WIENER
KERK EN SCHOOL
BINNENLAND.
ff. -J 35
MIDDELBURG
NUMMER 125.
TWEE BLADEN.
DONDERDAG
28 MEI 1936.
EERSTE BLAD.
179e JAARGANG.
Klare Beginselen.
v.
Het nachtelijk postvervoer
uitgebreid sinds 15 Mei.
O
GRONINGEN
AMSTERDAM
DAMES
ieeund,
«DELBURG.
GISSINGEN.
Prima matzijden kous.
kwal. Elbeo
WEER EN WIND.
ZEEUWSCH-VLAANDEREN W.D,
mrmeiiSU
DDELBURGSCHE COURANT
ttfeghiad Voor Middelburg, Goes en agent-
i<ebap Vlissingen 2.30, elders 2.50 per
kwartaal Week-abonn. in Middelburg en
Goeo 18 ct. p. w. Advertentiën 30 ct. per
'•"«gfel, ingez. mededeelingen 60 ct. p. r.
H contr. voor beide veel lager; tar. op asnvr.
GOESCHE COURANTE
Uitgeefster Naamlooze Vennootschap „De Middelburgsche Courant"; Bureaux Lange Sint Pieterstraat te Middelbars.
Telefoon Redactie 269, Administratie 139 Postrekening no. 43255 Kantoor te GOES: Tnrfkade, telefoon 17.
Aangesloten bü bet Bureau voor Pabliciteitswaarde der Vereeniging de Nederiandsche Dagbladpers.
Familieberichten en dankbebnigiag— 1-4
regels 2.10, elke r. m. 30 ct. Rsbriü
„Kleine Advertentiën", ten hoogste 6 regel"
a 75 ct. bij vooruitbetaling Adv. Rfii-'
„Brieven" of „Bevragen bureau dezer isoaE
rant" 10 ct. extra Bewjjscommers 5 «a".
Dr, ir. Nieuwenhuis doet van zijn stiel
wel duidelijk blijken in zijn voorliefde
tot schema's en grafieken die trou
wens dikwijls stomme cijfers en feiten
sprekend kunnen maken en hij voegt
aan zijn Principiëele Scheidslijnen een
wel zeer leerzaam grafisch overzicht toe.
Volgens de in zijn boekje ontleede fac
toren kenschetst hij daar in een kleu
rige zetmeel en koolhydratentabel de
communisten, socialisten, solidaristen,
liberalen en fascisten, door, ten aanzien
van de dingen waar het om gaat, de vak
jes rood, blauw, of half rood, of half
blauw, te teekenen. Merkwaardigerwijze
blijkt dan wat velen trouwens al lang
wisten dat ten aanzien van
de hier behandelde prin-
cipieele quaesties.... de
fascisten het dichtst bij
de communisten staan!
„De grootste stap naar het verderf, al
dus schr., is ongetwijfeld de overgang
van den Rechtsstaat naar den Machts-
staat of het Staatsabsolutisme, Doch ook
hier zorgen de solidaristen en sociaal
democraten voor den uiterst gevaarlij
ken overgangsvorm, n.l. dien van de
V olksregeering.
In de handhaving van de persoonlijke
en geestelijke vrijheid en van het parle
mentaire stelsel vinden de „demo-libe
ralen" hun overeenkomst.
Daartegenover staat de opvatting van
de fascisten of nationaal-socialisten over
de dictatuur of het Staatsabsolutisme,
met de leerstelling, dat macht gaat bo
ven recht!"
Deze tegenstelling is de allerbelang
rijkste."
En de schr,. roept den „democraten van
rechts en van links" toe: uiteindelijk zult
gij moeten kiezen of deelen tusschen de
v r ij e maatschappij en de communisti
sche richtingeen tusschenweg is er
niet.
Indien men den Rechtsstaat en de per
soonlijke en geestelijke vrijheid als hoofd
zaken beschouwd en dat zijn zij dan
ook inderdaad dan acht de schr. een
nationale samenwerking
met de rechtsche en link-
sche - democraten niet tot de
onmogelijkheden.
Maar zij zullen er dan toe moeten
medewerken om den Rechtsstaat
te handhaven.
Met de aanvaarding van den Rechts
staat (en dus met de afwijzing van de
Volkssou ver einiteit en het Staatsabso
lutisme) plaatst men zich eerst vierkant
tegenover het communisme (bolsjewisme)
en het fascisme of nationaal-socialisme.
Wil men een gemeenschappelijk front
daartegen vormen, dan zal men echter
toenadering moeten zoeken op het ge
bied van het eigendomsrecht
en op dat van de loonpolitie k."
KONINGIN EN PRINSES UIT
AMSTERDAM VERTROKKEN.
Gisteren was het de laatste dag van
het koninklijk bezoek aan Amsterdam.
Des middags werd onder toejuichingen
en ovaties van een talrijk publiek we
der een rijtoer gemaakt, waarbij een be
zoek werd gebracht aan het conservato-
ruim aan de Bachstraat. Onder leiding
van den directeur den heer Sem Dres
den hebben de leerlingen der muziek
school voor de Koningin en de Prinses
het Zegekoor uit Handel's Judas Mac
cabeus ten gehoore gebracht. Op den
terugweg naar het paleis werden de vor
stinnen overal warm toegejuicht. In den
namiddag zijn de Koningin en de Prin
ses met den trein van 17,12 uit de hoofd
stad vertrokken. Een groote menigte
vS v°rstelijke bezoeksters har
telijke ovaties. Te Bussum hebben de
Koningin en de Prinses den trein verla
ten en zich per auto via Laren en Baarn
naar Het Loo begeven,
DE J.A.V.A. NAAR SCHIPHOL.
Vanmorgen is met eenig ceremoriecl
de J.A.V.A. (jachtvliegtuigen-afdeeling)
van Soesterberg naar Amsterdam ver
trokken. Om kwart over tien had de
luchtvaartafdeeling onder commando
v.an majoor Verheyst zich opgesteld in
het front voor de bureaux. De beide
compagniën stonden onder leiding van
luitenant Lamers en luitenant Tan
Dorst. De J.A.V.A. onder leiding van
kapitein Van Weerden Poelm,an.
Bij de nieuw ingedeelde officieren
hadden zich gevoegd de kolonel van den
generalen staf, commandant van de
luchtvaart-,afdeeling, Best. Om half elf
kwam de inspecteur van de luchtvaart
afdeeling generaal-majoor Raaymakers,
vergezeld van zijn .adjudant Zeegers ter
inspectie van de opgestelde troepen op
het terrein.
De generaal sprak de vertrekkende
troepen toe waarna een défilé plaats
had.
Om kwart voor twaalf vertrok het
eskader, bestaande uit 13 vliegtuigen
in een formatie van twee maal vijf en
een maal drie vliegers. Na eenige ron*
den boven het vliegveld zetten zij
koers naar Amsterdam.
"*VA-
Zoo goed als geheel Nederland
profiteert van een mooie sa
menwerking tusschen de pos
terijen en de spoorwegen.
Het net der nachtposttreinen.
(Van onzen a-r e d a c t e u r).
Des avonds post u ergens eenige brie
ven, laten we zeggen één voor Mur-
merwouden in Friesland en één voor
Wijnandsr,ade in Limburg. Beide brie
ven worden den volgenden dag met de
eerste bestelling bezorgd. Zoo is het
in geheel Nederland, met uitzondering
nog van een klein deel van Zeeland.
Deze vlugge en coulante bediening heeft
u te danken aan de nachtposttreinen,
die nu reeds eenige jaren tot groote
tevredenheid van iedereen, die iets met
de post te maken heeft, op de groote
baanvakken ons land doorkruisen in
de nachten tusschen twee werkdagen.
Met ingang van den nieuwen zomer
dienst op 15 Mei jl. is aan dit stelsel
wederom een belangrijke uitbreiding
gegeven.
Een nachtverbinding voor postvervoer
bestaat in Nederland reeds lang. Tus
schen Amsterdam en Rotterdam werden
reeds vóór den oorlog brieven en post
stukken des nachts vervoerd, waarvan
de voornaamste tusschenliggende plaat
sen mede profiteerden. Weliswaar wer
den in deze treinen ook medegevoerd
brieven, die des avonds van elders naar
deze plaatsen waren aangebracht, doch
de posterijen bestreken er maar een
beperkt gebied mee.
Het uitgebreide n,acbjposttreinennet,
dat nu bijna geheel Nederland omvat,
dateert van 1930. Toen werden in een
voorbeeldige samenwerking tusschen
spoorwegen en posterijen nieuwe trei
nen ingelegd van Oost naar West en
v,an Noord naar Zuid, die behalve pas
sagiers en goederen ook post vervoe
ren. In Utrecht komen deze treinen uit
alle richtingen tezamen. Daar kruisen
ze elkaar en worden de postwagens
gerangeerd, daar wordt de post van den
Tot ware geestkracht behoor en èn
kracht van wil èn kracht van zelfbe
heer sching.
eenen trein in den anderen overgela
den, waardoor een brief uit het Zui
den, die in den postwagen voor Am
sterdam is medegebracht, terecht komt
in den uit Rotterdam komenden wa
gen naar Leeuwarden, wannéér hij voor
Friesland bestemd is. Den eersten tijd
geschiedde dat tot ongerief van de
posterijen en van de passagiers aan
het station Maliebaan, sedert kort is
al die drukte geconcenjtreerd op het
Centraal Station, dat daar beter op is
berekend.
Voor het heele land.
Inderdaad wordt wel zoo goed als
geheel ons land door het stelsel dezer
nachtposttreinen bestreken. Het kaartje
geeft den loop der verschillende post-
rijtuigen aan, die gedeeltelijk in de on
derscheidene treinen tezamen worden
meegevoerd. Uit Amsterdam vertrekken
er vier: een voor Groningen, een voor
Hengelo, een voor Arnhem en een voor
Eindhoven. Uit Rotterdam nog twee:
een voor Leeuwarden en een voor
Maastricht. Uit al die plaatsen vertrek
ken des avonds ook postwagens in de
nachtsneltreinen in omgekeerde rich
ting. Tusschen één en twee uur zijn al
die treinen met de verschillende post
wagens in Utrecht, vanwaar zij d,an na
eenig gerangeer weer in vijf richtingen
vertrekken.
Aansluitend aan deze treinen loopt
nu sedert 15 Mei een auto heen en
weer van Middelburg naar 's-Hertogen
bosch via Roosend.aal. Op deze route
bestaat des nachts geen treinverkeer
de wachtposten en seinhuizen zijn dan
niet bezet en het zou te kostbaar zijn
om er voor twee treinen in beide rich
tingen al die maatregelen te nemen, ter
wijl het goederenvervoer zulk een uit
breiding niet noodzakelijk maakt. D,aar
om is een vrachtautodienst ingesteld
die alle tusschenliggende plaatsen bene
vens het Oosten van de provincie Zee
land bestrijkt.
Sommige streken van deze provincie
profiteeren er nog niet van, w,at de eer
ste postbestelling betreft, omdat de au
to te laat aankomt om daar de eerste
booten en de aansluitende vervoermid
delen te halen. Naar wij vernamen be
staat echter bi) de inspectie der spoor
wegpostkantoren het streven, om ook
dit deel van ons land er in te betrek
ken, in samenwerking met de boot
diensten, zoodat dan geheel Nederland
in het nachtposttreinennet zal zijn op
genomen en een brief van elke wille
keurige plaats in ons land naar eike
willekeurige plaats, des avonds vóór 'n
A 'DAM - HBriOELOO
A 'DAM-ARHHEM
A'DAM-E/HDHOVEH
- At DAM- GROTUMOEH
R'DAf1-LEEUWARDEN
R'DAM - MAASTRICHT
LEEUWARDEN
K
autod/ehst
S-BOSCH -VLI3SJNGEN
1
(3ZWOLLE
MIDDELBURG
bepaald uur gepost, den volgenden mor
gen besteld wordt.
Aansluitingen-
Het is slechts een beperkt aantal
plaatsen, dat door deze treinen en deze
auto wordt aangedaan, en toch bestrijkt
men er zoo goed als het geheele land
mee. In alle plaatsen, waar de trein of
de auto stopt en post wordt uitgela
den, staan natuurlijk weer andere ver
voermiddelen gereed om uw brief ver
der te brengen. Soms zijn het de be
kende groene auto's met bet woord Pos
terijen in groote gouden letters er op
geschilderd, in een ander geval weer
wordt gebruik gemaakt van een eersten
trein/, een autobus, een boot of een
vroege tram. Omgekeerd is het des
avonds öf een auto der posterijen, 61
een trein, een bus, een boot, een tram,
die de post naar het station der nacht
posttreinen brengt,
In vele van die treinen of trams loo-
pen, evenals in de nachtposttreinen,
postrijtuigen mee, waarin de post, voor
zoover ze niet reeds in zakken met een
bepaalde bestemming is aangevoerd,
wordt gesorteerd. „Werkende treinen"
noemt men zulke posttreinen bij de post.
Men kan er onderweg nog aan de sta
tions of stopplaatsen post aan medege
ven. In andere gevallen gaat er een be
steller met een of meer postzakken in
den trein of de tram mee. Vaak ook
worden de postzakken verder als ba
gage vervoerd. Het is een prachtig slui
tend geheel, waarvan de meest afgele
gen plaatsen in gelijke mate als d'e
groote steden profiteeren.
De welwillendheid der post-autoritei-
ten heeft ons in staat gesteld een rit in
een der postwagens der nachtsneltrei
nen mee te maken, om aldus een indruk
te krijgen van het werk in zulk een
nachtelijken „werkenden trein". Daar
na hebben we eens mogen meerijden met
de ,auto, die des nachts den nieuwen
dienst tusschen 's-Hertogenbosch en
Middelburg onderhoudt en die zulk een
belangrijke functie verricht in het post
vervoer. We zullen daarvan een vol
gende maal onzen lezers het een en an
der vertellen.
MAASTRICHT
Opgelegde arbitrage.
De minister van landbouw en vissche-
rij heeft een aantal niet georganiseerde
landbouwers in O. Zeeuwsch-
Vlaanderen arbitrage opgelegd.
Tot arbiter is aangewezen prof. mr. P.
S Gerbrandy te Amsterdam.
DE NUTSSPAARBANK IN 1935.
In de Nutsspaarbank te Middelburg
is in 1935 ingelegd 812.869 (v. j. was
dit 883.434); terugbetaald is 729.068
738.614); het saldo te goed aan inleg
gers verschuldigd bedroeg 2.225.101
2.076.421); gemiddeld per inlegger
449 429); gewone reserve 243.853
276.042); in 10.69 (14.31). Het pen
sioenfonds bleef 36.000. Uit de beleg
ging der gelden is 102,727 95.357)
rente gekweekt, aan de inleggers is ver
goed aan rente 64.879 58.285), de
rentevoet bleef 3 De administratie
kosten bedroegen 10.012 9578); en
per inlegger 2.02 1.98). Op de scho
len 5434 5197) bespaard en met
spaarbusjes f 824 (424).
Het aantal inleggers is 4946 (4836), 't
aantal inlagen 4998 (4814), het aantal
terugbetalingen 3663 (3313), het aantal
nieuwe inbrengers 332 (348) en het aan
tal afgesloten rekeningen 222 (212).
REKENING DIENST GEMEENTE
WERKEN.
B. en W. leggen den Raad de jaarre
kening 1935 van den dienst der gemeen
tewerken over. Daaruit blijkt, dat het
nadeelig saldo, na opvoering van de
verschillende opslag percentages 61
bedraagt, welk bedrag zij voorstellen
over te brengen naar de rekening 1936
en de rekening vast te stellen zooals zij
is aangeboden.
HET VUURWERK.
Men zal het vuurwerk en de verlich
ting Van Boulevard en pier Zaterdag
avond ook kunnen zien van een boot
van den Provincialen stoombootdienst
af, die daarvoor een extratocht zal ma
ken.
Nieuwste kleuren
Prima pasvorm
Ook maat 8'/2
(Ingez. Med.)
Middelburg, 28-V-'36. Woensdag hoog
ste luchttemperatuur 15 °C (59 °F);
laagste 10.2 °C (50 °F). Heden 9 h: 10.8
°C; 12 h: 12.5 °C. 0.2 mm regen of neer
slag. Hoogste barometerstand te dezer
stede, in het afgeloopen etmaal: 765 mui;
laagste 762 mm.
Hoogste barometerstand in het Euro-
peesche waarnemingsgebied; 770.6 mm
te Blacksod; laagste 746.6 mm te Hel-
singfors.
Verwachting tot morgenavond:
Matige tot zwakke N. tot W., wellicht
nog verder krimpende wind, gedeelte
lijk bewolkt, weinig of geen regen, kans
op nachtvorst, iets warmer overdag.
Zon op: 4 h 50; onder: 21 h 03. Licht
op: 21 h 35. Maan oo: 13 h 07; onder:
1 h 25. E.K.: 28 Mei.
Hoog- en Laagwater te Vlissingen:
Mei.
Hoogwater. Laagwater.
Do. 28 7.54 20.13 1.47 14.02
Vr. 29 9.00 21.18 2.45 15.07
Za. 30 10.08 22.25 3.54 16.21
Hoog- en Laagwater te Wemeldinge:
Mei.
Hoogwater. Laagwater.
Do. 28 9.33 21.54 2.48 15.11
Vr. 29 10.31 22.53 3.43 16.14
Za. 30 11.35 23.57 4.50 17.29
CADZAND. De Z.H. Mij. tot Redding
van Schipbreukelingen heeft een nieu
we motorreddingsvlet, ten behoeve van
het station Cadzand aangeschaft. Het
vorig jaar is de daar gestationeerde vlet
door brand vernield. Het vaartuig is ge
bouwd op de werf Laval in Den Helder,
en van het bekende Heldersche type; zij
is voorzien van zware Parson-motor. In
verband met het feit, dat het reddings
station te Cadzand in de duinen is ge
legen, is het vaartuig voorzien van
sleepbalken.
Teraardebestelling ds. Verweijs.
Nadat in het sterfhuis een lijkdienst
was gehouden voor de familie en genoo-
digden, is Woensdagmiddag het stoffe
lijk overschot van ds. C. J. H. Verweijs
in leven Ned. Herv predikant te Breu-
kelen, geb. te Middelburg, ter-
aardebesteld.
Voor de teraardebestelling had in de
kerk nog een korte rouwdienst plaats,
waarheen zeer talrijke ingezetenen uit
de gemeente en ook van elders heenge
togen waren.
Even voordat het stoffelijk overschot
het kerkgebouw werd binnengedragen
speelde het orgel Ases Tot uit de Peer
Gynt Suite van Grieg en de Treur-
marsch van Beethoven. Ds. II. Visser
uit Zwolle leidde als vriend en studie
genoot den rouwdienst.
Aan de geopende groeve las ds. G.
G. J. Bleeker van Abcoude, als oudste
ringdominee, 1 Cor. 15 van het 10e vers
tot het einde en ging voor in gebed.
De oudste zoon de heer C. Verweijs,
dankte de aanwezigen voor de laatste
eer en voor de belangstelling gedurende
zijn ziekte aan zijn vader bewezen.