m
BUITENLAND.
GEMENGD NIEUWS.
rsi
PI
SI
3D
L
KERK EN SCHOOL
RECHTSZAKEN.
Ook Frankrijk voor opheffing der
sancties.
ONTWERP-CONVENTIE INZAKE
40-URIGE WERKWEEK.
BELGIF.
MILITAIRE RUPSAUTO IN RAVIJN
GESTORT.
ZWEDEN.
IN ZWEDEN ZIJN BIJNA GEEN
WERKLOOZEN MEER.
VER. STATEN.
DERTIEN SCHOOLKINDEREN VER
DRONKEN.
Brutale bankoverval. Op klaarlich
ten dag hebben gangsters een overval
gepleegd op de National Bank Farming
dale op Long Island (New-York). Zij
slaagden er in te ontkomen met een buit
van 12.000 dollar.
COLPORTAGE-RELLETJES.
EEN WEERSPANNIGE BOUWER
BIJ HET ZWEMMEN VERDRONKEN.
HOOGVLIEGERS OVER DE
ALPEN.
Van het Leidsche Plein naar
Piazza Esedra. Het opont
houd op de Duitsche vliegvel
den met wat daaraan vast zit.
Gedragingen van een si
garenaansteker.
verdwijnen spoedig door
(Ingez. Med.)
HANDELSAVONDSCHOOL TE
MIDDELBURG.
DOOD DOOR SCHULD.
Het tragisch autoongeluk te
Schoondijke.
£m
ook met een Belgischen architect wordt
gewerkt en waar het raadsbesluit is ge
nomen met slechts 4 tegen 3 stemmen,
terwijl daarna door 2 of 3 raadsleden bij
Ged. Staten beroep is ingesteld, toch is
goedgekeurd, Hij meende dan ook, dat
Ged. Staten met twee maten meten. Ook
de heer De M i 1 1 i a n o vond het
onbegrijpelijk. De heer D e M i 11 i a n p
vroeg of de hr. De le Lijs een diploma
heeft, waarop de heer Brakman ant
woordde, dat hij zijn diploma als bouw
kundige heeft. De heer Brakman
meende, dat het toch al duidelijk is ge,
bleken, dat van het verbouwplan totaa
niets kan komen.
De V o o rz. meende, dat zoowel uit
het nieuwbouw- als verbouwplan de
noodige aanwijzingen kunnen worden
geput. Weth. De Vlieger zeide, dat
het verbouwplan is afgestemd en daar
blijft hij bij. De heer Brakman ging
geheel accoord met hetgeen weth. De
Vlieger zeide. Spr. meende, dat het be
ter zou zijn indien van beide plaatsen
een nieuwbouw teekening werd gemaakt
en zoo noodig een commissie werd be
noemd (uit den Raad), die alsdan met
den architect een onderzoek in zal stel
len en van advies kan dienen. De heer
B e c u meende ook, dat het beste is,
dat beide plannen worden omgewerkt,
er is dan aan den wensch van Ged. Sta
ten voldaan. De V o o r z. meende, dat
het goed zou zijn, Ged. Staten inlichtin-
\gen te verzoeken aangaande de onthou
ding van hunne goedkeuring, dit in ver
band met een eventueel beroep.
De heer B e c u vond het verschrikke
lijk, dat deze tegenkantingen allemaal
zijn ontstaan en feitelijk door wethouder
Lombaard Ook de houding van mr. Die-
leman laat veel te wenschen over, want
deze heeft ter gelegenheid van het 25-
jarig jubileum van den burgemeester van
Breskens tegen een raadslid van Bres-
kens gezegd, dat het nieuwe gemeente
huis te Groede er nooit zal komen. Wet
houder Lombaard zeide, dat hij er
nooit met iemand over heeft gesproken,
doch dat hij er tegen is en blijft dat het
gemeentehuis van de Markt verdwijnt.
Spr. zeide altijd het belang van de ge
meente te hebben behartigd, waarop
weth. De Vlieger en de heer B e c u
als uit één mond spraken, dat zij van het
gezegde van Lombaard niet veel geloof
den, waarna wethouder De Vlieger
een feit naar voren bracht, waaruit ten
duidelijkste bleek, dat Lombaard het ge
meentebelang niet steeds heeft gediend
of dient. Van hetgeen Lombaard soms
zegt, gelooft wethouder De Vlieger het
zijne; hij heeft tientallen jaren met Lom
baard in verschillende besturen gezeten,
dat hij wel weet wie Lombaard is. Na
nog eenige discussie werd door weth.
De Vlieger voorgesteld, een schrijven te
richten aan Ged. Staten of zij er genoe
gen mede kunnen nemen, dat alsnog een
teekening ter goedkeuring wordt inge
zonden van het verbouwplan, alsook van
het nieuwbouwplan, welke alsdan door
den architect De le Lijs zullen worden
uitgewerkt. Dit voorstel, ondersteund
door den heer W. van Haneghem en den
heer Becu, werd aangenomen met 6
stemmen, terwijl weth Lombaard zich
onthield van stemming. Van dit besluit
zal dus bericht worden gezonden aan
heeren Ged. Staten, tevens het verzoek
inhoudend de redenen te mogen verne
men omtrent de onthouding hunner
goedkeuring van de genomen raadsbe
sluiten.
"""ÜMS
r
t e
d
d e
In den ministerraad van gisteren
heeft de Fransche minister van buiten-
landsche zaken, Delbos, een exposé van
den buitenlandschen toestand gegeven.
In het bijzonder van de problemen, die
binnenkort te Genève zullen worden be
sproken. De Fransche regeering al
dus zeide hij die trouw blijft aan het
beginsel van collectieve actie, zal zich
aansluiten bij elke beslissing, die de Vol
kenbond zal nemen. De ministe
zeide van meening t
zijn, dat feitelijke over
wegingen hebben gelei
tot het berusten in d
opheffing der sancties.
Middelen tot versterking van het stelsel
der collectieve veiligheid van het stelsel
deerd,
De Internationale Arbeidsconferentie
te Genève heeft gistermiddag een ont-
werp-conventie inzake de invoering van
de 40-urige werkweek in de textiel-in-
dustrie aangenomen. Tegen stemde de
werkgever en eenige regeeringsverte-
genwoordigers, o.a. die van Engeland
en Zwitserland.
(Veel meer dan e'en slag in de lucht
beteekent deze zaak niet. Verleden
jaar is een soortgelijk ontwerp aange
nomen. Geen enkele regeering echter
heeft het geratificeerd Red. M. C.)
Twee Dooden.
Een militaire rupsauto, die aan de ma
noeuvres deelnam, is pabij Houffalize
in 'n bocht in het fijne grind geslipt, een
na een buiteling gemaakt te hebben in
een 50-meter diep ravijn gestort. Een
serge,ant en een soldaat werden gedood.
De chauffeur en een tweede soldaat lie
pen verwondingen op.
Uit Stockholm wordt gemeld: De
laatste cijfers der werkloosheid in Zwe
den tponen aan, dat er per einde Mei
nog slechts 34.500 werkloozen waren,
Hetgeen een vermindering beteekent
van ongeveer 25 pet. in vergelijking met
de daaraan voorafgaande maand.
Het tegenwoordige aantal werkloozen
is het laagste sedert Juli 1931.
Bij een schooluitstapje der stedelijke
school in Machias in den Staat Ohio
werden de kinderen ook meegenomen
op eenmotorboottocht over het Gardi-
ner-meer. Door nog' niet bekende oor
zaak kenterde plotseling de motorboot
met het gevolg dat 15 kinderen in het.
w.ater terecht kwamen. Een groot aan
tal hunner kon niet zwemmen. Velen
trachtten zich nog aan de boot vast te
klampen en aldus boven water te blij
ven, maar voordat hulp ter plaatse w.as
aangekomen, waren reeds vele kinde
ren onder water verdwenen. Toen ein
delijk reddingspogingen konden worden
ondernomen, duurde het slechts kort
voor alle drenkelingen aan land waren
gebracht. Dertien kinderen bleken reeds
te zijn overleden.
Bij de N.S.B,-colportage op het Blauwe
Zand te Amsterdam kwam het Vrijdag
morgen weer tot ernstige ongeregeldhe
den. Andersdenkenden volgden de col
porteurs, luid schreeuwend en tierend
De politie maakte hier een einde aan
door de menigte met den g'ummi-stok
uiteen te drijven en verder colporteeren
te verbieden.
Drie gemeente-diensten moesten er
Vrijdagmorgen op den Buikslotermeer-
polder te Amsterdam aan te pas komen
om een overtreder van de gemeentelijke
bouwverordeningen tot bedaren te bren
gen. Het slot was, dat de ontevreden
bouwer naar het Wilhelmina-gasthuis
vervoerd werd.
De 59-jarige S. B. uit Watergang had
zonder toestemming van bouw- en wo
ningtoezicht in het Tuincomplex in dert
Polder een tuinhuisje gebouwd met twee
verdiepingen. In het benedengedeelte
woonde hij zelf, terwijl de zg étage ver
huurd was. Toen de politioneele verma
ning' niet voldoende was om den man,
die zenuwpatiënt is, er toe te brengen
het huisje af te breken, verscheen gis
termorgen de brandweer, die meteen
aan den slag ging. De eigenaar verzette
zich hiertegen en in een aanval van
woede maakte hij het den afbrekers bui
tengewoon lastig.
De G.G.D. werd te hulp geroepen, die
den man naar het ziekenhuis bracht. Ge
makkelijk voor de broeders was het niet
om B. in den ambulancewagen te krij
gen. Zij liepen hierbij vleeschwonden op.
De 19-jarige mandenmaker G, Groen
wonende in de Kampstraat te Steenwijk
is gisteravond bij het zwemmen in het
nieuwe kanaal verdronken.
BRUTALE KIPPENDIEFSTALLEN.
Kippendieven hebben de afgeloopen
nachten weer hun slag geslagen te L u n-
teren op de Veluwe. Niet minder dan
600 jonge hennen zijn door hen op een
vijftal boerderijen in den omtrek buit
gemaakt. De politie stelt een ijverig on
derzoek in, maar heeft tot nu toe van
de daders geen spoor kunnen ontdekken.
Was dit soort diefstallen aanvankelijk
wat geluwd, den laatsten tijd nemen zij
weer hand over hand toe. Ondanks
scherp toezicht van rijks- en gemeente
politie, van een door de boeren opge-
richten nachtveiligheidsdienst, zetten de
dieven hun duister werk voort, alsof er
geen bewaking bestaat.
VERDRONKEN. Vrijdagavond is
de 23-jarige Heesbeen uit de Vogelwijk
te 's-Hertogenbosch, die met zijn vader,
in een roeiboot op de Dieze aan het va
ren was, op tot dusver onverklaarbare
wijze te water geraakt en in de diepte
verdwenen.
Zijn vader, die niet zwemmen kon,
sprong hem na. Hij moest zich echter
vasthouden aan den kant van de boot,
tot hulp kwam opdagen.
De 19-jarige J. Petersen, die niet
zwemmen kon is gisteravond bij het ba>
den aan de Noorderpier te Elburg ver
dronken.
SLACHTOFFER VAN DE ZEE. -
Gistermiddag waren een tweetal meis
jes en een jongen te Castricum in zee
met een bal aan het spelen. Op een ge
geven oogenblik riepen de beide meis/es
om hulp, hetgeen door het publiek werd
gehoord. Twee personen begaven zich
te water en slaagden erin de beide meis
jes half bewusteloos te redden. Zij wer
den spoedig door een dokter bijgebracht.
Van den jongen, den 14-jarigen C. H. uit
Amsterdam, is niets meer gezien, De
jongen was uit Amsterdam met zijn
moeder en zusje naar Limmen gekomen,
om daar een paar dagen te logeeren. De
vader zou vandaag ook hier komen.
(Slot.)
(Van onzen a-r e d a c t e u r.)
Na het ontbijt vertrekt u uit Amster
dam en omstreeks theetijd zet de K.L.M.
of de D.L.H. u netjes op het vliegveld
van Rome neer, waarna de bus van de
Avio Linee Italiane den reiziger naar
de stad brengt. Van het Leidscheplein
naar de Piazza Esedra in een kleine ne
gen uur! Daarbij een zeer interessante
route over laagland, heuvelland en berg
land, vol afwisseling en van een groot-
sche pracht. Tenminste wanneer wolken
het uitzicht niet belemmeren, hetgeen
nog wel eens schijnt voor te komen.
Driemaal onderweg wordt even ge
rust, te Keulen, te Frankfort en te Mi
laan, hetgeen juist wel prettig is om de
belangstelling voor de vlucht niet te
doen verflauwen. De dienstregeling is
zoo gemaakt ,dat de Duitsche Junker
vliegtuigen op de aangegeven tijden de
route kunnen volbrengen. De Douglas
machines van de K.L.M. zijn iets sneller
en komen dus telkens eerder aan. Daar
door duren de oponthouden wat langer.
Maar eigenlijk is dat allemaal theorie.
Want zelden komt op deze lijn een vlieg
tuig punctueel op tijd, omdat er onder
weg bijna altijd iets is, wat de dienstre
geling uit haar verband haalt.
De groote handicap wordt gevormd
door het vliegveld van Frankfort. Men is
bezig voor deze stad een nieuw vlieg
veld te maken, waarvan de groote Zep
pelinhal uit de lucht reeds dadelijk de
aandacht trekt, en als dit in gebruik is
genomen, hoopt iedereen, dat het beter
zal gaan, doordat de outillage op dit
zeer drukke station dan zal zijn ver
ruimd. Maar of het waar is? De dienst
regelingen der verschillende Duitsche en
internationale luchtlijnen zijn zoo ge
maakt, dat de aankomst en de vertrek
tijden te Frankfort ongeveer gelijktijdig
vallen. Er is dus op bepaalde oogenblik-
ken daar een groote drukte, die onwil
lekeurig vertraging geeft. Want het lijkt
heel aardig, zooals dat op een station
bij de spoorwegen met verscheidene per
rons mogelijk is, de vervoermiddelen on
geveer tegelijk te laten vertrekken, zoo
dat er „mooie aansluitingen" worden ge
geven, op een vliegveld is dit niet zoo
makkelijk, omdat de machines na elkaar
de lucht in moeten gaan en een iets te
groote tusschenruimte steeds grootere
vertraging ten gevolge heeft.
En dan is er nog iets, wat op de Duit
sche (evenals trouwens op de Italiaan-
sche) vliegvelden extra oponthoud geeft.
Dat zijn de bepalingen, die het interna
tionale handel- en geldverkeer belem
meren. Wanneer men in Keulen juist
aan de douane verteld heeft, dat men
niets aan te geven heeft, omdat de kof
fer intransito mee gaat van Nederland
naar Italië, komen de pas en de geld
zaken aan de beurt, Geen Duitsch papier
geld, want we gaan door. Wel wat Ne-
derlandsch geld, nog wat klein geld uit
andere landen en een Italiaansche reis-
credietbrief. Al het geld wordt netjes
opgeschreven op een velen Nederlan
ders bekende „Grenzbescheinigung" en
een stempeltje wordt in de pas gezet.
Ongeveer een uur later daalt men in
Frankfort, Hier hetzelfde verhaal, doch
omgekeerd. De „Grenzbescheinigung"
wordt afgegeven, men moet laten zien
dat men werkelijk niet meer geld, dan
het daarop aangegevene bij zich heeft
en een nieuw stempeltje, dwars over het.
andere, maakt dit eerste ongeldig.
Er is misschien niets, wat den mensch
zoo internationaal leert denken, als juist
de luchtvaart, hoezeer deze tak van
techniek en wetenschap van vele landen
de nationale trots uitmaakt en ook wij
Nederlanders een Fokker anders bezien
dan een Junker. Men vliegt over lan
den heen en ziet geen afscheidingen in
beider karakters. Menschen blijven men-
schen en vliegvelden blijven vliegvelden.
Daarom valt op zoo'n vliegtocht de on
mogelijkheid van al die bepalingen, waar
mee de menschen elkaar en zichzelf het
even zoo moeilijk maken, des te meer
op. Bij het vliegen passen handelingen
van grooter allure.
Wolken, heel veel wolken hebben we
gezien op onzen tocht heen en terug
naar Rome. Van die mooie door de zon
beschenen luchtgevaarten, die soms sta
tig in de blauwe omgeving ronddreven
en vaak ook een aaneengesloten watten-
dek vormden, waarop het heerlijk leek
te zijn, te rusten. Onze machines boor
den er doorheen met hun roffelende mo
toren, ze scheurden de nevels aan flar
den, ze baanden zich een weg door de
witte glinstering en kwamen zoo in de
blauwe lucht, waarin heel hoog weer
lichte nevels dreven. Dan is het, alsof
alle banden met de aarde zijn verbroken
en de wereld voor ons eindigt bij deze
oneffen witte vlakte onder ons.
Zoo nu en dan komen er gaten in die
witte massa, waardoor opeens weer de
verbinding met de aarde wordt hersteld.
Een Duitsch stadje verdwijnt onder ons,
een boschje, een rivier. Het lijkt alles
zoo klein en het is moeilijk zich te oriën-
teeren. Dan opeens merkt men, dat de
piloot aan het dalen is. Het bekende ge
voel in de ooren kondigt een wijziging
van den luchtdruk aan. Veel slikken
maar en flink gapen maakt de luchtdruk
aan beide zijden van onze trommelvlie
zen weer gelijk. Alleen luchtreizigers
die verkouden zijn, kunnen er veel last
van ondervinden. Een goed middel is
dan den mond te sluiten en den neus
dicht te knijpen, terwijl men de lucht met
kracht uit de longen perst.
Zoowel bij geringe als bij groote hoog
te merkt men deze verschijnselen. Mis
schien bij groote hoogte het meest, maar
we hebben er ook boven de Alpen niet
den minsten last van gehad. Tusschen
Frankfort en het hooggebergte geschiedt
de stijging vrij langzaam, doordat zij over
een greoten afstand is verdeeld. Maar
Milaan ligt zelf heel laag in de Po-vlakte
en vrij dicht bij de Alpen, zoodat hier de
stijging en daling snel geschieden. De
wijzer van den hoogtemeter, die op onze
tochten niet boven den 6000 meter is ge
komen, draait dan langzaam doch regel
matig rond, totdat op den grond juist de
0 is bereikt.
Bij de hoogten boven den 4000 meter
bemerkt men alleen iets van de toene
mende ijlheid der lucht, doordat de
ademhaling zwaarder wordt. Maar voor
dat dit hinderlijke proporties aanneemt,
zijn de zuurstofapparaten al in werking
gesteld en de ademhaling wordt rustiger.
Wij stijgen steeds meer en laten het wol
kendek verder beneden ons. De lucht-
verversching is afgesloten, zoodat er
maar weinig communicatie met de om
geving is. Bloemen verschijnen op de rui
ten, maar binnen is van koude nauwelijks
iets te merken. En ijs op de vleugels en
de schroeven? We moeten bekennen,
dat we daar niets van hebben bemerkt,
slechts op de heenreis een sneeuwig
vliesje op de voorzijde van de groote
ailerons. De de-icer en 'de ant-icer heb
ben op onzen tocht dan ook geen dienst
behoeven te doen, al gaf hun aanwezig
heid een zekere gerustheid.
Een merkwaardige ondervinding heb
ben we opgedaan bij deze hoogtevlucu
ten, Het begon in de cabine naar benzi
ne te ruiken en hoe hooger we kwamen,
hoe sterker de lucht werd. Dat scheen
niet zonder gevaar. Zou er een lek zijn
in de benzineleiding? Niemand scheen
zich van een of ander gevaar bewust.
Tot ook wij de oorzaak bij onszell ont
dekten. Onze sigarenaansteker was gaan
„zweten", doordat de druk van binnen
grooter was dan die welke hem omring
de en daardoor walmde de benzinegeur
de cabine in. Zoo gaat het ook met vul
nennen, die goed moeten zijn afgesloten
en die men onderweg niet moet gebrui
ken. Anders zou het ook in de Nedei-
landsche beteekenis wel eens een „foun-
tain-pen" kunnen worden!
Het is bij de K.L.M. de stewardess die
voor de zuurstofvoorziening zorgt. En ik
wil dit verhaal aindigen met den lof te
zingen van de K.L.M.-stewardessen, die
alles in het werk stellen om met fijnen
tact en rustige vastberadenheid het den
passagiers onderweg zoo aangenaam
mogelijk te maken. Ze wijzen de gasten
hoe ze hun stoelen kunnen veranderen
om de gemakkelijkste houding te vinden
Ze maken attent op bijzonderheden van
de route, ze dienen als vraagbaak voor
alles en weten overal een antwoord op
en ze verzorgen den innerlijken mensen
met eet- en drinkbare lekkernijen, die ze
op aanvraag uit haar kleine buffetje te
voorschijn tooveren. Neen, een vlieg
tocht zonder stewardess is als een va-
cantiedag zonder zon. De reizigers naar
Rome weten daarvan mee te praten.
Tube 50ct Kot 90ct.Bij alle drocis:-
Bevorderd: van de le naar de 2e klas:
P. Buijs, C. Cornelisse, A. Daniëlse, G.
Dijkstra, J. Hekhuis, W. Olyslager, P.
Olyslager, N. Peene, J. Reinders, W.
Stam. Afgewezen 3.
Van de 2e naar de 3e klas; A. Drost,
A. le Due, W. Fiegen, E. Geschiere, H.
Gutteling, A. Louws, J. Melse, H. Mes,
C, v, Nieuwenhuyzen, G. te Roller, Th
de Ruijter, E. Tfieune, J, Verstelle, M.
Verstraate, J. Visser, C. Vroonland, P.
Wolf, M, Simonse.
Afgewezen: 4.
Van de 4e naar de 5e klas: Jo Bion-
dina, E. Biondina, A. v. d. Broeke, E.
Fagginger Auer, W. Flissebaalje, A Ha
melink, A. Heystek, J. Hüvers, C. Joos-
se, H. de Koning, A. Koole, A. Lahr,
Th. de Leeuwen, J. Moens, Chr. Over-
weel, W. van Sluijs, J. Swart, W. Ver
donk, J. Warnau, H. IJssel, W. v. d.
Driest, I. Mes, Th. Höfelein.
Afgewezen: 4.
Voor het eindexamen slaagden Af-
deeling I. (drie leerjaren): J. P. Baljeu,
S. Barentsen, Leida Bostelaar, B. Heuse-
veldt, B. de Jonge, Judig de Jongh, Ma
ria P. Kleynenberg, J. de Kuijper, J.
Maartense, F. Petiet, D. Poppe, G. J.
Rijnten, L. J. v, Sabben, C. B. Valkier, P.
D. Verburg, allen te Middelburg.
Afgewezen: 5 candidaten.
Afdeeling II. Voor diploma Boekhou
den: Chr. Jongepier, M, Kampman, J.
Seymour allen te Middelburg, B. Koene
te Oostkapelle.
Afgewezen: 6 candidaten.
Voor, diploma Engelsche Handelscor
respondentie: P. Hendriks te Souburg,
A. Heystek, J. J. de Rey, J. L. B. Swart
allen te Middelburg, B. Koene te Oost
kapelle.
Afgewezen: 2 candidaten.
Voor diploma machineschrijven: Jo
hanna C. C. Biondina, E. A. P. Fag
ginger Auer, J. Hollebrandse, J. Huijs-
man, B. Inkman, S. W. Koeman, A.
Lahr, J. M. van Luijk, I. Mes, Chr. Over-
weel, A. Koole, J. Warnau, D. Sietema
allen te Middelburg, J, I. Janse te Nw.
en St. Joosland.
Afgewezen: 2 candidaten.
Voor diploma kantoorstenograaf: J.
Huijsman, B. Inkman, A. Lahr. I. Mes,
J. Warnau, H. de Graaff allen te Mid
delburg, J. I. Janse te Nw. en St. Joos-
iand.
Afgewezen: 3 candidaten.
Geslaagd voor radio-telegrafist (2e
klasse) de hr P. de Vos, leerling van de
„De Ruijterschool" te V 1 i s s i n g e n.
Ds. J. J. Hietkamp, Ned. Herv. pre
dikant teSerooskerke zal op
Zondag 19 Juli a.s. teVlissingen
zijn intrede doen. Als bevestiger zal op
treden ds. J. S. Hartjes.
Bij P.B.N.A. te Arnhem slaagde
voor het examen Landmeetkundige le
gedeelte de hr. M. J. Fraanje te Goes,
voor beton-technicus de heer J, v. d.
Veen, te Middelburg.
Zooals reeds in 't kort gemeld, stond
gisteren voor Middelburgsche recht
bank terecht: J. P. C. 48 j.aar, assura
deur te Oostburg, die op 12 Ajpril jl. te
Schoondijke niettegenstaande stoom en
rook van de tram hem een behoorlijk
uitzicht op dien weg benam, hoogst roe
keloos met groote snelheid in zijn auto
is blijven voortrijden. Het gevolg daar
van is geweest dat verdachte niet tijdig
heeft waargenomen d,at zich voor hem
een vrouw bevond waardoor verdachte
haar heeft aangereden en zij op den
langs den weg loopende trambaan werd
geslingerd. De tram overreed haar waar
door ter plaatse de dood intr.ad.
In deze zaak werden door het G.M.
drie getuigen gedagvaard, terwijl als
verdediger voor verdachte optrad mr.
W. K. H. Dieleman, advocaat te Middel
burg.
.G.et.. Adriaansen, koopm.an te Ter-
neuzen, verklaarde op het tijdstip van
het ongeval in de nabijheid met zijn au
to langs den weg te hebben gestaan.
Stoomwolken afkomstig uit de locomo
tief van den passeerenden stoomtram
hingen over den weg, waar get. evenwel
geen hinder van had. Plotseling hoorde
hij een klap, gegil, en suisde er iets door
de lucht. Het is get., niet bekend of de
machinist van den stoomtram stoom uit
liet uit zijn machine. Kort daarop bleek
hem welk vreeselijk ongeluk er had
plaats gehad.
Verdachte door den president onder
vraagd, verklaarde te hebben waarge
nomen, dat de machinist van den tram
voor het tegemoekomend verkeer de
stoomaflaat der machine afzette. Nader
verkaarde verd. op het oogenblik van
de aanrijding onder den «stoom van de
tram met een vaart van ongeveer 70
km te hebben gereden, hetgeen voor den
president aanleiding was verdachte op
zijn hoogst onverantwoordelijke wijze
van rijden te wijzen.
De getuige Hubregtse, monteur te
Yzendijke verklaarde op het oogenblik
dat de auto van verdachte hem onder de
gegeven omstandigheden passeerde on-
middelijk de gedachte te hebben gehad,
d,at er wel een ongeluk zou gebeuren.
Hij zag het slachtoffer door de auto
scheppen en ongeveer 3 m de lucht in
slingeren.
De get. Crommelin, stoker te Aarden
burg, verklaarde dat voor tegemoetko
mend verkeer de stoom wordt afgeslo
ten en dat zulks ook geschied voor het
verkeer, dat achter de tr(am komt en
passeeren wil, als door signalen daartoe
het verlangen wordt te kennen gege
ven. Verdachte had dit laatste niet ge
daan.
De officier van justitie zeide, dat
ook zonder de gerechterlijke lijkschou
wing spr. wel overtuigd zou zijn geweest
dat het slachtoffer tengevolge van de
aanrijding was overleden gezien de vree-
selijke verwondingen. Komende tot de
schuldvraag, besprak en critiseerde hij
de meening en veronderstelling van. ver
dachte, dat, &!s c- geer. tegemoetko
mend verkeer is er door de stoomtram
stoom wordt uitgelaten, zoodat hij meen
de zonder gevaar te kunnen doorrijden,
want gezegd kan worden dat verdachte
niet aan stilstaand verkeer en ,aan het
verkeer dat zich met geringere snelheid