Wat is nu eigenlijk de Rijksverkeersinspectie ZEELAND. overheersching? MIDDELBURG. vermindering van belasting verzocht. beterschap beloofd. werk in werkverschaffing. toezicht op het l. o. schoolverzuim. langzaam werken? Uil de MiddelWgsche Courant van vóór vijftig jaar. hartelijkheid, en met vol begrip voor de eigenaardige taak welke zij daar te ver vullen had. Zij is in Brazilië onthaald en gehuldigd op een wijze die niet alleen hoogst vereerend is voor ons land en ons volk als geheel, doch ook persoon lijk voor de leden der missie, en in het bijzonder voor de persoon van den lei der dezer ambassade, jhr. Van Karne- beek. De vele blijken van sympathie, welke jegens het hoofd der Nederland sche handelsmissie zijn betoond geven waarlijk alle aanleiding om de verwach ting uit te spreken dat er een sfeer ge schapen is, waarin het Nederlandsch Braziliaansche handelsverkeer zich in de eerstkomende jaren zal kunnen ont wikkelen op een wijze welke voor beide landen zoowel eervol als winstgevend moge blijken te zijn. De Joden in de Nederlandsche volkshuishouding. Th. M. van der Beugel schreef het vol gende aan enkele Nederlandsche dag bladen: In een vergadering van de N.S.B. te Alphen a/d. Rijn heeft, volgens de pers, de heer Mussert verklaard, dat de N.S.B. niet antisemietisch is, maar dat men, eenmaal aan het bewind zijnde, evenals in het „buitenland" ook hier een eind zal maken aan de overheersching van de Joden, welke nu op schier elk gebied tot uiting zou komen. Cijfers werden er niet bij genoemd. Wij geven hieronder eenige: In onze Regeering is geen enkel joodsch minister, in de Tweede Kamer zijn van de 100 leden slechts 3 joden, in de Eerste Kamer van de 50 leden slechts 5 joden, in de Gedeputeerde Sta ten der Provincies van de 65 leden slechts 4 joden en in de Provinciale Sta ten van de 590 leden slechts ongeveer 30 joden. Van de 20 grootste gemeenten is niet één jood burgemeester en van de 73 wethouders zijn er 5 joden. Van de 990 leden van den Hoogen Raad, Ge rechtshoven, Arrondissementsrechtban ken en Kantongerechten zijn 46 joden. Men heeft aangetoond, dat in de leiding van Leger en Vloot de joden practisch in het geheel niet vertegenwoordigd zijn. Ondanks het feit, dat door een speciale geaardheid het joodsche element onder de professoren, doktoren, en advocaten iets ruimer vertegenwoordigd is, blijft het gemiddelde percentage vér beneden 10 procent. Hierbij moet dan nog in aan merking genomen worden, dat, behalve deze geaardheid, ook historische belem meringen tot het uitoefenen van andere beroepen, de joden naar deze vrije be roepen gedreven hebben. In de leiding van de voornaamste in stellingen op gebied van muziek, beel dende kunsten is van een joodschen in vloed geen sprake. Bestuur en leiding van Concertgebouw, Residentie-orkest, Academie v,an Beeldende Kunsten. ïn de tooneelwereld werken ook zeker ver dienstelijke joden, doch van een jood sche overheersching is evenmin sprake. Maar wel zeer sterk valt, bij ernstige bestudeering van het Nederlandsche en het Nederlandsch-Indische bedrijfsleven, de relatief weinig belangrijke rol op, die blijkbaar daarin door de joden wordt ge speeld. Men behoeft daarbij nog niet eens aan landbouw, veeteelt en vissche- rij te denken, waarin van de 3.300.000 in beroepen werkzame Nederlanders 650.000 personen, d.i, dus zesmaal zoo veel als de totale joodsch-Nederland- S'nds eenigen tijd vindt hij, die zich door de Bellinkstraat naar de Kaaien begeeft, aan het laatste huis ter rech terzijde een bordje bevestigd met het opschrift: Rijksverkeersin- s p e c t i e. Vraagt men zich af, wat dit nu eigen lijk zal beteekenen, dan komt men, be grijpelijkerwijze, tot de onderstellng dat men hier te maken heeft met een van Rijkswege ingestelde inspectie van het verkeer. Het eerste deel dezer on derstelling is geheel, het laatste echter vooralsnog maar zeer ten deele juist. W,ant „het" verkeer is, naar de onin gewijde toch wel zal onderstellen, alle verkeer, dus: alles wat zich net te water (scheepvaart) en niet in de lucht (luchtvaart) maar binnen Neerlands grenzen over het aardoppervlak voort beweegt: menschen en dieren, met en zonder behulp van werktuigen en ma chines. Misschien zal dit er op den duur nog wel eens vin komen, dat al dit ver keer onder 't gestrenge toezicht eener Rijksverkeersinspectie zal komen te staan, maar vandaag aan den dag is het nog lang zoover niet: de Rijksver keersinspectie heeft nu nog een aan zienlijk beperkter taak. Welke is deze? Laat dat hier in 't kort eens verteld mogen worden. De Rijksverkeersinspec- t i e werd ingesteld bij Koninklijk Besluit van 12 Juni '36 Stbl. 573, Art. 1 van dit besluit stelt haar tot taak: „het toezicht op het verkeer en de handh.a- v ng en uitvoering van de desbetref fende voorschriften en regelingen, voor zoover haar dit bij de Wet of Algemee- nen Maatregel van Bestuur wordt opge dragen. Zij oefent' mede uit het in art. 10 van de Spoorwegwet bedoelde toe zicht." sche bevolking, arbeiden, en waar van eenigen joodschen invloed zeker door niemand zal worden gesproken. Doch ook wanneer men de Prijscourant van de Vereeniging voor den Effectenhandel bestudeert, waarin alle eenigszins be langrijke Nederlandsche of Neder landsch-Indische ondernemingen zijn ver tegenwoordigd, komt men tot de con clusie. (Van de 15 bestuursleden dezer vereeniging zijn 2 joden, terwijl slechts 18 procent van de bezoekers der Effec tenbeurs jood is). De Banken: In de directie der Nederlandsche Bank zetelt geen jood. In de directies van de Nederlandsche Handel-maatschappij, de Nederlandsch- Indische Handelsbank, de Amsterdam- sche Bank, de Rotterdamsche Bankver- eeniging en de Twentsche Bank tezamen met 19 directeuren, zitten in totaal twee joden. De Nederlandsche indu strie: In de directie der Koninklijke Petroleum en van Philips zijn geen jo den. In het beheerend lichaam van het Unilever-concern zijn van de 24 leden 4 joden. In de Nederlandsche metaalindu strie: Werkspoor, Heemaf, De Muinck Keiser, de Hoogovens, zijn geen joden, In den Scheepsbouw: De Nederlandsche Scheepsbouw, de Rotterdamsche Droog dok Maatschappij, Wilton-Feijenoord, de Schelde, Piet Smit, vindt men in de directies het joodsche element niet ver tegenwoordigd. In de Nederlandsche Ka- belfabrieken en de Ned. Gist- en Spiri tusfabriek evenmin. In de Limburgsche kolenindustr'e zijn zij niet. In de Bra- bantsche beetwortelsuikerindustrie dito. In Heineken's Bierbrouwerij, De Amstel, Van Vollenhoven vindt ge ze niet. De Scheepvaart: In de Hol- land-Amerika Lijn, de Koninklijke Ne derlandsche Stoomvaart Maatschappij, de Stoomvaart Mij. „Nederland", de Rotterdamsche Lloyd, de Koninklijke Paketvaart Maatschappij, Van Nievelt Goudriaan, de Stoomvaart Maatschappij „De Maas", De Oostzee, geen joden. De Suiker: In de directies der H.V.A., der Javasche Cultuur Maat schappij, der Nederlandsch-Indische Sui ker-Unie, der Koloniale Bank, der Cul tuur-Maatschappij der Vorstenlanden zult gij ze tevergeefs zoeken. De Rubber: De Amsterdam Rub ber, de Bandar, de Vico, de Deli-Batavia Rubber, alle maatschappijen van den heer Burger, de Vereenigde Majanglan- den, de Kali-Bakar worden door niet- joden geleid. De Tabak: Geen van de directies der „Big-Four": de Deli-Maatschappij, de Deli-Batavia, de Senembah en de Arendsburg, telt joden onder haar leden. De Spoorwegen: Noch in de directie der Nederlandsche Spoorwegen, noch in die der Deli Spoorweg Maat schappij der Nederlandsch-Indische Spoorweg-Maatschappij of van de Ne derlandsch-Indische Tramweg Maat schappij zijn joden te vinden. In al deze rubrieken heb ik slechts de voornaamste maatschappijen ge noemd. Men zou de lijst met nog tiental len namen kunnen aanvullen. Ten slotte de Warenhuizen en de C h a i n-S tores: Natuurlijk is er geen enkele reden, waarom naast Bijenkorf en Gerzon in deze categorie niet Vroom Dreesmann, C, A., Simon de Wit, Albert Heyn en De Gruyter genoemd zouden worden. Zij alle zijn niet anders dan producten Taak der R. v. i- De eerste taak welke de Rijksver keersinspectie werd opgedragen ont sproot aan het K.B. van 12 J,an. '37, ook genaamd Reglement Au tovervoer Personen (of: R. A. P.) Art. 2 van dit reglement zegt: „Onverschill'g of het vervoer al dan niet ten deeie in het buitenland plaats vindt, wordt een vergunning vereischt voor: a. de uitoefening van een auto busdienst over de wegen; b. de u'tvoering van toerwagenrit- ten over de wegen; c. de exploitatie van taxi's over de wegen; d. de exploitatie van huurauto's over de wegen; en wordt een inschrijving vereischt voor de bewerkstell'ging van eigen vervoer over de wegen." Als men dit beschouwt met de in art. 1 gegeven begripsomschrijving van de mogelijkheden van personenvervoer, dan volgt daaruit, dat (voortaan, zoo kunnen we wel zeggen, ,a 1 1 e per sonenvervoer tegen ver- go e d i n g, afhankelijk is gesteld van een vergunning. Autobusdiensten. De taak van de Rijksverkeers'nsjpec- tie ten opzichte van de „autobusdiens ten" is veelomvattend! Wanneer een ondernemer een vergun ning voor een vasten busdienst in meer dan één gemeente wenscht, dan dient hij de aanvrage daartoe in bij den In specteur-Generaal van het Verkeer, Kon'ngskade 25, te 's-G r a v e n h a- g e. Aanvragen voor uitoefening van een autobusdienst binnen een gemeente worden verleend door B. en W. met eventueel beroep op den ge meenteraad. De Inspecteur-Generaal legt de ge- van de algemeene economische ontwik keling, die zich in de laatste 30 a 40 jaar in alle geledingen van onze maat schappij in de geheele wereld heeft voorgedaan. Van de „hardship", die deze ontwikkeling voor bepaalde stan den heeft meegebracht, kan men toch bezwaarlijk den joden de schuld geven. Hoezeer men bepaalden kant de betee- kenis, speciaal der z.g. joodsche waren huizen, overdreven heeft, kan trouwens wel hieruit blijken, dat het preferente- plus het gewone aandeelen-kapitaal van Bijenkorf en Gerzon tezamen 14 mil- lioen bedraagt, d.i. ongeveer 1 pro mille van het Nederlandsche volksvermogen, dat op het oogenblik tusschen 12 en 15 milliard gulden wordt geschat. Uw lezers kunnen nu uit deze cijfers opmaken wat er waar is van den overheerschenden invloed van het jood sche element in Nederland, Het bestuur van de Vereeniging voor Instrumentale Muziek wijst er in een adres aan den gemeenteraad op, dat de vereeniging gebukt gaat onder de 20 stedelijke vermakelijkheidsbelasting. De vereeniging geeft nu bijna 50 jaar als eenige in Middelburg, ja in Zeeland, symphonieconcerten, laat solisten op treden en werkt belangloos mede aan de concerten van de Kon. Zangver. „Tot Oefening en Uitspanning"; zij vervult dus een belangrijke cutureele taak, waardoor zij h.i. niet gelijk kan worden gesteld met een amusementsbedrijf. Blijft de belasting op 20 gehand haafd, dan zal het op peil houden van het concertbezoek, en daarmede het voortbestaan der vereeniging, ernstig gevaar loopen. Dat dit tevens een noodlottige uitwerking zou hebben, zoo wel op de uitvoeringen der Kon. Zang- vereeniging, als op het voortbestaan der Concert- en Gehoorzaal, behoeft geen nader betoog. Het bestuur verzoekt den Raad dan ook dringend, de belasting te verlagen tot 10 Het bestuur van de Kon. Zangver. „Tot Oefening en Uitspanning wijst er in een adres op, dat de vereeniging nu meer dan 100 jaren de cultureele belan gen van Middelburg en Zeeland dient door jaarlijksche uitvoeringen van Ora toria en Passionsmuziek enz. met vol ledige orkestbegeleiding en uitnemende solisten en dat ook zij daarom niet als een gewoon amusementsbedrijf is te be schouwen; daarbij verhoogen de uitga ven o.a. door huurverhooging voor de Concertzaal en verminderen zij o.a. door de belastingen op goederen in de doo- de hand, die de uitkeering o.a. van het Bomme v. d Broecke fonds heeft doen verminderen. Ook deze vereeniging vraagt derhalve den Raad om verlaging' van de belasting van 20 op 10 Het Centraal bureau voor Verificatie en financieele adviezen der Vereeniging van Nederlandsche gemeenten, heeft naar aanleiding van desbetreffende aan merkingen, toegezegd alles te zullen doen om de afdoening der jaarstukken gevens der aanvrage gedurende 30 da gen voor een ieder ter inzage ten kan tore van den betrokken Rijksinspecteur districtshoofd. Mededeeling van deze ter inzagelegging geschiedt in één of meer nieuwsbladen. Iedere belanghebbende kan binnen genoemden termijn schriftelijk bij de zen Rijksinspecteur bezwaren tegen de aanvrage inbrengen. Ook mondeling kan hij ze inbrengen, of de reeds in gezonden schriftelijke bezwaren monde ling toelichten, in een openbare zit ting die aangekondigd wordt in nieuws bladen. Voorzitter van deze zitting is een lid van de Commissie, benoemH bij K. B. van 10 Februari 1937, waarin voor het eerst werden benoemd de heer en: mr, W. A. Telders, voorzitter, prof. ir. H. van Breen en A. J. W. Vorster, allen te 's-Gravenhage. Deze Commissie be schikt voortaan op de verzoeken om vergun ning, ingediend bij den Inspecteur-Generaal'; dat gaat dus in de toekomst heel an ders als tot dusverre, toen deze zaak in handen van Ged, Staten der ver schillende provincies lei. Aan de zooeven genoemde zitting ne men deel de Rijksinspecteur van 't be trokken district en een vertegenwoordi ger van Ged. St. der betrokken provin cie. Elk dergenen, die aan de zitting heeft deelgenomen, is bevoegd zijn oordeel omtrent de aanvrage in het proces-verbaal te doen opnemen. Dit proces-verbaal, dat door den Rijks-inspecteur wordt gemaakt, gaat met eventueel schriftelijk ingediende bezwaren naar de bovengenoemde Com missie van drie. De beschikking van die Commisse wordt aangekondigd in de Staatscourant. Van een besch kking der Commissie van drie staat voor iederen belangheb bende, en ook voor den betrokken Rijksinspecteur, beroep open op de Kroon. van de gemeente in de komende jaren zooveel mogelijk te bespoedigen. De kwartaal-opgave betreffende werkverschaffingsobjecten, die Ojnder handen zijn of waarvoor subsidie is toe gezegd of aangevraagd, vermeldt: le diverse werken; 2. Verbetering dokhaven; 3 Aanleg rijwielpad langs den Ouden Vlissingschen weg; 4. Egalisee- ren van een weiland aan den Nieuwen Vlissingschen weg; 5. Maken van een beschoeiing en aanleg van voetpaden langs den Tramsingel en 6 wijziging van het plantsoen op den Dam. Speciaal voor de jeugd noemen wij: maken lambrizeering in de kamer van den Directeur der arbeidsbeurs; maken van stofvrije archiefkasten ten behoe ve van den dienst van gemeentewerken; maken van wisselkamers ten behoeve van de gemeentelijke zwemplaats aan den Noordelijken Havendijk en ten slot te van rijwielbewaarplaatsen voor de' scholen A, c en j. De Commissie van Toezicht op het Lager Onderwijs vermeldt in haar ver slag over 1936, dat het aantal sub-com missies van drie op vier is gebracht om het aantal te bezoeken scholen per commissie te verkleinen. De commissies hebben vele lessen op verschillende scholen bijgewoond, het schriftelijk werk werd getoond en toegelicht, lokali teiten en leermiddelen werden over 't algemeen in orde bevonden. Zuinigheid inzake de leermiddelen werd algemeen toegepast, op de R. K. school wel wat te scherp, al is dit op zichzelf wel te prij zen. Als de leermiddelen nog duurder worden zal er niet veel nieuws meer kunnen worden aangeschaft. Het is de betrokken sub-commissie speciaal op gevallen, dat de openbare school G, de meisjesschool, over veel minder goede klasselokalen beschikt dan de School 'in de Singelstraat. De R. K. school heeft ook een paar lokalen )waar de ver lichting niet goed is en waarvan er dan ook reeds een ontruimd is. De commis sie wijst ook op de overbevolking, doch daarnaast op het goede onderwijs in het algemeen en op het individueele onder wijs, dat meer naar voren komt ter vervanging van de klassikale opvatting van een ouder tijdperk. Dank brengt de commissie aan den inspecteur van het L. O., den heer C. Wit, voor zijn vele inlichtingen en hulp. De Commissie tot wering van School verzuim meldt in haar verslag over '36 dat er 35 gevallen van schoolverzuim behandeld zijn en wel van school A 2, school C 6, Centrale zevende klasse school 1; R. K. school 8; school Graven straat 4; school Zuidsingel 3; school Verwerijstraat 2; Rijksleerschool 6; Openbare school Nieuwland 3. Naar aanleiding van bij de behan deling der gemeentebegrooting 1936 ge stelde vragen betreffende het langzaam voortgaan van het werk aan het met selwerk nabij de Spijkerbrug, deelen B. en W. mede, dat daarbij een metselaar en een opperman te werk waren ge steld en gedurende enkele uren nog een tweetal opperlieden. De metselaar De Commissie van drie kan aan de vergunning vele voorwaarden verbin den, welke bijvoorbeeld den te volgen weg; het aantal ritten; de dienstrege- 1 ng; de tarieven en het benoodigde ma terieel betreffen. De Commissie kan een vergunning intrekken, zoowel op verzoek van den vergunninghouder als op verzoek van den betrokken Rijksinspecteur. Redenen hiervoor kunnen zijn onvoldoende uit oefening van den dienst of u'toefening van den dienst zonder dat de bepalingen •van het R. A. P, voldoende in acht ge nomen werden. Toerwagenritten, Wat de ook voor Zeeland zoo be langrijke, „toerwagenritten" betreft 't volgende: Wanneer een ondernemer een vergunning wenscht voor het maken van een toerwagenrit in meer dan een gemeente, dan vraagt hij die aan bij den betrokken Rijksinspecteur, de hierop beschikt. Beroep van deze be schikking is mogelijk bij den minister van Waterstaat. Taxi's en huurauto's. Op aanvragen voor taxi's wordt be schikt door B, en W. met beroep op den gemeenteraad; evenzoo voor huur auto's. Keuring van autobussen. Voor de, indienststelling of na wijzi ging ervan wordt een autobus gekeurd namens den Inspecteur-Generaal van het verkeer. Verder vindt keuring door of vanwege den betrokken Rijksinspec teur plaats: uiterlijk om de drie maan den; ook na elke belangrijke herstel ling; na aanrijdingen of ongevallen, waardoor beschadiging is ontstaan en tenslotte wanneer de Rijksinspecteur zulks om redenen van veiligheid noo- dig mocht achten. De d'enstregelingen en de tarieven van autobusdiensten zijn met in achtne ming van de bij de vergunning bepaal de voorwaarden, aan de goedkeuring van den Rijksinspecteur voor het ver keer onderworpen. Voor elke reiziger van een autobusdienst moet een voor 13e week 1887, Benoemd tot substituut-off cier van Just'tie bij de arrondissements-recht- bank te Leeuwarden, mr. J, P. van Oute- ren, thans substituut-officier van justitie bij de arrondissements-rechtbank te Zie? rikzee. Op 1 April a.s. zal het 40 jaren gele den zijn, dat de heer A. de Fouw zich al* geneesheer te Axel vestigde. Men verwacht dat die dag niet onop gemerkt zal voorbijgaan. Zaterdag is te 's Gravenhage o.a. ge slaagd voor het examen in de nuttige handwerken mej. J. F. van der Maninckt van Middelburg. De heer P. J. Romijn, pred. bij de Herv, gemeente te Zierikzee. heeft voor het beroep naar Zutphen bedankt. Hedenmorgen is van Vlissingen ver trokken de van Middelburg afgekomen Nederl. bark Marie en Julde, gezagv. J. H. Blankert, naar Semarang, De opening van de stoomtram van Bergen op Zoom naar Ossendrecht is be paald op 11 April. H. L. de Balboom van Doorn, betaal meester te Sas van Gent, is overge plaatst naar Assen; in zijne plaats is be noemd de surnummerair Jhr. J. F. A. van Panhuijs. Benoemd tot dijkgraaf van den Oost- Nieuwlandpolder J. J. van Weel. Benoemd tot substituut-officier van Justitie te Zierikzee mr. J. H. C. Horch, ambtenaar van het openbaar ministerie bij de kantongerechten in het arrondisse ment Alkmaar. Het verwachte wetsontwerp tot het verlengen van den diensttijd der inge lijfde mil ciens van de lichting 1882 land macht en van de lichting 1883 zeemacht, voor hoogstens één jaar, is thans door de regeering ing'ediend. Deze verlenging is een maatregel van voorzorg. Ook thans hoopt de regeering op het behoud van den vrede in Europa; maar bij de groote wapeningen der mogendheden moeten wij letten op de mogelijkheid van ver wikkelingen, en daar de tijd -voor het ontslag der lichting met rassche schreden nadert, meent de regeering nu niet lan ger te mogen dralen. Taal, kapitein van het reddingsleger, is met zijne echtgenoote, te Amsterdam aangekomen om met een stadgenoot stillekens propaganda te maken. moest zijn werk ter plaatse meermalen onderbreken voor dringende werkzaam heden, die hij elders -moest verrichten. Tijdens die onderbreking verrichtte de opperman dan voorbereidenden arbeid, zooals. voegwerk, breekwerk, specie- werk enz. Van een regelmatige afwer king was geen sprake. Intusschen mag te dezer zake worden opgemerkt, dat de metselaar weinig ijver heeft ontwik keld. Te dier zake is de betrokkenen ernstig door den opzichter terecht ge wezen en daarna nog op gelijke wijze door den directeur van gemeentewerken. de af te leggen reis geld g plaatsbewijs afgegeven worden, waarop het begin- en eindpunt van de reis en het ver schuldigde bedrag, duidelijk vermeld zijn. Als overgangsmaatregel is bepaald, dat van 15 Febr. af de bevoegdheden die Ged. Staten zich" in de vergunn ngs- voorwaarden hebben voorbehouden, op den betrokken Rijksinspecteur over gaan, voor zoover daaromtrent in het' R. A. P, niet is voorzien. Van 15 Oct. tot 15 April moeten auto bussen behoorlijk zijn verwarmd, op door den Inspecteur-Generaal goed gekeurde wijze. Deze laatste bepaalde hieromtrent reeds, dat deze installa ties zoo spoedig mogelijk, in overleg met den betrokken Rijksinspecteur, zul len moeten worden aangebracht. Zoo ook een behoorlijke binnenverlichting. Bovendien is bepaald, dat autobussen naar genoegen van den Rijksinspecteur moeten worden gereinigd en onderhou den. Strafbepalingen. Art. 38 van het R. A. P. bepaalt, -dat met het opsporen van de bij dat besluit strafbaar gestelde feiten belast zijn de ambtenaren van deRijks- verkeersinspectie en van de Rijks- en Gemeentepolitie, onver minderd het bepaalde bij art. 141 van het Wetboek van Strafvorder'ng. Een nauwkeurige omschrijving van de bevoegdheden der Rijksverkeersin spectie mede in verband met de ver houding tot de Rijksverkeerspolitie en Rijks- en Gemeentepolitie 's nog niet te geven, al ligt het wel in den loop der dingen, dat hetgeen wij in den aan vang van dit artikel onderstelden ten aanzien van de Rijksverkeersinspectie, zich langzamerhand wel meer en meer zal gaan verwezenlijken en voltrekken. Bij dit alles staat echter bepaald voorop, dat de Rijks Verkeers Inspectie streven zal naar een goede samenwer king met overheden en andere autori teiten.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1937 | | pagina 6