Per autowoonwagen door de Sahara. AKKERTJES ilCÏORIA-WATE KRONIEK van den DAG. ZEELAND. Radiotoespraken van Prinses Juliana en Prins Bernhard. Hoe kom ik van die hoofdpijn af? TWEEDE BLAD VAN DE PROVINCIALE ZEEUWSCHE MIDDELBURGSCHE COURANT (W.O. DE GOESCHE CRT.) VAN WOENSDAG 16 JUNI 1937. No. 139. Inleiding: H.K.H. deelt mede, dat „verheugende gezond heidsredenen" haar hebben belet alle deelen van het Amsterdamsche feestprogramma mee te maken. GEMEENTE- EN WATERSCHAPSARCHIEVEN IN ZEELAND IN 1936. AKKER.CACHETS (Ingez. Med.) (Ingez. Med.) Engeland en zijn dominions. Gedurende eefi maand is te Londen de zgn. Britsche Rijksconferentie bijeen geweest: de vergadering van de Engel- sche regeering met vertegenwoordigers der zelfstandige dominions (Canada, Z. Afrika., Australië etc.), welke om de jaar of wat wordt gehouden. Deze bij eenkomsten dienen om de belangen van het geheele Britsche imperium onder oogen te zien en door overeenkomsten aan de politieke en economische wereld situatie van het oogenblik aan te pas sen. Men zal zich herinneren, dat op de vorige Rijksconferentie het pact van Ot tawa werd gesloten, waarbij een econo mische samenwerking tussc'nen de ver schillende deelen van het geweldige Britsche rijk werd ontworpen, dat voor de deelnemers heel wat voordellen heeft afgeworpen, doch de rest van de wereld nog dieper in de put hielp, nademaa) die rest (ons land ook) nu veel minder aan Engeland en zijn dominions kon le veren. De huidige conferentie werd geopend met een overvloed van uitermate vrien delijke toespraken en verzekeringen van onderlingen hulp over en weer, die uit voerig' in de Engelsche pers werden vermeld. Daarna viel er echter een groot zwijgen. Van wat er binnenskamers be sproken is, heeft de buitenwacht niet veel vernomen, (de bijeenkomst werd gisteren gesloten). Intussehen is het niet zoo heel moeilijk om uit te vinden, wat er behandeld werd: In de eerste plaats en bijna uitsluitend de bewapening. En geland wenscht, dat de dominions finan cieel en materieel meedoen aan de her bewapening, maar de dominions, die duchten, dat zij in een mogelijken nieu wen Europeeschen oorlog zullen worden betrokken, namen de. gelegenheid waar om harde noten te kraken aangaande Engelands buitenlandsche politiek en den onvoldoenden steun van Engeland aan den Volkenbond. Aan deze politiek vooral zou het te wijten zijn, dat het met den Volkenbond zoo slecht gaat. Aan de eene zijde is het Canada, dat deze verwijten laat hooren en daar dan nog beschouwingen over den vrijhandel aan toe knoopt. Blijkbaar zijn de Canadee- zen tot de ontdekking gekomen, dat nu de wereldhandel opleeft het ver drag van Ottawa niet meer zulke goede diensten bewijst; integendeel zich wel eens tegen zijn deelnemers zou kunnen keeren. Opeens schijnt Canada er veel behoefte aan te hebhen, om zijn econo mische betrekkingen met Amerika uit te breiden: in geval van een nieuwen Euorpeeschen oorlog zou het land dan minder schade (door afbraak van zijn handel) te vreezen hebben, dan wanneer het als nu economisch in hoofdzaak op Engeland georiënteerd bleef. Niet minder hard dan de Canadee- sche, is de critiek van Zuid-Afrika ge weest. Daar is men er vooral woedend over, dat Engeland niet krachtiger is op getreden tegen de Italiaansche agressie in Abessynië. De Zuid-Afrikaners heb ben het spook voor oogen van een tri omfantelijk in midden-Afrika oprukkend zwart leger onder Italiaansche leiding. Niet dat men uitgesproken bang is voor Italië, hiermee kan men altijd nog in ge val van nood tot een verdrag komen Maar al dat roeren in de Afrikaansche politiek heeft een diepen invloed op het „ontwaken" van de zwarte bevolking, het zwaard van Damocles dat boven de hoofden van de blanke Afrikaners hangt. Bovendien: nu Mussolini zich zoo sterk in de Middellandsche Zee heeft ver schanst, zal ingeval van een conflict met Italië de Engelsche vitale handel op In- dië en het Verre Oosten weer langs Kaap de Goede Hoop moeten gaan. Van daag aan den dag heeft reeds een deel door J. F. O. HUESE. I). - In het voorjaar 1936 kregen we rela ties met een Hollander in Midden Afrika en werden plannen gesmeed, daar te gaan jagen. Het moest daar nog erg goed zijn, en we vatten nieuwen moed, na de desillusies, die we in Zweden en Rus land hadden, We vroegen diverse inlichtingen, en alhoewel de luchtpost het in één week doet, duurde het toch geruimen tijd, voor we definitief besloten te gaan. Om het doel te bereiken (Fransch Equat-Afrika) konden we erheen vliegen (Sabena-Air France) of per boot naar Douala, en dan per autobus verder. Het éérste lokte ons niet aan, omdat je te weinig ziet van het land, het tweede kostte veel tijd, want de bootreis alleen neemt ong'eveer een maand. Toen vertelde een vriend ons, dat hij ergens in de „Auto" had gelezen, dat er ook .bussen" door de Sahara lie pen. De K.NA.C. verschafte ons de Shell gids voor die streken en we ont dekten, dat er twee geregelde diensten waren. Er verdween iets van het roman tische, want het klinkt vrij banaal, dat je ook ,,met de bus" kan gaan, maar mijn vrouw beweerde: „dat je dan ook je eigen wa^en kon nemen" Dit b'eelc ook van de Engelsche vrachtvaart die route gekozen, en worden in Zuid-Afrika mu nitie-fabrieken opgericht en havens ver sterkt. Freetown wordt tot convooi-ha- ven ingericht, Simonstown, de marine basis van de Unie, wordt versterkt en uitgebreid. Geen wonder dus dat men in Zuid-Afrika het een en ander heeft te zeggen over de manier, waarop de En gelsche staatslieden de laatste jaren hun buitenlandsche politiek hebben gedre ven. Echter, al deze heete soep zal naar alle waarschijnlijkheid wel minder heet genuttigd worden, dan men ze opdiende. Het is heel gemakkelijk, Canadees en Zuid-Afrikaner zijnde, critiek op de En gelsche buitenlandsche politiek uit te oefenen, men vergeet daarginds wel eens, dat Europa een wespennest is, waarin niet straffeloos onvoorzichtig geroerd kan worden. En vermoedelijk zullen de Engelsche vertegenwoordigers ter conferentie niet nagelaten hebben, er op te wijzen, dat de critiek in den grond der zaak wordt ingegeven door eenzijdig Canadeesch en Z.-Afrikaansch belang, waardoor ze van natura al niet objectief kan zijn. Het is al de verwijten ten spijt te voorzien, dat als gevolg van de be sprekingen te Londen, de dominions eerlang toch in sneller tempo dan tot dusver hun bewapeningen op zullen voeren. Want al mogen ze dan nog zoo bang zijn voor Europeesche verwikkelin gen, ze kunnen het er onmogelijk op la ten aankomen, dat Engeland in een nieuwen oorlog het onderspit zou del ven. Op hun eentje zijn ze veel te zwak, om aan een sterken buitenlandschen aanvaller het hoofd te bieden. En hun defensie-systeem is onderdeel van het machtige Britsche en zal dat nog jaren en jaren moeten blijven. ZEEUWEN IN DE SAHARA. Wij beginnen vandaag' met een merkwaardig feuilleton. De Goesche chirurg dokter Huese is met zijn vrouw in een auto dwars door Afrika gereden. Dat is min of meer wat an ders dan dw,ars door de Poel, en zelfs dan dwars door Europa. In denzelfden trant, waar'n dokter Huese vroeger eens zijn Russische be renjacht in ons blad beschreef, heeft hij thans zijn belevenissen in de Saha ra geboekstaafd: heel nuchter be schreven, met hier en daar een ter- sluiksche grappig-iron'sche opmerking; zoo losjesweg verteld met eenig droog komiek commentaar. Men vergisse zich echter niet in d er voege, dat men wat zoo gewoon tjes verhaald wordt, ook maar erg gewoontjes geweest zou zijn: deze Sahara-tocht is een automobilis- tisch-sportieve prestatie van den eer sten r.ang geweest, waarvoor dokter Huese en zijn kranige opperschipper alle hulde toekomt. Prinses Juliana en Prins Bernhard hebben gisteravond over de beide om- roepzenders, van het paleis Soestdijk uit, een dankwoord gesproken tot de Amsterdamsche bevolking voor de ont vangst en de betuigingen van vriend schap tijdens het bezoek van verleden week. Rede van de Prinses. Prinses Juliana sprak de volgende re de uit: „Ingezetenen van Amsterdam, en gij allen, die wij dezer dagen te Amsterdam ontmoet hebben, Wij beleefden zoojuist in de hoofd stad onvergetelijke dagen, die naar hun aard met onze bruidsdagen alleen te vergelijken zijn, en hiervoor wil ik U thans mijn dank komen brengen. Wij voelden ons overstelpt door de breede stroomen van hartelijkheid, die van al le kanten op ons toekwamen. Het was te ontroerend, om onder woorden te kunnen brengen, om, te midden van een versiering, die zulk een licht en fleurig karakter aan de stad gaf, U in zoo grooten getale bijeen te zien. Hartelijk dank aan den burgemeester en het overige gemeentebestuur, zoo mede als aan het algemeen feestcomité mr. Trip en aan de politie voor haar werkzaamheden hierbij, voor het tot uitvoering brengen van zulk een pro gramma, als wat ons in de afgeloopen week iederen dag opnieuw aangeboden werd, en dat steeds weer de feestvreug de in andere, treffend schoone banen wist te leiden. Nooit had iets mij kunnen weerhou den alle deelen van het programma mee te maken, waren het niet op zichzelf verheugende gezondheidsredenen ge weest, die U zeker wilt verstaan en bil lijken.. in genoemde gids vermeld, en het werd nogal licht voorgesteld ook, waarover later meer. Omdat we een hartgrondigen afkeer van hotels hebben en in het bezit zijn van een Caravan (aanhangwoonwa- gen) rijpte toen het plan op een chassis een slaapkamer en keukentje te bouwen en het hiermee te probeeren. Inmiddels waren we in contact getreden met een beroepsjager, die jachttochten organi seerde, maar behalve, dat deze slechts twee duizend g'ulden per maand vroeg, wisten we, dat we dan ook een soort programma moesten afwerken, onder toezicht, en was de bekoring, van geheel vrij in de wildernis te kunnen dolen verdwenen. Zoo wikkende en wegende, kregen we een introductie voor den Di recteur der N. Afrik. Handels Venn, te Rotterdam en deze heeft op allerchar- manste manier ons pad geëffend. Hij had een zakenrelatie te Fort Lamy, (bij het Tchad meer) en dat was zelf een groot jager. Deze adviseerde ons, daar heen te komen, en zou dan voor eenige inlandsche gidsen en jagers zorgen, waaraan we ons gerust konden toever trouwen. Ondertusschen was de keus op een International 5 tons Truck chassis gevallen, zeker niet in het minst door de buitengewoon tegemoetkomende houding der Firma Englebert te Den Haag, die, onder meer, ons een zeer complete ver zameling reserve onderdeden, ter leen, mee wilde geven. Laat ik reeds hier verklaren, dat dit chassis het prachtig heeft gedaan. We hebben het onmooglijkste ervan gevergd, het de gekste toeten laten verrichten en geen sleutel ;n barden hoeven te nemen. Grootsch en diep is de indruk, die wij van deze dagen medenemen en het is mij een voorrecht geweest U dit per soonlijk te hebben kunnen zeggen". Rede Prins Bernhard. Hierna heeft Prins Bernhard de vol gende toespraak gehouden. „Ook ik wilde gaarne mijn persoonlijke gevoelens mondeling op deze, door de moderne techniek zoo gelukkig moge lijk geworden, wijze tot uitdrukking brengen. Het is niet alleen mijn dank, dien ik de hoofdstad wil betuigen, maar ook wil ik uiting geven aan mijn diepe ontroe ring over de groote liefde en hartelijk heid, welke de geheele bevolking, groot en klein, oud en jong, ons iederen dag opnieuw bewezen heeft. Bij onze aankomst sprak de burge meester, dr. De Vlugt over den traditi- oneelen band, welke bestaat tusschen het Huis van Oranje en Amsterdam. Ik moet zeggen, dat deze traditie op de schoonste en voor mij -onvergetelijke wijze in deze laatste week bevestigd en voortgezet is. Het moet mij nog eens van het hart. hoe overweldigd ik was, door het vreugdevolle medeleven der geheele be volking en steeds zal ik alles doen wat irx mijn macht is, om te bewijzen hoezeer ik het vertrouwen, dat ik daarin zie, op prijs stel. Mag ik ten slotte nog den burgemees ter, het gemeentebestuur, de huldigings commissie en de politie, mijn buitenge woon hartelijken dank betuigen voor den velen arbeid en de moeite, welke zij zich hebben getroost en hen van harte gelukwenschen met het groote succes hunner bemoeiingen". Dank zij de üopenradiateur, die stan daarduitvoering is, heeft het koelwater slechts tweemaal even gekookt, wat geen verwijt kan zijn als men bij 120 graden in de schaduw een half uur op de laag ste versnelling door mul zand moet zeu len. Dat onze vooras iets doorboog, toen we met 50 km vaart in een kuil van een halve meter doken en we zeker vijf se conden stonden te „bokken", zoodat het chassis met geweldige klappen op de vooras sloeg, is slechts een bewijs, dat dit materiaal eenvoudig niet te vernie len is. We konden, toen ons paard tot rust gekomen weer verder rijden en wa ren zelf meer beschadigd dan onze In ternational. Op het chassis bracht onze nijvere garagehouder eenige ijzeren dwarsbalkjes aan, hierop werden bogen (als bij een huifkar) van T ijfcer gezet, en daarna alles electrisch gelascht. Met diverse dwarsverbindingen hadden we nu een kooi (vox populi beweerde aldra, dat we leeuwen gingen vangen) die on verwoestbaar was. Daarna kwam de kwestie van de cabine, Men meende, dat we die moesten laten maken, maar juist in dien tijd liep onze oude Auburn Coach op zijn laatste beenen en heb ik doorgezet, dat het voorste deel met zaag en brander eraf werd genomen, en vóór de kooi werd geplaatst. Na veel werken met schroeven en laschapparaat, kwam ook dit voor elkaar, dank zij het voortreffelijke werk van onzen smid en garagehouder. De bekleeding van het geheel, kostte minder kopzorgen, want met groote platen Presswood, was dit (dubbelwandig) in enkele dagen in orde. Het geheel werd nu aluminium gespoten Het eerste gedeelte van zijn verhaal vindt men vandaag in ons blad. N.V.. Koninklijke Maatschappij „De Schelde" te Vlissingen. In de aandeelhoudersvergadering van de Kon. Maatschappij „De Schelde" te Vlissingen, werden het jaarverslag, de winst- en verliesrekening en de balans zonder discussies of hoofdelijke stem ming goedgekeurd. De vergadering' herkoos den heer J. D. Brand te Overveen als commissaris. 9kan het verslag van den inspecteur der Gemeente- en W,aterschapsarchie- ven in Zeeland over 1936, ontleenen wij, dat de besturen van gemeenten en waterschappen nu ingevolge Kon. Besluiten verplicht zijn, hunne plannen betreffende de inrichting van archiefbe waarplaatsen en de wijziging daarvan te onderwerpen aan de goedkeuring v.an de Ged. Staten, die hierover het advies inwinnen van den prov ncialen inspecteur. Van plannen tot verplaat sing hunner archieven doen deze be sturen mededeeling aan Ged. Staten. Reeds 18 Maart 1927 hadden Ged. Staten een verzoek van gelijke strek king gericht tot de gemeente- en pol derbesturen 'n Zeeland. Aan dit ver zoek is niet altijd voldaan, soms tot schade van de archiefbewaring. Het bovengenoemde Kon, besl., dat deze raadpleging nu imperatief voorschrijft, heeft reeds goede vruchten gedragen. Nuttig zijn ook de: Aanwijzingen betreffende bouw, verander'ng en in richting van archiefbewaarplaatsen, uitgegeven door de Vereeniging van Nederlandsche Gemebnten, Bij de in richting der archiefkluis v„an den pol der Walcheren werd eene ventilatie- inricht'ng aangebracht, die in de prak tijk zeer voldeed; om dat hetzelfde systeem ook in andere gevallen nut tige toepassing zou kunnen vinden, heeft de ingenifeur van den genoem den polder, de heer Boreel bereidw'l- lig een teekening daarvan doen ver vaardigen, die thans verveelvuldigd is. Naar aanleiding van een verzoek, gedaan door het bestuur van het wa terschap Groede-en-Baanst ,aan den raad der gemeente Slu's om een ge deelte van het waterschapsarchief in bewaring te nemen, ontving Ged. Sta ten eene algemeene regeling van het gemeentebestuur ter goedkeuring. Toen de inspecteur over deze regeling te adviseeren kreeg, heeft hij geant woord, d.at tegen het sluiten van over eenkomsten op de wijze, zooals die was vastgelegd in het b.esluit van den raad der gemeente Sluis d.d. 4 Sep tember 1936, naar zijne meening geen bezwaar bestond, mits in elk te sluf- ten contract alle voorwaarden, opge somd in de regel'ng, werden .opgeno men. Goedkeuring door Ged. Staten, onder de bedoelde voorwaarde, is d.aarop gevolgd. Aan de opmerkingen omtrent de verschillende gemeenten ontleenen wij nog het volgende: Gadzand, De burgemeester klaagt over den toestand van de kluis. Deze ligt op het Noorden en is vochtig. Blijkbaar funct'onneert de ventilatie- inrichting onvoldoende, In de praktijk is het een bezwaar gebleken, dat de kluis 200 m van het raadhuis verwij- Wanneer Uw hoofdpijn (migraine) U over valt bij het opstaan, vóór of na den maal tijd, koop dan even bij Uw drogist of apotheker een doosje "AKKERTJES". Deze nieuwe vinding van Apotheker Dumont wordt overal en door iederen gebruiker geroemd om haar wonderlijke resultaten bij Hoofdpijn, Migraine, Kies pijn, Zenuwpijn, Kou, Influenza, Spierpijn, Neuralgische pijnen, Rheumatische pijnen. Het is niet noodig U te laten plagen door Uw pijn. Want bijna onmiddellijk zullen "AKKERTJES" U helpen en Uw pijnen snel tot bedaren brengen. Ook Gij zult opge togen zijn over de resultaten. Probeert sel Overal verkrijgbaar. Per 12 stuks 52 cent. Volgens recept van Apotheker Dumont i"p derd ligt. Goes. In het begin v.an het jaar is ber'cht ontvangen, dat met de gemeen te Hulst overeenstemming is bereikt inzake de aanstelling van een gemeen- sdhappelijken archivar's. In Juni volgde de aanstelling van mejuffrouw S. M. van Zanten Jut. De bewaarplaats is niet vrij van vocht. Maatregelen tot verbetering zijn 'in overweging. Voor den archivaris 's op de zolderverdiep ing eene werkkamer gebouwd, Schoondijke, Toen volgens mededee- ling van den burgemeester de nieuw gebouwde kluis gereed was, heeft de inspecteur deze met den districtsbouw- kund ge geïnspecteerd. Ofschoon eene spouw was aangebracht^ bleek de westelijke muur ,aan de binnenzijde zeer vochtig te zijn. De oorzaak hier van kon niet onmiddellijk worden vastgesteld. De opzichter meende, dat deze tegenvaller moest worden toegeschreven aan een bijzonder ster ken regenval. Het plaatsen v,an het archief in de klu's moest voorloopig worden uitgesteld. Zoutelande. Toen het verbouwen van het gemeentehuis aan de orde kwam, ontving de iinsp. eene teeke ning met omschrijving van de ontwor pen kluis. Na raadpleg'ng van den dis- tricts-bouwkundige is het plan met eenige wijzigingen teruggezonden, Biji de inspectie na de voltooiing van het werk bevond de insp. de kluis vrij vochtig. Aan de achterzijde is daarop een rooster aangebracht, met een af sluiter, waardoor de toestand veel ver beterd is, (Wordt vervolgd) en met roode banden afgezet. Twee roode hagedissen tegen den voorgevel zouden als mascotten fungeeren. In plaats van ramen, die moeilijk rammel en stofvrij te maken zijn door amateurs, als wij toch waren in carrosseriebouw, kwam ik op het idee bij een scheepssloo- perij eenige groote patrijspoorten te koopen. Vooral die in den voorgevel bo ven de cabine gaf onze kar het aanzien van een soort strijdwagen en volgens ge ruchten kwam daar een machinegeweer te staan. Het dak der cabine werd ver wijderd en vervangen door een afneem bare linnen kap. Dan volgde de slaap kamer met houten aak en bagagerek, en boven de keuken werd weer een losse linnen kap aangebracht, dit met 't oog op de kokerij in de tropen. In de slaap stee werd een springveermatras gemon teerd, nogal hoog, om veel bagage er onder te kunnen bergen, en de keuken voorzien van aanregt en kasten Achter aan de ijzeren kooi moesten nog ver sterkingen worden gemonteerd voor de zware reservewielen. De eerste ruimte mat nu twéé bij twéé, en de keuken was ongeveer 1.60 lang dank zij verlenging van het chassis met 75 cm. Toen het ge val op de weegschaal kwam sloeg echter de schrik om ons hart: 3150 kg, ongela den, en dan door veel zand, terwijl we toen al wisten, dat de dubbele achter wielen daarvoor een groot nadeel wa ren (zie later). Ondertusschen hadden we bergen papieren verzameld, want voor Frankrijk, waar men alles doet om touristen af te schrikken, heeft men zelfs voor gramofoon en schrijfmachine elk een boek van ongeveer 100 bladzijden noodig. En dan de jachtgeweren. Nie mand wist er iets van, maar dank zij onize Cons. Generaal te Antwerpen kwam ook hierin licht. Ondertusschen was eern onzer ziek geworden en reeds dachten we aan een jaar uitstel Deze tijd werd benut, door, gedeeltelijk uit tijdverdrijf de achterwand weer tc sloo- pen, de reservewielen binnen onder 't bed een plaatsje te geven, en zoodoende (alle gewoon without werd vervangen door presswood) 'n gewichtsvermindering van Wel 300 kg te krijgen. Een onver wacht snel herstel plaatste ons voor een moeilijk dilemna. Het was namelijk laat voor de jagerij geworden (regentijd) maar aangezien de ex-zieke toch vacan- tie moest hebben en we dachten erg comfortabel te zullen reizen (hotel rou- lante) besloten we maar op pad te gaan en te zien hoever we het zouden bren- ben. Zooals zooveel op deze reis kwam de kwestie: „comfortabel" wel wat anders uit dan we toen dachten. Eerst werd nog een tweede benzinetank (ook geleverd door de oude Auburn) gemonteerd, want er waren wel trajecten van 450 km, Tot de ,,z'and" uitrusting behoorden nog planken, schoppen en matjes. Een stevig touw van 50 meter zou eventueel moe ten dienen om uit de diepe putten water te krijgen. Een watervat van 60 liter heeft ons dezen arbeid echter bespaard. Een autokompas, max. en min, thermo meter garneerden de cabine. (Wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1937 | | pagina 5