ZEELAND.
De voorstellen
der verkeerscommissie.
tots*
fiUBDELBtme.
De situatie is grondig on
der oogen gezien. In
de Lange Delft moet per
manent éénrichtingsver
keer komen, tegenover
gesteld aan het huidige
periodieke.
WALCHEREN.
2UID-BEVELAND.
NOORD-BEVELAND.
ZEEUWSCH-VLAAHDEREN W.D.
Met de „Prins Willem" over de
Zeeuwsche Stroomen.
Zooals we gisteren meldden, hebben
B. en W. het rapport der Verkeerscom
missie aan den Raad overlegd en naar
aanleiding daarvan voorstellen gedaan.
Wij zijn nu in de gelegenheid aan dat
rapport nog een en ander te ontleenen.
Bij de samenstelling er van heeft de
Commissie gemeend zich zooveel moge
lijk te moeten beperken en slechts die
maatregelen voor te stellen, die finan
cieel uitvoerbaar zijn te achten.
Het zwaartepunt heeft zij gezocht in
een beperkte regeling van éénzijdig ver
keer en wel in die straten, waar zulks
beslist noodzakelijk is.
De samenstelling van deze regeling
moet zóó zijn, dat bij het verkeer be
trokkenen als het ware gevoelen, dat
het zoo van nature behoort. Het verkeer
behoeft dan slechts met lichten dwang
te worden geleid, hetgeen een soepel
verplaatsen mogelijk maakt en als een
eerste vereischte van iedere verkeers
regeling moet worden beschouwd.
De navolgende weggedeelten worden
volgens het ontwerp, hetzij in één rich
ting, hetzij in beide richtingen afgeslo
ten. De met een x aangeduide wegge
deelten zijn reeds afgesloten. Deze af
sluitingen blijven ook voor wat be
treft de categoriën voertuigen, waar
voor ze gelden gehandhaafd. De met
een xx aangeduide weggedeelten zijn
eveneens reeds afgesloten, doch in te
genovergestelde richting, dan nu wordt
voorgesteld.
Groote Markt, afgesloten in de rich
ting van de draaiing der zon, dus het
éénrichtingsverkeer rechts. Langeviele
afgesloten in de richting MarktLange
viele Brug, Domburgsch Schuitvlot, (x)
richting ZandstraatPottenbakkierssin-
gel; Zandstraat (x), richting Pot-
kerssingel; Zandstraat (x), richting Pot
tenbakkerssingelLangeviele Buiten-
brug; Schuttershofstraat (x) richting
VlasmarktMolenberg; Korte en Lange
Gortstraat richting Varkensmarkt-
Gortstraat; Vlissingschestraat, richting
BeenhcuwerssingelVai kensm.Stads-
schuur, richting HoogstraatVlissing-
sche brug; Gravenstraat (x) lichting
Varkensr.iarktMarkt; St. Janstraat
richting LangedelftNieuwe Haven;
Heerenstraat (x), richting Lange Delft
Kade; Segeerstraat (x) richting Londen-
sche kadeLangedelft; Lange en Korte
Delft (xx) richting MarktDam; Oude
Kerkstraat (x) richting WalLange
delft; Nieuwe Kerkstraat (x) richting
Lange DelftWal; Lange Giststraat
richting Dam:St. Pieterstraat; Span
jaardstraat (x) richting Koepoortstraat
Lange Noordstraat; Wal (x) richting
KoorkerkhofBurg en in omgekeerde
richting op de nu reeds bepaalde uren;
Lange Burg (x) richting Groenmarkt
Markt, Lombardstraat (x) richting La-
tijnsche schoolstraatNoordstraat; Ker
spel l(x) richting GravenstraatGort
straat; Simpelhuisstraat (x) richting
WijngaardstraatNoordstraat; Jacob
Catsstraat van af Veersche Singel tot
perceel S 122 (x); Reigerstraat (x) rich
ting KoorkerkhofKortedelft; Rijwe
gen vanaf Volderijlaagte tot Noordpoort-
plein en omgekeerd (x); St. Sebastiaan-
straat (x) richting Lange Noordstraat
Wijngaardstraat en in tegenovergestel
de richting op dé uren, die daarvoor nu
ook reeds gelden; afgesloten zullen zijn
voor het verkeer in beide richtingen
Bleek (x); Bellinkbrug (x) en Bellink-
straat van Korte Delft tot Bellinkplein,
nu in één richting afgesloten.
Overwegingen.
Men dient eèn éénrichtingsverkeers-
reg'eling slechts dan toe te passen, in
dien zulks strikt noodzakelijk is. Één
richtingsverkeer beteekent in vele ge-
Vallen: omrijden een grooteren weg af
leggen ter ontlasting van de drukkere
en/of smallere weggedeelten. Het be
hoeft geen betoog, dat zuks schade me-
deberengt voor verschillende onderne
mingen, De Commissie denkt hierbij aan
het taxi-bedrijf, dat direct getroffen
wordt, verder aan expediteurs (tijdver
lies), aan zakenlieden enz. Dit omrijden
moet zooveel mogelijk beperkt blijven
en waar zulks niet noodzakelijk is, wor
den vermeden. Het centrum moet van
alle toegangswegen der gemeente uit,
direct te bereiken zijn. Dit is een eerste
vereischte, welke voor zakenlieden van
groot belang is. Men moet het verkeer
zooveel mogelijk gelegenheid geven
langs den kortsten weg zijn doel te be
reiken, zoodat cok het noodeloos dwa
len door vreemdelingen vermeden
wordt. Is het bij dit doel aangekomen,
en dit moet in vele gevallen in het cen
trum gezocht v/orden, dan kunnen langs
een kleinen omweg welke nu eenmaal
niet te vermijïfen is, de buitenwijken
worden bereikt, Bij een regeling moeten
mede, of misschien we! in hoofdzaak de
belangen van de inwoners zelf in het
oog worden gehouden. Zij moeten hun
werkkring, kantoor, bureau, school, zoo
spoedig mogelijk kunnen bereiken en dit
zelfde moet het geval zijn bij het terug-
keeren daarvan. Al deze factoren heeft
de commissie trachten te vereenigen,)al-
thans gepoogd er zooveel mogelijk aan
tegemoet te komen. Het is de vraag hoe
men 't omrijden wil laten geschieden.
Hierbij moet dus uit vele kwaden het
minst kwade worden gekozen.
In hoofdzaak verschilt het voorstel
reeds van het eerste plan, doordat het
verkeer in de Lange Delft juist de an
dere richting opgeleid wordt. Niet de
Groenmarkt, doch de Groote Markt
moet als middelpunt van de gemeente
worden gezien en hierbij sluit logisch
aan, dat het verkeer door de hoofd
straat naar deze plaats wordt geleid.
Het belangrijk verkeer van het Station
richting Goes en der Kaden kan zich
hierbij in tegenstelling met het eerste
plan soepel aansluiten en wel door twee
toegangswegen, n.l. Heerenstraat en St.
Janstraat.
Ook het verkeer uit Vlissingen kan
over Tramsingel (hier sluit het verkeer
richting Koudekerke zich aan), Zand
straat en Langeviele onmiddellijk het
centrum bereiken. Zulks is eveneens het
geval met het verkeer uit de richting
Veere, dat over den Dam in de Korte
Delft kan aansluiten. Slechts het ver
keer uit de richting Domburg zal zijn
weg over de Heerengracht of den Zuid
singel moeten kiezen, daar de Korte
Noordstraat niet uit deze richting bere
den kan worden. Het verkeer dat nu op
de Markt is kan langs verschillende we
gen weer afvloeien, b.v. door de Gort
straat, Burg, Gravenstraat, alsmede
Vlasmarkt en Lange Noordstraat.
Aan het éénrichtingsverkeer op de
Markt zal men ook spoedig wennen, ook
de bestuurders der autobussen, die er
geregeld komen, als zij tweemaal moe
ten omrijden.
Op verschillende wegen, die een ge
noegzame breedte bezitten, acht dc
Commissie een eenzijdig verkeer over
bodig. Ondei deze categorie rangschikt
de commissie o.m. de Vlasmarkt, Lange
Noordstraat, Hofplein en Nieuwstraat.
De voordeelen der voorgestel
de -egeling..
Het rapport noemt dan verschillende
voordeelen van de voorgestelde regeling,
waarvan h.i. verschillende eerst in de
piactijk ten volle tot hun recht zullen
komen. Van niet te onderschatte belang
z.in voorts de weinige uitgaven voor
borden e.d. welke gevorderd zullen wor
den, daar het plan slechts uitbreiding
beoogt van het eenzijdig verkeer op een
8-tal weggedeelten, t.w. Markt, Lange
Viele, Gortstraat, Vlissingsche straat,
Stadsschuur, Korte Noordstraat, St.
Janstraat,en L. Giststraat. Op de andere
punten kunnen de borden worden ver
plaatst en/of worden overgeschilderd,.
Het systeem sluit ook op andere pun
ten dan de richting van afsluiting, zoo
veel mogelijk op de bestaande regeling
aan. Een andere vraag is, voor welke
categorieën voertuigen het eenzijdig
verkeer zal gelden. De Commissie is van
oordeel, dat het gewerischt is, dat in de
straten, welke reeds zijn afgesloten, de
ze afsluiting voor wat betreft de soorten
voertuigen, blijft gelden.
De aanpassing van het publiek zal
hierdoor sneller en beter geschieden,
hetgeen in het algemeen het pl,an slechts
ten goede komt. Betreffende het opne
men van motorrijtuigen, zoowel twee
als meerwielige onder de nieuwe ver
boden op de voorgestelde weggedeel
ten behoeft geen twijfel te bestaan. Hoe
staat het evenwel met rijwielen, bespan
nen voertuigen en handwagens? Vooral
in drukkere tijden treedt duidelijk aan
het licht, d,at rijwielen niet buiten een
regeling mogen vallen. Dit is eveneens
het geval ten aanzien van bespannen
voertuigen, die vooral in de morgen
uren door hun groote lengte en breed
te en hun langzaam verplaatsen groote
obstakels in het verkeer vormen.
Zulks zou ten deele eveneens pleiten
voor een verbod t„a.v. handwagens,
hoewel deze laatste gemakkelijker te
manoeuvreeren en kleiner van omvang
zijn. De commissie adviseert de hand
wagens zooveel mogelijk buiten de re
geling op de nieuw af te sluiten weg
gedeelten te houden en deze voertuigen
slechts in de Korte Noordstraat, St.
Janstraat en Lange Giststraat onder het
verbod te brengen, terwijl op de stra
ten, welke thans voor deze voertuigen
zijn afgesloten, dit verbod ware te
handhaven. Mocht later blijken, dat 't
opnemen van handwagens onder de
overige verboden, uit verkeersoogpunt
noodzakelijk is, dan kan daartoe nog
altijd worden besloten. Een verbod om
in een straat twee handwagens binnen
een afstand van 8 m tegenover elkaar
te plaatsen, acht de commissie g<$-
wenscht en dit zou reeds veel verbete
ring brengen. De commissie meent, dat
een verkeersregeling voor slechts en
kele dagen of uren niet gewenscht is
en zij acht een regeling, welke voort
durend zal gelden, de meest geschikte.
Voorstellen inzake het par
keeren etc.
Zooals reeds uit het voorstel v.an B.
en W. gisteren bleek, meent de Com
missie, dat de witte verkeerslijnen,* op
alle kruispunten, welke hiervoor in aan
merking komen, spoedig moeten worden
aangebracht. Ook dat zij zou wenschen,
dat de tram komende van de Mirkt
in de Langeviele de rechterrails houdt.
Inzake het parkeeren op de Markt,
meent de Commissie, dat de beste op
stelling van motorrijtuigen ter plaatse,
vischgr,aatsgewijs met den radiateur te
gen den trottoirband van het verhoogde
gedeele zal zijn. Met witte lijnen of een
andere steensoort zou zijn aan te geven
hoe de juiste opstelling moet geschie
den. Het is zeer wenschelijk te achten
voor de voertuigen, die een vaste stand
plaats bezitten, een bepaalde plaats ,aan
te wijzen en door het aanbrengen van
borden met opschriften als „Alleen
standplaats voor taxi's" .Alleen stand
plaats voor Autobussen" e.d. te ken
merken.
Hoewel ter plaatse geen voldoende
trottoirs zijn, acht de commissie het
niettemin van belang, dat de voetgan
gers in de Lange en Korte Delft Ver
plicht worden zooveel mogelijk op de
rechterzijde van den weg te loopen of
te gaan en te bevorderen, dat hiertoe
een verbodsbepaling in het leven wordt
geroepen. Dit zou de verkeersvrijheid
en -veiligheid ter plaatse zeer ten goe
de komen.
Buiten de reeds bestaande parkeer
verboden in de Korte Delft en Korte
Noordstraat, ,acht de commxsse verbo
den gewenscht voor de Korte Gort
straat, Gravenstraat en Pottenmarkft.
Ten slotte wijst de commissie er op,
dat ongeveer alle straten in de gemeen
te overeenkomstig het thans nog gel
dende art. 36 v,an het Motor- en Rijwiel
reglement ingedeeld zijn in de lilde klas
se. Onder deze straten zijn begrepen
die welke rechtstreekstoegang geven
tot Veere, Domburg, Westkapelle, Zou-
telande en Vlissingen, dus Walcheren
bewesten het kanaal. Hierdoor is de
toegang tot dat deel v,an ons land voor
motorrijtuigen breeder dan 2.10 m of
wielbelasting van meer dan 2400 kg af
gesloten. Wel kan van die bepaling ont
heffing worden verleend, maar men be
denke,dat in het reisseizoen talrijke
touringcars uit alle deelen van ons land,
uit België en zelfs uit Frankrijk een be
zoek aan Walcheren brengen. Dit zijn
meestal tochten, welke niet zóó tijdig
bekend zijn, dat tevoren ontheffing kan
worden gevraagd. Daar die touringcars
in de meeste gevallen breeder dan 2,10 m
zijn, zou dit dus tengevolge hebben, dat
deze, touringscars Walcheren niet kun
nen bezoeken. Het is evenwel béter,
dat wordt gelegaliseerd, w,at thans oog
luikend wordt toegelaten. De commissie
stelt daarom voor de volgende straten
in de tweede klasse in te deelen: Sta
tionstraat, Kaden, Rotterdamsche Kade,
Nederstraat, Molenstraat en Veersche
weg, vervolgens Blauwe dijk Poelen-
dale en andere singels tot Veerschen
weg, Noordweg en Seisweg.
Hiermede zullen van twee zijden alle
wegen voerende van Middelburg naar
Walcheren bewesten het kanaal kun
nen worden bereikt.
Concert „Euphonia"..
De Harmonie „Euphonia", directeur
de hr. P. de Rooij, geeft Vrijdag 12 Juni
a.s. des avonds half negen een concert
op de Groote Markt. Het volgende pro
gramma zal worden uitgevoerd: 1. „Gott
mit Uns" (Marsch) M. Schrödes; 2.
„Sous les Tilleuls" (ouverture). Dela-
drêve; 3. „Suite Féerique" (4 deelen) 1
Entrée des Fées; II Présentation des
Fées; III Divertissement des Fées; IV
Ronde finale des Fées, A. F. Rousseau;
4. „Zigeunerliebe" (Walzer Suite), Fr.
Lèhar, arr. R. Boquet. 5. „Leve de Fe
deratie" (Marsch), Louis de Morée; 6.
„Neptune" (ouverture fantastique) G.
Gadenne; 7. „La Pluie d'Or" (Air Va-
riee pour clarinette), solist de hr. C.
Schrijver, F. Bouillon; 8. „Wiener Ex-
trablatter" (Potpourri), Hans Kliment;
9. „Duinenkerels" (Marsch) Leon Mar-
chand.
Vakschool voor Meisjes,
Dinsdag gaf de Vakschool voor Meis
jes een openbare les. Vooral des mid
dags was er veel bezoek en bleek ook
weer, dat een openbare les meer be
langstelling wekt dan een tentoonstel
ling.
Het is ook ongetwijfeld belangwek
kender, de meisjes aan hun dagelijksche
werkzaamheden te zien dan een expo
sitie van gereede werkstukken, zooals
we er dagelijks in onze winkels kunnen
bewonderen.
Nu zag men ze, in haar witte schor
ten en witte mutsen op het hoofd, aan
het knippen, naaien, borduren, teekenen,
strijken en wat al niet meer. Men zag
ze bezig met de eenvoudigste dingen,
maar ook met werk, dat reeds van een
grondige opleiding gedurende eenige ja
ren getuigde. En beter dan een tentoon
stelling vermag te doen, bewees hier
de praktijk de opvoedende waarde der
school.
Niettemin was de expositie niet ge
heel terzijde gesteld. Als 't ware ter il
lustratie waren in eenige lokalen ook
werkstukken uitgestald, die bewezen,
dat een meisje op deze school in enkele
jaren meer kennis en vaardigheid op
doet, dan anders wellicht in haar geheele
leven.
Het is" een mooie en nuttige instelling,
een dergelijke school; vooral ook, omdat
de lasten voor vrijwel alle ouders te dra
gen zijn, en in geen geval op wegen te
gen de lusten!
O. EN W. SOUBURG. De Raad dezer
gemeente zal Vrijdagmiddag te twee
uur in openbare vergadering bijeenko
men ter behandeling van de begrootin
gen voor 1936.
Voorts komt op de agenda voor de
benoeming van een gemeente-opzichter,
op een door B. en W. nader te bepalen
datum. De aanbeveling luidt: 1. J. D. P.
de Smit; 2. H. G. van Dijk; 3. J, van den
Berge.
In verband met de verwerping van 't
voorstel van B. en W. inzake den bouw
van een lijkenhuis mét wachtlokaal enz.
op de nieuwe begraafplaats aan den
Zaaihoekweg, hebben B. en W. deze aan
gelegenheid onderzocht. Zij zijn tot de
conclusie gekomen, dat voor de door
Ged. Staten aangegeven bedragen inder
daad de bedoelde werken kunnen wor
den uitgevoerd. B. en W. hebben een
nieuw ontwerp doen maken voor het te
bouwen wachtlokaal met lijkenhuis.
Ook blijven zij van meening, dat voor
300 een behoorlijk hekwerk kan wor
den aangebracht. B. en W. stellen dan
ook voor tot den bouw van bedoelde
inrichting, overeenkomstig het nieuwe
ontwerp, voor de som van 1000 te be
sluiten, alsmede tot het aanbrengen van
een toegangshek voor 300.
Zooals in een vorig voorstel is mede
gedeeld, zullen de totale uitgaven ad
f 1600 (wachtlokaal met lijkenhuis f 1000,
hek 300 en begraaftoestel en meubilair
300) door een leening moeten worden
gevonden, welke in 10 jaar moet wor
den afgelost.
KAPELLE. Onder voorzitterschap van
den heer C. van der Vliet kwam de
Tuinbouwvereeniging Kapelle-Biezelinge
in het hotel ,De Zwaan" bijeen.
Meegedeeld werd, dat de vatenge-
schiedenis in orde komt, het dagelijksch
bestuur onderhandelde hierover met de
Pomologische vereeniging.
De heer H. Eversdijk gaf verslag van
de vergadering der Pomologen. Spr. heeft
in opdracht der vereeniging alhier ver
zocht om te spreken over het onderzoek
van de bestrijdingsmiddelen of deze wel
voldoen aan de toegezegde analyses.
Toegezegd is dat een onderzoek naar
een oplossing in werking is, de manier
waarop dit zal kunnen plaats hebben, is
nog niet te zeggen. De hooge kosten voor
een laboratorium zijn hoog te noemen,
in elk geval worden pogingen aange
wend.
In de maand Augustus, aldus de voor
zitter, zal, uitgaande van de bestaande
Floraliavereeniging te M'burg en de Z.
L. M., een tentoonstelling te Middelburg
worden gehouden, waartoe hij allen op
wekte. Ook op het gebied van de ziek
tebestrijding zal iets goeds naar voren
gebracht worden. De gehouden cursus,
uitgaande op initiatief van de Z.L.M.,
werd door verschillende leden gevolgd
en mag goed geslaagd worden genoemd,
in alle opzichten mag gezegd dat deze
ziektebestrijdingscursus voor velen vak
kundige winst opleverde.
Nu volgde een drukke bespreking over
den verkoop van aardbeien en frambo
zen. Velen waren voor vatveiling, waar
voor verschillenden reeds opgave deden,
zoowel voor Jucunda als Mad. Moutot.
De heer H. Eversdijk deelde mee, dat
de veilingmeested verzocht in verband
met de te plaatsen advertenties in de
bladen voor spoedige opgave zorg te dra
gen, wanneer men vatveiling wil. Tot
Donderdag werd deze opengesteld.
Het te vergoeden bedrag voor het
commissie-lid dat bijstand zal verleenen
bij den verkoop en aan wien men in
lichting kan vragen, werd bepaald op
20. Zoawel geldt dit voor den verkoop
van frambozen als boonen. Benoemd
werd op aanwijzing door het bestuur de
heer A. de Schipper, en als secundus J.
Hermus.
Met den verkoop van boonen zal naar
bevind van zaken in overleg met het
commissielid en het bestuur worden ge
handeld.
Besloten werd frambozenkratten aan
te koopen voor de leden. Een flinke op
gave werd reeds staande de vergadering
gedaan. Ook zal, indien mogelijk, ge
tracht worden een paar wagons oudere
(gebruikte) chips aan te koopen.
Beslot enwerd in den vervolge de con
tributie der leden voor de tweede al-
gemeene vergadering te doen innen en
niet in de maand Januari.
COLIJNSPLAAT. Dinsdagavond is
door de afdeeling Noord-Beveland van
den Bond van boerinnen en andere plat
telandsvrouwen in hotel „Zeelandia" een
tentoonstelling van door de leden ge
maakte handwerken gehouden. Aan
deze tentoonstelling was ook verbonden
een verloting van handwerken, die gra
tis door de leden waren verstrekt. De
bijeenkomst was ook toegankelijk Voor
niet-leden, van welke gelegenheid een
dankbaar gebruik is gemaakt.
RETRANCHEMENT. Heden herdenkt
A. Zonnevijlle het feit, dat hij zestig jaar
geleden als knecht in dienst trad van den
landbouwer I. J. Poissonnier aldaar,
waar hij zijn plichten gedurende die ja
ren trouw nakwam. De man, die thans
79 jaar is, slijt zijn laatste levensjaren
bij den zoon van genoemden landbou
wer, waar hij lichte werkzaamheden
mag verrichten, doch overigens als kind
in huis is. Bij zijn 50-jarig jubileum werd
hem de eere-medaille in brons van de
Orde van Oranje-Nassau geschonken.
Heropening van de zeereisjes
der Provinciale Stoomboot-
dienst Een tocht met Zeeuw
sche en Vlaamscke gasten naar
Zierikzee en „buitenom" terug
naar Vlissingen.
De groote stoomvaartmaat
schappijen in den lande, die diensten op
alle oorden en uithoeken van de wereld
onderhouden, kwamen enkele jaren ge
leden tot de pijnlijke ervaring, dat de
gouden eeuw voorbij was. Opgelegde
schepen, weinig passagiers de aar
digheid was er af.
Wat doet een goed zakenman, wan
neer hij merkt dat de waar die hij le
vert niet erg meer in trek is? Als 't ge
tij verloopt, dan verzet hij de bakens.
Zoo zocht men naar andere en loonender
emplooi voor de zeekasteelen en men
vond dit in de „cruises", de zeetochten
bij wijze van vacantiereizen naar elk
oord, waarheen de reislustige Nederlan
ders naar trekken wilden, heinde en ver
naar Engeland, Denemarken, Noor
wegen, de Noordkaap, Madeira, Oost
en West Indië of zelfs heel de wereld
om.
Begrijpelijk, dat dit insloeg: wij Ne
derlanders hebben nog altijd allemaal
wat zeemansbloed in ,de aderen, en;
hoeveel meer comfort en gezelligheid
biedt een schip niet tegenover tram of
autobus?
Wat de groote stoombootreederijen
in het groot deden, zette de Provinciale
Stoombootdienst in onze provincie in 't
klein op touw en met evenveel suc
ces,. Alleen wogen hierbij, naar de ge
deputeerde voor deze Stoombootdiens
ten, mr. Stieger, ons gisteren mededeel
de, ideëele motieven zwaarder dan fi-
nancieele. Het idee moge dan wellicht
opgekomen zijn naar aanleiding van het
door de groote reederijen buiten de af-
vaartlijsten om gebruiken van passa
giersschepen voor sea-cruises, hier in
Zeeland zat toch eerder voor het be
kendheid geven aan de uitzonderlijke
schoonheid onzer provincie dan er „een.
slaatje uit te slaan'
Het denkbeeld is ingeslagen en een
succes geworden.
Geen wonder ook: het moderne ma
terieel, waarover onze provinciale boot
diensten beschikken, leent zich wel zeer
bijzonder voor zulke tochten. De nieu
we motorbooten als de „Prins Willem"
en „Oosterschelde" zijn eigenlijk groote,
sterke, uitermate comfortabel ingerichte
en volkomen zeewaardige luxe-jachten.
Men zou er, des noodig, evengoed mee
naar IJsland of naar Noorwegen kunnen
varen! De dagbladschrijver, die een vo
rig seizoen bij de gedenkwaardige tocht
buitenom met stormachtig zomerweer in
zijn blad schreef, dat hier „onverant
woordelijk met menschenlevens ge
speeld was", heeft dan ook niet anders
gedaan dan op een belachelijke wijze
zijn volslagen gemis aan kennis van za
ken demonstreeren: deze schepen zijn
onder alle omstandigheden volko
men zeewaardig, daarop kan men ge
rust zijn
ft it
De tochtjes zijn ontworpen van Bres-
kens uit. De bedoeling daarvan is twee
derlei: den Zeeuwsch-Vlamingen de
gelegenheid bieden er van te profitee-
ren, en de gasten van de Belgische b,ad-
stedenkunst aan te trekken.
Ook dit laatste is heel goed gezien.
Burgemeester Desmit en schepen Van-
denbroecke van KnokkeHet Zoute,
die als gasten gisteren de eerste reis
van dit zomerseizoen meemaakten, wa
ren er oprecht opgetogen over, zoowel
over de prachtige zeereis als over het
denkbeeld, dezen tocht in te schakelen
in het verme.aksprogramma, heiwelk
men den velen gasten aan de Belgische
kust moet bieden. „Wij moeten onze
badgasten bezig houdenzoo zei-
de burgemeester Desmit ons. „Vooral
de Engelschen verlangen dat. Ze willen
bij het reisbute,au in Lonuen zooveel
pond ineens storten en dan moet heel
de trip met al de excursions er bij in
begrepen zijn. In zulk een alomvattend
ticket moet ook deze prachtige rond
reis over Uw schoone Zeeuwsche stroo
men opgenomen worden. Wij zullen
daartoe heel gaarne onze volle mede
werking verleenen."
4 4 l
C
Gisteren is de eerste reis van dit sei
zoen dus gemaakt. Nog niet voor het pu
bliek,doch nu met genoodig'den. De
Commissaris der Koningin was tot zijn
spijt verhinderd; de honneurs werden
nu waargenomen door den Gedeputeer
de waaronder de bootdienst resorteert,
mr. Stieger. Verder waren als gasten
o.m. aan boord de hoofdingenieurs van
Rijks- en Prov. Waterstaat irs. Wal-
land en Van Leeuwen, de inspecteur
v,an het Loodswezen, de heer Arntze-
nius, de oud-Gedeputeerde, thans bur
gemeester van Goes, mr. Van Dussel-
dorp, de griffier der Staten dr. Telle-
gen; de Zeeuwsche dag- en nieuwsbla
den waren door een aantal journalisten
zoo goed als volledig vertegenwoordigd;
de vereenigingen de Ned. Dagblad Pers
en Ned Journalisten Kring en de Zeeuw
sche Pers waren vertegenwoordigd door
dr. Smeding. Ook een aantal bestuuis-
leden van onderscheidene Zeeuwsche
vereenigingen voor Vreemdelingenver
keer maakten de tocht mede.
De reis ging volgens het gewone pro-