Per autowoonwagen door de Sahara. KRONIEK van den DAG. ZEELAND. fWEEDE BLAD VAN DE PROVINCIALE ZEEUWSCHE MIDDELBURGSCHE COURANT (W.O. DE GOESCHE CRT.) VAN DONDERDAG 17 JUNI 1937. No. 140. GOES. GfALCHEREN. liHD-BEViLAND. GEMEENTE- EN WATERSCHAPSARCHIEVEN IN ZEELAND IN 1936. Bij zomerkleedling GEMEENTERAAD VAN GOES. 5atHSBBBBBSESSSS^^^^= Blum zonder parlement De Fransche regeering heeft zijn toe vlucht genomen tot een nood-maatregel: zij vroeg en verkreeg van de Kamer de volmacht om gedurende eenigen tijd (tot 31 Juli a.s.) „dictatoriaal" te regee- ren. Om de lieden (voor 't grootste deel geboren en getogen Franschen), die er geen been inzien van de moeilijkheden der Fransche schatkist ten eigen bate te profiteeren door middel van specula ties op de waardedaling van den frank, draconisch van repliek te kunnen die nen, meen en Blum c.s. voor 'n oogenblik buiten alle parlementaire rompslomp om verordeningen te moeten kunnen uit vaardigen. Een novum is dit voor Frank rijk niet. Men zal zich herinneren, dat het kabinet-Laval indertijd ook een poos de vrije hand heeft géhad, en er toen in slaagde den financieelen toestand wer kelijk aanzienlijk op te knappen. Nader hand hebben andere regeeringen en het parlement de meeste der door Laval ge nomen maatregelen jammer genoeg te ruggenomen, zoodat er geen^ duurzame verbetering door ingetreden is. De volmacht, welke Blum c.s, thans verkregen hebben, gaat minder ver dan die van Laval. Haar duur is althans be perkter en de regeering beloofde er een minder rigoureus gebruik van te zullen maken. Voor de Fransche republiek ware het te wenschen, dat Blum deze belofte maar eenigszins ruim opvatte en als hij de vrij hand heeft een aan' tal maatregelen ging nemen, waarover Kamer en Senaat anders tot Sint Jutte- mis zouden hebben gedelibereerd. Ach teraf, d.w.z. nadat ze reeds voorloopig in praktijk zijn gebracht binnen drie maanden moeten de decreten in elk ge val aan het oordeel der heeren volks vertegenwoordigers worden onderwor pen plegen dergelijke bittere pillen gemakkelijker geslikt te worden dan vooraf. Want dit staat vast: de Fransche regeering zal er in geen geval aan ont komen, drastische en tamelijk onpopu laire middelen toe te passen, wil ze een nieuwe en pijnlijke monetaire aderlating voorkomen. De koers van den frank is al v. eer verscheidene weken uiterst be weeglijk met een duidelijke neiging naar beneden. Blum .c.s. beweren nu wel, dat dit louter een gevolg zou zijn van de machinaties van een zeker slag „onva derlandslievende schobbers", tegen wie zij dan nu met kracht zullen optreden. Maar zij zullen drommels goed beseffen, dat het aan L.m bewind te wijten is. dai deze lieden de kans kregen met succes te oper-eeren, Indien de regeering van het moment dat ze optrad af, niet zoo lichtzinnig met het geld van den staat had omgesprongen, zou geen volmacht, om hen mores te 'eeren, noodig zijn ge weest. Van kwaadaardige speculaties heeft een regeering, die het staatscrediet ongerept houdt, niets te vreezen. Het is overigens wel heel merkwaar dig, dat een Volksfront-kabinet zijn toe vlucht moet zoeken bij een zoo naar het uiterlijk althans on-democratisch schij nende maatregel als het regeeren bij volmacht. Vcor het prestige van het par lement lijkt zooiets nu niet bepaald be vorderlijk. Maar daar komt men in dit geval wel heel gemakkelijk overheen: aan het prestige van de Fransche volks vertegenwoordiging valt niet zoo heel veel meer te bederven. Het lijdt voor ons geen twijfel, dat Blum en zijn collega's langzamerhand gaan inzien, dat de Volksfront-theorieën voor een toepassing in de practische po litiek allerminst bijster geschikt zijn. De wijze, waarop zij de laatste maanden hebben getracht het schip van staat uit Althans van de Kamer. De Senaat moet er nog over oordeelen, doch men verwacht, dat dez'e geen moeilijkheden in den weg zal leggen. door J. F. O. HUESE. 2. DE REIS DOOR EUROPA. Op 23 Maart 's ochtends 6.50 terwijl de km teller 477 aanwees snorden we in tempo (inrijden!!) de Belgische grens te gemoet. De zeer vlotte, jeugdige douane beambte hielp ons in een kwartiertje erdoor (geweren geen bezwaar) en om half elf bereikten we Brussel, waar we n°g ..tropen" inkoopen moesten doen. Onder 't viaduct, dat 2.65 is werd onze kar automatisch gemeten, we bleken 2.66 te zijn, wat eenige diepe groeven in de planken, die bovenop lagen, aan toonden. Ondervinding is maar alles. 's Middag één uur vertrokken we en landden tegen donker bij de douane te Givet. Een allergenoeglijkst oud heertje maakte 't ons niet moeilijk, 'n loodje op de wapenkist en de hartelijke waarschu wing 't intact te laten, waren alles. Den nacht brachten we door in een bosch paadje, waar we vanwege vor$,t de auto moesten afdekken. We verlangden naar zon en warmte. Tot Marseille hadden we koud en guur weer, doch ondervonden niets merk- de met ondergang dreigende branding te houden, legt daar getuigenis van af. Het eerste élan is allang gebroken. De regee ring probeert telkens remmend op te treden, als de communisten en het vak verbond van Jouhaux er maar weer dol driest op los willen varen, De ministers, die gedwongen worden, de staat van za ken naar alle kanten van binnen te be kijken, moeten hebben ontwaard, dat de wenschen der extremisten slechts te verwezenlijken zouden zijn, als men de moed zou hebben, de boel in het honderd te jagen: gelijk in Rusland geschiedde en in Spanje aan het geschieden is. Deze moed bezitten Blum c.s. niet. Zij schrik ken terug voor de eenig mogelijke toe passing, welke er voor Volksfront-theo rieën bestaat. Men moet voor Frankrijk hopen, dat de omstandigheden hen er niet toe zullen noodzaken, huns ondanks, heldhaftig te worden. De manier, waarop ze voor 't oogen blik uit de ergste moeilijkheden probee- ren te geraken, past volkomen in hun hybridisch beleid. Wij nemen direct aan, dat er inderdaad dringende reden be staan, om tegen het speculanten-dom te ageeren. Maar zeer waarschijnlijk wordt die dringende reden goeddeels ook als een voorwendsel gebezigd: om enkele maatregelen te kunnen nemen, welke den communistischen vleugel van het Volksfront niet bevallen en uit dien hoofde in de Kamer gemakkelijk schip breuk zouden kunnen lijden. Als gezegd: voor Frankrijk ware het intusschen te wenschen, dat de regeering maar heel veel decreten in dezen geest ging' uit vaardigen en dan probeeren, ze er achter af in het parlement door te halen. Met alleen wat hokus pokus tegen de onva derlandslievende schobbers, zal men den zieken staat heusch niet cureeren. V reemdelingenverkeer. De Prov. Zeeuwsche Vereeniging voor Vreemdelingenverkeer heeft een nieuwe folder doen verschijnen, waarin een zes- daagsche tocht door onze provincie is uitgestippeld Viertalig wijst dit, van vele illustraties en een kaartje voorziene fol dertje de schoonheid en aantrekkelijk heid van Zeeland. Faillissementen, Het faillissement van A, Abrahamse, caféhouder en tuinder te O o s t- k a p e 1 1 e, curator mr. A. H. Kui pers, advocaat en procureur te Mid delburg, is geëindigd met een eenige u'tdeelingslijsi/, zonder eenige uitkee- ring aan de concurrente schuldeischers. Het faillissement van Eduard Dani- ëlse, koopman in hooi, stroo en hout te Middelburg, curator mr. F. B. Evers, advocaat en procureur te Middelburg, :'s geëindigd na gedaan verzet tegen de uitdeelingslijst, met een uitke'ering van 10,08 pet. aan de concurrente schuldeischers. Het faillissement van W, M. Gunst, koopman te Goes, curator mr. H. C, J. Zaaier te Goes, is opgeheven wegens gebrek aan baten. Idem het faillissement van C. A. Schijve, koopman te S c h o o n d ij- k e, curator mr, A. H. Kuipers, ad vocaat en procureur te Middelburg. Cursus voor gas en waterfitlers in de Ambachtsschool te Goes. Men verzoekt om opname van het volgende: (n.s.) Reeds enkele jaren bestaat in de Ambachtsschool te Goes een Zaterdag middag cursus ter opleiding voor het examen van gas en waterfitter. Het examen voor gasfitter wordt als regel ieder jaar gehouden en gaat uit van de Vereniging van Gasfabrikanten in Ne derland en dat van waterfitter wat in waardigs. De snelheid, kon, na oliever- verschen, worden opgevoerd tot 50 km. Zaterdagsmiddags arriveerden we daar en hadden, op verzoek, de Cy. Générale Transatl. een week tevoren geschreven dat we kwamen, dit met het oog op de afmetingen van ons vehikel. Op het kan toor hadden we onze eersten tegenslag, en onze hernieuwde kennismaking met bureaucratische Franschen. Men kon ons Zondag 28 Febr. niet meenemen. Een droge oude heer beweerde, dat de boot te klein was. Ondanks u'tgezoch- te hatelijkheden („of het 's Zondags een roeidienst was"; ,,of ze nu een échte boot voor onze auto lieten bouwen?") en „of ze wei eens meer auto's hadden ver scheept"? ging het niet. en de mummie beweerde maar steeds: „Dinsdag"! Ze wilden de zaak ook niet aan dek plaat sen: „was te gevaarlijk.." Enfin we trok ken af, kampeerden dien nacht in een zijstraat en zagen daar plotseling Afrika voor ons. Een lange gestalte in 't wit, tulband en sandalen, kwam drinken aan de kraan, waar wij onze watertanks vul den. Den volgenden dag zijn we clen weg naar Toulon opgreden, kampeerden in de bergen, doch konden den zeekant niet bereiken, Winderig en nog niet warm. Maandag 2 Maart keeren we 's och tends naar Marseille terug, zetten onze tuf op de Cannebière, en dwalen wat door de stad. 's Middags met nieuwen moed naar het kantoor en na weging (thans geladen 3850 kg) wordt onze voorbereiding is en zeer vermoedelijk voor het eerst in 1938 zal worden ge houden, berust bij de Vereniging voor Waterleidingsbelangen in Nederland. Deze cursus voorziet ongetwijfeld in een grote behoefte, wat wel blijkt uit het aantal cursisten dat steeds aan de lessen deelneemt, zowel uit Middelburg en omstreken als uit Goes en omgeving. Genoemde cursus behandelt alleen het theoretische gedeelte en bij de toe lating van cursisten worden dus de no dige eisen voor de praktijk gesteld, dit natuurlijk om teleurstelling bij het exa men te beperken. Het examen voor gasfitter omvat drie gedeelten, n.l. A. Algemene ontwikke ling (schriftelijk gedeelte). B. Vakken nis (mondeling gedeelte) en C. prakti sche bekwaamheid. Het examen voor waterfitter zal waarschijnlijk van gelijke indeling zijn. Bovengenoemde cursus omvat dus de delen onder A en B genoemd. In Mei 1937 hebben voor het eerst een 9 tal cursisten van de Goese cur sus aan het examen voor gasfitter deel genomen en met groot succes, daar n.l. alle 9 candidaten voor het eerste ge deelte slaagden en van deze tevens 7 voor het tweede gedeelte, terwijl 2 cur sisten ook voor het derde gedeelte slaagden en de overige 5 in aanmerking komen voor het afleggen van een prak tische proef. In verband met het vermoedelijk in 1938 voor het eerst te houden examen voor waterfitter zullen de lessen begin Juli e.k. worden hervat. DOMBURG. Op verzoek van de Domburgsche Oranjevereeniging zal het plaatselijk fanfarengezelschap „Apollo" op 29 dezer medewerken om den verjaardag van Prins Bernhard eenigszins feestelijk te vieren. Bij gun stig weder wordt des avonds een con cert op de Markt gegeven en een muzi kale wandeling gemaakt, RAAD VAN WOLPHAARTSDIJK. WOLPHAARTSDIJK. In de voltalli ge raadsvergadering van Woensdag werd overeenkomstig het voorstel van B. en W. besloten in hunne handen te stellen een verzoek van de midden standsver. „Ons belang" om plaatsing van een of meer urinoirs in de gemeente, alsmede een verzoek van het water schap Oud-Wolphaartsdijk om een bij drage in de kosten van het teren van den Noorddijk, teneinde deze zoo noo dig na overleg met het polderbestuur en na gehouden onderzoek bij de be grooting voor 1938 aan de orde te stel len. Besloten werd om eenige kleine stroo- ken grond, in de Lepelstraat, noodig voor het leggen van een trottoir, aan te koopen voor een gullden per perceel, en tevens om het op die perceeltjes rusten de erfpacht af te koopen. 1 evens is besloten tot vernieuwing van de Dorpstraat, waardoor de rijbaan over de geheele lengte een 'breedte krijgt van 5 meter, en waarbij voor de voetgangers en neringdoenden in die straat gezorgd wordt voor een trottoir, dat ten opzichte van de straat thans een gelijke hoogte verkrijgen zal. Het werk is ondershands aanbesteed aan de firma Duynhouwer te Goes, terwijl voor dek king der kosten met het fonds „Aanpak ken" te Utrecht een leening wordt aan gegaan van 5000 af te lossen in 20 jaar tegen een rente van 4 per jaar. De begrooting voor 1937 is naar aan leiding van eenige opmerkingen en in verband met de hiervoren genoemde beslissing omtrent de Dorpstraat gewij zigd, terwijl die voor 1936 nog eenige noodige wijzigingen behoefde, welke mede werden aangebracht, 3HII—I—I I II HI—HMggMIBffl—VW9 II mil .11 II ÉBKat zilveren hagedis (den dag tevoren zoo gedoopt) in een loods achter slot gezet. We mogen er (natuurlijk!!) niet in slapen en raken dus toch in een hotel. Eerst (natuurlijk!!) nog groote vellen papier in. vullen o.a. of je een' klok in je auto hebt en dan trekken we de stad in. Dinsdag' 3 Maart om half negen pre sent, zooals verzocht, doch, zooals te verwachten gebeurt er het eerste uur niets. Zoo tegen het vertrekuur willen ze de auto nar het schip gaan duwen, want onze benzinetank is leeg gemaakt. Tot grote verwondering (ze hebben de tweede tank niet ontdekt, waarin nog eenige liters) start ik en rijd erheen. Nu komt de aap uit de mouw. Deze Maat schappij heeft maar één kraan die méér dan 3000 KG. kan tillen(!) en de Zon dagboot lag aan een andere kade, zoo dat het eenvoudiger was ons maar twee dagen te laten wachten. Veel herrie om alle kabels te bevestigen, en toen ont dekte de douane, dat ik slechts tot Za terdag verblijfsbelasting voor de tuf had betaald. Dat kon natuurlijk niet. We werden op 't nippertje gedwongen eerst naar een kantoor in de stad te wande len, met een razend meneertje, die alle douanen voor „cochons" schold. De for mulieren konden ze aanvankelijk niet v'n- den, tot we allemaal tezamen de kasien maar overhoop hebben gehaald en ze eindelijk ontdekten, De boot lag onder- tusschen maar te fluiten en de Interna tional was al hoog' door de lucht... op het De rondvraag bracht enkele wen schen der leden naar voren, die zoo mogelijk zullen worden overwogen, of volgens B. en W. niet voor inwilliging vatbaar waren. (Slot.) Wat de Waterschappen betreft ver melden y/ij: 1. Waterschap Groot-eni-Klein-Baar- zande; Jong-Baarz,andepolder; 3!, Waterschap Oud-en- J ong-Breskens 4. Waterschap Tien-Honderd-en-Zwar- te. Bij de beheerders is aangedrongen op het maken van beschjrijvingen of althans van lijisten, gelijk altijd ge schiedt, als dergelijke overzichten ont breken. Vervolgens, dat de vier ar chieven zonder twijfel groot belang hadden voor de kennis der geschiede nis van de Vlaamsche Noordelijke kuststreken en dat het daarom zeer toe te juichen zóu zijn, indien zij wer den overgebracht naar de gemeente lijke bewaarplaats te Sluis, met de be doeling, dat zij daar niet slechts be waard, maar ook beschreven zouden worden. Nadat de heer Commissaris had aangedrongen op het overbrengen van de archieven naar Sluis, deelde het bestuur v,an no. 3 mede, dat de ingelanden reeds n 1933 om financi- eele redenen hadden besloten, geene plaatsruimte te Sluis te huren. Men verzocht voorts te vernemen, of ber ging in het Rijksarchief te Middelburg kosteloos kon geschieden. Toen dit schrijven om bericht en raad ontvangen, was is geantwoord, dat het Koninklijk besluit van 19 April 1929, Staatsblad no. 170, bepaalt, dat het Rijk, ingeval het z'ch heeft bereid verklaard, een gemeente- of polderarchief in eene der Rijksarchiefbewaarplaatsen op te nemen, eene vergoeding van f 6 per meter en per jaar zal heffen; geschiedt de plaatsing bij wijze van straf wegens verwaarloozin/», dan wordt het bedrag van f 6 verdubbeld. Het bestuur van no. 1 vroeg, welke kosten verbonden waren aan het ber gen van het archief in het streekar chief te Sluis of in het rijksarchief te Middelburg. Geantwoord is, dat het Rijksarchief in Zeeland wegens ge brek aan ruimte slechts in geval van noodzaak archieven in bewaring neemt en dat de gemeente Sluis f 6 per jaar en per strekkende meter rekent. Het bestuur van no, 4 besloot, aan de ingelanden voor te stellen voor het archief eene brandvrije kast aan te koopen. Ordening en beschrijving van wege de Provincie, Ondanks de in den loop van 1935 aangebrachte verbeteringen en voort gezette toepassing der reeds in dat jaar aangewende middelen bleef de vochtig heidstoestand der archiefbewaarplaats in het stadhuis té Veere onbevredi gend. Een staat over de maanden Maart December 1936, aangelegd en bijge houden door mr. De Brakke, toont aan, dat de hygrometer voortdurend te hoog stond. Als bijkomstig resultaat der werk zaamheden, in 1935 in het Godshuis te Veere verricht, werd het archief der Buiten-armen en der moderne voortzet ting daarvan, nl, 't Burgerlijk Armbe stuur, aan de gemeente overgedragen en in de bewaarplaats geborgen, in afwachting, dat het huidige Armbe stuur nu ook het daarbij aansluitende gedeelte v,an zijn oud-archief zou wil len bijvoegen. Negen verwaarloosde deelen notulen van het bestuur der ge noemde instelling zijn door den bin der van het Rijksarchief te Middel burg hersteld en van nieuwe banden voordek geladen!!!! Blijkbaar was dit nu niet gevaarlijk. Enfin de boot vertrok een half uur te laat want de 30 frs. konden beslist nergens anders betaald worden. Na eenig gedraai stoomden we de haven uit. De auto werd ingepakt in zeilen, en een werkelijk schitterend pa norama ontrolde zich. We passeerden Chateau d' If, mijmerden eenige minu ten op gepaste manier over den Graaf de Monte Christo en waren spoedig met prachtig weer in volle zee. De hutten bleken ondraaglijk warm, want de cen trale verwarming was niet af te sluiten. Tegen den middag betrok de lucht en kwam er een felle Zuid-Westelijke bries opzetten, die overging in een behoorlijke storm. Gelukkig gingen we er recht te gen in, zoodat rollen ons bespaard bleef. Met dat al wilde de lunch onze maag slecht verlaten, maar met mannenmoed gingen we toch dineeren, waar we ver blijd werden met de mededeeling, dat 't, als we achter de Balearen uit zouden ko men, nog wel erger zou worden. Dat ge beurde zoo tegen tien uur, maar toen waren we al zeevast. Onze goede hage dis was echter zijn zeilbedekking kwijt, en werd aardig besproeid door het spat- water. Aan boord werd er niet over gedacht ze eens opnieuw te bedekken. Aan tafel zaten we naast een wonderlijke Ameri- kaansche dame, die, gekleed mode anno 1900, met groote uilenbril en wijd uit staande haren, maar zachtjes voor zich heen zat te brommen. Eindelijk atta- voorzien. De werkzaamheden aan het e'genlij- ke archief der stad Veere bestonden hoofdzakelijk in het herstellen der se riën ingekomen stukken. Vele stuk ken zijn ongedateerd en uiteengeraakt, zood,at het werk zeer tijdroovend is. In verband met de arbeiidsverdeeling over twee plaatsen werd te Veere voor al voor de noodige inlassching der stukken, ingekomen bij de punten van beschrijving in de Staten van Zeeland, gewerkt. behoort een mooie bjruine huid. Dat staat sportief en charmant. Uw gelaat, hals en armen worden snel, écht bruin, indien U deze bij fietstochten en bij verblijf in de zon, inwrijft met AMILDA- zonnebruincrême. Deze beschermt U tevens volkomen tegen vervellen en de zoo pijnlijke zonnebrand. Flacon 90 ct. Tube 60 ct. Doos 50 en 25 ct. (Ingez, Med.) «5ruacreE3ess*eeeeeEKMaeBeeeB*a*c=3BxeeiiQ*e**w*E*saa*aeeiiee' De wijziging der marktgelden «niet goedgekeurd. De veror dening op de vermakelijkheids belasting „in eerste lezing" aangenomen. De Raad van Goes kwam Woensdag middag in vergadering bijeen onder voorzitterschap van burgemeester Van Dusseldorp. Wethouder Van Melle en de hr. Kloosterman waren afwezig. De VOORZ. merkte op, dat hij, zoo het ambtsgebed hem dat veroorloofd had, hij daarin gaarne uiting gegeven had aan zijn diepe ontroering over de mededeeling van de Prinses, gisteravond voor de microfoon gedaan. Spr. drukte zijn hoop uit, dat God beiden zou sparen en zegenen. Onder de ingekomen stukken was o.a. bericht van Ged. Staten dat het be sluit tot belastingverlaging voor de ca- fé's en de biljarten door de kroon niet is goedgekeurd; en voorts, dat de con versie der geldleening bij het burgerlijk pensioenfonds niet is goedgekeurd. De VOORZ. wees er op, dat dit op eigen verzoek gebeurde, daar de gemeente nu, volgens een K. B., reeds mlet 1 Sept. van de lagere rente bij het Bur gerlijk Pensioenfonds zal profiteeren. Aan den heer M. Landman wordt hier na verlaging van pacht van een stukje grond verleend. Eenige voorstellen, ver vat in de punten 3, 4, 5, 6, 7, en 8 (zie ons blad van 11 Juni 1.1.) werden z.h.st. aangenomen. Ook het voorstel inzake de wijziging der verordening op de hef fing van het vergunningsrecht voor den verkoop van sterken drank werd zon der discussie of h. st. goedgekeurd. Voorts werden de huren van de wo ningen van „Ons streven" als voorge steld goedgekeurd. Ook het voorstel tot het aangaan eener geldleening groot 23.760, ter aflossing van een leening ten laste van het Gasbedrijf door Krui- ningen aangegaan, ontmoette geen be zwaren. Het Marktgeld, Het voorstel tot eenige verlaging van het marktgeld bij abonnement van B. en W. ondervond bij de meerderheid der Fin. Comm. bezwaren, evenals bij de minderheid van B. en W. De hr. SIMONS merkte op, dat de Raad steeds op het standpunt stond, dat een markt voor Goes zijn voordeelen heeft, doch spr. is er niet voor om de marktgelden te verlagen of deze per strekkenden meter te berekenen. Spr. gaat dan ook met de minderheid van B. en W. mede. De hr. VISSCHER wees er op, dat op allerlei gebied het nemen van een abon nement aantrekkelijk maakt, omdat een keerde ze ons, en toen ze ontdekte, dat we de eigenaars waren van die rare auto moesten we een omstandigen uitleg ge ven. Ze is zichtbaar teleurgesteld, als we niet kunnen verzekeren, door een leeuw te worden opgegeten, maar komen tot 'n vergelijk als we plechtig beloven te trachten gele koorts op te loopen, zoo niet dan toch minstens malaria of slaap ziekte. Dan knort ze tevreden, maar als ze later hoort, dat schrijver dezes medi cus is en eenig benul van „mechanics" heeft, beschouwt ze de zaak als hope loos, Ze verschiet dan haar laatste kruit: „gisteren is een Engelsche boot op een mijn geloopen". Aangezien onze pogin gen om flauw te vallen, falen, geeft ze ons op. De eetzaal was maar dun bezet, maar we spraken niet over zeeziekte, wat moeilijk is, als je al die groene gezich ten, buiten in de stoelen ziet, en aten dapper. Zoo tegen tien uur bleken we achter de eilanden vandaan te komen, en begon de schuit steeds meer te stei geren. 't Was een onrustige nacht, veel stampen, kraken en schudden, terwijl de hut afgrijselijk warm was. Tegen den ochtend werd het beter, en openden we ondanks verbod een patrijspoort, je be hoeft je toch niet te laten gaarkoken, omdat die ezels hun verwarming niet kunnen regelen. (Wordt vervolgd).

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1937 | | pagina 5