=2* QOESCHE COURANT^
szari
doSz OttaüninQnka
üo-edJji^3 rrwdddm
i
Duitschland en Italië.
SÜDE8WIJS.
WEER EN WIND.
..v.,
NUMMER 42.
TWEE BLADEN.
WOENSDAG
19 FEBRUARI 1936,
EERSTE BLAD.
179e JAARGANG.
„De Zeeuwen de
Openbare School.
Zijn er onderhan
delingen gaande
29
|W.
Irate
A.
IB.)
line
A.
M.
B.)
d.
S.
en
Ikol.
find;
en
Lidd-
h.
|v. h.
rou-
jbdij
-12
lan-
15 h.
ide"
jon-
Jrins
jv. h.
lenb.
ö/o t-
MIDDELBURGSCHE COURANT
Dagblad Voor Middelburg, Goes en agent
schap Vlissingen 2.30, elders 2.50 per
kwartaal Week-abonn. in Middelburg en
Goes 18 ct. p. w. Advertentiën 30 ct. per
regel, ingez. mededeelingen 60 ct. p. r.
Bij contr. voor beide veel lager; tar. op aaovr.
Uitgeefster Naamlooze Vennootschap „De Middelburgsche Courant"; Bureaux Lange Sint Pieterstiaat te Middelburg.
Telefoon Redactie 269, Administratie 139 Postrekening no. 43255 Kantoor te GOES: Turfkade, telefoon 17.
Aangesloten bij bet Bureau voor Publiciteitswaar de der Vereeniging de Nederlandsche Dagbladpers.
Familieberichten en dankbetuigingen 17
regels 2.10, elke r. m. 30 ct. - Rubriek
„Kleine Advertentiën", ten hoogste 6 regels,
a 75 ct. bij vooruitbetaling Adv. met
„Brieven" of „Bevragen bureau dezer cou
rant" 10 'ct. extra Bewjjsnommers 5 cent.
De oorlog in Oost-Afrik»
Het dagblad „De Zeeuw" valt onzen
medewerker „Jewannes" aan over het
geen deze in een zijner brieven in ons
Zaterdagnummer ten aanzien van de
openbare en bijzondere scholen schrijft
Wij kunnen het wel aan de goed ver
sneden penne van „Jewannes" overla
ten, haar van antwoord te dienen. Maar
de wijze waarop „De Zeeuw" den laat-
stea tijd en voortdurend tracht de mee
ning ingang te doen vinden, dat de dure
openbare school maar eens een voor
beeld aan die zooveel billijker bijzon
dere scholen zou moeten' nemen, noopt
ook ons wel tot eenig verweer.
Wij zullen nu met den mantel der lief
de bedekken het tijdperk kort na de
gelijkstelling, toen ieder orthodox dorps-
potentaatje zich als gangmaker voor een
schoolvereenig'ing of zoo iets opwierp,
toen, zoogenaamd tot meerdere eere
Gods maar in werkelijkheid maar o zoo
dikwijls tot meerdere eere van voorzit
ter en bestuursleden, het eene zo-of-zoo
geschakeerde bijzondere schoolpaleis na
het andere uit den grond werd gestampt
en uit de schatkist werd betaald. Als
gezegd: laat ons dat in den voltooid ver
leden tijd beschouwen.
Maar dan nog: heeft De Zeeuw het
recht met zijn zgn. .onverbiddelijke cij
fers" te schermen gelijk hij doet, wan
neer het er om gaat de kosten van het
openbaar onderwijs met die van het bij
zonder onderwijs te vergelijken?
Laat ons eens een vergelijking mogen
treffen.
Er rijdt een uitstekende openbare
autobusdienst van A. over Q, R, S, T,
U, V en W naar Z. Behalve de geboren
mopperaars is iedereen over dezen uit
stekenden autobusdienst tevreden, Wel
iswaar rijdt er nog een busje van A naar
Z maar daarin zitten reizigers die uit
een soort particularisme beslist niet met
al die andere Nederlanders tezamen in
één bus willen zitten en dat moeten
ze zélf weten, het is hun goede recht,
want ze betalen hun bijzondere busje
zelf.
Nu komt er een rare concessiewet.
Die bepaalt, dat iedereen, die een bij
zondere autobusvereeniging opricht en
een minimum-aantal van zoo-en zooveel
passagiers bij mekaar scharrelen kan,
die krijgt van overheidswege al het noo-
dige geld om de mooiste autobussen te
koopen die er maar aan de markt zijn.
Dat spelletje valt in goede aarde!
In minder dan geen tijd rijden, door
Sijmen betaald, de prachtigste bijzon
dere bussen van A naar Z, allen over
verschillende wegen, alles kris kras door
mekaar heen. Zoo nu en dan is er een
aanrijdinkje maar dat hindert niet.
Evenwel: de oorspronkelijke rit van
A over Q, R, S, T, U V en W naar Z
moet gereden blijven wor-
d e n! En al hebben nu de ondernemers
van de bijzondere busdienstjes, door hun
prachtige bussen, door rustelooze pro
paganda, en ook nog wel eens een en
kele maal door slinksigheidjes, het aan
tal dergenen dat van den openbaren bus
dienst gebruik maakt in toenemende
mate gedund: de oorspronkelijke open
bare dienst moet uit een oogpunt van al
gemeen belang gereden blijven worden!
Maar: is het n u rechtvaardig dit door
de schuld dier concurreerende busdienst'
ondernemers laag geworden aantal
openbare passagiers en dus hoog gewor
den vervoerskosten per persoonaan
den openbaren busdienst te verwijten?
Toch doet „De Zeeuw" dit en niets
anders!
Indien wij in Nederland de een en on
deelbare openbare volksschool behou
den zouden hebben, dan zou zonder
den minsten twijfel de kostprijs per leer
ling n i e t hooger zijn dan zij tegen
woordig bij het bijzonder onderwijs blijk
baar is. Ja er zijn goede redenen om
aan te nemen, dat héél ons lagere-school-
onderwijs dan goedkooper, en misschien
nog wel efficiënter ook, zou zijn. Maar
in elk geval: die onverbiddelijke cijfers
waarmede ,De Zeeuw" zoo gaarne para
deert, dienen geheel anders verklaard
en begrepen te wordCfl, dan deze voor
stander van het bijzonder onderwijs
doet.
En voor 't overige: past, na de onzes
bedunkens wel zeer lakenswaarde hou
ding der rechterzijde inzake de concen
tratie óók bij het bijzonder onderwijs,
„De Zeeuw" op dit punt niet ietwat
meer ingetogenheid?
Uit verschillende bron komen berich
ten over een merkwaardige diplomatie
ke activiteit van Duitschers en Italia
nen.
De vorige week is Von Hassel, de
Duitsche gezant te Rome naar Mütnchen
geweest, waar hij een onderhoud heeft
gehad met Hitier. Hij is vrindaar per
vliegtuig naar Rome teruggekeerd, doch
vertrok gistermorgen opnieuw naar
Duitschland. Tusschen zijn aankomst te
Rome en zijn nieuwe vertrek, heeft hij
verschillende besprekingen gevoerd met
Suvich, den Italiaanschen onder-minis
ter van buitenlandsche zaken.
Men verklaart te Rome met nadruk,
dat het hier geen besprekingen betreft
over een politiek en nog minder over
een militair accoord, maar Duitschland is
druk doende om zijn geheele buitenland
sche politiek te regelen.
Hitier heeft verscheidene gezanten bij
zich geroepen en de reis van Von Has
sel zou geschieden in het kader van deze
besprekingen.
Men wenscht te weten in hoeverre
Duitschland de internationale toestand
zooals die door het uitbreken van de
ItaliaanschAbessijnschen oorlog ge
worden is, kan gebruiken en in hoever
re Italië op zijn beurt kan profiteeren
van dezen Duitschen wensch.
„Es 1st nicht wahr."
De Abessijnen blijven berichten, da"
de veldslag bij Amba Arad.am niet veel
bijzonders is geweest. Er zouden alleen
maar wat schermutselingen hebben
plaats gehad. Ras Moeloegeta liet het
volgens hen, niet op een treffen in het
groot aankomen, doch nam tijdig de
beenen. Men kan deze voorstelling van
zaken gerust als een leugen kwalificee-
ren. Er valt niet aan te twijfelen, dat
een veldslag heeft plaats gevonden en
dat de Abessijnen dien hebben verloren.
Nieuws is er voor 't overige van de
fronten niet.
De viering van de overwinning
te Rome.
De overwinning van Amba Aradam is
gisteren in geheel Italië gevierd. Overal
wapperden honderden vlaggen en wer
den groote optochten gevormd. Te Rome
hebben de studenten 'n opmarsch gehou
den, lange stoeten trokken door de stra
ten, onder het zingen van overwinnings
liederen en het uitroepen van spotver
zen op den Negus. Op de Piazza Vènezia
kwamen de verschillende stoeten bijeen,
tot er ten slotte een reusachtige menigte
opeengeperst stond, die in voortdurend
hoera-geroep Mussolini uitnoodigde,
zich te vertoonen. De duce verscheen
tweemaal op het balcon van zijn regee-
ringspaleis.
Oorlogvoeren is duur.
De Italiaansche staatscourant publi
ceert cijfers omtrent de verhooging van
de uitgaven van den staat in verband
met den oorlog in Abessinië.
De uitgaven van het ministerie van
koloniën zijn met 400 millioen gestegen,
die van het ministerie van oorlog met
500 millioen, dat van marine met 200
millioen, het ministerie van luchtvaart
heeft 350 millioen lire meer noodig.
Verder krijgt het ministerie van bin-
nenlandsche zaken 80 millioen lire ex
tra voor steun aan familieleden van sol
daten in Oost-Afrika.
De totale verhooging van de uitgaven
bedraagt 1milliard lire.
De kwestie van het petroleum-
embargo.
De diplomatieke medewerker van de
„Daily Telegraph" meldt, dat het Brit
sche kabinet zich binnenkort weer bezig
zal houden met de kwestie van het pe
troleum-embargo. Waarschijnlijk, aldus
het blad, zal men voorstellen de coör
dinatie-commissie reeds op 2 Maart bij
een te roepen, inplaats van op 9 Maart,
zooals oorspronkelijk in de bedoeling
lag. In Engelsche kringen is men van
meening, dat de kwestie door de Abes-
sijnsche nederlaag ten Zuiden van Ma-
kalle dringend is geworden.
Volgens de „Daily Telegraph" weet
men bovendien dat de levensmiddelen
in Abessynië schaarscher worden.
De indruk dat de tegenstand der Abes
sijnen verslapt, wordt versterkt door
teekenen, die wijzen op een nieuwen
Italiaanschen aanval in het Zuiden.
Nieuwe bemiddelingspogingen
Een onderhoud, dat de Fransche mi
nister van buitenlandsche zaken Dins
Men heeft altijd tijd genoeg, als
men hem maar op de juiste wijze ge~
hruikt.
dag met den Apostolischen Nuntius M,a-
glione heeft gehad, wordt door de „Oeu
vre" in verband gebracht met zekere
nieuwe bemiddelingspogingen in het
conflict tusschen Italië en Abessynië, 't
Vaticaan, aldus het blad, overweegt al
sinds eenigen tijd aan den Tsjechischen
president Benesj de rol van bemidde
laar over te laten. Het blad acht het
zeer wel mogelijk, dat deze kwestie het
onderwerp der besprekingen is geweest.
HET ONDERWIJSFONDS VOOR DE
SCHEEPVAART IN 1936.
Onder voorzitterschap van den heer
W. Polderman, inspecteur voor het Nij
verheidsonderwijs, heeft te Amsterdam
de jaarvergadering plaats gehad van het
stichtingsbestuur van 't Onderwijsfonds
voor de Scheepvaart.
Het jaarverslag over 1935 en de reke
ning en verantwoording over dat jaar,
uitgebracht door den directeur, den heer
G. de Jong, werden goedgekeurd.
Aan het jaarverslag ontleenen wij, dat
de werkzaamheden van het Onderwijs
fonds zich, ondanks de moeilijke tijds
omstandigheden en de daaruit voort
vloeiende finaneieele beperkingen, gun
stig hebben ontwikkeld. De Binnenvaart-
scholen (vakonderwijs) werden in het
jaar 1935 bezocht door 3021 leerlingen,
waarvan o.a. op de school te Bres-
kens 92 en te Vlissingen 106 leer
lingen werden ingeschreven. Aan al de
scholen waren in totaal verbonden 127
leeraren.
Per 1 Januari 1936 werd te Terneu-
z e n 'n nieuwe binnenvaartschool van
het Onderwijsfonds geopend.
Voor het plaatsen van schipperskin
deren aan den wal tot het ontvangen
van lager onderwijs, heeft het Onder
wijsfonds thans o.a. huisvestingscom
missies te Stavenisse, Ter Neuzen en
Wemeldinge. In totaal werden voor het
ontvangen van lager onderwijs gesteund
981 kinderen. Hiervan bezochten 549
R. K. lagere scholen, 279 openbare la
gere scholen en 153 christelijke lagere
scholen.
Examens voor schipper bij de binnen
vaart werden afgenomen o.a. te B r e s-
kens en Vlissingen. In totaal
slaagden van de 138 candidaten 125.
Machinisten-examens werden o.a. ge
houden te Vlissingen.Van de 97 candida
ten kon aan 68 een diploma worden uit
gereikt.
Middelburg, 19-II-'36, Woensdag: hoog
ste lucht temperatuur 9.8 °C (49 °F)j
laagste 5.6 °C (42 °F).Heden 9 h: 7 °Cj
12 h: 11 °C. 4 mm regen. Hoogste baro
meterstand te dezer stede, in het afge-
loopen etmaal: 748 mm; laagste 746 mm.
Hoogste barometerstand in het Euro-
peesche waarnemingsgebied: 776-7 mm
te Haparanda; laagste 731.8 mm te Stor
no way.
Verwachting tot morgenavond:
Zwakke tot matige Zuid-Oostelijke tot
Zuid-Westelijke wind, betrokken tot
zwaar of half bewolkt, waarschijnlijk
eenige regen. Later iets kouder.
Zon op: 7 h 10; onder: 17 h 19. Licht
op: 17 h 49. Maan op: 5 h 48; onder:
14 h 29. N.M. 22 Febr.
Hoog- en Laagwater te Vlissingen,
Februari.
Wo.
Do.
Vr.
19
20
21
Hoogwater.
10.42 23.14
11.49
0.07 12.34
Laagwater.
4.26 17.04
5.39 18.08
6.37 18.54
Hoog- en Laagwater te Wemeldinge.
Februari.
Wo.
Do.
Vr.
19
20
21
Hoogwater.
12.20
0.59 13.31
1.58 14.23
Laagwater.
5.24 18.08
6.39 19.13
7.37 19.59
BB? - 01?6H