KRONIEK van den DAG. BINNENLAND. ZEELAND. TWEEDE BLAD VAN DE PROVINCIALE ZEEÜWSCHE MIDDELBÜRGSCHE COURANT (W.O. DE GOESCHE CRT.) VAN DONDERDAG 27 FEBRUARI 1936. No. 49. MIDDELBURG. WALCHEREN. WAT DOET GIJ, ORDELIJKE, ZINDELIJKE HUISVROUW? De M.S.S.-gewoonte Gezondheid en ziekfe aan boord der Compagnie's OosMndië vaarders. JAPANSCHE TRAGEDIE. In de Japansche politiek wordt al ja renlang kwistig met menschenlevens omgesprongen. De moorden, die giste ren te Tokio gepleegd zijn, vormen alevel een uitzondering op een lugube- ren regel. Tot dusver was het meestal een persoon of een heel klein groepje geëxalteerden, dat, al of niet in op dracht van lieden achter de schermen, vooraanstaande politici uit den weg ruimde. Na afloop van hun gruwelijk handwerk sneden zij zich soms de buik open; gebruikelijke vorm van zelfmoord in Japan. Ditmaal hebben eenige dui zenden aan de moordpartij deelgenomen, onder leiding van jeugdige officieren. Hun bedoelingen moeten verder gegaan zijn dan de opruiming van enkele staats lieden, die in hun oogen niet nationalis tisch genoeg optraden. Zij hebben de wet willen verzetten. Ze schijnen daarin met geslaagd. Voorloopig is dat een ge ruststelling. De gebeurtenis heeft inmiddels bewe zen, welke gevaarlijke krachten zich nog steeds in Japan laten gelden. Het scheen de laatste maanden, dat de regeering haar gezag over de radicale militairen, dSe er op will enslaan, in China en Sibe rië, bezig was te herstellen. Men ^veet, boe zij langen tijd niets tegen lieden als ia generaal Doihara, die in Noord-China rondspookt, kon uitvoeren. Mantsjoerije werd indertijd door een Japansch leger onder den voet geloopen, zonder dat zijn leiders zich iets van Tokio aantrokken. Het scheelde een haar, of Japan was in oorlog met Sovjet-Rusland geraakt, ,,dank" zij het optreden der militairen. Men stelle zich nu alevel niet voor, dat de Japansche regeering niets voor expansie voelt. Zij wil precies hetzelfde als de radicale generaals en officieren: Japan oppermachtig in het Verre Oos ten maken. Maar zij acht het beter, dat geleidelijk, als 't ware voetje voor voet je en zoo mogelijk zonder al te veel ge weld, te bewerkstelligen. Zij heeft daar een goede reden voor. De staatsbegroo- tïag is overbelast en de schatkist dus permanent leeg. Meer dan de helft van alle inkomsten slokken leger en vloot op. De regeering vreest het land te zul len ruïneeren, als ze toegeeft aan het drijven der ongeduldige militairen. Japan heeft geen grondstoffen. Een oorlog met Sovjet-Rusland zou op dit oogenblik een hachelijk avontuur zijn. De jeugdige, heethoofdige officieren, die nationaal- socialistisch georiënteerd zijn, gelooven dat alevel niet. Zij willen geweld en ver moorden allen, die hun in den weg staan. Het is momenteel niet te zeggen, wat de gevolgen van den putsch van gisteren zullen zijn. Toen we dit schreven, werd bericht, dat de minister van financiën Takahasji, die aanvankelijk ook als ver moord werd opgegeven, nog leefde. Hij liep echter zwaar lichamelijk letsel op. Minister Takahasji zal het voornaamste doelwit van de moordenaars geweest zijn. Hij was de krachtigste figuur uit 't kabinet; een 82-jarige patriarch met grooten invloed. Op hem vooral voelden de militairen steeds hun oppermacht af stuiten. Met den 86-jarigen prins Sajonji, Volgens latere berichten is minis ter Takahasja aan zijn wonden bezwe ken. den oudsten raadsman van den keizer, hield hij het laatste jaar de koorden van het gezag in handen. De aanslag op Ta kahasji zal geen goeden indruk op het Japansche volk maken, doch dat raakt de bedrijvers vermoedelijk niet. Hun po litieke wapen is de terreur. Als men er niet in slaagt deze aan banden te leggen, zullen zij hun luguberen strijd voort zetten, zonder den minsten twijfel. De putsch is vermoedelijk een uitvloei sel geweest van de Rijksdagverkiezingen die dezer dagen zijn gehouden. De par tijen, die wars zijn van de radicale na tionalistische politiek der militairen, be haalden de overwinning. Blijkbaar zijn de heetste hoofden deardoor geheel van de kook geraakt. In Sovjet-Rusland volgt men uit den aard der zaak de gebeurtenissen te To kio met groote spanning. Sinds enkele weken hebben er aan de grens tusschen Mantsjoekwo en Siberië en tusschen Mantsjoekwo en Buiten-Mongolië (dat onder Russischen invloed staat) weer verscheiden incidenten plaats gehad. De nota-wisseling, die als een gevolg daar van tusschen Tokio en Moskou op touw werd gezet, was venijnig. Luttel dagen geleden schreef de Japansche pers open lijk over oorlogsgevaar. Het hoeft onder deze omstandigheden niet te verbazen, dat de Sovjet-regeering meer dan wie ook belang s'telt in de gevolgen van den putsch. Een versterking van den invloed der militairen te Tokio zou waarschijn lijk een gewapend conflict tusschen Ja pan en Rusland beteekenen. De solda teske nationalisten zien in de Sovjet- Unie de voornaamste hindernis voor Ja pans expansie op het Aziatisch vaste land. HET HAAGSCHE TEMPO. Het Tweede Kamerlid IJzermans heeft den minister van sociale zaken de vol gende vragen gesteld: Kan de minister thans mededeelen of een wetsontwerp betreffende vreemde lingen, die zich hier te lande als zelfstan dige bedrijfsleiders vestigen, waarom trent hij den 19den November 1935, in de Tweede Kamer heeft verklaard, dat het „niet alleen binnenkort, maar veel ster ker: binnen den allerkortsten tijd de Kamer (zou) bereiken", binnenkort zal worden ingediend? HOTEL-, CAFé- EN RESTAURANT- PERSONEEL VOOR DE SEIZOENBEDRIJVEN. Blijkens een mededeeling van den directeur der Rijkswerkloosheidsverze kering en arbeidsbemiddelingsdienst zullen eventueele aanvragen om ver gunning van het in dienst nemen van buitenlandsch personeel in de hotel, café- en restaurantseizoenbedrijven slechts dan kunnen worden ingewilligd, indien vaststaat dat de betrokken werkgever tijdig aan de openbare arbeidsbemiddeling een op gave heeft verstrekt van het door hem benoodigde personeel en indien het be trokken orgaan der arbeidsbemiddeling er niet in is kunnen slagen, aan de aan vrage te voldoen. In verband hiermede is het noodzakelijk, dat de betrokken werkgever voor 10 Mrt. a.s. bij de arbeidsbeurzen in hun ressort opge ven welk personee.l met vermelding van aantal en bijzonderen bedrijfstak zij voor het seizoen 1936 meenen noodig te hebben, tegen welke datums, (R.P.D.) EEN BURGEMEESTER, DIE DE S. D. A. P, HET „WILHELMUS" WIL LATEN ZINGEN. Het Tweede Kamerlid Faber heeft den minister van binnenlandsche zaken de volgende vragen gesteld of het juist is, dat de burgemeester van Zoelen, aan het verleenen van toestemming voor een feestvergadering van de afdeeling Zoe len der S. D. A. P. de voorwaarden heeft verbonden: a. dat, als een spreker zou optreden, deze vooraf met den burgemeester zou komen spreken over den inhoud zijner redevoering, dan wel deze redevoering vooraf schriftelijk zou inzenden; b. dat de avond zou eindigen met het „Wilhelmus". VEHSNELDE BRUGGENBOUW. Het lid der Kamer van Koophandel en Fabrieken voor de Zeeuwsche eilan den te Middelburg, de heer A. Jeroni- mus heeft aan het bureau verzocht in de Vrijdagavond te houden vergadering ook het gewijzigde wetsontwerp tot versnelden bruggenbouw ter sprake te brengen. De heer Jeronimus wijst er op, dat de versnelde bruggenbouw met gratis brug gen voor het district der Kamer belang rijk minder waarde heeft, dan voor an dere gedeelten des Rijks. Tegen de ver hoogde benzinebelasting uit dezen hoof de valt weinig bezwaar in te brengen, mits de veren die onderdeel uitmaken van het Rijkswegenplan dus bij Zijpe en over de Wester S.chelde, gratis worden. De regeering komt tegemoet door verla ging voor de houders van auto's in Zeeuwsch Vlaanderen, doch volgens den heer Jeronimus zou deze verlaging practisch moeten gelden voor alle auto's die de letter K. dragen, immers eer men van het voordeel van de gratis bruggen over de groote rivieren kan hebben ge bruik gemaakt, zijn vele kilometers ge reden. Welk belang hebben de talrijke zakenlieden in Walcheren en Zuid-Beve land die geregeld Zeeuwsch-Vlaanderen bezoeken, bij gratis bruggen over de groote rivieren? En voor die enkele keer zullen zij vele km benzine belas ting hebben moeten betalen. Naar aanleiding van het voorstel van den heer Jeronimus herinnert het bu reau er aan, dat de Kamer reeds her haaldelijk pogingen heeft aangewend vrij vervoer te verkrijgen op de veren over de Westerschelde, laatstelijk in een onder dagteekening van 1 Oef. j.l. aan de Tweede Kamer gericht adres in verband met het -wetsontwerp tot finan ciering van den versnelden bruggen bouw. Wel is de minister van Water staat bereid iets te doen "voor de inwo ners van West Zeeuwsch-Vlaanderen, doch daardoor wordt allerminst aan het verlangen van de Kamer tot vrij verkeer over de veren tegemoet gekomen, en zijn er volgens het bureau zeker alles zins termen aanwezig nogmaals bij de Tweede Kamer op dezen wensch de aan dacht te vestigen. Het bureau zou daar aan willen toevoegen dat, zoo tegen vrij verkeer over de veren onoverkomen- lijke bezwaren bestaan, de verlaging der veergelden toch zeker niet alleen voor autohouders woonachtig in Zeeuwsch- Vlaanderen zal moeten gelden, doch dat deze faciliteit zeker minstens aan alle in Zeeland woonachtige autohouders zoude moeten worden verleend. De verhooging der benzine belasting is toch bedoeld als vergoeding voor het gebruik der bruggen over de groote ri vieren en nu behoeft het toch zeker geen betoog, dat de bewoners van Zee land heelwat minder van deze bruggen gebruik majjen dan de bewoners van overig Nederland, de Zeeuwsche auto- hcuders in het algemeen maken echter zeker veel meer gebruik van de veren over de Wester-Schelde. Wat het veer bij Zijpe betreft zou deze faciliteit zeker ook in de eerste plaats moeten gelden voor de inwoners van Schouwen en Dui- veland. Alles bijeengenomen stelt het bureau voor tot de Tweede Kamer nog maals een adres te richten om op het bovenstaande de aandacht te vestigen. BIGGEKERKE. Dinsdagavond hield de pl. afdeeling van den Chr. Boeren- en Tuindersbond haar le jaarvergade ring o. 1 van den heer M. Houterman. Na opening hield de heer Van Varik, di recteur van de melkfabriek „Walche ren" een lezing over: „Onze zuivelpro ducten en haar afzetgebiedVervol gens werd het woord gevoerd door de heeren Franse en Philipse van de coö peratie „Eiland Walcheren", die aan drongen op het afnemen van de eigen coöperatie. Aan het musschengilde werd een subsidie verleend van 1, en voor een te houden veekeuring 2.50. Uit het jaarverslag van den secretaris-penning meester bleek, dat de afdeeling, aan vankelijk opgericht met 17 leden, mo menteel 22 leden telt. D^ ontvangsten bedroegen 12, de uitgaven 25 nadee- lig slot 13. De aftredende bestuursle den D. Coppoolse en W. Geschiere wer den herkozen. Besloten werd den secre taris-penningmeester een vergoeding te geven van 25 vermeerderd met 1 pet. van den omzet. KOUDEKERKE. Op de voor 1936- 37 vastgestelde kiezerslijst komen voor: 2337 kiezers voor de Tweede Kamer; 2293 voor de Provinciale Staten en 2151 voor den Raad. RAAD VAN OOSTKAPELLE. Het beleid van den burgemees ter geprezen, OOSTKAPELLE. Woensdag verga derde. de Raad, onder voorzitterschap van jhr. W. Z. van Teijlingen, voltallig. De V o o r z wenschte den heer Zwemer geluk met zijn herstel. De rekening 1935 van den vleeschkeu- ringsdienst bedragende f S685, werd z.h.s. goedgekeurd. Van den A.N.W.B. was een verzoek ingekomen om vrijstelling te verleenen van de bepaling om in de nabijheid van brandende lantaarns in de kom der ge meente stilstaande auto's en motorrijtui- Gij Hebt als gewoonte aangenomen, eiken Vrijdag Uw kamers een groote beurt te geven, uit alle hoeken en gaten de stofnesten te verwijderen, die zich gedurende deze week hebben opgehoopt, om Uw huis voor den a.s. Zondag weer "knap" te hebben. Maar welke gewoonte hebt gij, or delijke en zindelijke huisvrouw, op Vrijdag en Zaterdag niet gevolgd En daarom ziet Ge zoo tegen Uw dagtaak op, is alles U te vermoeiend en te veel, voelt Ge U loom, mat en lusteloos, zfjt Ge prikkelbaar tegen Uw man, Uw kinderen en Uw dienstmeisje, snauwt Ge Uw leve ranciers af en krijgt Ge den naam van onvriendelijk te zijngeheel onverdiend! Want het zijn de vergiftige afvalstoffen, die in Uw traag werkende ingewanden zijn achtergebleven, die Uw gestel in de war brengen en bezwaren. Ruimt die op Laten Vrijdag en Saterdag ook Uw M.S.S.-dagen zijn Neemt eiken Vrijdag-avond en Zaterdag avond, vóór het naar bed gaan één of twéé M.S.S.-cachets en ge ziet niet langer op tegen Uw zware huishoudelijke taak, ge ver vult deze met opgewekte blijmoedigheid, Zondags lacht en zingt ge, omdat ge U prettig en levenslustig voelt, ge zijt vriende lijk en men zegt van U: „Wat 'n lieve vrouw", M.S.S.-Cachets Maken Schoon Schip M.S.S.-cachets (ook wel genaamdLaxeer- Akkertjes) zijn verkrijgbaar bij alle apothekers en drogisten en wel in blauwe ronde kokertjes of in de nieuwe blauwe vierkante kokertjes. De samenstelling is echter van beide geheel gelijk. Als Uw gewone leverancier soms géén voorraad mocht hebben, vraag hem dan ze even voor U te willen bestellen. Ze kosten per 12 stuks slechts GO cent. Overal verkrijgbaar (Ingez. Med.j den te verlichten. De Raad besloot dit toe te staan.tot op 25 m afstand van 'n brandende lantaarn. Een verzoek van het fanfare korps „Cresendo" om voor hare oefeningen gebruik te mogen maken van een lokaal der openbare school werd z.h.s. inge willigd. De vereeniging zal hiervoor jaarlijks f 9 in de gemeentekas moeten storten. Bij het einde dezer vergadering sprak wethouder Maljaars als tolk der overige Raadsleden den eerstdaags scheidenden burgemeester toe. Spr. dankte hem voor 't vele wat onder zijn bestuur is tot stand gebracht of verbeterd, voor de goede en onpartijdige wijze waarop hij de vergaderingen steeds leidde, en spr. hoopte dat ziin opvolger zijn voetsporen zal drukken. Ook besprak de heer Mal jaars nog de raadsverslagen in de dag bladen, welke door menigeen te be knopt gevonden werden, doch dit aaaa door Dr. D. SCHOUTE. 2.) Het is niet goed mogelijk in een overzicht als dit, het betoog van Udemans weer te geven; de bestu deering daarvan moet geschieden met behulp van dat geschrift zelf in de Verhandelingen van het Zeeuwsch Genootschap, waarbij mag worden opge merkt dat, al is er dan wel eens gespot met die geleerde genootschappen uit de 18de eeuw en met al hun prijsvragen, het uitschrijven van deze prijs vraag toch maar een blijvend historische beteeke- nis heeft gekregen, dank zij de uitstekende beant woording. Udemans legt ons uit hoe, zoowel bij kuilschepen als bij driedekkers, het grootste deel der mannen i'300 van de 350 die in deze jaren meevoeren op schepen van 150 voet lengte), werd gehuisvest in het ruim onder het tweede dek. Dit ruim was lang 28.3 m, breed 11 en hoog 2.12 m; de inhoud bedroeg dus 660 kubieke meter; deze maten golden voor heide scheepstypen, waarbij de lengte der schepen in het geheel bedroeg 150 Amsterdamsche voet of 42,5 meter. Wekt deze opgaaf van 660 kubieke meter lucht voor 300 menschen al de gedachte dat de luchtverversching in dit geval een onderwerp vnn bijzondere zorg moet zijn geweest, Udemans 'eert ons hoe onvoldoende dat vraagstuk destijds was opgelost. Hij toont ons duidelijk hoe moeilijk het is geweest, in het bijzonder op de kuilschepen, versche lucht te brengen in dat laag gelegen ruim, vooral bij stormweer of hoogen zeegang wanneer Je luiken en luchtkokers moesten worden dicht ge legd. Dan bleef er maar één luik open, juist groot genoeg om een man door te laten, en ook daarop moest dan nog een koker van zeildoek worden geplaatst. Op kuilschepen was het in de kuil bin- nenstroomende water een volstrekt beletsel voor het open houden van de luiken; op de driedekkers ging dat veel beter, al moest dan ook een groot deel van het ijzeren rooster, in de volle lengte van hét bovendek aanwezig, met zeilen worden toege dekt; ter plaatse der scheepsbooten bleef aan lij dier booten nog altijd een deel van het rooster be schut tegen overkomend water. Het zal niemand verbazen dat de huisvesting in dat ruim voor ge zonden, en nog meer voor zieken, gevaarlijk is ge weest door een telkens dreigend tekort aan lucht. Natuurlijk heeft men getracht dat gevaar te kee- ren; luchtpompen zijn gebruikt, maar vonden aan boord veel minder toepassing dan de koelzeilen, zeilen zóó gesteld dat de luchtstroom werd terug- gestooten in de richting van een openstaand luik. Ook bij tropisch warm weer werden die zeilen re gelmatig gebruikt om in het ruim wat Iuchtstroo- ming te verkrijgen. Kwamen er veel zieken, ook dan waren de driedekkers in het voordeel, daar het dan op deze schepen mogelijk was een belang rijk aantal zieken, 40 of 50, af te zonderen in het ruim tusschen het eerste en tweede dek; dat was op de kuilschepen in veel kleiner aantal en min der goed mogelijk, daar de open kuil de ligging on der het halfdek te onbeschut liet tegen regen en wind. De meening van Udemans werd in het antwoord van Lombard krachtig ondersteund; ook schippers en anderen die op de driedekkers hadden gevaren, getuigden van de goede hoedanigheden dezer sche pen op de hooge zee, vooral bij zwaar weer, waarin naar hun meening kuilschepen het heel wat harder te verantwoorden zouden hebben gehad. De drie dekkers kwamen er in elk opzicht heel goed af. Wie nu zou denken dat na deze getuigenissen het oordeel over die driedekkers wat gunstiger zou zijn gaan luiden, houdt geen rekening met de levens kracht van eenmaal onder ons volk gevestigde meeningen. Zoowel bij de Marine als bij de koop vaardij is men altijd tegen de driedekkers gekant geweest en gebleven; ook de schepen onzer groote vlootvoogden waren voor het grootste deel kuil schepen. Wel heeft men telkens bij onze Marine driedekkers gebouwd en beproefd, tot zelfs in de 19de eeuw, maar altijd weer bleken die schepen slecht te voldoen. Ons scheepsvolk heeft altijd vol gehouden dat dit soort schepen ongeschikt en ge vaarlijk was in onze wel breede, maar ondiepe, zeemonden. Of dit de eenige reden is geweest?, en of de Nederlander het bouwen van dit soort sche pen wel ooit goed heeft verstaan? Het blijft vreemd dat door de Engelschen, Franschen en Spanjaarden veel driedeks-schepen werden gebouwd en met goed gevolg gebruikt. Dat ons volk de driedekkers langzaamheid in het manoeuvreeren verweet, kun nen wij afleiden uit de herinnering dat bijzonder groote en massieve vrouwen, zooals die in vroeger tijden zijn voorgekomen, met dien scheepsnaam werden aangeduid. Men voer dus bij de Compagnie, bijna altijd, op kuilschepen naar Indië, met al de nadeelen voor het behoud der gezondheid en de genezing van ziekten, gebonden aan de huisvesting der mannen op dit soort schepen. Het 'lage, donkere, moeilijk te ventileeren verblijf voor de mannen, waar drie honderd hangmatten moesten hangen en een even groot aantal kisten moesten staan, waar gezonden samen lagen met zeezieken en zieken aan allerlei andere kwalen, waar de mannen uit het want en van het dek met hun kletsnatte plunje kwamen rus ten, en dat alles op die kleine schepen, hevig stam pend en slingerend op de hooge zee, of verstikkend warm onder de linie als de zee als olie was en geen zuchtje wind wilde doorkomen, moet zelfs voor de gezondste en sterkste mannen dikwijls een oord van kwelling zijn geweest. En toch was dat nog niet alles. Van het begin tot het einde van het leven der Compagnie heeft de voorziening aan voedsel en drinkwater op de schepen een onderwerp uitge maakt van eindelooze zorgen. Daar men nooit vooruit kon zeggen hoe veel maanden het zou duren vóór een uitvarend schip in de gelegenheid zou komen zijn voorraden aan te vullen, moest men levensmiddelen en drinkwa ter in ruime hoeveelheden uit het vaderland mee nemen. Dat stelde hooge, te hooge, eischen aan de toenmalige kennis van het bewaren van voedings middelen tegen bederf. Wie aar. de route dier sche pen denkt, aan den langen duur van den overtocht en de klimaatswisselingen daarbij, zal zich daar over niet verbazen. De Compagnie's tijden kenden in hoofdzaak drie wijzen van conserveeren van voedsel: drogen, inzouten en levend meenemen. Drogen deed men vooral met visch, stokvisch en andere soorten visch, verder met verschillende vruchten, appelen, peren, en vooral met pruimen; inzouten deed men, be halve enkele soorten van visch, vooral groenten en vleesch; vleesch werd in tonnen verpakt met zout water, als pekelvleesch, groenten werden in vaten gestampt met zout; levende voedingsmiddelen nam men mee in den vorm van kippen, schapen, en vooral varkens. Ieder dier manieren had haar eigen nadeel. Gedroogde visch eisc'hte vóór het gebruik veel zoet water voor het weeken, en aan zoet water had men dikwijls zoo'n gebrek; inzouten bleek een heel onzeker middel te zijn, er zijn jour nalen waarin verteld wordt hoe iedere maal dat een nieuw vat vleesch werd aangeslagen het uren lang aan boord niet was te harden van den stank; maar zelfs indien de ingezouten levensmiddelen bruikbaar waren gebleven was het zoutgehalte on aangenaam, en werd onder bijzondere omstandig heden, zoo wanneer men omtrent de linie dreef en het water raakte op en moest worden gerantsoe neerd tot slechts weinige mutsjes per dag, een he vige kwelling; de dorst dreef dan tot drinken, de zoute spijzen deden het tekort aan water te ster ker uitkomen. Het meegenomen pluim- en ander vee werd in hokken gehouden in de kuil; maar al te dikwijls is het gebeurd dat na een storm die alle krachten had gevergd om schip en leven te be houden, na afloop bleek dat de dieren in hun hok ken verdronken door de kuil dreven. Van verdere levensmiddelen moeten worden genoemd boter en kaas, meel, gort en rijst. Maar ook deze waren niet bestand tegen de hooge eischen van de reis; de kaas raakte vol mijten, de boter werd sterk, meel, gort en rijst gingen van wormjes krioelen; het brood dat men bakte en de andere spijzen die er van wer den bereid waren duf en onsmakelijk. De matrozen, die elk bij den aanvang der reis eenige kazen mee kregen, hadden de gewoonte deze tegen het bin nendringen van vliegjes te vrijwaren door ze met teer te besmeren; maar de geleerde dokter-opper- koopman Padtbrugge, die in i670 met de „Sparen- dam" naar Indië terug keerde, had uitgevonden dat de kazen veel beter waren goed te houden door ze met vet in te smeren, of, nog beter, geheel in olie ondergedompeld te bewaren. Op die wijze had hij kazen jarenlang goed gehouden, terwijl, naar hij zei, het besmeren met teer aan de kaas een onlief* lijke smaak gaf,

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1936 | | pagina 5