ZEEUWSCH ZONDAGSBLAD JU ZOEKPLAATJE. Kan DE PROVINCIALE ZEEUVSCHE MIDDELBUPGSCHE COUPAhTl MmKMafrf; 30 Jan. 1937 WIE NIET HOREN WIL DE SPERWER. DE NIEUWE „OUDE" AUTO. 4 BRIEFGESCHRIEF JAN EN JEWANNES. Wim kon zo echt zaniken en iedere keer als grootvader op be zoek kwam, vroeg hij hem: „Grootvader, mag ik eens even door uw bril kijken". En iedere keer zei grootvader tegen hem: „Weineen jongen, daar zou je niets door kunnen zien, want ik heb heel andere ogen dan PÏ'- Maar op een dag dat grootvader er weer was en even zijn bril op tafel had gelegd omdat moeder hem had gevraagd even mee te willen gaan om het slot van de ka merdeur boven na te kijken, wa ren zijn moeder en de grootvader nauwelijks de kamer uit of Wim pakte de bril en zette die op. Het was gek, maar hij kon er helemaal niet door zien. Hij zette hem nu een beetje verder, op het puntje van zijn neus en liep naar de spie gel om te zien, hoe hij er uitzag met zo'n gewichtige bril op. Hij ging op een stoel staan, want de spiegel hing tamelijk hoog en duw de de bril weer voor zijn ogen. Maar, neen hoor, hij kon niets zien. Hij wilde nu een beetje die ter bij de spiegel komen, misschien zou het dan beter gaan, maar o heip, daar boog hij zich te ver naar voren en viel met stoel en al om. Wim gilde van de schrik, maar gelukkig had hij geen letsel beko men. Grootvader en moeder kwa men op het gegil aanlopen om te zien, wat er gebeurd was, maar toen zij Wim daar zagen met de bril van grootvader nog steeds op zijn neus, begrepen zij er alles van. Grootvader nam hein de bril af en opeens kon Wim weer goed zien. Hij had zijn elleboog lelijk pijn gedaan, maar inplaats van hem te beklagen, zei grootvader: „Ja, mijn jongen, dat heb je er van, kinderen, die niet horen willen, moeten maar voelen". „Nu vrouwtje, heb ik geen fijne nieuwe wagen gekocht Model 1923, dus niet zo heel erg oud". Ik kan de draaier er niet inkrij- Een roofvogel-met een alziend [oog, Hij lijkt wel een gespannen [boog, Ziet hij zijn prooi ergens in draf, Schiet hij er als een pijl op af. Meester tegen Jan: En waarom heb jij Kees met de nijptang op zijn hoofd geslagen Jan: Ik kon de hamer zo gauw niet vinden, meneer. „Jonge mem, zou je eens voor me aan de zwengel willen draai en T' Daar is het ongeluk al gebeurd. Mevrouw loopt boos naar binnen, mijnheer ligt onder zijn (nieuwe auto en de hulpvaardige jongen weet zich geen raad. „Gelukkig, eindelijk Een, twee hup pakt hij. O- f. •<r». o tfp e Waar is de boer i W B I tv JS UI B. S» 3 3 B <-»■ i c£! s a CCS 3 r.ü.§s«>s Pofts ÏO.f;00»PB»V..t:5B.S.<6<5<BtoT,*P i uAiiclisi- Eenzaamheid. dan men denkt. Wil men eenigs-1 zins benaderen wat die eenzaam heid is.als iemand alleen is in een land, waarvan hij de taal niet verstaat, zoodat het is alsof hij in een doofstomme wereld is, waar TUSSCHEN Middelburg, Jannewaori 1937. Goeie vriend Jan Zoö en dan Ko Kwiel en ienkel- Robinson Crusoë op het onbe- I alleen het gebaar iets te zeggen woonde eiland dat is wel een heeft, hoe kan hij dan verlangen heel duidelijk beeld van eenzaam-1 naar het eigen land; naar het heid en van verlatenheid. Hoeveel J eigen kleine provinciestadje mis- de andere kie joe in de smisse ul- generaties hebben dit romantisch schien, waar alles tot hem spreekt der eige d r 311 g'erregerd, da z' verhaal met historischen achter- Wat voelt hij zich door en door op s°nunigste durrepen 'n bitje grond niet met spanning gelezen. I eenzaam I achterankemm-e mit de trouw- Het blijft zijn spanning houden. Men kent het verhaal van dien ffesten- 'k Begriepe nie, da je ze Nog zeer onlangs verscheen er millionairszoon en dien armen nie buten gegooid eit. As de men een bewerking van om bij het leesonderwijs op de scholen te ge bruiken. Maar wie dit verhaal meeleeft, die verheugt zich met Robinson, wanneer door de komst van Vrij dag de eenzaamheid verbroken wordt en hij weer een mensche- lijke stem hoort. Het drukkend zwijgen is voorbij. Er komt een vragen en een antwoorden. Wij zouden zoo zeggen: er zijn weinig eenzame menschen meer op deze wereld. Nu ja, enkelen; een vuurtorenwachter op een al leenstaanden toren; gevangenen in musicus. De jonge man was naar Londen gekomen, waar hij nie mand kende; hij ging door de drukke straten; langs de volle boulevards. Niemtmd z'eide iets tot hem; niemand groette hem; niemand kende hem. Toen viel de eenzaamheid op hem. Hij had kun nen schreien. Op den hoek van een straat stond een jong, ajm musicus viool te spelen. Om iemand te kunnen hebben met wien hij spreken kon, gaf hij dien musicus geldt. Daaruit ontstond schen in ordentelijkeid leutig feestgevierd en daenae ielk toch 't ziene kunne gee, dan gaet da gin mensch an. En da z' in 't êele land nie overaol op denzelfden dag gefeêst dat was werentig êel wies, wan g'loof mè, dat dan den eit van de feesten mislukt waere deu gebrek an menschen. Mè waer ik m'n eige an erre- gere moet, da 's an aol dat uut pottereteéren van de Prinsesse en de Prins. Da 's 'n overlast vö die menschen. En toet overmaet van een hechte vriendschip, dTIbel I smart moete ze dan nog tegen die I den ten zegen werd. kaerels n vriendelijk gezicht zet-' - - - - Maar zoo is die eenzaamheid te' asof ze d er blie mee bin' Is - dat men wenschen gaat door toch °Pen' 38 ze wi tuus bin' da hun cellen noem er nog maar I jemand wj d k aangestiro I ze dan mer *s 'n Bienke stuit mi enkelen op. Maar deze eenzaam- ken te\Trden °°k' aa^eSPro" rust gelaeten oóre. heid telt ai bi, den dag. Zi, is met Zulk een eenzaamheid kan spQe. 'k Bin 't êelemaele En toch is dat niet juist. Er is I vo&rbij gaan. Er is maar één ij j__ I mensch op een oogenblik noodig om die te breken. nog een andere eenzaamheid dan die van het verlaten eiland; den eenzamen post. Dat is de geeste lijke eenzaamheid. Oude denkers en levenswijzen sporen aan om de eenzaamheid te zoeken. Met een boekske in een hoekske. Om alleen te peinzen; zich te verdiepen; te overdenken tijdelijke dingen en eeuwige waar heden. Zeker, dat heeft een mensch Er is nog een andere eenzaam heid, die te schrijnender is, omdat zij er niet behoefde te wezen: de geestelijke eenzaamheid in eigen kring. Daar wordt door ouderen m onze dagen veel over geklaagd. Er is een andere wereld tot rust gelaeten oore. mit joe seens, dat 't vreêd dinne is om d' an ties of de sociaole of wie dan ook verwieten te doen, as ienkel- de van ulder iet doe, dat nie deu den beugel kan. En j' eit ook pron- tjes gezeid, Jan, oe dat er over en weer gevochte moet oóre. Mè 't schient vö sommigste vreêd moei- j lijk om alleênig beginsels tegen over beginsels te stellen. Dae bin d'er nog aoltied, die dienke, as ze mè vee lillijk kwaed van de be- ginseldraegers zeie, da ze dan ul der beginsel flienk gerocht Die vule gewoonte is noe wi pas lil- Lae m'n ope, dat dat ook be- docht zal oóre op de polletieke vergaederiengen, die me binnen kort zü kriege. Mè voraol moet dae toch ook is bedocht oóre, dat diegene, die overwinnaers zullen oore, ook wetten moete kunne maeke. Die moete vanself passé bie d' omstandigheden, mè ze moete toch voraol zövee meuge- lijk Nederlansche wetten weze, Nae mien meênienge zou 't wè goed zien, dat aol diegene, die gaen vechte op ope van d' over- winnienge, al is 'n bitje over ulder wetten wilde praote. 'k E van de weke dien geleerden meneer wir is op verzite g'aod. En die ao 'n krantje bie 'm van d' anties. En ie ao 't er over, oe dat daerin wir is d' uutdrukkienge „gezag bij Godes gratiedienst ao moete doe toet vereerelijkienge van 't Konienkschap, Dae stieng 'n van te kie ken, juust omdat meneer gelee toch is zó dudelijk geschreven eit, dat 'n vorst deu te spreken van regêerén bie de graotie Gods z'n afanke- lijkeid van God moe betuge. Die meneer beschouwde 't dan ook as misbruuk van die woorden, as dae- mee d' onafankelijkheid van 'n vorst tegenover z'n volk uuge- sproken oórt. 'k Vond 't zelf zoó erg, dat in dat zelfde krantje ook misbruuk van wóórden uut den biebel gemaekt wier. In da stikje stieng: „Door Mij regêeren de Koningen". Deudat die schriever Mij" mit 'n oófdletter schreef, be doelde 'n vanself, dat de Konien- gen deu God regêere: Mè noe is 't wel opmerrekelijk, dat in den biebel dat woordje nie mit 'n oófd letter staet en da 's goed, wan daer oórt God ook nie mee be doeld, mè wè „de Wijsheid". Die vuuf woorden bin uut ulder ver- ons gekomen. Veel, waaraan wij, noodig. Te meer, naarmate het le- ouderen, zoo'n steun hadden, is ven sneller gaat; en de dagen I voorbijgegaan. Vaste grondslagen I lijk an den dag gekomme in n drukker worden. Dan ligt het ge-1 waarop ons leven zoo veilig rust- I boek over de Roómsche gosdienst. vaar voor de hand, dat men niet I te, werden ondergraven en droe- I D' oöge waerde daevan moch ook leeft, maar geleefd wordt; dat het gen niet meer. Een jonger geslacht wir is bewezen oóre deu te zeien, band gesnokt mer a ,e z is nae- 1 1 1 1 leest m bpreuken 8, dan zu je mi mien biebelverklarienge moete zeie, da ze beteekene: „Door my- nen raad en bystand regeeren zy hunne ryken verstandig, recht vaardig en gelukkig" Vreêd vee anties kriege 't aoke- lig op ulder eupen, a je durft te zeien, dat de Koneginne regeert bie de volkswil. Mè 'k vraege toch, waedeur bleef de Konegin ne g'andaefd in 1918? Is toen nie deu de groóte, groóte meêrdereid dudelijk gezeid, da ze niks mosten van 'n rippebliek? En diegene, die de Koneginne weg wouwen nie 't groóte abbuus gemaekt, deu dat z' ulder eige nie van te voren op d' oógte gesteld a'ode van de volkswil in dezen? Laete d' anties voraol goed bedienke, dat Willem I de regêerienge van de Neder landers gekregen eit, g'liek as 'n dat ook zelf prontjes gezeid eit. Waerom is t' er noe nie is gezeid, dat deu Gods goedeid Nederland deu de Koneginne en 't Volk sae men geregeerd oórt? En g'loof mè. levensschip een platboomd vaar tuig wordt. Dringend is het dan noodig, wil men niet zichzelf ver liezen, dat men stille uren zoekt. Maar wie komt daartoe om zoo uit het drukke leven zich in de eenzaamheid terug te trekken En toch in diezelfde drukke wereld hoevelen gaan door de straten met honderden en duizen den anderen, die zich zoo bitter eenzaam voelen. Onder al die menschen hebben zij niemand. De alleenstaanden Om welke reden 'dan ook alleen achtergebleven gaan hun dagen in grauwheid voorbij. Er zijn goede menschen; goede vereenigingen, die zich het lot van deze eenzamen aantrek ken. In het bijzonder op die dagen, dat het gezellige leven in de ge zinnen hoogtij vieren mag. Een groet, die tot hen moet zeggen: ér zijn nog menschen, die aan U den eenzame denken. Men denkt misschien, dat er zóó niet veel zijn; 't zijn er veel meer kwam op in onze eigen gezinnen met gansch andere levensvormen, levenswaardeeringen hun leven is zoo gansch anders dan dat der ouderen; der eigen ouders. En als dan een ouder in den eigen kring zit dan kan het hem vreemd te moede worden; er valt een eenzaamheid op hem in een wereld, die de zijne niet meer is. En dit is het wat leed kan doen, dat zooveel wat groote waarde had, zijn waarde verloren heeft. Dat men zelf gaat leven als in het verleden. Dat is de gang der wereld. Rij ken zijn voorbijgegaan. Hun tijd was gekomen. Heel de wereld kreeg in den loop der eeuwen een ander beeld. Wereld- en levens beschouwingen worden afgelost. Maar wie het oogenblik der af lossing beleefd, die kan vaak niet mee en leeft na dat uur verder als in eenzaamheid, die niet van hem genomen kan worden. dat Luther 'n slemper was, om zó te zeien: één, die mè prakkezeer- de over lekker eten en drienken. En in verband daemee wist dien Endrik ook nog te vertellen, dat er indertied is 'n gróót gedicht ge maekt is over de Paus, waerin dan zeker toet meerdere eêre van de Roomsche kerreke Luther ook 'n flienke beurte g'aod eit. Daerin wier van 'm gezeid: „Aan het slijk der aard [gekluisterd Ligt nu die fiere geest, die ft volle zonlicht dronk Maar in den heinacht der [verdierlijking verzonk". Mè g'loof mè, Jan, dat er n eêleboel Prottestanten bin, die nie van achter stae om flienk op de Roómsche te schimpen. Laete toch de menschen over en weer be griepe, da z'er niks He winne, mè da ze wè de kansen da z' ulder j eige ook smerig maeke, as ze 'n J. Nagel. I ander ml modder gooie.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1937 | | pagina 9