SMs GOESCHl COURANT*™» Verkoophuis „Amerikaan" Gun U zelf dat genoegen BINNENLAND. Belangrijke Nederlandsche uitvinding op lil motorengebied. mm GA NAAR KLAVER WEER EN WIND. NUMMER 126. TWEE BLADEN. VRIJDAG EERSTE BLAD. 179e JAARGANG. Klare Beginselen. Van officieele zijde ziet men er een groote mo gelijkheid tot werkver ruiming in. Lange Noordstraat C 22-24 Middelburg Nederland moet goedkooper worden. Mei )3 19401 19930 7147 14126 sren v«r- in.gsn am :t Mo- s 10—17 y v, Oss- Witte nag. ,,De rerkeers- >r. de hr Middelb. rr. Markt O 4 Jun: :n „Prin- L ZO en 4 Jun.! Mik 20 15,00 h. 29 MEI 1936. MIDDELBUBGSCHE COURANT dagblad Voor Middelburg, Goes en agent schap Vlissingen f 2.30, elders 2.50 per kwartaal Week-abonn. in Middelburg en Soen 13 ct. p. w. Advertentiën 30 ct. per regel, Ingez. inededeelingen 60 ct. p. r. Bij contr. voor beide veel lager; tar. op aanvr. Uitgeefster Naamlooze Vennootschap „De Middeiburgsche Courant"; Bureaux Lange Sint Pieterstraat to Middelburg. Telefoon Redactie 269, Administratie 139 Postrekening no. 43255 Kantoor te GOES: Turfkade, telefoon 17. Aangesloten bü het Bureau voor Publiciteitswaarde der Vereeniging de Nederlandsche Dagbladpers. Familieberichten en dankbetuigingen 5} regels 2.10, elke r. m. 30 ct. Ratrefeï! „Kleine Advertentiën", ten hoogste 6 75 ct. bij vooruitbetaling Adv. „Brieven" of „Bevragen bureau dezer cos- rant" 10 ct. extra Bewijsnommers 5 esai, MAANDAG (2e PINKSTERDAG) ZAL ONS BLAD NIET VERSCHIJNEN. Dinsdag a s. zal ons blad vroeger uit komen. Advertenties moeten dien dag VóóR 10 UUR in ons bezit zijn. VL Wij hebben het voorrecht dr. ir. Nieu- wenhuis persoonlijk te kennen als een oprecht man, een idealist met een warm hart. Het is zuivere demagogie van hem, (en van iederen anderen econoom die zulks mocht beweren), vol te houden, dat 'n bepaalde door hem voorgestane ioontheorie slechts zou beteekenen „haal het maar bij de arbeiders". Aldus specu- leerende op zeer verklaarbare en zeer menschelijke maar toch niet geheel zuivere gevoelens, wekt men twijfel aan de oprechte en goede voorstellen die het algemeen belang beoogen te die nen, en dit verdacht maken is nimmer te verdedigen. Dat is op grond van een vaische voorstelling van zaken en be weegredenen, opruien tot klassenstrijd en klassenhaat de grootste zonde die men in dze dagen, nu we elkaar alle maal zoo hard noodig hebben, kunnen begaan. Wanneer de schr. dus stelt, dat zijns bedunkens in het algemeen belang (dat is dus niet; voor de brandkast van den kapitalist, maar voor allen, den arbeider dus inbegrepen) een herziening van de loon- en koop krachttheorie noodig is, dan mag men het niet voorstellen alsof dit een poging is, den arbeider weer terug te dringen in de ellende, den kapitalist weer tot uitbuiter te makenen hoe men zul ke fraaiigheden in de dagen van Olim verder placht te formuleeren. Neen, dan is het gewoon zedelijke plicht althans aan te nemen, dat de auteur inderdaad oprecht meent, aldus de ons allen dreigende gevaren af te wenden. Laat ons thans zien op welke wijze dr. Nieuwenhuis meent, dat de niet- communistische niet-fascistische groe pen onzer bevolking zouden kunnen sa menwerken. Wij laten daartoe enkele fragmenten uit zijn betoog volgen; „De aanhangers van de „vrije" maat schappij meenen dat de erkenning van de geestelijke en maatschappelijke vrij heid als recht, tevens de erkenning van de ïndividueele bestaansverantwoorde- lijkheid als plicht inhoudt". „Als.door een goede sociale wet geving, bekostigd door een belasting op de inkomens en de winsten der onder nemingen, aan de z.g. arbeidende be volking een zoo groot mogelijke be staanszekerheid werd geboden, zonder dat het eigendomsrecht en de individueele bestaansverantwoordelijk heid in wezen werden aangetast, dan zou men wellicht tot een overeenkomst kunnen komen. Wat het loonvraagstuk betreft is de oplossing moeilijker. „Een egalisatie der loonen in de be schutte en onbeschutte bedrijven zal dus zeker de noodige offers vragen van vele „roode kiezers. Of zij daartoe willen medewerken, lijkt mij persoonlijk zéér twijfelachtig. Hun leiders hebben hun nl. in de misleidende koopkracht theorie een middel aan de hand gedaan, waarachter zij hun onwil om de noodige offers te brengen kunnen ver schuilen." „Het gezinsloon geeft niet minder aanleiding tot onrechtvaardigheden. Het is een typische vorm van loon- naar-behoefte Men dient zich echter wel waar te maken, dat het principe „loon-naar-be- hoefte een communistisch principe is, dat onverantwoordelijkheid en zorge loosheid in de hand werkt en onvermij delijk voert naar een collectivistische maatschappij." van ^en schrijver van Prin- cipiëele Scheidslijnen" was, naar het ons wil voorkomen, dat het mogelijk moet zijn een nationale concentratie, een bindend beginsel te vinden, op econo misch-politieken grondslag, hetwelk al le Nederlanders kan samenbinden in den noodzakelijken strijd tegen 't commu nisme eenerzijds, het fascisme ander zijds. Zijn conclusie is dan deze: „Wil men dan ter bestrijding van het communisme (bolsjewisme) eenerzijds en het fascisme of nationaal-socialisme anderzijds een zoo breed mogelijk front vormen, dan zullen alle daarvoor in aanmerking ko mende partijen de noodige offers moeten brengen. De voorstanders der vrije maatschappij zullen er toe moeten medewerken dat net noodige wordt bijgedragen in de kos ten van noodzakelijke sociale maatrege len, hetgeen trouwens thans reeds ge schiedt. Er zullen de noodige fondsen teg'en matige rente ter beschikking van de Overheid moeten worden gesteld voor de uitvoering van openbare werken, om het bedrijfsleven weer op gang te helpen brengen. De sociaal-democraten zullen hun communistisch principe van het g e- meenschaps b e z i t moeten op bergen, De solidaristen zullen hun commu nistisch principe van het gezinsloon moeten prijsgeven. De sociaal-democraten en solidaristen zullen er samen toe moeten medewer ken om de verschillen tusschen de loo nen in de beschutte en onbeschutte be drijven weg te werken; zij zullen tevens hunne „koopkracht t h e o r i e- n" naar het rijk der fabelen moeten verwijzen. Overigens moeten allen streven naar zoo hoog mogelijke loonen, zooda nig echter dat zij economisch te verant woorden zijn, in het bijzonder om con currentie met het buitenland mogelijk te maken. En ten slotte dat spreekt wel van zelf zullen allen prijs moeten stellen op de handhaving van den Rechtsstaat. Ten einde het parlementaire stelsel, als noodzakelijke voorwaarde van den Rechtsstaat, te versterken en te ont doen van de excessen, die het thans in sterke mate ontsieren, is noodig een Grondwetsherziening en een wijzig'ing van ons kiesrecht, waartoe alle partijen die een gemeenschappelijk front tegen het communisme en het fascisme of na tionaal-socialisme wenschen te vormen dienen mede te werken. Mocht op deze wijze een werkelijk nationale eenheid worden gevormd door eendrachtige samenwerking van alle orde- en vrijheids-lievende elementen, dan zou men met minder zorg de toe komst tegemoet kunnen zien, dan zou men den vloek der werkloosheid voor een groot deel kunnen verdrijven, dan zou men velen onzer jongeren weer kun nen inschakelen als nuttige leden onzer maatschappij, dan zou men weer leven en bedrijvigheid om zich heen zien, dan zou men weer.Of zou dit alles niet een t e schoone droom zijn?" Er wordt melding gemaakt van een Nederlandsche uitvinding op motoren- gebied die 'n belangrijke besparii^s en vereenvoudiging brengt. Het project, waarvan hier sprake is, is een op een geheel van het bestaande ty pe afwijkende principe gebaseerde mo tor zonder krukas, uitgevonden door den heer W. Hulsebos te Laren (N.-H.). Het is een bekend feit dat bij den hui- digen motor minstens 20 a 25 van de opgewekte energie tengevolge van wrij ving verloren gaat, en dat men al zeer tevreden is wanneer men van de in de cylinders ontwikkelde pk's 75 tot 80 vrij krijgt. Bij een motor van 4 cylinders vindt men in totaal 13 lagers, die even zoovele punten zijn waar wrijving moet worden overwonnen. De heer Hulsebos nu heeft in zijn motor de krukas vervan gen door een z-vormige as, waarvan de beide met elkaar parallel loopende dee- len de eigenlijke hoofdlagers vormen, 't Gevolg is dat de motor van den heer Hulsebos slechts de wrijving te over winnen heeft van 4 lagers in plaats van 13 en de weerstand in het algemeen zeer veel geringer wordt. Het bleek bij on derzoek dat van het aantal in de cylin- ders opgewekte pk's minstens 95 ef- Wie zelf durft, en zulks toont, die zal maken, dat ook anderen durven. Wr&M fectief was. De cylinders zijn evenwijdig aan de as van den motor aangebracht en liggen in een kring om den as heen, waardoor de omvang van den motor ook bij een vrij groot aantal cylinders zeer veel kleiner is dan van èen bestaanden motor. Reeds 15 jaar geleden is de heer Hul sebos met het ontwerpen van de eerste plannen begonnen. Verschillende moto- renfabrieken en ook van de zijde der overheid hebben hem steun verleend. O.a. heeft de heer Hulsebos in de werk plaatsen aan de Hembrug een vliegtuig motor zonder krukas met een capaciteit van 200 pk gebouwd. De rapporten daar over waren in alle opzichten gunstig. Dit was ook het geval over een hulpmotor, een 30 pk 3 cyl. benzinemotor, een 5 cyl. ruw oliemotor van 70 a 80 pk, die allen uitstekend voldoen. De voordeelen van den nieuwen motor zijn bij deze proefnemingen reeds op tal rijke manieren gebleken. Daar is om te beginnen het economische voordeel door het gebruik van de goedkoope ruwe olie in plaats van benzine. Een auto, 'n oude bak die 2200 kg weegt, legt sedert eeni- ge weken dagelijks een afstand van 360 km af. Daarvoor verbruikt zij 40 liter olie voor een totaal bedrag van nog geen gulden. Deze zware wagen zou met een gewonen motor op dezen afstand stellig 70 liter benzine verbruiken a 12 cent of bijna 9 gulden kosten. Daarbij komt dat de motor volgens het nieuwe systeem bijzonder klein van bouw is en lichter dan de benzinemotor van gelijke capaci teit en daardoor weinig ruimte inneemt. Bij het nagaan van de gedragingen van een motor, die bij het Utrechtsche prov. waterleidingsbedrijf in "gebruik is, is gebleken, dat het brandstofverbruik 220 g'ram per pk per uur bedraagt, ter wijl een motor met krukas van gelijke capaciteit ongeveer 270 gram per pk per uur verbruikt. Van den ruwoliemo- tor in een auto weegt de z-as slechts 11 kg terwijl de krukas van den ge wonen benzinemotor van ongeveer ge lijke of zelfs geringere capaciteit, die vroeger in deze auto zat, 70 a 80 woog. Nadat de heer Plulsebos zich alle pa tenten en octrooirechten op zijn uitvin ding verzekerd had, hebben zoowel de Jafia-machinefabriek als de Krornhou' motorenfabrieK licentierechten voor den bouw van motoren volgens het systeem van den heer Hulsebos gekocht. Bij de Jaffa-fabrieken zal men nu overgaan tot den bouw van den nieuwen motor, en wel voorloapig een serie van 20 stuks. De credieten, die hiervoor noo dig zijn krijgt zij van haar bank, terwijl de derde die voor de garantie borg staat, het werkfonds blijkt te zijn, dat hierin een belangrijke mogelijkheid ziet tot verruiming van de werkgelegenheid en zelfs de mogelijkheid ziet van vesti ging van een nieuwe belangrijke be drijfstak in ons land als de motoren-in dustrie voor automobielen. Het werk fonds is hiertoe pas overgegaan nadat het een zeer gunstig advies had gekre gen van zijn technische adviseurs, waar toe o a. behoort ir. Maas, Geesteranus van Werkspoor. De heer Hulsebos is ervan overtuigd, dat men in ons land zal kunnen komen tot een industrie voor den bouw van ruwoliemotoren voor vrachtauto's, die alleen reeds op de binnenlandsche markt circa 400 motoren per jaar zal kunnen slijten wat zou beteekenen, dat een dergelijke industrie minstens 2000 men- schen te werk zou kunnen stellen. Ook voor de vliegtuigindustrie biedt de motor igroote mög'elijkhteden. Door het grooter mechanisch rendement wordt vanzelf ook de actieradius der vlieg tuigen grooter en kan men met minder brandstof een grooteren afstand vlie gen. De brandstof zelf ruwe olie is bovendien zeer veel goedkooper dan vliegtuigbenzine, welke bovendien nog ongeveer twee maal zoo duur is als gewone benzine voor auto's, nl. 23 cent per liter, tegen ruwe olie ruim 2 cent per liter. Daarbij heeft olie het voordeel, niet explosief en veel moeilijker brand baar te zijn dan benzine. Intusschen hoopt men de belangrijke uitvinding van den heer Hulsebos dienstbaar te kunnen maken aan de verruiming' der werkgelegenheid in ons land en te kunnen komen tot een nieuw bedrijf, dat den naam der Nederlandsche Neem een NIEUW costuum. Nu nog, voor de PinksterI U vindt daar het Costuum, dat U zoekt goed en voordelig en in 'n enorme keuzeg Komt vandaag nog iïiilllllllllllllllllllllllllllllllll|l||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||l!i||ii{!!;!!!ii|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||li||||lllllllllllllllllllllllllllllllllliïF Ingez. Med.) industrie en techniek in de wereld zal helpen hooghouden, maar bovendien zal bijdragen tot den welvaart van ons land en volk De commissie-Krayenhoff is van oordeel, dat het vreemde- lingenbezoek een voorname bron van volkswelvaart kan worden, als men de zaak goed aanpakt. De commissie inzake het vreemdelin genverkeer, de commissie-Krayenhoff, ingesteld door den minister van handel, nijverheid en scheepvaart, heeft h,aar rapport uitgebracht. De inhoud van haar rapport heeft de commissie tot een trilogie gerangschikt. Het eerste deel stelt een diagnose van de kwalen, het tweede zoekt naar een bruikbare therapie voor de geconsta teerde ziekteverschijnselen en het derde deel vat de conclusies en aanbevelingen samen. Wat de middelen ter verbetering be treft, stelt de commissie het volgende vast: Nederland moet goedkooper worden, het moet zich aantrekkelijker maken, het moet zijn vreemdelingenbezoek op zakelijker wijze organiseeren en als een der gewichtigste uitvloeisels daarvan moet het zorgen voor een doeltreffen der propaganda in het buitenland. Aan de conclusies van het rapport wordt verder het volgende ontleend: Het vreemdelingenverkeer moet voor onze volkswelvaart van zoodanige be- teekenis geacht worden, dat de bevor dering er van een landsbelang is. De be staande particuliere zorg is van nature ontoereikend en de commissie stelt aan de regeering voor de. concentratie en den verderen opbouw van het vreem delingenverkeer op te dragen aan een centraal lichaam, dat aan de overheid het benoodigde gezag moge ontleenen. Als naam wordt voorgesteld: „Natio naal instituut voor het toerisme", ge vestigd te 's-Gravenhage. De commissie is van oordeel, dat 't aanboren van deze bronnen van wel vaart bekostigd dient te worden uit de openbare middelen. Als uitvoerend or gaan van het instituut zal door de re geering moeten worden aangesteld een commissaris-generaal voor het vreemde lingenverkeer. Een raad van beheer zal de algemeene richtlijnen moeten vaststellen. Voor con tact met het plaatselijk initiatief zullen drie districts-commissarissen, voor het Westen, Zuiden en Noorden van ons land, moeten optreden. Het instituut zal leiding moeten geven aan de bestaande organisaties om de actie en coördina tie centraal te doen geschieden. Ook 't buitenland moet in deze ,actie betrok ken worden. Daarvoor is een organi- tie van bekwame vertegenwoordigers van het instituut noodig. Op ki-achtiger wijze dan tot nu toe zal het instituut een perscampagne moe ten voeren. Hetbewerken v,an buiten* landsche reisbureaux, reisvereenigingen en genootschappen behoort hiertoe. De actie in het buitenland zal gepaard moe ten gaan met maatregelen om de kosten van het verblijf hier te lande omlaag te brengen, hetgeen aan de tarieven ten goede moet komen. Een officieel hotel boekje met verbindende opgave van prijzen wordt aanbevolen. Wat het vervoersbedrijf betreft, wordt aangedrongen op het in ruimer mate ver- leenen van verkeersfaciliteiten. Gezocht worde naar uitbreiding van goedkoop massa-vervoer. Zoowel voor binnen- als Middelburg, 29-V-'36. Donderdag hoog ste luchttemperatuur 14 °C (57 °F); laagste 9.7 °C (49 °F). Heden 9 h: 10.6 °C; 12 h: 12.8 °C. 0.1 mm regen of neer slag. Hoogste barometerstand te dezer stede, in het afgeloopen etmaal: 765 mm; laagste 760 mm. Hoogste barometerstand in het Euro- peesche waarnemingsgebied: 771.7 mm te Isafjord; laagste 749.8 mm te Helsing- fors. Verwachting tot morgenavond: Zwakke tot matige, later wellicht toe nemende W, tot N.W, wind, betrokken tot zwaar of half bewlokt, waarschijnlijk eenige regen, aanvankelijk weinig ver andering in temperatuur, later welicht iets kouder. Zon op: 4 h 49; onder: 21 h 06. Licht op: 21 h 36. Maan op: 14 h 15; onder: 1 h 40. V.M.: 5 Juni. Hoog- en Laagwater te Vlissingeri: Mei. Hoogwater. Laagwater Vr. 29 9.00 21.18 2.45 15.07 Za. 30 10.08 22.25 3.54 16.21 Zo. 31 11.13 23.28 5.03 17.24 Hoog- en Laagwater te Wemeldinge: Mei. Hoogwater. Laagwater. Vr. 29 10.31 22.53 3.43 16.14 Za. 30 11.35 23.57 4.50 17.29 Zo. 31 12.40 5.58 18.32 buitenlandsche toeristen worde ge streefd naar een breedere toepassing van inclusieve arrangementen. Van cardinale beteekenis acht de commissie den verhoogden graad van aantrekkelijkheid, welke Nederland dient te bezitten. In enkele groote bad plaatsen worde een proef genomen met toelating van hazardspel, onder zekere beperkingen, welke evenwel niet tot het wegvallen der aantrekkelijkheid voor buitenlanders mogen leiden. Wederinvoering van den totalisator bij wedrennen acht de commissie even eens een factor van beteekenis. Voorts worden minder verbodsbepalingen be pleit inzake bewegingsvrijheid van toe risten en hun vervoermiddelen, belem mering van het Zondagsverkeer, ope nings- en sluitingsuren van publieke lo kalen, genot van versch brood, enz. Van groot belang is het instand hou den van stads- en landschapsschoon, w,aarbij gewezen wordt op de vernieling hiervan door de voortschrijdende lint bebouwing. Medewerking worde verleend aan na tionaal, gewestelijk en plaatselijk stre ven, naar verbetering van wegen en paden. Gesteund worde de uitgifte v,an wandelkaarten van landgoederen, ook voor buitenlanders. Om deze voorstellen tot uitvoering te brengen, vraagt de commissie aan het rijk, om jaarlijks hiervoor een bedr,ag van f 500,000 beschikbaar te stellen. De actie zou goede kansen hebben om het vreemdelingenbedrijf in Nederland te doen uitgroeien tot een belangrijke bron van volkswelvaart. AARDAPPELVERGUNNING IN BELGIë. Speciale invoertax opgeheven. In de Belgische Staatscourant wordt bekend gemaakt, dat het speciale recht op de invoervergunning voor aardap pels, opgeheven wordt. (Tel.)

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1936 | | pagina 1