2£sü GOISCHE COUPANT^ van Eenjj Nationaal Huwelijksgeschenk aan H. Prinses Juliana enp Z«; D. HL Prins Bernhard Lippe-Biesterfeld. De devaluatievergadering van de Z. L. M. NUMMER 256. TWEE BLADEN. DONDERDAG 29 OCTOBER 1936. EERSTE BLAD. 179c JAARGANG. Burgemeesters- he r benoemingen.^ Bks» y a v Oproep aan het Nederlandsche Volk. L. B. Schüren. Nabeschouwing. lill II Wlilv Verwachting tot morgenavond: Matige tot zwakke, later wellicht toe nemende W. tot Z. wind, gedeeltelijk bewolkt, aanvankelijk weinig of geen re gen, geen nachtvorst, iets zachter over dag. Hoog- Hoog- en Laagwater te Vlissingen: October. en Laagwater te Wemeldinge: MIDDELBURGSCHE COURANT Ösgbfed - Voor Middelburg, Goe* en agent- irbap Viiitingra f 2.30, elders f 2.50 per S"»'artaa! Week-ebonn. in Middelburg en Goes IS cï. p. w. Advertentiën 30 ct. per regel, ingoj,. gnededeeüngen 60 ct. p. p. - BÜ contr. voor beide veel lager; tar. op aacvr. Uitgeefster Naaralooze Vennootschap „De Middelburgsche Courant"; Bureaux Lange Sint Pieterstraat te Middelbars, telefoon Redactie 269, Administs-atie 139 sPostrekening no. 43255 Kantoor te GOES: Tnrfkade, telefoon 17. Aangesloten by bet Bureau voor Publiciieitswaaede der Vereeniging de Nederlandsche Dagbladpers. Familieberichten en dankbetaijffegan t^ï regels f 1.10, elke r. n. 30 cï. Ssfeirfei „Kleine Advertentiën", ten hoogste. 6 rst*1». i 75 ct. bg vooruitbetaling Adv, „Brieven" of „Bevragen bureau dezer ent rant" 10 et. extra Bewijsnummer* 5 «naad .--33 Regelmatig ziet men in dat belang wekkende en zoo fleurig geredigeerde orgaan, het dagblad van onzen con current, den Staat der Nederlanden, verschijnen heele ceelen met herbe noemingen van burgemeesters. Dit vindt zijn oorzaak in den burge meesterlijken status in Nederland, die eenerzijds niet, gelijk een ambtenaar in vasten dienst, vrijwel voor z'n leven wordt benoemd terwijl aan den anderen kant het ambt eens burgemeesters weer dermate minder politiek dan dat eens ministers is, dat hij ook niet met een votum eener gemeenteraad zoomaar ten val gebracht kan worden. Men heeft dus in ons land hierom trent een tusschenweg gezocht en ge vonden: benoeming voor een tijdvak van zes jaren en daarna herbenoemen voor eenzelfden termijn. Ook hier achten wij de keuze van stelsel voortreffelijk. Eenerzijds toch heeft men tot uitdrukking gebracht, dat een burgemeester niet als wankel-tijde lijk gunsteling van een of meer politie ke partijen, maar als boven-politiek hoofd der burgerij over haar en aan het hoofd van den Raad gesteld is, aan den anderen kant is echter tevens tot uit drukking gebracht, dat het burgemees tersambt niet een sinecure noch een, eens bereikt, permanenten zetel der eere geacht wordt te zijn waarin men desnoods dan tot het einde zijner le vensdagen kan dutten, of wel van waar uit men zich alles veroorloven kan wat men maar wil, in het bewustzijn der on afzetbaarheid en niet te ondergraven vastigheid tot aan den pensioengerech tigden leeftijd toe. Zooals wij echter dezer dagen schreven, dat ten aanzien van het o.i. op zichzelf voortreffelijke Nederlandsche stelsel van burgemeestersbenoemingen reeds het gevaar dreigt dat thans nog op zichzelf staande verkeerde praktijken in een misstand zouden kunnen ontaar den, zoo is er in het stelsel der her benoeming reeds een schoon wel be- grijpelijken misstand ontstaan. Of, zooals een vooraanstaand man in onze provincie, waarmede wij deze zaak eens bespraken, het plastisch uitdrukte: als je geen moordaanslag op den Commis saris der Koningin of den Minister van binnenlandsche zaken pleegt, dan word je na je zes jaren dienst wel weer her benoemd. En dat is fout: van dien zes jarigen termijn moet het rechte gebruik gemaakt worden, nl.: generale revisie; weer op het matje komen, en toetsen of het gevoerde burgemeesterlijke beleid en de heele positie van den betrokkene in en na die zes jaren zoo was en is, dat het belang der gemeente op z'n minst genomen toelaat, dat de herbenoe ming volgt. Wij zijn het hiermede volkomen eens. Zoo goed als automatische herbenoe mingen zijn onzes bedunkens in strijd met den geest dier bepaling. Integen deel zelfs: er is geen betere gelegenheid om eventueel begane vergissingen te herstellen, of om in het algemeen belang corrigeerend op te treden wanneer in dien tijd in zes jaren kan er heel veel gebeuren! veranderingen in de posi tie van den burgemeester in quaestie f1!? ^getreden, welke de wenschelijk- heid zijner bestendiging in het ambt wafelachtig of erger maken. Een burgemeester kan met de beste aanbevelingen en getuigschriften als zoo danig benoemd zijn, en 't kan na zes jaren blijken dat hij, misschien een aimabel en mogelijk zelfs capabel vo lontair te eenige secretarie, een volsla gen nul is als hoofd eener gemeente. Een burgemeester kan als iemand, op wiens particuliere leven smet noch blaam rust, ergens benoemd woirden, doch in die zes jaren zulke rare blom metjes buiten zetten, dat het alom als een zegen gevoeld zou worden indien hij door een beter man vervangen zou de worden. Een burgemeester kan als publiek of als privé-persoon gehéél zijn deze twee zaken bij een zoo hoog ambt nim mer te scheiden optreden op een wijze, waardoor bij geen enkele zijner gemeentenaren ook nog maar een greintje respect voor den man overblijft, zoo zelfs, dat zijn positie eigenlijk on mogelijk, zijn handhaving een aanflui ting voor de hoogheid van 't overheids gezag zou wezen. m Het Algemeen Comité tot aanbieding van een nationaal huwelijksgeschenk aan H. K. H. Prinses Juliana en Z. D. H. Prins Bernhard van LippeBiesterfeld richt zich hierbij tot het Nederlandsche Volk voor het verkrijgen van de medewerking van allen aan het Nationaal Geschenk, dat zal worden aangeboden ter gelegenheid van het huwelijk van Hare Koninklijke Hoogheid Juliana, Prinses der Nederlanden, Prinses van Oranje-Nassau, Hertogin van Mecklen burg, en Zijne Doorluchtige Hoogheid Bernhard, Prins van LippeBiesterfeld. In al zijn geledingen heeft het Nederlandsche volk een overweldigende en ontroerende vreugde getoond bij het vernemen van de heugelijk tijding. De liefde en trouw jegens het Huis van Oranje traden opnieuw in een heider licht. Van tal van zijden klonk reeds aanstonds, spontaan en hartelijk, de wensch om deze gevoelens van vreugde, liefde en trouw in een huwelijksgeschenk tot uitdrukking te brengen. Dezen wensch te verwezenlijken, is het doel van het Comité. Het Prinselijk Paar heeft zich uitgesproken voor één nationaal geschenk. Aan deze uitspraak zij hier nadrukkelijk herinnerd. Onder goedkeuring van Prinses en Prins bestaat het voornemen een jacht voor het bevaren van de binnenwateren aan te bieden, Daarenboven ligt het in de bedoeling, het noodige te verrichten voor moderniseering en inrichting van het Paleis, dat het Prinselijk Paar zal gaan bewonen, dan wel voor bouw en inrichting van een passend landhuis. Een beslissing omtrent dit t-weede geschenk kon niet aanstonds worden genomen. De gelegenheid tot het storten van bijdragen is bij het meerendeel der dagbladen opengesteld. Daarnaast bestaat die gelegenheid bij de penningmeesters van de Provinciale Comité's, van de Comité's in Amsterdam, Rotterdam en 's-Gravenhage en van de plaatselijke Comité's, die onder de auspiciën van de Provinciale Comité's zijn of zullen worden opgericht. Voor onze courant worden bijdragen in ontvangst genomen: a. op de postgirorekening ten name van de N.V. de Middelburgsche Courant, nr. 43255; b. in gesloten bussen aan de loketten op onze bureaux te M'burg en Goes. EERE-COMITé. In het Eere-Comité hebben naast vele andere hooge autoriteiten o.a. zitting ge nomen: Mr. W. L. baron de Vos van Steen- wijk, Voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal. Profesor mr. P. J. M. Aalberse, Voor zitter van de Tweede Kamer der Sta ten-Generaal, Minister va nStaat. Dr. H. Colijn, Voorzitter van den Mi nisterraad, Minister van Staat, Minister van Koloniën, Minister van Defensie a.i. Jhr. mr. J. W. Quarles van Ufford, Commissaris der Koningin in de provin cie Zeeland. Dan zijn er een nog breed opgezet algemeen comité, een uitvoerend comité en een werkcomité. Van het uit voerend comité is voorzitter, mr. L. J. A. Trip, President van de Nederlandsche Bank, Vooi-zitter van het Comité Am sterdam. Mr. A. J. A. A. Baron van Heemstra, oud-Gouverneur van Suriname, is voor zitter van het W e r k-C o m i t Mr. W. U. Hazelhoff Roelfzema, sub stituut griffier bij de Arrondissements rechtbank te Arnhem en mr. E. de Vis ser, Advocaat en Procureur, zijn beide secretarissen van het Werk-Comité. Mr. D. Crena de Iongh, President van de Nederlandsche Handel-Maatschappij, is Algemeen Penningmeester. Verder maakt van 't werkcomité o.m. deel uit de heer M. Fernhout, Burge meester van Middelburg, Voorzitter van het Comité in dé Provincie Zeeland. Het secretariaat van het werkcomité is gevestigd te Arnhem, Velperbinnensin- gel 5, telefoon 21300, Deze en vele andere zaken kunnen zich voordoen. Dan dient, dunkt ons, van den zes jarigen termijn een gestreng gebruik ge maakt te worden. Wij weten niet, of het ambtelijk mogelijk is, dat in zoodanig geval den betrokkene bv. midden in den termijn reeds de vertrouwelijke maar onherroepelijke mededeeling gedaan wordt, dat herbenoeming na afloop der zes jaren op die plaats volstrekt uitge sloten is, doch dat indien en voorzoo ver het niet al te bont gemaakt werd een sollicitatie naar elders (en dan uiteraard niet naar iets beters) nog in welwillende overweging genomen zal kunnen worden. Is dit mogelijk, of in te voeren, dan zou dat reeds een krachtig werktuig in de hand eener hoogere overheid zijn om in bepaalde, als de vo- renomschreven uiteraard hypotheti sche gevallen te kunnen ingrijpen. Maar in elk geval: de generale revisie met, waar het publiek belang dit eischt, onverbiddelijke verwijdering van voor dat publiek belang ongewenschte ele menten, lijkt ons de eenig juiste opvat ting van den zesjarigen ambtstermijn der Nederlandsche burgemeesters. Men verwarre hier echter niet „pu bliek belang" met „verlangen van' het publiek". Ook in dezen zijn wij bepaald geen voorstanders eener ontaarde- volkssouvereiniteit. De handhaving of hardhandige verwijdering eener burge meester, na ommekomst van een zesja rigen termijn, moet blijven een rechte toepassing door een hoogere overheid van de regelen en maatstaven waarnaar het publiek belang, in den breedsten zin der woords beschouwd, wordt gemeten. Een medebepalende factor is daarbij natuurlijk ook de mate van welgezind heid der burgers eener gemeente te genover hun burgemeester. Dat spreekt vanzelf: een volslagen impopulaire bur gemeester kan nimmer in a 1 1 e opzich ten een goede burgemeester zijn. Maar: impopulariteit die toch ook wel op verkeerd begrip kan berusten schoon zeker mede in aanmerking te nemen, is op zichzelf stellig niet vol doende een herbenoeming achterwege te laten. De burgemeester moet niet volgens de formule V* n -j- 1 van de volksgunst alleen afhankelijk zijn. Een adres met vele handteekeningen uit de gemeente om niet tot herbenoeming over te gaan, is een belangrijken ernstig symptoom, hetwelk de vol le aandacht der autoriteit tot wien het gericht werd moet, en stellig ook zal, hebben. Maar: de Kroon, die herbenoemt of niet-herbenoemt, moet hier tenslotte Sb volle, slechts door het recht begrensde, vrijheid gerechtigheid beoefenen, zoo als de Kroon dat, in volle hoogheid en alle omstandigheden overwogen heb bende, in het belang des volks en des rechts en in het belang van de hoogheid van het overheidsgezag, ziet. En daar moet men zich dan bij neerleggen althans voor zes jaren. Maar het komt ons gewenscht voor, dat de herbenoeming eens burgemees ters van een formaliteit tot een ernstige zaak wordt. Tot de zoo noodzakelijke versteviging van het overheidsgezag zal dat aanzien lijk kunnen bijdragen. Een kind opvoeden beteekent: het kind helpen, opdat uit hem groeie, wat naar zijn aanleg uit hem worden kan en naar Gods wil uit hem worden moet. (Van een deskundigen medewerker). De periode na het door de regeering genomen besluit om den gulden los te laten van het goud is nog te kort om de beteekenis daarvan voor de verschil lende deelen van het economisch leven in den vollen omvang te kunnen over zien. Eenerzijds verkeeren wij nog te veel in het staduirn van overgang naar de door de genoemde maatregelen ge schapen nieuwe omstandigheden, ander zijds kunnen politieke factoren overi gens g'oed gefundeerde verwachtingen te niet doen, Een en ander brengt nieuwe onzekerheid en nieuwe vraagstukken komen naar voren. In dit teeken stond de vergadering van de Zeeuwsche Maatschappij van Landbouw, die deze week te Goes werd gehouden. Hoewel wij over eenig cijfermateri aal, waaruit wij de hoegrootheid van den devaluatiefactor in dit overgangs stadium eenigszins zouden kunnen be naderen, niet beschikken, geven ons de volgende feiten toch eenig uitzicht in de algemeene situatie waarin hei land bouwbedrijf dreigt te geraken. lo Een automatische stijging ^an de prijzen van de benoodigdheden, die de landbouw uit het buitenland betrekt. Deze stijging is gelijk aan de mate, waarin de gulden op de internationale markt daalt. 2o Prijsstijging van artikelen, die de landbouw in het binnenland koopt, maar waarin voor een deel buiteniandsche stoffen verwerkt zijn. Deze stijging is natuurlijk niet evenredig aan de gehee- le depreciatie van den gulden. 3e Stijging van de ontvangsten uit aan het buitenland geleverde landbouwpro ducten. De individueele ruil tusschen boer en handel heeft echter vaak tenge volge, dat de eerste niet het geheele de valuatievoordeel toucheert. De tusschen- handel sleept hier een deel in de wacht. Dit is echter meer een kwestie van tijd. 4e Stijging van kapitaal, rente en pachtschulden aan buiteniandsche credi teuren, voorzoover de daarop betrek king hebbende contracten de goudclau sule bevatten. In het. binnenland schijnt deze clausule minder houvast te hebben. 5e De regeeringsmaatregelen inzake de prijzen van levensmiddelen. H er heeft de overheid met een prijzenswaar- digen spoed ingegrepen. Het tegengaan van ongemotiveerde prijsstijging is van zelfsprekend toe te juichen. Afgezien van de moeilijkheid om in de pr,actijk een juiste scheidslijn te trekken tusschen een gemotiveerde en een niet-gemoti- veerde prijsstijging de redactie van de wet is hieromtrenjt vaag heeft deze maatregel een vèrstrekkenden invloed. Juist de aanwezigheid van een zooda nige rem, drukt de prijsbiedingen van de zijde van den handel voor het pro duct, zood,at het gevaar bestaat, dat be paalde schommelingen in vraag en aan bod niet voldoende in de prijzen tot uitdrukking komen. De economisch juis te prijs komt in zulke gevallen niet tot stand. In een natuurlijke prijsstijging wordt hier een kunstmatig element ge bracht. Overigens is de vrees voor een geringe prijsstijging thans ten eenenmale misplaatst, juist de .algemeene prij'sda- ling vóór de devaluatie was voor een groot deel debet aan de groote moei lijkheden op economisch gebied. Perio den van prijsstijging zijn in het algemeen voor de welvaart van een land verre te verkiezen boven die van dalende prij zen. De prijsstijgingen voor zoover ze na tuurlijk zijn moeten hun vrije uitwer king hebben, ze moeten zich kunnen voortplanten. Het komt ons voor, dat de regeering hier bepaalde motieven den voorrang heeft willen geven. Toe gegeven moet worden, dat er in ons prij zenstelsel van tegenwoordig vele kunst matige elementen schuilen. Den land bouw, die juist, zooals van overheids wege ook erkend is, het sterkst is aan- Middelburg, 29-X-'36, Woensdag: hoog ste luchttemperatuur 12.1 °C (54 °F); laagste 9 °C (48 °F). Heden 9 h: 10.6 °C;, 12 h: 13.8 °C. 2 mm regen. Hoogste barometerstand te dezer stede, in het afgeloopen etmaal: 772 mm; laagste 762 mm. Hoogste barometerstand in het Euro- peesche waarnemingsgebied: 773.4 mm te Rochefort; laagste 729.0 mm te Isa- fjord. e Zon op: 6 h 52; onder: 16 h 35. Licht op: 17 h 15. Maan op: 15 h 47; onder: 5 h 45. V.M. 30 Oct. Do. Vr. Za, Hoogwater. Laagwaier. 29 12.04 6.17 18.49 30 1.35 12.48 7.02 19.33 31 1.17 13.30 7.43 20.16 October. Do. 29 Vr. 30 Za. 31 Hoogwater. 1.42 14.01 2.31 14.50 3.19 15.37 Laagwat®r. 7.25 19.43 8.05 20.26 8.46 21.07 Westkapelle is 28 min, en Domburg 23 min. vroeger; Veere 38 min. later. (S springtij.) gepast mag een mogelijke prijsstijging echter niet ontnomen worden. 6e Handelspolitieke maatregelen van het buitenland. Deze dreigen het de valuatievoordeel van de Nederlandsche uitvoer te verminderen. Duitschland, om een enkel voorbeeld te noemen, onze voornaamste afnemer van agrarische producten beoogt met zijn vier jaren plan zich zooveel mogelijk van het bui tenland onafhankelijk te maken, terwijl de laatste maatregelen van Eelgië op dit terrein nog geen enkele ontspanning laten vermoeden. 7o. De groeiende antipathie tegen de landbouwsteunmaatregelen in de groot stedelijke centra, die wij vooral den laat- sten tijd kunnen waarnemen. Bij het be- oordeelen van de al of niet gerechtvaar digdheid van deze maatregelen, dienen wij ons te realiseeren, dat het loslaten van het goud de vrije prijsvorming niet heeft hersteld. De prijspolitiek van de kartels en trusts en van de vakvereeni- gingen, de toenemende ordening in ver schillende andere deelen van het econo misch leven zullen voorloopig wel blijven bestaan. Er zijn nog geen voldoende symptomen, die er op wijzen, dat de li berale, individualistische politiek op economisch gebied in haar oorspronke- lijken vorm is teruggekeerd. In dit licht kan het ook dwaas zou het ook dwaas en inconsequent zijn deze politiek voor te schrijven voor één bepaalden bedrijfs tak. De harmonie in ons prijzenstelsel vraagt thans andere maatstaven. Onder deze omstandigheden is de on rust, die wij opnieuw in landbouwkrin- gen kunnen waarnemen, alleszins be grijpelijk. Zooals reeds gezegd is een juiste berekening en afwegen van de hier opgesomde voor- en nadeelen bin nen dit bestek onmogelijk. Toch mee- nen wij de waarheid niet ver mis te zijn, wanneer onze conclusie is, dat de eco nomische positie van het landbouwbe drijf in het algemeen wel eenigszins in het gedrang is gekomen. Dit vormt wel een groot contrast met de optimistische klanken, die wij elders in ons land na de devaluatie kunnen waarnemen en welke ook op grond van de ervaringen in andere landen, die de prijsdalig reeds eerder door monetaire maatregelen neutraliseerden, zeer ze ker gewettigd zijn. Nederland krijgt thans de kans deel te nemen in de op leving, die er sedert 1932 in de wereld te constateeren viel. Wij kunnen hier van slechts met 'succes profiteeren te meer nu onze economische politiek nog voor een groot deel op het binnen land georiënteerd is indien over de geheele linie van het Nederlandsche be drijfsleven gezonder toestanden komen. Een gezond bedrijfsleven is de kracht en de bestaansvoorwaarde voor de volkswelvaart

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1936 | | pagina 1