11IIRS- ia WISSELKOERSEN. Engeland's gigantische luchtvaartplannen. KERK EN SCHOOL PUROL er op SEMENGD NIEUWS. Roeiboot op de Lek overvaren. D00DENDAGB0EK VAN HET VERKEER. Oude zeewegen door de wolken. De „Queen Mary's" van de lucht. Navigare necesse est. f Hei verzacht en geneest AMSTERDAM, 4 Augustus. Het eerste getal is de vorige notee- ring, daarop volgt de officieele notee ring van heden. Denemarken Oblig' 1926-5 8888 Amsterdam 1934-4% 99% 's Gravenhage 1929-4 101101 Rotterdam 1926-1930-434 92%92% Zeeuws. Hyp. B-4% 90 Cities Service Cy. P. 1958 5 42%46% A Amsterd Bank 124%124% C Rott. Bankver. 120 A Twentsche Bank 82%82% A Pref. Jurgens A 106 e.d.105% A Ned. Gist- en Spiritusf. 400%401 A De Schelde NiB. 30% C Am. Smelt Ref. 51%51% C Stand. Brands 109% OPLICHTER IN OFFICIERSUNIFORM In een hotel te 's Hertogenbosch liet zich een dezer dagen een heer inschrij ven, die een buitenmodel officiersuni form droeg'. De man had een wijze van optreden, die vertrouwen inboezemde. Op een vraag, of zijn bagage moest af gehaald worden, antwoordde hij, dat hij niet wist, met welken trein deze zou komen. Met een garagehouder maakte hij, omdat hij voor zijn dienstreizen een auto noodig had, met een nieuwe auto proefritten en liet een radiotoestel in bouwen. De wagen moest den volgen den dag aan het hotel afgeleverd wor den. Na den nacht in het bewuste ho tel te hebben doorgebracht, belde hij in den loop van den volgenden dag uit een ander hotel den hotelier op en vroeg of deze hem wat geld wilde laten brengen daar hij zijn bagage moest halen en geen geld op zak had. Dit bevond zich in zijn kamer in het hotel, en hij had geen tijd om het te halen. De hotelier kon er niet bij komen, daar het zich in een kistje bevond op zijn kamer, waarvan hij den sleutel bij zich droeg. De hotelier liet hem ongeveer 50 brengen, aldus de ,,Crt." De z.g. officier keerde daarna echter niet terug en bij onderzoek bleek, dat er in het kistje geen geld zat en dat er geen luitenant bestond van den naam, dien de man had opgegeven. C North Am. Cy, 19% -19% A Born. Sum.. H.M. 155%155% A Ned. Wpl Mij. 84%—85 A J. C. Japan Ln. 39%40% A Rotterd Lloyd 4041 A S. M. Nederland 37%39 A Houth. Alberts 6566 C Union Pac. Rr. 81%80% Int. Nickel Cy, 31%31% Ned. 1000-4 99^99 Indie 34 1000-4'97%—97% Duitschl. '30 1000-5% 19%—19% Engeland 1960-90 4 73—72% Koloniale Bnk. 50%51%-% N.I Hbk. 1000 115—114% Ned. H. M'. 1000 137%—137% A v. Berkels Pat. 3737 Calvé-Delft 61%61% C. Suiker Mpij. 115ill5%. A Philips Gem. B, afg. 16(5164-2%. Unilever 119%119%-% Am. Gar en Foundry 24%24, Anaconda Cop. 23%23%-%. GEEST HET VAN ZOUT OVER GELAAT. Kindje aan de gevolgen over leden. Vrijdagmiddag j.l. heeft een 1%-jarig dochtertje van de familie P. uit de Mij- tenstraat tedenHaagin een onbe waakt oogenblik een pot met geest van zout over het gezicht gekregen. Het meisje is Zondagavond in het ziekenhuis aan het Westeinde aan de bekomen verwondingen overleden. EEN POLITIEHOND JOEG TWEEHONDERD MAN OP DE VLUCHT. Een rumoerige bespreking van den toestand in Spanje heeft gisteravond om tien uur in de van Wóustraat te Am sterdam aanleiding gegeven tot eenig geharrewar tusschen politieke tegen standers. Er ontstond een volksoploop, als gevolg waarvan een agent van poli tie die vergezeld was van zijn hond, zich genoodzaakt zag de menigte tot doorloopen aan te manen. Toen hieraan geen gevolg werd gege ven, liet nij den riem, waaraan hij den hond vast had, eenigszins vieren Het dier greep daarop een der omstanders beet. Dit was voor de menigte aanlei ding om zich schielijk uit de voeten te maken De rust was toen dra weerge keerd. DROEVIG. Het ongeveer 4%-jarig eenig zoontje van de familie Van Steen deler uit Amersfoort, dat io geerde bij zijn grootmoeder, mej'. de Wed. Clements te Leerdam, had bij het opstaan het ongeluk van de trap te v,allen en op hét hoofd terecht te ko men in den beneden gang. Bewusteloos werd het ventje door de familie opge nomen en de inmiddels ontboden ge neesheer constateerde een ernstige hersenschudding. Zonder tot bewustzijn te zijn gekomen is het ventje in den loop van den middag overleden. JONGEMAN OP ONBEWAAKTEN OVERWEG OMGEKOMEN. Hedenmiddag is de 17;-jarige Har„_ Kuiper, wonende te Appingedanj), op den onbewaakten overweg aldaar over reden door den trein die te 12.36 uur uit Delfzijl was vertrokken. Vermoed wordt, dat het slachtoffer door het ruischen van de boomen het naderen van den trein niet heeft ge hoord. De dood trad onmiddellijk in. INBRAAK IN HULPPOSTKANTOOR. In het hulppostkantoor te Warnsvelc is vannacht een inbraak gepleegd. In d< bestellerskamer heerschte vanmorgen d< grootste wanorde. De laadjes van de be stellers bleken opengebroken te zijn, do kwitanties en postzegels en briefkaarten lagen overal over den grond verspreid. De deur van de op het kantoor staande brandkast bleek tevens geopend. Het onderzoek wees uit, dat de oude brandkast op handige wijze geopend m A A C was. De kast was niet geforceerd. Een aedrag van 250, de opbrengst tot dus ver van de rijwielbelasting, werd ver mist. Een bedrag van f< 100 dat er vlak naast lag, hebben de dieven of de dief onaangeroerd gelaten evenals een hoe veelheid nieuwe rijwielplaatjes. Vingerafdrukken zijn niet gevonden. Onmiddellijk heeft men met de hulp van den politiehond van den rijksveldwach ter uit Brummen een onderzoek inge steld. Een spoor leidde tot een in de na bijheid gelegen oud schoolgebouw. On der een afdak bleef de hond staan, zoo dat het vermoeden bestaat dat de in breker met de fiets is gekomen, welke hij tijdens zijn operaties in het hulppost kantoor blijkbaar onder het afdak heeft geplaatst. Met deze aanwijzing en een voetafdruk tracht de politie thans den dader op te sporen Acht personen te water Hoofdonderwijzer en twee jongemenschen verdronken. Meisje op wonderbaarlijke wijze gered. Uit Culemborg wordt gemeld: He denmorgen omstreeks tien uur heeft op de Lek nabij het fort ,,'t Spoel" een ernstig ongeluk plaats gehad waarbij drie personen om het leven zijn geko men. De heer J. Ulehake, hoofd van een openbare school te Everdingen was hedenochtend met enkele kinderen van hém zelf en eenige loge's in een ijzeren roeiboot op de Lek gaan varen. Toen zij, stroomopwaarts varende, buiten een krib kwamen, werd het vaartuigje overvaren door een pas- seerende motorboot. De roeiboot sloeg om en alle inzittenden kwamen in de rivier terecht. Zoodr,a op de motorboot het ongeval werd bemerkt, werd gestopt en werd een roeiboot uigezet, om te trachten de drenkelingen te redden. Het gelukte vier kinderen uit het water te halen. Zij werden binnen gebracht in de woning van den landbouwer 0> Vroege, die aan den Lekdijk gelegen is. Daar waren i/ntusschen de politie uit Culemborg en een dokter aangekomen. Het gelukte met een zuurstofapparaat de levensgeesten van de vier kinderen, die allen bewusteloos waren, weer op te wekken. De motorboot, waarmede de politie en de dokter uit Culemborg naar de plaats van het ongeval waren gekomen had onderweg de omgeslagen roeiboot op sleeptouw genomen. Toen men de boot weer omkeerde, kw,am men tot de ontdekking, dat zich in het vaartuigje nog een der kinderen bevond. Een 9-jarig meisje had zich toen de roeiboot werd overvaren, aan een zitbank vastgeklampt en na een uur bevond het kind zich nog steeds in de omgeslagen boot. Het had al dien tijd angstig in het omgeslagen vaar tuigje gezeten en was dank zij de ach tergebleven zuurstof in het leven geble ven. Het kind w.as ongedeerd. De heer J. Ulehake, ongeveer 50 jaar oud en twee jongemenschen zijn verdron ken. De hr. Ulehake is 'n goed zwemmer, doch hij was gekleed in een leeren jas en het schijnt dat hij daardoor niet in staat was zich boven water te houden De lijken van den heer U. en de kin deren zijn later opgehaald. De man laat een vrouw en nog vijf kinderen achter Nog twee lijken zoek. Nader wordt uit Culemborg gemeld Het blijkt, dat van de drie slachtof fers alleen het lijk van den heer Ule hake is geborgen. Dit werd spoedig na het ongeval door den schipper van de motorboot opgehaald. Men heeft nog getracht de levensgeesten op te wek ken, doch dit is niet gelukt. De beide andere slachtoffers zijn de 17-jarige dochter van den heer U. Geertruida Paula, en een 23-jarigen neef de heer M. van Schaik uit Nijmegen. De lijken v.an beide laatste slachtoffers zijn nog niet gevonden. De politie stelt een onderzoek in naar de oorzaak van het ongeval. De motorboot, welke met de roeiboot in botsing kwam, is een Rijnaak van on geveer 600 ton. Het schijnt dat de heer U. met de roeiboot getracht heeft te zeilen. Hiervoor gebruikte hij een ouc stuk zeil, terwijl een der roeispanen van de boot als roer moest dienst doen. Bij het passeeren van de krib is het vaar tuigje in den sterken stroom geraakt. De Rijnaak voer direct achter het vaar tuigje en tengevolge hierv.an was een botsing onvermijdelijk. De schipper C Bethlehem St. 32%32-%. C Kennec Copper 2626%-%. C Un. States St. C. 39%—39%-%. C Un. States Leather 4%4 A Kon. Petr. Mpij. 278%-280-1. C Contin. Oil Cy. 18%18%. C Phillips Petr. Comp. 26%27 C Shell. Union O.C, 11%10%-%. C Tide Water Ass. Oil 10%10%. A Ned. Scheepv. U. 47—47%-9%. A H.V, Amsterdam 281%281-3%. A Java Cult. Mij. 127%—128%. A N.I. Suiker U. 104104. A Deli Batavia 189%188%. C Deli Mij. 1000 244—245. A Senembah 233226%. C Baltimore en Ohio 12%12 %-%. C Southern Pac. Cy. 23%—«23%-%, A Southern Rlw. 12%12. A Amst. Rubb. C. 141%—142%-6. A Deli-Bat. Rubb. 74—74,%-6%. A Hessa Rubber 101102-3%. A Serbadjadi S.R, 69%—69 van de Rijnaak heeft, zooals gemeld, onmiddellijk een boot gestreken en lieraan is het te danken, dat nog drie kinderen gered zijn. Rotterdam 1 doode. Gisteravond is de 7-jarige A. B. op den hoek v,an den Schiedamschen Sin gel te Rotterdam bij het oversteken van den rijweg door een vrachtauto gegre pen en gedood. Lanaeken: 1 doode. Gisteravond heeft nabij Lanaeken (België) een ernstig auto-ongeluk plaats gehad, dat aan de bijna 35-jarige me vrouw WeversGoor uit de Recht straat te Maastricht het leven heeft ge kost. Zij had zich met anderen per auto n,aar Sutendael (België) begeven, om daar een accoord te treffen voor de va- cantie, die zij er de volgende week zou gaan doorbrengen. Op den terugweg is de auto, welke bestuurd werd door den heer Wevers, tegen een boom gereden en over den kop geslagen. Mevrouw We vers werd uit den wagen geslingerd en op slag gedood. .O 1 i -- WISSELKOERSEN. Amsterdam, officieel. Heden. Gisteren. Londen Berlijn Parijs Brussel Zwitserland Kopenhagen Stockholm Oslo New-York Praag Prolongatie Part. Disconto Daggeld Registermarken Crediet Sperrmarken Effecten Sperrmarken Reismarken Bankpapier 7.38% 7.38 59.24 59.23% 9.70% 9.70% 24.81 24.81 48.04 48.05 32,97 32,95 38.10 38.07% 37.12% 37.10 1.47% —1.47% 6.10 6.10 1% 1% 1%-% 15/16- 1 31% 13% 14% 41% 38% 1 32% 14% 14% 42 38% (Van onzen correspondent.) Alg. Synode der Ned, Herv. Kerk. In de 17de zitting bracht de heer Oosterhoff rapport uit over een motie van de classicale vergadering van Haar lem, over ,art. 3 al. 2 van het Regle ment op de predikantstraktementen. De bedoeling is: berekening van de bijdra gen der gemeenten aan de kas van de predikants-traktementen zooveel moge lijk volgens denzelfden maatstaf te doen geschieden. Daartoe willen zij art. 3 al. 2 aldus wijzigen: Te'r beoordeeling van de inkomsten der gemeenteleden, wordt kennis genomen van de aanslagen in den kerkelijken hoofdelijken omslag, waar déze bestaat, voorzoover zij be rusten op de kohieren van de rijksin komstenbelasting, enz. Wordt in eenige gemeente zoodanige omslag niet gehe ven of berust hij niet op de kohieren der rijksinkomstenbelasting, dan wordt gebruik gemaakt o.m. van deze laatste. Het rapport luidde om het verzoek van Haarlem af te wijzen waarmede de Synode zich vereenigde. Toelagen voor noodlijdende kerken en personen der Ned. Herv. Kerk: aan IJzendijke werd een toeslag van f 150 verleend. Fonds geestelijke behoeften: Ter Neu zen f 100 lokaalhuur tot het houden van godsdienstoefeningen te Sluiskil. Fonds schraalste predikantstrakle- menten: Meliskerke f 429; Sirjansland 600; Dreischor 200; Kattendijke f 400; Waterlandkerkje f 700; Retran- chement f 258; Sas van Gent f 110; Zuidzande f 200. Generale kas: Hansweert, kerkelijke administratie f 250; Zuidzande, voor 't predikantstraktement f 200. Ned. Herv. Kerk. Cand. D. Goudzwaard te Bruinisse heeft het beroep naar Breskens aange nomen. Voor deelname aan het in de maanden September en October a.s. te Middelburg te houden! examen, ter verkrijging van een diploma als Waterbouwkundig opzichter, uitgaande van den Bond van Waterbouwkundige ambtenaren in Zeeland, hebben zich 105 candidaten .aangemeld. De heeren A. Lannoye, geboren te Aardenbur g en J. Hen- drikse, geboren te IJz e n d ij k e, slaagden te Amersfoort voor het staatsexamen toelating universiteit di ploma A. Te 's-Gravenhage slaagde voor 't examen Handelskennis L.O, de heer C. Verschuure te 's-H eer A rend s- kerke. Te Utrecht slaagde voor het exa men hoofdakte de heer J. W. Pieters vroeger te V 1 i s s i n g e n; te Rot terdam slaagden voor genoemd examen de heeren M. C. Harinck te V 1 i s- s i n g e n en M. A. van Strien te T erneuzen. Te Utrecht slaagde voor het exa men Fransch L. O. de heer A. Baas te Axel. Beursthermometer van Dinsdag. Rubber Unilever Amerika - H.V.A. - Aku Tabak - Obl.Markl Schepen Koninkl. Wettig Dit moet Uw eerste gedachte zijn bij Brand- en Snijwonden, Ontvellingen, en allerlei Huidverwondingen. (Ingez. Med.) Londen, 1 Augustus. Na de sensatie, die het bericht ver wekte, dat een zusterschip van de „Queen Mary" gebouwd zal worden nog grooter, nog sneller en luxueuser dan de Oceaanreus, die aller bewonde ring opwekt, en a tout prix winnares van den Blauwen wimpel valt ons thans het bericht op het lijf, dat een toekomstige oceaan-vliegdienst al zoo wat in kruiken en kannen is. Het Britsche wereldrijk zet er alles op om haar oude suprematie op zee en in de lucht te herwinnen. John Buil klemt de kaken op elkaar, enkele dagen geleden nam hij het besluit Frankrijks „Normandië" te verslaan. Is het te ver wonderen, dat nu de aandacht gevestigd wordt op „The Old Dutchmen" die het met z'n K.L.M.-vliegtuigen altijd een klein beetje sneller doet? Over het werk van onze luchtvaartmaatschappij heeft tot nog toe naar buiten in de En- gelsche wereld een stilzwijgen ge- heerscht, duizend maal welsprekender dan de felste redevoeringen. Tenzij het niet anders kan, tenzij in een roemruch tige airrace een of ander obscuur „vlie gend hotel" met passagiers en volgela den met mail de speciaal gebouwde race- vliegtuigen bijhoudt, alsof een dikke theetante een Marathonlooper tijdens de finish bijhoudt en aan zijn hemmetje j trekt. De hulde, die de Brit aan de flying allen het commando voeren over vlieg- booten, die in razende vaart Amerika's Oostkust, Europa, Zuid-Afrika en Aus tralië verbinden: de Amerikanen heb ben met hun „China-Klippers" den Stil len Oceaan overspannen. Deze maand start de eerste „Klipper" met achttien passagiers en post, voor haar tocht van negenduizend mijl tusschen San Fran cisco en Shanghai. Niet in tachtig als bij Jules Verne, maar in acht dagen zal men dan rond de wereld reizen. Van de twee honderd „scholieren" zijn er van daag al tachtig over hun boeken gebo gen!' Engelands modernste transportmid del gaat de oude zeevaartwegen opzoe ken. Een merkwaardig feit, waar ik in alle bescheidenheid mijn luchtvaartlandge- nooten uit het oude Holland van de zee even op attent zou willen maken. De Queen Mary's van de lucht. Negen-en-twintig vliegbooten voor Imperial Airways zijn besteld bij Short Brothers in Rochester, de grootste order ooit op dit gebied geplaatst. En de eer ste van deze vloot, de „Canopus", is reeds in de lucht. Het is een, ondanks de geweldige af metingen, zeer elegant vliegtuig, voor zien van met lucht gekoelde Bristol „Pe- gasus"-motoren, die per stuk duizend paardekrachten ontwikkelen; de schroef bladen zijn verstelbaar, en kunnen, sa men met de verstelbare vleugelkleppen een kolossale „lift" veroorzaken, die 'n i veilig dalen en stijgen verzekeren. Die vleugelkleppen moeten nogal re- Dutchmen heeft moeten maken, bevatte volutionnair zijn. Short Brothers doen voor hem zelf de consequentie: en nu j er tenminste zeer geheimzinnig mee, wij weer! Beter, sneller dan de anderen Het mtereur is zéér luxueus inge- Nederland zal zeker niet blind blijven «cht, bar en promenade zijn aanwezig; voor het feit, dat Engeland aan het in- j de vier-en-twmtig passagiers hebben loopen is. Het wil vóór komen! Dat .is' alle ruimte, terwijl slaap-accomodaUe echt Engelsch. De zet, die nu gedaanvoor zestien personen gemaakt kan wordt is zéér sterk. Op weg naar Austra- j worden, lië, Nieuw Zeeland en Zuid-Afrika laatInternationale samenwerking men Europa niet figuurlijk, maar ook let- j tot stand gekomen, terlijk „links liggen De nieuwe vlieg- £r zaj nQg wgj een en anc}er be- booten, die een actie-radius van duizend proefd en uïtgedachlt moeten worden, mijl bezitten, gaan m één spiong door wanneer over New-Foundland, wan- naar Gibraltar, van Gibraltar naar Mal- neer over de Bermudas gevlogen moet ta, vandaar naar Alexandria, en °ver de worden, maar het lichaam, dat deze Roode Zee naar Aden. Engelsche havens vachten organiseert, bestaat reeds, en zonder uitzondering. Tenminste: dit is de financiën zijn verzekerd. Er is een mogelijk. Misschien zal het economischer compiagnie jn oprichting, waarin verte blijken Marseille en Brindisi aan te genwoordigers van het Engelsche, Ier- doen: dat zijn echter details Engeland sche en Canadeesche gouvernement zit- hoeft om het gebruik van deze havens ).jng hebben. Imperial Airways, gemach- niet te bedelen. j tigden der Britsche regeering, houden Twee viermotorige vliegbooten wor-51 pr0Cent, het Canadeesche en Iersche den speciaal versterkt om te experimen- gouvernement ieder 24 procent van teeren op het Oceaan-traject Ierlandj hej kapitaal. In ruil voor de landings- Newfoundland ineens, een afstand van faciliteiten, door de Vereenigde Staten tweeduizend mijl. Hun actieradius, mits verleend, krijgt Pan-American Air- voorzien van extra tanks, zal ruim an-ways vergunning tot het gebruik van derhalf maal dien afstand bedragen. Van" enkele vliegvelden in Canada en New- Newfoundland gaat het dan recht op foundland, Of de V.S. aan dezen oce- New-York aan, met een honderdvljftig mijl per uur-vaart. New-York, waar de constructeurs der Amerikaansche Sikors- ki-vliegtuigfabrieken bezig zijn aan een nog fantastischer project: het ontwerpen van een superboot, die met veertig pas sagiers en mail in één dag Amerika en Engeland zal verbinden. Kan men nog van experimen- teeren spreken? Kan men nog van experimenteeren spreken? Geen datum, zelfs nog geen jaar staat vast, maar de wijze waarop hier voorbereidingen getroffen worden, wijst er op, dat de Engelsche regeering meer dan theoretische zekerheid heeft aangaande de uitvoerbaarheid van deze lijnen. In Hamble gaan tweehonderd pi loten weer „naar school". Het zijn de meest ervaren vliegers uit alle deelen van het Imperium, de leidende „senio res", die over minstens 10.000 vlieguren en een twintig jaar oorlogs- en vredes- ervaring beschikken, welke op de ban ken gaan zitten om les te krijgen in. zeevaartkunde. Want in de lucht zijn voor hen geen moeilijkheden; zij moeten leeren stijgen en dalen op het woelige zeewater, en het „aanvaringsreglement" uit hun hoofd leeren. Omstreeks 1940 zullen deze piloten aandienst op den duur gaan deelnemen, is nog niet bekend. (Het staat vast, dat zij voorloopig aan den Stillen Oceaan werk genoeg zullen hebben!) Hoe lang zal het nu nog duren voor er kapers op de kust komen? Het ligt niet op den weg van Duitschland en Frankrijk rustig toe te zien en zich de Frankrijk heeft reeds een dienst op kaas van het brood te laten eten, Zuid-Amerika. En Duitschland broeit, zooals men zich zal herinneren, al jaren lang op de idee van een reusachtig vlieg veld in open zee. Kolonel Charles Lindbergh is te Ber lijn gast van generaal Göring. Er gaan hier hardnekige geruchten, dat deze air-minded luchtvaart-minister plannen koestert, nog dezen herfst een Duitschen dienst op New-York in het leven te roe pen, een half jaar eerder dan de Brit ten. Maar het zal hem zwaar vallen. Voor ons land is dit alles tevens van vitaal belang. Men vraagt zich hier ook af, wat Lindbergh's Europeesche tour nee beteekent. En zijn bezoek aan Duitschland. Maar Lindberghverlegen en ge sloten, vertelt aan ieder, die het geloo- ven wil, dat hij voor alles vacantie houdt. GERH. VAN EYSSELSTEIJN»

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1936 | | pagina 2