ZEELAND. WEERBERICHT. BINNENLAND. NUMMER 271. TWEE BLADEN. MAANDAG m 16 NOVEMBER 1936. EERSTE BLAD. 179c JAARGANG. Een qnaestie van Geografie. mOELBURG. i ^rotiitctaW mm. I iAS MIDDELBUBGSCHE COURANT Dagblad Voor Middelburg, Goes en agent schap Vlissingen 2.30, elders 2.50 per kwartaal Week-abonn. in Middelburg en Goes 18 ct. p. w. Advertentiën 30 ct. per regel, Ingez. mededeelingen 60 ct. p. r. Bij contr. voor beide veel lager; tar. op aanvr. 2^ GOESCH E COUQANT£!2£ Uitgeefster: Naamlooze Vennootschap „De Middelburgsche Courant Bureaux: Lange Sint Pieterstraat te Middelburg. Telefoon: Redactie 269, Administratie 139 Postrekening no. 43255 Kantoor te GOES: Turfkade, telefoon 17. Aangesloten bij het Bureau voor Publiciteitswaarde der Vereeniging de Nederlandsche Dagbladpers. Familieberichten en dankbetuigingen I5 regels 2.10, elke r. m. 30 ct. Rubriek „Kleine Advertentiën", ten hoogste 6 regels, a 75 ct. bij vooruitbetaling Adv. met „Brieven" of „Bevragen bureau dezer cou rant" 10 ct. extra Bewijsnommers 5 cent. Er zijn onderscheidene geografische quaestie'tjes in Nederland. Om er eens een te noemen: het wadden-eiland Vlie land, schoon van Frieschen oorsprong, schoon door zijn dagelijkschen veerboot- dienst op Harlingen, door het dialect zij ner bewoners en nog veel meer, tot Friesland behoorende, is niettemin pro vinciaal ingedeeld bij Noord-Holland. Al is het een ommelandsche reis van je wel- ste om ter Alkmaarder rechtbank of ter provinciale griffie van Haarlem te ge raken. Texel daarentegen, het volgende eiland, is heelemaal met verkeer, mark ten etc. op Den Helder en dus op Noord-Holland georiënteerd. Zoo is er menigerlei quaestie'tje. Een daarvan is deze: is Schouwen- Duiveland nu eigenlijk 'nZeeuwsch of een Zuid-Hollandsch eiland? Ons dunkt en dat waarlijk niet omdat we deze regelen nu in Zeelands hoofdstad aan 't papier toevertrouwen dat Schouwen-Duiveland toch door en door een Zeeuwsch eiland is, zijn hoofdstad Zierikzee echt een Zeeuw- sche stad. En nu is het heelemaal niet erg, integendeel zelfs, dat dit Zeeuw- sche eiland zoo goed mogelijke verbin dingen met Holland en de groote ste den, met name met Rotterdam zoekt; daarnaar streeft een ieder, Walcheren en Zeeuwsch-Vlaanderen b.v. net zoo goed. Maar toch: niet enkel economische belangen mogen hier gelden. Ook het ge- voels-element mag tegenwoordig in de politiek en in het openbare leven een woord meespreken op dit terrein. En dan zouden we willen stellen, dat, zoowel uit economische aliS uit alge- meen-Zeeuwsche overwegingen, een om- oriënteering van Schouwen-Duiveland op Zuid-Holland en Rotterdam, zoo zulks door de onvermijdelijke evolutie der dingen al niet geheel voorkomen kan worden, toch in alle geval uit Zeeuw- schen gezichtshoek bezien niet inde hand gewerkt moet wor den. Als Schouwen-Duiveland Zeeuwsch is, dan zal Zeeland, zoolang het tot deze provincie behoort, moeten doen wat in haar vermogen is om dit lid der familie als volwaardig lid in den familieband te blijven behouden. Dat geschiedt dan ook: in menig opzicht zou aan te wijzen zijn, dat en hoe Zeeland zich van dezen plicht bewust is. Men heeft Zaterdag nog in ons blad kunnen lezen, dat de K. L. M. den dienst op Schouwen-Duiveland zeer binnenkort gaat heropenen. Dat wil zeggen: dan wordt enkel van Haamstede naar Rotterdam gevlogen. Wij in Zeeland zeggen: hoe is dat nu toch mogelijk? Hoe heeft men het dur ven bestaan de Zeeuwsche Lucht Lijn in tweeën te knippen, en aldus, wat het luchtverkeer betreft, het Zeeuwsch ei land Schouwen-Duiveland los te scheu ren uit den familieband? Het antwoord is voor ons, die al deze jaren achter de schermen gekeken heb ben, niet onduidelijk: we zien hier voor ons het resultaat van het rusteloos wroe ten van een man, die met alle door zijn vindingrijkheid op dit gebied bedenkba re middelen er naar gestreefd heeft om het Nederlandsche volk in te hameren de onderstelling: de Zeeuwsche Lucht Lijn, dat is: HaamstedeRotterdam. 1 ^-C o°?rk.eelden en bewijzen zijn hier egio. chrijver dezes zag zijn bagage, in Amsterdam naar Vlissingen bevracht, op Haamstede uitladen met een groote la bel Haamstede er aan, wan twie naar Zeeland vloog vloog natuurlijk naar Haamstede. I al van journalisten van bo- van den Moerdijk vroegen schrijver dezes herhaaldelijk „of men dan ook naar Vlis singen vliegen kon?" Ook de K. L. M. zelf werkte dit denk beeld door reclame-materiaal wel in de hand, vroeger. Door de nauwe relatie tusschen het voormalig luchtvaart-comi té en den stationsdienst in Haamstede werden strijk en zet cijfers verstrekt en in heel Neerlands groote pers bona fide opgenomen over het enorme ver voer op de Zeeuwsche Lucht Lijn, dat wilde dan zeggen: op het gedeelte van deze lijn HaamstedeWaalhaven# Verzoeken onzerzijds om regelmatige verstrekking van de cijfers op de h e e 1 e lijn werden vriendelijk beantwoord, maar: de cijfers bleven niettemin achter wege. Zoo is het jaar-in jaar-uit gegaan. Wij vlogen veel uit Vlissingen, wij hielpen eveneens de lijn steunen; provin ciaal bestuur, consulteerende geneeshee- ren, tandartsen, advocaten, parket, za kenlieden, particulieren, alles vloog van hier uit, menig Middelburger of Vlissin- ger had zich er juist op ingesteld door een vliegdienst meer of beter op Schou wen-Duiveland te komen; naast de de zerzijds niet aangevallen verbetering der verbinding van dat eiland met Rot terdam, Den Haag en Amsterdam kwam ook een nauwer aanhalen van den band tusschen Schouwenoverig Zeelandi En nu: ziehier het resultaat. Het verlengstukje naar de rimboe is in geval van nood overbodig. Als de eenige echte Zeeuwsche luchtlijn Schouwen Waalhaven dan maar bevlogen wordt. Het is een schande. En die hebben we wel voor een goed deel te danken aan de hiervoren ge schetste invloeden en aan één voormalig inwoner van dat eiland, die, schoon naar elders overgeplaatst, nog pralende met zijn in feite niet meer bestaande functie van voorzitter van een onderafdeeling der Zeeuwsche Vereeniging voor Lucht vaart (zonder, gelijk organisatorisch niet meer dan behoorlijk is, het hoofdbestuur dier vereeniging daarin te kennen) op zijn eentje al wat luchtvaartautoriteit in Den Haag is, tot den minister van water staat persoonlijk toe, afloopt, bepraat, brieven schriiftom deze verbinding tot stand te brengen. Welk een dwaze indruk moet het wel maken, wanneer die ge-expatrieerde af- deelingsvoorzitter nota bene qualjtate qua den 6en November om heropening van de Z. L. L., traject Haamstede Waalhaven vraagt, en er den lOen No vember een brief van het hoofdbestuur der Zeeuwsche Vereeniging voor Lucht vaart waarin deze zelfde afdeeling door jhr. Schuurbecque Boeye, burge meester van Zierikzee, vertegenwoor digd is! uitgaat, waarin met klem van redenen betoogd wordt, dat „heel wat nadeel, critiek en teleurstelling zouden worden vermeden door het bewaren der homogeniteit der Zeeuwsche Lijn"? En wat moet de minister van water staat wel denken, wanneer er eerst een zich qq. aandienende afdeelingsvoorzit- ter eener provinciale vereeniging komt pleiten voor heropening van de halve Zeeuwsche Lucht Lijn, en wanneer dan nog geen veertien dagen later het hoofd bestuur dier vereeniging den algemeenen voorzitter met den nieuwen Schouwen- Duivelandschen afdeelingsvoorzitter naar Den Haag afvaardigt, teneinde den mi nister te overtuigen hoe verkeerd het is, de Zeeuwsche luchtlijn in tweeën te knippen? Dat nu toch eindelijk, na jaren van fel en zoo uiterst onvruchtbaar, ja bepaald nadeelig organisatorisch gevecht en ge twist zonder einde, weinig voor en heel veel achter de schermen, er eens vrede, eendracht en oprechte samenwerking in het Zeeuwsche luchtvaartvereenigings- wezen moge komen! Misschien is het nu mogelijk, duiven inplaats van kempha nen te worden: een duif vliegt toch ook aanzienlijk beter dan een haan PRINSES JULIANA EN PRINS BERNHARD NAAR SCHOTLAND? Op de terugreis wordt mis schien een bezoek aan Wal cheren gebracht. Naar de Crt. verneemt, bestaat de mogelijkheid dat de Prins en de Prinses kort na hun huwelijk een reis zullen maken naar Schotland om daar een deel van de wittebroodsweken door te bren gen. Officieele bevestiging hiervan was echter niet te verkrijgen. Naar verluidt zou een kasteel ter be schikking van het jonge paar worden gesteld door een Schotsche adellijke familie, waar H. M, de Koningin en H. K. H. de Prinses verleden jaar gelogeerd hebben. Na afloop van deze huwelijksreis zou het Vorstelijk Paar op de terugreis naar Nederland van Vlissingen uit misschien een bezoek aan Walcheren brengen. Weldadigheidszege1 y00r het kind. Van December tot en met 5 Janu ari a.s, zullen op de postkantoren we derom weldadigheidszegels verkrijgbaar worden gesteld, waarvan de netto op brengst boven de frankeerwaarde ten bate komt van het bescherming- en hulp-behoevende kind. Evenals vorige jaren worden de zegels uitgegeven met een frankeerwaarde van resp. 114, 5, 6, en 1214 cent en een verkoopprijs van resp. 3; 8, 10 en 16 cent. De kleur van de zegels is resp. grijs, groen, roodbruin en blauw. Zij dragen Beheerscht uw gemoed, als gij niet wilt, dat het u zal beheerschen. in a'lle waarden dezelfde afbeelding: 'n bazuin-engeltje, afgezant der kinderen, dat de menschen oproept tot een extra gave voor het misdeelde kind. De zegels zijn ontworpen door den kunstschilder J. Sjollema te Amsterdam. De geld gheidsduur voor frankeering loopt tot en met 31 December 1941, Ir, M. H. Damme 60 jaar. Vandaag vierde :r. M. H. Damme, di recteur-generaal van P. T. T. zijn zes tigsten verjaardag. Hoewel de jubilaris zelf aan dit feit zoo weinig mogelijk ruchtbaarheid had willen geven, heeft het hoofdbestuur van P. T. T. gemeend, dat een ^kleine hulde niet achterwege mocht blijven. Namens het personeel van het hoofdbestuur werd hem een fraai bloemstuk aangeboden. Ook den verde ren dag heeft de directeur-generaal zijn bezigheden niet geheel ongestoord kun nen verrichten. De postharmonie bracht hem. vanmorgen voor het gebouw een muzikale hulde, waarna de hoofden van dienst en personeel van P. T. T.-instel lingen in Den Haag den heer Damme kwamen feliciteeren. NOGMAALS: DE ZAAK-RIES Een scherpe nota van mr Bouman te Zwolle, Wij ontvangen een gedrukte „Nota van mr, H. J. Bouman betreffende de vervolging van den thesaurier-gene raal mr. L. A. Ries". Aanvankelijk was deze nota „vertrouwelijk" uitgegeven, thans is zij klaarblijkelijk vrij gegeven. Deze nota is een poging, en een naar 't ons wil voorkomen wel geslaagde po ging, een sterke bijdrage te leveren voor de zoo moeilijke rehabilitatie van den steeds klaarblijkelijker op zoo uiterst lichtvaardige wijze vervolgden thesau rier-generaal. 'Slechts moeten wij ernstig protest aanteekenen tegen het feit, dat ook mr Bouman niet nalaat van een „A.N.P.- schandaal" te spreken, waar hij slechts degenen die h e t A. N. P. z ij n in lichtingen, verstrekten, had dienen te beschuldigen. Als reeds eerder vermeld: schrijver dezes was toevalligerwijze op het Haagsche bu reau van het A.N.P. aanwezig juist toen dit bericht op den telex werd doorge geven: op grond van de daar toen voor handen informaties kan niet anders ge zegd worden dan dat, wilde men niet met twee maten meten, het A.N.P. ze ker de grootst m o g e 1 ij k e en jour nalistiek toelaatbare soberheid in dezen betracht heeft. Wanneer er be roerde en volkomen ongegronde berich ten in de pers gestaan hebben en dat hebben er inderdaad dan make men het A.N.P. daarvan geen verwijt: dit toch heeft elk bericht niet zelfstan dig op zijn betrouwbaarheid te toetsen, doch slechts nauwlettend zorg te dragen voor de betrouwbaarheid zijner bron nen. In elk geval begint het, dunkt ons, tijd te worden dat althans voorzoover het A.N.P. betreft dat is niet „een" pers bureau, maar dat is de geheele gezamen lijke Nederlandsche pers nu eens een onderzoek door een commissie van des kundigen worde ingesteld (leden van de N.D.P. bv„ die geen lid van den Raad van Beheer van het A.N.P. zijn), opdat in het openbaar uitgesproken kunne worden of. het A.N.P. in dezen om bv. mr. Boumans woorden te citeeren „het niet zoo nauw neemt", of er van een „A.N.P.-schandaal" gesproken mag worden, of dat het A.N.P. niets minder en niets meer dan zijn behoorlijken plicht gedaan heeft. Overigens werpt mr. Boumans nota een nog aanzienlijk schriller licht op de ze zaak dan ds. Van der Heides bro chure, Hoe langer zoo meer krijgt men den inijruk, dint het ^eden-schandaal verdwijnt om voor een politie- en justi- tieschandaal plaats te maken. De fd. officier van justitie mr. Blok, de ministers Oud en Van Schaik, en met. name de rechter van instructie mr. Van Vrijberghe, de Conigh, komen wel in een heel bedenkelijk licht te staan in en door deze publicatie, voor welker in houd mr. Bouman uit den aard der zaak de volledige verantwoordelijkheid aan vaard neeft, alvorens haar aan de per-: te verstrekken. Mr. Bouman besluit zijn interessante nota aldus: „De feiten, die in deze nota worden medegedeeld, zijn dikwijls zeer hard, maar het onrecht, dat hier tegen een omnium consensu zeer verdienstelijk staatsburger is geschied en voortduurt, is nog harder". Vertrouwen wij, dat de beoogde re habilitatie door deze publicatie naderbij gebracht, het geschokt vertrouwen in de juistheid van het optreden van politie en justitie door sprekende maatregelen hersteld worde! Een Vrijgezellen-belasting? Minister Oud heeft Vrijdagmiddag bij zijn beantwoording van de algemeene beschouwingen over de Rijksbegrooting voor 1937 terloops de mogelijkheid v.an invoering van een Vrijgezellenbelasting aangeroerd. Het „Alg. Handelsbl." herinnert er aan dat een Vrijgezellenbelasting reeds eerder bij de regeering in overweging is geweest. Op grond van ernstige bezwa ren van verschillenden kant geuit, heeft de regeering indertijd aan haar voorne men geen gevolg gegeven. Thans evenwel is dit denkbeeld ten departemente weer in studie genomen. Het is zeker niet onmogelijk, dat een Vrijgezellenbelasting ook nu weer uit eindelijk terzijde zal worden gelegd. Keuring van lichten voor motorrijtuigen. Aangezien der verkeersinspectie der Rijksveldwacht is gebleken dat de nieu we verlichtingsvoorschriften voor motor rijtuigen voor den gemiddelden automo bilist nogal moeilijkheden opleveren, is zij voornemens den automobilisten en motorrijders gelegenheid te geven de ver lichtingsinrichtingen van hunne motor rijtuigen deskundig Je laten keuren. Zij zal daartoe op Dondrdag 19 Novem ber a.s. van 7 tot 9 uur des avonds aanwezig zijn op den Veerschen weg te Middelburg en op Maandag 23 November a.s. van 7 tot 9 uur op den W! e s 1 h a v e n d ij k te Goes. DE VEERDIENSTEN OP DE WESTERSCHELDE EN OP ZONDAGEN De K.N.A.C. schrijft ons: Het geïsoleerd liggende deel van Ne derland, Zeeuwsch-Vlaanderen, dat met den „vasten wal" is verbonden door een aantal provinciale veerdiensten, welke over het algemeen aan zeer redelijke eischen voldoen heeft tot bekend be zwaar, waarop de K.N.A.C. reeds eer der wees, de nog altijd hooge kosten aan het „overzetten" verbonden. Vooral nu de eigenaars van motorrijtuigen mede betalen aan de „halve cents bruggenbe- lasting" op de benzine mag toch ver wacht worden, dat de veerdiensten in Rijkswegen gelegen, min of meer als plaatsvervangende bruggen zullen wor den beschouwd en zoo al niet gratis dan toch tegen lage tarieven zullen werken. Een ander bezwaar is de zware beper king van de dienstregeling op Zondagen. Zoo komt een belangrijke ook inter nationale verbinding als Vlissingen Breskens des Zondags van 12 op 5 dien sten. Vooral des zomers, wanneer hier 'n druk toeristenverkeer is, zouden met 'n frequente dienstregeling op Zondag vele belangen zijn gediend. De K.N.A.C. heeft bij de Ged. Staten van Zeeland op verbetring in dezen aan gedrongen. In moeilijke positie. Tijdens de vaart op de Westerschelde geraakte het met suikerbieten geladen Nederlandsche motorschip Martha Jo hanna in een gevaarlijke positie. Tenge volge van den golfslag kreeg het schip dat zwaar geladen was water aan dek en in het ruim. Daar gevaar voor zinken bestond heeft de schipper zijn vaartuig nabij Hoedekenskerke aan den grond gezet. Met 2 sleepbooten is het daarna vlotgetrokken en te Hansweert binnen gebracht. Een wild schaap. Zaterdag ontsnapte uit een stal in de Schuiffelstraat een schaap en liep op de Pottenmarkt bij den kapper Jellema binnen. Toen men daar het dier wilde grijpen, ging het er weer van door, maar sprong door 'n ruit heen naar buiten. Hier werd de vluchteling gegrepen. Instituut voor Arbeidersontwikkeling. Zondagavond hield voor het Instituut voor Arbeidersontwikkeling, Lode van Gent uit Antwerpen een lezing over Vlaamsche humor. Lode van Gent is een waardige zoon van het Vlaamsche volk. Hij besprak de humor in de Vlaamsche taal, de volksgebruiken enz. Met koste lijke voorbeelden illustreerde spr. een en BIJDRAGEN VOOR HET NATIONALE HUWELIJKSGESCHENK VAN HET NEDERLANDSCHE VOLK AAN ZIJN KROONPRINSES kunnen, behalve aan de penningmeesters der plaatselijke comités, ook worden gestort in gesloten bussen aan de bu reaux van dit blad te Middelburg en te Goes, of worden overgeschreven on der vermelding van „Nationaal Huwe lijksgeschenk"! op de postrekening nr. 43255 ten name van de N.V. de Middel burgsche Courant. Verwachting tot morgenavond: Matige, later weer toenemende N. W, tot Z.W, wind, tijdelijk opklarend, later weer toenemende bewolking, met kans op regen, weinig verandering in tempe ratuur, 2 t Ma 16 Nov,: Zon op: 7 h 24; onder: 16 h 05. Licht op: 16 h 35. Maan op: 9 h 46; onde,r: 17 h 22. E.K.: 22 November. Hoog- en Laagwater te Vlissingeni November. Hoogwater. Laagwater. Ma. 16 2.17 14.26 8.40 20.58 Di. 17 2.49 15.01 9.18 21.28 Wo. 18 3.22 15.38 9.56 22.04 Hoog- en Laagwater te Wemeldingei November. Hoogwater. Laagwater. Ma. 16 4.14 16.22 9.44 21.59 Di. 17 4.47 16.55 10.21 22.34 Wo. 18 5.19 17.28 10.59 23.11 Westkapelle is 28 min. en Domburg 23 min. vroeger; Veere 38 min, later (S springtij.) ander. Uit alles bleek niet alleen zijn groote kennis, maar ook zijn liefde voor het Vlaamsche volk. Het was een genotvolle en leerrijke avond, Op het politiebureau kwam zeke re J. D. om nachtverblijf. Dit werd hem gaarne verleend, doch in het Huis van bewaring, want hij stond nog gesigna leerd voor een dag hechtenis. De verkoop van de loten voor de zoo bekende signaalafdeeling van Achil les is zoo vlot verloopen, dat de trek king, d e bepaald was op Donderdag 25 Maart 1937, thans reeds op Vrijdag 27 November in het Schuttershof zal plaats hebben. St. Nicolaas-veldloop, De athletiekvereeniging „E. M. M." te Middelburg organiseert op 5 December een St. Nicolaas-veldloop, waarvan de start en de finish op het Gemeentelijk Sporterrein zullen zijn en waaraan zoo wel leden van de KNAU als niet-leden kunnen deelnemen, evenals adspiranten. Aan de Zeeuwsche vereenigingen, die daarvoor in aanmerking komen, zijn na dere inlichtingen verstrekt. JUBILEUM „STEM DES VOLKS" Een mooie feestavond. De Goesche Arbeiders Zangvereeni- ging „De Stem des Volks" gaf Zondag avond, ter gelegenheid van haar vijfjarig bestaan, een feestavond in de feestelijk versierde schouwburgzaal van de Prins van Oranje. De voorzitter, de heer J. Ooms, open de den avond met op dit eerste lustrum te wijzen. Spr. bekende daarbij, dat vijf jaar een slechts korten tijd is, maar gezien het aantal pessimisten bij de op richting, meende spr. toch dat er nu alle reden is dit jubileum met dankbaar heid te vieren. En dit temeer, daar niet doel was, het bereiken van toppresta ties, maar het scheppen van een gezel lige sfeer en een nuttige ontspanning. We wilden daarmede, aldus spr., onze menschen' ook eens uit de grauwe zor gen van eiken dag halen. Spr. zette verder uiteen, dat voor de arbeiders, die zingen willen, de Stem des Volks de aangewezen vereeniging is, en hij noodigde allen uit: kom eens bij ons kijken! Hierna werd, onder leiding van den directeur, den heer W- Hengeveld, met de uitvoering van de 12 zangnummers begonnen. De inzet, met „Op naar 't licht", van A. Krelage, was reeds da delijk zeer goed. Er zat gang, tempo in, en de toon was mooi. Van „Trineke", (Bernard Dianant), en „Het Rijdertje" (Isr. J. Olman) troffen ons vooral de goede uitdrukking, terwijl „Sneeuw klokjes" van Zuiderlaan, uitmuntte door

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1936 | | pagina 1