mjSïT
Victor Hugo's Zeeuwse Reize
Voor kleine tuinen.
Een slechte gelaatskleur
HOE BERLIJN VERANDERT
ONDER HET NAZI-REGIME.
ITALIë.
VER. STATEN
Dè vorm onzer Sterrekaartjes.
MARKTBERICHTEN,
GOES-
BIOSCOPEN.
behoeft niet zoo te blijven, kan zelfs mooi
worden indien deze verzorgd wordt met witte
Purol. De huidzui'verende, huidgenezende
en huidvoedende kracht welke Purol bezit,
maakt de huid jeugdig-frisch, gezond en flu
weelzacht en zuivert deze tevens van alle huid
onreinheden, zooals vetwormpjes, pukkels,
vlekjes en uitslag. Gecruik voor gelaatsver
zorging witte Purol. Deze is na inwrijving
onzichtbaar op de huid en daarom ook
zeer geschikt voor gebruik overdag.
Doos 30 en 60 et. Tube 45 et. Bij Apoth. en Drogisten.
ffngez. Med.)
zijn, verliezen, al zou hij, naar verluidt,
van zijn zwager, koning Leopold der
Belgen, den hertogtitel herkrijgen en
wel ter gelegenheid van het huwelijk,
dat volgens de geruchten in hofkringen
dezen zomer te Brussel voltrokken zou
worden. Het vorige jaar is een wijziging
in de successiewet aangebracht in ver
band met de vermindering van het aan
tal prinsessen, maar deze wijziging staat
behoud van het erfrecht bij een morga
natisch huwelijk met toestemming van
den koning alleen toe, wanneer een prins
met de dochter van een buitenlander
zou huwen. Hetgeen toen door sommige
(Van onzen Duitschen
correspondent).
Sinds de nation,aal-socialisten aan
het bewind zijn, is er evenals op alle
mogelijke gebied, veel veranderd in
het uiterlijk van Berlijn, De heerschen-
de machten van het heden zijn steden
bouwers van het zuiverste water.
Uit de jaren van Weimar" herinneren
nog de „Funkturm", Berlijns „Eiffelto-
ren", het „Funkhaus", het „Theater der
Vijfduizend", de eerste groote tentoon
stellingshallen, de luchthaven Tempel
hof er Feld, het wereldberoemd gewor
den „Pergamon-Museum", en vele an
dere prestaties. De „Nazis" hebben het
expositie-centrum nog veel grooter en
fraaier gemaakt en bouwen rondom
den „Funkturm" nog steeds nieuwe
zeer imposante hallen; zij breken stra
ten en pleinen op en verbeteren steil g
veel, dat niet zeer geslaagd was. Zij
boren onder den grond nieuwe tunnels
voor ondergondsche sporen en denken
milliarden marken uit te geven om in
de eerstvolgende dertig jaren het cen
trum der City een geheel ander aanzien
Rijksdagleden openlijk als een achteruit-1 te geven. Aan hun nitiatief is het schit-
vpn Aa Twoprlc-Iio i« de- terende complex te danken, dat „Rijks-
zetting' van de Zweedsche meisjes is ge
karakter seerd
Prins Karei jr.. die na zijn studie aan
een handelsschool sedert eenige jaren
op het kantoor van een der grootste ver
zekeringsmaatschappijen werkt en de
vorige week tot reserve-luitenant bij de
cavalerie is benoemd, is den lOden Jan.
1911 geboren en dus 26 jaar oud. Gravin
von Rosen, is 33 jaar en de oudste doch
ter van den opperceremoniemeester
graaf Eugen von Rosen. Zij is enkele ja
ren geleden gescheiden van haar eersten
man, graaf Adolf von Rosen en heeft
twee meisjes, van 12 en 6, en een jongen
van 8 jaar, die na de scheiding bij haar
gebleven zijn.
DE ITALIAANSCHE PERS ZWEEG
OVER DE KRONING VAN GEORGE Vï
De Italiaansche pers heeft g'ister van
de kroningsfeesten te Londen, vrijwel
met geen woord gerept. Alleen het
agentschap Stfefani bracht een bericht
van elf woorden, waarin werd medege
deeld, dat koning George VI van Enge
land was gekroond. In hoofdartikelen
besproken enkele bladen wel de span
ning tusschen Engeland en Italië. Vol
gens de „Popoio di Roma" is deze span
ning van aardrijkskundigen en histor-
schen aard.
Britsche journaliste moet het land
verlaten.
Van gezaghebbende zijde te Rome
wordt medegedeeld, dat de Romeinsche
correspondente van de „News Chroni
cle", mevrouw Mackenzie, „wegens het
verspreiden van onware berichten" van
de politie het verzoek heeft ontvangen,
Italië te verlaten.
STAKING IN DE STAALINDUSTRIE
TE PITTSBURGH,
27.000 arbeiders leggen het
werk neer.
De eerste groote staking in de Ame-
rikaansche staalnijverheid sedert 1919 is
gisteravond te 11 uur uitgebroken, toen
de nachtploeg in twee fabrieken der
staalonderneming van Jones en Laughlin
te Pittsburgh niet aan den arbeid ging.
Bij deze onderneming zijn 27.000 arbei
ders in dienst. Het hooggerechtshof had
de maatschappij onlangs order gegeven
zich naar de Wagner-act inzake het col
lectieve arbeidscontract te voegen. De
directie zou echter geweigerd hebben
een overeenkomst te teekenen, waarop
Philip Murray, voorzitter van het orga
nisatiecomité der arbeiders in de staal
industrie, de staking afkondigde.
sportveld" heet en de Olympische Spe
len van 1936 mogelijk maakte: een sta
dion v.an groote schoonheid, omgeven
door sportterreinen en geweldige gebou
wen van een architectonische volmaakt
heid die men elders ter wereld vergeefs
zoeken z-al.
Mlaar Berlijn heeft ook een der
grootste binnenhavens van Europa en
fabriekscentra van enorme beteekems,
Berlijn is kunststad, ook al is op te
merken, d.at vóór 1933 het tooneel en
de concertzaal een bonter beeld gaven
en den vreemdeling meer attracties
boden dan heden.
In hooge mate belangwekkend zijn
ook de nieuwe villawijken, die hier de
laatste jaren in de bosschen ontstaan
zijn en vooral voor den Nederlandschen
bezoeker, die op dit gebied zooveel er
varing heeft, interessant mogen heeten.
Het is zeker geen toeval, dat men de
laatste weken hier tal van auto's met
Hollandsch nationaliteitsteekens ont
moeten kon, die in langzaam tempo
door deze alleeën reden en bewezen,
dat de inz'ttenden ,al hun aandacht voor
de nieuwe bouwstijlen noodig hadden.
Wie Berlijn van vroeger kent, zal
ook versteld staan van de toename
van het verkeer. Men moet zich daar
van intusschen geen verkeerde voor
stelling maken. Een verkeersdrukte als
op de boulevards v,an Parijs of in de
omgeving van Piccadilly C'rcus in Lon
den zal men in Berlijn vergeefs zoeken,
zelfs in de city op het uur, waaróp -de
winkels gesloten worden en de bureau
chefs naar huis rijden. De Duitsche
hoofdstad is te ruim gebouwd en ook is
het aantal auto's hier nog altijd niet
overweldigend te noemen. Maar typisch
voor Berlijn is de snelheid van het ver
keer, mogelijk juist, omdat de straten
vaak zeer breed aangelegd zijn en er
nog ruimte genoeg is om voorwaarts te
komen, vooral in de Zuidelijke en Wes
telijke villawijken.
Wie deze stad van het vliegtuig uit
ziet, merkt op, hoe overdag veel groen
hier te bewonderen valt. Aan parken
en groote pleinen geen gebrek. En
nauwelijks een straat zonder boomen.
Dat is, naast het hoog-en-droge klimaat,
een der oorzaken, waarom Berlijn een
zoo gezonde woonstad is, zoodat bijv.
lijders aan asthma bij voorkeur naar de
rijkshoofdstad verhu'zen.
Men zal hier ook in alle details ken
nis kunnen maken met de producten van
het herlevende handwerk, de „binnen-
huis"-architectuur en alles, wat daar
mee annex is. Schitterend-ingerichte
warenhuizen en speciale winkels too-
nen het allernieuwste op het gebied der
Duitsche weefsels, der porcelein- en
aardewerkproductie en der meubelma
kerij, die samenwerken om een geheel
te vormen van werkelijk hoog-artistiek
karakter, eenvoudig, degelijk, smaak
vol. Gelijk ook de „Duitsche mode" voor
costuums en hoeden, d e tegenwoordig
vooral van Berlijn uit zeer sterk gepro
pageerd wordt.
Het oplevend nationalisme werkt zul
ke verschijnselen natuurlijk In de hand,
autarkische noodzakelijkheden doen er
het hare toe. In elk geval is een eigen
Duitsche stijl ontstaan, die men nergens
beter dan in de hoofdstad bestudeeren
kan.
Typisch voor het Derde Rijk :'s de op
vallende toename van het aantal groote
regeeringsgebouwen en kazernes. Berlijn
is meer nog dan vóór 1914 een garni
zoensstad geworden, en de centralisatie
van de regeering heeft de hoofdstad
van het rijk thans tot het werkelijke
middelpunt gemaakt. Paleizen van fan
tastische afmetingen en interessante ar
chitectuur herbergen nieuwe ministeries
dat voor de luchtvaart is een Euro-
peesche bezienswaardigheid! 1 of de
bureaux van de afdeelingen der parti],
die van een omvang zijn, welken men
vroeger niet voor mog'elijk zou gehou
den hebben. Een nieuwe bureaucratie
heeft haar intrede gedaan en de oude
Duitsche ambtenaarswereld verre over
vleugeld, alt'hans wat aantal en uiter
lijkheden betreft'.
De kazerneeringen zijn zoo toegeno
men, dat men zich afvraagt, waar alweer
de enorme gelden vandaan gekomen zijn
die in deze nieuwe, zij het ook in begin
sel zeer sobere, gebouwen worden ge
stoken. Vooral de luchtmacht beschikt,
met den dag meer over complexen, die
men bij rondritten in de omgeving van
Berlijn zonder moeite in oogenschouw
kan nemen.
De luchthaven Tempelhof, die van al
le Berlijnsche vliegvelden het meest
centraal gelegen is en thans 1000 passa
giers per dag' „verwerken" moet, be
vindt! zich in het stadium van den om
bouw. Is de geweldige vergrooting ge
reed, dan zal de Duitsche hoofdstad het
grootste en meest moderne vliegveld
van de wereld hebben. De reeds gedeel
telijk uitgevoerde plannen zijn zoo om
vattend, het eindresultaat belooft zoo
veel luxe en grootscheepsch^ opvatting,
dat men alleen om dit geheel te bewon
deren, straks z'eker een luchterisje van
1/42 uren Schiphol-Tempelhof er op
wagen zal,
Eenjarige klimplanten.
Vooral in kleine tuinen heeft men
vaak behoefte aan snel groeiende kl'm-
planten, hetzij voor bekleeding van mu
ren en schuttingen, 'maskeering van
minder fraaie tuin'gedeelten of aan
grenzende terreinen of wel ,als groenen
achtergrond van bloeiende planten. In
deze kleine tuinen gaat het er voorna
melijk om veel groen aan te brengen
op een beperkte oppervlakte, dat zoo
weinig mogelijk licht onderschept, en
daarvoor zijn deze planten bijzonder
goed te gebruiken Een bekende klim
plant is de klimmende Tropaeolum of
Oost-Indische kers. Deze wordt in Mei
buiten gezaaid, groeit snel en bloeit
totdat de vorst er een e'nde aan maakt.
Minder bekend is T. perigrinum, die
nog sneller groeit, met kleine helder
gele bloempjes, die zeer fraai van vorm
zijn. Een weinig gebru'kte klimplant is
Ipomaea of klimmende Convolvulus deze
bloeit den geheelen zomer met fraaie
schotelvormige bloemen die wit, rose,
rood of blauw van kleur zijn. Deze
plant kan ook in potten worden gezaaid
en opgekweekt en dan d enen voor be
kleeding v,an balkons en waranda's. Op
een beschut warm plekje kunnen we
Cobaea scandens aanplanten en deze
meer gevoelige klimplant zal daar fraai
bloeien met violette of witte bloemen.
De planten worden in April ondei
glas gezaaid en niet voor e'nde Mei bui
ten geplaatst. Op dezelfde wijze behan
delen we Eccremocarpus scaber, een
fraaie klimplant met oranje bloemen.
Een zeer sierlijke klimplant is Mau-
randia B,arclayana, maar ook deze stelt
vrij hooge eischen en kan alleen ge
bruikt worden voor bekleeding van be
schut en op het Zu den liggende muren.
Ze bloeit in talrijke kleuren, worden
onder glas gezaaid en in potten opge
kweekt. Wat sterker is Minalobata, 'n
flink groetende klimplant met rood
gele bloemen, maar ook deze wordt
onder glas gezaaid en pas omstreeks
einde Me' buiten uitgeplant. Tot de
zeer sterke snelgroeiende klimplanten
behoort de hop of Humulus japonicus,
waarvan vooral de bontbladerige varië
teit /als sierplant wordt aanbevolen.
Deze kan thans direct buiten ter plaat
se worden gezaaid. Ook sierkalebassen
zijn zeer snelgroeiende klimplanten,
mits ze op een krachtigen bodem staan,
Wel zijn de stengels wat zwaar en de
bladeren w,at groot. Een uitzondering'
daarop maakt Bryonia dioica of hegge-
rank, een eveneens zeer snel groeiende
soort met kleine bladeren _en kleine
sierlijke roode vruchtjes. Noemen we
tenslotte nog de siererwt of Lathyrus,
die als klimplant bij iederen tuinbezit-
ter bekend is. A, G.
Een lezer (A. D. v. K. te H.) schrijft
ons, telkenmale met genoegen ons
maandkaartje van den sterrenhemel met
beschrijving te volgen. Hij vraagt ech
ter, of het niet mogelijk zou zijn, in
plaats van den geheelen Noordelijken
sterrenhemel voor een bepaalden da
tum en bepaalden sterrentijd, twee hal
ve kaartjes te willen geven, bijvoorbeeld
voor het oog Zuidwaarts of Noord
waarts gericht. Als voorbeeld zijner be
doeling sluit hij daarbij in de kaartjes
van Juni 1934, ontleend aan het Annu-
aire Asfronomique et Météorologjque
van Camille Flammarion, uitgegeven
door het observatorium van Juvisy (70e
jaargang).
Wat deze vriendelijke lezer vraagt
gaat helaas niet zóó-maar! E-n, het is,
dunkt ons, ook niet noodig.
Onze kaartjes zijn gebaseerd op een
tot dusverre nog niet bekende kaart-
constructie en zij worden vervaardigd
met een eveneens tot dit doel speciaal
ontworpen instrument. Daardoor is het
ons mogelijk 1 en dat is het bijzondere
kenmerk van onze kaartjes tegenover
vrijwel alle andere in de Nederlandsche
pers gepubliceerde onze kaartjes tel
kens opnieuw te teekenen voor den
preciezen tijd van bv. 8 uur des avonds,
met de variabele elementen (ma,an en
planeten) precies op hun plaats voor
den aangegeven datum van het aange
geven jaar. Ons kaartje van 1 Mei 19 3 7
is bv. te dezen aanzien, geheel verschil
lend van dat in 1 Mei 1 9 3 6.
De kaartjes welke de vragende lezer be
doelt zijn halve hemelbollen, in een ge-
heeLandere, nl. een bepaald soort hori
zont,aal-stereograf ische projectie, en
dan wel met als toppunt de betreffen
de hemelstreek in den hori
zont 'n plaats van, zooals gewoon
lijk, boven het hoofd van den waarne
mer. Zij zijn inderdaad een heel aardige
vondst, ro.aar: het zijn vaste, stereotype
modelkaarten. Wie éénmaal zoo'n stel,
bv. uit het annuaire van Flammarion,
heeft, die kan er elk jaar weer n.aar
kijken, maarde maan en de plane
ten staan hier niet op! En dat zou
ook kwalijk gaan, althans niet met de
nauwkeurigheid welke onze kaartjes t,
d. o. thans kenmerkt.
Evenwel: het is, dunkt ons, ook niet
noodig. Zooals wij telkenmale bij de in
leiding schrijven: men neme slechts
dat kwadrant v,an de kaart voor zich,
waarnaar het oog aan den hemel ge
richt is.
Men trekke op het kaartje (met een
potloodje) den meridaan, d.\ de rechte
lijin van Noord naar Zuid. D.an schetse
men een stukje cirkelomtrek van Oost
naar West, in de richting van de
streepjes die deze hemelstreken óp het
kaartje aanduiden, en den meridaan iets
benoorden het midden, van delijn
Noord-Zu d kruisende. (Dit kruispunt is
Jan Het zgn. t o p p u n t, d.i. het
punt aan dén sterrenhemel juist boven
ons hoofd).
Het kaartje vertoont dan vrijwel een
zelfde indeeling als, vrager wenseht. Wil
hij den Westelijken sterrenhemel be
schouwen, dan legge hij de kaart voor
zich met „West" naar zich toe en
het „toppunt" van zich ,a f. Het
Noorden is dan aan zijn rechterhand,
het Zuiden aan zijn linkerhand, en de
sterrenbeelden zulFen zich in het ge
deelte Zuid-West-Noord-meridiaan on
geveer net zoo aan hem vertoonen als
ze in werkelijkheid te zien zijn!
Overigens is het Annu,aire astronoml-
que een heel aardig en wel aan te be
velen jaarboekje voor belangstellenden.
Ml i d d e 1 b u r g, 12 Mei, Groenten-
veiling. Nieuwe aardappelen 1322 c„
Spinazie 916 c.Postelein 17 c., Mos-
krul 7 c., Bruine Boonen 89 c., Roode
kool 37 c„ Sla 810 c.„ Witlof 345
c., Prei 1,52 c., Peën 2 c„ alles per
kg, Peën 415 c., Selderie 1 c„ Rabar
ber 34 c„ Radijs 1,52,5 c. alles per
bos, Bloemkool 215 c., Kropsla 1,5
4,5 c., beide per stuk; Bloemen: violen
5>9 c., per 10 stuks; Tulpen 27 c„
Vlieren 3 c„ Narcissen 23 c, Seringen
58 c., alles per bos.
Middelburg, 12 Mei. Fruitveiling:
PerZjken 615 ip>, per stuk, 'Blauwe
f 1.65, Aardbeien f 1.402, beide p. kg.
Kap e 11e, 12 Mei. Veilingsvereeni-
ging „Kapelle-Biezebnge en Omgeving",
Kleine veiling. Groenten: Spinazie 2
8, Rabarber 2, beiden per kg, Prei 1.50
1.60, Uien 2.50; Aardappelen 2.102.30,
Pootaardappelen 0.70, alles per 100 kg,
Kropsla 4,205.10, Bloemkool 511,
beiden per 100 stuks, Radijs 1101.50,
Pootuien 1.2Ó—1.30, beiden per 100 bos.
Bloemen en planten: Tulpen 27,
Lelies der Dalen 56, Sternarcissen 3
5, Seringen 6.507, alles per bos, Bol-
Begonia's 11'12, Salvia's 811, beiden
per. pos.
EierenveiPng: Kipeieren f 2,302.50,
Poeljeeieren f 1.80, Eendeneieren f 2.60,
Ganseieren f 5.10, alles per 100 stuks.
II1IMI' l-l—LUl-W I I JJBBBieaWMMmaiMaWKMMMMWWi
MIDDELBURG.
DO 13 Mei, Spoitfilmavond St. Joris
20.15 h
DO 13 Mei. Jamboree Variété-avond de
Middelb. padvinders, Schuttersh.
20.00 h.
VR 14 Mei, Alg. Verg. N.V, Mantel
Magaz. „De Duif" 16,00 h,
VR 14 Mei, Openb, Verg, Lib. Staatspar
tij „De Vrijheidsbond", spr. mr.
W. C. Wendelaar, St. Joris zO 15 n.
VR 14 Mei. Schaakver. „Middelburg",
Simultaan séance door den heer
J. J. v. d. Ende, Zierikzee „De
Eendracht".
VR 14 Mei. Feestelijke herd. 15 j. best,
Middelb. Marktkoopliedenbond,
„EM.M.", Schuttershof 20 h.
DO 13 Mei, Openb. Conc. „Hosanna"
Gr. Markt 20.30 h.
VR 14 Mei. Sportfilmav. Schuttershof,
20.15 h.
CITY, Midd. VR 14—DO 20 Mei:
„Hofkonzert" en „Met donderend
geweid", 20.00 h. Zo, Ma en Di 15
h. matinée.
ELECTRO, Midd. VR 14—DO 20 Mei:
„De mooiste dag van mijn leven"
en „Truxa", 20.00 h. Zo, Ma en Di
15 00 h. matinée.
GRAND THEATER, Goes. VR T4—DI
18 Mei: Een avond in de Opera"
20.00 h. ZO 15.00 h. matinée. MA
17 14 00—16.00 h. en 18.00—
Di 14.00 h. Kroningsplechtigheid
«•-san
BESCHREVEN DOOR ZIJN ZOON
CHARLES HUGO.
3).
De even robuuste als fijne put is echter een
ware verrukking voor het oog. Stel U voor het
weik van een Vulkanus-edelsmid. De arme,
oude, half ingestorte huizen van het plein
sc ïjnen hem droefgeestig aan te staren en, voor
ze in t niet verzinken, een laatste blik te werpen
op het familie-juweel van het voorplein. Onder
wijl verheft de hoge, machtige spits van de Onze
Lieve Vrouwe van Antwerpen zich heerlijk ten
hemel, vol van stralend licht, van klokkenspel en
van harmonie, en als doordrongen van 't azuur
ener grote ziel
De torenspits is even fijn geciseleerd als de
put; de put is even machtig ontworpen als de
toren; zij schijnen, schoon elkanders tegendelen,
een soort geheimzinnige verwantschap te hebben'.
De torenspits fluistert: „Ik streef omhoog". De
put zucht: „Ik kom van beneden". Zij spreken
elkander tegen en ze vullen elkander aan. Deze
kathedraal is een grote broer, die de put tot
kleine zusje heeft.
Hier zeide Victor Hugo ons:
„We hebben Quinten Metsys, den smid gezien,
laai ons thans ons verdiepen in Quinten Metsys,
een slotemaker in
architect
er een
m
den schilder. Want er stak
Quinten Metsys, zoals
Michael Angelo stak.
En wij haastten ons naar het museum, waar
men, onder andere meesterwerken, die be
roemde triptiek van Quinten Metsys vindt: de
Kruisaflegging van Christus, welke de Leuvense
meester omstreeks 1508 voor het gilde der
Antwerper schrijnwerkers schilderde en waar
voor, zeventig jaren later, omstreeks 1578,
koningin Elizabeth van Engeland het geweldige
bedrag van 5000 rozenobels, dat is meer dan
40.000 guldens, bood. Deze Kruisaflegging is te
beschouwen als de parel van Antwerpens
museum, hetwelk trouwens vol schatten is.
Maar Victor Hugo wist, wat hij zien wilde, en
wij bepaalden ons tot Quinten Metsys; we gingen
regelrecht op de triptiek af.
II.
Om negen uur gingen wij in Het Witte Kruis
aan tafel.
Bij de naspijze kwam een belangrijk punt ter
sprake. Men zal niet vergeten zijn, of liever ge
zegd, men zal begrepen hebben, dat Antwerpen
de eerste pleisterplaats was op onze reis naar
Zeeland.
Niemand onzer wist echter nauwkeurig hoe
we verder reizen moesten en wij vroegen ons
niet zonder ongerustheid af, hoe men er komt
en bovenal hoe men reist in dit vrijwel onbe
kende, door de Guides-Joanne veronachtzaamde
land, hetwelk bovendien door zijn eigenaardige
aardrijkskundige gesteldheid voor den toerist
moeilijk toegankelijk is. Het is een zeer ver
spreid eilandenrijk, hetwelk volgens de kaart
half in de Noordzee, half in de Schelde ge
dompeld is. Het is een provincie die zich ont
bonden heeft in allerlei versnipperde eilandjes,
waar de zeemeeuwen rustig zeilen tusschen de
schepen en de kudden. Een handvol eilandjes
aan de rand van het vasteland, door een wel
willende aarde verbrokkeld voor de zwaluwen
der zee.
In plaats van spoorwegen heeft men hier dood
eenvoudig de stoomboten.
Maar: hoe zouden wij, eens aan wal gestapt
op een of ander punt in Zeeland, verder moeten
reizen? Welke middelen van vervoer zouden
wij er kunnen verwachten? Hoe gaat men daar
van de ene plaats naar d'andere? Per omnibus,
per postwagen, of in een'draagstoel Reist men
er te voet of te paard? Wat moest er van ons
worden, wanneer de boot ons dood-eenvoudig
op de zandige oever van de Schelde ergens,
mijlen ver van ieder bewoond oord, neerzette,
en ons verder goeden dag wenste?
Tot overmaat van ramp had de jongste zoon
van Victor Hugo, Francois-Victor, in Brussel de
kaarten en de reisgidsen vergeten, die ons ten
minste de allernoodzakelijkste inlichtingen ver
schaft zouden hebben. En tenslotte, om de
schildering onzer wanhoop volledig te maken:
niemand onzer had ook maar het flauwste begrip
van die harde, norse taal, die in Holland, en
dus ook in Zeeland, gesproken wordt, en die de
Vlamingen zelf niet verstaan. We wisten, dat er
onderweg niet op te rekenen viel, landslieden
tegen te komen, zomin als men op straat in
Parijs moet verwachten de kenners van Zeeland
tegen 't lijf te lopen. Bovendien was het ons
bekend, dat de Hollandse hotelhouders van
nature weinig gastvrijheid plegen te betonen,
tenminste: Victor Hugo, die in Den Haag en in
Amsterdam geweest is, hing ons weinig liefelijke
taferelen op van deze lieden, die de Franse taal
al evenzeer villen als de Franse beurzen.
Toen we de zaak van alle kanten bekeken
hadden, werd besloten, dat we ons in verbinding
zouden stellen met den kapitein van de stoomboot
de Telegraaf, waarop wij de volgende morgen
scheep zouden gaan. Maar dan zouden we hem
dadelijk aan moeten klampen, want als we een
maal onder zeil waren, dan zou het te laat
wezen, om het roer nog te wenden.
Helaas: 't was laat geworden, en Charles
Hugo, dien we hadden uitgezonden om den
kapitein op te scharrelen, vond hem op z'n
kantoor noch aan boord van z'n schip.
(Wordt vervolgd).