VICTORIA-WATER
1887 REEDS 50 JAREN 1937
KUNST EN WETENSCHAL
LANDBOUW.
VLISSINGER BRIEVEN.
men zijn te wachten en of het mogelijk
is dat enkele, die niet mede wii.en wer-
ken, dit werk kunnen tegenhouden, be
heer Franse zeide dat er van den
polder Walcheren met vrij groote ze
kerheid op subsidie mag worden gere- j
kend. Verder hoopte hij, dat de inspec-
teur der werkverschaffing zijn volle f
medewerking zal verleenen; om een en
ander zooveel mogelijk in werkverschat-
■nho ac.
ailUiJI Z.UU V C-C-z
fing uit te voeren. Bij een goede belas-
tingverordening is het mogelijk om ook
diegene die zich trachten te onttrekken
tot medewerking te noodzaken. De
Raad stemde tenslotte volkomen met de
plannen in.
De v o o r z. stelde nu voor om als
deskundigen in den landbouw de heeren
L. Puijpe en J. Polderdijk als commis
sieleden aan B. en W. toe te voegen,
wat de Raad goed vond.
Vervolgens vroeg de voorzitter de
jneening van den Raad om gezien de stij
ging der steenslagprijzen de minst druk
ke wegen met grint te onderhouden.
Dit vond algemeene instemming.
Bij de rondvraag vroeg de heer J.
van Belzen naar de ruiling van grond,
met Meerman. Medegedeeld werd dat
deze kwestie nog even ver is.
De heer J. Polderdijk vroeg
rfaar de losplaats te Kleverskerke. De
v o o r z. zeide nog niets te kunnen me-
dedeelen.
Verder vroeg de heer P o I d e rd ij k
of het niet mogelijk was- wanneer er een
noodslachting is te Arnemuiden dat dit
dan^oblT te Kleverskerke bekend ge
maakt wordt, waardoor de inwoners
van Kleverskerke ook dit vleesch zou
den kunnen verkrijgen.
Getracht zal worden hiervoor een re
geling te treffen.
De Zeppelin boven Domburg.
DOMBURG. Maandagavond te 11 uur
hebben verscheidene inwoners van Dom
burg, die toevallig op straat waren of,
door een aanzwellend motorgeronk op
merkzaam geworden, zich naar buiten
begeven of aan het venster geplaatst
hadden, de Zeppelin zien overvliegen.
Het luchtschip naderde uit Zuidelijke
richting, de tramlijn volgende, wierp nu
en dan zoeklicht uit, schoof vrij laag vlak
over het dorp en verdween noordwaarts.
Er wordt verondersteld, dat het door
het onweder uit zijn koers was gedreven.
Tengevolge van de duisternis, werden
de fraaie lijnen niet gezien, die overdag
de bewondering wekken; niettemin wer
den de toeschouwers geboeid door het
overschuiven als van een fraai gekleurd
en verlicht plafond met scherp voor- en
achterlicht.
VEERE. Maandagavond heeft de ont
vangst van het nieuwe hoofd der Bijz.
school op Geref. grondslag alhier, de
heer F. v. d. Weij, eenigszins feestelijk
plaats gehad.
In een der schoollokalen werden het
hoofd en zijn vrouw door het schoolbe
stuur en leden der vereeniging en de
ouders verwelkomd. De voorzitter van
het schoolbestuur, de heer A. de Nood,
richtte zich met een woord van welkom
tot den heer Van der Weij. Spr. uitte zijn
voldoening er over, dat wijlen de heer
W. de Wolf het nieuwe hoofd nog heeft
aanbevolen en dat hij met algemeene
stemmen uit 84 sollicitanten werd geko
zen.
Nadat nog enkele andere vertegen
woordigers het woord tot het nieuwe
hoofd gericht hadden en ververschingen
rondgedeeld waren, sprak de heer Van
der Weij tot de aanwezigen een woord
van dank, mede namens zijn echtgenoo-
te, voor de wijze waarop de ontvangst
had plaats gehad.
EERE. De inzameling voor het Zui-
derzeefonds der Ned. Herv. Kerk bracht
alhier ruim f 12 en in de onder deze ge
meente ressorteerende kerk van Kle
verskerke bijna 2, alzoo tezamen ruim
14.
ZtfID-BEVELARB.
DRIEWEGEN. Gistermorgen bij het
boomen snoeien viel C. B. uit Kwaden-
damme door het breken van een tak,
boven uit een boom. Nadat geneeskun
dige hulp was verleend, werd hij per
auto naar zijn woonplaats vervoerd.
HANSWEERT. Het Duitsche motor
schip „Roland geladen met stukgoed
v an Duitschland naar Antwerpen kreeg
luist Duiten de haven machineschade
zoodat het schip ten anker moest ko
men. De sleepboot Elsa. is toen uitgeva
ren en heeft het schip hier in de haven
binnengesleept. Gistermorgen is het
schip naar zijn bestemming gesleept
door de sleepboot „Alice".
V ™5^ZANHD-. Maa«dagavond
hield de afdeelmg Heinkenszand van de
Vereeniging voor Ziekenhuisverpleging
op Zuid- en Noord-Beveland haar jaar
vergadering onder leiding van haar voor
zitter, dr. Griep. Notulen en jaarverslag
van den secretaris-penningmeester wer^
den ongewijzigd goedgekeurd. Uit het
jaarverslag bleek, dat de afdeeling over
1936 een ledenwinst had geboekt van
43 en daardoor was gestegen tot 756.
Uit het verslag van den penningmees
ter bleek: ontvangen 1781 en uitgege
ven 1754, met een batig slot van 27.
Behandeld werd de agenda voor de
alg. vergadering te houden op 8 Mei a.s.
te Goes, waarheen werden afgevaardigd
de heeren Griep en Beaufort.
SÜÖRD-BEVELAND.
RAAD VAN CGLIJNSPLAAT.
COLIJNSPLAAT. Maandag vergader
de de Raad, onder voorzitterschap van
burgemeester Stüte, voltallig.
Ingekomen waren 2 adressen van de
herbergiers om voor de personeele be
lasting gelijk gesteld te worden met
winkel ers, Na breedvoerige discussies
stelde de heer H a r t o g voor om
in te trekken een beslu t eener vroe
gere vergadering, waarbij werd bepaald,
dat eerst de explo'.tatie-rekening van
het bedrijf moest worden overgelegd.
Dit voorstel werd .aangenomen met 4
tegen 3 stemmen (tegen de heeren Van
Dis, Contant en Janse).
Daarna stelde de heer H a r t o g
voor het verzoek van de caféhouders
in te willigen. Dit voorstel werd aan
genomen met dezelfde stemmenverhou
ding.
Als volgend punt kwam aan de orde;
Herbestrating Westelijke Havenstraat
en verbreeding Achterstraat.
De V o o r z. deelde mede, dat
wethouder Dees het plan geopperd had
om de Achterstraat niet te verbreeden,
doch geheel te vernieuwen door een
klinkerbestrating.
Wethouder Van Dis zeide, dat
hij het idee van den heer Dées zeef
prachtig vond, doch Rij moest vast hou
den .aan hét voorstel van B. en W.,
daar hij een hoogere uitgave van f 2000
a f 2500 niet verantwoord achtte.
De heer Contant was voor
afdoend werk.
Het f nancieel bezwaar van den heer
Van Dis kon hij niet deelen, want
bij een aflossing in 20 j,aar zou de
nieuwe Achterstraat slechts f 100 per
jaar voor de gemeente kosten. Hij kon
dan ook volkomen met den heer Dees
meegaan. Nadat nog enkele andere le
den hun meening over de voorstellen
gezegd hadden en na een technische uit
eenzetting van den gemeente-opzichter
werd tot stemming overgegaan. Met
5 tegen 2 stemmen (Van D's en Hartog]
werd het voorstel van wethouder Dees
aangenomen om de Achterstraat te ver
nieuwen tot een breedte yan 4 meter
met klinkers, langs de Oostzijde nieu
we trottoirs aan te brengen zoo moge
lijk, van tegels en anders van klinkers
en verder de Westelijke Havenstr.aat te
vernieuwen met klinkers.
Bij de rondvraag klaagde de heer
Janse erover, dat een 2-tal werk-
loozen enkele dagen hadden gestempeld
en 's Zaterdags geen steun trokken. De
secretaris antwoordde, dat door hem
elk gev.al precies gelijk behandeld werd
en dat hij onmogelijk reeds den eersten
dag, dat iemand komt stempelen, kan
weten of hij werkelijk recht op steun
heeft. Bij volle medewerking van de
zijde der werkloozen, s er geen spra
ke van, dat zij tevergeefs stempelen,
want zij weten zelf wel, of zij recht
op den steun hebben.
KORTGENE. Dinsdagavond hield de
A.N;W.B. een propaganda-bijeenkomst
in „De Korenbeurs" alhier. Velen waren
aanwezig, om wat meer te hooren van
deze nuttige instelling. Er was een le
zing, een tentoonstelling en een film.
Burgemeester mr. J. D. Koster van
Kortgene sprak eenige inleidende woor
den, zulks op verzoek van den actieven
plaatselijken consul, dr. L. G. Gelderman.
UEEUWSCH-VLAAft&gREg W.8
IJZENDIJKE. De feestelijkheden ter
viering van het huwelijk van het
prinselijk paar w.aren ook hier uitge
steld tot 30 April, teneinde ze te com
bineeren met de viering van den ver
jaardag van de Prinses. De feestelijk
heden hebben dr'e dagen geduurd.
Bij de ingangen van het dorp waren
eerepoorten aangebracht, er was feest
verlichting op het marktplein 'en in
bijn.a alle straten, binnen- en buiten-
landsche muziekgezelschappen luister
den de feesten op, terwijl vele huizen
geïllumineerd waren. De Vrijdag was
hoofdzakelijk voor de jeugd gereser
veerd, optocht van versierde fietsen
etc., lampionoptocht.
Zaterdag vonden volksspelen plaats,
muziekuitvoeringen werden gehouden
etc. Op deze voorproefjes volgde de
Zondag als -groote d.ag met zijn festival
en zijn schitterenden optocht. Des mid
dags volgde een stoet, bestaande uit
31 praalwagens en groepen en 9 mu
ziek- en zanggezelschappen op het
marktplein opgesteld.
De prijswinnaars der praalwagens wa
ren: 1 bruidspaar; 2 oranjegroep; 3
waaiergroAp4 Cadzandsche bruiloft;
5 schip met matroosjes. Van de kleine
groep werd eerst geplaatst Mickey
Mous; 2 boot op fiets; 3 Zeppelin. Na
ontbinding van den optocht werden de
afgevaardigden van de muziekgezel
schappen en het dagelijksch bestuur
v.an het Oranjecomité op het gemeente
huis ontvangen alwaar de eerewijn werd
aangeboden.
Te half zes ving het festival aan dat
voortduurde tot middernacht. De feest
stemming bereikte haar hoogtepunt
toen eenmaal alle verlicht ng was ont
stoken, IJzendijke baadde letterlijk in
een zee van licht. Het gebouw der Ned.
Herv. kerk werd met schijnwerpers be
licht.
(Ingez. Med.)
v.
Neerland's derde internationale
haven.
„Waar de beide zeearmen de Wielin
gen en het Oostgat elkander in de bree-
de Scheldemonding aan de Walchersche
kust ontmoeten en de sterke Schelde-
stroom de kust snijdt, ligt in het Z.O.
gedeelte van Vlissingen, veilig be
schermd tegen heerschende W. en Z.W.
winden, de ruime ingang van de nieuwe
buitenhaven, aansluitend aan de zeer
diepe reede van Vlissingen", aldus
schreef in bijna lyrische bewoordin
gen burgemeester Van Woelderen
eenigen tijd geleden in „De Zakenwe
reld".
Vlissingen heeft meer dan één haven.
Maar d e haven is voor den Vlissinger
toch de medio 1934 in gebruik genomen
nieuwe buitenhaven ter lengte van 1250
m bij een breedte van 250 m en een diep
te van 12 m beneden A.P., de schepping
en daarmee buiten twijfel het levens
werk van Vlissingen's burgervader C.
A. van Woelderen. De geschiedenis van
haar totstandkoming, wel en wee (maar
meest wee; ach, Keulen en Aken zijn
ook niet op één dag gebouwd!), mag ik
na de aandacht, welke ons blad daar
aan bij herhaling schonk, gevoegelijk be
kend veronderstellen. Het is nu de tijd
het karakter van de haven eens te be
zien, haar huidige aanzicht en haar voor
uitzichten. Dat dit alles slechts summier
geschieden kan en dat het beeld toch
altijd min of meer onvolledig blijven
moet, ligt voor de hand. Het bestek van
een brief leent zich niet voor een „uit
puttende" behandeling.
Het havenbedrijf laat zich in verschil
lende vakken verdeelen; als zoodanig
kennen we aanloophavens, toeristenha
vens, bunkerhavens en vrijhavens. De
laatste soort heeft meer met het begrip
accijns en belasting gemeen dan met ha
venwegen, al is dit toch weer, soms van
grooten, middelijken invloed op den gang
van zaken in de haven.
Een aanloophaven moet aan twee
voorwaarden voldoen: een veilige reede
en gunstige ligging ten opzichte van de
groote centra. Vlissingen voldoet aan
beide voorwaarden. Het heeft daaren
boven het groote voordeel in den meest
letterlijken zin een kusthaven te zijn,
hetgeen voor passagiers een niet te on
derschatten tijdsbesparing oplevert en
de haven uitmuntend geschikt maakt
voor snelverkeer; in dit verband denke
men vooral aan het transport van aan
bederf onderhevige producten (b.v. land
en tuinbouwproducten). Dat Vlissingen's
haven veilig is, bewijst afdoende de S.M.
„Zeeland", die nog nimmer haar mail
schepen op grond van weersomstandig
heden binnengaats behoefde te houden.
En wat de ligging ten opzichte van de
bevolkingscentra betreft: de kaart wijst
uit, dat Rotterdam, Hoek van Holland en
Oostende te dezen aanzien bij Vlissingen
ten achter staan. Een uitne
mende spoorverbinding tenslotte, als
technisch sluitstuk op een natuurlijke
gunstige ligging, completeert de voor-
deelen van Vlissingen als aanloop- en
toeristenhaven.
De HamburgZuid-Afrika Lijn (de z.g.
Woermann-Linie), die in den zomer van
1934 een proef nam met het aanloopen
van Vlissingen door haar passagierssche
pen voor het innemen van passagiers en
post, achtte de proef geslaagd en sinds
dien doen haar schepen onze haven re
gelmatig aan. De voordeelen, die hier
door den reizigers toevallen (zij bespa
ren zich immers de vrij lange vaart Ant
werpenVlissingen 49% zeemijl)
springen in het oog. En vergete men niet
de belangrijke, weer in beteekenis toe
nemende betrekkingen tusschen Neder
land en het stamverwante volk ginder in
Zuid-Afrika!
Als toeristenhaven is Vlissingen zoo
geslaagd door de nabijheid van de lan
delijke schoonheid van Walcheren en
Zuid-Beveland. In zijn boek „De opstand
der horden") beklaagt de Spaansche
wijsgeer Ortega y Gasset zich over het
nuchtere feit van de „volte" in de we
reld, vooral sedert den wereldoorlog.
Behoudens door de Nederlandsche
Spoorwegen de tramwegmaatschappijen
zal zijn stelling wel geen tegenspraak
ontmoeten. Welnu, van deze omstandig
heid moet ook onze haven gaan profi-
teeren. Er is een nog steeds toenemende
reislust en in het bijzonder bootreizen
verheugen zich in een massale belang
stelling. Maar naast de geneugten, die
het varen op zichzelve biedt, moet een
nevendoel staan. Wijl nu Zeeland zoo
veel schoons biedt, zie ik niet in, dat
ook in dit opzicht Vlissingen-Haven op
den duur niet in het reisplan van de zoo
in zwang gerakende voorjaars-, Paasch-,
Pinkster- en zomerkruistochten der
stoomvaartmaatschappijen betrokken
zou kunnen worden.
En dan: bunkerhaven. Het zal mijnen
mede-Zeeuwen deugd doen te vernemen,
dat Vlissingen thans 's lands groot
ste bunkerhaven is!
In 1936 werden de bunkerstations er
bezocht door niet minder dan 1450 sche
pen tegen 1069 in 1935, naar de volgen
de onderscheiding:
Kolenburkerschepen in 1935: 886; in
1936: 947 (w.o. 30 Nederlandsche).
Oliebunkerschepen in 1935: 183 (geen
vol jaar; in 1936: 503 (w.o. 330 Neder
landsche).
Koninklijke zangvereeniging
,>Tot Oefening en Uitspanning".
Die Jahreszeiten, van Haydn.
(-§-) Het was al weer zoo; hetzelfde
beeld, dat vrijwel alle concerten te Mid
delburg in het afgeloopen seizoen te
zien gaven: veel te weinig belangstel
ling.. De concert- en gehoorzaal was gis
teravond nauwelijks half gevuld. Eri dat
bij een uitvoering van een der populair
ste oratoria; een meesterwerk, dat ook
diegenen pleegt te boeien, die zich de
inspanning van het beluisteren van
„zware muziek" zoo nu en dan slechts
schoorvoetend getroosten.
Temmeer te betreuren was dit gebrek
aan belangstelling, nademaal de uitvoe
ring op hoog peil stond. De heer Caro
heeft zijn naam van uitstekend dirigent
ook ditmaal weer eer aangedaan. De
wijze, waarop hij het populaire werk
ten gehoore liet brengen, verdiende nog
wel iets meer dan waardeering. Daar
moet hard gestudeerd zijn in de afge
loopen maanden. Hfaydn's 'oratorium
vergt van alle deelnemers ondanks
zijn schijnbaar gemakkelijk onder te
knie te krijgen structuur een groote
mate van technische ontwikkeling en
muzikaal begrip. Wellicht is er geen
compositie in dit genre, waarmee zoo
vaak en zoo lichtvaardig, zekere vergis
singen worden begaan.
Zoowel het koor en het orkest als de
solisten beantwoordden gisteravond aan
belangrijk meer dan de te stellen mini
male eischen. Middelburgs koninklijke
zangvereeniging mag het zich permit-
teeren, werken als het onderhavige op
het programma te nemen. Hoe voortref
felijk werd dat ietwat Dionysische lof
lied op den wijn, waarmee het derde
deel besluit, gezongen: „Aus vollem
Halse schrei'n!" maar dat dan in over
drachtelijken zin; id.wj.z. beheerschtr
binnen de kunstzinnige grenzen, welke
het Dionysische in zijn realistische wil
de vaart geacht wordt te hebben over
schreden. En hoe aangrijpend klonk
ook het prachtige slotkoor, met zijn aan
het vorige zoo merkwaardig tegenge-
stel karakter: „Uns leite deine Hand,
O Gott". De beide „polen" van het
werk vindt men in de muzikaal-psychi-
sche beelden, waarvan de aangehaalde
strophen de kern uitdrukken. Zoo ont
Wat zegt men daar van?
Dat de veranwoordelijke instanties
met de stichting van eeri nieuwe haven
en bovenal met den exploitatievorm (een
Naamlooze Vennootschap: N.V. Haven
van Vlissingen"), met een groote mate
van zelfstandigheid, opgericht door den
Staat, de Gemeente Vlissingen, de Pro
vincie Zeeland, de Staatsspoorwegen, de
Kamer van Koophandel en Fabrieken
voor de Zeeuwsche Eilanden, de Steen-
kolen-Handelsvereeniging en de Kon.
Maatschappij „De Schelde") op den juis-
ten knop hebben gedrukt, bewijst de toe
nemende scheepvaartbeweging. Vlissin
gen scheen een vergeten haven te wor
den, doch de cijfers der laatste jaren
wekken de beste verwachtingen.
Men oordeele zelf:
1934. 1935. 1936.
(2e halfjaar)
Zeeschepen 1458 2000 2077
(reg. tons) 1.703.502 2.096.983 2.603.314
Binnensch. 839 1331 1873
(draagverm. 611.768 641.203 759.894
Schepen S.M.
Zeeland 367 369 375
(reg. tons) 421.258 415.353 422.238
Schepen
Prov, dienst 5085 5415 5427
(dr.verm.) 1.284.928 1.173.058 1.548.623
Marinesch. 370 1141 1034
(m3) 210.913 460.418 601.019
Loodsvaart. 686 782 920
(m3) 233.670 222.608 256.145
Totaliseerende zien wij, dat in 1935
11038 schepen, in 1936 11706 schepen de
haven binnenliepen, voorwaar respecta
bele cijfers.
In 1936 werden overgeslagen 693.797
tonnen van 1000 kg tegen 523.163 tonnen
in 1935.
En als 1937 de belofte blijft inhouden
van een herstelbeweging over de gehee-
le linie, dan zal er in Vlissingen een re
den tot juichen temeer zijn. Ik zal het
ditmaal hierbij laten.
In mijn volgenden brief wijd ik aan
dacht aan het vraagstuk van een vrij
haven en aan het havenperspectief. Dan
gaan wij ten aanval onder de leus, die
twee klassieke bolwerken van den vrij
handel eenmaal heeft verbonden en
mogen wij hopen spoedig opnieuw zal
verbinden:
Import free and export much
Is good English and good Dutch.
Michiel.
Om misverstand te voorkomen, zij
medegedeeld, dat dit „Nieuwe testament
van het Liberalisme",, zooals ik het wil
noemen, reeds eenige jaren geleden in
de Nederlandsche vertaling verscheen.
Weinig' zal Gasset vermoed hebben, dat
zijn land zoo kort daarna aan een op
stand der horden ten prooi zou zijn.
wierp Haydn in zijn „natuurlijke" schep
ping het oerbeeld van den mensch.
De orkest-partij werd gespeeld door
de „vereeniging voor Instrumentale Mu
ziek", versterkt met enkele leden van
de „Arnhemsche Orkestvereeniging".
Over 't geheel kweet men zich zeer vol
doende van zijn taak. Vlekkeloos was
alles uit den aard der zaak niet. De
technische moeilijkheden, welke het
oratorium biedt, komen voor een be
langrijk percentage voor rekening van
het orkest. Dat in acht genomen, mag
worden geconstateerd, dat de „Instru
mentale'-' haar aandeel in het succes
zonder twijfel heeft bijgedragen.
Solisten waren: Ankie van Wicke-
voort Crommelin, sopraan, Den Haag;
Corns, van Munster, tenor, Hilligers-
berg; en Johan Lammen, bas, Amster
dam. Van hen heeft de sopraan zich het
meest onderscheiden. Zij had vrijwel
geen enkel zwak moment; zong voort
durend prachtig; zoo zelfs, dat ze een
paar malen spontaan applaus uitlokte.
De tenor en de bas hadden wel eenige
minder gelukkige oogenblikken. Maar
dan om zoo te zeggen bij uitzondering.
Het meeste van wat ze ten gehoore
brachten, was in overeenstemming met
het algemeene goede peil der uitvoe
ring.- En ging daar ook nog wel 'eens
bovenuit.
De toehoorders hebben zich gul met
bewijzen van waardeering getoond. Na
elk deel werd er luide geapplaudisseerd
en als gezegd aan Ankie van
Wickevoort Crommelin viel een paar
maal een bijzondere huldebetuiging ten
deel.
Rundveekeuringen,
KLOETINGE. Maandag had alhier de
de jaarlijksche Rundveekeuring plaats,
waarvoor verschillende prijzen waren
beschikbaar gesteld.
Uitslag stieren: Kazan, 78 p., Gebr.
Nijsse, Kapelle, medaille; Heron, 76.5 p.,
A. Wagenaar, Kloetinge; Torador, 75.8
p,. Gebr. Rouw, Gö&s; Don Juan, 75.7
p., J. Wisse, Kapelle.
Stiexkalveren: le pr. ,Gebjr. Rquw,
Goes; 2e pr. idem; 3e pr. idem; 4e pr.
A. Corstanje, Kloetinge; 5e pr. P. Wa
genaar, Kloetinge.
Koeien 1 maal gekalfd: Mina 7, 80
p., P. Wagenaar; Jans, 78.5 p., Gebr.
Nijse; Noor, 78.3 p., J. Wisse; Saar, 77
p., idem; Mina, 76.5 p., W. Aarnoutse,
Kloetinge; Soort, 75.5^ p., J. Wisse; Do-
ra, 76 p., J. Heinsdijk, Kloetinge; San-
die, 75 p., idem.
Koeien 2 maal gekalfd: Emma, 80 p.,
P. Wagenaar; Gebina, 79.5 p., idem;
Betsy, 78 p., W. Aarnoutse; Nora, 76,5
p., J. Wisse.
Koeien 3 maal gekalfd: Willy, 81 p.,
D. A. Timmerman, Katendijke; Dora,
80.5 p., A. Corstanje; Greta, 80.2 p.,
J. Wisse; Emma 80 p., W. Aarnoutse;
Aaltje, 79.5 p.; P. Wagenaar; Bontje, 79
p., A. Corstanje; Zwartje, 78.5 p., J.
Wisse; Dora, 77.5 p., P. Wagenaar;
Starre, 77 p., W. Aarnoutse; Meta, 77
p., J. Heinsdijk.
Koeien 4 maal gekalfd: Eva 83 p., J.
Heinsdijk; Bles, 78.5 p., W. Aarnoutse;
Flora, 78 p., P. Wagenaar; Mina 2, 77,5
p., idem.
Koeien 5 en 6 maal gekalfd: Emma,
86 p., P. Wagenaar; Dora, 79 p., J.
Schaalje, Yerseke; Marie, 78.8 p., J.
Wisse; Starre, 78 p., P. Wagenaar.
Jongvee: le pr, Gebr. Rouw; 2e pr.
J. Heinsdijk; 3e pr. idem.
Kalfvaarzen: le pr. Gebr. Nijsse.
Fokgroepen: le pr. P. Wagenaar; 2e
pr. J. Wisse; 3e pr. J. Heinsdijk.
GOES. Maandag had alhier de jaar
lijksche Rundveekeuring plaats op het
terrein van dhr Q. Tr'mpe. Aangevoerd
70 dieren.
Stieren: Arnold, 79 p., Gebr. Rouw,
Goes; Gato's Hoover, 78,2 p., C. Karei-
se, Goes; Bertha's Korengaster 76,5 p.,
Mij. de Wilhelminapolder; W, P. 211,
74,5 p., idem; Starre's Willem, 73 p.,
G. M. Tmmerman, Goes.
Koeien 1 maal gekalfd: Meta2, 80 p.,
Gebrs. Rouw; Mina 8 79,5 p., idem;
Emma, 78,5 p., Q. Trimpe, Goes; Polly,
78 p., 'dem; Neeltje 4, 77,5 p., C. Ka-
relse; Jenny, 77 p., G. M. Timmerman;
M,artha 8, 76,5 p., G. de Feijter, Goes;
Sinet, 76,4 p., Q. Trimpe; Mina, 75 p.,
Jac, de Schipper, 's-H. Hendrikskinde
ren..
Koeien 2q maal gekalfd: Ada, 80 p.,
Gebr. Rouw; Ida, 79 p., idem; Corrie,
78,8 p., Q. Trimpe; Nora, 78,5 p., G. de
Feyter; Kapte n, 77,5 p., Jac. de Schip
per; Mol, 77 p., G, M. Timmerman; Bet-
sij, 76,5 p., Q. Trimpe; Olga, 76 p., C.
Karelse; Gret,a, 75,8 p., Q. Trimpe; Mi
na, 75 p., M. Vermeule, 's-Heer Hen
drikskinderen.
Koeien 3e maal gekalfd:. Nora, 82
p., Q. Trimpe; Mipie, 80 p., M. Ver
meule; Plona 3, 79,8 p., Gebr. Rouw;
Martha 7, 79 p., G. de Feyter; Bertha
2, 77,5 p., Gebr. Rouw; Gerda 77 p.,
idem; W'tkop, 76 p., Q. Trimpe.
Koeien 4e maal gekalfd: Jopie, 82 p.,