mum hoog is de glans laag is de prijs ..de twee pijltjes 5chulte &jhieme mil SPORT. INGEZONDEN STUKKEN. APVfcKIENTIEN BEKENDMAKING. DAT IS VOOR IEDER WERK HET PRIMA GLANSVERFMERK DE NIEUWE Verordening op het verkeer in de gemeente Middelburg. AIERDA. GOES. (Slot). HOOFDSTUK VIII Bepalingen betreifende de open bare middelen van vervoer. Artikel 42. Zoo dikwijls Burgemeester en Wethouders zulks vorderen, is de verhuurder van eenig motorrijtuig of ander rij- of voertuig of van eenige slede, verplicht zijne ver voermiddelen en tuigen aan eene keuring te onderwerpen. Het is verboden het afgekeur de verder te gebruiken. Artikel 43. Onverminderd hetgeen hier omtrent reeds bij of krachtens eene wet is bepaald, is het verbo den in eenig openbaar middel van vervoer te rooken of zich daarin te bevinden met een brandende pijp, sigaar of sigaret, tenzij zoo danig verbod daarin niet is aange kondigd. HOOFDSTUK IX. Van het verkeer op de buiten pleinen van- en de toegangen tot het Spoorwegstation, Artikel 44. Onder „buitenpleinen van- en toegangen tot het spoorwegstati on" worden voor de toepassing van dit hoofdstuk verstaan de voor het publiek opengestelde buitenruimte bij het personen- en het goederenstation van den spoorweg, benevens de toegangs wegen, binnen den ringdijk van het Stationsplein gelegen. Artikel 45. De bestuurders van motorrijtui gen en andere rij- of voertuigen, bestemd tot het afhalen van per sonen, moeten hunne rijtuigen op het buitenplein plaatsen ter weers zijden v.an den uitgang, regelmatig naast elkaar, in volgorde van aan komst. Ter weerszijden van dien uit gang moet echter een ruimte van ten minste vijf Meter worden opengelaten. Het eerstaankomende rijtuig neemt de eerste plaats in, het tweede de volgende en zoo vervol gens, terwijl men zich in alle ge vallen moet vergenoegen met de plaats, door de Politie in het be lang der openbare orde of veilig heid aangewezen. Art'kel 46. De bestuurder van eenïg mo torrijtuig of ander rij- of voertuig, waarmede personen en/of bagage naar het station worden gebracht, is verplicht voor te rijden vóór mui den hoofdingang van de West- naar de Oostzijde, en moet zich onmiddellijk, nadat de personen hef rijtuig hebben verlaten, en/ot de bagage is gelost, met zijn rij- tu g vandaar verwijderen. Artikel 47. Het is verboden op de plaatsen in dif 'hoofdstuk bedoeld, dien sten aan te bieden als drager, kruier of gids, anders dan met vergunning van Burgemeester en Wethouders en voorzien van een door hen vastgesteld teeken met nummer. Dit teeken wordt van gemeente wege uitgereikt en moet zicht baar gedragen worden. Artikel 48. Het is verboden het publiek in de keuze van een koetsier, taxi chauffeur, drager, kruier of gids te belemmeren of door aanroep- ng, aanhouding of eenig ander middel te bemoeilijken. Geen drager, kruier of gids mag een andere plaats innemen dan die, welke hem door de Po litie, in het belang der openbare orde, wordt aangewezen. Recht vóór of in den uitgang van het Stationsgebouw mag nie mand blijven staan. Artikel 49. Het is verboden: a. eenig hek of eenige andere afsluting der stationspleinen te beklimmen of zich door overklimming toegang tot d:e pleinen of tot het station te verschaffen; b. aan de in- en uitgangen van het station belemmering in het verkeer te veroorzaken. HOOFDSTUK X. Strafbepaling, Artikel 50. Overtred:ng der bepalingen de zer verordening, wordt, voor zoo veel daartegen niet is voorzien bij de wet, een algemeenen maatre gel van bestuur of een provinci ale verordening, gestraft met hechtenis van ten hoogste twaalf dagen of geldboete van ten hoog ste vijftig gulden. HOOFDSTUK XI. Overgangs- en slotbepalingen. Artikel 51. Onverminderd het bepaalde in artikel 34 der Motor- en Rijwiel- wet zijn met het. opsporen v,an de overtredingen dezer verordening belast, behalve de bij artikel 141 van het Wetboek van Strafvorde ring aangewezen personen, de ambtenaren der gemeentepolitie. Artikel 52. Bij het in werking treden veror dening vervallen: 1. de Verordening tot regeling van het verkeer op de wegen met motorrijtuigen, vastge steld 1 December 1926; S.~ A; -i- -v .V;.i,- i>." «a—uaas>fci Wat is dat? PER HELE BUS F.O.óO PER HALVE BUS F.O.35 IN HET HUIS MET DE RODE PILAREN MIDDELBURG de Verordening, zooals be doeld in .artikel 8 van het Motor- en Rijwielreglement, nopens het geheel of gedeel telijk gesloten verklaren van wegen binnen de bebouwde kom der gemeente Middel burg, vastgesteld 9 Mei 1928; de Verordening ingevolge het bepaalde bij artikel 16 punt 3 sub a van het Motor- en Rij wielreglement, vastgesteld 1 December 1934; de Verordening betreffende aanwijzing van parkeerterrei nen, vastgesteld 29 April 1935; de artikelen 20 a, b, c, e, f, g. h. h1, h2, j, j1, j2; 27 a, b, c, d, f; 28, 29, 30, 31, 31bis, 32, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 45bis, 46, 47, 48, 49 en 50 der meer malen gewijzigde Verorden ng van Algemeene Plaatselijke Politie voor de gemeente Mid delburg, vastgesteld op 27 Maart 1907. Artikel 53. Deze verordening kan worden aangehaald onder den naam „VERKEERSVERORDENING." Artikel 54. Deze verordening treedt in werking op den derden dag na dien, waarop zij is afgekondigd; zijnde deze verordening aan de Gedeputeerde St,aten van Zeeland in afschrift medegedeeld. En is hiervan, krachtens raads besluit van 9 April 1937 afkondi ging geschied, waar het behoort, den 12 April 1937. Burgemeester en Wethouders voornoemd, J, Onder dijk, Lo. Voorzitter. M. van der Veur, Secretaris. Bovenbedoelde verordening ligt gedurende drie maanden na heden ter gemeentescretarie (boven) ter inzage en is tegen betaling van de kosten verkrijgbaar. Middelburg, 12 April 1937. Burgemeester en Wethouders van M;ddelburg, J, Onderdijk, Lo, Voorzitter, M, van der Veur, Secretaris. TRICOT DAMES HANDSCHOENEN, slip-on model, kap met qn stikgarnering «fu DAMES HANDSCHOENEN, zijden tricot, aardig model, m. garnering op slip-on c A model 54 DAMES HANDSCHOENEN, fantasie gestreept zijden tricot, met gevlochten band garnering, in groen, 0- roest, mais en rood ofVz DAMES HANDSCHOENEN, imitatie peau de suède, de vingers met glacé naad, slip-on model, in alle aan modekleuren I.1U DAMES HANDSCHOENEN, glanzend zijden tricot, met stikgarnering en overdwarse band met knoopgarnering, in blauw, mosgroen, roest, mais en rood 1 r 5 IMITATIE VARKENSLEER, dames handschoenen, met gegolfde stikgarne- q fi ring, slip-on model GLACÉ HANDSCHOENEN, zeer fijn en zacht, met lange kap, in moderne per- q 7 c foratie garnering £./3 SUÈDE HANDSCHOENEN, met glacé onderkant, grote perforatie met zilver- n draad garnering UitfU IMIDDELBUQG VOETBAL. OVERZICHT DER 2e KLASSE. De slechte weersomstandigheden hebben ook den afgeloopen Zondag weer stagnatie gebracht in de afwer king van het competitieprogramma. De voor de bezetting van de onderste en bovenste plaats zoo belangrijke wed strijd ZeelandiaHero vond geen door gang en dientengevolge zijn de beslis singen weer een week verschoven. Terneuzen heeft haar laatsten wed strijd in een klinkende overwinning omgezet. Haar voorhoede, die de laat ste wedstrijden steeds maar faalde, schijnt een noodsprong te hebben ge maakt, Niet minder dan acht keer werd de R.B.C.-keeper gepasseerd. Het was Terneuzen's laatste kans en de Zeeuwsch Vlamingen hebben deze op overtuigen de wijze benut. Er blijven nu nog twee ontmoetingen over en dan is de competitie weer ten einde. Al zal het dan naar alle waar schijnlijkheid wel op een verlengstukje, d.w.z. een beslissingswedstrijd, uit draaien. De wedstrijd VlissingenBreda heeft geen belang meer. Wel zal Vlissingen, vermoeden we, er alles op zetten om deze match te winnen. Beziet men de hieronder staande standenlijst, dan zal men opmerken, dat Vlissingen door een overwinning de balans in evenwicht kan brengen en tevens haar doelpuntencij- fers positief maken. Belangrijker echter is de komende wedstrijd ZeelandiaHero. Immers, hoe de uitslag ook moge zijn: één beslissing valt er zeker. Zelfs is het niet uitgeslo ten, dat de bezetting van de bovenste en tevens van de onderste plaats uitge maakt wordt. Er zijn drie mogelijkheden: wint He ro, dan moet Zeelandia degradatiewed strijden spelen en is een beslissingswed strijd MiddelburgHero, om het kam pioenschap noodig; spelen Zeelandia en Hero gelijk, dan is Middelburg kampioen, en zullen Zee landia en Terneuzen met elkaar moeten uitvechten wie de laatste plaats bezet ten zal; wint Zeelandia, dan is Middelburg natuurlijk kampioen, maiar dan komt Terneuzen ook definitief onderaan te staan. Edoch, zijn de Zeelandianen in staat Hero te overwinnen? Wanneer de groen-zwarten zich den geheelen wed strijd met het noodige enthousiasme in den strijd werpen en zich van de eerste tot de laatste minuut ten volle geven, dan is een gunstig resultaat zeker niet uitgesloten te achten. Zeelandianen, de Walchersche voetballiefhebbers reke nen er op De stan'd is thans: Middelburg 18 13 2 3 87-32 28 Hero 17 11 4 2 40-22 26 Breda 17 12 0 5 56-34 24 T.S.C. 18 8 1 9 49-46 17 Vlissingen 17 6 4 7 35-35 16 R.B.C. 18 7 1 10 51-64 15 De Zeeuwen 18 5 4 9 31-49 14 Goes 18 4 5 9 29-40 13 Terneuzen 18 5 2 11 31-55 12 Zeelandia 17 4 3 10 28-59 11 Z. V. B. We ds tr i jdprogramma. Zaterdag. Zaterdagcompetitie „Wal cheren". VlissingenArnemuiden; Sou burgR.C.S.; OostkapelleR.C.V.; S.M. Z.—R.C.V. 2. Adspirantên: MiddelburgSouburg; SerooskerkeE.M.M.. Zondag. Adspirantên. De Zeeuwen Vlissingen; Eiland BoysR.C.S. A; le kl. A.: De Zeeuwen 2Veere; ScheldestroomIerseke. le kl. B.: Hulst 2Schoondijke; GroedeCorn. Boys; Tern. BoysTer neuzen 3; Oostburg 2Breskens 2. Overgangski.: Middelburg 4Eiland Boys 2; De Zeeuwen 3Vlissingen 4. 2e kl. A.: Ellewoutsdijk 1Zeelandia 4; E.M.M. 2—Walcheren; R.C.S. 3—De Zeeuwen 4. 2e kl. B.: Hulst 3Schoondijke 2; Groede 2Corn. Boys 2. Oostburg 3 S.C.D.; 3e kl. A.: De Zeeuwen 5Walcheren 2; Domburg 2Vlissingen 5; Middel burg 5De Noormannen 2; Nieuwland 2R.C.S. 4; Zeelandia 5De Zeeu wen 6. DuitschlandBelgië. Het volgende Belgisch elftal zal op 25 April a.s. te Hannover tegen Duitsch land spelen: d.: Badjoe; a. Paverick en Joacim; m.: Dalem, Stynen en De Winter; v.: Buyle, Lamooj, Braine, Isen- borghs en Van den Eynde. o Voor de na-competitie der tweeden werd Zondag nog gespeeld: XerxesD. W.S. 5—3; Heracles—B.V.V. 2—1. schijnlijk zal het vuur over zee naar de plaats der Olympische Spelen worden gebracht. Er zouden dan 1410 km over land, 17.876 km daarentegen over zee zijn af te leggen. Het Japansche organisatiecomité voor de Olympische Spelen in 1940 te Tokio heeft zich beziggehouden met de vraag, hoe het Olympische vuur naar Tokio zal worden vervoerd. Zeer waar De Internationale rugby federatie zal dit jaar ter gelegenheid van de wereld tentoonstelling te Parijs, in de Fransche hoofdstad een internationaal tournooi organiseeren waaraan deelnemen Ne derland, Roemenië, Italië, België, Frankrijk en Duitschland. SCHAKEN. Het tournooi te Oostende geëindigd. Gister is de negende en laatste ronde van het internationale schaaktournooi te Oostende gespeeld. Onze landgenoot Landau had wel heel veel'pech, toen hij in zijn partij tegen List in een gewonnen stelling mat over het hoofd zag, waar door de partij niet meer te redden was. Fine, Keres en Grob, die in dit tournooi een verwoeden strijd om de leiding heb ben gevoerd, eindigden tenslotte gedrie- en op de eerste plaats. In het reserve-tournooi boekte onze landgenoot Schelfhout een fraai succes, door de eerste plaats te bezetten. De uitslagen van de laatste ronde wa ren: KoltanowskiFine 01; Tartako- werDyner 01; DunkelblumGrob 14—14; ReynoldsKeres 01; Landau List 01. De eindstand van het tournooi luidde: 1, 2 en 3 Fine, Keres en Grob, ieder 6 pnt., 4 en 5 Landau en List beiden 5 p., 6 Koltanowski 4 p., 7. Tartakower 4 p., 8 Dyner 3 p., 9 Dunkelblum 3 p., 10 Reynolds 2 p. MOTORSPORT. Nieuwe wereldrecords. Gisteren heeft de Engelsche motor renner Fernihough pogingen gedaan om de wereldrecords over 1 mijl en 1 km met vliegenden start voor solomachines en zijspanmotoren te verbeteren. De po gingen, welke op den betonweg te Gyon nabij Boedapest werden ondernomen, slaagden schitterend. De Engelschman wist vier wereldrecords, welke alle op naam van den Duitscher Ernst Henne stonden, te verbeteren, waarbij hij ge middelde snelheden bereikte van meer dan 270 km per uur. DUIVENSPORT. Uitslag van de wedvlucht gehou den door de duivenvereeniging „Blauwe Doffer" te Hansweert op Zondag van Loochristi, afstand 43 km. le en 8e duif C. Dorrepaal, Schorë; 2e en 3e L. Nieuwenhuijze, Schore; 4e, 13e, 14e en 26e J. P. Theenaart, Hansweert; 5e en 15e J. le Clercq, Kruiningen; 6e Gebr. Cok, Kruiningen; 7e, 12e, 19e J. Sander- se, Schore; 9e, 16e, 17e, 18e Gebr. Smal- legange, Schore; 10e A. de Klerk, Hans- weert; lie C. Bruinzeel, Schore; 20e F. v. d. Kreeke, Hansweert; 21e F. Dom- menchet, Hansweert; 22e Gebr. Mollet, Hansweert; 23e J. den Exter, Hansweert; 24e en 25e J. Bruinzeel, Schore. Eerste duif 10 uur 22 en 59 sec., laatste duif 10 uur 31 en 38 sec. SANEERING KOLENHANDEL Als middenstander kwam ik in de gelegenheid nota te kunnen nemen van de gehouden buitengewone vergadering van den bond: „Nederlandsche hande laren in brandstoffen" te Utrecht op 12 April j.l. Veel goed werk is daar verricht, doch voor de handelaren in Zeeland is het moeilijker geworden dan ooit. In het verslag van die gehouden ver gadering wordt meegedeeld dat de: Coöperatieven groothandel 10 meer toegewezen zal worden dan het afge loopen kolenjaar 1936-1937 wat niet minder dan 30000 ton kan bedragen. Die 3000 ton meer, plaatst de Coö peratieve groothandel waar zij zelf wil, wat van zelf sprekend is waar de mees te bonden gevestigd zijn en dat is nu juist in Zeeland. Zeeland met zijn vele kolenbonden, zal van die 10 meerdere toewijzing het leeuwen aandeel wel krijgen, zeer ten koste van den bonafidenhandel. Ook zal volgens het verslag de Coö peratie „B" vervallen en gelijk gesteld worden met den handel wat ook al een scheeve verhouding is, omreden „B Coöperatie als het ware geen bedrijfs- onkosten hebben en den handel daaren tegen gebukt gaat onder de opgelegde bedrijfskosten waarvan iedere midden stander weet wat dat beteekent. Wat mij nu het meeste uit dat ver slag trof is dit- Dat met geen enkel woord door de daar aanwezige Zeeuwsche handelaren tegen die bezwarende bepalingen is op getreden, omreden de handelaren in Zeeland daarvan de meeste wrange vruchten zullen plukken, hier zou een protest van hun zeer op zijn plaats zijn geweest. Met dank voor de plaatsing, Teeken ik met hoogachting, Middenstander. MARKTBERICHTEN. Middelburg, 19 April. Groenten- veiling. Spinazie 310 c., Postelein 35 c., Andijvie 58 c., Sla 611 c.f Boere- kool 2,5 c„ Roode kool 22.5 c., Witlof 3>10 c„ Prei 1,52 c, Peën 14 c.. Uien 11,5 c., Kroten 1 c.; Koolrapen 0,51 c., alles per kg., Selderie 0,52 c,, Rabarber 1>2,5 c.; Radijs 3,56 c., Rammenas 4,5 c,; alles per bos-, Bloem kool 221 c., Andijvie 24 c„ Kropsla, 15 c., alles, per stuk. Bloemen: Madelieven 714 c., Bak- kruid 1120 c., Violen 815 c,alles per 10 stuks, Narcissen 22,5 'c., Tulpen 48 c. Vlieren 24 c„ alles per bos, Primula 13 c., Cineraria 1215 c., Cla- ceolariën 13 c„ Geraniums 10 c., alles per pot. K a p e 1 1 e, 19 April. Kleine veiling van Spinazie 1114; Snijsla 7; Stoof- sla 7; Rabarber 23; Witlof 8 alles per ko.; Ajuin 0.60; Breekpeen 0.500.60; Prei 1-50; Koolrapen 0.40 alles per 100' ko.; Kropsla 2.703.70 per 100 stuks; Radijs 2.402.90 per 100 bos. Bloefmen en planten: Tulpen 812 per bos. Violenplanten 1.10; Curasaus- planten 0.651.50 beiden per 100 plan ten. Hulst, 19 April. Aanvoer klein, han del kalm. Gerst f 9, rogge f 9, haver f 7.75, erwten f 89,25, boonen f 9. van geadverteerde of te adverteerers ver gaderingen, voorstellingen, uitvoeringen cat andere bijeeakomiten- MIDDELBURG. Dl 20 Apr, WO 21 Apr. Filmvert. Natuurk. Gezel schap inleider dr. Raimond, 's Gra- venhage; Schuttersh. 20.15 h. WO 21 Apr, Esperanto Av. spr. mr, Pra- gano uit Boekarest, Mil. Tehuis, 20.15 h. Dl 20 Apr. Esperanto Prop. Av. spr. mevr. J. C. Isbrücker, uit Den Haag, Schuttersh. 20.15 h. WO 21 Apr ALGEMEEN. WO 21 Apr, Bijeenk. A. R. Kiesver, en Arja spr. prof, dr. K. Dijk, Geref. Kerk te St. Laurens 19 30 h, Ëlec, Drukkerij G. W. den Boer, M'burg.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1937 | | pagina 8