GOESOiE COUQANT£!£ü
KERSTDINER
KERK EN SCHOOL.
SPORT.
NUMMER 288.
DRIE BLADEN.
5 DECEMBER 1936.
utwuuDim 1*00. EERSTE BLAD. i/ve JAAKliAWü.
179e JAARGANG.
SMENLm
Grand Hotel „Britannia"
GOED VERZORGD
lïEEHiEfllöiiT.
Ik was in de gevangenis en Gij.
NEDERLAND EN DE MODERNE
OORLOGVOERING.
M1DDELBURGSCHE COURANT
Dagblad Voor Middelburg, Goes en agent
schap Vlissingen 2.30, elders 2.50 per
kwartaal Week-abonn. in Middelburg en
Goes 18 ct. p. w. Advertentiën 30 ct. per
regel, lngez. mededeelingen 60 ct. p. r.
Bij contr. voor beide veel lager; tar. op aanvr.
Uitgeefster: Naamlooze Vennootschap „De Middelburgsche Courant Bureaux: Lange Sint Pieterstraat te Middelburg.
Telefoon: Redactie 269, Administratie 139 Postrekeni hg no. 43255 Kantoor te GOES: Turfkade, telefoon 17.
Aangesloten bij het Bureau voor Publiciteitswaarde der Vereeniging de Nederlandsche Dagbladpers.
Familieberichten en dankbetuigingen I 7
regels 2.10, elke r. m. 30 ct. Rubriek
„Kleine Advertentiën", ten hoogste 6 regels,
a 75 ct. bij vooruitbetaling Adv. met
„Brieven" of „Bevragen bureau dezer cou
rant" 10 ct. extra Bewijsnommers 5 cent.
NEDERLAND ZONDER LUCHT
MACHT.
Het December-nummer van „Hef Ne
derlandsche Volk" bevat een opzienba
rend en klaarblijkelijk uit deskundige
bron stammend artikel over: „Neerlands
feitelijke Luchtmachteloosheid".
Het volgende is daaraan ontleend:
„Men dient namelijk te weten, dat er
in West-Europa, boven Nederland, een
allermerkwaardigst krijgskundig-natuur
kundig verschijnsel heerscht, te weten:
'n militair vacuum in de lucht. Want een
luchtmacht, die op dien naam aanspraak
kan doen gelden, bezit Nederland op dit
oogenblik in feite niet.
Laat ons aannemen, dat Nederland.,
neutraal wil blijven. Dan moeten wij
daartoe toch kunnen verhinderen, dat er
over ons grondgebied gevlogen wordt.
We zijn dit aan eigen veiligheid ver
plicht. Maar dat niet alleen: ook omlig
gende landen hebben hier groot belang
bij. Zij schijnen in deze richting al eens
wenken te hebben geg'even, en dat is
eerlijk en ronduit gezegd, dezen landen
moeilijk euvel te diuden....
Nu is het t e onvriendelijk, om hier te
stellen, dat de regeering heelemaal niets
doet. Er gebeurt wel wat.
iMaar wat er gebeurt, is v e e 1 te wei
nig. Als we zóó blijven doorgaan, dan
hebben we tenminste tien jaar noo-
dig om te komen op het punt, dat in
overstemming is met het aazien en met
de capaciteiten en de verplichtingen van
ons land! En deze tien jaar zijn er zeer
zeker.... zes of zeven te veel; nog af
gezien van het feit, dat we na 10 jaar
misschien wel quantitatief op peil zou
den zijn, echter met materiaal, dat ten
deele weer verouderd zou zijn.
De IKamerleden krijgen slappe ant
woorden.... Er moet klare wijn ge
schonken worden, en daarna moeten er
spijkers met koppen worden geslagen.
Niet morgen, of te eeniger tijd, maar op
staanden voet.
Wij mogen hier geen cijfers noemen.
Dat behoeft ook niet. Genoeg zij, dat er
een schrikwekkend tekort aan materiaal
is.
Men houde hierbij dit wel in het ook:
van datgene, wat er dan nog is, bevindt
zich steeds één van elke drie toestellen
in groote revisie en van de rest weer één
op de drie in de kleine schoonmaak. Van
wat we dus hebben is slechts vier van
elke negen toestellen of minder dan de
helft geregeld vechtklaar, Rekent men
nu, dat Nederland bij het uitbreken van
een conflict 100 gevechtsvliegtuigen in
de lucht zou moeten kunnen brengen
een nog zeer bescheiden getal dan
zou ons aantal, dat we in 't geheel noo-
dig hebben, een 200-300 moeten zijn. D e
werkelijkheid staat hierbij
echter op uiterst droevige
wijzeten achter. Modern
materiaal hebbenwijin mi
nimalen getale....
Er is al evenzeer sprake van een per
soneelstekort. Vooral van vliegers.
Een groote grief en een ernstig' bc
zwaar vervolgens is, dat er veel te wei
nig vlieguren beschikbaar zijn
.Wie begrijpt er in Nederland nu eigen
lijk nog werkelijk, waarom wij nog géén
z e 1 f s t a n d ifg luchtwapen hebben?
Niemand. Het is te gek om los te loo-
pen. Het is bij ons een hopeloze, zij het
dan echt-Nederlandsche, versnippering
op dit oogenblik.
De militaire luchtvaart schoon geen
afzonderlijk wapen staat rechtstreeks
onder defensie. De luchtdoel-artillerie
staat °nder den inspecteur der artille
rie. De zoeklichten onder de genie. De
alarmdienst onder den inspecteur der
B.V.L. De verkeersvliegerij en de Rijks
studiedienst staan onder waterstaat. De
verdonkering ressorteert onder b'nnen-
landsche zaken. iM^n mag zich verwon
derd afvragen, waarom de opleiding der
vliegers eigenlijk nog niet onder minister
Slotemaker de Bruïne staat?!
Al is een ieder nu ook zoo geschikt
mogelijk en daarover valt niet te kla
gen toch kan dit immers nooit vlot-
loopen zoo!
Vervolgens is het dringend noodig, dat
de stationneering der vliegtuigen g e-
decentraliseerd worde, We
leven nu,wat dit betreft, op een vul
kaan. Een behoorlijk esca-
rille met een paar dui
zend kilogram aan bom
men kan in één handom-
draaien letterlijken
figuurlijk onze heele de
fensieve luchtmacht ver
nietigen. Dan hebben we
heelemaal niets meer.,..
I n België heeft men dit al lang begre
pen: daar is de luchtmacht reeds over 7
vliegvelden verdeeld. Dat was een uit
den oorlog getrokken les. Die Neder
land nog steeds niet heeft willen lee-
ren. Maar dat moet in Nederland ook
plaats vinden.
Enkele inderdaad heel fraaie succes
sen onzer burgerluchtvaart hebben het
Nederlandsche volk soms enthousiast
voor de luchtvaart, en bij tijden zelfs
meer dan dat g'emaakt. Maar in werke
lijkheid zijn wij onze nationale K.L.M.
dan buiten beschouwing gelaten
hopeloos achterop ge
raakt, inplaats v an dat wij
vooraan, of zelfs maar bij,
zouden zijn. Fokker moest zijn
metalen vliegtuigen in Amerika halen;
onze militaire luchtvloot is beschamend
in aantal en specificatie, op een enkel
stuntproduct na. En toch zijn de quali-
teiten van onze vliegers uitstekend! Het
ontbreekt hun echter aan materiaal en
aan voortdurende oefening! Met den
meest mogelijken spoed moeten er meer
en moderne vliegtuigen komen!....
Wat de eigen industrie nog betreft:
Fokker en Koolhoven kunnen lang niet
in het vereischte tempo leveren wat we
noodig hebben. Aviolanda en de Schelde
nog minder. Waarom ook niet Wilton-
Feijenoord,^ Werkspoor en mogelijk ook
nog andere werven en fabrieken inge
schakeld?
De mensch is er niet om het leven
te genieten, doch om te werken, te
dienen, te helpen, een zegen te zijn.
HET HUWELIJK VAN
PRINSES JULIANA.
De aankomst van de delegatie
van den sultan van Jogjakarta,
Gisteravond is in Den Haag de tweede
depu:atie uit Ned.-Indië gearriveerd, af
gevaardigd door Z. H. den sultan van
Jogjakarta in verband met het huwelijk
van Prinses Jul'ana.
Van deze deputatie maken deel uit de
oudste dochter van den sul'an, de Ra-
toe Pembajoen met haar echtgenoot Pan-
geran Ario Pakiningrat en de zoon van
den sultan Pangeran Ario Poeroebojo,
kapite'n bij den generalen s!af van het
Kon. Ned. Indische leger. Dit gezelschap
is, evenals dat van den Mangkoe Nego-
ro, met den Marnix van Batavia naar
Genua gereisd, maar heeft enkele dagen
,aan de Riv èra vertoefd.
Ter begroeting waren o.m. aanwezig:
majoor Phaff, adjudant van de Konin
gin, als vertegenwoordiger van Hare
Majesteit, de heer Petrus Blumberger,
chef van het kabinet van den m nister
van koloniën, als vertegenwoordiger
van den minister van koloniën, Z. H.
Mangkoe Negoro, vergezeld van de
Ratoe Timoer en hun dochter. Het ge
zelschap begaf zich per auto naar haar
tijdelijk verblijf in Den Haag.
MILITAIRE RANGEN AAN PRINS
BERNHARD VERLEEND.
Naar wij vernemen, is Prins Bernhard
van Lippe-Biesterfeld bij koninklijk be
sluit benoemd tot luitenant ter zee der
le klasse (kapitein) a la suite bij de
koninklijke marine en tot kapitein (rit
meester) a la suite bij de koninklijke
landmacht
Voorts is bij een tweede koninklijk
besluit aan Prins Bernhard de titulaire
rang verleend van kapitein (ritmeester)
bij het Kon. Ned, Ind. leger.
HET NATIONAAL
HUWELIJKSGESCHENK.
Het uitvoerend comité voor het nati
onaal huwelijksgeschenk heeft op 4
dezer een vergadering gehouden, waarin
definitieve besluiten konden worden ge
nomen, nadat volledige goedkeuring van
en instemming met de voorloopige plan
nen was verkregen van H. M. de Konin
gin en van Prsases Juliana en Prins
Bernhard.
In de eerste plaats werd besloten zoo
spoedig mogelijk aan te vangen met den
bouw van het Prinselijk jacht voor de
binnenwateren. Plannen, die geheel zul
len voldoen aan de wenschen van Prin
ses en Pr.ns, en kostenraming zullen
binnen eenige dagen ter beschikking
zijn. Het ligt in het voornemen een
jacht te bouwen van omstreeks 31 me
ter lengte, 5% meter breedte en een
diepgang van 1,70 meter. Dit jacht zal
de Zeeuwsche stroomen, hef"lJsselmeer,
de Fr'esche meren en de andere, groote-
re wateren v,an Nederland kunnen be
varen.
Het zal een motorjacht zijn en aan
alle moderne, te stellen eischen van
bouw en inrichting voldoen. Hef zal in
het aanstaande voorjaar voor gebruik
gereed zijn.
Daarnaast is het definitieve plan voor
moderniseering, verbouwing en inrich
ting van den door het pr nselijk paar te
bewonen vleugel van het paleis Soest-
dijk goedgekeurd. Met den meesten
spoed wordt thans ,aan het bestek ge
arbeid, waarna de aanbesteding zal
plaats vinden. Hef betreft hier een om
vangrijk werk, dat, naar verw,achting,
uiterlijk tegen het e nd van den volgen
den zomer gereed zal zijn. Aan de ach
terzijde van het paleis zal een groot ter
ras worden aangebouwd, waarop de aan
die zijde gelegen zitkamers en andere
vertrekken, die gedeeltelijk vergroot
zullen worden, uitkomen.
Het geheel zal worden voorzien van
een'rale verwarming, terwijl voorts ten-
n'sbanen in het park zullen worden aan
gelegd.
Dit is een korte weergave van de be
sluiten van het uitvoerend comité. Hoe
wel reeds belangrijke bedragen bij den
algemeenen penningmeester zijn binnen
gekomen, is d't totaal nog niet voldoenj
de om die besluiten in hun vollen om
vang ten uitvoer te leggen. Dit kan geen
verwondering wekken, daar in de pro-
v'ncie het doelmatig bieden van de ge
legenheid tof bijdragen tijdroovend is.
Het comité wenscht intusschen wel
met allen aandrang te verzoeken dat zij,
die nog niet aan hun wensch tot het ge
ven van een bijdrage hebben voldaan,
zulks ialsnog ten spoedigste doen, op
dat de Prinselijke won'ng binnen den
kortst mogelijken tijd ter beschikking
kan worden gesteld. De blijde huwelijks
dag nadert snel en dus tevens het-oogen-
blik, waarop het Nederlandsche volk
zijn geschenk zal aanbieden.
Tenslotte wenscht het comité te con-
stateeren, dal de indruk ,als zou, in te
genstelling met den uitdrukkelijken
wensch van Prinses en Prins, een ern
stige versnippering van geschenken te
vreezen staan, niet juist is. Wel zijn of
worden afzonderlijke 'nzamelingep, ge
houden, doch de daarmede verkregen
gelden worden nagenoeg alle in overleg
mef en onder leiding v,an het na
tionaal comité voor een onderdeel van
een der beide omschreven geschenken
bestemd.
DE COLLECTIEVE ARBEIDSOVER
EENKOMSTEN.
Een wetsontwerp inzake ver
bind eö onvcrbindendverklaring
ingediend.
Bij de Tweede Kamer is ingediend
een wetsontwerp tot het algemeen ver
bindend en onverbindend verklaren van
bepalingen van collectieve arbeidsover
eenkomsten. Aan de memorie van toe
lichting wordt het volgende ontleend:
De minister van sociale zaken heeft,
na zijn optreden, aanvankelijk gemeend,
bij het treffen van een regeling op het
gebied van de verbindendverklaring van
collectieve arbeidsovereenkomsten zich
in zooverre te moeten beperken, dat
niet de loonen, maar wel andere bepa
lingen van collectieve arbeidsovereen
komsten zouden kunnen worden verbin
dend verklaard. Hij heeft, overeenkom
stig de door hem gedane toezeggingen,
de mogelijkheid daarvan nader onder de
oogen gezien. Daarbij is hij tot de over
tuiging gekomen, dat op deze wijze een
oplossing, welke voldoende steun biedt
aan het instituut van de collectieve ar
beidsovereenkomst, niet verkregen kan
worden. In het thans aangeboden wets
ontwerp is daarom de mogelijkheid tot
verbindendverklaring van bepalingen,
welke op de loonen betrekking hebben,
niet uitgesloten.
De collectieve arbeidsovereenkom
sten zijn, naar het oordeel van de regee
ring, voor den behoorlijken gang van het
bedrijfsleven, het bevorderen van de
samenwerking tusschen werkgevers en
arbeiders en het scheppen van rede
lijke arbeidsvoorwaarden van zoo groo
te beteekenis gebleken, dat het wegrui
men van belemmeringen, die haar ver
dere ontwikkeling in den weg staan,
van groot maatschappelijk nut is te ach
ten.
Niet alleen zal een wettelijke regeling
van de verbindendverklaring het slui
ten van collectieve arbeidsovereenkom
sten bevorderen, maar daardoor wordt
tevens een stap gezet in de richting om
de vaststelling van voorschriften op het
gebied der arbeidsbescherming, die op
grond van den aard der daarbij betrok
ken belangen in een bedrijf algemeen
behooren te gelden, zooveel mogelijk te
Vlissingen.
Gedurende de FEESTDAGEN
(Kerstboom met verrassingen.)
Om teleurstelling te voorkomen,
gelieve U reeds thans uw tafel te
reserveeren.
Telefoon 80 en 194.
(Ingez. Med.)
doen geschieden door belanghebbenden
in dat bedrijf. Hoe meer zoodanige re
gelingen uit het bedrijf zelf opkomen,
des te meer zal ingrijpen van- den wetge
ver door vaststelling van voor alle be
drijven of een complex van bedrijven
geldende gebods- en verbodsbepalingen
met de nadeelen, die daaraan kleven,
op den achtergrond kunnen treden. Wil
men dit evolutieproces voldoende in de
hand werken, dan is het noodzakelijk,
dat de in het bedrijf opgekomen regelin
gen ook aan minderheden, die zich daar
aan onttrekken, kunnen worden opge
legd. De verbindendverklaring maakt
dit mogelijk.
Een bijkomstig vGordeel van een wet
telijke regeling van de verbindendver
klaring is nog, dat daardoor het stelsel
van verplicht lidmaatschap als middel
om de concurrentie der ongeorganiseer
den ten aanzien van de arbeidsvoor
waarden zooveel mogelijk tegen te gaan,
kan vervallen.
GEEN VERLAGING VAN DE
BENZÏNE-BELASTING.
In de memorie van antwoord inzake
de begrooting van het Verkeersfonds
deelt de minister van waterstaat o.m.
het volgende mede:
De regeering kan op grond van de be
schikbare gegevens, de meening, dat het
terugloopen van het aantal auto's 'n ge
volg zou zijn van te zwaren belasting
druk op het benzinemotorverkeer, niet
deelen. Naar hare meening is de econo
mische crisis hoofdoorzaak.
Zoolang niet blijkt, dat het verbruik
van benzine in sterke mate den ongun-
stigsten invloed ondervindt van de prijs
stijging tengevolge van monetaire maat
regelen, bestaat voor verlaging van de
benzinebelasting, welke een specifiek
recht is, dat door depreciatie van den
gulden niet gestegen is, weinig grond.
Stormachtige tot krachtige, later af
nemende Z.W. tot W. of N.W. wind,
zwaar bewolkt met regen of hagelbuien,
later tijdelijk opklarend, zelfde tempe
ratuur.
Za. 5 Dec. Zon op: 7 h 54; onder:
15 h 47. Licht op: 16 h 17. Maan onder:
11 h 55. L.K. 5 Dec.
Zo. 6 Dec, Zon op: 7 h 56; onder: 15 h
46. Licht op: 16 h 16. Maan op: 12 h 02;
onder: 24 h 11. N.M. 13 Dec.
Hoog-
Za.
Zo.
Ma.
Hoog-
Za.
Zo.
Ma.
en
5
6
7
en
Laagwater
December.
Hoogwater.
5.53 18.32
6.48 19.31
7.51 20.35
Laagwater te
December.
Hoogwater.
7.38 20.07
8.27 21.01
9.25 22.04
Westkapelle is 28 min
23 min. vroeger; Veere
(S springtij
te Vlissingen!
5
6
7
Laagwater.
12.33
0.42 13.26
1.43 14.29
Wemeldinge!
Laagwater.
0.59 13.32
1.53 14.23
2.53 15.26
en Domburg
min. latsr,
38
Matth. 25 36.
Het Nederlandsch Comité tot steun
der Christenen in Rusland (Necorus).
Commissie van Advies en Toezicht, de
H.H. Mr. B. de Gaay Fortman, Rechter
te A'dam; Mr. G. P. Haspels, Burgemees
ter van Nieuwer-Amstel, en D. G. J. Ba
ron van Heemstra, Commissionnair in
effecten te Amsterdam.
Adres voor toezending der giften:
G. STREITHORST, Penningmeester Ne
corus, Giro 247372, Weesp.
(Ingez. Med.)
Voor het examen Staatsinrichting
M. O. slaagde te 's Gravenhage de heer
J. C. Beenhakker te Kloeting e.
GYMNASTIEK-
Wereldkampioenen komen in Goes.
De Goesche Gymnastiekvereniging
„Volharding" heeft volgende week Vrij
dag 'n avond georganiseerd waarop de
beste turners der wereld, de Zwitsersche
wereldkampioenen, zullen optreden.
De Zwitsers hebben immers op gym-
nastiekgebied een uitstekende naam
gehad en zijn de andere landen in dit
opzicht verre vooruit. Er zal in Schut
tershof te Goes dus wel iets bijzonders
harding" ook dankbaar zijn voor haar
te bewonderen zijn en velen zullen „Vol-
initiatief.
De Vereeniging voor Nationale Vei
ligheid verzoekt ons plaatsing van het
volgende:
Omdat wij overeenkomstig hetgeen
minister Colijn openlijk in de Tweede
Kamer heeft verklaard in onze pu
blicaties wijzen op de noodzakelijkheid
van contingentsuitbreiding en langere
oefening, wordt ons verweten, dat wij
op „een verouderd militairistisch stand
punt" staan en geen open oog zouden
hebben voor de eischen, welke door de
moderne oorlogsvoering worden gesteld.
Het kan niet genoeg herhaald worden,
dat de uitbreiding van het contingent en
langere oefening noodzakelijk zijn en wel
om twee redenen:
le. omdat thans bij het kleine contin
gent 15 lichtingen noodig zijn om het le
ger bij mobilisatie op sterkte te brengen
en b.v. bij verdubbeling van het contin
gent slechts de helft van dit aantal noo
dig zou zijn om tot eenzelfde totaal te
komen, waarbij dan echter de oudste
lichtingen thuis gelaten kunnen worden.
Dit verhoogt zeer aanmerkelijk de waar
de van het leger.
2e. omdat juist de moderne eischen van
den oorlog zulk een groote behoefte aan
technisch personeel en specialisten mee
brengen, dat vergrooting der lichtingen
een onafwijsbare noodzakelijkheid is ten
einde in die behoeften te kunnen voor-
zien.
In een toekomstigen oorlog zal het
gebruik van tanks, vliegtuigen en gifgas
sen een groote rol spelen. Maar dit wil
geenszins zeggen, dat daarnaast de vroe
gere middelen van aanval en verdedi
ging hebben afgedaan.
Juist het verdedigend vermogen der
infanterie is door de uitrusting op groo
te schaal met mitrailleurs, ontzaglijk toe
genomen. En voor ons land, dat nooit
anders dan ter verdediging oorlog zal
voeren, is dit van de grootste beteeke
nis.
Wij hebben noodig anti-tank geschut
en luchtdoel-geschut met alle daarbij be-
hoorende formaties, om onze eigen troe
pen en de eigen bevolking tegen die aan
valsmiddelen te beschermen. Het is
bekend, dat thans bedoeld geschut wordt
aangeschaft. Maar het is niet voldoende
bekend, dat er geen personeel is om al
dat moderne materieel te bedienen..
In algemeenen zin gesproken, eischt
de landsverdediging door de toepassing
der moderne strijdmiddelen veel meer
voorbereiding, veel meer vak- en tech
nische kennis en veel meer differentiatie
in de opleiding dan voorheen, maar is de
verdediging ook, wanneer met al deze
factoren voldoende rekening is gehou
den, veel effectiever dan voorheen.
Dit is voor landen als Nederland en
België van enorme beteekenis. Immers
wanneer deze landen worden aangeval
len, dan zal het zijn om voor een deel
van de strijdkrachten van den aanvaller
een doortocht te banen en niet om met
die landen zelf een geschil uit te maken.
Dit wil dus zeggen, dat bij een goede
voorbereiding der landsverdediging de
kans voor Nederland en België om niet
tot doortochtsgebied gekozen te worden,
aanmerkelijk zal stijgen.