IBIS SHAG
wmnmw»
BINNENLAND.
ZEELAND.
Dobbefmann
lekker... man?
WEERBERICHT,
NUMMER 88.
TWEE BLADEN,
DONDERDAG
De Nederlandsche K.L.M. en de
Nederlandsche vliegtuigbouw.
miodelbum.
GOES.
de
J.
i u-
I Si
de
lord
fde.
lou-
|gaf.
O.
die
ral-
ge-
te
bcht
die
ren
is
te
foor
J.
Igen
bij
slo-
|een
te-
Iko-
leen
de
Er
I ge
hete
ïm-
|der
ia",
fen-
3.15
■fed.
Jeb.
str.,
esz,
lers-
;ver.
artij
I. G.
as v.
aeu-
jurfr
I VrwincUil*
MIDDELBURGSCHE COURANT
Ossgblad Voor Middelburg, Goes en agent-
jchap Vlissingen J 2.30, elders 2.50 per
kwartaal Week-abonn. in Middelburg en
does 18 ct. p. w. Advertentiën 30 ct. per
regel, Ingez. mededeelingen 60 ct. p. r.
8ij contr. voor beide veel lager; tar. op aaovr.
22a GOESCHE COUBANTA2»»
Uitgeefster: Naamlooze Vennootschap ,,De Middelburgsche Courant"; Bureaux: Lange Sint Pieterstraat te Middelburg.
Telefoon: Redactie 269, Administratie 139 Postrekening no. 43255 Kantoor te GOES: Turfkade, telefoon 17.
Aangealote» bij het Bureau voor Publiciteitswaarde der Vereeniging de Nederlandscbe Dagbladpers.
Familieberichten en dankbetuigingen
Mgsb 2. tO, elke r. m. 30 ct. Rtibriai
„Kleine Advertentiën", ten hoogste 6 regels
k 75 ct. bij vooruitbetaling Adv. naet
„Brieven" of „Bevragen bureau dezer cou
rant" 10 ct extra Bewijsnommers 5 cent
II.
Men schrijft ons:
Groote gebeurtenissen werpen haar
schaduwen vooruit. Het is in luchtvaart
kringen bekend, dat door een aantal
Amerikaansche luchtvaartmaatschappijen
eenigen tijd geleden gezamenlijk op
dracht is Verstrekt aan de Douglas-fa-
brieken te Santa Monica tot het pro
jecteeren en bouwen van een vier-moto*
rig vliegtuig. De eersteling van dit type
DC-4 geheeten zal denkelijk in den
loop van 1938 gereed komen. De K.L.M.-
directie heeft pogingen aangewend om
tot de combinatie van Amerikaansche
maatschappijen, die dit toestel doet ont
wikkelen, toe te treden. Ten deze heeft
zij evenwel een échec moeten boeken
Nochtans volgt de K.L.M. de ontwikke
ling van dit vliegtuigtype van zeer nabij
en beschikt zij mede hierom over een
eigen vertegenwoordiger bij de Douglas-
fabr eken. Als is het niet uitgesloten,
dat de K.L.M'. over dit nieuwe tppe zal
kunnen beschikken, zoodra het voor
levering naar het buitenland gereed
komt, waarschijnlijk, laat staan zeker,
is dt allesbehalve. Men moet ernstig
rekenen met de begrijpelijke mo
gelijkheid, dat de Amerikaansche maat
schappijen, die teizamen he)t aanzien
lijke financieele risico voor de ontwik
keling van dit type dragen, niet bereid
zullen zijn om het resultaat van hare ge
meenschappelijke actie en offers direct
ter beschikking te stellen van een maat
schappij (de K.L.M.), die haar vleugels
steeds verder uitslaat en die wellicht
te eeniger tijd trajecten zal gaan bevlie
gen, waar haar belangen zullen botsen
met die van hoogerbedoelde Amerikaan
sche maatschappijen. Uiteraard zullen
deze maatschappijen zich wel van eenige
zeggenschap over den eventueelen ex
port van de DC-4 hebben verzekerd.
Een aanwijzing hiervoor kan men vinden
in het feit, dat de vertegenwoordigster
der Douglas-fabrieken voor Europa, de
N.V, Nederlandsche Vliegtuigenfabriek
te Amsterdam, niet in staat is omtrent
de eventueele te zijner tijdsche levering
van het type DC-4 ook maar voorloG-
pige gegevens te verstrekken Het zou
nu onzes inziens voor de hand liggen,
dat de K.L.M. teneinde moeilijkheden
en dwaasheden als zich onlangs met de
Lockheed Superefectra-toestellen heb
ben voorgedaan, te voorkomen2) zich
tot de Nederlandsche industrie wendde
om aldus tot een tijdige voorbereiding
en bouw van een haar passend vliegtuig
type te geraken. Dit klemt te meer,
omdat de pogingen tot het deelnemen
aan de DC-4 plannen mislukt zijn. Wij
vragen ons echter af, of de K.L.M. be
reids aan de Nederlandsche industrie in
onomwonden termen heeft kenbaar ge
maakt, dat zij willens is om, hetzij al
leen, hetzij in samenwerking met de na
tionale industrie, de ontwikkelingskosten
van een nieuw, haar voegend type3) te
dragen.
Wel verzekert de K.L.M. herhaalde
lijk, dat ook zij gaarne van de nationale
industrie als leverancier zou willen ge
bruik maken, doch de gang van zaken
in de practijk is met deze verzekering
niet in overeenstemming. Veel meer dan
een 'platonische liefdesverklaring ver
mogen wij er dan ook niet in te zien.
In den loop der jaren heeft de Neder
landsche industrie reeds ettelijke tien
duizenden guldens gestoken in „project
werk", maar voldoende kansen en vol-
2) Medio Januari werd door de K.L.M.
aan een groote Nederlandsche industrie
verzocht om binnen drie weken een ont
werp, prijs en levertijden vast te stellen
voor vliegtuigen in het tppe der Lock
heed Superelectra, Op het oogenblik,
dat het verzoek in zee ging, was in prin
cipe zeer vermoedelijk reeds besloten
tot aankoop in Amerika. Toch verklaar
de de heer Plesman aan de pers, „dat
van aankoop van deze toestellen geen
sprake was, aangezien de K.L.M. volle
hangars en leege zakken had". Wie
geen vreemdeling is in Jeruzalem, be
seft, dat dit verzoek aan de nationale
industrie volmaakt irreëel was.
doende voorkeur om tot leveranties te
geraken, zijn haar niet gegeven. Is het
dan te verwonderen, dat zij niet bereid
is om alsnog tonnen gouds te steken in
het ontwikkelen van prototypen zonder
de zekerheid te hebben, dat zij indien
deze typen aan de gestelde eischen op
redelijke wijze voldoen op een zg.
serie-opdracht kan rekenen? Zoo staan
de zaken thans; er bestaat een breede
klove tusschen nationale luchtvaart en
nationale industrie. Het overbruggen de
zer klove is noodzakelijk, wijl van zeer
groot landsbelang. Nu blijkt dat om
welke redenen ook beide partijen in
gemeen overleg niet tot elkaar kunnen
komen, dient van hoogerhand ingegre
pen, dan wel bemiddeld te worden.
3) Met de ontwikkeling van een nieuw
vier-motorig verkeersvliegtuig voor de
toekomstige behoeften van de K.L.M.
op de Indië-route en eventueel elders
te openen luohtvaartverbindingen, zal
een periode van circa twee jaar g'e-
moeid zijn.
Hofbericht.
H.M1. de Koningin heeft gisteravond
te zes uur in het Huis ten Bosch in
audiëntie ontvangen Z.Exc. luitenant-
generaal J. J. G, baron van Voorst tot
Voorst, commandant van het veldleger.
De wilde staking bij de Amsterdamsche
scheepswerven.
De stakingsbeweging van nageljongens
bij de Amsterdamsche scheepswerven
heeft zich gisteren uitgebreid tot de Am
sterdamsche Droogdok Maatschappij,
waar gistermiddag ruim vijftig nageljon
gens het werk hebben neergelegd. Ook
bier betreft het een zg. wilde staking.
Het aantal stakers bij de Nederland
sche Scheepsbouw Maatschappij wordt
grooter. Uit de officleele cijfers bleek
gistere,n na het eindigen van den werk
tijd, dat in totaal 469 werklieden staken,
w.o. 237 nageljongens, 74 klinkers, 84
tegenhouders, 41 caulkers en 31 hoor
ders.
Bij de Nederlandsche Dok Mij. bleef
het aantal stakers beperkt tot 55 nagel
jongens.
WIJZIGING BEPALINGEN VAN HET
KINDERRECHT.
Bij de Tweede Kamer is een wets
ontwerp ingediend tot wijziging van de
bepalingen betreffende het k'nderrecht,
voorkomende in het eerste boek van
het Burgerlijk Wetboek en in verbanc
daarmede wijziging van andere wetboe
ken.
Een ingrijpende materieele wijziging
die door het ontwerp 'n het kinderrecht
wordt voorgesteld, is deze, dat voor 't
ontstaan van burgerlijke betrekkingen
tusschen het natuurlijk kind en zijn
moeder, erkenning door deze laatste
voortaan niet meer noodig zal zijn. De
uitzondering voor overspellige en bloed-
scheur'ge kinderen blijft gelden.
Een andere materieele wijziging, die
wordt voorgesteld, is, dat de ouderlij
ke macht ten aanzien van den persoon
des kinds voortaan niet meer door den
vader alleen, doch door beide ouders
gezamenlijk zal worden uitgeoefend,
terwijl bij verschil van nzicht de wil
des vaders beslissend zal zijn.
Op dezen regel kent het ontwerp
overigens eenige uitzonderingen. In
verband namelijk met de opvoeding
der kinderen, ikan in enkele gevallen
elk der echt'genooten in rechten op
treden.
IS AMBULANCEDIENST IN SPANJE
VREEMDE KRIJGSDIENST
Burgemeester en kantonrech
ter denken er verschillend
over.
Een jonge arts uit een der gemeen
ten in Zuid-Oost Drenthe werd op de
kiezerslijst zijiner gemeente ni|et ver
meld, op grond van het feit, dat hij
naar het oordeel van den burgemees
ter het Nederlanderschap verloor door
het treden in vreemden krijgsdienst.
De arts was nl. voor het comité „Hulp
aan Spanje" als lid der „Hollandsche
ambulance" uitgezonden om in Spanje
werkzaam te zijn. Zijn vader, in de
meening, dat van vreemden krijgs
dienst niet kon worden gesproken, ver
zocht, zijn zoon alsnog op de kiezers
lijst te plaatsen, waarop B. en W.
evenwel afwijzend beschikten. De va
der is van deze beslissing in beroep
gegaan, bij den kantonrechter te Em-
men. Onder overlegging van een brief
van den secretaris van het comité
„Hulp aan Spanje" betoogde eischer
tegenover de rechter, dat van verlies
van Nederlanderschap geen sprake kon
zijn, daar zijn zoon, werd uitgezonden
door en In dienst van de genoemde
commissie en onder haar verantwoor
delijkheid in Spanje werkzaam is. Be
noeming en ontslag geschieden door
deze commissie, zoodat van aanstelling
Een oordeel is te weerleggen, een
vooroordeel nooit.
noch bezoldiging door de Spaansche
regeer'ng sprake kan zijn.
In zijn vonnis overweegt de kanton
rechter, dat B, en W. hun besluit
steunden op deze twee gronden:
le. dat de betrokkene het Nederlan
derschap heeft verloren door te treden
in vreemden krijgsdienst en
2e. dat hij reeds voor 1 Januari ver
trokken zou zijn.
Uit den brief van den secretaris-pen
ningmeester van het comité „Hulp aan
Spanje" blijkt du delijk, dat de leden
der ambulance in haar dilpnst staan,
door haar aangesteld, en ontslagen wor
den en geen betaling ontvangen van de
Spaansche regeering zoodat van treden
in vreemden krijgsdienst niet kan wor
den gesproken, terwijl de betrokkene
geenerlei werk verricht, ten dienste van
een staat, al zal het dien staat zeer ze
ker aangenaam zijn, dat particuliere
commissies het werk, hetwelk de staat
eigenlijk moest doen, van haar overne
men, terwijl het zeer goed denkbaar is,
dat de regeering van dien staat die
partieul ere ambulance verzoekt, zich
naar een bepaalde plaats, waar haar
hulp het meest noodig mocht blijken,
te begeven. De kantonrechter over
weegt voorts, dat een vergelijking met
vrijwilligers in oorlogen hier niet op
gaat, daar deze personen zich, af dan
niet tegen vergoed ng in geld of onder
houd, uitdrukkelijk stell)en onder het
gezag en in dienst van den staat, waar
voor zij werkzaam zijn.
Een beroep op den toestand, welke
achter een hedendaagsch oorlogsfront
noodzakelijkerwijze heerscht, gaat niet
op, men kan toch ook van de oorlogs
correspondenten van de groote bladen
niet zeggen, dat zij in vreemden staats
dienst staan.
Dat de betrokkene op 1 Januari nog
hier te lande verbleef acht de kanton
rechter voldoende bewezen door ver-
klar'ngen van familieleden. Gezien de
artikelen 16 en 19 van de kieswet be
veelt de kantonrechter tenslotte wijzi
ging der kiezerslijst en het alsnog daar
op plaatsen v,an den betrokken arts.
DE MOSSELKWEEKERS EN DE
HANDEL.
De handel moet weer vrij
worden.
Men schrijft ons uit IERSEKE:
-o- De mosselkweekers hebben on
dervonden, dat hun vanwege de over
heid, in dit geval het Centraal Verkoop
kantoor van Mosselen te Bergen op
Zoom, recht en gerechtigheid is gege
ven.
Van de eerste combinatievorming
voor de markten van Parijs en Brussel
af, hebben enkelen, die zich met reden
gedupeerd gevoelden, geprotesteerd te
gen de maatregelen, die voor deze com
binatie hebben gegolden.
Van de eerste instantie tot den mi
nister, hebben ze hun recht gezocht en
het is hun geworden. De minister heeft
hun een grondig accountantsonderzoek
toegezegd en dit is uitgeloopen op de
nieuwe combinatie. Waren er eerst
voor Brussel slechts 8 personen aange
wezen, nu zijn er 16. Ook voor Parijs
is een aanzienlijke uitbreiding van han
delaren gekomen.
Dit neemt evenwel niet weg, dat de
kweekers zelf niet veel voelen voor de
huidige verdeeling der mosselmarkten
Dit stelsel lijdt aan verscheidene fouten
en leidt tot vermindering van omzet.
Het noopt de handelaren niet tot
krachtsinspanning en uitbreiding van
hun belangensfeer. Ze zijn zeker van
hun winst en zijn tevreden. Daarom
meenen de mosselkweekers dat het in
hun belang ligt om den handel vrij te
doen worden.
In 1936 hebben ze gestreefd om hun
program van 2 punten te zien verwe
zelijken. Het eerste punt was: eerlijke
verdeeling der orders, het tweede: vrije
handel. Plet eerste punt is tot hun alge-
heele tevredenheid opgelost. Het be
stuur treft niet anders dan lof voor de
verdeeling der mosselorders. Allen zijn
hierover tevreden. Anders is het ge
steld met hun tweeden wenscht: vrije
handel. Daar is door allerlei oorzaken
niets van gekomen. Bovenal, omdat de
minister als eerste gezaghebber vee
VOOR DE PIOP.
nees
Rookt IBIS bij voorkeur uit een IBIS-pijp.
Bij Uw winkelier verkrijgbaar.
(Ingez. Med.)
Verwachting tot morgenavond:
DE BILT; Matige, later tijdelijk afne
mende N. tot W. of Z.W. wind, tijdelijk
opklarend, weinig of geen regen, later
iets zachter.
UKKEL: (Belgisch weerbericht): mati
ge winden uit W. tot N.W. richtingen;
betrokken hemel; enkele opklaringen;
plaatselijk regen- of motregen; daling
der temperatuur.
Do, 15 April. Zon op: 5 h 05; onder: 18
h 56. Licht op: 19 h 26. Maan op: 7 h
44. E.K.: 17 April.
voelt voor den georganiseerden handel.
Daartegenover nemen de mosselkwee
kers het standpunt in, dat alleen de
vrije handel in hun belang is. Dan
spant, door concurrentie gedreven, de
handelaar zijn volle krachten in, zoekt
overal naar nieuw terrein tot vergroo
ting van zijn omzet.
Ware de handel in het laatste seizoen
1936/37 vrij geweest, dan zou er een
mosselentekort zijn geweest. Nu blijven
er een 100.000 ton beste kwaliteit mos
selen over. Het is reeds meer betoogd,
dat door de ontsluiting van vele mark
ten door het snelverkeer geen begren
zing aan mogelijkheden meer tezien is.
Zeeland kweekt zeker 25 maal zoo
veel mosselen als 40 jaar geleden, maar
het kan in Frankrijk zooveel afzetge
bied vinden, dat zijn productie ten volle
verzekerd is. Waarom moet dan tot ver
mindering van productie worden over
gegaan? Alleen omdat de handel die,
van groote winsten verzekerd is, niet
meer zijn best doet?
Holland,, èn scheepvaart èn handel, èn
cultuur, zijn groot geworden in vrije
concurrentie, in vrijen handel. Waar
om? Omdat ze iedere concurrent de
loef afstaken door hun werklust en on
tembare geest. En nu is daar geen spra
ke meer van.
Jarenlang hebben Antwerpensche
kooplui met Zeeuwsche mosselen in Pa
rijs geheerscht. Allen, kweekers en af
nemers, vlogen op hun wenken. Dit is
veranderd. Handelaren uit Zeeland
(Philippine, Ierseke en Tholen) namen
de markten in beslag, zonden hun waar
regelrecht van de verwaterplaats of
loodsen naar Parijs. Waarom moet nu
die oude toestand weer terugkomen?
De mosselkweekers, dankbaar voor
de verbeteringen die gekomen zijn door
de regeeringsmaatregelen inzake C.V.
K„ willen hun productie niet verminde
ren, omdat het niet noodig is. Ze willen
(en zullen dit ter bestemder plaatse in
Den Haag duidelijk vragen) algeheelen
vrijen handel, omdat daardoor de om
zet wordt vermeerderd.
Het C.V.K. is voor de kweekers, niet
voor de handelaren opgericht.
Twee karretjes gedeponeerd.
Op het politie bureau zijn inlichtingen
te verkrijgen over twee gedeponeerde
heerenrijwielen.
N.C,R.V,-Avond.
De Ned, Christelijke Radio Vereeniging
gaf gister een propaganda-avond in
het Schuttershof. Velen belangstellenden
moesten, wegens plaats gebrek, teleur
gesteld worden.
De heer J. A. Dominicus, te Wemel-
dinge, wees in zijn openingswoord op de
groote beteekenis, die in de radio in al
ler leven gekregen heeft, en op die van
de N.C.R.V., welke nu reeds 12 jaar
werkzaam is. Spr. bracht daarbij hulde
aan de oprichters.
De 2e voorz, van de N.C.R.V, ds. D.
A. v. d, Bosch, te 's Gravenhage, hield
vervolgens een propag'anda-rede, waarin
hij uiteenzette, dat het de taak der chris
tenen is, allerwege het evangelie te pre
diken en de gelederen te sluiten. Spr.
ageerde sterk tegen de in Zeeland be
gonnen actie om een Hervormde radio-
omroep te stichten. Wat kan men be-
Hoog-
en
Laagwater te
Vlissingen;
April.
Do.
Hoogwater.
Laagwater.
15
3.54 16.22
10.33 22.57
Vr.
16
4.48 17.13
11.20 23.52
Za.
17
5.42 18.10
12.14
Hoog-
en
Laagwater te
Wemeldinge:
April.
Hoogwater.
Laagwater.
Do.
15
5.56 18.25
'11.34
Vr.
16
6.44 19.12
0.01 12.25
Za.
17
7.33 20.03
0.54 13.20
Westkapelle is 28 min. en Domburg
23 min. vroeger; Veere 38 min. later
(S springtij)
reiken? Laten allen zich liever om het
vaandel van de N.C.R.V, scharen.
Het kleine orkest van de N.C.R.V. gaf
vervolgens onder leiding van Piet van
der Hurk enkele nummers ten beste, die
veel applaus oogstten. De vaderlandsche
liederen werden spontaan medegezon
gen. Voorts declameerde de heer D. C.
van Stempvoort Jr., terwijl na de pauze
reeds enkele gramafoon-platen werden
afgedraaid van het eerste deel der ver
gadering. Een attractie die in den smaak
viel en een staaltje van snel werken was
van den technischen dienst van de
N.C.R.V.
Ds. W. H. v. d. Vegt, te Goes sprak 'n
slotwoord.
De Emma-bloemcollecte bracht
f 357 op.
De collecte voor het Fonds voor
Bijzondere Nooden bedroeg deze week
f 44.78.
HET RIJWIELPAD
ABEELE—MIDDELBURG.
In verband met het bericht dat de
A.N.W.B, ons inzake het rijwielpad
MiddelburgAbeele zond, en onze
daarop gevolgde nadere uiteenzetting
ontvangen wij thans „om verder mis
verstand te voorkomen" reeds ter
plaatsing het u tgewerkte voorstel het
welk in de op 28 April te houden
hoofdbestuurs- en ledenvergadering van
de ver. „Rijwielpad Walcheren" ter
vaststelling zal worden aangeboden.
Het behelst, dat in het afgeloopen
jaar het bestuur verschillende bespre
kingen met B, en W. van Middelburg
heeft gevoerd om te komen tot den
aanleg van dit rijwielpad.
B, en W. voornoemd zijn bereid dit
plan uit te voeren als de vereeniging
f 500 beschikbaar stelt en zoo moge
lijk een hoeveelheid koolasch.
In principe heeft het bestuur de
medewerking toegezegd, mede in ver
band met het feit, dat aan de Commis
sie te Souburg indertijd is toegezegd,
dat de voltooiing van opgemeld rij
wielpad het eerste op het werkprogram
der vereeniging voorkwam.
Het bestuur heeft de restr ctie ge
maakt, dat de vereeniging alleen in
staat zal zijn om deze bijdrage te ver
strekken als de Wegencommissie van
den A.N.W.B. 'n gel ij k bedrag' aan
de vereeniging ter beschikking stelt.
Intusschen is van den D recteur van
voormelde Wegencommissie bericht
ontvangen dat genoemde Commissie
slechts een bedrag ter beschikking kan
stellen van f 100.
Zeer erkentelijk voor de mede
werking van den A. N. W. B. betreurt
het bestuur dit besluit, aangezien B.
en W. van Middelburg den aanleg van
het rijwielpad afhankelijk stellen van
een bijdrage ad f 500.
Het bestuur heeft zich nu opnieuw
in verbinding gesteld met genoemden
Directeur om verhooging v,an de bij
drage ad f 100 aan de WegencomnLssie
voor te stellen', of den secretaris in
de gelegenheid te stellen een verhoo-