IBIS SHAG KERK EN SCHOOL. SPORT. De nieuwe verkeersborden en -voorschriften- DE NIEUWE VERKEERSBORDEN wlelt Iter... mail? ¥mr klein® tuinen. Wat iedere automobilist en weggebruiker weten moeten. EINDE WEG VOORDE PIJP De nieuwe spelregels. In de Staatscourant van heden wordt gepubliceerd de beschikking van den minister van waterstaat van 9 October j.l., waarbij een aantal wijzigingen wordt aangebracht in de motor- en rijwielbe schikking. Deze waren noodig in ver band met de veranderingen in het motor en rijwielreglement, die vorige week zijn verschenen. Oük thans heeft het A.N.P. met wel willende medewerking van den Kon Ned, Toeristenbond A.N.W.B. een overzicht samengesteld van de talrijke nieuwe be palingen, borden, enz., die in de gewij zigde motor- en rijwielbeschikking te vinden zijn (welke een boekje van 72 pagina's vormt). Hoofdinhoud. 1. Oranje bordjes met witten rand (punt naar beneden) zullen evenals oran je koppen op afstandspaaltjes de voor rangswegen aanduiden. 2. Voor het einde van een voorrangs- weg zal het „algemeen gevaarteeken" (roode driehoek met punt naar boven, voorzien van verticalen zwarten balk en vermelding „einde voorrang") aange ven, dat verderop het gewone „rechts gaat voor" weer geldt. 3. Voor de kruising met een voorrangs- weg komt op den zijweg een nieuw waarschuwingsbord, bestaande uit een rooden driehoek met den punt naar be neden. 4. Gedetailleerde voorschriften voor de remmen. 5. Na 1 Januari 1938 zal het gebruik van niet-goedgekeurde koplampen en gloeilampjes verboden zijn. Verder wordt o.m. de plaats van de lichten nauwkeu rig voorgeschreven. 6. Nauwkeurige eischen voor het ge luid van den signaalhoorn. 7. De datum, waarop de nieuwe be schikking in werking treedt (gelijktijdig met het gewijzigde motor- en rijwielre glement) wordt nog nader vastgesteld. De remmen. Zooals reeds uit het nieuwe motor- en rijwielreglement bleek, wordt er nu een heid gebracht in de beoordeeling van de eischen, waaraan de remmen moeten voldoen. De eisch, dat hand- en voetrem volkomen onafhankelijk moeten zijn, vervalt, maar als de constructie niet aan dit criterium voldoet, moet zij in elk ge val behooren tot een officieel goedge keurd type. In verband hiermede zijn verschillende voorwaarden vastgesteld, wordt daaraan niet voldaan, dan blijft de goedkeuring uit en dan is het dus verboden met dergelijke remmen te rij den. Van groot belang is het feit, dat nu in de motor- en rijwielbeschikking op uniforme wijze voor het geheele land wordt bepaald, binnen hoeveel meter men bij bepaalde snelheden zijn motor rijtuig tot stilstand moet kunnen bren gen. Deze remafstanden („remwegen") zijn als volgt vastgesteld: maximum remwegen bij uitsluitend gebruik van de handrem. snelheden in km per uur: 10 15 20 25 30 40 motorrijwielen 2 5 8 12 18 31 personenauto's, bussen en vrachtauto's tot 2400 kg wiel- druk 2 4 6 9 13 23 vr.-auto's boven 2400 kg, wiel- druk 3 6 11 16 23 41 maximum remwegen bij uitsluitend gebruik van de voetrem. snelheden in km per uur: 10 15 20 25 30 40 2,25 4 6,25 9 16 motorrijwielen 1,5 3 5 8 12 21 personenauto's, bussen en vrachtauto's tot 2400 kg wiel- druk 1 vr.-auto's boven 2400 kg. wiel- druk 2 4 6 9 13 23 Al deze remwegen gelden op een dro gen of nagenoeg drogen weg. Keuring van lantaarns. Na 1 Januari 1938 zullen slechts kop lampen op motorrijtuigen mogen wor den gebruikt, die door of vanwege den minister van waterstaat zijn goedge keurd. Hetzelfde geldt ten aanzien van de erin voorkomende gloeilampen. In dit verband herinneren wij eraan, d,at een dergelijke verplichte keuring in Frankrijk reeds langen tijd bestaat. Overigens wordt in de nieuwe motor en rijwielbeschikking nauwkeurig de plaats voorgeschreven, waar de lampen bevestigd moeten zijn; de soortgelijke bepalingen, die al geruimen tijd voor richtingaanwijzers geiden, worden ver scherpt. Voor het roode rijwielachterlicht wordt bepaald, dat dit op het witte achterspatbord moet zit ten (met ingang van 1 Januari 1938). Verblindend licht. Van groot belang zijn de bepalingen ten aanzien van verblindend licht, w.aar- in tevens het gebru'k van stadslichten die verblindend kunnen werken, verbo den wordt. De controle op hei al dan niet verblindend zijn van een koplamp zal worden uitgeoefend met een grijze schijf van 40 cm middellijn. De contro- leerende politieman houdt deze schijf 10 meter voor de l,amp, dan moet daarop een duidelijke scheiding tusschen licht en donker te zien zijn, welke 10 cm la ger moet liggen dan het hart van de koplampruit. Indien de gerichte stralenbundel van een rijwiellamp op den weg valt verder dan 20 meter voor de lantaarn, wordt die lamp als verblindend beschouwd (wat op fietsen steeds verboden is). Ook worden gedetailleerde voor schriften gegeven om vast te stellen, wat onder verwarrende verlicht'ng moet worden verstaan. Volgens deze bepalin Aan bovenstaande bord jes (vierkant op zijn punt; oranje met witten rand) zal men kunnen zien, dat men op een voorrangs- weg rijdt, waarlangs voorts o.m. de hecto- meterpalen oranje koppen krijgen. Borden volgens bovenstaand model (roode driehoek, zwarte balk) geven aan, dat de voorrangsweg aanstonds zijn speciale karakter verliest. Verder op geldt dus weer „rechts gaat voor" Deze roode driehoek (punt naar beneden) wordt vóór de kruising op den zijweg geplaatst; dit bord geeft dus aan: „Past op, aanstonds kruist gij een voor rangsweg" B Dit is het nieuwe ken- teeken(roode rand,zwar te letter), dat de auto's zullen voeren, die op de „B-wegen" niet mogen rijden. (Ter vervanging dus van de oranje/wit/ blauwe kenteekens, die thans gebruikelijk zijn.) Aan het begin van een B-weg komt een bord volgens bovenstaand mo del te staan (roode rand). Voor normale personen auto's heeft dit verkeers- sein dus weinig beteekenis En dit bord geeft bet einde aan van den B-weg. De letters zijn wit en de achtergrond is blauw. Ook bovenstaand bord heeft voor personen auto's weinig beteekewtc Links: Een nieuw verkeers- sein, hetwelk beteekent „Verboden voor auto's, hooger dan 3.10 meter Rechts: Het einde van een maximum-snelheidszóne zal door nevenstaand kenteeken (twee tinten grijs) worden aangegeven. gen zal men bv. tijdens het rijden naar voren geen rood licht mogen uitstralen en aan de achterzijde geen wit of geel licht. Ingrijpend zijn deze bepalingen overigens niet: elke normale verlich tingsinstallatie voldoet aan de nieuwe eischen. Auto's, die bv. ten behoeve van het trekken van een schip geautoriseerd zijn om onder bepaalde voorwaarden links te houden, zullen overdag een blauwe schijf voeren en bij avond van voren een ex tra blauw licht en van achteren een wit licht. De signaalhoorn moet een geluids sterkte van minstens 70 decibel hebben, doch mag onder geen omstandigheid de 95 decibel overschrijden. Het lawaai, dat het motorrijtuig van nature produ ceert (knalpot) is in het vervolg aan een maximum van 85 decibel gebonden. De gevaren, die voor de weggebruikers worden geschapen door ladingen, welke achter voertuigen uitsteken, worden in de nieuwe beschikking verminderd, om dat nu overdag' aan het meest prominen te deel een roode doek moet hangen en des nachts een roode lantaarn. De snel heid van dergelijke voertuigen wordt ge limiteerd op 20 km per uur en in bochten mogen zij .zelfs niet sneller rijden dan 6 km per uur,. Nauwkeurige voorschriften worden ge geven voor de aanduiding van tijdelijke wegomleggingen, waarvoor in hoofdzaak bestaande borden zullen moeten worden gebruikt. De uniforme wijze van aan duiding, die nu dwingend wordt voorge schreven, is vooral voor het doorgaande verkeer van groote beteekenis. Ook de lichtsignalen, die voor de ver keersregeling' worden gebruikt, moeten in het vervolg aan uniforme eischen vol doen. Geel licht mag nog slechts na groen verschijnen als waarschuwing, „het sein zal aanstonds rood worden Op het roode licht volgt dus direct groen. Bij de beschikking behooren talrijke voorbeelden van borden, verkeerszuilen, enzoovoortsi. Op 1 November a.s. zal het 65-jaar geleden zijn, dat teBiggekerke de christelijke school, uitgaande van de 'hulpvereeniging voor Gereformeerd schoolonderwijs, werd geopend. Zij is een der oudste christelijke scho len van het platteland van Walcheren. Aan de school zijn als hoofd der school werkzaam geweest: Jacob Postma 1871 1883, Dirk Happé 1884—1893, Korne- lis Wielemaker 18931918 Een waar dig opvolger van den heer Wielemaker is het tegenwoordige hoofd der school de heer A. Janse. MOEILIJKHEDEN VOOR DE DUITSCHE ZENDING. De Duitsche zending moet, evenals de zending in andere landen, haren ar beid financieren uit de vrijwillige bij dragen van de leden der Chr. kerk. Een uitgebreid apparaat is noodig om deze bijdragen te innen. In den tegenwoor- digen tijd ondervindt zij in dezen col lecte-arbeid tal van moeilijkheden van de zijde der regeering. Eerst was 't verboden om voor de zen ding te collecteeren gedurende de collec te voor de „winterhulp". Toen werd toe stemming verleend, mits de zending mee haar krachten wijdde aan de collecte voor winterhulp en daarvoor haar men- schen en haar apparaat ter beschikking stelde. Nu is het weerverboden om collecte busjes uit te geven, en deze juist zijn het, die zooveel geld uit de gezinnen bijeen brengen. Aanvragen om busjes moeten door de corporaties worden afgewezen. Men kan natuurlijk niet verbieden, dat iemand in zijn huis wat geLd spaart voor een. bizonder doel. De busjes, die geplaatst zijn, moeten nu het eigendom worden van de personen, die ze hebben, en zij moeten worden ontdaan van het merk der corporatie. Wat men dus op zamelt, moet den plaatselijken predi kant ter hand worden gesteld, opdat deze het geld kan opzenden. Het appa raat is daarmee gebroken bij gemis aan alle controle en de corporaties hebben maar af te wachten wat haar nog toe vloeit. (N. R. C.) Waterbouwkundig opzichter. Bij het examen voor waterbouwkundig opzichter uitgaande van den Bond van Technische Ambtenaren in Overheids- en in Semi-Overheidsdienst, groep Wa terbouwkundige ambtenaren in Zeeland, hebben zich vier van de 105 candidaten teruggetrokken. Aan de volgende candi daten kon door de permanente examen commissie onder voorzitterschap van ir. A. G. Verhoeven te Middelburg, een di ploma voor voldoend afgelegd examen worden uitgereikt: W. Adamse, Veere; M. Ardon, Tien gemeten; S. Bakker, Kamperland; G. Bijleveld, West-Terschelling; J. C. Boe- schoten, Den Helder; H. Boes, Den Haag; J. A. W. Bos, Sliedrecht; A. Bos. Almeloo; J. de Carpentier, Amsterdam; D, J. Ciggaar, Sassenheim; J. J. Dekker, Zevenhuizen; H. Ferdinandusse, Wemel- dinge; A. Figée, Hardinxveld; G. Fonk, West-Terschelling;' P. Gorter, Egmond a.d. Hoef, G. Heegstra, Oegstgeest; J. G, H. van Helden, Maastricht; K. S. Henning, Den Haag, A de Jager, Den Haag; P. Jasperse St. Maartensdijk; J. W, P. de Jonge, Middelburg; J. A, Kant, Biezelinge; J. Keuter, IJmuiden; G. J. Kwaak, Vlissingen; J. Lodder, B. Lod der, beide Geldermalsen; P. A, Ligterin-; gen, Vlissingen; A. Loef, Den Haag; A. P. Maas, Kortgene; P. Minderhoud, i Vlissingen; J, K. A. Molema, Terneuzen;1 H. H. Mugge, Leiden; Th. H. Nieuw-' burg, Moordrecht; L. Padmos, Eikerzee; Ch. L. Queré, Num.ansdorp; C. J. de Regt, Wissenkerke; P. C. van Rijn, Alk maar; H. Ringelberg, Ellemeet; C. Th. de Ruijter, Zeist; J. A. Salomé, Kortge ne; P. W. Schraverus, Apeldoorn; A. P. Schrier, Colijnsplaat; C. Ch. Smit, Den Haag; G. Sinke, Cats; G. Stuij, Oost burg; W. C. Sturm, Middelburg; P. Ta- nis, Pernis; A. P. van Tongeren, Schie dam; J. P. Teunis, IJmuiden; J. Ver douw, Den Haag; J. D. Viergever, Kort gene; L. Volmer, Den Haag; Iz. Wieland, Terneuzen; M. H. Wilderom, Kamper land; L. J. van Wouwe, Middelburg; D. J. Wijminga, IJmuiden; J. L. van Zan ten, Zwolle en D. Zeilstra Den Haag. Afgewezen 43 candidaten. F VOETBAL. SCHOTLAND—DUITSCHLAND 2—0. Gistermiddag is te Glasgow de landen- wedstrijd tusschen Schotland en Duitsch- land gespeeld. Tot aan de rust wist het Duitsche elftal stand te houden, in de tweede helft echter maakte de Schot- sche rechtsbuiten in het laatste kwar tier twee doelpunten. Het Schotsche elf tal heeft een wedstrijd gespeeld, welke op zeer hoog peil stond. Tegenover dit elftal heeft Duitschland zeker geen on verdienstelijke prestatie verricht. Een zwak punt in het Duitsche elftal was moeilijk te vinden, maar tenslotte waren de Schotten sterker in hun po sitiespel, terwijl ook hun technische kwaliteiten nog iets hooger moesten wor den aangeslagen. In de eerste helft wisten de Duitschers door kranig tegenstand te bieden, de score nog blank te houden, doch niet lang na de rust werd 't overwicht van Schot land zoo groot, dat doelpunten wel moes ten vallen. Een medewerker schrijft ons: Langs het lijntje van het voetbalveld hoort en ziet men rare dingen. Het pu bliek als rechter over spel en spelers, aanklager vaak van den scheidsrechter. Zij oordeelen en veroordeelen a la se conde. De spelregels meenen ze beter te kennen dan de arbiter en zijn be slissingen zijn al naar gelang van de ge strafte partij goed of fout. Bestond er geen chauvinisme, het voetbal-publiek zou het uitvinden. Als men zichzelf verbeeldt er iets meer van te weten, dan het doorsnee publiek en als zoodanig in de wereld van voetbal-officials bekend staat, dan hui vert men, als men bedenkt, dat zoo'n publiek over de al of niet-juiste toepas sing der spelregels moet cordeelen. Zoo was vorigen Zondag hier en waarschijn lijk overal elders de laatste spelregel wijziging weer een onderwerp voor hon derden gesprekken en aanmerkingen op de leiding der scheidsrechters. Regel 7 luidde tot voor enkele weken als volgt: „Wanneer de bal over de doellijn is gegaan, nadat hij door een speler van de tegenpartij is aangeraakt, dan moet hij door een van de spelers over wier doel lijn de bal gegaan is, getrapt worden van een punt, gelegen binnen die helft van het doelgebied, het meest nabij de plaats, waar de bal het speelveld verliet." Daaraan is nu toegevoegd: „Dedoelschop moet recht streeks buiten het straf schopgebied worden ge- trap t." Men ziet hieruit, dat het zgn. „wipper tje" is vervallen, doch alleen bij het ne men van een doelschop volgens regel 7. Bij alle andere vrije trappen, welke b.v. wegens buitenspel e.d. moeten genomen worden, blijft het geoorloofd den bal in de handen van den doelverdediger te spelen. Regel 8, welke bepaalt, dat de doel verdediger alleen mag worden aangeval len, indien hij: a. den bal vasthoudt, of b. een tegenstander opzettelijk hin dert, of c. zich buiten het doelgebied bevindt, is aangevuld met de bepaling, dat men in geval a, dus als de doelverdediger den bal vasthoudt, niet naar den bal mag trappen. Aanvallen van den doelverdediger blijft dus geoorloofd en als men kans ziet om den doelman op fatsoenlijke wij ze met bal en al achter de doellijn tus schen de palen te werken, levert dit wel degelijk een doelpunt op. Het trappen of zelfs een poging daar toe is niet geoorloofd en strafbaar als zijnde onbehoorlijk gedrag. Wie zijn oor langs het lijntje te luis teren heeft gelegd, zal ontdekken, dat er daar vaak anders over wordt gec dacht. Men houdt cursussen voor scheids rechters, maar ook het publiek heeft op 't gebied van spelregelkennis nog wel wat lesjes noodig. WIELRENNEN. Richard verbetert het wereld uurrecord. Op de wielerbaan te Vigorelli bij Mi laan is de bekende Fransche wielren- Rookt IBIS bij voorkeur uit een IBIS- pijp. Bij Uw winkelier verkrijgbaar. (Ingez. Med.) ner Maurice Richard er gister in ge slaagd het wereld-uurrecord te verbe teren en te brengen op 45,398 km. Het oude w'ereld-uurrecord stond op naam van den Italiaan Olmo met een afstand van 45.090 km, gevestigd op 31 October van het vorige jaar op dezelfde baan. Het gebruik van besdragende houtgewassen. DJ m,ateriaal dat zoo bijzonder ge schikt is om in heï late najaar tot in den winter kleur in den tuin te brengen verdient een eereplaats in onze tuinen. Daarom bepalen we met zorg de plaats daarvoor. In tuinen met een stapelmuur tje zijn de kruipende en laagblijvende soorten zeer geschikt om de stijve lij nen hiervan ook in den winter te bre ken. Cotoneaster horizont,alis, C. mi- crophylla, C. praecox en ook C. adpres- sa, een zeer laagblijvende kruipende soort, zijn hier voor goed te gebruiken. Ook sommige laagblijvende Berberis soorten zijn daar goed op hun plaats, o.a. B. Thunbergii, met vuurroode bes sen en een prachtige najaarstint, B, ag gregate, met lichtroode bessen en B, Cag- nepainii met blauwe bessen. Een bijzon der rijk besdragend heestertje voor een dergelijke plaats is Pernettya mucrona- ta waarvan de variëteiten gewoonlijk rijk beladen zijn met roóde, rose of witte bessen. Dit kleinbladerige miniatuur heestertje is groenblijvend. Al deze soorten kan men ook gebruiken op grootere rotspartijen waar ze dan in den winter dit tuingedeelte verlevendi gen. Ook in boordbedden planten we om diezelfde reden, waar dit mogelijk is, deze en ook .andere besdragende houtge wassen. Tusschen bladverliezende hout- gew.assen planten we gaarne hulst of Ilex die behalve door hun groen ook door de mooie roode bessen deze vak ken in den winter verlevendigen. De als leiplant te gebruiken soorten moeten te gen muur of schutting worden opgeleid waarbij de platte takken aan leinagels, latten of draden binden. Pyr.acantha of vuurdoorn bereikt een hoogte van 4 tot 5 m en is groenblijvend. Dit is een bij zonder mooie leiplant, die tot laat in den winter is overladen met bessen. De te gebruiken Cotone astersoorten als C. horizontalis en C. microp'hylla wor den niet veel hooger dan 1 m en kun nen daarom ook onder raamkozijnen dienen voor muurbekleeding. Door deze en andere besdragers dicht bij het huis aan te planten en vooral daar waar veel wordt geloopen, zullen de vogels de bessen niet zoo spoedig wegpikken. Worden ze tenslotte ook daar een prooi der vogels dan verschaft ook deze smul partij der vogels ,aan den waren natuur vriend vele genotvolle oogenblikken. Wie gaarne veel vogels in den tuin ziet moet vooral niet verzuimen veel bes dragers in den tuin aan te planten. Men plante dan een uitgebreid sortiment waarbij zoowel vroegrijpe als zeer laat rijpe soorten moeten worden gebruikt om dit genot zoolang mogelijk te rek ken. A, G. ONTVANGEN BOEKEN. „Wezen en taak der kerk", een bundel onder redactie van ds. D. Bak ker. aan de hand van een leidraad op gesteld door het H. B. van de Ver. v. Vrijz. Herv. in Nederland, met mede werking van dr. C. J. Bleeker, prof. dr. J. Lindeboom, F. W. J. v. d. Poel, dr. H. de Vos, dr. J. N. Sevenster, ds. D, A. Vorster, J. M. van Veen. Uitgave Van Gorcum en Comp., uitgevers te Assen, Bij de Hollandia Drukkerij te B a a r n verscheen aflevering 21 van de encyclopedie voor jongeren „Wat is dat?" Deze aflevering opent met Prik- kebeen, den Kapellenvanger. Verschil lende langere artikelen worden o.m. ge schreven over Don Quichotte de la Man- cha, Radio, Reclame, Reddingswezen, Rembrandt, Revolutie, Rijksmuseum, Ri vieren, Rome, Rotterdam, De Ruyter en Salomo. Vele artikelen zijn voorts ge ïllustreerd. Een gekleurde plaat is een fraaie reproductie van Rembrandt's meesterwerk „De Nachtwacht", „De gouden lepels", kindertooneel- spel in drie bedrijven, door J. W. Kee-

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1936 | | pagina 7