*2* GOESCHE COURANT- BINNENLAND. ZEELAND. SPORT. WEERBERICHT. NUMMER 45. TWEE BLADEN. DINSDAG 23 FEBRUARI 1937. EERSTE BLAD. 180e JAARGANG. TaiTn T Tn'dat het wete«5ch^- «iDDELBURfi. SOES. aan- aan- de MiDDELBURGSCHE COURANT Dagblad Voor Middelburg, Goes en agent schap Vlissingen 2.30, elders 2.50 per kwartaal Week-abonn. in Middelburg en ■Goes 18 ct. p. w. Advertentiën 30 ct. per regel, Ingez. mededeelingen 60 ct. p. r. 3ij contr. voor beide veel lager; tar. op aanvr. Uitgeefster: Naamlooze Vennootschap ,,De Middelburgsche Courant Bureaux: Lange Sint Pieterstraat te Middelburg. Telefoon: Redactie 269, Administratie 139 Postrekening no. 43255 Kantoor te GOES: Turfkade, telefoon 1 7. Aangesloten bij het Bureau voor Publiciteitswaarde der Vereeniging de Nederlandsche Dagbladpers. Familieberichten en dankbetuigingen I7 f 2.10, elke r. m. 30 ct. Rubriek „Kleine Advertentiën", ten hoogste 6 regels, k 7 5 ct. bij vooruitbetaling Adv. met ..Brieven" of „Bevragen bureau dezer co«> lont" 10 ct extra Bewijsnommers 5 cent. DE KONINGIN TERUG IN HET VADERLAND. H.M, de Koningin is vanochtend om 3,10 uur met den sneltrein uit Bazel in het vaderland teruggekeerd. Zij werd aan het station Nijmeg'en begroet door de autoriteiten. De politie had de per rons afgezet, H.Mt. de Koningin, die er welvarend uitzag, was vergezeld van jhr. Van Hol ten en freule Schimmelpenninck, Bij het uitstappen werd H.M. begroet door den burgemeester van Nijmegen, die haar welkom' heette op vaderland- schen bodem. De Koningin dankte har telijk voor deze woorden, en onderhield zich ook nog eenigen tijd met jhr. Bowir, districtscommandant van de Kon. mare chaussee. Het aanwezige publiek be waarde een rust ge stemming. De Koningin en haar gevolg stapten vervolgens in de twee gereedstaande hofauto's, waarmede zij direct naar Het Loo reden. Op het stationsplein stonden honder den opgeste'd, die H.M., die in een open auto reed, hartelijk toejuichten, waar voor de landsvrouwe vriendelijk dankte. Voor haar vertrek uit Oostenrijk heeft H.M., bondspresident Miklas een tele gram gezonden, waarin zij haar harte- iijken dank betuigt voor de haar tijdens haar verblijf te Igls en Zei! am See ten deel gevallen ontvangst, H.M. de Koningin op het Loo aangekomen. Om enkele minuten voor half tien, is H. M. de Koningin op het Loo aange komen. Niettegenstaande regen- en sneeuw buien op het traject ArnhemApel doorn, was de kap van de Cadillac, waarin H.M. gezeten was, gedeeltelijk neergelaten. Daar de aankomst van de landsvrou we zoo vroeg in den ochtend door me mand verwacht werd, kon de konink lijke auto onopgemerkt de hoofdstraat het centrum van Apeldoorn pas- seeren. Enkele oogenblikken na aankomst in het paleis werd de koninklijke stand aard geheschen. DE REIS VAN HR, MS. O 16. Orkaan, Prof. F. A. Vening Meinesz schrijft ons dd 9 Februari uit Hamilton (Ber muda): Ons tweede traject over den Atlan- tischen Oceaan is niet beter geweest dan het eerste; integendeel. Waar bo ven het eerste het woord storm geschre ven mag worden, daar p,ast boven de elf dagen van ons tweede slechts het woord orkaan. Het begon reeds onmid dellijk na het verlaten van de haven van Horta (Azoren). Een zware zee wachtte ons buitengaats. En daarmede begon de ergste slinger en stampperiode die ik ooit medemaakte, 's Nachts moes ten de maatregelen genomen worden om niet u t de kooien te slaan. Ik her inner mij dat ik een der eerste nachten met een erge kaaier een oogenbld rondkeek en in het onderofficiersver- blijf vlak bij mij een hoop dekens op aen^ grond zag liggen, waar zich een hoofd rnet slaperige oogen uit loswik- kelde. Het w,as een sergeant-torpedo maker., die uit de bovenste verdieping kooien was gevallen. Gelukkig had hij f.ï? bezeerd en ook latere derge lijke avonturen van anderen zijn goed afgeloopen. Den eersten dag kon het waarnemings programma nog volledig .afgewerkt wor den, doch de storm nam toe en den weeden dag was alle duiken onmogelijk geworden. Van de snelheid van tien mij en per uur bleven slechts vijf be- j ^nder deze omstandigheden mitnrH»'»6 commandant aan de marine- rnufp en ,een verandering van reis- 0r e stellen, die zorgvuldig pelijk onderzoek er niet onder zou ïïf- den, terwijl er beter weer en beter vaart van zou zijn te verwachten en dientenge volge ook het duiken voor de waarne mingen weer zou mogelijk worden Wij zouden een méér Zuidelijke route' kie zen en eerst de Bermuda's aandoen en vervolgens Washington en dan van daar langs de Noordelijke route naar Europa terugvaren, inplaats van deze routes andersom te volgen. Het plan werd goedgekeurd en zoo zijn wij dus eerst naar het Zuidwesten en vervolgens naar hef Westen op de Bermuda's aangeva ren. Hoewel deze route wat beter weer beloofde, zijn wij toch niet gespaard ge worden. Tot twee malen toe n.am de stor» opnieuw een orkaankarakter aan met windkracht tien en vlagen van elf. De oppervlakte van de zee was zoo met schuim van stukgewaaide golven overdekt, dat het zicht zeer slecht werd. Het was alsof men in een mist- laag voer. Bijna niemand kwam meer op den toren behalve de officier van de wacht en de roerganger. Met groote plonsen stortte het over den toren ko mende water door het torenluik naai b nnen. Binnen de boot waren de moei lijkheden door de fantastische bewegin gen niet van de lucht. Kastjes en lader sprongen open en deden hun inhoud op den vloer terecht komen en men moest zich haasten om alles zoo spoedig mogelijk bijeen te rapen, want in een oogenblik verdween het in de zijden van het schip om daarin onherroepeli; weg te zakken. Men kon zich troosten met het grapje, of iets weg is als men precies weet waar het is, m,aar daar mede had men het nog niet terug Met een enkele uitzondering van wei- n'g belang kon nu echter het duiken voor de waarnemingen toch doorgaan. Het was een mooie prestatie, die zeker eenig in zijn soort was. Ik kan niet denken, dat ooit een andere duikboot een dergelijke serie van onderw.ater- oefen'ngen bij stormachtige zee verricht heeft. Hulde daarvoor aan commandant Van Waning. En ik gedenk ook met erken telijkheid de medewerking van de an dere officieren en van onder-officieren en minderen in verband met de waarne- m ngen ondervonden. Wij hebben groot geluk gehad. Slechts één ochtend was de zee kalmer, tusschen twee depres sies in, en juist dien morgen was er een averij aan de voorduikroeren, die dank zij de kalmere zee kon hersteld worden. Eiken anderen1 dag zou dit uitgesloten zijn geweest. En zonder duikroeren zou verder duiken onmogelijk zijn geweest, terwijl bijna zeker de u'tgeslagen duik roeren door de zware zeeën die ons nog wachtten stukgeslagen zouden zijn. Zoo hebben wij ,aan het einde van dit uitermate zware traject aan alle kanten reden tot groote dankbaarheid. Niet het minst ook omdat het schip zich weder onder deze beproevingen zeer goed ge houden heeft. BEPERKING VAN DE VESTIGING VAN NIJVERHEIDSBEDRIJVEN, Bij de Tweede Kamer is ingediend een wetsontwerp houdende regeling tot het beperken v.an de vestiging van be drijven, waarin eenige tak van nijver heid wordt uitgeoefend en van de uit breiding van de capaciteit van zoodanige bedrijven. Naar de meenngi van den mnister is voor ons land een regeling in dien zin aangewezen, dat aan de Kroon de be voegdheid wordt verleend, om na ont vangst van een daartoe strekkend ver zoek, bij algemeenen maatregel van be stuur bepaalde takken van nijverheid of onderdeden daarvan aan te wijzen, waarin vestiging resp. uitbre:ding niet meer vrij zal staan. Hij zou daarbij geenszins zoover willen gaan, dat in den aangewezen t,ak van nijverheid elke nieuwe vest'ging of uitbreiding bij voor baat volledig wordt uitgesloten, doch wilden volstaan met deze van een ver gunning afhankelijk te stellen. Een vol ledige afsluiting toch zou tot onge- wenschte verstarring van den betrok ken bedrijfstak leiden. Een vergunnin genstelsel als in het wetsontwerp be lichaamd, z,al daarentegen een soepele hanteering mogelijk maken, waarbij de gelegenheid bestaat om aan het onder nemersinitiatief, voorzoover dit in con- creto niet ingaat tegen hetgeen in het economisch landsbelang voor den be trokken bedrijfstak meest wenschelij' wordt geacht, voldoende recht te laten wedervaren. In art kei 2 is o.m. een bepaling op genomen, welke met „vestigen" gelijk stelt het opnieuw in werking brengen van een tevoren stilgelegd bedrijf. Het ontwerp heeft niet betrekking op land- en tuinbouw, veeteelt, vissche- rij, mijnbouw, handel, bank- en assu rantiewezen, scheepvaart en verkeer te land. Belangrijke orders der Nederl. Spoorwegen in uitvoering. Dank zij de groote uitbreiding, welke door de Nederlandsche Spoorwegen aan de geëlectrificeerde lijnen wordt gege ven, is er thans in enkele Nederlandsche fabrieken volop werkgelegenheid. Zoo zijn bij Werkspoor N.V. te Am sterdam 53 tweewagentreinen besteld, terwijl de koninklijke fabriek van rij tuigen en spoorwagens J. J. Beijnes N.V. te Haarlem en de firma Allan te Rot terdam 37 drie-wagentreinen bouwen, Indien gij iemand een dienst wilt be wijzen, gedenk dan, dat het leven kort is en dat gij geen tijd te verliezen hebt! waarvan aan eerstgenoemde N.V. de constructie van de twee-eindrijtuigen dezer" drie-wagentreinen en aan de laatste firma die van het middenrijtuig is opgedragen. De algemeene inrichting van deze rij tuigen is nagenoeg gelijk aan die van het laatste stroomlijnmaterieel, zooals dit ook rijdt op de lijn Rotterdam-Hoek van Holland. Er zijn echter kleine verschil len, die elk voor zich een gunstigen fac tor vormen in het kader der geriefelijk heid. De treinen zullen slechts even als het Diesel-materieel bestaan uit compar timenten tweede en derde klasse. Iets nieuws in de inrichting is een keukentje, dat in een der wagons van elk treinstel wordt aangebracht, waar door het mogelijk is aan passagiers, die zulks wenschen, koffie ot thee te serveeren. Heemaf te Hengelo verzorgt de elec- trische installaties. Deze industrie le vert ook de motoren, welke bij Beijnes en Werkspoor worden ingebouwd. Verwacht wordt, dat de eerste com plete twee-wagentrein einde Mei in de eerste complete drie-wagentrein einde Juni gereed zullen komen. Tegen dien tijd is ook de electrificatie van de baan vakken MaarnArnhem en jGouda Den Haag gereed, zoodat dan met de proefritten op nieuw geëlectrificeerde baanvakken kan worden begonnen. Men rekent er op, dat in Mei 1938 zoowel alle bestelde twee- ais drie-wa g'entreinen in dienst gesteld zullen wor den. Hoe belangrijk deze bestellingen van de Ned, Spoorwegen zijn, uit een oog punt van werkverruiming, moge blijken uit het feit dat, om ons ten deze te be palen tot de fabriek van Beijnes, deze onderneming, welke in slappe tijden een kern van honderd arbeiders handhaaf de, thans vijfhonderd man personeel in dienst heeft. HET P. T. T.-PERSONEEL VRAAGT SALARISHERZIENING. De besturen van alle vakgroepen, vereenigd in den centralen bond van Nederlandsch post-, telegraaf- en tele foonpersoneel fC.B.P.T.T.), zijn giste ren te Utrecht bijeen geweest. De bondsvoorzitter, de heer H. M'. Roos uit Den Haag, tevens lid van de centrale commissie voor georgan seerd overleg in ambtenarenzaken, heeft een inleiding gehouden over de s,alarieerin<; van het rijkspersoneel. In Maart 1936 werd door de regeering aan de centrale commiss e het voorne men medegedeeld in den loop van 1937 te zullen overwegen een algemeene her ziening van het „bezoldigingsbesluit bur gerlijke rijksambtenaren" ter hand te nemen. Tot dusver werd omtrent voorberei dende stappen daartoe nog niets ver nomen. Het congres besloot bij den centrale van Nederlandsch overheidspersoneel, waar bij de centrale postbond 's aangesloten, aan te dringen met kracht te ijveren voor een spoedige salarisherziening met in afwachting daarvan het ongedaan ma ken van de laatste procentische salaris korting. Het congres wordt heden voort gezet. KERK EN SCHOOL. Te Amsterdam slaagden de da mes S. Biesma en W. Gijzeis uit V 1' s- s i n g e n voor het examen voor typiste. HANDBOOGSCHIETEN. De uitslag van het Zondag door de Kon. Handboog-Sociëte't „Jacoba van Beieren" te Goes gehouden concours is: Hoofdvogel: J. B.al Az„ ADLU, Kwadendamme; ie Klepprijs: M. Baa- rends; 2e klepprijs: F. BaarenSs; 3e klepprijs: M. van Stee, allen van Jaco ba van Beieren; le zijvogel: P. Boon man, Jacoba van Beieren; 2e ziivogel: P. de Jonge, VIOS, Heinkenszand; le kal: P. Boonman, a.v.; 2e kal: J. Bal Az., a.v.; 3e kal: J. Clarijs, ADLU Kwa dendamme; 4e kal: M. van Stee. a.v,- meeste vogels (5) E. Vervaat, Jacoba van Beieren; aan deze schieting werd door 6 soc'ëteiten deelgenomen. Het was een spannende wedstrijd met een zeer geanimeerd verloop. VOORBEREIDING TER HERDENKING VAN HET VIERDE EEUWFEEST VAN MARNIX VAN ST. ALDEGONDE. Gisteravond heeft in de zaal Gruter te Antwerpen een vergadering plaats gehad v,an het uitvoerend comité tot herdenking van het vierde eeuwfeest van de geboorte van Marnix van St. Al- degonde. Onder de aanwezigen werden opge merkt A. Ruijs, consul-generaal dei- Nederlanden te Antwerpen; M. Fe-n- hout, burgemeester van Middelburg; j\ mr. A. F. C. de Casembroot, burgemees ter van Westkapelle; C. A. v,nn Wocl- deren, burgemeester van Vlissingen en deputaties uit Oost- en West Souburg. Deze vergadering vormde een inlei ding tot de viering van het vierde eeuw feest van Marn'x van St. Aldegonde, die in 1938 te Oost- en West Souburg en te Brussel, zal plaats vinden. Zij werd voor het grootsie deel in beslag geno men door een rede van den Belgischen minister van onderwijs, Hoste. TIEN MILLIOEN FRANSCHE ZAAIOESTERS AANGEKOCHT Men schrijft ons uit Ierseke: Naar wij vernemen heeft onze regeering in Frankrijk ruim 10 millioen zaaioesters aangekocht van ongeveer 20 kg. per 1000 om deze tegen kostenden prijs te distribueeren onder de oesterkweekers. Doel is onder meer, om met een twee jarig crediet oesterkweekers, pachters van staatsoesterperceelen, gelegenheid te geven deze perceelen te bevolken en een beteren zaadval te bevorderen. Ge bleken is nu sedert 3 achtereenvolgende jaren dat die Fransche oesters heel goed en snel groeien en er percentsgewijze weinig dooden zijn. Het is alleen te be treuren dat de oesters niet zwaarder zijn daar ze dan reeds najaar 1937 zou den geschikt geweest zijn voor de con sumptie en tegen goeden prijs zouden kunnen verkocht worden. Alhoewel niet buitengesloten is dat als 1937 wederom zoo n goeden groei geeft als '36, dan toch nog veel van die kleinere als eerste en tweede soort zouden te gebruiken zijn. Soorten die als ze van goede kwali teit zijn, in België en in Engeland veel gevraagd worden. Slaat men b.v. de statistieken eens op, dan blijkt dat voor al Engeland in kleinere soorten veel af nam in de eerste kwarteeuw 4 a 5 mil lioen waren soms per ir.aand te plaatsen. De regeeringsmaatregel is ook toe te juichen omdat er nu veel kans bestaat, dat de eventueel uit te leggen gekalkte pannen broed van gezonde oesters zul len opvangen. Alle in Frankrijk aanwezige en (e koop zijnde zaaioesters van 3545 kg per 1000 zijn door de groote Engelsche maatschappijen opgekocht. Deze heb ben nu reeds 3 seizoenen achtereen heele mooie winsten met deze oesters gemaakt, evenals de Nederlandsche Staat zelve dit seizoen in Zeeland. Ook van andere zijde zullen dit voorjaar nog oesters in Zeeland worden aangevcferd. O.a. uit Bretagne. Deze week werden ook nog oesters uit Scandinavië aange boden, oesters van 10 kg per 1000 te gen een prijs die heel bevredigend is te noemen, terwijl monsters aan koopers wel voldeden. Zoo doet men van alle zijden zijn uiterste best om de zoo zeer vervallen oestercultuur wederom op peil te brengen en in zijn ouden luister te herstellen. Dat menige oesterkwee- ker zijn laatste gelden tot die krachts inspanning inzet, wordt ook van hoo- gerhand gewaardeerd. En 'de oester kweekers zijn verheugd dat de Staat zelve niet meer uitzaait, daar iederen keer blijkt dat de concurrentie van Staatswege niet aangenaam is, maar verkoop van Zeeuwsche oesters, speci aal de groote, zwaardere soorten, ten zeerste belemmert. De Ambachtsschool. Gisteravond had in het schoolgebouw de jaarlijksche algemeene vergadering plaats van de Vereeniging \,,De Am bachtsschool" onder voorzitterschap v,an den heer J. A, Vertregt. De secretaris, de heer S. Caljouw, bracht het jaarverslag uit, waaraan wij ontleenen, dat de pogingen om den cursusduur der school op 3 jaar te be houden, niet het gewenschte resultaat mochten bereiken. Brandtrappen aan 't schoolgebouw werden aangebracht. Ir. H. Streefkerk, die sedert 1914 in het bestuur zitting had, zag zich wegens vertrek naar Apeldoorn, genoodzaakt als bestuurslid ontslag te nemen. Hem Verwachting tot morgenavond: Krachtige, later afnemende wind uit W.-richtingen, aanvankelijk nog zwaar bewolkt met hagelbuien, later opkla rend, waarschijnlijk lichte vorst des nachts, overdag iets zachter, Di, 23 Febr,: Zon op: 7 h 01; onder 17 h 26. Licht op: 17 h 56 Maan op: 15 h 45; onder: 5 h 45 VM: 25 Februari. Hoog- en Laagwater te Vlissingen: Februari. Hoogwater. Laagwater. Di. 23 12.27 6.25 18.46 Wo. 24 0.46 13.10 7.14 19.28 Do. 25 1.24 13.47 7.57 20.06 Hoog- en Laagwater te Wemeldinge: Februari. Hoogwater. Laagwater. Di. 23 1.41 14.09 7.28 19.53 Wo. 24 2.36 14.57 8.16 20.35 Do. 25 3.19 15.38 8.56 21.11 Westkapelle is 28 min. en Domburg 23 min. vroeger; Veere 38 min. later (S springtij.) wordt dank gebracht voor datgene wat hij in het belang der vereeniging en der school heeft gedaan, In 1936 telde de vereeniging 2 eere leden, 42 leden en belangstellenden. On der het personeel h,ad eenige verande ring plaats o.a. nam de heer P, de Wijs, die van 29 Juni 1915 leeraar in de natuur-, werktuig- en stelkunde was, ontslag tegen 1 Augustus wegens het bereiken van den pensioengerechtigden leeftijd en werd hij vervangen door ir. B. D. de Roos. Gedrag en vlijt der leerlingen waren voldoende; 15 leerlingen verlieten iiis schentiids zonder diploma om verschil lende redenen de school en 9 werden tusschentijds toegelaten. De nieuwe cur sus begon met 292 leerlinp'en en wel eerste klasse 105, tweede 81, derde 72 en cursus voor scheepwerktuigkundige 34 leerlingen. Van de 292 leerlingen wonen er 194 niet ip Middelburg, 23 genieten vrij stelling van betaling van schoolgeld. Het jaarverslag en ook de rekening van den heer Caljouw als penning-' meester werden goedgekeurd.De re ken ng geeft een eindcijfer van f 72111. De vergadering herkoos tot bestuursle den: jhr. ir. J. L. Boreel; ir. H. C. Ghij- sen en A, Heijboer en koos in de va cature-Streefkerk, den heer L. J. van 't Westende. DE MEER WERK ACTIE. Nog een week en de maand Februari, door de betrokken commissie aangewe zen voor buitengewone actie voor meer werk, is reeds weer ten einde. Het kwam ons goed voor eens te informee- ren naar de bereikte resuitaten en vernamen wij, dat tot en met gisteren voor ruim 8000 aan werk is opgege ven behalve dan nog enkele kleinere karweitjes, waarvan de kosten minder nauwkeurig waren te ramen. Nu is het wel eigenaardig, dat het op gegeven werk voornamelijk betrof, tim merlieden, schilders en electriciens. Toch heeft de commissie zich het meer werk geven over meer branches ver deeld gedacht. In de eerste plaats kan men door aanschaffing bij den midden stand van artikelen, die men anders nog niet direct zou hebben gekocht, ook aan de werkverruiming mede helpen. Daar naast is het zeker zeer goed de kleer kasten eens aan een extra inspectie te onderwerpen en dan als men tot aan- viïlling overgaat niet te karig te zijn en in de eerste plaats te denken aan stad- genooten. Ook daardoor helpt men de werkloosheid bestrijden. Dat er gelukkig ook branches zijn, die op dit oogenblik volop werk hebben, blijkt uit de duizenden aardappelkisten, die de firma J. Goedbioed en Zonen thans vervaardigd voor de verzending van de Zeeuwsche aardappelen in zeer groote hoeveelheid met eind bestem ming Zuid-Amerika. In verband met de prijsstijging van het hout, heeft deze firma ook groote orders voor de veilingen, die anders eerst in het drukke seizoen worden ge geven. Een reis door Afrika. Hedenmorgen tegen zeven uur ver trokken onze stadgenoot dr. Huese en zijn echtgenoot voor een reis door Zuid- Afrika. De tocht gaat over België naar Marseille, waar de Middellandsche Zee

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1937 | | pagina 1