DE NIEUWE VERKEERSREGELING TE MIDDELBURG Een kaartie van de binnenstad, in samenwerking met de Vereeniging voor Veilig Verkeer, Middelburg en Omstreken, vervaardigd. - '*ÈA Nu de door verkeers- commissie, gemeente raad en burgemeester en wethouders vast gestelde verkeersrege ling dan in werking is getreden, hebben wij, in samenwerking met de Vereeniging voor Veilig Verkeer, Middel burg e.o., een kaartje ontworpen van de bin nenstad, waarin de hoofdzaken der nieuwe regeling op zoo duide lijk mogelijke wijze zijn aangegeven. Men zal goed doen, dit kaartje zorgvuldig te bestudee- ren, teneinde aldus het noodzakelijk inzicht in het systeem te verwer ven, hetwelk den weg gebruiker zal veroorlo ven er zooveel mogelijk nut en zoo weinig mo gelijk last van te onder vinden. Hier volgen nog en kele verklarende aan- teekeningen en nadere opgaven. De hoofdlijn van het verkeersplan is deze: het bevorderen van goede, veilige en zoo mogelijk snelle verbin dingen met het centrum van de gemeente, de binnenstad. Deze plaats moest van alle omlig gende gemeenten uit zoo goed mogelijk te bereiken zijn, opdat de daar gelegen zaken over goede verbindin gen kunnen beschik ken. Daarbij moet dan nog worden bedacht, dat 'de verkeersstroom uit bepaalde richtingen (Goes, Vlissingen) be langrijker en intensie ver is dan uit andere in den omtrek gelegen gemeenten (Veere e.a.) Het samenstellen van zulk een verkeersplan is niet altijd een dank bare zaak. Eénrichting- verkeer beteekent im mers in vele gevallen: omrijden, een grooteren weg afleggen, ter ont lasting van de drukke re en/of smallere weg gedeelten. Voor sommi ge ondernemingen (ta xi's en expediteurs) brengt zulks hoewel gering directe scha de tengevolge van tijd en brandstofverlies met zich, andere onderne mingen, winkelzaken bv. klagen over indi recte schade, vermin derd bezoek e.d. Omrijden zal aldus niet altijd kunnen worden voorkomen, vooral daar waar het belang van den enkeling moet wij ken voor het algemeen belang. Bij het nieuwe verkeersplan is echter zooveel mogelijk rekening gehouden met de wen- schen van alle betrokkenen.. Waar zulks niet strikt noodzakelijk was, zijn inrij- verboden achterwege gebleven en waar verbetering niet kan uitblijven, zijn zij in zoo beperkt mogelijke mate toege past, .waarbij het om te rijden traject zoo klein mogelijk is gehouden, terwijl het aantal categorieën voertuigen waar voor een verbod geldt, eveneens zoo klem mogelijk is gehouden. Zoo zijn op enkele weggedeelten bv. dan ook de handwagens en rijwielen geheel vrij ge- la ten. Op nevenstaande platte grond is de hoofdzaak der regeling, voorzoover de binnenstad betreft, in haar geheel weer gegeven, waarbij de pijlen de toegestane rijrichting aanduiden. Zoo zien we, dat we uit de richting Goes door de Hee renstraat of de St. Janstraat de Markt kunnen bereiken, terwijl vrijwel de ge- heele Lange Delft door de Nieuwstraat wordt bestreken. Moet men naar het Oostelijk stadsgedeelte, dan rijdt men via de kaden, zooals dit ook vroeger reeds bij voorkeur geschiedde. Uit de richting Vlissingen kan men via de Lange Viele voor het Noordelijk van a. b. c. d. e. f. b. c. d. e. de Markt gelegen stadsgedeelte en via de Stadsschuur of Blauwe Dijk voor het Oostelijk van de Markt gelegen deel (Lange of Korte- Delft) gaan. Voor de bestuurders uit Goes en Vlis singen is er dus vrijwel niets veranderd. Alleen rijden zij door straten, waar zij geen verkeer tegenkomen, hetgeen als een niet geringe verbetering moet wor den beschouwd. Hetzelfde geldt voor de chauffeurs komende uit de richting Veere en Ko'udekerke; zij vinden resp. de Korte en Lange Delft, en Lange Viele of Blauwe Dijk te hunner beschikking. Slechts de rijders uit de richting Dom burg vinden de Korte Noordstraat geslo ten; ze zullen goed doen om, indien zij naar het centrum willen, hun weg over de Heerengracht, Seisstraat en Vlasmarkt te nemen. De overige pijltjes op de platte grond geven de verdere mogelijkheden aan. Voor het interlocale verkeer is er dus weinig veranderd en is de verkeerstoe- stand slechts verbeterd. Hetzelfde geldt in vele opzichten voor het locale verkeer. Het is niet doenlijk een bespreking te geven van alle stra ten, die men op een bepaald punt kan volgen, indien men naar een ander stads gedeelte wil rijden. Wij meenen te mo gen volstaan met het geven van een op somming van straten, die, hoewel aan geduid met een pijl, niet gesloten zijn voor handwagens. Men mag dus ook in d de navolgende straten in tegengestelde richting van de pijl met een handwagen rijden. I. a. Markt in de richting van de draaiing van de zon;- Lange Delft in de richting van Markt naar Korte Delft; Korte Delft in de richting van Lange Delft naar Dam Z.z.; Pottenmarkt in de richting van Markt naar Lange Viele; Lange Viele in de richting van Pot tenmarkt naar Lange Viele-binnen- brug; f. Gortstraat in de richting van Var- kensmarkt naar Markt; g. Vlissingsche straat in de richting van Beenhouwerssingel naar Varkens- markt; h. Stadsschuur in de richting van Hoog straat naar Vlissingsche straat; i. Gravenstraat in de richting van Var- kensmarkt naar Markt; j. Bleek in beide richtingen. IL a. Kerspel in de richting van Graven straat naar Gortstraat; b. Schuttershofstraat van Kromme Weele tot Augustijnenstraat, in de richting van Vlasmarkt naar Molen berg; c. Simpelhuisstraat in de richting van Wijngaardstr. naar Lange Noordstraat; Jacob Catstraat vanaf Veersche Sin- f. gel tot perceel no. 39, in de richting naar Zacharias Janssenstraat; Heerenstraat in de richting van Lan ge Delft naar Turfkaai; Bellinkbrug in beide richtingen. Men mag vervolgens in de navolgende straten in tegengestelde richting van de pijl met een fiets rijden: II. (Zie de opsomming der straten hier boven onder nr. II). III. a. Reigerstraat in de richting van Koor kerkhof naar Lange Delft; b. Nieuwe Kerkstraat in de richting van Lange Delft naar Wal; c. Lombardstraat in de richting van La- tijnsche Schoolstraat naar Lange Noordstraat; d. Segeersstraaat in de richting van Londensche kaai naar Lange Delft; e. Spanjaardstraat in de richting Koe poortstraat naar St. Pieterstraat; f. Klein Vlaanderen, N.W. rijweg tot aan de Volderijlaagte, in de richting Volderijlaagte naar Noordpoortplein; g. Klein Vlaanderen, Z.O. rijweg tot aan de Volderijlaagte, in de richting van Noordpoortplein naar Volderij laagte; h. Jodengang in de richting van Seissin- gel naar Seisweg. Een auto, een motorfiets en een paard en wagen vallen dus ne gens buiten de rege ling. Een standpunt, dat misschien met uitzon dering van de onmid dellijk betrokkenen, wel niemand zal be treuren, als hij zich het beeld van enkele nau we straten uit den goeden ouden tijd, nu een week geleden, voor oogen haalt. Ten slotte deelen wij mede, dat een par keerverbod geldt in de navolgende straten. Korte Delft, Korte Noordstraat, Lange Noordstraat, het gedeelte tus- schen Markt en Helm, Groenmarkt, 't Zui delijk gedeelte tus- schen Lange Burg en Kapoenstraat, Gortstraat, het ge deelte tusschen Markt en Korte Geere, Gravenstraat, g. Balans, op dagen waarop de week markt wordt gehou den, van 9 tot 17 uur, Pottenmarkt. In deze straten mag men dus wel goederen laden en lossen, of pas sagiers in- en uitlaten, mits dit maar onmid dellijk gebeurt. Stil staande p a r k e e- rende voertuigen zijn daar met het oog op het vrij drukke ver keer echter uit den booze en derhalve ver boden. Bezien we na 't vo renstaande de geheele regeling nog eens in grove trekken, dan merken we, dat er toch niet zoo heel veel ver anderd is. En als er iets veranderd is, dan boeken we verbeterin gen, die zekere waar borgen voor een vei liger verkeer inhou den. Vroeger moest men door overvolle straten rijden, in geval van tegenliggers in nauwe gedeelten sterk vaart verminderen zoo niet stoppen. Bij het passeeren van auto bussen, passen en me ten, achteruitrijden, remmen met kleine schokjes vooruit. Deze misère behoort tot het verleden. Men zal vlot ter kunnen rijden. De nieuwe verkeersrege ling zal da nook wel, eens „gewend" zijnde, veel ergernis be sparen, terwijl de mogelijkheden van een vlotter en rustiger verkeer in het belang van wagen- en benzinerekening zijn. Wat dus eenerzijds schijnbaar is verloren, wordt anderdeels teruggewonnen. Ook voor vreemdelingen is de regeling gemakkelijk aan te voelen. Bij de samen stelling van het plan is er blijkbaar reke ning mede gehouden, dat de weggebrui kers als het ware moeten gevoelen, dat het van nature zoo behoort. Het verkeer behoeft dan slechts met lichten dwang te worden geleid, hetgeen een soepel verplaatsen mogelijk maakt. Een be schouwing van het kaartje, geeft aan, dat de vreemdelingen van alle zijden gemakkelijk door het volgen van den natuurlijken weg het centrum kunnen bereiken. Dat zij gemakkelijk Middelburg kun nen bereiken is een verdienste van het plan, zooals in de toekomst ongetwijfeld de geheele regeling in het belang van de Middelbursche ingezetenen zal blijken te zijn. Het is hoofdzakelijk een quaestie van wennen en wat goeden wil en voor dit doel reikt de Vereeniging voor Veilig Verkeer U de hand, zooals U ook anders nimmer een vergeefsch beroep op haar hulp doet. 28-4-'37.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1937 | | pagina 3