c m O a BINNENLAND. Het Nederlandsche lucht verkeer in het Verre Oosten. ZEELAND. WEER IN WINfL s a. TO TO TO NUMMER 241. TWEE BLADEN. MAANDAG 12 OCTOBER 1936. EERSTE BLAD. 179e JAARGANG. De reis om de wereld van een Amerikaansche jour nalist stelt de K.N.I.L.M. in staat voor 't eerst een vlucht naar Manilla te maken. Belangrijke pers pectieven. Een noodkreet^van „Volksonderwijs". MIDDELBURG. VLISSINGEN. ZUID-BEVELAND. ZEEUWSCH-VLAANDEREN W.D. N N to to x" SL O O rj W £3 D <5* oo. rt> p m If- ^>.►0 to r" 1 N O O 70 (b (D Q. B) O I* 5' a 3 o a. o PT 3 3. (5 TO ?r •^o* - pr pr 5 3 C- pr pr r-t- g o 3 BO, TO TO 3 8« ^TO 3* 5' SLfL o ro o St 1 3 K5 O- p a. 3 3 p 3 3 BO, TO TO ;provmciaW MIDDELBURQ5CHE COURANT Dagblad Voor (Middelburg, Goes en agent' c hap Vlitsingen 2.30, elders 2.S0 per Swartaa! Wesk-sfconn. in Middelburg en Qoes 18 ct. p. w. Ad ver tent ion 30 ct. per regel, ïagez. mededelingen 60 ct. p. r. S'y contr. voor beide veel lager; tar. op aanvr. GOESCHE COUDANTM Uitgeefster Naamlooze Vennootschap „De Middelburgsche Courant"; Bureaux Lange Sint Pieterstraat te Middelburg. Telefoon Redactie 269, Administratie 139 Postrekening no. 43255 Kantoor te GOES: Turfkade, telefoon 17. Aangesloten bij het Bureau voor Publiciteitswaarde der Vereeniging de Nederlandsche Dagbladpers. ««wmrxUK.-.- Familieberichten en dankbetuigingen 1~- t regels 2.10, elke r. es. 30 ct. Rnbri „Klsins Advsrtsntiïn", ten hoogste 6 r»g-«!s, 1 75 ct. bi) vooruitbetaling Adv. w< „Brieven" of „Bevragen bureau dezer e#'?- rant" 10 ct. extra Bewiisnommers 5 cent, Drie Amerikaansche journalisten, de heeren Ekins en Kieran en hun vrouwe lijke collega *miss Kilgallen trachten in concurrentie met elkaar een reis om de wereld te maken in den kortst mogelij ken tijd en zooveel mogelijk met de be staande vervoermiddelen. Op 1 October stapte het drietal aan boord van het luchtschip „Hindenburg voor de vlucht van Lakehurst naar Frankfurt. Onderweg stelde Ekins zich in verbinding met de K.L.M. teneinde een plaatsje in het op 3 October naar Indië vertrekkende vliegtuig „Kwak" te bemachtigen. Na veel moeite lukte het hem dat 't laatste plaatsje voor zijn tocht naar Indië gereserveerd werd. De andere twee journalisten probeerden eveneens, toen zij hoorden dat Ekins een plaats in de „Kwak" bemachtigd had, met dit toestel verder te reizen, maar het Indië-vliegtuig was volge boekt. "%jjg Tengevolge van storm had de „Hin denburg" vertraging Zoodat Ekins niet op tijd in Europa kwam om de „Kwak", die op hem natuurlijk niet wachtte te halen. Geen nood, radio-telegrafisch charterde hij bij de K.L.M. een extra vliegtuig', dat de „Kwak" achterna zou vliegen. De Douglas „Flamigo" stond bij aankomst van het luchtschip te Frank furt gereed en Ekins stapte vlug in. Te Athene reeds had de „Flamingo" de „Kwak" ingehaald waarna Ekins in laatstgenoemd toestel overstapte dat Vrijdagmiddag te Batavia aankwam. Miss Kilgallen en Kieran waren langs verschillende wegen naar Brindisi ge reisd, waar zij aan boord gingen van een vliegboot der (Engelsche) Imperial Air ways dat hen naar Singapore zou bren gen. De bedoeling van de Amerikanen was om de Amerikaansche Clipper- vliegboot te halen die op 16 October van Manilla op de Philippijnen naar San Francisco vliegt, Ekins nu heeft door zijn snelle vlucht met de K.L.M. en door het charteren van een speciaal vliegtuig van de K.N.I.L.M. dat hem Vrijdag nog naar Balik-Papan en Zater dag reeds naar Manilla bracht de gele genheid met de op 12 Oct, vertrekkende Amerikaansche vliegboot naar de Ver. Staten over te steken. Evenwel is het vertrek door een taifoen tot morgen uit gesteld. Hij heeft dus een flinken voor sprong op zijn collega's want terwijl Ekins Zaterdag reeds in Manilla stond, bevonden miss Kilgaller en Kieran zich nog in Britsch Indië. Volmondig heeft Ekins in verschillende interviews toegegeven, dat hij zijn voor sprong uitsluitend dankt aan de be trouwbaarheid, stiptheid, goede organi satie en kundigheid van de Nederland sche luchtvaart Vol lof was Ekins over de service van gezagvoerder Hondong en de overige emanning der K.L.M.. Aanvankelijk van p an zijnde van Penang over te ste ken naar Hongkong, gaf hij dit plan op advies van de Knilm op en besloot hij door te vliegen naar Batavia, waar een Douglas machine van de Knilm voor hem was gereserveerd, om hem naar Manilla tc brengen. r Eerste KNILM-vlucht naar Manilla. De directie van de Knilm, die een open oog heeft voor de mogelijkheden van het luchtverkeer in het Verre Oos ten, had reeds geruimen tijd het oog la ten vallen op de verbinding met Manil la waarin zij tal van toekomstmogelijk heden zag. Een proefvlucht naar de Phi lippijnen om de mogelijkheden daar voor het luchtverkeer te verkennen stond reeds geruimen tijd op het pro gram. Door de plotselinge opdracht van den Amerikaan kreeg de Knilm thans de gelegenheid een dergelijke vlucht te maken zonder dat dit haar budget bezwaarde, doch de kosten in tegendeel gedekt konden worden. Vrijdagochtend 9 October, kort voor tien uur arriveerde de „Kwak" uit Ne derland te Batavia. Een half uur later, vertrok een Douglas machine van de Knilm reeds weer van het vliegveld be stuurd door den piloot Van Breemen met als overige leden der bemanning den mecanicien De Lorme, en den ra diotelegrafist Van Ende, terwijl zich, verder behalve de heer Ekins aan boord bevonden de vertegenwoordiger van de Knilm in Nederlandsch-Indië, H. Nieu- wenhuis en de chef van den technischen dienst P. de Bree; ook een groote hoe veelheid post werd vervoerd. Via Soe- rabaia ging het naar Bandjirmassin op Borneo, een afstand van twee uur vlie gen, en toen nog anderhalf uur verder naar Balikpapan, waar de nacht van Vrijdag op Zaterdag werd doorgebracht. Zaterdagmorgen werd de reis niet eens zoo bijzonder vroeg voortgezet en na een korte tusschenlanding te Zamboan- ga op de Zuidelijke Philippijnen arri veerde de Douglas te 17.45 uur pl. tijd op het vliegveld van Manilla. Hiermede was de eerste passagiersvlucht van Ne- derlandsch-Indië, met name van Bata via en Soerabaia, naar de hoofdstad der Philippijnen volbracht. In een onderhoud, dat het A.N.P. met den directeur van de Knilm, jhr. H. K. B. Rendorp mocht hebben, heeft deze uiteengezet, van hoe groote beteekenis deze vlucht voor de verdere ontwikke ling van de Nederlandsche luchtvaart in het Verre Oosten en voor het lucht verkeer in het algemeen is. Reeds ge ruimen tijd geleden zag men de betee kenis in van een luchtverbinding tus- schen de Philippijnen en Nederlandsch- Indië. Deze verbinding is echter in den laatsten tijd van nieuwe actueele be teekenis geworden, toen de Amerika nen met hun postvluchten over den Stil len Oceaan zoodanige resultaten hadden bereikt, dat zij besloten met ingang van deze maand ook passagiers te gaan ver voeren van San Francisco naar Manil la. De opening van dezen nieuwen vliegdienst met de reeds bekend ge worden Clipper-vliegbooten geeft een luchtverbinding van Manilla naar Java een geheel nieuw aspect. Want niet al leen dat de Amerikaansche reizigers daardoor de mogelijkheid krijgen in zeer korten tijd behalve de Philippijnen ook Nederlandsch-Indië te bereiken, zij zouden dan ook in zeer korten tijd de Straits-Settlements, Zuid China en Britsch-Indië kunnen bereiken. Reeds twee jaar geleden heeft de Ne derlandsche regeering te Washington vergunning gevraagd voor het openen van een dienst door de Knilm op Ma nilla. Diplomatieke formaliteiten ver tragen de afwikkeling van deze aanvra ge nog. Indien de vergunning af komt zal de Knilm ten spoedigste overgaan tot het openen van een wekelijkschen dienst op Manilla, aansluitende op de aankomst van de Clippers en tevens aansluiting gevende op den dienst Ba- tavia-Amsterdam der K.L.M., die onge twijfeld profijt van deze verbinding zou trekken. Zoodra deze mogelijkheid werkelijk heid is geworden, wordt de oude kwestie weer actueel, die betrekking heeft op de verbinding door de lucht van Nederlandsch-Indië met Australië. Nog steeds heeft de Nederlandsch-Indi- sche regeering de vurig verbeide toe stemming van het Australische gouver nement niet verkregen doch jhr. Ren dorp was van meening, dat de aspecten gunstiger waren dan tevoren. Het hoofdbestuur van „Volksonder wijs" heeft het volgende schrijven aan de regeering toegezonden: (n.s.j „Volksonderwijs" wist, hoe het onderwijs -in 't bijzonder ons lager- en voorbereidend onderwijs in zijn bestaan en zijn ontwikkeling grote scha de lijdt door de vele maatregelen, die ter wille van de bezuiniging door de Re gering in de laatste jaren zijn genomen. Wij wisten dat, en hebben met alle in spanning en ten koste van onze finan ciën in volle toewijding gepoogd, de toe passing van deze maatregelen, zoveel dit mogelijk en in onze macht was, te verzachten. Het jongste uitgebrachte Verslag van de Staat van het Onderwijs in het Ko ninkrijk der Nederlanden heeft van of ficiële zijde dit weten een ontstellende bevestiging doen ondergaan. Uit zo goed als alle inspecties klinkt Elkander kennen en achten is: el kander liefhebben. de roep om verbetering van schooltoe- standen in net belang van de toestand van ons onderwijs, dat is de toekomst van meer dan een millioen kinderen, die nu onder steeds moeilijker worden de omstandigheden moeten worden on derwezen en opgevoed. Het aantal leerlingen onder leiding van één onderwijzer is steeds groter ge worden en heeft in dorpen als in steden een hoogtepunt bereikt, waarop het ge ven, als het ontvangen van aan rede lijke eisen voldoend onderwijs op dui zenden scholen zo goed als niet meer mogelijk wordt. Dit klemt te meer, nu de gevolgen van de crisis, die ons volk en ons land door maakt, zich maar al te veel openbaart in een ongekende toeneming van school verzuim, dit mede in verband met de ontstane armoede in duizenden gezin nen. Schoolvoeding en schoolkleding van gemeentewege of van particuliere zijde in de bestaande omstandigheden te méér nodig wordt bijna niet meer verstrekt. Op de budgetten van de ge meenten worden voorgenomen uitgaven daarvoor geschrapt. De lichjamelijke toestand veroorzaakt een steeds groter wordend aantal ziektegevallen. Tekort aan lichamelijke verzorging der leerlin gen is oorzaak van de algemene klacht der bij het onderwijs werkzame leer krachten deze zelf in hun materiële toestand door voortdurende salaris-ver- lagingen een steeds moeilijker bestaan lijdend over het steeds verminderend vermogen der leerlingen tot het opne men der leerstof en het onrustbarend achteruitgaan der mentaliteit van onze jeugdige schoolbevolking. Sociale misstanden zijn oorzaak zo wordt gerapporteerd dat honderden kinderen, van welke velen nog slechts elf jaar oud zijn, landarbeid verrichten, terwijl duizenden volwassen arbeiders werkloos zijn. De nijpende zorgen van de huismoe ders worden nog vergroot, nu ze hun kleinen niet of op pas oudere leeftijd aan enig bewaarschool- of voorberei dend onderwijs kunnen doen deelnemen, waar dit onderwijs door tal van ge meentebesturen niet meer kan worden gegeven, dan wel gesteund. Het mag, het kan in ons vaderland, om de wille van de kinderen van heden, die in de toekomst de mannen en vrou wen hebben te zijn, die in weer betere tijden ons volk zullen samenstellen, zo niet langer voortgaan. Ons Hoofdbestuur wendt zich met al de aandrang, waarover het met zijn meer dan 600 afdeelingen, over het ge hele land verspreid, beschikt, tot Uwen raad, om het van U te vragen, aan deze toestand een einde te maken. Zijn tot nu toe onvervuld gebleven wensen en verlangens heeft het in on derscheiden adressen aan de Regering kenbaar gemaakt. De vervulling er van zal aan de klachten, door de Rijksin spectie in het verslag over de Staat van Onderwijs in 1936 geuit, op de z.i. juiste wijze, kunnen tegemoetkomen. Ons Hoofdbestuur vraagt die vervul ling van U op zo kort mogelijke termijn in naam van onze vereniging, ter wille van de kinderen, die thans op de schoolbanken van het openbaar en het bijzonder onderwijs in ons land hun plaats hebben. OUD-BURGEMEESTER STULEMEYER OVERLEDEN. In het St. Franciscus gasthuis te Rot terdam is Zaterdag op 69-jarigen leeftijd overleden de heer H Stulemeyerf oud- burgemeester van Schiedam en oud-wet houder van Rotterdam.) De heer Stulemeyer was oorspronke lijk voor het onderwijs opgeleid, doch ging spoedig in den handel. In 1906 ves tigde hij zich te Rotterdam, waar hij in betrekking kwam bij de Rotterdamsche huidenclub. In 1909 werd hij voor de r.k. fractie lid van den Rotterdamschen gemeenteraad. In 1911 werd hij benoemd tot wethouder, welke functie hij tot 1919 bekleedde. In 1918 werd de heer Stule meyer benoemd tot lid van de Tweede Kamer, hetgeen hij gebleven is tot 1925. In 1924 werd hij benoemd tot burge meester van Bergen op Zoom, welke standplaats hij in 1929 verwisselde voor Schiedam. In 1935 is de heer Stulemeyer als burgemeester van deze gemeente af getreden. De heer Stulemeyer was reeds langen tijd ziek geweest. DE GEDUPEERDE MOSSEL HANDELAREN VERGADEREN TE BERGEN OP ZOOM. Zaterdagmiddag vergaderden in ho tel „de Schelde" te Bergen op Zoom de gedupeerde mosselhandelaren. De ver gadering was uitgeschreven door de heeren mr. Hertog en Dirven te Ber gen op Zoom en stond onder leiding van mr, Hartog. Z;; werd bijgewoond door 't lid der Tweede Kamer, den hr. Drop. Het doel der vergadering werd uiteengezet door mr. Dirven, die in korte trekken weergaf hoe door de com binatievorming, welke onder het oude bestuur van het C. V. K. is tot stand gekomen, verschillende handelaren zijn uitgesloten. De vraag is nu, hoe wij deze gedupeerden daar weer in opge nomen krijgen. Vooralsnog ligt het voor de hand dat de minister het combinalie- s'elsel niet heeft losgelaten maar dit wil behouden. Vrijheid v,an handel zal nog niet zijn te verkrijgen, en daarom moeten we middelen beramen hoe deze menschen ingeschakeld te krijgen. De heer Drop zette verschillende dingen uiteen, waarover een breede bespreking werd gevoerd. Verschillende aanwezigen wilden een vrijen handel doch er werd betoogd dat dit zeer moeilijk te krijgen zal zijn, om- d,at er verschillende bezwaren aan vast zitten. Als gevolg van deze discussie werd besloten een commissie te vormen welke pogingen bij het Centraal Ver koopkantoor zal aanwenden om de ge dupeerde menschen in de combinatie opgenomen te krijgen. Voorzitter van deze commissie is mr. A. J. Dirven, leden de heeren C. Lin- denberg en J. Bom Lzn. te Yerseke; A. Jumelet te Bruinisse en B. W. Baai te Tholen, De commissie zal met den grootsten spoed probeeren deze zaak in het rei ne te brengen. HET KANAAL DOOR ZUID-BEVELAND JUBILEERT. Op 12 October 1866 werd het kanaal door Zuid-Beveland voor de scheepvaart opengesteld. Het is dus heden 70 jaar geleden, dat de nieuwe vaarweg in ge bruik werd genomen. In de jaren vóór 1914 was het het drukst, bevaren kan,aal van Europa. On geveer 70,000 schepen passeerden toen per jaar. Zooals men weet wordt het kanaal thans over zijn geheele lengte verbreed, daar de passage voor de grooter wor dende Rijnschepen te sm,al werd. De breedte van dijk tot dijk wordt ruim 140 meter. Nog steeds vindt een druk verkeer door het kanaal plaats, al is dit niet meer zoo groot als het vóór 1914 was. Op het bureau van poHtie alhier bevinden zich een damesrijwiéT met dub bele rem en een heerenrijwiel als „ge vonden voorwerpen". Degenen, die een rijwiel vermissen, Kunnen zich bij de po litie vervoegen. i@E$a Een belangrijke opdracht uit Zuid-Afrika. Nadat aan een Duitsche, een Engel sche en een Nederlandsche kerkorgelfa- briek plannen zijn gevraagd voor den bouw van het nieuwe orgel voor de kerk van Krugersdorp in Transvaal is, naar het A, N. P. meldt, besloten, dat het instrument in Nederland zal worden gebouwd. De opdracht is verstrekt >aan de orgel bouwers A. S. J. Dekker te. Goes. Het nieuwe orgel wordt gebouwd volgens electrisch-pneumatisch systeem. De kla vieren met zuiver ivoor belegd hebben een omvang van 61 toetsen, het pedaal 32 toetsen. De speeltafel en het pedaal worden ingericht onder keur en voorschriften van het Koninklijke College van orga nisten in Engeland. Levering en monta ge zal door de Dekker-fabriek, geheel bedrijfsklaar in de kerk, in den loop van het jaar 1937 geschieden. Ned. Ornithol. Vereeniging. Een vijftientalleden van de Ned. Or nithologische Vereeniging hield gisteren in hotel „De Korenbeurs" een vergade ring onder leiding v,an zijn voorzitter prof. dr. Beaufort. Daarna werd een excursie naar den Sloedam gemaakt, die in velerlei op zicht een groot succes was. Middelburg, 12-X-'36. Zaterdag en Zon dag hoogste lucht temperatuur 12.6 °C (55 °F); laagste 4.3 °C (39 °F). Heden 9 h: 10.7 C; 12 h 12.2 °C. 0.4 mm regen of neerslag. Hoogste barometerstand te dezer stede, in het afgeloopen etmaal: 771 mm; laagste 768 mm. Hoogste barometerstand in het Euro- peesche waarnemingsgebied: 772.9 mm te Valentia; laagste 740.9 mm te Ingö. Verwachting tot morgenavond: Meest matige, later tijdelijk toenemen de Z.W. tot W. wind, aanvankelijk hali tot zwaar bewolkt, later betrokken met tijdelijk regen, vooral des avonds zach ter. Zon op: 6 h 21; onder: 17 h 12. Licht op: 17 h 42. Maan op: 3 h 14; onder 15 h 43 N.M. 15 October. Hoog- en Laagwater te Vlissingen: October. Hoogwater. Laagwater. Ma. 12 11.41 5.40 18.10 Di. 13 0.08 12.16 6.21 18.49 Wo. 14 0.42 12.47 6.55 19.22 Hoog- en Laagwater te Wemeldinge: October. Hoogwater. Laagwater. Ma. 12 1.01 13.25 6.48 19.07 Di. 13 1.48 14.04 7.33 19.47 Wo. 14 2.26 14.38 8.06 20.19 Westkapelle is 28 min. en Domburg 23 min. vroeger; Veere 38 min. later. (S springtij.) B. en W. hebben den Raad de vol gende voordracht aangeboden voor de benoeming van een recretaris-rentmees- ter van het weeshuis en van het gast huis: 1. W. de Ruiter, 2. J. v. d. Hof, beiden alhier. Zaterdagavond vond in „Britan nia" een feestavond plaats ter gelegen heid van het 30-jarig bestaan van de plaatselijke afdeeling van Jen Alg. Ned. Metaalbewerkersbond. De bondsvoorzitter, de heer H. v. d. Bom hield een rede; de „Volksstem" bracht enkele liederen ten gehoore en Jan Lemaire declameerde. HANSWEERT. De heer J. Geldof sluiswachter te Veere wordt met ingang van 16 Oct. a.s. overgeplaatst als sluis- knecht naar Hansweert PROFIJT VAN DE DEVALUATIE. IERSEKE, De devaluatie heeft voor onze plaats wat de export van oesters en mosselen betreft geen schadelijke ge volgen. Integendeel, de meeste firma's hebben voor hun waar denzelfden prijs in buitenlandsche munt uitgedrukt kun nen handhaven en ontvangen dus meer guldens. Anderzijds is noch in het aanschaffen van materiaal of in de vracht of in het werkloon eenige prijsstijging ingetre den., Dus in 't algemeen gesproken en voorloopig beschouwd kan niet anders dan gezegd worden, dan dat de waarde vermindering van ons betaalmiddel een gunstig'en invloed zal hebben op de zwaar beproefde oestercultuur. m IERSEKE. Vrijdag' en Zaterdag 11. zijn van de Belgische kust niet minder dan ongeveer 2000 tonnen mosselzaad naar de Zeeuwsche Stroomen aangevoerd. De prijs is f 1,50 a 1,60 per ton. Alg. Vergadering Muziekbond. OOSTBURG. Onder leiding van den heer C. van Overbeeke uit Aardenburg, waarnemend voorzitter, had Zaterdag te Oostburg een algemeene vergadering plaats van den Muziekbond voor Z. Vlaanderen; behalve St. Kru s waren alle afdeelingen vertegenwoordigd. Op voorstel van het bestuur werd besloten in het komende seizoen, tegen 't laatst van Februari of 't begin van Maart, weder een solistenconcours te organiseeren. Als jury zullen optreden de heeren J. Ros en C. bchijve, resp. directeur der Koninklijke Aardenburg- sche Fanfare en van de Muziekvereeni- ging „Harmonie" te Oostburg. Na ampele bespreking werd besloten, dat het bestuur in overleg met beide genoemde heeren voor nog een derde jurylid zal zorgen. De heer S. Lako te Zuidzande zal voor de begeleiding met piano zorgen, behoudens voor die deel nemers, die hun eigen begeleider mee-

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1936 | | pagina 1