i r ZEEUWSCH ZONDAGSBLAD .-irs fu,'if aft 3 si. rk P IVAN DE PDOVIMCIALE ZEEUVSCHE MIDDELBUDGSCHE COUQAhTl 7 Nov. 1H) o3w .5 o - -£✓ m to to s ï?- g-s 3 s TEKENPLAATJE. EEN MOORS KNECHTJE. RAADSELHOEKJE. OPLOSSING DER RAADSELS UIT HET VORIGE NUMMER. VOOR GROTEREN (trui).. (mantel). (rok). (jas.) 3. P Papaver. VOOR KLEINEREN. OM OP TE LOSSEN. VOOR GROTEREN jas lak h groen koe a pan lak ei gras lat Nel er Et pur se muove. UIT 'N OUD KOOKBOEK. Kalfs-borst, hoe men die fruiten zal. Kalfs-Zwezerikken. BRIEFGESCHRIEF TUSSCHEN JAN EN JEWANNES. 3 d1 e ►-« 9a of gS-y» o 5 co% j-r» *3 w. a K> o u J3 O o O cr o- o o- o 2 o> o 3 2 Sr* g N O P P ?r ?r to a n -t CO CO Q- p r-" CÖ <9 KH 3 3 2*!*o S ~2 p tfl h, HE pL <o p fl> £5 its' CO to p- w H <o »-t nj CO P hT T3 p B I Om dit Moorse knechtje, dat een bak met fruit draagt, na te tekenen, begin je met de lijn A B te trekken. Dan teken je bovenaan de grote cirkel om een 2x/2 centstuk, ee* halve cm er onder het vierkant 2 y2 cm) daarna de driehoefc waarvan de hoogte 1XA cm is. Wanneer je hiermee klaar be<l ga je de lijnen om deze hulpfigu ren tekenen, zoals fig, 2 je laat zien. Het kleine cirkeltje trek je om een halve cent. Na de hulplijnen weggestuft te hebben, maak je de figuur af, zo als het voorbeeld (3) laat zien. Als je het aardig vindt het plaatje te kleuren, kun je dat ook nóg doen. J. Neurenberg. Beer, negen, been, urn, berg, uur, guur. 2. Geef Piet ruimte voor zijn trein: de jongen moet zich met een veel te klein hoekje behelpen. Door al dat oponthoud kwam Au te laat op school, Onze hond Caro kwam ons kwispelstaartend tegemoet. Deze halve stuiver is helemaal afgesleten. (vest.) Ga je mee naar huis Ja, Saar- tje; ik ben dadelijk klaar. aal Koper Papaver haver E e m r 4. Lak, ei; lakei. l.Rijn, rijk. 2 D O K O M A K A T 3. Een ladder. 4. Doorn. 1. Verborgen plaatsen in het bui tenland. Kwam je Toms kleine broertje en zusje tegen (2) Laat het nieuwe zadel hier be zorgen, Piet. De waakhond op de boerderij was kwaad en blafte hard. Wat is goedkoper: thee of kof fie Goed, Marie I Laat hen even wachten en dan ga ik mee. 2. Maak dieren van: 3. Welke plaats in België is tevens een verkorte jongensnaam 4. Mijn geheel wordt met 25 let ters geschreven en noemt een bekend spreekwoord, 15, 16, 20, 21 is een kleur. 19, 18, 13 is een meisjesnaam. 22, 23, 21, 21, 5, 9 is een jon gensnaam. Een 1, 13, 12, 10, 11 is een lig plaats voor schepen. Een 6, 7, 3, 4 is nooit recht. Een 8, 2, 9 is een familielid. Een 21, 23, 17, 25, 10 is een boom. Een 14, 8, 24 is een vrouw. VOOR KLEINEREN, 1. Wie komt er na de thee 2. Wat staat hier: k 3. Mijn eerste is steeds meer dan één, Een boom mijn tweede deel, Mijn derde siert vaak huis en hof, Een bloem is mijn geheel, Waarvan ik één ding nog vertel: De kleur is heldergeel. 4. Op de zigzag-kruisjeslijn komt, van boven naar beneden gele zen, de naam van een plaatsje in Noord-Holland. X lo rij een deel van X een voertuig. X - 2o rij een deel van je X gezicht. X - 3o rij tuinmansge- X reedschap. X 4o rij het tegenover- X gestelde van recht. X 5o rij een roofvogel. X 6o rij iets, wat ons omhoog of omlaag voert. 7o rij iets, waarmee gegeten wordt. 8o rij een boom. 9o rij een getal. lOo rij een zeer ijverig insect. YV Et pur se muove. Dat zijn vier historische woorden. Zij werden gesproken door Gallileï, den groo- ten astronoom. Hij was tot de wetenschap gekomen, dat de aar de draaide. Dat was in strijd met wat destijds geleerd werd. In strijd ook, meende men, met wat in dit opzicht door den Bijbel ge leerd werd. Een kerkvergadering riep hem ter verantwoording. Be vreesd geworden voor wat hem kon wachten, herriep hij zijn astro nomische stellingen. Maar toen die woorden hem over de lippen ge komen waren, zou hij zoo luidt het verhaal daarover dadelijk berouw gehad hebben. „Et puk- se muove (en toch beweegt zij zich) zou hij aan zijn herroeping hebben toegevoegd. En toch beweegt het zich wij zouden het kunnen zeggen van het wereldleven en van het eigen leven. Het gaat maar door jaar in, jaar uit; dag in, dag uit als of er geen dingen geschieden, wel ke dat leven als op zijn grondves ten doen daveren. De Duitschers hebben voor zul ke gevallen een aardig spreek woord: „hier houdt de wereldge schiedenis op" maar toch wordt die historie van dag tot dag verder geschreven. Onze arme menschenwereld, heeft sedert de schepping heel wat moeten verduren. Rampen zijn over haar heengegaan; oordeelen hebben haar getroffen; zij is ge beukt, gegeeseld, geschud, dat het den menschen o zoo bang om het hart werd; men sprak van het laatste oordeel; van den onder gang der wereld; men heeft op den dag af precies uitgerekend, wan neer de wereld zou vergaan, Nü is het; nü gaat het niet lan ger maar de ondergang bleef uit. Et pur se muove en toch beweegt zij zich. Wij kunnen wel eens bang wor den, wanneer wij denken over de vraag: hoe zal het verder gaan Want sedert ruim twintig jaren lijdt de wereld veel en zwaar. Zal zij te gronde gaan aan zichzelf De vraag, die vorige generaties stelden in hun woorden: Wanneer vergaat de wereld Wij vragen: hoe zal alles ten goede zich kunnen ontwikkelen Het antwoord is: et pur se muove de wereld gaat door; het men- schenleven staat niet stil. Wat nu doorgemaakt en doorgeleden wordt is, in anderen vorm, wat zij zoo vaak heeft ondergaan: een storm, die over haar heen gaat als een verschrikkelijke orkaan Let op het najaar. De herfststorm woedt, maar de gevolgen zijn niet zonder goede gevolgen. Daar valt in het bosch een reus van een eeuw, misschien nog ouder. Jam mer van dien ouden boom, die met kruin en bladerdak een sieraad was voor het bosch. Maar de boomen er om heen krijgen nu meer licht en lucht en voeding uit den bodem. De leege plek is spoe dig volgegroeid De stormen, die over de we reld huishouden, zullen niet an ders zijn. Ook zij zullen wat goeds nalaten. Et pur se muove de wereld gaat voort en het men- schenleven gaat voort. Het komt er maar op aan, dat wij niet ach teruit zien naar wat voorbij is; voor goed voorbij is, maar dat wij, uit het verleden en door het heden geleerdj, gaan opbouwen als de storm voorbij is. In ieder leven komen zulke mo menten voor, dat men zou willen vragen met dien grooten man uit een heel ver land en uit een heel ver verleden: Neem mijn ziel van mij. Gewoonlijk is dan het leven ge schokt tot op zijn fundamenten door verlies: de dood kwam en roofde wie onmisbaar scheen; ver trouwen, door de jaren gefun deerd, stortte als 'n bouwwerk in een; hartverdriet werd aangedaan; juist van iemand van wien men het allerminst verwachtte; een levens positie zonk weg in de diepte. Men schatte toen het leven zonder waarde; het kon evengoed weg genomen worden. Maar toch ont waakte men iederen morgen en het leven ging door eischen te stellen en beslag te leggen. Et pur se muove. En dan is het maar heel geluk kig, dat het leven voortgaat van den eenen dag in den anderen. Verondersteld eens, dat het niet zoo deed. De beste remedie tegen het leven is het leven zelf. Hoe meer het eischt, des te meer ge ven. Hoe meer het drukt, des te meer tegendruk daartegen zet ten, opdat de actie door de reactie wordt in evenwicht gebracht. De wereld gaat door; en het wereld leven gaat door en ons menschen- leven gaat door. Strijd en neder laag; arbeid en rust; vreugde of droefheid 't gaat alles door en het verandert niet. Maar het ver andert ons zelf, opdat wij in dat zich rusteloos voortbewegende le ven onze plaats behouden en daar doen, wat wij moeten doen; in dragende ons zelf in dat leven, op dat wij den zegen van den vrede uit dat leven mede mogen dragen. Jan Nagel. Neemt een Kalfsborst, en kookt die tot dat ze gaar is: Snydt ze dan open, en wenteld die in een mengsel van meel, eyeren, gekur- ve petercelie met wat zout, en fruit ze in vet of reuzel, en doet er dan wat booter by is zeer goed. Neemt versche Kalfs-Zwezerik ken, en laat die ter degen in schoonwater wit uittrekken, en dan opdroogen, en bestrooid die dan met wat zout en meel, en fruit ze dan in de pan tot dat ze geel worden, eet ze dan met lemoen- sap, is heel goed. Middelburg, November 1936. Goeie vriend Jan Mit joe vin 'k 't vreêd jammer, dat er zdvee joengers op de dur- repen d'er gin aordigeid in om nog is wat uut de boeken te leeren over 't boeren. Daer is bie mien a niks lillijker as om te dienken: me weet 't toch wè. Mè laete me vor- zichtig zien om te zeien, dat dat aoltied uut onverschilligeid komt. 'k Zou zeie: 't moe mer is onder zocht oöre, of t'er gin andere oör- zaeken bin. In di verband wx 'k je wè zeie, da 'k klietig brood nie lekker vinde en dat 't zwaer op m'n maege leit, wae da 'k mee zeie wil, dat aol 't gene, dat in die lanbouwscholen op taefel komt, verteerbaer en liefst ook smaekelijk moe zien. En 'k zou ook wè wille vraege: die joen gers op de gewone schole onder 't leeren 't echte leeren nie ver leerd? En je schreef, dat somste- mes zoon kursus mi kunst- en vliegwerk bie mekaore gemarteld óort. 'k Wi je wè zeie, dat voo die gene, die d'er om zó te zeien bie- gesleept oöre, de kosten nie ver antwoord bin. En noe von 'k, da j' in di ver band wel 'n bitje schimpte op de gimmelestiek en de zangscholen deudat mè lolletjes te noemen. As de gimmelestiek gin kunstemaeke- rie oört, dan moete me die prieze, wan dan kun de joengers en ook de meisen deu gepaste lichaemelijke inspannienge meer kracht en ge- zondeid kriege, waedeur dat dan de gimmelestiek anpursant ook toet 'n uutspannienge oört. En 't is nae mien mêenienge 'n netepoes van 'n vent, die daerin iet anstoö- telijks vindt. En noe mag 't wel itte, da 'k flee weke net 'n brief kreeg van 'n meneer, die al êel wat jaeren vó de gimmelestiek ge- daen eit, wat 'n doe kon en die dan ook nae mien meênienge mee mag praote. En die man ao om zó te zeien verêerienge vö de goeie gimmelestiek. Mer ie keurde anpursant sterk af, da sommigste deu de gimmelestiek toet li- chaemsafgoderie gebrocht öore. Volgens um is an gimmelestiek doe niks anders as zurrege vó je lichaem. Etn waebie d,an voraol toch nie vergete mag oöre, dat ons lichaem mè 't uus is, daer onze ziele in weunt. 'k Zou zeie, dat daemee 't gedoe in Duischland de ze zeumer zó scherp meugelijk veroordeeld is. En noe over de zangscholen. Kiek, Jan, je za toch werentig wè wete, dat de meziek en 't zienge* in 't biezonder 'n grooten invloed op 'n mensch kan uutoefene: de edele ten goeien en de slechte vanself ten kwaejen. Endrik liet m'n dat, a wlas 't nie noödig, nog is leze in de voorreden van Lo- densteyns Uytspanningen. Mer omdat dat van de meziek zó nae waereid is, moete de guus op scho le goeie vaesjes op angenaeme wiesjes leère zienge. En lae me mè toegee, dat Luther eigentlijk gin ong'liek ao, toen 'n zei, dat 'n 'n schoolmeester, die nie zienge kon, nie ankieke wou. En noe moet mit 't ziengen, dat op de scholen goed begonnen is, deuge- gaen oöre op de zangscholen. En dae zit ook nog 'n groöte waerde in 't gezellig saemenzien, as dae tenminsten 'n verstandige man den baos is. Toen ao je 't over de schrifte lijke kursussen. Terecht liet je dae bie 'uutkomme, dat de gé- tuugschriften an 't ende van zoö'n kursus wel êel bedriegelijk kunne zien. Mè 'k zou zeie, dat dien on dermeester bie julder dae nie zu- nig de schuld van is deu die joen t' ellepen bie 't bedriegen van de leiders van zoö'n kursus deur 'm meer te laete schienen dan 'n is. 'k Eb ook al ienkelde keeren affertensies gezie van zukke kur sussen. En j' ei g'Iiek, ze belove ze klaer te maeken vö van aoles. De menschen moete mer uuzoeke. Mè 'k zou zeie, ze moete d'er toch ook essens vor en lust om te leeren en daerom zou 't beter zien, dat dien ondermeester an Kees van Aorie êèst is raed ao ge- gee, voodat 'n d'er mee begon. En dat moete de meesters overaol doe, fvoodat die joengers uld.er lieve centjes d'er an waoge. 'k Zag werentig ook, da ze j' ook leere spreke in 't openbaer. Da za zeker beteekene, da ze je leere, oe da je moe riddeneere a je nie vee te zeien eit. 'k Dienke, dat er binnenkort 'n eêleboel ulder eige zullen opgee voo die afdeêlienge mit 't oög op de verkieziengen, In j'n oordeel over de werreke- loöze joengers wou je gelukkig de goeie daevan üutslute. Bè :noe, laete vö die goeie de ontwikke- liengslessen deugae en gunt toch werentig die menschen 't vermaek van die onschuldige spilletjes. 'k Vraege: wie komt er iet bie te kort? Da me den dag zü zegene, dat aol die lokkaolen geslote kun oöre, da spreek vanself. En as jie zucht en steent over de werke- looseid dan vraeg 'k, wa schiete' me d'er mee op. Laete me liever blie zien, as t'er ier of daer is 'n bitje verbeterienge komt. Laete me toch nie bluve klaege over droogte en doreid, a m'n 'n wolkje zie, al eit 't dan ook nog mè de grootte van „eens mans hand". In Duischland gaen ze noe is

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1936 | | pagina 9