ZUIDVRUCHTEN EXTRA AANBIEDING ALBERT HE UN LUCAS BOLS, Prijsvermindering lolslikeuren Zonneschijn per rol 9 75 ets per flesch. Adv«rt«nti6n. Likeurstokers - AMSTERDAM. DENEVERS FRÈRES Wijnhandel, Middelburg. Kunnen wij hei zonder advertenties ^stellen ZUIVERE BIJENHONING MAAKT U HET LEVEN GOEDKOOPER Aile fijne Bolslikeuren thans 4.60 per flesch. Ook verkrijgbaar bij alle slijterijen. Vraagt nieuwe prijscourant. M U herkent Uw eigen huis niet meer! De nieuwe lichte R&D be hangsels met de prettig-rustige dessins zijn een ware verjongingskuur voor elke woning. Vooral voor Uw vrouw en Uw jonge kinderen, die den heelen dag thuis zijn, is zoo'n zonneschijn-sfeer van het grootste belang. Gelukkig zijn R&D behangsels erg voordeelig. Vraag Uw behanger vandaag nog om de stalenboekende mooiste, serie 50. En de series 47, 48, 49, die extra góedkoop zijn. Let op het merk! RATH DOODEHEEFVER - Nederlandsche Behangselpapierfabriek - Toonzaal te Middelburg: Lange Noordstraat C26 HEERLIJK, VOEDZAAM en nu,.. EXTRA GOEDKOOP Vanaf Heden tot en met Vrijdag 27 Maart ABRIKOZEN per pond 48, 41, 31 SCHIJFJES APPELEN per pond 26, 22 CALIFORNISCHE PEREN per pond 23 OPORTO PEREN per pond 24 PRACHT STUKJES APPELEN 2 pond voor 47 STUKJES APPELEN, extra per pond 27 MOOIE PRUIMEN 2 pond voor 17 MOOIE PRUIMEDANTEN per pond 12V> REUZEN PRUIMEDANTEN p. pond 22, 18, 16 l UT"11-FRUTTI 1% pond voor 25 TUTTI-FRUTTI, extra mooi per pond 27, 23 ROZIJNEN zonder pit 2 pond voor 23 ROZIJNEN zonder pit, extra blank per pond 22, 18, 14 ROZIJNEN Jockey Club 2 pakken voor 16 NIEUWE DADELS 3 pond voor 20 ct, H 11 ALLEEN VRIJDAG EN ZATERDAG, Afgehaald uit den winkel; per pot van 35 voor 25 cent, per pot van 55 voor 45 Ct. CHOC, BLAADJES, iets fijns, 2 ons voor 25 ct- MIDDELBURG LANGE DELFT B 116 TELEF. 480, R 201 GOES - COLIJNSPLAAT I 'BEHANGSELS Is het publiek gebaat met advertenties? Men schrijft ons: Zie hier twee vragen wij zouden er nog meer kunnen noemen die U zich zeker dikwijls zult stellen, hoewel dat eigenlijk niet meer noodig zou moeten zijn. Tóch lijkt het voor velen nog wel eens de moeite waard er een oogenblik over na te denken. Er zit aan deze en dergelijke vragen zoo het een en ander vast, waarover ge in het eerste oogenblik niet denken zoudt. Wij willen dus trachten U op den goeden weg te helpen. Allereerst iets voor hem, die een product wil verkoo- pen of zijn zaak bekend wil maken. De fabrikant moet zich vóór alles af vragen: Heb ik een product te leveren, dat het publiek zoodanig bevredigt dat het dit niet alleen één keer, maar ook wéér zal koopen?" Kan hij hier niet be vestigend op antwoorden, dan behoeft hij niet te trachten zijn artikel per ad vertentie te verkoopen, Want juist door adverteeren, hetgeen ïn zijn eenvoudigsten vorm niets anders is, dan het bekend maken van een pro duct (of zaak), is dit product (of zaak) blootgesteld aan algemeene en openlijke critiek. Het is dan ook verkeerd te meenen, dat adverteeren altijd wonderen kan verrichten, want geen advertentie ver bergt op den duur defecten van het pro duct of zal het kunnen verheffen boven zijr werkelijke waarde. Op den duur legt de adverteerder die de opgesomde hoedanigheden -/an zijn artikel niet „waar" kan maken onher roepelijk het loodje Trouwen» wij nuchtere Nederlanders laten ons niet zoo gauw bij den neus nemen. Daarom deugen sterk overdreven uit drukkingen als „de grootste", „de bes te", „de mooiste" niet. Dat is een kwaad waaraan zich velen helaas nog altijd be zondigen, maar het wreekt al gauw zich zelf. De meeste adverteerders zien tegen woordig ook in, dat zij veel verder ko men, wanneer zij zich beperken tot een duidelijke uiteenzetting van de speciale voordeelen, die hun product of winkel biedt. Dat zij dit zoo aantrekkelijk mo gelijk zien te doen is vanzelfsprekend en natuurlijk absoluut geoorloofd, Er is „Groot Nieuws" in advertenties. Gaf U zich wel eens rekenschap van de enorme verscheidenheid in de arti kelen die te koop worden aangeboden? Een kolossale sorteering komit op de markt waaruit U haast geen wijs kunt worden. Hoe is het mogelijk" uit dien chaos juist dat te koopen, wat U het allerbes te kan dienen? Er is een verscheiden heid die menigeen tot wanhoop drijft.. Maar dan zijn er de advertenties! Gelukkig! .Zonder veel geld en tijdverlies hou den zij U dagelijks uitmuntend op de hoogte. De verschillende voordeelen der ar tikelen van één en dezelfde soort kunt U rustig tegen elkaar afwegen. De advertenties leeren U ook welke eischen men aan een artikel in een be paalde prijsklasse kan slellen. f Prachtige foto's en teekeningen ma ken het U daarbij dikwijls extra gemak kelijk. Belangrijk is ook, dat mede door de advertenties men van een bepaald arti kel leert het op de juiste wijze te ge bruiken en naar waarde te schatten,. Meer dan eens ontdekt men uit een advertentie nieuwe gebruiksmogelijkhe den voor een artikel, dat men vroeger slechts voor één bepaald geval gebruik te. Denk b.v. eens aan de vele uitste kende recepten in de advertenties voor eetwaren, waarbij dan nog de opgave van zekere nuttige voedingsstoffen komt. Tezamen vormen zij een groote hulp voor de huisvrouw, wanneer zij een zoo afwisselend mogelijk menu voor de maal tijden wil samenstellen. Worden wij niet iederen dag door de advertenties op de hoogte gehouden van de belangrijke technische vorderin gen? Zelfs een leek kan daardoor te genwoordig meepraten over de speciale voordeelen van allerlei automerken. Vraagt U maar eens den eersten den besten gymnasiast of H. B. S.-er naar de verbeteringen in de nieuwste model len van de meest bekende automerken. Alleen door adverteeren was het mo gelijk dat artikelen die zooveel bijdra gen om het leven te veraangenamen, algemeen in gebruik kwamen. Denkt U eens aan de radio, de stof zuiger, sanitaire installaties en wat al niet meer. Hoe het echter was toen men nog niet zoo veelvuldig gebruik maakte van de advertenties, ziet men aan de schrijf machine. Deze was al lang uitgevonden, maar nog altijd weinig in gebruik. Eerst als gevolg van adverteeren werd zij al gemeen bekend en tot één der onmis bare werktuigen der moderne samenle ving. Wij noemden slechts enkele voorbeel den. Maar zij zijn voor het grijpen! U kent zelf wel al die kleine, maar zoo uiterst practische uitvindingen die de drukke werkzaamheden van de huis vrouw verlichten. U zult wel eens de opmerking gehoord hebben: „Advertenties?, neen, die lees ik nooit", Is het U toen ook opgevallen dat dit meestal menschen waren die zelf weinig inkochten? Een goede huisvrouw zult U dit nooit hooren zeggen. Die raadpleegt wel dege lijk eiken dag de advertenties. Voor een zuinig beheer van 't huishouden is 't im mers noodzakelijk dat zij weet wat er te koop is, en waar dat met de meeste garantie gekocht kan worden. Voor haar is er eiken dag „Groot Nieuws" in de advertenties. Velen doen maar alsof zij nooit ad vertenties lezen, maar laten wij er rond voor uitkomen; wij lezen ze meer dan wij zelf willen weten en dan sommigen willen bekennen. Waarom toch? Omdat wij ze noodig hebben! Geven geadverteerde goederen waarborg? Alleen dan, wanneer een artikel bui tengewoon goed is en volkomen berekend om op loyale wijze te concurreeren met al de andere producten op de markt, zal het publiek het blijven koopen. Koopt men niet meer dan eens, dan kan de fabrikant of winkelier onmoge lijk blijven adverteeren. Wanneer U deze twee feiten tezamen bekijkt, wordt het duidelijk, dat U door bij geregelde adverteerders te koopen de beste waarborg heeft voor degelijke artikelen van blijvende waarde. Gelijk gezegd: Deze regelmatige ad verteerders stellen hun goederen of za ken voortdurend aan een algemeene cri tiek bloot. Zij hebben een kostbare re putatie hoog te houden! U zult dan ook zien dat alle degelijke artikelen jaar in jaar uit regelmatig geadverteerd wor den. Een voorbeeld ter verduidelijking: Er was eens een tabaksfirma, die trouw adverteerde. Zij bezat zelf tabaks plantages doch de directie constateerde dat de oogst van een bepaald jaar be neden het normale kwaliteitspeil was uitgevallen. Hoewel dit met hooge kos ten gepaard ging, was men toch zoo ver standig elders een verschen voorraad te koopen. Het ware dan ook wel zeer kortzich tig geweest den goeden naam en faam van een zaak door een tijdelijke omstan digheid in de waagschaal te stellen. De reputatie van een firma is veelal het kostbaarste bezit, ofschoon men de ze post zelden of nooit op de inventaris van een zaak zal aantreffen. Een bezit opgebouwd gedurende ee* reeks van jaren kan zeker het gevolf zijn van een verstandige advertentie- politiek. De firma's die zulk een politiek volgen, kunnen het niet riskeeren, min derwaardig materiaal aan de markt te brengen. En de afnemer mag óók niets riskee ren: hij koope dus geen onbekende arti kelen bij onbekende zaken. Een verstandige advertentiepolitiek: dat is een speciale kunst. Zij dient sys teem te bezitten. Alleen een meer of minder groote advertentie, die eigenlijk niets anders inhoudt dan Uw adreskaar tje, heeft heel wat minder waarde, dan een advertentie waarop met overleg een sprekende inhoud is vastgelegd. Duidelijk, overzichtelijk, suggestief moet zij zijn: laat U ten deze door des kundigen voorlichten. 't Is verwonderlijk te zien, hoeveel gunstiger de resultaten onmiddellijk uit vallen, wanneer met werkelijk juist in zicht de advertenties worden opgesteld. Gelukkig kunnen wij ten deze reeds veel verbetering bespeuren, maar voor velen ligt hier nog een terrein dat hun voor deelen kan brengen, volkomen open! Altijd belangrijk nieuws! Tenslotte: voor iedereen is in de ad vertenties belangrijk nieuws te lezen! Het neemt daarom naast het redactio- neele een zeer belangrijke plaats in. Het vervult daarbij een belangrijke sociale functie. Volkomen gemotiveerd, omdat het verreweg de goedkoopste manier is, om grootere bekendheid aan Uw producten of zaken te geven. Summa summarum: artikelen of za ken, die regelmatig in een betrouwbare krant geadverteerd worden, bicden de allerbeste waarborg voor goede kwali- teit. Zij, die dus de advertentiepagina's naar juiste waarde schatten en deze oordeelkundig gebruiken zoowel de adverteerders als de lezers hebben daarvan het grootste voordeel!

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1936 | | pagina 8