DE NIEUWE VERKEERSREGELING TE MIDDELBURG
Een kaartie van de binnenstad, in samenwerking met de Vereeniging voor Veilig Verkeer, Middelburg en Omstreken, vervaardigd.
- '*ÈA
Nu de door verkeers-
commissie, gemeente
raad en burgemeester
en wethouders vast
gestelde verkeersrege
ling dan in werking is
getreden, hebben wij,
in samenwerking met
de Vereeniging voor
Veilig Verkeer, Middel
burg e.o., een kaartje
ontworpen van de bin
nenstad, waarin de
hoofdzaken der nieuwe
regeling op zoo duide
lijk mogelijke wijze zijn
aangegeven. Men zal
goed doen, dit kaartje
zorgvuldig te bestudee-
ren, teneinde aldus het
noodzakelijk inzicht in
het systeem te verwer
ven, hetwelk den weg
gebruiker zal veroorlo
ven er zooveel mogelijk
nut en zoo weinig mo
gelijk last van te onder
vinden.
Hier volgen nog en
kele verklarende aan-
teekeningen en nadere
opgaven.
De hoofdlijn van het
verkeersplan is deze:
het bevorderen van
goede, veilige en zoo
mogelijk snelle verbin
dingen met het centrum
van de gemeente, de
binnenstad. Deze plaats
moest van alle omlig
gende gemeenten uit
zoo goed mogelijk te
bereiken zijn, opdat de
daar gelegen zaken
over goede verbindin
gen kunnen beschik
ken. Daarbij moet dan
nog worden bedacht,
dat 'de verkeersstroom
uit bepaalde richtingen
(Goes, Vlissingen) be
langrijker en intensie
ver is dan uit andere
in den omtrek gelegen
gemeenten (Veere e.a.)
Het samenstellen van
zulk een verkeersplan
is niet altijd een dank
bare zaak. Eénrichting-
verkeer beteekent im
mers in vele gevallen:
omrijden, een grooteren
weg afleggen, ter ont
lasting van de drukke
re en/of smallere weg
gedeelten. Voor sommi
ge ondernemingen (ta
xi's en expediteurs)
brengt zulks hoewel
gering directe scha
de tengevolge van tijd
en brandstofverlies met
zich, andere onderne
mingen, winkelzaken
bv. klagen over indi
recte schade, vermin
derd bezoek e.d.
Omrijden zal aldus niet altijd kunnen
worden voorkomen, vooral daar waar
het belang van den enkeling moet wij
ken voor het algemeen belang. Bij het
nieuwe verkeersplan is echter zooveel
mogelijk rekening gehouden met de wen-
schen van alle betrokkenen.. Waar zulks
niet strikt noodzakelijk was, zijn inrij-
verboden achterwege gebleven en waar
verbetering niet kan uitblijven, zijn zij
in zoo beperkt mogelijke mate toege
past, .waarbij het om te rijden traject
zoo klein mogelijk is gehouden, terwijl
het aantal categorieën voertuigen waar
voor een verbod geldt, eveneens zoo
klem mogelijk is gehouden. Zoo zijn op
enkele weggedeelten bv. dan ook de
handwagens en rijwielen geheel vrij ge-
la ten.
Op nevenstaande platte grond is de
hoofdzaak der regeling, voorzoover de
binnenstad betreft, in haar geheel weer
gegeven, waarbij de pijlen de toegestane
rijrichting aanduiden. Zoo zien we, dat
we uit de richting Goes door de Hee
renstraat of de St. Janstraat de Markt
kunnen bereiken, terwijl vrijwel de ge-
heele Lange Delft door de Nieuwstraat
wordt bestreken. Moet men naar het
Oostelijk stadsgedeelte, dan rijdt men via
de kaden, zooals dit ook vroeger reeds
bij voorkeur geschiedde.
Uit de richting Vlissingen kan men via
de Lange Viele voor het Noordelijk van
a.
b.
c.
d.
e.
f.
b.
c.
d.
e.
de Markt gelegen stadsgedeelte en via
de Stadsschuur of Blauwe Dijk voor het
Oostelijk van de Markt gelegen deel
(Lange of Korte- Delft) gaan.
Voor de bestuurders uit Goes en Vlis
singen is er dus vrijwel niets veranderd.
Alleen rijden zij door straten, waar zij
geen verkeer tegenkomen, hetgeen als
een niet geringe verbetering moet wor
den beschouwd. Hetzelfde geldt voor de
chauffeurs komende uit de richting
Veere en Ko'udekerke; zij vinden resp.
de Korte en Lange Delft, en Lange Viele
of Blauwe Dijk te hunner beschikking.
Slechts de rijders uit de richting Dom
burg vinden de Korte Noordstraat geslo
ten; ze zullen goed doen om, indien zij
naar het centrum willen, hun weg over de
Heerengracht, Seisstraat en Vlasmarkt
te nemen. De overige pijltjes op de platte
grond geven de verdere mogelijkheden
aan.
Voor het interlocale verkeer is er dus
weinig veranderd en is de verkeerstoe-
stand slechts verbeterd.
Hetzelfde geldt in vele opzichten voor
het locale verkeer. Het is niet doenlijk
een bespreking te geven van alle stra
ten, die men op een bepaald punt kan
volgen, indien men naar een ander stads
gedeelte wil rijden. Wij meenen te mo
gen volstaan met het geven van een op
somming van straten, die, hoewel aan
geduid met een pijl, niet gesloten zijn
voor handwagens. Men mag dus ook in d
de navolgende straten in tegengestelde
richting van de pijl met een handwagen
rijden.
I.
a. Markt in de richting van de draaiing
van de zon;-
Lange Delft in de richting van Markt
naar Korte Delft;
Korte Delft in de richting van Lange
Delft naar Dam Z.z.;
Pottenmarkt in de richting van Markt
naar Lange Viele;
Lange Viele in de richting van Pot
tenmarkt naar Lange Viele-binnen-
brug;
f. Gortstraat in de richting van Var-
kensmarkt naar Markt;
g. Vlissingsche straat in de richting van
Beenhouwerssingel naar Varkens-
markt;
h. Stadsschuur in de richting van Hoog
straat naar Vlissingsche straat;
i. Gravenstraat in de richting van Var-
kensmarkt naar Markt;
j. Bleek in beide richtingen.
IL
a. Kerspel in de richting van Graven
straat naar Gortstraat;
b. Schuttershofstraat van Kromme
Weele tot Augustijnenstraat, in de
richting van Vlasmarkt naar Molen
berg;
c. Simpelhuisstraat in de richting van
Wijngaardstr. naar Lange Noordstraat;
Jacob Catstraat vanaf Veersche Sin-
f.
gel tot perceel no. 39, in de richting
naar Zacharias Janssenstraat;
Heerenstraat in de richting van Lan
ge Delft naar Turfkaai;
Bellinkbrug in beide richtingen.
Men mag vervolgens in de navolgende
straten in tegengestelde richting van de
pijl met een fiets rijden:
II.
(Zie de opsomming der straten hier
boven onder nr. II).
III.
a. Reigerstraat in de richting van Koor
kerkhof naar Lange Delft;
b. Nieuwe Kerkstraat in de richting van
Lange Delft naar Wal;
c. Lombardstraat in de richting van La-
tijnsche Schoolstraat naar Lange
Noordstraat;
d. Segeersstraaat in de richting van
Londensche kaai naar Lange Delft;
e. Spanjaardstraat in de richting Koe
poortstraat naar St. Pieterstraat;
f. Klein Vlaanderen, N.W. rijweg tot
aan de Volderijlaagte, in de richting
Volderijlaagte naar Noordpoortplein;
g. Klein Vlaanderen, Z.O. rijweg tot
aan de Volderijlaagte, in de richting
van Noordpoortplein naar Volderij
laagte;
h. Jodengang in de richting van Seissin-
gel naar Seisweg.
Een auto, een motorfiets en een
paard en wagen vallen dus ne
gens buiten de rege
ling. Een standpunt, dat
misschien met uitzon
dering van de onmid
dellijk betrokkenen,
wel niemand zal be
treuren, als hij zich het
beeld van enkele nau
we straten uit den
goeden ouden tijd, nu
een week geleden, voor
oogen haalt.
Ten slotte deelen wij
mede, dat een par
keerverbod geldt in de
navolgende straten.
Korte Delft,
Korte Noordstraat,
Lange Noordstraat,
het gedeelte tus-
schen Markt en
Helm,
Groenmarkt, 't Zui
delijk gedeelte tus-
schen Lange Burg
en Kapoenstraat,
Gortstraat, het ge
deelte tusschen
Markt en Korte
Geere,
Gravenstraat,
g. Balans, op dagen
waarop de week
markt wordt gehou
den, van 9 tot 17
uur,
Pottenmarkt.
In deze straten mag
men dus wel goederen
laden en lossen, of pas
sagiers in- en uitlaten,
mits dit maar onmid
dellijk gebeurt. Stil
staande p a r k e e-
rende voertuigen
zijn daar met het oog
op het vrij drukke ver
keer echter uit den
booze en derhalve ver
boden.
Bezien we na 't vo
renstaande de geheele
regeling nog eens in
grove trekken, dan
merken we, dat er toch
niet zoo heel veel ver
anderd is. En als er
iets veranderd is, dan
boeken we verbeterin
gen, die zekere waar
borgen voor een vei
liger verkeer inhou
den. Vroeger moest
men door overvolle
straten rijden, in geval
van tegenliggers in
nauwe gedeelten sterk
vaart verminderen zoo
niet stoppen. Bij het
passeeren van auto
bussen, passen en me
ten, achteruitrijden,
remmen met kleine
schokjes vooruit. Deze
misère behoort tot het
verleden. Men zal vlot
ter kunnen rijden. De
nieuwe verkeersrege
ling zal da nook wel,
eens „gewend" zijnde, veel ergernis be
sparen, terwijl de mogelijkheden van een
vlotter en rustiger verkeer in het belang
van wagen- en benzinerekening zijn.
Wat dus eenerzijds schijnbaar is verloren,
wordt anderdeels teruggewonnen.
Ook voor vreemdelingen is de regeling
gemakkelijk aan te voelen. Bij de samen
stelling van het plan is er blijkbaar reke
ning mede gehouden, dat de weggebrui
kers als het ware moeten gevoelen, dat
het van nature zoo behoort. Het verkeer
behoeft dan slechts met lichten dwang
te worden geleid, hetgeen een soepel
verplaatsen mogelijk maakt. Een be
schouwing van het kaartje, geeft aan,
dat de vreemdelingen van alle zijden
gemakkelijk door het volgen van den
natuurlijken weg het centrum kunnen
bereiken.
Dat zij gemakkelijk Middelburg kun
nen bereiken is een verdienste van het
plan, zooals in de toekomst ongetwijfeld
de geheele regeling in het belang van de
Middelbursche ingezetenen zal blijken
te zijn.
Het is hoofdzakelijk een quaestie van
wennen en wat goeden wil en voor dit
doel reikt de Vereeniging voor Veilig
Verkeer U de hand, zooals U ook anders
nimmer een vergeefsch beroep op haar
hulp doet.
28-4-'37.