SPORT. KERK EN SCHOOL BURGERLIJKEN STAND. DE WEG MIDDELBURG—VEERE. AGENDA. P. L. Bolier. geval zou zijn geweest. Onder zijn ling is niet alleen de destijds bestaan- bankschuld afgelost, doch is een eiend bedrijf ontstaan, dat tot groot van de streek is, doch thans door sisomstandigheden in moeilijkheden dgt te geraken. )at drie Belgen lid zijn van den raad a commissarissen, kan geen verwon- ring wekken, wanneer men in het oog udt, dat dezen voor zeer aanzienlijke dragen hebben deelgenomen in het ndeelenkapitaal. Hoewel in 1934, 1935 en 1936 aan 31 len van het personeel ontslag is ver- ind zonder uitkeering, heeft de maat happij op aandrang van den minister n waterstaat zich bereid verklaarc snog een uitkeering te geven, indien lor dit doel een bijdrage van de pro- ncie wordt verkregen tot een derde iel van het daarvoor benoodigde be- •ag, in welk geval door het rijk een '.lfde bijdrage zal worden gegeven. Overigens mag bij beschouwing van door het rijk voor de reorganisatie verleenen hulp niet uit het oog wor- en verloren, dat geen nieuw geld wordt arstrekt en dat onder de tegenwoordige mstandigheden op restitutie van rente >oze voorschotten niet kan worden ge- pkend. Door de reorganisatie is echter oor het rijk de kans op restitutie van e tot 15 pet. verminderde voorschotten rooter geworden. Een waarborg, dat de exploitatie in et vervolg op de juiste wijze zal wor- en geleid, kan worden verkregen door n de concessievoorwaarden de bepaling >p te nemen, dat de minister van wa- erstaat bevoegd is voorschriften te ge ren omtrent de uitoefening van het be- Irijf, zooals gebruikelijk is voor tram- vegen, die rentelooze voorschotten ont rangen tot dekking van jaarlijksche ver biezen. Voor ontslag van den directeur, aan wien geen tekortkomingen zijn ten laste Jelegd, maar die integendeel het bedrijf leeft opgewerkt, is geen aanleiding. Het zitting hebben van ledenvan Gedeputeerde Staten in den raad van commissarissen, zonder dat de provincie aandeel- ïoudster is, komt ook der regeering in beginsel min der aangewezen voor, doch iet ligt niet op den weg der regeering de aandeelhouders in de uitoefening van hun recht van benoeming te belemmeren Aan de Landbouwhoogeschool te Wageningen slaagde voor het cand, examen Ned. Landbouw de heer J. I. C. Butler, vroeger te V 1 i s s i n g e n. Zooals bekend zal zijn, werd de Veersche straatweg in degil7e eeuw aangelegd door de steden Middel burg en Veere, die dan ook belast waren met het onderhoud daarvan tot 1 Januari 1935, toen dat onder houd overging aan de Provincie. Beide steden hadden hun onder houdsplichten overgedragen aan een door hen benoemde commissie waarvan twee leden door Middel burg en twee door Veere. De jong ste samenstelling was: voor Middel burg: burgemeester M. Fernhout en wethouder J. Onderdijk en voor Veere: de beide oud-wethouders A, P. Wouters en F. J. Castel. Aan den secretaris-penningmees ter, den heer P. L. Bolier, werd, nu het bestaan dezer commissie ten einde loopt, opgedragen te trachten te weten te komen, hoe deze com missie is ontstaan. Het resultaat van dit onderzoek is neergelegd in een rapport, aan de commissie uitgebracht, waaraan wij hier den tekst laten volgen. Blijkens Middelburgsche besluiten werden op 3 October 1654, Burgemees ter, oud-Burgemeesters en thesauriers gemachtigd om met gecommitteerden van Veere te confereeren over het ver leggen van het voetpad en het aanleg gen van een gecalcijden rijweg tusschen beide steden, kosten te ramen en rap port te doen. Op eenzelfden datum werd door Veere een commissie samengesteld om met de heeren van Middelburg te over leggen over het leggen van een Calcie- weg. Bij resolutie van 17 October 1654 werd deze Commissie belast met het opmaken of doen opmaken en onder zoeken van plannen, in ieder geval de voorbereidende werkzaamheden te ver richten voor den aanleg van dien rijweg en werden deze heeren op 24 October 1654 „geauthoriseert het geprojecteerde werk te voltrecken, als de weg te ver- hoogen, land zooveel noodig daartoie aan te koopen", enz. Na dien schijnt er een vertraging in den loop der werkzaamheden te zijn ontstaan, want bij resolutie van 7 Janu ari 1656 werd den Burgemeesters Meerts en Goverse en den Pensionaris van Veere verzocht bij de heeren van Middelburg aan te dringen tot bevor dering van het gemelde werk. Den 22aten Januari 1656 werden de Veersche gecommitteerden door die van Middelburg ontvangen; hun werd VOETBAL. OVERZICHT DER 2e KLASSE. Drie kampioens- en viji de- gradatiecandidaten. j Het programma dat Zondag is afge- werkt, bevatte belangrijke ontmoetingen, die zoowel voor de bezetting van de bo venste als van de onderste plaats van groote beteekenis waren. Veel wijzer is men echter nog niet geworden, want de resultaten waren zoodanig, dat er voor de bovenste plaats nog drie, en voor de onderste plaats practisch gesproken nog vijf clubs in aanmerking komen. De ontmoeting tusschen de kampioens- candidaten Hero en Middelburg bleef on beslist. Hero behoudt daardoor de beste kansen, wijl zij één verliespunt minder heeft. Het blijft nu maar de vraag of zij dit eene puntje voorsprong zal weten te behouden. Gemakkelijk zal dit haar ze ker niet vallen, want de resteerende drie wedstrijden zijn alle uitwedstrijden en nog wel tegen elftallen die in het groot ste gevaar verkeeren onderaan te eindi gen: Teriieuzen, Zeelandia en De Zeeu wen. We behoeven slechts aan het gelij ke spel op eigen veld tegen De Zeeuwen, verleden week, te herinneren, om duide lijk te maken, dat het zeer wel mogelijk is dat Hero in een van deze drie uitwed strijden dat eene puntje meer dat haar de kans op het kampioenschap geeft, zal verspelen. Ja zelfs zou het ons niet ver wonderen, wanneer Terneuzen, Zeelan dia of De Zeeuwen, in 't nauw gedreven, Hero twee puntjes afhandig maakt. Breda is door het gelijke spel van He ro en Middelburg in eenzelfde verhou ding tot Hero gekomen als Middelburg; Breda staat dus tevens gelijk in punten tal met Middelburg. Evenwel, ook Breda heeft nog twee zware uitwedstrijden, n.l Vlissingen en Middelburg. En we geloo- ven niet dat deze twee wedstrijden haar vier punten zal opleveren. Middelburg staat er toch nog niet zoo ongunstig voor als men wellicht denkt, Zeker, de groen-witten moeten afwach ten of Hero een punt zal prijsgeven, maar wanneer zulks plaats vindt, dan kan Middelburg er het meeste profijt van trekken. Zelf kunnen de groen-witten af rekenen met Breda, dat zij nog thuis ont' vangen. En de andere thuiswedstrijd te gen Zeelandia moet dan natuurlijk ook beide punten opleveren. Zoo is het dus zeer wel mogelijk, dat het nog op een beslissingswedstrijd uitdraait. Doch eerst zullen we nu maar eens afwachten wat Hero in haar uitwedstrijden presteert. Vlissingen heeft zich Zondag practisch gesproken in veiligheid gesteld. We kun nen ons tenminste niet indenken dat zij in de resteerende vier wedstrijden geen twee punten meer zal halen. En overi- echter verklaard „dat het werk niet ter hand kon worden genomen zoolang de trektijd naar Arnemuiden niet was ge maakt". 11 Maart 1656 werd besloten, de voorgenomen conferentie te dilageren. Op 30 November 1660 werd door de Staten van Zeeland een Commissie be noemd om met de heeren van Middel burg en Veere te spreken over „het bequaem maken van een gemackelijken rijweg tusschen beide steden." 21 Maart 1667 is bij Middelburg inge komen een verzoek van Veere, inzake het calcijen van den weg men moet dus wel denken, dat er toen nog niets aan gedaan was het werk werd dien stig geacht voor de stad en daarom wer den burgemeesters, oud-burgemeesters en thesauriers gemachtigd om de uit voering van het plan van 1654 voor te bereiden. Eindelijk was men in 1669 zoover, dat 'een wederzijylsch contract opge maakt kon worden. In een minnelijk verdrag en accoord van 16 Januari 1669 tusschen de steden Veere en Middelburg over het maken van een „callecij rij- ende klincker gaanweg tusschen beide steden wordt overeengekomen", dat vanbeijde sijden evenveel Commissarissen sullen worden gecommitteert, die ook gehouden sullen sijn in eenig important voorval daarvan opening te doen aan hare heeren Prin cipalen, sonder vacatiën of tractemen- ten". De gemelde heeren Commissarissen „sullen uijtsien na een bequaem en suf- ficant persoon, aan dewelke de pennin gen, tot het maken van de voorgeschre ven wegen noodig, sullen werden suc- cessivelijk behandigt, de daaruijt geen betaling sal mogen doen dan op ordon nantie van de gemelde heeren Commis sarissen, en maantlijx, of te wel des ver- sogt zijnde, aan de voorschreven heeren van zijne voorschreven administracie rekening doen ende daarvoren genieten sooveel als hij sal comen te bedingen.'' De bedoeling zal zeker geweest zijn deze commissie te belasten met het toe zicht op de uitvoering van den nieuwen aanleg, zooals dat heden nog bij ver schillende bestuurslichamen plaats heeft, en is deze commissie voor het onderhoud van den weg bestendigd, f Wij behoeven niet te twijfelen of deze commissie leeft nog voort in de Com missie van heden 1936. Klaagt men tegenwoordig wel eens over de langdurige voorbereiding van groote werken, in vroegere eeuwen duurde die voorbereidingen zeker niet korter. Was lange dauern soil, sei lang erwogen. gens de lager geplaatste elftallen zullen nog wel punten laten vallen. Ook T.S.C. lijkt ons, hoewel de Oosterhouters in Roosendaal verloren, ver veilig te staan. Maar Goes, R.B.C., Terneuzen, De Zeeu wen en Zeelandia verkeeren allen in de- gradatiegevaar. Wanneer men de stan- denlijst bekijkt, schijnt het zoo, dat R.B. C. er met haar vijf te spelen wedstrijden verreweg het beste voorstaat. Maar R. B. C. moet nog op bezoek bij Terneuzen, Zeelandia en De Zeeuwen. En deze wed strijden zijn nog niet gewonnen. Het valt dus al heel moeilijk te zeggen wat de vermoedelijke resultaten voor de degradatiecandidaten zullen zijn. 1 Hieronder volgen de wedstrijden die j de genoemde elftallen nog moeten spe- j len. Men kan dan zelf zijn prognose stel- len. R.B.C.: thuis: Goes; uit: Terneuzen, Vlissingen, *©e Zeeuwen en Zeelandia. Goes: thuis: Terneuzen en Vlissingen; uit: R.B.C. en T.S.C. Terneuzen: thuis: Hero en R.B.C,uit: Goes en De Zeeuwen. De Zeeuwen: thuis: Hero, R.B.C., Ter neuzen en T.S.C. Zeelandia: thuis: Hero en R.B.C.; uit: Middelburg. De stand is: Middelburg 16 11 2 3 76—29 24 Breda 16 12 0 4 53—26 24 Hero 15 10 3 2 35—20 23 Vlissingen 14 5 3 6 2728 13 T.S.C. 15 6 1 8 39—39 13 R.B.C. 13 5 1 7 39—47 11 Goes 14 3 4 7 22—29 10 Terneuzen 14 4 2 8 2040 10 De Zeeuwen 14 3 3 8 1943 9 Zeelandia 15 3 3 9 2554 9 Willem II heeft de beste kam pioenskansen. Even wijden we nog aandacht aan het competitieverloop in de 2e klasse B. Hier vond Zondag eveneens een belang rijke ontmoeting plaats, die van groot be lang was voor de bovenste plaats: Hel mondWillem II. Won in Tilburg Hel mond, thans nam Willem II prachtig re vanche. Het kampioenschap kan den Til- burgers haast niet meer ontgaan, zooals hieronder blijken moge. Willem II 14 11 1 2 46—14 23 Helmond 15 10 1 4 3618 21 De Valk 14 8 2 4 46—27 18 Wedstrijdprogramma's Z. V. B. Zaterdag: ArnemuidenVlissingen; R CV I—RCS; SMZRCV II; Souburg— Serooskerke. Adspiranten: EMMSouburg; Se rooskerkeDe Zeeuwen. Zondag; Adspiranten: Middelburg- Eiland Boys; RCS ARCS B. Ie kl. Ai: Vlissingen IIIYerseke; Overgangski.: Dp Zeeuwen III Nieuwland. Hoe toen ook reeds tusschen de ste den van ons Vaderland onderling na ijver bestond in handel en scheepvaart, moge blijken uit de volgende gestelde voorwaarden in het bovengenoemd min nelijk accoord: „De heeren van der Vere en sullen niet vermogen oijt op te regten een or- dinaris veer van deselve stad op Rot terdam, nog ook vermogen te tollereren dat aldaar eenige schepen aanleggen om, in praejuditie van het Rotterdam- sche veer alhier, eenige goederen ofte koopmanschappen op Rotterdam in te laden; maar laten blijven als het nog toe is geweest, gelijk ook aan de andere zijde bij de heeren van Middelburg niet en sal mogen worden opgesteld een nieuw veer op Dordregt, maar gelaten bij de hedendaagsche practijq. De heeren van der Vere sullen ook niet vermogen tot nadeel van het Nieu we diep voorbij Arnemuyden eenige bedijekinge te doen; maar ter contrarie de heeren van Middelburg tot het diep- houden van hetselfde, voor sooveel in haar is, de behulpige hand bieden en hafe versoecken, die zij ten dien eijnde seccessivelijk mogten komen te doen, helpen faciliteren." Uit een publicatie van 1697, waarbij bekend gemaakt wordt, „dat er een schoonen clinckaert voetpad is gelegd tusschen Middelburg en Veere" en dat zulks zeer in het belang is van de koop lieden, zou men misschien kunnen op maken, dat pas in dat jaar de weg, na een onderhoud, dat wel eens afgedwon gen moest worden door de Staten van Zeeland en na nog een partij van 239333 steenen te hebben aangeschaft, in zijn geheel was voltooid. De Commissie van Beheer en Onder houd van den weg zal bij de opheffing in dit jaar 267 jaren hebben bestaan. De inkomsten der Commissie voor het onderhoud bestonden uit de op brengst van het houtgewas, de graset- ting, eenige perceeltjes bouwland, de tollen en de cijns van verleende vergun ningen en sinds 1869 nog uit een retri butie van den Staat voor het overne men van een gedeelte verlegde weg. De tollen brachten, om maar een jaar tal te noemen, in 1768 2600.op en in 1918, het laatste jaar der tolheffing, slechts 650.op. In 1919 werden de tollen op den weg door de Provincie afgekocht voor een bedrag van 15755. De Commissie was niet alleen belast met het beheer en onderhoud van den weg, maar ook met het toezicht op de Veer- of Postwagens, want in een regle ment van 1816 staat, dat de Commissie der Veer- of Postwagens zullen staan 2e kl. A: De Zeeuwen IVEMM II, 3e kl. A.: RCS IVDe Zeeuwen V; M ddelburg VZeelandia V; Vlissingen VIDe Zeeuwen VI. HET DUITSCHE ELFTAL SAMENGESTELD. Het Duitsche elftal, dat Zondag 31 Januari a.s. te Düsseldorf tegen Neder land zal spelen, is als volgt samenge steld: doel: Jakob (Regensburg); ach ter: Janes (Düsseldorf) en Muenzen- berg (Aken); midden: Gellesch (Schal- ke), Goldbrunner (Muenchen) en Kitzin- ger (Schweinfurth)voor: Lehner (Muenchen), Hohmann (Benrath), Frie- del (Neurenberg) Szepan (Schalke) en Guenther (Duisburg). Als reserves zijn aangewezen: Abro- mait (Duisburg), Lenz (Dortmund) en Mehl (Düsseldorf). Scheidsrechter binnen en buiten de lijnen. In de eerste klasse van den N.H.V B. werd Zondagmiddag de wedstrijd Twisk- N. Niedorp 2 gespeeld. Waar de thuis club een kansje op de bovenste plaats had, ging het er vrij stevig toe, terwijl er een groote spanning onder het pu bliek was Op zeker oogenblik becritiseerde een Twisk-speler den scheidsrechter, die hem daarop gelastte, het terrein te ver laten. Dat was niet naar den zin van het publiek, dat zijn afkeuring over het be leid var den scheidsrechter al te duide lijk te kennen gaf. En toch kwam de op lossing: de voorzitter van Twisk stapte het veld op, voegde zich bij den scheids rechter en maakte bekend: de speler verdwijnt naar de kleedkamer en het publiek het veld af. Aldus geschiedde. Zonder publiek is er rustig doorge speeld. Twisk met tien man en Nieuwe Niedorp met een elftal. Het geheim van alles? De voorzitter van Twisk is tevens burgemeester van de gemeente van dien naam. ZWEMMEN. Nieuw Nederlandsch zwemrecord. Piet Stam, de Indische zwemmer, die ook aan de Olympische Spelen heeft deelgenomen, verbeterde gister te Ban doeng 't record voor 400 meter rugslag, zoowel voor Ned.-Indië als voor Neder land, en bracht dit op 5 minuten 34,6 sec, SCHAKEN. Het tournooi te Stockholm, De einduitslag van het te Stockholm gehouden internationale sch,aakournooi luid: 1. Fine 8 punten; 2. Stahlberg 6'A p.; 3. en 4. Stoltz en Danielsen 5)4 p.; 5. Bargqvist 5 p.; 6. Lundin 4J4 p.; 7. Sundbergi 3 A p.; 8, L a n d a u 3 p.; 9, Holm 2 p.; 10. Collet 114 p. onder onmiddellijk opzigt van Heeren Commissarissen over den Rijweg. Het verkeer met Veer- of Postwa gens was het laatst geregeld bij dit Reglement, dat voorafgegaan werd door het Reglement op den rijweg van 1808. In dit Reglement werd bepaald, dat er zal gereden worden van primo Maart tot ultimo September van 's morgens ten zeven uren tot des avonds ten acht uren en van primo October tot ultimo Februari van 's morgens ten acht uren tot des avonds ten zeven uren en zulks telkens wanneer er vracht is. De Postrijders werden gewaarschuwd door 25 slagen op de bel. In 1813 werden de aanvangsuren een uur vervroegd. Dat het toen nog al druk kon loopen, blijkt wel uit het volgende artikel uit het Reglement van 1808: „Opdat het Veer altijd behoorlijk be zet zij, zullen Commissarissen verpligt zijn om bij arrivement van de vierde wa gen aan een der Veren, de wagen, die het langst heeft stil gestaan, terstond en zonder verwijl, hetzij met vragt of le dig', naar het andere Veer te doen heenrijden." De Commissarissen voor de Veer- of Postwagens werden beëedigd door den Burgemeester der stad, waar zij be noemd waren. Door dat het verkeer meer en meer van Veere werd afgeleid, is met de postwagens ook die Commissie ver dwenen. Omtrent den weg zelf kan het vol gende worden vermeld: Historisch moet men den weg Veere- Middelburg in twee parten verdeelen, n.l. in een gedeelte Zandijk-Veere en in een ander gedeelte Zandijk-Middel- burg. De eerstgenoemde weg is bekeid tus schen de jaren 1540 en 1550, terwijl een verharde gaanweg van Zandijk tot Mid delburg in de jaren 15971599 werd aangelegd, die later na het hierboven genoemd minnelijk verdrag van 1669 verbreed werd „tot in 't geheel 36 voe ten van buyten Sandijk beginnende, daarvan sullen 12 voeten worden ge bruikt tot de straatweg, 12 voeten tot den Zantweg ende 6 voeten tot de gaanweg van klinckers op zijn kant, en de resteerende tot de kanten en de druypers. De voorschreven rijweg sal worden gemaakt aan de oostzijde van de gaanweg, daar die jegenwoordig is leggende." Vóór den aanleg van dien rijweg werd het verkeer per as geleid over de Ga- pingsche weg en den Noordweg langs St. Laurens naar Middelburg. De weg ZandijkVeere liep vóór den SCHAATSENRIJDEN. Europeesche kampioenschappen kunst- rijden voor paren niet te Amsterdam. Naar wij vernemen, zullen de Euro peesche kampioenschappen in het kunst rijden voor paren, welke op Zaterdag 20 en Zondag 21 Februari a.s. op de kunst ijsbaan te Amsterdam waren vastgesteld, geen doorgang vinden, daar ernstige moeilijkheden gerezen zijn. tusschen den Kon. Ned. Schaatsenrijdersbond en de ijsclub „Kunstijsbaan Amsterdam". In overleg met het bestuur van de Interna tionale Eislauf Vereinigung is geadvi seerd, deze kampioenschappen te Wee- nen te organiseeren. Het bestuur van den K.N.S.B. staat op het standpunt, dat zakelijke en sportieve belangen zooveel mogelijk gescheiden dienen te worden gehouden. De wereldkampioenschappen voor Dames, Naar wij vernemen is door den Kon. Ned. Schaatsenrijdersbond mej, G. Don ker uit Ilpendam ingeschreven, voor de wereldkampioenschappen in het hardrij den voor dames, welke 30 en 31 Januari a.s. te Davos worden gehouden. Vlissingen, Van 2125 Jan, Ondertrouwd: J, Geluk 20 j. en 'A. C. van de Dood 18 j. Getrouwd: C. van Baaren 25 j. en C. Klip, 24 j., M. Valkier 19 j. en C. J. M. Leeman 18 j. Bevallen: R Braat, geb. Vos z., E. L. Jasperse. geb. de Nooijer d. Overleden.' M. C. van Veghel 75 j„ wed, van P. J. Hintzen. (V.C.) van geadverteerde of te adverteeren ver gaderingen, voorstellingen, uitvoeringen e» andere bijeenkomsten. MIDDELBURG. Dl 26 Jan. Openb. Theosof. Voordracht, spr. de hr. J. Kruisheer, St. Joris 20,00 h. Dl 26 Jan, Inst. v. Arb. Ontw. Lez, door ds. J. L. Faber te Zutphen, „Gou den Poorte" 20,15 h. WO 27 Jan. Concert Vereen. Èva Lie- benberg, Concertz. 20,15 h, GOES. Dl 26 Jan WO 27 Jan aanleg van het Kanaal door Walcheren met een scherpe bocht noordwaarts langs de vest in het verlengde van het Keutelwegje, en kruiste die vest op on geveer 50 meter afstand van de tegen woordige brug. Men moet hierbij wel in acht nemen, dat de weg reeds eeuwen bestond vóór dat de vest gegraven werd. Men zie de kaart van Walcheren van 1852 door P. Lampert. De verlegging van dezen weg van het meergemelde Keutelwegje af over de vest tot in Veere in zijn tegenwoordigen staat met het bouwen van een brug over die vest werden uitgevoerd ten tijde van het maken van het Kanaal door Walcheren door de Staatsspoor wegen en bij contract van 1869 alle werken in onderhoud en beheer gege ven aan de Commissie van Beheer te gen een retributie van 150.per jaar. In het Provinciaal wegenplan voor Zeeland, vastgesteld door de Staten dier Provincie op 26 October 1927, werd ook de Straatweg MiddelburgVeere op genomen, en deze weg moest bestraat worden met een beklinkering van 5.50 meter breedte, terwijl de bruggen over den Veerschen watergang en de Vest te Veere verbreed en versterkt moesten worden. Het werk aan de brug te Veere werd in 1929 onder leiding van de Commissie van Beheer uitgevoerd, terwijl de overi ge werken door de Provincie uitgevoerd zijn in de jaren 1930 en 1931. In de kosten daarvan werd door het Rijkswegenfonds 50 door de Provin cie 25 en door de gemeenten Middel burg en Veere elk 1214 bijgedragen, In 1876 werd door den Polder Wal cheren tot verbetering van den water toevoer naar de Oostersluis naast de bestaande brug over de vest te Veere een houten brug gelegd, die in 1916 door een brug van beton werd vervangen. Deze brug blijft in onderhoud bij den Polder Walcheren. Op 16 October 1931 werd door de Commissie van Beheer aan Gedeputeer de Staten van Zeeland de vraag ge richt onder welke voorwaarden de Pro vincie genegen zou zijn tot overneming van het onderhoud van den weg. Die voorwaarden werden door Gede puteerde Staten in hun brief van 18 Mei 1934 neergelegd, waarmede zoowel de Commissie van Beheer als de ge meentebesturen -van Middelburg en Veere accoord gingen, en op 1 Januari 1935 ging de weg in onderhoud aan de Provincie over. Augustus 1936.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1937 | | pagina 6