S 2. ZEEUWSCH ZONDAGSBLAD =55 r> VAN DE PROVINCIALE ZEEUVSCHE MIDDELDUDSSCHE COUPANT 27 Febr. 1937 EEN TOVERKASTJE. OP DE FIETS. EEN DOM MEISJE. DE BERLIJNSCHE POLITIEPAARDEN. EEN PERISCOOP VOOR DAGELIJKS GEBRUIK. CD fD 5 00 S3 Qj CD BRIEFGESCHRIEF JAN EN JEWANNES. Wie van jullie wil er nu niet een beroemd tovenaar worden Nu, allemaal natuurlijk, daarom zullen wij vandaag eens een to verkunstje laten zien, dat heel moeilijk lijkt, ja zelfs voor iemand, die het niet weet, zelfs onbegrij pelijk. Wij hebben niets anders nodig dan een leeg sigarettendoosje, je kent ze wel, zo'n gewoon carton- nen doosje, waar twintig sigaret ten inziten. Dat doosje nu wordt moeilijk uit te spreken plaatsna men uit Arabië of een ander vreemd land neemt, geheimzinnig wacht je even, maakt tenslotte het doosje open en Hartevrouw is verdwenen. Wat is er gebeurd Wel, toen je het doosje dichtdeed en er op tikte, viel het zwarte pa pier van het deksel, dat los zat, op de hartevrouw, zodat de kaart onzichtbaar werd. Met deze toverdoos kun je nog een tweede kunstje uithalen. Je vertelt de aanwezigen, dat je Har tevrouw in Ruitenvrouw zult ver anderen. Dat gelooft natuurlijk he- van binnen met zwart papier be plakt, dat wil zeggen, de bodem, de vier opstaande randen van het doosje en de vier opstaande ran den van het deksel, Het zwarte papier van het deksel zelf wordt precies op maat geknipt en er los ingelegd. Zo, de toverdoos is klaar. Een voudig, vinden jullie niet Nu gaan wij toveren. Vraag aan je vader een paar speelkaarten, want die zijn er het meest geschikt voor. Nu neem je bijv. een aas of een vrouw, laten wij zeggen Har tevrouw. Die leg je in het open doosjë, 26, dat iedereen het kaïi zien. Sluit het doosje, met je vin gers tik je tegen het deksel en je prevelt dan enkele toverwoorden, waarvoor je het best een paar lemaal niemand. Je zorgt er dan voor, dat Ruitenvrouw tegen het deksel van de toverdoos aanligt, daarop komt het zwarte papier. Je legt weer voor de ogen van de toehoorders Hartevrouw in het roosje, cioos dicht, er tegen tikken, toverformule prevelen, denk er om, niet hardop, doosje open en Ruitenvrouw ligt bovenop, want bij het tikken is niet alleen het zwarte papier, maar ook de ver stopte kaart in het doosje terecht gekomen. De tekening laat lullie duidelijk zien, hoe het kunstje is, en bij fig. 5 is A het deksel, B. het zwarte papier, C. de kaart en D. de bodem van het doosje. Eerst een paar keer oefenen, voordat je het kunstje voer anderen uitvoert, want alle? moet vlot gaan. - vo vrtsv T Vanmorgen ging Janneman met Hector een eindje fietsen, Kazor, die het zag, werd een beetje ja loers, dat hij ook niet op de fiets mee kon, en nu heeft hij zolang de driewieler van Koos, een ouder broertje van Janneman genomen. Daar gaat het trio, fietsen jullie maar prettig, hoor Altijd zat Klaartje op de lei van haar buurmeisje te gluren, om af te kijken. De juffrouw zag dat wel, verbood het telkens en strafte ook wel eens.... maar tevergeefs. Toen zei de juffrouw er een hele week niets meer van en liet het domme kind stil begaan. „Ziezo", dacht Klaartje, „dat gaat goed. ik word niet meer verboden of gestraft Maar, o wee de volgende week werd Klaartje alleen op een bank gezet, vlak vooraan en toen moes ten de kinderen alles netjes in hel schrift maken, wat zij enige dagen geleden op de lei hadden geschre ven. Daar zat Klaartje nuzij kende geen enkel sommetje.... alles kwam verkeerd uit.... en het taalwerk ging al even slecht Zij maakte de domste fouten en schreef: de kinderen eeten broot met booter de knaapen loopen in de sneew.en nog meer van zulke domme dingen. „Ja", zei de juffrouw, „dat komt van het afkijken.... daar leer je niets van Straks als de anderen gaan spelen, moet je alles over maken Laten wij hopen, dat dit een goede les voor die domme Klaartje is geweest. In een grote stad is het straat geluid altijd geweldig groot. En Berlijn slaat hierbij wel een van de records. Om nu de paarden, die bij de politie worden gebruikt, aan al die verschillende geluiden te wennen, worden de dieren eerst afgericht in een speciale school, waar allerlei dagelijks voorkomen de straatgeluiden als: claxons, ko peren instrumenten, trommels en allerlei andere geluiden, vlak bij hen worden geuit. Pas als zij ner gens meer voor schrikken, zijn ze bruikbaar voor de dienst. Niet alleen voor onderzeeboten, maar ook voor dagelijks gebruik is een periscoop zeer gemakkelijk, want als men klein is en toch iets van een stoet of optocht wil zien, kan men dit bereiken met behulp van de perioscoop. e fD 'V a 'r S»s Publieke meening. De mensch, gevraagd om zijn waardeering van de publieke meening, is geneigd uit te roepen: die veracht ik. Het is de vraag of degene, die aldus zegt te doen, de waarheid spreekt. En, des ja: of deze ver achting terecht geschiedt. Wat het eerste betreft: men zij, bij dfegenen, die zoo luide hu/n verachting der publieke meening kond doen, op zijn hoede. Immers, gij zelve, zijn of haar toehoorder, behoort tot hen die zoo aan stonds gezamenlijk die „publie ke meening" zullen gaan vormen en, indien hij die U deze ver achting aldus in het gelaat slin gert, voor de voeten werpt of na jouwt, werkelijk niets er om gafwaarom zou hij U dan toch zoo nadrukkelijk trachten bij te brengen, dat hij de publieke meening veracht? Zou het dan ook kunnen wezen, dat deze man juist erg gaarne in de oogen zijner medemenschen voor een flinken, onafhankelijken, sterken geest wil doorgaan die hij waarschijnlijk niet is Maar, wat is: in de oogen zijner medemenschen, anders dan: de publieke opinie Dus: wie het publiek al te uit bundig of herhaald verzekerd, dat hij om deszelfs meening niets nie mendal geeft die probeert ze ker zijn toehoorders en misschien ook wel zich zeiven zand in de oogen te strooien. Maar geloof hem niet te grif Evenwel: dit zal niet van ieder een gezegd mogen worden. Te allen tijde zijn er menschen geweest, die inderdaad niets om de publieke meening gaven. Die hun eigen gang gingen, aanvaard den, wat deze levenshouding mee bracht, overwonnen of ondergin gen maar in twee opzichten van de onwaarachtige praatjesma kers afweken: door hun starre of sterke onverzettelijkheid en door hun afwezigheid van schijnheilige schijnflinkheid. Zij zeiden niet zoozeer, dat de publieke meening hun koud liet: zij bewezen het, door hun da den. Dezulken kan men niet met de voorgaanden op een lijn stellen. Maar ook kan men dezen niet al len over één kam scheren, want velen zijn zij nog in soort en in aantal. Er zijn domme, bekrompen zie len bij, waarmede men slechts me delijden kan hebben, en die men misschien met liefde, geduld en wijsheid tot eenig beter inzicht kan brengen. En er zijn ook de profeten bij: de innerlijke gegrepenep, bran dend bezield dooi»zoo groote en machtige gedachten, dat zij moe ten getuigen en uitdragen: dezulk- ken stuwen de menschheid voort op haren mo.eizamen weg naar hoogere en betere wereldorde. Maar tusschen deze twee uiter sten: den dommen stumper en den profeet, bevindt zich het grootste aantal der gewone menschen: niet dom en verdorven, geen pro feet. Voor ons, deze allen, is mis schien de beste maxime of zede lijke gedragsregel dan nog wel die van Séb. Chamfort: „De publieke meening is een rechtsmacht, waar aan een eerlijk man zich nimmer volkomen onderwerpen mag, maar die hij evenmin volkomen mag wijzen van de hand". Wij zouden er aan kunnen toe voegen: voorzoover de publieke meening de neerslag is van de overtuiging en oprechte gevoelens van een deel onzer goede, eerbare en oprechte medeburgers, is het zaak, er in gemoede terdege re kening mede te houden; het bo vendrijvend schuim van vuil en lasterpraat verachte men daaren tegen stilzwijgend en diep. Philonous, TUSSCHEN Middelburg, Feberwaorie 1937. Goeie vriend Jan Daer is a dikkels nae waereid gezeid, dat ons kleine land in vee diengen êel groot is. Mè 't is ook zeker waere, dat 't dikkels in z'n zurregen vö groote elden eêl klein is. En 't eit dan ook m'n instem- mienge, da. je 't 'n schandaol noemt, dat er vor ouwe mensche- redders gebedeld moet oöre. k Zou zeie, dat moe noe mer is in eênst klaer weze. Kiek, duzende, duzende menschen ebbe naer ul- der krachten biegedroge vor 'n jacht vö de Prinsesse en de Prins Da s goed. Mè noe zou 'k zeie, laet noe ielekendeên nog is net zövee gee vor 'n groöt kappetaol. Uut den intrest daevan zouwe dan d' erreme menscheredders g'ol- lepe kunnen oöre. En g'loof mè nie, dat er gin geld vö zou weze, Bedienkt bievoobeeld mer is, dat er verwacht oört, dat de men schen in Groningen en omstreken in tied van tien daegen vriewillig 'n belastienge op zü brienge van mer effentjes 32.928 gulden. Dae moe je toch nie zot over dienke, ee. De groöte boeren dae zü van self wè 't meêste gee. En kiek, dat doe mien noe in êenst bedien ke, dat 't kappetaol ook wel 'n endeweegs bie mekaore gebrocht zou kunnen öore, as aol de groö te boeren is de tienden wouwe gee van ulder kriesiswinst. A& die meneer van 't vraogen- uurtje z'n eige uutslooft om aol- derande vraegen te b'antwoörden komme d'r bie mien dikkels wi nieuwe vraegen nae boven. Zö vroeg 'k flee weke bie m'n eige: zouwe d er vee domenies nae de man luustere? Noe zou 't van self êelemaele nie zot weze, as ze dat deeje. 'k Dienke, dat er nog wè bin, die wat van die man kunne leêre. En dat durf 'k zeie, omdat er lest 'n domenie, die we- rentig ook nie van gister is, in z'n krantje schreef, dat 'n groöte be- wonderienge ao vö die man, die over van aoles en nog wat kan praote. Mè nae mien meenienge moete de domenies ook is luustere om te weten te kommen, welke vraegen onkundige menschen en bekommerde zielen an die man doe. Dae zouwe ze dan eensdeels rekenienge mee kunnen ouwe op de vraoge en anderdeels bie ulder predek'aosies en bie uusbezoek. 'k Dienke, dat er dan ook wè do menies zü weze, die kwaed zullen oöre, as ze dae moete verneme, oevee dat er mi vöbiegaen van ul der trouwen erder en bekwaemen leêjraer voolichtienge en opbeu- rienge gaen vraege an 'n vreem den meneer, al is die dan nog zö geleerd in de kennisse van de gos- dienst. De goeie man zei lest, dat er tel kens bin, die schrieve, da ze nie an 't aevenmael durreve gae. En dan gaet die man 'n uutleg gee van 't antwoord op d' 81ste vraoge van de Kattekissemus, da je vraege moet: dienkt die man noe toch werentig, dat de domenies naelae- tig bin om over dat antwoord in den breêjen te preeken, as dat an d' orde is? 'k G'loove ook nie, dat aole vraegers tevree bin mi z'n ant woorden. Dikkels riddeneert 'n over ernstige bezwaeren zö mer n bitje in 't ronde, da j' op 't en- de zeie moet: noe bin me net zö verre as an 't begin, Mè 'k dienke as t'er ongosdienstige menschen luustere, dat die deu zien man- niere van kwesties op te lossen nog afkeèriger van de gosdienst oöre, as da z' a bin. [Jewannes houdt geen rekening met een der de mogelijkheid: dat de godsdienst door dit somtijds dwaze gezwets belachelijk gemaakt wordt. Dat dunkt ons nög erger; zegt niet een Fransch spreekwoord, dat het be lachelijke doodelijk is? Red. J' ao t over de nieuwe raodio vereenegienge. Noe 'k zou zeie dae bin d'er a vee, dae kan d'er werentig nog best één bie. En a 'k bedienke, dat er drie oöfdrichtien- gen in de staende kerreke bin, eit 't mien a lank verwonderd, dat er mè twee Prottestansche raodio- veréenegiengen bin. 'k Dienke, dat 't Griffermeerde vraogenuurtje ook nog wel 'n stoot an d' oprich- tienge gegeen eit. As jie in di ver band terecht klaegt over de groöte verdeeldeid in ons land, moe je daerom toch goed begriepe, dat die nieuwe raodioveréenegienge daevan gevolg is, mè geen oörzae- ke van nieuwe verdeeldeid za oöre. En noe dienk 'k over de groö- te verdeeldeid bie 't onderwies. Omdat die zö vreêd diere is, d'er ienkeld' êeren zitte prakkezeêre, of 't er nie is ienkelde biezondere scholen twee an twee bie mekaore gebrocht konden oöre. 't Plan zou noe klaer weze. Mè 'k vreeze, dat 't nie vee uutaelt. 'k Bin zö ban ge, dat d' eêren, die da plan moste maeke nie vee van den geest van den Prins van Oranje die om- mers meêr oög ao vö 't gene, dat Roömsche, Luthersche en Calvi nisten bie mekaore kon brienge dan wat ulder verdeelde. Meneer Colijn en z'n konfrao- ters moete 't in den lesten tied nog al is kunne bie domenie Ker sten en z'n vollegeliengen. Dae staen 'k wel 'n bitje van te kieken, wan kiek ze zü toch ulder eige we willen ouwe an 't gene, da Calvijn zö scherp gezeid eit ovef de gehoorzaemeid tegenover d' Overeid. Ie zeit toch dudelijk: „Ondertusschen hebben wij met alle neerstigheyt toe te sien, dat wij d' autoriteyt der Overheden vol van eerweerdighe Majesteit, die Godt met soo strenghe ghebo- den en dreyghementen bevestight heeft, geensins en verachten of schenden". En ie gaet daerin zelfs zoo verre, dat 'n zeit, dat den eer bied moe bluve ook al is de „eer weerdighe Majesteit" geherreber- regd „by seer onweerdighe per- soonen, dewelcke door hare boos- heydt soo veel als in hun is, desel- ve verontreynighen". Calvyn za domenie Kersten kun ne leêre, dat 'n in de Kaemer as „mindere Magistraat" in goe fas- soen z'n opmerrekiengen mag maeke op 't gene de regeêrienge doet, mè nog êest in de krante moet 'n as 'n goeie Calvinist van de regêerienge afbluve. Me bin noe ook prontjes te we ten gekomme, dat domenie Ker sten en z'n vollegeliengen den tied zö mer effentjes 300 jaer t'rug wil le zette, zódat er dan wi mer één soort kerreken zouwe weze, as z' ulder zin krege. De vierienge van de sabbath zou dan wi net eender gebeure as onder Isrel. Zouwe de slabbasschenders dan ook gesteênigd moeten oöre? 't Is mè gelukkig vö domenie Kersten, dat 't groöste deel van de Nederlanders zoövee vereêrien- ge vö. de Prins van Oranje, da z'm ook wille vollege in z'n groo te verdraegzaemeid, wan noe kan 'n dat aoles zeie zonder verant- woördienge. Noe bin d'er toch werentig, Jan, die twufele an d'errefenisse van Neeltje Paoter. Dae za vanself da zeien van de menister De Wilde, dat 'n niks wist van 'n errefenisse, wè de meeste schuld van weze. Mer as die 't nie weet, dae bin d'er die pursies wete, wae 't geld zit. Da ze dat nie zeie, noe daer ze werentig wè g'liek in, noe dat er zö vreêd vee ingebroken oört. Dae sprak 'n meneer mien

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1937 | | pagina 10