W.9de PI 613 Ingrijpende nieuwe verkeersregels. WEER EN WIND. BINNENLAND. KERK EN S0R00L. NUMMER 235. TWEE BLADEN. MAANDAG 5 OCTOBER 1936. EERSTE BLAD. 179e JAARGANG. De belangrijkste bepalingen uit het heden afgekon digde nieuwe Motor- en Rijwielreglement. 's Nachts geen geluids signalen. Het koninklijk bezoek aan Schiedam. Jhr. A. S. E. van Tets overleden. Het minste tandbederf, #t<wwcU*U MIDDEL BURGSCIK COURANT 'Dagblad Voor Middelburg, Goes en agent- icbap Vlissingen f 2.30, elders 2.50 per kwartaal Week-abonn. in Middelburg en Goes 18 ct. p. w. Advertentiën 30 ct. per regel, Ingez. mededeelingen 60 ct. p. r. contr. voor beide veel lager; tar. op aanvr. GOESCHE COURANT Uitgeefster Naamlooze Vennootschap „De Middelburgsche Courant"; Bureaux Lange Sint Pieterstraat te Middelburg. Telefoon Redactie 269, Administratie 139 Postrekening no, 43255 Kantoor te GOES: Turfkade, telefoon 17. Aangesloten bi) het Bureau voor Publiciteitswaarde der Vereeniging de Nederlandsche Dagbladpers. Familieberichten en dankbetuigingen 1—ÏJ regels 2.10, elke r. u. S0 ct Rubriek „Kleine Advertentiën", ten hoogste 6 regeis, i 75 ct. bij vooruitbetaling Adv. mat „Brieven" of „Bevragen bureau dezer cs»> rant" 10 ct. extra Bewijsnommers 5 cent. Heden is afgekondigd staatsblad no. 578, houdende hetkoninklijk besluit van 18 September 1936 tot nadere wijziging van het motor- en rijwielreglement. Uit de vele bepalingen en voorschrif ten, welke daarin zijn opgenomen, heeft het' ANP., niet welwillende medewer king van den A.N.W.B., het volgende overzicht samengesteld: Voorrangswegen De allerbelangrijkste bepaling' is on getwijfeld de instelling van zg. voor rangswegen. Het verkeer dat daarop rijdt, heeft bij kruisingen, splitsingen, enz, voorrang zoowel boven het voor hem van links als van rechts naderende ■verkeer. Hoe de voorrangswegen aangeduid zullen worden zal op in motor- rijwiel beschikking te bepalen wijze aan de weggebruikers worden kenbaar ge maakt Niet alleen op als zoodanig aange duide voorrangswegen heeft zoowel het van links af van recht komende verkeer voorrang, doch bij kruising van een ver harden weg met een onverharden weg of een rijwielpad wordt de verharde weg als hoofdweg beschouwd. In het nieuwe motor- en rijwielregle ment is nu ook de verplichting vastge legd, in elk geval voorrang te verleeneri' aan begrafenisstoeten, tot dusverre gold deze verplichting' voor trams en mili taire colonnes.. Inhalen van trams. Als grondregel geldt, dat men trans rechts moet voorbijrijden, indien ter rechterzijde evenwel niet voldoende wegbreedte is, mag men de tram ook links inhalen. Een tram die ten behoe ve van de passagiers stilstaat, mag men slechts dan voorbijrijden aan de zijde waar moet worden in- of uitgestapt, in dien daar een vluchtheuvel ligt of door* het trampersoneel toestemming tot door rijden wordt gegeven. Vluchtheuvels. Het langzame verkeer (fietsers, paar- denkarren, enz.) moet vluchtheuvels, (daaronder begrepen tramuitstapheu- vels) altijd rechts voorbijrijden, Voor auto's en motorrijwielen geldt deze ver plichting' eveneens, tenzij op den vlucht heuvel is aangegeven, dat ter weerszij den mag worden voorbijgereden. Niet hinderlijk stilstaan. Tot dusverre was alleen het rijden verboden op zoodanige wijze, dat men de veiligheid in gevaar breng't of de vrij heid van het verkeer belemmert. Dit voorschrift is nu ook uitgebreid tot het stilstaan (zoowel met auto's motorrijwie len als handkarren, enz) Het is verboden, op bruggen stil te staan. Voor uitritten en binnen 8 meter van autobushaltebordjes mag men al leen stilstaan voor onmiddellijk in- en uitstappen, In bochten binnen bebouwde kommen en onoverzichtelijke bochten daarbuiten, binnen 8 meter van vlucht heuvels of binnen 8 meter van straat hoeken is het daarenboven ook nog toe gestaan, onmiddellijk te laden of te los sen. Hoffelijkheid, een gelijkmatig hu meur, verdraagzaamheid en medelij den, dat zijn bewijzen van een goed hart. Tusschen een half uur na zonsonder gang en 10 uur des avonds mag men, in dien een geluidssignaal noodig is, in plaats van zoo'n sein ook knipperen met de koplichten. Van 10 uur 's avonds tot een half uur voor zonsopgang zijn ge luidssignalen verboden (tenzij natuurlijk in een noodgeval. Dan moet men echter tevens zichtbaar vaart verminderen). Voorts zijn nu ook bepalingen vastge steld inzake de maximum geluidssterkte van den hoorn en in het algemeen ook van het geluid, dat het motorrijtuig' voor brengt. Voor ziekenauto's is een spe ciaal drietonig signaal voorgeschreven. Lantaarns van motorrijtuigen. Automobielen, motorische bakfietsen, motorrijwielen met zijspan, kortom alle motorrijtuigen op meer dan twee wie- Jen, moeten aan de voorzijde voorzien zijn van twee ongeveer even heldere gele of witte lichten, aangebracht op nadere te bepalen wijze (overgangster mijn tot 1 Jan. 1938). Auto s, langer dan 9 meter, moeten boven hun roode achterlicht een tweede rood achterlicht voeren (lengtelicht), zoodat men direct ziet, dat men een zeer lange auto moet inhalen. De bermlampen (mistlampen) moeten links zitten. Hun stralen moeten bij na dering van andere weggebruikers, rechts gericht zijn. Alleen als een auto staat op een als zoodanig aangeduid parkeerterrein of niet verder dan 30 m van een brandende straatlantaarn behoeven de lichten bij avond niet te branden. Een rechts lang's den weg stilstaande' auto behoeft slechts één lichtbron te voeren (links aangebracht, naar achter ren rood en naar voren wit licht ge vend.) Een links van den weg stilstaande auto mag van 1 Jan. 1938 af slechts een lichtbron voeren (rechts aangebracht, naar voren rood en naar achteren wit licht gevend). Verblindend licht. Verblindend licht is verboden: le. voor wielrijders onder alle om standigheden; 2e. voor motorrijtuigen tijdens het stil staan; 3e. voor motorrijtuigen tijdens het rij-; den: a. binnen bebouwde kommen, waar straatverlichting aanwezig is, b. tijdens het tegemoetkomen van de overige weggebruikers van het moment af, dat de tegenligger zich in de gerichte stralenbundels der koplampen bevindt tot het oogenblik, waarop men elkaar gepasseerd is. Snelheid en. verlichting. 1e.. Motorrijtuigen die niet sneller rij den dan 40 km per uur behoeven den weg voor zich niet verder dan tot op 25 m te verlichten. 2e. Motorrijtuigen die sneller rijden dan 40 km per uur moeten den weg tot op minstens 100 m voor zich verlichten. De minister van waterstaat kan voorts bepalen, dat op sommige wegen ver blindend licht steeds verboden is (bv. waar natriumverlichting aanwezig is). Hier moet men dus hetzij met stadslicht rijden of met gedimde koplampen). Verlichting van rijwielen. Voor wielrijders is verblindend licht steeds verboden. Een rood rijwielachter licht met reflector is van 1 Jan, 1938 ai verplicht. Het witte achterspatbord, waarvoor eenige voorschriften worden gegeven, wordt gehandhaafd. Diversen. Het is verboden, een voorrijdende auto in te halen, indien deze op zijn beurt al bezig is een voor hem uit rij dende auto voorbij te rijden. Bij het in gehaald worden moet men zooveel mo gelijk rechts houden en mag men zijn snelheid niet vermeerderen. Naast den autobestuurder mogen slechts dan twee personen zitten indien de totale breedte van de bank minstens 140 cm bedraagt (120 cm, indien die per sonen nog geen 12 jaar oud zijn). Voor fietsers die op een rijwielpat rijden, dat geen deel uitmaakt van een verharden weg, is een verharde we welke hun pad kruist, in alle gevalle, een hoofdweg. Wordt hun pad gekruis door een niet-verharden we^ of door een andere soortgelijk rijwielpad, dan geldt de bestaande regel: „rechts gaat voor". Er zijn nieuwe voorschriften opgeno men, waarin aangegeven wordt, hoe tij delijke wegafsluitingen en omleggingen moeten worden aangegeven. Het zware verkeer. Massieve banden worden verboden, behalve voor aanhangwagens. De we- genindeeling wordt grondig herzien. Mo menteel zijn de wegen in vier groepen verdeeld (le, 2e en 3e klas-wegen, als mede wegen, die niet ingedeeld zijn). De voornaamste restricties zullen in het vervolg slechts g'elden voor de zg. b- waarop men rijden mag mits de teitehjke wieldruk 2400 kd niet over schrijdt (max. breedte 2,10 m) Indien een weg niet als b-weg is aan- gegeven wordt hij als a-weg beschouwd (ongeveer gelijk te stellen met de hui- dige eerste-klaswegen). In het inschrijvingsbewijs wordt in het vervolg vermeld, dat, indien aan be paalde eischen is voldaan, de wagen voor veevervoer mag worden gebezigd. Op a-wegen gelden de volgende snel heidsbeperkingen: voor zware motorrij tuigen le. Geen limiet voor autobussen en andere zware motorrijtuigen op lucht banden, mits hun wieldruk de 2400 kg niet overschrijdt. 2e. 60 km per uur voor autobussen bo ven 2400 kg wieldruk. 3e. 45 km per uur voor andere zware motorrijtuigen boven 2400 kg wieldruk, alsmede voor aanhangwagens boven 350 kg wieldruk. In alle bovenstaande gevallen moeten de voertuigen voorzien zijn van lucht banden. Hebben zij cushionbanden, dan is de maximumsnelheid 20 km per uur en voor aanhangwagens met massieve banden slechts 12 km per uur. Op b-wegen gelden de volgende snel heidsbeperkingen voor zware motorrij tuigen: le. 40 km per uur voor autobussen tot en met 2400 kg wieldruk; 2e. 30 km per uur voor andere zware motorrijtuigen tot en met 2400 kg wiel druk; 3e. 30 km per uur voor aanhangwa gens boven 350 kg wieldruk. N.B. Wieldrukken boven 2400 kg zijn op b-wegen niét toegelaten. Voor Cushi on- en massieve banden geldt hetzelfde als voor a-wegen. In het bovenstaande wordt verstaan onder: a. Autobussen: motorrijtuigen, waar van alle wielen voorzien zijn van lucht banden en die zijn ingericht voor het vervoer van ten minste acht personen buiten den bestuurder, b. Zware motorrijtuigen: motorrijtui gen, niet vallende onder a, waarvan alle wielen voorzien zijn van luchtbanden en waarvan de belasting van eenig wie meer dan 1800 kg bedraagt. c. Motorrijtuigen of aanhangwagens voorzien van cushionbanden: motorrij tuigen of aanhangwagens, waarvan de wielen voorzien zijn van cushionbanden of waarvan sommige wielen van lucht banden en de andere van cushionbanden voorzien zijn. d. Aanhangwagens, voorzien van mas sieve banden: aanhangwagens, waarvan alle of sommige wielen voorzien zijn van massieve banden. Het bezoek, dat H.M, de Koningin Zaterdag aan Schiedam en aan den nieuwen kruiser „De Ruyter" heeft ge bracht, is door prachtig weer beguns tigd. Nadat de plechtige indienststelling plaats gevonden had, heeft de Koningin in de commandantskajuit de leden der bemanning welke een onderscheiding ontvangen hadden, in verband met de indienststelling van den kruiser, bij zich ontboden en zich enkele oogenblikken met hen onderhouden. De plechtigheid op de „De Ruyter' duurde precies een uur. Toen klonken weer de signalen en de commando's en nam de Koningin bij de loopbrug af scheid van de officieren van den krui ser. De commandant vergezelde H,. M. tot bij de auto's welke inmiddels de terreinen waren opgereden tot voor den kruiser. De belangstelling op den terugweg was grooter dan op den heenweg. Even voor half vier reden de auto's den weg, die naar het zgn.. petroleum-terrein leidt op. Op het station dankte H. M. voor een venster van het koninklijk sa lonrijtuig voor de luide toejuichingen te harer eere. Enkele minuten, nadat de Koningin was ingestegen, vertrok de trein. Nadat H. M. met de leden van haar gevolg vertrokken waren, was er gele genheid voor de genoodigden, die op het teirrein zich Ihadden opgesteld, den kruiser te bezichtigen. Zeer velen, onder wie tal van hoog geplaatste militairen, en ook vele da mes, maakten van deze gelegenheid ge bruik. Aanbieding van een radio-om- roep-installatie. Hedenmorgen heeft aan boord van den Zaterdag in dienst gestelden krui ser, Hr. Ms. „De Ruyter" de aanbieding plaats gehad van het nationaal geschenk aan den oorlogsbodem, bijeengebracht door het Nederlandsch comité „Onze Marine". Dit geschenk bestaat uit een volledige radio-omroepinstallatie, welke door de N.S.F. te Hilversum werd gebouwd. Zij heeft 17 vertakkingen door het geheele schip. Uit de daarvoor ingerichte om- roepkamer aan boord kunnen ten be hoeve van de opvarenden drie verschil lende programma's gelijktijdig worden uitgezonden. Van het comité waren bij de aanbie ding aanwezig de heeren A. W. P. An- genent, voorzitter; H. van Hasselt, 2e voorzitter; J, H. P, Verhoeven, secreta ris en W. J. van Dijck, lid. De voorzitter van het comité, de hr. A. W. P. Angenent, heeft bij de aanbie ding een rede uitgesproken, waarin hij er op wees, dat de toevoeging van Hr. Ms. „De Ruyter" aan de marine onze weermacht in niet geringe mate heeft .versterkt. Met voldoening maakte spr. gewag van de groote belangstelling van het Nederlandsche volk voor den nieuwen kruiser, hetgeen tot uiting kwam toen het comité zijn oproep voor het aanbie den van een nationaal geschenk deed. Spr. verzocht den commandant het geschenk te willen aanvaarden, waarbij hij een daarop betrekking hebbende oorkonde overhandigde en de hoop uit sprak, dat het geschenk bij de opvaren den van Hr. Ms. „De Ruyter" de ge dachte levendig zal houden, dat in alle kringen van het Nederlandsche volk be langstelling voor de marine aanwezig is. De commandant van den kruiser, ka pitein ter zee A. C. van de Sande La- coste, aanvaardde daarop met een woord van dank het nationaal geschenk. Op 84-jarigen leeftijd is Zondagmid dag te Den Haag overleden jhr. A. S. E. Van Tets, gep.-iluitenant-kolonel der cavalerie, kamerheer en adjudant i. b. d. van H. M. de Koningin, Jhr. A. S. E. van Tets werd 20 Octo ber 1851 geboren te Middelburg. Zijn vader de latere minister van binnen- landsche zaken was toen commissaris der koningin in Zeeland. In 1869 nam jhr. Van Tets als vrijwil liger dienst bij de huzaren, In 1889 werd hij ritmeester en in 1893 instructeur van het tweede regiment huzaren. In ver band met zijn benoeming, in 1S94, tot adjudant in gewonen dienst van H. M. de Koningin, werd hij in dat jaar over geplaatst naar den grooten staf. In 1901 volgde zijn benoeming tot majoor en in 1903 die tot luitenant-kolonel bij de ca valerie. Als adjudant van de Koningin heeft jhr,. Van Tets indertijd deelgenomen aan de missie bij de kroning van den laatsten tsaar van Rusland. Met ingang van 1 Januari 1904 werd hem eervol ontslag uit den militairen dienst verleend en tevens werd hij eer vol ontheven van de functie van adju dant der Koningin. Als zoodanig werd hij toen in buitengewonen dienst be noemd. Tevens werd hij kamerheer der Koningin, ter beschikking van H. M. de Koningin-Moeder. Deze laatste functie heeft hij bekleed tot korten tijd voor het overlijden van H. M, Jhr. Van Test was ridder in de orde van den Nederlandschen Leeuw en grootofficier in de Huisorde van Oranje. Voorts was hij in het bezit van een on- derscheidingsteeken voor langdurigen dienst als officier en werden hem talloo- ze buitenlandsche onderscheidingen toe gekend. De teraardebestelling van het stoffe lijk overschot zal Woensdag a.s. te half 12 geschieden op de algemeene begraaf plaats aan de Kerkhoflaan te 's-Gra- venhage. Mr. W. H. J. TH. VAN BASTEN BATENBURG f Mr. W. H. J. Th. van Basten Baten burg, oud-lid van de Eerste Kamer en van de Tweede Kamer, oud-lid van den centralen raad van beroep, is te Utrecht overleden. Mr. van Basten Batenburg werd 13 November 1862 geboren te Lichtenvoor de. De overledene was ridder in de orde van den Nederlandschen Leeuw. PRINS AXEL VAN DENEMARKEN OP SCHIPHOL. Prims Atxel van Denemarken is op doorreis naar Londen gistermorgen om 11 uur 5 op Schiphol aangekomen. Met het toestel van 12 uur 5 reisde hij door naar Londen. indien U poetst met wat goeds, dus met Tube 60 en 40 ct. Doos 20 ct. IVOROL (Ingez. Med.) '1 Middelburg, 5-X-'36, Zaterdag en Zon dag: hoogste luchttemperatuur 15.3 °C (60 °F); laagste 6.9 °C (45 °F). He den 9 h: 8 °C; 12 h: 11.8 °C. 1.6 mm' regen of neerslag. Hoogste barometer stand te dezer stede, in het afgeloopen etmaal: 773 mm; laagste 764 mm. Hoogste barometerstand in het Euro- peesche waarnemingsgebied: 774.3 mm te Abiska; laagste 748.9 mm te Memel. Verwachting tot morgenavond: Zwakke tot matige wind uit O. rich tingen, helder tot licht of half bewolkt, waarschijnlijk droog, lichte nachtvorst, weinig verandering in temperatuur over dag. Zon op: 6 h 09; onder: 17 h 28. Licht op: 17 h 58. Maan op: 20 h 07; onder: 24 h 21. L.K. 7 Oct. Hoog- en Ma. Di. Wo. Hoog- Ma. Di. Wo. 5 6 7 en 5 6 Westkapelle is 23 min. vroeger; (S springtij.) Laagwater October. Hoogwater. 3.55 16.24 4.48 17.19 5.43 18.20 Laagwater te October. Hoogwater. 5.55 18.17 19.06 19.58 2§ min Veere te VlissinfsnJ 6.43 7.31 Laagwater. 10.29 22.56 11.24 23.50 12.19 Wemeidicgc: Laagwater, 11.32 0.02 12.26 0.57 13.22 en Domburg min. later, 38 DE VRIJHEIDSBOND EN DE MONETAIRE POLITIEK. In zijn Zaterdag j.l. gehouden verga dering heeft het hoofdbestuur van de li berale staatspartij „De Vrijheidsbond" uitvoerige besprekingen gehouden over de gevolgen, welke het loslaten van den gouden standaard voor het economisch leven van ons land kan hebben. Het heeft uiting gegeven aan het re sultaat dier besprekingen door het aan nemen van de volgende motie: „Het hoofdbestuur van de liberale staatspartij „De Vrijheidsbond", overwe gende, dat het huidig keerpunt in de Ne derlandsche monetaire politiek tevens 'n keerpunt in de economische politiek moet beteekenen en een bij uitstek gun stige gelegenheid biedt, om het econo misch leven door het betreden van li berale paden uit zijn neergang te ver lossen; acht het volstrekt noodzakelijk, van stonde af aan heffingen en belastingen ingrijpend te verminderen en daarbij krachtig en doelbewust, zij het ook ge leidelijk, de verdere belemmeringen, die aan den handel in den weg zijn gelegd, op te heffen en de kunstmatige steun- verleening aan en inmenging in het be drijfsleven te likwideeren, om te komen tot een vrijer internationaal ruilverkeer met herstel van het evenwicht in de bin- nenlandsche economische verhoudingen." Na des morgens door ds. C. Waar denburg, emeritus predikant te Hille- gersberg, te zijn bevestigd met de tekst woorden uit Lucas 9 13a, heeft Zon dagnamiddag ds. G. H. J. Marsman, ge komen van Urk, als predikant der Ned. Herv. Gem. te Bruinisse zijn intre de gedaan. De heer P. Schoonenboom, candi- 8saï ïe "s Gravenhage, vroeger te A r- nemuiden woonachtig, is benoemd tot hulpprediker te Leeuwarden. Ned. Herv. Kerk. Beroepen te Arnemuiden, cand. M, Verkerk te Amsterdam. Geref. Gem. Tweetal te Aagtekerke, ds. J. Fraan- je ïe Barneveld, en ds. M. Heikoop te Utrecht. Benoemd tot tijdelijk onderwij zeres aan de O. L. school te Baar land, mej E. C. van Noort, te Drie wegen.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1936 | | pagina 1