IBIS SHAG
KERK EN SCHOOL.
SPORT.
De nieuwe verkeersborden en -voorschriften-
DE NIEUWE VERKEERSBORDEN
wlelt Iter... mail?
¥mr klein® tuinen.
Wat iedere automobilist en weggebruiker
weten moeten.
EINDE
WEG
VOORDE PIJP
De nieuwe spelregels.
In de Staatscourant van heden wordt
gepubliceerd de beschikking van den
minister van waterstaat van 9 October
j.l., waarbij een aantal wijzigingen wordt
aangebracht in de motor- en rijwielbe
schikking. Deze waren noodig in ver
band met de veranderingen in het motor
en rijwielreglement, die vorige week zijn
verschenen.
Oük thans heeft het A.N.P. met wel
willende medewerking van den Kon Ned,
Toeristenbond A.N.W.B. een overzicht
samengesteld van de talrijke nieuwe be
palingen, borden, enz., die in de gewij
zigde motor- en rijwielbeschikking te
vinden zijn (welke een boekje van 72
pagina's vormt).
Hoofdinhoud.
1. Oranje bordjes met witten rand
(punt naar beneden) zullen evenals oran
je koppen op afstandspaaltjes de voor
rangswegen aanduiden.
2. Voor het einde van een voorrangs-
weg zal het „algemeen gevaarteeken"
(roode driehoek met punt naar boven,
voorzien van verticalen zwarten balk
en vermelding „einde voorrang") aange
ven, dat verderop het gewone „rechts
gaat voor" weer geldt.
3. Voor de kruising met een voorrangs-
weg komt op den zijweg een nieuw
waarschuwingsbord, bestaande uit een
rooden driehoek met den punt naar be
neden.
4. Gedetailleerde voorschriften voor
de remmen.
5. Na 1 Januari 1938 zal het gebruik
van niet-goedgekeurde koplampen en
gloeilampjes verboden zijn. Verder wordt
o.m. de plaats van de lichten nauwkeu
rig voorgeschreven.
6. Nauwkeurige eischen voor het ge
luid van den signaalhoorn.
7. De datum, waarop de nieuwe be
schikking in werking treedt (gelijktijdig
met het gewijzigde motor- en rijwielre
glement) wordt nog nader vastgesteld.
De remmen.
Zooals reeds uit het nieuwe motor- en
rijwielreglement bleek, wordt er nu een
heid gebracht in de beoordeeling van de
eischen, waaraan de remmen moeten
voldoen. De eisch, dat hand- en voetrem
volkomen onafhankelijk moeten zijn,
vervalt, maar als de constructie niet aan
dit criterium voldoet, moet zij in elk ge
val behooren tot een officieel goedge
keurd type. In verband hiermede zijn
verschillende voorwaarden vastgesteld,
wordt daaraan niet voldaan, dan blijft
de goedkeuring uit en dan is het dus
verboden met dergelijke remmen te rij
den.
Van groot belang is het feit, dat nu
in de motor- en rijwielbeschikking op
uniforme wijze voor het geheele land
wordt bepaald, binnen hoeveel meter
men bij bepaalde snelheden zijn motor
rijtuig tot stilstand moet kunnen bren
gen. Deze remafstanden („remwegen")
zijn als volgt vastgesteld:
maximum remwegen bij uitsluitend
gebruik van de handrem.
snelheden in km per uur:
10 15 20 25 30 40
motorrijwielen 2 5 8 12 18 31
personenauto's,
bussen en
vrachtauto's tot
2400 kg wiel-
druk 2 4 6 9 13 23
vr.-auto's boven
2400 kg, wiel-
druk 3 6 11 16 23 41
maximum remwegen bij uitsluitend
gebruik van de voetrem.
snelheden in km per uur:
10 15 20 25 30 40
2,25 4 6,25 9 16
motorrijwielen 1,5 3 5 8 12 21
personenauto's,
bussen en
vrachtauto's tot
2400 kg wiel-
druk 1
vr.-auto's boven
2400 kg. wiel-
druk 2 4 6 9 13 23
Al deze remwegen gelden op een dro
gen of nagenoeg drogen weg.
Keuring van lantaarns.
Na 1 Januari 1938 zullen slechts kop
lampen op motorrijtuigen mogen wor
den gebruikt, die door of vanwege den
minister van waterstaat zijn goedge
keurd. Hetzelfde geldt ten aanzien van
de erin voorkomende gloeilampen.
In dit verband herinneren wij eraan,
d,at een dergelijke verplichte keuring in
Frankrijk reeds langen tijd bestaat.
Overigens wordt in de nieuwe motor
en rijwielbeschikking nauwkeurig de
plaats voorgeschreven, waar de lampen
bevestigd moeten zijn; de soortgelijke
bepalingen, die al geruimen tijd voor
richtingaanwijzers geiden, worden ver
scherpt.
Voor het roode rijwielachterlicht wordt
bepaald, dat dit op het witte
achterspatbord moet zit
ten (met ingang van 1 Januari 1938).
Verblindend licht.
Van groot belang zijn de bepalingen
ten aanzien van verblindend licht, w.aar-
in tevens het gebru'k van stadslichten
die verblindend kunnen werken, verbo
den wordt. De controle op hei al dan
niet verblindend zijn van een koplamp
zal worden uitgeoefend met een grijze
schijf van 40 cm middellijn. De contro-
leerende politieman houdt deze schijf 10
meter voor de l,amp, dan moet daarop
een duidelijke scheiding tusschen licht
en donker te zien zijn, welke 10 cm la
ger moet liggen dan het hart van de
koplampruit.
Indien de gerichte stralenbundel van
een rijwiellamp op den weg valt verder
dan 20 meter voor de lantaarn, wordt
die lamp als verblindend beschouwd
(wat op fietsen steeds verboden is).
Ook worden gedetailleerde voor
schriften gegeven om vast te stellen, wat
onder verwarrende verlicht'ng moet
worden verstaan. Volgens deze bepalin
Aan bovenstaande bord
jes (vierkant op zijn punt;
oranje met witten rand)
zal men kunnen zien, dat
men op een voorrangs-
weg rijdt, waarlangs
voorts o.m. de hecto-
meterpalen oranje
koppen krijgen.
Borden volgens bovenstaand model
(roode driehoek, zwarte balk)
geven aan, dat de voorrangsweg
aanstonds zijn speciale karakter
verliest. Verder op geldt dus weer
„rechts gaat voor"
Deze roode driehoek
(punt naar beneden)
wordt vóór de kruising
op den zijweg geplaatst;
dit bord geeft dus aan:
„Past op, aanstonds
kruist gij een voor
rangsweg"
B
Dit is het nieuwe ken-
teeken(roode rand,zwar
te letter), dat de auto's
zullen voeren, die op de
„B-wegen" niet mogen
rijden. (Ter vervanging
dus van de oranje/wit/
blauwe kenteekens, die
thans gebruikelijk zijn.)
Aan het begin van een
B-weg komt een bord
volgens bovenstaand mo
del te staan (roode rand).
Voor normale personen
auto's heeft dit verkeers-
sein dus weinig
beteekenis
En dit bord geeft bet
einde aan van den B-weg.
De letters zijn wit en de
achtergrond is blauw.
Ook bovenstaand bord
heeft voor personen
auto's weinig beteekewtc
Links: Een nieuw verkeers-
sein, hetwelk beteekent
„Verboden voor auto's,
hooger dan 3.10 meter
Rechts: Het einde van een
maximum-snelheidszóne zal
door nevenstaand kenteeken
(twee tinten grijs) worden
aangegeven.
gen zal men bv. tijdens het rijden naar
voren geen rood licht mogen uitstralen
en aan de achterzijde geen wit of geel
licht. Ingrijpend zijn deze bepalingen
overigens niet: elke normale verlich
tingsinstallatie voldoet aan de nieuwe
eischen.
Auto's, die bv. ten behoeve van het
trekken van een schip geautoriseerd zijn
om onder bepaalde voorwaarden links te
houden, zullen overdag een blauwe schijf
voeren en bij avond van voren een ex
tra blauw licht en van achteren een wit
licht.
De signaalhoorn moet een geluids
sterkte van minstens 70 decibel hebben,
doch mag onder geen omstandigheid de
95 decibel overschrijden. Het lawaai,
dat het motorrijtuig van nature produ
ceert (knalpot) is in het vervolg aan een
maximum van 85 decibel gebonden.
De gevaren, die voor de weggebruikers
worden geschapen door ladingen, welke
achter voertuigen uitsteken, worden in
de nieuwe beschikking verminderd, om
dat nu overdag' aan het meest prominen
te deel een roode doek moet hangen en
des nachts een roode lantaarn. De snel
heid van dergelijke voertuigen wordt ge
limiteerd op 20 km per uur en in bochten
mogen zij .zelfs niet sneller rijden dan
6 km per uur,.
Nauwkeurige voorschriften worden ge
geven voor de aanduiding van tijdelijke
wegomleggingen, waarvoor in hoofdzaak
bestaande borden zullen moeten worden
gebruikt. De uniforme wijze van aan
duiding, die nu dwingend wordt voorge
schreven, is vooral voor het doorgaande
verkeer van groote beteekenis.
Ook de lichtsignalen, die voor de ver
keersregeling' worden gebruikt, moeten
in het vervolg aan uniforme eischen vol
doen. Geel licht mag nog slechts na
groen verschijnen als waarschuwing,
„het sein zal aanstonds rood worden
Op het roode licht volgt dus direct
groen.
Bij de beschikking behooren talrijke
voorbeelden van borden, verkeerszuilen,
enzoovoortsi.
Op 1 November a.s. zal het 65-jaar
geleden zijn, dat teBiggekerke
de christelijke school, uitgaande van de
'hulpvereeniging voor Gereformeerd
schoolonderwijs, werd geopend.
Zij is een der oudste christelijke scho
len van het platteland van Walcheren.
Aan de school zijn als hoofd der school
werkzaam geweest: Jacob Postma 1871
1883, Dirk Happé 1884—1893, Korne-
lis Wielemaker 18931918 Een waar
dig opvolger van den heer Wielemaker
is het tegenwoordige hoofd der school
de heer A. Janse.
MOEILIJKHEDEN VOOR DE
DUITSCHE ZENDING.
De Duitsche zending moet, evenals
de zending in andere landen, haren ar
beid financieren uit de vrijwillige bij
dragen van de leden der Chr. kerk. Een
uitgebreid apparaat is noodig om deze
bijdragen te innen. In den tegenwoor-
digen tijd ondervindt zij in dezen col
lecte-arbeid tal van moeilijkheden van
de zijde der regeering.
Eerst was 't verboden om voor de zen
ding te collecteeren gedurende de collec
te voor de „winterhulp". Toen werd toe
stemming verleend, mits de zending mee
haar krachten wijdde aan de collecte
voor winterhulp en daarvoor haar men-
schen en haar apparaat ter beschikking
stelde.
Nu is het weerverboden om collecte
busjes uit te geven, en deze juist zijn het,
die zooveel geld uit de gezinnen bijeen
brengen. Aanvragen om busjes moeten
door de corporaties worden afgewezen.
Men kan natuurlijk niet verbieden, dat
iemand in zijn huis wat geLd spaart
voor een. bizonder doel. De busjes, die
geplaatst zijn, moeten nu het eigendom
worden van de personen, die ze hebben,
en zij moeten worden ontdaan van het
merk der corporatie. Wat men dus op
zamelt, moet den plaatselijken predi
kant ter hand worden gesteld, opdat
deze het geld kan opzenden. Het appa
raat is daarmee gebroken bij gemis aan
alle controle en de corporaties hebben
maar af te wachten wat haar nog toe
vloeit. (N. R. C.)
Waterbouwkundig opzichter.
Bij het examen voor waterbouwkundig
opzichter uitgaande van den Bond van
Technische Ambtenaren in Overheids-
en in Semi-Overheidsdienst, groep Wa
terbouwkundige ambtenaren in Zeeland,
hebben zich vier van de 105 candidaten
teruggetrokken. Aan de volgende candi
daten kon door de permanente examen
commissie onder voorzitterschap van ir.
A. G. Verhoeven te Middelburg, een di
ploma voor voldoend afgelegd examen
worden uitgereikt:
W. Adamse, Veere; M. Ardon, Tien
gemeten; S. Bakker, Kamperland; G.
Bijleveld, West-Terschelling; J. C. Boe-
schoten, Den Helder; H. Boes, Den
Haag; J. A. W. Bos, Sliedrecht; A. Bos.
Almeloo; J. de Carpentier, Amsterdam;
D, J. Ciggaar, Sassenheim; J. J. Dekker,
Zevenhuizen; H. Ferdinandusse, Wemel-
dinge; A. Figée, Hardinxveld; G. Fonk,
West-Terschelling;' P. Gorter, Egmond
a.d. Hoef, G. Heegstra, Oegstgeest; J.
G, H. van Helden, Maastricht; K. S.
Henning, Den Haag, A de Jager, Den
Haag; P. Jasperse St. Maartensdijk; J.
W, P. de Jonge, Middelburg; J. A, Kant,
Biezelinge; J. Keuter, IJmuiden; G. J.
Kwaak, Vlissingen; J. Lodder, B. Lod
der, beide Geldermalsen; P. A, Ligterin-;
gen, Vlissingen; A. Loef, Den Haag; A.
P. Maas, Kortgene; P. Minderhoud, i
Vlissingen; J, K. A. Molema, Terneuzen;1
H. H. Mugge, Leiden; Th. H. Nieuw-'
burg, Moordrecht; L. Padmos, Eikerzee;
Ch. L. Queré, Num.ansdorp; C. J. de
Regt, Wissenkerke; P. C. van Rijn, Alk
maar; H. Ringelberg, Ellemeet; C. Th.
de Ruijter, Zeist; J. A. Salomé, Kortge
ne; P. W. Schraverus, Apeldoorn; A. P.
Schrier, Colijnsplaat; C. Ch. Smit, Den
Haag; G. Sinke, Cats; G. Stuij, Oost
burg; W. C. Sturm, Middelburg; P. Ta-
nis, Pernis; A. P. van Tongeren, Schie
dam; J. P. Teunis, IJmuiden; J. Ver
douw, Den Haag; J. D. Viergever, Kort
gene; L. Volmer, Den Haag; Iz. Wieland,
Terneuzen; M. H. Wilderom, Kamper
land; L. J. van Wouwe, Middelburg; D.
J. Wijminga, IJmuiden; J. L. van Zan
ten, Zwolle en D. Zeilstra Den Haag.
Afgewezen 43 candidaten.
F
VOETBAL.
SCHOTLAND—DUITSCHLAND 2—0.
Gistermiddag is te Glasgow de landen-
wedstrijd tusschen Schotland en Duitsch-
land gespeeld. Tot aan de rust wist het
Duitsche elftal stand te houden, in de
tweede helft echter maakte de Schot-
sche rechtsbuiten in het laatste kwar
tier twee doelpunten. Het Schotsche elf
tal heeft een wedstrijd gespeeld, welke
op zeer hoog peil stond. Tegenover dit
elftal heeft Duitschland zeker geen on
verdienstelijke prestatie verricht.
Een zwak punt in het Duitsche elftal
was moeilijk te vinden, maar tenslotte
waren de Schotten sterker in hun po
sitiespel, terwijl ook hun technische
kwaliteiten nog iets hooger moesten wor
den aangeslagen.
In de eerste helft wisten de Duitschers
door kranig tegenstand te bieden, de
score nog blank te houden, doch niet lang
na de rust werd 't overwicht van Schot
land zoo groot, dat doelpunten wel moes
ten vallen.
Een medewerker schrijft ons:
Langs het lijntje van het voetbalveld
hoort en ziet men rare dingen. Het pu
bliek als rechter over spel en spelers,
aanklager vaak van den scheidsrechter.
Zij oordeelen en veroordeelen a la se
conde. De spelregels meenen ze beter
te kennen dan de arbiter en zijn be
slissingen zijn al naar gelang van de ge
strafte partij goed of fout. Bestond er
geen chauvinisme, het voetbal-publiek
zou het uitvinden.
Als men zichzelf verbeeldt er iets
meer van te weten, dan het doorsnee
publiek en als zoodanig in de wereld van
voetbal-officials bekend staat, dan hui
vert men, als men bedenkt, dat zoo'n
publiek over de al of niet-juiste toepas
sing der spelregels moet cordeelen. Zoo
was vorigen Zondag hier en waarschijn
lijk overal elders de laatste spelregel
wijziging weer een onderwerp voor hon
derden gesprekken en aanmerkingen op
de leiding der scheidsrechters.
Regel 7 luidde tot voor enkele weken
als volgt:
„Wanneer de bal over de doellijn is
gegaan, nadat hij door een speler van de
tegenpartij is aangeraakt, dan moet hij
door een van de spelers over wier doel
lijn de bal gegaan is, getrapt worden van
een punt, gelegen binnen die helft van
het doelgebied, het meest nabij de plaats,
waar de bal het speelveld verliet."
Daaraan is nu toegevoegd:
„Dedoelschop moet recht
streeks buiten het straf
schopgebied worden ge-
trap t."
Men ziet hieruit, dat het zgn. „wipper
tje" is vervallen, doch alleen bij het ne
men van een doelschop volgens regel 7.
Bij alle andere vrije trappen, welke b.v.
wegens buitenspel e.d. moeten genomen
worden, blijft het geoorloofd den bal in
de handen van den doelverdediger te
spelen.
Regel 8, welke bepaalt, dat de doel
verdediger alleen mag worden aangeval
len, indien hij:
a. den bal vasthoudt, of
b. een tegenstander opzettelijk hin
dert, of
c. zich buiten het doelgebied bevindt,
is aangevuld met de bepaling, dat men
in geval a, dus als de doelverdediger den
bal vasthoudt, niet naar den bal mag
trappen.
Aanvallen van den doelverdediger
blijft dus geoorloofd en als men kans
ziet om den doelman op fatsoenlijke wij
ze met bal en al achter de doellijn tus
schen de palen te werken, levert dit wel
degelijk een doelpunt op.
Het trappen of zelfs een poging daar
toe is niet geoorloofd en strafbaar als
zijnde onbehoorlijk gedrag.
Wie zijn oor langs het lijntje te luis
teren heeft gelegd, zal ontdekken, dat
er daar vaak anders over wordt gec
dacht.
Men houdt cursussen voor scheids
rechters, maar ook het publiek heeft op
't gebied van spelregelkennis nog wel
wat lesjes noodig.
WIELRENNEN.
Richard verbetert het wereld
uurrecord.
Op de wielerbaan te Vigorelli bij Mi
laan is de bekende Fransche wielren-
Rookt IBIS bij voorkeur uit een IBIS-
pijp. Bij Uw winkelier verkrijgbaar.
(Ingez. Med.)
ner Maurice Richard er gister in ge
slaagd het wereld-uurrecord te verbe
teren en te brengen op 45,398 km. Het
oude w'ereld-uurrecord stond op naam
van den Italiaan Olmo met een afstand
van 45.090 km, gevestigd op 31 October
van het vorige jaar op dezelfde baan.
Het gebruik van besdragende
houtgewassen.
DJ m,ateriaal dat zoo bijzonder ge
schikt is om in heï late najaar tot in
den winter kleur in den tuin te brengen
verdient een eereplaats in onze tuinen.
Daarom bepalen we met zorg de plaats
daarvoor. In tuinen met een stapelmuur
tje zijn de kruipende en laagblijvende
soorten zeer geschikt om de stijve lij
nen hiervan ook in den winter te bre
ken. Cotoneaster horizont,alis, C. mi-
crophylla, C. praecox en ook C. adpres-
sa, een zeer laagblijvende kruipende
soort, zijn hier voor goed te gebruiken.
Ook sommige laagblijvende Berberis
soorten zijn daar goed op hun plaats,
o.a. B. Thunbergii, met vuurroode bes
sen en een prachtige najaarstint, B, ag
gregate, met lichtroode bessen en B, Cag-
nepainii met blauwe bessen. Een bijzon
der rijk besdragend heestertje voor een
dergelijke plaats is Pernettya mucrona-
ta waarvan de variëteiten gewoonlijk
rijk beladen zijn met roóde, rose of witte
bessen. Dit kleinbladerige miniatuur
heestertje is groenblijvend. Al deze
soorten kan men ook gebruiken op
grootere rotspartijen waar ze dan in
den winter dit tuingedeelte verlevendi
gen. Ook in boordbedden planten we
om diezelfde reden, waar dit mogelijk is,
deze en ook .andere besdragende houtge
wassen. Tusschen bladverliezende hout-
gew.assen planten we gaarne hulst of
Ilex die behalve door hun groen ook
door de mooie roode bessen deze vak
ken in den winter verlevendigen. De als
leiplant te gebruiken soorten moeten te
gen muur of schutting worden opgeleid
waarbij de platte takken aan leinagels,
latten of draden binden. Pyr.acantha of
vuurdoorn bereikt een hoogte van 4 tot
5 m en is groenblijvend. Dit is een bij
zonder mooie leiplant, die tot laat in
den winter is overladen met bessen. De
te gebruiken Cotone astersoorten als
C. horizontalis en C. microp'hylla wor
den niet veel hooger dan 1 m en kun
nen daarom ook onder raamkozijnen
dienen voor muurbekleeding. Door deze
en andere besdragers dicht bij het huis
aan te planten en vooral daar waar veel
wordt geloopen, zullen de vogels de
bessen niet zoo spoedig wegpikken.
Worden ze tenslotte ook daar een prooi
der vogels dan verschaft ook deze smul
partij der vogels ,aan den waren natuur
vriend vele genotvolle oogenblikken.
Wie gaarne veel vogels in den tuin ziet
moet vooral niet verzuimen veel bes
dragers in den tuin aan te planten. Men
plante dan een uitgebreid sortiment
waarbij zoowel vroegrijpe als zeer laat
rijpe soorten moeten worden gebruikt
om dit genot zoolang mogelijk te rek
ken. A, G.
ONTVANGEN BOEKEN.
„Wezen en taak der kerk", een
bundel onder redactie van ds. D. Bak
ker. aan de hand van een leidraad op
gesteld door het H. B. van de Ver. v.
Vrijz. Herv. in Nederland, met mede
werking van dr. C. J. Bleeker, prof. dr.
J. Lindeboom, F. W. J. v. d. Poel, dr.
H. de Vos, dr. J. N. Sevenster, ds. D,
A. Vorster, J. M. van Veen. Uitgave Van
Gorcum en Comp., uitgevers te Assen,
Bij de Hollandia Drukkerij te
B a a r n verscheen aflevering 21 van
de encyclopedie voor jongeren „Wat is
dat?" Deze aflevering opent met Prik-
kebeen, den Kapellenvanger. Verschil
lende langere artikelen worden o.m. ge
schreven over Don Quichotte de la Man-
cha, Radio, Reclame, Reddingswezen,
Rembrandt, Revolutie, Rijksmuseum, Ri
vieren, Rome, Rotterdam, De Ruyter en
Salomo. Vele artikelen zijn voorts ge
ïllustreerd. Een gekleurde plaat is een
fraaie reproductie van Rembrandt's
meesterwerk „De Nachtwacht",
„De gouden lepels", kindertooneel-
spel in drie bedrijven, door J. W. Kee-