardig besproeid door het spat-
water.
Aan boord werd er niet over gedacht
ze eens opnieuw te bedekken. Aan tafel
zaten we naast een wonderlijke Ameri-
kaansche dame, die, gekleed mode anno
1900, met groote uilenbril en wijd uit
staande haren, maar zachtjes voor zich
heen zat te brommen. Eindelijk atta-
voorzien.
De werkzaamheden aan het e'genlij-
ke archief der stad Veere bestonden
hoofdzakelijk in het herstellen der se
riën ingekomen stukken. Vele stuk
ken zijn ongedateerd en uiteengeraakt,
zood,at het werk zeer tijdroovend is.
In verband met de arbeiidsverdeeling
over twee plaatsen werd te Veere voor
al voor de noodige inlassching der
stukken, ingekomen bij de punten van
beschrijving in de Staten van Zeeland,
gewerkt.
behoort een mooie bjruine huid. Dat
staat sportief en charmant. Uw gelaat,
hals en armen worden snel, écht bruin,
indien U deze bij fietstochten en bij
verblijf in de zon, inwrijft met AMILDA-
zonnebruincrême. Deze beschermt U
tevens volkomen tegen vervellen en de
zoo pijnlijke zonnebrand.
Flacon 90 ct. Tube 60 ct. Doos 50 en
25 ct.
(Ingez, Med.)
«5ruacreE3ess*eeeeeEKMaeBeeeB*a*c=3BxeeiiQ*e**w*E*saa*aeeiiee'
De wijziging der marktgelden
«niet goedgekeurd. De veror
dening op de vermakelijkheids
belasting „in eerste lezing"
aangenomen.
De Raad van Goes kwam Woensdag
middag in vergadering bijeen onder
voorzitterschap van burgemeester Van
Dusseldorp. Wethouder Van Melle en
de hr. Kloosterman waren afwezig.
De VOORZ. merkte op, dat hij, zoo
het ambtsgebed hem dat veroorloofd
had, hij daarin gaarne uiting gegeven
had aan zijn diepe ontroering over de
mededeeling van de Prinses, gisteravond
voor de microfoon gedaan. Spr. drukte
zijn hoop uit, dat God beiden zou sparen
en zegenen.
Onder de ingekomen stukken was o.a.
bericht van Ged. Staten dat het be
sluit tot belastingverlaging voor de ca-
fé's en de biljarten door de kroon niet
is goedgekeurd; en voorts, dat de con
versie der geldleening bij het burgerlijk
pensioenfonds niet is goedgekeurd. De
VOORZ. wees er op, dat dit op eigen
verzoek gebeurde, daar de gemeente
nu, volgens een K. B., reeds mlet 1
Sept. van de lagere rente bij het Bur
gerlijk Pensioenfonds zal profiteeren.
Aan den heer M. Landman wordt hier
na verlaging van pacht van een stukje
grond verleend. Eenige voorstellen, ver
vat in de punten 3, 4, 5, 6, 7, en 8 (zie
ons blad van 11 Juni 1.1.) werden z.h.st.
aangenomen. Ook het voorstel inzake
de wijziging der verordening op de hef
fing van het vergunningsrecht voor den
verkoop van sterken drank werd zon
der discussie of h. st. goedgekeurd.
Voorts werden de huren van de wo
ningen van „Ons streven" als voorge
steld goedgekeurd. Ook het voorstel tot
het aangaan eener geldleening groot
23.760, ter aflossing van een leening
ten laste van het Gasbedrijf door Krui-
ningen aangegaan, ontmoette geen be
zwaren.
Het Marktgeld,
Het voorstel tot eenige verlaging van
het marktgeld bij abonnement van B.
en W. ondervond bij de meerderheid
der Fin. Comm. bezwaren, evenals bij
de minderheid van B. en W.
De hr. SIMONS merkte op, dat de
Raad steeds op het standpunt stond, dat
een markt voor Goes zijn voordeelen
heeft, doch spr. is er niet voor om de
marktgelden te verlagen of deze per
strekkenden meter te berekenen. Spr.
gaat dan ook met de minderheid van B.
en W. mede.
De hr. VISSCHER wees er op, dat op
allerlei gebied het nemen van een abon
nement aantrekkelijk maakt, omdat een
keerde ze ons, en toen ze ontdekte, dat
we de eigenaars waren van die rare auto
moesten we een omstandigen uitleg ge
ven.
Ze is zichtbaar teleurgesteld, als we
niet kunnen verzekeren, door een leeuw
te worden opgegeten, maar komen tot 'n
vergelijk als we plechtig beloven te
trachten gele koorts op te loopen, zoo
niet dan toch minstens malaria of slaap
ziekte. Dan knort ze tevreden, maar als
ze later hoort, dat schrijver dezes medi
cus is en eenig benul van „mechanics"
heeft, beschouwt ze de zaak als hope
loos, Ze verschiet dan haar laatste kruit:
„gisteren is een Engelsche boot op een
mijn geloopen". Aangezien onze pogin
gen om flauw te vallen, falen, geeft ze
ons op.
De eetzaal was maar dun bezet, maar
we spraken niet over zeeziekte, wat
moeilijk is, als je al die groene gezich
ten, buiten in de stoelen ziet, en aten
dapper. Zoo tegen tien uur bleken we
achter de eilanden vandaan te komen,
en begon de schuit steeds meer te stei
geren. 't Was een onrustige nacht, veel
stampen, kraken en schudden, terwijl de
hut afgrijselijk warm was. Tegen den
ochtend werd het beter, en openden we
ondanks verbod een patrijspoort, je be
hoeft je toch niet te laten gaarkoken,
omdat die ezels hun verwarming niet
kunnen regelen.
(Wordt vervolgd).