I 3toumctalc W.odc GOISCHE COURANT PI6I3 weer ei mm, Deze Courant DE TELEX mmmum, NUMMER 191. TWEE BLADEN. VRIJDAG 14 AUGUSTUS 1936. EERSTE BLAD. 179e JAARGANG. Vlaggen en Vodden Men heeft dezer dagen in ons blad gevonden een oproep van het hoofd bestuur der vereeniging „De Prince- vlag" waarin wederom een ernstig be roep gedaan werd op de gansche be volking van Nederland en de overzee- sche gewesten, om op 31 Augustus a.s., den verjaardag van H. M. de Koningin, huis aan huis te vlaggen, en te zorgen dat daarbij het Oranje niet ontbrak. Hoe ook de laatste jaren het vlaggen reeds is verbeterd zoo vervolgde deze op roep het is nog lang niet als vroe ger, en maar al te veel wordt, zelfs bij sommige officieele gebouwen, het oran je nog weggelaten, terwijl toch, naar de meening van ,,De Princevlag" het oran je in of aan de vlag eerst de uiting vormt van de hechte en persoonlijke verbondenheid aan ons Oranjehuis, Een uiting, die wortelt in ons historisch ver leden, en blijven moet of hersteld in het heden." Met bijzondere instemming, om wat hier reeds werd aangehaald, en om wat zoo aanstonds uit dien oproep nog volgt, hebben wij dit opgenomen. Men weet, dat de „Princvlag" aan vankelijk wel eens beschouwd werd als te zijn een vereeniging van enkel voor standers van het oranje-blanje-bleu; la ter is gebleken, dat men 't hieromtrent niet eens kon wezen en toen werd het of O. B. B., öf R. W. B. met den oranje wimpel aan den stok. Maar goed: de hoofdzaak is, dat het herlevende natio nale zelfbewustzijn en de bestendige of herlevende aloude liefde tot ons vor stenhuis samen tot uitdrukking streven door het gebruik van oranje vol gens de geniale formuleering van „de Princevlag"in of aan de vlag, en door het meer vlaggen in 't algemeen. Het is met vlaggen, ook hier, groo- tendeels een quaestie van gevoel. Men moet, na wekenlang of jarenlang, in den vreemde geweest te zijn, voor 't eerst onze nationale driekleur maar weer eens zien uitwaaien om te weten welke ontroering dit kan veroorzaken; men moet bij een plechtige gelegenheid de nationale vlag aan den hoogsten mast statig zien rijzen; men moet de driekleur hebben zien liggen over de lijkkist van een scheepsgenoot, die in vreemde haven wordt begraven of in volle zee een zeemansbegrafenis er langt; men moet na drie weken varens boven Sabangs groene heuvelen of te gen den achtergrond van Padangs ber gen onze vlag zien wapperen; men moet de vlaggenparade op een onzer oorlogs bodems hebben bijgewoond; en als men zich dan herinnert wat in vroegere ja ren voor ons Nederlanders, en evenzeer voor Franschen, Duitschers of Britten de vlag als symbool der natie betee- kende en nog beteekent, dat menigmaal een kloeke man zijn leven veil had om enkele meters gekleurd haardoek te reddendan komt toch zeker bij een ieder het besef op dat een al te nuchtere beschouwingswijze van deze aangelegenheid de levende werke lijkheid schromelijk tekort doet. De vlag is een symbool. Zij drukt 'n idee uit van de natie, het volk als geheel; van het vorstenhuis, ook soms: van den opstand, de revolutie. Nederland heeft in lakenswaardige overmaat van nuchterheid teveel schaadt immer en ook hier jarenlang de beteekenis van de vlag als symbool schromelijk onderschat. En we zijn nóg niet gekomen tot de mate van besef, tot de bewustwording, welke ook hier van noode is. Om een voorbeeld te noemen: wij la ten nog steeds toe dat roode, of half- rood, half-zwarte vlaggen enkel en al léén uitgestoken worden. Dat moest bij de wet niet eens bij gemeentelijke verordening verbo den wezen. Een vlag beteekent als uitdrukking van een bep.aald staatkun dig streven, van een zielsgesteldheid welke aan zulk streven ten dfepsten grondslag ligt, nog heel wat meer dan een soldaterig pakje, een zwart of een rood hemd of een manchester kuit broek. Zou het aan den .anderen kant al kwa lijk juist te achten wezen de bijzondere vlaggen, welke als symbool zoo hooge waarde hebben, te verbieden, wél zou de Nederlandsche staat als eer ste eisch mogen stellen dat elke in Ne derland in het openbaar uitgehangen vlag voor tenminste Vt harer opper vlakte zou bestaan uit onze nationale driekleur. Dan zou zoowel de roode „Planvlag" of de driepijlenvl.ag van de S.D.A.P. als de vlag van Leger des Heils, het dundoek van Voetbalvereeni- gingen, wandelsporters, als dat der N. S. B„ etc. etc. etc, in elk geval uitdruk king geven ,aan het onbetwistbare feit, dat, welke ideeële, religieuse, politieke, sportieve of welke andere gedachte zij óók symboliseert, het in elk geval een vlag van Nederlanders, in Nederland voor Nederlanders gehe- schen, is. Slechts officieele vlaggen (gemeente, provincie, waterschap) waren van deze verplichting vrij te stellen, en voor het overige, ware de vlag als reclame-ob ject nadrukkelijk te verbieden. Het met den dag toenemende mis bruik van vlaggen vooi; reclame limonades, films, uitverkoop en w,at dies meer zij kon slechts ontstaan in een tijd, waarin het gevoel voor de hooge waarde van dit symbool verschrompeld of verdwenen was. Regeneratie van vlaggebewustzijn is hier van noode: een verbod van overheidswege op z'n plaats. Dit brengt ons nu tot het tweede punt: het slot van den oproep der ver eeniging „De Princevlag". Het luidt: „De Princevlag" hoopt ook, dat geen Nederlandsch schip in eigen of vreemde wateren op Koninginnedag ongepavoi- seerd zal zijn, en dringt er b ij her haling bij de binnenschip per ij op ,aan, dat thans eindelijk eens op de binnenvaart de reclamevlag getjes zullen plaats maken voor de na tionale kleuren, en men ook hier niet zal verzuimen, op Oranjedagen het Oranje aan de vlag te verbinden." Dit zouden wij nu eens met den meest mpgelijkén nadruk willen onderstrepen. Want, hoewel wij er van overtuigd zijn, dat hier slechts onwetendheid en geen onwil in het spel is, het moet niettemin gezegd worden dat te dezen opzichte een s c h a n d' e 1 ij- k e toestand in Nederland heerscht. Onlangs liep schr. dezes langs een on zer kaden. Het eerste schip droeg aan den vlaggestok: een geel vlag getje met reclame voor Kromhout-moto ren. Het tweede: een revolutie-roode vlag met reclame voor Shell of A.P.C.- benzine. Het derde: een veelgestreepte coöperatievlag. Zou men aan het twee de schip denken, in Rusland te zijn, hel laatstgenoemde uit Utrecht afkomstig deed vragen: is dat nu de voormalige Chineesche republ'iek-vlag of die van Terschelling? En zoo het eene schip na 't andere. Men zal het niet kwaad bedoelen, maar: dit mag niet. Dit is een vergrijp tegen de etikette, tegen den stijl, tegen de wellevendheid. Nu zal men zeggen: och, wat zou dat. Maar die houding deugt niet. Als iemand tegen onze Koningin de tong uitstak of de gebalde vuist zou schudden, dan zou dat H. M. niet deren maar wij zijn er van overtuigd dat wie zulks in Zeeland dorst te wagen, op een verdiend hardhandige manier bijge bracht zou wprden wat den Nederlander betaamt. Welnu: zoo is het met een scheeps vlag ook. De vlaggestok achter op het hek of anders de achterste mast: die is al leen voor de nationale driekleur bestemd. Elke andere vlag die daar geheschen wordt is in strijd met de eer, welke het sym bool onzer nationale verbondenheid ver schuldigd is; het hijschen van recl.ame- vlaggetjes daar is erger dan een fout: het is een schande. Daar behooren geen fleurige flarden of vodden: daar hoort onze driekleur en anders niets. [Dit is een grapje en tegelijk die pe wijsheid! Red.] HET ONTWERP-RIJTIJDENWET Bezwaren van Eerste Kamer leden- Volgens het Voorlooopig Verslag dei- Eerste Kamer over het ontwerp vaii wet houdende bepalingen, beoogende t tegengaan van oververmoeidheid van bestuurders van motorrijtuigen, ver klaarden eenige leden, zich slechts zeer ten deeie met den opzet er van te kun nen vereenigen. Andere leden duchtten, dat een alge- meene regeling van de rijtijden met het oog op de veiligheid van het verkeer de aandacht zal afleiden van veel ur genter en doeltreffender maatregelen, als daar zijn: verplichting voor bestuur ders van motor- en andere rij- en voer tuigen om de rechterzijde van de wegen te houden, een algemeen gebod voor wielrijders, gebruik te maken van de rijwielpaden, waar deze bestaan, rege ling van het verkeer van de voetgan gers en voorts bevordering, dat veel strengere straffen, dan tot dusverre het geval is, zullen worden opgelegd aan chauffeurs, die in toestand van dron kenschap ongelukken veiroorzaken en medemenschen dooden of verminken. Vele leden hadden tegen de ontwor pen bepalingen en tegen de grondtrek ken van den uit te vaardigen alg'emee- nen maatregel van bestuur dit bezwaar, dat daarbij in onvoldoende mate onder scheid wordt gemaakt tusschen de ver schillende categorieën van chauffeurs. Uiteraard is het, aldus betoogden deze leden, vrijwel ondoenlijk dat de wetge ver en de kroon rekening houden met 't feit, dat de eene bestuurder van een motorrijtuig meer uithoudingsvermogen heeft dan de andere, doch wel is onder scheid mogelijk tusschen: ter eener zij de beroepschauffeurs en eventueel zelfstandig werkende bestuurders, die wegens den aard van hun werkzaam heid ten opzichte van de gevaren, van hun oververmoeidheid te duchten, met beroepschauffeurs kunnen worden ge lijkgesteld, en ter anderer zijde de niet- beroepschauffeurs, tot welke groep o.a. behooren de zoogenaamde „heerrijders". Oververmoeidheid van niet-beroeps- chauffeurs heeft nooit of welhaast nooit aanleiding gegeven tot gegronde klach ten over het in gevaar brengen van de veiligheid van het vrkeer. Deze leden achtten dit alleszins verklaarbaar, om dat die categorie van bestuurders we gens het ontbreken van een dienstbe trekking op eigen verantwoordelijkheid rijdt. Tenslotte duchtten vele leden, dat het voorschrift, houdende beperking van den tijd, gedurende welken men een automobiel mag besturen, er toe zal lei den dat, om een bepaalden afstand af te leggen, de snelheid van het motorrij tuig dermate zal worden opgevoerd, dat de grenzen der veiligheid zullen wor den overschreden of dat, meer dan strikt noodzakelijk is, op de wegen zal worden stilgestaan, hetgeen vooral bij duisternis op wegen zonder bermen een bezwaar en een gevaar oplevert. Deze leden waren van meening, dat het doel, hetwelk de regeering zich bij dit wetsontwerp heeft gesteld, ook had kunnen zijn bereikt, indien zij zich had beperkt tot: 1. het regelen van de werk- en rust tijden van bestuurders van openbare middelen van vervoer van personen en goederen. 2. het regelen van de werk- en rust tijden van bestuurders van niet open bare middelen van vervoer van goede ren, die in dienstbetrekking zijn als be stuurder van een motorrijtuig, voorzoo- veel die middelen van vervoer worden gebezigd voor vervoer op de, voor het openbaar verkeer openstaande, rijwe gen. Verscheidene andere leden verklaar den, zich met dit betoog niet te kunnen vereenigen en zich volkomen te stellen op het standpunt, door de regeering te dezer zake ingenomen. Eenige leden verklaarden, dat zij dit ontwerp beschouwden als wederom een poging tot protectie van de Nederland sche Spoorwegen, in strijd met het al gemeen belang. Terwijl, zoo betoogden deze leden, het Rijk de spoorwegtekorten dekt en de werktijden in de binnenschipperij on beperkt zijn, worden de auto-transport ondernemingen aan steeds grootere be lemmeringen blootgesteld. De leden, hier aan het woord, ducht ten dan ook als gevolg van de invoering van de rijtijdenwet, dat het personeel in vasten dienst hetwelk de particuliere bedrijven thans in zoo grooten getale houden uit dien vasten dienst zal wor den geroepen, zoodra en zoo lang men het noodig heeft, en dat de geesi van tal van werknemers uit den midden stand en uit de ondernemersklasse, ter oorzake van de onredelijke lasten, op het wegvervoer gelegd, zeer zal verbit teren, hetgeen een groot gevaar voor de volkskracht inhoudt. Andere leden waren van oordeel, dat het voren weergegeven betoog niet vrij is van overdrijving. Zij brachten in her innering, dat de werktijd van tal van particuliere chauffeurs bij de groote transportbedrijven van dien aard is, dat ingrijpen van den wetgever is geboden. Zij achtten zulks alsmede noodzakelijk tegenover het spoorwegbedrijf. VERLOTING COMITé VOOR DE ZOMERPOSTZEGELS. Bij de gisteren gehouden verloting, verbonden aan den verkoop der zomer- postzegels, welke verloting heeft plaats gevonden ten overstaan van notaris F. W. Ludwig, te Amsterdam, is de eer ste prijs, een Morris automobiel, geval len op no. 2684, in bezit van den heer H. Rientjes te Heerlen. De overige prijs winnaars ontvangen zoo spoedig moge lijk een prijzenlijst. Wie binnen 1 week geen prijzenlijst, - ontvangen heeft, be hoort niet tot de gelukkigen. Er waren 29223 deelnemers aan de loterij, terwijl in totaal 1000 prijzen zijn beschikbaar gesteld. Uitbreiding korps luchtdoel artillerie. Naar de „N. R. Ct." verneemt, ligt 't in de bedoeling van ons legerbestuur het korps luchtdoelartillerie binnenkort met een schoolcompagnie uit te brei den.. Van de vergrooting van het korps tot een brigade schijnt voorloopig nog niets te komen. Een nieuwe strop voor de garnalenvisschers. Men méldt ons: Tot groote ontevredenheid der Veer- sche en Arnemuidsche garnalenvisschers is door het Centraal Verkoopkantoor de verkoopsprijs per kg consumptie garnalen met 1 cent verlaagd tot 14 cent. Deze verlaging beteekent een ge voelig verlies voor de betrokkenen, daar de vorige prijs reeds niet of nauwe lijks loonend was. MIDDELBURG. Huur voormalig consultatiebureau. De overeenkomst, gesloten in 1933 voor het gebruik voor de gemeente van het vroegere t.b.c, consultatie-bureau van het bestuur der Godshuizen eindigt 14 November a.s. Waar B. en W. op verlenging van de overeenkomst prijs stellen, hebben zij het bestuur der Godshuizen gevraagd of het bereid was de overeenkomst weer voor drie jaar en op dezelfde voorwaar de aan te gaan. Het bestuur was daartoe bereid, doch zou, in verband met de reorganisatie van het Gasthuis, den tijdsduur van de overeenkomst gaarne zien gesteld op 2 jaren, en een kleine wijziging willen zien aangebracht in het gebruik van de localiteiten, zulks aan de hand van de bestaande praktijk. B. en W. kunnen zich daarmede zeer goed vereenigen en stellen voor daartoe te besluiten. Beëedigde wegers, meters en tellers. B. en W. kregen een tweetal verzoe ken van personen, die willen worden aangesteld als beëedigd wegen en teller. Uit een advies van de Kamer van Koop handel en Fabrieken, bleek, dat in haar gebied zeker behoefte bestaat aan der gelijke personen en medewerking om te komen tot de aanstelling zal derhalve zeer op prijs worden gesteld. Middelburg, 14-VIII-'36. Donderdag: hoogste lucht temperatuur 19 °C (66 °F); laagste 14.9 °C (59 °F). Heden 9 h: 15.7 °C; 12 h: 18.6 °C. 0,1 mm regen of neerslag. Hoogste barometerstand te dezer stede, in het afgeloopen etmaal: 766 mm; laagste 764 mm. Hoogste barometerstand in het Euro- peesche waarnemingsgebied: 767.8 mm te Vardoe; laagste 750.9 mm te Seydis- fjord. Verwachting tot morgenavond: Zwakke tot matige Z.W. tot Z. wind, hall tot zwaar bewolkt, weinig of geen regen, warmer. Zon op: 5 h 42; onder: 20 h 26. Licht op: 20 h 56. Maan op: 2 h 31; onder: 18 h 54. N.M. 17 Aug. Hoog- en Laagwater te Vlissingeni Augustus. Hoogwater. Laagwater. Vr. 14 12.23 24.57 6.24 18.58 Za. 15 13.16 7.21 19.49 Zo. 16 1.42 14.01 8.09 20.38 Hoog- en Laagwater te Wemeldinge: Augustus. Hoogwater. Laagwater. Vr. 14 1.24 14.07 7.30 20.00 Za. 15 2.38 15.04 8.28 20.52 Zo. 16 3.26 15.52 9.17 21.38 Westkapelle is 28 min. en Domburg 23 min. vroeger; Veere 38 min. later. (S springtij Ook gedurende de staking in de haven van Antwerpen, is het gemis van een verordening,, op grond waarvan B. en W. tot de benoeming van dergelijke functionnarissen kunnen overgaan, ge voeld. Aangezien beëediging van daar voor geschikte personen niet kan ge schieden, dan op grond van gemeente lijke voorschriften, bieden B. en W. een ontwerp-verordening ter vaststelling aan. KIND TE WATER. Gisterenmiddag viel aan den Been houwerssingel een 5-jarig zoontje van H. te water. De heer Overwijk mocht er in slagen het kind behouden op het droge te brengen. EEN LASTIGE KLANT. Gisteren heeft een agent van politie een bezoeker van een winkel in de Lan- geviele daaruit verwijderd, omdat hij te veel aan "bacchus had geofferd en in den winkel was neergevallen. De man is naar de wachtpost op de Markt gebracht en na ontnuchtering weer op vrije voeten gesteld. DE RIJWIELPLAATJES. Nog steeds komen klachten bij de po litie in over diefstal van rijwielbelas- tingplaatjes. De dieven nemen vaak het rijwiel mede, halen de plaatjes er elders af en werpen het rijwiel in een plant soen of tegen een muur. Men zij dus nogmaals gewaarschuwd. GOES. Voor het Roode Kruis. Zaterdagnamiddag zullen op het Goe- sche Sportterrein wedstrijden en demon straties plaats vinden, waarvan de op brengsten in zijn geheel worden afgedra gen aan de Afd. Goes van het Ned. Roo de Kruis. Het programma bevat een korfbalwed strijd: T.O.P.T.O.G.O., een voetbal wedstrijd Goes IR.C.S. I (Souburg) en verder zullen eenige demonstraties ge geven worden door de beste turners en turnsters van de Gymnastiekvereeniging „Volharding" alhier. Het plaatselijk muziekkorps „Euphc- nia" zal den avond met muziek opluis teren. VLISSINGEN. Mej. J. H. GASILLE. f Alhier is op 68-jarigen leeftijd over leden mej. J. H. Gasille, die na bij het openbaar onderwijs aldaar te zijn werk zaam geweest op 26 September 1924 in den gemeenteraad zitting nam voor de Vrijz.-Dem. Met ingang van 25 Maart 1927 nam zij ontslag om gezondheids redenen. De heer Jacq. Frank te Middel burg deelt ons mede, dat het bericht van gisteren onder het hoofd „De Bios- MIDDELBUBGSCHE COURANT Dagblad Voor Middelburg, Goes en agent- •chap Vlissingen 2.30, elders 2.50 per kwartaal Week-abonn. in Middelburg en Goes 18 ct. p. w. Advertentiën 30 ct. per regel, lngez. mededeelingen 60 ct. p. r. Eü contr. voor beide veel lager; tar. op aanvr. Uitgeefster Naamlooze Vennootschap „De Middelburgsche Courant"; Bureaux Lange Sint Pieterstraat te Middelburg. Telefoon Redactie 269, Administratie 139 Postrekening no. 43255 Kantoor te GOES: Turfkade, telefoon 17. Aangesloten bü het Bureau voor Publiciteitswaarde der Vereeniging de Nederlandsche Dagbladpers. Familieberichten en dankbetuigingen 1—7 regels 2.10, elke r. m. 30 ct. Rubriek „Kleine Advertentiën", ten hoogste 6 regels, a 75 ct. bü vooruitbetaling Adv. met „Brieven" of „Bevragen bureau dezer cou rant" 10 ct. extra Bewysnommers 5 cent. £±2 Erg is een vrouw, die koken kan, maar het niet doet. Edoch nóg er ger is de vrouw, die niet koken kan en het tóch doet! krijgt dag en nacht uit alle oorden der wereld het nieuws toegezonden per vol-automatische verreschrijfmachine Abonneert U op de courant, die U het wereldnieuws snel en accuraat in uw huis brengt. lEELANB,

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1936 | | pagina 1