HONIG S BOUILLONBLOKJES 6 voor lOct.
DE GOUDEN RAT
MIDDELBURGSCHE
KRONIEK van den DAG.
DE
COURANT
TWEEDE BLAD VAN DE PROVINCIALE ZEEUWSCHE MIDDELBURGSCHE COURANT (W.O. DE GOESCHE CRT.) VAN ZATERDAG 22 AUGUSTUS 1936, No. 198.
Bedenkelijke aspecten van den
Spaanschen burgeroorlog.
1).
Stijging van den Nederlandschen
uitvoer.
BAKKERSVAKWEDSTRIJDEN.
Aan den Spaanschen burgeroorlog zit
ten niet alleen internationaal-politieke,
doch ook wijdvertakte economische
kwesties vast. De economische structuur
van de wereld is momenteel niet minder
gevoelig voor allerhande invloeden van
buitenaf dan de staatkundige. Het schijnt
wel het noodlot te zijn van het tijdperk,
waarin wij leven, dat telkens, wanneer
een verbetering op bepaalde gebieden
van het economisch leven zich begint af
te teekenen, nieuwe belemmeringen
werden opgeworpen, die den economi-
schen wagen weder den verkeerden kant
dreigen op te duwen. Langen tijd waren
het de onzekere valuta-verhoudingen,
die het doorzetten van een economisch
herstel hebben tegengehouden en die
nog altijd hun remmenden invloed doen
gevoelen; de onrust, gewekt door den
Italiaansch-Abessijnschen oorlog en de
schade, die door de hiermede gepaard
gaande sanctie-politiek aan het interna
tionale handelsverkeer is toegebracht,
liggen nog versch in het geheugen. Zelfc
thans is de nawerking ervan nog te be
speuren en wel in dien zin, dat Italië bij
het hervatten van zijn handelsrelaties op
zijn beurt, voor zoover het dit tenminste
kan, „sancties" schijnt toe te passen,
door bij voorkeur ie koopen in die lan
den, welke niet aan de sancties tegen
Italië hebben meegedaan.
De Spaansche burgeroorlog vormt nu
weer het donkere punt in de situatie.
Hoe langer hoe duidelijker blijkt, dat het
hierbij niet een strijd betreft, die binnen
eenige weken zal worden beslecht. On
danks de pogingen, om het conflict te
localiseeren, moet juist bij een langer
aanhouden van den strijd de kans op in
ternationale verwikkelingen toenemen.
Zonder dan nog te spreken van de ver
mindering van de afzetmogelijkheden
van buitenlandsche goederen in Spanje,
alleen reeds wegens de groote risico's,
die met zulke leveranties gepaard gaan.
Het buitenland heeft reeds aanzienlijke
bedragen van Spanje uit hoofde van goe
derenleveringen te vorderen, die in ver
band met de huidige situatie niet kunnen
worden getransfereerd.
In totaal gaat het hierbij om een be
drag, overeenkomende met 180 millioen
guldens, die aldus in Spanje „bevroren"
zijn. s
Helaas behoort ook weder de Neder-
landsche exporthandel tot de gedupeer
den. Uit de kringen van den Nederland-
schen handel is reeds tot onze regeering
het verwijt gericht, dat deze niet tijdig
met het oog op de zeer ongunstige
ontwikkeling van den toestand in Spam
je gezorgd heeft voor een desnoods
autonome clearing. In het tweede half
jaar van 1935 had Nederland nog voor
3.8 millioen aan goederen uit Spanje
betrokken, in het eerste halfjaar van
1936 voor 6.8 millioen. Althans een
deel van deze millioenen had naar men
meent kunnen worden aangewend voor
betaling van de Nederlandsche leverin
gen aan Spanje. De Nederlandsche re
geering zou veel te lang gewikt en ge
wogen hebben, terwijl de toestand in
Spanje zich in steeds ongunstiger rich
ting bleef ontwikkelen. Als resultaat
hiervan zijn thans vele millioenen gul
dens onzer exportvorderingen in Spanje
bevroren, en het hierboven genoemde
ciifer van Spanje's totale achterstallige
schulden bewijst, dat het geruimen tijd
kan duren, alvorens deze schulden be
hoorlijk worden afgewikkeld, zoo het
hiertoe al zal komen, wat gezien den
huidigen toestand van verwarring geens
zins zeker schijnt te zijn. In het gunstig
ste geval zal ook Spanje moeten worden
toegevoegd aan de reeks van landen,
naar het Engelsch van
PAUL TRENT.
HOOFDSTUK I
„Ik ben blij dat je er zoo goed uit ziet
vanavond, Nadine".
rafton keek glimlachend neer op cl dj
mooie vrouw, die lui achterovergeleund
lag op de divan, het hoofd met de ver-
warde kastanje-brume krullen op een
zwart kussen De Prinses wierp hem een
snellen, spottenden blik toe.
„Als jij mij een complimentje maakt,
Philip, beteekent dat gewoonlijk, dat ik
een buitengewoon vervelend karweitje
voor je op moet knappen. Wat is het
ditmaal?" vroeg zij met een zucht.
„Iets, wat je waarschijnlijk zeer amu
sant zult vinden De man is een type,
dat jou wel ligt. Op en top een Engelsch-
man; jong en buitengewoon knap, maar
op de mannelijke wijze, die jij zoo be
wondert", antwoordde Grafton lachend.
„Je bent een vreemd mensch. Je be
weert, dat je mij lief hebt en toch breng
je mij steeds weer in aanraking met aan
trekkelijke jonge mannen. Ben je nooit
jaloersch? Ben je nooit bang dat ik je
ontrouw zal worden?" vroeg Prinses
Nadine Sulkoff kalm, maar haar goud
bruine oogen straalden ondeugend.
Philip Grafton greep haar bij den pols
waarmede ons handelsverkeer zich via
de clearing voltrekt.
Hoe gemakkelijk de Spaansche bur
geroorlog tot internationale verwikke
lingen kan leiden, is deze week wel heel
duidelijk gebleken uit het incident met
het Duitsche s.s. „Kameroen". De aan
houding van dit schip buiten de Spaan
sche territoriale wateren moest wel een
vinnige reactie te Berlijn tengevolge
hebben. Vermoedelijk krijgt de zaak
geen onheilige gevolgen, maar de Duit
sche regeering heeft de bevelhebbers ha-
rer oorlogsschepen, die in de buurt van
het Iberisch schiereiland rondvaren, dan
toch maar opdracht gegeven, geweld te
gebruiken, als herhaling mocht voorko
men. De kans opgevaarlijker incidenten
wordt daarmee vergroot.
Het zou zoo nuttig zijn, als de groote
mogendheden nu eindelijk eens tot het
sluiten eener deugdelijke non-interven-
tie-overeenkomst konden geraken. Italië
blijft echter maar traineer en. Mussolini
schijnt van de mogelijkheid, den Spaan
schen opstandelingen van allerlei benoo-
digdheden te voorzien, nog maar steeds
geen afstand te willen doen,*).
Het is intusschen zeer de vraag, of hij
hiermee niet een spel speelt, dat hemzelf
in vervolg van tijd duur te staan zal ko
men. De hulp der Italianen heeft gene
raal Franco o.a. in staat gesteld, om
eenige duizenden Mooren naar Spanje
over te hevelen. De bescherming van de
transportschepen geschiedde immers met
Italiaansche vliegtuigen, terwijl thans nog
dagelijks die vliegtuigen zelf soldaten uit
Marokko vervoeren. Wij hebben al eens
uiteengezet, hoe gevaarlijk het gebruik
van Mooren in den Spaanschen burger
oorlog moet zijn. Zij strijden heusch niet
aan Franco's zijde, omdat ze hem zoo'n
fideelen kerel vinden en in vuur en vlam
staan voor de ideologie van zijn zaak.
Integendeel: de beloofde hooge soldij
en de kans om het gehate
Spaansche volk, dat Ma
rokko immers heet te on
derdrukken, een hak te
zetten, zijn hun niet bepaald edelaar
dige motieven. Bovendien is het lang niet
ondenkbaar, dat de Marokkaansche
stammen, als de strijd nog een flinke
poos zou mogen duren, zullen probeeren
om het Spaansche juk af te werpen.
Soortgelijke revolutionnaire bewegingen
zouden dan verder in geheel Noord-Afri-
ka, dus in de Fransche en Italiaan
sche koloniën kunnen uitbreken. Weet
Mussolini niet, dat het de laatste jaren
in de geheele Mohammedaansche wereld
gist en dat de gevolgen wel eens niet te
overzien zouden kunnen zijn, als zij op
een bepaald punt in beweging kwam?
Er zijn reeds verschijnselen, die er op
wijzen, dat de Mooren aanzienlijk profijt
hopen te trekken van wat er nu in Span
je plaats grijpt.
Allah is Allah en Mohammed is zijn
profeet
Nadat dit geschreven en reeds gezet
was, werd uit Rome bericht, dat Italië
gisteravond zijn goedkeuring aan het
Fransche non-interventie-voorstel zou
hebben gehecht.
,"3.,:.:.,;:::;^ s «SIT5C2
Financieel economisch
weekoverzicht.
Gunstige ontvangstcijfers der
Amerikaansche spoorwegen
Vermindering van het Ameri
kaansche rubberverbruik
Geringe koersschommeling op
de aandeelenmarkt.
Met bevrediging mag worden gecon
stateerd, dat ondanks de vermindering
van den Nederlandschen export naar
Duitschland en Italië met totaal 12
millioen de Nederlandsche uitvoer in
zijn geheel in de eerste zeven maanden
van dit jaar in waarde nog gestegen is,
en wel van 372.7 tot 378.1 millioen,
d.i, dus met f 6% millioen. Hieruit blijkt'
derhalve, dat onze export naar andere
landen dan de beide bovengenoemde in
vergelijking met het vorige jaar met
een kleine 20 millioen is toegenomen.
Bij de beoordeeling dezer cijfers moet
rekening worden gehouden met de
sinds het vorige jaar ingetreden stijging
der wereldmarktprijzen voor verschil
lende Nederlandsche producten; ook
kwalitatief is echter onze uitvoer toe-
gencgmen, en wel van 7.004.097 ton in de
eerste zeven maanden van 1935 tot
7.362.594 ton van Januari tot Juli in dit
jaar. De waardevermeerdering komt
vrijwel geheel op rekening van de maand
Juli, toen onze export in vergelijking
met het vorige jaar steeg van 53.9 tot
59.6 millioen. Het is nog te vroeg, om
te concludeeren, dat definitief in de ont
wikkeling van onzen buitenlands chen
handel een wending ten goede is inge
treden. De factoren van onzekerheid op
politiek gebied (Spaansche burgeroor
log b.v.) kunnen gemakkelijk opnieuw
roet in het eten komen strooien. Van
beteekenis voor de economische ont
wikkeling hier te lande is de tot dus
verre reeds ingetreden verbetering in
onze afzetverhoudingen naar het bui
tenland echter stellig wel.
Voor het oogenblik staat de handel
ter beurze sterk onder den invloed van
de onzekere politieke verhoudingen.
Zelfs de New Yorksche beurs is hieraan
niet ontkomen en legt een zeer gereser
veerde stemming aan den dag, hoewel
aan een ingrijpen van de Ver. Staten in
het Europeesche wespennest nauwelijks
wordt gedacht*. Het koersverloop in
Wallstreet is zeer onregelmatig gewor
den, hoewel de berichten uit het be
drijfsleven vooralsnog in het algemeen
gunstig blijven.
Zoo zijn verschillende spoorwegaan-
deelen nog wat in koers ingezakt, on
danks de publicatie van gunstige ont
vangstcijfers over Juli. De bruto-ont-
vangsten van de gezamenlijke spoorwe
gen worden voor Juli 25 hooger ge
raamd wat het vrachtvervoer en 20
wat het passagiersvervoer aangaat. De
Erie-Railroad, een der eerste spoorwe
gen, die haar definitieve cijfers voor Ju
li gepubliceerd heeft, boekte in die
maand netto-ontvangsten van 1.45 mil
lioen, tegen slechts 460.000 in dezelf
de maand van het vorige jaar; in de
eerste zeven maanden van dit jaar zijn
haar netto-ontvangsten vergeleken met
dezelfde periode van '35, gestegen van
6,44 tot 8,69 millioen. Dank zij de
verbetering der ontvangsten kunnen de
spoorwegondernemingen geleidelijk tot
terugbetaling van hun schulden over
gaan. Gedurende de eerste 7 maanden
van dit jaar betaalden zij gezamenlijk
64,32 millioen terug op de leeningen,
die zij in de voorafgaande jaren bij de
Reconstruction Finance Corporation
hadden opgenomen. Zij zijn aan dit li
chaam nog altijd meer dan 350 mil
lioen schuldig, maar een groot gedeelte
hiervan zal wel niet meer voor terugbe^
taling in aanmerking komen, omdat de
de spoorwegondernemingen, die dit
geld geleend hebben, later in financiëele
moeilijkheden zijn geraakt. In haar ge
heel genomen is de financieele struc
tuur der Amerikaansche spoorweg-
mijen echter aanmerkelijk verbeterd,
In de Amerikaansche automobielin
dustrie is een lichte inzinking te consta-
teeren, die evenwel geen blijvend ka
rakter schijnt te dragen. Verschillende
fabrieken schijnen nl. bezig te zijn met
de voorbereidingen voor haar modellen
1937; waarvan het uitbrengen evenals
het vorige jaar weer zal worden ver
vroegd. In verband hiermede is de pro
ductie der oude modellen sterk inge
krompen. Dit heeft geleid tot een ver
mindering van de vraag naar rubberban
den, waardoor de bandenfabrieken op hun
beurt minder rubber zijn gaan afnemen.
Het Amerikaansche rubberverbruik
toont voor Juli dan ook een verminde
ring aan in vergelijking met de vooraf
gaande maand. Terwijl in Juni een re-
cord-hoeveelheid van 52,600 ton werd
verbruikt, bedroeg de consumptie in
Juli 48,000 ton, wat echter nog altijd
belangrijk meer was dan het verbruik
in Juli 1935 ad 36,000 ton,. Het totale
wereldverbruik wordt voor Juli op
84000 ton geraamd tegen 87000 ton in
de vorige maand. De door de firma Sy
mington Sinclair samengestelde sta
tistiek der wereldvoorraden geeft per
eind Juli jl. een cijfer te zien van
523,367 ton, d.i. weer ca,. 3000 ton min
der dan per eind Juni. De totale ver
mindering van de voorraden in de pe
riode 1 Augs, 1935 tot 31 Juli 1936 heeft'
volgens haar berekening 170,654 ton be
dragen. Sinds het begin van het jaar zijn
de voorraden 99,769 ton gedaald.
De publicatie van al deze gunstige sta
tistische gegevens heeft geen verderen
invloed uitgeoefend op het koersverloop
van rubberaandeelen ter beurze; de
verbetering van de positie was dan ook
reeds van te voren in de koersen ver
disconteerd. In de afgeloopen week lie
pen de noteeringen juist terug, vermoe
delijk omdat men eenigszins teleurge
steld was over het uitblijven van ver
dere vraag naar rubber voor levering
:n het volgende jaar. De andere Indische
cultuurwaarden trokken eveneens
slechts weinig belangstelling en dienten
gevolge brokkelden de koersen meeren-
deels af. Zoo waren Handelsver.. „Am
sterdam" verscheidene percenten lager,
terwijl tabaksaandeelen zich nauwelijks
in koers konden handhaven.
Voor aandeelen Koninklijke Petro
leum bleef de grondstemming vast, dank
zij de aanhoudend gunstige berichten
uit de Amerika'ansche petroleumindu
strie. Gemeld wordt, dat de petroleum-
productie er gedurende de eerste zes
maanden van dit jaar ongeveer 12 pet.
g'rooter was dan in de overeenkomstige
periode van het vorige jaar,. Aangezien
de prijzen er tegelijkertijd zijn gestegen,
zijn de winsten der Amerikaansche pe-
troleummijen aanzienlijk toegenomen.
Het gezamenlijke winstcijfer van 16 be
langrijke mijen is na aftrek van dividend
op de preferente aandeelen gestegen
van f 32,30 millioen in de eerste helft
van 1935 tot 50,78 millioen in de eer
ste helft van 1936 Dit resultaat werd
en trok haar ruw overeind. Zijn gezicht
stond grimmig en ernstig, maar plotse
ling ontspanden zijn trekken zich en
met een lach wierp hij haar tusschen de
kussens terug,
„Neen. Daar ben ik niet bang voor.
Ik ben de laatste, dien je zou kunnen
bedriegen", riep hij ruw.
„Onder bedreiging zou ik je nooit
trouw blijven. Wij, Russen, kunnen ge
leid worden, maar nooit gedwongen.
Maar jij bent toevallig de eerste man,
dien ik ooit lief gehad heb".
„Ik zal er wel voor zorgen, dat ik ook
de laatste ben", viel hij haar grimmig in
de rede,
„Toch heb ik je heelemaal in mijn
macht. Ik ken al je geheimen van „De
Goüden Rat", antwoordde zij en hield
hem een klein gouden model van dit
knaagdier voor met als kwaadaardig
glinsterende oogen, kleine, schitterende
smaragden.
„Ik ben niet in de stemming om grap
jes te maken. Laten wij zakelijk zijn. Ik
wil een zeker iemand in dienst nemen.
Wij zullen hem aanstonds beneden ont
moeten" met een blik op zijn horloge"
„over een kwartiertje. Jij moet hem
voor ons winnen op welke wijze dan
ook Je zult je moeten haasten, maar
men zegt, dat marine-officieren erg ge
voelig zijn voor vrouwelijke charme
en wie is beter in staat charmant te zijn
dan de lieflijke Nadine?"
Terwijl Grafton sprak was de Prin
ses opgestaan en bekeek zich nu cri-
tisch in een hoogen spiegel. Zij was lang
en slank en had een trotsche houding.
Zij had fijn besneden gelaatstrekken en
een prachtig g'evormden hals en schou
ders. Behalve de Gouden Rat, die aan
een dun platina kettinkje hing, droeg zij
geen andere sferaden dan een ring met
een grooten vierkanten smaragd. Haar
handen behoefden inderdaad geen ver
sieringen, want zij zouden een kunste
naar in verrukking brengen.
„Ik weet wel, dat ik knap ben", ver
kondigde zij kalmpjes.
„Natuurlijk ben je dat, maar je hebt
meer dan een knap uiterlijk je hebt'
persoonlijkheid. En je bent een aristo
crate. De meeste mannen vinden dat
erg belangrijk".
„Vertel me eens wat meer van dien
jongen man, dien ik voor jou moet win
nen. Heeft hij geld?"
„Niet veel. Hij zal waarschijnlijk niet
bij kunnen dragen aan je collectie sma
ragden. Hij heet Desbrook is zee-offi
cier en heeft pas den dienst verlaten.
Hij heeft den eererang van kapitein, dus
wordt ook zoo betiteld".
„Waar heb je hem voor noodig'?"
„Dat zal ik je wel vertellen, als je
hem in je netten verstrikt hebt. Het
moet je voldoende zijn te weten, dat hij
een belangrijke rol zal spelen bij onze
poging om een gedeelte van Fraser's
millioenen te pakken te krijgen".
„Waarom zou ik eigenlijk niet liever
den jongen Fraser vangen, inplaats van
den.kapitein?"
(Ingez. Med.)
„Omdat ik niet wil, dat je dat doet.
Ik heb mijn plannen zorgvuldig overwo
gen en vastgesteld".
„Dan zal alles wel in orde komen.
Breng mij naar mijn slachtoffer", riep
de Prinses vroolijk
„Uitstekend. Probeer je te amuseeren
in de club, totdat ik je kom halen om je
hem voor te stellen. Ik wil eerst nog met
Desbrook praten".
Hij hield haar avondmantel voor haar
op en zij liet .deze over haar laag uitge
sneden avondjapon glijden, die haar vol
maakte figuur volkomen tot zijn recht
deed komen. Grafton ging haar voor
naar de badkamer, waar hij op een veer
drukte, die toeg'ang gaf tot een kleine
electrische lift. Zij betraden de lift en
daalden snel en geruischloos naar bene
den. Weer werd er op een veer gedrukt
en zij traden in een kleine als kantoor
ingerichte kamer, De deur werd gesloten
en aan de andere zijde bevond zich een
onschuldig uitziende boekenkast.
Grafton drukte op een bel en een
deftige man van middelbaren leeftijd
verscheen in antwoord op het bellen.
„Zijn er veel bezoekers op de club?"
vroeg Grafton kortaf.
De manager van de kleine, doch zeer
exclusieve club, bekend als „De Gou
den Rat", maakte een diepe buiging
voor de prinses.
„Ongeveer dertig, mijnheer", antwoord
de Antonio zijn werkgever eerbiedig.
„Is Captain Desbrook er al?"
„Ja, mijnheer en ik heb hem een
verkregen ondanks de grootere voor
zieningen voer afschrijving en vervan
ging van materiaal tot uitvoering vau
het boorprogramraa, Geen van de mijen,
die in de statistiek zijn opgenomen,
maakt melding van een verlies. De stij
ging der winst heeft de besturen van ve
le mijen in staat gesteld, de dividenden
te verhoogen en de totale uitkeeringen
in genoemde periode op de gewone aan
deelen bedroegen 23,82 millioen tegen
18,88 millioen in de eerste helft van
1935.
Van industriëele waarden waren de
hoofdfondsen, Philips' en Unilever,
slechts weinig in koers veranderd. Van
de minder courante waarden konden
Ned. Scheepsbouw Mij, een paar percent
verbeteren, vermoedelijk nog in verband
met de uitbreiding der werkgelegenheid
wegens de kort geleden verkregen op
dracht van de Koninklijke Shellgroep
voor den bouw van een tankschip van
4000 ton. Toch schijnt de toestand in de
tankvaart minder gunstig te zijn dan in
de gewone scheepvaart, die een verhoo
ging van de vrachtprijzen te zien geeft
Het door ,Ti>e Economist" samengestel
de indexcijfer der vrachtprijzen bedraagt
voor Juli 92,5 tegen 90,6 in Jur-' en 84
in Juli 1935. De grondstemming voor
scheepvaartaandeelen is dan ook vast
gebleven.
m a
Hieronder volgt een overzicht van 't
koersverloop:
Anaconda Copper 24%2323
Kenn. Copper 28%28%27
U. S. Steel 41—39%—40%
Southern Pac. 24%23%24%
A dam Rubber 143%141%142%
Serbadjadi 67%66
H.V. „Amsterdam" 285%280%
282%
Javasche Clt. 119115%117
Deli Bat. Mij. 188189186%
Senembah 226%—227—225%
Philips' 159—160—158%
Unilever 117%—118%—117%—118
Kon. Petr. 283%—282—284
Ned. Scheepv. U. 5050%50%
4 Nederl. 99%—99—99%
4 Ned. Indië 98—97%—97%
Ter gelegenheid van de alg. vergade
ring van den Provincialen Zeeuwschen
Bakkersbond, gehouden op 20 Aug. j.L,
in „Britannia", werden, op initiatief van
de afdeeling Vlissingen, vakwedstrijden
gehouden.
De uitslag luidt als volgt:
Klasse 1. Water busbrood (lang
model) le prijs Joz. Remijnse, Kapelle;
2e prijs J. van Paasschen, Kapelle; 3e
prijs F. v. d. Vreugde, Wolfaartsdijk; 4e
prijs P. C. Filius, Ierseke; 5e prijs C. P.
Filius, Ierseke.
Klasse 2. Waterbusbrood (kort
model), le prijs F. van de Vreugde, Wol
faartsdijk; 2e prijs D. v. d. Vrede, Ierse
ke; 3e prijs J. van Paasschen, Kapelle;
4e prijs Joz. Remijnse, Kapelle; 5e prijs
P. C. Filius, Ierseke.
Klasse 3. Melkbusbrood (lang
model), le prijs Joz. Remijnse, Kapelle;
2e prijs F. v. d. Vreugde, Wolfaartsdijk;
3e prijs J. van Paasschen, Kapelle; 4e
prijs K. J. Steketee, Arnemuiden; 5e
prijs P. C. Filius, Ierseke.
Klasse 4. Hollandsche be
schuit (rond model), le prijs Joz. Re
mijnse, Kapelle; 2e prijs A. H. Baurdoux,
N. en St. Joosland; 3e prijs D. v. d. Vre
de, Ierseke; 4e prijs M. C. Deurloo, Tho-
len; 5e prijs D. Kloosterman, Goes.
Klasse 5. Krentenbrood (bus
brood). le prijs F. v. d. Vreugde, Wol
faartsdijk; 2e prijs D. v. d. Vrede, Ierse*
plaats aangewezen aan uw tafeltje, zoo
als u bevolen had".
„Goed Nadine, ik ga nu naar hem
toe. Jij kunt over tien minuten naar
binnen gaan. Blijf hier zoolang", zei
Grafton op bevelenden toon en ging
heen.
De aangrenzende kamer was het groo
te kantoor voor de club en de deur was
weer listig verborgen. Dan kwam de
hall, waarin eenige dames en heeren in
avondkleeding gezeten waren. Door de
open deuren kon men de eetzaal en
danszaal zien liggen. De beschildering
en aankleeding was het werk van een
kunstenaar geweest en had zeker een
klein fortuin gekost Al de lampen wa
ren op een dusdanige wijze aangebracht,
dat zij niet zichtbaar waren, zoodat de
verlichting het effect gaf van warmen
doch getemperden zonneschijn.
Grafton keek om zich heen, hier en
daar iemand groetend en liep naar een
tafel in den versten hoek van de kamer,
vanwaar men de geheele zaal kon over
zien. Er zat een man aan het tafeltje,
die langzaam op keek, toen Grafton
verscheen.
„Het spijt me. dat ik je heb moet la
ten wachten, Ddsbrook", zei Grafton
vriendelijk.
„Mijn tijd is tot uw beschikking. Ik
heb mij niet verveeld in deze omge
ving", antwoordde Ralph Desbrook
luchtig.
(Wordt vervolgd.)