m BUITENLAND. GEMENGD NIEUWS. rsi PI SI 3D L KERK EN SCHOOL RECHTSZAKEN. Ook Frankrijk voor opheffing der sancties. ONTWERP-CONVENTIE INZAKE 40-URIGE WERKWEEK. BELGIF. MILITAIRE RUPSAUTO IN RAVIJN GESTORT. ZWEDEN. IN ZWEDEN ZIJN BIJNA GEEN WERKLOOZEN MEER. VER. STATEN. DERTIEN SCHOOLKINDEREN VER DRONKEN. Brutale bankoverval. Op klaarlich ten dag hebben gangsters een overval gepleegd op de National Bank Farming dale op Long Island (New-York). Zij slaagden er in te ontkomen met een buit van 12.000 dollar. COLPORTAGE-RELLETJES. EEN WEERSPANNIGE BOUWER BIJ HET ZWEMMEN VERDRONKEN. HOOGVLIEGERS OVER DE ALPEN. Van het Leidsche Plein naar Piazza Esedra. Het opont houd op de Duitsche vliegvel den met wat daaraan vast zit. Gedragingen van een si garenaansteker. verdwijnen spoedig door (Ingez. Med.) HANDELSAVONDSCHOOL TE MIDDELBURG. DOOD DOOR SCHULD. Het tragisch autoongeluk te Schoondijke. £m ook met een Belgischen architect wordt gewerkt en waar het raadsbesluit is ge nomen met slechts 4 tegen 3 stemmen, terwijl daarna door 2 of 3 raadsleden bij Ged. Staten beroep is ingesteld, toch is goedgekeurd, Hij meende dan ook, dat Ged. Staten met twee maten meten. Ook de heer De M i 1 1 i a n o vond het onbegrijpelijk. De heer D e M i 11 i a n p vroeg of de hr. De le Lijs een diploma heeft, waarop de heer Brakman ant woordde, dat hij zijn diploma als bouw kundige heeft. De heer Brakman meende, dat het toch al duidelijk is ge, bleken, dat van het verbouwplan totaa niets kan komen. De V o o rz. meende, dat zoowel uit het nieuwbouw- als verbouwplan de noodige aanwijzingen kunnen worden geput. Weth. De Vlieger zeide, dat het verbouwplan is afgestemd en daar blijft hij bij. De heer Brakman ging geheel accoord met hetgeen weth. De Vlieger zeide. Spr. meende, dat het be ter zou zijn indien van beide plaatsen een nieuwbouw teekening werd gemaakt en zoo noodig een commissie werd be noemd (uit den Raad), die alsdan met den architect een onderzoek in zal stel len en van advies kan dienen. De heer B e c u meende ook, dat het beste is, dat beide plannen worden omgewerkt, er is dan aan den wensch van Ged. Sta ten voldaan. De V o o r z. meende, dat het goed zou zijn, Ged. Staten inlichtin- \gen te verzoeken aangaande de onthou ding van hunne goedkeuring, dit in ver band met een eventueel beroep. De heer B e c u vond het verschrikke lijk, dat deze tegenkantingen allemaal zijn ontstaan en feitelijk door wethouder Lombaard Ook de houding van mr. Die- leman laat veel te wenschen over, want deze heeft ter gelegenheid van het 25- jarig jubileum van den burgemeester van Breskens tegen een raadslid van Bres- kens gezegd, dat het nieuwe gemeente huis te Groede er nooit zal komen. Wet houder Lombaard zeide, dat hij er nooit met iemand over heeft gesproken, doch dat hij er tegen is en blijft dat het gemeentehuis van de Markt verdwijnt. Spr. zeide altijd het belang van de ge meente te hebben behartigd, waarop weth. De Vlieger en de heer B e c u als uit één mond spraken, dat zij van het gezegde van Lombaard niet veel geloof den, waarna wethouder De Vlieger een feit naar voren bracht, waaruit ten duidelijkste bleek, dat Lombaard het ge meentebelang niet steeds heeft gediend of dient. Van hetgeen Lombaard soms zegt, gelooft wethouder De Vlieger het zijne; hij heeft tientallen jaren met Lom baard in verschillende besturen gezeten, dat hij wel weet wie Lombaard is. Na nog eenige discussie werd door weth. De Vlieger voorgesteld, een schrijven te richten aan Ged. Staten of zij er genoe gen mede kunnen nemen, dat alsnog een teekening ter goedkeuring wordt inge zonden van het verbouwplan, alsook van het nieuwbouwplan, welke alsdan door den architect De le Lijs zullen worden uitgewerkt. Dit voorstel, ondersteund door den heer W. van Haneghem en den heer Becu, werd aangenomen met 6 stemmen, terwijl weth Lombaard zich onthield van stemming. Van dit besluit zal dus bericht worden gezonden aan heeren Ged. Staten, tevens het verzoek inhoudend de redenen te mogen verne men omtrent de onthouding hunner goedkeuring van de genomen raadsbe sluiten. """ÜMS r t e d d e In den ministerraad van gisteren heeft de Fransche minister van buiten- landsche zaken, Delbos, een exposé van den buitenlandschen toestand gegeven. In het bijzonder van de problemen, die binnenkort te Genève zullen worden be sproken. De Fransche regeering al dus zeide hij die trouw blijft aan het beginsel van collectieve actie, zal zich aansluiten bij elke beslissing, die de Vol kenbond zal nemen. De ministe zeide van meening t zijn, dat feitelijke over wegingen hebben gelei tot het berusten in d opheffing der sancties. Middelen tot versterking van het stelsel der collectieve veiligheid van het stelsel deerd, De Internationale Arbeidsconferentie te Genève heeft gistermiddag een ont- werp-conventie inzake de invoering van de 40-urige werkweek in de textiel-in- dustrie aangenomen. Tegen stemde de werkgever en eenige regeeringsverte- genwoordigers, o.a. die van Engeland en Zwitserland. (Veel meer dan e'en slag in de lucht beteekent deze zaak niet. Verleden jaar is een soortgelijk ontwerp aange nomen. Geen enkele regeering echter heeft het geratificeerd Red. M. C.) Twee Dooden. Een militaire rupsauto, die aan de ma noeuvres deelnam, is pabij Houffalize in 'n bocht in het fijne grind geslipt, een na een buiteling gemaakt te hebben in een 50-meter diep ravijn gestort. Een serge,ant en een soldaat werden gedood. De chauffeur en een tweede soldaat lie pen verwondingen op. Uit Stockholm wordt gemeld: De laatste cijfers der werkloosheid in Zwe den tponen aan, dat er per einde Mei nog slechts 34.500 werkloozen waren, Hetgeen een vermindering beteekent van ongeveer 25 pet. in vergelijking met de daaraan voorafgaande maand. Het tegenwoordige aantal werkloozen is het laagste sedert Juli 1931. Bij een schooluitstapje der stedelijke school in Machias in den Staat Ohio werden de kinderen ook meegenomen op eenmotorboottocht over het Gardi- ner-meer. Door nog' niet bekende oor zaak kenterde plotseling de motorboot met het gevolg dat 15 kinderen in het. w.ater terecht kwamen. Een groot aan tal hunner kon niet zwemmen. Velen trachtten zich nog aan de boot vast te klampen en aldus boven water te blij ven, maar voordat hulp ter plaatse w.as aangekomen, waren reeds vele kinde ren onder water verdwenen. Toen ein delijk reddingspogingen konden worden ondernomen, duurde het slechts kort voor alle drenkelingen aan land waren gebracht. Dertien kinderen bleken reeds te zijn overleden. Bij de N.S.B,-colportage op het Blauwe Zand te Amsterdam kwam het Vrijdag morgen weer tot ernstige ongeregeldhe den. Andersdenkenden volgden de col porteurs, luid schreeuwend en tierend De politie maakte hier een einde aan door de menigte met den g'ummi-stok uiteen te drijven en verder colporteeren te verbieden. Drie gemeente-diensten moesten er Vrijdagmorgen op den Buikslotermeer- polder te Amsterdam aan te pas komen om een overtreder van de gemeentelijke bouwverordeningen tot bedaren te bren gen. Het slot was, dat de ontevreden bouwer naar het Wilhelmina-gasthuis vervoerd werd. De 59-jarige S. B. uit Watergang had zonder toestemming van bouw- en wo ningtoezicht in het Tuincomplex in dert Polder een tuinhuisje gebouwd met twee verdiepingen. In het benedengedeelte woonde hij zelf, terwijl de zg étage ver huurd was. Toen de politioneele verma ning' niet voldoende was om den man, die zenuwpatiënt is, er toe te brengen het huisje af te breken, verscheen gis termorgen de brandweer, die meteen aan den slag ging. De eigenaar verzette zich hiertegen en in een aanval van woede maakte hij het den afbrekers bui tengewoon lastig. De G.G.D. werd te hulp geroepen, die den man naar het ziekenhuis bracht. Ge makkelijk voor de broeders was het niet om B. in den ambulancewagen te krij gen. Zij liepen hierbij vleeschwonden op. De 19-jarige mandenmaker G, Groen wonende in de Kampstraat te Steenwijk is gisteravond bij het zwemmen in het nieuwe kanaal verdronken. BRUTALE KIPPENDIEFSTALLEN. Kippendieven hebben de afgeloopen nachten weer hun slag geslagen te L u n- teren op de Veluwe. Niet minder dan 600 jonge hennen zijn door hen op een vijftal boerderijen in den omtrek buit gemaakt. De politie stelt een ijverig on derzoek in, maar heeft tot nu toe van de daders geen spoor kunnen ontdekken. Was dit soort diefstallen aanvankelijk wat geluwd, den laatsten tijd nemen zij weer hand over hand toe. Ondanks scherp toezicht van rijks- en gemeente politie, van een door de boeren opge- richten nachtveiligheidsdienst, zetten de dieven hun duister werk voort, alsof er geen bewaking bestaat. VERDRONKEN. Vrijdagavond is de 23-jarige Heesbeen uit de Vogelwijk te 's-Hertogenbosch, die met zijn vader, in een roeiboot op de Dieze aan het va ren was, op tot dusver onverklaarbare wijze te water geraakt en in de diepte verdwenen. Zijn vader, die niet zwemmen kon, sprong hem na. Hij moest zich echter vasthouden aan den kant van de boot, tot hulp kwam opdagen. De 19-jarige J. Petersen, die niet zwemmen kon is gisteravond bij het ba> den aan de Noorderpier te Elburg ver dronken. SLACHTOFFER VAN DE ZEE. - Gistermiddag waren een tweetal meis jes en een jongen te Castricum in zee met een bal aan het spelen. Op een ge geven oogenblik riepen de beide meis/es om hulp, hetgeen door het publiek werd gehoord. Twee personen begaven zich te water en slaagden erin de beide meis jes half bewusteloos te redden. Zij wer den spoedig door een dokter bijgebracht. Van den jongen, den 14-jarigen C. H. uit Amsterdam, is niets meer gezien, De jongen was uit Amsterdam met zijn moeder en zusje naar Limmen gekomen, om daar een paar dagen te logeeren. De vader zou vandaag ook hier komen. (Slot.) (Van onzen a-r e d a c t e u r.) Na het ontbijt vertrekt u uit Amster dam en omstreeks theetijd zet de K.L.M. of de D.L.H. u netjes op het vliegveld van Rome neer, waarna de bus van de Avio Linee Italiane den reiziger naar de stad brengt. Van het Leidscheplein naar de Piazza Esedra in een kleine ne gen uur! Daarbij een zeer interessante route over laagland, heuvelland en berg land, vol afwisseling en van een groot- sche pracht. Tenminste wanneer wolken het uitzicht niet belemmeren, hetgeen nog wel eens schijnt voor te komen. Driemaal onderweg wordt even ge rust, te Keulen, te Frankfort en te Mi laan, hetgeen juist wel prettig is om de belangstelling voor de vlucht niet te doen verflauwen. De dienstregeling is zoo gemaakt ,dat de Duitsche Junker vliegtuigen op de aangegeven tijden de route kunnen volbrengen. De Douglas machines van de K.L.M. zijn iets sneller en komen dus telkens eerder aan. Daar door duren de oponthouden wat langer. Maar eigenlijk is dat allemaal theorie. Want zelden komt op deze lijn een vlieg tuig punctueel op tijd, omdat er onder weg bijna altijd iets is, wat de dienstre geling uit haar verband haalt. De groote handicap wordt gevormd door het vliegveld van Frankfort. Men is bezig voor deze stad een nieuw vlieg veld te maken, waarvan de groote Zep pelinhal uit de lucht reeds dadelijk de aandacht trekt, en als dit in gebruik is genomen, hoopt iedereen, dat het beter zal gaan, doordat de outillage op dit zeer drukke station dan zal zijn ver ruimd. Maar of het waar is? De dienst regelingen der verschillende Duitsche en internationale luchtlijnen zijn zoo ge maakt, dat de aankomst en de vertrek tijden te Frankfort ongeveer gelijktijdig vallen. Er is dus op bepaalde oogenblik- ken daar een groote drukte, die onwil lekeurig vertraging geeft. Want het lijkt heel aardig, zooals dat op een station bij de spoorwegen met verscheidene per rons mogelijk is, de vervoermiddelen on geveer tegelijk te laten vertrekken, zoo dat er „mooie aansluitingen" worden ge geven, op een vliegveld is dit niet zoo makkelijk, omdat de machines na elkaar de lucht in moeten gaan en een iets te groote tusschenruimte steeds grootere vertraging ten gevolge heeft. En dan is er nog iets, wat op de Duit sche (evenals trouwens op de Italiaan- sche) vliegvelden extra oponthoud geeft. Dat zijn de bepalingen, die het interna tionale handel- en geldverkeer belem meren. Wanneer men in Keulen juist aan de douane verteld heeft, dat men niets aan te geven heeft, omdat de kof fer intransito mee gaat van Nederland naar Italië, komen de pas en de geld zaken aan de beurt, Geen Duitsch papier geld, want we gaan door. Wel wat Ne- derlandsch geld, nog wat klein geld uit andere landen en een Italiaansche reis- credietbrief. Al het geld wordt netjes opgeschreven op een velen Nederlan ders bekende „Grenzbescheinigung" en een stempeltje wordt in de pas gezet. Ongeveer een uur later daalt men in Frankfort, Hier hetzelfde verhaal, doch omgekeerd. De „Grenzbescheinigung" wordt afgegeven, men moet laten zien dat men werkelijk niet meer geld, dan het daarop aangegevene bij zich heeft en een nieuw stempeltje, dwars over het. andere, maakt dit eerste ongeldig. Er is misschien niets, wat den mensch zoo internationaal leert denken, als juist de luchtvaart, hoezeer deze tak van techniek en wetenschap van vele landen de nationale trots uitmaakt en ook wij Nederlanders een Fokker anders bezien dan een Junker. Men vliegt over lan den heen en ziet geen afscheidingen in beider karakters. Menschen blijven men- schen en vliegvelden blijven vliegvelden. Daarom valt op zoo'n vliegtocht de on mogelijkheid van al die bepalingen, waar mee de menschen elkaar en zichzelf het even zoo moeilijk maken, des te meer op. Bij het vliegen passen handelingen van grooter allure. Wolken, heel veel wolken hebben we gezien op onzen tocht heen en terug naar Rome. Van die mooie door de zon beschenen luchtgevaarten, die soms sta tig in de blauwe omgeving ronddreven en vaak ook een aaneengesloten watten- dek vormden, waarop het heerlijk leek te zijn, te rusten. Onze machines boor den er doorheen met hun roffelende mo toren, ze scheurden de nevels aan flar den, ze baanden zich een weg door de witte glinstering en kwamen zoo in de blauwe lucht, waarin heel hoog weer lichte nevels dreven. Dan is het, alsof alle banden met de aarde zijn verbroken en de wereld voor ons eindigt bij deze oneffen witte vlakte onder ons. Zoo nu en dan komen er gaten in die witte massa, waardoor opeens weer de verbinding met de aarde wordt hersteld. Een Duitsch stadje verdwijnt onder ons, een boschje, een rivier. Het lijkt alles zoo klein en het is moeilijk zich te oriën- teeren. Dan opeens merkt men, dat de piloot aan het dalen is. Het bekende ge voel in de ooren kondigt een wijziging van den luchtdruk aan. Veel slikken maar en flink gapen maakt de luchtdruk aan beide zijden van onze trommelvlie zen weer gelijk. Alleen luchtreizigers die verkouden zijn, kunnen er veel last van ondervinden. Een goed middel is dan den mond te sluiten en den neus dicht te knijpen, terwijl men de lucht met kracht uit de longen perst. Zoowel bij geringe als bij groote hoog te merkt men deze verschijnselen. Mis schien bij groote hoogte het meest, maar we hebben er ook boven de Alpen niet den minsten last van gehad. Tusschen Frankfort en het hooggebergte geschiedt de stijging vrij langzaam, doordat zij over een greoten afstand is verdeeld. Maar Milaan ligt zelf heel laag in de Po-vlakte en vrij dicht bij de Alpen, zoodat hier de stijging en daling snel geschieden. De wijzer van den hoogtemeter, die op onze tochten niet boven den 6000 meter is ge komen, draait dan langzaam doch regel matig rond, totdat op den grond juist de 0 is bereikt. Bij de hoogten boven den 4000 meter bemerkt men alleen iets van de toene mende ijlheid der lucht, doordat de ademhaling zwaarder wordt. Maar voor dat dit hinderlijke proporties aanneemt, zijn de zuurstofapparaten al in werking gesteld en de ademhaling wordt rustiger. Wij stijgen steeds meer en laten het wol kendek verder beneden ons. De lucht- verversching is afgesloten, zoodat er maar weinig communicatie met de om geving is. Bloemen verschijnen op de rui ten, maar binnen is van koude nauwelijks iets te merken. En ijs op de vleugels en de schroeven? We moeten bekennen, dat we daar niets van hebben bemerkt, slechts op de heenreis een sneeuwig vliesje op de voorzijde van de groote ailerons. De de-icer en 'de ant-icer heb ben op onzen tocht dan ook geen dienst behoeven te doen, al gaf hun aanwezig heid een zekere gerustheid. Een merkwaardige ondervinding heb ben we opgedaan bij deze hoogtevlucu ten, Het begon in de cabine naar benzi ne te ruiken en hoe hooger we kwamen, hoe sterker de lucht werd. Dat scheen niet zonder gevaar. Zou er een lek zijn in de benzineleiding? Niemand scheen zich van een of ander gevaar bewust. Tot ook wij de oorzaak bij onszell ont dekten. Onze sigarenaansteker was gaan „zweten", doordat de druk van binnen grooter was dan die welke hem omring de en daardoor walmde de benzinegeur de cabine in. Zoo gaat het ook met vul nennen, die goed moeten zijn afgesloten en die men onderweg niet moet gebrui ken. Anders zou het ook in de Nedei- landsche beteekenis wel eens een „foun- tain-pen" kunnen worden! Het is bij de K.L.M. de stewardess die voor de zuurstofvoorziening zorgt. En ik wil dit verhaal aindigen met den lof te zingen van de K.L.M.-stewardessen, die alles in het werk stellen om met fijnen tact en rustige vastberadenheid het den passagiers onderweg zoo aangenaam mogelijk te maken. Ze wijzen de gasten hoe ze hun stoelen kunnen veranderen om de gemakkelijkste houding te vinden Ze maken attent op bijzonderheden van de route, ze dienen als vraagbaak voor alles en weten overal een antwoord op en ze verzorgen den innerlijken mensen met eet- en drinkbare lekkernijen, die ze op aanvraag uit haar kleine buffetje te voorschijn tooveren. Neen, een vlieg tocht zonder stewardess is als een va- cantiedag zonder zon. De reizigers naar Rome weten daarvan mee te praten. Tube 50ct Kot 90ct.Bij alle drocis:- Bevorderd: van de le naar de 2e klas: P. Buijs, C. Cornelisse, A. Daniëlse, G. Dijkstra, J. Hekhuis, W. Olyslager, P. Olyslager, N. Peene, J. Reinders, W. Stam. Afgewezen 3. Van de 2e naar de 3e klas; A. Drost, A. le Due, W. Fiegen, E. Geschiere, H. Gutteling, A. Louws, J. Melse, H. Mes, C, v, Nieuwenhuyzen, G. te Roller, Th de Ruijter, E. Tfieune, J, Verstelle, M. Verstraate, J. Visser, C. Vroonland, P. Wolf, M, Simonse. Afgewezen: 4. Van de 4e naar de 5e klas: Jo Bion- dina, E. Biondina, A. v. d. Broeke, E. Fagginger Auer, W. Flissebaalje, A Ha melink, A. Heystek, J. Hüvers, C. Joos- se, H. de Koning, A. Koole, A. Lahr, Th. de Leeuwen, J. Moens, Chr. Over- weel, W. van Sluijs, J. Swart, W. Ver donk, J. Warnau, H. IJssel, W. v. d. Driest, I. Mes, Th. Höfelein. Afgewezen: 4. Voor het eindexamen slaagden Af- deeling I. (drie leerjaren): J. P. Baljeu, S. Barentsen, Leida Bostelaar, B. Heuse- veldt, B. de Jonge, Judig de Jongh, Ma ria P. Kleynenberg, J. de Kuijper, J. Maartense, F. Petiet, D. Poppe, G. J. Rijnten, L. J. v, Sabben, C. B. Valkier, P. D. Verburg, allen te Middelburg. Afgewezen: 5 candidaten. Afdeeling II. Voor diploma Boekhou den: Chr. Jongepier, M, Kampman, J. Seymour allen te Middelburg, B. Koene te Oostkapelle. Afgewezen: 6 candidaten. Voor, diploma Engelsche Handelscor respondentie: P. Hendriks te Souburg, A. Heystek, J. J. de Rey, J. L. B. Swart allen te Middelburg, B. Koene te Oost kapelle. Afgewezen: 2 candidaten. Voor diploma machineschrijven: Jo hanna C. C. Biondina, E. A. P. Fag ginger Auer, J. Hollebrandse, J. Huijs- man, B. Inkman, S. W. Koeman, A. Lahr, J. M. van Luijk, I. Mes, Chr. Over- weel, A. Koole, J. Warnau, D. Sietema allen te Middelburg, J, I. Janse te Nw. en St. Joosland. Afgewezen: 2 candidaten. Voor diploma kantoorstenograaf: J. Huijsman, B. Inkman, A. Lahr. I. Mes, J. Warnau, H. de Graaff allen te Mid delburg, J. I. Janse te Nw. en St. Joos- iand. Afgewezen: 3 candidaten. Geslaagd voor radio-telegrafist (2e klasse) de hr P. de Vos, leerling van de „De Ruijterschool" te V 1 i s s i n g e n. Ds. J. J. Hietkamp, Ned. Herv. pre dikant teSerooskerke zal op Zondag 19 Juli a.s. teVlissingen zijn intrede doen. Als bevestiger zal op treden ds. J. S. Hartjes. Bij P.B.N.A. te Arnhem slaagde voor het examen Landmeetkundige le gedeelte de hr. M. J. Fraanje te Goes, voor beton-technicus de heer J, v. d. Veen, te Middelburg. Zooals reeds in 't kort gemeld, stond gisteren voor Middelburgsche recht bank terecht: J. P. C. 48 j.aar, assura deur te Oostburg, die op 12 Ajpril jl. te Schoondijke niettegenstaande stoom en rook van de tram hem een behoorlijk uitzicht op dien weg benam, hoogst roe keloos met groote snelheid in zijn auto is blijven voortrijden. Het gevolg daar van is geweest dat verdachte niet tijdig heeft waargenomen d,at zich voor hem een vrouw bevond waardoor verdachte haar heeft aangereden en zij op den langs den weg loopende trambaan werd geslingerd. De tram overreed haar waar door ter plaatse de dood intr.ad. In deze zaak werden door het G.M. drie getuigen gedagvaard, terwijl als verdediger voor verdachte optrad mr. W. K. H. Dieleman, advocaat te Middel burg. .G.et.. Adriaansen, koopm.an te Ter- neuzen, verklaarde op het tijdstip van het ongeval in de nabijheid met zijn au to langs den weg te hebben gestaan. Stoomwolken afkomstig uit de locomo tief van den passeerenden stoomtram hingen over den weg, waar get. evenwel geen hinder van had. Plotseling hoorde hij een klap, gegil, en suisde er iets door de lucht. Het is get., niet bekend of de machinist van den stoomtram stoom uit liet uit zijn machine. Kort daarop bleek hem welk vreeselijk ongeluk er had plaats gehad. Verdachte door den president onder vraagd, verklaarde te hebben waarge nomen, dat de machinist van den tram voor het tegemoekomend verkeer de stoomaflaat der machine afzette. Nader verkaarde verd. op het oogenblik van de aanrijding onder den «stoom van de tram met een vaart van ongeveer 70 km te hebben gereden, hetgeen voor den president aanleiding was verdachte op zijn hoogst onverantwoordelijke wijze van rijden te wijzen. De getuige Hubregtse, monteur te Yzendijke verklaarde op het oogenblik dat de auto van verdachte hem onder de gegeven omstandigheden passeerde on- middelijk de gedachte te hebben gehad, d,at er wel een ongeluk zou gebeuren. Hij zag het slachtoffer door de auto scheppen en ongeveer 3 m de lucht in slingeren. De get. Crommelin, stoker te Aarden burg, verklaarde dat voor tegemoetko mend verkeer de stoom wordt afgeslo ten en dat zulks ook geschied voor het verkeer, dat achter de tr(am komt en passeeren wil, als door signalen daartoe het verlangen wordt te kennen gege ven. Verdachte had dit laatste niet ge daan. De officier van justitie zeide, dat ook zonder de gerechterlijke lijkschou wing spr. wel overtuigd zou zijn geweest dat het slachtoffer tengevolge van de aanrijding was overleden gezien de vree- selijke verwondingen. Komende tot de schuldvraag, besprak en critiseerde hij de meening en veronderstelling van. ver dachte, dat, &!s c- geer. tegemoetko mend verkeer is er door de stoomtram stoom wordt uitgelaten, zoodat hij meen de zonder gevaar te kunnen doorrijden, want gezegd kan worden dat verdachte niet aan stilstaand verkeer en ,aan het verkeer dat zich met geringere snelheid

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1936 | | pagina 7