WIENER KERK EN SCHOOL BINNENLAND. ff. -J 35 MIDDELBURG NUMMER 125. TWEE BLADEN. DONDERDAG 28 MEI 1936. EERSTE BLAD. 179e JAARGANG. Klare Beginselen. v. Het nachtelijk postvervoer uitgebreid sinds 15 Mei. O GRONINGEN AMSTERDAM DAMES ieeund, «DELBURG. GISSINGEN. Prima matzijden kous. kwal. Elbeo WEER EN WIND. ZEEUWSCH-VLAANDEREN W.D, mrmeiiSU DDELBURGSCHE COURANT ttfeghiad Voor Middelburg, Goes en agent- i<ebap Vlissingen 2.30, elders 2.50 per kwartaal Week-abonn. in Middelburg en Goeo 18 ct. p. w. Advertentiën 30 ct. per '•"«gfel, ingez. mededeelingen 60 ct. p. r. H contr. voor beide veel lager; tar. op asnvr. GOESCHE COURANTE Uitgeefster Naamlooze Vennootschap „De Middelburgsche Courant"; Bureaux Lange Sint Pieterstraat te Middelbars. Telefoon Redactie 269, Administratie 139 Postrekening no. 43255 Kantoor te GOES: Tnrfkade, telefoon 17. Aangesloten bü bet Bureau voor Pabliciteitswaarde der Vereeniging de Nederiandsche Dagbladpers. Familieberichten en dankbebnigiag— 1-4 regels 2.10, elke r. m. 30 ct. Rsbriü „Kleine Advertentiën", ten hoogste 6 regel" a 75 ct. bij vooruitbetaling Adv. Rfii-' „Brieven" of „Bevragen bureau dezer isoaE rant" 10 ct. extra Bewjjscommers 5 «a". Dr, ir. Nieuwenhuis doet van zijn stiel wel duidelijk blijken in zijn voorliefde tot schema's en grafieken die trou wens dikwijls stomme cijfers en feiten sprekend kunnen maken en hij voegt aan zijn Principiëele Scheidslijnen een wel zeer leerzaam grafisch overzicht toe. Volgens de in zijn boekje ontleede fac toren kenschetst hij daar in een kleu rige zetmeel en koolhydratentabel de communisten, socialisten, solidaristen, liberalen en fascisten, door, ten aanzien van de dingen waar het om gaat, de vak jes rood, blauw, of half rood, of half blauw, te teekenen. Merkwaardigerwijze blijkt dan wat velen trouwens al lang wisten dat ten aanzien van de hier behandelde prin- cipieele quaesties.... de fascisten het dichtst bij de communisten staan! „De grootste stap naar het verderf, al dus schr., is ongetwijfeld de overgang van den Rechtsstaat naar den Machts- staat of het Staatsabsolutisme, Doch ook hier zorgen de solidaristen en sociaal democraten voor den uiterst gevaarlij ken overgangsvorm, n.l. dien van de V olksregeering. In de handhaving van de persoonlijke en geestelijke vrijheid en van het parle mentaire stelsel vinden de „demo-libe ralen" hun overeenkomst. Daartegenover staat de opvatting van de fascisten of nationaal-socialisten over de dictatuur of het Staatsabsolutisme, met de leerstelling, dat macht gaat bo ven recht!" Deze tegenstelling is de allerbelang rijkste." En de schr,. roept den „democraten van rechts en van links" toe: uiteindelijk zult gij moeten kiezen of deelen tusschen de v r ij e maatschappij en de communisti sche richtingeen tusschenweg is er niet. Indien men den Rechtsstaat en de per soonlijke en geestelijke vrijheid als hoofd zaken beschouwd en dat zijn zij dan ook inderdaad dan acht de schr. een nationale samenwerking met de rechtsche en link- sche - democraten niet tot de onmogelijkheden. Maar zij zullen er dan toe moeten medewerken om den Rechtsstaat te handhaven. Met de aanvaarding van den Rechts staat (en dus met de afwijzing van de Volkssou ver einiteit en het Staatsabso lutisme) plaatst men zich eerst vierkant tegenover het communisme (bolsjewisme) en het fascisme of nationaal-socialisme. Wil men een gemeenschappelijk front daartegen vormen, dan zal men echter toenadering moeten zoeken op het ge bied van het eigendomsrecht en op dat van de loonpolitie k." KONINGIN EN PRINSES UIT AMSTERDAM VERTROKKEN. Gisteren was het de laatste dag van het koninklijk bezoek aan Amsterdam. Des middags werd onder toejuichingen en ovaties van een talrijk publiek we der een rijtoer gemaakt, waarbij een be zoek werd gebracht aan het conservato- ruim aan de Bachstraat. Onder leiding van den directeur den heer Sem Dres den hebben de leerlingen der muziek school voor de Koningin en de Prinses het Zegekoor uit Handel's Judas Mac cabeus ten gehoore gebracht. Op den terugweg naar het paleis werden de vor stinnen overal warm toegejuicht. In den namiddag zijn de Koningin en de Prin ses met den trein van 17,12 uit de hoofd stad vertrokken. Een groote menigte vS v°rstelijke bezoeksters har telijke ovaties. Te Bussum hebben de Koningin en de Prinses den trein verla ten en zich per auto via Laren en Baarn naar Het Loo begeven, DE J.A.V.A. NAAR SCHIPHOL. Vanmorgen is met eenig ceremoriecl de J.A.V.A. (jachtvliegtuigen-afdeeling) van Soesterberg naar Amsterdam ver trokken. Om kwart over tien had de luchtvaartafdeeling onder commando v.an majoor Verheyst zich opgesteld in het front voor de bureaux. De beide compagniën stonden onder leiding van luitenant Lamers en luitenant Tan Dorst. De J.A.V.A. onder leiding van kapitein Van Weerden Poelm,an. Bij de nieuw ingedeelde officieren hadden zich gevoegd de kolonel van den generalen staf, commandant van de luchtvaart-,afdeeling, Best. Om half elf kwam de inspecteur van de luchtvaart afdeeling generaal-majoor Raaymakers, vergezeld van zijn .adjudant Zeegers ter inspectie van de opgestelde troepen op het terrein. De generaal sprak de vertrekkende troepen toe waarna een défilé plaats had. Om kwart voor twaalf vertrok het eskader, bestaande uit 13 vliegtuigen in een formatie van twee maal vijf en een maal drie vliegers. Na eenige ron* den boven het vliegveld zetten zij koers naar Amsterdam. "*VA- Zoo goed als geheel Nederland profiteert van een mooie sa menwerking tusschen de pos terijen en de spoorwegen. Het net der nachtposttreinen. (Van onzen a-r e d a c t e u r). Des avonds post u ergens eenige brie ven, laten we zeggen één voor Mur- merwouden in Friesland en één voor Wijnandsr,ade in Limburg. Beide brie ven worden den volgenden dag met de eerste bestelling bezorgd. Zoo is het in geheel Nederland, met uitzondering nog van een klein deel van Zeeland. Deze vlugge en coulante bediening heeft u te danken aan de nachtposttreinen, die nu reeds eenige jaren tot groote tevredenheid van iedereen, die iets met de post te maken heeft, op de groote baanvakken ons land doorkruisen in de nachten tusschen twee werkdagen. Met ingang van den nieuwen zomer dienst op 15 Mei jl. is aan dit stelsel wederom een belangrijke uitbreiding gegeven. Een nachtverbinding voor postvervoer bestaat in Nederland reeds lang. Tus schen Amsterdam en Rotterdam werden reeds vóór den oorlog brieven en post stukken des nachts vervoerd, waarvan de voornaamste tusschenliggende plaat sen mede profiteerden. Weliswaar wer den in deze treinen ook medegevoerd brieven, die des avonds van elders naar deze plaatsen waren aangebracht, doch de posterijen bestreken er maar een beperkt gebied mee. Het uitgebreide n,acbjposttreinennet, dat nu bijna geheel Nederland omvat, dateert van 1930. Toen werden in een voorbeeldige samenwerking tusschen spoorwegen en posterijen nieuwe trei nen ingelegd van Oost naar West en v,an Noord naar Zuid, die behalve pas sagiers en goederen ook post vervoe ren. In Utrecht komen deze treinen uit alle richtingen tezamen. Daar kruisen ze elkaar en worden de postwagens gerangeerd, daar wordt de post van den Tot ware geestkracht behoor en èn kracht van wil èn kracht van zelfbe heer sching. eenen trein in den anderen overgela den, waardoor een brief uit het Zui den, die in den postwagen voor Am sterdam is medegebracht, terecht komt in den uit Rotterdam komenden wa gen naar Leeuwarden, wannéér hij voor Friesland bestemd is. Den eersten tijd geschiedde dat tot ongerief van de posterijen en van de passagiers aan het station Maliebaan, sedert kort is al die drukte geconcenjtreerd op het Centraal Station, dat daar beter op is berekend. Voor het heele land. Inderdaad wordt wel zoo goed als geheel ons land door het stelsel dezer nachtposttreinen bestreken. Het kaartje geeft den loop der verschillende post- rijtuigen aan, die gedeeltelijk in de on derscheidene treinen tezamen worden meegevoerd. Uit Amsterdam vertrekken er vier: een voor Groningen, een voor Hengelo, een voor Arnhem en een voor Eindhoven. Uit Rotterdam nog twee: een voor Leeuwarden en een voor Maastricht. Uit al die plaatsen vertrek ken des avonds ook postwagens in de nachtsneltreinen in omgekeerde rich ting. Tusschen één en twee uur zijn al die treinen met de verschillende post wagens in Utrecht, vanwaar zij d,an na eenig gerangeer weer in vijf richtingen vertrekken. Aansluitend aan deze treinen loopt nu sedert 15 Mei een auto heen en weer van Middelburg naar 's-Hertogen bosch via Roosend.aal. Op deze route bestaat des nachts geen treinverkeer de wachtposten en seinhuizen zijn dan niet bezet en het zou te kostbaar zijn om er voor twee treinen in beide rich tingen al die maatregelen te nemen, ter wijl het goederenvervoer zulk een uit breiding niet noodzakelijk maakt. D,aar om is een vrachtautodienst ingesteld die alle tusschenliggende plaatsen bene vens het Oosten van de provincie Zee land bestrijkt. Sommige streken van deze provincie profiteeren er nog niet van, w,at de eer ste postbestelling betreft, omdat de au to te laat aankomt om daar de eerste booten en de aansluitende vervoermid delen te halen. Naar wij vernamen be staat echter bi) de inspectie der spoor wegpostkantoren het streven, om ook dit deel van ons land er in te betrek ken, in samenwerking met de boot diensten, zoodat dan geheel Nederland in het nachtposttreinennet zal zijn op genomen en een brief van elke wille keurige plaats in ons land naar eike willekeurige plaats, des avonds vóór 'n A 'DAM - HBriOELOO A 'DAM-ARHHEM A'DAM-E/HDHOVEH - At DAM- GROTUMOEH R'DAf1-LEEUWARDEN R'DAM - MAASTRICHT LEEUWARDEN K autod/ehst S-BOSCH -VLI3SJNGEN 1 (3ZWOLLE MIDDELBURG bepaald uur gepost, den volgenden mor gen besteld wordt. Aansluitingen- Het is slechts een beperkt aantal plaatsen, dat door deze treinen en deze auto wordt aangedaan, en toch bestrijkt men er zoo goed als het geheele land mee. In alle plaatsen, waar de trein of de auto stopt en post wordt uitgela den, staan natuurlijk weer andere ver voermiddelen gereed om uw brief ver der te brengen. Soms zijn het de be kende groene auto's met bet woord Pos terijen in groote gouden letters er op geschilderd, in een ander geval weer wordt gebruik gemaakt van een eersten trein/, een autobus, een boot of een vroege tram. Omgekeerd is het des avonds öf een auto der posterijen, 61 een trein, een bus, een boot, een tram, die de post naar het station der nacht posttreinen brengt, In vele van die treinen of trams loo- pen, evenals in de nachtposttreinen, postrijtuigen mee, waarin de post, voor zoover ze niet reeds in zakken met een bepaalde bestemming is aangevoerd, wordt gesorteerd. „Werkende treinen" noemt men zulke posttreinen bij de post. Men kan er onderweg nog aan de sta tions of stopplaatsen post aan medege ven. In andere gevallen gaat er een be steller met een of meer postzakken in den trein of de tram mee. Vaak ook worden de postzakken verder als ba gage vervoerd. Het is een prachtig slui tend geheel, waarvan de meest afgele gen plaatsen in gelijke mate als d'e groote steden profiteeren. De welwillendheid der post-autoritei- ten heeft ons in staat gesteld een rit in een der postwagens der nachtsneltrei nen mee te maken, om aldus een indruk te krijgen van het werk in zulk een nachtelijken „werkenden trein". Daar na hebben we eens mogen meerijden met de ,auto, die des nachts den nieuwen dienst tusschen 's-Hertogenbosch en Middelburg onderhoudt en die zulk een belangrijke functie verricht in het post vervoer. We zullen daarvan een vol gende maal onzen lezers het een en an der vertellen. MAASTRICHT Opgelegde arbitrage. De minister van landbouw en vissche- rij heeft een aantal niet georganiseerde landbouwers in O. Zeeuwsch- Vlaanderen arbitrage opgelegd. Tot arbiter is aangewezen prof. mr. P. S Gerbrandy te Amsterdam. DE NUTSSPAARBANK IN 1935. In de Nutsspaarbank te Middelburg is in 1935 ingelegd 812.869 (v. j. was dit 883.434); terugbetaald is 729.068 738.614); het saldo te goed aan inleg gers verschuldigd bedroeg 2.225.101 2.076.421); gemiddeld per inlegger 449 429); gewone reserve 243.853 276.042); in 10.69 (14.31). Het pen sioenfonds bleef 36.000. Uit de beleg ging der gelden is 102,727 95.357) rente gekweekt, aan de inleggers is ver goed aan rente 64.879 58.285), de rentevoet bleef 3 De administratie kosten bedroegen 10.012 9578); en per inlegger 2.02 1.98). Op de scho len 5434 5197) bespaard en met spaarbusjes f 824 (424). Het aantal inleggers is 4946 (4836), 't aantal inlagen 4998 (4814), het aantal terugbetalingen 3663 (3313), het aantal nieuwe inbrengers 332 (348) en het aan tal afgesloten rekeningen 222 (212). REKENING DIENST GEMEENTE WERKEN. B. en W. leggen den Raad de jaarre kening 1935 van den dienst der gemeen tewerken over. Daaruit blijkt, dat het nadeelig saldo, na opvoering van de verschillende opslag percentages 61 bedraagt, welk bedrag zij voorstellen over te brengen naar de rekening 1936 en de rekening vast te stellen zooals zij is aangeboden. HET VUURWERK. Men zal het vuurwerk en de verlich ting Van Boulevard en pier Zaterdag avond ook kunnen zien van een boot van den Provincialen stoombootdienst af, die daarvoor een extratocht zal ma ken. Nieuwste kleuren Prima pasvorm Ook maat 8'/2 (Ingez. Med.) Middelburg, 28-V-'36. Woensdag hoog ste luchttemperatuur 15 °C (59 °F); laagste 10.2 °C (50 °F). Heden 9 h: 10.8 °C; 12 h: 12.5 °C. 0.2 mm regen of neer slag. Hoogste barometerstand te dezer stede, in het afgeloopen etmaal: 765 mui; laagste 762 mm. Hoogste barometerstand in het Euro- peesche waarnemingsgebied; 770.6 mm te Blacksod; laagste 746.6 mm te Hel- singfors. Verwachting tot morgenavond: Matige tot zwakke N. tot W., wellicht nog verder krimpende wind, gedeelte lijk bewolkt, weinig of geen regen, kans op nachtvorst, iets warmer overdag. Zon op: 4 h 50; onder: 21 h 03. Licht op: 21 h 35. Maan oo: 13 h 07; onder: 1 h 25. E.K.: 28 Mei. Hoog- en Laagwater te Vlissingen: Mei. Hoogwater. Laagwater. Do. 28 7.54 20.13 1.47 14.02 Vr. 29 9.00 21.18 2.45 15.07 Za. 30 10.08 22.25 3.54 16.21 Hoog- en Laagwater te Wemeldinge: Mei. Hoogwater. Laagwater. Do. 28 9.33 21.54 2.48 15.11 Vr. 29 10.31 22.53 3.43 16.14 Za. 30 11.35 23.57 4.50 17.29 CADZAND. De Z.H. Mij. tot Redding van Schipbreukelingen heeft een nieu we motorreddingsvlet, ten behoeve van het station Cadzand aangeschaft. Het vorig jaar is de daar gestationeerde vlet door brand vernield. Het vaartuig is ge bouwd op de werf Laval in Den Helder, en van het bekende Heldersche type; zij is voorzien van zware Parson-motor. In verband met het feit, dat het reddings station te Cadzand in de duinen is ge legen, is het vaartuig voorzien van sleepbalken. Teraardebestelling ds. Verweijs. Nadat in het sterfhuis een lijkdienst was gehouden voor de familie en genoo- digden, is Woensdagmiddag het stoffe lijk overschot van ds. C. J. H. Verweijs in leven Ned. Herv predikant te Breu- kelen, geb. te Middelburg, ter- aardebesteld. Voor de teraardebestelling had in de kerk nog een korte rouwdienst plaats, waarheen zeer talrijke ingezetenen uit de gemeente en ook van elders heenge togen waren. Even voordat het stoffelijk overschot het kerkgebouw werd binnengedragen speelde het orgel Ases Tot uit de Peer Gynt Suite van Grieg en de Treur- marsch van Beethoven. Ds. II. Visser uit Zwolle leidde als vriend en studie genoot den rouwdienst. Aan de geopende groeve las ds. G. G. J. Bleeker van Abcoude, als oudste ringdominee, 1 Cor. 15 van het 10e vers tot het einde en ging voor in gebed. De oudste zoon de heer C. Verweijs, dankte de aanwezigen voor de laatste eer en voor de belangstelling gedurende zijn ziekte aan zijn vader bewezen.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1936 | | pagina 1