ZEELAND. De voorstellen der verkeerscommissie. tots* fiUBDELBtme. De situatie is grondig on der oogen gezien. In de Lange Delft moet per manent éénrichtingsver keer komen, tegenover gesteld aan het huidige periodieke. WALCHEREN. 2UID-BEVELAND. NOORD-BEVELAND. ZEEUWSCH-VLAAHDEREN W.D. Met de „Prins Willem" over de Zeeuwsche Stroomen. Zooals we gisteren meldden, hebben B. en W. het rapport der Verkeerscom missie aan den Raad overlegd en naar aanleiding daarvan voorstellen gedaan. Wij zijn nu in de gelegenheid aan dat rapport nog een en ander te ontleenen. Bij de samenstelling er van heeft de Commissie gemeend zich zooveel moge lijk te moeten beperken en slechts die maatregelen voor te stellen, die finan cieel uitvoerbaar zijn te achten. Het zwaartepunt heeft zij gezocht in een beperkte regeling van éénzijdig ver keer en wel in die straten, waar zulks beslist noodzakelijk is. De samenstelling van deze regeling moet zóó zijn, dat bij het verkeer be trokkenen als het ware gevoelen, dat het zoo van nature behoort. Het verkeer behoeft dan slechts met lichten dwang te worden geleid, hetgeen een soepel verplaatsen mogelijk maakt en als een eerste vereischte van iedere verkeers regeling moet worden beschouwd. De navolgende weggedeelten worden volgens het ontwerp, hetzij in één rich ting, hetzij in beide richtingen afgeslo ten. De met een x aangeduide wegge deelten zijn reeds afgesloten. Deze af sluitingen blijven ook voor wat be treft de categoriën voertuigen, waar voor ze gelden gehandhaafd. De met een xx aangeduide weggedeelten zijn eveneens reeds afgesloten, doch in te genovergestelde richting, dan nu wordt voorgesteld. Groote Markt, afgesloten in de rich ting van de draaiing der zon, dus het éénrichtingsverkeer rechts. Langeviele afgesloten in de richting MarktLange viele Brug, Domburgsch Schuitvlot, (x) richting ZandstraatPottenbakkierssin- gel; Zandstraat (x), richting Pot- kerssingel; Zandstraat (x), richting Pot tenbakkerssingelLangeviele Buiten- brug; Schuttershofstraat (x) richting VlasmarktMolenberg; Korte en Lange Gortstraat richting Varkensmarkt- Gortstraat; Vlissingschestraat, richting BeenhcuwerssingelVai kensm.Stads- schuur, richting HoogstraatVlissing- sche brug; Gravenstraat (x) lichting Varkensr.iarktMarkt; St. Janstraat richting LangedelftNieuwe Haven; Heerenstraat (x), richting Lange Delft Kade; Segeerstraat (x) richting Londen- sche kadeLangedelft; Lange en Korte Delft (xx) richting MarktDam; Oude Kerkstraat (x) richting WalLange delft; Nieuwe Kerkstraat (x) richting Lange DelftWal; Lange Giststraat richting Dam:St. Pieterstraat; Span jaardstraat (x) richting Koepoortstraat Lange Noordstraat; Wal (x) richting KoorkerkhofBurg en in omgekeerde richting op de nu reeds bepaalde uren; Lange Burg (x) richting Groenmarkt Markt, Lombardstraat (x) richting La- tijnsche schoolstraatNoordstraat; Ker spel l(x) richting GravenstraatGort straat; Simpelhuisstraat (x) richting WijngaardstraatNoordstraat; Jacob Catsstraat van af Veersche Singel tot perceel S 122 (x); Reigerstraat (x) rich ting KoorkerkhofKortedelft; Rijwe gen vanaf Volderijlaagte tot Noordpoort- plein en omgekeerd (x); St. Sebastiaan- straat (x) richting Lange Noordstraat Wijngaardstraat en in tegenovergestel de richting op dé uren, die daarvoor nu ook reeds gelden; afgesloten zullen zijn voor het verkeer in beide richtingen Bleek (x); Bellinkbrug (x) en Bellink- straat van Korte Delft tot Bellinkplein, nu in één richting afgesloten. Overwegingen. Men dient eèn éénrichtingsverkeers- reg'eling slechts dan toe te passen, in dien zulks strikt noodzakelijk is. Één richtingsverkeer beteekent in vele ge- Vallen: omrijden een grooteren weg af leggen ter ontlasting van de drukkere en/of smallere weggedeelten. Het be hoeft geen betoog, dat zuks schade me- deberengt voor verschillende onderne mingen, De Commissie denkt hierbij aan het taxi-bedrijf, dat direct getroffen wordt, verder aan expediteurs (tijdver lies), aan zakenlieden enz. Dit omrijden moet zooveel mogelijk beperkt blijven en waar zulks niet noodzakelijk is, wor den vermeden. Het centrum moet van alle toegangswegen der gemeente uit, direct te bereiken zijn. Dit is een eerste vereischte, welke voor zakenlieden van groot belang is. Men moet het verkeer zooveel mogelijk gelegenheid geven langs den kortsten weg zijn doel te be reiken, zoodat cok het noodeloos dwa len door vreemdelingen vermeden wordt. Is het bij dit doel aangekomen, en dit moet in vele gevallen in het cen trum gezocht v/orden, dan kunnen langs een kleinen omweg welke nu eenmaal niet te vermijïfen is, de buitenwijken worden bereikt, Bij een regeling moeten mede, of misschien we! in hoofdzaak de belangen van de inwoners zelf in het oog worden gehouden. Zij moeten hun werkkring, kantoor, bureau, school, zoo spoedig mogelijk kunnen bereiken en dit zelfde moet het geval zijn bij het terug- keeren daarvan. Al deze factoren heeft de commissie trachten te vereenigen,)al- thans gepoogd er zooveel mogelijk aan tegemoet te komen. Het is de vraag hoe men 't omrijden wil laten geschieden. Hierbij moet dus uit vele kwaden het minst kwade worden gekozen. In hoofdzaak verschilt het voorstel reeds van het eerste plan, doordat het verkeer in de Lange Delft juist de an dere richting opgeleid wordt. Niet de Groenmarkt, doch de Groote Markt moet als middelpunt van de gemeente worden gezien en hierbij sluit logisch aan, dat het verkeer door de hoofd straat naar deze plaats wordt geleid. Het belangrijk verkeer van het Station richting Goes en der Kaden kan zich hierbij in tegenstelling met het eerste plan soepel aansluiten en wel door twee toegangswegen, n.l. Heerenstraat en St. Janstraat. Ook het verkeer uit Vlissingen kan over Tramsingel (hier sluit het verkeer richting Koudekerke zich aan), Zand straat en Langeviele onmiddellijk het centrum bereiken. Zulks is eveneens het geval met het verkeer uit de richting Veere, dat over den Dam in de Korte Delft kan aansluiten. Slechts het ver keer uit de richting Domburg zal zijn weg over de Heerengracht of den Zuid singel moeten kiezen, daar de Korte Noordstraat niet uit deze richting bere den kan worden. Het verkeer dat nu op de Markt is kan langs verschillende we gen weer afvloeien, b.v. door de Gort straat, Burg, Gravenstraat, alsmede Vlasmarkt en Lange Noordstraat. Aan het éénrichtingsverkeer op de Markt zal men ook spoedig wennen, ook de bestuurders der autobussen, die er geregeld komen, als zij tweemaal moe ten omrijden. Op verschillende wegen, die een ge noegzame breedte bezitten, acht dc Commissie een eenzijdig verkeer over bodig. Ondei deze categorie rangschikt de commissie o.m. de Vlasmarkt, Lange Noordstraat, Hofplein en Nieuwstraat. De voordeelen der voorgestel de -egeling.. Het rapport noemt dan verschillende voordeelen van de voorgestelde regeling, waarvan h.i. verschillende eerst in de piactijk ten volle tot hun recht zullen komen. Van niet te onderschatte belang z.in voorts de weinige uitgaven voor borden e.d. welke gevorderd zullen wor den, daar het plan slechts uitbreiding beoogt van het eenzijdig verkeer op een 8-tal weggedeelten, t.w. Markt, Lange Viele, Gortstraat, Vlissingsche straat, Stadsschuur, Korte Noordstraat, St. Janstraat,en L. Giststraat. Op de andere punten kunnen de borden worden ver plaatst en/of worden overgeschilderd,. Het systeem sluit ook op andere pun ten dan de richting van afsluiting, zoo veel mogelijk op de bestaande regeling aan. Een andere vraag is, voor welke categorieën voertuigen het eenzijdig verkeer zal gelden. De Commissie is van oordeel, dat het gewerischt is, dat in de straten, welke reeds zijn afgesloten, de ze afsluiting voor wat betreft de soorten voertuigen, blijft gelden. De aanpassing van het publiek zal hierdoor sneller en beter geschieden, hetgeen in het algemeen het pl,an slechts ten goede komt. Betreffende het opne men van motorrijtuigen, zoowel twee als meerwielige onder de nieuwe ver boden op de voorgestelde weggedeel ten behoeft geen twijfel te bestaan. Hoe staat het evenwel met rijwielen, bespan nen voertuigen en handwagens? Vooral in drukkere tijden treedt duidelijk aan het licht, d,at rijwielen niet buiten een regeling mogen vallen. Dit is eveneens het geval ten aanzien van bespannen voertuigen, die vooral in de morgen uren door hun groote lengte en breed te en hun langzaam verplaatsen groote obstakels in het verkeer vormen. Zulks zou ten deele eveneens pleiten voor een verbod t„a.v. handwagens, hoewel deze laatste gemakkelijker te manoeuvreeren en kleiner van omvang zijn. De commissie adviseert de hand wagens zooveel mogelijk buiten de re geling op de nieuw af te sluiten weg gedeelten te houden en deze voertuigen slechts in de Korte Noordstraat, St. Janstraat en Lange Giststraat onder het verbod te brengen, terwijl op de stra ten, welke thans voor deze voertuigen zijn afgesloten, dit verbod ware te handhaven. Mocht later blijken, dat 't opnemen van handwagens onder de overige verboden, uit verkeersoogpunt noodzakelijk is, dan kan daartoe nog altijd worden besloten. Een verbod om in een straat twee handwagens binnen een afstand van 8 m tegenover elkaar te plaatsen, acht de commissie g<$- wenscht en dit zou reeds veel verbete ring brengen. De commissie meent, dat een verkeersregeling voor slechts en kele dagen of uren niet gewenscht is en zij acht een regeling, welke voort durend zal gelden, de meest geschikte. Voorstellen inzake het par keeren etc. Zooals reeds uit het voorstel v.an B. en W. gisteren bleek, meent de Com missie, dat de witte verkeerslijnen,* op alle kruispunten, welke hiervoor in aan merking komen, spoedig moeten worden aangebracht. Ook dat zij zou wenschen, dat de tram komende van de Mirkt in de Langeviele de rechterrails houdt. Inzake het parkeeren op de Markt, meent de Commissie, dat de beste op stelling van motorrijtuigen ter plaatse, vischgr,aatsgewijs met den radiateur te gen den trottoirband van het verhoogde gedeele zal zijn. Met witte lijnen of een andere steensoort zou zijn aan te geven hoe de juiste opstelling moet geschie den. Het is zeer wenschelijk te achten voor de voertuigen, die een vaste stand plaats bezitten, een bepaalde plaats ,aan te wijzen en door het aanbrengen van borden met opschriften als „Alleen standplaats voor taxi's" .Alleen stand plaats voor Autobussen" e.d. te ken merken. Hoewel ter plaatse geen voldoende trottoirs zijn, acht de commissie het niettemin van belang, dat de voetgan gers in de Lange en Korte Delft Ver plicht worden zooveel mogelijk op de rechterzijde van den weg te loopen of te gaan en te bevorderen, dat hiertoe een verbodsbepaling in het leven wordt geroepen. Dit zou de verkeersvrijheid en -veiligheid ter plaatse zeer ten goe de komen. Buiten de reeds bestaande parkeer verboden in de Korte Delft en Korte Noordstraat, ,acht de commxsse verbo den gewenscht voor de Korte Gort straat, Gravenstraat en Pottenmarkft. Ten slotte wijst de commissie er op, dat ongeveer alle straten in de gemeen te overeenkomstig het thans nog gel dende art. 36 v,an het Motor- en Rijwiel reglement ingedeeld zijn in de lilde klas se. Onder deze straten zijn begrepen die welke rechtstreekstoegang geven tot Veere, Domburg, Westkapelle, Zou- telande en Vlissingen, dus Walcheren bewesten het kanaal. Hierdoor is de toegang tot dat deel v,an ons land voor motorrijtuigen breeder dan 2.10 m of wielbelasting van meer dan 2400 kg af gesloten. Wel kan van die bepaling ont heffing worden verleend, maar men be denke,dat in het reisseizoen talrijke touringcars uit alle deelen van ons land, uit België en zelfs uit Frankrijk een be zoek aan Walcheren brengen. Dit zijn meestal tochten, welke niet zóó tijdig bekend zijn, dat tevoren ontheffing kan worden gevraagd. Daar die touringcars in de meeste gevallen breeder dan 2,10 m zijn, zou dit dus tengevolge hebben, dat deze, touringscars Walcheren niet kun nen bezoeken. Het is evenwel béter, dat wordt gelegaliseerd, w,at thans oog luikend wordt toegelaten. De commissie stelt daarom voor de volgende straten in de tweede klasse in te deelen: Sta tionstraat, Kaden, Rotterdamsche Kade, Nederstraat, Molenstraat en Veersche weg, vervolgens Blauwe dijk Poelen- dale en andere singels tot Veerschen weg, Noordweg en Seisweg. Hiermede zullen van twee zijden alle wegen voerende van Middelburg naar Walcheren bewesten het kanaal kun nen worden bereikt. Concert „Euphonia".. De Harmonie „Euphonia", directeur de hr. P. de Rooij, geeft Vrijdag 12 Juni a.s. des avonds half negen een concert op de Groote Markt. Het volgende pro gramma zal worden uitgevoerd: 1. „Gott mit Uns" (Marsch) M. Schrödes; 2. „Sous les Tilleuls" (ouverture). Dela- drêve; 3. „Suite Féerique" (4 deelen) 1 Entrée des Fées; II Présentation des Fées; III Divertissement des Fées; IV Ronde finale des Fées, A. F. Rousseau; 4. „Zigeunerliebe" (Walzer Suite), Fr. Lèhar, arr. R. Boquet. 5. „Leve de Fe deratie" (Marsch), Louis de Morée; 6. „Neptune" (ouverture fantastique) G. Gadenne; 7. „La Pluie d'Or" (Air Va- riee pour clarinette), solist de hr. C. Schrijver, F. Bouillon; 8. „Wiener Ex- trablatter" (Potpourri), Hans Kliment; 9. „Duinenkerels" (Marsch) Leon Mar- chand. Vakschool voor Meisjes, Dinsdag gaf de Vakschool voor Meis jes een openbare les. Vooral des mid dags was er veel bezoek en bleek ook weer, dat een openbare les meer be langstelling wekt dan een tentoonstel ling. Het is ook ongetwijfeld belangwek kender, de meisjes aan hun dagelijksche werkzaamheden te zien dan een expo sitie van gereede werkstukken, zooals we er dagelijks in onze winkels kunnen bewonderen. Nu zag men ze, in haar witte schor ten en witte mutsen op het hoofd, aan het knippen, naaien, borduren, teekenen, strijken en wat al niet meer. Men zag ze bezig met de eenvoudigste dingen, maar ook met werk, dat reeds van een grondige opleiding gedurende eenige ja ren getuigde. En beter dan een tentoon stelling vermag te doen, bewees hier de praktijk de opvoedende waarde der school. Niettemin was de expositie niet ge heel terzijde gesteld. Als 't ware ter il lustratie waren in eenige lokalen ook werkstukken uitgestald, die bewezen, dat een meisje op deze school in enkele jaren meer kennis en vaardigheid op doet, dan anders wellicht in haar geheele leven. Het is" een mooie en nuttige instelling, een dergelijke school; vooral ook, omdat de lasten voor vrijwel alle ouders te dra gen zijn, en in geen geval op wegen te gen de lusten! O. EN W. SOUBURG. De Raad dezer gemeente zal Vrijdagmiddag te twee uur in openbare vergadering bijeenko men ter behandeling van de begrootin gen voor 1936. Voorts komt op de agenda voor de benoeming van een gemeente-opzichter, op een door B. en W. nader te bepalen datum. De aanbeveling luidt: 1. J. D. P. de Smit; 2. H. G. van Dijk; 3. J, van den Berge. In verband met de verwerping van 't voorstel van B. en W. inzake den bouw van een lijkenhuis mét wachtlokaal enz. op de nieuwe begraafplaats aan den Zaaihoekweg, hebben B. en W. deze aan gelegenheid onderzocht. Zij zijn tot de conclusie gekomen, dat voor de door Ged. Staten aangegeven bedragen inder daad de bedoelde werken kunnen wor den uitgevoerd. B. en W. hebben een nieuw ontwerp doen maken voor het te bouwen wachtlokaal met lijkenhuis. Ook blijven zij van meening, dat voor 300 een behoorlijk hekwerk kan wor den aangebracht. B. en W. stellen dan ook voor tot den bouw van bedoelde inrichting, overeenkomstig het nieuwe ontwerp, voor de som van 1000 te be sluiten, alsmede tot het aanbrengen van een toegangshek voor 300. Zooals in een vorig voorstel is mede gedeeld, zullen de totale uitgaven ad f 1600 (wachtlokaal met lijkenhuis f 1000, hek 300 en begraaftoestel en meubilair 300) door een leening moeten worden gevonden, welke in 10 jaar moet wor den afgelost. KAPELLE. Onder voorzitterschap van den heer C. van der Vliet kwam de Tuinbouwvereeniging Kapelle-Biezelinge in het hotel ,De Zwaan" bijeen. Meegedeeld werd, dat de vatenge- schiedenis in orde komt, het dagelijksch bestuur onderhandelde hierover met de Pomologische vereeniging. De heer H. Eversdijk gaf verslag van de vergadering der Pomologen. Spr. heeft in opdracht der vereeniging alhier ver zocht om te spreken over het onderzoek van de bestrijdingsmiddelen of deze wel voldoen aan de toegezegde analyses. Toegezegd is dat een onderzoek naar een oplossing in werking is, de manier waarop dit zal kunnen plaats hebben, is nog niet te zeggen. De hooge kosten voor een laboratorium zijn hoog te noemen, in elk geval worden pogingen aange wend. In de maand Augustus, aldus de voor zitter, zal, uitgaande van de bestaande Floraliavereeniging te M'burg en de Z. L. M., een tentoonstelling te Middelburg worden gehouden, waartoe hij allen op wekte. Ook op het gebied van de ziek tebestrijding zal iets goeds naar voren gebracht worden. De gehouden cursus, uitgaande op initiatief van de Z.L.M., werd door verschillende leden gevolgd en mag goed geslaagd worden genoemd, in alle opzichten mag gezegd dat deze ziektebestrijdingscursus voor velen vak kundige winst opleverde. Nu volgde een drukke bespreking over den verkoop van aardbeien en frambo zen. Velen waren voor vatveiling, waar voor verschillenden reeds opgave deden, zoowel voor Jucunda als Mad. Moutot. De heer H. Eversdijk deelde mee, dat de veilingmeested verzocht in verband met de te plaatsen advertenties in de bladen voor spoedige opgave zorg te dra gen, wanneer men vatveiling wil. Tot Donderdag werd deze opengesteld. Het te vergoeden bedrag voor het commissie-lid dat bijstand zal verleenen bij den verkoop en aan wien men in lichting kan vragen, werd bepaald op 20. Zoawel geldt dit voor den verkoop van frambozen als boonen. Benoemd werd op aanwijzing door het bestuur de heer A. de Schipper, en als secundus J. Hermus. Met den verkoop van boonen zal naar bevind van zaken in overleg met het commissielid en het bestuur worden ge handeld. Besloten werd frambozenkratten aan te koopen voor de leden. Een flinke op gave werd reeds staande de vergadering gedaan. Ook zal, indien mogelijk, ge tracht worden een paar wagons oudere (gebruikte) chips aan te koopen. Beslot enwerd in den vervolge de con tributie der leden voor de tweede al- gemeene vergadering te doen innen en niet in de maand Januari. COLIJNSPLAAT. Dinsdagavond is door de afdeeling Noord-Beveland van den Bond van boerinnen en andere plat telandsvrouwen in hotel „Zeelandia" een tentoonstelling van door de leden ge maakte handwerken gehouden. Aan deze tentoonstelling was ook verbonden een verloting van handwerken, die gra tis door de leden waren verstrekt. De bijeenkomst was ook toegankelijk Voor niet-leden, van welke gelegenheid een dankbaar gebruik is gemaakt. RETRANCHEMENT. Heden herdenkt A. Zonnevijlle het feit, dat hij zestig jaar geleden als knecht in dienst trad van den landbouwer I. J. Poissonnier aldaar, waar hij zijn plichten gedurende die ja ren trouw nakwam. De man, die thans 79 jaar is, slijt zijn laatste levensjaren bij den zoon van genoemden landbou wer, waar hij lichte werkzaamheden mag verrichten, doch overigens als kind in huis is. Bij zijn 50-jarig jubileum werd hem de eere-medaille in brons van de Orde van Oranje-Nassau geschonken. Heropening van de zeereisjes der Provinciale Stoomboot- dienst Een tocht met Zeeuw sche en Vlaamscke gasten naar Zierikzee en „buitenom" terug naar Vlissingen. De groote stoomvaartmaat schappijen in den lande, die diensten op alle oorden en uithoeken van de wereld onderhouden, kwamen enkele jaren ge leden tot de pijnlijke ervaring, dat de gouden eeuw voorbij was. Opgelegde schepen, weinig passagiers de aar digheid was er af. Wat doet een goed zakenman, wan neer hij merkt dat de waar die hij le vert niet erg meer in trek is? Als 't ge tij verloopt, dan verzet hij de bakens. Zoo zocht men naar andere en loonender emplooi voor de zeekasteelen en men vond dit in de „cruises", de zeetochten bij wijze van vacantiereizen naar elk oord, waarheen de reislustige Nederlan ders naar trekken wilden, heinde en ver naar Engeland, Denemarken, Noor wegen, de Noordkaap, Madeira, Oost en West Indië of zelfs heel de wereld om. Begrijpelijk, dat dit insloeg: wij Ne derlanders hebben nog altijd allemaal wat zeemansbloed in ,de aderen, en; hoeveel meer comfort en gezelligheid biedt een schip niet tegenover tram of autobus? Wat de groote stoombootreederijen in het groot deden, zette de Provinciale Stoombootdienst in onze provincie in 't klein op touw en met evenveel suc ces,. Alleen wogen hierbij, naar de ge deputeerde voor deze Stoombootdiens ten, mr. Stieger, ons gisteren mededeel de, ideëele motieven zwaarder dan fi- nancieele. Het idee moge dan wellicht opgekomen zijn naar aanleiding van het door de groote reederijen buiten de af- vaartlijsten om gebruiken van passa giersschepen voor sea-cruises, hier in Zeeland zat toch eerder voor het be kendheid geven aan de uitzonderlijke schoonheid onzer provincie dan er „een. slaatje uit te slaan' Het denkbeeld is ingeslagen en een succes geworden. Geen wonder ook: het moderne ma terieel, waarover onze provinciale boot diensten beschikken, leent zich wel zeer bijzonder voor zulke tochten. De nieu we motorbooten als de „Prins Willem" en „Oosterschelde" zijn eigenlijk groote, sterke, uitermate comfortabel ingerichte en volkomen zeewaardige luxe-jachten. Men zou er, des noodig, evengoed mee naar IJsland of naar Noorwegen kunnen varen! De dagbladschrijver, die een vo rig seizoen bij de gedenkwaardige tocht buitenom met stormachtig zomerweer in zijn blad schreef, dat hier „onverant woordelijk met menschenlevens ge speeld was", heeft dan ook niet anders gedaan dan op een belachelijke wijze zijn volslagen gemis aan kennis van za ken demonstreeren: deze schepen zijn onder alle omstandigheden volko men zeewaardig, daarop kan men ge rust zijn ft it De tochtjes zijn ontworpen van Bres- kens uit. De bedoeling daarvan is twee derlei: den Zeeuwsch-Vlamingen de gelegenheid bieden er van te profitee- ren, en de gasten van de Belgische b,ad- stedenkunst aan te trekken. Ook dit laatste is heel goed gezien. Burgemeester Desmit en schepen Van- denbroecke van KnokkeHet Zoute, die als gasten gisteren de eerste reis van dit zomerseizoen meemaakten, wa ren er oprecht opgetogen over, zoowel over de prachtige zeereis als over het denkbeeld, dezen tocht in te schakelen in het verme.aksprogramma, heiwelk men den velen gasten aan de Belgische kust moet bieden. „Wij moeten onze badgasten bezig houdenzoo zei- de burgemeester Desmit ons. „Vooral de Engelschen verlangen dat. Ze willen bij het reisbute,au in Lonuen zooveel pond ineens storten en dan moet heel de trip met al de excursions er bij in begrepen zijn. In zulk een alomvattend ticket moet ook deze prachtige rond reis over Uw schoone Zeeuwsche stroo men opgenomen worden. Wij zullen daartoe heel gaarne onze volle mede werking verleenen." 4 4 l C Gisteren is de eerste reis van dit sei zoen dus gemaakt. Nog niet voor het pu bliek,doch nu met genoodig'den. De Commissaris der Koningin was tot zijn spijt verhinderd; de honneurs werden nu waargenomen door den Gedeputeer de waaronder de bootdienst resorteert, mr. Stieger. Verder waren als gasten o.m. aan boord de hoofdingenieurs van Rijks- en Prov. Waterstaat irs. Wal- land en Van Leeuwen, de inspecteur v,an het Loodswezen, de heer Arntze- nius, de oud-Gedeputeerde, thans bur gemeester van Goes, mr. Van Dussel- dorp, de griffier der Staten dr. Telle- gen; de Zeeuwsche dag- en nieuwsbla den waren door een aantal journalisten zoo goed als volledig vertegenwoordigd; de vereenigingen de Ned. Dagblad Pers en Ned Journalisten Kring en de Zeeuw sche Pers waren vertegenwoordigd door dr. Smeding. Ook een aantal bestuuis- leden van onderscheidene Zeeuwsche vereenigingen voor Vreemdelingenver keer maakten de tocht mede. De reis ging volgens het gewone pro-

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1936 | | pagina 6