GOESCHE COURANT W.9dc PI 613 Het luchtschip „Hindenburg" verongelukt. BINNENLAND. WEERBERICHT. NUMMER 106. DRIE BLADEN. VRIJDAG 7 MEI 1937. EERSTE BLAD. 180e JAARGANG. Vlak voor de landing te Lakehurst stortte het brandend neer. Vermoedelijk ruim 30 opvarenden omgekomen. Drie en dertig dooden. J. M. POLDERMAN, Goes. WxoviucmXt MIDDELBURGSCHE COURANT Dagblad Voor Middelburg, Goes en agent schap Vlissingen 2.30, elders 2.50 per kwartaal Week-abonn. in Middelburg en Goes 18 ct. p. w. Advertentiën 30 ct. per regel, Ingez. mededeelingen 60 ct. p. r. Bij contr. voor beide veel lager; tar. op aanvr. Uitgeefster: Naamlooze Vennootschap „De Middelburgsche Courant"; Bureaux: Lange Sint Pieterstraat te Middelburg. Telefoon: Redactie 269, Administratie 139 Postrekening no. 43255 Kantoor te GOES: Turfkade, telefoon 17. Aangesloten bij het Bureau voor Publiciteitswaarde der Vereeniging de Nederlandsche Dagbladpers. Familieberichten en dankbetuigingen I7 regels 2,10, elke r. m. 30 ct. Rubriek „Kleine Advertentiën", ten hoogste 6 regels, a 75 ct. bij vooruitbetaling Adv. met „Brieven" of „Bevragen bureau dezer cou rant" 10 ct. extra Bewijsnommers 5 cent. Gisteravond om kwart over zeven is het luchtschip „Hindenburg boven het vliegveld Lakehurst bij New-York plot seling in brand gevlogen, neergestort en volkomen vernietigd. De „Hindenburg' was met 12 uur vertraging na zijn eer ste reis van dit jaar over den oceaan te New York aangekomen. (Maandagav. laat passèerde het Domburg). Een ontploffing geschiedde vlak voor 't moment, dat het gevaarte aan den landingsmast zou wor den vastgemaakt. In een oogwenk was het geheel in vlammen gehuld en na weinige oogenblikken viel het met een ontzaglijk gekraak te pletter. De eerste berichten hielden in, dat van de bijna 100 opvarenden (61) leden der bemanning en 36 passagiers) niemand gered zou zijn. Latere telegrammen ver telden echter dat er resp. 3, 12 en 50 geredden waren en nog weer later werd gergeld, dat er 64 opvarenden den dood waren ontkomen, zoodat de ramp dan ruim 30 menschenlevens moet heb ben geëischt. De „Hindenburg" had zijn een en twintigste reis naar Amerika gemaakt en de eerste van dit seizoen. Veronderstellingen over de oorzaak. De oorzaak van de ramp is nog niet vastgesteld, doch er bestaan twee ver onderstellingen: le. terugslag van een der motoren kan ontsnappend gas hebben aangesto ken. 2e. de onweersachtige weersomstan digheden kunnen een vonk statische electriciteit hebben geschapen, toen de landingstouwen omlaag werden gela ten. Juist voor de ontploffing werd een vonk gezien bij de achterzijde van het luchtschip. Onder de overlevenden zijn kapitein Lehmann en kapitein Max Pruss. De heer Lehmann is met ernstige wonden in het ziekenhuis van Lakehurst opge nomen. Het schijnt, dat hij uit de stuur hut is gesprongen, op het oogenblik dat de vlammen uit het luchtschip opste gen. Het luchtschip kon blijkbaar moeilijk landen, het vloog een uur boven het vliegveld, alvorens men ertoe overging te landen. Op het oogenblik dat het schip met den neus naar voren dook stegen groote vlammen op uit de ach terzijde en binnen enkele oogenblikken lag het luchtschip als een brandende massa op het vliegveld. De landingsmanschappen, hadden reeds de landingstouwen vast toen het ongeluk gebeurde, verschrikt lieten zij de touwen los en vluchtten weg, doch spoedig herkregen zij hun koelbloedig heid en snelden terug om de opvarenden te redden. Met groote moeite konden zij een aantal gewonden redden en enkele lijken bergen. Het luchtschip zou te middernacht weer naar Europa zijn vertrokken met verscheidene passagiers, die de kro ningsfeesten te Londen wilden bijwo nen. Toen zij op het vliegveld kwamen, waren zij zeer verbaasd slechts het brandende wrak te vinden van het trot- sche luchtschip dat hen naar Europa had moeten brengen. Volgens de laatste berichten zijn tal rijke opvarenden gewond in het zieken huis opgenomen. De toestand van de beide kapiteins, Lehmann en Pruss, is zorgwekkend. Mededeelingen van een der landingsmanschappen. Een van de mannen, die bij den voet van den landingsmast wachtte tot het luchtschip zou landen deelde mede, dat hij op het oogenblik van de ontploffing juist onder den staart van het luchtschip stond. Het luchtschip bevond zich op een hoogte van ongeveer honderd me ter. Voor de ontploffing zag hij de pas sagiers glimlachend en met zakdoeken wuivend voor de ramen staan. Plotse ling hoorde hij een hevige ontploffing en het luchtschip kwa: brandend om laag gestort. De landingsmanschappen konden nog juist op tijd wegsnellen. Niettegenstaande de hevige hitte keer den zij enkele oogenblikken later terug om de opvarenden te helpen. In de eer ste oogenblikken konden zij drie geheel verkoolde lijken bergen, het was onmo gelijk deze te identificeeren. De redders drongen in het brandende wrak door de cabine van den comman dant aan de voorzijde. Hier vonden zij ook een geheel verkoold lijk. Uit de brandende massa steeg een dikke rook wolk op en nog een aantal ontploffingen werd gehoord. Het luchtschip te Londen ver zekerd. Kapitein Lamplugh van de British Aviation Insurance Company heeft medegedeeld, dat 'de ,,,Hindenbu;rg grootendeels te Londen was verzekerd. Hij voegde hieraan toe, dat het eenige gevaar dat men voor het luchtschip vreesde, een botsing was, aangezien het luchtschip gevuld was met waterstof gas dat bij een schok in brand raakt Het minder gevaarlijke helium was te kostbaar. De indruk te Berlijn. De ramp van de „Hindenburg" heeft in officieele en luchtvaartkringen in Duitschland een diepen indruk gemaakt. Op het ministerie van luchtvaart blijft men zeer gereserveerd en verklaart men, dat het resultaat van het onder zoek afgewacht moet worden, dat on-1 middellijk is ingesteld met medewer king van de Amerikaansche autoritei ten. Het ministerie van propaganda heeft onmiddellijk na het bekend worden van de ramp den Führer, die enkele uren te voren uit Kiel terug was gekomen, Goe- ring, Goebbels, en de andere leden van de regeering gewaarschuwd. Kapitein Pruss, die het luchtschip voor de eerste maal bestuurde werd bij gestaan door kapitein Lehmann, die zoowel de „Graf Zeppelin" als de „Hin denburg" op herhaalde tochten heeft gecommandeerd. Volgens de laatste berichten zijn bij de ramp drie en dertig personen om het leven gekomen, n.l, zestien passagiers en zeventien leden van de bemanning. Het luchtschip „Hindenburgwas nog maar ruim een jaar oud. Begin Maart 1936 werd het in de groote montagehal te Friedrichshafen voltooid. Het had een lengte van 248 m en een inhoud van 190.000 m3; werd voortbewogen door 4 groote Diesel-motoren met een geza menlijke capaciteit van 4200 pk, en kon een snelheid ontwikkelen van 125 km per uur. Aan het comfort^ der passagiers was zeer veel zorg besteed. Het luchtschip bezat twee dekken; het bovenste werd hoofdzakelijk in beslag genomen door 25 tweepersoons slaaphutten, voorzien van warm en koud stroomend water, electrische verlichting, kunstmatige ventilatie, enz. Verder een smaakvol in gerichte eetzaal voor vijftig passagiers, een lees- en schrijfzaal, een conversa tiekamer en twee wandelgangen, voor zien van schuine ramen, waaruit men een prachtig uitzicht genoot terwijl het benedendek een gasdichte rooksalon bevatte, wjaar 'de passagiers zonder eenig brandgevaar te veroorzaken mochten irooken, en verder toiletten, douchekamers, verblijven voor officie ren en bemanning, en de keuken. In het midden van het luchtschip bevond zich een vrachtruimte van zoodanige afme ting dat er zelfs auto's in geborgen kon den worden. In den boeg van het schip was de commandogondel met navigatie- ruimte. gebouwd. Op 31 Maart 1936 vertrok de „Hin denburg" des morgens te half zes uit Friedrichshafen voor zijn eerste reis naar Zuid-Amerika waar het op 4 April vroeg in den ochtend te Rio de Janeiro ankerde. Reeds in Mei voer de „Hin denburg" ook naar Noord-Amerika, en bijna een jaar geleden op 9 Mei 1936, vestigde het luchtschip een record door de reis naar Lakehurst over den oceaan in 62 uur te volbrengen. Het commando werd toen nog ge voerd door dr. Ernst Lehmann, den trouwen medewerker van dr. Eckener, die zooveel tot het succes der Duit- sche luchtschepen heeft bijgedragen en zich ook thans aan boord van de „Hin denburg' bevond en er ernstig werd ge wond. (Zie verder: laatste berichten). Wij, liberalen aanvaarden de zedelijke normen van het Christendom als vasten grondslag der Europeesche samenleving. Wij zullen ons verzetten tegen eiken aanslag daarop. Nog steeds komt het ons juist voor, dat onze jeugd wordt opgeleid tot Christelijke en maatsphappelijke deugden, zoo als de Lager Onderwijswet sedert den tijd van Thorbecke reeds voorschrijft, maar ook achten wij het noodig, dat ons volk wordt gevormd tot vrije persoonlijkheden en dat de maatschappij niet wordt gedwongen in het keurs lijf van dogma's of utopieën. Hierin staan wij tegenover alle andere par tijen, die niet het rechte vertrouwen hebben in de krachten van de vrije persoonlijkheid, omdat om met prof. Gunning te spreken hun begin selen hen dwingen te gelooven in de ongelimiteerde heilsmacht der organi satie, der reglementeering. Mr, D. FOCK, electro-technicus Erkende Philips' Service DE KONINGIN BEZOEKT DE BOSKOOPSCHE BLOEMENTENTOONSTELLING, H. M. de Koningin is hedenochtend om kwart voor negen van het paleis „Het Loo" per auto naar Boskoop ge reden om een bezoek te brengen aan de bloemententoonstell'ng aldaar. Enkele minuien na elven hield de open auto, waarin H. M. had plaats ge nomen, voor den hoofdingang van het tentoonstellingsgebouw stil. Nadat de Koningin was uitgestapt, begroette de burgemees er van Bos koop, mr. E. P. Verkerk, H.M. en stel de aan haar voor de heeren P. J, C. Oosthoek, voorzitter en W. de Rnyler. secretar s van de tentoonstelling wer- eeniging Boskoop. De heer Oosthoek leidde de Konin gin vervolgens rond. Ongeveer .iris kwartier duurde het Koninklijk bezoek. Met de kweekers- nzenders, voor zoover aanwezig, onderhield de Koinr- gin zich tijdens haar rondwandeling. Vil belangstelling informeerde de Koningin naar den gang van zaken in hun be drijven er. naar Je mogelijkheden van verkoop in binnen- en buitenland. Her haaldelijk getuigde Hare Majesteit van haar bewondering voor de pl.antenschat. Even voor haar vertrek bood een kleindochtertje van den heer Oosthoek H.M., een ruiker oranje-kleurige rozen aan. Tegen 12 uur vertrok de Koningin en haar gevolg, luide toegejuicht door de honderden belangstellenden, die buiten verzameld waren, naar de residentie, CONGRES LIBERALE STAATSPARTIJ Rede van mr. D. Fock* Aan een gemeenschappelijken maal tijd, welke Woensdagavond voorafging aan het congres van de Liberale Staats partij „De Vrijheidsbond", te Amersfoort gehouden, heeft mr. D. Fock, eere-voor- zitter dezer partij, een rede gehouden. Spr. zeide o.a. het vele, dat wij aan de verschillende libearle ministeries en aan liberale ministers uit vroeger tijd te danken hebben, werkt door, leeft door in het heden, al hebben de zware crisis jaren ook ons, liberalen, wel eens ver plicht te handelen, zooals wij in gewone omstandigheden niet gehandeld zou heb ben,, Wij gevoelen ten volle, dat er steeds nieuwe denkbeelden opkomen en wij willen ook, dat nieuwe denkbeelden, voor zoover zij goed kunnen zijn, worden verwezenlijkt; wij werken daartoe me de, mits de liberale grondslagen blijven. Het algemeen kiesrecht, waarvoor ook onze voormannen hebben geijverd, heeft ons geen voordeel gebracht, maar wij hebben nooit gewerkt en gestreden voor eigen voordeel. Wij hebben altijd gewerkt en gestreden voor het algemeen belang. Wij mogen evenwel dankbaar zijn, dat in 1918 het algemeen kiesrecht bij ons is ingevoerd. Aan ons land zou toen een revolutionaire strijd als in Duitsch land was uitgebroken niet zijn bespaard, als wij het algemeen kiesrecht niet ge had hadden. Ons geheele volk had me dezeggenschap en het begreep, dat een Tweede Kamer, tot welker samenstel ling allen medewerkten, aan het volk de waarborgen bood, welke het kon ver langen. Spr. zeide ervan overtuigd te zijn, dat langzamerhand ons volk meer en meer tot het inzicht zal komen, dat het aan de liberalen veel te danken heeft en dat in derdaad een liberaal bestuur voor ons volk kan en moet geven: vrede, geluk en welvaart. 'Het is dringend noodig, dat er zij een goede krachtige gezagshandhaving, daar in mag de regeering niet te kort schieten want dit is de alleerste voorwaarde voor orde en rust. De toestand is nu zoo, dat geen enkele politieke partij de meerderheid in het parlement heeft of in de naaste toe komst zal hebben. Dat leidt ertoe, dat ministeries aan het bewind komen, waarin leden van verschillende partijen zitting hebben. Het spreekt vanzelf, dat onder deze omstandigheden geen der partijen al haar wenschen door de re geering kan vervuld zien. Maar er zijn zooveel zaken van neutralen aard, waar in partijverschillen niet naar voren ko men, dat zulke ministeries toch goed en belangrijk werk kunnen doen. Een echt nationaal streven bezielt hen, die nu aan het bewind zijn. Moge dat aldus spreker ook na de verkiezingen zoo zijn. Het parlementaire stelsel, hetgeen het goed, gezonde, democratische stelsel is, moet gehandhaafd blijven; daaraan hou den wij vast en gelukkig velen met onS' En wij willen vrijheid, maar niet een ongebonden vrijheid, doch een vrijheid, die beperkt wordt, waar en wanneer het algemeen belang dat e'scht. Spr. verheugde zich erover, dat ons volk vrij algemeen begint te gevoelen, dat wij verplicht zijn onze defensie, zoo wel hier als in Ned. Indië, zoo sterk mo gelijk te maken. Op industrieel gebied en op agrarisch gebied staan wij voor allerlei moeilijk heden. De steun aan den landbouw en ook aan de industrie, welke laatste voornamelijk door de contingenteeringen wordt gegeven, kan niet blijvend worden verleend. De ordening, waarmede tegenwoordig zoovelen schermen, voor een groot deel echter zonder zich behoorlijk er reken schap van te geven, wat men daarmede eigenlijk bedoelt, moge in sommige ge vallen wenschelijk zijn, maar dan nooit van bovenaf, van regeeringswege opge legd, maar alleen als zij uit het be drijfsleven zelf opkomt. Spr. eindigde met den wensch, dat de strijd voor de liberale beginselen succesvol moge zijn. GOUDEN JUBILEUM VAN HET LEGER DES HEILS, Commandant Bouwe Vlas tot ridder in den Nederlandschen Leeuw benoemd. Op waardige en grootsche wijze heeft het Leger des Heils in Nederland giste ren zijn gouden jubileum gevierd in de groote R.Ai'I.-zaal te Amsterdam. Offi cieren en soldaten uit alle deelen des lands en vele andere belangstellenden waren naar de hoofdstad gekomen om dit jubileum mede te vieren. De zaal was met Nederl. en oranje vlaggen kleurig versierd. Het woord werd o.m, gevoerd door jhr. mr. D. J de Geer, die de gelukwenschen van de regeering' overbracht. Spr. releveerde in korte trekken den groei van het Leger des Hëils. Niemand had kunnen denken en hopen aldus spr. dat vijftig jaar na de oprichting deze beweging zulk 'n vlucht z'ou hebben genomen. Onder veel smaad en spot en onder weinig bijval is het leger zijn werk begonnen, Het was de geest van geloof, hoop en liefde, die zelfs vijandschap deed overwinnen. Zoo wel in Nederland als in de overzeesche gewesten verricht het leger zijn geeste lijk en maatschappelijk werk en het ge heim van dit alles is het levende chris tendom, dat het leger kenmerkt. Hoe dankbaar zijn wij dat het leger de ge wetens- en geloofsvrijheid van Neder land vijftig jaar heeft mogen genieten. Na zijn beste wenschen voor de toe komst van het leger te hebben uitge sproken, deelde jhr. De Geer mede, dat het Hare Majesteit de Koningin heeft behaagd commandant Bouwe Vlas te be noemen tot Ridder in de Orde van den Nederlandschen Leeuw, een mededee ling, die met een daverend en langdurig applaus door het publiek werd ontvan gen. (Ingez. Med.) Verwachting tot morgenavond: DE BILT: Zwakke tot matige W. tot N, wind, zwaar bewolkt tot betrokken, aanvankelijk tijdelijk regen, weinig ver andering in temperatuur. UKKEL: Matige tot vrij sterke wind uit Z, W. richtingen, zwaar bewolkt tot betrokken hemel, bij tusschenpoozen re gen of motregen, matige temperatuur met een nachtelijk minimum van onge veer 5 graden, nevelachtig weer gedu rende het laatst van den nacht. Vr 7 Mei, Zon op; 4 h 20; onder 19 h 34. Licht op: 20 h 04. Maan op: 2 h 29; onder 15 h 47. N.M. 10 Mei. Hoog- en Laag water te Vlissingen i Mei. Hoogwater. Laagwater. Wo. 5 8.28 20.52 2.09 14.48 Do. 6 9.41 22.07 3.34 16.07 Vr. 7 10.41 23.01 4.40 17.02 Hoog- en Laagwater te Wemeldinge: Mei. Hoogwater. Laagwater. Wo. 5 9/55 22.24 3.04 15.53 Do. 6 11.08 23.42 4.27 17,12 Vr. 7 12.21 5.35 18.09 DE MANNEN DER „ANDRA" „IN BEWARING". De Nederlandsche consul te San Se bastian heeft, naar wij vernemen, het Departement van Buitenlandsche Zaken telegrafisch doen weten, dat de opva renden van de „Andra", zeventien per sonen, over wier lot men nog steeds in het onzekere verkeerde, zich te San Se bastian in bewaring bevinden, en dat hun gezondheidstoestand niets te wen schen over zou laten. Inmiddels is van wege het Departement aan den consul te San Sebastian telegrafisch verzocht zich tot de Franco-autoriteiten te Sala manca te wenden, teneinde de invrij- heidsstelling der bemann'ng te bewerk stelligen en eventueel verdere maatre gelen te treffen, die den terugkeer naar het vaderland der betrokkenen kunnen bevorderen. UVolksbl.) De O 12 en O 14 te Curasao. Blijkens bij het departement van de fensie ontvangen bericht is groep 2 (on derzeebooten) O 12 en O 14, gisteren ie Willemstad (Curapao) .aangekomen, EEN HANDELSACCOORD MET CHILI Uit Santiago de Chili wordt gemeld: De Chileensche minister van buitenland sche zaken en de Nederlandsche ambas sadeur hebben een handelsaccoord on derteekend, waairbij Nederland zich verplicht Chileensche nitraten en vruch ten in te voeren en Chili daartegenover op zich neemt Nederlandsche industrie producten in het land toe Te laten en aan Nederland de uitvoering van zekere werken te gunnen. AVRO-APPèL. In het Olympisch Stadion te Amster dam hield de Avro gisteren een druk bezochten appèldag. De Avro had fami liefeest met haar luisteraars, waarvan er ongeveer 30,000 het Stadion vulden. Te twee uur spr.ak de voorzitter van de Avro, de heer G. de Clercq, de ope ningsrede, gevolgd door een toespraak van den heer Vogt. Een ballon-opstij ging ging niet door wegens de neer slaande winden. In ruil daarvoor gaven de ballonvaarders, de heeren Ch. Doll- fus, J. J. den Outer, ir. M. ten Bosch en Snoek een uiteenzetting achter de microfoon. Het Avro-kinderkoor onder leiding van Jacob Hamel zong zijn po pulairste wijsjes en de sulkey-rennen waren een succes. Het kleurrijk schouw spel van den schaakwedstrijd, geleid door dr. Euwe en dr, Aljechin, in ro-

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1937 | | pagina 1