GOESCHE COURANT
W.9dc
PI 613
Het luchtschip „Hindenburg"
verongelukt.
BINNENLAND.
WEERBERICHT.
NUMMER 106.
DRIE BLADEN.
VRIJDAG
7 MEI 1937.
EERSTE BLAD.
180e JAARGANG.
Vlak voor de landing te Lakehurst stortte het brandend
neer. Vermoedelijk ruim 30 opvarenden omgekomen.
Drie en dertig dooden.
J.
M. POLDERMAN,
Goes.
WxoviucmXt
MIDDELBURGSCHE COURANT
Dagblad Voor Middelburg, Goes en agent
schap Vlissingen 2.30, elders 2.50 per
kwartaal Week-abonn. in Middelburg en
Goes 18 ct. p. w. Advertentiën 30 ct. per
regel, Ingez. mededeelingen 60 ct. p. r.
Bij contr. voor beide veel lager; tar. op aanvr.
Uitgeefster: Naamlooze Vennootschap „De Middelburgsche Courant"; Bureaux: Lange Sint Pieterstraat te Middelburg.
Telefoon: Redactie 269, Administratie 139 Postrekening no. 43255 Kantoor te GOES: Turfkade, telefoon 17.
Aangesloten bij het Bureau voor Publiciteitswaarde der Vereeniging de Nederlandsche Dagbladpers.
Familieberichten en dankbetuigingen I7
regels 2,10, elke r. m. 30 ct. Rubriek
„Kleine Advertentiën", ten hoogste 6 regels,
a 75 ct. bij vooruitbetaling Adv. met
„Brieven" of „Bevragen bureau dezer cou
rant" 10 ct. extra Bewijsnommers 5 cent.
Gisteravond om kwart over zeven is
het luchtschip „Hindenburg boven het
vliegveld Lakehurst bij New-York plot
seling in brand gevlogen, neergestort en
volkomen vernietigd. De „Hindenburg'
was met 12 uur vertraging na zijn eer
ste reis van dit jaar over den oceaan te
New York aangekomen. (Maandagav. laat
passèerde het Domburg). Een ontploffing
geschiedde vlak voor 't moment, dat het
gevaarte aan den landingsmast zou wor
den vastgemaakt. In een oogwenk was
het geheel in vlammen gehuld en na
weinige oogenblikken viel het met een
ontzaglijk gekraak te pletter.
De eerste berichten hielden in, dat van
de bijna 100 opvarenden (61) leden der
bemanning en 36 passagiers) niemand
gered zou zijn. Latere telegrammen ver
telden echter dat er resp. 3, 12 en 50
geredden waren en nog weer later
werd gergeld, dat er 64 opvarenden den
dood waren ontkomen, zoodat de ramp
dan ruim 30 menschenlevens moet heb
ben geëischt.
De „Hindenburg" had zijn een en
twintigste reis naar Amerika gemaakt
en de eerste van dit seizoen.
Veronderstellingen over de
oorzaak.
De oorzaak van de ramp is nog niet
vastgesteld, doch er bestaan twee ver
onderstellingen:
le. terugslag van een der motoren
kan ontsnappend gas hebben aangesto
ken.
2e. de onweersachtige weersomstan
digheden kunnen een vonk statische
electriciteit hebben geschapen, toen de
landingstouwen omlaag werden gela
ten.
Juist voor de ontploffing werd een
vonk gezien bij de achterzijde van het
luchtschip.
Onder de overlevenden zijn kapitein
Lehmann en kapitein Max Pruss. De
heer Lehmann is met ernstige wonden
in het ziekenhuis van Lakehurst opge
nomen. Het schijnt, dat hij uit de stuur
hut is gesprongen, op het oogenblik dat
de vlammen uit het luchtschip opste
gen.
Het luchtschip kon blijkbaar moeilijk
landen, het vloog een uur boven het
vliegveld, alvorens men ertoe overging
te landen. Op het oogenblik dat het
schip met den neus naar voren dook
stegen groote vlammen op uit de ach
terzijde en binnen enkele oogenblikken
lag het luchtschip als een brandende
massa op het vliegveld.
De landingsmanschappen, hadden
reeds de landingstouwen vast toen het
ongeluk gebeurde, verschrikt lieten zij
de touwen los en vluchtten weg, doch
spoedig herkregen zij hun koelbloedig
heid en snelden terug om de opvarenden
te redden. Met groote moeite konden zij
een aantal gewonden redden en enkele
lijken bergen.
Het luchtschip zou te middernacht
weer naar Europa zijn vertrokken met
verscheidene passagiers, die de kro
ningsfeesten te Londen wilden bijwo
nen. Toen zij op het vliegveld kwamen,
waren zij zeer verbaasd slechts het
brandende wrak te vinden van het trot-
sche luchtschip dat hen naar Europa
had moeten brengen.
Volgens de laatste berichten zijn tal
rijke opvarenden gewond in het zieken
huis opgenomen. De toestand van de
beide kapiteins, Lehmann en Pruss, is
zorgwekkend.
Mededeelingen van een der
landingsmanschappen.
Een van de mannen, die bij den voet
van den landingsmast wachtte tot het
luchtschip zou landen deelde mede, dat
hij op het oogenblik van de ontploffing
juist onder den staart van het luchtschip
stond. Het luchtschip bevond zich op
een hoogte van ongeveer honderd me
ter. Voor de ontploffing zag hij de pas
sagiers glimlachend en met zakdoeken
wuivend voor de ramen staan. Plotse
ling hoorde hij een hevige ontploffing
en het luchtschip kwa: brandend om
laag gestort. De landingsmanschappen
konden nog juist op tijd wegsnellen.
Niettegenstaande de hevige hitte keer
den zij enkele oogenblikken later terug
om de opvarenden te helpen. In de eer
ste oogenblikken konden zij drie geheel
verkoolde lijken bergen, het was onmo
gelijk deze te identificeeren.
De redders drongen in het brandende
wrak door de cabine van den comman
dant aan de voorzijde. Hier vonden zij
ook een geheel verkoold lijk. Uit de
brandende massa steeg een dikke rook
wolk op en nog een aantal ontploffingen
werd gehoord.
Het luchtschip te Londen ver
zekerd.
Kapitein Lamplugh van de British
Aviation Insurance Company heeft
medegedeeld, dat 'de ,,,Hindenbu;rg
grootendeels te Londen was verzekerd.
Hij voegde hieraan toe, dat het eenige
gevaar dat men voor het luchtschip
vreesde, een botsing was, aangezien het
luchtschip gevuld was met waterstof
gas dat bij een schok in brand raakt
Het minder gevaarlijke helium was te
kostbaar.
De indruk te Berlijn.
De ramp van de „Hindenburg" heeft
in officieele en luchtvaartkringen in
Duitschland een diepen indruk gemaakt.
Op het ministerie van luchtvaart blijft
men zeer gereserveerd en verklaart
men, dat het resultaat van het onder
zoek afgewacht moet worden, dat on-1
middellijk is ingesteld met medewer
king van de Amerikaansche autoritei
ten.
Het ministerie van propaganda heeft
onmiddellijk na het bekend worden van
de ramp den Führer, die enkele uren te
voren uit Kiel terug was gekomen, Goe-
ring, Goebbels, en de andere leden van
de regeering gewaarschuwd.
Kapitein Pruss, die het luchtschip
voor de eerste maal bestuurde werd bij
gestaan door kapitein Lehmann, die
zoowel de „Graf Zeppelin" als de „Hin
denburg" op herhaalde tochten heeft
gecommandeerd.
Volgens de laatste berichten zijn bij
de ramp drie en dertig personen om het
leven gekomen, n.l, zestien passagiers
en zeventien leden van de bemanning.
Het luchtschip „Hindenburgwas nog
maar ruim een jaar oud. Begin Maart
1936 werd het in de groote montagehal
te Friedrichshafen voltooid. Het had
een lengte van 248 m en een inhoud van
190.000 m3; werd voortbewogen door 4
groote Diesel-motoren met een geza
menlijke capaciteit van 4200 pk, en kon
een snelheid ontwikkelen van 125 km
per uur.
Aan het comfort^ der passagiers was
zeer veel zorg besteed. Het luchtschip
bezat twee dekken; het bovenste werd
hoofdzakelijk in beslag genomen door
25 tweepersoons slaaphutten, voorzien
van warm en koud stroomend water,
electrische verlichting, kunstmatige
ventilatie, enz. Verder een smaakvol in
gerichte eetzaal voor vijftig passagiers,
een lees- en schrijfzaal, een conversa
tiekamer en twee wandelgangen, voor
zien van schuine ramen, waaruit men
een prachtig uitzicht genoot terwijl het
benedendek een gasdichte rooksalon
bevatte, wjaar 'de passagiers zonder
eenig brandgevaar te veroorzaken
mochten irooken, en verder toiletten,
douchekamers, verblijven voor officie
ren en bemanning, en de keuken. In het
midden van het luchtschip bevond zich
een vrachtruimte van zoodanige afme
ting dat er zelfs auto's in geborgen kon
den worden. In den boeg van het schip
was de commandogondel met navigatie-
ruimte. gebouwd.
Op 31 Maart 1936 vertrok de „Hin
denburg" des morgens te half zes uit
Friedrichshafen voor zijn eerste reis
naar Zuid-Amerika waar het op 4 April
vroeg in den ochtend te Rio de Janeiro
ankerde. Reeds in Mei voer de „Hin
denburg" ook naar Noord-Amerika, en
bijna een jaar geleden op 9 Mei 1936,
vestigde het luchtschip een record door
de reis naar Lakehurst over den oceaan
in 62 uur te volbrengen.
Het commando werd toen nog ge
voerd door dr. Ernst Lehmann, den
trouwen medewerker van dr. Eckener,
die zooveel tot het succes der Duit-
sche luchtschepen heeft bijgedragen en
zich ook thans aan boord van de „Hin
denburg' bevond en er ernstig werd ge
wond.
(Zie verder: laatste berichten).
Wij, liberalen aanvaarden de zedelijke normen van het Christendom als
vasten grondslag der Europeesche samenleving. Wij zullen ons verzetten
tegen eiken aanslag daarop. Nog steeds komt het ons juist voor, dat onze
jeugd wordt opgeleid tot Christelijke en maatsphappelijke deugden, zoo
als de Lager Onderwijswet sedert den tijd van Thorbecke reeds voorschrijft,
maar ook achten wij het noodig, dat ons volk wordt gevormd tot vrije
persoonlijkheden en dat de maatschappij niet wordt gedwongen in het keurs
lijf van dogma's of utopieën. Hierin staan wij tegenover alle andere par
tijen, die niet het rechte vertrouwen hebben in de krachten van de vrije
persoonlijkheid, omdat om met prof. Gunning te spreken hun begin
selen hen dwingen te gelooven in de ongelimiteerde heilsmacht der organi
satie, der reglementeering. Mr, D. FOCK,
electro-technicus
Erkende
Philips' Service
DE KONINGIN BEZOEKT DE
BOSKOOPSCHE
BLOEMENTENTOONSTELLING,
H. M. de Koningin is hedenochtend
om kwart voor negen van het paleis
„Het Loo" per auto naar Boskoop ge
reden om een bezoek te brengen aan
de bloemententoonstell'ng aldaar.
Enkele minuien na elven hield de
open auto, waarin H. M. had plaats ge
nomen, voor den hoofdingang van het
tentoonstellingsgebouw stil.
Nadat de Koningin was uitgestapt,
begroette de burgemees er van Bos
koop, mr. E. P. Verkerk, H.M. en stel
de aan haar voor de heeren P. J, C.
Oosthoek, voorzitter en W. de Rnyler.
secretar s van de tentoonstelling wer-
eeniging Boskoop.
De heer Oosthoek leidde de Konin
gin vervolgens rond.
Ongeveer .iris kwartier duurde het
Koninklijk bezoek.
Met de kweekers- nzenders, voor
zoover aanwezig, onderhield de Koinr-
gin zich tijdens haar rondwandeling. Vil
belangstelling informeerde de Koningin
naar den gang van zaken in hun be
drijven er. naar Je mogelijkheden van
verkoop in binnen- en buitenland. Her
haaldelijk getuigde Hare Majesteit van
haar bewondering voor de pl.antenschat.
Even voor haar vertrek bood een
kleindochtertje van den heer Oosthoek
H.M., een ruiker oranje-kleurige rozen
aan.
Tegen 12 uur vertrok de Koningin en
haar gevolg, luide toegejuicht door de
honderden belangstellenden, die buiten
verzameld waren, naar de residentie,
CONGRES LIBERALE STAATSPARTIJ
Rede van mr. D. Fock*
Aan een gemeenschappelijken maal
tijd, welke Woensdagavond voorafging
aan het congres van de Liberale Staats
partij „De Vrijheidsbond", te Amersfoort
gehouden, heeft mr. D. Fock, eere-voor-
zitter dezer partij, een rede gehouden.
Spr. zeide o.a. het vele, dat wij aan
de verschillende libearle ministeries en
aan liberale ministers uit vroeger tijd
te danken hebben, werkt door, leeft door
in het heden, al hebben de zware crisis
jaren ook ons, liberalen, wel eens ver
plicht te handelen, zooals wij in gewone
omstandigheden niet gehandeld zou heb
ben,,
Wij gevoelen ten volle, dat er steeds
nieuwe denkbeelden opkomen en wij
willen ook, dat nieuwe denkbeelden,
voor zoover zij goed kunnen zijn, worden
verwezenlijkt; wij werken daartoe me
de, mits de liberale grondslagen blijven.
Het algemeen kiesrecht, waarvoor
ook onze voormannen hebben geijverd,
heeft ons geen voordeel gebracht, maar
wij hebben nooit gewerkt en gestreden
voor eigen voordeel. Wij hebben altijd
gewerkt en gestreden voor het algemeen
belang.
Wij mogen evenwel dankbaar zijn,
dat in 1918 het algemeen kiesrecht bij
ons is ingevoerd. Aan ons land zou toen
een revolutionaire strijd als in Duitsch
land was uitgebroken niet zijn bespaard,
als wij het algemeen kiesrecht niet ge
had hadden. Ons geheele volk had me
dezeggenschap en het begreep, dat een
Tweede Kamer, tot welker samenstel
ling allen medewerkten, aan het volk de
waarborgen bood, welke het kon ver
langen.
Spr. zeide ervan overtuigd te zijn, dat
langzamerhand ons volk meer en meer
tot het inzicht zal komen, dat het aan de
liberalen veel te danken heeft en dat in
derdaad een liberaal bestuur voor ons
volk kan en moet geven: vrede, geluk en
welvaart.
'Het is dringend noodig, dat er zij een
goede krachtige gezagshandhaving, daar
in mag de regeering niet te kort schieten
want dit is de alleerste voorwaarde voor
orde en rust.
De toestand is nu zoo, dat geen enkele
politieke partij de meerderheid in het
parlement heeft of in de naaste toe
komst zal hebben. Dat leidt ertoe, dat
ministeries aan het bewind komen,
waarin leden van verschillende partijen
zitting hebben. Het spreekt vanzelf, dat
onder deze omstandigheden geen der
partijen al haar wenschen door de re
geering kan vervuld zien. Maar er zijn
zooveel zaken van neutralen aard, waar
in partijverschillen niet naar voren ko
men, dat zulke ministeries toch goed en
belangrijk werk kunnen doen. Een echt
nationaal streven bezielt hen, die nu
aan het bewind zijn. Moge dat aldus
spreker ook na de verkiezingen zoo
zijn.
Het parlementaire stelsel, hetgeen het
goed, gezonde, democratische stelsel is,
moet gehandhaafd blijven; daaraan hou
den wij vast en gelukkig velen met onS'
En wij willen vrijheid, maar niet een
ongebonden vrijheid, doch een vrijheid,
die beperkt wordt, waar en wanneer het
algemeen belang dat e'scht.
Spr. verheugde zich erover, dat ons
volk vrij algemeen begint te gevoelen,
dat wij verplicht zijn onze defensie, zoo
wel hier als in Ned. Indië, zoo sterk mo
gelijk te maken.
Op industrieel gebied en op agrarisch
gebied staan wij voor allerlei moeilijk
heden. De steun aan den landbouw en
ook aan de industrie, welke laatste
voornamelijk door de contingenteeringen
wordt gegeven, kan niet blijvend worden
verleend.
De ordening, waarmede tegenwoordig
zoovelen schermen, voor een groot deel
echter zonder zich behoorlijk er reken
schap van te geven, wat men daarmede
eigenlijk bedoelt, moge in sommige ge
vallen wenschelijk zijn, maar dan nooit
van bovenaf, van regeeringswege opge
legd, maar alleen als zij uit het be
drijfsleven zelf opkomt.
Spr. eindigde met den wensch, dat
de strijd voor de liberale beginselen
succesvol moge zijn.
GOUDEN JUBILEUM VAN HET
LEGER DES HEILS,
Commandant Bouwe Vlas tot
ridder in den Nederlandschen
Leeuw benoemd.
Op waardige en grootsche wijze heeft
het Leger des Heils in Nederland giste
ren zijn gouden jubileum gevierd in de
groote R.Ai'I.-zaal te Amsterdam. Offi
cieren en soldaten uit alle deelen des
lands en vele andere belangstellenden
waren naar de hoofdstad gekomen om
dit jubileum mede te vieren.
De zaal was met Nederl. en oranje
vlaggen kleurig versierd. Het woord
werd o.m, gevoerd door jhr. mr. D. J
de Geer, die de gelukwenschen van de
regeering' overbracht. Spr. releveerde in
korte trekken den groei van het Leger
des Hëils. Niemand had kunnen denken
en hopen aldus spr. dat vijftig jaar
na de oprichting deze beweging zulk 'n
vlucht z'ou hebben genomen. Onder veel
smaad en spot en onder weinig bijval is
het leger zijn werk begonnen, Het was
de geest van geloof, hoop en liefde, die
zelfs vijandschap deed overwinnen. Zoo
wel in Nederland als in de overzeesche
gewesten verricht het leger zijn geeste
lijk en maatschappelijk werk en het ge
heim van dit alles is het levende chris
tendom, dat het leger kenmerkt. Hoe
dankbaar zijn wij dat het leger de ge
wetens- en geloofsvrijheid van Neder
land vijftig jaar heeft mogen genieten.
Na zijn beste wenschen voor de toe
komst van het leger te hebben uitge
sproken, deelde jhr. De Geer mede, dat
het Hare Majesteit de Koningin heeft
behaagd commandant Bouwe Vlas te be
noemen tot Ridder in de Orde van den
Nederlandschen Leeuw, een mededee
ling, die met een daverend en langdurig
applaus door het publiek werd ontvan
gen.
(Ingez. Med.)
Verwachting tot morgenavond:
DE BILT: Zwakke tot matige W. tot
N, wind, zwaar bewolkt tot betrokken,
aanvankelijk tijdelijk regen, weinig ver
andering in temperatuur.
UKKEL: Matige tot vrij sterke wind
uit Z, W. richtingen, zwaar bewolkt tot
betrokken hemel, bij tusschenpoozen re
gen of motregen, matige temperatuur
met een nachtelijk minimum van onge
veer 5 graden, nevelachtig weer gedu
rende het laatst van den nacht.
Vr 7 Mei, Zon op; 4 h 20; onder 19 h
34. Licht op: 20 h 04. Maan op: 2 h 29;
onder 15 h 47. N.M. 10 Mei.
Hoog- en Laag water te Vlissingen i
Mei.
Hoogwater. Laagwater.
Wo. 5 8.28 20.52 2.09 14.48
Do. 6 9.41 22.07 3.34 16.07
Vr. 7 10.41 23.01 4.40 17.02
Hoog- en Laagwater te Wemeldinge:
Mei.
Hoogwater. Laagwater.
Wo. 5 9/55 22.24 3.04 15.53
Do. 6 11.08 23.42 4.27 17,12
Vr. 7 12.21 5.35 18.09
DE MANNEN DER „ANDRA"
„IN BEWARING".
De Nederlandsche consul te San Se
bastian heeft, naar wij vernemen, het
Departement van Buitenlandsche Zaken
telegrafisch doen weten, dat de opva
renden van de „Andra", zeventien per
sonen, over wier lot men nog steeds in
het onzekere verkeerde, zich te San Se
bastian in bewaring bevinden, en dat
hun gezondheidstoestand niets te wen
schen over zou laten. Inmiddels is van
wege het Departement aan den consul
te San Sebastian telegrafisch verzocht
zich tot de Franco-autoriteiten te Sala
manca te wenden, teneinde de invrij-
heidsstelling der bemann'ng te bewerk
stelligen en eventueel verdere maatre
gelen te treffen, die den terugkeer naar
het vaderland der betrokkenen kunnen
bevorderen. UVolksbl.)
De O 12 en O 14 te Curasao.
Blijkens bij het departement van de
fensie ontvangen bericht is groep 2 (on
derzeebooten) O 12 en O 14, gisteren ie
Willemstad (Curapao) .aangekomen,
EEN HANDELSACCOORD MET CHILI
Uit Santiago de Chili wordt gemeld:
De Chileensche minister van buitenland
sche zaken en de Nederlandsche ambas
sadeur hebben een handelsaccoord on
derteekend, waairbij Nederland zich
verplicht Chileensche nitraten en vruch
ten in te voeren en Chili daartegenover
op zich neemt Nederlandsche industrie
producten in het land toe Te laten en
aan Nederland de uitvoering van zekere
werken te gunnen.
AVRO-APPèL.
In het Olympisch Stadion te Amster
dam hield de Avro gisteren een druk
bezochten appèldag. De Avro had fami
liefeest met haar luisteraars, waarvan
er ongeveer 30,000 het Stadion vulden.
Te twee uur spr.ak de voorzitter van
de Avro, de heer G. de Clercq, de ope
ningsrede, gevolgd door een toespraak
van den heer Vogt. Een ballon-opstij
ging ging niet door wegens de neer
slaande winden. In ruil daarvoor gaven
de ballonvaarders, de heeren Ch. Doll-
fus, J. J. den Outer, ir. M. ten Bosch
en Snoek een uiteenzetting achter de
microfoon. Het Avro-kinderkoor onder
leiding van Jacob Hamel zong zijn po
pulairste wijsjes en de sulkey-rennen
waren een succes. Het kleurrijk schouw
spel van den schaakwedstrijd, geleid
door dr. Euwe en dr, Aljechin, in ro-