GOESCHE COUBANT22SÜ BINNENLAND. ZEELAND. NUMMER 87. TWEE BLADEN. WOENSDAG 'JS=m 14 APRIL 1937. EERSTE BLAD. 180e JAARGANG. De Nederlandsche K.L.M. en de Nederlandsche vliegtuigbouw. WEERBEBJONT. Het behoeft U niet veel te kosten GOES. ELBURGSCHE COURANT Voor Middelburg, Goes en agent schap Vlissingen 2.30, elders 2.50 per kwartaal Week-abonn. in Middelburg en Goes 18 ct. p. w. Advertentiën 30 ct. per regel, Ingez. mededeelingen 60 ct. p. r. 'Bij eoirtr. voor beide veel lager; tar. op aamhr. Uitgeefster: Naamlooze Vennootschap „De Middelburgsche Courant Bureaux: Lange Sint Pieterstraat te Middelburg. Telefoon: Redactie 269, Administratie 139 Postrekening no. 43255 Kantoor te GOES: Turfkade, telefoon 17. AangesIotMi bfj het Bureau voor Publiciteitswaarde der Vereeniging de Nederlandsche Dagbladpers. Familieberichten en dankbetuigingen 11 :«««h f 2.10, elke r. m. 30 ct. Rubriek ..Kleine Advertentiën", ten hoogste 6 regels, 75 ct. bij vooruitbetaling Adv. met „Brieven" of „Bevragen bureau dezer com rant" 10 ct extra Bewijsnommers 5 cent. Men schrijft ons: Zeevaart en luchtvaart zijn nationale bedrnven, die Neêrland's naam alom ter wereld een eerenaam doen zijn. Scheeps bouw en vliegtuigbouw hebben eveneens h,et hunne bijgedragen om in den vreem de Neêrland's faam te verspreiden. De relaties tusschen de nationale zeevaart en den Nederlandschen scheepsbouw zijn sedert eeuwen zeer innig. Het meeren- deel der schepen, die door Nederland sche maatschappijen in de vaart zijn ge bracht, stamt ook heden ten dage van Nederlandsche werven. Aanvankelijk leek het, dat ook tusschen de nationale luchtvaart en de Nederlandsche vlieg tuigindustrie nauwe en zakelijke be trekkingen gingen ontstaan. De laatste iaren zijn zij, die zich in deze illusie vermeiden, echter op onzachte en on miskenbare wijze uit hun droom ge wekt, Wie de ontwikkeling der Neder landsche burgerluchtvaart heeft ge volgd, en acht heeft geslagen op de talrijke, vele millioenen verslindende, aankoopen onzer verkeersmaatschappij, de zeker niet ten onrechte gevierde K.L.M moet wel tot eene teleurstel lende ontdekking komen. Want zij, die den siuarknuppel der KIL.M, in han den heeft dus de directie heeft het devies: „Koopt Nederlandsche waar, dan helpen wij elkaar", steeds meer uit het oog verloren ondanks de groote bedragen aan rijkssubsidie, dus aan belastingpenningen, die zij telken jare i» of door hare koffers ziet vloeien. Moeilijk is het om1 dwingende motieven te «Vinden, 'die om man en paard te noemen den heer Presmam noodzaken tot het volgen dezer, hs den letterlijken zin des woords biutenlandsche politiek. En bij ontsten tenis van deze motieven rijst de vraag, of deze verkeersdeskundige zich wel steeds voldoende bewust is van alle groote Nederlandsche belangen, die in zijne handen samenvloeien. Zijnerzijds worden met een zekere regelmaat weliswaar apodictische, „sterke" ver klaringen ter publicatie aan de Neder landsche pers verstrekt, maar een ge fundeerde, deg'elijk geadstrueerde moti veering der thans door de KL.M, ge volgde politiek van uitsluitend aankoo' pen doen in het buitenland, is tot dus verre achterwege gebleven, Beschouwt men de commercieele. po litiek der K.L.M. op den keper, dan kan men met volle waardeering voor haar „pushing power" niet steeds ontko men aan den indruk, dat zij de ontwik keling der Nederlandsche verkeerslucht- vaart veelal meer ziet als een interna tionale snelheidsrace dan als een na tionalen betrouwbaarheidsrit, Wij doe len hiermede in dit verband niet zoo zeer op de rigoureuze instructies, den piloten verstrekt om zich stipt aan het diensischema, de dienstregeling te hou den, doch veeleer hierop, dat zij het directe, ©ogenblikkelijke onzes in ziens ook wel eens vermeende belang der luchtvaartmaatschappij doet preva leeren boven ieder ander belang, onge acht van welken aard, ongeacht ook het tijdsbestek, waarbinnen of wanneer het tot gelding zou kunnen komen. Te den ken ware in dit verband aan de na tionale defensiebelangen en de nationale industrie, implicte de mogelijkheid tot werkverruiming met alle gun stige gevolgen van dien.1) Eene zekere mate van „Rücksichtslosigkeit" moge in den aanvang van de geschiedenis der maatschappij, toen het gold door te zet ten^ carrière en naam te maken, begrij pelijk en te billijken zijn geweest, ten huldigen dage is zij zulks niet meer. Thans gaat het er om, het bedrijf te con- solideeren en de K.L.M. te doen zijn een maatschappij, die èn de belangen en den naam der Nederlandsche luchtvaart hoog houdt èn tevens in de nationale „Wfrtschaft" zooveel doenlijk wordt in geschakeld. Beide eischen kan men zeer wel doen harmonieeren, ook in het be lang van de K.L.M. zelve, Reeds nu toch vragen velen in den lande zich met be zorgdheid af, of vroeg' of laat niet het oogenblïk zal komen, dat uit hoofde van coneurrentie-overwegingen dan wel op grond van bezwaren van militairen of anderen aard, het volgens de K.L.M. - directie „beste vliegtuigtype" in het buitenland weliswaar beschikbaar, doch niet tijdig voor de K.L.M. te verkrijgen zal zijn. iMet andere woorden, of, bij voortzetting van haar huidige politiek, de K.L.M. niet vroeg of laat achter het net zal komen te visschen. Mocht zulk een situatie zich voordoen, dan zal men hier te lande op pijnlijke wijze ervaren, hoe gevaarlijk het was, niet tijdig de noodige maatregelen te hebben geno men. Maatregelen, er toe strekkende om in eigen huis datgene te kunnen ver krijgen, wat voor een goeden gang van zaken in het Kj L.Ml.-bedrijf en in noodgevallen bij 's lands defensie noodzakelijk, ja onmisbaar is. Thans lijkt het er nu en dan op, dat men, door al dan niet schijnbare oogenblikke- lijke of tijdelijke voordeelen verblind, groote, uiteindelijke 'belangen te zeer uit het oog verliest. 1) Het 'bouwen van vliegtuigen is een zeer arbeids-intensief bedrijf, dat de be schikking over vele en geschoolde am bachtslieden vordert. Prins Bernhard woont vergadering van den Raad van State bij. Gistermiddag heeft Prins Bernhard deelgenomen aan de gewone wekelijk- sche vergadering van den R,aad van State. HET PRINSELIJK PAAR OP HET PALEIS SOESTDIJK. Om twaalf uur is heden het Prinselijk paar in een two-seater, zonder een'g gevolg, op het paleis Soestdijk aange komen, waar onmiddellijk de Konink lijke standaard werd geheschen. Zij werden op het bordes ontvangen door jhr. J. A. de Jonge van Zwijns- bergen, intendant van het paleis Soestdijk, waarna de Prinses en de Prins, alvorens naar bilnnen te gaan, de wachtende menigte toewuifden. Uit ,alle^ deelen van het land werd vanochtend een groot aantal bloem stukken op het paleis bezorgd, o.a. een van de gemeente Baarn, waaraan een oorkonde met het zegel van deze gemeente was bevestigd, VERKEERSW AARNEMINGEN OP DE RIJKSWEGEN. De rijkswaterstaat zal op 16, 21 en 26 April, alsook op Hemelvaartsdag langs de rijkswegen verkeerswaarne- mingen laten houden met verschillend doel. In de eerste plaats zal een onderzoek worden ingesteld naar het wegverkeer en het railverkeer, dat zich op spoor wegovergangen voordoet, teneinde hier uit o.a. te kunnen afleiden aan welke spoorwegovergangen in het bijzonder het wegverkeer hinder van de gelijk- vloersche kruisingen ondervindt. Hier voor is het van belang de perioden van afsluiting der overwegen, alsmede de veelvuldigheid ervan te noteeren, voorts het wachtende wegverkeer te tellen en al het wegverkeer dat den overweg passeert. Deze tellingen om vatten ongeveer 100 spoorwegkruisin gen. Bovendien zullen aan ongeveer 130 andere waarnemingspunten op rijkswe gen nog waarnemingen van geheel an deren aard worden gehouden. Hiervoor wordt een beroep gedaan op de mede werking en de mededeelzaamheid van den weggebruiker. De waarnemingen worden echter, ten einde niet teveel oponthoud te veroor zaken, niet aan alle punten tegelijk ge houden. Daarom zijn de waarnemings punten zoodanig over de waarnemings- dagen verdeeldj dat op eiken teldag ruim 40 punten in de waarnemingen zijn begrepen. De bedoeling van deze waarnemin gen is een indruk te krijgen van het af standsverkeer en van het zaken- en toeristisch verkeer. Voorts zal een on derzoek worden ingesteld naar den be zettingsgraad der personenvoertuigen, waartoe het aantal passagiers zal wor den genoteerd, terwijl het tevens van belang is gebleken, hierbij aan te tee kenen hoeveel zg. „mederijders" of „autoparasieten" hieronder begrepen zijn. Onder deze laatstgenoemde cate gorie van passagiers moet het welbe kende en den laatsten tijd zoo veelvul dig voorkomende type worden verstaan, dat aan den openbaren weg de gastvrij heid heeft gevraagd van den bestuur der van een voorbijrdend motorrijtuig. Tevens zal worden nagegaan in hoe verre de oliemotor reeds ingang heeft gevonden bij het wegverkeer. Hierbij zal ook het gewicht van de motorrijtui gen worden opgenomen, hetwelk van de wegenbelastingkaart wordt afgelezen. Zorg dat de kleine zorgen van het leven u niet klein maken. Het is dus van belang dat men in het bijzonder op de waarnemingsdagen zich overtuigt de wegenbelastingkaart bij zich te hebben. In verband met het bovenstaande zul len den bestuurders de volgende vra gen worden gesteld: le. Heeft het motorrijtuig een benzine- of een oliemotor? 2e. Wat is het eigen-gewicht (wegen belastingkaart)? 3e. Wat is het aantal zitplaatsen? (niet inbegrepen de chauffeursplaats). 4e. Hoeveel passagiers? (niet inbe grepen de chauffeur). 5e. Hoeveel z.g. „mederijders" bevin den zich onder de passagiers? 6e. Wat is het doel van reis: zaken of toerisme 7e. Waar bent u vandaag gestart? 8e. Welke pleisterplaatsen doet u vandaag aan of hebt u aangedaan? 9e, Waar eindigt vandaag de reis? Ten aanzien van de onder 8 gestelde vraag kan nog worden opgemerkt, dat onder een pleisterplaats ook wordt ver staan de plaats waar b.v. een forens zijn dageiijkschen arbeid verricht, de plaats, die tijdelijk wordt bezocht voor het doen van boodschappen, het afleg gen van bezoeken, het volgen van een voorstelling, en dergelijken. De waarnemingen zullen v/eder door werkloozen worden verricht, terwijl het verkeer nabij de waarnemingspunten door de koninklijke marechaussee en de rijksveldwacht zal worden geregeld. De waarnemingen vinden plaats van 6 tot 22 uur. NEDERLANDSCHE SPOORWEGEN. De goedkoope avondretours, Veertiendaagsche goedkoope treinen derde klasse naar Hoi- landsche hoofdsteden en terug. Naar wij vernemen zullen de Neder landsche Spoorwegen de bijzondere re- tourkaarten, waarover wij destijds reeds berichtten, van 18 April a.s. dagelijks verkrijgbaar stellen. Zooals reeds eer der medegedeeld, is de prijs slechts iets hooger dan de normale enkele reis- prijsj voor kinderen wordt geen prijs verlaging toegepast. Deze retourkaarten zijn geldig op den dag van afstempeling in de treinen, die na 18.00 uur vertrek ken, echter mag de heenreis niet met de nachtsneltreinen afgelegd worden, Ook zullen, zij het bij wijze van proef, ingelegd worden goedkoope treinen van Groningen, Friesland, van Twente, van Limburg en van Zeeland naar Amster dam, Rotterdam en Den Haag, Het eer ste paar dezer treinen begint 21 April te loopen en wel van Twente, Deventer, en Apeldoorn naar Den Haag (Rotter dam) en van Zeeland, Bergen op Zoom en Roosendaal naar Rotterdam en Den Haag (Amsterdam). Om de veertien dagen zal uit de genoemde streken zulk een goedkoope trein loopen, om beur ten naar Den Haag (Rotterdam) dan wel naar Amsterdam. Zeeland zal in deze periode voor den zomer elke veertien dagen zulk een goedkoopen trein krijgen en wel naar Rotterdam, Den Haag (Am sterdam). Alle hiergenoemde treinen zullen steeds op Woensdag loopen, alleen die van Zeeland zal in de week van He melvaartsdag niet op Woensdag, doch op Donderdag (Hemelvaartsdag) loopen. zxrmsgr—* .in, c*i Eerste-haringcontracl-1937 met Rusland. De reedersvereeniging voor de Neder landsche haringvisscherij heeft heden haar eerste-haringcontract-1937 met Rusland afgesloten. Deze verkoop be treft 8500 Schotsche tonnen haring van den restant-voorraad-1936. De levering zal plaats vinden vóór den aanvang van het seizoen-1937, t.w. vóór 10 Mei a.s, HET JAARVERSLAG VAN DE K. N. A. C. Het motorwegverkeer wordt veel te zwaar belast. Wij ontvingen het jaarverslag v,an de Kon. Ned. Automobiel Club, dat de secretaris, mr. B. Ph. baron van Ha- rinxma thoe Slooten zal uitbrengen op de jaarlijksche algemeene ledenverga dering op 22 April a.s. Daaraan ontleenen wij het volgende: Al kan gereedelijk worden toege stemd, dat het afgeloopen jaar zeer hooge eischen heeft gesteld aan de fi- nancieele draagkracht dezer bevol king, toch wint de overtuiging veld, dat thans een onevenredig aandeel der CfeS»- - lasten op het motorwegverkeer wordt afgewenteld. Verhooging v,an bestaan de en invoering van nieuwe heffingen hebben er het hare toe bijgedragen om zelfs stilstand, gevolgd door achteruit gang, te bewerkstelligen in de ontwik keling van het automobilisme. Niet langer mag worden berust in het aan voeren van de bijzondere tijdsomstan digheden als argument om op den thans gevolgden weg voort te gaan. De drie voornaamste belastingen, welke op het motorverkeer drukken, n.l. de motorrijtuigenbelasting, de ex tra benzine rechten en de personeele belasting, brengen thans een bedrag op, dat de 60 millioen benadert. Met de andere lasten, welke op dat ver keer drukken, komt zulks neer op ge middeld f 450 per auto, dat is een be drag, zeker drie maal zoo hoog als vijf jaren geleden. Stuk voor stuk heeft de K. N. A. C. in 1936 bij her haling aangedrongen op verlaging van de motorrijtuigenbelasting, op verlaging van de benzinerechten, mede in ver band met de genomen monetaire maat regelen en gewezen op de onbillijk heid van en de onmatige opvoering van de tarieven der personeele bel,as ting. Voor dit laatste heeft zij zich met alle gemeentebesturen in verbinding gesteld. Bij herhaling is voorts gewe zen op de onbillijkheid, van de belas ting der brandstof ten behoeve van den versnelden bruggenbouw, waardoor de vreemde figuur wordt verkregen, dat uitsluitend het motorwegverkeer daar voor bet,aalt. Tegen de tolheffingen blijft de K. N. A. C. zich verzetten, evenzeer als tegen den zich als een olievlek uitbreidenden onbillijken druk van gemeentelijke parkeerheffingen in allerlei vorm. Met betrekk'ng tot de lotgevallen der K. N. A. C. zelve memoreert de se cretaris met vreugde de toetreding als lid van Z. K. H. Prins Bernhard. Voorts stemt het tot bijzondere vol doening, dat temidden v,an de ont wrichtende gebeurtenissen van de laatste jaren, ook dit jaar kon worden afgesloten met een overschot aan nieuw toegetreden leden. Ook voor 1937 blijkt de secretaris in dit opzicht opti mistisch gestemd. Wilde staking bij Amslterdamsche scheepswerven. Gistermiddag is onder de nageljon gens v,an de Nederlandsche Scheeps bouw Maatschappij een ongeorganiseer de stakiing uitgebroken, waarbij z ch een aantal volwassenen, in hoofdzaak klinkers en tegenhouders heeft aange sloten. De staking omvat ruim twee honderd personen. De staking betreft een 'loongeschil, in welk verhand een bespreking met de directie was aangevraagd, welke, daar Het hier een volkomen ongeorga niseerd optreden betrof, niet werd toe gestaan. Reeds eenigen tijd zijn met de vak- vereenigingen besprekingen gaande in zake een wijziging van de loonsvoor waarden van verschillende groepen, buiten welke besprekingen om het thans tot vermelde staking is gekomen. Ofschoon het bedrijf der N. S. M„ waar thans 1500 arbeiders werkzaam zijn, voortgang vindt, is uiteraard, wat de werkzaamheden van het klinken be treft, eenige stagnat e ingetreden. Behalve bij de Ned. Scheepsbouw Mij. hebben ook bij de Ned, Dok Mij. de n.ageljongens het werk neergelegd. 70 jonge arbeiders zijn hier gisteren in staking gegaan. De leiding van den metaalbewerkersbond wil geen be sprekingen voeren, wanneer het werk n et hervat wordt. Tegen de verwachting in zijn de sta kende arbeiders vanmorgen niet aan het werk gegaan. Hun aantal heeft zelfs een kleine uitbreiding onder- j gaan, zoodat het aantal stakers geste- i gen is tot ruim 250, «■oeaaBww iiii H AFLOOP AANBESTEDINGEN EN VERKOOPINGEN. Notaris E. C. van Dissel heeft Dinsdag in de „Prins van Oranje" pu- j bliek verkocht onder Goes: I. voor de familie K. Pik-Nonnekes: a. een woon- en winkelhuis en erf aan de Lange Vorststra,at aldaar no. 6, groot 1,15 a. Kooper C. M. Rijk te i Goes qq voor de som van f 3430; b. een woonhuis en erf aan de Lan ge Vorststraat no. 13, groot 50 ca. Kooper J. C. Pik te Goes voor f 1210; II. voor de familie W. de Jonge Braam, een woonhuis met erf en tuin (erfpacht) aan de M. A. de Ruyterlaan no. 84, groot 1,80 a. Koopers P. Bliek en J. Reijnhout beiden te Goes voor f 1890. Verwachting tot morgenavond: DE BILT: In het Noorden zwakke tot matigen wind uit Oostelijke, in het Zui den meest zwakke wind uit uiteenloo- pende richtingen, zwaar bewolkt tot be trokken met waarschijnlijk regen, wei nig verandering in temperatuur. UKKEL (Belgisch weerbericht). Zwak ke tot matigen wind uit verscheidene richtingen, bewolkte hemel met tijde lijke opklaringen, plaatselijk regen, ma tige temperatuur, met een nachtelijk mi nimum van 7 graden. De barometer stijgt. Wo 14 April: Zon op: 5 h 08; onder 18 h 55. Licht op: 19 h 25, Maan op: 6 h 46; onder: 23 h 42. L.K.: 17 April. 6 Hoog- en Laagwater te Vlissingen: April. Hoogwater. 3.02 15.33 3.54 16.22 4.48 17.13 Hoog- en Laagwater te April. Hoogwater. 5.08 17.40 5.56 18.25 6.44 19.12 Westkapelle is 28 min. en Domburg 23 min. vroeger; Veere 38 min. later (S springtij) Wo. 14 S Do. 15 Vr. 16 Wo. 14 S Do. 15 Vr. 16 Laagwater. 9.46 22.01 10.33 22.57 11.20 23.52 Wemeldinge: Laagwater. 10.39 23.05 11.34 0.01 12.25 (Ingez. Med.j Stoomschip omhoog gevaren. In den afgeloopen nacht heeft het van Antwerpen uitgaande Noorsche stoomschip „Snyg" nabij Walsoorden omhoog gezeten. Het schip w,as op weg naar Bordeaux. De „Snyg" is op eigen kracht vlot gekomen en heeft de reis voortgezet. Het passeerde Vlis singen vanochtend om 3,45 uur. Door dit omhoog varen is de zwarte boei nr, 26 van de plaats gedreven en door een sleepboot vanochtend te Hansweert binnengebracht. Buitendienststelling van personeel Stoomtram Mij. Breskens-Maldeghem. Op de vragen van den heer Van Braambeek in verband met het periodiek buiten dienst stellen van personeel door de Stoomtramweg maatschappij „Bres kens-Maldeghem", te Breskens, heeft de minister van waterstaat geantwoord: De N.V. Stoomtramweg Maatschappij Breskens-Maldeghem heeft in de maan den Januari en Februari van dit jaar, gedurende een tijdvak van vijf weken, telkens zes leden van haar personeel een week lang buiten dienst gesteld, zonder betaling van loon op grond van naar zij hoopt tijdelijke -vermindering van vervoer. Zij was van meening, dat deze handelwijze in het belang van haar per soneel de voorkeur verdiende boven ontslag' aan een aantal leden van haar personeel. Deze handelwijze is ten aanz'en van personeel, waarvoor het R.D.V. van toe passing is, in strijd met dit reglement. De minister zal bevorderen, dat her haling wordt v'oorkomen,, doch meent in verband met de moeilijke financieele positie der maatschappij zich te moeten onthouden van aandrang tot restitutie, wegens de daarvan te duchten nadeelige gevolgen. Gistermiddag had in de Melksalon van den heer Bustraan een vergadering plaats van de afdeebng Zeeland Noord van den Bond van Chr. Belastingambte naren. Besproken werd de agenda voor de bondsvergadering welke gehouden zal worden te Utrecht. Tot afgevaardigden werden gekozen de heeren Maat uit Middelburg en Van Antwerpen uit Goes. Het bestuur der Nuts-Spaarb,ank te Vlissingen heeft in zijn bestuurs vergadering gehouden op 12 April jl. besloten, in overleg met eeniée heeren te Goes, aldaar eijnd dezer maand een kantoor der Spaarbank te openen in het voormalig kantoorgebouw der N.V. Bank-Associatie op de Groote Markt.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1937 | | pagina 1