SMs GOESCHl COURANT*™»
Verkoophuis „Amerikaan"
Gun U zelf dat genoegen
BINNENLAND.
Belangrijke
Nederlandsche uitvinding op
lil motorengebied.
mm
GA NAAR KLAVER
WEER EN WIND.
NUMMER 126.
TWEE BLADEN.
VRIJDAG
EERSTE BLAD.
179e JAARGANG.
Klare Beginselen.
Van officieele zijde ziet
men er een groote mo
gelijkheid tot werkver
ruiming in.
Lange Noordstraat C 22-24 Middelburg
Nederland moet goedkooper
worden.
Mei
)3
19401
19930
7147
14126
sren v«r-
in.gsn am
:t Mo-
s 10—17
y v, Oss-
Witte
nag. ,,De
rerkeers-
>r. de hr
Middelb.
rr. Markt
O 4 Jun:
:n „Prin-
L ZO en
4 Jun.!
Mik 20
15,00 h.
29 MEI 1936.
MIDDELBUBGSCHE COURANT
dagblad Voor Middelburg, Goes en agent
schap Vlissingen f 2.30, elders 2.50 per
kwartaal Week-abonn. in Middelburg en
Soen 13 ct. p. w. Advertentiën 30 ct. per
regel, Ingez. inededeelingen 60 ct. p. r.
Bij contr. voor beide veel lager; tar. op aanvr.
Uitgeefster Naamlooze Vennootschap „De Middeiburgsche Courant"; Bureaux Lange Sint Pieterstraat to Middelburg.
Telefoon Redactie 269, Administratie 139 Postrekening no. 43255 Kantoor te GOES: Turfkade, telefoon 17.
Aangesloten bü het Bureau voor Publiciteitswaarde der Vereeniging de Nederlandsche Dagbladpers.
Familieberichten en dankbetuigingen 5}
regels 2.10, elke r. m. 30 ct. Ratrefeï!
„Kleine Advertentiën", ten hoogste 6
75 ct. bij vooruitbetaling Adv.
„Brieven" of „Bevragen bureau dezer cos-
rant" 10 ct. extra Bewijsnommers 5 esai,
MAANDAG (2e PINKSTERDAG) ZAL
ONS BLAD
NIET VERSCHIJNEN.
Dinsdag a s. zal ons blad vroeger uit
komen. Advertenties moeten dien dag
VóóR 10 UUR in ons bezit zijn.
VL
Wij hebben het voorrecht dr. ir. Nieu-
wenhuis persoonlijk te kennen als een
oprecht man, een idealist met een warm
hart. Het is zuivere demagogie van hem,
(en van iederen anderen econoom die
zulks mocht beweren), vol te houden,
dat 'n bepaalde door hem voorgestane
ioontheorie slechts zou beteekenen „haal
het maar bij de arbeiders". Aldus specu-
leerende op zeer verklaarbare en zeer
menschelijke maar toch niet geheel
zuivere gevoelens, wekt men twijfel aan
de oprechte en goede voorstellen die
het algemeen belang beoogen te die
nen, en dit verdacht maken is nimmer
te verdedigen. Dat is op grond van een
vaische voorstelling van zaken en be
weegredenen, opruien tot klassenstrijd
en klassenhaat de grootste zonde die
men in dze dagen, nu we elkaar alle
maal zoo hard noodig hebben, kunnen
begaan.
Wanneer de schr. dus stelt, dat zijns
bedunkens in het algemeen belang
(dat is dus niet; voor de brandkast van
den kapitalist, maar voor allen, den
arbeider dus inbegrepen)
een herziening van de loon- en koop
krachttheorie noodig is, dan mag men
het niet voorstellen alsof dit een poging
is, den arbeider weer terug te dringen
in de ellende, den kapitalist weer tot
uitbuiter te makenen hoe men zul
ke fraaiigheden in de dagen van Olim
verder placht te formuleeren. Neen, dan
is het gewoon zedelijke plicht althans
aan te nemen, dat de auteur inderdaad
oprecht meent, aldus de ons allen
dreigende gevaren af te wenden.
Laat ons thans zien op welke wijze
dr. Nieuwenhuis meent, dat de niet-
communistische niet-fascistische groe
pen onzer bevolking zouden kunnen sa
menwerken. Wij laten daartoe enkele
fragmenten uit zijn betoog volgen;
„De aanhangers van de „vrije" maat
schappij meenen dat de erkenning van
de geestelijke en maatschappelijke vrij
heid als recht, tevens de erkenning van
de ïndividueele bestaansverantwoorde-
lijkheid als plicht inhoudt".
„Als.door een goede sociale wet
geving, bekostigd door een belasting op
de inkomens en de winsten der onder
nemingen, aan de z.g. arbeidende be
volking een zoo groot mogelijke be
staanszekerheid werd geboden,
zonder dat het eigendomsrecht en de
individueele bestaansverantwoordelijk
heid in wezen werden aangetast, dan
zou men wellicht tot een overeenkomst
kunnen komen.
Wat het loonvraagstuk betreft is de
oplossing moeilijker.
„Een egalisatie der loonen in de be
schutte en onbeschutte bedrijven zal dus
zeker de noodige offers vragen van vele
„roode kiezers. Of zij daartoe willen
medewerken, lijkt mij persoonlijk zéér
twijfelachtig. Hun leiders hebben hun
nl. in de misleidende koopkracht
theorie een middel aan de hand
gedaan, waarachter zij hun onwil om de
noodige offers te brengen kunnen ver
schuilen."
„Het gezinsloon geeft niet minder
aanleiding tot onrechtvaardigheden.
Het is een typische vorm van loon-
naar-behoefte
Men dient zich echter wel waar te
maken, dat het principe „loon-naar-be-
hoefte een communistisch principe is,
dat onverantwoordelijkheid en zorge
loosheid in de hand werkt en onvermij
delijk voert naar een collectivistische
maatschappij."
van ^en schrijver van Prin-
cipiëele Scheidslijnen" was, naar het
ons wil voorkomen, dat het mogelijk
moet zijn een nationale concentratie, een
bindend beginsel te vinden, op econo
misch-politieken grondslag, hetwelk al
le Nederlanders kan samenbinden in den
noodzakelijken strijd tegen 't commu
nisme eenerzijds, het fascisme ander
zijds.
Zijn conclusie is dan deze: „Wil men
dan ter bestrijding van het communisme
(bolsjewisme) eenerzijds en het fascisme
of nationaal-socialisme anderzijds een
zoo breed mogelijk front vormen, dan
zullen alle daarvoor in aanmerking ko
mende partijen de noodige offers moeten
brengen.
De voorstanders der vrije maatschappij
zullen er toe moeten medewerken dat
net noodige wordt bijgedragen in de kos
ten van noodzakelijke sociale maatrege
len, hetgeen trouwens thans reeds ge
schiedt.
Er zullen de noodige fondsen teg'en
matige rente ter beschikking van de
Overheid moeten worden gesteld voor
de uitvoering van openbare werken, om
het bedrijfsleven weer op gang te helpen
brengen.
De sociaal-democraten zullen hun
communistisch principe van het g e-
meenschaps b e z i t moeten op
bergen,
De solidaristen zullen hun commu
nistisch principe van het gezinsloon
moeten prijsgeven.
De sociaal-democraten en solidaristen
zullen er samen toe moeten medewer
ken om de verschillen tusschen de loo
nen in de beschutte en onbeschutte be
drijven weg te werken; zij zullen tevens
hunne „koopkracht t h e o r i e-
n" naar het rijk der fabelen moeten
verwijzen.
Overigens moeten allen streven
naar zoo hoog mogelijke loonen, zooda
nig echter dat zij economisch te verant
woorden zijn, in het bijzonder om con
currentie met het buitenland mogelijk
te maken.
En ten slotte dat spreekt wel van
zelf zullen allen prijs moeten stellen
op de handhaving van den Rechtsstaat.
Ten einde het parlementaire stelsel,
als noodzakelijke voorwaarde van den
Rechtsstaat, te versterken en te ont
doen van de excessen, die het thans in
sterke mate ontsieren, is noodig een
Grondwetsherziening en een wijzig'ing
van ons kiesrecht, waartoe alle partijen
die een gemeenschappelijk front tegen
het communisme en het fascisme of na
tionaal-socialisme wenschen te vormen
dienen mede te werken.
Mocht op deze wijze een werkelijk
nationale eenheid worden gevormd door
eendrachtige samenwerking van alle
orde- en vrijheids-lievende elementen,
dan zou men met minder zorg de toe
komst tegemoet kunnen zien, dan zou
men den vloek der werkloosheid voor
een groot deel kunnen verdrijven, dan
zou men velen onzer jongeren weer kun
nen inschakelen als nuttige leden onzer
maatschappij, dan zou men weer leven
en bedrijvigheid om zich heen zien, dan
zou men weer.Of zou dit alles niet
een t e schoone droom zijn?"
Er wordt melding gemaakt van een
Nederlandsche uitvinding op motoren-
gebied die 'n belangrijke besparii^s en
vereenvoudiging brengt.
Het project, waarvan hier sprake is, is
een op een geheel van het bestaande ty
pe afwijkende principe gebaseerde mo
tor zonder krukas, uitgevonden door den
heer W. Hulsebos te Laren (N.-H.).
Het is een bekend feit dat bij den hui-
digen motor minstens 20 a 25 van de
opgewekte energie tengevolge van wrij
ving verloren gaat, en dat men al zeer
tevreden is wanneer men van de in de
cylinders ontwikkelde pk's 75 tot 80
vrij krijgt. Bij een motor van 4 cylinders
vindt men in totaal 13 lagers, die even
zoovele punten zijn waar wrijving moet
worden overwonnen. De heer Hulsebos
nu heeft in zijn motor de krukas vervan
gen door een z-vormige as, waarvan de
beide met elkaar parallel loopende dee-
len de eigenlijke hoofdlagers vormen, 't
Gevolg is dat de motor van den heer
Hulsebos slechts de wrijving te over
winnen heeft van 4 lagers in plaats van
13 en de weerstand in het algemeen zeer
veel geringer wordt. Het bleek bij on
derzoek dat van het aantal in de cylin-
ders opgewekte pk's minstens 95 ef-
Wie zelf durft, en zulks toont, die
zal maken, dat ook anderen durven.
Wr&M
fectief was. De cylinders zijn evenwijdig
aan de as van den motor aangebracht en
liggen in een kring om den as heen,
waardoor de omvang van den motor ook
bij een vrij groot aantal cylinders zeer
veel kleiner is dan van èen bestaanden
motor.
Reeds 15 jaar geleden is de heer Hul
sebos met het ontwerpen van de eerste
plannen begonnen. Verschillende moto-
renfabrieken en ook van de zijde der
overheid hebben hem steun verleend.
O.a. heeft de heer Hulsebos in de werk
plaatsen aan de Hembrug een vliegtuig
motor zonder krukas met een capaciteit
van 200 pk gebouwd. De rapporten daar
over waren in alle opzichten gunstig. Dit
was ook het geval over een hulpmotor,
een 30 pk 3 cyl. benzinemotor, een 5 cyl.
ruw oliemotor van 70 a 80 pk, die allen
uitstekend voldoen.
De voordeelen van den nieuwen motor
zijn bij deze proefnemingen reeds op tal
rijke manieren gebleken. Daar is om te
beginnen het economische voordeel door
het gebruik van de goedkoope ruwe olie
in plaats van benzine. Een auto, 'n oude
bak die 2200 kg weegt, legt sedert eeni-
ge weken dagelijks een afstand van 360
km af. Daarvoor verbruikt zij 40 liter
olie voor een totaal bedrag van nog geen
gulden. Deze zware wagen zou met een
gewonen motor op dezen afstand stellig
70 liter benzine verbruiken a 12 cent of
bijna 9 gulden kosten. Daarbij komt dat
de motor volgens het nieuwe systeem
bijzonder klein van bouw is en lichter
dan de benzinemotor van gelijke capaci
teit en daardoor weinig ruimte inneemt.
Bij het nagaan van de gedragingen
van een motor, die bij het Utrechtsche
prov. waterleidingsbedrijf in "gebruik is,
is gebleken, dat het brandstofverbruik
220 g'ram per pk per uur bedraagt, ter
wijl een motor met krukas van gelijke
capaciteit ongeveer 270 gram per pk
per uur verbruikt. Van den ruwoliemo-
tor in een auto weegt de z-as slechts
11 kg terwijl de krukas van den ge
wonen benzinemotor van ongeveer ge
lijke of zelfs geringere capaciteit, die
vroeger in deze auto zat, 70 a 80
woog.
Nadat de heer Plulsebos zich alle pa
tenten en octrooirechten op zijn uitvin
ding verzekerd had, hebben zoowel de
Jafia-machinefabriek als de Krornhou'
motorenfabrieK licentierechten voor den
bouw van motoren volgens het systeem
van den heer Hulsebos gekocht. Bij de
Jaffa-fabrieken zal men nu overgaan
tot den bouw van den nieuwen motor,
en wel voorloapig een serie van 20
stuks. De credieten, die hiervoor noo
dig zijn krijgt zij van haar bank, terwijl
de derde die voor de garantie borg
staat, het werkfonds blijkt te zijn, dat
hierin een belangrijke mogelijkheid ziet
tot verruiming van de werkgelegenheid
en zelfs de mogelijkheid ziet van vesti
ging van een nieuwe belangrijke be
drijfstak in ons land als de motoren-in
dustrie voor automobielen. Het werk
fonds is hiertoe pas overgegaan nadat
het een zeer gunstig advies had gekre
gen van zijn technische adviseurs, waar
toe o a. behoort ir. Maas, Geesteranus
van Werkspoor.
De heer Hulsebos is ervan overtuigd,
dat men in ons land zal kunnen komen
tot een industrie voor den bouw van
ruwoliemotoren voor vrachtauto's, die
alleen reeds op de binnenlandsche markt
circa 400 motoren per jaar zal kunnen
slijten wat zou beteekenen, dat een
dergelijke industrie minstens 2000 men-
schen te werk zou kunnen stellen.
Ook voor de vliegtuigindustrie biedt
de motor igroote mög'elijkhteden. Door
het grooter mechanisch rendement wordt
vanzelf ook de actieradius der vlieg
tuigen grooter en kan men met minder
brandstof een grooteren afstand vlie
gen. De brandstof zelf ruwe olie
is bovendien zeer veel goedkooper dan
vliegtuigbenzine, welke bovendien nog
ongeveer twee maal zoo duur is als
gewone benzine voor auto's, nl. 23 cent
per liter, tegen ruwe olie ruim 2 cent
per liter. Daarbij heeft olie het voordeel,
niet explosief en veel moeilijker brand
baar te zijn dan benzine.
Intusschen hoopt men de belangrijke
uitvinding van den heer Hulsebos
dienstbaar te kunnen maken aan de
verruiming' der werkgelegenheid in ons
land en te kunnen komen tot een nieuw
bedrijf, dat den naam der Nederlandsche
Neem een NIEUW costuum. Nu nog, voor
de PinksterI
U vindt daar het Costuum, dat U zoekt
goed en voordelig en in 'n enorme keuzeg
Komt vandaag nog
iïiilllllllllllllllllllllllllllllllll|l||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||l!i||ii{!!;!!!ii|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||li||||lllllllllllllllllllllllllllllllllliïF
Ingez. Med.)
industrie en techniek in de wereld zal
helpen hooghouden, maar bovendien zal
bijdragen tot den welvaart van ons land
en volk
De commissie-Krayenhoff is
van oordeel, dat het vreemde-
lingenbezoek een voorname
bron van volkswelvaart kan
worden, als men de zaak goed
aanpakt.
De commissie inzake het vreemdelin
genverkeer, de commissie-Krayenhoff,
ingesteld door den minister van handel,
nijverheid en scheepvaart, heeft h,aar
rapport uitgebracht.
De inhoud van haar rapport heeft de
commissie tot een trilogie gerangschikt.
Het eerste deel stelt een diagnose van
de kwalen, het tweede zoekt naar een
bruikbare therapie voor de geconsta
teerde ziekteverschijnselen en het derde
deel vat de conclusies en aanbevelingen
samen.
Wat de middelen ter verbetering be
treft, stelt de commissie het volgende
vast:
Nederland moet goedkooper worden,
het moet zich aantrekkelijker maken,
het moet zijn vreemdelingenbezoek op
zakelijker wijze organiseeren en als een
der gewichtigste uitvloeisels daarvan
moet het zorgen voor een doeltreffen
der propaganda in het buitenland.
Aan de conclusies van het rapport
wordt verder het volgende ontleend:
Het vreemdelingenverkeer moet voor
onze volkswelvaart van zoodanige be-
teekenis geacht worden, dat de bevor
dering er van een landsbelang is. De be
staande particuliere zorg is van nature
ontoereikend en de commissie stelt aan
de regeering voor de. concentratie en
den verderen opbouw van het vreem
delingenverkeer op te dragen aan een
centraal lichaam, dat aan de overheid
het benoodigde gezag moge ontleenen.
Als naam wordt voorgesteld: „Natio
naal instituut voor het toerisme", ge
vestigd te 's-Gravenhage.
De commissie is van oordeel, dat 't
aanboren van deze bronnen van wel
vaart bekostigd dient te worden uit de
openbare middelen. Als uitvoerend or
gaan van het instituut zal door de re
geering moeten worden aangesteld een
commissaris-generaal voor het vreemde
lingenverkeer.
Een raad van beheer zal de algemeene
richtlijnen moeten vaststellen. Voor con
tact met het plaatselijk initiatief zullen
drie districts-commissarissen, voor het
Westen, Zuiden en Noorden van ons
land, moeten optreden. Het instituut zal
leiding moeten geven aan de bestaande
organisaties om de actie en coördina
tie centraal te doen geschieden. Ook 't
buitenland moet in deze ,actie betrok
ken worden. Daarvoor is een organi-
tie van bekwame vertegenwoordigers
van het instituut noodig.
Op ki-achtiger wijze dan tot nu toe
zal het instituut een perscampagne moe
ten voeren. Hetbewerken v,an buiten*
landsche reisbureaux, reisvereenigingen
en genootschappen behoort hiertoe. De
actie in het buitenland zal gepaard moe
ten gaan met maatregelen om de kosten
van het verblijf hier te lande omlaag
te brengen, hetgeen aan de tarieven ten
goede moet komen. Een officieel hotel
boekje met verbindende opgave van
prijzen wordt aanbevolen.
Wat het vervoersbedrijf betreft, wordt
aangedrongen op het in ruimer mate ver-
leenen van verkeersfaciliteiten. Gezocht
worde naar uitbreiding van goedkoop
massa-vervoer. Zoowel voor binnen- als
Middelburg, 29-V-'36. Donderdag hoog
ste luchttemperatuur 14 °C (57 °F);
laagste 9.7 °C (49 °F). Heden 9 h: 10.6
°C; 12 h: 12.8 °C. 0.1 mm regen of neer
slag. Hoogste barometerstand te dezer
stede, in het afgeloopen etmaal: 765 mm;
laagste 760 mm.
Hoogste barometerstand in het Euro-
peesche waarnemingsgebied: 771.7 mm
te Isafjord; laagste 749.8 mm te Helsing-
fors.
Verwachting tot morgenavond:
Zwakke tot matige, later wellicht toe
nemende W, tot N.W, wind, betrokken
tot zwaar of half bewlokt, waarschijnlijk
eenige regen, aanvankelijk weinig ver
andering in temperatuur, later welicht
iets kouder.
Zon op: 4 h 49; onder: 21 h 06. Licht
op: 21 h 36. Maan op: 14 h 15; onder:
1 h 40. V.M.: 5 Juni.
Hoog- en Laagwater te Vlissingeri:
Mei.
Hoogwater. Laagwater
Vr. 29 9.00 21.18 2.45 15.07
Za. 30 10.08 22.25 3.54 16.21
Zo. 31 11.13 23.28 5.03 17.24
Hoog- en Laagwater te Wemeldinge:
Mei.
Hoogwater. Laagwater.
Vr. 29 10.31 22.53 3.43 16.14
Za. 30 11.35 23.57 4.50 17.29
Zo. 31 12.40 5.58 18.32
buitenlandsche toeristen worde ge
streefd naar een breedere toepassing
van inclusieve arrangementen.
Van cardinale beteekenis acht de
commissie den verhoogden graad van
aantrekkelijkheid, welke Nederland
dient te bezitten. In enkele groote bad
plaatsen worde een proef genomen met
toelating van hazardspel, onder zekere
beperkingen, welke evenwel niet tot het
wegvallen der aantrekkelijkheid voor
buitenlanders mogen leiden.
Wederinvoering van den totalisator
bij wedrennen acht de commissie even
eens een factor van beteekenis. Voorts
worden minder verbodsbepalingen be
pleit inzake bewegingsvrijheid van toe
risten en hun vervoermiddelen, belem
mering van het Zondagsverkeer, ope
nings- en sluitingsuren van publieke lo
kalen, genot van versch brood, enz.
Van groot belang is het instand hou
den van stads- en landschapsschoon,
w,aarbij gewezen wordt op de vernieling
hiervan door de voortschrijdende lint
bebouwing.
Medewerking worde verleend aan na
tionaal, gewestelijk en plaatselijk stre
ven, naar verbetering van wegen en
paden. Gesteund worde de uitgifte v,an
wandelkaarten van landgoederen, ook
voor buitenlanders.
Om deze voorstellen tot uitvoering te
brengen, vraagt de commissie aan het
rijk, om jaarlijks hiervoor een bedr,ag
van f 500,000 beschikbaar te stellen.
De actie zou goede kansen hebben om
het vreemdelingenbedrijf in Nederland
te doen uitgroeien tot een belangrijke
bron van volkswelvaart.
AARDAPPELVERGUNNING IN
BELGIë.
Speciale invoertax opgeheven.
In de Belgische Staatscourant wordt
bekend gemaakt, dat het speciale recht
op de invoervergunning voor aardap
pels, opgeheven wordt. (Tel.)