Kil! £1 SGML BURGERLIJKEN SM. BUITENLAND. -Er wordt meer in dagbladen- geadverteerde iagbiadreclame is niet te vervangen. ZUiD-BEVELAND. «OORD-BEVELAND. Een hooge zweefvlucht in kouden Novemberwind. BEURS- EN WISSELKOERSEN. BELGIE. DUITSCHLAND. SPANJE. ZJSS& Steeds meer blijkt de groote doel matigheid van verstandig toege paste dagbladreclame. Ook in Amerika. Voor 13 werd er ge middeld méér in dagbladen gead verteerd alleen reeds in de maand September (vergeleken met Sep tember 1935). Detaillisten adverteerden b.v. 8 de groote magazijnen 9 ver schillende niet in een bepaalde ca tegorie onder te brengen indus trieën, voor 27 en de auto industrie voor 47 méér in dag bladen. En het is bekend hoe goed het thans de auto-industrie in de U.S.A. gaat. Maar ook in Nederland is de ten- denz voor meer dagbladreclame duidelijk waarneembaar. (Ingez. Med.) goeden toon. In 't bijzonder dient echter genoemd „Serenade van landsknecht", van Orlando Lasso. De zorg, waarmede tempo, klank en voordracht verzorgd waren, maakten van dit eigen simpele lied een klein kunstwerk. De enkele ge wijde liederen, die we tot heden van de „Stem" hoorden, stonden steeds iets achter bij de andere nummers, doch thans bleek, met „Venite et Videte", en ook met „Beati Mortui", van Mendelss- sohn, dat men ook op dit punt bedui dend vooruit ging. De sfeer werd dit maal zeer goed getroffen. Na een tweetal strijdliederen van Otto de Nobel werd besloten met het gezamenlijk zingen van twee planliede ren. „De Slem des Volks" bewees met dit werkelijk keurig u'tgevoerde programma wel, dat haar prestatie in de achterlig gende vijf jaar met eenige honderden procenten vooruitging. Hierna was gelegenheid tot huldiging van het bestuur, waarvan gebruik ge maakt werd door afgevaardigden van de afd. Goes van de S.D.A.P., den Be- stuurdersbond, de „Stem des Volks" te Middelburg, de Handels- en Kantoorbe dienden, Bouwvakarbeiders, Transport arbeiders, Onderwijlzers, Overheidsper soneel, V'.A,.!R.A, e.a. Allen huld'gden de jubileerende vereeniging en spraken hun waardeering uit voor het ideeele dat zij beoogde. De heer Visser wees in 't bijzonder op het voorrecht, dat de ar beiders hier te lande nog het recht heb ben zich aldus te uiten, waarin hij, on danks den ernst der tijden voor de S. D. A. P. de groofe reden zag om dit jubileum nog te vieren. Tenslotte bracht één der heeren uit het publiek „De Stem des Volks" hulde voor de toehoorders, waarbij hij er op wees, dat de jubjares- se thans niet meer alleen ontspanning en genot bracht aan haar leden maar vooral ook aan de honderden dankbare bezoekers. Er werden naast deze felicita ties tal van mooie bloemstukken en giften onder enveloppe aangeboden. De hr. Ooms dankte allen voor de woorden en gaven in hartelijke bewoordingen. Na de pauze werd door de tooneeT- club „Kunst na arbeid", onderafdeeling van „De Stem des Volks" het tooneel- spel „Het licht op de branding" van Otto Zeegers opgevoerd. De opvoering van dit realistische en uitstekende spel," stond op hoog peil en alle dilettanten voerden hun rol buiten' gewoon goed aan. Hulde ook aan den regisseur den hr. Jo de Rijk. Stuk en spel waren realiteit en alle aanwezigen leefden ook van begin tot 't einde mede, Een geanimeerd bal onder leiding van de Goesche Jaszband besloot dezen mooien feestelijken avond. 's-HEER ARENDSKERKE. De inza meling van gelden voor het nationaa huwelijksgeschenk aan H. K. H. Prinses Juliana en Z. D. H. Prins Bernhard heeft opgebracht te 's-Heer Arendskerke 118.85, te Nieuwdorp 82.50, te Le wedorp 61.95 en te 's-Heer Hendriks kinderen 29.25. Totaal 292.55. RAAD VAN BAARLAND. Schorsing van den gemeente opzichter Hij is buiten zijn boekje gegaan. BAARLAND. Zaterdag vergaderde de Raad onder voorzitterschap van burgemeester J, Ermerins, voltallig. Om 2 uur opende de V o o r z. de vergadering. De heer D e M o 1 stelde voor om het 2e lid van art. 128 der politie verordening geheel te schrappen, dat behelsde: Het is verboden vee te gelei den gezeten op een rijwiel. Dit voorste werd aangenomen met 6 tegen 1 stem. "Tegen wethouder De Vriend. Daarna kwam in behandeling herzie ning verordening jaarwedde gem. veld wachter, omdat 't de bedoeling van den Commissaris der Koningin is, dat van 1 Jan. 1937 af Baarland tezamen met Oudelande één veldwachter heeft. De veldwachter moet dientengevolge in een hoogere salarisklasse gesteld. De heer D e M o 1 stelde voor om den Comm ssaris te verzoeken als nog dit voorstel niet uit te voeren en de gemeente Baarland een eigen veld wachter te geven. Dit voorstel nam de R.aad met alg. st. aan. In de vacature lid B, A. aftr. J. Traas Kz., werd gekozen H. Schout Hz. Aan den heer A. Kole werd met in gang van 1 Jan. 1937 eervol ontslag ver leend als gem. bode. Hierop br.acht mevr. Steketee- Hoogvliet het fe't ter sprake, dat B. en W. onlangs den gemeente-opzich ter hebben geschorst. Zulks in verband met den bouw van een huis aan de ha- j ven, onder particuliere archi- j tectuur van den opzichter. Hij deelde j B. en W. mede, d,at teekeningen en be- i stek aan de eischen van de bouwveror- dening voldeden. De inspecteur van de Volksgezondheid bracht echter een rap-, port uit, waarin staat dat een en an- j der beslist niet aan die eischen voldoet. B. en W. meenden op grond dezer .ano malie tot schorsing te moeten overgaan. Mevr. Steketee-Hoogvliet vond, dat de schorsing moest worden opgeheven, aangezien B. en W. aanvankelijk het] bestek hadden goedgekeurd en toestem-! ming tot den bouw verleenden. Ze kreeg echter geen bijval. De zaak, is aangehouden lot de volgende vergade- j ring. B. en W. zullen in een uitvoerig j rapport een en ander nader uiteenzet-j ten. Nog werd benoemd met 5 van de 7 j stemmen mej. C. A. Mol te Stavenisse tot onderwijzeres aan de o. 1. school. HANSWEERT Zaterdag werd aan den heer J. H. Hamers, opperwacht meester-commandant van de brigade Kon. marechaussee alhier, wegens 24- jarigen trouwen dienst, de zilveren me daille uitgereikt, HANSWEERT. Benoemd^ tot agent van politie te Edam, de heer J. Kou man, marechaussee te Hontenisse, eer der alhier, WEMELDINGE. De Commissaris der Koningin verleende vrijstelling' van mi litairen dienst wegens broederdienst, j aan de volgende personen: J. M. Brou- wer, Chr. van Oosten Johz,, A, de Schip- j per Jz, C. de Schipper Jr., J. Schouten, J. van Stel, J. Vleugel Abrz,, M. Zuur mond. Tot bode bij de op 3 Nov. U op gerichte Vereeniging „Groene Kruis" is benoemd de heer A. de Schipper Jansz. KORTGENE. Zaterdagavond hield het muziekgezelschap „Eendracht maakt klacht" een uitvoering in „De Stadswijn- telder" alhier, onder leiding van den ïeer A. B. Holster. De voorz., de heer 3. C. Schippers, sprak er zijn voldoening over uit, dat zoovelen aanwezig waren. De voor- en achterzaal van ,,De Stads- wijnkelder" waren dan ook heel goed bezet. Het publiek was uit vrijwel alle plaatsen van Noord-Beveland opgeko men. Het muziekgezelschap gaf een aan tal nos. ten beste, waarvan we o.a, het pas ingestudeerde stuk Fragmenten uit de operette „Rose Marie" van R. Trim- mel en het bekende „In een Klooster tuin" van A. W. Ketèlbey, noemen. Tot slot werd de „Lippe Detmold-marsch" gespeeld, een aardige attentie van „E. M. M.", welke niet op het programma stond. De bekende radiozangers, de heer Paul Collin en mej. Tine Labree, gaven tusschen het muziekprogramma door, hun medewerking. Met hun beschaafde liedjes en praatjes wisten ze het publiek uitstekend te amuseeren. De avond werd met een bal besloten dat te middernacht eindigde. Zonder motor op 1000 m boven de Westerschei de. En een landing in het hart van de roos. Het zwevend-vliegen is al zoo oud als de vliegerij zelf: verloor niet reeds Liliënthal er zijn leven mede en hebben de gebroeders Wright in Ameri ka niet aldus hun eerste ervaringen op gedaan? Toch begint de zweefvliegerij als re gelmatig en veilig beoefende tak van sport pas den laatsten tijd in Nederland te bloeien al heeft een enkeling ook in ons land al voor den wereldoorlog wel eens een sprongetje gewaagd. Het zweefvliegen heeft zoo een en ander te zijnen voordeele aan te voe ren. Ten eerste is het zeer aanzienlijk goedkooper dan het motorvliegen, Dit laatste is vooralsnog een rijkeluis-sport; zweven kan practisch iedereen aan mee doen. Ten tweede is het een voortreffelijke opleiding tot het motorvliegen; een pri ma zwever haalt een motorbrevetje bij wijze van spreken spelenderwijs. En dan nog zit ik liever in het kistje bij een sportvlieger, die ook zwever was, dan bij een die deze school niet doorliep. Elke motor kan op een ongelegen mo ment zeggen: doet u het verder nu maar zelf. En dan wint de zwever het. De in enkele maanden roemruchte Walchersche Zweef Club had een week-end met de sportbroeders uit Gent georganiseerd, op het vliegveld Vlissingen. Dat kon erg maklijk, wat de ruimte betreft, want de K.L.M> vliegt hier des winters niet. Die laat Vlissin gen dan links liggen, en vliegt öf niet op de Zeeland-lijn, of slechts tot „ons boven al geliefde en beminde Haamste de" Toch was het vliegveld zoo om en de bij vol. Ver weg speelden de beginnelin gen met de Zögling ofwel: het „Trek- keding" anderen vlogen al echt met de E.S.G. „Perebie", en Maus, at home and properly labelled jonkheer M. Bo- reel, stuntte op de prachtige Grünau- Baby, welke de W.Z.C, zich door haar Twentsche prestaties eigenlijk wel ver worven heeft, dat het een lust was: met z'n parachute op den rug draaide-n-ie in dat motorlooze kistje de eene looping na den andere En dan waren daar L. A. de Lange, de man met zweefbrevet D, en Jan Hoekstra, die met de PH-AIT ook zoo'n beetje vliegen kan en als sleepboot dienst wil doen. Wat dit laatste betreft: zweven is een kunst, maar om boven te k o m e n is nog de allergrootste kqnst in een land zonder een Rhön. Er zijh vele methoden. Je kunt de anderen zich moe laten trek ken aan een rubber-kabel, met meestal weinig hoogte tot resultaat. Je kunt over een keerkatrol en rechtstreeks met autolier-staaldraad werken. Dan AMSTERDAM, 16 November. Het eerste getal is de vorige notee- cing, daarop volgt de otficieele notee- "ing van heden. Denemarken Oblig, 1926-5 100%100% Amsterdam 1934-4% 100% Zeeuws, Hyp. B-4% 99%99% Cities Service Cy. P, 1958 5 49%51% A Pref. Jurgens A 125124% A Ned Gist- en Spiritusf, 470 A De Schelde N.B, 4746% C Am, Smelt en Ref, 71%71% C North Am, Cy, 22 A Born. Sum H.M, 180%—181% A Houth. Alberts 9898 C Union Pac. Rr, 99100 C Int. Nickel Cy. 47%47% Ned 1000-4 100%—100% O, Indie 34 1000-4 100%—100% Engeland 1960-90 4 88%88% A Koloniale Bnk. 81%86-87% A NI, Hbk. 1000 138%—138-41 C Ned. H.M, 1000 167—169% A. v. Berkels Pat 47%46%-45% C Calvé-Delft 8484% A Philips Gem. B. afg. 266-276-72. C Unilever 160%—161 %-62%. C Am. C,ar ij Fonudry 37%37-%, C Anaconda Cop. 37%—137%-%, C Bethlehem St. 51%52%-%. C Kennec Copper 43%42%-43%. C U. States St. C. 57%— 56%-%. A Kon. Petr. Mpijj. .390—396-401. C Contin. Oil Cy. 27%27%-%. C Philips Petr. Comp. 34%34%. C Shell Union O.C, 19'19%-%. C Tide Wa'er Ass. 01 1515-%, A Ned. Scheepv. U. 89%91%-93. A H.V. Amsterdam 417424-29%. A Java Cult. Mij:. 170—174%-77. A N.I. Suiker U. 137—140-44. A Deli Batavia 238—239%-43. BEURSTHERMOMETER MAANDAG. - Suiker - Markt - Rubber Unilever - Wettig Schepen Koninkl, Philips Olie H.V.A. Tabak - Amerika Obï.Markt gedeponeerd C Deli Mij. 1000 299%—310%-06, A Senembah 261 264-66. C Baltimore en Ohio 16%16%. C Southern Pac. Cy. 30%31-% C Southern Rlw. 16%16%. A Amst. Rubb. C. 260%269-72%. A Deli- Bat. Rubb. 154%—162-64. A Hessa Rubber 175-186-83. A Serbadjadi S.R. 118%—123%-25. WISSELKOERSEN. Amsterdam, officieel. Heden. Londen Berlijn Parijs Brussel New York Reismarken 9.05% 74.55 8,61 31.29 1.85 50% Gister. 9.05% 74.65 8.61 31.35 1.85% Tot onderwijzer aan een Chr. school te Ridderkerk is benoemd de hr S. J. Lenselink, sedert 1 October j, 1. als zoodanig werkzaam aan de school met den Bijbel te Arnemuiden. Tot onderwijzeres aan de o.l. school te Baarland is benoemd mej. C. A. Mol te Stavenisse. Tot tijdelijk onderwijzer aan de O. L. school te G r o e d e, is met ingang van 17 November a.s. benoemd, de heer F. Naerebout, wachtgelder te Hilversum. Ned, Herv, Kerk. J. Batelaan, cand. te Bodegraven is beroepen te Stavenisse. Gerei. Gem, Drietal te Ierseke ds. Heijkoop te Utrecht, ds. Lichtenberg te Lisse, ds. Kole te Veenendaal. Middelburg, Bevallen: T, Stegink-Vermeulen d„ T. M, Gruchy-Brint dL. J. Koole-van Sluijs z. Overleden: C. Vogel 74 j. geh met J. Gideonse. f Getrouwd: A. de Leeuwen 27 j. en C. Matthijsse 28 j.L, Hendrikse 23 j. en C. Alewijnse 22 j. Oostkapelle. Van 714 November. Ondertrouwd: A. Geldof jm, 27 j. en P, Wijkhuijs jd, 23 j, Bevallen: E, Maljaars, geb. Vreke z. levenloos. een kom je al een heel end. Maar je door een luchtsleepbootje met een motor er in, aan een eindje staaldraad, omhoog laten sleepen, dat is eigenlijk je ware. Dat deed Hoekstra nu met de PH-AIT De Grünau-Baby en de idem-tweezitter van het Ned. Instituut voor Zweefvlie gen, die met den heer L. A. de Lange was overgekomen. In laatst genoemde ging dan een instructeur met een leer ling samen mee. De heer De Lange vroeg mij, of ik lust had ook eens zoo'n sleepvlucht mee te maken. Natuurlijk, graag! Men zit in dfc zweefvliegtuig achter elkaar. De voorste heeft het ruimste uitzicht, de achterste man heeft het in strumentenbord: snelheidsmeter en va riometer. In beide afdeélingen overigens volledige besturing: Ievier of knuppel voor hoogteroer en "ailerons en voeten- stuur voor richting-roer. Mijn eenige taak was, deugdelijk van dit alles af te blijven. Wat goed uitkwam: nu had de passagier beide handen vrij voor de kleinbeeldcamera. Een alpina is vol doende, een vliegbril in de ijskoude wind echter onontbeerlijk, evenals een dikke trui en zware jas. Het is Novem ber en de snijdende wnid is koud. Dat merk je, direct na den start al: de zweefkist is dan 1 a 2 meter boven den grond, de motorkist rijdt nog over de grasmat. Even later is die ook vrij van den grond en dan gaat het, in den sner penden wind op, steeds hooger, het Zuid-Westen in, boven de Westerschel- de. Het sleepende motorvliegtuig hoor je niet, alleen den striemenden wind. Ik schat onze hoogte op 'n 500 meter. Vraag het mijn zweefpiloot: het klopt ongeveer. Steeds hooger: aan bakboord teekent zich voorbij Breskens het voor malig fort Frederik Hendrik af. Trou wens: later zijn de vroegere Napoleon tische forten rondom Vlissingen ook duidelijk te zien. We zijn nu op onge veer 1000 meter hoogte, boven de Zeeuwsch-Vlaamsche kust tusschen Groede en Nieuwvliet ten naastebij. Het sleepende vliegtuig maakt een groote bocht, waggelt even met de beide vleu gels ten teeken, dat we loskoppelen kunnen. De Lange laat den sleepkabel slippen, een schoken we zweven Op 1000 meter hoogte, in den kouden Novemberwind, boven de breede Wes terschelde Het is een verheffende gewaarwording Zooiets als de oude tea-clippers of Australxë-vaarders, die zich per sleep bootje het Engelsche Kanaal lieten uit 2 sleepen, om pas in den ruimen Atlanti- sei?.en Oceaan eigen zeil te zetten! Dit moment der ontkoppeling is psycholo gisch wel het belangwekkendst: dc schok waarmee je voelt nu werkelijk heelemaal vrij te zijn, te zweven. Met een 50 km vaart stuurt De Lan ge ons met vaardige hand door het luchtruim, voor den „passagier" met vaderlijke zorg elke remous-tikje zorg vuldig opvangend, We zijn nu zoo vrij als een groote vogel in de lucht. Diep onder ons Vlissingen, de buitenhaven, waar Hr. Ms. „De Ruyter" gemeerd ligt, de pier, de boulevards. Daarvoor de breede Schelde met een pietepeuterig warend stoombootje; achter de stad het vliegveld. Midden op dat vliegveld een groote witte cirkel, met den naam VLISSINGEN er in koeien van letters bij. De Lange vaart en zeilt en zweeft over de velden. We zijn nu al een klei ne tien minuten „op ons eentje" in de lucht. Daar maakt ons toestel een fraaie bocht, we scheren langs hangar en vuurtoren en gaan nu landen. Nu pas zie je welk een snelheid we nog hebben: het is een 40 kilometer minstens, zoo als je de grasmat onder het toestel door ziet schuiven. Zachtkens strijken we neer, rollen op de twee wieletjes uit. en staan dan precies midden in den cir kel die het midden van het vliegveld aanwijst: een landing in het hart van de roos. Kranig en keurig werk. En nu: wie volgt? Ze staan al met drommen ingeschreven! DUITSCHLAND ZEGT WEER EEN DEEL VAN 'T VERDRAG VAN VERSAILLES OP, De Duitsche regeering heeft Zaterdag sectie 2 van deel XII van het verdrag van Versailles, welke o.a. betrekking heeft op de internationalisatie der Duit sche rivieren, opgezegd. Voor bijzonder heden raadplegen men de Kroniek v. d Dag. Hooge ambtenaar wegens knoeierij in arrest. Een directeur van het ministerie van onderwijs te Brussel is wegens malversa ties tot een bedrag van ongeveer 100,000 francs gearresteerd. ;Jr! Twee douane-beambten nabij Maldeghem beschoten. Twee douane-beambten uit Maldeg hem, die des nachts nabij de grens op dienst waren, werden onverwachts be schoten door twee personen, die zich in een 'bosch langs den weg schuilhiel den. De twee ambtenaren werden bei den met hagel in het gelaat en in de borst ernstig getroffen. Men vermoedt, dat de daders stroopers zijn, die na hun laffe daad de vlucht namen Een uitge breid onderzoek is ingesteld. Sabotage in een fabriek. In de buizenfabrieken te Verviers zijn gedurende den nacht alle rubbercylin- ders van de machines met een mes stukgesneden. Het gevolg is, dat de fa brieken voor veertien dagen gesloten zullen worden om de machines te her stellen. Honderden werklieden zijn hier door gedwongen werkloos. Men ver moedt met een communistische wraak neming te doen te hebben Tariefsverhooging bij de spoorwegen? De beheersraad der Belgische Spoor wegen heeft aan de regeering voorge meld een tariefsverhooging te mogen in voeren van 10 procent voor de reizi gersbiljetten eerste en derde klasse, van vijf procent voor de tweede klasse en van 20 procent voor het goederenver voer. Alle kartels onder controle. Minister Schacht heeft bij decreet al le kartels onder toezicht geplaatst van officieele economische organen. Dit decreet heeft ten doel de uitvoering van het vierjarenplan te verzekeren. In officieele commentaren wordt er op gewezen dat de industrie noodzake lijk verouderde opvattingen, als „zooge naamde rentabiliteit" moet loslaten ten einde zich geheel te wijden aan het viei- jarenpian voor de productie en het ge bruik van binnenlandsche grondstoften, VORDERINGEN DER OPSTANDE LINGEN BIJ MADRID. De strijd om Madrid woedt nog steeds in volle hevigheid voort ten Zuiden en Westen van de hoofdstad. De opstande lingentroepen die op het laatst der vori ge week zich hoofdzakelijk toelegden op versterking der bezette stellingen en zuivering van het in hun bezit zijnde terrein zijn thans tot den ,aanval over gegaan. Men weet dat de regeeringstroe- pen niet alleen een verdedigende hou ding aannamen maar tot felle aanvallen op de vleugels der opstandelingen over gingen. Gisteren is hierin in zooverre wijziging gekomen d,at de opstandelingen thans tot hef offensief zijn overgegaan. De strijd is in volle hevigheid ontbrand. De infanterie, artillerie, tanks en vlieg tuigen namén alle deel aan den strijd, die zich hoofdzakelijk bij de rivier de Manz,anares afspeelde. De Toledobrug en de Segoviabrug vooral zijn twee pun ten waar fel gevochten werd. Van op standelingenzijde wordt gemeld dat. het aan drie colonnes van het leger v,an ge neraal Varela gelukt is de Manzanares over te trekken; 1600 man M,arokkaan- sche troepen en soldaten van hef vreem delingenlegioen hebben verschillende stellingen van de regeeringstroepen be zet, na een hevigen bajonetaanval. De militietroepen voerden een tegenaanval uit gesteund door artillerie en tanks, maar de opstandelingen konden na ver bitterde gevechten dit offensief tot staan brengen. De regeeringstroepen gingen daarop over tot het opblazen van eenige bruggen. Dit mocht echter niet meer baten, want de opstandelingen hadden reeds kans gezien Madrid verder binnen te trekken. De luchtaanvallen op Madrid, De luchtmacht der opstandelingen heeft Zaterdag en Zondag weer verschil lende malen M,adrid gebombardeerd. Za terdag kwamen bij de bombardementen op tal van punten in de hoofdstad 80 menschen om het leven, terwijl meer dan 300 personen gewond werden. Twee groepen bommenwerpers, beschermd door een escadrille jachtvliegtuigen, be ten de bommen vooral terecht komen op de strategische punten in de volk rijke buurt der Quatro Camonos. Toen de jachtvliegtuigen der regeering op stegen om de aanvallers te bestrijden, verwijderden zich de toestellen der op standelingen. Het Madrileensche ministerie van luchtvaart deelde vanochtend mede dat een bombardements-escadrille van de regeeringsluchtmacht 24 groote torpedo's op het vliegveld van Avulia der opstandelingen heeft geworpen. Ze ven groote Heinlcel bombardements vliegtuigen en drie jachtvl egtuigen van hetzelfde Duitsche merk werden ver nield.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1936 | | pagina 2