Wat is nu eigenlijk de
Rijksverkeersinspectie
ZEELAND.
overheersching?
MIDDELBURG.
vermindering van belasting
verzocht.
beterschap beloofd.
werk in werkverschaffing.
toezicht op het l. o.
schoolverzuim.
langzaam werken?
Uil de MiddelWgsche Courant
van vóór vijftig jaar.
hartelijkheid, en met vol begrip voor de
eigenaardige taak welke zij daar te ver
vullen had. Zij is in Brazilië onthaald en
gehuldigd op een wijze die niet alleen
hoogst vereerend is voor ons land en
ons volk als geheel, doch ook persoon
lijk voor de leden der missie, en in het
bijzonder voor de persoon van den lei
der dezer ambassade, jhr. Van Karne-
beek. De vele blijken van sympathie,
welke jegens het hoofd der Nederland
sche handelsmissie zijn betoond geven
waarlijk alle aanleiding om de verwach
ting uit te spreken dat er een sfeer ge
schapen is, waarin het Nederlandsch
Braziliaansche handelsverkeer zich in
de eerstkomende jaren zal kunnen ont
wikkelen op een wijze welke voor beide
landen zoowel eervol als winstgevend
moge blijken te zijn.
De Joden in de Nederlandsche
volkshuishouding.
Th. M. van der Beugel schreef het vol
gende aan enkele Nederlandsche dag
bladen: In een vergadering van de N.S.B.
te Alphen a/d. Rijn heeft, volgens de
pers, de heer Mussert verklaard, dat de
N.S.B. niet antisemietisch is, maar dat
men, eenmaal aan het bewind zijnde,
evenals in het „buitenland" ook hier een
eind zal maken aan de overheersching
van de Joden, welke nu op schier elk
gebied tot uiting zou komen. Cijfers
werden er niet bij genoemd. Wij geven
hieronder eenige:
In onze Regeering is geen enkel
joodsch minister, in de Tweede Kamer
zijn van de 100 leden slechts 3 joden,
in de Eerste Kamer van de 50 leden
slechts 5 joden, in de Gedeputeerde Sta
ten der Provincies van de 65 leden
slechts 4 joden en in de Provinciale Sta
ten van de 590 leden slechts ongeveer
30 joden. Van de 20 grootste gemeenten
is niet één jood burgemeester en van de
73 wethouders zijn er 5 joden. Van de
990 leden van den Hoogen Raad, Ge
rechtshoven, Arrondissementsrechtban
ken en Kantongerechten zijn 46 joden.
Men heeft aangetoond, dat in de leiding
van Leger en Vloot de joden practisch
in het geheel niet vertegenwoordigd zijn.
Ondanks het feit, dat door een speciale
geaardheid het joodsche element onder
de professoren, doktoren, en advocaten
iets ruimer vertegenwoordigd is, blijft
het gemiddelde percentage vér beneden
10 procent. Hierbij moet dan nog in aan
merking genomen worden, dat, behalve
deze geaardheid, ook historische belem
meringen tot het uitoefenen van andere
beroepen, de joden naar deze vrije be
roepen gedreven hebben.
In de leiding van de voornaamste in
stellingen op gebied van muziek, beel
dende kunsten is van een joodschen in
vloed geen sprake. Bestuur en leiding
van Concertgebouw, Residentie-orkest,
Academie v,an Beeldende Kunsten. ïn
de tooneelwereld werken ook zeker ver
dienstelijke joden, doch van een jood
sche overheersching is evenmin sprake.
Maar wel zeer sterk valt, bij ernstige
bestudeering van het Nederlandsche en
het Nederlandsch-Indische bedrijfsleven,
de relatief weinig belangrijke rol op, die
blijkbaar daarin door de joden wordt ge
speeld. Men behoeft daarbij nog niet
eens aan landbouw, veeteelt en vissche-
rij te denken, waarin van de 3.300.000 in
beroepen werkzame Nederlanders
650.000 personen, d.i, dus zesmaal zoo
veel als de totale joodsch-Nederland-
S'nds eenigen tijd vindt hij, die zich
door de Bellinkstraat naar de Kaaien
begeeft, aan het laatste huis ter rech
terzijde een bordje bevestigd met het
opschrift: Rijksverkeersin-
s p e c t i e.
Vraagt men zich af, wat dit nu eigen
lijk zal beteekenen, dan komt men, be
grijpelijkerwijze, tot de onderstellng
dat men hier te maken heeft met een
van Rijkswege ingestelde inspectie van
het verkeer. Het eerste deel dezer on
derstelling is geheel, het laatste echter
vooralsnog maar zeer ten deele juist.
W,ant „het" verkeer is, naar de onin
gewijde toch wel zal onderstellen, alle
verkeer, dus: alles wat zich net te
water (scheepvaart) en niet in de lucht
(luchtvaart) maar binnen Neerlands
grenzen over het aardoppervlak voort
beweegt: menschen en dieren, met en
zonder behulp van werktuigen en ma
chines.
Misschien zal dit er op den duur nog
wel eens vin komen, dat al dit ver
keer onder 't gestrenge toezicht eener
Rijksverkeersinspectie zal komen te
staan, maar vandaag aan den dag is
het nog lang zoover niet: de Rijksver
keersinspectie heeft nu nog een aan
zienlijk beperkter taak.
Welke is deze?
Laat dat hier in 't kort eens verteld
mogen worden.
De Rijksverkeersinspec-
t i e werd ingesteld bij Koninklijk
Besluit van 12 Juni '36 Stbl. 573, Art. 1
van dit besluit stelt haar tot taak: „het
toezicht op het verkeer en de handh.a-
v ng en uitvoering van de desbetref
fende voorschriften en regelingen, voor
zoover haar dit bij de Wet of Algemee-
nen Maatregel van Bestuur wordt opge
dragen.
Zij oefent' mede uit het in art. 10
van de Spoorwegwet bedoelde toe
zicht."
sche bevolking, arbeiden, en waar van
eenigen joodschen invloed zeker door
niemand zal worden gesproken. Doch
ook wanneer men de Prijscourant van de
Vereeniging voor den Effectenhandel
bestudeert, waarin alle eenigszins be
langrijke Nederlandsche of Neder
landsch-Indische ondernemingen zijn ver
tegenwoordigd, komt men tot de con
clusie. (Van de 15 bestuursleden dezer
vereeniging zijn 2 joden, terwijl slechts
18 procent van de bezoekers der Effec
tenbeurs jood is).
De Banken: In de directie der
Nederlandsche Bank zetelt geen jood.
In de directies van de Nederlandsche
Handel-maatschappij, de Nederlandsch-
Indische Handelsbank, de Amsterdam-
sche Bank, de Rotterdamsche Bankver-
eeniging en de Twentsche Bank tezamen
met 19 directeuren, zitten in totaal twee
joden.
De Nederlandsche indu
strie: In de directie der Koninklijke
Petroleum en van Philips zijn geen jo
den. In het beheerend lichaam van het
Unilever-concern zijn van de 24 leden 4
joden. In de Nederlandsche metaalindu
strie: Werkspoor, Heemaf, De Muinck
Keiser, de Hoogovens, zijn geen joden,
In den Scheepsbouw: De Nederlandsche
Scheepsbouw, de Rotterdamsche Droog
dok Maatschappij, Wilton-Feijenoord,
de Schelde, Piet Smit, vindt men in de
directies het joodsche element niet ver
tegenwoordigd. In de Nederlandsche Ka-
belfabrieken en de Ned. Gist- en Spiri
tusfabriek evenmin. In de Limburgsche
kolenindustr'e zijn zij niet. In de Bra-
bantsche beetwortelsuikerindustrie dito.
In Heineken's Bierbrouwerij, De Amstel,
Van Vollenhoven vindt ge ze niet.
De Scheepvaart: In de Hol-
land-Amerika Lijn, de Koninklijke Ne
derlandsche Stoomvaart Maatschappij,
de Stoomvaart Mij. „Nederland", de
Rotterdamsche Lloyd, de Koninklijke
Paketvaart Maatschappij, Van Nievelt
Goudriaan, de Stoomvaart Maatschappij
„De Maas", De Oostzee, geen joden.
De Suiker: In de directies der
H.V.A., der Javasche Cultuur Maat
schappij, der Nederlandsch-Indische Sui
ker-Unie, der Koloniale Bank, der Cul
tuur-Maatschappij der Vorstenlanden
zult gij ze tevergeefs zoeken.
De Rubber: De Amsterdam Rub
ber, de Bandar, de Vico, de Deli-Batavia
Rubber, alle maatschappijen van den
heer Burger, de Vereenigde Majanglan-
den, de Kali-Bakar worden door niet-
joden geleid.
De Tabak: Geen van de directies
der „Big-Four": de Deli-Maatschappij,
de Deli-Batavia, de Senembah en de
Arendsburg, telt joden onder haar leden.
De Spoorwegen: Noch in de
directie der Nederlandsche Spoorwegen,
noch in die der Deli Spoorweg Maat
schappij der Nederlandsch-Indische
Spoorweg-Maatschappij of van de Ne
derlandsch-Indische Tramweg Maat
schappij zijn joden te vinden.
In al deze rubrieken heb ik slechts
de voornaamste maatschappijen ge
noemd. Men zou de lijst met nog tiental
len namen kunnen aanvullen.
Ten slotte de Warenhuizen en
de C h a i n-S tores:
Natuurlijk is er geen enkele reden,
waarom naast Bijenkorf en Gerzon in
deze categorie niet Vroom Dreesmann,
C, A., Simon de Wit, Albert Heyn en
De Gruyter genoemd zouden worden.
Zij alle zijn niet anders dan producten
Taak der R. v. i-
De eerste taak welke de Rijksver
keersinspectie werd opgedragen ont
sproot aan het K.B. van 12 J,an. '37,
ook genaamd Reglement Au
tovervoer Personen (of:
R. A. P.)
Art. 2 van dit reglement zegt:
„Onverschill'g of het vervoer al dan
niet ten deeie in het buitenland plaats
vindt, wordt een vergunning vereischt
voor:
a. de uitoefening van een auto
busdienst over de wegen;
b. de u'tvoering van toerwagenrit-
ten over de wegen;
c. de exploitatie van taxi's over
de wegen;
d. de exploitatie van huurauto's
over de wegen;
en wordt een inschrijving vereischt
voor de bewerkstell'ging van
eigen vervoer over de wegen."
Als men dit beschouwt met de in
art. 1 gegeven begripsomschrijving van
de mogelijkheden van personenvervoer,
dan volgt daaruit, dat (voortaan, zoo
kunnen we wel zeggen, ,a 1 1 e per
sonenvervoer tegen ver-
go e d i n g, afhankelijk is gesteld
van een vergunning.
Autobusdiensten.
De taak van de Rijksverkeers'nsjpec-
tie ten opzichte van de „autobusdiens
ten" is veelomvattend!
Wanneer een ondernemer een vergun
ning voor een vasten busdienst in meer
dan één gemeente wenscht, dan dient
hij de aanvrage daartoe in bij den In
specteur-Generaal van het Verkeer,
Kon'ngskade 25, te 's-G r a v e n h a-
g e. Aanvragen voor uitoefening van
een autobusdienst binnen een
gemeente worden verleend door B. en
W. met eventueel beroep op den ge
meenteraad.
De Inspecteur-Generaal legt de ge-
van de algemeene economische ontwik
keling, die zich in de laatste 30 a 40
jaar in alle geledingen van onze maat
schappij in de geheele wereld heeft
voorgedaan. Van de „hardship", die
deze ontwikkeling voor bepaalde stan
den heeft meegebracht, kan men toch
bezwaarlijk den joden de schuld geven.
Hoezeer men bepaalden kant de betee-
kenis, speciaal der z.g. joodsche waren
huizen, overdreven heeft, kan trouwens
wel hieruit blijken, dat het preferente-
plus het gewone aandeelen-kapitaal van
Bijenkorf en Gerzon tezamen 14 mil-
lioen bedraagt, d.i. ongeveer 1 pro mille
van het Nederlandsche volksvermogen,
dat op het oogenblik tusschen 12 en 15
milliard gulden wordt geschat.
Uw lezers kunnen nu uit deze cijfers
opmaken wat er waar is van den
overheerschenden invloed van het jood
sche element in Nederland,
Het bestuur van de Vereeniging voor
Instrumentale Muziek wijst er in een
adres aan den gemeenteraad op, dat de
vereeniging gebukt gaat onder de 20
stedelijke vermakelijkheidsbelasting. De
vereeniging geeft nu bijna 50 jaar als
eenige in Middelburg, ja in Zeeland,
symphonieconcerten, laat solisten op
treden en werkt belangloos mede aan
de concerten van de Kon. Zangver. „Tot
Oefening en Uitspanning"; zij vervult
dus een belangrijke cutureele taak,
waardoor zij h.i. niet gelijk kan worden
gesteld met een amusementsbedrijf.
Blijft de belasting op 20 gehand
haafd, dan zal het op peil houden van
het concertbezoek, en daarmede het
voortbestaan der vereeniging, ernstig
gevaar loopen. Dat dit tevens een
noodlottige uitwerking zou hebben, zoo
wel op de uitvoeringen der Kon. Zang-
vereeniging, als op het voortbestaan der
Concert- en Gehoorzaal, behoeft geen
nader betoog. Het bestuur verzoekt den
Raad dan ook dringend, de belasting te
verlagen tot 10
Het bestuur van de Kon. Zangver.
„Tot Oefening en Uitspanning wijst er
in een adres op, dat de vereeniging nu
meer dan 100 jaren de cultureele belan
gen van Middelburg en Zeeland dient
door jaarlijksche uitvoeringen van Ora
toria en Passionsmuziek enz. met vol
ledige orkestbegeleiding en uitnemende
solisten en dat ook zij daarom niet als
een gewoon amusementsbedrijf is te be
schouwen; daarbij verhoogen de uitga
ven o.a. door huurverhooging voor de
Concertzaal en verminderen zij o.a. door
de belastingen op goederen in de doo-
de hand, die de uitkeering o.a. van het
Bomme v. d Broecke fonds heeft doen
verminderen. Ook deze vereeniging
vraagt derhalve den Raad om verlaging'
van de belasting van 20 op 10
Het Centraal bureau voor Verificatie
en financieele adviezen der Vereeniging
van Nederlandsche gemeenten, heeft
naar aanleiding van desbetreffende aan
merkingen, toegezegd alles te zullen
doen om de afdoening der jaarstukken
gevens der aanvrage gedurende 30 da
gen voor een ieder ter inzage ten kan
tore van den betrokken Rijksinspecteur
districtshoofd. Mededeeling van deze
ter inzagelegging geschiedt in één of
meer nieuwsbladen.
Iedere belanghebbende kan binnen
genoemden termijn schriftelijk bij de
zen Rijksinspecteur bezwaren tegen de
aanvrage inbrengen. Ook mondeling
kan hij ze inbrengen, of de reeds in
gezonden schriftelijke bezwaren monde
ling toelichten, in een openbare zit
ting die aangekondigd wordt in nieuws
bladen.
Voorzitter van deze zitting is een
lid van de Commissie, benoemH bij K.
B. van 10 Februari 1937, waarin voor
het eerst werden benoemd de heer en:
mr, W. A. Telders, voorzitter, prof. ir.
H. van Breen en A. J. W. Vorster, allen
te 's-Gravenhage.
Deze Commissie be
schikt voortaan op de
verzoeken om vergun
ning, ingediend bij den
Inspecteur-Generaal';
dat gaat dus in de toekomst heel an
ders als tot dusverre, toen deze zaak
in handen van Ged, Staten der ver
schillende provincies lei.
Aan de zooeven genoemde zitting ne
men deel de Rijksinspecteur van 't be
trokken district en een vertegenwoordi
ger van Ged. St. der betrokken provin
cie. Elk dergenen, die aan de zitting
heeft deelgenomen, is bevoegd zijn
oordeel omtrent de aanvrage in het
proces-verbaal te doen opnemen.
Dit proces-verbaal, dat door den
Rijks-inspecteur wordt gemaakt, gaat
met eventueel schriftelijk ingediende
bezwaren naar de bovengenoemde Com
missie van drie. De beschikking van die
Commisse wordt aangekondigd in de
Staatscourant.
Van een besch kking der Commissie
van drie staat voor iederen belangheb
bende, en ook voor den betrokken
Rijksinspecteur, beroep open op de
Kroon.
van de gemeente in de komende jaren
zooveel mogelijk te bespoedigen.
De kwartaal-opgave betreffende
werkverschaffingsobjecten, die Ojnder
handen zijn of waarvoor subsidie is toe
gezegd of aangevraagd, vermeldt:
le diverse werken; 2. Verbetering
dokhaven; 3 Aanleg rijwielpad langs den
Ouden Vlissingschen weg; 4. Egalisee-
ren van een weiland aan den Nieuwen
Vlissingschen weg; 5. Maken van een
beschoeiing en aanleg van voetpaden
langs den Tramsingel en 6 wijziging van
het plantsoen op den Dam.
Speciaal voor de jeugd noemen wij:
maken lambrizeering in de kamer van
den Directeur der arbeidsbeurs; maken
van stofvrije archiefkasten ten behoe
ve van den dienst van gemeentewerken;
maken van wisselkamers ten behoeve
van de gemeentelijke zwemplaats aan
den Noordelijken Havendijk en ten slot
te van rijwielbewaarplaatsen voor de'
scholen A, c en j.
De Commissie van Toezicht op het
Lager Onderwijs vermeldt in haar ver
slag over 1936, dat het aantal sub-com
missies van drie op vier is gebracht om
het aantal te bezoeken scholen per
commissie te verkleinen. De commissies
hebben vele lessen op verschillende
scholen bijgewoond, het schriftelijk
werk werd getoond en toegelicht, lokali
teiten en leermiddelen werden over 't
algemeen in orde bevonden. Zuinigheid
inzake de leermiddelen werd algemeen
toegepast, op de R. K. school wel wat te
scherp, al is dit op zichzelf wel te prij
zen. Als de leermiddelen nog duurder
worden zal er niet veel nieuws meer
kunnen worden aangeschaft. Het is de
betrokken sub-commissie speciaal op
gevallen, dat de openbare school G, de
meisjesschool, over veel minder goede
klasselokalen beschikt dan de School 'in
de Singelstraat. De R. K. school heeft
ook een paar lokalen )waar de ver
lichting niet goed is en waarvan er dan
ook reeds een ontruimd is. De commis
sie wijst ook op de overbevolking, doch
daarnaast op het goede onderwijs in het
algemeen en op het individueele onder
wijs, dat meer naar voren komt ter
vervanging van de klassikale opvatting
van een ouder tijdperk. Dank brengt de
commissie aan den inspecteur van het
L. O., den heer C. Wit, voor zijn vele
inlichtingen en hulp.
De Commissie tot wering van School
verzuim meldt in haar verslag over '36
dat er 35 gevallen van schoolverzuim
behandeld zijn en wel van school A 2,
school C 6, Centrale zevende klasse
school 1; R. K. school 8; school Graven
straat 4; school Zuidsingel 3; school
Verwerijstraat 2; Rijksleerschool 6;
Openbare school Nieuwland 3.
Naar aanleiding van bij de behan
deling der gemeentebegrooting 1936 ge
stelde vragen betreffende het langzaam
voortgaan van het werk aan het met
selwerk nabij de Spijkerbrug, deelen B.
en W. mede, dat daarbij een metselaar
en een opperman te werk waren ge
steld en gedurende enkele uren nog een
tweetal opperlieden. De metselaar
De Commissie van drie kan aan de
vergunning vele voorwaarden verbin
den, welke bijvoorbeeld den te volgen
weg; het aantal ritten; de dienstrege-
1 ng; de tarieven en het benoodigde ma
terieel betreffen.
De Commissie kan een vergunning
intrekken, zoowel op verzoek van den
vergunninghouder als op verzoek van
den betrokken Rijksinspecteur. Redenen
hiervoor kunnen zijn onvoldoende uit
oefening van den dienst of u'toefening
van den dienst zonder dat de bepalingen
•van het R. A. P, voldoende in acht ge
nomen werden.
Toerwagenritten,
Wat de ook voor Zeeland zoo be
langrijke, „toerwagenritten" betreft 't
volgende: Wanneer een ondernemer een
vergunning wenscht voor het maken
van een toerwagenrit in meer dan een
gemeente, dan vraagt hij die aan bij
den betrokken Rijksinspecteur, de
hierop beschikt. Beroep van deze be
schikking is mogelijk bij den minister
van Waterstaat.
Taxi's en huurauto's.
Op aanvragen voor taxi's wordt be
schikt door B, en W. met beroep op
den gemeenteraad; evenzoo voor huur
auto's.
Keuring van autobussen.
Voor de, indienststelling of na wijzi
ging ervan wordt een autobus gekeurd
namens den Inspecteur-Generaal van
het verkeer. Verder vindt keuring door
of vanwege den betrokken Rijksinspec
teur plaats: uiterlijk om de drie maan
den; ook na elke belangrijke herstel
ling; na aanrijdingen of ongevallen,
waardoor beschadiging is ontstaan en
tenslotte wanneer de Rijksinspecteur
zulks om redenen van veiligheid noo-
dig mocht achten.
De d'enstregelingen en de tarieven
van autobusdiensten zijn met in achtne
ming van de bij de vergunning bepaal
de voorwaarden, aan de goedkeuring
van den Rijksinspecteur voor het ver
keer onderworpen. Voor elke reiziger
van een autobusdienst moet een voor
13e week 1887,
Benoemd tot substituut-off cier van
Just'tie bij de arrondissements-recht-
bank te Leeuwarden, mr. J, P. van Oute-
ren, thans substituut-officier van justitie
bij de arrondissements-rechtbank te Zie?
rikzee.
Op 1 April a.s. zal het 40 jaren gele
den zijn, dat de heer A. de Fouw zich al*
geneesheer te Axel vestigde.
Men verwacht dat die dag niet onop
gemerkt zal voorbijgaan.
Zaterdag is te 's Gravenhage o.a. ge
slaagd voor het examen in de nuttige
handwerken mej. J. F. van der Maninckt
van Middelburg.
De heer P. J. Romijn, pred. bij de
Herv, gemeente te Zierikzee. heeft voor
het beroep naar Zutphen bedankt.
Hedenmorgen is van Vlissingen ver
trokken de van Middelburg afgekomen
Nederl. bark Marie en Julde, gezagv. J.
H. Blankert, naar Semarang,
De opening van de stoomtram van
Bergen op Zoom naar Ossendrecht is be
paald op 11 April.
H. L. de Balboom van Doorn, betaal
meester te Sas van Gent, is overge
plaatst naar Assen; in zijne plaats is be
noemd de surnummerair Jhr. J. F. A.
van Panhuijs.
Benoemd tot dijkgraaf van den Oost-
Nieuwlandpolder J. J. van Weel.
Benoemd tot substituut-officier van
Justitie te Zierikzee mr. J. H. C. Horch,
ambtenaar van het openbaar ministerie
bij de kantongerechten in het arrondisse
ment Alkmaar.
Het verwachte wetsontwerp tot het
verlengen van den diensttijd der inge
lijfde mil ciens van de lichting 1882 land
macht en van de lichting 1883 zeemacht,
voor hoogstens één jaar, is thans door de
regeering ing'ediend. Deze verlenging is
een maatregel van voorzorg. Ook thans
hoopt de regeering op het behoud van
den vrede in Europa; maar bij de groote
wapeningen der mogendheden moeten
wij letten op de mogelijkheid van ver
wikkelingen, en daar de tijd -voor het
ontslag der lichting met rassche schreden
nadert, meent de regeering nu niet lan
ger te mogen dralen.
Taal, kapitein van het reddingsleger,
is met zijne echtgenoote, te Amsterdam
aangekomen om met een stadgenoot
stillekens propaganda te maken.
moest zijn werk ter plaatse meermalen
onderbreken voor dringende werkzaam
heden, die hij elders -moest verrichten.
Tijdens die onderbreking verrichtte de
opperman dan voorbereidenden arbeid,
zooals. voegwerk, breekwerk, specie-
werk enz. Van een regelmatige afwer
king was geen sprake. Intusschen mag
te dezer zake worden opgemerkt, dat
de metselaar weinig ijver heeft ontwik
keld. Te dier zake is de betrokkenen
ernstig door den opzichter terecht ge
wezen en daarna nog op gelijke wijze
door den directeur van gemeentewerken.
de af te leggen reis geld g plaatsbewijs
afgegeven worden, waarop het begin-
en eindpunt van de reis en het ver
schuldigde bedrag, duidelijk vermeld
zijn.
Als overgangsmaatregel is bepaald,
dat van 15 Febr. af de bevoegdheden
die Ged. Staten zich" in de vergunn ngs-
voorwaarden hebben voorbehouden, op
den betrokken Rijksinspecteur over
gaan, voor zoover daaromtrent in het'
R. A. P, niet is voorzien.
Van 15 Oct. tot 15 April moeten auto
bussen behoorlijk zijn verwarmd,
op door den Inspecteur-Generaal goed
gekeurde wijze. Deze laatste bepaalde
hieromtrent reeds, dat deze installa
ties zoo spoedig mogelijk, in overleg
met den betrokken Rijksinspecteur, zul
len moeten worden aangebracht. Zoo
ook een behoorlijke binnenverlichting.
Bovendien is bepaald, dat autobussen
naar genoegen van den Rijksinspecteur
moeten worden gereinigd en onderhou
den.
Strafbepalingen.
Art. 38 van het R. A. P. bepaalt, -dat
met het opsporen van de bij dat besluit
strafbaar gestelde feiten belast zijn de
ambtenaren van deRijks-
verkeersinspectie en van
de Rijks- en Gemeentepolitie, onver
minderd het bepaalde bij art. 141 van
het Wetboek van Strafvorder'ng.
Een nauwkeurige omschrijving van
de bevoegdheden der Rijksverkeersin
spectie mede in verband met de ver
houding tot de Rijksverkeerspolitie en
Rijks- en Gemeentepolitie 's nog niet
te geven, al ligt het wel in den loop
der dingen, dat hetgeen wij in den aan
vang van dit artikel onderstelden ten
aanzien van de Rijksverkeersinspectie,
zich langzamerhand wel meer en meer
zal gaan verwezenlijken en voltrekken.
Bij dit alles staat echter bepaald
voorop, dat de Rijks Verkeers Inspectie
streven zal naar een goede samenwer
king met overheden en andere autori
teiten.