K. L. M.-vliegtuig bij Londen verongelukt rAmi)c fiuid NUMMER 291. TWEE BLADEN. WOENSDAG 9 DECEMBER 1936. EERSTE BLAD. 179e JAARGANG. De nieuwe verkeersbrug bij Moerdijk. Minstens 12 van de 17 inzittenden om het leven gekomen. BINMENUNÜ. WiEBiEBiÖiT. PU ROL (WiT) ^towtncittf WË MIDDELBURGSCHE COURANT Dagblad Voor Middelburg, Goes en agent schap Vlissingen 2.30, elders 2.50 per kwartaal Week-abonn. in Middelburg en Goes 18 ct. p. w. Advertentiën 30 ct. per regel, Ingez. mededeelingen 60 ct. p. r. Bij contr. voor beide veel lager; tar. op aanvr. Ï2& GOESCHE COUBANT£tt£ Uitgeefster: Naamlooze Vennootschap ,,De Middelburgsche Courant Bureaux: Lange Sint Pieterstraat te Middelburg. Telefoon: Redactie 269, Administratie 139 Postrekening no. 43255 Kantoor te GOES: Turfkade, telefoon 17. Aangesloten bij het Bureau voor Publiciteitswaarde der Vereeniging de Nederlandsche Dagbladpers. Familieberichten en dankbetuigingen 1 7 regels 2.10, elke r. m. 30 ct. Rubriek „Kleine Advertentiën", ten hoogste 6 regels, a 75 ct. bij vooruitbetaling Adv. met „Brieven" of „Bevragen bureau dezer cou rant" 10 ct. extra Bewijsnommers 5 cent. HBMB85 Den belangrijksten schakel vormend van de nieuwe verbinding iusschen het Noorden en Zuiden des lands z,al de thans volfoo de brug over het Hol- landsch Diep bij Moerdijk, welke Zater dag a.s. door H. M. de Koningin voor het verkeer zal worden opengesteld, tot in leng e van dagen getuigen van het technisch kunnen van den tijd, w.aarin zij werd gebouwd. Technische bijzonderheden. De n'euwe Moerdijkbrug overspant 't Hollandsch Diep met tien vakwericbrug- gen, elk honderd meter lang, waardoor deze geweldige construe ie mede de langste brug voor gewoon verkeer in ons land is. Het water, dat, tot ,aan het tijdstip van den bouw der 600 m stroomopwaarts ge legen spoorbrug, 2 km breed was, is thans tot op de helft van zijn oorspron kelijke breedte teruggebracht. Bij den aanleg van den spoorweg n de jaren 18691872 werd aan den Noordelijken oever een eerste afdamming over 600 m gemaakt. Bij de uitvoering van de nieu we brug werd de rivier door vooruit brengen van den Noorderoever nogmaals met 400 m versmald. Elke vakwerkbrtig is onderverdeeld in 16 velden van 6.25 m lengte. Groote open ruimten bieden ruimschoots gelegenheid voor een onbe lemmerd uitzicht over de watervlakte, terwijl hiermede een lichte constructie verkregen kon worden. Het dek van gewapend beton vorm' een rijweg van 4 verkeersbanen, breed totaal 11 m, en Lwee aan de buitenzijde van de hoofdliggers gelegen trot'o'rs, elk breed 2 m. Deze uitgebouwde paden lig gen lager dan den rijweg. Hierdoor ge nieten automobilisten een goed uitzicht over de bovenzijde van de overigens open gecons rueerde brugleuningen. De onderbouw bestaat uit 9 pijlers en 2 landhoofden. Deze zijn gefundeerd op palen van gewapend beton, waarvan de punt tot 20 ,ad 22 m N.A.P. 's wegge heid. Het heiwerk werd ui'gevoerd bin nen kuipen van stalen damwand, die na het voltooien van het bouwwerk onder wa^er werd afgebrand op omstreeks 6 m N.A.P. De doorvaarthoog'e onder de brug va rieert van 7 m aan de u'teinden tot 9 m in het midden. De landhoofden bestjian uit een samens'el van gewapend beton- wanden, op overeenkomstige wijze ge fundeerd als de pijlers. De uitvoering v,an den onderbouw, waarmede in den zomer van 1934 werd aangevangen, heeft omstreeks 16 maanden gevorderd. De montage van de staalconstrucrie .vond plaats op de werf van de construc tiewerkplaats der firm,a Penn en Bau- duin te Dordrecht. Na voltooiing van 'n brugdeel werden twee aan elkaar gekop pelde elevatorbakken met de daarop ge bouwde ijzerconstructie onder de brug gedreven en kon, op een daartoe ge schikt tijdstip, het transport n,nar het Hollandsch Diep plaats vinden. De 10 overspanningen, tezamen wegende om streeks 8.500.000 kg werden binnen 'n tijdsruimte van ongeveer 18 maanden gemonteerd en geplaatst. Nadat een overspanning op de bouwplaats was aan gevoerd, behoefde alleen nog het beton- dek te worden aangebracht en eenig klinkwerk te worden verr'cht. ^ot Zuidelijk landhoofd bevindt zich een viaduct in gewapend beton, waarmede de Klaverpoldersche dijk wordt overspannen. De toegangswegen tot de brug verkrijgen een tot,ale. leng'e van bijna 5 km, nl. aan de Noordzijde 1,2 km en aan de Zuidzijde 3,6 km. ?e Iver.'larding van den rijweg bestaat gedeeltelijk, vooral in de opritten, uit 'n klinkerkeibestrating en voor bet ove rige uit een verharding van hoogoven slakken met een slijtlaag van s'eenslag. De ter weerszijden gelegen riiwielpaden worden van een betontegelbestrating voorz'en. Gedurende den bruggenbouw zijn geen tegenslagen van eenig belang voorge komen. De bouw is vlot en in betrekke lijk korten tijd verloopen, geheel uitge voerd door Nederlandsche aannemers firma's en, met uitzondering van die grondstoffen, d'e hier te lande niet wor den vervaardigd, geheel met Neder- landsch materiaal. Eenige cijfers. Voor wie van cijfers houden moge die nen dat ten behoeve van de rivierwer- ken totaal verwerkt werden 3,270,000 m1 zand en 20,000 m3 klei. Aan den onder bouw werden verwerkt 20,000 m3 beton, 41,000 m be'onpalen, 17,000 m2 stalen damwand, 600,000 kg warien'ngsijzer, 47,000 m2 zinkstukken, 16,000 scheeps- top stortstcen en 860 m3 natuursteen. Wat den bovenbouw betreft, hieraan werden verwerkt 9,000,000 kg staal, ter wijl 1,1 millioen klinknagels werden ge slagen. Het verfoppervlak bedr.aagl 100,000 m2. Aan de toegangswegen werden ver werkt 315,000 m3 zand en 16,000 m3 klei. In totaal is met de bouwkosten een bedrag van 4,300,000 gemoeid geweest. Het verkeer. Hoe belangrijk het verkeer over den Moerdijk reeds thans ;s blijke uit het volgende: het .aantal auto's, dat door middel van het veer bij Moerdijk werd overgezet, is als volgt: in 1932: 164,753 personen-auto's en 46,265 vrachtauto's; in 1935: 192,277 personen-auios en 49,133 vrachtauto's. Van de opheffing van de n.atuurliike scheiding tusschen het Noorden en Zui den des lands door de open ng van de Moerdijkbrug zullen zeker belangrijke economische gevolgen te verwachten zijn, ook internationaal. I Groot gala-bal ten Hove, Naar alle waarschijnlijkheid, zoo ver neemt de Haagsche Courant, zal op 2 Januari een galabal ten Hove worden gegeven, waarvoor niet minder dan 1200 gasten zullen worden uitgenoodigd. Al leen bij de ouderen in residentie bestaat de herinnering aan een hoffestijn van dergelijken omvang. Vele jaren zijn voor bijgegaan sinds dit voorkwam. De Kon. familie op de Duijsche legatie. De Duitsche gezant en de gravin Von Zech-Burkersroda gaven gister in de sa lons van het legatiegebouw te Den Haag een avondreceptie ter eere van Prinses Juliana en Prins Bernhard. Omstreeks half tien kwamen de Prinses en Prins Bernhard bij het gezantschap aan en eenige oogenblikken later arriveerde ook H.M. de Koningin. De vorstelijke personen toefden geruimen tijd te mid den der gasten. Huwelijksgeschenk der Nederlandsche kolonie in Dublin. Uit Dublin (Ierland) wordt gemeld, dat de Nederlandsche kolonie aldaar drie schilderstukken heeft aangekocht als huwelijksgeschenk aan Prinses Juliana. De schilderijen zijn van een bekend Ierscli schilder. Het zijn tafereelen uit het graafschap Donegal. De consul-gene raal der Nederlanden te Dublin, de heer I. R. A. W. Weenink, zal het geschenk naar Nederland overbrengen. HET PRINSELIJK HUWELIJK. De versiering van het Konin klijk paleis. Men meldt ons uit Den Haag: De ver spring van het Koninklijk paleis aan het Noordeinde begint zich thans reeds eenigszins af te teekenen. Er wordt hard gewerkt en reeds begint men eenigen indruk te krijgen van het vers'erings- plan, dat naar men weet geheel door II. M. de Koningin is ontworpen en dat in zijn soberheid en smaakvolle aanpassing aan de mogelijkheden, die het pale's biedt, een der meest treffende versierin gen van het in de komende dagen zoo rijk getooide Den Haag belooft te wor den. Dennegroen vormt het hoofdmotief der versiering. Derhalve wordt het centrum der versiering gevormd door vier bijna tien meter hooge denneboomen, die zijn geplaatst in de hoeken ter weerszijden van de colonnade en van het voorplein bij het beg'n der zijvleugels. Deze den neboomen reiken tot de daklijst. Het onderste gedeelte van den voorgevel 011 der de ramen der parterre wordt geheel met dennegroen bedekt. Hetzelfde ge schiedt met een breede lijst onder de namen der eerste verdieping en met de geheele daklijst. Met groen wordt ook de colonnade zelf versierd en de tym- panon boven het middengedeelte van 'l paleis. Achter bij de stallen liggen reeds over de dert g kleinere denneboomp.jes toch nog circa drie meter hoog en alle, even als het overige dennegroen, .afkomstig van „De Raaphorsthet buitenverblijf der_ Koningin bij Wassenaar, welke ge bruikt zullen worden om tuschen de ra men der eerste verd'eping te worden ge plaatst op den breeden rand, die door den vooruitspringenden gevel gevormd wordt. De geheele groenversiering wordt aangebracht door het eigen tuinperso- neel der Koningin, weldadigheidspostzegels en prent briefkaarten voor het kind. Donderdag a.s. zal mr. J. A. de Wilde, minister van binnenlandsche zaken, des i avonds te 7,15 uur over beide zenders Omstreeks half elf vanmorgen is een Douglas Dc 2-toestel van de K. L. M. nabij het Londensche vliegveld Croydon verongelukt. Met 13 passagiers en een bemanning van 3 koppen, mitsgaders 'n stewardess, zou het in den gewonen dienst naar Amsterdam vertrekken. On middellijk na den start vond de ramp plaats. Vermoedelijk tengevolge van een vrij dikken mist is het vliegtuig „De Lijs ter" genaamd, tegen een huis aangeko men. Het smakte neer in een tuin en vloog in brand. Van de 18 inzittenden zijn in elk geval 12 om het leven gekomen, n.l. de eerste piloot, L. Hautzmayer, de radio-telegra fist P. C. van Bemmel, de werktuigkun dige Verkerk en negen passagiers, naar alle waarschijnlijkheid allen buitenlan ders. Vier passagiers werden met ern stige brandwonden overdekt in een zie kenhuis opgenomen, terwijl de stewar- des, mej. H. Bongertman, lichte brand wonden opliep; zij is eveneens naar het ziekenhuis vervoerd. Het vuur van het brandende vliegtuig deelde zich mede aan het huis, waarte gen het is opgevlogen. Het huis werd geheel in de asch geiegd. Een ooggetuige vertelde aan een ver slaggever van het A.N.P. het volgende: „ik hoorde een vreeselijke slag en toen ik in de richting keek, waar de slag veroorzaakt was, zag ik een bran dend vliegtuig op een huis. Ook het huis vloog in brand en ik holde verschrikt weg. De hitte was zoo hevig, dat men niet bij het vliegtuig kon komen. Het vliegtuig viel van het dak af, kantelde en sloeg den top van een grooten boom af. De brand nam onmiddellijk een groo ten omvang aan, waarschijnlijk doordat de benzinetanks in brand vlogen" De namen der passagiers. Op een na allen buitenlanders. De K.L.M. deelt mede, dat de namen der passagiers, die zich aan boord van de „Lijster" bevonden de volgende zijn: mevr. Hoene (Poolsche), mej. Lipsy (Z.- Afrikaansche), de heeren: Hoene (Pool), baron Von Höhenberg (Duitscher), Mer- ser (Duitscher), Schubach (Duitschei-), ir. A. van Donkelaar (Nederlander), Vi- gelius (Fin), Dickson (Zweed), Lindmann (Zweed), Pearson (Engelschman), La Cierva (Spanjaard), Stent (nationaliteit onbekend). Vanmiddag om half twee was nog niet hekend, wie van hen gered kon worden. De toedracht van de ramp. Omtrent de toedracht van de ramp deelt de K, L. M. het volgende mede: Het z cht was, toen het vliegtuig wil de starten, gering, waarom het met een tractor werd gebracht op de zg, „witte lijn", waarlangs de vliegtuigen onder zulke omstandigheden volgens voor schrift moeten vertrekken. Kort na het vertrek heeft het toestel blijkbaar, om nog onbekende redenen, een scherpe bocht naar links gemaakt, omstreeks 90 graden op den oorspron- kelijken koers en is daarbij in .aanraking gekomen met het dak van twee huizen, waarna het neerstortte en brand uit brak." Voor verdere bijzonderheden zie men de ^rubriek: laatste berichten. Verwachting tot morgenavond: V Zwakke wind uit Z.-richtingen, neve lig tot zwaar of half bewolkt, weinig of geen neerslag, temperatuur om het vries punt tot lichte vorst. Wo 9 Dec.: Zon op: 7 h 59; onder: 15 h 45. Licht op: 16 h 15. Maan op: 3 h 26; onder: 13 h 03. N.M.: 13 December. Hoog- Wo. Do. Vr. Hoog Wo. Do. Vr en 9 10 11 9 10 11 Vlissingen' Laagwater. 3.55 16.34 4.55 17.32 5.46 18.15 Laagwater. 5.03 17.31 6.03 18.30 6.55 19.15 Laagwater te December. Hoogwater. 10.06 22.42 11.01 23.30 11.46 en Laagwater te Wemeldingei December. Hoogwater. 11.41 0.20 12.42 1.13 13.30 Westkapelle is 28 min, en Domburg 23 min. vroeger; Veere 38 min. later (S springtij Thans naast goudgele ool^: witte Purol. Dit wrijft onzicht» baar weg en daarom is voor Dames en Meisjes zo<* aangenaam bij de verzorging van gelaat en handenfc Doo^0VTube^4^ct^Bi^^poÜi^en^Drogiste^ (Ingez. Med.§ spreken ten bate van de uitgifte van de zegels en kaarten voor het kind, welke duurt van 1 Dec. t/m 5 Januari. HET NATIONAAL FONDS VOOR BIJZONDERE NOODEN. Er wordt nog zooveel door de „stille armen" geleden. Toen het nationaal crisis-comité in de maand Mei van dit jaar werd ontbonden, heeft de regeer.'ng te kennen gegeven, da+ naar haar oordeel voor één groep behoeftigen een nationaal en neutraal orgaan v,an hulpverleening nog niet kon worden gemist. Zij dacht daarbij aan de vele stille armen, kleine middenstan ders, ouden van dagen, intellectueelen, zieken; menschen, die niet naar armbe stuur of maatschappelijk hulpbe'oon gaan om hun nood te openbaren, doch die reikhalzend uitzien naar hulp en raad in hun dr'ngende moeilijkheden. De economische omstandigheden heb ben in de laatste jaren deze moeilijkhe den verscherpt. Het aantal v,an hen, die geen uitkomst meer zien, tenzij hun de besch'kking wordt gegeven over een flink bedrag, is ontstellend groot ge worden, Een geregelde ondersteuning voor levensonderhoud baat deze lieden niet. Zij behoeven een bedrag voor schuldregeling, betaling van hypotheek rente, handelsgeld; zij vragen hulp voor het beëind'gen van een studie, het aan schaffen van een invalidewagen of de be'aling van sanatorium-verpleging. Deze hulpverleening gaat de krachten van de plaatselijke instell'ngen van wel dadigheid meestentijds te boven, omdat het gevorderd Bedrag te hoog is. Daar om is op 11 Mei jl., op uitnoodig'ng van den minister van binnenlandsche zaken door mr. A. J. A. A. baron van Heem stra, onder-voorzitter van het natronaal crisis-comité en voorzitter van de Ne derlandsche vereeniging voor armen zorg en weldadighe'd, in het leven ge roepen de stichting: Nationaal Fonds voor Bijzondere Nooden. Dit fonds wil de bovenfSeschetste hulp in het geheele land bevorderen en finan ce eel mogelijk maken. Het behoeft daar toe de geldelijke hulp van het geheele Nederlandsche volk. Vol dankbaarheid zij erkend, dat van zeer velen steun is ontvangen, doch het sympathieke doe' van het fonds is nog te weinig hekend. Daarom willen mij er heden nog iets van vertellen. Van den beg:nne mocht het nationaal fonds de hooge instemming van het Ko ninklijk huis ervaren. H. M. de Konin gin heeft wel als beschermvrouwe van het fonds willen optreden. Door het eere-voorzil terschap van het fonds te aanvaarden, heeft Pr'nses Juliana, die dé oprichtingsvergadering bijwoonde, blijk willen geven de groote belangstel ling, welke zij aan het nationaal crisis- com té heeft ge'oond, op deze stichting die een belangrijke taak van het N. C. C. heeft overgenomen, te willen over dragen. De raad van beheer wordt gevormd door oud-bestuursleden van het natio naal crisis-comité, door het dagelijksch bestuur van de Nederlandsche vereeni ging voor armenzorg en weldad'ghvd, als mede dc. commissarissen der Konin gin of een lid van Ged. Staten. Van alle provinciën, mannen van alle politieke richtingen en vooraans'aanden uit hei geheele land. Vóór het fonds kon gaan werken, moest het de beschik'ng hebben over middelen. Het heeft daartoe een be roep gedaan op alle rekeninghouders van den postchèque- en girodienst, ten einde door period'eke overschrijving 'n vaste basis aan zijn kas te verzekeren. Velen gaven aan dezen oproep gehoor: f 5,500 per maand, dus f 66,000 per jaar wordt thans aan périodieke bijdragen per giro ontvangen van 5050 personen: de bedragen varieeren van f 0,25 tot f 2,50. Dit is ongetwijfeld een mooi re sultaat. Indien men echter bedenkt, dat het aantal giro-rekeninghouders 280,000 bedraagt, zal ieder erkennen, dat nog zeer velen, zonder groote opoffering, 'n bijdrage zouden kunnen geven om hen, die in stilte lijden te helpen. Met een bedrag van f 23,700 aan giften-ineens heeft het fonds nu f 50,000 ontvangen in een half jaar. Dit lijkt een fraai bedrag, maar het is niet voldoende. Het fonds wordt over stelpt met aanvragen uit alle deelen van het land. Het tracht plaatselijke hulp te stimuleeren, doch moet in vele geval len, vooral in kleine gemeenten, een groot gedeelte van de hulp voor zijn re kening nemen. Juist, waar niemand hulp kan bieden, moet het fonds, nationaal en neutraal in den besten zin, uitkomst geven, Tot nu toe werden aan 178 perso nen giften verstrekt tot een bedrag van f 19,700. Voor deze gevallen werd daar enboven in totaal door samenwerking van instellingen f 42,000 bijeengebracht. Dit zijn getallen, die spreken: zij toonen aan, dat door de handen ineen te slaan ook groote bedragen kunnen worden verkregen (gemiddeld f 236 per geval). Dagelijks stijgt het aantal aanvragen dus ook het beroep op de kas van het fonds, Over eenige dagen zal het geheele Nederlandsche volk de gelegenheid wor den geboden, dit noodzakelijk werk, dat aller steun verdient, f'nancieele verster king te geven. Daarom willen wij gaar ne reeds thans de aandacht op het fonds vesHgen en zijn werkwijze belichten. Het Adres is: Prinsessegracht 28, Den Haag, giro no. 272727-, PROF. DR. HUGO VISSCHER. Geruchten omtrent politieke ón derhandelingen met ds. Kersten Geen uittreding uit de nieu we partij, (Van onzen a-redacteur). Ruim een jaar geleden op Zater dag, 23 November 1935 heeft prof. dr. Hugo Visscher op een vergadering te Utrecht met eenige aanhangers opge richt de Christelijk nat on ale partij, waarna hij uit de an'i-revolutionnaire partij is getreden en het lidmaatschap v,an de Tweede Kamer neerlegde. De nieuwe organistatie (die niet als politie ke partij bedoeld was) heeft daarna niet veel meer van zich doen spreken, be houdens de artikelen, die prof. Visscher in het Gereformeerd Weekblad ielkens publiceerde. Thans duiken plotseling geruchten op, die zouden wijzen op een mislukking van het streven van dezen dissidenten polit'cus. Volgens deze geruch:en zouden de onderhandelingen tusschen de nieuwe partij en van prof. Visscher met de Staatkundig gereformeerde partij van ds. G. H. Kersten, om lot een fusie te komen, zijn m'slukt, aangezien men Seen overeenstemming kon verkrijgen om trent de leiding van de nieuwe p.artij. Prof. Visscher zou inmiddels ook weer uit zijn nieuwe partij zijn getreden en individueel lid zijn geworden van de partij van ds. Kersten. We hebben eens bij prof. Visscher ge ïnformeerd naar de waarheid van deze geruchten, d'e zelfs door enkele bieden reeds waren gepubliceerd. In een on derhoud, dat we met den hoogleer,aar in zijn woning te Huis Ier Heide hadden, heeft deze ons ilog eens uitvoerig zijn standpunt uiteengezet. Van al deze praa!jes, ze de ons prof. Visscher, is geen woord waar. Zij be rusten op pure fantasie, die vermoede lijk afkomstig is uit den koker v,an hen, die beducht zijn voor een m:slukking van hun plannen tot het weer aaneen lijmen der zoo hoog geroemde coalitie. Ik ben van die coalitie een verklaard tegenstander, omdat ik geen animo ge voel, mede te werken aan de suprema tie van Rome over Nederland. Prof. Visscher deelde ons mede, dat hij uit de anti-revolutionaire partij w,as gegaan, omdat deze niet meer anti- revolu ïona r is. Duidelijk wordt dat ge demonstreerd in het boek van dr. Oolijn: de staat heeft geen orgaan om zich met de geestelijke belangen van het volk ie bemoeien. Dit acht de heer Visscher volmaakt oniuist en n strijd met de oorspronkelijke anti-revolulion.aire bé- ginselen. Wanneer de partij niet to" de oude beginselen van Groen van Prin- sterer terugkeert, kom ik er niet weer in, aldus de heer Visscher, Ook van de zg, ordening, zooals die door sommigen, o.a. in de (Chr. Hist.)

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1936 | | pagina 1