IN ZEELAND
MIDDELBURGSCHE
GEMENGD NIEUWS.
LEGER EN VLOOT.
LAATSTE BERICHTEN.
ADVERTENTIEN.
COGNAC
NEUFÉGLISE-RIEMENS.
Fa. M. W. VAN fl ARTSEN
DE
COURANT
BALKAN.
VER. STATEN
Prins Bernhard als automobilist.
MARKTBERICHTEN.
OOSTBURG.
HUIJSMAN OOGARTS
afwezig
t. en m. Maandag 4 'Januari.
Dinsdagochtend 5 Januari
geen spreekuur te Goes.
FIRMA W. P. MALJERS
Markt C 2 Middelburg.
-'ff-sisastacsaa
-in verscheidene vakgroepen verbeterd.
Ook op het geb ed van het vreemdelin
genverkeer, dat voor Zwitserland van
zoo groot belang is, zijn de guns ige ge
volgen van de devaluatie merkbaar.
Een v,an de belangrijksfe doeleinden
van de devaluatie was de verbetering
van den bu tenlandschen handel. In ver
gelijking met de overeenkomstige perio
de in 1935 is de ui voer in October 19%
gestegen van 74 m'llioen tot 84,5 milli-
oen francs. In hoeveelhed bedroeg de
stijging 268 pc1. Ook Mnv~mber
de buitenlandsche Kandel zich gunstig
ontwikkeien. De ui voer bere kte een
hoog'e van 91.5 millioen francs, hetgen--
'7 millioen meer is dan in October 1936
en 15 millioen meer dan in November
1935. De invoer steeg n November tot
141 millioen francs, hetgeen 13 md!io<"-
hooger is dan in de voorafgaande
maand en 28 m llioen hooger d.an de in
voer in November 1935.
Ter voorkoming van onnoodige prijs-
s'ijgingen heeft de ZwitserscHe regee
ring tal van contingenteer'ngen opge
heven en de invoerrechten van verschei
den goederen verlaagd,
Roemenen door Russischen grenswacht
gedood.
Zes leden van een Roemeensche boe
renfamilie, die in Sovjet-Rusland woon
den, zijn door Sovjet-Russische grens
wachten gedood toen zij op Kerstnacht
poogden de Dnjester over te steken naar
Roemeensch gebied. Een elfjarig meisje
is de eenig overlevende. Het kind wist,
hoewel gewond, de overzijde van de ri
vier te bereiken. Zij vertelde, dat haar
ouders door vervolging, honger en el
lende genoodzaakt waren te vluchten.
Wraak.
Te Jackson in den staat Kentucky
moest de 18-jarige Jean Shepperd zich
voor den rechter verantwoorden voor
moord op zijn kameraad Harvev Cab-
bardo. Op het oogenblik, dat hij tus
schen twee politiemannen de rechtzaal
binnentrad ging de moeder van zijn
slachtoffer op hem af en schoot hem snel
achtereen drie kogels in de borst.
Stervende werd de beklaagde naar
het ziekenhuis overgebracht. De vrouw
werd gearresteerd. Zij verklaarde blij te
zijn den rechter vóór te zijn geweest en
haar zoon te hebben gewroken.
DE RAMP VAN DE
„VAN DER WIJCK",
Het schip wordt niet gelicht.
In antwoord op een schriftelijke vraag
van den heer Van Lonkhuijzen, lid van
den Volksraad, heeft de Indische regee
ring medegedeeld, dat, mede naar aan
leiding' van adviezen, ingewonnen bij Ne-
derlandsche en Britsche bergings-maat-
schappijen, van het lichten van het wrak
van de ,,Van der Wijck" moet worden
afgezien.
Dadelijk na de ramp is een onderzoek
ingesteld naar een mogelijke verbetering
van het radio-alarm-systeem (men zal
zich. herinneren dat eenige schepen, al
hoewel dicht in de nabijheid, het S.Ó.S.-
sein niet hebben opgevangen). Het duurt
echter eenigen tijd alvorens uit de be
kende gegevens eenige conclusie kan
worden getrokken.
Nog een Juüana huwt op 7 Januari.
Op 7 Januari, den huwelijksdag van 't
prinselijk Paar, zal op het raadhuis te
-Oegstgeest, hetwelk voor deze ge
legenheid 's nforgens gedurende korten
tijd zal worden geopend, het huwelijk
worden voltrokken van mei. Juliana van
eer -Meer en Martinus van Slijn. Het
merkwaardige is, dat mej. Van der Meer
is geboren op hetzelfde uur van den
30sten April 1709 als Prinses Juliana,
gedoopt met denzelfden naam en ver
loofd met een jor-geman, wiens verjaar
dag valt op 31 Aug. zoo meldt de „Tel."
Eiken 30sten Apiii ontving Prinses Ju
liana een brief van Juliana v. d. Meer,
-waarin deze de Prinses haar gelukwen-
schen aanbood, En eiken 30sten April
ontving Juliana v. d. Meer een eigen
handig schrijven van Prinses Juliana,
waarin zij blijk gaf, haar naamgenoot
niet vergeten te zijn.
Bewusteloos geslagen en beroofd.
Een 20-jarige varensgezel heeft bij de
politie aangifte gedaan, dat hij in de
Hemonylaan te Amsterdam, door eenige
hem onbekende personen bewusteloos
was geslagen. Toen hij weder tot be
wustzijn kwam, bleek hij beroofd te zijn
van een bedrag van 4.
Een vraaggesprek in „De Auto'
Z. D. H. Prins Bernhard heeft deze'
dagen een onderhoud toegestaan aan de
redactie van „De Auto", het ottic ee
orgaan van de K.N.A.C.
Aan het verslag van dit gesprek ii-
„De Auto" is het volgende on leend:
„Wij spreken natuurlijk Nederlandsch
En het valt ons op, hoe uitstekeno
door Pr ns Bernhard in 't Nederlandse'
wordf geantwoord. Slechts een enkele
maal komt een Duitsch woord naar vo
ren, waarvoor de Prins niet zoo spoe
dig he'f Nederlandsche kan vinden.
Maar dat gebeurt tijdens heel dit ge
sprek van bijna een uur slech s zóó zei
den, dat wij ons vol bewonder ng afvra
gen, hoe het voor een vreemdeling mo
gelijk'is geweest om zich onze mooie,
maar juist voor den buitenlander zoo
u terst moeilijke taal, zoo spoedig eigen
te maken.
Sedert w.anneer dateert Uw ken
nismaking met de automobiel, Hoog
heid?
Prins Bernhard lacht eens.
Och, nog niet zoo heel lang. Sedert
1928, dat is dus acht jaar. Er zijn na
tuurlijk .automobilisten, die heel de ont
wikkeling van den benzinemotor heb
ben medegemaakt en voor w e acht jaai
niet veel heef; te beteekenen. Maar ik
heb toch zoo ongeveer 350,000400,000
kilometers achter den rug.
Het is de ware automobil'st, die
spreekt. In kilometers!
Dat beteekent dus ongeveer een
50,000 km per jaar, merken .wij op.
Iedere automobilist weet, wat. het wi!
zeggen om gemiddeld 50,000 km per
jaar af te leggen. Prins Bernhard is au
tomobilist genoeg om deze opmerking
ook {e aanvaarden als een nuchtere con
stateering van een fe't, dat in het auto
mobilisten leven nu eenmaal een be
langrijke rol speelt.
Maar het heeft mij dan ook in staat
gesteld om heel wat landen te bereizen,
vervolgt onze vorstelijke gastheer. Na
tuurlijk heb ik Du'tschland van Noord
naar Zuid en van Oost naar West door
kruist; maar ik heb ook heel wat ki
lometer'jes in Centraal Europa l'ggen.
Voor iemand, die van wisselend natuur
schoon houdt, is het prachtig om daar
te toeren. En het spreekt van zelf, dat
'k ook in Frankrijk en Engeland, in
Zwiserland en Spanje, tot zelfs in Noord
Afrika toe met genoegen getoerd heb.
Er is voor den aufomobieltoerist zoo
veel, zoo heel veel te leeren en op te
merken. Men doet er zooveel ervaring
mee op, in velerlei opzicht en beteeke-
nis.
Dan wordt Prins Bernhard even voor
zicht'g.
Ik heb het afgeloopen jaar meer
dan 50,000 km ,afgelegd zegt hij, maar
U begrijpt wel, dat zoo iets alleen maar
mogelijk is als men veel rijdt, of liever
gezegd, als men in staat is om lange
'ochten te maken.... En nu vindt men
hier, d,at ik feitelijk te hard rijd, klinkt
het ietwat als een verontschuldiging uit
zijn mond. En ik weet dus niet, of het
wel juist is om het te zeggen.Maar
zoo vervolgde Prins Bernhard, ik erken
volkomen, dat de omstandigheden in ons
land, ten aanzien v,an het verkeer een
groote snelheid allerminst rechtvaardi
gen. Dat is in Frankrijk en Duitschland
anders. Ik geloof d,an ook zeker, dat
daarin veel verbetering zal komen als
het systeem der voorrangswegen een
maal zal zijn ingevoerd. Dat is een der
voornaamste, zoo niet de belangrijkste
der veiligheidsmaatregelen, welke ik
mij kan indenken.
Het gesperk is vanzelf bij het veilig
heidsvraagstuk beland,
1 Ik geloof niet, dat het verkeer in
ons land beter of slechter is dan el
ders, merkt Prins Bernhard op. Wij
mogen niet vergeten, dat de omstandig
heden hier anders zijn. De vele wielrij
ders vormen daarin een probleem, dat
weinig andere landen kennen. Als nieu
we landgenoot, aldus vervolgt de Prins
glimlachend, mag ik natuurlijk ook wel
ets van de fietsers zeggen. Het is een
feit, dat zij voor den automobilist een
gevaarlijk element vormen, maar daar
staat toch weer tegenover, dat zij
ook hun deel van den weg en het ver
keer mogen opeischen. De prachtige rij
wielpaden langs de wegen verminderen
ongetwijfeld de gevaren voor beide par
tijen en als nu straks de voorrangsweg
ieder willekeurig oversteken belet, dan
geloof ik, dat het slechts een eenvou
dige kwestie van aanpassing zal worden
en dat beide verkeerssoorten het best
met elkaar zullen kunnen vinden.
U hebt in de laatste maanden zeer
veel in ons land gereden, Hoogheid, en
hebt dus, hoop ik, ook wel een meening
over het automobielverkeer, vragen wij,
Natuurlijk, antwoordt de Prins. Als
overal elders zijn er goede en slechte
rijders. De goeden weten tot hoever zij
met hun snelheid kunnen gaan. De
slechten, dat zijn naar mijn meening de
automobilisten, die zich niet ten volle
realiseeren, wat het snelverkeer van
den bestuurder vergt, en de steeds snel
ler geworden auto's op hun volle snel
heidscapaciteit gebruiken, zonder dat zij
weten, of zij die snelheid meester zijn.
En wat mij wel is opgevallen, ver
volgt Prins Bernhard, is, dat in menig
geval te veel in het midden van den weg
wordt gereden en men dus niet voldoen
de den rechterkant houdt. Daaraan zal
een nauwgezet toezicht van de wégenpo-
litie natuurlijk veel kunnen verbeteren.
Zou het niet mogelijk zijn, dat dit
euvel ook voor een groot deel te wijten
is aan het feit, dat er nog zöoveel ton
ronde wegen zijn in ons land? vragen
wij.
Ongetwijfeld is dat een oorzaak.
Maar misschien ook het gebruik van
net linksche stuur, dat vrijwel univer
seel is in ons land, merkt de Prins op.
Ofschoon ik op mijn Ford en ook op
andere wagens steeds met linksch stuur
rijd, heb ik er toch prijis op ges eld de
n euwe 12 cylinder 210 PK Maybach,
welke H. M. de Koningin de Prinses en
mij als huwelijksgeschenk heeft toege
dacht, met rechtsch sfuur te 'a en uit
rusten, aldus verklaart Prins Bernhard.
En met begrijpelijke rois springt ue
Prins van zijn stoel op en toont ons een
afbeeld ng van de prachtige vier psr-
soons Cabriolet, welke thans wordt ge
reed gemaakt voor het Vorstelijk Paar.
Met is misschien overbodig U te
vragen, hoe U over het reizen per auto
mobiel denkt, als U gem ddeld 50,000
km per jaar aflegt, vervolgen wij het
gesprek.
Natuurlijk gaat er voor mij niets bo
ven het reizen per auto. Ik vind het veel
prettiger dan het reizen per trein. Men
verplaatst zich veel gemakkelijker, ziet
veel meer van het land, komt in nauwe
re aanraking met de bevolking en is
baas van zijn eigen tijd en plannen. Na
tuurlijk zou men den trein niet kunnen
missen, en er zijn ook voor mij gelegen
heden, dat ik dankbaar van den trein
gebruik maak, maar als ik ook maar
even kan, ga ik liever met de auto.
Het doet den automobilist goed met
zooveel warmte over de beteekenis van
de automobiel te hooren spreken.
Wij hebben nog een laatste vraag:
Hoe denkt U over de constructieve ont
wikkeling van de auto?
Ik vind het prettig, dat U daarover
begint, antwoord Prins Bernhard. Ik
houd veel van motoren en vermoedelijk
is dat ook de reden waarom de, lucht
vaart mij zoo interesseert. De auto
mobielmotor heeft weinig geheimen
meer voor mij en als ik eens pech
had, kon ik het altijd zelf reparee-
ren. Dat is een belangrijk ding, want
dan kun je er ook voor zorgen, dat je
wagen altijd in de beste conditie is. En
dat is naar mijn meening van het groot
ste belang 'voor de veiligheid,
En wat de rest van Uw vraag be
treft, geloof ik, dat de vooruitgang in
constructie bij de groote wagens het
kleinste is, althans kleiner dan bij de
middel groote en kleinere auto's, waar
van de ligging en veering, de remmen,
acceleratie en niet te vergeten de ver
hooging der veiligheid door ver
laging van het zwaartepunt en gebruik
van stalen koetswerken, in den loop der
latere jaren aanzienlijk zijn verbeterd.
Toch heb ik zelf aan mijn Ford nog een
bijzondere stabilisator laten aanbrengen,
welke de ligging merkwaardig veel vas
ter heeft gemaakt. Ik geloof, dat wij op
het punt van de vaste ligging op den
weg in het belang van de veiligheid niet
voorzichtig genoeg kunnen zijn."
y
Zeeuwsch-Vlaamsche Tramweg-
Maatschappij N.V.
In de heden te Middelburg gehouden
vergaderingen van aandeelhouders en
van obligatiehouders der Z.V.T.M. was
niet voldoende kapitaal vertegenwoor
digd, om bindende besluiten te kunnen
nemen. Binnenkort zal opnieuw worden
vergaderd.
EERSTE KAMER.
In de hedenmiddag gehouden verga
dering van de Eerste Kamer waren ver
schillende wetsontwerpen aan de orde,
die meestal zonder debatten z.h.st. wer
den aangenomen,
Bij het wetsontwerp tot tijdelijke kor
ting der pensioenen, onderstanden en
gagementen van gewezen Indische lands
dienaren, locale ambtenaren en bijzon
dere leerkrachten, verklaarde de heer
De Marchant et d'Ansenbourg (n.s.b.)
dat hij op dezelfde gronden als vroeger
bij een soortgelijk wetsontwerp zijn stem
er niet aan kan geven, temeer geldt dit
na de devaluatie.
De heer Mendels- (soc.dem.) zeide dat
spr.'s fractie zal tegenstemmen.
De minister van koloniën, de heer Co-
lijn, zal niet in een gedachtenwisseling
treden, waartoe eerstdaags principieel
gelegenheid zal bestaan.
Het wetsontwerp werd aangenomen
met 26 tegen 13 stemmen (de soc.dem.,
de n.s.b. alsmede de heeren Andriessen
en Nivard (r.kath.)
Bij het wetsontwerp houdende nieuwe
bepalingen tot bescherming van het in
wild levende vogels, zeide de heer Po
lak (s.d.) dat deze wet den dierenbe
schermers nog niet ver genoeg gaat. Spr.
is voorstander van een algemeen verbod
van het vangen van vogels. De tijd van
vogelvrije" vogels mag alleen namen
van vogels bevatten waarvan het abso
luut vast staat dat ze schadelijk zijn.
De minister van landbouw en v'ssche-
ren, de heer Deckers, zeide dat deze wet
in belangrijke mate tegemoet komt aan
den wensch, de vogels zooveel mogelijk
te beschermen. Spr. gaat echter niet zoo
ver als de heer Polak.
Het wetsontwerp werd z. h. st. aange
nomen.
Bij beschikk ng van den ministei
van s aat, minister van defensie ,a.i. is
de offic er van gezondheid 2e kl. H. J.
E, J. de Ruijter de Wildt. den 11 Jan.
a.s. geplaatst a/b Hr. Ms. „De Ruyter".
Met 6 Januari ,u.s. is de luit. ter zee
le kl. J. C. d'Engelbronner geplaatst in
het commandement der mar ne te Wil
lemsoord; met 8 Januari de officier van
administratie le kl. A. v,a» Hou e be
last. met de betrekking van intendant
der zeemacht in de s elling van Den
Helder; da officier van administrat e le
kl. F. A. Kuhn, toegevoegd aan den in
tendant der zeemacht te Den lielder
mei slandpiaaits Amsterdam; met 27
Januari a,s. is de hoofdoff cier van ad
ministratie 2e kl. J. G. van Kregten ter
beschikking gesteld.
Goes.
Bevallen: L. A. de Jonge, geb. Jansen
z., E Polfliet, geb. Knopjes z. (D.Z.)
Oostburg, 30 Dec. Vanwege de
feestdagen weinig aanvoer. De noteering
alsvolgt gerst 99.25; haver 7.25
7.50; erwten 8.509.50; bruine
boonen 911; maanzaad 2122
Boternoteering.
De commissienoteering voor Neder
landsche bol er is heden wederom vast
gesteld op f 0,62 per kg.
Abonnementen en Advertentiën voor
dit blad worden aangenomen door de
Agente
Firma A. J. BRONSWIJK.
Verloofd
D. H. MULLER
en
W. J. PFEIFFER,
Chem. Cand.
Middelburg,
Molstraat 5.
Kapelle (bij Goes).
Utrecht.
Géén ontvangdag.
In plaats van kaarten.
Ondertrouwd:
A. I. VOS,
Arts,
en
ANNA ELISABETH WOLFSON.
Wolphaartsdijk,
30 Dec. 1936.
Middelburg,
Huwelijksinzegening 16 Jan. '37,
door Ds. R. Blommaert te één uur,
in de Waalsche Kerk te Middel
burg. Hierna gelegenheid tot geluk-
wenschen in de consistorie.
Heden overleed plotseling,
in den ouderdom van 65 jaar,
onze beste Man, Vader, Be
huwd- en Grootvader, de
Heer
B. J. PAASSE.
Goes;
N. PAASSE—GROEN.
Balikpapan:
E. J. PAASSE.
M. PAASSE—PADMOS.
Goes:
J. P. JOZIASSE
PAASSE.
H. JOZIASSE
en Kleinkinderen.
Goes, 29 December 1936.
Geen bezoek.
De begrafenis zal plaats
hebben Vrijdag 1 Januari, 1
uur.
De Heer en Mevrouw DE REGT
SCHUURKAMP danken hartelijk
voor de vele blijken van belang
stelling, ondervonden bij de ge
boorte van hun dochtertje.
Kraambezoeken worden gaarne
afgewacht óp Zondag 3 Januari
aanstaande, van drie uur tot half
vijf.
Middelburg, 30 Dec. 1936.
Ondergeteekenden betuigen hun
hartelijken dank voor de vele be
wijzen van belangstelling bij gele
genheid hunner 25-jarige Echtver-
eeniging op 22 dezer ontvangen.
K. J. VAN LOO.
E. C. VAN LOO—SCHUIT.
Middelburg, Heerengracht 40.
Voor de vele blijken van belang
stelling na het overlijden van onzen
geliefden Man, Vader, Zoon, Broe
der, Behuwdbroeder .en Oom, den
Heero
IZAAK HAMELINK,
betuigen wij onzen hartelijken
dank. Inzonderheid aan den Wel
Ed. Heer Dr. Brongers en de Di
rectrice van bet Gasthuis, voor de
liefderijke verpleging.
Uit aller naam,
WED. C. HAMELINK—
LABRUIJèRE.
Koudekerke, Lage weg E 183,
Ondergeteekende betuigt,, mede
namens Kinderen, Behuwd- en
Kleinkinderen, harte'ijk dank voor
de vele bewijzen van deelneming,
ontvangen na het overlijden van
hun geliefden Echtgenoot, Vader,
Behuwd- en Grootvader,
M. MIERAS.
WED. A. MIERAS—
GILLESSE.
Middelburg, 30 Dec. 1936.
Middelburg
VOOR OUDEJAAR
Pasteitjes, Croqüetten,
Ragout-, Vleesch- en Paling
broodjes 1Huzarensalade.
M. P E T E R S E.
Hofleverancier. Middelburg.
Mannen
plannen
nieuwe jaar
kant en klaar.
Feiten leeren
't kan verkeerenl
Eén ding zeker:
Fockink'sExtra"
zonder weerga
Daatom:
wat ook kome,
voorgenomen:
In café of
winkelzaak
„Extra" vragen
altijd raak!
F. 3.25 p. Ur.Kruikfl. (incl. Kruikll)
K.rten, Abrikozen, Oranje Brandie.
f 3.40 p. fl., f. 1.80 p. ih fl- (incl. (U c
is een artikel van vertrouwen I
Wij leveren U onze cognac onder
volle garantie van alcoh.-gehalte.
Prijs perLitei, 38 pet. alcoh., f2.90
Per flesch f2 50
Extra kwaliteit per flesch f 3 50
Aanbevelend,
Markt 7 Middelburg Telefoon 557
®«»«®©©8®©©©@®&©0«©0©0S?
MET DE FEESTDAGEN
Weefstoel kousen dragen.
Duurzaam en toch goedkoop.
In wol, wol met zijde, Fil
d'Ecosse met zijde, matzijde.
47 c„ 69 c., 98 c„ 99 c., 125 c„
145 c„ 175 c., 185 c.
Alles in zwart en mode
kleuren. Alle maten.
Het adres voor Uw Camelia.
DE WEEFSTOEL
Langeviele 3-5, Middelburg.
0—0—0©©©©©©©©©©©©©©©©9
Wilt ge gezellig Oud en Nieuw
vieren
Dan behooren er Patates-Frites
bij van den bekenden groenen
wagen. Standplaats tot Zaterdag
2 Jan, op de Markt Middelburg.
Bestellingen worden gaarne thuis
bezorgd.
Wijn- en Gedistilleerdhandel
Belegen zuivere Bordeaux-wijnen
1929 Cotes 90 ct. per fl.
1929 Médoc 100
1929 St. Estèphe 125
1929 Haut St, Emilion
140
1929 Chateau la
Commanderie 165
Chat. Lamoth 180
Graves 120 sup. 140
Bergerac 120 en 145
Bij aankoop van 2 fl. roóde Bor
deaux vanaf 1.25 kunt U bijkoo-
pen een of 2 fl. Graves of Bergerac
voor 85 ct., of sup. 1.05 per fl.
Bij 2 fl. roode of witte Bordeaux
vanaf 1.20 kunt U bijkoopen een
flesch Moet en Chandon Demi-Sec
Champagne van 3.25, voor 2.50
per fl. het bekends wereldKüis.