Kil! £1 SGML
BURGERLIJKEN SM.
BUITENLAND.
-Er wordt meer in dagbladen-
geadverteerde
iagbiadreclame is niet te
vervangen.
ZUiD-BEVELAND.
«OORD-BEVELAND.
Een hooge zweefvlucht in
kouden Novemberwind.
BEURS- EN WISSELKOERSEN.
BELGIE.
DUITSCHLAND.
SPANJE.
ZJSS&
Steeds meer blijkt de groote doel
matigheid van verstandig toege
paste dagbladreclame. Ook in
Amerika. Voor 13 werd er ge
middeld méér in dagbladen gead
verteerd alleen reeds in de maand
September (vergeleken met Sep
tember 1935).
Detaillisten adverteerden b.v. 8
de groote magazijnen 9 ver
schillende niet in een bepaalde ca
tegorie onder te brengen indus
trieën, voor 27 en de auto
industrie voor 47 méér in dag
bladen. En het is bekend hoe goed
het thans de auto-industrie in de
U.S.A. gaat.
Maar ook in Nederland is de ten-
denz voor meer dagbladreclame
duidelijk waarneembaar.
(Ingez. Med.)
goeden toon. In 't bijzonder dient echter
genoemd „Serenade van landsknecht",
van Orlando Lasso. De zorg, waarmede
tempo, klank en voordracht verzorgd
waren, maakten van dit eigen simpele
lied een klein kunstwerk. De enkele ge
wijde liederen, die we tot heden van de
„Stem" hoorden, stonden steeds iets
achter bij de andere nummers, doch
thans bleek, met „Venite et Videte", en
ook met „Beati Mortui", van Mendelss-
sohn, dat men ook op dit punt bedui
dend vooruit ging. De sfeer werd dit
maal zeer goed getroffen.
Na een tweetal strijdliederen van
Otto de Nobel werd besloten met het
gezamenlijk zingen van twee planliede
ren.
„De Slem des Volks" bewees met dit
werkelijk keurig u'tgevoerde programma
wel, dat haar prestatie in de achterlig
gende vijf jaar met eenige honderden
procenten vooruitging.
Hierna was gelegenheid tot huldiging
van het bestuur, waarvan gebruik ge
maakt werd door afgevaardigden van
de afd. Goes van de S.D.A.P., den Be-
stuurdersbond, de „Stem des Volks" te
Middelburg, de Handels- en Kantoorbe
dienden, Bouwvakarbeiders, Transport
arbeiders, Onderwijlzers, Overheidsper
soneel, V'.A,.!R.A, e.a. Allen huld'gden
de jubileerende vereeniging en spraken
hun waardeering uit voor het ideeele dat
zij beoogde. De heer Visser wees in 't
bijzonder op het voorrecht, dat de ar
beiders hier te lande nog het recht heb
ben zich aldus te uiten, waarin hij, on
danks den ernst der tijden voor de S.
D. A. P. de groofe reden zag om dit
jubileum nog te vieren. Tenslotte bracht
één der heeren uit het publiek „De Stem
des Volks" hulde voor de toehoorders,
waarbij hij er op wees, dat de jubjares-
se thans niet meer alleen ontspanning
en genot bracht aan haar leden maar
vooral ook aan de honderden dankbare
bezoekers. Er werden naast deze felicita
ties tal van mooie bloemstukken en
giften onder enveloppe aangeboden. De
hr. Ooms dankte allen voor de woorden
en gaven in hartelijke bewoordingen.
Na de pauze werd door de tooneeT-
club „Kunst na arbeid", onderafdeeling
van „De Stem des Volks" het tooneel-
spel „Het licht op de branding" van
Otto Zeegers opgevoerd.
De opvoering van dit realistische en
uitstekende spel," stond op hoog peil en
alle dilettanten voerden hun rol buiten'
gewoon goed aan. Hulde ook aan den
regisseur den hr. Jo de Rijk. Stuk en
spel waren realiteit en alle aanwezigen
leefden ook van begin tot 't einde mede,
Een geanimeerd bal onder leiding van
de Goesche Jaszband besloot dezen
mooien feestelijken avond.
's-HEER ARENDSKERKE. De inza
meling van gelden voor het nationaa
huwelijksgeschenk aan H. K. H. Prinses
Juliana en Z. D. H. Prins Bernhard heeft
opgebracht te 's-Heer Arendskerke
118.85, te Nieuwdorp 82.50, te Le
wedorp 61.95 en te 's-Heer Hendriks
kinderen 29.25. Totaal 292.55.
RAAD VAN BAARLAND.
Schorsing van den gemeente
opzichter Hij is buiten zijn
boekje gegaan.
BAARLAND. Zaterdag vergaderde
de Raad onder voorzitterschap van
burgemeester J, Ermerins, voltallig.
Om 2 uur opende de V o o r z. de
vergadering.
De heer D e M o 1 stelde voor
om het 2e lid van art. 128 der politie
verordening geheel te schrappen, dat
behelsde: Het is verboden vee te gelei
den gezeten op een rijwiel. Dit voorste
werd aangenomen met 6 tegen 1 stem.
"Tegen wethouder De Vriend.
Daarna kwam in behandeling herzie
ning verordening jaarwedde gem. veld
wachter, omdat 't de bedoeling van den
Commissaris der Koningin is, dat van
1 Jan. 1937 af Baarland tezamen met
Oudelande één veldwachter heeft. De
veldwachter moet dientengevolge in een
hoogere salarisklasse gesteld.
De heer D e M o 1 stelde voor
om den Comm ssaris te verzoeken als
nog dit voorstel niet uit te voeren en
de gemeente Baarland een eigen veld
wachter te geven. Dit voorstel nam de
R.aad met alg. st. aan.
In de vacature lid B, A. aftr. J. Traas
Kz., werd gekozen H. Schout Hz.
Aan den heer A. Kole werd met in
gang van 1 Jan. 1937 eervol ontslag ver
leend als gem. bode.
Hierop br.acht mevr. Steketee-
Hoogvliet het fe't ter sprake, dat
B. en W. onlangs den gemeente-opzich
ter hebben geschorst. Zulks in verband
met den bouw van een huis aan de ha- j
ven, onder particuliere archi- j
tectuur van den opzichter. Hij deelde j
B. en W. mede, d,at teekeningen en be- i
stek aan de eischen van de bouwveror-
dening voldeden. De inspecteur van de
Volksgezondheid bracht echter een rap-,
port uit, waarin staat dat een en an- j
der beslist niet aan die eischen voldoet.
B. en W. meenden op grond dezer .ano
malie tot schorsing te moeten overgaan.
Mevr. Steketee-Hoogvliet vond, dat
de schorsing moest worden opgeheven,
aangezien B. en W. aanvankelijk het]
bestek hadden goedgekeurd en toestem-!
ming tot den bouw verleenden.
Ze kreeg echter geen bijval. De zaak,
is aangehouden lot de volgende vergade- j
ring. B. en W. zullen in een uitvoerig j
rapport een en ander nader uiteenzet-j
ten.
Nog werd benoemd met 5 van de 7 j
stemmen mej. C. A. Mol te Stavenisse
tot onderwijzeres aan de o. 1. school.
HANSWEERT Zaterdag werd aan
den heer J. H. Hamers, opperwacht
meester-commandant van de brigade
Kon. marechaussee alhier, wegens 24-
jarigen trouwen dienst, de zilveren me
daille uitgereikt,
HANSWEERT. Benoemd^ tot agent
van politie te Edam, de heer J. Kou
man, marechaussee te Hontenisse, eer
der alhier,
WEMELDINGE. De Commissaris der
Koningin verleende vrijstelling' van mi
litairen dienst wegens broederdienst, j
aan de volgende personen: J. M. Brou-
wer, Chr. van Oosten Johz,, A, de Schip- j
per Jz, C. de Schipper Jr., J. Schouten,
J. van Stel, J. Vleugel Abrz,, M. Zuur
mond.
Tot bode bij de op 3 Nov. U op
gerichte Vereeniging „Groene Kruis" is
benoemd de heer A. de Schipper Jansz.
KORTGENE. Zaterdagavond hield het
muziekgezelschap „Eendracht maakt
klacht" een uitvoering in „De Stadswijn-
telder" alhier, onder leiding van den
ïeer A. B. Holster. De voorz., de heer
3. C. Schippers, sprak er zijn voldoening
over uit, dat zoovelen aanwezig waren.
De voor- en achterzaal van ,,De Stads-
wijnkelder" waren dan ook heel goed
bezet. Het publiek was uit vrijwel alle
plaatsen van Noord-Beveland opgeko
men. Het muziekgezelschap gaf een aan
tal nos. ten beste, waarvan we o.a, het
pas ingestudeerde stuk Fragmenten uit
de operette „Rose Marie" van R. Trim-
mel en het bekende „In een Klooster
tuin" van A. W. Ketèlbey, noemen. Tot
slot werd de „Lippe Detmold-marsch"
gespeeld, een aardige attentie van „E.
M. M.", welke niet op het programma
stond. De bekende radiozangers, de heer
Paul Collin en mej. Tine Labree, gaven
tusschen het muziekprogramma door,
hun medewerking. Met hun beschaafde
liedjes en praatjes wisten ze het publiek
uitstekend te amuseeren.
De avond werd met een bal besloten
dat te middernacht eindigde.
Zonder motor op 1000 m boven
de Westerschei de. En een
landing in het hart van de roos.
Het zwevend-vliegen is al zoo
oud als de vliegerij zelf: verloor niet
reeds Liliënthal er zijn leven mede en
hebben de gebroeders Wright in Ameri
ka niet aldus hun eerste ervaringen op
gedaan?
Toch begint de zweefvliegerij als re
gelmatig en veilig beoefende tak van
sport pas den laatsten tijd in Nederland
te bloeien al heeft een enkeling ook
in ons land al voor den wereldoorlog
wel eens een sprongetje gewaagd.
Het zweefvliegen heeft zoo een en
ander te zijnen voordeele aan te voe
ren.
Ten eerste is het zeer aanzienlijk
goedkooper dan het motorvliegen, Dit
laatste is vooralsnog een rijkeluis-sport;
zweven kan practisch iedereen aan mee
doen.
Ten tweede is het een voortreffelijke
opleiding tot het motorvliegen; een pri
ma zwever haalt een motorbrevetje bij
wijze van spreken spelenderwijs. En dan
nog zit ik liever in het kistje bij een
sportvlieger, die ook zwever was, dan
bij een die deze school niet doorliep.
Elke motor kan op een ongelegen mo
ment zeggen: doet u het verder nu maar
zelf. En dan wint de zwever het.
De in enkele maanden roemruchte
Walchersche Zweef Club had een
week-end met de sportbroeders uit
Gent georganiseerd, op het vliegveld
Vlissingen. Dat kon erg maklijk, wat de
ruimte betreft, want de K.L.M> vliegt
hier des winters niet. Die laat Vlissin
gen dan links liggen, en vliegt öf niet
op de Zeeland-lijn, of slechts tot „ons
boven al geliefde en beminde Haamste
de"
Toch was het vliegveld zoo om en de
bij vol. Ver weg speelden de beginnelin
gen met de Zögling ofwel: het „Trek-
keding" anderen vlogen al echt met
de E.S.G. „Perebie", en Maus, at home
and properly labelled jonkheer M. Bo-
reel, stuntte op de prachtige Grünau-
Baby, welke de W.Z.C, zich door haar
Twentsche prestaties eigenlijk wel ver
worven heeft, dat het een lust was: met
z'n parachute op den rug draaide-n-ie in
dat motorlooze kistje de eene looping na
den andere
En dan waren daar L. A. de Lange,
de man met zweefbrevet D, en Jan
Hoekstra, die met de PH-AIT ook zoo'n
beetje vliegen kan en als sleepboot
dienst wil doen.
Wat dit laatste betreft: zweven is een
kunst, maar om boven te k o m e n is
nog de allergrootste kqnst in een land
zonder een Rhön. Er zijh vele methoden.
Je kunt de anderen zich moe laten trek
ken aan een rubber-kabel, met meestal
weinig hoogte tot resultaat. Je kunt
over een keerkatrol en rechtstreeks met
autolier-staaldraad werken. Dan
AMSTERDAM, 16 November.
Het eerste getal is de vorige notee-
cing, daarop volgt de otficieele notee-
"ing van heden.
Denemarken Oblig, 1926-5 100%100%
Amsterdam 1934-4% 100%
Zeeuws, Hyp. B-4% 99%99%
Cities Service Cy. P, 1958 5 49%51%
A Pref. Jurgens A 125124%
A Ned Gist- en Spiritusf, 470
A De Schelde N.B, 4746%
C Am, Smelt en Ref, 71%71%
C North Am, Cy, 22
A Born. Sum H.M, 180%—181%
A Houth. Alberts 9898
C Union Pac. Rr, 99100
C Int. Nickel Cy. 47%47%
Ned 1000-4 100%—100%
O, Indie 34 1000-4 100%—100%
Engeland 1960-90 4 88%88%
A Koloniale Bnk. 81%86-87%
A NI, Hbk. 1000 138%—138-41
C Ned. H.M, 1000 167—169%
A. v. Berkels Pat 47%46%-45%
C Calvé-Delft 8484%
A Philips Gem. B. afg. 266-276-72.
C Unilever 160%—161 %-62%.
C Am. C,ar ij Fonudry 37%37-%,
C Anaconda Cop. 37%—137%-%,
C Bethlehem St. 51%52%-%.
C Kennec Copper 43%42%-43%.
C U. States St. C. 57%— 56%-%.
A Kon. Petr. Mpijj. .390—396-401.
C Contin. Oil Cy. 27%27%-%.
C Philips Petr. Comp. 34%34%.
C Shell Union O.C, 19'19%-%.
C Tide Wa'er Ass. 01 1515-%,
A Ned. Scheepv. U. 89%91%-93.
A H.V. Amsterdam 417424-29%.
A Java Cult. Mij:. 170—174%-77.
A N.I. Suiker U. 137—140-44.
A Deli Batavia 238—239%-43.
BEURSTHERMOMETER MAANDAG.
- Suiker -
Markt -
Rubber
Unilever -
Wettig
Schepen
Koninkl,
Philips
Olie
H.V.A.
Tabak -
Amerika
Obï.Markt
gedeponeerd
C Deli Mij. 1000 299%—310%-06,
A Senembah 261 264-66.
C Baltimore en Ohio 16%16%.
C Southern Pac. Cy. 30%31-%
C Southern Rlw. 16%16%.
A Amst. Rubb. C. 260%269-72%.
A Deli- Bat. Rubb. 154%—162-64.
A Hessa Rubber 175-186-83.
A Serbadjadi S.R. 118%—123%-25.
WISSELKOERSEN.
Amsterdam, officieel.
Heden.
Londen
Berlijn
Parijs
Brussel
New York
Reismarken
9.05%
74.55
8,61
31.29
1.85
50%
Gister.
9.05%
74.65
8.61
31.35
1.85%
Tot onderwijzer aan een Chr.
school te Ridderkerk is benoemd de hr
S. J. Lenselink, sedert 1 October j, 1. als
zoodanig werkzaam aan de school met
den Bijbel te Arnemuiden.
Tot onderwijzeres aan de o.l. school
te Baarland is benoemd mej. C. A.
Mol te Stavenisse.
Tot tijdelijk onderwijzer aan de O.
L. school te G r o e d e, is met ingang
van 17 November a.s. benoemd, de heer
F. Naerebout, wachtgelder te Hilversum.
Ned, Herv, Kerk.
J. Batelaan, cand. te Bodegraven is
beroepen te Stavenisse.
Gerei. Gem,
Drietal te Ierseke ds. Heijkoop te
Utrecht, ds. Lichtenberg te Lisse, ds.
Kole te Veenendaal.
Middelburg,
Bevallen: T, Stegink-Vermeulen d„ T.
M, Gruchy-Brint dL. J. Koole-van
Sluijs z.
Overleden: C. Vogel 74 j. geh met J.
Gideonse. f
Getrouwd: A. de Leeuwen 27 j. en C.
Matthijsse 28 j.L, Hendrikse 23 j. en
C. Alewijnse 22 j.
Oostkapelle.
Van 714 November.
Ondertrouwd: A. Geldof jm, 27 j. en
P, Wijkhuijs jd, 23 j,
Bevallen: E, Maljaars, geb. Vreke z.
levenloos.
een
kom je al een heel end. Maar je door
een luchtsleepbootje met een motor er
in, aan een eindje staaldraad, omhoog
laten sleepen, dat is eigenlijk je ware.
Dat deed Hoekstra nu met de PH-AIT
De Grünau-Baby en de idem-tweezitter
van het Ned. Instituut voor Zweefvlie
gen, die met den heer L. A. de Lange
was overgekomen. In laatst genoemde
ging dan een instructeur met een leer
ling samen mee.
De heer De Lange vroeg mij, of ik
lust had ook eens zoo'n sleepvlucht mee
te maken. Natuurlijk, graag!
Men zit in dfc zweefvliegtuig achter
elkaar. De voorste heeft het ruimste
uitzicht, de achterste man heeft het in
strumentenbord: snelheidsmeter en va
riometer. In beide afdeélingen overigens
volledige besturing: Ievier of knuppel
voor hoogteroer en "ailerons en voeten-
stuur voor richting-roer. Mijn eenige
taak was, deugdelijk van dit alles af te
blijven. Wat goed uitkwam: nu had de
passagier beide handen vrij voor de
kleinbeeldcamera. Een alpina is vol
doende, een vliegbril in de ijskoude
wind echter onontbeerlijk, evenals een
dikke trui en zware jas. Het is Novem
ber en de snijdende wnid is koud. Dat
merk je, direct na den start al: de
zweefkist is dan 1 a 2 meter boven den
grond, de motorkist rijdt nog over de
grasmat. Even later is die ook vrij van
den grond en dan gaat het, in den sner
penden wind op, steeds hooger, het
Zuid-Westen in, boven de Westerschel-
de. Het sleepende motorvliegtuig hoor
je niet, alleen den striemenden wind.
Ik schat onze hoogte op 'n 500 meter.
Vraag het mijn zweefpiloot: het klopt
ongeveer. Steeds hooger: aan bakboord
teekent zich voorbij Breskens het voor
malig fort Frederik Hendrik af. Trou
wens: later zijn de vroegere Napoleon
tische forten rondom Vlissingen ook
duidelijk te zien. We zijn nu op onge
veer 1000 meter hoogte, boven de
Zeeuwsch-Vlaamsche kust tusschen
Groede en Nieuwvliet ten naastebij. Het
sleepende vliegtuig maakt een groote
bocht, waggelt even met de beide vleu
gels ten teeken, dat we loskoppelen
kunnen. De Lange laat den sleepkabel
slippen, een schoken we zweven
Op 1000 meter hoogte, in den kouden
Novemberwind, boven de breede Wes
terschelde
Het is een verheffende gewaarwording
Zooiets als de oude tea-clippers of
Australxë-vaarders, die zich per sleep
bootje het Engelsche Kanaal lieten uit 2
sleepen, om pas in den ruimen Atlanti-
sei?.en Oceaan eigen zeil te zetten! Dit
moment der ontkoppeling is psycholo
gisch wel het belangwekkendst: dc
schok waarmee je voelt nu werkelijk
heelemaal vrij te zijn, te zweven.
Met een 50 km vaart stuurt De Lan
ge ons met vaardige hand door het
luchtruim, voor den „passagier" met
vaderlijke zorg elke remous-tikje zorg
vuldig opvangend, We zijn nu zoo vrij
als een groote vogel in de lucht. Diep
onder ons Vlissingen, de buitenhaven,
waar Hr. Ms. „De Ruyter" gemeerd ligt,
de pier, de boulevards. Daarvoor de
breede Schelde met een pietepeuterig
warend stoombootje; achter de stad het
vliegveld. Midden op dat vliegveld een
groote witte cirkel, met den naam
VLISSINGEN er in koeien van letters
bij.
De Lange vaart en zeilt en zweeft
over de velden. We zijn nu al een klei
ne tien minuten „op ons eentje" in de
lucht. Daar maakt ons toestel een fraaie
bocht, we scheren langs hangar en
vuurtoren en gaan nu landen. Nu pas
zie je welk een snelheid we nog hebben:
het is een 40 kilometer minstens, zoo
als je de grasmat onder het toestel door
ziet schuiven. Zachtkens strijken we
neer, rollen op de twee wieletjes uit.
en staan dan precies midden in den cir
kel die het midden van het vliegveld
aanwijst: een landing in het hart van de
roos.
Kranig en keurig werk.
En nu: wie volgt? Ze staan al met
drommen ingeschreven!
DUITSCHLAND ZEGT WEER EEN
DEEL VAN 'T VERDRAG VAN
VERSAILLES OP,
De Duitsche regeering heeft Zaterdag
sectie 2 van deel XII van het verdrag
van Versailles, welke o.a. betrekking
heeft op de internationalisatie der Duit
sche rivieren, opgezegd. Voor bijzonder
heden raadplegen men de Kroniek v. d
Dag.
Hooge ambtenaar wegens knoeierij
in arrest.
Een directeur van het ministerie van
onderwijs te Brussel is wegens malversa
ties tot een bedrag van ongeveer 100,000
francs gearresteerd. ;Jr!
Twee douane-beambten nabij Maldeghem
beschoten.
Twee douane-beambten uit Maldeg
hem, die des nachts nabij de grens op
dienst waren, werden onverwachts be
schoten door twee personen, die zich
in een 'bosch langs den weg schuilhiel
den. De twee ambtenaren werden bei
den met hagel in het gelaat en in de
borst ernstig getroffen. Men vermoedt,
dat de daders stroopers zijn, die na hun
laffe daad de vlucht namen Een uitge
breid onderzoek is ingesteld.
Sabotage in een fabriek.
In de buizenfabrieken te Verviers zijn
gedurende den nacht alle rubbercylin-
ders van de machines met een mes
stukgesneden. Het gevolg is, dat de fa
brieken voor veertien dagen gesloten
zullen worden om de machines te her
stellen. Honderden werklieden zijn hier
door gedwongen werkloos. Men ver
moedt met een communistische wraak
neming te doen te hebben
Tariefsverhooging bij de spoorwegen?
De beheersraad der Belgische Spoor
wegen heeft aan de regeering voorge
meld een tariefsverhooging te mogen in
voeren van 10 procent voor de reizi
gersbiljetten eerste en derde klasse, van
vijf procent voor de tweede klasse en
van 20 procent voor het goederenver
voer.
Alle kartels onder controle.
Minister Schacht heeft bij decreet al
le kartels onder toezicht geplaatst van
officieele economische organen. Dit
decreet heeft ten doel de uitvoering van
het vierjarenplan te verzekeren.
In officieele commentaren wordt er
op gewezen dat de industrie noodzake
lijk verouderde opvattingen, als „zooge
naamde rentabiliteit" moet loslaten ten
einde zich geheel te wijden aan het viei-
jarenpian voor de productie en het ge
bruik van binnenlandsche grondstoften,
VORDERINGEN DER OPSTANDE
LINGEN BIJ MADRID.
De strijd om Madrid woedt nog steeds
in volle hevigheid voort ten Zuiden en
Westen van de hoofdstad. De opstande
lingentroepen die op het laatst der vori
ge week zich hoofdzakelijk toelegden op
versterking der bezette stellingen en
zuivering van het in hun bezit zijnde
terrein zijn thans tot den ,aanval over
gegaan. Men weet dat de regeeringstroe-
pen niet alleen een verdedigende hou
ding aannamen maar tot felle aanvallen
op de vleugels der opstandelingen over
gingen. Gisteren is hierin in zooverre
wijziging gekomen d,at de opstandelingen
thans tot hef offensief zijn overgegaan.
De strijd is in volle hevigheid ontbrand.
De infanterie, artillerie, tanks en vlieg
tuigen namén alle deel aan den strijd,
die zich hoofdzakelijk bij de rivier de
Manz,anares afspeelde. De Toledobrug
en de Segoviabrug vooral zijn twee pun
ten waar fel gevochten werd. Van op
standelingenzijde wordt gemeld dat. het
aan drie colonnes van het leger v,an ge
neraal Varela gelukt is de Manzanares
over te trekken; 1600 man M,arokkaan-
sche troepen en soldaten van hef vreem
delingenlegioen hebben verschillende
stellingen van de regeeringstroepen be
zet, na een hevigen bajonetaanval. De
militietroepen voerden een tegenaanval
uit gesteund door artillerie en tanks,
maar de opstandelingen konden na ver
bitterde gevechten dit offensief tot
staan brengen. De regeeringstroepen
gingen daarop over tot het opblazen
van eenige bruggen. Dit mocht echter
niet meer baten, want de opstandelingen
hadden reeds kans gezien Madrid verder
binnen te trekken.
De luchtaanvallen op Madrid,
De luchtmacht der opstandelingen
heeft Zaterdag en Zondag weer verschil
lende malen M,adrid gebombardeerd. Za
terdag kwamen bij de bombardementen
op tal van punten in de hoofdstad 80
menschen om het leven, terwijl meer
dan 300 personen gewond werden. Twee
groepen bommenwerpers, beschermd
door een escadrille jachtvliegtuigen, be
ten de bommen vooral terecht komen
op de strategische punten in de volk
rijke buurt der Quatro Camonos. Toen
de jachtvliegtuigen der regeering op
stegen om de aanvallers te bestrijden,
verwijderden zich de toestellen der op
standelingen.
Het Madrileensche ministerie van
luchtvaart deelde vanochtend mede dat
een bombardements-escadrille van de
regeeringsluchtmacht 24 groote
torpedo's op het vliegveld van Avulia
der opstandelingen heeft geworpen. Ze
ven groote Heinlcel bombardements
vliegtuigen en drie jachtvl egtuigen van
hetzelfde Duitsche merk werden ver
nield.