mum
hoog is de glans
laag is de prijs
..de twee pijltjes
5chulte &jhieme
mil
SPORT.
INGEZONDEN STUKKEN.
APVfcKIENTIEN
BEKENDMAKING.
DAT IS VOOR IEDER WERK
HET PRIMA GLANSVERFMERK
DE NIEUWE
Verordening op het verkeer
in de gemeente Middelburg.
AIERDA.
GOES.
(Slot).
HOOFDSTUK VIII
Bepalingen betreifende de open
bare middelen van vervoer.
Artikel 42.
Zoo dikwijls Burgemeester en
Wethouders zulks vorderen, is de
verhuurder van eenig motorrijtuig
of ander rij- of voertuig of van
eenige slede, verplicht zijne ver
voermiddelen en tuigen aan eene
keuring te onderwerpen.
Het is verboden het afgekeur
de verder te gebruiken.
Artikel 43.
Onverminderd hetgeen hier
omtrent reeds bij of krachtens
eene wet is bepaald, is het verbo
den in eenig openbaar middel van
vervoer te rooken of zich daarin
te bevinden met een brandende
pijp, sigaar of sigaret, tenzij zoo
danig verbod daarin niet is aange
kondigd.
HOOFDSTUK IX.
Van het verkeer op de buiten
pleinen van- en de toegangen tot
het Spoorwegstation,
Artikel 44.
Onder „buitenpleinen van- en
toegangen tot het spoorwegstati
on" worden voor de toepassing
van dit hoofdstuk verstaan de
voor het publiek opengestelde
buitenruimte bij het personen- en
het goederenstation van den
spoorweg, benevens de toegangs
wegen, binnen den ringdijk van
het Stationsplein gelegen.
Artikel 45.
De bestuurders van motorrijtui
gen en andere rij- of voertuigen,
bestemd tot het afhalen van per
sonen, moeten hunne rijtuigen op
het buitenplein plaatsen ter weers
zijden v.an den uitgang, regelmatig
naast elkaar, in volgorde van aan
komst.
Ter weerszijden van dien uit
gang moet echter een ruimte van
ten minste vijf Meter worden
opengelaten.
Het eerstaankomende rijtuig
neemt de eerste plaats in, het
tweede de volgende en zoo vervol
gens, terwijl men zich in alle ge
vallen moet vergenoegen met de
plaats, door de Politie in het be
lang der openbare orde of veilig
heid aangewezen.
Art'kel 46.
De bestuurder van eenïg mo
torrijtuig of ander rij- of voertuig,
waarmede personen en/of bagage
naar het station worden gebracht,
is verplicht voor te rijden vóór
mui
den hoofdingang van de West-
naar de Oostzijde, en moet zich
onmiddellijk, nadat de personen
hef rijtuig hebben verlaten, en/ot
de bagage is gelost, met zijn rij-
tu g vandaar verwijderen.
Artikel 47.
Het is verboden op de plaatsen
in dif 'hoofdstuk bedoeld, dien
sten aan te bieden als drager,
kruier of gids, anders dan met
vergunning van Burgemeester en
Wethouders en voorzien van een
door hen vastgesteld teeken met
nummer.
Dit teeken wordt van gemeente
wege uitgereikt en moet zicht
baar gedragen worden.
Artikel 48.
Het is verboden het publiek in
de keuze van een koetsier, taxi
chauffeur, drager, kruier of gids
te belemmeren of door aanroep-
ng, aanhouding of eenig ander
middel te bemoeilijken.
Geen drager, kruier of gids
mag een andere plaats innemen
dan die, welke hem door de Po
litie, in het belang der openbare
orde, wordt aangewezen.
Recht vóór of in den uitgang
van het Stationsgebouw mag nie
mand blijven staan.
Artikel 49.
Het is verboden:
a. eenig hek of eenige andere
afsluting der stationspleinen
te beklimmen of zich door
overklimming toegang tot d:e
pleinen of tot het station te
verschaffen;
b. aan de in- en uitgangen van
het station belemmering in
het verkeer te veroorzaken.
HOOFDSTUK X.
Strafbepaling,
Artikel 50.
Overtred:ng der bepalingen de
zer verordening, wordt, voor zoo
veel daartegen niet is voorzien bij
de wet, een algemeenen maatre
gel van bestuur of een provinci
ale verordening, gestraft met
hechtenis van ten hoogste twaalf
dagen of geldboete van ten hoog
ste vijftig gulden.
HOOFDSTUK XI.
Overgangs- en slotbepalingen.
Artikel 51.
Onverminderd het bepaalde in
artikel 34 der Motor- en Rijwiel-
wet zijn met het. opsporen v,an de
overtredingen dezer verordening
belast, behalve de bij artikel 141
van het Wetboek van Strafvorde
ring aangewezen personen, de
ambtenaren der gemeentepolitie.
Artikel 52.
Bij het in werking treden veror
dening vervallen:
1. de Verordening tot regeling
van het verkeer op de wegen
met motorrijtuigen, vastge
steld 1 December 1926;
S.~ A; -i- -v .V;.i,- i>."
«a—uaas>fci
Wat is dat?
PER HELE BUS F.O.óO PER HALVE BUS F.O.35
IN HET HUIS MET DE RODE PILAREN MIDDELBURG
de Verordening, zooals be
doeld in .artikel 8 van het
Motor- en Rijwielreglement,
nopens het geheel of gedeel
telijk gesloten verklaren van
wegen binnen de bebouwde
kom der gemeente Middel
burg, vastgesteld 9 Mei 1928;
de Verordening ingevolge het
bepaalde bij artikel 16 punt 3
sub a van het Motor- en Rij
wielreglement, vastgesteld 1
December 1934;
de Verordening betreffende
aanwijzing van parkeerterrei
nen, vastgesteld 29 April
1935;
de artikelen 20 a, b, c, e, f,
g. h. h1, h2, j, j1, j2;
27 a, b, c, d, f;
28, 29, 30, 31, 31bis, 32, 39,
40, 41, 42, 43, 44, 45, 45bis,
46, 47, 48, 49 en 50 der meer
malen gewijzigde Verorden ng
van Algemeene Plaatselijke
Politie voor de gemeente Mid
delburg, vastgesteld op 27
Maart 1907.
Artikel 53.
Deze verordening kan worden
aangehaald onder den naam
„VERKEERSVERORDENING."
Artikel 54.
Deze verordening treedt in
werking op den derden dag na
dien, waarop zij is afgekondigd;
zijnde deze verordening aan de
Gedeputeerde St,aten van Zeeland
in afschrift medegedeeld.
En is hiervan, krachtens raads
besluit van 9 April 1937 afkondi
ging geschied, waar het behoort,
den 12 April 1937.
Burgemeester en Wethouders
voornoemd,
J, Onder dijk, Lo. Voorzitter.
M. van der Veur, Secretaris.
Bovenbedoelde verordening ligt
gedurende drie maanden na heden
ter gemeentescretarie (boven) ter
inzage en is tegen betaling van de
kosten verkrijgbaar.
Middelburg, 12 April 1937.
Burgemeester en Wethouders
van M;ddelburg,
J, Onderdijk, Lo, Voorzitter,
M, van der Veur, Secretaris.
TRICOT
DAMES HANDSCHOENEN,
slip-on model, kap met qn
stikgarnering «fu
DAMES HANDSCHOENEN,
zijden tricot, aardig model,
m. garnering op slip-on c A
model 54
DAMES HANDSCHOENEN,
fantasie gestreept zijden
tricot, met gevlochten band
garnering, in groen, 0-
roest, mais en rood ofVz
DAMES HANDSCHOENEN,
imitatie peau de suède, de
vingers met glacé naad,
slip-on model, in alle aan
modekleuren I.1U
DAMES HANDSCHOENEN,
glanzend zijden tricot, met
stikgarnering en overdwarse
band met knoopgarnering, in
blauw, mosgroen,
roest, mais en rood 1 r 5
IMITATIE VARKENSLEER,
dames handschoenen, met
gegolfde stikgarne- q fi
ring, slip-on model
GLACÉ HANDSCHOENEN,
zeer fijn en zacht, met lange
kap, in moderne per- q 7 c
foratie garnering £./3
SUÈDE HANDSCHOENEN,
met glacé onderkant, grote
perforatie met zilver- n
draad garnering UitfU
IMIDDELBUQG
VOETBAL.
OVERZICHT DER 2e KLASSE.
De slechte weersomstandigheden
hebben ook den afgeloopen Zondag
weer stagnatie gebracht in de afwer
king van het competitieprogramma. De
voor de bezetting van de onderste en
bovenste plaats zoo belangrijke wed
strijd ZeelandiaHero vond geen door
gang en dientengevolge zijn de beslis
singen weer een week verschoven.
Terneuzen heeft haar laatsten wed
strijd in een klinkende overwinning
omgezet. Haar voorhoede, die de laat
ste wedstrijden steeds maar faalde,
schijnt een noodsprong te hebben ge
maakt, Niet minder dan acht keer werd
de R.B.C.-keeper gepasseerd. Het was
Terneuzen's laatste kans en de Zeeuwsch
Vlamingen hebben deze op overtuigen
de wijze benut.
Er blijven nu nog twee ontmoetingen
over en dan is de competitie weer ten
einde. Al zal het dan naar alle waar
schijnlijkheid wel op een verlengstukje,
d.w.z. een beslissingswedstrijd, uit
draaien.
De wedstrijd VlissingenBreda heeft
geen belang meer. Wel zal Vlissingen,
vermoeden we, er alles op zetten om
deze match te winnen. Beziet men de
hieronder staande standenlijst, dan zal
men opmerken, dat Vlissingen door een
overwinning de balans in evenwicht kan
brengen en tevens haar doelpuntencij-
fers positief maken.
Belangrijker echter is de komende
wedstrijd ZeelandiaHero. Immers, hoe
de uitslag ook moge zijn: één beslissing
valt er zeker. Zelfs is het niet uitgeslo
ten, dat de bezetting van de bovenste
en tevens van de onderste plaats uitge
maakt wordt.
Er zijn drie mogelijkheden: wint He
ro, dan moet Zeelandia degradatiewed
strijden spelen en is een beslissingswed
strijd MiddelburgHero, om het kam
pioenschap noodig;
spelen Zeelandia en Hero gelijk, dan
is Middelburg kampioen, en zullen Zee
landia en Terneuzen met elkaar moeten
uitvechten wie de laatste plaats bezet
ten zal;
wint Zeelandia, dan is Middelburg
natuurlijk kampioen, maiar dan komt
Terneuzen ook definitief onderaan te
staan.
Edoch, zijn de Zeelandianen in staat
Hero te overwinnen? Wanneer de
groen-zwarten zich den geheelen wed
strijd met het noodige enthousiasme in
den strijd werpen en zich van de eerste
tot de laatste minuut ten volle geven,
dan is een gunstig resultaat zeker niet
uitgesloten te achten. Zeelandianen, de
Walchersche voetballiefhebbers reke
nen er op
De stan'd is thans:
Middelburg 18 13 2 3 87-32 28
Hero 17 11 4 2 40-22 26
Breda 17 12 0 5 56-34 24
T.S.C. 18 8 1 9 49-46 17
Vlissingen 17 6 4 7 35-35 16
R.B.C. 18 7 1 10 51-64 15
De Zeeuwen 18 5 4 9 31-49 14
Goes 18 4 5 9 29-40 13
Terneuzen 18 5 2 11 31-55 12
Zeelandia 17 4 3 10 28-59 11
Z. V. B.
We ds tr i jdprogramma.
Zaterdag. Zaterdagcompetitie „Wal
cheren". VlissingenArnemuiden; Sou
burgR.C.S.; OostkapelleR.C.V.; S.M.
Z.—R.C.V. 2.
Adspirantên: MiddelburgSouburg;
SerooskerkeE.M.M..
Zondag. Adspirantên. De Zeeuwen
Vlissingen; Eiland BoysR.C.S. A;
le kl. A.: De Zeeuwen 2Veere;
ScheldestroomIerseke.
le kl. B.: Hulst 2Schoondijke;
GroedeCorn. Boys; Tern. BoysTer
neuzen 3; Oostburg 2Breskens 2.
Overgangski.: Middelburg 4Eiland
Boys 2; De Zeeuwen 3Vlissingen 4.
2e kl. A.: Ellewoutsdijk 1Zeelandia
4; E.M.M. 2—Walcheren; R.C.S. 3—De
Zeeuwen 4.
2e kl. B.: Hulst 3Schoondijke 2;
Groede 2Corn. Boys 2. Oostburg 3
S.C.D.;
3e kl. A.: De Zeeuwen 5Walcheren
2; Domburg 2Vlissingen 5; Middel
burg 5De Noormannen 2; Nieuwland
2R.C.S. 4; Zeelandia 5De Zeeu
wen 6.
DuitschlandBelgië.
Het volgende Belgisch elftal zal op
25 April a.s. te Hannover tegen Duitsch
land spelen: d.: Badjoe; a. Paverick
en Joacim; m.: Dalem, Stynen en De
Winter; v.: Buyle, Lamooj, Braine, Isen-
borghs en Van den Eynde.
o
Voor de na-competitie der tweeden
werd Zondag nog gespeeld: XerxesD.
W.S. 5—3; Heracles—B.V.V. 2—1.
schijnlijk zal het vuur over zee naar de
plaats der Olympische Spelen worden
gebracht. Er zouden dan 1410 km over
land, 17.876 km daarentegen over zee
zijn af te leggen.
Het Japansche organisatiecomité
voor de Olympische Spelen in 1940 te
Tokio heeft zich beziggehouden met de
vraag, hoe het Olympische vuur naar
Tokio zal worden vervoerd. Zeer waar
De Internationale rugby federatie zal
dit jaar ter gelegenheid van de wereld
tentoonstelling te Parijs, in de Fransche
hoofdstad een internationaal tournooi
organiseeren waaraan deelnemen Ne
derland, Roemenië, Italië, België,
Frankrijk en Duitschland.
SCHAKEN.
Het tournooi te Oostende geëindigd.
Gister is de negende en laatste ronde
van het internationale schaaktournooi te
Oostende gespeeld. Onze landgenoot
Landau had wel heel veel'pech, toen hij
in zijn partij tegen List in een gewonnen
stelling mat over het hoofd zag, waar
door de partij niet meer te redden was.
Fine, Keres en Grob, die in dit tournooi
een verwoeden strijd om de leiding heb
ben gevoerd, eindigden tenslotte gedrie-
en op de eerste plaats.
In het reserve-tournooi boekte onze
landgenoot Schelfhout een fraai succes,
door de eerste plaats te bezetten.
De uitslagen van de laatste ronde wa
ren: KoltanowskiFine 01; Tartako-
werDyner 01; DunkelblumGrob
14—14; ReynoldsKeres 01; Landau
List 01.
De eindstand van het tournooi luidde:
1, 2 en 3 Fine, Keres en Grob, ieder
6 pnt., 4 en 5 Landau en List beiden
5 p., 6 Koltanowski 4 p., 7. Tartakower
4 p., 8 Dyner 3 p., 9 Dunkelblum 3 p.,
10 Reynolds 2 p.
MOTORSPORT.
Nieuwe wereldrecords.
Gisteren heeft de Engelsche motor
renner Fernihough pogingen gedaan om
de wereldrecords over 1 mijl en 1 km
met vliegenden start voor solomachines
en zijspanmotoren te verbeteren. De po
gingen, welke op den betonweg te Gyon
nabij Boedapest werden ondernomen,
slaagden schitterend. De Engelschman
wist vier wereldrecords, welke alle op
naam van den Duitscher Ernst Henne
stonden, te verbeteren, waarbij hij ge
middelde snelheden bereikte van meer
dan 270 km per uur.
DUIVENSPORT.
Uitslag van de wedvlucht gehou
den door de duivenvereeniging „Blauwe
Doffer" te Hansweert op Zondag
van Loochristi, afstand 43 km. le en 8e
duif C. Dorrepaal, Schorë; 2e en 3e L.
Nieuwenhuijze, Schore; 4e, 13e, 14e en
26e J. P. Theenaart, Hansweert; 5e en
15e J. le Clercq, Kruiningen; 6e Gebr.
Cok, Kruiningen; 7e, 12e, 19e J. Sander-
se, Schore; 9e, 16e, 17e, 18e Gebr. Smal-
legange, Schore; 10e A. de Klerk, Hans-
weert; lie C. Bruinzeel, Schore; 20e F.
v. d. Kreeke, Hansweert; 21e F. Dom-
menchet, Hansweert; 22e Gebr. Mollet,
Hansweert; 23e J. den Exter, Hansweert;
24e en 25e J. Bruinzeel, Schore. Eerste
duif 10 uur 22 en 59 sec., laatste duif
10 uur 31 en 38 sec.
SANEERING KOLENHANDEL
Als middenstander kwam ik in de
gelegenheid nota te kunnen nemen van
de gehouden buitengewone vergadering
van den bond: „Nederlandsche hande
laren in brandstoffen" te Utrecht op 12
April j.l.
Veel goed werk is daar verricht, doch
voor de handelaren in Zeeland is het
moeilijker geworden dan ooit.
In het verslag van die gehouden ver
gadering wordt meegedeeld dat de:
Coöperatieven groothandel 10 meer
toegewezen zal worden dan het afge
loopen kolenjaar 1936-1937 wat niet
minder dan 30000 ton kan bedragen.
Die 3000 ton meer, plaatst de Coö
peratieve groothandel waar zij zelf wil,
wat van zelf sprekend is waar de mees
te bonden gevestigd zijn en dat is nu
juist in Zeeland.
Zeeland met zijn vele kolenbonden,
zal van die 10 meerdere toewijzing
het leeuwen aandeel wel krijgen, zeer
ten koste van den bonafidenhandel.
Ook zal volgens het verslag de Coö
peratie „B" vervallen en gelijk gesteld
worden met den handel wat ook al een
scheeve verhouding is, omreden „B
Coöperatie als het ware geen bedrijfs-
onkosten hebben en den handel daaren
tegen gebukt gaat onder de opgelegde
bedrijfskosten waarvan iedere midden
stander weet wat dat beteekent.
Wat mij nu het meeste uit dat ver
slag trof is dit-
Dat met geen enkel woord door de
daar aanwezige Zeeuwsche handelaren
tegen die bezwarende bepalingen is op
getreden, omreden de handelaren in
Zeeland daarvan de meeste wrange
vruchten zullen plukken, hier zou een
protest van hun zeer op zijn plaats zijn
geweest.
Met dank voor de plaatsing,
Teeken ik met hoogachting,
Middenstander.
MARKTBERICHTEN.
Middelburg, 19 April. Groenten-
veiling. Spinazie 310 c., Postelein 35
c., Andijvie 58 c., Sla 611 c.f Boere-
kool 2,5 c„ Roode kool 22.5 c., Witlof
3>10 c„ Prei 1,52 c, Peën 14 c..
Uien 11,5 c., Kroten 1 c.; Koolrapen
0,51 c., alles per kg., Selderie 0,52
c,, Rabarber 1>2,5 c.; Radijs 3,56 c.,
Rammenas 4,5 c,; alles per bos-, Bloem
kool 221 c., Andijvie 24 c„ Kropsla,
15 c., alles, per stuk.
Bloemen: Madelieven 714 c., Bak-
kruid 1120 c., Violen 815 c,alles per
10 stuks, Narcissen 22,5 'c., Tulpen
48 c. Vlieren 24 c„ alles per bos,
Primula 13 c., Cineraria 1215 c., Cla-
ceolariën 13 c„ Geraniums 10 c., alles
per pot.
K a p e 1 1 e, 19 April. Kleine veiling
van Spinazie 1114; Snijsla 7; Stoof-
sla 7; Rabarber 23; Witlof 8 alles per
ko.; Ajuin 0.60; Breekpeen 0.500.60;
Prei 1-50; Koolrapen 0.40 alles per 100'
ko.; Kropsla 2.703.70 per 100 stuks;
Radijs 2.402.90 per 100 bos.
Bloefmen en planten: Tulpen 812
per bos. Violenplanten 1.10; Curasaus-
planten 0.651.50 beiden per 100 plan
ten.
Hulst, 19 April. Aanvoer klein, han
del kalm. Gerst f 9, rogge f 9, haver
f 7.75, erwten f 89,25, boonen f 9.
van geadverteerde of te adverteerers ver
gaderingen, voorstellingen, uitvoeringen cat
andere bijeeakomiten-
MIDDELBURG.
Dl 20 Apr,
WO 21 Apr. Filmvert. Natuurk. Gezel
schap inleider dr. Raimond, 's Gra-
venhage; Schuttersh. 20.15 h.
WO 21 Apr, Esperanto Av. spr. mr, Pra-
gano uit Boekarest, Mil. Tehuis,
20.15 h.
Dl 20 Apr. Esperanto Prop. Av. spr.
mevr. J. C. Isbrücker, uit Den
Haag, Schuttersh. 20.15 h.
WO 21 Apr
ALGEMEEN.
WO 21 Apr, Bijeenk. A. R. Kiesver, en
Arja spr. prof, dr. K. Dijk, Geref.
Kerk te St. Laurens 19 30 h,
Ëlec, Drukkerij G. W. den Boer, M'burg.