HONIG S BOUILLONBLOKJES 6 voor lOct. DE GOUDEN RAT MIDDELBURGSCHE KRONIEK van den DAG. DE COURANT TWEEDE BLAD VAN DE PROVINCIALE ZEEUWSCHE MIDDELBURGSCHE COURANT (W.O. DE GOESCHE CRT.) VAN ZATERDAG 22 AUGUSTUS 1936, No. 198. Bedenkelijke aspecten van den Spaanschen burgeroorlog. 1). Stijging van den Nederlandschen uitvoer. BAKKERSVAKWEDSTRIJDEN. Aan den Spaanschen burgeroorlog zit ten niet alleen internationaal-politieke, doch ook wijdvertakte economische kwesties vast. De economische structuur van de wereld is momenteel niet minder gevoelig voor allerhande invloeden van buitenaf dan de staatkundige. Het schijnt wel het noodlot te zijn van het tijdperk, waarin wij leven, dat telkens, wanneer een verbetering op bepaalde gebieden van het economisch leven zich begint af te teekenen, nieuwe belemmeringen werden opgeworpen, die den economi- schen wagen weder den verkeerden kant dreigen op te duwen. Langen tijd waren het de onzekere valuta-verhoudingen, die het doorzetten van een economisch herstel hebben tegengehouden en die nog altijd hun remmenden invloed doen gevoelen; de onrust, gewekt door den Italiaansch-Abessijnschen oorlog en de schade, die door de hiermede gepaard gaande sanctie-politiek aan het interna tionale handelsverkeer is toegebracht, liggen nog versch in het geheugen. Zelfc thans is de nawerking ervan nog te be speuren en wel in dien zin, dat Italië bij het hervatten van zijn handelsrelaties op zijn beurt, voor zoover het dit tenminste kan, „sancties" schijnt toe te passen, door bij voorkeur ie koopen in die lan den, welke niet aan de sancties tegen Italië hebben meegedaan. De Spaansche burgeroorlog vormt nu weer het donkere punt in de situatie. Hoe langer hoe duidelijker blijkt, dat het hierbij niet een strijd betreft, die binnen eenige weken zal worden beslecht. On danks de pogingen, om het conflict te localiseeren, moet juist bij een langer aanhouden van den strijd de kans op in ternationale verwikkelingen toenemen. Zonder dan nog te spreken van de ver mindering van de afzetmogelijkheden van buitenlandsche goederen in Spanje, alleen reeds wegens de groote risico's, die met zulke leveranties gepaard gaan. Het buitenland heeft reeds aanzienlijke bedragen van Spanje uit hoofde van goe derenleveringen te vorderen, die in ver band met de huidige situatie niet kunnen worden getransfereerd. In totaal gaat het hierbij om een be drag, overeenkomende met 180 millioen guldens, die aldus in Spanje „bevroren" zijn. s Helaas behoort ook weder de Neder- landsche exporthandel tot de gedupeer den. Uit de kringen van den Nederland- schen handel is reeds tot onze regeering het verwijt gericht, dat deze niet tijdig met het oog op de zeer ongunstige ontwikkeling van den toestand in Spam je gezorgd heeft voor een desnoods autonome clearing. In het tweede half jaar van 1935 had Nederland nog voor 3.8 millioen aan goederen uit Spanje betrokken, in het eerste halfjaar van 1936 voor 6.8 millioen. Althans een deel van deze millioenen had naar men meent kunnen worden aangewend voor betaling van de Nederlandsche leverin gen aan Spanje. De Nederlandsche re geering zou veel te lang gewikt en ge wogen hebben, terwijl de toestand in Spanje zich in steeds ongunstiger rich ting bleef ontwikkelen. Als resultaat hiervan zijn thans vele millioenen gul dens onzer exportvorderingen in Spanje bevroren, en het hierboven genoemde ciifer van Spanje's totale achterstallige schulden bewijst, dat het geruimen tijd kan duren, alvorens deze schulden be hoorlijk worden afgewikkeld, zoo het hiertoe al zal komen, wat gezien den huidigen toestand van verwarring geens zins zeker schijnt te zijn. In het gunstig ste geval zal ook Spanje moeten worden toegevoegd aan de reeks van landen, naar het Engelsch van PAUL TRENT. HOOFDSTUK I „Ik ben blij dat je er zoo goed uit ziet vanavond, Nadine". rafton keek glimlachend neer op cl dj mooie vrouw, die lui achterovergeleund lag op de divan, het hoofd met de ver- warde kastanje-brume krullen op een zwart kussen De Prinses wierp hem een snellen, spottenden blik toe. „Als jij mij een complimentje maakt, Philip, beteekent dat gewoonlijk, dat ik een buitengewoon vervelend karweitje voor je op moet knappen. Wat is het ditmaal?" vroeg zij met een zucht. „Iets, wat je waarschijnlijk zeer amu sant zult vinden De man is een type, dat jou wel ligt. Op en top een Engelsch- man; jong en buitengewoon knap, maar op de mannelijke wijze, die jij zoo be wondert", antwoordde Grafton lachend. „Je bent een vreemd mensch. Je be weert, dat je mij lief hebt en toch breng je mij steeds weer in aanraking met aan trekkelijke jonge mannen. Ben je nooit jaloersch? Ben je nooit bang dat ik je ontrouw zal worden?" vroeg Prinses Nadine Sulkoff kalm, maar haar goud bruine oogen straalden ondeugend. Philip Grafton greep haar bij den pols waarmede ons handelsverkeer zich via de clearing voltrekt. Hoe gemakkelijk de Spaansche bur geroorlog tot internationale verwikke lingen kan leiden, is deze week wel heel duidelijk gebleken uit het incident met het Duitsche s.s. „Kameroen". De aan houding van dit schip buiten de Spaan sche territoriale wateren moest wel een vinnige reactie te Berlijn tengevolge hebben. Vermoedelijk krijgt de zaak geen onheilige gevolgen, maar de Duit sche regeering heeft de bevelhebbers ha- rer oorlogsschepen, die in de buurt van het Iberisch schiereiland rondvaren, dan toch maar opdracht gegeven, geweld te gebruiken, als herhaling mocht voorko men. De kans opgevaarlijker incidenten wordt daarmee vergroot. Het zou zoo nuttig zijn, als de groote mogendheden nu eindelijk eens tot het sluiten eener deugdelijke non-interven- tie-overeenkomst konden geraken. Italië blijft echter maar traineer en. Mussolini schijnt van de mogelijkheid, den Spaan schen opstandelingen van allerlei benoo- digdheden te voorzien, nog maar steeds geen afstand te willen doen,*). Het is intusschen zeer de vraag, of hij hiermee niet een spel speelt, dat hemzelf in vervolg van tijd duur te staan zal ko men. De hulp der Italianen heeft gene raal Franco o.a. in staat gesteld, om eenige duizenden Mooren naar Spanje over te hevelen. De bescherming van de transportschepen geschiedde immers met Italiaansche vliegtuigen, terwijl thans nog dagelijks die vliegtuigen zelf soldaten uit Marokko vervoeren. Wij hebben al eens uiteengezet, hoe gevaarlijk het gebruik van Mooren in den Spaanschen burger oorlog moet zijn. Zij strijden heusch niet aan Franco's zijde, omdat ze hem zoo'n fideelen kerel vinden en in vuur en vlam staan voor de ideologie van zijn zaak. Integendeel: de beloofde hooge soldij en de kans om het gehate Spaansche volk, dat Ma rokko immers heet te on derdrukken, een hak te zetten, zijn hun niet bepaald edelaar dige motieven. Bovendien is het lang niet ondenkbaar, dat de Marokkaansche stammen, als de strijd nog een flinke poos zou mogen duren, zullen probeeren om het Spaansche juk af te werpen. Soortgelijke revolutionnaire bewegingen zouden dan verder in geheel Noord-Afri- ka, dus in de Fransche en Italiaan sche koloniën kunnen uitbreken. Weet Mussolini niet, dat het de laatste jaren in de geheele Mohammedaansche wereld gist en dat de gevolgen wel eens niet te overzien zouden kunnen zijn, als zij op een bepaald punt in beweging kwam? Er zijn reeds verschijnselen, die er op wijzen, dat de Mooren aanzienlijk profijt hopen te trekken van wat er nu in Span je plaats grijpt. Allah is Allah en Mohammed is zijn profeet Nadat dit geschreven en reeds gezet was, werd uit Rome bericht, dat Italië gisteravond zijn goedkeuring aan het Fransche non-interventie-voorstel zou hebben gehecht. ,"3.,:.:.,;:::;^ s «SIT5C2 Financieel economisch weekoverzicht. Gunstige ontvangstcijfers der Amerikaansche spoorwegen Vermindering van het Ameri kaansche rubberverbruik Geringe koersschommeling op de aandeelenmarkt. Met bevrediging mag worden gecon stateerd, dat ondanks de vermindering van den Nederlandschen export naar Duitschland en Italië met totaal 12 millioen de Nederlandsche uitvoer in zijn geheel in de eerste zeven maanden van dit jaar in waarde nog gestegen is, en wel van 372.7 tot 378.1 millioen, d.i, dus met f 6% millioen. Hieruit blijkt' derhalve, dat onze export naar andere landen dan de beide bovengenoemde in vergelijking met het vorige jaar met een kleine 20 millioen is toegenomen. Bij de beoordeeling dezer cijfers moet rekening worden gehouden met de sinds het vorige jaar ingetreden stijging der wereldmarktprijzen voor verschil lende Nederlandsche producten; ook kwalitatief is echter onze uitvoer toe- gencgmen, en wel van 7.004.097 ton in de eerste zeven maanden van 1935 tot 7.362.594 ton van Januari tot Juli in dit jaar. De waardevermeerdering komt vrijwel geheel op rekening van de maand Juli, toen onze export in vergelijking met het vorige jaar steeg van 53.9 tot 59.6 millioen. Het is nog te vroeg, om te concludeeren, dat definitief in de ont wikkeling van onzen buitenlands chen handel een wending ten goede is inge treden. De factoren van onzekerheid op politiek gebied (Spaansche burgeroor log b.v.) kunnen gemakkelijk opnieuw roet in het eten komen strooien. Van beteekenis voor de economische ont wikkeling hier te lande is de tot dus verre reeds ingetreden verbetering in onze afzetverhoudingen naar het bui tenland echter stellig wel. Voor het oogenblik staat de handel ter beurze sterk onder den invloed van de onzekere politieke verhoudingen. Zelfs de New Yorksche beurs is hieraan niet ontkomen en legt een zeer gereser veerde stemming aan den dag, hoewel aan een ingrijpen van de Ver. Staten in het Europeesche wespennest nauwelijks wordt gedacht*. Het koersverloop in Wallstreet is zeer onregelmatig gewor den, hoewel de berichten uit het be drijfsleven vooralsnog in het algemeen gunstig blijven. Zoo zijn verschillende spoorwegaan- deelen nog wat in koers ingezakt, on danks de publicatie van gunstige ont vangstcijfers over Juli. De bruto-ont- vangsten van de gezamenlijke spoorwe gen worden voor Juli 25 hooger ge raamd wat het vrachtvervoer en 20 wat het passagiersvervoer aangaat. De Erie-Railroad, een der eerste spoorwe gen, die haar definitieve cijfers voor Ju li gepubliceerd heeft, boekte in die maand netto-ontvangsten van 1.45 mil lioen, tegen slechts 460.000 in dezelf de maand van het vorige jaar; in de eerste zeven maanden van dit jaar zijn haar netto-ontvangsten vergeleken met dezelfde periode van '35, gestegen van 6,44 tot 8,69 millioen. Dank zij de verbetering der ontvangsten kunnen de spoorwegondernemingen geleidelijk tot terugbetaling van hun schulden over gaan. Gedurende de eerste 7 maanden van dit jaar betaalden zij gezamenlijk 64,32 millioen terug op de leeningen, die zij in de voorafgaande jaren bij de Reconstruction Finance Corporation hadden opgenomen. Zij zijn aan dit li chaam nog altijd meer dan 350 mil lioen schuldig, maar een groot gedeelte hiervan zal wel niet meer voor terugbe^ taling in aanmerking komen, omdat de de spoorwegondernemingen, die dit geld geleend hebben, later in financiëele moeilijkheden zijn geraakt. In haar ge heel genomen is de financieele struc tuur der Amerikaansche spoorweg- mijen echter aanmerkelijk verbeterd, In de Amerikaansche automobielin dustrie is een lichte inzinking te consta- teeren, die evenwel geen blijvend ka rakter schijnt te dragen. Verschillende fabrieken schijnen nl. bezig te zijn met de voorbereidingen voor haar modellen 1937; waarvan het uitbrengen evenals het vorige jaar weer zal worden ver vroegd. In verband hiermede is de pro ductie der oude modellen sterk inge krompen. Dit heeft geleid tot een ver mindering van de vraag naar rubberban den, waardoor de bandenfabrieken op hun beurt minder rubber zijn gaan afnemen. Het Amerikaansche rubberverbruik toont voor Juli dan ook een verminde ring aan in vergelijking met de vooraf gaande maand. Terwijl in Juni een re- cord-hoeveelheid van 52,600 ton werd verbruikt, bedroeg de consumptie in Juli 48,000 ton, wat echter nog altijd belangrijk meer was dan het verbruik in Juli 1935 ad 36,000 ton,. Het totale wereldverbruik wordt voor Juli op 84000 ton geraamd tegen 87000 ton in de vorige maand. De door de firma Sy mington Sinclair samengestelde sta tistiek der wereldvoorraden geeft per eind Juli jl. een cijfer te zien van 523,367 ton, d.i. weer ca,. 3000 ton min der dan per eind Juni. De totale ver mindering van de voorraden in de pe riode 1 Augs, 1935 tot 31 Juli 1936 heeft' volgens haar berekening 170,654 ton be dragen. Sinds het begin van het jaar zijn de voorraden 99,769 ton gedaald. De publicatie van al deze gunstige sta tistische gegevens heeft geen verderen invloed uitgeoefend op het koersverloop van rubberaandeelen ter beurze; de verbetering van de positie was dan ook reeds van te voren in de koersen ver disconteerd. In de afgeloopen week lie pen de noteeringen juist terug, vermoe delijk omdat men eenigszins teleurge steld was over het uitblijven van ver dere vraag naar rubber voor levering :n het volgende jaar. De andere Indische cultuurwaarden trokken eveneens slechts weinig belangstelling en dienten gevolge brokkelden de koersen meeren- deels af. Zoo waren Handelsver.. „Am sterdam" verscheidene percenten lager, terwijl tabaksaandeelen zich nauwelijks in koers konden handhaven. Voor aandeelen Koninklijke Petro leum bleef de grondstemming vast, dank zij de aanhoudend gunstige berichten uit de Amerika'ansche petroleumindu strie. Gemeld wordt, dat de petroleum- productie er gedurende de eerste zes maanden van dit jaar ongeveer 12 pet. g'rooter was dan in de overeenkomstige periode van het vorige jaar,. Aangezien de prijzen er tegelijkertijd zijn gestegen, zijn de winsten der Amerikaansche pe- troleummijen aanzienlijk toegenomen. Het gezamenlijke winstcijfer van 16 be langrijke mijen is na aftrek van dividend op de preferente aandeelen gestegen van f 32,30 millioen in de eerste helft van 1935 tot 50,78 millioen in de eer ste helft van 1936 Dit resultaat werd en trok haar ruw overeind. Zijn gezicht stond grimmig en ernstig, maar plotse ling ontspanden zijn trekken zich en met een lach wierp hij haar tusschen de kussens terug, „Neen. Daar ben ik niet bang voor. Ik ben de laatste, dien je zou kunnen bedriegen", riep hij ruw. „Onder bedreiging zou ik je nooit trouw blijven. Wij, Russen, kunnen ge leid worden, maar nooit gedwongen. Maar jij bent toevallig de eerste man, dien ik ooit lief gehad heb". „Ik zal er wel voor zorgen, dat ik ook de laatste ben", viel hij haar grimmig in de rede, „Toch heb ik je heelemaal in mijn macht. Ik ken al je geheimen van „De Goüden Rat", antwoordde zij en hield hem een klein gouden model van dit knaagdier voor met als kwaadaardig glinsterende oogen, kleine, schitterende smaragden. „Ik ben niet in de stemming om grap jes te maken. Laten wij zakelijk zijn. Ik wil een zeker iemand in dienst nemen. Wij zullen hem aanstonds beneden ont moeten" met een blik op zijn horloge" „over een kwartiertje. Jij moet hem voor ons winnen op welke wijze dan ook Je zult je moeten haasten, maar men zegt, dat marine-officieren erg ge voelig zijn voor vrouwelijke charme en wie is beter in staat charmant te zijn dan de lieflijke Nadine?" Terwijl Grafton sprak was de Prin ses opgestaan en bekeek zich nu cri- tisch in een hoogen spiegel. Zij was lang en slank en had een trotsche houding. Zij had fijn besneden gelaatstrekken en een prachtig g'evormden hals en schou ders. Behalve de Gouden Rat, die aan een dun platina kettinkje hing, droeg zij geen andere sferaden dan een ring met een grooten vierkanten smaragd. Haar handen behoefden inderdaad geen ver sieringen, want zij zouden een kunste naar in verrukking brengen. „Ik weet wel, dat ik knap ben", ver kondigde zij kalmpjes. „Natuurlijk ben je dat, maar je hebt meer dan een knap uiterlijk je hebt' persoonlijkheid. En je bent een aristo crate. De meeste mannen vinden dat erg belangrijk". „Vertel me eens wat meer van dien jongen man, dien ik voor jou moet win nen. Heeft hij geld?" „Niet veel. Hij zal waarschijnlijk niet bij kunnen dragen aan je collectie sma ragden. Hij heet Desbrook is zee-offi cier en heeft pas den dienst verlaten. Hij heeft den eererang van kapitein, dus wordt ook zoo betiteld". „Waar heb je hem voor noodig'?" „Dat zal ik je wel vertellen, als je hem in je netten verstrikt hebt. Het moet je voldoende zijn te weten, dat hij een belangrijke rol zal spelen bij onze poging om een gedeelte van Fraser's millioenen te pakken te krijgen". „Waarom zou ik eigenlijk niet liever den jongen Fraser vangen, inplaats van den.kapitein?" (Ingez. Med.) „Omdat ik niet wil, dat je dat doet. Ik heb mijn plannen zorgvuldig overwo gen en vastgesteld". „Dan zal alles wel in orde komen. Breng mij naar mijn slachtoffer", riep de Prinses vroolijk „Uitstekend. Probeer je te amuseeren in de club, totdat ik je kom halen om je hem voor te stellen. Ik wil eerst nog met Desbrook praten". Hij hield haar avondmantel voor haar op en zij liet .deze over haar laag uitge sneden avondjapon glijden, die haar vol maakte figuur volkomen tot zijn recht deed komen. Grafton ging haar voor naar de badkamer, waar hij op een veer drukte, die toeg'ang gaf tot een kleine electrische lift. Zij betraden de lift en daalden snel en geruischloos naar bene den. Weer werd er op een veer gedrukt en zij traden in een kleine als kantoor ingerichte kamer, De deur werd gesloten en aan de andere zijde bevond zich een onschuldig uitziende boekenkast. Grafton drukte op een bel en een deftige man van middelbaren leeftijd verscheen in antwoord op het bellen. „Zijn er veel bezoekers op de club?" vroeg Grafton kortaf. De manager van de kleine, doch zeer exclusieve club, bekend als „De Gou den Rat", maakte een diepe buiging voor de prinses. „Ongeveer dertig, mijnheer", antwoord de Antonio zijn werkgever eerbiedig. „Is Captain Desbrook er al?" „Ja, mijnheer en ik heb hem een verkregen ondanks de grootere voor zieningen voer afschrijving en vervan ging van materiaal tot uitvoering vau het boorprogramraa, Geen van de mijen, die in de statistiek zijn opgenomen, maakt melding van een verlies. De stij ging der winst heeft de besturen van ve le mijen in staat gesteld, de dividenden te verhoogen en de totale uitkeeringen in genoemde periode op de gewone aan deelen bedroegen 23,82 millioen tegen 18,88 millioen in de eerste helft van 1935. Van industriëele waarden waren de hoofdfondsen, Philips' en Unilever, slechts weinig in koers veranderd. Van de minder courante waarden konden Ned. Scheepsbouw Mij, een paar percent verbeteren, vermoedelijk nog in verband met de uitbreiding der werkgelegenheid wegens de kort geleden verkregen op dracht van de Koninklijke Shellgroep voor den bouw van een tankschip van 4000 ton. Toch schijnt de toestand in de tankvaart minder gunstig te zijn dan in de gewone scheepvaart, die een verhoo ging van de vrachtprijzen te zien geeft Het door ,Ti>e Economist" samengestel de indexcijfer der vrachtprijzen bedraagt voor Juli 92,5 tegen 90,6 in Jur-' en 84 in Juli 1935. De grondstemming voor scheepvaartaandeelen is dan ook vast gebleven. m a Hieronder volgt een overzicht van 't koersverloop: Anaconda Copper 24%2323 Kenn. Copper 28%28%27 U. S. Steel 41—39%—40% Southern Pac. 24%23%24% A dam Rubber 143%141%142% Serbadjadi 67%66 H.V. „Amsterdam" 285%280% 282% Javasche Clt. 119115%117 Deli Bat. Mij. 188189186% Senembah 226%—227—225% Philips' 159—160—158% Unilever 117%—118%—117%—118 Kon. Petr. 283%—282—284 Ned. Scheepv. U. 5050%50% 4 Nederl. 99%—99—99% 4 Ned. Indië 98—97%—97% Ter gelegenheid van de alg. vergade ring van den Provincialen Zeeuwschen Bakkersbond, gehouden op 20 Aug. j.L, in „Britannia", werden, op initiatief van de afdeeling Vlissingen, vakwedstrijden gehouden. De uitslag luidt als volgt: Klasse 1. Water busbrood (lang model) le prijs Joz. Remijnse, Kapelle; 2e prijs J. van Paasschen, Kapelle; 3e prijs F. v. d. Vreugde, Wolfaartsdijk; 4e prijs P. C. Filius, Ierseke; 5e prijs C. P. Filius, Ierseke. Klasse 2. Waterbusbrood (kort model), le prijs F. van de Vreugde, Wol faartsdijk; 2e prijs D. v. d. Vrede, Ierse ke; 3e prijs J. van Paasschen, Kapelle; 4e prijs Joz. Remijnse, Kapelle; 5e prijs P. C. Filius, Ierseke. Klasse 3. Melkbusbrood (lang model), le prijs Joz. Remijnse, Kapelle; 2e prijs F. v. d. Vreugde, Wolfaartsdijk; 3e prijs J. van Paasschen, Kapelle; 4e prijs K. J. Steketee, Arnemuiden; 5e prijs P. C. Filius, Ierseke. Klasse 4. Hollandsche be schuit (rond model), le prijs Joz. Re mijnse, Kapelle; 2e prijs A. H. Baurdoux, N. en St. Joosland; 3e prijs D. v. d. Vre de, Ierseke; 4e prijs M. C. Deurloo, Tho- len; 5e prijs D. Kloosterman, Goes. Klasse 5. Krentenbrood (bus brood). le prijs F. v. d. Vreugde, Wol faartsdijk; 2e prijs D. v. d. Vrede, Ierse* plaats aangewezen aan uw tafeltje, zoo als u bevolen had". „Goed Nadine, ik ga nu naar hem toe. Jij kunt over tien minuten naar binnen gaan. Blijf hier zoolang", zei Grafton op bevelenden toon en ging heen. De aangrenzende kamer was het groo te kantoor voor de club en de deur was weer listig verborgen. Dan kwam de hall, waarin eenige dames en heeren in avondkleeding gezeten waren. Door de open deuren kon men de eetzaal en danszaal zien liggen. De beschildering en aankleeding was het werk van een kunstenaar geweest en had zeker een klein fortuin gekost Al de lampen wa ren op een dusdanige wijze aangebracht, dat zij niet zichtbaar waren, zoodat de verlichting het effect gaf van warmen doch getemperden zonneschijn. Grafton keek om zich heen, hier en daar iemand groetend en liep naar een tafel in den versten hoek van de kamer, vanwaar men de geheele zaal kon over zien. Er zat een man aan het tafeltje, die langzaam op keek, toen Grafton verscheen. „Het spijt me. dat ik je heb moet la ten wachten, Ddsbrook", zei Grafton vriendelijk. „Mijn tijd is tot uw beschikking. Ik heb mij niet verveeld in deze omge ving", antwoordde Ralph Desbrook luchtig. (Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1936 | | pagina 5