m
BUITENLAND.
piURS- IN WISSELKOERSEN.
Het eerste getal is de vorige notee-
itng, daarop volgt de officieele notee
ring van heden.
RAAD VAN HOEDEKENSKERKE.
WISSELKOERSEN.
Beurs thermometer van Dinsdag.
- KoninkL
- Markt
-ObLMarbt—
- Suiker
Amerika
Tabak
Industrie I
FRANKRIJK.!
VLIEGTUIGKANONNEN
Uitvinder van verbetering wil
geen export,
JAPAN. I
Zeventien officieren ter dood
veroordeeld.
Wegens deelneming aan den
F ebruari-opstand.
EGYPTE. I
STAKINGSONLUSTEN TE
ALEXANDRIë
OOSTENRIJK. I
DE HABSBURGSCHE KWESTIE.
NOÜRD-BEVELAHb.
VfcK. MAIEN. scheepvaart heeft de vrije beschikking
DE ONAFHANKELIJKHEIDSDAG over de rijkskanalen, het wegverkeer
HEEFT 441 SLACHTOFFERS over het geheele voor 1926 aangelegde
GEëlSCHT. rijks- en provinciale- en bijna het ge-
- - - - 1 1' j.,
ZEEUWSCH-VLAANDEREN O.D. selier naar Genève heeft geroepen, om
RAAD VAN KATS.
PERSKRONIEK.
HALVE MAATREGELEN.
SCHOUWEN-DUIVELAND. ien__
JONGETJE VERDRONKEN. LfcuEVl CR VLOOT.
ZEEUWSCH-VLAANDEREN W.D.
SPANJE.
Acht bommen ontploft. Te Cerro
ZWITSERLAND.
ZWITSERLAND VERTROUWT OP
ZIJN LEGER.
AMSTERDAM, 7 Juli,
Denemarken Oblig,, 1926-5 85%85%
Amsterdam 1934-4% 98%98%
's Gravenhag'e 1929-4% 100%
Rotterdam 1926-1930-4% 90%—91
Zeeuws, Hyp, B-4% 84%85
Cities Service Cy. P. 1958 5 47%47%
A Amsterd. Bank 119%119%
C Rott. Bankver,. 109%110
A Twentsche Bank 8181
A Pref, Jurgens A 105%105%
A Ned, Gist- en Spiritusf. 403%403
A De Schelde NB. 29%—30%
C Am Smelt Ref. 45%44%
C Stand. Brands 9%9% ex div.
C North Am. Cy. 17%17% ex div.
HANSWEERT. Het Belgische sleep-
schip „Morgenster I" is door een deur
waarder uit Goes op het kanaal aan den
ketting gelegd.
HOEDEKENSKERKE. Maandag ver
gaderde de Raad, onder voorzitterschap
v,an burgemeester J. M. Slegt, voltallig.
De V o o r z. deelde o.a. mee, dat
de gemeente tot 1 Juni 1939 wordt vrij
gesteld van de aansluiting bij een des
tructor voor het vernietigen van afge
keurd vleesch,
In verband met den binnen korten tijd
te verwachten benoeming van een nieu
wen gemeente-veldwachter werd de ver
ordening regelende de eischen, bnoem-
baarheid en bezoldiging van den ge
meente-veldwachter opnieuw vastge
steld. De politieverordening werd aan
gevuld met een bepaling waarbij het
verboden zal zijn zonder voorzien te zijn
van een behoorlijk zwempak in de Wes-
terschelde te baden.
De jaarwedde v,an den nieuw te be
noemen bode van het B. A. werd vast
gesteld op f 20.
De V o o r z, deelde mede, dat als
zoodanig door het armbestuur was be
noemd de secretaris-penningmeester de
heer P. J. Verburg. Op een reclame
aansWg schoolgeld heffing van C. Hui
ge te Nisse werd afwijzend beschikt.
Bij de rondvraag zeide de heer L
L o u s dat het luiden der torenklok
na vernieuwing van den klokkestoel veel
te wenschen overlaat.
De V o o r z. beaamde zulkts. De
smid De Ruiter is bezig te trachten dit
euvel te verhelpen.
Nog werd in principe besloten de wo
ning van den gemeente-veldwachter te
doen .aansluiten aan de drinkwaterlei
ding.
A Born, Sum. H.M. 156%—158%.
A Ned. Wol Mij, 8485.
A J. C. Japan Ln. 39%40%.
A Rotterd. Lloyd 39%
A S. M. Nederland 3637%.
A Houth. Alberts 49
C Union Pac. Rr. 77%76% ex div.
C Int. Nickel Cy. 30%30% ex div,
Ned. 1000-4 98%—98%.
O. Indië 34 1000-4 96%—96%.
Duitschl. '30 1000-5% 18%—18%.
Engeland 1960-90 4 72%—72%.
A Koloniale Bnk. 45%46%.
A N.I. Hbk 1000 110%—111%
C Ned. HM. 1000 132%—134
A v. Berkels Pat. 39%39%
C Calvé-Delft 57%57%
A C, Suiker Mpij. 117118
A Philips Gem. B.. afg. 168%167%-63%'
C Unilever 114114%-14
C Am. Car Foundry 20%20%
C Anaconda Cop. 20%20%-%
C Bethlehem St. 30—29%-29
C Kennec Copper 22%22%-%
C Un. States Leather 4%—3%
C U. States St. C. 36-35-%
A Kon. Petr. Mpij. 272%—262%-63%
C Contin. Oil Cy. 18%—18%
C Phillips Petr,. Comp. 25%25%
C Shell Union O.C. 10%—10%-%
C Tide Water Ass. Oil 9%9%-9%
A Ned. Scheepv. U. 4848-%.
A H.V. Amsterdam 253256-54.
A Java Cult. Mij. 127%—127%.
A N.I. Suiker U. 105—105%.
A Deli Batavia 188%—189-90.
C Deli Mij. 1000 250-252-55.
A Senembah 235234%-35%.
C Baltimore en Ohio 1110%.
C Southern Pac. Cy. 19%,19%-%.
A Southern Rlw. 9%9%.
A Amst. Rubb. C. 130%—133%-32%.
A Deli-Bat. Rubb. 75—75%-76%.
A Hess,a Rubber 98%99%-%.
A Serbadjadi S.R. 70%71-%,
Amsterdam, officieel.
Heden. Gister.
Londen 7.36% 7.36%
Berlijn 59.22 59.\}2
Parijs 9.73% 9.72%'
Brussel 24.81% 24.81%
Zwitserland 48.07 48.04
Kopenhagen 32.90 32.87%
Stockholm 37.97% 37.97%
Oslo 37.02% 37.00
New York 1.46% 1.46%
Madrid 20.17% 20.20
Praag 6.10 6.10
Prolongatie 2 2%
Part. disconto 2% 2%
Daggeld 1 1
Registermarken 31% 31%
Credietsperrmarken 16% 16%
Effecten Sperrmarken 13% 13%
Reismarken 41 41
Bankpapier 38 38%
(Wettig
gedeponeerd'
schrijvers die allen hooger waren. De
hoogste was 18 cent per m2.
AARDENBURG. Maandagavond had
ter hoogte van den viersprong nabij de
gasfabriek een ernstig verkeersongeluk
plaats. De heer I. A, de Brauwer in de
richting der gemeente per rijwiel rij
dende, stak plotseling den rijweg over
zonder vooraf zijn voornemen daartoe
kenbaar te maken. De heer De Br. die
erg doof is, had ook niet de hem achter
op rijdende auto gehoord, van den heer
De B. uit Sluis, zoodat hij daardoor ge
grepen en tegen den grond geworpen
mogendheden 'kunnen er van overtuigd O a at U Op reis
zijn, dat iedere poging om ons gebied yergeet dan toch vooral niet AMILDA
In verband met een Maandag in den
„Echo de Paris" door Henry de Kerillis J satie van den wereldvrede",
uitgesproken bewering, dat de minister
van luchtvaart voornemens w,as de tee-
keningen en een model van een nieuw
en een buitengewone capaciteit ver
toond, vliegtuigkanon ter beschikking
te stellen van de Sowjet Unie, heeft
werd. Omwonenden die van het onge-1 kolonel Bellanger, die onlangs een be-
tuk getuige waren, namen den heer De I langrijke verbetering in de richtings-irn
B., die ernstig aan den arm gewond stalbatie van dit kanon heeft uitgewerkt,
was,
had bekomen, op en waarschuwden den alleen dan aan het ministerie van lucht
geneesheer, die spoedig ter plaatse was vaart zal voorleggen, wanneer hij de ze
daar hij toevallig op de plaats des on- kerheid z,al hebben, dat zij alleen ge-
heils passeerde. Dr. De Hullu, nam den bruikt zullen worden bij het Fransche
heer De Br. mede naar huis om hem te luchtwapen,
verbinden. De politie, die ook gewaar-
schuwd was, verrichtte de noodige op- ENGELAND»
metingen en nam foto's van de sporen. j)E NEGUS WEER TE LONDEN,
De Negus is gistermiddag aan boord I lichtere straffen
unnenDT a at Ti ONGE.LUK. van de „Jsle Df Thaner" te Folkestone! In tot.aal stonden 123 beklaagden te
HOOFDPLAAT De 35-jarige land- aangekomen. Hij heeft de reis naar Lon-1 recht, waarvan 71 werden vereordeeld
bouwer P, S. alhier had het ongeluk den voortgezet, waar hij later in den
van een wagen te vallen, waarna hem middag is gearriveerd,
te schenden ter wille van een aanval op ^nnebruincVême" mede" te* nemen." Deze
een vijand zal stuiten op den hardnekki- voorkomt pijnlijke zonnebrand en ver-
Men tegenstand van ons leger. Tegelij- ve]ien en bevordert tevens een snelle,,
r 'd willen wij volharden in ons stre- mooie huidbruining, óók bij weinig of
ven, om mede te helpen aan de organi- geen zon.
Flac. 90 ct. Tube 60 ct. Doos 50 en 25 et.
Men zal zich herinneren, dat in Febru-
.T ,1 11 j j x j 1 1 ari te Tokio door militairen een om
en een bloedende hoofdwonde verklaard, dat hi, deze nieuwe Pannen wentelings ging is gedaan, waarbij vier]
nrv T>roQvo/>Ui«T.rr1nr. A r%+% I all eon Har» aan h o\ mmtfifprip -van lucht- I a 1 1 1.-1 1 1 1
vooraanstaande noo^wjaardi^neidsue'"
kleeders werden vermoord.
(Ingez. Med.J
is het ontstellend, dat ik op een vraag
om spijkers met koppen te slaan ten
antwoord zou krijgen: „Inderdaad, heer
Reitsma, ge hebt gelijk, g'root gelijk.
Maar, langzaam aan, dan breekt het
lijntje niet! Nu een stukje, dan weer
doorsukkelen en over een paar jaar
weer een stukje, dat is tactiek!"
Indien dit inderdaad de bedoeling is,
dan is het reorganisatieontwerp 1936 een
maatregel, die althans prespectieven
opent. Maar van halve maatregelen heb
een wiel over de borst ging. De getrof
fene werd zwaar gewond en op medisch
advies naar het St. Antonius Gesticht
te Oostburg -overgebracht, waar hij aan
de gevolgen zijner wonden overleden is.
OOSTBURG. Maandag had in het vei
lingsgebouw de algemeene jaarvergade
ring plaats van aandeelhouders der N.Vi.
Na een onderzoek van vier maanden
heeft gisteren de krijgsraad vonnis ge
veld in het proces tegen de rebellen.
13 actieve en 4 vroegere officieren wer-,
den ter dood veroordeeld. Vijf krijgen I ik nooit gehoord. En daarom zou ik het
levenslange gevangenisstraf en enkelen! heter gevonden hebben als de regeenng
als volgt geredeneerd had: „De spoor-
schuld, die feitelijk staatsschuld is, be-
draagt ongeveer f 410,000,000. Daarvan
zijn pl.m. f 229,000,000 afkomstig van
achterstallige afschrijvingen, waarvoor
niet de Spoorwegen, doch de Staat in
feite aansprakelijk is, zooals door de re
geering reeds meerdere malen erkend
De Weensche correspondent, der ,,N.|
R. Ct." schrijft:
In de „Oesterreicher", het officieele I
orgaan van de legitimisten, levert de lei-
der., dr. Von Wiesner, scherpe critiek op d,ane arbitragepogingen stuitten op nei, - -
den „anti-Habsburg-rommel". Het ge-1 verzet der stakingscommissie. De sta-1 de' we'ke de spoorwegen lijden tenge-
1 if It 111 -x rrsAtta irar» Ae> c t>Ae>rt iafp.n devoerde Ka"
Het 1.200 man sterke personeel van gee"ng
de tramweg mij. van Alexandrië is gis- ls' Y/nneeJ bl> <h hedrag de baten ge-
teren in staking gegaan. Het tramver- v?^d w0'd?°' w®lke y°°r 15 I f
keer ligt volkomen stil. Ult onvergolden diensten getoucheerd
Verschillende van officieele zijde <*e- werden en wanneer in aanmerking ge-
nomen wordt de gekapitaliseerde scha-
tt j K-xwiuiuci gt- veiici uei aicttiiugsuunuuiösu;, jje sta- dc: welke de spoorwegen lijden tenge
V eilmgsondernemmg „Avicultura onder heele gebouw van de Europeesche poli- kers hebben getracht, de electriciteits- v°lêe van de sedert jaren gevoerde ka-
leiding' yan den voorzitter van commis- jjgk staat z.i, wankel, met inbegrip van centrale te bestormen. Er ontstonden nalenpolitiek en van de mijnspoorweg-
sanssen, den heer D, H, van Zuijen; be- den Volkenbond, en daarom iyeet men botsingen met de politie, waarbij 2 po- politiek, dan zinkt de schuld van
halve een drietal commissarissen en den geen anderen raad dan het vraagstuk litie-officieren en 2 agenten, alsmede 15 f 410,000,000 der spoorwegen geheel in
- - 1 -T Tp_ _A _1 1„JA J..„
KLOETINGE. Gistermorgen had op del directeur; waren nog een 18-tal aandeel-J Van het herstel der Habsburers aan de
kruising MolenwegRijksweg een aan
rijding plaats tusschen een vrachtauto
van den heer J. J. v. d. Z. te 's-Heer
Arendskerke en den motorrijder I. L.
W. te Breda. Beide bestuurders bleven
ongedeerd. Auto en motor werden be
schadigd.
"Sa,
KATS. Alhier is door den hond van
bakker M. een bunzing onder een hout-
wu VÜ u ugvuvvuf uioxuvuo xt#
stakende tram-beambten gewond wer- het niet. Voorgesteld wordt dus om niet
den. een deel van de spoorwegschuld over
Vf<D CTAT0M *e ncmen' doch het geheel. De binnen-
Zondag werd in Amerika de jaarlijk- heele gemeentenet, zoodat 'door de ge-
sche „onafhankelijkheidsdag" gevierd, heele „legacy of the past" van de spoor-
Op dezen nationalen feestdag voelt elke wegrekening weg te werken een eenigs?'
houders aanwezig. orde te stellen en als hèt gevaar voor
De balans en de verlies- en winst- Europa aan te duiden. Hierbij spelen
rekening over 1935, die weinig verschil Duitschland en Zuid-Slavië door een
toonden met die over 1934, deden de voorbeeldelooze leugencampagne de eer-
toekomst nog niet hoopvol inzien; ze ste viool en Tsjecho-Slow.akije en Roe-
werden door de vergadering goedge- menië moeten op de aangegeven meio-
keurd; niettemin zal getracht worden de die meedansen.
zaken loopende te houden, in weerwil Ook de Franschen tracht men in den
van het steeds kleiner worden van den maalstroom mee te sleuren. Voor Oos- _r b
pluimveestapel. De koers der aandeelen tenrijk is in de eerste plaats van belang Yankee zich verplicht de blommetjes zins bevredigender onderlinge finan-
werd vastgesteld op 50 pet. dat de sluier opgeheven wordt die de ge- eens buiten te zetten. Met het gevolg, cieele verhouding geschapen zal wor-
klamp gevangen Een ieder wordt ge- Uit het verslag van den directeur heimzinnige uitnoodiging van den bonds- dat er overal een ontzaglijke drukte den. De spoorwegrekening worde dus
TAraarcr-lmwr! r,m c aTrn'nHc -rim tinnen- bleek, dat de aanvoer van eieren nog kanselier naar Genève nog bedekt. Geen heerscht en dus veel ongelukken voor- tengevolge van de volgende maatregelen
bol- tfnprl tp «Initpn Fr %in vprmopHp steeds verminderd, al was de gemiddel- enkel Weensch blad heeft èèn letter komen. bevrijd van den last, welken de Staat
hok goed te sluiten. Er zin vermoede- d vermeldt dan 't officieele belicht, Y -
!,|k nog meor van deze roofzucht,ge d.e- ™«r„voer vaXter wal Dr. Von Wiesn.er die, zooal» ik reeds
aanmerkelijk grooter, terwijl het bedrag opgemerkt, veel vrijer in den „Oes
van verkocht fruit en gtoenten bijna ver- terreicher mag schrijven dan ieder an-
dubbeld werd. ^er blad» geeft als zijn oplossing van het
De heeren Van Zuijen en R. Risseeuw geheim dat Delbos onder den druk van
werden als commissarissen herkozen z'ïn "afvalligen Zuid-Slavischen bond
genoot, den Oostenrijkschen bondskan-
Op vrije voeten, daar over de herstelkwestie verant
Zekere J. S„ bakker te Hulst, die woording af te leggen. Aan het slot van
eenige dagen geleden werd aangehou- z9n artikel stelt Wiesner de categori-
Voorgesteld werd diverse verordenin- den en ter beschikkintf van de Justitie sche vraag: Heeft Oostenrijk het recht
gen opnieuw vast te stellen. Zulks moet te Middelburg werd gesteld als verdacht °P onafhankelijkheid? Zoo ja, dan moet| fy lveuslua ^VST
om de 5 jaar gebeuren. van bedriegelijke bankbreuk, is in vrij- men ook volkomen toestaan en goed-j tof reorganisatie der spoorwegen. De
De heer F. Klaassen vond het he;d gesteld. keuren dat het land zich beveiligt op de' schrijver kan de geheele reorganisatie
onbillijk dat als vleeschgekeurd is (en
KATS. Maandag vergaderde de Raad
onder voorzitterschap van burgemees
ter J. W. A. Stüte. Afwezig de heeren
J. Eikenhoudt en Joh. Eckhardt.
Van den heer P. Klooté was een ver
zoek ingekomen om ontheffing school
geld. Afwijzend beschikt.
i uuar New"York wordt gemeld toch moet dragen en welke naar de
nebben 441 menschen, meest tengevol- Staatsbegrooting wordt overgebracht,
ge van verkeersongevallen, het leven Op die manier blijven de uitgaven voor
verloren. den Staat gelijk, doch de nieuw op te
richten spoorwegmaatschappij zal in
staat zijn, zelfs al zal een behoorlijke
reglementeering' van het wegverkeer en
een noodzakelijke verkeerscoördinatie
o.a. door den tegenstand der „altruïsti
sche" benzine-ondernemingen, e.d. nog
jaren lang op zich laten wachten, door
efficiënte bezuiniging en rationalisee
ring, ophouden met tekorten te wer
ken".
Weliswaar zou de nieuwe maatschap
pij dan nog op zware lasten zitten, o.a
door den achterstand in het Pensioen-
„Spoor en Tramwegen" brengt een
artikel van den redacteur, den heer S>
A, Reitsma over het regeeringsvoorstel
schrijver kan de geheele reorganisatie
a is jen eenige manier die het juist acht. Deze anders zien dan een halve maatre-
daarvoor betaald) zulks bij vervoer TERNEUZEN. In verband met de sta- onafhankelijkheid kan alleen blijven be- êcL door den iictiterstano in
naar een andere plaats opnieuw moet king der Belgische zeelieden in de ha- staan als de Koning terug is gekeerd. Rationeel zou het geweest zijn de ge- fonds, doch het
geschieden.. ven van Antwerpen, waarmede de trans- Iedere andere oplossing is zelfbedrog of heele kapitaalschuld over te nemen, nl. ken zijn dat, voora als e in n
portarbeiders aldaar zich solidair ver- blindheid en vormt een werkelijk gevaar f 410,000,000 en niet een deel daarvan handelsbelemmenngen^eens^^^
Van D. Snoodijk was een schrijven in
gekomen om ondersteuning. De voor
z i t t e r lichtte een en ander toe.
Adressant wordt verwezen naar het
armbestuur.
Een schrijven van M. J. Tieman, over
klaard hebben, waardoor geen Belgische voor den Europeeschen vrede
schepen gelost of geladen worden, is al
hier binnengekomen het stoomschip
Astrida.
Het schip heeft een lading bananen en
zijn aanslag schoolgeld! werd in handen sinaasappelen aan boord, die hier ge
- I r-, I -fit I I ,,n Tirov<4ori Aov rtnta nrt II,
lost zullen worden. Voor een gedeelte
der havenarbeiders beteekent dit weer
werk, hetgeen zeer welkom is in deze
tijden van slapte.
van B. en W. gesteld.
De hr. F. KI a a s s e n besprak den
toestand der rioolputten in het alge
meen. Er zal een onderzoek ingesteld
worden.
Zaterdagnamiddag was het 5-jarig v
jongetje van de fa. S. te Zierikzee met Kon bejluit 13 mc* "$a.ng van
nog eenige kinderen aan het spelen in 21 Jub a;s' aan dan reserve-officier yan
een grindhoop in de omgeving van de éeZ°ndheid der 2e klasse R, H. ylnk,
haven. Toen het ventje vuile handen had van oen geneeskundigen dienst der land-
gekregen, wilde hij deze gaan wasschen, macht, een eervol ontslag als zoodanig
en ging hij daarvoor op een balk staan verleend uit den militairen dienst;
van de beschoeiing. Op een gegeven mo- 's benoemd en aangesteld, bij het re-
ment viel hij voorover in het water, serve-personeel der landmacht, bij den
Hoewel spoedig hulp aanwezig was, is geneeskundigen dienst der landmacht,
tot reserve-officier van gezondheid der
eerste klasse, met ingang van 21 Juli, de
reserve-officier van gezondheid der
tweede klasse, J H. Hattink.
het kind verdronken.
AARDENBURG. Het bestraten van de
Markt met de nieuwe klinkers is gegund
aan de firma Beckers te Putten tegen 7
cent per m2. Er waren nog eenige in-
Bermejo, nabij Madrid, zijn gisteren in
een in aanbouw zijnd huis 8 bommen
ontploft. Een groot deel van het bouw
werk werd vernield. Persoonlijke onge
lukken deden zich niet voor.
Men vermoedt, dat stakende bouw
arbeiders van het anarcho-syndicalist
tisch vakverbond de sabotage hebben
gepleegd.
I Udcti V CL 11 numxviu».—»—0
f 130,000,000. Daarvoor zou alle reden dwijnen, zij zou kunnen medewerken om
geweest zijn, de gronden daarvoor zijn dien achterstand in te halen, als de
in de memorie van toelichting van het Staat de royaliteit tegenover de tegen-
wetsontwerp reeds gedeeltelijk opge- woordige obligatiehouders zelf betaalt
somd: onrendabele kanalenaanleg, baten en de kosten van aanleg, onderhoud en
uit kosteloos verrichte diensten (vóór bewaking van kruisingen van de spoor-
1925 en 1928). Waarbij nog gevoegd kan wegen met den openbaren weg voor de
worden: mijnspoorwegaanleg, achterwe- helft ten laste van de spoorwegen en
ge blijven van het gelijkmaken der con- voor de andere helft zooals billijk en
currentie-voor waarden. Wat geeft het, historisch juist is ten laste van het
mag ik vragen, of het spoorwegtekort wegverkeer werden gebracht,
met zegge f 10,000,000 verminderd en Maar deze geheele saneering zou de-
de rentelast van de staatsschuld met groote oplossing geweest zijn! Daartegen,
datzelfde bedrag stijgt? Vermindert het ziet de regeering op. Of zou de regee-
de credietwaardigheid van den Staat of ring in haar hart daartoe wel bereid zijn,
een post onder het eene of andere hoofd doch een échec bij het Parlement vree-
geboekt wordt, terwijl toch betaald zen? Dit laatste behoeft m.i niet het
Te Sempach in het kanion nuzern ^-exen, um spuuislhuiu ii^ujn 0,..,.
heeft bondsraad Motta een rede gehou- schuld is en dat, als men toch verbete- feitelijken toestand wordt gegeven,
den, waarin hij onder meer zeide: ring wil brengen, het beter is geheel ware in elk opzicht ook om andere re-
„De oorlog is een geesel, die langza- schoon schip te maken? Althans in zoo- denen, hoog n.oodig. Want wanneer ik
merhand alle rechtsopvattingen aan het ver schoon schip, dat onder de nieuwe de persuitingen overzie, dan kan ik over
1:— Tfooi At>7c\ne1 be- hiina de éeheele lijn slechts onverstand
-p o I moet worden? Is men in den Haag ver-1 geval te zijn, indien van de regeerings-
e empac 1 in het kanton Luzern geten, dat spoorschuld feitelijk staats-1 tafel eens een duidelijk exposé van den
I inocianl wnrdt £ef?even. Dit
schoon schip te maken? Althans in
mviiiouu „i.c ver schoon schip, dat onder de ni
wankelen brengt. De verdragen, zelfs I verhoudingen een financieel gezond be u.,.m a
11-- iüi_ j mndoiiiir ral Wttlffiti'? constcttccfcii. Onverstand, hetwelk voor
die, welke vrijelijk geteekend zijn, wor
den niet meer in acht genomen. De vrij
heid wordt met voeten getreden, de de
mocratie met verachting behandeld. Het
leger is onze veiligheid en onze trots:
het is de uitdrukking van onzen on-
wrikbaren wil, dat ons land onafhanke
lijk zal blijven. De regeering der groote
bijna de geheele lijn
drijf mogelijk zal blijken? I constateeren. Onvers
Natuurlijk is men dat niet vergeten! een groot deel geboren^ is door onDe-
En wanneer de zaken nuchter worden
bekeken en ingezien wordt, dat noch
deze halve saneering, noch de door mij
voorgestane algeheele saneering den
Staat ook maar een halve cent zal be-
voordeelen dan wel zal benadeelen, dan
ecu giuut UÜV»
kendheid met den feitelijken inhoud der
overeenkomsten en van de geschiede
nis daarvan, doch vooral door de hui
dige politieke verdediging van een hal
ven maatregel in de Memorie van Toe
lichting' van het wetsontwerp tot reor-