GOESCHE COUBANT* W9de PI8I3 25jaar getrouwd BINNENLAND. ZEELAND. MIDDELBURC. NUMMER 72. TWEE BLADEN. VRIJDAG 26 MAART 1937. EERSTE BLAD. 180e JAARGANG. Nieuwe Kwartaalabonné's. GOES. GISSINGEN. WALCHEREN. Met oorlogstuig naar Spanje. „FALC0N"-MAHTELS Kleedingmag. J. Hooftman Jr. ZUID-BEVEL&ÜD, ELBUBGSCHE COURANT 'öögWad Voor Middelburg, Goes ea agent schap VHsaingen 2.30, elders 2.50 per kwartaal #Week-abonn. in Middelburg en Goea lö ct. p. w. Advertentiën 30 ct. per regel, Ingez. med<-dee!ineren 60 ct. p. r. B$ contr. voor beide vee] lager; tar. op aaavr. Uitgeefster: Naamlooze Vennootschap „De Middelburgsche Courant"; Bureaux: Lange Sint Pieterstraat te Middelburg. Telefoon: Redactie 269, Administratie 139 Postrekening no. 43255 Kantoor te GOESTurfkade, telefoon 17. Aangesloten bij het Bureau voor Publiciteitswaarde der Vereeniging de Nederlandsche Dagbfadpers. Familieberichten en dankbetuigingen I regale 2.10. elke r. m. 30 ct. Rubriek »Kleine Advertentiën", ten hoogste 6 regels, h 75 ct. bij vooruitbetaling Adv. mei „Brieven" of „Bevragen bureau dezer cou. rant" 10 ct extra Bewijsnommers 5 cent. rmmOfaeseaxsm Zij, die zich met ingang van 1 April a.s. op ons blad abonneeren, ONTVANGEN DE TOT DlEN DATUM VERSCHIJNENDE NUM MERS GRATIS. HET VOOR-ONTWERP LANDBOUWORDENINGSWET 1937. Bezwaren van de Ned. Mij. voor Nijverheid en HandeL In een schrijven aan den min sterraad maakt het hoofdbestuur van de Ned. Maatschappij voor Nijverheid en Han del zijn bezwaren kenbaar ten aanzien vein het dezer dagen gepubliceerd voor ontwerp landbouwordeningswet 1937. Het hoofdbestuur is van meening, dat thans de tijd gekomen is om af te wij ken van de beide beginselen, d e den landbonwcrisissteun tot nu toe ten grondslag liggen: 1. Aan den agrarisch en producent hier te lande hetzij direct, hetzij indirect, een redelijke opbrengst van zijn pro duct te verzekeren door een samenstel van verschillende maatregelen, waar ran hier in het bijzonder genoemd mo gen worden heffingen aan de grens en/' of in het binnenland en betaling van toeslag op bepaalde producten. 2. Dekking van de totale kosten van den landbouwcrisissteun via het land bouwer'sisfonds uit de opbrengst der gezamenlijke heffing en andere inkom sten. Het hoofdbestuur meent met betrek king tot de positie van het landbouw crisisfonds, dat, de uitgaven van het fonds ten behoeve van stéun aan tuin bouw en sierteelt, aan de plu'mveeteelt, voor de kleine boeren, visscherij, peul vruchten, aardappelmeel, benevens de kosten van algemeen beheer, in hoofd zaak slechts gedekt kunnen worden uit de overschotten, welke de monopolie heffing op granen, de steunregeling voor den inheemschen tarwebouw en de hef fing op su ker opleveren. Mochten de graanprijzen op de we reldmarkt nog verder oploopen, dan zouden de bezwaren van een kunstma tig verhoogd prijsniveau zich in nog sterker mate dan thans doen gelden en zouden de heffingen zeker niet gehand haafd kunnen blijven en daarmede deze bron van inkomsten voor het land bouwcrisisfonds moeten vervallen. Het hoofdbestuur meent dan ook, dat er alle aanle'ding is om thans, nu een zoo belangrijke opleving op de wereld markt voor akkerbouw-producten is in getreden, de monopolieheffingen op granen (en veevoeder) dadelijk te ver lagen tot zoodanig peil, als overeen komt met de nog bestaande marge tus- schen den binnenlandschen richtprijs en den prijs op de wereldmarkt en ove rigens d e heffingen zoo spoedig mo gelijk geheel af te schaffen. De afschaffing van den „accijns" oo het brood zou ook geheel vallen in de lijn der algemeene regeeringspolitiek om mede ter voorkoming van onge wenschte loonstijging de kosten van levensonderhoud zoo laag mogelijk te houden. Een tijd van stijgende prijzen, als zich nu voordoet, zoo schrijft het hoofd bestuur tenslotte biedt bij u tstek de gelegenheid om tot een ander, meer in de gewijzigde verhoudingen passend stelsel, over te gaan. iroote tunnel te Rotterdam. Na langdurige discussie heeft de Rot- terdamsche Gemeenteraad in zijn ver gadering van Donderdagavond besloten, het conege van B. en W. volmacht te ▼erleenen tot wijziging van het tunnel- plan 8/6 (d.L om het plan. van de reéee- nng te wijzigen in plan 840, het z.g groote tunnelplan). Dit laatste houdt in het bouwen van een tunnel voor twee- banig autoverkeer en voor verkeer van wielrijders en voetgangers. Het betref fende voorstel werd z.h.s. goedgekeurd Uitvoering consumptiemelkregeling. De Nederlandsche zuivel centrale vestigt er de aandacht op van veehou ders, aan wie een formulier regeerings- coutract voor levering van consumptie- melk is toegezonden, dat, indien zij con tract voor aflevering van consumptie- melk aan gaan, zij bij verkoop der melk aan de industrie of anderszins, het voor behoud dienen te maken, dat zij tot het leveren van consumptiemelk moeten overgaan, indien aan hun melk voor dit doel behoefte mocht blijken te bestaan. Dit voorbehoud is uiteraard niet noo- dig, wanneer de betrokken veehouders bij voorbaat afstand zouden doen van de tegemoetkoming ingevolge de bij de nieuwe consumptiemelkregeling getrof fen garantieregeling, Ijsfabriek „Walcheren". Onder voorzitterschap van den heer L. Leijdesdorff, hield de coöperatieve Vereeniging „Ijsfabriek Walcheren" gisterenavond hare algemeene vergade ring. De balans en de winst- en verlies rekening werden goedgekeurd. Als bestuurslid werd herkozen de hr, P. de Pagter en als lid van den raad van! toezicht de heer J. Hubregtse. Na de gebruikelijke afschrijving, zal 5 dividend worden uitgekeerd. Handelsbelang. In het verslag van de vergadering van Handelsbelang zijn gisteren twee foutjes geslopen in de jaarrede van den voor zitter, die herstelling vereischen. Ten eerste staat er „In feite is er voor hen nog steeds geen sprake van een da lende tendens". De aandachtige lezer zal begrepen hebben, dat het woord „geen" er te veel stond. Even verder staat „gemakkelijk op ruimen der tolmuren". Dit moet zijn „gezamenlijk" opruimen. Niet 20 winkeliers, doch één namens de betrokken vereenig ng schreef over der Zaterdagavond markt. Hedenmorgen om 7 uur kwam de vrachtrijder R, met een vrachtauto uit de St. Jansstraat en reed in de richting van de Markt. Hij nam de bocht wat te breed en kwam met zijn auto in bot sing met de luifel aan den winkel van den heer Jacq, Frank. Deze luifel werd verbogen en beschadigd. Wanneer uw vijand u zoekt te hin deren en te beleedigen, glimlach en ga heen. Juist uw prikkelbaarheid en gevoeligheid toch is oorzaak dat zijn onedel wapen doel treft. HET ONGELUK TE LEWEDORP. De zwaar gewonde overleden. Het slachtoffer van het auto-ongeval dat gistermorgen te Lewedorp plaats vond de hr. Th. Soudijn is gistermiddag nog in het Gasthuis alhier, overleden. Het echtpaar Hoek is naar Schiedam vervoerd. en nog is m'n ring als nieuw. Dat zult U later ook zeggen als U Uw verlovingsring koopt in Witkam's Geschenkenhuis, Goes. Prijzen van f 5.50 tot f 17.Graveeren gratis. 2de Paaschdag geopend. (Ingez. Med Verkeersongeval. Woensdag is een 5-jarig kind uit het gezin v. d. P. te Kloetinge op den Kloe- tingschen weg door een auto van den heer J. C. uit 's Gravenpolder aangere den en ernstig gewond, zoodat het naar het Ziekenhuis St. Joanna moest wor den overgebracht. Het meisje, dat op het rijwielpad speelde, stak toen de auto die van den Tol naar de richting Goes reed, op zeer korten afstand ge naderd was, met haar autoped de straat over en werd toen door de auto gegre pen. Het bekwam een hersenschudding en een sleutelbeenbreuk. (De Z.) De directeur van de N.V. Haven van Vlissingen gaat heen. In de jongste vergadering van Com missarissen van de N.V. Haven van VI s- singen kwam de onverwachte mededee- ling dat de heer M. C. van Hall, direc teur der N, V. in den loop van 1937 deze functie zal neerleggen en wel als in de daardoor ontstane vacature is voor zien. De heer Van Hall is thans 3 jaar in functie, hij is benoemd tot directeur van het Vereenigd Cargadoors Kantoor te Amsterdam. Een Jubileum. Gisteren was de heer J,"Peters 50 jaar werkzaam bij de Kon. Mij. „De Schelde", De jubilaris, die thans werkmeester in de smederij is, o'ntv ng op het kantoor de gebruikelijke gratificatie die met geluk- wenschen gepaard ging. VEERE. Woensdagavond vond het jaarlijksche schoolfeestje plaats in de oil. school alhier. Verschillende klasse- groepen hebben er zangnummers, na het zingen van het Wilhelmus, ten beste ge gegeven, afgewisseld door een tweetal schetsen in Zu d-Bevelandsch dialect door het hoofd der school, en eenige ko mische en leerzame films door de fa. Van Boven, te Midde burg vertoond. Onder auspiciën van Volksonderwijs is deze gisteren herhaald geworden ten behoeve van degenen, die Woensdag niet aanwez'g konden zijn en voor niet leden. WESTKAPELLE. Uitgaande van de afdeeling Zeeland van den Ned. Boe- rinnenbond trad Donderdag alhier in het Evangeliesatiegebouw op mevr. Kooiman van St, Annaland. Na een inleidenc woord van den heer Dorst, algemeen secretaris van de Z.L.M. zette spr. in een helder betoog uiteen het doel, dat de Het relaas van een zeeman, die a/b van een Nederlandsch schip, geweren, mitrailleurs, bommen, granaten enz, naar Alicante hielp brengen, Zoo nu en dan is in de pers melding gemaakt van het vervoeren van oorlogs materiaal door Nederlandsche schepen voor een der Spaansche oorlogvoerende partijen. Bijzonderheden ontbraken ech ter in den regel. Hoe de lading aan boord kwam en gelost werd was nooit zeer duidelijk, Toevalligerwijze kwam een verslaggever van het A.N.P. dezer dagen in aanraking met iemand, die onlangs een „smokkelreis" naar Spanje aan boord van een onder Nederlandsche vlag varend schip gemaakt heeft en bereid was daarover te vertellen. In Dec. meldde hij zich aan bij een' Nederlandsche reederij. Daar werd hem de vraag gesteld of hij bereid was deel uit te maken van de bemanning van het s.sï „Sarkani", dat een reis naar Spanje met contrabande aan boord zou maken. Hij antwoordde bevestigend en daarna ontving hij een aanstelling. Eenigen tijd later begaf hij zich te Rotterdam aan boord. De bemanning voor deze re;s be stond uit 21 man, inclusief de gezagvoer der. Zonder lading, ver%t het 3,000 ton metende schip Rotterdam. De orders luidden, dat het schip naar Memel in Lithauen moest, waar het vier dagen is gebleven. Vandaar werd naar Gdynia in Polen gestoomd. In de Poolsche haven werd in zeer snel tempo geladen. De gevaarlijke lading. De ru'men werden gevuld met gewe ren, mitrailleurs, kanonnen, vliegtuigmo toren, ongeveer 500 ton buskruit, eenige honderden tonnen brandbommen, ge- weerkoge's enz. Een gedeelte van de la ding werd door een Duitsch schip uit Hamburg aangevoerd. Toen de Duit- schers er achter kwamen, waarvoor hun lading bestemd was, begonnen zij te schelden op de „bolsewiki". Dat dit ma teriaal voor de l'nksche partij in Spanje bestemd was, was overigens allen opva renden bekend. Trouwens, eigenlijk wist de bemanning dit al in Rotterdam, al leen wist men niet waar geladen zou worden. De gezagvoerder kreeg pap'e- ren, waaruit bleek, dat de lading uit stukgoederen bestond en voor Marseille bestemd was Het loon voor de bemanning' Voor het vertrek uit de Poolsche ha ven vroeg het scheepsvolk den verte genwoordiger der reederij te spreken, die het in de kajuit van den gezagvoer der ontving. Het scheepsvolk eischte "bo ven de van te voren vastgestelde gage een premie van f 500 de man en boven dien wilde de eischende partij een schrif telijke verklaring, dat na behouden te rugkeer het volk niet zou worden afge dankt, maar voor e«n volgende reis in aanmerking zou komen. Het resultaat was, dat aan ieder f 250 boven zijn gage werd toegezegd en de geeischte verkla ring werd verleend en ook prompt is na gekomen. Nadat dit geregeld was wer den de off eieren ontboden. Hun werd gevraagd of zijn zich te allen tijde be reid verklaarden den kaD'tein te ge hoorzamen. Het antwoord luidde beves tigend, waarop de eerste oftic er een gratificatie vroeg, nu deze ook aan het volk beloofd was. Toegezegd werd, dat alle officieren behalve hun gaga 'n ex- tra-uitkeering van 100 procent zouden ontvangen met a's basis f 350 voor den derden officier. Bij thuiskomst te Rotter dam is aan scheepsvolk en officieren het toegezegde uitbetaald. Roekeloosheid. Volgens onzen zegsman was het la- dingswerk op buitengewoon roekelooze wijze geschied. Voorop dient te wor den gesteld, dat het schip in het geheel niet op een dergelijke lading berekend was, zoodat de op zich zelf reeds ge vaarlijke last nog gevaarlijker voor de opvarenden werd. Het materiaal werd er „ingesmeten", de brandbommen om een voorbeeld te noemen lagen vlak bij de vuren. Bovendien is het weer buitengewoon ongunstig geweest, zoodat het kolenver- bruik zeer groot was en inplaats van 12 mijl slechts 7 mijl ontwikkeld kon wor den. Het schip heeft dan ook het groot ste gedeelte van de reis met een koplast van 6 voet gevaren. De bommen ver schoven gedurende de reis, de kruitkis- ten braken door, de watertanken sloe gen lek; kortom het mag een wonder heeten, dat het schip niet in de lucht is gevlogen, In de tweede helft van Januari ver trok de Sarkani" uit de Poolsche ha ven. Door de Sont koerste het schip naar Gibraltar. Voor de gelijknamige straat kwam het ongeveer 14 dagen later aan. Tusschen de Spaansche kust was steeds 100 mijl afstand bewaard en tot Gibraltar liep alles goed. „lil het holle van een maan- loozen nacht voeren wij met gedoofde lichten door de Straat. Ons groote ge- DAMES! Wij ontvingen de allernieuwste moderne tinten als: zeegroen, licht geel en beige. Zie Etalage. VLASMARKT MIDDELBURG (Ingez. Med.) luk was, dat de zoeklichten van de zich in deze zone bevindende schepen van de Franco-partij ons niet te pakken konden krijgen, omdat deze patrouil- leerende schepen onden den wal zaten Vrijwel stuurloos voeren wij voor de wind, onder een krachtige storm. Ein delijk kwamen we behouden voor Ali cante aan, U begrijpt, aldus onze zegs man, dat als de „Sarkani" een pil had gekregen, wij er gewees't zouden zijn met deze lading". Jongleeren met granaten Even voor de haven van Alicante draa:de een vaartuig van de regeerings- partij bij en spoedig daarop werd met 't lossen een aanvang gemaakt. „De Span jolen bleken onze lading niet erg ge vaarlijk te vinden, want zij vermaakten zich met balletje spelen en jongleeren met granaten en brandbommen. Een Franschman, die als „supercargo" aan boord was en iedereen op zijn vingers keek, nam in een toespraak van de be- mann:ng afscheid. Hij dankte ons allen voor de diensten aan de Spaansche re publiek bewezen". De terugreis. Van Alicante vertrok de „Sarkani" naar Oran aan de Noord-Afrikaansche kust. Daar kreeg de gezagvoerder order naar Dartmouth in Engeland te varen. Eenige dagen later passeerden wij andermaal de Straat van Gibraltar en werden toen aangehouden door een zwaar bewapenden treiler van de Franco-partij. Het vlaggesein van dit patrouillevaartuig was: stoppen en op- stoomen naar Ceuta. Door de micro- phoon werd medegedeeld, dat het schip zou worden prijsverklaard. Een Spaansche off cier met 5 man be gaf zich aan boord v,an de „Sarkani" en eischte inzage van onze papieren Hoewel deze op Marseille gesteld wa- *ren zou onze aanwezigheid op deze plaats natuurlijk argwaan wekken en bovendien lag er in de ru'men nog vrij veel kruitafval. Ook ditmaal was hel geluk alevel met ons want een Engel- sche kruiser draaide bij. De officier en zijn manschappen gingen toen vlug van boord, zonder de ruimen te hebben onderzocht. Het gevaar voor ons was daarmee voorbij en wij stoomden verder en de terugre's had voor het overige een nor maal verloop. Op weg naar Dartmouth kwamen telegrafische orders binnen, dat de „Sarkani" naar Rotterdam moest koersen, waar het schip "na eenig'e da gen behouden terugkeerde. boerinnenbond beoogt. Daarin deed zij vooral ook uitkomen, dat in dezen bond niet alleen hooren boerinnen, maar alle vrouwen van het platteland. Spr. deelde o.a. mede, dat in Zeeland reeds 7 gewesten zijn aangesloten bij den Ned. Bond met een totaal van 7000 leden. De Ned. Bond, opgericht in 1930 in navolging van andere landen, heeft een bloeiend bondsleven. en telt thans 116 afdeelingen. Walcheren is nog het eenige gewest, dat geen afdeeling heeft. Daarna werden nog eenige filmver- tooningen gegeven. WESTKAPELLE. Donderdagavond vergaderde alhier in het café „Het Kasteel van Batav'a", onder leiding van den voorzitter, den heer L. Roelse, de Vrijzinnige Kiesvereeniging. De penning meester bracht, na een openingswoord van den voorz. zijn financ eel verslag uit, waaruit bleek, dat de rekening 1936 sloot met een batig slot van f 8. In de vacature van wijlen den heer H. Minderhoud werd tot bestuurslid ge kozen de heer J, Lous Lz.; herkozen werden de heeren H. Cijsouw en H. Verhulst. HANSWEERT. De marechaussee M, Marinisse van de brigade alhier, wordt 1 April a.s. overgeplaatst naar de bri gade te Nieuw-Namen. KAPELLE. De pl. afdeeling van den Chr. Landarbeidersbond hield Donder dagavond een groote propaganda-avond. Als spreker trad de heer De Groot uit Uithuizen, propagandist en hoofdbe stuurder, op met 't onderwerp: „Waar om het gaat". Verschillende vragen wer den vervolgens tot den spreker gericht en ten genoege beantwoord Aan het eind der vergadering deelde de voorz. de heer M'. Abrahamse mee, dat zij die in aanmerking wenschen te komen voor steun B een schriftelijk verzoek kunnen indienen ten gemeente huize. RAAD VAN WAARDE. Groot verschil in prijsopgave van brandslangen. De zaak is niet in orde De openbare school t's zuiniger dan de bij zondere in beroep bij de kroon. WAARDE. De Raad dezer gemeente kwam Woensdagmiddag voltallig bijeen. Bij de ingekomen stukken was o.m. een schrijven inzake het Borgstellingsfonds voor den middenstand, welk schrijven voor kennisgeving werd aangenomen. Ged. Staten zonden de begrooting voor 1937 terug met de mededeeling dat daarop 1000 bezuinigd moet worden. B. en W. zullen advies geven. Voorts was een schrijven ingekomen van den hr. A. Wondergem, den hoofd brandmeester der gemeente, waarin werd verzocht een commissie te benoe men, bestaande uit drie raadsleden, om een onderzoek in te stellen naar be schuldigingen gedaan door wethouder Van Fraassen. Uit 't schrijven bleek, dat de heer Wondergem opheldering bij Ged. Staten had gevraagd, maar dat hun antwoord zijn rechtsgevoel niet had bevredigd. Uit de verklaringen van wethouder Van Fraassen bleek de geschieden's zich als volgt te hebben toegedaan. Via den hr. Wondergem was van een firma prijsop gave ingekomen voor brandslangen. De ze slangen zouden 82 cent per meter moeten kosten en de koppelingen 3.90 per stuk. Enkele maanden later deed dezelfde firma wederom prijsopgave en toen bleken de slangen 49 cent per me ter te moeten kosten en de koppelingen 2.60 per stuk. Dit verschil deed vreemd aan, daar de hr. Wondergem er altijd mee schermde, dat hij alles belan geloos deed, aldus weth. Van Fraassen. Spr. achtte zich verplicht een onder zoek in te stellen, temeer daar in het dorp het verhaal de ronde deed, dat de> staatkundig gereformeerde wethouders aan het knoeien waren en dat er achter

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1937 | | pagina 1