Per autowoonwagen door de
Sahara.
AKKERTJES
ilCÏORIA-WATE
KRONIEK van den DAG.
ZEELAND.
Radiotoespraken van Prinses Juliana en Prins Bernhard.
Hoe kom ik van
die hoofdpijn af?
TWEEDE BLAD VAN DE PROVINCIALE ZEEUWSCHE MIDDELBURGSCHE COURANT (W.O. DE GOESCHE CRT.) VAN WOENSDAG 16 JUNI 1937. No. 139.
Inleiding:
H.K.H. deelt mede, dat „verheugende gezond
heidsredenen" haar hebben belet alle deelen
van het Amsterdamsche feestprogramma mee
te maken.
GEMEENTE- EN
WATERSCHAPSARCHIEVEN
IN ZEELAND IN 1936.
AKKER.CACHETS
(Ingez. Med.)
(Ingez. Med.)
Engeland en zijn dominions.
Gedurende eefi maand is te Londen
de zgn. Britsche Rijksconferentie bijeen
geweest: de vergadering van de Engel-
sche regeering met vertegenwoordigers
der zelfstandige dominions (Canada, Z.
Afrika., Australië etc.), welke om de
jaar of wat wordt gehouden. Deze bij
eenkomsten dienen om de belangen van
het geheele Britsche imperium onder
oogen te zien en door overeenkomsten
aan de politieke en economische wereld
situatie van het oogenblik aan te pas
sen. Men zal zich herinneren, dat op de
vorige Rijksconferentie het pact van Ot
tawa werd gesloten, waarbij een econo
mische samenwerking tussc'nen de ver
schillende deelen van het geweldige
Britsche rijk werd ontworpen, dat voor
de deelnemers heel wat voordellen heeft
afgeworpen, doch de rest van de wereld
nog dieper in de put hielp, nademaa)
die rest (ons land ook) nu veel minder
aan Engeland en zijn dominions kon le
veren.
De huidige conferentie werd geopend
met een overvloed van uitermate vrien
delijke toespraken en verzekeringen van
onderlingen hulp over en weer, die uit
voerig' in de Engelsche pers werden
vermeld. Daarna viel er echter een groot
zwijgen. Van wat er binnenskamers be
sproken is, heeft de buitenwacht niet
veel vernomen, (de bijeenkomst werd
gisteren gesloten). Intussehen is het niet
zoo heel moeilijk om uit te vinden, wat
er behandeld werd: In de eerste plaats
en bijna uitsluitend de bewapening. En
geland wenscht, dat de dominions finan
cieel en materieel meedoen aan de her
bewapening, maar de dominions, die
duchten, dat zij in een mogelijken nieu
wen Europeeschen oorlog zullen worden
betrokken, namen de. gelegenheid waar
om harde noten te kraken aangaande
Engelands buitenlandsche politiek en den
onvoldoenden steun van Engeland aan
den Volkenbond. Aan deze politiek
vooral zou het te wijten zijn, dat het met
den Volkenbond zoo slecht gaat. Aan
de eene zijde is het Canada, dat deze
verwijten laat hooren en daar dan nog
beschouwingen over den vrijhandel aan
toe knoopt. Blijkbaar zijn de Canadee-
zen tot de ontdekking gekomen, dat
nu de wereldhandel opleeft het ver
drag van Ottawa niet meer zulke goede
diensten bewijst; integendeel zich wel
eens tegen zijn deelnemers zou kunnen
keeren. Opeens schijnt Canada er veel
behoefte aan te hebhen, om zijn econo
mische betrekkingen met Amerika uit
te breiden: in geval van een nieuwen
Euorpeeschen oorlog zou het land dan
minder schade (door afbraak van zijn
handel) te vreezen hebben, dan wanneer
het als nu economisch in hoofdzaak op
Engeland georiënteerd bleef.
Niet minder hard dan de Canadee-
sche, is de critiek van Zuid-Afrika ge
weest. Daar is men er vooral woedend
over, dat Engeland niet krachtiger is op
getreden tegen de Italiaansche agressie
in Abessynië. De Zuid-Afrikaners heb
ben het spook voor oogen van een tri
omfantelijk in midden-Afrika oprukkend
zwart leger onder Italiaansche leiding.
Niet dat men uitgesproken bang is voor
Italië, hiermee kan men altijd nog in ge
val van nood tot een verdrag komen
Maar al dat roeren in de Afrikaansche
politiek heeft een diepen invloed op het
„ontwaken" van de zwarte bevolking,
het zwaard van Damocles dat boven de
hoofden van de blanke Afrikaners hangt.
Bovendien: nu Mussolini zich zoo sterk
in de Middellandsche Zee heeft ver
schanst, zal ingeval van een conflict met
Italië de Engelsche vitale handel op In-
dië en het Verre Oosten weer langs
Kaap de Goede Hoop moeten gaan. Van
daag aan den dag heeft reeds een deel
door
J. F. O. HUESE.
I). -
In het voorjaar 1936 kregen we rela
ties met een Hollander in Midden Afrika
en werden plannen gesmeed, daar te
gaan jagen. Het moest daar nog erg goed
zijn, en we vatten nieuwen moed, na de
desillusies, die we in Zweden en Rus
land hadden,
We vroegen diverse inlichtingen, en
alhoewel de luchtpost het in één week
doet, duurde het toch geruimen tijd, voor
we definitief besloten te gaan. Om het
doel te bereiken (Fransch Equat-Afrika)
konden we erheen vliegen (Sabena-Air
France) of per boot naar Douala, en dan
per autobus verder. Het éérste lokte ons
niet aan, omdat je te weinig ziet van het
land, het tweede kostte veel tijd, want
de bootreis alleen neemt ong'eveer een
maand. Toen vertelde een vriend ons,
dat hij ergens in de „Auto" had gelezen,
dat er ook .bussen" door de Sahara lie
pen. De K.NA.C. verschafte ons de
Shell gids voor die streken en we ont
dekten, dat er twee geregelde diensten
waren. Er verdween iets van het roman
tische, want het klinkt vrij banaal, dat
je ook ,,met de bus" kan gaan, maar
mijn vrouw beweerde: „dat je dan ook je
eigen wa^en kon nemen" Dit b'eelc ook
van de Engelsche vrachtvaart die route
gekozen, en worden in Zuid-Afrika mu
nitie-fabrieken opgericht en havens ver
sterkt. Freetown wordt tot convooi-ha-
ven ingericht, Simonstown, de marine
basis van de Unie, wordt versterkt en
uitgebreid. Geen wonder dus dat men in
Zuid-Afrika het een en ander heeft te
zeggen over de manier, waarop de En
gelsche staatslieden de laatste jaren hun
buitenlandsche politiek hebben gedre
ven.
Echter, al deze heete soep zal naar
alle waarschijnlijkheid wel minder heet
genuttigd worden, dan men ze opdiende.
Het is heel gemakkelijk, Canadees en
Zuid-Afrikaner zijnde, critiek op de En
gelsche buitenlandsche politiek uit te
oefenen, men vergeet daarginds wel
eens, dat Europa een wespennest is,
waarin niet straffeloos onvoorzichtig
geroerd kan worden. En vermoedelijk
zullen de Engelsche vertegenwoordigers
ter conferentie niet nagelaten hebben,
er op te wijzen, dat de critiek in den
grond der zaak wordt ingegeven door
eenzijdig Canadeesch en Z.-Afrikaansch
belang, waardoor ze van natura al niet
objectief kan zijn.
Het is al de verwijten ten spijt
te voorzien, dat als gevolg van de be
sprekingen te Londen, de dominions
eerlang toch in sneller tempo dan tot
dusver hun bewapeningen op zullen
voeren. Want al mogen ze dan nog zoo
bang zijn voor Europeesche verwikkelin
gen, ze kunnen het er onmogelijk op la
ten aankomen, dat Engeland in een
nieuwen oorlog het onderspit zou del
ven. Op hun eentje zijn ze veel te zwak,
om aan een sterken buitenlandschen
aanvaller het hoofd te bieden. En hun
defensie-systeem is onderdeel van het
machtige Britsche en zal dat nog jaren
en jaren moeten blijven.
ZEEUWEN IN DE SAHARA.
Wij beginnen vandaag' met een
merkwaardig feuilleton. De Goesche
chirurg dokter Huese is met zijn
vrouw in een auto dwars door Afrika
gereden. Dat is min of meer wat an
ders dan dw,ars door de Poel, en zelfs
dan dwars door Europa.
In denzelfden trant, waar'n dokter
Huese vroeger eens zijn Russische be
renjacht in ons blad beschreef, heeft
hij thans zijn belevenissen in de Saha
ra geboekstaafd: heel nuchter be
schreven, met hier en daar een ter-
sluiksche grappig-iron'sche opmerking;
zoo losjesweg verteld met eenig droog
komiek commentaar.
Men vergisse zich echter niet in
d er voege, dat men wat zoo gewoon
tjes verhaald wordt, ook maar erg
gewoontjes geweest zou zijn:
deze Sahara-tocht is een automobilis-
tisch-sportieve prestatie van den eer
sten r.ang geweest, waarvoor dokter
Huese en zijn kranige opperschipper
alle hulde toekomt.
Prinses Juliana en Prins Bernhard
hebben gisteravond over de beide om-
roepzenders, van het paleis Soestdijk
uit, een dankwoord gesproken tot de
Amsterdamsche bevolking voor de ont
vangst en de betuigingen van vriend
schap tijdens het bezoek van verleden
week.
Rede van de Prinses.
Prinses Juliana sprak de volgende re
de uit:
„Ingezetenen van Amsterdam, en gij
allen, die wij dezer dagen te Amsterdam
ontmoet hebben,
Wij beleefden zoojuist in de hoofd
stad onvergetelijke dagen, die naar hun
aard met onze bruidsdagen alleen te
vergelijken zijn, en hiervoor wil ik U
thans mijn dank komen brengen. Wij
voelden ons overstelpt door de breede
stroomen van hartelijkheid, die van al
le kanten op ons toekwamen. Het was
te ontroerend, om onder woorden te
kunnen brengen, om, te midden van
een versiering, die zulk een licht en
fleurig karakter aan de stad gaf, U in
zoo grooten getale bijeen te zien.
Hartelijk dank aan den burgemeester
en het overige gemeentebestuur, zoo
mede als aan het algemeen feestcomité
mr. Trip en aan de politie voor haar
werkzaamheden hierbij, voor het tot
uitvoering brengen van zulk een pro
gramma, als wat ons in de afgeloopen
week iederen dag opnieuw aangeboden
werd, en dat steeds weer de feestvreug
de in andere, treffend schoone banen
wist te leiden.
Nooit had iets mij kunnen weerhou
den alle deelen van het programma mee
te maken, waren het niet op zichzelf
verheugende gezondheidsredenen ge
weest, die U zeker wilt verstaan en bil
lijken..
in genoemde gids vermeld, en het werd
nogal licht voorgesteld ook, waarover
later meer. Omdat we een hartgrondigen
afkeer van hotels hebben en in het bezit
zijn van een Caravan (aanhangwoonwa-
gen) rijpte toen het plan op een chassis
een slaapkamer en keukentje te bouwen
en het hiermee te probeeren. Inmiddels
waren we in contact getreden met een
beroepsjager, die jachttochten organi
seerde, maar behalve, dat deze slechts
twee duizend g'ulden per maand vroeg,
wisten we, dat we dan ook een soort
programma moesten afwerken, onder
toezicht, en was de bekoring, van geheel
vrij in de wildernis te kunnen dolen
verdwenen. Zoo wikkende en wegende,
kregen we een introductie voor den Di
recteur der N. Afrik. Handels Venn, te
Rotterdam en deze heeft op allerchar-
manste manier ons pad geëffend. Hij
had een zakenrelatie te Fort Lamy, (bij
het Tchad meer) en dat was zelf een
groot jager. Deze adviseerde ons, daar
heen te komen, en zou dan voor eenige
inlandsche gidsen en jagers zorgen,
waaraan we ons gerust konden toever
trouwen. Ondertusschen was de keus op
een International 5 tons Truck chassis
gevallen, zeker niet in het minst door de
buitengewoon tegemoetkomende houding
der Firma Englebert te Den Haag, die,
onder meer, ons een zeer complete ver
zameling reserve onderdeden, ter leen,
mee wilde geven.
Laat ik reeds hier verklaren, dat dit
chassis het prachtig heeft gedaan. We
hebben het onmooglijkste ervan gevergd,
het de gekste toeten laten verrichten en
geen sleutel ;n barden hoeven te nemen.
Grootsch en diep is de indruk, die wij
van deze dagen medenemen en het is
mij een voorrecht geweest U dit per
soonlijk te hebben kunnen zeggen".
Rede Prins Bernhard.
Hierna heeft Prins Bernhard de vol
gende toespraak gehouden.
„Ook ik wilde gaarne mijn persoonlijke
gevoelens mondeling op deze, door de
moderne techniek zoo gelukkig moge
lijk geworden, wijze tot uitdrukking
brengen.
Het is niet alleen mijn dank, dien ik
de hoofdstad wil betuigen, maar ook wil
ik uiting geven aan mijn diepe ontroe
ring over de groote liefde en hartelijk
heid, welke de geheele bevolking, groot
en klein, oud en jong, ons iederen dag
opnieuw bewezen heeft.
Bij onze aankomst sprak de burge
meester, dr. De Vlugt over den traditi-
oneelen band, welke bestaat tusschen
het Huis van Oranje en Amsterdam. Ik
moet zeggen, dat deze traditie op de
schoonste en voor mij -onvergetelijke
wijze in deze laatste week bevestigd en
voortgezet is.
Het moet mij nog eens van het hart.
hoe overweldigd ik was, door het
vreugdevolle medeleven der geheele be
volking en steeds zal ik alles doen wat
irx mijn macht is, om te bewijzen hoezeer
ik het vertrouwen, dat ik daarin zie, op
prijs stel.
Mag ik ten slotte nog den burgemees
ter, het gemeentebestuur, de huldigings
commissie en de politie, mijn buitenge
woon hartelijken dank betuigen voor
den velen arbeid en de moeite, welke zij
zich hebben getroost en hen van harte
gelukwenschen met het groote succes
hunner bemoeiingen".
Dank zij de üopenradiateur, die stan
daarduitvoering is, heeft het koelwater
slechts tweemaal even gekookt, wat geen
verwijt kan zijn als men bij 120 graden
in de schaduw een half uur op de laag
ste versnelling door mul zand moet zeu
len. Dat onze vooras iets doorboog, toen
we met 50 km vaart in een kuil van een
halve meter doken en we zeker vijf se
conden stonden te „bokken", zoodat het
chassis met geweldige klappen op de
vooras sloeg, is slechts een bewijs, dat
dit materiaal eenvoudig niet te vernie
len is. We konden, toen ons paard tot
rust gekomen weer verder rijden en wa
ren zelf meer beschadigd dan onze In
ternational. Op het chassis bracht onze
nijvere garagehouder eenige ijzeren
dwarsbalkjes aan, hierop werden bogen
(als bij een huifkar) van T ijfcer gezet,
en daarna alles electrisch gelascht. Met
diverse dwarsverbindingen hadden we
nu een kooi (vox populi beweerde aldra,
dat we leeuwen gingen vangen) die on
verwoestbaar was. Daarna kwam de
kwestie van de cabine, Men meende,
dat we die moesten laten maken, maar
juist in dien tijd liep onze oude Auburn
Coach op zijn laatste beenen en heb ik
doorgezet, dat het voorste deel met
zaag en brander eraf werd genomen, en
vóór de kooi werd geplaatst. Na veel
werken met schroeven en laschapparaat,
kwam ook dit voor elkaar, dank zij het
voortreffelijke werk van onzen smid en
garagehouder. De bekleeding van het
geheel, kostte minder kopzorgen, want
met groote platen Presswood, was dit
(dubbelwandig) in enkele dagen in orde.
Het geheel werd nu aluminium gespoten
Het eerste gedeelte van zijn verhaal
vindt men vandaag in ons blad.
N.V.. Koninklijke Maatschappij
„De Schelde" te Vlissingen.
In de aandeelhoudersvergadering van
de Kon. Maatschappij „De Schelde" te
Vlissingen, werden het jaarverslag, de
winst- en verliesrekening en de balans
zonder discussies of hoofdelijke stem
ming goedgekeurd.
De vergadering' herkoos den heer J.
D. Brand te Overveen als commissaris.
9kan het verslag van den inspecteur
der Gemeente- en W,aterschapsarchie-
ven in Zeeland over 1936, ontleenen
wij, dat de besturen van gemeenten
en waterschappen nu ingevolge Kon.
Besluiten verplicht zijn, hunne plannen
betreffende de inrichting van archiefbe
waarplaatsen en de wijziging daarvan
te onderwerpen aan de goedkeuring
v.an de Ged. Staten, die hierover het
advies inwinnen van den prov ncialen
inspecteur. Van plannen tot verplaat
sing hunner archieven doen deze be
sturen mededeeling aan Ged. Staten.
Reeds 18 Maart 1927 hadden Ged.
Staten een verzoek van gelijke strek
king gericht tot de gemeente- en pol
derbesturen 'n Zeeland. Aan dit ver
zoek is niet altijd voldaan, soms tot
schade van de archiefbewaring. Het
bovengenoemde Kon, besl., dat deze
raadpleging nu imperatief voorschrijft,
heeft reeds goede vruchten gedragen.
Nuttig zijn ook de: Aanwijzingen
betreffende bouw, verander'ng en in
richting van archiefbewaarplaatsen,
uitgegeven door de Vereeniging van
Nederlandsche Gemebnten, Bij de in
richting der archiefkluis v„an den pol
der Walcheren werd eene ventilatie-
inricht'ng aangebracht, die in de prak
tijk zeer voldeed; om dat hetzelfde
systeem ook in andere gevallen nut
tige toepassing zou kunnen vinden,
heeft de ingenifeur van den genoem
den polder, de heer Boreel bereidw'l-
lig een teekening daarvan doen ver
vaardigen, die thans verveelvuldigd is.
Naar aanleiding van een verzoek,
gedaan door het bestuur van het wa
terschap Groede-en-Baanst ,aan den
raad der gemeente Slu's om een ge
deelte van het waterschapsarchief in
bewaring te nemen, ontving Ged. Sta
ten eene algemeene regeling van het
gemeentebestuur ter goedkeuring. Toen
de inspecteur over deze regeling te
adviseeren kreeg, heeft hij geant
woord, d.at tegen het sluiten van over
eenkomsten op de wijze, zooals die
was vastgelegd in het b.esluit van den
raad der gemeente Sluis d.d. 4 Sep
tember 1936, naar zijne meening geen
bezwaar bestond, mits in elk te sluf-
ten contract alle voorwaarden, opge
somd in de regel'ng, werden .opgeno
men. Goedkeuring door Ged. Staten,
onder de bedoelde voorwaarde, is
d.aarop gevolgd.
Aan de opmerkingen omtrent de
verschillende gemeenten ontleenen wij
nog het volgende:
Gadzand, De burgemeester klaagt
over den toestand van de kluis. Deze
ligt op het Noorden en is vochtig.
Blijkbaar funct'onneert de ventilatie-
inrichting onvoldoende, In de praktijk
is het een bezwaar gebleken, dat de
kluis 200 m van het raadhuis verwij-
Wanneer Uw hoofdpijn (migraine) U over
valt bij het opstaan, vóór of na den maal
tijd, koop dan even bij Uw drogist of
apotheker een doosje "AKKERTJES".
Deze nieuwe vinding van Apotheker
Dumont wordt overal en door iederen
gebruiker geroemd om haar wonderlijke
resultaten bij Hoofdpijn, Migraine, Kies
pijn, Zenuwpijn, Kou, Influenza, Spierpijn,
Neuralgische pijnen, Rheumatische pijnen.
Het is niet noodig U te laten plagen door
Uw pijn. Want bijna onmiddellijk zullen
"AKKERTJES" U helpen en Uw pijnen snel
tot bedaren brengen. Ook Gij zult opge
togen zijn over de resultaten. Probeert sel
Overal verkrijgbaar. Per 12 stuks 52 cent.
Volgens recept van Apotheker Dumont
i"p
derd ligt.
Goes. In het begin v.an het jaar is
ber'cht ontvangen, dat met de gemeen
te Hulst overeenstemming is bereikt
inzake de aanstelling van een gemeen-
sdhappelijken archivar's. In Juni volgde
de aanstelling van mejuffrouw S. M.
van Zanten Jut. De bewaarplaats is
niet vrij van vocht. Maatregelen tot
verbetering zijn 'in overweging. Voor
den archivaris 's op de zolderverdiep
ing eene werkkamer gebouwd,
Schoondijke, Toen volgens mededee-
ling van den burgemeester de nieuw
gebouwde kluis gereed was, heeft de
inspecteur deze met den districtsbouw-
kund ge geïnspecteerd. Ofschoon eene
spouw was aangebracht^ bleek de
westelijke muur ,aan de binnenzijde
zeer vochtig te zijn. De oorzaak hier
van kon niet onmiddellijk worden
vastgesteld. De opzichter meende,
dat deze tegenvaller moest worden
toegeschreven aan een bijzonder ster
ken regenval. Het plaatsen v,an het
archief in de klu's moest voorloopig
worden uitgesteld.
Zoutelande. Toen het verbouwen
van het gemeentehuis aan de orde
kwam, ontving de iinsp. eene teeke
ning met omschrijving van de ontwor
pen kluis. Na raadpleg'ng van den dis-
tricts-bouwkundige is het plan met
eenige wijzigingen teruggezonden, Biji
de inspectie na de voltooiing van het
werk bevond de insp. de kluis vrij
vochtig. Aan de achterzijde is daarop
een rooster aangebracht, met een af
sluiter, waardoor de toestand veel ver
beterd is,
(Wordt vervolgd)
en met roode banden afgezet. Twee
roode hagedissen tegen den voorgevel
zouden als mascotten fungeeren. In
plaats van ramen, die moeilijk rammel
en stofvrij te maken zijn door amateurs,
als wij toch waren in carrosseriebouw,
kwam ik op het idee bij een scheepssloo-
perij eenige groote patrijspoorten te
koopen. Vooral die in den voorgevel bo
ven de cabine gaf onze kar het aanzien
van een soort strijdwagen en volgens ge
ruchten kwam daar een machinegeweer
te staan. Het dak der cabine werd ver
wijderd en vervangen door een afneem
bare linnen kap. Dan volgde de slaap
kamer met houten aak en bagagerek, en
boven de keuken werd weer een losse
linnen kap aangebracht, dit met 't oog
op de kokerij in de tropen. In de slaap
stee werd een springveermatras gemon
teerd, nogal hoog, om veel bagage er
onder te kunnen bergen, en de keuken
voorzien van aanregt en kasten Achter
aan de ijzeren kooi moesten nog ver
sterkingen worden gemonteerd voor de
zware reservewielen. De eerste ruimte
mat nu twéé bij twéé, en de keuken was
ongeveer 1.60 lang dank zij verlenging
van het chassis met 75 cm. Toen het ge
val op de weegschaal kwam sloeg echter
de schrik om ons hart: 3150 kg, ongela
den, en dan door veel zand, terwijl we
toen al wisten, dat de dubbele achter
wielen daarvoor een groot nadeel wa
ren (zie later). Ondertusschen hadden
we bergen papieren verzameld, want
voor Frankrijk, waar men alles doet om
touristen af te schrikken, heeft men zelfs
voor gramofoon en schrijfmachine elk
een boek van ongeveer 100 bladzijden
noodig. En dan de jachtgeweren. Nie
mand wist er iets van, maar dank zij
onize Cons. Generaal te Antwerpen
kwam ook hierin licht. Ondertusschen
was eern onzer ziek geworden en reeds
dachten we aan een jaar uitstel Deze
tijd werd benut, door, gedeeltelijk uit
tijdverdrijf de achterwand weer tc sloo-
pen, de reservewielen binnen onder 't
bed een plaatsje te geven, en zoodoende
(alle gewoon without werd vervangen
door presswood) 'n gewichtsvermindering
van Wel 300 kg te krijgen. Een onver
wacht snel herstel plaatste ons voor een
moeilijk dilemna. Het was namelijk laat
voor de jagerij geworden (regentijd)
maar aangezien de ex-zieke toch vacan-
tie moest hebben en we dachten erg
comfortabel te zullen reizen (hotel rou-
lante) besloten we maar op pad te gaan
en te zien hoever we het zouden bren-
ben.
Zooals zooveel op deze reis kwam de
kwestie: „comfortabel" wel wat anders
uit dan we toen dachten. Eerst werd nog
een tweede benzinetank (ook geleverd
door de oude Auburn) gemonteerd, want
er waren wel trajecten van 450 km, Tot
de ,,z'and" uitrusting behoorden nog
planken, schoppen en matjes. Een stevig
touw van 50 meter zou eventueel moe
ten dienen om uit de diepe putten water
te krijgen. Een watervat van 60 liter
heeft ons dezen arbeid echter bespaard.
Een autokompas, max. en min, thermo
meter garneerden de cabine.
(Wordt vervolgd)