VICTORIA-WATER 1887 REEDS 50 JAREN 1937 KUNST EN WETENSCHAL LANDBOUW. VLISSINGER BRIEVEN. men zijn te wachten en of het mogelijk is dat enkele, die niet mede wii.en wer- ken, dit werk kunnen tegenhouden, be heer Franse zeide dat er van den polder Walcheren met vrij groote ze kerheid op subsidie mag worden gere- j kend. Verder hoopte hij, dat de inspec- teur der werkverschaffing zijn volle f medewerking zal verleenen; om een en ander zooveel mogelijk in werkverschat- ■nho ac. ailUiJI Z.UU V C-C-z fing uit te voeren. Bij een goede belas- tingverordening is het mogelijk om ook diegene die zich trachten te onttrekken tot medewerking te noodzaken. De Raad stemde tenslotte volkomen met de plannen in. De v o o r z. stelde nu voor om als deskundigen in den landbouw de heeren L. Puijpe en J. Polderdijk als commis sieleden aan B. en W. toe te voegen, wat de Raad goed vond. Vervolgens vroeg de voorzitter de jneening van den Raad om gezien de stij ging der steenslagprijzen de minst druk ke wegen met grint te onderhouden. Dit vond algemeene instemming. Bij de rondvraag vroeg de heer J. van Belzen naar de ruiling van grond, met Meerman. Medegedeeld werd dat deze kwestie nog even ver is. De heer J. Polderdijk vroeg rfaar de losplaats te Kleverskerke. De v o o r z. zeide nog niets te kunnen me- dedeelen. Verder vroeg de heer P o I d e rd ij k of het niet mogelijk was- wanneer er een noodslachting is te Arnemuiden dat dit dan^oblT te Kleverskerke bekend ge maakt wordt, waardoor de inwoners van Kleverskerke ook dit vleesch zou den kunnen verkrijgen. Getracht zal worden hiervoor een re geling te treffen. De Zeppelin boven Domburg. DOMBURG. Maandagavond te 11 uur hebben verscheidene inwoners van Dom burg, die toevallig op straat waren of, door een aanzwellend motorgeronk op merkzaam geworden, zich naar buiten begeven of aan het venster geplaatst hadden, de Zeppelin zien overvliegen. Het luchtschip naderde uit Zuidelijke richting, de tramlijn volgende, wierp nu en dan zoeklicht uit, schoof vrij laag vlak over het dorp en verdween noordwaarts. Er wordt verondersteld, dat het door het onweder uit zijn koers was gedreven. Tengevolge van de duisternis, werden de fraaie lijnen niet gezien, die overdag de bewondering wekken; niettemin wer den de toeschouwers geboeid door het overschuiven als van een fraai gekleurd en verlicht plafond met scherp voor- en achterlicht. VEERE. Maandagavond heeft de ont vangst van het nieuwe hoofd der Bijz. school op Geref. grondslag alhier, de heer F. v. d. Weij, eenigszins feestelijk plaats gehad. In een der schoollokalen werden het hoofd en zijn vrouw door het schoolbe stuur en leden der vereeniging en de ouders verwelkomd. De voorzitter van het schoolbestuur, de heer A. de Nood, richtte zich met een woord van welkom tot den heer Van der Weij. Spr. uitte zijn voldoening er over, dat wijlen de heer W. de Wolf het nieuwe hoofd nog heeft aanbevolen en dat hij met algemeene stemmen uit 84 sollicitanten werd geko zen. Nadat nog enkele andere vertegen woordigers het woord tot het nieuwe hoofd gericht hadden en ververschingen rondgedeeld waren, sprak de heer Van der Weij tot de aanwezigen een woord van dank, mede namens zijn echtgenoo- te, voor de wijze waarop de ontvangst had plaats gehad. EERE. De inzameling voor het Zui- derzeefonds der Ned. Herv. Kerk bracht alhier ruim f 12 en in de onder deze ge meente ressorteerende kerk van Kle verskerke bijna 2, alzoo tezamen ruim 14. ZtfID-BEVELARB. DRIEWEGEN. Gistermorgen bij het boomen snoeien viel C. B. uit Kwaden- damme door het breken van een tak, boven uit een boom. Nadat geneeskun dige hulp was verleend, werd hij per auto naar zijn woonplaats vervoerd. HANSWEERT. Het Duitsche motor schip „Roland geladen met stukgoed v an Duitschland naar Antwerpen kreeg luist Duiten de haven machineschade zoodat het schip ten anker moest ko men. De sleepboot Elsa. is toen uitgeva ren en heeft het schip hier in de haven binnengesleept. Gistermorgen is het schip naar zijn bestemming gesleept door de sleepboot „Alice". V ™5^ZANHD-. Maa«dagavond hield de afdeelmg Heinkenszand van de Vereeniging voor Ziekenhuisverpleging op Zuid- en Noord-Beveland haar jaar vergadering onder leiding van haar voor zitter, dr. Griep. Notulen en jaarverslag van den secretaris-penningmeester wer^ den ongewijzigd goedgekeurd. Uit het jaarverslag bleek, dat de afdeeling over 1936 een ledenwinst had geboekt van 43 en daardoor was gestegen tot 756. Uit het verslag van den penningmees ter bleek: ontvangen 1781 en uitgege ven 1754, met een batig slot van 27. Behandeld werd de agenda voor de alg. vergadering te houden op 8 Mei a.s. te Goes, waarheen werden afgevaardigd de heeren Griep en Beaufort. SÜÖRD-BEVELAND. RAAD VAN CGLIJNSPLAAT. COLIJNSPLAAT. Maandag vergader de de Raad, onder voorzitterschap van burgemeester Stüte, voltallig. Ingekomen waren 2 adressen van de herbergiers om voor de personeele be lasting gelijk gesteld te worden met winkel ers, Na breedvoerige discussies stelde de heer H a r t o g voor om in te trekken een beslu t eener vroe gere vergadering, waarbij werd bepaald, dat eerst de explo'.tatie-rekening van het bedrijf moest worden overgelegd. Dit voorstel werd .aangenomen met 4 tegen 3 stemmen (tegen de heeren Van Dis, Contant en Janse). Daarna stelde de heer H a r t o g voor het verzoek van de caféhouders in te willigen. Dit voorstel werd aan genomen met dezelfde stemmenverhou ding. Als volgend punt kwam aan de orde; Herbestrating Westelijke Havenstraat en verbreeding Achterstraat. De V o o r z. deelde mede, dat wethouder Dees het plan geopperd had om de Achterstraat niet te verbreeden, doch geheel te vernieuwen door een klinkerbestrating. Wethouder Van Dis zeide, dat hij het idee van den heer Dées zeef prachtig vond, doch Rij moest vast hou den .aan hét voorstel van B. en W., daar hij een hoogere uitgave van f 2000 a f 2500 niet verantwoord achtte. De heer Contant was voor afdoend werk. Het f nancieel bezwaar van den heer Van Dis kon hij niet deelen, want bij een aflossing in 20 j,aar zou de nieuwe Achterstraat slechts f 100 per jaar voor de gemeente kosten. Hij kon dan ook volkomen met den heer Dees meegaan. Nadat nog enkele andere le den hun meening over de voorstellen gezegd hadden en na een technische uit eenzetting van den gemeente-opzichter werd tot stemming overgegaan. Met 5 tegen 2 stemmen (Van D's en Hartog] werd het voorstel van wethouder Dees aangenomen om de Achterstraat te ver nieuwen tot een breedte yan 4 meter met klinkers, langs de Oostzijde nieu we trottoirs aan te brengen zoo moge lijk, van tegels en anders van klinkers en verder de Westelijke Havenstr.aat te vernieuwen met klinkers. Bij de rondvraag klaagde de heer Janse erover, dat een 2-tal werk- loozen enkele dagen hadden gestempeld en 's Zaterdags geen steun trokken. De secretaris antwoordde, dat door hem elk gev.al precies gelijk behandeld werd en dat hij onmogelijk reeds den eersten dag, dat iemand komt stempelen, kan weten of hij werkelijk recht op steun heeft. Bij volle medewerking van de zijde der werkloozen, s er geen spra ke van, dat zij tevergeefs stempelen, want zij weten zelf wel, of zij recht op den steun hebben. KORTGENE. Dinsdagavond hield de A.N;W.B. een propaganda-bijeenkomst in „De Korenbeurs" alhier. Velen waren aanwezig, om wat meer te hooren van deze nuttige instelling. Er was een le zing, een tentoonstelling en een film. Burgemeester mr. J. D. Koster van Kortgene sprak eenige inleidende woor den, zulks op verzoek van den actieven plaatselijken consul, dr. L. G. Gelderman. UEEUWSCH-VLAAft&gREg W.8 IJZENDIJKE. De feestelijkheden ter viering van het huwelijk van het prinselijk paar w.aren ook hier uitge steld tot 30 April, teneinde ze te com bineeren met de viering van den ver jaardag van de Prinses. De feestelijk heden hebben dr'e dagen geduurd. Bij de ingangen van het dorp waren eerepoorten aangebracht, er was feest verlichting op het marktplein 'en in bijn.a alle straten, binnen- en buiten- landsche muziekgezelschappen luister den de feesten op, terwijl vele huizen geïllumineerd waren. De Vrijdag was hoofdzakelijk voor de jeugd gereser veerd, optocht van versierde fietsen etc., lampionoptocht. Zaterdag vonden volksspelen plaats, muziekuitvoeringen werden gehouden etc. Op deze voorproefjes volgde de Zondag als -groote d.ag met zijn festival en zijn schitterenden optocht. Des mid dags volgde een stoet, bestaande uit 31 praalwagens en groepen en 9 mu ziek- en zanggezelschappen op het marktplein opgesteld. De prijswinnaars der praalwagens wa ren: 1 bruidspaar; 2 oranjegroep; 3 waaiergroAp4 Cadzandsche bruiloft; 5 schip met matroosjes. Van de kleine groep werd eerst geplaatst Mickey Mous; 2 boot op fiets; 3 Zeppelin. Na ontbinding van den optocht werden de afgevaardigden van de muziekgezel schappen en het dagelijksch bestuur v.an het Oranjecomité op het gemeente huis ontvangen alwaar de eerewijn werd aangeboden. Te half zes ving het festival aan dat voortduurde tot middernacht. De feest stemming bereikte haar hoogtepunt toen eenmaal alle verlicht ng was ont stoken, IJzendijke baadde letterlijk in een zee van licht. Het gebouw der Ned. Herv. kerk werd met schijnwerpers be licht. (Ingez. Med.) v. Neerland's derde internationale haven. „Waar de beide zeearmen de Wielin gen en het Oostgat elkander in de bree- de Scheldemonding aan de Walchersche kust ontmoeten en de sterke Schelde- stroom de kust snijdt, ligt in het Z.O. gedeelte van Vlissingen, veilig be schermd tegen heerschende W. en Z.W. winden, de ruime ingang van de nieuwe buitenhaven, aansluitend aan de zeer diepe reede van Vlissingen", aldus schreef in bijna lyrische bewoordin gen burgemeester Van Woelderen eenigen tijd geleden in „De Zakenwe reld". Vlissingen heeft meer dan één haven. Maar d e haven is voor den Vlissinger toch de medio 1934 in gebruik genomen nieuwe buitenhaven ter lengte van 1250 m bij een breedte van 250 m en een diep te van 12 m beneden A.P., de schepping en daarmee buiten twijfel het levens werk van Vlissingen's burgervader C. A. van Woelderen. De geschiedenis van haar totstandkoming, wel en wee (maar meest wee; ach, Keulen en Aken zijn ook niet op één dag gebouwd!), mag ik na de aandacht, welke ons blad daar aan bij herhaling schonk, gevoegelijk be kend veronderstellen. Het is nu de tijd het karakter van de haven eens te be zien, haar huidige aanzicht en haar voor uitzichten. Dat dit alles slechts summier geschieden kan en dat het beeld toch altijd min of meer onvolledig blijven moet, ligt voor de hand. Het bestek van een brief leent zich niet voor een „uit puttende" behandeling. Het havenbedrijf laat zich in verschil lende vakken verdeelen; als zoodanig kennen we aanloophavens, toeristenha vens, bunkerhavens en vrijhavens. De laatste soort heeft meer met het begrip accijns en belasting gemeen dan met ha venwegen, al is dit toch weer, soms van grooten, middelijken invloed op den gang van zaken in de haven. Een aanloophaven moet aan twee voorwaarden voldoen: een veilige reede en gunstige ligging ten opzichte van de groote centra. Vlissingen voldoet aan beide voorwaarden. Het heeft daaren boven het groote voordeel in den meest letterlijken zin een kusthaven te zijn, hetgeen voor passagiers een niet te on derschatten tijdsbesparing oplevert en de haven uitmuntend geschikt maakt voor snelverkeer; in dit verband denke men vooral aan het transport van aan bederf onderhevige producten (b.v. land en tuinbouwproducten). Dat Vlissingen's haven veilig is, bewijst afdoende de S.M. „Zeeland", die nog nimmer haar mail schepen op grond van weersomstandig heden binnengaats behoefde te houden. En wat de ligging ten opzichte van de bevolkingscentra betreft: de kaart wijst uit, dat Rotterdam, Hoek van Holland en Oostende te dezen aanzien bij Vlissingen ten achter staan. Een uitne mende spoorverbinding tenslotte, als technisch sluitstuk op een natuurlijke gunstige ligging, completeert de voor- deelen van Vlissingen als aanloop- en toeristenhaven. De HamburgZuid-Afrika Lijn (de z.g. Woermann-Linie), die in den zomer van 1934 een proef nam met het aanloopen van Vlissingen door haar passagierssche pen voor het innemen van passagiers en post, achtte de proef geslaagd en sinds dien doen haar schepen onze haven re gelmatig aan. De voordeelen, die hier door den reizigers toevallen (zij bespa ren zich immers de vrij lange vaart Ant werpenVlissingen 49% zeemijl) springen in het oog. En vergete men niet de belangrijke, weer in beteekenis toe nemende betrekkingen tusschen Neder land en het stamverwante volk ginder in Zuid-Afrika! Als toeristenhaven is Vlissingen zoo geslaagd door de nabijheid van de lan delijke schoonheid van Walcheren en Zuid-Beveland. In zijn boek „De opstand der horden") beklaagt de Spaansche wijsgeer Ortega y Gasset zich over het nuchtere feit van de „volte" in de we reld, vooral sedert den wereldoorlog. Behoudens door de Nederlandsche Spoorwegen de tramwegmaatschappijen zal zijn stelling wel geen tegenspraak ontmoeten. Welnu, van deze omstandig heid moet ook onze haven gaan profi- teeren. Er is een nog steeds toenemende reislust en in het bijzonder bootreizen verheugen zich in een massale belang stelling. Maar naast de geneugten, die het varen op zichzelve biedt, moet een nevendoel staan. Wijl nu Zeeland zoo veel schoons biedt, zie ik niet in, dat ook in dit opzicht Vlissingen-Haven op den duur niet in het reisplan van de zoo in zwang gerakende voorjaars-, Paasch-, Pinkster- en zomerkruistochten der stoomvaartmaatschappijen betrokken zou kunnen worden. En dan: bunkerhaven. Het zal mijnen mede-Zeeuwen deugd doen te vernemen, dat Vlissingen thans 's lands groot ste bunkerhaven is! In 1936 werden de bunkerstations er bezocht door niet minder dan 1450 sche pen tegen 1069 in 1935, naar de volgen de onderscheiding: Kolenburkerschepen in 1935: 886; in 1936: 947 (w.o. 30 Nederlandsche). Oliebunkerschepen in 1935: 183 (geen vol jaar; in 1936: 503 (w.o. 330 Neder landsche). Koninklijke zangvereeniging ,>Tot Oefening en Uitspanning". Die Jahreszeiten, van Haydn. (-§-) Het was al weer zoo; hetzelfde beeld, dat vrijwel alle concerten te Mid delburg in het afgeloopen seizoen te zien gaven: veel te weinig belangstel ling.. De concert- en gehoorzaal was gis teravond nauwelijks half gevuld. Eri dat bij een uitvoering van een der populair ste oratoria; een meesterwerk, dat ook diegenen pleegt te boeien, die zich de inspanning van het beluisteren van „zware muziek" zoo nu en dan slechts schoorvoetend getroosten. Temmeer te betreuren was dit gebrek aan belangstelling, nademaal de uitvoe ring op hoog peil stond. De heer Caro heeft zijn naam van uitstekend dirigent ook ditmaal weer eer aangedaan. De wijze, waarop hij het populaire werk ten gehoore liet brengen, verdiende nog wel iets meer dan waardeering. Daar moet hard gestudeerd zijn in de afge loopen maanden. Hfaydn's 'oratorium vergt van alle deelnemers ondanks zijn schijnbaar gemakkelijk onder te knie te krijgen structuur een groote mate van technische ontwikkeling en muzikaal begrip. Wellicht is er geen compositie in dit genre, waarmee zoo vaak en zoo lichtvaardig, zekere vergis singen worden begaan. Zoowel het koor en het orkest als de solisten beantwoordden gisteravond aan belangrijk meer dan de te stellen mini male eischen. Middelburgs koninklijke zangvereeniging mag het zich permit- teeren, werken als het onderhavige op het programma te nemen. Hoe voortref felijk werd dat ietwat Dionysische lof lied op den wijn, waarmee het derde deel besluit, gezongen: „Aus vollem Halse schrei'n!" maar dat dan in over drachtelijken zin; id.wj.z. beheerschtr binnen de kunstzinnige grenzen, welke het Dionysische in zijn realistische wil de vaart geacht wordt te hebben over schreden. En hoe aangrijpend klonk ook het prachtige slotkoor, met zijn aan het vorige zoo merkwaardig tegenge- stel karakter: „Uns leite deine Hand, O Gott". De beide „polen" van het werk vindt men in de muzikaal-psychi- sche beelden, waarvan de aangehaalde strophen de kern uitdrukken. Zoo ont Wat zegt men daar van? Dat de veranwoordelijke instanties met de stichting van eeri nieuwe haven en bovenal met den exploitatievorm (een Naamlooze Vennootschap: N.V. Haven van Vlissingen"), met een groote mate van zelfstandigheid, opgericht door den Staat, de Gemeente Vlissingen, de Pro vincie Zeeland, de Staatsspoorwegen, de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor de Zeeuwsche Eilanden, de Steen- kolen-Handelsvereeniging en de Kon. Maatschappij „De Schelde") op den juis- ten knop hebben gedrukt, bewijst de toe nemende scheepvaartbeweging. Vlissin gen scheen een vergeten haven te wor den, doch de cijfers der laatste jaren wekken de beste verwachtingen. Men oordeele zelf: 1934. 1935. 1936. (2e halfjaar) Zeeschepen 1458 2000 2077 (reg. tons) 1.703.502 2.096.983 2.603.314 Binnensch. 839 1331 1873 (draagverm. 611.768 641.203 759.894 Schepen S.M. Zeeland 367 369 375 (reg. tons) 421.258 415.353 422.238 Schepen Prov, dienst 5085 5415 5427 (dr.verm.) 1.284.928 1.173.058 1.548.623 Marinesch. 370 1141 1034 (m3) 210.913 460.418 601.019 Loodsvaart. 686 782 920 (m3) 233.670 222.608 256.145 Totaliseerende zien wij, dat in 1935 11038 schepen, in 1936 11706 schepen de haven binnenliepen, voorwaar respecta bele cijfers. In 1936 werden overgeslagen 693.797 tonnen van 1000 kg tegen 523.163 tonnen in 1935. En als 1937 de belofte blijft inhouden van een herstelbeweging over de gehee- le linie, dan zal er in Vlissingen een re den tot juichen temeer zijn. Ik zal het ditmaal hierbij laten. In mijn volgenden brief wijd ik aan dacht aan het vraagstuk van een vrij haven en aan het havenperspectief. Dan gaan wij ten aanval onder de leus, die twee klassieke bolwerken van den vrij handel eenmaal heeft verbonden en mogen wij hopen spoedig opnieuw zal verbinden: Import free and export much Is good English and good Dutch. Michiel. Om misverstand te voorkomen, zij medegedeeld, dat dit „Nieuwe testament van het Liberalisme",, zooals ik het wil noemen, reeds eenige jaren geleden in de Nederlandsche vertaling verscheen. Weinig' zal Gasset vermoed hebben, dat zijn land zoo kort daarna aan een op stand der horden ten prooi zou zijn. wierp Haydn in zijn „natuurlijke" schep ping het oerbeeld van den mensch. De orkest-partij werd gespeeld door de „vereeniging voor Instrumentale Mu ziek", versterkt met enkele leden van de „Arnhemsche Orkestvereeniging". Over 't geheel kweet men zich zeer vol doende van zijn taak. Vlekkeloos was alles uit den aard der zaak niet. De technische moeilijkheden, welke het oratorium biedt, komen voor een be langrijk percentage voor rekening van het orkest. Dat in acht genomen, mag worden geconstateerd, dat de „Instru mentale'-' haar aandeel in het succes zonder twijfel heeft bijgedragen. Solisten waren: Ankie van Wicke- voort Crommelin, sopraan, Den Haag; Corns, van Munster, tenor, Hilligers- berg; en Johan Lammen, bas, Amster dam. Van hen heeft de sopraan zich het meest onderscheiden. Zij had vrijwel geen enkel zwak moment; zong voort durend prachtig; zoo zelfs, dat ze een paar malen spontaan applaus uitlokte. De tenor en de bas hadden wel eenige minder gelukkige oogenblikken. Maar dan om zoo te zeggen bij uitzondering. Het meeste van wat ze ten gehoore brachten, was in overeenstemming met het algemeene goede peil der uitvoe ring.- En ging daar ook nog wel 'eens bovenuit. De toehoorders hebben zich gul met bewijzen van waardeering getoond. Na elk deel werd er luide geapplaudisseerd en als gezegd aan Ankie van Wickevoort Crommelin viel een paar maal een bijzondere huldebetuiging ten deel. Rundveekeuringen, KLOETINGE. Maandag had alhier de de jaarlijksche Rundveekeuring plaats, waarvoor verschillende prijzen waren beschikbaar gesteld. Uitslag stieren: Kazan, 78 p., Gebr. Nijsse, Kapelle, medaille; Heron, 76.5 p., A. Wagenaar, Kloetinge; Torador, 75.8 p,. Gebr. Rouw, Gö&s; Don Juan, 75.7 p., J. Wisse, Kapelle. Stiexkalveren: le pr. ,Gebjr. Rquw, Goes; 2e pr. idem; 3e pr. idem; 4e pr. A. Corstanje, Kloetinge; 5e pr. P. Wa genaar, Kloetinge. Koeien 1 maal gekalfd: Mina 7, 80 p., P. Wagenaar; Jans, 78.5 p., Gebr. Nijse; Noor, 78.3 p., J. Wisse; Saar, 77 p., idem; Mina, 76.5 p., W. Aarnoutse, Kloetinge; Soort, 75.5^ p., J. Wisse; Do- ra, 76 p., J. Heinsdijk, Kloetinge; San- die, 75 p., idem. Koeien 2 maal gekalfd: Emma, 80 p., P. Wagenaar; Gebina, 79.5 p., idem; Betsy, 78 p., W. Aarnoutse; Nora, 76,5 p., J. Wisse. Koeien 3 maal gekalfd: Willy, 81 p., D. A. Timmerman, Katendijke; Dora, 80.5 p., A. Corstanje; Greta, 80.2 p., J. Wisse; Emma 80 p., W. Aarnoutse; Aaltje, 79.5 p.; P. Wagenaar; Bontje, 79 p., A. Corstanje; Zwartje, 78.5 p., J. Wisse; Dora, 77.5 p., P. Wagenaar; Starre, 77 p., W. Aarnoutse; Meta, 77 p., J. Heinsdijk. Koeien 4 maal gekalfd: Eva 83 p., J. Heinsdijk; Bles, 78.5 p., W. Aarnoutse; Flora, 78 p., P. Wagenaar; Mina 2, 77,5 p., idem. Koeien 5 en 6 maal gekalfd: Emma, 86 p., P. Wagenaar; Dora, 79 p., J. Schaalje, Yerseke; Marie, 78.8 p., J. Wisse; Starre, 78 p., P. Wagenaar. Jongvee: le pr, Gebr. Rouw; 2e pr. J. Heinsdijk; 3e pr. idem. Kalfvaarzen: le pr. Gebr. Nijsse. Fokgroepen: le pr. P. Wagenaar; 2e pr. J. Wisse; 3e pr. J. Heinsdijk. GOES. Maandag had alhier de jaar lijksche Rundveekeuring plaats op het terrein van dhr Q. Tr'mpe. Aangevoerd 70 dieren. Stieren: Arnold, 79 p., Gebr. Rouw, Goes; Gato's Hoover, 78,2 p., C. Karei- se, Goes; Bertha's Korengaster 76,5 p., Mij. de Wilhelminapolder; W, P. 211, 74,5 p., idem; Starre's Willem, 73 p., G. M. Tmmerman, Goes. Koeien 1 maal gekalfd: Meta2, 80 p., Gebrs. Rouw; Mina 8 79,5 p., idem; Emma, 78,5 p., Q. Trimpe, Goes; Polly, 78 p., 'dem; Neeltje 4, 77,5 p., C. Ka- relse; Jenny, 77 p., G. M. Timmerman; M,artha 8, 76,5 p., G. de Feijter, Goes; Sinet, 76,4 p., Q. Trimpe; Mina, 75 p., Jac, de Schipper, 's-H. Hendrikskinde ren.. Koeien 2q maal gekalfd: Ada, 80 p., Gebr. Rouw; Ida, 79 p., idem; Corrie, 78,8 p., Q. Trimpe; Nora, 78,5 p., G. de Feyter; Kapte n, 77,5 p., Jac. de Schip per; Mol, 77 p., G, M. Timmerman; Bet- sij, 76,5 p., Q. Trimpe; Olga, 76 p., C. Karelse; Gret,a, 75,8 p., Q. Trimpe; Mi na, 75 p., M. Vermeule, 's-Heer Hen drikskinderen. Koeien 3e maal gekalfd:. Nora, 82 p., Q. Trimpe; Mipie, 80 p., M. Ver meule; Plona 3, 79,8 p., Gebr. Rouw; Martha 7, 79 p., G. de Feyter; Bertha 2, 77,5 p., Gebr. Rouw; Gerda 77 p., idem; W'tkop, 76 p., Q. Trimpe. Koeien 4e maal gekalfd: Jopie, 82 p.,

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1937 | | pagina 7