GOESCHE COURANT BINNENLAND. ZEELAND. WEER EN WIND. TWEE BLADEN, EERSTE BLAD. 179e JAARGANG. DE STAKING TE ANTWERPEN EN DE BELANGEN VAN ROTTERDAM. f Akbedje' füSOöELBURÊ. Vaststelling nieuwe verkeersregeling. C0ES. NUMMER 134. DINSDAG 9 JÜNI 1936. MIDDELBURGSCHE COURANT dagblad Voor Middelburg, Goea en agent- cbap Vliaaingen f 2.30, elders 2.50 per rwartaai Week-abonn. in Middelburg en 3oei 18 ct. p. w. Advertentiën 30 ct. per -egel, ingez. mededeelingen 60 ct. p. r. contr. voor beide veel lager; tar. op aanvr. Uitgeefster Naamlooze Vennootschap „De Middelburgsche Courant"; Bureaux Lange Sint Pieterstraat te Middelburg. Telefoon Redactie 269, Administratie 139 Postrekening no. 43255 Kantoor te GOES: Turfkade, telefoon 17. Aangesloten bij het Burean voor Publiciteitswaar de der Vereeniging de Nederlandsche Dagbladpers. Familieberichten en dankbetuigingen 1«P regels 2.10, elke r. m. 30 ct. Rubriek „Kleine Advertentiën", ten hoogste 6 rsf ck r 75 ct. bq vooruitbetaling Adv. Hg! „Brieven" of „Bevragen bureau dezer eos- rant" 10 ct. extra Bewjjsnommers 5 ml Nivelleering der verschillen. De staking komt tegelijkertijd met een herziening der haven tarieven te Rotterdam. De devaluatie in België. (Van onzen H-r e d a c t e u r.) Twee groote wereldhavens liggen aan de Westkust van Europa in eikaars na bijheid, twee zware concurrenten: Rot terdam en Aantwerpen. Het heeft geen zin dit te verheelen, nu landen als Bel gië en Nederland eerder dienen te zoe ken naar de dingen, die elkaar binden, dein die hen van elkaar scheiden. Con currenten kunnen immers ook goede collega's zijnf De omstandigheden voor beide havens zijn evenwel zeer verschil lend. Antwerpen wordt gesteund door de Belgische regeering en de Fransche politiek, Rotterdam staat nog vrijwel al leen en heeft daarbij nog in grootere ma te te strijden met de concurrentie van Hamburg, waarbij nog komt de binnen- landsche concurrentie met Amsterdam. Deze laatste is evenwel kleiner, omdat de aard van deze beide Nederlandsche havens zoo verschillend is. Beide havens doen de laatste dagen op bijzondere wijze van zich spreken. Antwerpen gaat gebukt onder een groo te staking, die de werkkracht van deze haven heeft verlamd en aan de haven reeds een onnoemelijke schade heeft be rokkend. Rotterdam gaat, in overleg met de regeering, de tarieven verlagen, om aldus den tot nu toe wel zeer ongelijken strijd beter te kunnen volhouden. Bestaat er tusschen beide gebeurtenis sen verband? Ongetwijfeld, al zal men dit verband niet moeten zoeken in den zin als de Antwerpsche wethouder mr. Baelde dat in een interview heeft ge daan, door te beweren, dat de Antwerp sche havenstaking was uitgebroken on der invloed van de Nederlandsche arbei dersorganisaties! Da heer Baelde kwam langs de volgende redeneering tot zijn zonderlinge conclusie: De Nederlandsche regeering eischt van de arbeiders een loonkorting van ongeveer 28 pet.; de Antwerpsche stakers eischen een opslag van ongeveer eenzelfde percenatge. Nu zouden dus de Nederlandsche arbeiders hun Belgische collega's hebben opge stookt om een reden weg te nemen, die in Nederland voor loonsverlaging wordt aangevoerd, n.l het belangrijke verschil in loonen tusschen de werkers aan deze en aan gene zijde van de grens. Er is verband. Het betoog van den Antwerpschen wethouder is van Belgische zijde geluk kig niet onweersproken gebleven en men kan wel zeggen, dat het nergens weer klank heeft gevonden. Het verband tus schen beide gebeurtenissen dient echter in een andere richting te worden ge zocht, die voor de Belgische heeren min der prettig is dan het aan anderen de schuld geven, zooals de heer Baelde heeft gedaan. De devaluatie van de Belgische munt beheerscht de politiek zoowel in de Ant werpsche als in de Rotterdamsche ha ven. De Belgische arbeiders hebben daar door een bedenkelijke loonsverlaging ondergaan, die zich pas op den duur heeft gedemonstreerd. Aan den anderen kant is de concurrentiemogelijkheid voor Rotterdam door dezen maatregel nog verder gedaald, zoodat in alle opzichten de aanpassing aan een lager prijspeil nog meer urgent werd. Over de gevolgen der devaluatie in België hoeft niet veel meer gezegd te worden. Zoo langzamerhand is het wel ieder duidelijk geworden, dat deze ma noeuvre hoofdzakelijk is ten goede ge komen aan enkele banken en aan de groote industrie, en dut de kleine spaar ders zoowel als de arbeiders er het slachtoffer van zijn geworden. Deze laat- sten zagen er weliswaar in den beginne de werkgelegenheid door vermeerderen, doch de kosten voor levensonderhoud, die in geen enkel land geheel onafhan kelijk van het wereldprijspeil gehouden kunnen worden, gingen er door omhoog en het duurdere leven maakte het moei lijker om van hetzelfde, in franken uit gedrukte, inkomen rond te komen. Het basisloon voor de Antwerpsche havenarbeiders is ongeveer 50 franken per dag, hetgeen juist de helft is van dat in Rotterdam. Het leven in België is weliswaar goedkooper, doch niet in de zelfde mate als door dit verschil wordt aangegeven. Om daarin verandering te brengen, hebben de Antwerpsche arbei ders nu het werk neergelegd. Zij eischen een loons v e r h o cfg i n g van ongeveer fat aek,ea£&: i/Xetuaoett'oiwuutMneti (Ingez. Med 28 pet,, niet omdat in Rotterdam een loons verlaging voor de arbeiders zou dreigen, doch omdat zij zelf anders niet tegen het duurdere leven zijn opge wassen. In hoeverre politieke oorzaken aan deze staking ten grondslag liggen, evenals in Frankrijk, waar na de ver kiezingen de socialistische partijen als. de grootste uit de bus kwamen, met het gevolg dat de arbeiders dadelijk poog den door te drijven, wat zij van een door socialisten geleide regeering hoop ten te ontvangen, laten we hier in het midden. Deze kwestie staat trouwens alleen in verband met het tijdstip van het uitbreken der staking, niet met de oorzaken ervan. Schade beiderzijds' De staking heeft voor de Antwerp sche haven groote schade ten gevolge. Lange reeksen van schepen worden er genoemd, die elders hun lading zijn gaan lossen, en telkendage worden daar weer nieuwe namen aan toegevoegd,. In plaats van de 2 millioen franken, die an ders gemiddeld per dag aan havengelden en andere kosten in de gemeentekas worden gestort, zijn het er nu nog maar 100.000. En het volksinkomen vermin dert eveneens, hetgeen de middenstand reeds merkt. Daarentegen heeft Rotter dam door de Belgische devaluatie nu al ruim een jaar groote schade geleden. De schade, die Rotterdam door de de valuatie van de Belga heeft geleden, heeft in den loop der tijden steeds groo- ter afmetingen aangenomen. Weliswaar ging het goederenverkeer te Rotterdam in 1935 met 3 vooruit, doch te Ant werpen met 10 Speciaal het stukgoe- derenverkeer werd naar de laatst ge noemde haven verlegd: tegenover een niet onbelangrijke stijging aldaar, staat te Rotterdam een vrij sterke daling. Zelfs de Nederlandsche in- en uitvoer beweegt zich in toenemende mate via de Belgische haven. Dat de toestand voor Rotterdam niet nóg ongunstiger is, vindt zijn oorzaak in tijdelijke bijzondere omstandigheden, zooals een toegenomen kolenuitvoer naar Italië en een stijging van het erts- vervoer naar de voor de bewapening werkende Westduitsche metaalindustrie. Voor deze categorieën was de stijging in Antwerpen evenwel nog veel grooter. In het algemeen komt de toeneming van het havenverkeer te Rotterdam voor rekening van het massagoed; de stuk goederen, waarvan de verwerking aan veel handen arbeid geeft, zijn met on rustbarende cijfers achteruit gegaan. Kostenverlaging. Rotterdam kan eenvoudig niet con- curreeren met Antwerpen, omdat de kosten er te hoog zijn naar verhouding. Niet alleen de loonen (met inbegrip van sociale lasten kost een arbeider te Rot terdam aan zijn werkgever 5.68 per dag en in Antwerpen 2.68) maar ook de haven- en kadegelden zijn er veel hooger. Nu is eindelijk, nadat er al meer dan een jaar om gevraagd is, een voorstel van B. en W. van Rotterdam gekomen om de prijzen in de haven op alle li nies te verlagen. Aan de totstandkoming van dit voorstel zijn lange onderhande lingen met de regeerig vooraf gegaan. Deze laatste heeft toegezegd te zullen bijdragen in de schade, veroorzaakt door de aanvankelijke derving van in komsten voor de gemeente. Reeds eerder waren door het rijk de loodsgelden verlaagd, zoodat op dit punt althans sedert eenigen tijd gelijk heid tusschen de twee havens bestaat. De plannen der regeering reiken echter nog verder. Zij wil ook de loonen der havenarbeiders omlaag hebben, omdat zij meent, dat zonder zulk een verlaging Roterdam nog steeds ten achter zou blij ven staan. Over deze aangelegenheid is nog geen beslissing gevallen, maar het schijnt dat de regeering voet bij stuk wil houden. Als ge gelooft, dat het leven u een eigen geluk onthoudt, dan is u daar mee de opgave toegewezen anderen gelukkig te maken. Als u dat ook maar een enkelen keer en voor een enkel oogenblik gelukt, is uw leven waarde vol en goed, en ge zult naar het eerst volgende oogenblik verlangen. Walther Rathenau. STIJGENDE PACHTPRIJZEN VAN BOERDERIJEN. Op de vragen van den heer V/in der Sluis betreffende stijgende pachtprijzen van boerderijen en los land, hebben de ministers van landbouw en visscherij geantwoord,, dat inderdaad bij eenige verpachtingen in 1935 de pachtprijzen van boerderijen en los land een stijging vertoond hebben. De mate van stijging der hierbedoelde verpachtingen is zeer ongelijk door de werking van verschil lende, zeer uit.eenloopnede oorzaken, waaronder wellicht ook het inzicht, dat zich de optredende pachters vormden v,an het verloop der industriemelkprij zen. Als voornaamste oorzaak beschou wen de ministers evenwel de concur rentie tuschen het groot aantal gega digden, die thans nog sterker is door dat de afvloeiing naar andere beroepen of vestiging in het buitenland zeer be zwaarlijk of zoogoed als onmogelijk is geworden; verschillende pachters door de moeilijke tijdsomstandigheden langer het bedrijf aanhouden, dan onder norma le omstandigheden het geval zou zijn geweest en hier en daar ten plattelande de werkloozen, door grond te pachten zich van arbeid willen verzekeren. BESCHERMING VAN DEN „CHRISTELIJKEN GODSDIENST." Op de vragen van den heer De Mar- chant et d'Ansembourg, betreffende 't nemen van maatregelen ter bescherming van den Christelijken Godsdienst in ver band met de actie v,an den wereldbond der godloozen heeft de minister van justitie geantwoord, dat volgens bekend geworden gegevens op een te Praag ge houden internationaal vrijdenkerscon gres inderdaad een fusie tot stand ge komen is tusschen de internationale unie van vrijdenkers en de internationale van proletarische vrijjdenlkers. B:ij die fusie zou sterk naar voren zijn geko men het vormen van een gemeenschap pelijk front tegen het fascisme. Behou dens een samenspreking tusschen een tweet/al vertegenwoordigers van de bei de betrokken Nederlandsche organisa ties, gevolgd door een gedachtenwisse- ling in het blad van een der organisa ties, hebben, volgens ontvangen inlich tingen, in verband met het congres geen voorbereidende besprekingen in ons land plaats gehad. Tot het treffen van speciale maatre gelen naar aanleiding van hetgeen ge bleken is, bestaat voor de regeering geen aanleiding. VERBOD VAN ARBEID DOOR VREEMDELINGEN. De directeur der werkloosheidsverze kering en arbeidsbemiddeling deelt me de dat bij K. B. van 5 Juni is bepaald, dat werkgevers geen arbeid door vreemdelingen mogen laten verrichten zonder schriftelijke vergunning. Dit geldt niet t.a.v. arbeid op zeesche pen, of op schepen en vaartuigen die den Rijn, Lek en de Waal en haar uit mondingen in zee of andere interna tionale wateren bevaren of plegen te bewaren. Alle andere beroepen zijn door dit K. B. dus onder de werking der wet tot regeling van het verrichten van arbeid door vreemdelingen gebracht. Voor bedrijven en beroepeji, waar voor tot noe toe geen werkvergunning noodig was, o.a. voor huiselijke diensten treedt de wet in werking, voor werkge vers ten aanzien van vreemdelingen, die zij in dienst hedden op den 5en Juni '36, met ingang van 1 October 1936, en voor werkgevers ten aanzien van alle overige vreemdelingen, die zij na 5 Juni 1936 hebben genomen, of wenschen te ne men, op den 26sten Juni 1936. De directeur voornoemd vestigt er de aandacht op dat het voor een vlotte afwerking der aanvragen gewenscht is dat de werkgevers tijdig hun aanvragen bij hem inzenden. DE ZEEUWSCH-VLAAMSCHE TEXTIEL-INDUSTRIE. Meer werkgelegenheid. Men schrijft aan de N.R.C.: De uitbreiding van de textiel-industrie in Zeeuwsch-Vlaanderen heeft ook meer werkgelegenheid gebracht. Daar deze industrie in deze streek echter nog be trekkelijk jong is, zijn hiervoor nog niet steeds geschikte werkkrachten te vin den in deze omgeving. Hoofdzakelijk wordt dan ook met buitenlandsche ar beidskrachten gewerkt. De laatste jaren hebben zich echter vele meisjes be kwaamd in de machinale weverij en zij zijn in de verschillende fabrieken te werk gesteld. Teneinde nog meer perso neel uit deze streek geplaatst te krij gen, zullen cursussen worden gehouden voor opleiding in de textielvakken. Er zijn thans in Zeeuwsch-Vlaanderen reeds 25 grootere en kleinere textiel-fabrieken -in werking en het laat zich aanzien, dat dit aantal zich nog aanmerkelijk zal uit breiden, vooral in de grensgemeenten. Voor de jeugdige werkloozen. Aan de eerste kamperiode, die dezer dagen afloopt, van het kamp voor jeug dige werkloozen, uitgaande van de Cen trale voor Werkloozenzorg, (Jong Hol land snakt naar werk), namen ongeveer 25 jongens uit Zeeland deel. Voor de tweede achtweeksche periode zijn naar wij vernemen, wederom 25 Zeeuwsche jongens ingeschreven, woonachtig in verschillende deelen der provincie B. en W. hebben aan den Raad over gelegd het rapport dd 17 Febr. 1936 met bijlagen van de zgn. Verkeerscommissie aan welke door den Raad werd opge dragen de bestudeering der verkeers situatie der gemeente in verband met haar positie in het algemeen alsmede 'n onderzoek in het bijzonder hoe een grootere verkeers-vrijheid en- veiligheid op de veelal nauwe weggedeelten m de binnenstad zou kunnen worden verkre gen. In de allereerste plaats meenen B, en W. bijzondere woorden van dank te mo gen spreken voor den arbeid, dien de (commissie heeft willen verrichten ter bereiking van eene oplossing' van vele vragen, die daaraan reeds lang behoef te hebben. Naar het oordeel van B. en W. is zij daarin zeer goed geslaagd. Blij kens haar rapport heeft de commissie zich beperkt tot het voorstellen van die maatregelen, welke financieel uitvoer baar zijn te achten en daarnevens het zwaartepunt gezocht in een beperkte regeling van éénzijdig verkeer voor die straten, alwaar zulks beslist noodzake lijk is. Speciaal heeft de commissie in aanmer king genomen, dat het verkeer met de verschillende buitengemeenten niet even intensief is en bv. in de richting Goes en de richting Vlissingen van meer be lang en omvang dan in de richting Grijpskerke, weshalve ook andere voor zieningen dienen te worden getroffen. Zij heeft zich voorts laten leiden door de alleszins juiste gedachte dat het centrum van de gemeente als hoeda nig zij de Markt besdhouwt van al'e toegangswegen tot de gemeente uit rechtstreeks bereikbaar moet zijn, waarna vandaar de buitenwijken kun nen worden bereikt. In grove trekken heeft de Commis sie zich verder bepaald tot eene rege ling voor het gedeelte van de gemeen te, liggende binnen de kaden en grach ten en zij heeft volgens B. en W, vol komen terecht gemeend, dat een rege ling, die voor slechts enkele dagen of uren g'eldt, niet doeltnatig is en dient plaats te maken voor een doorloopende regeling. Tenslotte stellen B. en W. voor te be sluiten tot: a. een eenzijdig verkeer in de door de commissie met name genoemde straten; b. parkeerverbod voor te schrijven voor de door de commissie met name ge noemde straten; c. op de Markt visch- graatsgewijs te laten parkeeren en daar voor witte lijnen te laten aanbrengen alsook de verschillende standplaatsen aldaar door borden te laten aanduiden; di witte verkeerslijnen te laten aanbren gen op alle daarvoor in aanmerking ko mende kruispunten; e. te bevorderen, dat het tramverkeer in de Langeviele aldus wordt geregeld, dat de tramwa- Middelburg, 9-VI-'36. Maandag hoog ste luchttemperatuur 21 °C (70 °F); laagste 13.5 °C (56 °F). Heden 9 h: 15 °C; 12 h: 18.5 °C. Geen regen of neer slag. Hoogste barometerstand te dezer stede, in het afgeloopen etmaal; 767 mm; laagste 765 mm. Hoogste barometerstand in het Euro- peesche waarnemingsgebied: 770.3 mm te La Coruna; laagste 740.7 mm te Sey- disfjodr. Verwachting tot morgenavond: Zwakke tot matige, later wellicht toe nemende W. tot Z.W. wind, toenemende bewolking, weinig of geen regen, later toenemende regenkans, weinig verande ring in temperatuur. Zon op: 4 h 41; onder 21 h 17. Licht op: 21 h 47. Maan op: 24 h 08; onder: 8 h 58. L.K.: 12 Juni. Hoog- en Laagwater te Vlissingen: Juni. Hoogwater. Di. 9 S 4.51 17.06 Wo, 10 5.38 17.53 Do. 11 6.26 18.42 Hoog- en Di. Wo. Do. 9 10 S 11 Laagwater Juni. Hoogwater. 6.43 19.02 7.2Ó 19.46 8.10 20.30 te Laagwater. 11.13 23.47 11.54 24.32 12.34 Wemeldinges Laagwater. 12.19 24.45 13.02 1.29 13.45 Westkapelle is 28 min. en Domburg 23 min. vroeger; Veere 38 min. later, (S springtij.) gens, komende van de Markt, het rechts gelegen spoor berijden; f. dat voetgan gers in de Lange en Korte Delft zooveel mog'elijk rechts moeten loopen en g. een aantal door de Commissie met name genoemde wegen in een andere klasse in te deelen. Zoodra dit voorstel is aan vaard, vertrouwen B. en W, dat een ont werp eener algemeene verkeersverorde- ning, in hetwelk vorengenoemde begin selen zijn verwerkt, kan worden voor gelegd. Volgens globale becijfering zal het aanbrengen van nieuwe en de wijziging van de bestaande borden, welke uit de nieuwe verkeersregeling zullen voort vloeien een totaal uitgaaf van f 1200 vragen en verzoeken B. en W. hen een crediet tot genoemd bedrag' voor het beoogde doel ter beschikking te stellen. RIJWIELDIEF. De commissaris van politie te Vlissin gen heeft ter beschikking van de politie te Middelburg gesteld J. R. die verdacht werdc van diefstal van 2 rijwielen te Middelburg en een te Koudekerke. R heeft bekend te Middelburg rijwielen uit de Helm te hebben weggenomen. De karretjes, die reeds verkocht waren als mede de afzonderlijk verkochte belas tingplaatjes zijn opgespoord en de koo- pers van een en ander zullen er ook nog wel iets van hooren. INRICHTING CURSUS VOOR UITGEBREID LAGER NIJVERHEIDS ONDERWIJS. Bi en W. stellen den Raad naar aan leiding van besprekingen en coirespon- dentie met den directeur der A. v N.O. de commissie van toezicht en den minis ter van O, K. en W., voor aan die school cursussen voor Uitgebreid L. N.O, xi£ Ï0 voeren voor hout- en metaalbewerkers. De totale kosten zullen f 240 bedragen, waarvan f 70 voor rekening' der gemeen te blijven. OP WACHTGELD- In verband met het opheffen van zijn betrekking stellen B. en W. voor aan den heer G. H,. Engelkes eervol ontslag te verleenen als vakonderwijzer in ken nis der natuur aan school G. De heer Engelkes zal wachtgeld kunnen aanvra gen ten laste van het Rijk. i De jaarlijksche, te Amersfoort ge houden ,algemeene bijeenkomst van het Bolland genootschap voor zuivere rede, koos tot lid van het bestuur, met in gang van 1937, mr. A. Meerkamp van Embden te Middelburg. Chr. Hist, Statenkring. De Statenkring „Goes" der Chr. Hist. Unie kwam onder voorzitterschap van ds. P. J. Steinz bijeen. In de vacature ds. Raams, werd voor bestuurslid van den Kamerkring Middelburg het volgen-

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1936 | | pagina 1