IBIS SHAG wmnmw» BINNENLAND. ZEELAND. Dobbefmann lekker... man? WEERBERICHT, NUMMER 88. TWEE BLADEN, DONDERDAG De Nederlandsche K.L.M. en de Nederlandsche vliegtuigbouw. miodelbum. GOES. de J. i u- I Si de lord fde. lou- |gaf. O. die ral- ge- te bcht die ren is te foor J. Igen bij slo- |een te- Iko- leen de Er I ge hete ïm- |der ia", fen- 3.15 ■fed. Jeb. str., esz, lers- ;ver. artij I. G. as v. aeu- jurfr I VrwincUil* MIDDELBURGSCHE COURANT Ossgblad Voor Middelburg, Goes en agent- jchap Vlissingen J 2.30, elders 2.50 per kwartaal Week-abonn. in Middelburg en does 18 ct. p. w. Advertentiën 30 ct. per regel, Ingez. mededeelingen 60 ct. p. r. 8ij contr. voor beide veel lager; tar. op aaovr. 22a GOESCHE COUBANTA2»» Uitgeefster: Naamlooze Vennootschap ,,De Middelburgsche Courant"; Bureaux: Lange Sint Pieterstraat te Middelburg. Telefoon: Redactie 269, Administratie 139 Postrekening no. 43255 Kantoor te GOES: Turfkade, telefoon 17. Aangealote» bij het Bureau voor Publiciteitswaarde der Vereeniging de Nederlandscbe Dagbladpers. Familieberichten en dankbetuigingen Mgsb 2. tO, elke r. m. 30 ct. Rtibriai „Kleine Advertentiën", ten hoogste 6 regels k 75 ct. bij vooruitbetaling Adv. naet „Brieven" of „Bevragen bureau dezer cou rant" 10 ct extra Bewijsnommers 5 cent II. Men schrijft ons: Groote gebeurtenissen werpen haar schaduwen vooruit. Het is in luchtvaart kringen bekend, dat door een aantal Amerikaansche luchtvaartmaatschappijen eenigen tijd geleden gezamenlijk op dracht is Verstrekt aan de Douglas-fa- brieken te Santa Monica tot het pro jecteeren en bouwen van een vier-moto* rig vliegtuig. De eersteling van dit type DC-4 geheeten zal denkelijk in den loop van 1938 gereed komen. De K.L.M.- directie heeft pogingen aangewend om tot de combinatie van Amerikaansche maatschappijen, die dit toestel doet ont wikkelen, toe te treden. Ten deze heeft zij evenwel een échec moeten boeken Nochtans volgt de K.L.M. de ontwikke ling van dit vliegtuigtype van zeer nabij en beschikt zij mede hierom over een eigen vertegenwoordiger bij de Douglas- fabr eken. Als is het niet uitgesloten, dat de K.L.M'. over dit nieuwe tppe zal kunnen beschikken, zoodra het voor levering naar het buitenland gereed komt, waarschijnlijk, laat staan zeker, is dt allesbehalve. Men moet ernstig rekenen met de begrijpelijke mo gelijkheid, dat de Amerikaansche maat schappijen, die teizamen he)t aanzien lijke financieele risico voor de ontwik keling van dit type dragen, niet bereid zullen zijn om het resultaat van hare ge meenschappelijke actie en offers direct ter beschikking te stellen van een maat schappij (de K.L.M.), die haar vleugels steeds verder uitslaat en die wellicht te eeniger tijd trajecten zal gaan bevlie gen, waar haar belangen zullen botsen met die van hoogerbedoelde Amerikaan sche maatschappijen. Uiteraard zullen deze maatschappijen zich wel van eenige zeggenschap over den eventueelen ex port van de DC-4 hebben verzekerd. Een aanwijzing hiervoor kan men vinden in het feit, dat de vertegenwoordigster der Douglas-fabrieken voor Europa, de N.V, Nederlandsche Vliegtuigenfabriek te Amsterdam, niet in staat is omtrent de eventueele te zijner tijdsche levering van het type DC-4 ook maar voorloG- pige gegevens te verstrekken Het zou nu onzes inziens voor de hand liggen, dat de K.L.M. teneinde moeilijkheden en dwaasheden als zich onlangs met de Lockheed Superefectra-toestellen heb ben voorgedaan, te voorkomen2) zich tot de Nederlandsche industrie wendde om aldus tot een tijdige voorbereiding en bouw van een haar passend vliegtuig type te geraken. Dit klemt te meer, omdat de pogingen tot het deelnemen aan de DC-4 plannen mislukt zijn. Wij vragen ons echter af, of de K.L.M. be reids aan de Nederlandsche industrie in onomwonden termen heeft kenbaar ge maakt, dat zij willens is om, hetzij al leen, hetzij in samenwerking met de na tionale industrie, de ontwikkelingskosten van een nieuw, haar voegend type3) te dragen. Wel verzekert de K.L.M. herhaalde lijk, dat ook zij gaarne van de nationale industrie als leverancier zou willen ge bruik maken, doch de gang van zaken in de practijk is met deze verzekering niet in overeenstemming. Veel meer dan een 'platonische liefdesverklaring ver mogen wij er dan ook niet in te zien. In den loop der jaren heeft de Neder landsche industrie reeds ettelijke tien duizenden guldens gestoken in „project werk", maar voldoende kansen en vol- 2) Medio Januari werd door de K.L.M. aan een groote Nederlandsche industrie verzocht om binnen drie weken een ont werp, prijs en levertijden vast te stellen voor vliegtuigen in het tppe der Lock heed Superelectra, Op het oogenblik, dat het verzoek in zee ging, was in prin cipe zeer vermoedelijk reeds besloten tot aankoop in Amerika. Toch verklaar de de heer Plesman aan de pers, „dat van aankoop van deze toestellen geen sprake was, aangezien de K.L.M. volle hangars en leege zakken had". Wie geen vreemdeling is in Jeruzalem, be seft, dat dit verzoek aan de nationale industrie volmaakt irreëel was. doende voorkeur om tot leveranties te geraken, zijn haar niet gegeven. Is het dan te verwonderen, dat zij niet bereid is om alsnog tonnen gouds te steken in het ontwikkelen van prototypen zonder de zekerheid te hebben, dat zij indien deze typen aan de gestelde eischen op redelijke wijze voldoen op een zg. serie-opdracht kan rekenen? Zoo staan de zaken thans; er bestaat een breede klove tusschen nationale luchtvaart en nationale industrie. Het overbruggen de zer klove is noodzakelijk, wijl van zeer groot landsbelang. Nu blijkt dat om welke redenen ook beide partijen in gemeen overleg niet tot elkaar kunnen komen, dient van hoogerhand ingegre pen, dan wel bemiddeld te worden. 3) Met de ontwikkeling van een nieuw vier-motorig verkeersvliegtuig voor de toekomstige behoeften van de K.L.M. op de Indië-route en eventueel elders te openen luohtvaartverbindingen, zal een periode van circa twee jaar g'e- moeid zijn. Hofbericht. H.M1. de Koningin heeft gisteravond te zes uur in het Huis ten Bosch in audiëntie ontvangen Z.Exc. luitenant- generaal J. J. G, baron van Voorst tot Voorst, commandant van het veldleger. De wilde staking bij de Amsterdamsche scheepswerven. De stakingsbeweging van nageljongens bij de Amsterdamsche scheepswerven heeft zich gisteren uitgebreid tot de Am sterdamsche Droogdok Maatschappij, waar gistermiddag ruim vijftig nageljon gens het werk hebben neergelegd. Ook bier betreft het een zg. wilde staking. Het aantal stakers bij de Nederland sche Scheepsbouw Maatschappij wordt grooter. Uit de officleele cijfers bleek gistere,n na het eindigen van den werk tijd, dat in totaal 469 werklieden staken, w.o. 237 nageljongens, 74 klinkers, 84 tegenhouders, 41 caulkers en 31 hoor ders. Bij de Nederlandsche Dok Mij. bleef het aantal stakers beperkt tot 55 nagel jongens. WIJZIGING BEPALINGEN VAN HET KINDERRECHT. Bij de Tweede Kamer is een wets ontwerp ingediend tot wijziging van de bepalingen betreffende het k'nderrecht, voorkomende in het eerste boek van het Burgerlijk Wetboek en in verbanc daarmede wijziging van andere wetboe ken. Een ingrijpende materieele wijziging die door het ontwerp 'n het kinderrecht wordt voorgesteld, is deze, dat voor 't ontstaan van burgerlijke betrekkingen tusschen het natuurlijk kind en zijn moeder, erkenning door deze laatste voortaan niet meer noodig zal zijn. De uitzondering voor overspellige en bloed- scheur'ge kinderen blijft gelden. Een andere materieele wijziging, die wordt voorgesteld, is, dat de ouderlij ke macht ten aanzien van den persoon des kinds voortaan niet meer door den vader alleen, doch door beide ouders gezamenlijk zal worden uitgeoefend, terwijl bij verschil van nzicht de wil des vaders beslissend zal zijn. Op dezen regel kent het ontwerp overigens eenige uitzonderingen. In verband namelijk met de opvoeding der kinderen, ikan in enkele gevallen elk der echt'genooten in rechten op treden. IS AMBULANCEDIENST IN SPANJE VREEMDE KRIJGSDIENST Burgemeester en kantonrech ter denken er verschillend over. Een jonge arts uit een der gemeen ten in Zuid-Oost Drenthe werd op de kiezerslijst zijiner gemeente ni|et ver meld, op grond van het feit, dat hij naar het oordeel van den burgemees ter het Nederlanderschap verloor door het treden in vreemden krijgsdienst. De arts was nl. voor het comité „Hulp aan Spanje" als lid der „Hollandsche ambulance" uitgezonden om in Spanje werkzaam te zijn. Zijn vader, in de meening, dat van vreemden krijgs dienst niet kon worden gesproken, ver zocht, zijn zoon alsnog op de kiezers lijst te plaatsen, waarop B. en W. evenwel afwijzend beschikten. De va der is van deze beslissing in beroep gegaan, bij den kantonrechter te Em- men. Onder overlegging van een brief van den secretaris van het comité „Hulp aan Spanje" betoogde eischer tegenover de rechter, dat van verlies van Nederlanderschap geen sprake kon zijn, daar zijn zoon, werd uitgezonden door en In dienst van de genoemde commissie en onder haar verantwoor delijkheid in Spanje werkzaam is. Be noeming en ontslag geschieden door deze commissie, zoodat van aanstelling Een oordeel is te weerleggen, een vooroordeel nooit. noch bezoldiging door de Spaansche regeer'ng sprake kan zijn. In zijn vonnis overweegt de kanton rechter, dat B, en W. hun besluit steunden op deze twee gronden: le. dat de betrokkene het Nederlan derschap heeft verloren door te treden in vreemden krijgsdienst en 2e. dat hij reeds voor 1 Januari ver trokken zou zijn. Uit den brief van den secretaris-pen ningmeester van het comité „Hulp aan Spanje" blijkt du delijk, dat de leden der ambulance in haar dilpnst staan, door haar aangesteld, en ontslagen wor den en geen betaling ontvangen van de Spaansche regeering zoodat van treden in vreemden krijgsdienst niet kan wor den gesproken, terwijl de betrokkene geenerlei werk verricht, ten dienste van een staat, al zal het dien staat zeer ze ker aangenaam zijn, dat particuliere commissies het werk, hetwelk de staat eigenlijk moest doen, van haar overne men, terwijl het zeer goed denkbaar is, dat de regeering van dien staat die partieul ere ambulance verzoekt, zich naar een bepaalde plaats, waar haar hulp het meest noodig mocht blijken, te begeven. De kantonrechter over weegt voorts, dat een vergelijking met vrijwilligers in oorlogen hier niet op gaat, daar deze personen zich, af dan niet tegen vergoed ng in geld of onder houd, uitdrukkelijk stell)en onder het gezag en in dienst van den staat, waar voor zij werkzaam zijn. Een beroep op den toestand, welke achter een hedendaagsch oorlogsfront noodzakelijkerwijze heerscht, gaat niet op, men kan toch ook van de oorlogs correspondenten van de groote bladen niet zeggen, dat zij in vreemden staats dienst staan. Dat de betrokkene op 1 Januari nog hier te lande verbleef acht de kanton rechter voldoende bewezen door ver- klar'ngen van familieleden. Gezien de artikelen 16 en 19 van de kieswet be veelt de kantonrechter tenslotte wijzi ging der kiezerslijst en het alsnog daar op plaatsen v,an den betrokken arts. DE MOSSELKWEEKERS EN DE HANDEL. De handel moet weer vrij worden. Men schrijft ons uit IERSEKE: -o- De mosselkweekers hebben on dervonden, dat hun vanwege de over heid, in dit geval het Centraal Verkoop kantoor van Mosselen te Bergen op Zoom, recht en gerechtigheid is gege ven. Van de eerste combinatievorming voor de markten van Parijs en Brussel af, hebben enkelen, die zich met reden gedupeerd gevoelden, geprotesteerd te gen de maatregelen, die voor deze com binatie hebben gegolden. Van de eerste instantie tot den mi nister, hebben ze hun recht gezocht en het is hun geworden. De minister heeft hun een grondig accountantsonderzoek toegezegd en dit is uitgeloopen op de nieuwe combinatie. Waren er eerst voor Brussel slechts 8 personen aange wezen, nu zijn er 16. Ook voor Parijs is een aanzienlijke uitbreiding van han delaren gekomen. Dit neemt evenwel niet weg, dat de kweekers zelf niet veel voelen voor de huidige verdeeling der mosselmarkten Dit stelsel lijdt aan verscheidene fouten en leidt tot vermindering van omzet. Het noopt de handelaren niet tot krachtsinspanning en uitbreiding van hun belangensfeer. Ze zijn zeker van hun winst en zijn tevreden. Daarom meenen de mosselkweekers dat het in hun belang ligt om den handel vrij te doen worden. In 1936 hebben ze gestreefd om hun program van 2 punten te zien verwe zelijken. Het eerste punt was: eerlijke verdeeling der orders, het tweede: vrije handel. Plet eerste punt is tot hun alge- heele tevredenheid opgelost. Het be stuur treft niet anders dan lof voor de verdeeling der mosselorders. Allen zijn hierover tevreden. Anders is het ge steld met hun tweeden wenscht: vrije handel. Daar is door allerlei oorzaken niets van gekomen. Bovenal, omdat de minister als eerste gezaghebber vee VOOR DE PIOP. nees Rookt IBIS bij voorkeur uit een IBIS-pijp. Bij Uw winkelier verkrijgbaar. (Ingez. Med.) Verwachting tot morgenavond: DE BILT; Matige, later tijdelijk afne mende N. tot W. of Z.W. wind, tijdelijk opklarend, weinig of geen regen, later iets zachter. UKKEL: (Belgisch weerbericht): mati ge winden uit W. tot N.W. richtingen; betrokken hemel; enkele opklaringen; plaatselijk regen- of motregen; daling der temperatuur. Do, 15 April. Zon op: 5 h 05; onder: 18 h 56. Licht op: 19 h 26. Maan op: 7 h 44. E.K.: 17 April. voelt voor den georganiseerden handel. Daartegenover nemen de mosselkwee kers het standpunt in, dat alleen de vrije handel in hun belang is. Dan spant, door concurrentie gedreven, de handelaar zijn volle krachten in, zoekt overal naar nieuw terrein tot vergroo ting van zijn omzet. Ware de handel in het laatste seizoen 1936/37 vrij geweest, dan zou er een mosselentekort zijn geweest. Nu blijven er een 100.000 ton beste kwaliteit mos selen over. Het is reeds meer betoogd, dat door de ontsluiting van vele mark ten door het snelverkeer geen begren zing aan mogelijkheden meer tezien is. Zeeland kweekt zeker 25 maal zoo veel mosselen als 40 jaar geleden, maar het kan in Frankrijk zooveel afzetge bied vinden, dat zijn productie ten volle verzekerd is. Waarom moet dan tot ver mindering van productie worden over gegaan? Alleen omdat de handel die, van groote winsten verzekerd is, niet meer zijn best doet? Holland,, èn scheepvaart èn handel, èn cultuur, zijn groot geworden in vrije concurrentie, in vrijen handel. Waar om? Omdat ze iedere concurrent de loef afstaken door hun werklust en on tembare geest. En nu is daar geen spra ke meer van. Jarenlang hebben Antwerpensche kooplui met Zeeuwsche mosselen in Pa rijs geheerscht. Allen, kweekers en af nemers, vlogen op hun wenken. Dit is veranderd. Handelaren uit Zeeland (Philippine, Ierseke en Tholen) namen de markten in beslag, zonden hun waar regelrecht van de verwaterplaats of loodsen naar Parijs. Waarom moet nu die oude toestand weer terugkomen? De mosselkweekers, dankbaar voor de verbeteringen die gekomen zijn door de regeeringsmaatregelen inzake C.V. K„ willen hun productie niet verminde ren, omdat het niet noodig is. Ze willen (en zullen dit ter bestemder plaatse in Den Haag duidelijk vragen) algeheelen vrijen handel, omdat daardoor de om zet wordt vermeerderd. Het C.V.K. is voor de kweekers, niet voor de handelaren opgericht. Twee karretjes gedeponeerd. Op het politie bureau zijn inlichtingen te verkrijgen over twee gedeponeerde heerenrijwielen. N.C,R.V,-Avond. De Ned, Christelijke Radio Vereeniging gaf gister een propaganda-avond in het Schuttershof. Velen belangstellenden moesten, wegens plaats gebrek, teleur gesteld worden. De heer J. A. Dominicus, te Wemel- dinge, wees in zijn openingswoord op de groote beteekenis, die in de radio in al ler leven gekregen heeft, en op die van de N.C.R.V., welke nu reeds 12 jaar werkzaam is. Spr. bracht daarbij hulde aan de oprichters. De 2e voorz, van de N.C.R.V, ds. D. A. v. d, Bosch, te 's Gravenhage, hield vervolgens een propag'anda-rede, waarin hij uiteenzette, dat het de taak der chris tenen is, allerwege het evangelie te pre diken en de gelederen te sluiten. Spr. ageerde sterk tegen de in Zeeland be gonnen actie om een Hervormde radio- omroep te stichten. Wat kan men be- Hoog- en Laagwater te Vlissingen; April. Do. Hoogwater. Laagwater. 15 3.54 16.22 10.33 22.57 Vr. 16 4.48 17.13 11.20 23.52 Za. 17 5.42 18.10 12.14 Hoog- en Laagwater te Wemeldinge: April. Hoogwater. Laagwater. Do. 15 5.56 18.25 '11.34 Vr. 16 6.44 19.12 0.01 12.25 Za. 17 7.33 20.03 0.54 13.20 Westkapelle is 28 min. en Domburg 23 min. vroeger; Veere 38 min. later (S springtij) reiken? Laten allen zich liever om het vaandel van de N.C.R.V, scharen. Het kleine orkest van de N.C.R.V. gaf vervolgens onder leiding van Piet van der Hurk enkele nummers ten beste, die veel applaus oogstten. De vaderlandsche liederen werden spontaan medegezon gen. Voorts declameerde de heer D. C. van Stempvoort Jr., terwijl na de pauze reeds enkele gramafoon-platen werden afgedraaid van het eerste deel der ver gadering. Een attractie die in den smaak viel en een staaltje van snel werken was van den technischen dienst van de N.C.R.V. Ds. W. H. v. d. Vegt, te Goes sprak 'n slotwoord. De Emma-bloemcollecte bracht f 357 op. De collecte voor het Fonds voor Bijzondere Nooden bedroeg deze week f 44.78. HET RIJWIELPAD ABEELE—MIDDELBURG. In verband met het bericht dat de A.N.W.B, ons inzake het rijwielpad MiddelburgAbeele zond, en onze daarop gevolgde nadere uiteenzetting ontvangen wij thans „om verder mis verstand te voorkomen" reeds ter plaatsing het u tgewerkte voorstel het welk in de op 28 April te houden hoofdbestuurs- en ledenvergadering van de ver. „Rijwielpad Walcheren" ter vaststelling zal worden aangeboden. Het behelst, dat in het afgeloopen jaar het bestuur verschillende bespre kingen met B, en W. van Middelburg heeft gevoerd om te komen tot den aanleg van dit rijwielpad. B, en W. voornoemd zijn bereid dit plan uit te voeren als de vereeniging f 500 beschikbaar stelt en zoo moge lijk een hoeveelheid koolasch. In principe heeft het bestuur de medewerking toegezegd, mede in ver band met het feit, dat aan de Commis sie te Souburg indertijd is toegezegd, dat de voltooiing van opgemeld rij wielpad het eerste op het werkprogram der vereeniging voorkwam. Het bestuur heeft de restr ctie ge maakt, dat de vereeniging alleen in staat zal zijn om deze bijdrage te ver strekken als de Wegencommissie van den A.N.W.B. 'n gel ij k bedrag' aan de vereeniging ter beschikking stelt. Intusschen is van den D recteur van voormelde Wegencommissie bericht ontvangen dat genoemde Commissie slechts een bedrag ter beschikking kan stellen van f 100. Zeer erkentelijk voor de mede werking van den A. N. W. B. betreurt het bestuur dit besluit, aangezien B. en W. van Middelburg den aanleg van het rijwielpad afhankelijk stellen van een bijdrage ad f 500. Het bestuur heeft zich nu opnieuw in verbinding gesteld met genoemden Directeur om verhooging v,an de bij drage ad f 100 aan de WegencomnLssie voor te stellen', of den secretaris in de gelegenheid te stellen een verhoo-

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1937 | | pagina 1