SPORT.
KERK EN SCHOOL
BURGERLIJKEN STAND.
DE WEG MIDDELBURG—VEERE.
AGENDA.
P. L. Bolier.
geval zou zijn geweest. Onder zijn
ling is niet alleen de destijds bestaan-
bankschuld afgelost, doch is een
eiend bedrijf ontstaan, dat tot groot
van de streek is, doch thans door
sisomstandigheden in moeilijkheden
dgt te geraken.
)at drie Belgen lid zijn van den raad
a commissarissen, kan geen verwon-
ring wekken, wanneer men in het oog
udt, dat dezen voor zeer aanzienlijke
dragen hebben deelgenomen in het
ndeelenkapitaal.
Hoewel in 1934, 1935 en 1936 aan 31
len van het personeel ontslag is ver-
ind zonder uitkeering, heeft de maat
happij op aandrang van den minister
n waterstaat zich bereid verklaarc
snog een uitkeering te geven, indien
lor dit doel een bijdrage van de pro-
ncie wordt verkregen tot een derde
iel van het daarvoor benoodigde be-
•ag, in welk geval door het rijk een
'.lfde bijdrage zal worden gegeven.
Overigens mag bij beschouwing van
door het rijk voor de reorganisatie
verleenen hulp niet uit het oog wor-
en verloren, dat geen nieuw geld wordt
arstrekt en dat onder de tegenwoordige
mstandigheden op restitutie van rente
>oze voorschotten niet kan worden ge-
pkend. Door de reorganisatie is echter
oor het rijk de kans op restitutie van
e tot 15 pet. verminderde voorschotten
rooter geworden.
Een waarborg, dat de exploitatie in
et vervolg op de juiste wijze zal wor-
en geleid, kan worden verkregen door
n de concessievoorwaarden de bepaling
>p te nemen, dat de minister van wa-
erstaat bevoegd is voorschriften te ge
ren omtrent de uitoefening van het be-
Irijf, zooals gebruikelijk is voor tram-
vegen, die rentelooze voorschotten ont
rangen tot dekking van jaarlijksche ver
biezen.
Voor ontslag van den directeur, aan
wien geen tekortkomingen zijn ten laste
Jelegd, maar die integendeel het bedrijf
leeft opgewerkt, is geen aanleiding.
Het zitting hebben van
ledenvan Gedeputeerde
Staten in den raad van
commissarissen, zonder
dat de provincie aandeel-
ïoudster is, komt ook der
regeering in beginsel min
der aangewezen voor, doch
iet ligt niet op den weg der regeering
de aandeelhouders in de uitoefening van
hun recht van benoeming te belemmeren
Aan de Landbouwhoogeschool te
Wageningen slaagde voor het cand,
examen Ned. Landbouw de heer J. I.
C. Butler, vroeger te V 1 i s s i n g e n.
Zooals bekend zal zijn, werd de
Veersche straatweg in degil7e eeuw
aangelegd door de steden Middel
burg en Veere, die dan ook belast
waren met het onderhoud daarvan
tot 1 Januari 1935, toen dat onder
houd overging aan de Provincie.
Beide steden hadden hun onder
houdsplichten overgedragen aan
een door hen benoemde commissie
waarvan twee leden door Middel
burg en twee door Veere. De jong
ste samenstelling was: voor Middel
burg: burgemeester M. Fernhout
en wethouder J. Onderdijk en voor
Veere: de beide oud-wethouders A,
P. Wouters en F. J. Castel.
Aan den secretaris-penningmees
ter, den heer P. L. Bolier, werd, nu
het bestaan dezer commissie ten
einde loopt, opgedragen te trachten
te weten te komen, hoe deze com
missie is ontstaan.
Het resultaat van dit onderzoek
is neergelegd in een rapport, aan
de commissie uitgebracht, waaraan
wij hier den tekst laten volgen.
Blijkens Middelburgsche besluiten
werden op 3 October 1654, Burgemees
ter, oud-Burgemeesters en thesauriers
gemachtigd om met gecommitteerden
van Veere te confereeren over het ver
leggen van het voetpad en het aanleg
gen van een gecalcijden rijweg tusschen
beide steden, kosten te ramen en rap
port te doen.
Op eenzelfden datum werd door
Veere een commissie samengesteld om
met de heeren van Middelburg te over
leggen over het leggen van een Calcie-
weg.
Bij resolutie van 17 October 1654
werd deze Commissie belast met het
opmaken of doen opmaken en onder
zoeken van plannen, in ieder geval de
voorbereidende werkzaamheden te ver
richten voor den aanleg van dien rijweg
en werden deze heeren op 24 October
1654 „geauthoriseert het geprojecteerde
werk te voltrecken, als de weg te ver-
hoogen, land zooveel noodig daartoie
aan te koopen", enz.
Na dien schijnt er een vertraging in
den loop der werkzaamheden te zijn
ontstaan, want bij resolutie van 7 Janu
ari 1656 werd den Burgemeesters
Meerts en Goverse en den Pensionaris
van Veere verzocht bij de heeren van
Middelburg aan te dringen tot bevor
dering van het gemelde werk.
Den 22aten Januari 1656 werden de
Veersche gecommitteerden door die
van Middelburg ontvangen; hun werd
VOETBAL.
OVERZICHT DER 2e KLASSE.
Drie kampioens- en viji de-
gradatiecandidaten.
j Het programma dat Zondag is afge-
werkt, bevatte belangrijke ontmoetingen,
die zoowel voor de bezetting van de bo
venste als van de onderste plaats van
groote beteekenis waren. Veel wijzer is
men echter nog niet geworden, want de
resultaten waren zoodanig, dat er voor
de bovenste plaats nog drie, en voor de
onderste plaats practisch gesproken nog
vijf clubs in aanmerking komen.
De ontmoeting tusschen de kampioens-
candidaten Hero en Middelburg bleef on
beslist. Hero behoudt daardoor de beste
kansen, wijl zij één verliespunt minder
heeft. Het blijft nu maar de vraag of zij
dit eene puntje voorsprong zal weten te
behouden. Gemakkelijk zal dit haar ze
ker niet vallen, want de resteerende drie
wedstrijden zijn alle uitwedstrijden en
nog wel tegen elftallen die in het groot
ste gevaar verkeeren onderaan te eindi
gen: Teriieuzen, Zeelandia en De Zeeu
wen. We behoeven slechts aan het gelij
ke spel op eigen veld tegen De Zeeuwen,
verleden week, te herinneren, om duide
lijk te maken, dat het zeer wel mogelijk
is dat Hero in een van deze drie uitwed
strijden dat eene puntje meer dat haar
de kans op het kampioenschap geeft, zal
verspelen. Ja zelfs zou het ons niet ver
wonderen, wanneer Terneuzen, Zeelan
dia of De Zeeuwen, in 't nauw gedreven,
Hero twee puntjes afhandig maakt.
Breda is door het gelijke spel van He
ro en Middelburg in eenzelfde verhou
ding tot Hero gekomen als Middelburg;
Breda staat dus tevens gelijk in punten
tal met Middelburg. Evenwel, ook Breda
heeft nog twee zware uitwedstrijden, n.l
Vlissingen en Middelburg. En we geloo-
ven niet dat deze twee wedstrijden haar
vier punten zal opleveren.
Middelburg staat er toch nog niet zoo
ongunstig voor als men wellicht denkt,
Zeker, de groen-witten moeten afwach
ten of Hero een punt zal prijsgeven, maar
wanneer zulks plaats vindt, dan kan
Middelburg er het meeste profijt van
trekken. Zelf kunnen de groen-witten af
rekenen met Breda, dat zij nog thuis ont'
vangen. En de andere thuiswedstrijd te
gen Zeelandia moet dan natuurlijk ook
beide punten opleveren. Zoo is het dus
zeer wel mogelijk, dat het nog op een
beslissingswedstrijd uitdraait. Doch eerst
zullen we nu maar eens afwachten wat
Hero in haar uitwedstrijden presteert.
Vlissingen heeft zich Zondag practisch
gesproken in veiligheid gesteld. We kun
nen ons tenminste niet indenken dat zij
in de resteerende vier wedstrijden geen
twee punten meer zal halen. En overi-
echter verklaard „dat het werk niet ter
hand kon worden genomen zoolang de
trektijd naar Arnemuiden niet was ge
maakt".
11 Maart 1656 werd besloten, de
voorgenomen conferentie te dilageren.
Op 30 November 1660 werd door de
Staten van Zeeland een Commissie be
noemd om met de heeren van Middel
burg en Veere te spreken over „het
bequaem maken van een gemackelijken
rijweg tusschen beide steden."
21 Maart 1667 is bij Middelburg inge
komen een verzoek van Veere, inzake
het calcijen van den weg men moet
dus wel denken, dat er toen nog niets
aan gedaan was het werk werd dien
stig geacht voor de stad en daarom wer
den burgemeesters, oud-burgemeesters
en thesauriers gemachtigd om de uit
voering van het plan van 1654 voor te
bereiden.
Eindelijk was men in 1669 zoover,
dat 'een wederzijylsch contract opge
maakt kon worden.
In een minnelijk verdrag en accoord
van 16 Januari 1669 tusschen de steden
Veere en Middelburg over het maken
van een „callecij rij- ende klincker
gaanweg tusschen beide steden wordt
overeengekomen", dat vanbeijde sijden
evenveel Commissarissen sullen worden
gecommitteert, die ook gehouden sullen
sijn in eenig important voorval daarvan
opening te doen aan hare heeren Prin
cipalen, sonder vacatiën of tractemen-
ten".
De gemelde heeren Commissarissen
„sullen uijtsien na een bequaem en suf-
ficant persoon, aan dewelke de pennin
gen, tot het maken van de voorgeschre
ven wegen noodig, sullen werden suc-
cessivelijk behandigt, de daaruijt geen
betaling sal mogen doen dan op ordon
nantie van de gemelde heeren Commis
sarissen, en maantlijx, of te wel des ver-
sogt zijnde, aan de voorschreven heeren
van zijne voorschreven administracie
rekening doen ende daarvoren genieten
sooveel als hij sal comen te bedingen.''
De bedoeling zal zeker geweest zijn
deze commissie te belasten met het toe
zicht op de uitvoering van den nieuwen
aanleg, zooals dat heden nog bij ver
schillende bestuurslichamen plaats
heeft, en is deze commissie voor het
onderhoud van den weg bestendigd, f
Wij behoeven niet te twijfelen of deze
commissie leeft nog voort in de Com
missie van heden 1936.
Klaagt men tegenwoordig wel eens
over de langdurige voorbereiding van
groote werken, in vroegere eeuwen
duurde die voorbereidingen zeker niet
korter. Was lange dauern soil, sei lang
erwogen.
gens de lager geplaatste elftallen zullen
nog wel punten laten vallen. Ook T.S.C.
lijkt ons, hoewel de Oosterhouters in
Roosendaal verloren, ver veilig te staan.
Maar Goes, R.B.C., Terneuzen, De Zeeu
wen en Zeelandia verkeeren allen in de-
gradatiegevaar. Wanneer men de stan-
denlijst bekijkt, schijnt het zoo, dat R.B.
C. er met haar vijf te spelen wedstrijden
verreweg het beste voorstaat. Maar R.
B. C. moet nog op bezoek bij Terneuzen,
Zeelandia en De Zeeuwen. En deze wed
strijden zijn nog niet gewonnen.
Het valt dus al heel moeilijk te zeggen
wat de vermoedelijke resultaten voor de
degradatiecandidaten zullen zijn.
1 Hieronder volgen de wedstrijden die
j de genoemde elftallen nog moeten spe-
j len. Men kan dan zelf zijn prognose stel-
len.
R.B.C.: thuis: Goes; uit: Terneuzen,
Vlissingen, *©e Zeeuwen en Zeelandia.
Goes: thuis: Terneuzen en Vlissingen;
uit: R.B.C. en T.S.C.
Terneuzen: thuis: Hero en R.B.C,uit:
Goes en De Zeeuwen.
De Zeeuwen: thuis: Hero, R.B.C., Ter
neuzen en T.S.C.
Zeelandia: thuis: Hero en R.B.C.; uit:
Middelburg.
De stand is:
Middelburg 16 11 2 3 76—29 24
Breda 16 12 0 4 53—26 24
Hero 15 10 3 2 35—20 23
Vlissingen 14 5 3 6 2728 13
T.S.C. 15 6 1 8 39—39 13
R.B.C. 13 5 1 7 39—47 11
Goes 14 3 4 7 22—29 10
Terneuzen 14 4 2 8 2040 10
De Zeeuwen 14 3 3 8 1943 9
Zeelandia 15 3 3 9 2554 9
Willem II heeft de beste kam
pioenskansen.
Even wijden we nog aandacht aan het
competitieverloop in de 2e klasse B.
Hier vond Zondag eveneens een belang
rijke ontmoeting plaats, die van groot be
lang was voor de bovenste plaats: Hel
mondWillem II. Won in Tilburg Hel
mond, thans nam Willem II prachtig re
vanche. Het kampioenschap kan den Til-
burgers haast niet meer ontgaan, zooals
hieronder blijken moge.
Willem II 14 11 1 2 46—14 23
Helmond 15 10 1 4 3618 21
De Valk 14 8 2 4 46—27 18
Wedstrijdprogramma's Z. V. B.
Zaterdag: ArnemuidenVlissingen; R
CV I—RCS; SMZRCV II; Souburg—
Serooskerke.
Adspiranten: EMMSouburg; Se
rooskerkeDe Zeeuwen.
Zondag; Adspiranten: Middelburg-
Eiland Boys; RCS ARCS B.
Ie kl. Ai: Vlissingen IIIYerseke;
Overgangski.: Dp Zeeuwen III
Nieuwland.
Hoe toen ook reeds tusschen de ste
den van ons Vaderland onderling na
ijver bestond in handel en scheepvaart,
moge blijken uit de volgende gestelde
voorwaarden in het bovengenoemd min
nelijk accoord:
„De heeren van der Vere en sullen
niet vermogen oijt op te regten een or-
dinaris veer van deselve stad op Rot
terdam, nog ook vermogen te tollereren
dat aldaar eenige schepen aanleggen
om, in praejuditie van het Rotterdam-
sche veer alhier, eenige goederen ofte
koopmanschappen op Rotterdam in te
laden; maar laten blijven als het nog
toe is geweest, gelijk ook aan de andere
zijde bij de heeren van Middelburg niet
en sal mogen worden opgesteld een
nieuw veer op Dordregt, maar gelaten
bij de hedendaagsche practijq.
De heeren van der Vere sullen ook
niet vermogen tot nadeel van het Nieu
we diep voorbij Arnemuyden eenige
bedijekinge te doen; maar ter contrarie
de heeren van Middelburg tot het diep-
houden van hetselfde, voor sooveel in
haar is, de behulpige hand bieden en
hafe versoecken, die zij ten dien eijnde
seccessivelijk mogten komen te doen,
helpen faciliteren."
Uit een publicatie van 1697, waarbij
bekend gemaakt wordt, „dat er een
schoonen clinckaert voetpad is gelegd
tusschen Middelburg en Veere" en dat
zulks zeer in het belang is van de koop
lieden, zou men misschien kunnen op
maken, dat pas in dat jaar de weg, na
een onderhoud, dat wel eens afgedwon
gen moest worden door de Staten van
Zeeland en na nog een partij van 239333
steenen te hebben aangeschaft, in zijn
geheel was voltooid.
De Commissie van Beheer en Onder
houd van den weg zal bij de opheffing
in dit jaar 267 jaren hebben bestaan.
De inkomsten der Commissie voor
het onderhoud bestonden uit de op
brengst van het houtgewas, de graset-
ting, eenige perceeltjes bouwland, de
tollen en de cijns van verleende vergun
ningen en sinds 1869 nog uit een retri
butie van den Staat voor het overne
men van een gedeelte verlegde weg.
De tollen brachten, om maar een jaar
tal te noemen, in 1768 2600.op en
in 1918, het laatste jaar der tolheffing,
slechts 650.op.
In 1919 werden de tollen op den weg
door de Provincie afgekocht voor een
bedrag van 15755.
De Commissie was niet alleen belast
met het beheer en onderhoud van den
weg, maar ook met het toezicht op de
Veer- of Postwagens, want in een regle
ment van 1816 staat, dat de Commissie
der Veer- of Postwagens zullen staan
2e kl. A: De Zeeuwen IVEMM II,
3e kl. A.: RCS IVDe Zeeuwen V;
M ddelburg VZeelandia V; Vlissingen
VIDe Zeeuwen VI.
HET DUITSCHE ELFTAL
SAMENGESTELD.
Het Duitsche elftal, dat Zondag 31
Januari a.s. te Düsseldorf tegen Neder
land zal spelen, is als volgt samenge
steld: doel: Jakob (Regensburg); ach
ter: Janes (Düsseldorf) en Muenzen-
berg (Aken); midden: Gellesch (Schal-
ke), Goldbrunner (Muenchen) en Kitzin-
ger (Schweinfurth)voor: Lehner
(Muenchen), Hohmann (Benrath), Frie-
del (Neurenberg) Szepan (Schalke) en
Guenther (Duisburg).
Als reserves zijn aangewezen: Abro-
mait (Duisburg), Lenz (Dortmund) en
Mehl (Düsseldorf).
Scheidsrechter binnen en buiten de
lijnen.
In de eerste klasse van den N.H.V B.
werd Zondagmiddag de wedstrijd Twisk-
N. Niedorp 2 gespeeld. Waar de thuis
club een kansje op de bovenste plaats
had, ging het er vrij stevig toe, terwijl
er een groote spanning onder het pu
bliek was
Op zeker oogenblik becritiseerde een
Twisk-speler den scheidsrechter, die
hem daarop gelastte, het terrein te ver
laten. Dat was niet naar den zin van het
publiek, dat zijn afkeuring over het be
leid var den scheidsrechter al te duide
lijk te kennen gaf. En toch kwam de op
lossing: de voorzitter van Twisk stapte
het veld op, voegde zich bij den scheids
rechter en maakte bekend: de speler
verdwijnt naar de kleedkamer en het
publiek het veld af. Aldus geschiedde.
Zonder publiek is er rustig doorge
speeld. Twisk met tien man en Nieuwe
Niedorp met een elftal.
Het geheim van alles? De voorzitter
van Twisk is tevens burgemeester van
de gemeente van dien naam.
ZWEMMEN.
Nieuw Nederlandsch zwemrecord.
Piet Stam, de Indische zwemmer, die
ook aan de Olympische Spelen heeft
deelgenomen, verbeterde gister te Ban
doeng 't record voor 400 meter rugslag,
zoowel voor Ned.-Indië als voor Neder
land, en bracht dit op 5 minuten 34,6 sec,
SCHAKEN.
Het tournooi te Stockholm,
De einduitslag van het te Stockholm
gehouden internationale sch,aakournooi
luid: 1. Fine 8 punten; 2. Stahlberg 6'A
p.; 3. en 4. Stoltz en Danielsen 5)4 p.;
5. Bargqvist 5 p.; 6. Lundin 4J4 p.; 7.
Sundbergi 3 A p.; 8, L a n d a u 3 p.; 9,
Holm 2 p.; 10. Collet 114 p.
onder onmiddellijk opzigt van Heeren
Commissarissen over den Rijweg.
Het verkeer met Veer- of Postwa
gens was het laatst geregeld bij dit
Reglement, dat voorafgegaan werd door
het Reglement op den rijweg van 1808.
In dit Reglement werd bepaald, dat er
zal gereden worden van primo Maart
tot ultimo September van 's morgens
ten zeven uren tot des avonds ten acht
uren en van primo October tot ultimo
Februari van 's morgens ten acht uren
tot des avonds ten zeven uren en zulks
telkens wanneer er vracht is.
De Postrijders werden gewaarschuwd
door 25 slagen op de bel.
In 1813 werden de aanvangsuren een
uur vervroegd.
Dat het toen nog al druk kon loopen,
blijkt wel uit het volgende artikel uit
het Reglement van 1808:
„Opdat het Veer altijd behoorlijk be
zet zij, zullen Commissarissen verpligt
zijn om bij arrivement van de vierde wa
gen aan een der Veren, de wagen, die
het langst heeft stil gestaan, terstond
en zonder verwijl, hetzij met vragt of le
dig', naar het andere Veer te doen
heenrijden."
De Commissarissen voor de Veer- of
Postwagens werden beëedigd door den
Burgemeester der stad, waar zij be
noemd waren.
Door dat het verkeer meer en meer
van Veere werd afgeleid, is met de
postwagens ook die Commissie ver
dwenen.
Omtrent den weg zelf kan het vol
gende worden vermeld:
Historisch moet men den weg Veere-
Middelburg in twee parten verdeelen,
n.l. in een gedeelte Zandijk-Veere en in
een ander gedeelte Zandijk-Middel-
burg.
De eerstgenoemde weg is bekeid tus
schen de jaren 1540 en 1550, terwijl een
verharde gaanweg van Zandijk tot Mid
delburg in de jaren 15971599 werd
aangelegd, die later na het hierboven
genoemd minnelijk verdrag van 1669
verbreed werd „tot in 't geheel 36 voe
ten van buyten Sandijk beginnende,
daarvan sullen 12 voeten worden ge
bruikt tot de straatweg, 12 voeten tot
den Zantweg ende 6 voeten tot de
gaanweg van klinckers op zijn kant, en
de resteerende tot de kanten en de
druypers. De voorschreven rijweg sal
worden gemaakt aan de oostzijde van
de gaanweg, daar die jegenwoordig is
leggende."
Vóór den aanleg van dien rijweg werd
het verkeer per as geleid over de Ga-
pingsche weg en den Noordweg langs
St. Laurens naar Middelburg.
De weg ZandijkVeere liep vóór den
SCHAATSENRIJDEN.
Europeesche kampioenschappen kunst-
rijden voor paren niet te Amsterdam.
Naar wij vernemen, zullen de Euro
peesche kampioenschappen in het kunst
rijden voor paren, welke op Zaterdag 20
en Zondag 21 Februari a.s. op de kunst
ijsbaan te Amsterdam waren vastgesteld,
geen doorgang vinden, daar ernstige
moeilijkheden gerezen zijn. tusschen den
Kon. Ned. Schaatsenrijdersbond en de
ijsclub „Kunstijsbaan Amsterdam". In
overleg met het bestuur van de Interna
tionale Eislauf Vereinigung is geadvi
seerd, deze kampioenschappen te Wee-
nen te organiseeren.
Het bestuur van den K.N.S.B. staat op
het standpunt, dat zakelijke en sportieve
belangen zooveel mogelijk gescheiden
dienen te worden gehouden.
De wereldkampioenschappen voor
Dames,
Naar wij vernemen is door den Kon.
Ned. Schaatsenrijdersbond mej, G. Don
ker uit Ilpendam ingeschreven, voor de
wereldkampioenschappen in het hardrij
den voor dames, welke 30 en 31 Januari
a.s. te Davos worden gehouden.
Vlissingen,
Van 2125 Jan,
Ondertrouwd: J, Geluk 20 j. en 'A. C.
van de Dood 18 j.
Getrouwd: C. van Baaren 25 j. en C.
Klip, 24 j., M. Valkier 19 j. en C. J. M.
Leeman 18 j.
Bevallen: R Braat, geb. Vos z., E. L.
Jasperse. geb. de Nooijer d.
Overleden.' M. C. van Veghel 75 j„
wed, van P. J. Hintzen. (V.C.)
van geadverteerde of te adverteeren ver
gaderingen, voorstellingen, uitvoeringen e»
andere bijeenkomsten.
MIDDELBURG.
Dl 26 Jan. Openb. Theosof. Voordracht,
spr. de hr. J. Kruisheer, St. Joris
20,00 h.
Dl 26 Jan, Inst. v. Arb. Ontw. Lez, door
ds. J. L. Faber te Zutphen, „Gou
den Poorte" 20,15 h.
WO 27 Jan. Concert Vereen. Èva Lie-
benberg, Concertz. 20,15 h,
GOES.
Dl 26 Jan
WO 27 Jan
aanleg van het Kanaal door Walcheren
met een scherpe bocht noordwaarts
langs de vest in het verlengde van het
Keutelwegje, en kruiste die vest op on
geveer 50 meter afstand van de tegen
woordige brug.
Men moet hierbij wel in acht nemen,
dat de weg reeds eeuwen bestond vóór
dat de vest gegraven werd. Men zie de
kaart van Walcheren van 1852 door P.
Lampert.
De verlegging van dezen weg van het
meergemelde Keutelwegje af over de
vest tot in Veere in zijn tegenwoordigen
staat met het bouwen van een brug
over die vest werden uitgevoerd ten
tijde van het maken van het Kanaal
door Walcheren door de Staatsspoor
wegen en bij contract van 1869 alle
werken in onderhoud en beheer gege
ven aan de Commissie van Beheer te
gen een retributie van 150.per
jaar.
In het Provinciaal wegenplan voor
Zeeland, vastgesteld door de Staten dier
Provincie op 26 October 1927, werd ook
de Straatweg MiddelburgVeere op
genomen, en deze weg moest bestraat
worden met een beklinkering van 5.50
meter breedte, terwijl de bruggen over
den Veerschen watergang en de Vest te
Veere verbreed en versterkt moesten
worden.
Het werk aan de brug te Veere werd
in 1929 onder leiding van de Commissie
van Beheer uitgevoerd, terwijl de overi
ge werken door de Provincie uitgevoerd
zijn in de jaren 1930 en 1931.
In de kosten daarvan werd door het
Rijkswegenfonds 50 door de Provin
cie 25 en door de gemeenten Middel
burg en Veere elk 1214 bijgedragen,
In 1876 werd door den Polder Wal
cheren tot verbetering van den water
toevoer naar de Oostersluis naast de
bestaande brug over de vest te Veere
een houten brug gelegd, die in 1916 door
een brug van beton werd vervangen.
Deze brug blijft in onderhoud bij den
Polder Walcheren.
Op 16 October 1931 werd door de
Commissie van Beheer aan Gedeputeer
de Staten van Zeeland de vraag ge
richt onder welke voorwaarden de Pro
vincie genegen zou zijn tot overneming
van het onderhoud van den weg.
Die voorwaarden werden door Gede
puteerde Staten in hun brief van 18
Mei 1934 neergelegd, waarmede zoowel
de Commissie van Beheer als de ge
meentebesturen -van Middelburg en
Veere accoord gingen, en op 1 Januari
1935 ging de weg in onderhoud aan de
Provincie over.
Augustus 1936.