GOESCHE COUBANT22SÜ
BINNENLAND.
ZEELAND.
NUMMER 87.
TWEE BLADEN.
WOENSDAG
'JS=m 14 APRIL 1937.
EERSTE BLAD.
180e JAARGANG.
De Nederlandsche K.L.M. en de
Nederlandsche vliegtuigbouw.
WEERBEBJONT.
Het behoeft U niet veel
te kosten
GOES.
ELBURGSCHE COURANT
Voor Middelburg, Goes en agent
schap Vlissingen 2.30, elders 2.50 per
kwartaal Week-abonn. in Middelburg en
Goes 18 ct. p. w. Advertentiën 30 ct. per
regel, Ingez. mededeelingen 60 ct. p. r.
'Bij eoirtr. voor beide veel lager; tar. op aamhr.
Uitgeefster: Naamlooze Vennootschap „De Middelburgsche Courant Bureaux: Lange Sint Pieterstraat te Middelburg.
Telefoon: Redactie 269, Administratie 139 Postrekening no. 43255 Kantoor te GOES: Turfkade, telefoon 17.
AangesIotMi bfj het Bureau voor Publiciteitswaarde der Vereeniging de Nederlandsche Dagbladpers.
Familieberichten en dankbetuigingen 11
:«««h f 2.10, elke r. m. 30 ct. Rubriek
..Kleine Advertentiën", ten hoogste 6 regels,
75 ct. bij vooruitbetaling Adv. met
„Brieven" of „Bevragen bureau dezer com
rant" 10 ct extra Bewijsnommers 5 cent.
Men schrijft ons:
Zeevaart en luchtvaart zijn nationale
bedrnven, die Neêrland's naam alom ter
wereld een eerenaam doen zijn. Scheeps
bouw en vliegtuigbouw hebben eveneens
h,et hunne bijgedragen om in den vreem
de Neêrland's faam te verspreiden. De
relaties tusschen de nationale zeevaart
en den Nederlandschen scheepsbouw zijn
sedert eeuwen zeer innig. Het meeren-
deel der schepen, die door Nederland
sche maatschappijen in de vaart zijn ge
bracht, stamt ook heden ten dage van
Nederlandsche werven. Aanvankelijk
leek het, dat ook tusschen de nationale
luchtvaart en de Nederlandsche vlieg
tuigindustrie nauwe en zakelijke be
trekkingen gingen ontstaan. De laatste
iaren zijn zij, die zich in deze illusie
vermeiden, echter op onzachte en on
miskenbare wijze uit hun droom ge
wekt, Wie de ontwikkeling der Neder
landsche burgerluchtvaart heeft ge
volgd, en acht heeft geslagen op de
talrijke, vele millioenen verslindende,
aankoopen onzer verkeersmaatschappij,
de zeker niet ten onrechte gevierde
K.L.M moet wel tot eene teleurstel
lende ontdekking komen. Want zij, die
den siuarknuppel der KIL.M, in han
den heeft dus de directie heeft
het devies: „Koopt Nederlandsche
waar, dan helpen wij elkaar", steeds
meer uit het oog verloren ondanks de
groote bedragen aan rijkssubsidie, dus
aan belastingpenningen, die zij telken
jare i» of door hare koffers ziet
vloeien. Moeilijk is het om1 dwingende
motieven te «Vinden, 'die om man
en paard te noemen den heer
Presmam noodzaken tot het volgen
dezer, hs den letterlijken zin des woords
biutenlandsche politiek. En bij ontsten
tenis van deze motieven rijst de vraag,
of deze verkeersdeskundige zich wel
steeds voldoende bewust is van alle
groote Nederlandsche belangen, die in
zijne handen samenvloeien. Zijnerzijds
worden met een zekere regelmaat
weliswaar apodictische, „sterke" ver
klaringen ter publicatie aan de Neder
landsche pers verstrekt, maar een ge
fundeerde, deg'elijk geadstrueerde moti
veering der thans door de KL.M, ge
volgde politiek van uitsluitend aankoo'
pen doen in het buitenland, is tot dus
verre achterwege gebleven,
Beschouwt men de commercieele. po
litiek der K.L.M. op den keper, dan kan
men met volle waardeering voor haar
„pushing power" niet steeds ontko
men aan den indruk, dat zij de ontwik
keling der Nederlandsche verkeerslucht-
vaart veelal meer ziet als een interna
tionale snelheidsrace dan als een na
tionalen betrouwbaarheidsrit, Wij doe
len hiermede in dit verband niet zoo
zeer op de rigoureuze instructies, den
piloten verstrekt om zich stipt aan het
diensischema, de dienstregeling te hou
den, doch veeleer hierop, dat zij het
directe, ©ogenblikkelijke onzes in
ziens ook wel eens vermeende belang
der luchtvaartmaatschappij doet preva
leeren boven ieder ander belang, onge
acht van welken aard, ongeacht ook het
tijdsbestek, waarbinnen of wanneer het
tot gelding zou kunnen komen. Te den
ken ware in dit verband aan de na
tionale defensiebelangen en de nationale
industrie, implicte de mogelijkheid
tot werkverruiming met alle gun
stige gevolgen van dien.1) Eene zekere
mate van „Rücksichtslosigkeit" moge in
den aanvang van de geschiedenis der
maatschappij, toen het gold door te zet
ten^ carrière en naam te maken, begrij
pelijk en te billijken zijn geweest, ten
huldigen dage is zij zulks niet meer.
Thans gaat het er om, het bedrijf te con-
solideeren en de K.L.M. te doen zijn een
maatschappij, die èn de belangen en den
naam der Nederlandsche luchtvaart
hoog houdt èn tevens in de nationale
„Wfrtschaft" zooveel doenlijk wordt in
geschakeld. Beide eischen kan men zeer
wel doen harmonieeren, ook in het be
lang van de K.L.M. zelve, Reeds nu toch
vragen velen in den lande zich met be
zorgdheid af, of vroeg' of laat niet het
oogenblïk zal komen, dat uit hoofde van
coneurrentie-overwegingen dan wel op
grond van bezwaren van militairen of
anderen aard, het volgens de K.L.M. -
directie „beste vliegtuigtype" in het
buitenland weliswaar beschikbaar, doch
niet tijdig voor de K.L.M. te verkrijgen
zal zijn. iMet andere woorden, of, bij
voortzetting van haar huidige politiek,
de K.L.M. niet vroeg of laat achter het
net zal komen te visschen. Mocht zulk
een situatie zich voordoen, dan zal men
hier te lande op pijnlijke wijze ervaren,
hoe gevaarlijk het was, niet tijdig de
noodige maatregelen te hebben geno
men. Maatregelen, er toe strekkende
om in eigen huis datgene te kunnen ver
krijgen, wat voor een goeden gang van
zaken in het Kj L.Ml.-bedrijf en in
noodgevallen bij 's lands defensie
noodzakelijk, ja onmisbaar is. Thans
lijkt het er nu en dan op, dat men, door
al dan niet schijnbare oogenblikke-
lijke of tijdelijke voordeelen verblind,
groote, uiteindelijke 'belangen te zeer
uit het oog verliest.
1) Het 'bouwen van vliegtuigen is een
zeer arbeids-intensief bedrijf, dat de be
schikking over vele en geschoolde am
bachtslieden vordert.
Prins Bernhard woont vergadering van
den Raad van State bij.
Gistermiddag heeft Prins Bernhard
deelgenomen aan de gewone wekelijk-
sche vergadering van den R,aad van
State.
HET PRINSELIJK PAAR OP HET
PALEIS SOESTDIJK.
Om twaalf uur is heden het Prinselijk
paar in een two-seater, zonder een'g
gevolg, op het paleis Soestdijk aange
komen, waar onmiddellijk de Konink
lijke standaard werd geheschen.
Zij werden op het bordes ontvangen
door jhr. J. A. de Jonge van Zwijns-
bergen, intendant van het paleis
Soestdijk, waarna de Prinses en de
Prins, alvorens naar bilnnen te gaan,
de wachtende menigte toewuifden.
Uit ,alle^ deelen van het land werd
vanochtend een groot aantal bloem
stukken op het paleis bezorgd, o.a.
een van de gemeente Baarn, waaraan
een oorkonde met het zegel van deze
gemeente was bevestigd,
VERKEERSW AARNEMINGEN
OP DE RIJKSWEGEN.
De rijkswaterstaat zal op 16, 21 en
26 April, alsook op Hemelvaartsdag
langs de rijkswegen verkeerswaarne-
mingen laten houden met verschillend
doel.
In de eerste plaats zal een onderzoek
worden ingesteld naar het wegverkeer
en het railverkeer, dat zich op spoor
wegovergangen voordoet, teneinde hier
uit o.a. te kunnen afleiden aan welke
spoorwegovergangen in het bijzonder
het wegverkeer hinder van de gelijk-
vloersche kruisingen ondervindt. Hier
voor is het van belang de perioden van
afsluiting der overwegen, alsmede de
veelvuldigheid ervan te noteeren,
voorts het wachtende wegverkeer te
tellen en al het wegverkeer dat den
overweg passeert. Deze tellingen om
vatten ongeveer 100 spoorwegkruisin
gen.
Bovendien zullen aan ongeveer 130
andere waarnemingspunten op rijkswe
gen nog waarnemingen van geheel an
deren aard worden gehouden. Hiervoor
wordt een beroep gedaan op de mede
werking en de mededeelzaamheid van
den weggebruiker.
De waarnemingen worden echter, ten
einde niet teveel oponthoud te veroor
zaken, niet aan alle punten tegelijk ge
houden. Daarom zijn de waarnemings
punten zoodanig over de waarnemings-
dagen verdeeldj dat op eiken teldag
ruim 40 punten in de waarnemingen zijn
begrepen.
De bedoeling van deze waarnemin
gen is een indruk te krijgen van het af
standsverkeer en van het zaken- en
toeristisch verkeer. Voorts zal een on
derzoek worden ingesteld naar den be
zettingsgraad der personenvoertuigen,
waartoe het aantal passagiers zal wor
den genoteerd, terwijl het tevens van
belang is gebleken, hierbij aan te tee
kenen hoeveel zg. „mederijders" of
„autoparasieten" hieronder begrepen
zijn. Onder deze laatstgenoemde cate
gorie van passagiers moet het welbe
kende en den laatsten tijd zoo veelvul
dig voorkomende type worden verstaan,
dat aan den openbaren weg de gastvrij
heid heeft gevraagd van den bestuur
der van een voorbijrdend motorrijtuig.
Tevens zal worden nagegaan in hoe
verre de oliemotor reeds ingang heeft
gevonden bij het wegverkeer. Hierbij
zal ook het gewicht van de motorrijtui
gen worden opgenomen, hetwelk van de
wegenbelastingkaart wordt afgelezen.
Zorg dat de kleine zorgen van het
leven u niet klein maken.
Het is dus van belang dat men in het
bijzonder op de waarnemingsdagen zich
overtuigt de wegenbelastingkaart bij
zich te hebben.
In verband met het bovenstaande zul
len den bestuurders de volgende vra
gen worden gesteld:
le. Heeft het motorrijtuig een benzine-
of een oliemotor?
2e. Wat is het eigen-gewicht (wegen
belastingkaart)?
3e. Wat is het aantal zitplaatsen?
(niet inbegrepen de chauffeursplaats).
4e. Hoeveel passagiers? (niet inbe
grepen de chauffeur).
5e. Hoeveel z.g. „mederijders" bevin
den zich onder de passagiers?
6e. Wat is het doel van reis: zaken of
toerisme
7e. Waar bent u vandaag gestart?
8e. Welke pleisterplaatsen doet u
vandaag aan of hebt u aangedaan?
9e, Waar eindigt vandaag de reis?
Ten aanzien van de onder 8 gestelde
vraag kan nog worden opgemerkt, dat
onder een pleisterplaats ook wordt ver
staan de plaats waar b.v. een forens
zijn dageiijkschen arbeid verricht, de
plaats, die tijdelijk wordt bezocht voor
het doen van boodschappen, het afleg
gen van bezoeken, het volgen van een
voorstelling, en dergelijken.
De waarnemingen zullen v/eder door
werkloozen worden verricht, terwijl het
verkeer nabij de waarnemingspunten
door de koninklijke marechaussee en
de rijksveldwacht zal worden geregeld.
De waarnemingen vinden plaats van
6 tot 22 uur.
NEDERLANDSCHE SPOORWEGEN.
De goedkoope avondretours,
Veertiendaagsche goedkoope
treinen derde klasse naar Hoi-
landsche hoofdsteden en terug.
Naar wij vernemen zullen de Neder
landsche Spoorwegen de bijzondere re-
tourkaarten, waarover wij destijds reeds
berichtten, van 18 April a.s. dagelijks
verkrijgbaar stellen. Zooals reeds eer
der medegedeeld, is de prijs slechts iets
hooger dan de normale enkele reis-
prijsj voor kinderen wordt geen prijs
verlaging toegepast. Deze retourkaarten
zijn geldig op den dag van afstempeling
in de treinen, die na 18.00 uur vertrek
ken, echter mag de heenreis niet met
de nachtsneltreinen afgelegd worden,
Ook zullen, zij het bij wijze van proef,
ingelegd worden goedkoope treinen van
Groningen, Friesland, van Twente, van
Limburg en van Zeeland naar Amster
dam, Rotterdam en Den Haag, Het eer
ste paar dezer treinen begint 21 April
te loopen en wel van Twente, Deventer,
en Apeldoorn naar Den Haag (Rotter
dam) en van Zeeland, Bergen op
Zoom en Roosendaal naar Rotterdam en
Den Haag (Amsterdam). Om de veertien
dagen zal uit de genoemde streken zulk
een goedkoope trein loopen, om beur
ten naar Den Haag (Rotterdam) dan wel
naar Amsterdam. Zeeland zal in deze
periode voor den zomer elke veertien
dagen zulk een goedkoopen trein krijgen
en wel naar Rotterdam, Den Haag (Am
sterdam). Alle hiergenoemde treinen
zullen steeds op Woensdag loopen, alleen
die van Zeeland zal in de week van He
melvaartsdag niet op Woensdag, doch op
Donderdag (Hemelvaartsdag) loopen.
zxrmsgr—* .in, c*i
Eerste-haringcontracl-1937 met Rusland.
De reedersvereeniging voor de Neder
landsche haringvisscherij heeft heden
haar eerste-haringcontract-1937 met
Rusland afgesloten. Deze verkoop be
treft 8500 Schotsche tonnen haring van
den restant-voorraad-1936. De levering
zal plaats vinden vóór den aanvang van
het seizoen-1937, t.w. vóór 10 Mei a.s,
HET JAARVERSLAG VAN DE
K. N. A. C.
Het motorwegverkeer wordt
veel te zwaar belast.
Wij ontvingen het jaarverslag v,an de
Kon. Ned. Automobiel Club, dat de
secretaris, mr. B. Ph. baron van Ha-
rinxma thoe Slooten zal uitbrengen op
de jaarlijksche algemeene ledenverga
dering op 22 April a.s.
Daaraan ontleenen wij het volgende:
Al kan gereedelijk worden toege
stemd, dat het afgeloopen jaar zeer
hooge eischen heeft gesteld aan de fi-
nancieele draagkracht dezer bevol
king, toch wint de overtuiging veld,
dat thans een onevenredig aandeel der
CfeS»- -
lasten op het motorwegverkeer wordt
afgewenteld. Verhooging v,an bestaan
de en invoering van nieuwe heffingen
hebben er het hare toe bijgedragen om
zelfs stilstand, gevolgd door achteruit
gang, te bewerkstelligen in de ontwik
keling van het automobilisme. Niet
langer mag worden berust in het aan
voeren van de bijzondere tijdsomstan
digheden als argument om op den
thans gevolgden weg voort te gaan.
De drie voornaamste belastingen,
welke op het motorverkeer drukken,
n.l. de motorrijtuigenbelasting, de ex
tra benzine rechten en de personeele
belasting, brengen thans een bedrag
op, dat de 60 millioen benadert. Met
de andere lasten, welke op dat ver
keer drukken, komt zulks neer op ge
middeld f 450 per auto, dat is een be
drag, zeker drie maal zoo hoog als
vijf jaren geleden. Stuk voor stuk
heeft de K. N. A. C. in 1936 bij her
haling aangedrongen op verlaging van
de motorrijtuigenbelasting, op verlaging
van de benzinerechten, mede in ver
band met de genomen monetaire maat
regelen en gewezen op de onbillijk
heid van en de onmatige opvoering
van de tarieven der personeele bel,as
ting. Voor dit laatste heeft zij zich met
alle gemeentebesturen in verbinding
gesteld. Bij herhaling is voorts gewe
zen op de onbillijkheid, van de belas
ting der brandstof ten behoeve van den
versnelden bruggenbouw, waardoor de
vreemde figuur wordt verkregen, dat
uitsluitend het motorwegverkeer daar
voor bet,aalt. Tegen de tolheffingen
blijft de K. N. A. C. zich verzetten,
evenzeer als tegen den zich als een
olievlek uitbreidenden onbillijken druk
van gemeentelijke parkeerheffingen in
allerlei vorm.
Met betrekk'ng tot de lotgevallen
der K. N. A. C. zelve memoreert de se
cretaris met vreugde de toetreding als
lid van Z. K. H. Prins Bernhard.
Voorts stemt het tot bijzondere vol
doening, dat temidden v,an de ont
wrichtende gebeurtenissen van de
laatste jaren, ook dit jaar kon worden
afgesloten met een overschot aan nieuw
toegetreden leden. Ook voor 1937
blijkt de secretaris in dit opzicht opti
mistisch gestemd.
Wilde staking bij Amslterdamsche
scheepswerven.
Gistermiddag is onder de nageljon
gens v,an de Nederlandsche Scheeps
bouw Maatschappij een ongeorganiseer
de stakiing uitgebroken, waarbij z ch
een aantal volwassenen, in hoofdzaak
klinkers en tegenhouders heeft aange
sloten. De staking omvat ruim twee
honderd personen.
De staking betreft een 'loongeschil,
in welk verhand een bespreking met
de directie was aangevraagd, welke,
daar Het hier een volkomen ongeorga
niseerd optreden betrof, niet werd toe
gestaan.
Reeds eenigen tijd zijn met de vak-
vereenigingen besprekingen gaande in
zake een wijziging van de loonsvoor
waarden van verschillende groepen,
buiten welke besprekingen om het
thans tot vermelde staking is gekomen.
Ofschoon het bedrijf der N. S. M„ waar
thans 1500 arbeiders werkzaam zijn,
voortgang vindt, is uiteraard, wat de
werkzaamheden van het klinken be
treft, eenige stagnat e ingetreden.
Behalve bij de Ned. Scheepsbouw
Mij. hebben ook bij de Ned, Dok Mij.
de n.ageljongens het werk neergelegd.
70 jonge arbeiders zijn hier gisteren
in staking gegaan. De leiding van den
metaalbewerkersbond wil geen be
sprekingen voeren, wanneer het werk
n et hervat wordt.
Tegen de verwachting in zijn de sta
kende arbeiders vanmorgen niet aan
het werk gegaan. Hun aantal heeft
zelfs een kleine uitbreiding onder- j
gaan, zoodat het aantal stakers geste- i
gen is tot ruim 250,
«■oeaaBww iiii H
AFLOOP AANBESTEDINGEN EN
VERKOOPINGEN.
Notaris E. C. van Dissel heeft
Dinsdag in de „Prins van Oranje" pu- j
bliek verkocht onder Goes:
I. voor de familie K. Pik-Nonnekes:
a. een woon- en winkelhuis en erf
aan de Lange Vorststra,at aldaar no.
6, groot 1,15 a. Kooper C. M. Rijk te i
Goes qq voor de som van f 3430;
b. een woonhuis en erf aan de Lan
ge Vorststraat no. 13, groot 50 ca.
Kooper J. C. Pik te Goes voor f 1210;
II. voor de familie W. de Jonge
Braam, een woonhuis met erf en tuin
(erfpacht) aan de M. A. de Ruyterlaan
no. 84, groot 1,80 a. Koopers P. Bliek
en J. Reijnhout beiden te Goes voor
f 1890.
Verwachting tot morgenavond:
DE BILT: In het Noorden zwakke tot
matigen wind uit Oostelijke, in het Zui
den meest zwakke wind uit uiteenloo-
pende richtingen, zwaar bewolkt tot be
trokken met waarschijnlijk regen, wei
nig verandering in temperatuur.
UKKEL (Belgisch weerbericht). Zwak
ke tot matigen wind uit verscheidene
richtingen, bewolkte hemel met tijde
lijke opklaringen, plaatselijk regen, ma
tige temperatuur, met een nachtelijk mi
nimum van 7 graden. De barometer
stijgt.
Wo 14 April: Zon op: 5 h 08; onder
18 h 55. Licht op: 19 h 25, Maan op: 6 h
46; onder: 23 h 42. L.K.: 17 April.
6
Hoog- en Laagwater te Vlissingen:
April.
Hoogwater.
3.02 15.33
3.54 16.22
4.48 17.13
Hoog- en Laagwater te
April.
Hoogwater.
5.08 17.40
5.56 18.25
6.44 19.12
Westkapelle is 28 min. en Domburg
23 min. vroeger; Veere 38 min. later
(S springtij)
Wo. 14 S
Do. 15
Vr. 16
Wo. 14 S
Do. 15
Vr. 16
Laagwater.
9.46 22.01
10.33 22.57
11.20 23.52
Wemeldinge:
Laagwater.
10.39 23.05
11.34
0.01 12.25
(Ingez. Med.j
Stoomschip omhoog gevaren.
In den afgeloopen nacht heeft het
van Antwerpen uitgaande Noorsche
stoomschip „Snyg" nabij Walsoorden
omhoog gezeten. Het schip w,as op
weg naar Bordeaux. De „Snyg" is op
eigen kracht vlot gekomen en heeft
de reis voortgezet. Het passeerde Vlis
singen vanochtend om 3,45 uur.
Door dit omhoog varen is de zwarte
boei nr, 26 van de plaats gedreven en
door een sleepboot vanochtend te
Hansweert binnengebracht.
Buitendienststelling van personeel
Stoomtram Mij. Breskens-Maldeghem.
Op de vragen van den heer Van
Braambeek in verband met het periodiek
buiten dienst stellen van personeel door
de Stoomtramweg maatschappij „Bres
kens-Maldeghem", te Breskens, heeft de
minister van waterstaat geantwoord:
De N.V. Stoomtramweg Maatschappij
Breskens-Maldeghem heeft in de maan
den Januari en Februari van dit jaar,
gedurende een tijdvak van vijf weken,
telkens zes leden van haar personeel een
week lang buiten dienst gesteld, zonder
betaling van loon op grond van naar
zij hoopt tijdelijke -vermindering van
vervoer. Zij was van meening, dat deze
handelwijze in het belang van haar per
soneel de voorkeur verdiende boven
ontslag' aan een aantal leden van haar
personeel.
Deze handelwijze is ten aanz'en van
personeel, waarvoor het R.D.V. van toe
passing is, in strijd met dit reglement.
De minister zal bevorderen, dat her
haling wordt v'oorkomen,, doch meent
in verband met de moeilijke financieele
positie der maatschappij zich te moeten
onthouden van aandrang tot restitutie,
wegens de daarvan te duchten nadeelige
gevolgen.
Gistermiddag had in de Melksalon
van den heer Bustraan een vergadering
plaats van de afdeebng Zeeland Noord
van den Bond van Chr. Belastingambte
naren.
Besproken werd de agenda voor de
bondsvergadering welke gehouden zal
worden te Utrecht. Tot afgevaardigden
werden gekozen de heeren Maat uit
Middelburg en Van Antwerpen uit
Goes.
Het bestuur der Nuts-Spaarb,ank
te Vlissingen heeft in zijn bestuurs
vergadering gehouden op 12 April jl.
besloten, in overleg met eeniée heeren
te Goes, aldaar eijnd dezer maand
een kantoor der Spaarbank te openen
in het voormalig kantoorgebouw der
N.V. Bank-Associatie op de Groote
Markt.