ZEEUWSCH ZONDAGSBLAD SAN DE PROVINCIALE ZEEUVSCHE MIDDELDURGSCHE COURANTi OlKIffiÊH 20 Maart 1937 HET TEKENEN VAN EEN KIKVORS. BENZINE VERKRIJGBAAR. EEN KNUTSELTEKENING VOOR DE JONGENS BRIEFGESCHRIEF JAN EN JEWANNES. VARIA. Zoals jullie zien is het tekenen van een kikvors lang zo moeilijk niet als het lijk, als je je houdt aan het voorbeeld, dat hier gegeven wordt, zodat je eerst de grondlijn tekent, en deze daarna steeds aan vult, Het is aardig de kikker als hij afgetekend is, te kleuren, groen met zwarte vlekken, zijn grote uitpuilende ogen ook zwart. Ter vergemakkelijking van de autobestuurders heeft men in de woestijn verschillende richtingaan wijzers aangebracht, waarop staat dat men bij de eerste oase, die men tegenkomt, benzine, gasoline en olie kan krijgen. Men behoeft dus nooit verder te lopen dan tot de eerste oase, als men midden in de woestijn zonder olie of benzine staat. Dat zo'n oase vaak enige dagreizen ver weg kan zijn, heeft men er wijselijk maar niet bij ge zet. De automobiel. Rusland heeft slechts één auto mobiel op iedere 7000 inwoners, terwijl Amerika één automobiel bezit op iedere vijf inwoners. WISTEN JULLIE DAT InNarrows (Amerika) vloog een kleine vogel tijdens de jacht in de bek van een grote jachthond. De eigenaar van de hond zag kans de vogel te verwijderen, voordat zijn waardevolle hond gestikt was. In Swinbrook in Engeland werd in een wijk in meer huizen des nachts het geluid van slepende voetstappen en het gerammel van kettingen gehoord. De mensen besloten op de geestenjacht te gaan, doch spoedig bemerkten zij, dat de geest een oude ezel was, die 's nachts uit zijn stal wist te komen en aan de wandel ging. De Afrikaanse boswachters hebben waargenomén, dat een bos brand sneller vooruit komt, dan een mens kan rennen. Zelfs een getraind hardlooper wordt door het vuur ingehaald, omdat het vuur meer uithoudingsvermogen heeft. SCHRIJVEN MET ROOK. Vele zakenmensen in Amerika laten hun advertenties in de lucht schrijven door een vliegmachine, die de letters met behulp van rook schrijft. Op een hoogte van 2000 meters is de wind het kalmst en het duurt wel van acht tot tien minuten voordat Ide letters on leesbaar zijn geworden, in welke tijd natuurlijk duizenden en dui zenden mensen de luchtreclame hebben gelezen. 28otn 1b om 7 o*n 1bovn 7«*h Jt WH& Ontspanning. Vrees niet, vriendelijke lezer of lieftallige lezeres, dat ik U dit maal met een gemeenplaats over de noodzakelijkheid van ontspan ning na inspanning aan boord zal komen. Dat weten we tenslotte al lemaal wel. Neen, ik wilde nu eens een paar woorden zeggen over de letterlijke ontspanning, niet de geestelijke. Over het ont-spannen van wat ge spannen was, nog nader omschre ven: over de bewuste of werkda- dige ont-spanning van hetgeen on bewust maar daarom niet minder krachtig ge-spannen is. En waarop de oud-Hollandsche wijsheid, dat de boog niet immer gespannen kan zijn, wel zeer van toepassing is. De aanleiding tot dit alles Een klein, eenigermate buiten de gewone paden gaand, boekje van zekeren Ernest Reymond, met een voorrede van een Zwitscherschen hoogleeraar en een Nederland- schen zenuwarts van naam. Het heet: Ik ontspan mij, met als on dertitel: Zelfbeheersching door spierontspanning, en het heele boekje komt, in 't kort gezegd, hier op neer: dat het zenuwachtig- gespannen en daardoor zenuw- sloopend leven van dezen tijd ook meebrengt, dat wij zonder het te weten veel te veel spierspannin gen ia ons lichaam tot stand brengen en onbewust in stand houden. De schrijver van dat boekje is een nuchter-modern man, die verhaalt hoe allerlei za ken als „de bluf van het persoon lijk magnetisme" en zoo meer niet in staat waren hem van emoti- oneele overgevoeligheid en de schadelijke gevolgen van dien te genezen, en hoe hij toen tenslotte ,,uii het woordenrijk koeter- waaïsch vaji verschillende oude boeken van soms kwakzalverach tig gehalte" zijn systeem van ze nuw- en spierontspanning destil leerde, De methode komt neer op een bewust ontspannen van alle bewust ontspanbare spieren, en door oefening kan men het hierin vejrder brengen dan menigeen denkt. De heilzame gevolgen die de schrijver aan den lijve en in dem geest ondervonden zegt te hebben, zijn verbijsterend. Prof. Claparède uit Genève schrijft in een voorrede met veel waardeering over het systeem- Nicolet en de Utrechtsche zenuw arts dr. H. van der Hoeven, met iets meer Nederlandsche nuchter heid, schrijft niettemin de wijze woorden neer: de gewilde spier ontspanning paart zich aan een in nerlijke spanningloosheid die geen slapte is, maar beheerschte ont houding van onbeheerschte bewo genheid. Ziehier de leer van Ernest Rey mond' [Nicolet]. Ware het een nieuwe genees kundige theorie, het zou hier de laatste plaats zijn er over te schrij ven. Maar het is dat niet: het is een onderdeel van de praktische levenskunst, onder een nieuw licht gezien. Een klein onderdeel, maar niet van belang ontbloot. We heb ben het belang er 'nimmer van in gezien. Althans wij in het Westen niet. De Achter-Indische yogi's wel de voorrede wijst er ook op die noemden de bewuste spier-ontspanning reeds.... „de toegang tot de stilte". Dr.. Van der Hoeven zegt: „ge kunt het zelf probeeren." Maar: er moet nog iets aan vooraf gaan: de ontdek king onzer veelvuldige gespan nenheid. Let er eens op, lieve lezeres, hoe pijnlijk de gespannen vertrokkenheid tot een schijnbaar lieftalligen doch in wezen vermas kerden glimlach op Uw visitege laat kan wezen Zoodra ge U van die onbewuste spanning bewus't zijt geworden, zal het U niet meer verwonderen dat ge na afloop van zulk een corvee hevige hoofdpijn hebt Deze soort van lichamelijke spier-ontspanning lijkt mij dikwerf eer naar ware geestesontspanning te zullen voeren dan menige mo derne vorm van uitspanning door inspanning. Al wil ik dit laatste zeker in beginsel allerminst ver- oordeelen Philonous, TUSSCHEN Poeldurp, Maerte 1937 Vriend Jewannes 'n Stuitje gelee leesden 'k in de Middelburger oe dat 'r op 'n ver- gaderienge van 't Groene Kruus ier op Zuud Beveland 'n meneer verteld a, dat de menschen meer melk moste gebruke en oedat de Amerekanen twi glaezen melk op 'n dag dronke. En ze wiere d'r nog ouwer deur ök, zei d'n. En in Ne derland wordt 'r deur mekare mé één glas gebruukt. Ik dienke, dat 'r o zoo vee bin, die 't possie van d'r medemensch uut drienke, 't Komt dus awee ier mè op neer: „drienk meer melk". Mè wae of de groote massa 't geld vandaen mot aele om die raed op te vol gen, dat eit dien meneer van de melk-rikkelame op die Giroene- Kruus-vergaderienge d'r nie bie verteld. Dae eit 'n zeker nie over edocht. Ie mo mè is op de durpen gae kieke, oevee of t'r werkeloos rond loope. Want de boeren motte zóó bezunege, da ze d'r errebeiers öf-danke. En as t'r noe is 'n gezin is van 'n man of zesse en de kost- winders loope na'e 't „qntspan- ningslokaal" en ze motte leve van de steun, dan mot dien melk me neer mè is vertelle wae dat die zes man d' anderaolve kanne melk van daen motten aele. 'k Rekene de glaezen nog nie groot, zoo as je ziet. De bierbrouwers zulle roe- pe: „drienk meer bier de fabri kanten van vruchtewien roepe 't uut over 't nut van d'r wienj wee andere schreeuwe: „eet meer vruchten", of „eet meer brood"; en de slachters: „eet meer vleesch „Gebruuk meer eiers Mè wien roept 'r noe is: „drienk meer kou-waeter Iederendeen vloek nae z'n eigen toe. Die goeie raedgevegen bin ok a nie vee anders as eige pokes gezond-eid. Dan mo je leve in 'n tied van steun-steun en werkeloos-eid en temidden van menschen, die aol die steun öp magge elpe brienge Neerlands zuivel voedt u goed. Zeker! Mè diere. „Eet meer boter". Wee zoo ies. Mè koop jie mè is beuter van zestien stuvers 'n pondje Welk gewoon mensch kan dat betaele En noe praot 'k nog gin eens over werkelooze of over gewone werkmenschen; mè welken burger kan z'n eigen de weelde veroorlove om beuter van zestien stuvers te gebruken Z' van wege de regeerege 'n „zuivel- bureau 'opericht. Z' boeksjes rond laete deele mie recepten voe aolderleie „zuivelproducten", 't Is nie te zeggen oevee geld dat de regeerege voe aol die rikkelame uutgeve most, mè ik vraege, wat aelt 't uut as diezelfde regeerege maetregels treft, die maeke, dat de menschen tóch gin beuter kunne koope Ze worre mie geweld in de ermen van de margerine fabri kanten edreve en onze kostelikke beuter, die voe ons onbetaelbaer is, gae voe 'n schijntje nae "t bu- tenland. Diere, onbetaelbaer diere beuter Komt dat ok awee nie deur de steun die an „de veehou derij" uut-ekeerd wordf En zoo oor je mè niks as: steun, steun. En 't leven wor oe langer oe dier der. Kiek mè is nae 't verkens- vleesch en nae 't spek Steun an d'erme flikkers die zonder werk loope en steun an de boeren, die gin winst maeke. Geen crisiswinst teminste, zooas meneer le Clercq schreef. Mè ik vraege: was 't nie beter dat de regeerege zükke maetregels wist te vinden, dat de beuter, zónder die diere rikkela me dae zeker ok wee 'k weet nie oevee amtenaers voe rond loope dat zónder die diere rik kelame zeg 'k, de beuter inplekke van zestien is twelf stuvers 't pond kostten. Dan was t'r toch zeker 'n grotter deel van ons volk, dat 'r over dienke kust om echte beuter te gebruken inplekke van kunst- beuter. En noe lees 'k in de krante, dat r plannen bestae om op de scho len de kinders melk te gae geven. Dae zou 'k niks van zegge, as dat was voe erme guus, mè ze zulle toch werèntig nie van sins weze om dat zonder uutzonderienge op aólle scholen te gae begunnen. Dat zou toch nog a kras weze, 't Zou op de durpen meschiens nog nie zoo erg makkelik gae om genoegt melk vast te kriegen want ier in de buurte bin d'r ok a ver- scheie boeren, die gin koeien meer ouwe. Zouwe de lui die vechte voe „melk op aolle scholen en an aolle guus", d'r eigen nie 'n bitje op 't ooge Of betaelde rikkelame maekers bin En weet je, Jewannes, wien dat 'r tegenworeg ök zoo klaege De barbiers, of de kappers, liek as me ze nöe noeme. Je mo nie ver- gete oevee veinters dat 'r bin die d'r eigen schere mie 'n veiligheids mesje. As je dat naegaet, begriep je nie, oe dat die kappers zukke prachtege zaeken in kunne richte. In de steeën en op de durpen ok a. Ja, gae mè is op de durpen kieke en dan zie je ok a 'n „kapsalon voor dames". Want an de dames ze dan toch zeker eel wat meer werk as in ónze jonge jaeren. Je mo bovendien nie vergete, da 't meerendeel van 't vrouwvolk „da- mé" is en ze maeke van d'r „kap sel" 't noodege werk. O mè En tóch klaege de kappers zoo. Noe leesden 'k, oe dat de kappers- bond d'r nae streefden om ,,'n staatseksamen" voe kappers in te stellen. Dat kan mooi worre: 'n akte voe barbier. Zou 't nie beter wezemè nee me'n a steun trekkers genoegt. J' aollebei d'n goeien dag van Jaonetje. en ok van je vriend, Jan de Smid. In 1749 bevond Joseph Haydn zich, zooals hij zelf schreef, „met drie slechte overhemden en een versleten jas" te Weenen in de ellendigste financieele omstan digheden, die men zich denken kan. Eenigen tijd was hij bijna dakloos. Slechts met de grootste moeite vond hij onderkomen bij een zanger in een dakkamertje. In dien tijd was het, dat de jonge componist, die, ondanks al les, zijn ondernemingslust nog niet verloren had, naar Mariazell ging, de bekende bedevaartplaats der Weeners, omdat hij gehoord had, dat de kerk aldaar koorzangers noodig had. De regent der kerk wees Haydn's verzoek, om als zanger zijn medewerking te mo gen verleenen, tamelijk grof van de hand. Wat deed Haydn Ongemerkt begaf hij zich tus- schen de zangers, trofT een solist de muziek uit de handen en zong met zijn mooie stem een kerk-aria. Het shcces was verrassend. Ver scheidene kerkgangers informeer den, wie er gezongen had en toen zij hoorden, dat het een musicus in zeer moeilijke omstandigheden was, hielden zij een geldinzame ling, die 1(6 florijnen opbracht, een vermogen voor den niets bezitten- den Haydn.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1937 | | pagina 9