W.9de
PI 613
Ingrijpende nieuwe verkeersregels.
WEER EN WIND.
BINNENLAND.
KERK EN S0R00L.
NUMMER 235.
TWEE BLADEN.
MAANDAG
5 OCTOBER 1936.
EERSTE BLAD.
179e JAARGANG.
De belangrijkste bepalingen uit het heden afgekon
digde nieuwe Motor- en Rijwielreglement.
's Nachts geen geluids
signalen.
Het koninklijk bezoek aan
Schiedam.
Jhr. A. S. E. van Tets overleden.
Het minste tandbederf,
#t<wwcU*U
MIDDEL BURGSCIK COURANT
'Dagblad Voor Middelburg, Goes en agent-
icbap Vlissingen f 2.30, elders 2.50 per
kwartaal Week-abonn. in Middelburg en
Goes 18 ct. p. w. Advertentiën 30 ct. per
regel, Ingez. mededeelingen 60 ct. p. r.
contr. voor beide veel lager; tar. op aanvr.
GOESCHE COURANT
Uitgeefster Naamlooze Vennootschap „De Middelburgsche Courant"; Bureaux Lange Sint Pieterstraat te Middelburg.
Telefoon Redactie 269, Administratie 139 Postrekening no, 43255 Kantoor te GOES: Turfkade, telefoon 17.
Aangesloten bi) het Bureau voor Publiciteitswaarde der Vereeniging de Nederlandsche Dagbladpers.
Familieberichten en dankbetuigingen 1—ÏJ
regels 2.10, elke r. u. S0 ct Rubriek
„Kleine Advertentiën", ten hoogste 6 regeis,
i 75 ct. bij vooruitbetaling Adv. mat
„Brieven" of „Bevragen bureau dezer cs»>
rant" 10 ct. extra Bewijsnommers 5 cent.
Heden is afgekondigd staatsblad no.
578, houdende hetkoninklijk besluit van
18 September 1936 tot nadere wijziging
van het motor- en rijwielreglement.
Uit de vele bepalingen en voorschrif
ten, welke daarin zijn opgenomen, heeft
het' ANP., niet welwillende medewer
king van den A.N.W.B., het volgende
overzicht samengesteld:
Voorrangswegen
De allerbelangrijkste bepaling' is on
getwijfeld de instelling van zg. voor
rangswegen. Het verkeer dat daarop
rijdt, heeft bij kruisingen, splitsingen,
enz, voorrang zoowel boven het voor
hem van links als van rechts naderende
■verkeer.
Hoe de voorrangswegen aangeduid
zullen worden zal op in motor- rijwiel
beschikking te bepalen wijze aan de
weggebruikers worden kenbaar ge
maakt
Niet alleen op als zoodanig aange
duide voorrangswegen heeft zoowel het
van links af van recht komende verkeer
voorrang, doch bij kruising van een ver
harden weg met een onverharden weg of
een rijwielpad wordt de verharde weg
als hoofdweg beschouwd.
In het nieuwe motor- en rijwielregle
ment is nu ook de verplichting vastge
legd, in elk geval voorrang te verleeneri'
aan begrafenisstoeten, tot dusverre gold
deze verplichting' voor trams en mili
taire colonnes..
Inhalen van trams.
Als grondregel geldt, dat men trans
rechts moet voorbijrijden, indien ter
rechterzijde evenwel niet voldoende
wegbreedte is, mag men de tram ook
links inhalen. Een tram die ten behoe
ve van de passagiers stilstaat, mag men
slechts dan voorbijrijden aan de zijde
waar moet worden in- of uitgestapt, in
dien daar een vluchtheuvel ligt of door*
het trampersoneel toestemming tot door
rijden wordt gegeven.
Vluchtheuvels.
Het langzame verkeer (fietsers, paar-
denkarren, enz.) moet vluchtheuvels,
(daaronder begrepen tramuitstapheu-
vels) altijd rechts voorbijrijden, Voor
auto's en motorrijwielen geldt deze ver
plichting' eveneens, tenzij op den vlucht
heuvel is aangegeven, dat ter weerszij
den mag worden voorbijgereden.
Niet hinderlijk stilstaan.
Tot dusverre was alleen het rijden
verboden op zoodanige wijze, dat men
de veiligheid in gevaar breng't of de vrij
heid van het verkeer belemmert. Dit
voorschrift is nu ook uitgebreid tot het
stilstaan (zoowel met auto's motorrijwie
len als handkarren, enz)
Het is verboden, op bruggen stil te
staan. Voor uitritten en binnen 8 meter
van autobushaltebordjes mag men al
leen stilstaan voor onmiddellijk in- en
uitstappen, In bochten binnen bebouwde
kommen en onoverzichtelijke bochten
daarbuiten, binnen 8 meter van vlucht
heuvels of binnen 8 meter van straat
hoeken is het daarenboven ook nog toe
gestaan, onmiddellijk te laden of te los
sen.
Hoffelijkheid, een gelijkmatig hu
meur, verdraagzaamheid en medelij
den, dat zijn bewijzen van een goed
hart.
Tusschen een half uur na zonsonder
gang en 10 uur des avonds mag men, in
dien een geluidssignaal noodig is, in
plaats van zoo'n sein ook knipperen met
de koplichten. Van 10 uur 's avonds tot
een half uur voor zonsopgang zijn ge
luidssignalen verboden (tenzij natuurlijk
in een noodgeval. Dan moet men echter
tevens zichtbaar vaart verminderen).
Voorts zijn nu ook bepalingen vastge
steld inzake de maximum geluidssterkte
van den hoorn en in het algemeen ook
van het geluid, dat het motorrijtuig' voor
brengt. Voor ziekenauto's is een spe
ciaal drietonig signaal voorgeschreven.
Lantaarns van motorrijtuigen.
Automobielen, motorische bakfietsen,
motorrijwielen met zijspan, kortom alle
motorrijtuigen op meer dan twee wie-
Jen, moeten aan de voorzijde voorzien
zijn van twee ongeveer even heldere
gele of witte lichten, aangebracht op
nadere te bepalen wijze (overgangster
mijn tot 1 Jan. 1938).
Auto s, langer dan 9 meter, moeten
boven hun roode achterlicht een tweede
rood achterlicht voeren (lengtelicht),
zoodat men direct ziet, dat men een zeer
lange auto moet inhalen.
De bermlampen (mistlampen) moeten
links zitten. Hun stralen moeten bij na
dering van andere weggebruikers, rechts
gericht zijn.
Alleen als een auto staat op een als
zoodanig aangeduid parkeerterrein of
niet verder dan 30 m van een brandende
straatlantaarn behoeven de lichten bij
avond niet te branden.
Een rechts lang's den weg stilstaande'
auto behoeft slechts één lichtbron te
voeren (links aangebracht, naar achter
ren rood en naar voren wit licht ge
vend.) Een links van den weg stilstaande
auto mag van 1 Jan. 1938 af slechts een
lichtbron voeren (rechts aangebracht,
naar voren rood en naar achteren wit
licht gevend).
Verblindend licht.
Verblindend licht is verboden:
le. voor wielrijders onder alle om
standigheden;
2e. voor motorrijtuigen tijdens het stil
staan;
3e. voor motorrijtuigen tijdens het rij-;
den:
a. binnen bebouwde kommen, waar
straatverlichting aanwezig is,
b. tijdens het tegemoetkomen van de
overige weggebruikers van het moment
af, dat de tegenligger zich in de gerichte
stralenbundels der koplampen bevindt
tot het oogenblik, waarop men elkaar
gepasseerd is.
Snelheid en. verlichting.
1e.. Motorrijtuigen die niet sneller rij
den dan 40 km per uur behoeven den
weg voor zich niet verder dan tot op 25
m te verlichten.
2e. Motorrijtuigen die sneller rijden
dan 40 km per uur moeten den weg tot
op minstens 100 m voor zich verlichten.
De minister van waterstaat kan voorts
bepalen, dat op sommige wegen ver
blindend licht steeds verboden is (bv.
waar natriumverlichting aanwezig is).
Hier moet men dus hetzij met stadslicht
rijden of met gedimde koplampen).
Verlichting van rijwielen.
Voor wielrijders is verblindend licht
steeds verboden. Een rood rijwielachter
licht met reflector is van 1 Jan, 1938 ai
verplicht. Het witte achterspatbord,
waarvoor eenige voorschriften worden
gegeven, wordt gehandhaafd.
Diversen.
Het is verboden, een voorrijdende
auto in te halen, indien deze op zijn
beurt al bezig is een voor hem uit rij
dende auto voorbij te rijden. Bij het in
gehaald worden moet men zooveel mo
gelijk rechts houden en mag men zijn
snelheid niet vermeerderen.
Naast den autobestuurder mogen
slechts dan twee personen zitten indien
de totale breedte van de bank minstens
140 cm bedraagt (120 cm, indien die per
sonen nog geen 12 jaar oud zijn).
Voor fietsers die op een rijwielpat
rijden, dat geen deel uitmaakt van een
verharden weg, is een verharde we
welke hun pad kruist, in alle gevalle,
een hoofdweg. Wordt hun pad gekruis
door een niet-verharden we^ of door een
andere soortgelijk rijwielpad, dan geldt
de bestaande regel: „rechts gaat voor".
Er zijn nieuwe voorschriften opgeno
men, waarin aangegeven wordt, hoe tij
delijke wegafsluitingen en omleggingen
moeten worden aangegeven.
Het zware verkeer.
Massieve banden worden verboden,
behalve voor aanhangwagens. De we-
genindeeling wordt grondig herzien. Mo
menteel zijn de wegen in vier groepen
verdeeld (le, 2e en 3e klas-wegen, als
mede wegen, die niet ingedeeld zijn). De
voornaamste restricties zullen in het
vervolg slechts g'elden voor de zg. b-
waarop men rijden mag mits de
teitehjke wieldruk 2400 kd niet over
schrijdt (max. breedte 2,10 m)
Indien een weg niet als b-weg is aan-
gegeven wordt hij als a-weg beschouwd
(ongeveer gelijk te stellen met de hui-
dige eerste-klaswegen).
In het inschrijvingsbewijs wordt in het
vervolg vermeld, dat, indien aan be
paalde eischen is voldaan, de wagen
voor veevervoer mag worden gebezigd.
Op a-wegen gelden de volgende snel
heidsbeperkingen: voor zware motorrij
tuigen
le. Geen limiet voor autobussen en
andere zware motorrijtuigen op lucht
banden, mits hun wieldruk de 2400 kg
niet overschrijdt.
2e. 60 km per uur voor autobussen bo
ven 2400 kg wieldruk.
3e. 45 km per uur voor andere zware
motorrijtuigen boven 2400 kg wieldruk,
alsmede voor aanhangwagens boven 350
kg wieldruk.
In alle bovenstaande gevallen moeten
de voertuigen voorzien zijn van lucht
banden. Hebben zij cushionbanden, dan
is de maximumsnelheid 20 km per uur
en voor aanhangwagens met massieve
banden slechts 12 km per uur.
Op b-wegen gelden de volgende snel
heidsbeperkingen voor zware motorrij
tuigen:
le. 40 km per uur voor autobussen
tot en met 2400 kg wieldruk;
2e. 30 km per uur voor andere zware
motorrijtuigen tot en met 2400 kg wiel
druk;
3e. 30 km per uur voor aanhangwa
gens boven 350 kg wieldruk.
N.B. Wieldrukken boven 2400 kg zijn
op b-wegen niét toegelaten. Voor Cushi
on- en massieve banden geldt hetzelfde
als voor a-wegen.
In het bovenstaande wordt verstaan
onder:
a. Autobussen: motorrijtuigen, waar
van alle wielen voorzien zijn van lucht
banden en die zijn ingericht voor het
vervoer van ten minste acht personen
buiten den bestuurder,
b. Zware motorrijtuigen: motorrijtui
gen, niet vallende onder a, waarvan alle
wielen voorzien zijn van luchtbanden en
waarvan de belasting van eenig wie
meer dan 1800 kg bedraagt.
c. Motorrijtuigen of aanhangwagens
voorzien van cushionbanden: motorrij
tuigen of aanhangwagens, waarvan de
wielen voorzien zijn van cushionbanden
of waarvan sommige wielen van lucht
banden en de andere van cushionbanden
voorzien zijn.
d. Aanhangwagens, voorzien van mas
sieve banden: aanhangwagens, waarvan
alle of sommige wielen voorzien zijn van
massieve banden.
Het bezoek, dat H.M, de Koningin
Zaterdag aan Schiedam en aan den
nieuwen kruiser „De Ruyter" heeft ge
bracht, is door prachtig weer beguns
tigd.
Nadat de plechtige indienststelling
plaats gevonden had, heeft de Koningin
in de commandantskajuit de leden der
bemanning welke een onderscheiding
ontvangen hadden, in verband met de
indienststelling van den kruiser, bij zich
ontboden en zich enkele oogenblikken
met hen onderhouden.
De plechtigheid op de „De Ruyter'
duurde precies een uur. Toen klonken
weer de signalen en de commando's en
nam de Koningin bij de loopbrug af
scheid van de officieren van den krui
ser. De commandant vergezelde H,. M.
tot bij de auto's welke inmiddels de
terreinen waren opgereden tot voor den
kruiser.
De belangstelling op den terugweg
was grooter dan op den heenweg. Even
voor half vier reden de auto's den weg,
die naar het zgn.. petroleum-terrein
leidt op. Op het station dankte H. M.
voor een venster van het koninklijk sa
lonrijtuig voor de luide toejuichingen te
harer eere. Enkele minuten, nadat de
Koningin was ingestegen, vertrok de
trein.
Nadat H. M. met de leden van haar
gevolg vertrokken waren, was er gele
genheid voor de genoodigden, die op het
teirrein zich Ihadden opgesteld, den
kruiser te bezichtigen.
Zeer velen, onder wie tal van hoog
geplaatste militairen, en ook vele da
mes, maakten van deze gelegenheid ge
bruik.
Aanbieding van een radio-om-
roep-installatie.
Hedenmorgen heeft aan boord van
den Zaterdag in dienst gestelden krui
ser, Hr. Ms. „De Ruyter" de aanbieding
plaats gehad van het nationaal geschenk
aan den oorlogsbodem, bijeengebracht
door het Nederlandsch comité „Onze
Marine".
Dit geschenk bestaat uit een volledige
radio-omroepinstallatie, welke door de
N.S.F. te Hilversum werd gebouwd. Zij
heeft 17 vertakkingen door het geheele
schip. Uit de daarvoor ingerichte om-
roepkamer aan boord kunnen ten be
hoeve van de opvarenden drie verschil
lende programma's gelijktijdig worden
uitgezonden.
Van het comité waren bij de aanbie
ding aanwezig de heeren A. W. P. An-
genent, voorzitter; H. van Hasselt, 2e
voorzitter; J, H. P, Verhoeven, secreta
ris en W. J. van Dijck, lid.
De voorzitter van het comité, de hr.
A. W. P. Angenent, heeft bij de aanbie
ding een rede uitgesproken, waarin hij
er op wees, dat de toevoeging van Hr.
Ms. „De Ruyter" aan de marine onze
weermacht in niet geringe mate heeft
.versterkt.
Met voldoening maakte spr. gewag
van de groote belangstelling van het
Nederlandsche volk voor den nieuwen
kruiser, hetgeen tot uiting kwam toen
het comité zijn oproep voor het aanbie
den van een nationaal geschenk deed.
Spr. verzocht den commandant het
geschenk te willen aanvaarden, waarbij
hij een daarop betrekking hebbende
oorkonde overhandigde en de hoop uit
sprak, dat het geschenk bij de opvaren
den van Hr. Ms. „De Ruyter" de ge
dachte levendig zal houden, dat in alle
kringen van het Nederlandsche volk be
langstelling voor de marine aanwezig is.
De commandant van den kruiser, ka
pitein ter zee A. C. van de Sande La-
coste, aanvaardde daarop met een
woord van dank het nationaal geschenk.
Op 84-jarigen leeftijd is Zondagmid
dag te Den Haag overleden jhr. A. S.
E. Van Tets, gep.-iluitenant-kolonel
der cavalerie, kamerheer en adjudant
i. b. d. van H. M. de Koningin,
Jhr. A. S. E. van Tets werd 20 Octo
ber 1851 geboren te Middelburg. Zijn
vader de latere minister van binnen-
landsche zaken was toen commissaris
der koningin in Zeeland.
In 1869 nam jhr. Van Tets als vrijwil
liger dienst bij de huzaren, In 1889 werd
hij ritmeester en in 1893 instructeur van
het tweede regiment huzaren. In ver
band met zijn benoeming, in 1S94, tot
adjudant in gewonen dienst van H. M.
de Koningin, werd hij in dat jaar over
geplaatst naar den grooten staf. In 1901
volgde zijn benoeming tot majoor en in
1903 die tot luitenant-kolonel bij de ca
valerie.
Als adjudant van de Koningin heeft
jhr,. Van Tets indertijd deelgenomen
aan de missie bij de kroning van den
laatsten tsaar van Rusland.
Met ingang van 1 Januari 1904 werd
hem eervol ontslag uit den militairen
dienst verleend en tevens werd hij eer
vol ontheven van de functie van adju
dant der Koningin. Als zoodanig werd
hij toen in buitengewonen dienst be
noemd. Tevens werd hij kamerheer der
Koningin, ter beschikking van H. M. de
Koningin-Moeder. Deze laatste functie
heeft hij bekleed tot korten tijd voor
het overlijden van H. M,
Jhr. Van Test was ridder in de orde
van den Nederlandschen Leeuw en
grootofficier in de Huisorde van Oranje.
Voorts was hij in het bezit van een on-
derscheidingsteeken voor langdurigen
dienst als officier en werden hem talloo-
ze buitenlandsche onderscheidingen toe
gekend.
De teraardebestelling van het stoffe
lijk overschot zal Woensdag a.s. te half
12 geschieden op de algemeene begraaf
plaats aan de Kerkhoflaan te 's-Gra-
venhage.
Mr. W. H. J. TH. VAN BASTEN
BATENBURG f
Mr. W. H. J. Th. van Basten Baten
burg, oud-lid van de Eerste Kamer en
van de Tweede Kamer, oud-lid van den
centralen raad van beroep, is te Utrecht
overleden.
Mr. van Basten Batenburg werd 13
November 1862 geboren te Lichtenvoor
de.
De overledene was ridder in de orde
van den Nederlandschen Leeuw.
PRINS AXEL VAN DENEMARKEN
OP SCHIPHOL.
Prims Atxel van Denemarken is op
doorreis naar Londen gistermorgen om
11 uur 5 op Schiphol aangekomen. Met
het toestel van 12 uur 5 reisde hij door
naar Londen.
indien U poetst met wat goeds, dus met
Tube 60 en 40 ct. Doos 20 ct. IVOROL
(Ingez. Med.)
'1
Middelburg, 5-X-'36, Zaterdag en Zon
dag: hoogste luchttemperatuur 15.3
°C (60 °F); laagste 6.9 °C (45 °F). He
den 9 h: 8 °C; 12 h: 11.8 °C. 1.6 mm'
regen of neerslag. Hoogste barometer
stand te dezer stede, in het afgeloopen
etmaal: 773 mm; laagste 764 mm.
Hoogste barometerstand in het Euro-
peesche waarnemingsgebied: 774.3 mm
te Abiska; laagste 748.9 mm te Memel.
Verwachting tot morgenavond:
Zwakke tot matige wind uit O. rich
tingen, helder tot licht of half bewolkt,
waarschijnlijk droog, lichte nachtvorst,
weinig verandering in temperatuur over
dag.
Zon op: 6 h 09; onder: 17 h 28. Licht
op: 17 h 58. Maan op: 20 h 07; onder:
24 h 21. L.K. 7 Oct.
Hoog- en
Ma.
Di.
Wo.
Hoog-
Ma.
Di.
Wo.
5
6
7
en
5
6
Westkapelle is
23 min. vroeger;
(S springtij.)
Laagwater
October.
Hoogwater.
3.55 16.24
4.48 17.19
5.43 18.20
Laagwater te
October.
Hoogwater.
5.55 18.17
19.06
19.58
2§ min
Veere
te VlissinfsnJ
6.43
7.31
Laagwater.
10.29 22.56
11.24 23.50
12.19
Wemeidicgc:
Laagwater,
11.32
0.02 12.26
0.57 13.22
en Domburg
min. later,
38
DE VRIJHEIDSBOND EN DE
MONETAIRE POLITIEK.
In zijn Zaterdag j.l. gehouden verga
dering heeft het hoofdbestuur van de li
berale staatspartij „De Vrijheidsbond"
uitvoerige besprekingen gehouden over
de gevolgen, welke het loslaten van den
gouden standaard voor het economisch
leven van ons land kan hebben.
Het heeft uiting gegeven aan het re
sultaat dier besprekingen door het aan
nemen van de volgende motie:
„Het hoofdbestuur van de liberale
staatspartij „De Vrijheidsbond", overwe
gende, dat het huidig keerpunt in de Ne
derlandsche monetaire politiek tevens 'n
keerpunt in de economische politiek
moet beteekenen en een bij uitstek gun
stige gelegenheid biedt, om het econo
misch leven door het betreden van li
berale paden uit zijn neergang te ver
lossen;
acht het volstrekt noodzakelijk, van
stonde af aan heffingen en belastingen
ingrijpend te verminderen en daarbij
krachtig en doelbewust, zij het ook ge
leidelijk, de verdere belemmeringen, die
aan den handel in den weg zijn gelegd,
op te heffen en de kunstmatige steun-
verleening aan en inmenging in het be
drijfsleven te likwideeren, om te komen
tot een vrijer internationaal ruilverkeer
met herstel van het evenwicht in de bin-
nenlandsche economische verhoudingen."
Na des morgens door ds. C. Waar
denburg, emeritus predikant te Hille-
gersberg, te zijn bevestigd met de tekst
woorden uit Lucas 9 13a, heeft Zon
dagnamiddag ds. G. H. J. Marsman, ge
komen van Urk, als predikant der Ned.
Herv. Gem. te Bruinisse zijn intre
de gedaan.
De heer P. Schoonenboom, candi-
8saï ïe "s Gravenhage, vroeger te A r-
nemuiden woonachtig, is benoemd
tot hulpprediker te Leeuwarden.
Ned. Herv. Kerk.
Beroepen te Arnemuiden, cand. M,
Verkerk te Amsterdam.
Geref. Gem.
Tweetal te Aagtekerke, ds. J. Fraan-
je ïe Barneveld, en ds. M. Heikoop te
Utrecht.
Benoemd tot tijdelijk onderwij
zeres aan de O. L. school te Baar
land, mej E. C. van Noort, te Drie
wegen.