GOESOiE COUQANT£!£ü KERSTDINER KERK EN SCHOOL. SPORT. NUMMER 288. DRIE BLADEN. 5 DECEMBER 1936. utwuuDim 1*00. EERSTE BLAD. i/ve JAAKliAWü. 179e JAARGANG. SMENLm Grand Hotel „Britannia" GOED VERZORGD lïEEHiEfllöiiT. Ik was in de gevangenis en Gij. NEDERLAND EN DE MODERNE OORLOGVOERING. M1DDELBURGSCHE COURANT Dagblad Voor Middelburg, Goes en agent schap Vlissingen 2.30, elders 2.50 per kwartaal Week-abonn. in Middelburg en Goes 18 ct. p. w. Advertentiën 30 ct. per regel, lngez. mededeelingen 60 ct. p. r. Bij contr. voor beide veel lager; tar. op aanvr. Uitgeefster: Naamlooze Vennootschap „De Middelburgsche Courant Bureaux: Lange Sint Pieterstraat te Middelburg. Telefoon: Redactie 269, Administratie 139 Postrekeni hg no. 43255 Kantoor te GOES: Turfkade, telefoon 17. Aangesloten bij het Bureau voor Publiciteitswaarde der Vereeniging de Nederlandsche Dagbladpers. Familieberichten en dankbetuigingen I 7 regels 2.10, elke r. m. 30 ct. Rubriek „Kleine Advertentiën", ten hoogste 6 regels, a 75 ct. bij vooruitbetaling Adv. met „Brieven" of „Bevragen bureau dezer cou rant" 10 ct. extra Bewijsnommers 5 cent. NEDERLAND ZONDER LUCHT MACHT. Het December-nummer van „Hef Ne derlandsche Volk" bevat een opzienba rend en klaarblijkelijk uit deskundige bron stammend artikel over: „Neerlands feitelijke Luchtmachteloosheid". Het volgende is daaraan ontleend: „Men dient namelijk te weten, dat er in West-Europa, boven Nederland, een allermerkwaardigst krijgskundig-natuur kundig verschijnsel heerscht, te weten: 'n militair vacuum in de lucht. Want een luchtmacht, die op dien naam aanspraak kan doen gelden, bezit Nederland op dit oogenblik in feite niet. Laat ons aannemen, dat Nederland., neutraal wil blijven. Dan moeten wij daartoe toch kunnen verhinderen, dat er over ons grondgebied gevlogen wordt. We zijn dit aan eigen veiligheid ver plicht. Maar dat niet alleen: ook omlig gende landen hebben hier groot belang bij. Zij schijnen in deze richting al eens wenken te hebben geg'even, en dat is eerlijk en ronduit gezegd, dezen landen moeilijk euvel te diuden.... Nu is het t e onvriendelijk, om hier te stellen, dat de regeering heelemaal niets doet. Er gebeurt wel wat. iMaar wat er gebeurt, is v e e 1 te wei nig. Als we zóó blijven doorgaan, dan hebben we tenminste tien jaar noo- dig om te komen op het punt, dat in overstemming is met het aazien en met de capaciteiten en de verplichtingen van ons land! En deze tien jaar zijn er zeer zeker.... zes of zeven te veel; nog af gezien van het feit, dat we na 10 jaar misschien wel quantitatief op peil zou den zijn, echter met materiaal, dat ten deele weer verouderd zou zijn. De IKamerleden krijgen slappe ant woorden.... Er moet klare wijn ge schonken worden, en daarna moeten er spijkers met koppen worden geslagen. Niet morgen, of te eeniger tijd, maar op staanden voet. Wij mogen hier geen cijfers noemen. Dat behoeft ook niet. Genoeg zij, dat er een schrikwekkend tekort aan materiaal is. Men houde hierbij dit wel in het ook: van datgene, wat er dan nog is, bevindt zich steeds één van elke drie toestellen in groote revisie en van de rest weer één op de drie in de kleine schoonmaak. Van wat we dus hebben is slechts vier van elke negen toestellen of minder dan de helft geregeld vechtklaar, Rekent men nu, dat Nederland bij het uitbreken van een conflict 100 gevechtsvliegtuigen in de lucht zou moeten kunnen brengen een nog zeer bescheiden getal dan zou ons aantal, dat we in 't geheel noo- dig hebben, een 200-300 moeten zijn. D e werkelijkheid staat hierbij echter op uiterst droevige wijzeten achter. Modern materiaal hebbenwijin mi nimalen getale.... Er is al evenzeer sprake van een per soneelstekort. Vooral van vliegers. Een groote grief en een ernstig' bc zwaar vervolgens is, dat er veel te wei nig vlieguren beschikbaar zijn .Wie begrijpt er in Nederland nu eigen lijk nog werkelijk, waarom wij nog géén z e 1 f s t a n d ifg luchtwapen hebben? Niemand. Het is te gek om los te loo- pen. Het is bij ons een hopeloze, zij het dan echt-Nederlandsche, versnippering op dit oogenblik. De militaire luchtvaart schoon geen afzonderlijk wapen staat rechtstreeks onder defensie. De luchtdoel-artillerie staat °nder den inspecteur der artille rie. De zoeklichten onder de genie. De alarmdienst onder den inspecteur der B.V.L. De verkeersvliegerij en de Rijks studiedienst staan onder waterstaat. De verdonkering ressorteert onder b'nnen- landsche zaken. iM^n mag zich verwon derd afvragen, waarom de opleiding der vliegers eigenlijk nog niet onder minister Slotemaker de Bruïne staat?! Al is een ieder nu ook zoo geschikt mogelijk en daarover valt niet te kla gen toch kan dit immers nooit vlot- loopen zoo! Vervolgens is het dringend noodig, dat de stationneering der vliegtuigen g e- decentraliseerd worde, We leven nu,wat dit betreft, op een vul kaan. Een behoorlijk esca- rille met een paar dui zend kilogram aan bom men kan in één handom- draaien letterlijken figuurlijk onze heele de fensieve luchtmacht ver nietigen. Dan hebben we heelemaal niets meer.,.. I n België heeft men dit al lang begre pen: daar is de luchtmacht reeds over 7 vliegvelden verdeeld. Dat was een uit den oorlog getrokken les. Die Neder land nog steeds niet heeft willen lee- ren. Maar dat moet in Nederland ook plaats vinden. Enkele inderdaad heel fraaie succes sen onzer burgerluchtvaart hebben het Nederlandsche volk soms enthousiast voor de luchtvaart, en bij tijden zelfs meer dan dat g'emaakt. Maar in werke lijkheid zijn wij onze nationale K.L.M. dan buiten beschouwing gelaten hopeloos achterop ge raakt, inplaats v an dat wij vooraan, of zelfs maar bij, zouden zijn. Fokker moest zijn metalen vliegtuigen in Amerika halen; onze militaire luchtvloot is beschamend in aantal en specificatie, op een enkel stuntproduct na. En toch zijn de quali- teiten van onze vliegers uitstekend! Het ontbreekt hun echter aan materiaal en aan voortdurende oefening! Met den meest mogelijken spoed moeten er meer en moderne vliegtuigen komen!.... Wat de eigen industrie nog betreft: Fokker en Koolhoven kunnen lang niet in het vereischte tempo leveren wat we noodig hebben. Aviolanda en de Schelde nog minder. Waarom ook niet Wilton- Feijenoord,^ Werkspoor en mogelijk ook nog andere werven en fabrieken inge schakeld? De mensch is er niet om het leven te genieten, doch om te werken, te dienen, te helpen, een zegen te zijn. HET HUWELIJK VAN PRINSES JULIANA. De aankomst van de delegatie van den sultan van Jogjakarta, Gisteravond is in Den Haag de tweede depu:atie uit Ned.-Indië gearriveerd, af gevaardigd door Z. H. den sultan van Jogjakarta in verband met het huwelijk van Prinses Jul'ana. Van deze deputatie maken deel uit de oudste dochter van den sul'an, de Ra- toe Pembajoen met haar echtgenoot Pan- geran Ario Pakiningrat en de zoon van den sultan Pangeran Ario Poeroebojo, kapite'n bij den generalen s!af van het Kon. Ned. Indische leger. Dit gezelschap is, evenals dat van den Mangkoe Nego- ro, met den Marnix van Batavia naar Genua gereisd, maar heeft enkele dagen ,aan de Riv èra vertoefd. Ter begroeting waren o.m. aanwezig: majoor Phaff, adjudant van de Konin gin, als vertegenwoordiger van Hare Majesteit, de heer Petrus Blumberger, chef van het kabinet van den m nister van koloniën, als vertegenwoordiger van den minister van koloniën, Z. H. Mangkoe Negoro, vergezeld van de Ratoe Timoer en hun dochter. Het ge zelschap begaf zich per auto naar haar tijdelijk verblijf in Den Haag. MILITAIRE RANGEN AAN PRINS BERNHARD VERLEEND. Naar wij vernemen, is Prins Bernhard van Lippe-Biesterfeld bij koninklijk be sluit benoemd tot luitenant ter zee der le klasse (kapitein) a la suite bij de koninklijke marine en tot kapitein (rit meester) a la suite bij de koninklijke landmacht Voorts is bij een tweede koninklijk besluit aan Prins Bernhard de titulaire rang verleend van kapitein (ritmeester) bij het Kon. Ned, Ind. leger. HET NATIONAAL HUWELIJKSGESCHENK. Het uitvoerend comité voor het nati onaal huwelijksgeschenk heeft op 4 dezer een vergadering gehouden, waarin definitieve besluiten konden worden ge nomen, nadat volledige goedkeuring van en instemming met de voorloopige plan nen was verkregen van H. M. de Konin gin en van Prsases Juliana en Prins Bernhard. In de eerste plaats werd besloten zoo spoedig mogelijk aan te vangen met den bouw van het Prinselijk jacht voor de binnenwateren. Plannen, die geheel zul len voldoen aan de wenschen van Prin ses en Pr.ns, en kostenraming zullen binnen eenige dagen ter beschikking zijn. Het ligt in het voornemen een jacht te bouwen van omstreeks 31 me ter lengte, 5% meter breedte en een diepgang van 1,70 meter. Dit jacht zal de Zeeuwsche stroomen, hef"lJsselmeer, de Fr'esche meren en de andere, groote- re wateren v,an Nederland kunnen be varen. Het zal een motorjacht zijn en aan alle moderne, te stellen eischen van bouw en inrichting voldoen. Hef zal in het aanstaande voorjaar voor gebruik gereed zijn. Daarnaast is het definitieve plan voor moderniseering, verbouwing en inrich ting van den door het pr nselijk paar te bewonen vleugel van het paleis Soest- dijk goedgekeurd. Met den meesten spoed wordt thans ,aan het bestek ge arbeid, waarna de aanbesteding zal plaats vinden. Hef betreft hier een om vangrijk werk, dat, naar verw,achting, uiterlijk tegen het e nd van den volgen den zomer gereed zal zijn. Aan de ach terzijde van het paleis zal een groot ter ras worden aangebouwd, waarop de aan die zijde gelegen zitkamers en andere vertrekken, die gedeeltelijk vergroot zullen worden, uitkomen. Het geheel zal worden voorzien van een'rale verwarming, terwijl voorts ten- n'sbanen in het park zullen worden aan gelegd. Dit is een korte weergave van de be sluiten van het uitvoerend comité. Hoe wel reeds belangrijke bedragen bij den algemeenen penningmeester zijn binnen gekomen, is d't totaal nog niet voldoenj de om die besluiten in hun vollen om vang ten uitvoer te leggen. Dit kan geen verwondering wekken, daar in de pro- v'ncie het doelmatig bieden van de ge legenheid tof bijdragen tijdroovend is. Het comité wenscht intusschen wel met allen aandrang te verzoeken dat zij, die nog niet aan hun wensch tot het ge ven van een bijdrage hebben voldaan, zulks ialsnog ten spoedigste doen, op dat de Prinselijke won'ng binnen den kortst mogelijken tijd ter beschikking kan worden gesteld. De blijde huwelijks dag nadert snel en dus tevens het-oogen- blik, waarop het Nederlandsche volk zijn geschenk zal aanbieden. Tenslotte wenscht het comité te con- stateeren, dal de indruk ,als zou, in te genstelling met den uitdrukkelijken wensch van Prinses en Prins, een ern stige versnippering van geschenken te vreezen staan, niet juist is. Wel zijn of worden afzonderlijke 'nzamelingep, ge houden, doch de daarmede verkregen gelden worden nagenoeg alle in overleg mef en onder leiding v,an het na tionaal comité voor een onderdeel van een der beide omschreven geschenken bestemd. DE COLLECTIEVE ARBEIDSOVER EENKOMSTEN. Een wetsontwerp inzake ver bind eö onvcrbindendverklaring ingediend. Bij de Tweede Kamer is ingediend een wetsontwerp tot het algemeen ver bindend en onverbindend verklaren van bepalingen van collectieve arbeidsover eenkomsten. Aan de memorie van toe lichting wordt het volgende ontleend: De minister van sociale zaken heeft, na zijn optreden, aanvankelijk gemeend, bij het treffen van een regeling op het gebied van de verbindendverklaring van collectieve arbeidsovereenkomsten zich in zooverre te moeten beperken, dat niet de loonen, maar wel andere bepa lingen van collectieve arbeidsovereen komsten zouden kunnen worden verbin dend verklaard. Hij heeft, overeenkom stig de door hem gedane toezeggingen, de mogelijkheid daarvan nader onder de oogen gezien. Daarbij is hij tot de over tuiging gekomen, dat op deze wijze een oplossing, welke voldoende steun biedt aan het instituut van de collectieve ar beidsovereenkomst, niet verkregen kan worden. In het thans aangeboden wets ontwerp is daarom de mogelijkheid tot verbindendverklaring van bepalingen, welke op de loonen betrekking hebben, niet uitgesloten. De collectieve arbeidsovereenkom sten zijn, naar het oordeel van de regee ring, voor den behoorlijken gang van het bedrijfsleven, het bevorderen van de samenwerking tusschen werkgevers en arbeiders en het scheppen van rede lijke arbeidsvoorwaarden van zoo groo te beteekenis gebleken, dat het wegrui men van belemmeringen, die haar ver dere ontwikkeling in den weg staan, van groot maatschappelijk nut is te ach ten. Niet alleen zal een wettelijke regeling van de verbindendverklaring het slui ten van collectieve arbeidsovereenkom sten bevorderen, maar daardoor wordt tevens een stap gezet in de richting om de vaststelling van voorschriften op het gebied der arbeidsbescherming, die op grond van den aard der daarbij betrok ken belangen in een bedrijf algemeen behooren te gelden, zooveel mogelijk te Vlissingen. Gedurende de FEESTDAGEN (Kerstboom met verrassingen.) Om teleurstelling te voorkomen, gelieve U reeds thans uw tafel te reserveeren. Telefoon 80 en 194. (Ingez. Med.) doen geschieden door belanghebbenden in dat bedrijf. Hoe meer zoodanige re gelingen uit het bedrijf zelf opkomen, des te meer zal ingrijpen van- den wetge ver door vaststelling van voor alle be drijven of een complex van bedrijven geldende gebods- en verbodsbepalingen met de nadeelen, die daaraan kleven, op den achtergrond kunnen treden. Wil men dit evolutieproces voldoende in de hand werken, dan is het noodzakelijk, dat de in het bedrijf opgekomen regelin gen ook aan minderheden, die zich daar aan onttrekken, kunnen worden opge legd. De verbindendverklaring maakt dit mogelijk. Een bijkomstig vGordeel van een wet telijke regeling van de verbindendver klaring is nog, dat daardoor het stelsel van verplicht lidmaatschap als middel om de concurrentie der ongeorganiseer den ten aanzien van de arbeidsvoor waarden zooveel mogelijk tegen te gaan, kan vervallen. GEEN VERLAGING VAN DE BENZÏNE-BELASTING. In de memorie van antwoord inzake de begrooting van het Verkeersfonds deelt de minister van waterstaat o.m. het volgende mede: De regeering kan op grond van de be schikbare gegevens, de meening, dat het terugloopen van het aantal auto's 'n ge volg zou zijn van te zwaren belasting druk op het benzinemotorverkeer, niet deelen. Naar hare meening is de econo mische crisis hoofdoorzaak. Zoolang niet blijkt, dat het verbruik van benzine in sterke mate den ongun- stigsten invloed ondervindt van de prijs stijging tengevolge van monetaire maat regelen, bestaat voor verlaging van de benzinebelasting, welke een specifiek recht is, dat door depreciatie van den gulden niet gestegen is, weinig grond. Stormachtige tot krachtige, later af nemende Z.W. tot W. of N.W. wind, zwaar bewolkt met regen of hagelbuien, later tijdelijk opklarend, zelfde tempe ratuur. Za. 5 Dec. Zon op: 7 h 54; onder: 15 h 47. Licht op: 16 h 17. Maan onder: 11 h 55. L.K. 5 Dec. Zo. 6 Dec, Zon op: 7 h 56; onder: 15 h 46. Licht op: 16 h 16. Maan op: 12 h 02; onder: 24 h 11. N.M. 13 Dec. Hoog- Za. Zo. Ma. Hoog- Za. Zo. Ma. en 5 6 7 en Laagwater December. Hoogwater. 5.53 18.32 6.48 19.31 7.51 20.35 Laagwater te December. Hoogwater. 7.38 20.07 8.27 21.01 9.25 22.04 Westkapelle is 28 min 23 min. vroeger; Veere (S springtij te Vlissingen! 5 6 7 Laagwater. 12.33 0.42 13.26 1.43 14.29 Wemeldinge! Laagwater. 0.59 13.32 1.53 14.23 2.53 15.26 en Domburg min. latsr, 38 Matth. 25 36. Het Nederlandsch Comité tot steun der Christenen in Rusland (Necorus). Commissie van Advies en Toezicht, de H.H. Mr. B. de Gaay Fortman, Rechter te A'dam; Mr. G. P. Haspels, Burgemees ter van Nieuwer-Amstel, en D. G. J. Ba ron van Heemstra, Commissionnair in effecten te Amsterdam. Adres voor toezending der giften: G. STREITHORST, Penningmeester Ne corus, Giro 247372, Weesp. (Ingez. Med.) Voor het examen Staatsinrichting M. O. slaagde te 's Gravenhage de heer J. C. Beenhakker te Kloeting e. GYMNASTIEK- Wereldkampioenen komen in Goes. De Goesche Gymnastiekvereniging „Volharding" heeft volgende week Vrij dag 'n avond georganiseerd waarop de beste turners der wereld, de Zwitsersche wereldkampioenen, zullen optreden. De Zwitsers hebben immers op gym- nastiekgebied een uitstekende naam gehad en zijn de andere landen in dit opzicht verre vooruit. Er zal in Schut tershof te Goes dus wel iets bijzonders harding" ook dankbaar zijn voor haar te bewonderen zijn en velen zullen „Vol- initiatief. De Vereeniging voor Nationale Vei ligheid verzoekt ons plaatsing van het volgende: Omdat wij overeenkomstig hetgeen minister Colijn openlijk in de Tweede Kamer heeft verklaard in onze pu blicaties wijzen op de noodzakelijkheid van contingentsuitbreiding en langere oefening, wordt ons verweten, dat wij op „een verouderd militairistisch stand punt" staan en geen open oog zouden hebben voor de eischen, welke door de moderne oorlogsvoering worden gesteld. Het kan niet genoeg herhaald worden, dat de uitbreiding van het contingent en langere oefening noodzakelijk zijn en wel om twee redenen: le. omdat thans bij het kleine contin gent 15 lichtingen noodig zijn om het le ger bij mobilisatie op sterkte te brengen en b.v. bij verdubbeling van het contin gent slechts de helft van dit aantal noo dig zou zijn om tot eenzelfde totaal te komen, waarbij dan echter de oudste lichtingen thuis gelaten kunnen worden. Dit verhoogt zeer aanmerkelijk de waar de van het leger. 2e. omdat juist de moderne eischen van den oorlog zulk een groote behoefte aan technisch personeel en specialisten mee brengen, dat vergrooting der lichtingen een onafwijsbare noodzakelijkheid is ten einde in die behoeften te kunnen voor- zien. In een toekomstigen oorlog zal het gebruik van tanks, vliegtuigen en gifgas sen een groote rol spelen. Maar dit wil geenszins zeggen, dat daarnaast de vroe gere middelen van aanval en verdedi ging hebben afgedaan. Juist het verdedigend vermogen der infanterie is door de uitrusting op groo te schaal met mitrailleurs, ontzaglijk toe genomen. En voor ons land, dat nooit anders dan ter verdediging oorlog zal voeren, is dit van de grootste beteeke nis. Wij hebben noodig anti-tank geschut en luchtdoel-geschut met alle daarbij be- hoorende formaties, om onze eigen troe pen en de eigen bevolking tegen die aan valsmiddelen te beschermen. Het is bekend, dat thans bedoeld geschut wordt aangeschaft. Maar het is niet voldoende bekend, dat er geen personeel is om al dat moderne materieel te bedienen.. In algemeenen zin gesproken, eischt de landsverdediging door de toepassing der moderne strijdmiddelen veel meer voorbereiding, veel meer vak- en tech nische kennis en veel meer differentiatie in de opleiding dan voorheen, maar is de verdediging ook, wanneer met al deze factoren voldoende rekening is gehou den, veel effectiever dan voorheen. Dit is voor landen als Nederland en België van enorme beteekenis. Immers wanneer deze landen worden aangeval len, dan zal het zijn om voor een deel van de strijdkrachten van den aanvaller een doortocht te banen en niet om met die landen zelf een geschil uit te maken. Dit wil dus zeggen, dat bij een goede voorbereiding der landsverdediging de kans voor Nederland en België om niet tot doortochtsgebied gekozen te worden, aanmerkelijk zal stijgen.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1936 | | pagina 1