IN ZEELAND MIDDELBURGSCHE GEMENGD NIEUWS. LEGER EN VLOOT. LAATSTE BERICHTEN. ADVERTENTIEN. COGNAC NEUFÉGLISE-RIEMENS. Fa. M. W. VAN fl ARTSEN DE COURANT BALKAN. VER. STATEN Prins Bernhard als automobilist. MARKTBERICHTEN. OOSTBURG. HUIJSMAN OOGARTS afwezig t. en m. Maandag 4 'Januari. Dinsdagochtend 5 Januari geen spreekuur te Goes. FIRMA W. P. MALJERS Markt C 2 Middelburg. -'ff-sisastacsaa -in verscheidene vakgroepen verbeterd. Ook op het geb ed van het vreemdelin genverkeer, dat voor Zwitserland van zoo groot belang is, zijn de guns ige ge volgen van de devaluatie merkbaar. Een v,an de belangrijksfe doeleinden van de devaluatie was de verbetering van den bu tenlandschen handel. In ver gelijking met de overeenkomstige perio de in 1935 is de ui voer in October 19% gestegen van 74 m'llioen tot 84,5 milli- oen francs. In hoeveelhed bedroeg de stijging 268 pc1. Ook Mnv~mber de buitenlandsche Kandel zich gunstig ontwikkeien. De ui voer bere kte een hoog'e van 91.5 millioen francs, hetgen-- '7 millioen meer is dan in October 1936 en 15 millioen meer dan in November 1935. De invoer steeg n November tot 141 millioen francs, hetgeen 13 md!io<"- hooger is dan in de voorafgaande maand en 28 m llioen hooger d.an de in voer in November 1935. Ter voorkoming van onnoodige prijs- s'ijgingen heeft de ZwitserscHe regee ring tal van contingenteer'ngen opge heven en de invoerrechten van verschei den goederen verlaagd, Roemenen door Russischen grenswacht gedood. Zes leden van een Roemeensche boe renfamilie, die in Sovjet-Rusland woon den, zijn door Sovjet-Russische grens wachten gedood toen zij op Kerstnacht poogden de Dnjester over te steken naar Roemeensch gebied. Een elfjarig meisje is de eenig overlevende. Het kind wist, hoewel gewond, de overzijde van de ri vier te bereiken. Zij vertelde, dat haar ouders door vervolging, honger en el lende genoodzaakt waren te vluchten. Wraak. Te Jackson in den staat Kentucky moest de 18-jarige Jean Shepperd zich voor den rechter verantwoorden voor moord op zijn kameraad Harvev Cab- bardo. Op het oogenblik, dat hij tus schen twee politiemannen de rechtzaal binnentrad ging de moeder van zijn slachtoffer op hem af en schoot hem snel achtereen drie kogels in de borst. Stervende werd de beklaagde naar het ziekenhuis overgebracht. De vrouw werd gearresteerd. Zij verklaarde blij te zijn den rechter vóór te zijn geweest en haar zoon te hebben gewroken. DE RAMP VAN DE „VAN DER WIJCK", Het schip wordt niet gelicht. In antwoord op een schriftelijke vraag van den heer Van Lonkhuijzen, lid van den Volksraad, heeft de Indische regee ring medegedeeld, dat, mede naar aan leiding' van adviezen, ingewonnen bij Ne- derlandsche en Britsche bergings-maat- schappijen, van het lichten van het wrak van de ,,Van der Wijck" moet worden afgezien. Dadelijk na de ramp is een onderzoek ingesteld naar een mogelijke verbetering van het radio-alarm-systeem (men zal zich. herinneren dat eenige schepen, al hoewel dicht in de nabijheid, het S.Ó.S.- sein niet hebben opgevangen). Het duurt echter eenigen tijd alvorens uit de be kende gegevens eenige conclusie kan worden getrokken. Nog een Juüana huwt op 7 Januari. Op 7 Januari, den huwelijksdag van 't prinselijk Paar, zal op het raadhuis te -Oegstgeest, hetwelk voor deze ge legenheid 's nforgens gedurende korten tijd zal worden geopend, het huwelijk worden voltrokken van mei. Juliana van eer -Meer en Martinus van Slijn. Het merkwaardige is, dat mej. Van der Meer is geboren op hetzelfde uur van den 30sten April 1709 als Prinses Juliana, gedoopt met denzelfden naam en ver loofd met een jor-geman, wiens verjaar dag valt op 31 Aug. zoo meldt de „Tel." Eiken 30sten Apiii ontving Prinses Ju liana een brief van Juliana v. d. Meer, -waarin deze de Prinses haar gelukwen- schen aanbood, En eiken 30sten April ontving Juliana v. d. Meer een eigen handig schrijven van Prinses Juliana, waarin zij blijk gaf, haar naamgenoot niet vergeten te zijn. Bewusteloos geslagen en beroofd. Een 20-jarige varensgezel heeft bij de politie aangifte gedaan, dat hij in de Hemonylaan te Amsterdam, door eenige hem onbekende personen bewusteloos was geslagen. Toen hij weder tot be wustzijn kwam, bleek hij beroofd te zijn van een bedrag van 4. Een vraaggesprek in „De Auto' Z. D. H. Prins Bernhard heeft deze' dagen een onderhoud toegestaan aan de redactie van „De Auto", het ottic ee orgaan van de K.N.A.C. Aan het verslag van dit gesprek ii- „De Auto" is het volgende on leend: „Wij spreken natuurlijk Nederlandsch En het valt ons op, hoe uitstekeno door Pr ns Bernhard in 't Nederlandse' wordf geantwoord. Slechts een enkele maal komt een Duitsch woord naar vo ren, waarvoor de Prins niet zoo spoe dig he'f Nederlandsche kan vinden. Maar dat gebeurt tijdens heel dit ge sprek van bijna een uur slech s zóó zei den, dat wij ons vol bewonder ng afvra gen, hoe het voor een vreemdeling mo gelijk'is geweest om zich onze mooie, maar juist voor den buitenlander zoo u terst moeilijke taal, zoo spoedig eigen te maken. Sedert w.anneer dateert Uw ken nismaking met de automobiel, Hoog heid? Prins Bernhard lacht eens. Och, nog niet zoo heel lang. Sedert 1928, dat is dus acht jaar. Er zijn na tuurlijk .automobilisten, die heel de ont wikkeling van den benzinemotor heb ben medegemaakt en voor w e acht jaai niet veel heef; te beteekenen. Maar ik heb toch zoo ongeveer 350,000400,000 kilometers achter den rug. Het is de ware automobil'st, die spreekt. In kilometers! Dat beteekent dus ongeveer een 50,000 km per jaar, merken .wij op. Iedere automobilist weet, wat. het wi! zeggen om gemiddeld 50,000 km per jaar af te leggen. Prins Bernhard is au tomobilist genoeg om deze opmerking ook {e aanvaarden als een nuchtere con stateering van een fe't, dat in het auto mobilisten leven nu eenmaal een be langrijke rol speelt. Maar het heeft mij dan ook in staat gesteld om heel wat landen te bereizen, vervolgt onze vorstelijke gastheer. Na tuurlijk heb ik Du'tschland van Noord naar Zuid en van Oost naar West door kruist; maar ik heb ook heel wat ki lometer'jes in Centraal Europa l'ggen. Voor iemand, die van wisselend natuur schoon houdt, is het prachtig om daar te toeren. En het spreekt van zelf, dat 'k ook in Frankrijk en Engeland, in Zwiserland en Spanje, tot zelfs in Noord Afrika toe met genoegen getoerd heb. Er is voor den aufomobieltoerist zoo veel, zoo heel veel te leeren en op te merken. Men doet er zooveel ervaring mee op, in velerlei opzicht en beteeke- nis. Dan wordt Prins Bernhard even voor zicht'g. Ik heb het afgeloopen jaar meer dan 50,000 km ,afgelegd zegt hij, maar U begrijpt wel, dat zoo iets alleen maar mogelijk is als men veel rijdt, of liever gezegd, als men in staat is om lange 'ochten te maken.... En nu vindt men hier, d,at ik feitelijk te hard rijd, klinkt het ietwat als een verontschuldiging uit zijn mond. En ik weet dus niet, of het wel juist is om het te zeggen.Maar zoo vervolgde Prins Bernhard, ik erken volkomen, dat de omstandigheden in ons land, ten aanzien v,an het verkeer een groote snelheid allerminst rechtvaardi gen. Dat is in Frankrijk en Duitschland anders. Ik geloof d,an ook zeker, dat daarin veel verbetering zal komen als het systeem der voorrangswegen een maal zal zijn ingevoerd. Dat is een der voornaamste, zoo niet de belangrijkste der veiligheidsmaatregelen, welke ik mij kan indenken. Het gesperk is vanzelf bij het veilig heidsvraagstuk beland, 1 Ik geloof niet, dat het verkeer in ons land beter of slechter is dan el ders, merkt Prins Bernhard op. Wij mogen niet vergeten, dat de omstandig heden hier anders zijn. De vele wielrij ders vormen daarin een probleem, dat weinig andere landen kennen. Als nieu we landgenoot, aldus vervolgt de Prins glimlachend, mag ik natuurlijk ook wel ets van de fietsers zeggen. Het is een feit, dat zij voor den automobilist een gevaarlijk element vormen, maar daar staat toch weer tegenover, dat zij ook hun deel van den weg en het ver keer mogen opeischen. De prachtige rij wielpaden langs de wegen verminderen ongetwijfeld de gevaren voor beide par tijen en als nu straks de voorrangsweg ieder willekeurig oversteken belet, dan geloof ik, dat het slechts een eenvou dige kwestie van aanpassing zal worden en dat beide verkeerssoorten het best met elkaar zullen kunnen vinden. U hebt in de laatste maanden zeer veel in ons land gereden, Hoogheid, en hebt dus, hoop ik, ook wel een meening over het automobielverkeer, vragen wij, Natuurlijk, antwoordt de Prins. Als overal elders zijn er goede en slechte rijders. De goeden weten tot hoever zij met hun snelheid kunnen gaan. De slechten, dat zijn naar mijn meening de automobilisten, die zich niet ten volle realiseeren, wat het snelverkeer van den bestuurder vergt, en de steeds snel ler geworden auto's op hun volle snel heidscapaciteit gebruiken, zonder dat zij weten, of zij die snelheid meester zijn. En wat mij wel is opgevallen, ver volgt Prins Bernhard, is, dat in menig geval te veel in het midden van den weg wordt gereden en men dus niet voldoen de den rechterkant houdt. Daaraan zal een nauwgezet toezicht van de wégenpo- litie natuurlijk veel kunnen verbeteren. Zou het niet mogelijk zijn, dat dit euvel ook voor een groot deel te wijten is aan het feit, dat er nog zöoveel ton ronde wegen zijn in ons land? vragen wij. Ongetwijfeld is dat een oorzaak. Maar misschien ook het gebruik van net linksche stuur, dat vrijwel univer seel is in ons land, merkt de Prins op. Ofschoon ik op mijn Ford en ook op andere wagens steeds met linksch stuur rijd, heb ik er toch prijis op ges eld de n euwe 12 cylinder 210 PK Maybach, welke H. M. de Koningin de Prinses en mij als huwelijksgeschenk heeft toege dacht, met rechtsch sfuur te 'a en uit rusten, aldus verklaart Prins Bernhard. En met begrijpelijke rois springt ue Prins van zijn stoel op en toont ons een afbeeld ng van de prachtige vier psr- soons Cabriolet, welke thans wordt ge reed gemaakt voor het Vorstelijk Paar. Met is misschien overbodig U te vragen, hoe U over het reizen per auto mobiel denkt, als U gem ddeld 50,000 km per jaar aflegt, vervolgen wij het gesprek. Natuurlijk gaat er voor mij niets bo ven het reizen per auto. Ik vind het veel prettiger dan het reizen per trein. Men verplaatst zich veel gemakkelijker, ziet veel meer van het land, komt in nauwe re aanraking met de bevolking en is baas van zijn eigen tijd en plannen. Na tuurlijk zou men den trein niet kunnen missen, en er zijn ook voor mij gelegen heden, dat ik dankbaar van den trein gebruik maak, maar als ik ook maar even kan, ga ik liever met de auto. Het doet den automobilist goed met zooveel warmte over de beteekenis van de automobiel te hooren spreken. Wij hebben nog een laatste vraag: Hoe denkt U over de constructieve ont wikkeling van de auto? Ik vind het prettig, dat U daarover begint, antwoord Prins Bernhard. Ik houd veel van motoren en vermoedelijk is dat ook de reden waarom de, lucht vaart mij zoo interesseert. De auto mobielmotor heeft weinig geheimen meer voor mij en als ik eens pech had, kon ik het altijd zelf reparee- ren. Dat is een belangrijk ding, want dan kun je er ook voor zorgen, dat je wagen altijd in de beste conditie is. En dat is naar mijn meening van het groot ste belang 'voor de veiligheid, En wat de rest van Uw vraag be treft, geloof ik, dat de vooruitgang in constructie bij de groote wagens het kleinste is, althans kleiner dan bij de middel groote en kleinere auto's, waar van de ligging en veering, de remmen, acceleratie en niet te vergeten de ver hooging der veiligheid door ver laging van het zwaartepunt en gebruik van stalen koetswerken, in den loop der latere jaren aanzienlijk zijn verbeterd. Toch heb ik zelf aan mijn Ford nog een bijzondere stabilisator laten aanbrengen, welke de ligging merkwaardig veel vas ter heeft gemaakt. Ik geloof, dat wij op het punt van de vaste ligging op den weg in het belang van de veiligheid niet voorzichtig genoeg kunnen zijn." y Zeeuwsch-Vlaamsche Tramweg- Maatschappij N.V. In de heden te Middelburg gehouden vergaderingen van aandeelhouders en van obligatiehouders der Z.V.T.M. was niet voldoende kapitaal vertegenwoor digd, om bindende besluiten te kunnen nemen. Binnenkort zal opnieuw worden vergaderd. EERSTE KAMER. In de hedenmiddag gehouden verga dering van de Eerste Kamer waren ver schillende wetsontwerpen aan de orde, die meestal zonder debatten z.h.st. wer den aangenomen, Bij het wetsontwerp tot tijdelijke kor ting der pensioenen, onderstanden en gagementen van gewezen Indische lands dienaren, locale ambtenaren en bijzon dere leerkrachten, verklaarde de heer De Marchant et d'Ansenbourg (n.s.b.) dat hij op dezelfde gronden als vroeger bij een soortgelijk wetsontwerp zijn stem er niet aan kan geven, temeer geldt dit na de devaluatie. De heer Mendels- (soc.dem.) zeide dat spr.'s fractie zal tegenstemmen. De minister van koloniën, de heer Co- lijn, zal niet in een gedachtenwisseling treden, waartoe eerstdaags principieel gelegenheid zal bestaan. Het wetsontwerp werd aangenomen met 26 tegen 13 stemmen (de soc.dem., de n.s.b. alsmede de heeren Andriessen en Nivard (r.kath.) Bij het wetsontwerp houdende nieuwe bepalingen tot bescherming van het in wild levende vogels, zeide de heer Po lak (s.d.) dat deze wet den dierenbe schermers nog niet ver genoeg gaat. Spr. is voorstander van een algemeen verbod van het vangen van vogels. De tijd van vogelvrije" vogels mag alleen namen van vogels bevatten waarvan het abso luut vast staat dat ze schadelijk zijn. De minister van landbouw en v'ssche- ren, de heer Deckers, zeide dat deze wet in belangrijke mate tegemoet komt aan den wensch, de vogels zooveel mogelijk te beschermen. Spr. gaat echter niet zoo ver als de heer Polak. Het wetsontwerp werd z. h. st. aange nomen. Bij beschikk ng van den ministei van s aat, minister van defensie ,a.i. is de offic er van gezondheid 2e kl. H. J. E, J. de Ruijter de Wildt. den 11 Jan. a.s. geplaatst a/b Hr. Ms. „De Ruyter". Met 6 Januari ,u.s. is de luit. ter zee le kl. J. C. d'Engelbronner geplaatst in het commandement der mar ne te Wil lemsoord; met 8 Januari de officier van administratie le kl. A. v,a» Hou e be last. met de betrekking van intendant der zeemacht in de s elling van Den Helder; da officier van administrat e le kl. F. A. Kuhn, toegevoegd aan den in tendant der zeemacht te Den lielder mei slandpiaaits Amsterdam; met 27 Januari a,s. is de hoofdoff cier van ad ministratie 2e kl. J. G. van Kregten ter beschikking gesteld. Goes. Bevallen: L. A. de Jonge, geb. Jansen z., E Polfliet, geb. Knopjes z. (D.Z.) Oostburg, 30 Dec. Vanwege de feestdagen weinig aanvoer. De noteering alsvolgt gerst 99.25; haver 7.25 7.50; erwten 8.509.50; bruine boonen 911; maanzaad 2122 Boternoteering. De commissienoteering voor Neder landsche bol er is heden wederom vast gesteld op f 0,62 per kg. Abonnementen en Advertentiën voor dit blad worden aangenomen door de Agente Firma A. J. BRONSWIJK. Verloofd D. H. MULLER en W. J. PFEIFFER, Chem. Cand. Middelburg, Molstraat 5. Kapelle (bij Goes). Utrecht. Géén ontvangdag. In plaats van kaarten. Ondertrouwd: A. I. VOS, Arts, en ANNA ELISABETH WOLFSON. Wolphaartsdijk, 30 Dec. 1936. Middelburg, Huwelijksinzegening 16 Jan. '37, door Ds. R. Blommaert te één uur, in de Waalsche Kerk te Middel burg. Hierna gelegenheid tot geluk- wenschen in de consistorie. Heden overleed plotseling, in den ouderdom van 65 jaar, onze beste Man, Vader, Be huwd- en Grootvader, de Heer B. J. PAASSE. Goes; N. PAASSE—GROEN. Balikpapan: E. J. PAASSE. M. PAASSE—PADMOS. Goes: J. P. JOZIASSE PAASSE. H. JOZIASSE en Kleinkinderen. Goes, 29 December 1936. Geen bezoek. De begrafenis zal plaats hebben Vrijdag 1 Januari, 1 uur. De Heer en Mevrouw DE REGT SCHUURKAMP danken hartelijk voor de vele blijken van belang stelling, ondervonden bij de ge boorte van hun dochtertje. Kraambezoeken worden gaarne afgewacht óp Zondag 3 Januari aanstaande, van drie uur tot half vijf. Middelburg, 30 Dec. 1936. Ondergeteekenden betuigen hun hartelijken dank voor de vele be wijzen van belangstelling bij gele genheid hunner 25-jarige Echtver- eeniging op 22 dezer ontvangen. K. J. VAN LOO. E. C. VAN LOO—SCHUIT. Middelburg, Heerengracht 40. Voor de vele blijken van belang stelling na het overlijden van onzen geliefden Man, Vader, Zoon, Broe der, Behuwdbroeder .en Oom, den Heero IZAAK HAMELINK, betuigen wij onzen hartelijken dank. Inzonderheid aan den Wel Ed. Heer Dr. Brongers en de Di rectrice van bet Gasthuis, voor de liefderijke verpleging. Uit aller naam, WED. C. HAMELINK— LABRUIJèRE. Koudekerke, Lage weg E 183, Ondergeteekende betuigt,, mede namens Kinderen, Behuwd- en Kleinkinderen, harte'ijk dank voor de vele bewijzen van deelneming, ontvangen na het overlijden van hun geliefden Echtgenoot, Vader, Behuwd- en Grootvader, M. MIERAS. WED. A. MIERAS— GILLESSE. Middelburg, 30 Dec. 1936. Middelburg VOOR OUDEJAAR Pasteitjes, Croqüetten, Ragout-, Vleesch- en Paling broodjes 1Huzarensalade. M. P E T E R S E. Hofleverancier. Middelburg. Mannen plannen nieuwe jaar kant en klaar. Feiten leeren 't kan verkeerenl Eén ding zeker: Fockink'sExtra" zonder weerga Daatom: wat ook kome, voorgenomen: In café of winkelzaak „Extra" vragen altijd raak! F. 3.25 p. Ur.Kruikfl. (incl. Kruikll) K.rten, Abrikozen, Oranje Brandie. f 3.40 p. fl., f. 1.80 p. ih fl- (incl. (U c is een artikel van vertrouwen I Wij leveren U onze cognac onder volle garantie van alcoh.-gehalte. Prijs perLitei, 38 pet. alcoh., f2.90 Per flesch f2 50 Extra kwaliteit per flesch f 3 50 Aanbevelend, Markt 7 Middelburg Telefoon 557 ®«»«®©©8®©©©@®&©0«©0©0S? MET DE FEESTDAGEN Weefstoel kousen dragen. Duurzaam en toch goedkoop. In wol, wol met zijde, Fil d'Ecosse met zijde, matzijde. 47 c„ 69 c., 98 c„ 99 c., 125 c„ 145 c„ 175 c., 185 c. Alles in zwart en mode kleuren. Alle maten. Het adres voor Uw Camelia. DE WEEFSTOEL Langeviele 3-5, Middelburg. 0—0—0©©©©©©©©©©©©©©©©9 Wilt ge gezellig Oud en Nieuw vieren Dan behooren er Patates-Frites bij van den bekenden groenen wagen. Standplaats tot Zaterdag 2 Jan, op de Markt Middelburg. Bestellingen worden gaarne thuis bezorgd. Wijn- en Gedistilleerdhandel Belegen zuivere Bordeaux-wijnen 1929 Cotes 90 ct. per fl. 1929 Médoc 100 1929 St. Estèphe 125 1929 Haut St, Emilion 140 1929 Chateau la Commanderie 165 Chat. Lamoth 180 Graves 120 sup. 140 Bergerac 120 en 145 Bij aankoop van 2 fl. roóde Bor deaux vanaf 1.25 kunt U bijkoo- pen een of 2 fl. Graves of Bergerac voor 85 ct., of sup. 1.05 per fl. Bij 2 fl. roode of witte Bordeaux vanaf 1.20 kunt U bijkoopen een flesch Moet en Chandon Demi-Sec Champagne van 3.25, voor 2.50 per fl. het bekends wereldKüis.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1936 | | pagina 3